PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kehät naarmuilla - arvoa navoilla ja pinnoilla? Shimano WH-RS80-C24-CL

JiiTee
01.11.2011, 01.50
Ajoin keväällä ostetuilla Shimano WH-RS80-C24-CL kiekoilla (malli 2009) railoon. Kehät ovat niin pahoilla naarmuilla, että käytää ei voi. Mm. jarrut pitävät 'hauskaa' ääntä, ja on ainakin ohjeiden mukaan turvallisuuskysymyskin.

Kysymys: kannanko kiekot roskiin, vai onko pinnoilla ja navoilla rakentelijoille tai varaosina arvoa? Ne eivät saaneet ainakaan näkyvää vauriota.
Tilalle hankkimani kiekot ovat 2011 mallia Dura-Ace 7900 C24-CL. Onkohan esim. samat pinnat?

Pekka L
01.11.2011, 08.30
Asvaltin railoon? Oliko vaurioista tiedotettu liikennemerkillä?
Jos ei, niin tienpitäjä on vastuussa moisesta.

Kare_Eskola
01.11.2011, 11.03
Jos ne on suorat eikä pahasti rikki, niin hienolla viilalla ja hienolla hiomapaperilla voit siloitella uurteet. Sitten vaan kovaa ajoa.

Tai käytä katsastettavina hyvässä pyöräkaupassa jollain, joka tajuaa kiekoista.

Jos kehät ovat selvästi murtuneet niin ne voi vaihtaa.

JiiTee
01.11.2011, 11.13
Asvaltin railoon? Oliko vaurioista tiedotettu liikennemerkillä?
Jos ei, niin tienpitäjä on vastuussa moisesta.
Jeps, asfaltin railoon ajoin, ja kaupungilta on jo positiivinen korvauspäätös.

Kiovan Dynamo
01.11.2011, 11.21
Sitten vaan kokonaan uudet kiekot ja jätät jäljelle jääneet palikat itselle varaosiksi?

JiiTee
01.11.2011, 11.44
Jos ne on suorat eikä pahasti rikki, niin hienolla viilalla ja hienolla hiomapaperilla voit siloitella uurteet. Sitten vaan kovaa ajoa.

Tai käytä katsastettavina hyvässä pyöräkaupassa jollain, joka tajuaa kiekoista.

Kiitos. Railoissa tuli ajettua ainakin yhden kiekon kierroksen verran, joten toisessa kehän kyljessä on kymmeniä naarmuja. Naarmut ovat kyllä matalampia kuin kulumismerkki, joten teoriassa hionta voisi toimia. Työ olisi ainakin käsin kyllä niin suuri, että ei pääsisi varmaankaan tuntipalkoille. Olen huono arvioimaan, mutta kymmenesosamillejä varmaan pitäisi saada alumiinia pois.

Kauanko osaavalta menee kehien vaihtoon? Voiko kehien vaihto olla kannattava muutaman satasen kiekkoihin? Noita saa alle neljän huntin günteriltä suomeen toimitettuna.

Yritelmää saada kuva esille kehän kyljestä:
https://picasaweb.google.com/117416872518109200341/Railo#5669944551765472866
https://picasaweb.google.com/117416872518109200341/Railo#5669944551765472866

JiiTee
01.11.2011, 12.16
Sitten vaan kokonaan uudet kiekot ja jätät jäljelle jääneet palikat itselle varaosiksi?
Uudet kiekot on jo alla :) Vanhat pitää saada pois rikkonaisina tilaa viemästä. On vielä vähän epäselvää mikä kannattaa
1) jättääkö itselle varaosiksi (onko tarpeeksi yhteensopivaa kamaa). Tilantarve pienenisi purkamalla.
2) Kannattaisiko kunnostuttaa kakkoskiekoiksi esim. kevään tappajasepeliä paremmin kestäville renkaille (ja sanoa tässä roolissa oleville wh-rs10:lle bye bye).
3) myydä nykykunnossa esim. tee-se-itse henkiselle pyöräilijälle projektiksi, josta tämä saisi uusia halvemalla ja itse kunnostamalla varsin hyvät kiekot
4) yrittää myydä varaosiksi samanlaisen setin omistajalle
5) (kantaa roskiin, vaihtoehto hylätty)

JackOja
01.11.2011, 12.31
3) myydä nykykunnossa esim. tee-se-itse henkiselle pyöräilijälle projektiksi, josta tämä saisi uusia halvemalla ja itse kunnostamalla varsin hyvät kiekot

Kyllähän nuo jotakuta voisi kiinnostaa esim. crossariin maantiekiekoiksi jos hinta olis sopiva, koska esim. mua ei haittais...

..Mm. jarrut pitävät 'hauskaa' ääntä...

Harryupp
01.11.2011, 13.09
Kyllä noista varmaan jotain saa aikaiseksi. ensin pitäisi rihdata suoriksi ja sitten koneella vaan työstää sopivasti ainetta pyörivästä vanteesta pois että naarmut häviää tai ovat vähemmän häiritseviä.

JiiTee
01.11.2011, 13.44
Löysin orggis varaosakehiä 125£/kpl, eli noin 290€ pari. http://www.cyclecube.co.uk/brand/Shimano/page4?s=4. Vaikka vähän halvemmallakin löytäisi, vaihto ei teetettynä mitenkään kannata!

Tuo hionta koneella voisi toimia. Tietääkö kukaan mistä tuommoista palvelua saa tolkullisella hinnalla, mieluusti pääkaupunkiseudulla? Vai meneekö tämäkin kannattavaksi vain sopivat vermeet omistavalle tai käyttöön saavalle tee-se-itse miehelle?

Kiovan Dynamo
01.11.2011, 13.59
Kiitos. Railoissa tuli ajettua ainakin yhden kiekon kierroksen verran, joten toisessa kehän kyljessä on kymmeniä naarmuja. Naarmut ovat kyllä matalampia kuin kulumismerkki, joten teoriassa hionta voisi toimia. Työ olisi ainakin käsin kyllä niin suuri, että ei pääsisi varmaankaan tuntipalkoille. Olen huono arvioimaan, mutta kymmenesosamillejä varmaan pitäisi saada alumiinia pois.

Jos kerran on jo uudet kiekot alla ja pitkä ja pimeä talvi tulossa, niin hienoa santapaperia jonkun sopivan palikan ympärille ja kokeile, miten se alumiini lähtee. Ei varmastikaan tarvitse kovin paljoa hinkata, kun sulla on jo ihan käyttöhyvät kiekot alla. Eihän noita nyt ihan urien pohjia myöten tarvi hioa, kunhan saa riisteet railojen reunoilta pois ja loivennettua koloja.

Eihän niistä intternettikelpoiset välttämättä tule ihan pikkutyöllä, mutta pimeille talvilenkeille aivan välttävät. ;)

Itsok
01.11.2011, 14.44
Traineriin saa oikein sopivan takakiekon ainakin, jos vain ei paljoa ole heittoa.

JiiTee
03.11.2011, 23.40
Ajattelin kokeilla kehien pintojen hiomista. Jos vaikka takakiekon saisi hiottua pyörittämällä polkimien kautta, ja jonkun klossin päällä hiekkapaperia. Miten hienoa aluksi, montako vaihetta, miten hienoa lopuksi? Ilmeisesti märkähiomapaperilla ja oikeasti veden kanssa?

Vai kannattaako käsitellä jokainen pystysuuntaine ura viilalla tai jollain muulla ensin?

Dremel kuuluu työkalupakkiin - olisiko siitä apua poropeukalon käyttämänä esim. yksittäisten urien loiventamiseen?

jan52
04.11.2011, 00.20
Ajattelin kokeilla kehien pintojen hiomista. Jos vaikka takakiekon saisi hiottua pyörittämällä polkimien kautta, ja jonkun klossin päällä hiekkapaperia. Miten hienoa aluksi, montako vaihetta, miten hienoa lopuksi? Ilmeisesti märkähiomapaperilla ja oikeasti veden kanssa?

Vai kannattaako käsitellä jokainen pystysuuntaine ura viilalla tai jollain muulla ensin?

Dremel kuuluu työkalupakkiin - olisiko siitä apua poropeukalon käyttämänä esim. yksittäisten urien loiventamiseen?

Mielestäni viilat ja dremel turhan järeitä. Alumiini on kuitenki aika pehmeää tavaraa.
Itse kävisin ensin urat yksitellen läpi ihan käsin jollain 150 tai 200 hiomapaperilla ja sitten lopuksi vaikka 400 tai hienompi. Paperien karkeudet heitetty lonkalta, joten jos tuntuu liian karkealta/hienolta niin vaihda ihmeessä paperia.

OJ
04.11.2011, 02.14
Liimaa hiekkapaperia vanhoihin jarrupaloihin ja käy laahaamassa jarruja ulkona.

JackOja
04.11.2011, 09.20
Liimaa hiekkapaperia vanhoihin jarrupaloihin ja käy laahaamassa jarruja ulkona.

:eek: Tuohan on kerrassaan nerokas idea! Harvoin näkee täällä vastaavaa. Turhan mussutuksen välillä on aina silloin tällöin valoa :D

Se on vaan mulle harmi jos JiiTee saa noi kiekot kuntoon helposti niin se ei myy niitä mulle halvalla :o

Timo W
04.11.2011, 09.30
Ja jos et kuivana halua hioa, niin tenu on sitten alumiinille paras leikkuuneste.

JiiTee
04.11.2011, 12.20
Kiitos! Erinomaisia neuvoja! Vanhat jarupalat taitavat olla roskissa, mutta ehhäpä tuttu pyöräkauppias voisi auttaa!

aapelih
04.11.2011, 23.51
Kiitos! Erinomaisia neuvoja! Vanhat jarupalat taitavat olla roskissa, mutta ehhäpä tuttu pyöräkauppias voisi auttaa!

Tai sitten pikainen reissu biletmaan, tuleepa "laadukkaat" varapalat samalla :D

JiiTee
05.11.2011, 01.28
Työkaverin kanssa (insinörtti) puhuttiin asiasta. Epäiltiin kuitenkin liimatun hiekkapaperin pysymistä jarrupalassa.

Mille tämä kuulostaisi:
Takakiekkoa kokeillaan ensin. Orjatyövoimaa nuorisosta kampea kääntämään, pyörä korjaustelineeseen. Sitten vaan kehään/hiomapaperiin spriitä, ja jollain klossilla hiomapaperia kehään. Pitäisi pyöriä helposti tarpeeksi reippaasti. Vaan riittääkö tämä oikeasti? Vai pitäisikö sttenkin jokainen ura käydä oikeasti yksilöllisesti läpi?

Jos takakiekon saa kuntoon, etukiekolle voisi virittää puhjenneesta sisäkumista suikaleen leikkaamalla remmin. Sitä porakoneella istukkaa hyödyntäen pyörittäen. Sama hionta kuin yllä...

Kommentteja?

JiiTee
05.11.2011, 01.31
Lisäys edelliseen: hiomapaperin kanssa on ongelma, jos ulkorengas on paikalla: ei saa tarpeeksi vinoon, että koko pinta siistiytyisi. Reilusti vino tai jopa pystysuora jarrupala ja hiomapaperi hiosi koko kehän korkeudelta, ja hiomapaperi pysyisi paremmin kiinnikin. Siksi nämä viritykset ilman oikeaa ajamista....

OJ
05.11.2011, 02.50
Älä stressaa! Jos et kaikkea saa hiottua sileäksi, niin pari märkää lenkkiä viimeistelee duunin.

Pekka L
05.11.2011, 11.06
Joku Tee-Itse-Mies vois rakentaa vannesorvin. Itse työstöhän olisi pikkuhomma. Mutta laitteen rakentamisessa vois mennä parikin iltaa...

Sakkeri91
06.11.2011, 23.59
Eeeeh. Ette ole tosissanne.
Mitä haittaa muutamasta urasta vanteessa on? Tuskin ne ainakaan maantiepyörässä jarrupaloja niin paljoa syö, että niiden takia kannattais vannesorveja alkaa rakentamaan.

Itse ottasin jonkun 240-320 hiomapaperin ja jonkun lastu- tai mdf-levyn palasen hiomalossiksi. Sitten vanne irti ja rengas pois ja hangata niiden urien purskeet pois jonka jälkeen lähtisin metsästämään uutta railoa mihin ne ajaa.

JiiTee
13.01.2012, 00.03
Laitetaanpas vielä linkki kuviin (http://www.flickr.com/photos/tiihonen/sets/72157628842555551/) vaurioista. Projekti jäi syksyllä kesken...

fsol77m
13.01.2012, 03.11
ei muuta kuin hivasee hiekkapaperilla jäysteet pois ja eikun ajoa vaan...

jartsuli
10.08.2012, 09.01
Mitenkäs tämä projekti eteni?

JackOja
10.08.2012, 09.05
^mä olisin ostanut nuo JiiTeeltä, mutta olin liian hidas ja oli jo myyty :(