PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jousituksen pienet kysymykset

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17

groovyholmes
14.03.2015, 10.48
Tää kiinnostais muakin[emoji3]

Tmh
14.03.2015, 13.58
Niin on, mutta ajattelin, jos joku kiteyttäisi, että mitä operaatioita noille yleensä kannattaa tehdä ja missä vaiheessa. Ei kai sitä aina tarvitse ihan kokonaan purkaa ja huoltaa?

Sekin lukee niissä valmistajan huolto-ohjeissa siinä heti alussa.

Tmh
14.03.2015, 14.14
Oletkos miku uusinut 50h jälkeen mitään tiivisteitä?Vai putsaus yläpäähän ja foamien uitto?Entäs alapään pulteille?Rockkarihan suosittelee niiden pulttien tiivisteen ja lukkorenkaan vaihtamista avatessa?

Jos keulalla ajettu vasta tuo about 50h, niin pelkkä alajalkojen irroitus, putsaus ja nippuun uusilla voiteluilla riittää (oikeastaan RS:n keuloille tämä kannattaa tehdä heti uutena). Ei sinne tarvitse mitään uusia ja voi hyvin laittaa kasaan samoilla pulttien muoviprikoilla. Toki saahan ne uusia jos haluaa mutta aikalailla turhaa se on. Lukkorenkaita ei tuossa toimenpiteessä tarvi irroitella. Joka toinen kerta jos ottaa ilmapuolen sisukset vielä pois, putsaa ja voitelee uusiksi ja samalla lukkorenkaalla menee ihan hyvin kasaan. Jos Pike kyseessä, niin charger vaimennin olisi hyvä ilmata myös tässä vaiheessa varuiksi.

Kerran vuoteen riittänee normikäytössä (toki riippuu vähän paljonko ajaa) jos vaihtaa sisuksiin kaikki o-rengastiivisteet ja pölytiivisteet, niin pitäisi keulan toimia luotettavasti. Eli huolto ja oljynvaihto myös vaimentimelle.

Polun tukko
14.03.2015, 14.29
Mikäs on hyvä korvike sramin 0w30 öljylle? Mistä?

Polun tukko
14.03.2015, 16.37
Nappasin motonetistä motulin 10w keulaöljyä. Lienee ajaa alajalkojen voitelussa pikessa asian?

miku80
14.03.2015, 19.53
Hitusen paksua on.. Motonetissä on redlinen keulaöljyä josta ainakin 2.5w toimii hyvin..

Polun tukko
14.03.2015, 21.23
Hypistelin sitä 2.5wt käsissä mutta sehän on kuin vettä? Laitoin tuon 10wt sisään ja mielestäni oli juoksevampaa kuin se mitä sieltä tuli purkaessa ulos.

Dude
14.03.2015, 22.48
Alajalkoihin ainakin revelationissa suositellaan 15wt öljyä. Itse kyllä laitoin viimeksi 5wt, kun mulla ei muuta ollut. Hyvin toimii.

Omena
15.03.2015, 16.46
Varmasti tyhmii kysymyksii mut...
Saako liukuputken pintaan koskea? Voiko ihan rätillä pestä? Pitääkö liukuputken pintaa jotenkin voidella?

SammyB
15.03.2015, 18.50
Saa koskea ja voit rätillä pestä, kannattaakin putsalilla. Kannattaa voidella, mutta ei ihan millä tahansa = tiivisteet ei tykkää ihan kaikista.
Joillakin valmistajilla on ihan tähän tarkoitukseen litkut ja rasvat.
Esim:
http://www.rsp.at/wp-content/uploads/2014/02/rsp-062600000-Slick-Kick-50g.jpg
http://www.juicelubes.co.uk/fork-juice.html

tekkanine
15.03.2015, 21.53
Keula on muka sektor TK mutta siinä on tarra sektor RL mistä erottaa onko keula vai tarra väärä. Oli orange pyörässä tehtaalta tullessa.

miku80
15.03.2015, 22.22
TK mallissa on pelkkä keulan lukitus kun RL mallissa on sisäänpäinvaimennus säädettävissä (compression)..

Bässi
15.03.2015, 22.32
Eikö RL tulekkaan sanoista rebound, lock?

Laika
16.03.2015, 01.32
No eikös lockout meinaa, että sisäänpäinvaimennuksen voi ulkoisesti säätää joko kokonaan auki tai kokonaan kiinni.

Polun tukko
19.03.2015, 22.09
Muutamaa kotimaista tunnettua huoltoliikettä konsultoituani pysyttäydyn tuossa 10wt öljyssä alajaloissa Pikessäni.

CamoN
20.03.2015, 00.41
Varmasti tyhmii kysymyksii mut...
Saako liukuputken pintaan koskea? Voiko ihan rätillä pestä? Pitääkö liukuputken pintaa jotenkin voidella?

Liukuputkeen kannattaa koskea vaakasuuntaisin liikkein. Jos esim. rätillä pyyhkiessä putkeen jää pystysuuntainen hiusnaarmu (joka on kuitenkin epätodennäköistä jos/kun rätti ei ole suoraan kuralätäköstä nostettu) saattaa sen läpi vuotaa voiteluöljyä ulos ja päästä likaa huulitiivisteen alta sisään. Vaakanaarmu ei ole yhtä vakava.

Patrik
20.03.2015, 10.48
Liukuputkeen kannattaa koskea vaakasuuntaisin liikkein. Jos esim. rätillä pyyhkiessä putkeen jää pystysuuntainen hiusnaarmu (joka on kuitenkin epätodennäköistä jos/kun rätti ei ole suoraan kuralätäköstä nostettu) saattaa sen läpi vuotaa voiteluöljyä ulos ja päästä likaa huulitiivisteen alta sisään. Vaakanaarmu ei ole yhtä vakava.
Ihan mielenkiinnosta, onko tämä oma ideasi vai lukeeko joissain ohjeissakin tuollaista?

sakuvaan
20.03.2015, 11.07

On sen verran kovaa kamaa että arnoldi oot että saat rätillä liukuputken naarmuille.

Siellä kuitenkin on stefa joka jauhaa menemään sitä pintaa vasten ajossa paskakeleillä ja välissä hiekkaa mutaa, käpyjä, oravia.

tl;dr

Perusrätti joka on suht puhdas kelpaa hyvin. Pata-pataa ei kannata käyttää.

CamoN
20.03.2015, 11.41
Ihan mielenkiinnosta, onko tämä oma ideasi vai lukeeko joissain ohjeissakin tuollaista?

Isot pojat sano viteolla, eli sen on oltava totta.

http://youtu.be/Vn4MolBy-ow

Häviävän pieni mahdollisuushan tuossa on vahingoille jos välineet on kunnossa, mutta ihan looginen työtapa kuitenkin.

sakuvaan
20.03.2015, 11.44
Isot pojat sano viteolla, eli sen on oltava totta.

[YOUTUBE=http://youtu.be/Vn4MolBy-ow]

Lopetin katsomisen siinä vaiheessa kun ruvettiin säkittämään jarrusatuloita muovipusseihin. Ei helvetti.

Gibsy
25.03.2015, 08.57
Voiko muc offin MO94:sta käyttää iskareiden liukuputkiin myös? Ohjeissa mainitaan ainoastaan, että jarrupintoihin ei kande suihkutella.

Bässi
25.03.2015, 09.41
Voi, tavallinen(ei fillari tuote)silikonispray on halvempaa? Ja ajaa saman asian. Voit suihkutella koko pyörän paitti jarrut, niin ehkäsee hiukan kakin kertymistä.

edit.. Tai siis voimansiirtoonhan laitetaan sitten eri ainetta ;)

St0neyNut1
25.03.2015, 12.41
Noita liukuputkiin tulevia mahdollisia naarmu juttuja kun lukee. Niin ajattelin vaan laittaa omasta kokemuksesta. Omassa Vanissa on ollut viimesen viisi vuotta kallio kosketuksen aiheuttama kunnon kuoppa/naarmu. Itse hiomapaperilla hioin terävät reunat tasaisiksi ja hyvin toimii. Eli ei niitä liukuputken naarmuja aivan neuroottisesti tarvitse pelätä

Lanssi
31.03.2015, 21.20
Tyttöystävän pyörä saapui tänään Bike Discountista, kyseessä tämä: http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-access-wls-race-27.5-29-black-n-purple-232211
Löin fillarin kasaan, mutta huomasin että keula lyö pohjaan. Onkos tuo nyt ihan normaalia, eli pitääkö vaan lainata jostain iskaripumppu ja laittaa paineet kuntoon? Olisin kuvitellut, että keula kuitenkin olisi jonkinlaista painetta sisältänyt. Mulla ei näiden kanssa touhuamisesta kokemusta juurikaan ole, jäykällä kuitu- tai teräskeulalla itse ajellut tähän asti.

Keula siis SR Suntour XCR Air RL-R 27,5".

JackOja
31.03.2015, 21.48
Osta iskaripumppu, sitä tarvii useammin kuin kerran.

Lanssi
31.03.2015, 22.33
No pitää hankkia, mutta onko se lopullinen ratkaisu tuohon ongelmaan? Tai siis onko noissa vaan uutena keula löysänä?

SaamiBoy
01.04.2015, 08.16
No pitää hankkia, mutta onko se lopullinen ratkaisu tuohon ongelmaan? Tai siis onko noissa vaan uutena keula löysänä?

Ei ne paineet pitäis vajuilla hirveesti jos tiivisteet pitää. Lisäile paineita kun sagi, eli se keulan painuma muuttuu säädetystä. Säädä paineet siten, että kuskin istuessa vaaterilla pinnalla ajotamineissaan normaali ajoasennossa keula painuu 15-20% (mieltymykset vaikuttaa, toki keulan progressiivisuuskin) joustomatkastaan.

Lanssi
01.04.2015, 21.24
Ostin pumpun. Löin paineita keulaan, kaikki ok. Säädin jotain muuta hetken, ja paineet olivat kadonneet. Joku ~30psi oli jäljellä kun laitoin pumpun takaisin kiinni.

sakuvaan
02.04.2015, 10.15
Painetta katoaa aina jonkin verran kun pumpun laittaa kiinni (ilmaa menee pumpun työsylinteriin). Laita paineet keulaan anna olla jonkin aikaa paikallaan ja kokeile pysyykö ilmat tallessa, jos ei niin todennäköisin vika on schrader venttiilissä joka on ehkä vähän löysällä tai rikki

MrValdemar
02.04.2015, 10.21
Onkohan ko venttiilin kiristykseen olemassa niksiä ilman virallista työkalua,?

syklopaatti
02.04.2015, 10.55
Onkohan ko venttiilin kiristykseen olemassa niksiä ilman virallista työkalua,?
työkalun saat vaikka prismasta kun ostat jonkun venttiiliadapterisetin.
tämän näköinen vempain on kyseessä.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTVYhFqaRkSPBwyS7D4V6NLxliU9LGrJ OnTzCPGSBHKDVPmomnb

Lanssi
02.04.2015, 10.58
Venttiilin sielu kiristetty, ei auttanut. Sielu vaihdettu, eipä auttanut. Saksaan mailia on jo lähetetty.

MrValdemar
02.04.2015, 11.38
Tänään xxl reissua muutenkin niin pitää kattoa sieltä. Negapuolelta tuntuu että häviää jotenkin. Laitan esim 100 psi niin seur kerralla katsoo niin aina pudonnut samaan noin 50psi.hin reba keula..

syklopaatti
02.04.2015, 12.00
Tänään xxl reissua muutenkin niin pitää kattoa sieltä. Negapuolelta tuntuu että häviää jotenkin. Laitan esim 100 psi niin seur kerralla katsoo niin aina pudonnut samaan noin 50psi.hin reba keula..
aijai.Rokkarin dual air. mulla oli aikoinaan sama ongelma. Talvella vuosi paineet.voip olla ,että joudut käyttää keulan auki ja vaihtaa tiivisteet.

SSGT-92
02.04.2015, 12.05
Elähän viel huolestu,vuonna joku RS alkoi voidella ilmapuolen tiivisteitä jollain vassulla eikä enää öljyä niitä.Irroitat sen venttiilin sielun ja laitat sinne vaikka moottoriöljyä jokusen ml:n.
Jos ei ala pitää,sit vasta isompaa huoltoo tai ...

MrValdemar
02.04.2015, 12.07
Joo huolto sille on suunnitteilla ollutkin jonkin aikaa. Mut katompa huvikseen sen venttiilin.

arctic biker
02.04.2015, 12.18
http://www.hi5bikes.fi/~foxgx0000001/?Y999=PIF&Y104=NT-AS0015. Tuommonenhan se pitää olla. Rengasliikkeistä löytyy Tiptopin klassikkoa, itse sain kadottamani tilalle paikallisesta ihan ilmaiseksi.

syklopaatti
02.04.2015, 12.37
arctic b. siis keulan venttiilin sielusta kysymys.
Tässä topic vuotavasta venasta jos auttaa.
http://gl1800riders.com/forums/showthread.php?257858-Leaking-valve-cores

Edit: Linkin topicissa neuvottiin laittamaan silikoonirasvaa sielun kierteisiin ja ympärille ja sit sielu takas.

arctic biker
02.04.2015, 20.11
Joko syklopaatti tai minä olemme väärinymmäryksessä. Varmaan minä tieten. Noita ilmakeuloja nyt ollut jostain 2002 alkaen niin kaikissa niissä on ns autoventtiili ollut. Jonka sielun saa irti sekä aiemmin että itteni linkkaamilla kaluilla. Venttiilin sisuksen ajoittaisen vaihtamisen olen huomannut hyödylliseksi samoin ettei sitä kannata kiristää kovin tiukalle, hyvin hellällä kädellä.

Jaa yhtä Marzocchia nytten muista, tais siinäkin olla normisielu mutta ilmaa sai vain omalla adapterillaan.

Iglumies
02.04.2015, 20.50
http://www.hi5bikes.fi/netta/imgm/core-remover-tool.jpg
Tällä Arcticin linkkaamalla saa irroitettua kummatkin sielut.

syklopaatti
02.04.2015, 21.30
Joko syklopaatti tai minä olemme väärinymmäryksessä.
Minä. Luulin ,et postasit millasen sielun hankkii jos uuden vaihtaa.
Ois minun pitänyt tajuta ,ettet sinä nyt prestaa mene tarjoamaan.

arctic biker
02.04.2015, 22.07
Minä. Luulin ,et postasit millasen sielun hankkii jos uuden vaihtaa.
Ois minun pitänyt tajuta ,ettet sinä nyt prestaa mene tarjoamaan.
No hard feelings, väärinymmärryksiä sattuu ja tapahtuu. Fiksua toki korjata ihan siksikin että jos joku vähemmän tietävä lukee niin ei saa riesakseen väärää tietoa.

kaakeli
06.04.2015, 11.27
Pitäis päivittää tässä kevään/kesän aikana vähän etuousitusta. Nykyinen on Suntour XCT, ja parempaa olis hakusessa. Ja tulee siis jäykkäperään polulla ajeluun.
Tällaisia olen miettinyt:
Rockshox 30 Gold TK
Rockshox Reba RL
Manitou Minute LTD tai Comp
Manitou Marvel Expert
Millaisia nuo Manitoun keulat on? Reba taitaa noista olla paras, mutta myös samalla vähän siinä ja siinä että viitsiikö panostaa n.500 euroa keulaan. Manitoun keulat lähtee alle neljänsadan.
Kaikki varmasti ovat paljon parempia kuin nykyinen, niin sen puoleen valinta ei pysty menemään väärin :D
Onko Reba niin paljon parempi kuin yksikään noista Manitoun keuloista, että se 100e:n hintaero olisi perusteltavissa? Nekin kuitenkin on kevyitä ja säätöjäkin löytyy? Entä tuo 30 Gold? Sitä saisi tarjouksessa 240 euroon.
1 1/8 putki ja 9 QR axle hieman vähentää vaihtoehtoja.

Gibsy
09.04.2015, 15.16
Pikeen voisi kohta tehdä alajalkojen huollon. Myykö Suomessa joku rokkarin 0W30 öljyä vai miksei siihen kävisi mikä tahansa iskariöljy?

miku80
09.04.2015, 21.42
sitä saa varmaan jokaiselta sramin jälleenmyyjältä, jos ei suoraan hyllystä niin tilaamalla saavat.. voi sinne muutakin laittaa vaikka 5w moottoriöljyä jos sattuu löytymään..

sakuvaan
10.04.2015, 15.42
Pikeen voisi kohta tehdä alajalkojen huollon. Myykö Suomessa joku rokkarin 0W30 öljyä vai miksei siihen kävisi mikä tahansa iskariöljy?

Tai ihan prätkän keulaöljyä esmes Motorex, löytyy muistaakseni fillariosan verkkokaupasta

Tuume
11.04.2015, 12.17
Reba taitaa noista olla paras, mutta myös samalla vähän siinä ja siinä että viitsiikö panostaa n.500 euroa keulaan.

1 1/8 putki ja 9 QR axle hieman vähentää vaihtoehtoja.

Rebaa kyllä löytyy mm. saksalaisista verkkokaupoista toimitettunakin 1 1/8 ja QR kanssa kaikissa rengaskoissa toimitettunakin alle 400e. Metsästämällä tulevia tarjouksia sen voi löytää 300 eurollakin.

exoduse
11.04.2015, 19.16
Neuvokaapas hieman aloittelija uuden pyörän iskarien kanssa. Hankin Canyonin Strive AL 6.0 Racen, jossa on Pike RC edessä ja takana Monarch Plus R.

En tunnu saavan tarpeeksi painetta kumpaakaan iskariin ja ei oikein pysty ajamaan, kun etenkin takapää pohjaa todella helposti. Iskaripumpun mittari näyttää edessä 90 psi (taulukon mukaan minulle sopiva, n. 90kg) ja takana 150 psi, enkä enempää saa pumpattua, vaikka kuinka yrittäisin. Sagi edessä on n. 40-50% ja takana samaa luokkaa. Iskaripumppuna on Canyonin oma, joka tuli pyörän mukana.

Mikä tässä voisi olla vikana? Todennäköisesti käyttäjässä kuitenkin, kun pyörä on aivan uusi.

miku80
11.04.2015, 19.20
Tuo 150psi plussa mallissa kuulostaa todella vähältä.. Itellä painoa 77kg ja omassa debon air plussassa paineita 225psi.. Toki on eri pyörä ja linkusto, mutta kuitenkin.. Tuon iskarin maksimikin tais olla jopa 350psi niin outoa jos sinne ei meinaa saada 150 enempää..

ViliA
11.04.2015, 20.46
Oma kanjonin pumppu näytti väärin jos ei ollut kunnolla kierretty venttiilin juureen. Yhdellä pumppauksella saattoi näyttää +15-20psi vaikka todellisuudessa sisään meni vain muutama.

SammyB
11.04.2015, 21.04
Onko sulla sellainen pumppu millä saa yli 150psi ylipäätään pumpattua?

EDIT (puusilmä) No luultasti on kun on fillarivalmistajan oma. :D

exoduse
12.04.2015, 12.05
Sehän juuri tässä askarruttaakin, kun Shapeshifteriin sain helposti laitettua 15 bar (~220 psi) samalla pumpulla, mutta iskareihin ei sitten millään. Alkaa hieman mennä jo hermotkin, kun ei pääse ajamaan.

Pitänee varmaan kysellä Canyonilta mitä tehdä.

SaamiBoy
13.04.2015, 08.37
Sehän juuri tässä askarruttaakin, kun Shapeshifteriin sain helposti laitettua 15 bar (~220 psi) samalla pumpulla, mutta iskareihin ei sitten millään. Alkaa hieman mennä jo hermotkin, kun ei pääse ajamaan.

Pitänee varmaan kysellä Canyonilta mitä tehdä.

Kuulostaa pumpun ongelmalta. Jos kokeilisit lainata jonkun kaverin pumppua ja katsot mitä tapahtuu?

Hirvee ero kyllä Foxin float R:ssä ja monarchissa vaadittavaan paineeseen. Vanhan anthemin Float R hlausi jonku 150psi:tä, kun nykynen pykälää isommallarengaskoolla varustettu Anthem haluaa monarch R:äänsä 245psi:tä. Iskarin maksimi tais olla 275psi:tä, joten vähän hämmästyttää kyllä miten kukkakeppiä isommmat miehet saa sägin tuossa kohdilleen.

orc biker
16.04.2015, 20.46
Rockshoxin Poploc -etälukitus. Onko tuollaisen vaijeri ihan tavallista vaihdevaijeria ja onko se haarukan päässä oleva vaijerin pääty ihan tavallinen vaihdevaijerin kuoren pääty?

Greycap
16.04.2015, 21.01
On, ja on, sillä erolla että ainakin minun pyörässä oli haarukan päässä metalliholkilla eikä muovisella mutta tuskinpa se paljoa toimintaan vaikuttaa.

orc biker
18.04.2015, 18.55
Olisiko kellään suositella edullista rasvaa liukuputkien puhdistamiseen/liukastamiseen? Ja tippapullossa, se on tärkeintä. Minulla on nyt sumutettavaa silikoniöljyä, mutta sen usvan suihkiminen ei ole oikein mukavaa ja siinä saa olla tarkkana, ettei lennä jarruihinkin.

Puskajussi
18.04.2015, 20.31
Hei, auttakaas aloittelijaa.

Hankin uuden pyörän ja ensimmäisen lenkin jälkeen huomasin etuhaarukan pullauttaneen O-renkaan ulos sisuksistaan. Kannattako tuolla vielä ajella vai alanko kyselemään takuukorjausta? Myyjäliike lupasi kaupan päälle ensihuollon. Voinko vielä turvallisin mielin tehdä muutaman lenkin, vai kannattaisiko varata huolto samantien ja pyytää tarkastamaan tuo iskari. Onko riskiä isommasta vauriosta jos tuolla enemmän ajelee? Kuva linkin takana, jos se ei näy tässä viestissä.

http://aijaa.com/VIojZ0][img]http://i9.aijaa.com/t/00651/1380260

http://aijaa.com/VIojZ0

miku80
18.04.2015, 20.33
joo nou hätä, tuo on sagi-rengas mikä näyttää keulan painuman.. http://www.bikerumor.com/2014/07/24/suspension-setup-series-1-set-your-sag-properly/

elasto
19.04.2015, 10.50
Neuvokaapas hieman aloittelija uuden pyörän iskarien kanssa. Hankin Canyonin Strive AL 6.0 Racen, jossa on Pike RC edessä ja takana Monarch Plus R.

En tunnu saavan tarpeeksi painetta kumpaakaan iskariin ja ei oikein pysty ajamaan, kun etenkin takapää pohjaa todella helposti. Iskaripumpun mittari näyttää edessä 90 psi (taulukon mukaan minulle sopiva, n. 90kg) ja takana 150 psi, enkä enempää saa pumpattua, vaikka kuinka yrittäisin. Sagi edessä on n. 40-50% ja takana samaa luokkaa. Iskaripumppuna on Canyonin oma, joka tuli pyörän mukana.

Mikä tässä voisi olla vikana? Todennäköisesti käyttäjässä kuitenkin, kun pyörä on aivan uusi.

Mulla on Strive CF 8.0 Race, edessä Pike RCT3 ja takana Monarch Plus RC3. Painoa 78kg ja paineet edessä 65psi ja takana 220psi. Mulla toimi se Canyonin oma iskaripumppu ihan hyvin. Mitäs muut sanoo, kuulostaako oudolta nuo mun paineet? Pikessä ei ole vielä yhtään tokenia sisällä, mutta oon yhden ajatellut ehkä laittaa kokeiluun.

PS. Mistä tiedän muuten onko tuo mun takaiskari "debon air"?

miku80
19.04.2015, 11.18
PS. Mistä tiedän muuten onko tuo mun takaiskari "debon air"?

Eikös se spekseissä ole väitetty debon airiksi...

elasto
19.04.2015, 11.49
Eikös se spekseissä ole väitetty debon airiksi...

Joo nykyään siellä lukee, mutta silloin kun omani ostin niin ei vielä lukenut. Iskarissa ei muistaakseni lue mitään, mutta täytyy tarkastella sitä vielä tarkemmin. Kaverilla on debon air ja sanoi, että mun iskarissa näytti olevan ihan yhtä iso se ilmakannu tai mikälie kun vertailtiin.

SammyB
19.04.2015, 12.55
Jos ruuvaat ilmakannun auki niin debonairissa on kaksi sellaista "syvennystä siinä päällä. Niihin voisi laitella niitä punaisia renkaita.
https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/11/2014/10/Rockshox-Monarch-RT3-shock-tune-by-Mick-Kirkman-101.jpg
http://ep1.pinkbike.org/p5pb10758542/p5pb10758542.jpg

miku80
19.04.2015, 13.11
Kyllä mulla lukee tuossa omassa debon air siinä ilmakannussa lisäkannua vastakkaisella puolella..

Human Traffic
19.04.2015, 14.04
Tohon monarchin plussa depon airiin saa kyllä laittaa ilmaa oikein huolella. Itsellä painoa 88kg ja paineet 260psi. Voisi laittaa vielä hitusen enemmänkin, mutta hirvittää pumpata noita suuria paineita. Pari rengasta on räjähtänyt pumpatessa. Silloin paineet toki huomattavasti pienemmät, mutta lähtee siitäkin ääntä. Traumat jäännyt. Onneksi en enää omista maantiepyörää..

SammyB
19.04.2015, 18.50
Ne tarvittavat paineethan riippuvat jousituslinkun vipusuhteesta.

hyle
19.04.2015, 21.04
Onko foorumin asiantuntijoilla tietoa pystyykö fox float iskarin iskun pituutta kasvattamaan helposti esim runkoa vaihtamalla. Ajatuksena on 200x51 modaus 200x57 kyseistä iskariahan löytyy molemmilla iskun pituuksilla vai onko halvempaa ja viisaampaa ostaa uusi 200x57

tune
20.04.2015, 10.27
Onko foorumin asiantuntijoilla tietoa pystyykö fox float iskarin iskun pituutta kasvattamaan helposti esim runkoa vaihtamalla. Ajatuksena on 200x51 modaus 200x57 kyseistä iskariahan löytyy molemmilla iskun pituuksilla vai onko halvempaa ja viisaampaa ostaa uusi 200x57

Molemman kokoisia Fox ilmaiskareita omistaneena noiden ero on se iskarin rungon alumiinisen päätykorkin (sama kuin ilmamäntä) pituus/korkeus. Sen vaihtaminen vaatii lähes täydellisen purkamisen koko iskarille (sekä mm. vaimennusmännän purkamisen) ja uuden korkin. Eli jos et satu saamaan jostain edullisesti viallista 200x57 tai saa ostettua halvalla tuota vaimentimen korkkia/ilmamäntää ja osaa tai ole kiinnostusta tutustua täyshuollon tekemiseen ko. iskarille, niin varmaan kannattavampaa on myydä nykyinen iskari pois ja ostaa oikean mittainen tilalle. Tai sitten yrität vaikka fillaritorilla vaihtaa jonkun halukkaan kanssa iskareita.

Sitä en sitten tiedä onko ko. rakenteeseen viime vuosina tullut radikaaleja eroja, joka helpottaisi iskunpituuden kasvattamista. Mutta erittäin todennäköisesti ei.

Mäkipete
20.04.2015, 19.39
Keulana on rockshox sektor r coil 130mm ja pitäis saada jatkettua 150 milliseksi. Ilmeisesti tarvin uuden jousen. Onko tietoa käykö jompikumpi näistä ja mitä eroa nuilla on?
https://www.bike-components.de/en/Rock-Shox/Ersatzfeder-Sektor-Dual-Position-150mm-ab-Modell-2012-p30411/
https://www.bike-components.de/en/Rock-Shox/Ersatzfeder-150mm-fuer-Sektor-Modell-2011-Auslaufmodell-p26845/

hyle
20.04.2015, 20.39
Paljon kiitoksia Tune . Vastaus oli juuri se mitä kaipailin asian selventämiseksi.

tekkanine
21.04.2015, 11.50
Maastopolulla jää joustosta n.2 cm käyttämättä. Kannattaako pitää tuo paine pahan varalta. vai laskenko vielä vähän painetta? Ajan siis möykkyisessä juurakossa. Edit. Siis etuhaarukasta puhe.

Verska-Vesa
21.04.2015, 11.55
Ei se ole mikään itseisarvo, että koko joustomatka pitää saada joka lenkillä käytettyä. Jos se tuntuu liian jäykältä, eikä sua haittaa se ettei kovempaan ryskytykseen ole mitään reservissä, niin laske painetta, muussa tapauksessa älä laske.

CamoN
21.04.2015, 12.37
Maastopolulla jää joustosta n.2 cm käyttämättä. Kannattaako pitää tuo paine pahan varalta. vai laskenko vielä vähän painetta? Ajan siis möykkyisessä juurakossa. Edit. Siis etuhaarukasta puhe.

Jonkin verran vaikuttaa se keulan joustopituus. 20mm on 100mm joustavassa keulassa aika paljon täysin käyttämätöntä joustopituutta, 150mm keulassa vähän vähemmän. Kaikki iskunvaimentimet on suunniteltu siten ettei ne mene rikki pohjaamisesta, mutta toki se on niille ja tietysti myös esim. pyörän rungolle raskaampaa jos rajua pohjaamista tapahtuu säännöllisesti.

Gibsy
26.04.2015, 18.28
Saako huulikumit keulaan jollain muulla konstilla kuin käyttämällä sitä "oikeaa työkalua"?

Iglumies
26.04.2015, 18.39
Saa, vaikka sopivankokoisella hylsyllä, tjms. kunhan katsoo ettei mitään teräviä reunoja ole.
Ja järkeä kannattaa käyttää kanssa.

SaamiBoy
27.04.2015, 09.59

Ja vielä lisäyksenä, kannattaa toki tsekata että keula tosiaan menee pohjaan asti. Ainakin rokkareissa esiintyi joskus sitä, että ei aivan koko joustomatkaa käyttänyt, öljyjä valui väärään paikkaan aikojen saatossa ja nollailmoillakaan ei painunut kuin 8-9 cm.

Ja taas, keulasta ja mieltymyksistä riippuen kannattaa kokeilla miltä se pohjaaminen tuntuu. Nykynen Reba SID RCT3 modauksella on varsin hellä pohjaamaan, hädin tuskin huomaa että pohjassa käy. Motion control keulat tuntuneet paljon rajummilta pohjatessaan, joten häiritsi jo ajoa se pohjaaminen.

jperala
27.04.2015, 10.24
Jos oheisen keulan heittäisi RST elastomeerikeulan tilalle niin tuleeko parannusta ? näyttäisi olevan ohkasella akselilla.

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/48135-rst-omega-100-mm-26-halvalla-peruskeulaa/

CamoN
27.04.2015, 12.16
Ja taas, keulasta ja mieltymyksistä riippuen kannattaa kokeilla miltä se pohjaaminen tuntuu. Nykynen Reba SID RCT3 modauksella on varsin hellä pohjaamaan, hädin tuskin huomaa että pohjassa käy.

Sama juttu minulla. Perjantaina ulkoilutin maasturia pitkästä aikaa ja halusin iskarit kohtalaisen napakoiksi. Ennen lenkkiä tarkistin painumat ja haeskelin ne 100mm joustosta 16-20% luokkaan kun sisäänvaimennukset (edessä FOX CTD ja takana Brain) oli pois päältä. Yritin vielä herkistellä pumppaamalla yms. Yllätys oli aikamoinen kun en ehtinyt kuin pari ensimmäistä kunnollista alamäkeä kunnes kummassakin päässä oli o-renkaat ääripäässä. En huomannut missään kohtaa minkäänlaista pohjaamista.

JackOja
27.04.2015, 13.32
Jos oheisen keulan heittäisi RST elastomeerikeulan tilalle niin tuleeko parannusta ? näyttäisi olevan ohkasella akselilla.

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/48135-rst-omega-100-mm-26-halvalla-peruskeulaa/

Ei kannata. Tässä olisi parempi vaihtoehto. Sikäli kun on kunnossa.
http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/48278-manitou-r7-06/

SaamiBoy
27.04.2015, 15.00
Sama juttu minulla. Perjantaina ulkoilutin maasturia pitkästä aikaa ja halusin iskarit kohtalaisen napakoiksi. Ennen lenkkiä tarkistin painumat ja haeskelin ne 100mm joustosta 16-20% luokkaan kun sisäänvaimennukset (edessä FOX CTD ja takana Brain) oli pois päältä. Yritin vielä herkistellä pumppaamalla yms. Yllätys oli aikamoinen kun en ehtinyt kuin pari ensimmäistä kunnollista alamäkeä kunnes kummassakin päässä oli o-renkaat ääripäässä. En huomannut missään kohtaa minkäänlaista pohjaamista.

Kyl. Anthemeita nyt ajellu viimiset viis vuotta ja niistä ei kyllä pohjaamista huomaa. Keuloina ollut RS Tora -09, -05 Reba Team dual Air, SID team -10 ja nykyään toi RCT3 modattu Reba, niin kaksi jälkimmäistä kyllä eivät ilmotelleet pohjaamisesta juurikaan. Silti ajattelin laittaa yhden tokenin lisää Rebaan, kaipaa mielestäni sitä vaikka hyvin nyt toimiikin. Fine tune to the max!

jperala
01.05.2015, 20.18
Onkohan tuossa hinta kohdillaan ? kohtuu vanha keula.

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/48523-marzocchi-dirt-jam-pro-105mm-1-18-kaulaputki-20cm-26-qr9/

IncBuff
02.05.2015, 09.47
Saksan pojilta saa esim. täysin uuden RockShoxin XC30:n satasella kotiovelle niin en tiedä onko järkeä katsella noita väh. 10v vanhoja rotteloita.

jperala
02.05.2015, 09.57
Saksan pojilta saa esim. täysin uuden RockShoxin XC30:n satasella kotiovelle niin en tiedä onko järkeä katsella noita väh. 10v vanhoja rotteloita.

Näin ajattelin itsekkin.

jperala
02.05.2015, 19.46
Tuo keulan poistaminen, lähteekö ihan pudottamalla kun stonga irroitettu..vai vaatiiko naputtelua/lievää väkivaltaa ?

Iglumies
02.05.2015, 20.16
Riippuu siitä, kuinka ruosteessa ohjainlaakerit on.
Mutta joo, naputtamalla tai reilusti lyömällä.
Stemmi on myös hyvä irroittaa ennen lyömistä.

jperala
02.05.2015, 20.46
Riippuu siitä, kuinka ruosteessa ohjainlaakerit on.
Mutta joo, naputtamalla tai reilusti lyömällä.
Stemmi on myös hyvä irroittaa ennen lyömistä.

Juu, oli tarkoitus stemmi irroittaa stongan kanssa :)

jperala
02.05.2015, 21.06
Eipä ollut kovin vaativaa, tuli ihan pudottamalla. Laakerit hyvässä rasvassa ei tippaakaan ruostetta. Pohjalaakerin pesä lähti pari kertaa napauttamalla :)

zipo
02.05.2015, 21.12
Sitten kun uusi keula tulee.
(https://www.youtube.com/watch?v=xTU0lb0vqk4)https://www.youtube.com/watch?v=rUX_cTuk3O8

Pexxi
05.05.2015, 17.02
Rebassa mallia 2010 on sieltä iskarin oikealta puolelta kadonnut poplockiin liittyvä punainen tai sininen namiska. Vai liittyykö se siihen? Vai säädettiinkö sillä jotain? Onko vaarallista jos se puuttuu? Kauko-ohjaus kyllä toimii.

https://www.youtube.com/watch?v=6eW-5A2wbbc

Tässä vanhempi versio, tossa 25 sekunnin kohdalla.

AK-87
06.05.2015, 10.31
Otsikon iskarista kyselisin: itellä tuo on Foxyssa takakeppinä ja ajettu nyt muutamat lenkit. Se on alkanut pitää ääntä, sellaista "vihellystä" (hankala kuvata tarkasti) liikkuessaan. Toimintaan ei tunnu vaikuttavan. Ääni ei ole kovin kova, mutta sen verran kuitenkin että normaalissa trailiajossa sen kuulee jatkuvasti. Ääntääkö muiden Foxit samalla tavalla?

sakuvaan
06.05.2015, 16.04
Ei ainakaan mun foxyn kashima ctd mitään ääntä pidä, paitsi negakammion bypass kun iskari alkaa liikkua niin kuuluu pientä ääntä kun se menee sen tasauskolon ohi.. jos vaimennukset toimii ja äänen kanssa voi elää niin en varmaan tekisi yhtään mitään... yks elka mulla vihelteli paluupuolella oikein holella mutta se kuulu vuosimalliin..

CamoN
06.05.2015, 16.41
Ei ainakaan mun foxyn kashima ctd mitään ääntä pidä, paitsi negakammion bypass kun iskari alkaa liikkua niin kuuluu pientä ääntä kun se menee sen tasauskolon ohi..

Kun on kashimaa ja CTD:tä niin varmaan löytyy myös FIT-vaimennin? Oma Fox on Factory-sarjaa ja FIT-vaimentimella, olen ihmetellyt sen hiljaisuutta. Aikaisemmat Rock Shoxin Recon, Reba ja SID pitivät tyypillisesti aina jotain ääntä kovista iskuista palautuessaan.

Mutta eipä niillä suhinoilla, tuhinoilla ja vihellyksillä tosiaan niin väliä ole. Sitten kannattaa suunnitella huoltoa jos äänet alkaa muistuttaa kaasun ja öljyn sekoittumista, esimerkiksi kurlaamista tai vastaavaa.

Edit: Nythän mä hokasin, saku ilmeisesti viittasi takaiskariin ja minä kirjoitin keuloista.

Greycap
06.05.2015, 17.10
Kyllä nuo RockShoxin takaiskaritkin tuntuu meteliä itsestään pitävän, vuosimallia 2012 oleva Ario RL leikkii höyryveturia aina ulosjoustossa. Keuloina on nyt kokeiltu XC30, kaksi Reconia ja Reba ja kaikki ne on itse asiassa olleet hiljaisempia kuin tuo.

Mistä muistinkin että laittelenpa sinne vähän lisää ilmaa. Oli viime ajokerralla turhan pehmeä.

Hri
09.05.2015, 18.25
Mikäs olisi hyvä öljy korvaamaan Foxin punaisen 10wt:n?
Lähikaupassa ja hyllyssä olisi Motorex 10wt ja 5wt putelit ja taitaa olla Foxin vihreäkin, mutta meneekö niillä kaikki pieleen ja ajot pilalle?

CamoN
09.05.2015, 18.43
Motorexin 10wt:tä saattaisin laittaa. Ja laitoinkin. En keksi valitettavaa.

Hri
09.05.2015, 22.30
Eli reboundit ja vaimennukset toimii kuten pitää? Tai ainakin ilman suuria muutoksia?

CamoN
09.05.2015, 23.12
Samalla vaihdoin SKF:n matalakitkahuulitiivisteet. En oikein tiedä johtuuko öljyistä ja tiivisteistä vai molemmista, mutta alkuherkkyys lisääntyi ja myös paluuherkkyyttä tuli sen verran lisää, että paluuvaimennusta saa käyttää enemmän kuin aikaisemmin.

jani86
15.05.2015, 22.09
Olisiko kellään suositella edullista rasvaa liukuputkien puhdistamiseen/liukastamiseen? Ja tippapullossa, se on tärkeintä. Minulla on nyt sumutettavaa silikoniöljyä, mutta sen usvan suihkiminen ei ole oikein mukavaa ja siinä saa olla tarkkana, ettei lennä jarruihinkin.

Brunox Deo. Purkki näyttää painepullolta, mutta ei ole sitä vaan sieltä saa hyvinkin pienissä määrin sitä tavaraa ulos pumppaamalla sitä painiketta.

orc biker
15.05.2015, 23.49
Brunox Deo. Purkki näyttää painepullolta, mutta ei ole sitä vaan sieltä saa hyvinkin pienissä määrin sitä tavaraa ulos pumppaamalla sitä painiketta.
Thanks. Testaan.

Jukhaha
16.05.2015, 18.57
Mites mites, kun 170mm X-Fusion Vengeange ei mene pohjaan vaikka päästää kaikki ilmat venttiilin kautta ulos. Putkea jää n. 5-8cm ulos, onko ominaisuus vai rikkipoikki?

Iglumies
16.05.2015, 18.58
Öljyt alajalassa?
Siis vaimennusöljyt

Jukhaha
16.05.2015, 19.05
Öljyt alajalassa?
Siis vaimennusöljyt

Oireileeko tuo jotenkin muuten? (en oo ainuttakaan keulaa availlu toistaseks) Tuntuu kuitenkin toimivan ihan perus ok ajossa. Kai se pitää sitte taas vaihteeks huoltoon kiikuttaa..

eepeli
18.05.2015, 14.21
Millä kannattaa putket (Fox Float) voidella/öljytä pyörän pesun jälkeen?

Polun tukko
18.05.2015, 14.42
Rsp slick kick

CamoN
18.05.2015, 14.51
Mikäli keula on kunnossa ja huollettu, parilla reilulla pumppausliikkeellä huuli- ja pölytiivisteissä olevan alajalkojen voiteluöljyn pitäisi levittyä riittävissä määrin liukuputkiin. Eikä sitä tietysti sieltä tiivisteiden läpi paljoa tule, mutta eipä se ulkoinen voitelukaan sen kummemmin keulan toimintaan vaikuta. Saahan niitä toki hieroa jos tuntuu että on pakko.

ellmeri
18.05.2015, 15.32
Mä olen pitänyt yön yli pyörän katollaan niin keula on herkistynyt.

Juhutti
22.05.2015, 15.54
Aloittelijan kysymys.. Uusi pyörä kyseessä, täysjousto, ajeltu pääasiassa työmatkaa hiekkatietä/asvalttia nyt n. 350 kilsaa.

Takaiskari on Rockshox Monarch Rt3, XC-tyyppisessä Rosen pyörässä.

Eräällä työmatkalla huomasin, että lukko-asennossa (ylämäki-asento?) iskari joustaa mielestäni liikaa. Jos työntää ihan perus helsinkiläistä pyörätietä, menee kuminauha helposti pompuissa 40% asti, ja siis lukkoasennossa.

Mielestäni aiemmin oli kyllä hyvinkin tiukka... Yhtenä huomiona myös, että jouston jäljiltä iskari on ehkä aiempaa öljyisempi..?

Sag jää kovimmallakin asetuksella 300psi paineella 30% tienoille. Kuskilla painoa ilman varusteita vaihtelevasti 105-110kg. Onko se liikaa? Ei kait näiden näin kevyessä ajossa kuuluisi hajota?

Kysymys siis kuuluukin.. Onko syytä epäillä jonkunlaista rikkoutumista? Olenko luulotautinen?

jaiksi
23.05.2015, 11.41
Pyörän spekseissä lukee "Rock Shox Reba RL 15mm TA 100mm" ja haluan uuden keulan. Päivitän osia ja kaipaan varakeulaa. Tarkoittaako tuo TA tapered? Ovatko nämä kaksi seuraavaa keulaa sopivia tuon vanhan tilalle?

Fox 32 Float 29" CTD Adjust Fit 120 Tapered QR15
http://www.bike-discount.de/en/buy/fox-32-float-29-ctd-adjust-fit-120-tapered-qr15-435429/wg_id-205

Fox 32 Float 29" CTD 100 Tapered QR15
http://www.bike-discount.de/en/buy/fox-32-float-29-ctd-100-tapered-qr15-432366/wg_id-8720

Onko tuolla ensin mainitun keulan 20 mm lisäyksellä merkitystä?

miku80
23.05.2015, 17.17
Kyllä nuo kumpainenkin käy.. Tuo 20mm pidennys loiventaa keulakulmaa asteella mikä voi jossain tapauksessa olla hyväkin.. Myös keskiö nousee joka voi johtaa siihen, että hitaissa ja tiukoissa käännöksissä pyörä tuntuu "kippaavan" helpommin..

SaamiBoy
25.05.2015, 11.25
Taperointeja on sitte kahta laatua, 1 1/2" -> 1 1/8" ja 1 1/2" -> 1 1/4", joista jälkimmäinen taitaa kulkea nimellä Overdrive2 tms. 20mm lisäys riippuu pyörästä ja mieltymyksistä. Voitha sie ajaa sitä uutta keulaa isommalla sägillä niin ei nouse niin paljon toi keulan korkeus. Tähän sitte vaikuttaa myös Axle-2-crown mitta, rokkareissa ja foxeissa vanhaan aikaan ainakin oli useemman millin erot vastaavissa keuloissa.

samu88
27.05.2015, 20.19
Tarviikos tuohon foxin huoltoon muuta satsia kuin tämä? http://www.fillariosa.fi/shop/product/matalakitka-fox-float-rrlrpctd-ilmakannun-tii?tm=verkkokauppa/jousitus-osat-mtb/iskunvaimentimet-huolto-osat-mtb ??

Olisiko kellään hajua minkä kokoiset puslat Mahc 5.7 carbonissa on iskarissa, jos toiseen päähän laittas loiventavat holkit?

E: Löytykin jo holkkien mitat =)

IncBuff
28.05.2015, 07.08
Kuuluuko tämän hikoilla näin paljon öljyä? Lenkin jälkeen näyttää tolta.

http://i.imgur.com/or3MM1h.jpg
http://i.imgur.com/zGFDQ6X.jpg

Fox DRCV vaimennin. Ei kai?

Kemizti
28.05.2015, 08.17
^ kuin tuore? ettei ois floatfluidia+asennusrasvaa? toki jos jo sisäänajot ajettu, niin saa huolestua..

IncBuff
28.05.2015, 08.26
Ei tuolla ole ajettu kuin ehkä viitisen tuntia. Iskari tuntuu kuitenkin toimivan kuten pitää. Float fluidia tuo tavara kyllä on. Sen minäkin tunnistan.

-PAV-
28.05.2015, 14.09
Miten onnistuu Solo Air Revelation RL pidennys 120mm-->140mm? Riittääkö pelkän lankarullan mallisen holkin poistaminen? Keula on uusi ja 29" renkaalle.

SaamiBoy
28.05.2015, 14.38
Solo Aireihin pitää vaihtaa koko ilmapuolen ruoto. Ei muuten taida paineentasaus toimia.

Dude
28.05.2015, 17.27
Itse pidennyksen tehneenä vastaan, että vaatii uuden ilmaruodon.

JNK86
28.05.2015, 18.12
Mites homma toimii etuhaarukan öljyn lisäämisessä, minkälaista öljyä suosittelette käytettäväksi ja tarviiko haarukkaa kokonaan irrottaa vai meneekö öljy ihan laittamalla haarukkaan?

Kyseessä specialized carve 17, kuva alla jossa olisi öljyllä suora paikka vai miten homma etenee?

http://aijaa.com/75oo9k

Gibsy
29.05.2015, 09.22
Mites homma toimii etuhaarukan öljyn lisäämisessä, minkälaista öljyä suosittelette käytettäväksi ja tarviiko haarukkaa kokonaan irrottaa vai meneekö öljy ihan laittamalla haarukkaan?

Kyseessä specialized carve 17, kuva alla jossa olisi öljyllä suora paikka vai miten homma etenee?

http://aijaa.com/75oo9k

Miksi haluat lisätä öljyä keulaan? Jos keula ei pelitä niin pelkkä öljyn lisääminen tuskin ratkaisee ongelmaa. Fillarin keulaan voi laittaa tavallista 5W keulaöljyä huollon yhteydessä ja öljy lisätään putkien alapäistä.

Kaatuilija
04.06.2015, 12.19
Noin 1500km ajettu RS Sid XX on alkanut tahmaamaan välillä. Esimerkiksi kunnon kivikon jälkeen keula tuntuu vähän tahmealta, mutta lyhyen tauon jälkeen herkkyys tulee takaisin, mutta kohta keula tuntuu taas tönköltä. Aivan kuin lukitus olisi osittain päällä.

Onko mitään helpompaa kikkaa, vai onko vain koko keula purettava ja öljyt vaihdettava? Xloc lukituksessa on vähän ilmaa, jonka huomaa siitä, että kun pyörä on ylösalaisin, niin hetken lukitus ei toimi ja keula tahmaa ja suhisee myös lukitus auki. Vai olisiko vaimennuspuolella häikkää? Välillä lukitus lakkaa ajaessakin toimimasta ja vaatii pumppailua.

Greycap
04.06.2015, 12.58
Mitenkäs tuo Reban, malli vissiin RL, sininen säätönamiska on tarkoitettu toimimaan? Tähän asti olen ajanut TK-vaimennetuilla joissa lukitus on on/off mutta tässä tuntuu viisi selvää naksua. Tänään aamulla kokeilin ja rojautin kiveykseltä alas keula täysin auki, joustomatkaa käytettiin mitä käytettiin. Seuraavaksi ajoin samalta kiveykseltä kolme naksua avattuna ja joustomatkaa käytettiin samat. Se kyllä tuntui vähän napakammalta eli voinen olettaa että sisäänjouston vaimennus oli nyt jäykempi ja jousto itsessään vähän hitaampi mutta jousen säädön ollessa luonnollisesti edelleen sama saavutettiin sama maksimijousto (vedän auton logiikalla, ei niissäkään iskarit vaikuta varsinaisesti joustoon vaan sen nopeuteen) mutta hallitummalla vaimennuksella?

Eli hittolainen, tässähän on tilanteen mukaan säädettävä vaimennus. Jos sen nyt pitää yleensäkään toimia noin.

miku80
04.06.2015, 22.39
Siinä on sisäänpäinvaimennus eli käytännössä sitä lisäämällä tekee jouston keskialueen kantavammaksi..

Greycap
05.06.2015, 08.09
Joo tai sitten tuo eilinen oli ihan puhdasta placeboa ja systeemeissä on jotain vikaa. Jatkotestailu nimittäin osoitti että 0-3 naksua lukkoon päin on kaikki samaa sikäli kun persdynolla pystyy sanomaan, neljännellä menee koko hoito lukkoon (tai jää joustamaan sen normaalin reilun sentin minkä lukitut RockShoxit yleensäkin) ja viides ei enää muuta mitään neljänteen verrattuna. Kuulostaa purkamiselta ja öljyjen määrän tarkistamiselta.

SaamiBoy
05.06.2015, 08.31
No ei se RL taida olla, nimeämispolitiikka Rokkarilla tulee Rebound Lock logiikalla. Mutta kompressiovaimennukselta vaikuttaa.

Poy
06.06.2015, 12.12
Sain ensimmäisen ilmajousitetun keulan, RockShock Rebal rl.
Joku video jo löytyikin:
https://www.youtube.com/watch?v=9KN5eaX_WFA

Pumppasin vähän alle 100psi, kun olen suurinpiirtein saman painoinen kuin videolla oleva henkilö ja siinä se laittoi 100psi. Onko nuo muut vaiheet pakollisia vai voinko tehdä tarvittaessa ajon jälkeen?

SaamiBoy
06.06.2015, 23.11
SAgi kohilleen ja ajon mukaan säätelet asetuksia. En jaksanu videota kattoa, mutta ei soo ko raakaa ajoa ja säätämistä ko saat paineet tontilleen.

Gargamel
08.06.2015, 11.13
Sain ensimmäisen ilmajousitetun keulan, RockShock Rebal rl.
Joku video jo löytyikin:
https://www.youtube.com/watch?v=9KN5eaX_WFA

Pumppasin vähän alle 100psi, kun olen suurinpiirtein saman painoinen kuin videolla oleva henkilö ja siinä se laittoi 100psi. Onko nuo muut vaiheet pakollisia vai voinko tehdä tarvittaessa ajon jälkeen?

Onko sulla solo air vai dual air? Videolla säädellään dual airia.

Hebe
09.06.2015, 20.54
tonnin maasturia olisin ostamassa ja valinnan tekee nähtävästi keula, mutten näistä tiiä viikon nettisurfailun jälkeenkään, niin mielipidettä vaihtoehdoista:
RockShox XC32 Soloair Turnkey-lukitus ja paluuvaimennuksen säätö tai
SR Suntour XCR-AIR hydraulic lockout w/preload, multidamping +50€ kalliinpi

Kumpi vai eikö kumpikaan? Käyttö mettäpolkujen ajelua Oulun seudulla.

miku80
11.06.2015, 08.46
Joo tai sitten tuo eilinen oli ihan puhdasta placeboa ja systeemeissä on jotain vikaa. Jatkotestailu nimittäin osoitti että 0-3 naksua lukkoon päin on kaikki samaa sikäli kun persdynolla pystyy sanomaan, neljännellä menee koko hoito lukkoon (tai jää joustamaan sen normaalin reilun sentin minkä lukitut RockShoxit yleensäkin) ja viides ei enää muuta mitään neljänteen verrattuna. Kuulostaa purkamiselta ja öljyjen määrän tarkistamiselta.

Mikäli keulaa paikallaan pumppailee on nuo menovaimennuksen pykälien erot todella hienoisia, mutta röykkysemmässä ajossa onkin jo huomattavasti selkeemmät erot..

nöfnöf
11.06.2015, 18.26
Mitenkä muuten kun Rockshoxin Boxxer ei palauta aivan täysin, n. 1cm jää palautumatta. Onko tämä miten traagista vai vieläkö voi huoletta päästellä?

miku80
11.06.2015, 21.59
onko Boxxer ilmajousella? Jos niin on ihan normaalia, että negatiivipuoli imee keulaa hieman kasaan.

nöfnöf
12.06.2015, 04.06
Ei ole ilmajousella.

mikk3
12.06.2015, 11.11
Mitenkä muuten kun Rockshoxin Boxxer ei palauta aivan täysin, n. 1cm jää palautumatta. Onko tämä miten traagista vai vieläkö voi huoletta päästellä?

Mulla on/oli sama vika solo air Lyrikin kanssa. Välillä jää 10-15% sägin kohdalle, keulaa keventämällä palautuu tai sitten jopa joutuu vähän ravistamaan tangosta että palautuu täysin. Soitin Fillariosaan ja sain vastaukseksi että kokeile tyhjätä paineet kokonaan ja sitten vetää keula täyteen mittaan ja tämän jälkeen pumpata ilmaa. Koitin tuota ja näyttäisi nopean pihalla suoritetun koeajon jälkeen palautuneen normaaliksi. Jää nähtäväksi miten toimii kun pääsee bike parkkiin rymistelemään.

nöfnöf
12.06.2015, 17.23
Joo, ei tuo ihan noin paljoa jää, max 1cm. Voisihan tuohon varmaan öljyt vaihtaa ja putsailla, katsoa sitten palautuuko ennalleen.
EDIT: Öljyt vaihettu ja se puoli putsailtu, jousen puolelle en vielä koskenut. Ongelma jatkuu.

jperala
15.06.2015, 16.59
Saako jarrukaapelin ohjureita rokkarin tora 302, eli sellaisia muoviklipsejä johon jarrukaapelin voi laittaa kiinni ? vähän turhan irtonainen tällä hetkellä.

IncBuff
15.06.2015, 19.34
Nippusiteellä kiinni.

juu-zo
21.06.2015, 20.05
Osaakos joku sanoa 2015 mallin 29" rebasta että saako 120mm keulan lyhennettyä 100mm pituiseksi niinkuin vanhoissa reboissa oli? Onko nuo siis samoilla liukuputkilla?

SSGT-92
21.06.2015, 20.11
Jos on soloair,ni taitaa joutuu sisuskalui jousipuolelle vaihtaan...

juu-zo
21.06.2015, 20.33
Jees, selvittelin hieman ja ilmajousenhan tuonne joutuu vaihtelemaan. Ei iso ja kallis homma, mutta mielummin ostaa suoraan 100mm.

Wes-Q
21.06.2015, 23.13
Löytyykö Motonetistä jotain öljyä jota voin laittaa RS Piken alajalkoihin? Rokkarin omassa manuaalissa lukee RockShox 0W-30 suspension fluid. En oikein näistä öljyistä mitään ymmärrä ja en osaa täältä etsiä vastausta. Mistä sen tietää että öljy ei riko tiivisteitä?

miku80
21.06.2015, 23.43
Redlinen haarukkaöljyt ajaa asiansa ja niitä löytyy eri viskositeeteilla.. 5w moottoriöljykin toimii voiteluöljynä jos sattuu nurkista löytyyn..

Petteri Ellilä
22.06.2015, 21.24
Mistä kivijalasta löytyis Rokkarin Solo Air-keulaan kierteellistä ilmakammion korkkia; siis sellaista johon sais Tokenin ruuvattua kiinni?

arisaast
24.06.2015, 10.32
Mistä kivijalasta löytyis Rokkarin Solo Air-keulaan kierteellistä ilmakammion korkkia; siis sellaista johon sais Tokenin ruuvattua kiinni?

Oot varmaan Spessusta jo kysyny? Ite kun haeskelin tiivisteitä muutama viikko sitten niin aikansa penkoivat takahuoneessa ja sopivat löytyi. Toki pitääkin löytyä kun Rokkaria huoltavana pajana itseään mainostavat.

Petteri Ellilä
25.06.2015, 00.16
Oot varmaan Spessusta jo kysyny? Ite kun haeskelin tiivisteitä muutama viikko sitten niin aikansa penkoivat takahuoneessa ja sopivat löytyi. Toki pitääkin löytyä kun Rokkaria huoltavana pajana itseään mainostavat.
Joo kysytty jo aiemmin, mutta ei ollut korkkia ei. Tilaamallakaan kuulemma näitä ei ole saatavilla ennen syksyä.

SSGT-92
25.06.2015, 09.30
Entäs , ootko kysynyt BlueFace:lta , myy ja huoltaa RS keuloja ja myy osia.

Avokid
29.06.2015, 13.19
Fox Float Evo DRCV etuhaarukka, ajettu noin 20 tuntia. Vuotaa tahmeaa öljyä putkiin ja toimii muutenkin tahmeasti. Rtechin kaveri totesi, että kaipaisi huoltoa mutta mielelläni opettelisin homman itsekin.
Mitä tuo käytännössä vaatisi tarvikkeita ja meneekö ihan perus Foxin ohjeilla tuo pikahuolto? Tai ihan vain tällä?
http://service.foxracingshox.com/consumers/Content/Service/QuickTech/Dust_Wiper_Seal_Quick_Clean.htm

Juipp4
01.07.2015, 13.01
Eiks uusiin iskareihin kuulu vaihtaa ölpät sisäänajon jälkeen?
Mistä vuotaa ja mihin, vuotaako jostain putkiin sisälle? Ymmärtääkseni ei noissa mitään ns.tahmeaa ölppää kuulu olla, rasvaista ehkä korkeintaan....

Avokid
01.07.2015, 14.37
Pyörä on ollut ensihuollossa viime syksynä Rtechissä.
Hankala oli ottaa kunnon kuvaa ja olin jo pessyt pyörän pahimmista, mutta tässä kuva kun muutaman kerran pompin pyörällä.
https://onedrive.live.com/redir?resid=A654CD69B065D144!57164&authkey=!AO0yz9OEt9zzStw&ithint=file%2cjpg

Gibsy
02.07.2015, 10.53
Rasvan ja voiteluöljyn sekoitusta joka vuotaa rikkinäisen tiivisteen läpi? Ensihuollossa tuskin ovat avanneet iskareita jos eivät erikseen siitä maininneet?

Avokid
02.07.2015, 11.19
Ihan mahdollista. Vähän epäilen myös, että ei ole avattu iskareita. Eli nähtävästi riittäisi kun vaihdain vain tiivisteen, eikä tarvitse sen kummempaa viedä huoltoon tuon takia?

Gibsy
02.07.2015, 12.22
Jos sen verran pysyy työkalut hanskassa, niin sitten vain hommaat sopivan service kitin ja purat ja putsaat keulan ja vaihdat öljyt samalla.

PuffySticker
08.07.2015, 11.32
Mitä päivittäistä huoltoa teette etuhaarukan liukuputkille? Voiteletteko ulkoisesti säännöllisin väliajoin jollakin kemikaalilla, vai tyydyttekö vain puhdistamaan irtolikaa? Onko tapana truuttia pölysuojan reunan alle öljyä vai onko tästä enemmän haittaa kuin hyötyä? Ainakin siinä on riski että päätyy likaa ja hiekanmuruja väärään paikkaan, mutta toisaalta lisäherkkyyttä saa taas hetkeksi.

Mulla on keulan perusoljyjen lisäksi joku n. 150ml:n puteli Rokkerin Redrum-nimistä ainetta, jota ei enää tuolla nimellä valmisteta, mutta sitä oon joskus käyttänyt liukuputkiin ja pölysuojan alle.

SammyB
08.07.2015, 17.20
Mie pyyhkäisen puhtaaksi ja suhautan Fork Juicea. Tämä suihkuttelu on varmaan ihan suht turhaa, mutta tuli hommattua tuollainen puteli.

yyri
08.07.2015, 22.28
Käykö ton rockshox xc32 ilmakeulan liukuputkiin ihan 15w moottoripyörän keulaöljy voiteluun?

miku80
08.07.2015, 22.43
Ei niihin liukuputkiin mitään öljyjä kannata hieroo, kerää vaan enemmän paskaa.. Mikäli meinaat voiteluöljyksi alajalkoihin niin varmaan ihan asiansa ajaa, tosin itse laittaisin jotain juoksevampaa..

Juipp4
09.07.2015, 21.57
Pyörä on ollut ensihuollossa viime syksynä Rtechissä.
Hankala oli ottaa kunnon kuvaa ja olin jo pessyt pyörän pahimmista, mutta tässä kuva kun muutaman kerran pompin pyörällä.
https://onedrive.live.com/redir?resid=A654CD69B065D144!57164&authkey=!AO0yz9OEt9zzStw&ithint=file%2cjpg

En kyllä vieläkään ymmärrä mitä tahmeaa tonne olis työnnetty? Haarukka ölppä on aika litkua...
Korkkaa pölysuojat pois ja putsaa pakasterasian kannenpalasella stefat ja pölysuojat ja putsaa lopuksi liukuputket.
Jos vielä vuotaa niin huoltoon....

Eeteeku
11.07.2015, 23.52
Laitetaanpa tänne kysymys; vähentääkö iskarikeula käytännössä snakebiteja/rengasrikkoja? Olen nyt kolmesti paskonut fatillä eturenkaan kiviin 😡 2,5kk:n aikana. kerran tubeless ja kahdesti sisurin kanssa.

PMT
12.07.2015, 18.44
Ei suranaisesti, nuo rengasrikot tubntuu siltä että ajat liian pienillä paineilla jolloin jousto lyö vanteen rennngastavasten jarikkoo renkaan tai sisäkumin

Eeteeku
13.07.2015, 09.45
Ei niitä paineita oikein voi nostaa, lähtee lapasesta koko pyörä jos ajaa juurakko/kivipoluilla.
Tästä tullaankin seuraavaan ajatukseen:
Etujousituksen ansiosta voi pitää kovempaa painetta ilman että eturengas kimpoilee joka kivestä kuin pomppupallo..?

hemppa
13.07.2015, 10.33
Ei niitä paineita oikein voi nostaa, lähtee lapasesta koko pyörä jos ajaa juurakko/kivipoluilla.
Tästä tullaankin seuraavaan ajatukseen:
Etujousituksen ansiosta voi pitää kovempaa painetta ilman että eturengas kimpoilee joka kivestä kuin pomppupallo..?
On tossa ajatusta. Kyselisin asiasta kuitenkin ennemmin tuolla: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50545-Virallinen-Fatbike%99-TechTalk-ketju
tai tuolla: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48991-Suuri-Fatbike-rengas-keskustelu Tavoitat paremmin läskipyöräkonkarit..

seppo_taalasmaa
13.07.2015, 19.23
mitähän vittua, otin pyörän headsetin auki ensimmäistä kertaa ja RS reba rl onkin suoralla putkella eikä kartioidulla. :O onko minua kusetettu kun itse headset on eadset CUBE No. 10 tapered, top zero-stack 1 1/8" (OD 44mm), bottom zero-stack 1 1/2" (OD 56mm). Mitä ideaa on laittaa suora haarukka kartioituun putkeen.... Lisäksi kaipaisin pikaista neuvoa kuuluko tuo haarukan juuressa oleva härpäke lähteä irti ?http://aijaa.com/G4b7eHhttp://aijaa.com/5NVn9f

SSGT-92
13.07.2015, 20.39
Jos tarkotat sitä ruotoputken alapäässä olevaa,alemman laakerin sisäkoolia.niin kyllä.Se on laakeri kohtainen,kokonainen tai katkaistu kartiorengas.

seppo_taalasmaa
13.07.2015, 20.51
^^ Mites sellainen sitten lähtee irti kun ei heilunut kädellä tai hellästi vääntämällä ?

cool J
13.07.2015, 21.04
^^ Mites sellainen sitten lähtee irti kun ei heilunut kädellä tai hellästi vääntämällä ?

Meisselillä, vasaralla ja voimalla.

Iglumies
13.07.2015, 21.41
Oletko vaihtamassa keulaa, vai miksi alakooli pitäisi saada irti?

seppo_taalasmaa
14.07.2015, 07.33
Ihan perus huoltoa tein ja siinne alakoolin väliin tuntui jäävän vielä hiekkaa ja sammakoita. Onko kovinkin tyypillistä, että pyörä tulee tapered headtub:lla mutta haarukan ruotoputki onkin suora :D mielestäni pieni markkinointikusetus. Tietenkin saahan tuohon tapered keulaan sitten asennettua myös sellaisen kartioidun ruotoputken ?

ealex
14.07.2015, 10.02
Onko kovinkin tyypillistä, että pyörä tulee tapered headtub:lla mutta haarukan ruotoputki onkin suora :D mielestäni pieni markkinointikusetus.
On melko tyypillistä. Jos sinulle ei ole myyty tapered keulaa, niin eihän tässä mitään kusetusta ole.

Sama juttu kampien kanssa, vaikka runkoon sopisi kampien malli 30mm akselilla, valmispyörään on yleensä laitettu halvempi 24mm akselilla oleva malli, esim. Sram BB30 vs GXP.

Kun ostat valmispyörän, niin pitää olettaa että kaikki osat ovat halvinta mahdollista mallia, ellei muuta ole ilmoitettu. Ei ainakaan toisinpäin. :rolleyes:

seppo_taalasmaa
15.07.2015, 07.15
^^ Näin juuri, noh ehkä tästä jotain oppii ja pyörään olen tyytyväinen niin mikäs siinä ajellessa suoralla. Uskoisin kuitenkin, että kyseinen fillari on vaihtanut omistajaa jo ennen takuun umpeutumista.

ErnoNykanen
15.07.2015, 19.31
Itellä Trek Superfly:ssa oli sama juttu eli mainostettiin Tapered headtubea ja jätettiin mainitsematta, että keula on itse asiassa suoralla kaulaputkella. Keulaa päivittäessä ihmetys oli ilmeinen, kun uuteen keulaan ei sitten käynytkään se vanha crown race.

seppo_taalasmaa
16.07.2015, 21.13
Itellä Trek Superfly:ssa oli sama juttu eli mainostettiin Tapered headtubea ja jätettiin mainitsematta, että keula on itse asiassa suoralla kaulaputkella. Keulaa päivittäessä ihmetys oli ilmeinen, kun uuteen keulaan ei sitten käynytkään se vanha crown race.

Kyllä juurikin näin. No sama keulahan se sinäänsä on mutta vanhemman vuoden runko uudella patruunalla, jolloin saadaan myytyä halvalla valmistajalle vanhan keularungot pois. Samalla tietenkin valmistaja käärii paremmat hillot.

kmruuska
19.07.2015, 22.47
R-tech mainostaa sivuillaan Fox 32 Float Evolution O/C -haarukoihin uutta Performance -patruunaa sanoilla "Helppo asentaa itse!".

Mitenkäs helppo se sitten on asentaa jos tietämys haarukoiden sielunelämästä on vähäinen, mutta työkalut kyllä pysyy kädessä? Tarvitaanko esim. jotain erikoistyökaluja ja pitääkö/kannattaako öljyt ja tiivisteet vaihtaa samalla?

Nana
21.07.2015, 14.57
En osaa oikein säätää ilmeisesti oikein tuota Trek Marlin 7 joustokeulaa. Se säätyy toiseen suuntaan joustavammaksi ja toiseen suuntaan vähemmän joustavaksi, ainakin näin olen ymmärtänyt, mutta siitä säädöstä on tosi vaikea tietää milloin se maksimijoustava, milloin vähemmän, koska jos esim saan sitä nyt säädettyä joustavampaan suuntaan vähäsen, kunnes se stoppaa, se voi hetken päästä liikkua vielä lisää ja näin voi käydä vaikka kuinka monta kertaa. Miten voin tietää milloin siinä maksimijousto?
Kun olen näin kevyt (47kg) niin haluaisin sen metsässä maksimijoustoon, että se joustaisi hyvin minunkin painoni alla, mutta en kyllä itse osaa sitä tuon paremmin säätää. Oliskohan siellä liian vähän öljyä, eikä siksi liiku kunnolla se säätö, vaan jumittelee? Esim nyt se on aikalailla jumissa siinä missä on, eikä liiku kumpaankaan suuntaan.
ja haarukka on SR Suntour XCT 100mm

ErnoNykanen
21.07.2015, 16.22
Kuulostaa aika epämääräiseltä tuo keulan toiminta ja viittaisi siis siihen, että jotain vikaa voisi olla. Onko vanha/uusi keula?

Toisaalta tuo säätö taitaa olla ainoastaan jousen esijännityksen säätö, jolla ei ihan hirveästi välttämättä saa aikaan, vaikka toimisikin kunnolla. Oikean jäykkyyden omaavan jousen vaihtaminen olisi tehokkaampi toimenpide, mutta tuohon keulaan taitaa olla heikosti saatavilla.

Itsellä aikoinaan oli myös joku vanha suntourin jousikeula, jossa meni säätönuppi jossain vaiheessa jumiin, mutta se nyt ei ollut ainoa sen keulan vika eikä sitä koskaan edes huollettu, joten ihan odotettavissa olikin.

Nana
21.07.2015, 17.00
Jep, olin vähän väärin ymmärtänyt tuon säädön, sillä kai saa vain sitä säädettyä m iten jäykkä tai joustava se on alussa. On näissä joustokeuloissa kyllä paljon opettelemista. Lähiliikkeessä onneksi valaisivat ystävällisesti asiaa hieman.
Mulla on jumittunut tosiaan se säätönuppi. Se on ilmeisesti jossain vaiheessa mennyt liian pitkälle juuri siksi, että toimii tolleen oudosti, että menee vähän matkaa ja hetken päästä lisää, mutta kuulemma tämmöinen vähän suurpiirteisempi säätö on aika tavallinen näissä halvemmissa. Mietinkin nyt pitäisikö minun, kun noissa portaissa, juurakoissa ja kallioilla tykkään ajella, hommata vähän parempi keula vaikka tarjouksesta tai käytettynä?

Nana
21.07.2015, 17.03
Esim HI5ssa on Rockshok 30 Gold Tk solo air 240e ja Reba Rl 15mm jo vähän kalliimpi 299e. Onko nuo minkämoisia?
Toi Gold Tk näyttäisi saaneen ihan hyviä arvosteluja ihmisiltä.
Saa tietysti tarjota niitä käytettyjä Formula Thirty 5 QR15 tai Fox 36 Floattejakin mulle samaan hintaan :rolleyes:
Yritän pähkäillä kannattaisiko se sijoituksena tohon pyörään joku tarjous-käytetty joustokeula hommata. Jos se ajomukavuutta lisäisi siksi aikaa kuin tuolla ajaa niin voishan se olla. Mitä mieltä olette?

ErnoNykanen
21.07.2015, 17.55
Reba on jo aika kelvollinen keppi ja on toi toinenkin ihan selkeä päivitys suntouriin, mutta noista kahdesta ottaisin reban kun on noin vähän hintaeroa.

Ite päivitin oman 100 mm ensiasennuskeulan Foxin Floattiin 120 mm joustolla, kun käytettynä edullisesti sain.

Nana
21.07.2015, 18.05
Okei, jep, painonlaskua en tullut muuten edes ajatelleeksi. Monet sanoivat, että kevennys oli ensiasennuskeulaan vrt huomattava jo tolla halvemmalla. Sehän ei toki pahaa tee, vaikken vain sen painon takia lähtisi keulaa vaihtamaan.
Se olis toki hyvä vaihtis jos jollain hyväkuntoinen laadukas keula edullisesti myynnissä. Mutta en tosiaan kamalasti halua sijoittaa, esim useita satoja euroja, koska varmaan jossain vaiheessa tulee fillari päivitettyä taas. Mutta nyt olen tyytyväinen Marliniin ja toi keula oikeastaan ainoa, mikä kaipaisi parempaa toimintaa kovemmassa rymistyksessä.

Nana
21.07.2015, 18.11
Jostain syystä niissä arvosteluissa, mitä luin Reba oli saanut huonompia arvosteluja kuin tuo halvempi. Toki noi ei olleet mitään ammattiarvosteluja vaan ihan peruskäyttäjien. Voihan se olla, että paremmalta keulalta odotetaan enemmän ja annetaan nihkeämmin niitä tähtiä ja valitetaan herkemmin jostain. ja tokihan kalliimman pitääkin olla kaikin puolin laadukkaampi, ei sitä muuten ostaa kannata.

Nana
21.07.2015, 19.11
Ihan kivastihan toi Reba näyttää wörkkivän.
https://www.youtube.com/watch?v=tgKme7SWc3I

Mikä noissa kahdessa mainitsemassani on erona? Onko Rebassa jotain säätömahdollisuuksia lisää tms, mitä edullisemmassa RS 30 Gold TKssa ei ole vai onko Rebassa esim laadukkaampaa osaa?

miku80
21.07.2015, 19.18
Kyllä tuosta rebasta saa enemmän keulaa rahoilleen. Siinä on rl-vaimennin eli siinä on sisäänpäinvaimennus mitä ei löydy tuosta halvemmasta.. Parhaiten tuon vaimentimen paremmuuden huomaa esim nopeissa perättäisissä iskuissa kun parempi mukailee maastoa kunnolla niin alkaa halvempi pompottaa miten sattuu.. Pähkinänkuoressa parempi keula on kevyempi, herkempi ja tarkempi..

Nana
21.07.2015, 19.28
Okei, no sitten mun kannattais ehdottomasti se Reba tms hommata. Bike Companyssä näyttivätkin mulle tänään paremmalla maasturilla miten se keula palauttaa itsensä ja miten sitä palautusta voi säätää ja ero oli tosiaan varsin huomattava ja on helppo kuvitella, miten paljon apua siitä olisi epätasaisessa maastossa.

ErnoNykanen
21.07.2015, 19.48
Vähän käytettyjä reboja ja xc30 löytyy fillatitori.comista, jolla säästää sen satasen noista hinnoista, mutta se että löytyykö sieltä oikea versio niin onkin toinen juttu. 29" kiekoille on aika hyvin, mutta 26" ja 27,5" ei ihan niinkään.

Nana
21.07.2015, 20.16
Ok, täytyy katella kun ehtii. Mä en kyllä itse halua sitä asentelemaan alkaa jos joustokeulan hommaan, parempi, että sen tekee joku joka osaa ja voi samalla kattoo säädöt yms.
Mitenköhän kallista tollasta olis asennuttaa liikkeessä?

PK1
21.07.2015, 21.08
^Veikkaan että kokonaisedullisemmaksi tulee ostaa keula liikkeestä ja asennuttaa se siellä, kuin viedä käytettynä ostettu keula liikkeeseen ja pyytää niitä asentamaan se.
Paras vaihtoehto lienee sniiduillessa olisi löytää hyvä kaytetty keula ja teettää asennus talkoilla esim. ruokapalkalla jollain osaavalla kaverilla. Sullahan oli tuolla toisissa topiceissa kaikenlaisia hyviä reseptejä, luulis että joku hyvää ateriaa vastaan olis valmis yhden keulan ruuvaaman paikoilleen :D

Nana
21.07.2015, 22.26
^
Joo, sehän sopis ilman muuta hyvin. Voishan sitä piffit höysteineen tarjoilla keulanasennuksen ohessa janojuoman kera. :)
En edes tajua noista kaikista käytettyjen ilmoituksista minkäkokoiselle ne on tarkoitettu, ellei siellä näy 27,5" merkattuna, mutta mullekinpäin saa toki laitella tarjousta jos jollakulla semmoista sattuu olemaan myynnissä.

Nana
21.07.2015, 22.57
ja saa toki kuka vaan vinkata jos jossain myydään minulle sopivaa, hyvää keulaa edullisesti. Ei aina ehdi plärämään kaikkia sivustoja. Toi Reba vois olla ihan hyvä vaihtis. Katsoin kyllä just 1 Reba fail-videon, jossa jousitus jumittu kesken lenkin alas. Hemmo sai kyllä uuden tilalle sitten kun oli vielä uusi keula ja tokihan näitä maanantaikappaleita on kaikissa tuotteissa aina joskus.

Nana
22.07.2015, 19.46
Kävin näyttämässä keulaa tänään. Saivat säätönupin liikkeelle, mutta edelleen menee silleen pykälittäin ja se on nyt säädetty joustavimpaan. Seuraan nyt liikkuuko se säätövipu vielä lisää "ääripää" säädön jlk ja jos liikkuu se avataan liikkeessä.
Se pyörii turhan paljon se säätö. pyöri monta kierrosta ympäri ennen kuin pysähtyi tuohon, joten sekin toki vähän hankaloittaa nopeaa säätöä maaston mukaan kun nuppi liikkuu pykälittäin ja kierrostolkulla.

Noista keuloista, mitä nyt katsellut niin kyllä mä vähän kallistuisin tohon Rebaan, ellei nyt tule jtn hyvää käytettyä vastaan kohtuuhintaan. Tarjota siis saa edelleen jos jollain myynnissä ja vinkkailla jos jossain tarjousta.

ErnoNykanen
22.07.2015, 20.41
Henk. koht. en laittais tohon vanhaan keulaan penniäkään, mutta jos on vielä takuun piirissä niin silloin kannattaa tietysti vaatia toimivaa. Ton keulan jälleenmyyntiarvo on kuitenkin alle satasen täysin käyttämättömänäkin niin kannattaa investoinnit suhteuttaa siihen nähden. Reba RLT (säädettävällä sisäänpäin vaimennuksella siis tämä RLT malli) olis oma valinta uudeks keulaks tohon Marliniin, jos uuden 100mm keulan kaupasta ostaisin. Mut varmaan sillä XC30 solo airillakin pärjäis.

Nana
22.07.2015, 20.49
En tietenkään minä siitä maksamaan ala. Sehän on muutaman viikon vanha keula, joten menee takuun piikkiin. Kyllä minä sen varmaan säästän kun joskus kun tuon myyn niin varmaan alkuperäisellä keulalla myyn.

Joo mäkin mietin tota Rebaa vaan kun hintaero tosi pieni ja eroa kuitenkin käytössä paljonkin.

IncBuff
22.07.2015, 20.51
Reba on hyvä, vaikka se ihan perus RL versiokin. Itse en ainakaan kahden kesän käytöllä löytänyt siitä moitittavaa kuten en sitä edeltävästä Dual Air Rebastakaan, jolla ajoin 3 kesää. Parempana pidän tuota Rebaa kuin nykyisessä pyörässä olevaa Foxia.

juho_u
22.07.2015, 21.12
Kannattaa seuraavaan keulan huoltoon tilata liukuholkkien kairaaminen ja kasaus matalakitkatiivisteillä, herkistää kettua huomattavasti.

Tää stage 3+ kitti on ollu positiivinen yllätys http://foxhuolto.fi/ajankohtaista/?issue=21

Nana
22.07.2015, 22.37
Okei, kyllä se varmaan kannattaa sitten Reba ottaa jos keulan vaihtaa.

Ei muuten ihme, että vähän päässä tärisi 6km porraslaskut, kun tuo keula säätyy miinussuuntaan joustavammaksi ja plussasuuntaan kireämmäksi ja luulin tietty päinvastoin. Ei tämmösen 47kg painolla juuri eroa tunne, vaikka kuinka yrittää käsin painaa ja arvailla kumpaan suuntaan löystyy. Toi oli kyl aika vaikuttavaa, kun näki miten noissa paremmissa pyörissä keula säätyy. Oli kohtuu huomattava se rebound, vai mikä se on, kun pystyy säätämään sitä paluuvauhtiakin. Toki se säätö löytyy jo Rebastakin, mutta esim tässä nykyisessä jousi ponnahtaa sitä vauhtia kuin ponnahtaa.

IncBuff
23.07.2015, 10.18
Kannattaa seuraavaan keulan huoltoon tilata liukuholkkien kairaaminen ja kasaus matalakitkatiivisteillä, herkistää kettua huomattavasti.

Tää stage 3+ kitti on ollu positiivinen yllätys http://foxhuolto.fi/ajankohtaista/?issue=21
270e? Tsiisus Saksan nettikaupathan myy tuota keppiä tuohon hintaan.

SaamiBoy
23.07.2015, 10.29
Henk. koht. en laittais tohon vanhaan keulaan penniäkään, mutta jos on vielä takuun piirissä niin silloin kannattaa tietysti vaatia toimivaa. Ton keulan jälleenmyyntiarvo on kuitenkin alle satasen täysin käyttämättömänäkin niin kannattaa investoinnit suhteuttaa siihen nähden. Reba RLT (säädettävällä sisäänpäin vaimennuksella siis tämä RLT malli) olis oma valinta uudeks keulaks tohon Marliniin, jos uuden 100mm keulan kaupasta ostaisin. Mut varmaan sillä XC30 solo airillakin pärjäis.

RLT = Rebound Lock Treshold = eli ei kompressionsäätöä. RCT3 = Rebound Compression Treshold 3.

Eli RL ei säätöjen mielessä häviä juuri RLT:lle kuin kompression aukeamisrajan säädössä.

'13 RL on soiva peli, tokeneita kannattaa laittaa jotta saa progressiivisuutta lisää, en ainakaan ite saanu siitä mieleistä ilman niitä. Loppuviimein laitoin sisuksiin -12 sid RCT3 sisälmykset omaan '13 Rebaani.

Nana
23.07.2015, 11.49
Mikä toi compression treshold on? Siis siinä Reba RLssä on se paluun säätö? Nää termit on itselle vähän outoja, eikä ihan kauheasti valaise vielä. :D

Greycap
23.07.2015, 12.01
Oli kohtuu huomattava se rebound, vai mikä se on, kun pystyy säätämään sitä paluuvauhtiakin.

Tässä kohdassa kannattaa sitten muistaa että palautumisnopeuteen vaikuttaa keulassa käytetty paine ja sinulla on niin vähän painoa sekä sen seurauksena niin matalat paineet että sitä paluuvaimennusta ei paljoa kiinni käännetä tai tilanne menee äkkiä siihen ettei keula enää palauta riittävän nopeasti. Tuossa saattaa olla syy siihen miksen itse ole huomannut Rebassa mitään mullistavaa verrattuna aiemmin käytössä olleisiin Reconeihin, kun painoa ei itselläkään ole kuin se 60 kg niin vaimennukset on oltava melkein täysin auki.

Noista tokeneista muuten, ne siis lisää progressiivisuutta eli keula jäykistyy jouston aikana suhteellisesti enemmän mitä pidemmälle mennään? Minulla on tällä hetkellä omaan makuun liikaa sagia eikä silti saa käytettyä koko joustomatkaa eli taitaa olla liiankin progressiivinen, keula on 90 mm Reba eli arvattavasti siellä on jokunen palikka paikallaan. Pitää vissiin opetella ottamaan ne pois jos vaikka saisi lineaarisemman käytöksen.

Nana
23.07.2015, 13.06
Ok, kun sanot, ettet huomannut eroa niiden välillä, tarkoitatko, ettet huomannut eroa käsin painamalla, vai kevyemmässä ajossa vai, ettet huomannut eroa edes kovemmassa rynkytyksessä esim portaita ja kallioita laskiessa tai kovassa kivikossa?
Käsittääkseni paremman keulan edut pitäisivät tulla selvemmin ilmi, mitä kovempaa ja hankalammassa maastossa mennään, silloin kun sitä joustoa eniten kaivataan. Kyllä tuo nykyinenkin jotain joustaa ja riittäisi normiajeluihin mainiosti, mutta kovemmassa ajossa kaipaisin lisää liikettä, selvempää joustoa ja hallitumpaa palautusta.

Greycap
23.07.2015, 13.42
Kohtalaisen useasti tulee ajettua sellaista maakivistä alamäkeä jossa alkaa jo jäykkäperästä loppua ominaisuudet näillä taidoilla (koska meillähän ei hiljaa ajeta) ja ei siinäkään vielä mitään huimaa eroa tosiaan tunnu. Voi olla että se on vähän parempi kuin Recon Gold, tai sitten ero tulee siitä että Reba on kiinni paremmassa rungossa ja paremmassa etukiekossa kuin edeltäjänsä. Pointti lähinnä siinä että se Recon ajoi asiansa aivan täysin vaikka siinä oli "vain" TurnKey-vaimennin, siinäkin oli kuitenkin ilmajousi ja säädettävä paluuvaimennus. Reban suurin hyöty tulee säädettävästä sisäänpäinvaimennuksesta mutta silloin kun se on täysin auki on aika hankala tehdä eroa Reconiin tällaisen tavallisen ihmisen ajoissa.

Nana
23.07.2015, 14.01
Okei, joo olishan se vähän pettymys jos hommaisi paremman keulan, eikä huomaisi mitään eroa. Luulen kyllä, että tuohon omaan Suntouriin eroa ainakin pahimmissa paikoissa löytyisi.

IncBuff
23.07.2015, 14.28
Esim HI5ssa on Rockshok 30 Gold Tk solo air 240e ja Reba Rl 15mm jo vähän kalliimpi 299e. Onko nuo minkämoisia?

Yksi erohan näissä on myös se, että 30 Gold TK:ssä on 30mm liukuputket kun Rebassa ne on 32mm. Periaatteessa tämä vaikuttaa tukevuuteen, mutta on toinen asia huomaako sitä eroa noin kevyen kuskin alla. En juuri tuota 30 Gold TK:ta ole testannut, mutta joku XC30 tms. halvempi Rokkarin keula 30mm putkilla vaikutti aika letkulta. Tosin pyörän päällä oli silloin yli 30 kiloa enemmän massaa kuin sinun käytössäsi, jossa eroa ei välttämättä huomaa.

Nana
23.07.2015, 14.34
Okei, jos joku ehtii niin vilkaisetteko noita Fillaritorin 27,5" keuloja. Ei siellä montaa taida tota kokoa ollakaan, mutta jos joku vastaava tai parempi löytyy (olematta hinnaltaan 500-1000) niin vinkatkaa ihmeessä. Vähän hidasta noita selata kun ei tunne keuloja ja joutuu jokaisen googlaamaan.

Jep, kauhean vaikea etukäteen sanoa, miten isoa eroa toinen keula tekisi, toivoa sopii, että tekisi jotain. Ainakin mitä kommentteja lueskellut niin porukka on huomannut just painon kevennyseroa ja muutenkin varmempaa toimintaa keulassa kun ovat ensiasennuskeulan päivittäneet.

Nana
23.07.2015, 16.33
Tajusin just, et Rebassakin tapered putki, Marlinissa normaali suora putki, eli ei käy, ainakaan suoraan siihen.
Lisäks pitää miettiä joustomatka ja sen vaikutus ajoasentoon, eikös se nouse pitemmällä joustolla aika pystyksi? Tässä 13.5 koossa vain 80 jousto.
Onko se ylipäätään mahdollista laittaa pidemmällä joustomatkalla varustettua keulaa näin pieneen runkoon ajoasennon kärsimättä liikaa? ja sitten nuo Tapered-suora putki-yhdistelmät, onko niitä järkevä joillain laakereilla miksata vai tuleeko se huomattavasti kalliimmaksi/toimimattomammaksi?

Nana
24.07.2015, 00.49
Osaako joku sanoa onko siitä haittaa jos tasoittaa juustokeulan vaihdosta johtuvaa keulan nousua siirtämällä välikappaleita esim pari kpl päälle? Näinhän keulan saisi samalle tasolle, mutta jääkö joku asia huomioimatta?

ErnoNykanen
24.07.2015, 10.03
Toi keulan pidentäminen vaikuttaa pyörän geometrioihin ja sitä kautta sen käyttäytymiseen. Hakusanat "Fork rake and trail" voisivat tuoda lisätietoa ja pinkbike.comissa oli ainakin jokunen hyvä aiheeseen liittyvä artikkeli.

Siitä huolimatta, itse en havainnut mitään maata mullistavaa eroa pyörän käyttäytymisessä (ylikeuliminen tai aliohjautuminen), kun vaihdoin 100->120mm keulan. 80->100 on tietysti aavistuksen suurempi muutos suhteellisesti, mutta epäilisin, että ei tuokaan maata kaada.

Tangon korkeuden voi kyllä huoletta säätää alemmas spacerien siirrolla tangon alta päälle.

Mutta tapered keula ei mene mitenkään suoralla putkella varustettuun pyörään, koska runko on vain 1" ja risat, kun taas keulan alaosa on 1,5". Tätä ei voi millään laakereilla kompensoida.

Nyt kun miettii että pitäis löytää käytettynä 80-100mm 27,5" keula suoralla putkella niin veikkaisin, että aika kauan joutuu tuollaista etsimään, koska 27,5" ei ole vielä niin yleinen lyhyemmän jouston keuloissa.

Nana
24.07.2015, 11.59
Juttelin just asiasta ja kuulemma joihinkin keuloihin menee tapered, vaikka eivät olisi tapered. Eli jos se keula on sisäisillä laakereilla tapered pitäisi saada asennettua vaihtamalla siihen laakeri, jos taas ulkoiset laakerit niin ei saa.
Tämä taas muuttaa asiaa, kun jos tuo Marlini tosiaan on sisäisillä laakereilla niin siihen pitäisi saada sekä Reba RL, että muut tapered keulat, vaihtoehtoja paljon lisää.
Laakeri tosin kustantaa varmaan pari-muutaman kympin.

Antti Salonen
24.07.2015, 12.43
Jep, jos rungossa on ns. semi-integroitu (engl. joskus internal) ohjainlaakeri, voi onnistua. Tilalle vaihdetaan sellainen ohjainlaakeri, jossa alempi laakeri tuleekin rungon ulkopuolelle ja tapered-keulan kaulaputkelle jääkin sitten riittävästi tilaa.

Tuntematta pyörää tarkemmin tulee kyllä mieleen, että aika kallis keulan vaihto tulisi ilmeisesti kohtuuhalpaan maastopyörään? Voisi olla järkevämpi ajaa vain nykyisellä ja päivittää sitten joskus koko pyörä pykälää parempaan? Käsitys siitä, että minkälaisella maastopyörällä tarkkaan ottaen haluaa ajella, voi kuitenkin ajojen myötä muuttua.

Eli ylempi laakeri olisi edelleen ns. semi-integroitu:

http://fit-finder-radmin.canecreek.com/uploads/upper_headsets/0c5ed5c894f62f4b54402cf252f810900de0cb04.jpg

Kun taas alempi olisi tällainen -- tämähän käytännössä myös pidentää emäputkea ja vaikuttaa geometriaan vähän:

http://fit-finder-radmin.canecreek.com/uploads/lower_headsets/f8f350aee960a389e46738c32b8807b8f815453f.jpg

ErnoNykanen
24.07.2015, 12.50
Katos, ei tullut ees mieleen, että noiden kahden laakerin mitat saattaa hyvässä lykyssä matchata. Noita laakeristandardejahan on tosiaan joku tusina tai pari. Sheldon Brown joskus kertoi hyvät tarinat niistä ja esitti oikein hyvän taulukon, josta näki selkeesti noiden eri laakerien varsinaiset mitat. Varmaan pitäis nyt vaan valmistajalta selvittää, että mikä laakeri sulla on siinä pyörässä kiinni alapäässä.

Nana
24.07.2015, 15.24
Mitä mieltä ootte, vaikuttaaks liikaa ajoon tai ajoasentoon vaihto? Ja onko eroa sen kannalta valitseeko Gold TKn, Reba RLn vai kenties f.torissa myynnissä olevan X Fusion Sweepin?

Nana
24.07.2015, 17.30
Anyone? Erno jo laittoikin mietteitään ajoasennosta/ajettavuudesta, kiitos siitä ja kiitos kaikille muillekin kommenteista sopivuuteen ym liittyen. Olisi kiva kuulla vielä muiltakin ja nimenomaan ottaen huomioon myös laakerin vaihdon tuoman korotuksen. Minustakin tuntuu, että se ei välttämättä vetäisi ihan jopoksi ajoasentoa, etenkään jos samalla siirtää 1 tai 2 palaa, mutta kommentoikaa ihmeessä. ja kommentoikaa myös noita keuloja nimenomaan minun tilannettani silmälläpitäen. Thanks!

Nana
24.07.2015, 17.38
ja hinnasta, en missään nimessä aio ostaa täysihintaista juustokeulaa, vaan käytetyn tai tarjouksessa olevan. Olen itsekin miettinyt kandeeko vai ei, mutta musta tuntuu, että, kun tolla tulen kuitenkin ajelemaan vielä jonkin aikaa (pyörä uusi) niin ajettavuuden paraneminen, keulan säätämisen helpottuminen (nyt en voi säätää lainkaan, sillä säätönuppi, se ainut jumittaa, eikä tuohon uusia jousia saa järin helposti, et voisi vaihtaa ja saada kevyelle paremmin sopivan jouston) yms. eli parempi ajokokemus sen aikaa kun tuolla ajaa tuntuisi itsestäni olevan vaivan väärti. Varmalla toki tietää vasta kun kokeilee, mutta, etenkin kun tykkään ajaa paljon portaita, mäkiä yms, missä joustosta hyötyä, uskon, että siitä vaihdosta voisi olla kyllä rahan edestä iloa ennen pyörän vaihtoa.

juho_u
24.07.2015, 18.56
270e? Tsiisus Saksan nettikaupathan myy tuota keppiä tuohon hintaan.

Kerro mistä saa uutta 27.5" 34/150mm kashima/talas kettua alle 300e? Tuo keula kun tuli, niin r-tech piti keulan ovh 1400e (keula tuli Cruzin mukana, niin ei se varmaan niin paljon maksanut). Yksi carbon c cruzin runko on varastossa, niin voisin kakkos fillarin siitä rakentaa.

juho_u
24.07.2015, 19.23
Nana, muistaakseni 26" foxin keuloihin mahtuu tollanen pieni (27.5x2.25") rengas helposti. Joku käytetty 100mm 26" fox keula voisi olla fiksu ratkaisu. Kovin paljoa tuon sinun fillarin päivittämiseen ei kannata käyttää rahaa. Jos nykyinen keula on vielä pikalinkuilla niin keulan vaihtaminen helpottuu.

Tää pitäisi saada käymään sinulle, joku viisaampi saa vielä varmistaa http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/53717-fox-32-rlc-fit-100mm-qr-9mm-26-2012/#entry111350

Löyty näköjään sopivasti fillaritorilta, en tunne myyjää, enkä ota vastuuta keulan kunnosta. Voi olla paskakin, kun ikää jo on.

IncBuff
24.07.2015, 19.25
Kerro mistä saa uutta 27.5" 34/150mm kashima/talas kettua alle 300e? Tuo keula kun tuli, niin r-tech piti keulan ovh 1400e (keula tuli Cruzin mukana, niin ei se varmaan niin paljon maksanut). Yksi carbon c cruzin runko on varastossa, niin voisin kakkos fillarin siitä rakentaa.
Ei mulla tuollaista ole.

Nana
24.07.2015, 20.21
Kyllä mä sen Reban taidan ottaa. Pitää varmistaa vielä, et se tosiaan menee, mutta kyllä se näistä lienee tähän tilanteeseen paras. Enempää travelia ei pystyisi hyödyntämään ton kokoisessa fillarissa asennon tai ajon siitä kärsimättä.

Nana
25.07.2015, 14.22
Rockshox Gold Tk haarukka hommattu, asennetaan just. Rebaan ois joutunu vaihtaa akselinkin mut tähän yksilöön ei edes laakeria.
Fillarin kokonaishinta nyt noin 800 mikä ei musta vielä paha, sillä 800 filoissa ei muutenkaan järin paljon parempia juustoja.
Sain myös suojallisen paidan, tai siis ostin 😃

Nana
25.07.2015, 18.35
En ole vielä siirtänyt välikappaleita ylös, kokeilen ensin miltä keula tuntuu näin.
Tuntuu selvästi enemmän joustoa tämän keulan kanssa kuin aiemmalla, plussana tietysti vielä lukitus tasaisella ajaessa. Hetki mennee, että saan säädettyä itselleni sopivaksi kaikki asetukset. Liikkeessä jo sääti sitä silleenkin, että olin ajoasennossa, polkimilla seisten, mutta voi olla, että hienosäätöä täytyy tehdä kun kunnolla pääsee ajamaan.
Olen oikein tyytyväinen ostokseen.
Mistä tiedän painuuko se liikaa sisään? Oliko se niin, että puolet lepotilassa näkyvästä osasta pitäisi olla aina näkyvissä? Jos meinaa mennä enemmän niin lisää ilmaa?

PK1
25.07.2015, 19.07
Kai se pitäis säätää siten että koko joustomatka on käytössä, eli isoimpiin kuoppiin tai kantoihin kovempaa ajaessa jousitus kävisi liki pohjassa.
Perussäätö sagin kanssa siten että n. 20-25% jousituksesta on sisäänpainuneena kun istut pyörän päällä. Eli iskaripumpulla ilmamäärä sopivaksi tuon mukaan.
Siitä sitten vaimennuksien säädöllä hakee joustoa omaan ajoon sopivaksi. Ja niillä tokeneilla tuohonkin saa vissiin lisää progressiota joustoon, mutta sun painolla siihen ei varmaan ekana tarvi lähteä.

Nana
25.07.2015, 19.25
Okei, joo sitä sagia just taidettiin säätää siten, että seisoin polkimilla. Testailin jo kevyesti keulaa tässä lähistöllä epätasaisissa kohdissa ja kivasti näyttäisi pumppailevan ja esim kun jarrut lyö pohjaan vauhdissa polkimilla seisten painuu hieman enemmän lopussa, muttei silti kokonaan sukella. Pitänee yrittää seurailla sitä aluksi kun menee maastossa, et näkee kuinka se käyttäytyy ja kandee varmaan pumppu pitää mukana. :rolleyes:
Veikkaisin, et aika lähellä vois olla jo säädöt oikeeta.

PK1
25.07.2015, 19.35
Sitä vaimennusta säädetään meno- ja paluuvaimennuksen säädöillä eli ne vaikuttaa siihen miten se keula käyttäytyy jarruissa, töyssyissä ja kuopissa. Jos sen pumppaa ilmalla liian kovaksi ei siitä paremmasta keulasta ole mitään iloa. Ja jos tuntuu että niiailee liikaa niin sitten ehkä niitä tokeneita ilmatilaa pienentämään.
Mutta ajele nyt ja totuttele ensin, keula on varmasti ihan erituntuinen kuin edellinen.

Nana
25.07.2015, 19.54
On erilainen, joku 500g tuli ainakin painokevennystä pyörään uuden haarukan mukana ja se tuntuu selvästi herkemmältä ja tämän haarukan saan varmastikin säädeltyä itselleni sopivaksi. Suntourissa olisi pitänyt jousi vaihtaa, että olisi saanut riittävästi liikettä.
Jep, mä ajelen nyt jonkun aikaa ja tunnustelen miltä tuntuu. On kyllä mainio tunne ajaa kun keula elää ja reagoi selkeämmin minunkin nojailuihini.

Greycap
25.07.2015, 21.19
Sitä vaimennusta säädetään meno- ja paluuvaimennuksen säädöillä eli ne vaikuttaa siihen miten se keula käyttäytyy jarruissa, töyssyissä ja kuopissa. Ja jos tuntuu että niiailee liikaa niin sitten ehkä niitä tokeneita ilmatilaa pienentämään.

Ei taida olla tuossa mallissa sisäänpäinvaimennuksen säätöä eikä tokeneita, ei sillä että kumpikaan olisi mitenkään välttämätön ominaisuus. Nimimerkillä "yli kymppitonni ajettu ilman kumpaakaan".

Mutta siis kertokaas nyt joku noista tokeneista jotain ymmärtävä, onko niiden lisäys/poisto noin helppoa kuin annetaan ymmärtää eli:

1. ilmat pihalle
2. ruuvataan koko venttiilin sisältävä osuus irti
3. hienosäädetään tokenien määrää
4. ruuvataan koko venttiilin sisältävä osuus paikalleen
5. ilmat sisään

koska tuo kuulostaa ihan liian yksinkertaiselta. Jos se tosiaan menee noin niin ainoa miettimistä aiheuttava asia on että mihin virittelen pyörän kiinni operaation ajaksi.

miku80
25.07.2015, 21.22
^ juurikin näin, ei ole kovin kaksinen operaatio..

Nana
25.07.2015, 21.35
Anteeksi, mutta mitä on tokenit?
Tuli sen verran paljon tietoa kerralla kun käytiin läpi noita säätöjä, etten varma ole, mutta mulle jäi kyllä mielikuva, että tässä olisi sisäänpäinmenon vaimennustakin. Asia varmistunee lähitulevaisuudessa, itsekään en nyt pidä sitä kovin merkittävänä seikkana kun olen tuota keppiä käyttänyt ja se tuntuu toimivalta ja herkältä käsissä. Se, mitä kaipasin tältä keulalta on juurikin tuo herkkyys, että se reagoisi minunkin painoiseen polkijaan ja sen se tekee. Aika näyttää miten toimii pusikoissa.

zipo
25.07.2015, 21.38
Just noin helppoa https://www.youtube.com/watch?v=e69N6Pzt9HI,huom RS:n tokeneita on halkaisijaltaan kahta kokoa.Taulukoista löytyy keulakohtainen max määrä tokeneille.
http://www.mbr.co.uk/how-to-2/tech-advice/rockshox-pike-5-ways-perfect-set-324890

Nana
25.07.2015, 21.45
Ainiin, ja mitä öljyjä tai muita tarvikkeita minun pitää ehdottomasti hommata ja mistä kannattaa hommata ne?

Greycap
25.07.2015, 22.25
huom RS:n tokeneita on halkaisijaltaan kahta kokoa.Taulukoista löytyy keulakohtainen max määrä tokeneille.

Ei paljoa koko tai maksimimäärä tässä haittaa kun nyt ihan alkuun otan sieltä kaikki pois mitä on, jos on. Teoriassa 90 mm Rebassa pitäisi olla kolme mutta saa nähdä onko teoria sinne päinkään. Nykyisellään tuo keula ui omaan makuun ihan liian syvällä jos paineet on laitettu sellaisiksi että se joustaa edes jotenkin ja silti joustovaraa jää vielä vaikka ajaa suoraan pahki päänkokoiseen kiveen, progressiota on pahasti liikaa. Koko joustomatka on kuitenkin mekaanisesti käytössä eli ei ole öljyt alajalassa tai mitään muutakaan kun kerran laskin sieltä ilmat pihalle juuri kyseistä vikaa epäillen.

Jos jostain pidin pari vuotta sitten omistamassani XC30:ssa niin siitä että se kierrejousi oli todella lineaarinen. Olihan se minulle ehkä vähän liian jäykkä, no mitä muuta voi olettaa kun kuskin pituus ja näin ollen pyörän koko on M mutta paino S ellei XS, mutta se oli aivan mahtava sen suhteen että joustoa sai käytettyä reilusti ilman että sagia oli puolet joustomatkasta.

Nana
25.07.2015, 22.47
Mulla oli siellä, muistaakseni oikealla puolella alhaalla rebound, eikös se ole se palautuksen säätö? Oli kilpikonnan ja jäniksen kuvat.

Juipp4
25.07.2015, 22.59
Yup, näin on.

Nana
25.07.2015, 23.40
^
Ok, hyvä homma. Neuvoi myös pikaisesti noista säädöistä samalla. Rebound tällä hetkellä noin puolessa välissä ja mikäli esim kivisellä polulla ei tahdo pysyä mukana, palautuu liian hitaasti niin jänistä kohti vaan ja sama juttu toisinpäin jos liian nopeaa meinaa tulla.

Greycap
25.07.2015, 23.50
Oli se tokeneiden poisto todellakin niin helppoa ja sieltä vieläpä löytyi ne kolme palikkaa mitä pitikin. Olen hämmästynyt. :eek: Saa nähdä milloin pääsee testaamaan, huomenna tulee varmaan jo vettä taivaan täydeltä siinä vaiheessa kun herään.

Vähän tuli kyllä sellainen olo että onkohan nyt ihan oikea aika ruveta opettelemaan uusia asioita, kello melkein keskiyö, iso räikkä kädessä ja työn alla jotain mitä ei ole ikinä tullut tehtyä, ja työstettävä kohdehan ei maksa kuin 400€ jos sen onnistuu jotenkin möhlimään hajalle. Mutta tuurilla ne laivatkin seilaa ja valmista tuli.

Nana
26.07.2015, 00.10
Noh, viikonloppusin, etenkin öisin kelpaa asenne "Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty ja puoliksi tehty se on kelevannu ennenki". (-Ketonen ja Myllyrinne)
Mutta hyvä jos onnistui ja tuli valmiiksikin! :)

ErnoNykanen
26.07.2015, 09.25
Onks noi Tokenit tullu siis näihin lyhyempiinkin keuloihin? Ei mulla -13 Rebassa muistaakseni mitään tokeneita ollu tai sitten oon vaan puusilmä.

Omassa rebassa ei kyllä progressiossa sinällään ollu hirveesti vikaa, mutta sisäänpäin vaimennus oli turhan kevyt ja helposti "pakkautu" keula ryskeessä. Totahan olis varmaan vähän voinu kompensoida progressiota lisäämällä.

juho_u
26.07.2015, 09.34
Eikös keula "pakkaa" liiasta paluuvaimennuksesta, kun ei iskujen välillä kerkeä aukeamaan... Samalla keulasta häviää herkkyys.

ErnoNykanen
26.07.2015, 09.53
No molemmathan siihen vaikuttavat. Paluu vielä enemmän varmaan kuin meno, mutta tossa oli jo aika nopeella se paluuvaimennus ja jo yksittäisissä iskuissa joutu sen verran syvälle joustoon, että seuraaviin ei keula palautunut.

Jumbba
26.07.2015, 11.58
Hei kaikki teräsreidet, olisi hiukan kysyttävää jousituksesta.. ensiksi millainen on manitou minute ltd joustohaarukka? pärjääkö tällä tuulipuvussa kulkeva peruspyöräilijä? keula toimii ilman sivuääniä mutta kuinka usein näitä tulisi huoltaa?
Sitten takana on pyörässäni sr suntour epicon ja hintojensa puolesta tietysti kuraa mutta miettiny että tämän voisin heti alkuun päivittää parempaan max400e jos parannus on huomattava.. takaiskari pitää palautuessaan hiukan narisevaa ääntä, tämä varmaan vaatii huoltoa ja sen takia mietinki että jos sitte samantien päivittäisi parempaan.

En ole sijoittamassa takaiskaarin 700e enkä 2000e vaan max400e jos sillä saa paremman.
Pyörä on cube xms 11vm ja tuntuu toimivalta ainaki itellä.
Kiitos.

Nana
26.07.2015, 16.53
Kävin tänään keskuspuistossa vähän ajelemassa uuden juuston kanssa. Hyvin tuntuisi pelittävän, mukava oli kiipeillä kallioilla ja laskea niitä alas, ajella juurakkopoluilla yms. En laittanut edes lukitusta päälle tasaisella kun oli niin hauskaa kun keula jousti. Ylämäessäkin kun seisten polki tankoon nojaten keula meni silleen wow, wow, wow, wow, aina polkemisen tahdissa :D über kivaa!
En vieläkään säätänyt tankoa alemmas. Ei toistaiseksi, ainakaan tollaisessa rauhallisemmassa ajossa tuntunut, että olisi liian ylhäällä, vaikka onhan se varmaan sen pari senttiä noussut. Oma kroppa ei kyllä osaa vielä eritellä kumpi olisi ajon kannalta parempi asento.

Greycap
26.07.2015, 20.38
En vieläkään säätänyt tankoa alemmas. Ei toistaiseksi, ainakaan tollaisessa rauhallisemmassa ajossa tuntunut, että olisi liian ylhäällä, vaikka onhan se varmaan sen pari senttiä noussut.
Ei se välttämättä ole noussut. Sen perusteella mitä itsellä on Suntoureista kokemusta tuntuu että niissä ei ole sagia juuri ollenkaan vaan ne on koko ajan täydessä ulosjoustossa kunnes tulee iskuja eteen. Nyt kun sinulla on ilmakeula jossa on säädöt edes sinne päin siinä on luonnostaan pari senttiä sagia (en tiedä miten paljon pitäisi laittaa ilmaa ettei olisi, pirusti liikaa joka tapauksessa) ja kas kummaa, se nimellisesti 100 mm keula kulkeekin "normaalitilassa" siinä 80 mm kohdilla ellei vähän alempanakin. Etuna tuosta on sekin että jos kesken sileän paikan tuleekin äkillinen monttu etupyörä, ainakin teoriassa, käyttää vielä sitä jemmassa olevaa ulosjoustoa ja myötäilee pintaa paremmin.

Nana
26.07.2015, 22.13
Jep, toi tosiaan vaikuttaa paljonkin, sillä nyt keula elää kokoajan, ellei ole lukittuna. Seurailen vähän, eiköhän tuo ennemmin tai myöhemmin selviä onko se sopivalla korkeudella vai kenties liian ylhäällä.

miku80
26.07.2015, 23.13
Kyllä sen huomaa jos tanko jää liian ylös esim kun kääntää pyörää jyrkemmin niin tuntuu pyörä kippaavan helpommin jos ei saa tarpeeksi painoa etupyörälle.. Mikäli ei saa tarpeeksi painoa etpyörälle ei myöskään saa sinne pitoa ja etupyörä lähtee helpommin alta kurveissa..

Nana
26.07.2015, 23.43
Okei, täytyy seurailla vähän miten fillari käyttäytyy. Vedin minä tänään kertaalleen lipat, mutta se oli niin puhtaasti omaa syytä kuin olla ja voi. Ei sen huonommin oikeastaan kurviin voi ajaa kuin minä tänään kertaalleen ajoin. Hirveä vauhti mutkaisella polulla alamäkeen, liukas maa, juuri ennen kurvia märkiä kiviä ja juuria, joissa jarrutin vauhdista johtuen liian kovaa, tietysti peppu irti satulasta, ettei takarengas vaan saa mistään pitoa ja no, lopun varmaan arvaattekin. :D

Japa V
27.07.2015, 10.41
Tuli vastaan asiallinen artikkeli etujousituksen säätämisestä, jossa oli jopa muutama havainnollinen video mukana: http://enduro-mtb.com/en/back-issue-tune-it-up-front-suspension/

snocross
27.07.2015, 14.18
RP2 iskarin Propedal/Open -vipu pyörii tyhjää ympäri. Olenko ymmärtäny oikein, että tuo voisi korjaantua huoltamalla eli välttämättä mitään ei olisi mennyt mekaanisesti rikki?
Eli nesteet/ilmat on päässy karkaamaan jostakin vai mitä sanoo iskarivelhot? :)

latuman
29.07.2015, 16.15
Mää kysyn nyt täällä, kun ollaan sopivasti suurimmalta osalta palstalaisia piilossa...

Eli täysjoustot.

Onko tarkoitus, jos taka/etujousi sen sallii, satulan selästä kesken ajon napsauttaa joko lukitus päälle tai pois? Kun täysjoustolla on yrittäny tangolta runnoa mäkeä ylös, niin no chance. Lukkoon on laitettava jousitus että se onnistuu, mutta toisaalta, en kovin usein nää porukan kurkottelevan niihin lukkoihin, eli olenko heikko ja epätavallinen kun joudun tangolta nousemaan mäet (kun on tuo selkä muutoin kovin kipeä) siinä missä kovat jätkät tekee kaiken satulasta ja näin ollen ei ole paljon hyötyä laittaa joustoja lukkoon?

CamoN
29.07.2015, 16.43
Onko tarkoitus, jos taka/etujousi sen sallii, satulan selästä kesken ajon napsauttaa joko lukitus päälle tai pois?

Isot pojat on sanonu että niiden pyörissä on niin nerokkaat linkustot ja keulatkin jotain erikoismallia, ettei lukkoja tarvitse käyttää koskaan. Ihan kaikki paikat mennään avoimena. Mutta toisaalta kun on kerran ostettu rahalla hienoja ominaisuuksia niin olisihan se sääli jättää käyttämättä.

Omassa pyörässä lukot on aina päällä (tai ainakin puoliksi päällä) jos ei ole mitään syytä pitää niitä auki. Takana tosin on automaattilukko joka helpottaa elämää sen 50%.

latuman
29.07.2015, 16.45
Isot pojat on sanonu että niiden pyörissä on niin nerokkaat linkustot ja keulatkin jotain erikoismallia, ettei lukkoja tarvitse käyttää koskaan. Ihan kaikki paikat mennään avoimena. Mutta toisaalta kun on kerran ostettu rahalla hienoja ominaisuuksia niin olisihan se sääli jättää käyttämättä.

Omassa pyörässä lukot on aina päällä (tai ainakin puoliksi päällä) jos ei ole mitään syytä pitää niitä auki. Takana tosin on automaattilukko joka helpottaa elämää sen 50%.

Mietin vain kun on semmoinen kilpailukin tulossa, että olisiko järkevää pitkää tähtäintä ajatellen tottua ajatukseen että iskarit pidetään aina auki, vaikka pitäisi tangolta polkea vauhtia mäkeä ylös? Se vain tuntu siltä että se energia meni aivan hukkaan.

cool J
29.07.2015, 17.51
Mää kysyn nyt täällä, kun ollaan sopivasti suurimmalta osalta palstalaisia piilossa...

Eli täysjoustot.

Onko tarkoitus, jos taka/etujousi sen sallii, satulan selästä kesken ajon napsauttaa joko lukitus päälle tai pois? Kun täysjoustolla on yrittäny tangolta runnoa mäkeä ylös, niin no chance.

Joissain pyörissä/malleissa on tangossa etäsäätö, jolla iskarin/iskarit saa lukkoon/auki, mutta se on aika pieni osa pyöristä (kai enempi xc-kisoihin suunnattua kalustoa).
Itse en iskareita "roplaa" kesken lenkin. (Ehkä jos kauhea mäki sattuis tiesiirtymällä eteen, mutta eipä täällä sellaisia ole).

Hyvä geometria ja sopivat säädöt niin hyvin pystyy putkelta ajamaan, toki vähän keinuu, mutta pienempi haitta se on, kun mitä menettää pidossa jos iskarit lukitsee.
Oma pyöräni on sellainen 130mm jostava poluajoon tarkoitettu. Voi olla ihan eri juttu, jos on joku 150+ mm joustava enduropyörä tms.

latuman
29.07.2015, 17.55
Tää ois 100mm XC tykki. Mites noi prooäijät kun ne välillä ajaa täysjoustolla ja välillä jäykkäperällä; pitääkö ne kisassa joustot aina vaan auki? Ainakin jotain UCI -kisaa katsoin niin kyllä ne täysjoustoillakin seisovilteen valloitti mäkiä.

SaamiBoy
30.07.2015, 08.12
Kyllä modernit täysjoustot (~100mm) ihan ookoosti toimii putkelta runtatessa ilman lukituksia, kunhan ei nyt aivan pehmeä sohva -asetuksissa pidä keulaa ja erityisesti takaiskaria. Toki se runttaamistekniikkakin vaikuttaa. Mulle putkelta runttaaminen on lähinnä Gluteus maximuksen, eli pakaralihasten, ottamista parempaan hyötykäyttöön.

latuman
31.07.2015, 11.21
Shock Lock Tunes Air PressureRL 500 psi, 34.4 bar

^Noin sanotaan Rockshox Monarch RL manuaalissa, mitä toi tarkottaa? Hetkeä myöhemmin nimittäin lukee "When pressurizing the shock, do not exceed 275 psi.".

Haluaisin kokeilla lisätä vähän paineita (löytyy rokkarin oma puNppu).

SaamiBoy
31.07.2015, 12.03
Paljonkos sulla nyt on paineita? Oma Monarch R haluaa hämmentävän paljon painetta kitusiinsa. En muista nyt tarkkaa lukemaa, mutta ei se montaakymmentä psi:tä maksimista ole, millä tykkään ajella. Pyöränä giant anthem, enkä nyt iha sohvamoodilla ruuka aajella, 15-20% sägiä. Iskarin kyljestä siis löytyy kyllä oikea maksimipaine.

latuman
31.07.2015, 12.17
Olin kattovinani että tuossa ei ollu charttia mistä lukea, mutta ängin sinne 150psi ja tuntuu säggi olevan vajaa vajaa 20, kun oli reilu 20.