PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jousituksen pienet kysymykset

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 [17] 18 19 20 21

eakin
03.05.2020, 12.47
Haluaisin päästä testaamaan omaa Felt DD30 joustokeulalla. Jos löydän sopivan keulan Fillaritorista, niin onko 100mm vs 120mm joustolla suuri ero vaikutuksessa geometriaan? 100mm joustolla .myytiin kalliimpaa DD10 versiota.

Fat Boy
03.05.2020, 13.26
Ei ole suurta väliä.. Tuskin huomaisi jos "sokkotestinä" ajelisi. Jos rungossa on molempia ollut, niin harrastajana ottaisin pidemmän.

Gargamel
03.05.2020, 14.18
Onkohan jossain selkeitä kuvia että itsekkin ymmärtäisi näistä jatkossa

Offset on kuvassa punaisen (kaulaputken) ja sinisen (alajalat) viivan ero kohtisuoraan sivulta katsottuna. Alajalat ovat siis edempänä kuin ohjausakseli.

Tarkkaan ottaen offsettiin lasketaan mukaan myös etuakselin sijainti, sekään kun ei ole suoraan alajalkojen jatkeena. Mutta kruunun kääntämisen vaikutus näkyy kuvasta.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200503/9e66f6a87157980b9ed25cef650e05be.jpg

vihtis83
03.05.2020, 14.29
Tässä vielä hyvä sivukuva Canyonin sivuilta Mastodonista, on siinä hieman offsettiä
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200503/2ec1cb286b062947b2fb4f744ffdc421.jpg

leppoosapolokija
06.05.2020, 14.22
Olisi moinen kysymys liittyen rokkarin kasauksessa vastaan tulleeseen problematiikkaan, luonnollisestikkaan en ymmärtänyt varautua hankkimalla huollon jälkeiseen kasaukseen tarvittavaan rasvaan, o-renkaat + pölytiivisteet yms. Onko siis jotan kelvollista rasvaa rockshoxin oman tahnan korvaajaksi, jota saisi esimerkiksi motonetistä tahi vastaavasta puljusta? Alajalkoihin menee redline 5w ja samoten poplocille (damper puolelle).

Gargamel
06.05.2020, 16.58
Bluton alajalkahuolto käynnissä. Koska talvipyörän osan valmistumisella ei ole kiire, niin kannattaisiko huoltoa laajentaa olettaen että huolto-osat ovat jo hallussa?

Edellisestä täyshuollosta ei käytettynä ostetulla keulalla tiettävästi ole kuin 30-40h, joten sen puolesta se ei olisi vielä tarpeen. Lähinnä kaipaan kannustusta tyyliin "tottakai nyt ainakin toinen puoli". Ja jos alan värkkäämään, niin kumman puolen käsittely on tuottoisampaa panos-hyötysuhteella arvioituna? Toki myös "ei kannata" tai "tee kaikki kerralla" ovat kelpo vaihtoehtoja.

MTB Engineer
07.05.2020, 10.53
Ilmaruoto on helppo puhdistaa ja huoltaa samalla, ja IMO sillä on myös suurempi vaikutus keulan toimintaan. Jos vaimenninöljyllä ei ole ajettu satoja tunteja niin edes avoimessa vaimentimessa ei vaihdolla huomaa varmasti mitään eroa. Tiivisteitä en 30-40h vaihtovälillä näe mitään järkeä ruveta vaihtaa, edes liukuputkien stefoja. Puhdistus, rasvaus ja uudet öljyt vie pitkälle.

Gargamel
07.05.2020, 11.17
Kiitos, kurkistanpa siis ilmapuolelle. Vaimenninöljyn vaihdoinkin hiljattain kun halusin kokeilla juoksevampaa.

Pexxi
09.05.2020, 19.50
Kai joku on tutkinut renkaiden koon ja paineiden merkitystä etu(taka)iskareiden paineisiin? Jos ajaa vaikka plussarenkailla niin paljonko vaikuttaa paineisiin verrattuna tavallisiin maastorenkaisiin? Kyllään noi renkaatkin joustavat jotain? Joo kokeilemalla selviää mutta jos joku olisi tehnyt vaikka jo semmoisia kokeita.

MTB Engineer
11.05.2020, 15.42
Ei vaikuta paineisiin, koska paineen määrittää käytännössä haluttu painuma(SAG), johon taas rengas ei vaikuta, mutta vaimentimen säätöihin voi joutua kajoamaan. Plussarengas vaimentaa kuitenkin itsessään jo pieniä iskuja melko hyvin.

Gargamel
11.05.2020, 20.51
Ilmaruoto on helppo puhdistaa ja huoltaa samalla, ja IMO sillä on myös suurempi vaikutus keulan toimintaan.

No nyt on kurkistettu. Sanokaapa oliko tuo kasattu väärin? Nuolen osoittama pullea rengas oli purettaessa valokuvan osoittamassa paikassa, kun taas huolto-ohjeen mukaan sen kuuluisi olla kelluvan männän alapuolella. Mihin vaikuttaneekaan.

Lisäksi purkaessa huomasin vaahtomuovirinkuloiden olevan aivan kuivat, ja toisesta irronnut ohut suikale löytyi liukuholkin pinnalta.

"Juuri huollettu keula", pitäisiköhän vielä kurkata sinne vaimenninpuolellekin että mitä yllätyksiä siellä..

https://i.imgur.com/qzN8WUC.jpg

https://i.imgur.com/0OcLDKk.jpg

Gargamel
11.05.2020, 20.53
tuplapostaus

janik
11.05.2020, 21.08
väärinhän tuo on kasattu. Juuri vkloppuna huolsin solo air -keulan ja nuo samat kuvat tuli katsottua. Nythän tuo rengas kasvattaa negatiivisen paineen tilavuutta

Gargamel
12.05.2020, 22.51
Nythän tuo rengas kasvattaa negatiivisen paineen tilavuutta

Pääsiköhän ilmamäntä edes pos/neg-tasauskoloselle asti tuon lisärenkaan kanssa. No ainakin tässä kohtaa on todennäköinen syy haarukasta kuuluneeseen/tuntuneeseen pieneen napsahdukseen yläasennon tienoilla.

Nyt ihmettelyn aiheena on ilmamäntien O-renkaiden koot. Purettuna renkaat ovat selvästi eri kokoiset, vaikka rengasurat ovat molemmissa männissä samankokoiset. Jostakin lainattuna löytyi tällainen lausahdus "I use 22 x 3.5 for the top piston and 20 x 3.5 for the lower" ja samoin ne oli aseteltu omassanikin. Myös orkkis-SRAM -huoltosetissä vaikuttaa tuohon kohtaan tulevat renkaat eri kokoisia, mutta erikoisesti en löydä mistään SRAMin ohjetta että mikä rengas tulee mihinkin kohtaan.

TMo
13.05.2020, 12.42
Pääsiköhän ilmamäntä edes pos/neg-tasauskoloselle asti tuon lisärenkaan kanssa. No ainakin tässä kohtaa on todennäköinen syy haarukasta kuuluneeseen/tuntuneeseen pieneen napsahdukseen yläasennon tienoilla.

Nyt ihmettelyn aiheena on ilmamäntien O-renkaiden koot. Purettuna renkaat ovat selvästi eri kokoiset, vaikka rengasurat ovat molemmissa männissä samankokoiset. Jostakin lainattuna löytyi tällainen lausahdus "I use 22 x 3.5 for the top piston and 20 x 3.5 for the lower" ja samoin ne oli aseteltu omassanikin. Myös orkkis-SRAM -huoltosetissä vaikuttaa tuohon kohtaan tulevat renkaat eri kokoisia, mutta erikoisesti en löydä mistään SRAMin ohjetta että mikä rengas tulee mihinkin kohtaan.
Kyllä se pääsee pos-neg tasauskololle - on se niin paljon ylempänä kun "täysmitta" - mutta tuo rengas väärässä paikassa selittää sen täyteen mittaan tullessaan kuuluvat kolahduksen kun siellä ei ole top-out bumperia nyt oikeassa paikassa ja tuossa solo air jousessa ei ole tarpeeksi neg kammion kokoa että pneumaattisesti se vaimentaisi sen. Debon air männän kanssa jotkut on ottaneet niitä (isompia) top out bumpereita pois ja siinä ilmeisesti neg paine riittää pneumaattisesti vaimentamaan sen. Kuten myös Vorsprungin Luftkappessa ei ole kumia vaimentamassa vaan se tapahtuu pneumaattisesti.

Siinä huolto-ohjeessa on ajateltu että sitä mukaa kun ne vanhat repii pois laitetaan samanlainen uusi tilalle :) Eli ei niissä takaiskareidenkaan huolto-ohjeissa lue minkä kokoinen o-rengas tilalle laitetaan vaan pussista etsit oikean ja laitat paikoilleen. Mulla taitaa olla yks tommonen mäntä ja tiivistepesä tossa tallissa purettuna ni jos tarvit tietää onko tuo "I use 22 x 3.5 for the top piston and 20 x 3.5 for the lower" luotettava ni voin ne irrottaa ja kattoa kumpi on isompi ja kumpi pienempi.

jaston
14.05.2020, 15.42
Canyon Neuronissa on RS:n Reba Rl 120mm iskari ja on koko pyörän omistamisen mietityttänyt ilmanpaineen määrä. Sag on mielestäni kohdallaan ja normaali metsälenkin jälkeen joustomatkaa on käytetty suurin osa. Keula tuntuu toimivan ok. Ihmetyttää vaan kun paineet on boin 60-70psi ja itselläni painoa noin 78kg ajovarusteissa.
Rokkarin sivut antaa suosituspaineiksi noin 115psi.

Jos nostan paineita lähemmäs 100psi, niin iskari tuntuu pirun jäykältä ajaa. Pitäiskö käyttää näytillä huollossa vai ajella tyytyväisenä jos vaan muuten tuntuu toimivan?

Gargamel
14.05.2020, 21.57
Sama juttu minulla Reban ja Bluton kanssa: Suosituspaine jotain 90+psi, ja kokeilemalla oikea sagi löytyy siitä 60psi paikkeilta.

jtsavola
22.05.2020, 16.11
Nuubin sähkötäpärillä alkaa tulemaan ensimmäinen tonni täyteen. 200h huoltoon lienee vielä matkaa mutta 50h raja varmaan jo takana. Pyörässäni edessä Rockshox 35 Gold ja takana Deluxe Select. Missäs olette iskareita pääkaupunkiseudulla huollattaneet ja mitähän hintaluokkaa huollot ovat? Kuinkahan tarpeellisia nuo 50h huollot ovat iskarien eliniän kannalta? Laiskaa houkuttaisi jättä ne väliin ja tehdä huolto vain kerran vuoteen. Rokkarin sivuilta näyttäisi löytyvän yksityiskohtaiset huolto-ohjeet, joten tulipa mieleen, josko koittaisikin tehdä huollon itse...

Edit: Etujousituksen liukuputki ei enää painu sisään niin pehmeästi kuin rouvan pyörässä jolla suunnilleen samanverran ajettu. Onkos se merkki, jotta huoparengas kaipaisi putsausta ja öljyt vaihtoa?

kauris
22.05.2020, 19.13
Jos käytät liikkeessä niin käytä kerran vuodessa. Jos teet itse, niin yksi-kaksi tällaista 50 h huoltoa sinne vuosihuollon väliin riittää hyvin. Itse teen keulan osalta huollot itse mutta ei se 50 h huoltokaan ihan vaivaton ole. Ottaa se aikansa kun keulan ja jarrun irroittaa pyörästä, tekee huollon, kasaa takaisin, keskittää jarrut ja putsaa samalla toki ohjainlaakerin pinnat kun se menee keulan poiston yhteydessä osiin kuitenkin. Vanhojen vaahtorinkuloiden putsaus ja takaisin laitto on kanssa vähän hankalaa, varsinkin jos ja kun vaahtomuovit ovat turvonneet halkaisijaltaa ja itse suosin että vaihtaa uudet rinkulta. Ostin niitä 10 kpl pussillisen kerralla.

eakin
22.05.2020, 23.01
Sain pyörän kaatumaan niin että takaiskari osui kiveen. En tiedä irtosiko tuossa vai aikaisemmin tuo tiiviste:
https://img.aijaa.com/m/00525/14840945.jpg (https://aijaa.com/vd8w0g)
http://img.aijaa.com/b/00921/14840944.jpg (https://aijaa.com/p8PB6E)
Saakohan tuon kotikonstein paikalleen? Ja samalla tuli pieni naarmu tuohon liukuputkeen, voikohan tuosta olla jotain haittaa käytössä?
https://img.aijaa.com/m/00921/14840944.jpg (https://aijaa.com/p8PB6E)
http://img.aijaa.com/b/00525/14840945.jpg (https://aijaa.com/vd8w0g)

rndm
23.05.2020, 03.52
Liukuputken naarmut kannatta hioa heti hienolla (tonnisella tai enemmän) hiomapaperilla sileäksi ettei ne revi tiivisteitä. Pikkuhiljaa niiden kolojen mukana saattaa mennä hieman normaalia enemmän likaa iskarin sisälle mutta muuta haittaa ei pitäisi olla.

kauris
23.05.2020, 08.10
Ja tiiviste kannattais kyllä vaihtaa jos on tuohon tilaan päässyt hyppäämään onnettomuudessa tai muutoin. Liukuputkien pienten naarmujen korjaamisesta on hyvä video. katson jos löydän. Metallihionta-ainetta (motonetista), hienoa hiekkapaperia, hieno viila ja kynsilakkaa tarvikkeina.

Tässä
https://youtu.be/xAV7J93J9Z0

eakin
23.05.2020, 10.49
Joo näköjään tuon ilmasäiliön saa avattua kotikonstein myös ja naarmunkin kunnostus näyttäisi olevan suht simppeli homma. En löytänyt tuota Foxin oikeaa 10wt rediä kuin litran pulloissa nettikaupoista joka maksaa melkein 50€. Saako jostain paikallisesta liikkeestä tuohon käypää tavaraa pienemmissä erissä?

eakin
23.05.2020, 12.40
Voiko esim. tuota käyttää itse tehtävissä voiteluissa Foxin öljyn sijasta: https://m.motonet.fi/fi/tuote/593057/MP-Motul-Fork-Oil-Expert-10W-1L

Sambolo
23.05.2020, 14.02
Vaikee kuvitella et tuo tiiviste ois lähtenyt sen kaatumisen myötä..

jonitzi
23.05.2020, 20.52
Keulana rockshox 35 gold ja alkanut kuulumaan pientä ja häiritsevää naksutusta joustaessa.

Aluksi epäilin että rungon sisällä vaijerit pitää ääntä, mutta epäilykset kallistuu keulan suuntaan. Pitäisi päästä kaverin kanssa vielä tarkemmin paikallistamaan ääntä, mutta kysynkin jo että voiko/mikä keulassa aiheuttaa naksetta? N. 200km ajettu.

elasto
23.05.2020, 21.45
Mikäs vaimennin Goldissa on? Mulla murtui Sidistä se Motion Control -vaimennin ja alkoi naksumaan.

jonitzi
24.05.2020, 00.24
DebonAir jousi ja motion control vaimennin.

Analyytikko
25.05.2020, 11.24
Onko varmaa tietoa / joku selvittänyt / pystyykö Fox 34 Float Performance 29er 140mm > pidennys 150mm? Oletus on itsellä että ei pysty. kyse siis 2019 mallista. thx.

Bnito
25.05.2020, 12.33
Sain pyörän kaatumaan niin että takaiskari osui kiveen. En tiedä irtosiko tuossa vai aikaisemmin tuo tiiviste:

Saakohan tuon kotikonstein paikalleen? Ja samalla tuli pieni naarmu tuohon liukuputkeen, voikohan tuosta olla jotain haittaa käytössä?

Ei tuo tiiviste tuolta kyllä pitäisi millään päästä pois kaatumisessa, vaikuttaa enemmän asennus virheeltä, eli ei ole asennettu kunnolla omaan koloonsa.

Jokatapauksessa tuon saa kyllä ihan painettua takaisin paikoilleen : iskari irti -> paineet veks -> kiertämällä ilmakannu irti -> liuta kannu pois paikoiltaan -> paina tiiviste kunnolla paikoilleen -> kasaus takaisin.

Itse kannun sisälle ei tarvita kun pieni määrä iskari öljyä, tyyliin 5ml.

Naarmun fiksaamiseen youtubesta löytynee ihan hyviä ohjeita, kannattaa se ainakin koittaa saada mahdollisimman sileäksi, terävällä mattopuukon terällä voi koittaa ylimääräiset kohoumat rapsutella pois.

eakin
25.05.2020, 14.46
Sopiiko tuohon kannun sisälle esim. tuo Motulin öljy? Avasin ilmakannun ja tuo pölytiiviste näytti ehjälle ja laitoin paikalleen. Eilisen 3,5h lenkin toimi ongelmitta ja paineet pysyivät samana kuin lähtiessä.

Laitoin viestiä Rtechille ja sieltä kuvan perusteella epäilivät että ilmakannun päädyn ulompi laippa olisi revennyt, mutta ei tuo silloin varmaan toimisi tai pitäisi paineita?

jtsavola
25.05.2020, 18.19
Jos käytät liikkeessä niin käytä kerran vuodessa. Jos teet itse, niin yksi-kaksi tällaista 50 h huoltoa sinne vuosihuollon väliin riittää hyvin. Itse teen keulan osalta huollot itse mutta ei se 50 h huoltokaan ihan vaivaton ole. Ottaa se aikansa kun keulan ja jarrun irroittaa pyörästä, tekee huollon, kasaa takaisin, keskittää jarrut ja putsaa samalla toki ohjainlaakerin pinnat kun se menee keulan poiston yhteydessä osiin kuitenkin. Vanhojen vaahtorinkuloiden putsaus ja takaisin laitto on kanssa vähän hankalaa, varsinkin jos ja kun vaahtomuovit ovat turvonneet halkaisijaltaa ja itse suosin että vaihtaa uudet rinkulta. Ostin niitä 10 kpl pussillisen kerralla.

"Vanhojen vaahtorinkuloiden putsaus ja takaisin laitto on kanssa vähän hankalaa, varsinkin jos ja kun vaahtomuovit ovat turvonneet halkaisijaltaa ja itse suosin että vaihtaa uudet rinkulta. Ostin niitä 10 kpl pussillisen kerralla."

Mistä noita vaahtomuovirinkuloita saa pussillisen kerralla? Koitin googletella mutta en löytänyt kuin tiiviste/vaahtomuovisettejä luokkaa 12-13 €/setti

oem
25.05.2020, 20.03
Pystyykö päältäpäin näkemään onko etuhaarukka tapered vai ei?
Jos irrottaa pysyykö laakerit "nipussa".
Olen aikomuksessa vaihtaa keula uuteen.

Fat Boy
25.05.2020, 21.25
"Vanhojen vaahtorinkuloiden putsaus ja takaisin laitto on kanssa vähän hankalaa, varsinkin jos ja kun vaahtomuovit ovat turvonneet halkaisijaltaa ja itse suosin että vaihtaa uudet rinkulta. Ostin niitä 10 kpl pussillisen kerralla."

Mistä noita vaahtomuovirinkuloita saa pussillisen kerralla? Koitin googletella mutta en löytänyt kuin tiiviste/vaahtomuovisettejä luokkaa 12-13 €/setti

Minä ostin rinkulani pyöräliike varustamolta, huollon puolelta haettiin, juurikin isommasta pussista.

kauris
25.05.2020, 21.54

Olipa mulla ollut paljon kirjoitusvirheitä tuossa. No sitä se on kun näin kännykällä raapustaa.
Rinkuloita tilasin muiden tarvikkeiden ohessa täältä. Nyt näköjään 35 mm keulan vaahtomuovit hetkellisesti loppu.
https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-foam-rings-pike-35mm-x-6mm-20-pieces-673167

Sambolo
25.05.2020, 22.06
Pystyykö päältäpäin näkemään onko etuhaarukka tapered vai ei?
Jos irrottaa pysyykö laakerit "nipussa".
Olen aikomuksessa vaihtaa keula uuteen.
Pysyy nipussa, stemmi ja topcappi vaan irti ja vedät putkea hieman esiin.

Lars_Friedland
30.05.2020, 09.21
Hei, uusi pyörä tuli eilen ja rupesin sitä kasailemaan. Pyörässä Recon RL Solo Air 130 mm keula. Laitoin keulaan paineet kohdilleen. Huomasin, että keula painuu kokonaan kasaan painettaessa tai pyörän päällä istuessa. Eli paineet karkaa väärälle puolelle tai jotain?

Olen muutaman kerran laskenut paineet pois keulasta ja täyttänyt keulan uudestaan. Ei apua.

Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin laittaa takaisin huollettavaksi? Tulikin myytyä vanha pyörä, kun uusi lähti tulemaan postitse...

kauris
30.05.2020, 14.16
Selvästi viallinen jos suosituspaineella (esim 90 psi) pystyy painamaan käsin tai pyörän selässä keulan ihan pohjaan saakka. Paineet taitaa karata ihan pihalle saakka eikä vain väärään paikkaan.

Lars_Friedland
30.05.2020, 19.12
Selvästi viallinen jos suosituspaineella (esim 90 psi) pystyy painamaan käsin tai pyörän selässä keulan ihan pohjaan saakka. Paineet taitaa karata ihan pihalle saakka eikä vain väärään paikkaan.

Joo keulassa on valmistajan taulukon mukaisesti 120 psi painetta. Pyörän päälle kun istuu, niin pikkuhiljaa valuu keula pohjaan. Paineet ei häviä keulasta ulos, pumpun kun laittaa kiinni, niin painetta on saman verran kuin laittaessa.

Taisi sattua maanantaikappale, mutta taitaa muutenkin olla hinnat alkaen malli tuo keula.

Ja tietysti näin käy, kun ei ole varapyörää :(

janik
30.05.2020, 21.41
Vikahan ei ole välttämättä suuri, mutta kun uusi pyörä, niin kannattaako alkaa itse aukomaan? Jostain kaukaa tilattu, joten huoltokäynti voi olla pitkä. Kannattaa kysyä maksaisivatko huollon täällä, kun pelkät postit maksaa huollon hinnan.

Jos olisi minun, niin ottaisin ilmapuolen auki, tarkistaisin o-renkaat ja kasaisin uusilla vaseliineilla

Lars_Friedland
30.05.2020, 23.51
Vikahan ei ole välttämättä suuri, mutta kun uusi pyörä, niin kannattaako alkaa itse aukomaan? Jostain kaukaa tilattu, joten huoltokäynti voi olla pitkä. Kannattaa kysyä maksaisivatko huollon täällä, kun pelkät postit maksaa huollon hinnan.

Jos olisi minun, niin ottaisin ilmapuolen auki, tarkistaisin o-renkaat ja kasaisin uusilla vaseliineilla

Joo annan ammattilaisten huoltaa keulan kuntoon. Ei riitä itsellä osaaminen noihin hommiin :D

Anatide
31.05.2020, 18.33
Hei!
Ajamaton Fox rhythm 34 keula pitää ääntä - kuulostaa siltä kuin öljy sihahtelisi kammiossa tms. Ääni kuuluu sekä sisään että ulos liukuessa, mutta putket liukuvat suht normaalin tuntuisesti. En ole vielä asentanut keulaa, pitäisikö sille tehdä joku huolto ennen alle laittoa vai onko tuo ihan normaalia? Ei ole aiemmissa keuloissa ollut vastaavaa..

kauris
31.05.2020, 22.14
Epäilen, että ei vikaa. Testaa säätää oikeasta alajalasta paluuvaimennus mahdollisimman nopeaksi niin ainakin takaisinpäin pitkäksi palatessaan ääntely vähenee. Lisättäessä paluuvaimennusta äänetkin lisääntyvät.

Anatide
01.06.2020, 00.46
Epäilen, että ei vikaa. Testaa säätää oikeasta alajalasta paluuvaimennus mahdollisimman nopeaksi niin ainakin takaisinpäin pitkäksi palatessaan ääntely vähenee. Lisättäessä paluuvaimennusta äänetkin lisääntyvät.

Kiitos vastauksesta, rebound olikin jo nopeimmalla. Ei tuo ääntäminen mitään kovin brutaalia ole ja keula toiminee ok, tuskinpa ajossa edes kuuluu. Lähinnä mietin, että onko öljytasot kohdillaan, eikä mitään pääse menemään sisältä rikki..

MTB Engineer
01.06.2020, 10.48
Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että Foxin avoimet vaimentimet suhahtelee. Kovaa ajoa vaan alkuun jos vaimennus pelaa.

t.j.k
04.06.2020, 20.09
Hei!
Ajamaton Fox rhythm 34 keula pitää ääntä - kuulostaa siltä kuin öljy sihahtelisi kammiossa tms. Ääni kuuluu sekä sisään että ulos liukuessa, mutta putket liukuvat suht normaalin tuntuisesti. En ole vielä asentanut keulaa, pitäisikö sille tehdä joku huolto ennen alle laittoa vai onko tuo ihan normaalia? Ei ole aiemmissa keuloissa ollut vastaavaa..

Sama keula itselläni. Puhisee ainakin tiukemmissa, nopeissa sisään painumisissa. Tällä ajettu n. 2000 km, että eiköhän tuo ominaisuus ole. Toimii kyllä ihan normaalilla tavalla.

Fat Boy
04.06.2020, 21.03
Jos yhtään lohduttaa, niin rokkarin pike puhisee yhtenään juurakossa ja takapäätä hoiteleva fox vinkuu nopeissa tälleissä, kaikkeen tottuu.

Sambolo
05.06.2020, 16.47
Mun lyrikki pitää välillä niin outoja ääniä, että välillä mietin että se on 100% varmasti paskana, kunnes se taas hiljenee, ihme keula kyllä, pitäs varmaa tarkistuttaa..

Fat Boy
05.06.2020, 17.34
Mulla vinkuminen alkoi huollon jälkeen, tulee vaimennuspuolelta ja syynä lienee shimmimuutos. Mutta kun perä nyt toimii, niin vinkukoon.

PekkaLyyti
13.06.2020, 20.38
Mitä tehdä kun keulan "herkkyys" on huonontunut ja jouston alku on "nihkeä"?
Maasturissa on RockShockin 30 RL Gold Solo air etuhaarukka.
Uutena tuo toimi aika pitkään ihanan pehmeästi ottaen vastaan pienetkin töyssyt.
Nykyisin tuon liikkeessä jon jonkinlaista nihkeyttä ja liikkuu vasta kun tulee enemmän joustettavaa.
Olisiko noissa stefoissa jotain?

Ulkoisesti tuo ei uudesta eroa, eli ei näy liukupinnoissa mitään, eikä myöskään stefoissa.
Parin vuoden aikana tuota on ulkoilutettu metsässä vain satunaisia kertoja ja suurin osa ajosta kelveillä.

Onko tuolle tehtävissä jotain simppeliä millä tuon herkkyys palautuisi?
Muutoinhan tuo toimii ihan ok. Isoimmat röykyt ottaa kiltisti vastaan. Mutta jouston alun nihkeys ehkä siinäkin vähän tuntuu.
Kuormaa tuolla on kyllä riittämiin, eli kuski + pyörä jossain 130kg nurkilla, joten painettakin on iskarissa suositusten mukaisesti melko paljon.

Edit:
Tiedän, että sen voi ja ehkä jopa kannataisi purkaa ja huoltaa. Mutta onko tuon toimintaan vaikuttavia "kikkoja"?

kauris
13.06.2020, 21.54
Kyllä sun nimenomaan se niin sanottu 50 h huolto tarttisi tehdä.
https://www.youtube.com/watch?v=q71iSEEuiw0
Tai sitten teetätät. Täyshuolto maksaa kuitenkin jo vähän yli satasen mutta ei tekisi keulalle pahaa.
50 h huolto itse tehtynä tarkoittaa: yläjalkojen irroitus alajaloista, liukuputkien, tiivisteiden ja vaahtomuovirinkuloiden puhdistus ja sitten uudelleen kasaus voiteluineen ja öljyineen.
Itse tekemisessä minimivaatimuksena kuusiokoloavaimet, vasara, isopropanolia puhdistukseen, keulaöljyä sekä sopivaa vaseliinia. Jos ja kun joutuu noita tarvikkeita ostamaan, tilaisin samalla uudet ne kumitiivisteet (liukuputkien ne stefat) ja vaahtomuovirinkulat, jotka edellä mainittujen alapuolella. Kympillä saa jo muitakin tiivisteitä mukaan, jos innostuu vaihtamaan niitäkin :) https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-service-kit-basic-30-gold-416903
Kun homma on tuttua ja välineet löytyy tekee sen tunnissa mukaan lukien jarrun irroitus ja kiinnitys, keulan irroitus ja kiinnitys ja kun se kerran on irti niin ohjainlaakerin putsaus ja rasvaus samalla. Ja jarrujen keskitys kun se täytyy tehdä uudelleen jarrujen keulahuollon irroituksen takia.

grebe
13.06.2020, 23.44
Eikä keulaa ole pakkko irroittaa samalla kertaa. Pistät pyörän pukille ja tiputat vaan keulan alajalat pois. Toki välillä kannattaa katsastaa se ohjainlaakerikin.

PekkaLyyti
13.06.2020, 23.45
Ok, sitäpä minä pelkäsinkin... Toivoin, että tähän olisi joku alan miesten kikkakolmonen ollut.
Mutta pakko se on uskoa, että koneet tarvitsee välillä huoltoa.

Voisihan tuon itsekin tehdä jos vaan saa hallitukselta anottua harrasteaikaa...
Onkos nuo öljyt ja vaseliinit ihan spessu kamaa ja kannattaa hommata vaikkapa tuolta Bike-discountilta, vai onko ne vaan ylihintaisia perusrasvoja jos merkkikohtaisia hommaa?

grebe
13.06.2020, 23.47
Lisäys: Keulasta riippuen, selviät ehkä yhdellä öljyllä. Jos iskarin öljyt makaa alajalassa, niin saatat tarvita kahta eri öljyä. Kannattaa lukea ohjeet, mitä valmistaja on nettiin julkaissut.

Kiituri
14.06.2020, 17.27
Pystyykö Pike 140mm 29" keulan muuttamaan järjellisillä kustannuksilla 150mm mittaiseksi?

SSGT-92
14.06.2020, 18.11
Ilmeisestikin onnistuu ilmaruoto vaihtamalla.Tuolla ; "Pike 140mm 29" to 150mm" haulla esim ;https://www.youtube.com/watch?v=Pyi38TPkjQ0 ja useita keskusteluita ko aiheesta.
Kotimaasta : https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/732733/rock-shox-air-shaft-solo-air-for-29-pike-yari-pike-150mm-lyrik-160mm , ulkomailta ehkä edullisemmin

Kanuuna
14.06.2020, 18.24
Ok, sitäpä minä pelkäsinkin... Toivoin, että tähän olisi joku alan miesten kikkakolmonen ollut.
Mutta pakko se on uskoa, että koneet tarvitsee välillä huoltoa.

Voisihan tuon itsekin tehdä jos vaan saa hallitukselta anottua harrasteaikaa...
Onkos nuo öljyt ja vaseliinit ihan spessu kamaa ja kannattaa hommata vaikkapa tuolta Bike-discountilta, vai onko ne vaan ylihintaisia perusrasvoja jos merkkikohtaisia hommaa?

Periaatteessa on kikkakolmonenkin, joka toiminee vähän aikaa ensiapuna. Nippusiteen pään kun ujuttaa stefan ja liukupinnan väliin ja tipauttaa stefan eri puolille hienoa öljyä, niin alkaa luistaa stefat paremmin.

Jotkut käyttää ihan Motonetin valikoimaa. Sopivan juoksevaa vaan niin toimii (paremman puutteessa). Rokkarihan käyttää nykyään Maximan öljyjä ja osan niistä brändää omalle nimelleen. Aiemmin käyttivät Torcon öljyjä.

Ohiampuja
15.06.2020, 13.36
Periaatteessa on kikkakolmonenkin, joka toiminee vähän aikaa ensiapuna. Nippusiteen pään kun ujuttaa stefan ja liukupinnan väliin ja tipauttaa stefan eri puolille hienoa öljyä, niin alkaa luistaa stefat paremmin.
Itse noilla kikoilla yritin pelailla, mutta on se aika turhaa homma, helposti vielä rikkoo ne tiivisteet. Suosittelen öljyjen vaihtoa ja noiden tiivisteiden sekä huoparenkaiden kunnon öljyämistä. (eli siis huoparenkaiden liottamista öljyssä)

Mutta sekin auttaa kun silloin tällöin kääntää pyörän katolleen vaikka vartiksi. Öljyt ehtii valua liukuholkkien läpi huoparenkaalle asti) Sinä aikana vaan kannattaa pitää kädet irti jarrukahvoilta, varmuuden vuoksi.

kauris
15.06.2020, 17.00
Mulla lapsi tykkää nimenomaan pistää polkimista renkaaseen vauhtia kun pyörä on katollaan ja sitten jarrukahvasta jarruttaa pysähdyksiin. Jarrukahvoihin ei saa sen sijaan mennä koskemaan, jos renkaat ovat irti ja jarrulevy ei siten ole jarrupalojen välissä pysäyttämässä jarrupaloja pullahtamasta ulos.

Siitä keulan herkistelystä vielä, säännöllinen puhdistus rätillä ja miedolla pesuaineella keulan ulkopuolelta myös liukuputkien osalta on hyvä tehdä aina jos keula on likainen tai kovin pölyinen. Pidentää huoltoväliä. Sitten on myös olemassa keulan liukuputkien liukastusaineita mutta ne taas kai voi huonontaa toimintaa siten että sekoittuvat siihen muuhun voiteluöljyyn. Mutta pieneksi ensihädäksi kunnes kohta tekee sen varsinaisen huollon siitä voisi olla...
https://www.bike24.com/p214646.html

PekkaLyyti
16.06.2020, 10.37
Ymmärsinköhän oikein Rokkarin öljytaulukkoa, että 50h huollossa alajalkoihin kuluu kumpaiseenkin vain 6ml öljyä?
Ei sitten ihan valtavaa kannua tarvitse tilata...

Kanuuna
16.06.2020, 11.53
Ymmärsinköhän oikein Rokkarin öljytaulukkoa, että 50h huollossa alajalkoihin kuluu kumpaiseenkin vain 6ml öljyä?
Ei sitten ihan valtavaa kannua tarvitse tilata...

Juu, sitä luokkaa. Plus sitten vaahtomuovirinkuloiden öljymäärä.

Ohiampuja
16.06.2020, 14.25
6 ml? No on kyllä vähän, mun Foxiin meni 30 ml. :)

kauris
16.06.2020, 19.53
Keulakohtaista. Manuaalista pitää tarkistaa. Mun Pikeen muistaakseni 10 ml kumpaankin alajalkaan.

Laars
16.06.2020, 23.08
Ne öljyt alajalkojen puolella on vain voitelua varten.

Ohiampuja
17.06.2020, 15.43
Kyllä vaan, mutta sisäinen koneasentaja tykkää kun öljyä on kunnolla. Ja pisteet Foxille kun on suunnitellut reilut öljymäärät. Silloin systeemi kestää paremmin esim kondensoitunutta vettä tai muita epäpuhtauksia.

Mutta siis tottakai mennään manuaalien mukaan.

MuikunRuoto
17.06.2020, 16.59
Millaista joustokeulaa arvon raati suositteleisi Kona Wo 2020 malliseen fättiin? Ostin ko. sykerön Saariselän keskusvaraamosta tässä joku aika sitten, ja en todellakaan käynyt sitä koeajamassa vaan ostin sen puhtaasti "sika säkissä"-menetelmällä :D Jäykkänäkin se menee, mutta nyt mehtäpolut kun eivät ole kovin tasaisia, niin joustoa siihen kaipailen. Hintaa uudella joustohaarukalla saisi olla noin 200 €. Arvostaisin kovasti suoraa linkkiä ehottamaasi joustokeulaa/-haarukkaan, niin menisi etes yksi rojekti kerralla pulkkaan.

Kiitos ja kumarrus!

zpeed
17.06.2020, 17.14
Öhm, Rupesin tuossa päivällä kattelee rokkarin piken keulan asetuksia tarkemmin ja huomasin et rebound nuppi ei anna ku kaks naksua. Keulan käytin aiemmin keväällä pidennyttämässä 130mm->150mm. Kai tuossa nyt oikeesti pitäs olla enemmän säätövaraa? Keula on FS-PIKE-RC-B2 https://www.vitalmtb.com/product/guide/Forks,33/RockShox/Pike-RC-2019,22963

kurbi
20.06.2020, 00.15
Olen ajellu vuoden päivät maastopyörällä jossa vanha marzocchi 150mm joustolla (mahdollisesti Z1). Purin koko laitteen atomeiksi, puhdistin huolella ja laitoin täyssynteettiset öljyt sisään. Toimii hienosti vaikken nuiden kans paljoa ole säätäny.
Toisko uudemman sukupolven noin 250€ hintaluokan (käytetty) keula jotain lisäarvoa ajokokemukseen vähentyneen painon lisäksi?

Fat Boy
20.06.2020, 01.08
Edit. Viestin poisto. aivoni lukivat eilen jonkin muun viestin kuin silmäni, ja vastasin jonkun muun sormilla kuin omillani..

VitaliT
20.06.2020, 12.57
1. 1. Mistä löytyy fox 36 keula vaahto rinkulat bulkkina??

2. toimiko fox36ssa Piken vaahto rinkulat (kylä tiedän yksi 36mm toinen 35mm)?? Näitä ainakin löytyy bulkkina
3. foxin kertakäyttöiset muoviset tiivisteet bulkki pakettina tai vastaavat toiselta valmistajalta??

Kiituri
21.06.2020, 23.17
Mitenkä paljon jousituksen alueesta tulee käytettyä taviksen normaaliajossa (ei hyppyjä tms.)?

Tänään ihmettelin että mille tasolle ne punaiset rinkulat onkaan menneet.
Keula sag =20%, max liike = 90%
Perä sag=30%, max liike 70%

Ei ihme että perä tuntuu kovalta kun takapään kokonaisjousto periaatteessa on 130mm ja siitä on vain 90mm käytössä ja sägistä eteenpäin vain 50mm.
Pitäisköhän perästä poistaa token tai korvata pienemmällä...

MTB Engineer
22.06.2020, 11.04
1. Mistä löytyy fox 36 keula vaahto rinkulat bulkkina?? - Ebaysta löytyy
2. toimiko fox36ssa Piken vaahto rinkulat (kylä tiedän yksi 36mm toinen 35mm)?? Näitä ainakin löytyy bulkkina - Ei tietoa
3. foxin kertakäyttöiset muoviset tiivisteet bulkki pakettina tai vastaavat toiselta valmistajalta?? - Kiinnostaa myös meikäläistä jos tarkoitat alajalkojen muttereiden alle tulevia muovirenkaita. En ole löytänyt erikseen mistään.

hece
22.06.2020, 12.04
"Fox crush washer" antoi tällaisia kauppoja joista noita saisi:
https://activesport.co/Components/Fox-Spares/Fox-Fork-Spares/Fox-Fork-Crush-Washer-and-Base-Nuts

tai:

https://www.bike-components.de/en/Fox-Racing-Shox/Crush-Washer-p63244/
Foxin osanumerot 241-01-002-C ja 241-01-011. Joku muu saa varmistaa että nuo käyvät nykyisiin 36:iin. Iskarin puolella on joka tapauksessa isompi.

Rocx Shoxille: https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-crush-washer-8mm-50-pieces-672690

Tämän mukaan sama ~8mm kävisi rock shoxille molemmille puolin ja foxin ilmapuolelle: https://www.enduroforkseals.com/products/front-suspension/small-parts/WA8.1X11.1.html

Suikkanenm
22.06.2020, 14.50
"Fox crush washer" antoi tällaisia kauppoja joista noita saisi:
https://activesport.co/Components/Fox-Spares/Fox-Fork-Spares/Fox-Fork-Crush-Washer-and-Base-Nuts

tai:

https://www.bike-components.de/en/Fox-Racing-Shox/Crush-Washer-p63244/
Foxin osanumerot 241-01-002-C ja 241-01-011. Joku muu saa varmistaa että nuo käyvät nykyisiin 36:iin. Iskarin puolella on joka tapauksessa isompi.

black / 9 mm 241-01-002
black / 13 mm 241-01-011

Vasta tein huollon ja juurikin noilla osanumeroilla tilasin muoviprikat alajalkojen muttereiden alle. Eli vahvistan nykyisiin (2019 Fox 36 Rhythm) käyvän.

VitaliT
22.06.2020, 17.42
Kiitos
kylä noita irtonaisia foxin tiivisteitä lyöty omasta hylystä.

oli vain tarkoitus hakea isompi satsi keralla halvemmalla.
Täyty seuraavalla öljy vaihdolla kokeilla, jos RS:in 8mm tiivisteet sopivat omin 2018 ja 2019 keuloihin. Ainakin enduroforkseals.com mukana ne sopi jousi puolille
googlen ja eri forumeiden avulla sain tietoa että, RS 35mm vaahto rinkulat sopivat fox36.

grebe
22.06.2020, 19.58
Mitenkä paljon jousituksen alueesta tulee käytettyä taviksen normaaliajossa (ei hyppyjä tms.)?

Ei ihme että perä tuntuu kovalta kun takapään kokonaisjousto periaatteessa on 130mm ja siitä on vain 90mm käytössä ja sägistä eteenpäin vain 50mm.

Kokeile, riippuu niin taviksesta. Mahdoton sanoa miten perän pitäisi toimia. Toiset säätää joustot siten, että aina tulee käytettyä koko joustovara. Säätöä siis halutaan tehdä jopa maaston ja ajotyylin mukaan, eikä tyydytä yleissäätöihin. Itse en allekirjoita, että normajossa, jossa ei hypitä, pitäisi aina käyttää koko jousto. Turhaan heilumiseen palaa myös energiaa. Voi myös olla ihan hyväkin, että on pieni OHO-vara joustomatkassa, niin ei sitten ajovirheen vuoksi pamahda heti jousitus pohjaan. Mutta jos tuntuu kovalle, kokeile pienempää tokenia tai ottaa pois kokonaan.

MuikunRuoto
23.06.2020, 23.53
Oliko tähän mitään tietoja? Tietäisi edes minkä kokoinen halkaisija uudessa joustokeulassa pitäisi olla, jotta sen saisi tuohon Konaan istumaan..

Millaista joustokeulaa arvon raati suositteleisi Kona Wo 2020 malliseen fättiin? Ostin ko. sykerön Saariselän keskusvaraamosta tässä joku aika sitten, ja en todellakaan käynyt sitä koeajamassa vaan ostin sen puhtaasti "sika säkissä"-menetelmällä :D Jäykkänäkin se menee, mutta nyt mehtäpolut kun eivät ole kovin tasaisia, niin joustoa siihen kaipailen. Hintaa uudella joustohaarukalla saisi olla noin 200 €. Arvostaisin kovasti suoraa linkkiä ehottamaasi joustokeulaa/-haarukkaan, niin menisi etes yksi rojekti kerralla pulkkaan.

Kiitos ja kumarrus!

Gargamel
24.06.2020, 14.57
Konaa tuntematta siihen käynee samat läskijoustokeulat kuin kaikkiin muihinkin. Tarvitset etuakselin mitat, kaulaputken halkaisijan ja pituuden sekä advanced-tasolla ac-mitan eli haarukan pituuden.

Eipä niitä vaihtoehtoja paljoa ole, kaikki tunnetut ovat 15x150 -akselille ja tapered-kaulaputkella. Kaulan pituus riippuu pyörästä, uusissa keuloissa kaikissa lienee kaulaputkea riittävästi, mutta käytetyissä voi olla lyhennetty. Axle-crown mitan saa vanhasta keulasta, eikä uudessa saisi olla sagipisteessä ainakaan vähemmän.

Sitten huonot uutiset. 200e:lla ei saa mitään muuta kuin nimettömän kiinalaisen aliexpressistä tms. Bluto ja Mastodon ovat karkeasti n. 500e. Wren:n hintaa en tiedä. Budjetillasi katselisin käytettyjä Fillaritorista tms.

VX10
25.06.2020, 14.27
Rosebikesiltä tilaamani Rokkarin Recon keula saapui ja ulommaisen pahvilaatikon sisältä paljastui puoliksi läpimärkä tuotteen loota. Haarukan öljyt ovat nyt näppärästi siellä lootassa ja muoveissa. Laitoin toki viestiä heti aspaan ja odottelen vastausta, mutta onko tällainen tavallista? Jos tavara tulee ilmarahdilla, niin voisin kuvitella, että paineen vaikutuksesta öljyt tulevat pihalle vai tulevatko? Siis jos keula ja tiivisteet ovat kunnossa, niin kai se vähän painetta pitäisi kestää. En viitsinyt vielä ruveta kiristelemään tai aukomaan keulaa, jos meneekin palautukseen/vaihtoon.

Kiinnostelee, jos muilla on vastaavia kokemuksia. En odota henkeä pidätellen, että aspa ihan tunnissa vastaisi.

f64
26.06.2020, 12.39

Tähän omat kokemukset äskeiseltä lenkiltä:
Ajo Espoon keskuspuistossa, kivikkoa ym mutta ei droppeja. Ajoin sen minkä uskallan kun renkaat pitää kuin tauti.
Edessä joustosta käytetty 106/140 eli 76%, sag 30%
Takana iskarin liikkeestä 40/50=80% sag samoin 30%

Takana floatissa on 0.4 token, sen vois ottaa pois kokeeksi mutta mitä keulan suhteen? Fox rhythm ja voi olla että siellä ei ole yhtään tokenia, en ole vielä avannut. Lisää sagia vai meneekö geometria sillä pieleen?

sboke
11.07.2020, 13.12
Mitä osia 29 pike rc pidennykseen 140 ->150mm tarvitsee ja onko vaikea tehdä itse? Ilmakannun olen huoltanut iskarista ja alajalat keulasta aiemmin.

ASL
11.07.2020, 18.46
Mitä osia 29 pike rc pidennykseen 140 ->150mm tarvitsee ja onko vaikea tehdä itse? Ilmakannun olen huoltanut iskarista ja alajalat keulasta aiemmin.

Tarvitset ainoastaan uuden ilmajousen, joka on keulaasi sopiva ja 150 mm joustomatkalle. Todella helppo tehdä itse alajalkahuollon yhteydessä. Irroitat vaan jousta pidättelevän lukkorenkaan ja vedät jousen pois. Painat uuden jousen paikalleen ja laitat lukkorenkaan takaisin paikoilleen. Tarvitset lukkorengaspihdit sisäpuolisille lukkorenkaille.

Benny
12.07.2020, 16.33
Päivitä samalla Debon Airiksi jos ei jo ole. Hintaero on aika minimaalinen.

jjose
29.07.2020, 17.23
Moi!

Itellä tällä hetkellä Cube Reaction tm 2019 (20" runko) ja olisi keula* tarkoitus päivittää parempaan.

Tuollaisen saisin kohtuu hyvällä hinnalla: FOX RHYTHM 34 FLOAT 29, GRIP damper, 51mm offset, 2-position sweep adjust, 15x110mm, tapered alloy steerer, 150mm of travel

27,5+ renkaat mahtuu ja en löytänyt muitakaan syitä miksi ei menisi.

Onko ongelmaa siirtyä 130mm -> 150mm keulaan?

En haluaisi pyörää muuten uusia, kun toimii.

Laars
29.07.2020, 17.39
Eiköhän tuo siihen ongelmitta mene. Näyttäisi tosin siltä, että X-fusionin offsetti on 46mm kun taas Foxin 51mm. Yhteensopivuuteen tuo ei vaikuta, mutta rengas siirtyy pikkasen eteenpäin.

Tuossa pyörässäsi on jo nyt ihan asiallinen 67 keulakulma, josta tulee 150mm keulalla noin asteen loivempi, eli 66. Samalla keskiö nousee hieman korkeammalle ja satulaputken kulma loiventuu, joka on jo valmiiksi 73,5. Tanko myös nousee korkeammalle, mutta jos säätövaraa stemmin alla löytyy, niin korjaantuu sillä.

Ei tuo mitenkään mahdoton ole, mutta geometria muuttuu jokusen verran, haittaako tai huomaatko, en osaa sanoa.

Disclaimerina, en jaksanut kaivaa keulojen A to C mittoja ja vertailla niiden perusteella. Nyt oletukset tehty sillä, että keulat ovat vastaavan mittaisia, mutta joustoa tulee se 20mm lisää.

Qilty
29.07.2020, 22.15
Tähän omat kokemukset äskeiseltä lenkiltä:
Ajo Espoon keskuspuistossa, kivikkoa ym mutta ei droppeja. Ajoin sen minkä uskallan kun renkaat pitää kuin tauti.
Edessä joustosta käytetty 106/140 eli 76%, sag 30%
Takana iskarin liikkeestä 40/50=80% sag samoin 30%

Takana floatissa on 0.4 token, sen vois ottaa pois kokeeksi mutta mitä keulan suhteen? Fox rhythm ja voi olla että siellä ei ole yhtään tokenia, en ole vielä avannut. Lisää sagia vai meneekö geometria sillä pieleen?Siis eikös tämä nyt vaikuta siltä että alustan säädöt on kohdillaan, jos siis noin pehmeällä tykkää ajaa? Ainakin minun mielestä on aika hyvä jos n.80% joustosta saa käytettyä lenkillä missä ainakin yksi rengas on kokoajan maassa

jra72
31.07.2020, 11.23
Takaiskarin uusimisessa huomioitavaa? Pituus lienee tärkeä olla sama kuin alkuperäisessä mutta mites tuo "stroke"? Jos alkuperäinen on 210x50 niin tapahtuuko pahoja jos tilalle laittaa vaikkapa 210x63?

Laars
31.07.2020, 12.43
Jos lisäät strokea, niin käytännössä lisäät runkosi jouston määrää. Jos siinä on nyt joustoa vaikka se 140mm, niin uudella iskarilla siinä olisi vähintäänkin 150-160mm.
Siihen runkoasi ei ole todennäköisesti suunniteltu ja runko pohjaa jossain kohtaa ennen iskaria, ja se ei ole hyvä juttu.

Strokea pystyy yleensä kasvattamaan maltillisesti, esim 50->52,5-55mm, mutta 50->63 en lähtisi laittamaan.

kauris
31.07.2020, 15.44
Jep se on täysin kiinni pyörästä. Esim Canyon Spectralissa oli 2018 vuonna 5 mm lyhyempi stroke kuin 2019 vuonna ja joustomatkaa tämä muutos lisäsi 140->150 mm. Runko pysyi samana ja muutos oli mahdollinen. Ja siis tehtaan itse toteuttama. Jos laittaisi vielä 5 mm lisää, takarengas saattaisi esim osua jouston loppupäässä satulaputkeen.

f64
01.08.2020, 15.28
Siis eikös tämä nyt vaikuta siltä että alustan säädöt on kohdillaan, jos siis noin pehmeällä tykkää ajaa? Ainakin minun mielestä on aika hyvä jos n.80% joustosta saa käytettyä lenkillä missä ainakin yksi rengas on kokoajan maassa

Ok, kiitos vastauksesta! Lenkkien perusteella olen ihan tyytyväinen nykyisiin asetuksiin enkä osaa moittia. Varmasti voisi kovemmalla alustalla ajaa mutta sitten joustoa tulisi vähemmän käytettyä. Setämiespyöräilyyn varmaan ihan sopiva asetus.

Qilty
03.08.2020, 11.06
Ok, kiitos vastauksesta! Lenkkien perusteella olen ihan tyytyväinen nykyisiin asetuksiin enkä osaa moittia. Varmasti voisi kovemmalla alustalla ajaa mutta sitten joustoa tulisi vähemmän käytettyä. Setämiespyöräilyyn varmaan ihan sopiva asetus.Makuasioitahan ne jäykkyydet on, jos tuntuu hyvältä niin sillon se on hyvä.

Lvaline
03.08.2020, 12.37
Mikä olisi hyvä joustokeula GT avalanche sport -14 maasturiin jossa on SR Suntour XCT-MLO w/100mm keula? Mulle kerrottiin että tuota keulaa ei voi huoltaa niin pitäisi hommata uusi toimiva keula. Hinta haarukka on 200-400

f64
03.08.2020, 19.27
Makuasioitahan ne jäykkyydet on, jos tuntuu hyvältä niin sillon se on hyvä.
Jep, tällä ohjeella mennään.

NikHa
15.08.2020, 21.28
Huoltaako EXT:n iskareita ja FORMULAN keuloja joku pulju suomessa?

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

_mkoo_
27.08.2020, 00.22
Tuollaiseen takaiskariin haluaisin jostakin löytää sellasen manuaalin jossa olis sen rakenteesta jotakin faktaa, sekä noi painemäärät mitä minkäkin painoiselle heittää. Kuka osais jeesata?

By the way, tuo iskari luultavasti vaihtuu jossakin välissä, mutta nyt just ei vielä ole sen aika.

Mikä olis 190x45 Radiumille hyvä korvaaja?

_mkoo_
27.08.2020, 00.28
Päivitä samalla Debon Airiksi jos ei jo ole. Hintaero on aika minimaalinen.
Mites tuo onnistuu, muuta kuin uudella keulalla?
Itsellä rockshox yari 140mm, ja tekis kyllä mieli pidentää se 150 tai 160mm, mut miten solosta tekis debonin?

Fat Boy
27.08.2020, 07.15
Tuollaiseen takaiskariin haluaisin jostakin löytää sellasen manuaalin jossa olis sen rakenteesta jotakin faktaa, sekä noi painemäärät mitä minkäkin painoiselle heittää. Kuka osais jeesata?

By the way, tuo iskari luultavasti vaihtuu jossakin välissä, mutta nyt just ei vielä ole sen aika.

Mikä olis 190x45 Radiumille hyvä korvaaja?En tiedä, mimmoista faktaa kaipaat, mutta Googlella yleensä löytyy kuvia rakenteesta ja videoita vaimentimen toimintaperiaatteesta. Paineelle ei voi antaa selkeää vastausta, koska siihen vaikuttaa runko, jossa iskari on kiinni. Painuman saa mitattua ja siitä pistää sitten oikean paineen muistiin. Rungon valmistajalta voi löytyä painetaulukko, tai ainakin suunniteltu painuma, mihin pyrkiä.

SSGT-92
27.08.2020, 08.59

Mikä olis 190x45 Radiumille hyvä korvaaja?
Miksipä sitä kävisi valmistajan sivuilta etsimässä ???
Tuolla ; https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/articles/360042944973-2006-Radium-and-Metal-Shock-Service-Manual jotain.Iskarin vuosimallista kun et kertonut,ni hanka la kohdentaa tarkemmin.
Korvaavaa iskaria on hankala suositella ,kun ei ole tietoa mihin pyörään se on tulossa ja millaisilla asetuksilla(vaimennus) tuo orkkis on toimitettu.

Sambolo
27.08.2020, 15.28
Osaako joku sanoa onnistuuko marsun dj3 keulan pidentäminen? Nykysellään 80mm. Vm 2011 pyörästä, keula lienee samaa ikäluokkaa.

edit sen verta selvis et jotai spacerin paikkaa muuttamalla saa 100m, tää siis elastomeeri/jousi keula. Lähin jo innoissaan purkaa ja tutkimaan mut sit meni vähä sormi suuhun ilman ohjeita ja pakka nippuun. Ei tunnu just tuosta keulasta löytyvän mitää ohjetta purkuun.

_mkoo_
27.08.2020, 18.04
Tuolla ; https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/articles/360042944973-2006-Radium-and-Metal-Shock-Service-Manual jotain.Iskarin vuosimallista kun et kertonut,ni hanka la kohdentaa tarkemmin.
Korvaavaa iskaria on hankala suositella ,kun ei ole tietoa mihin pyörään se on tulossa ja millaisilla asetuksilla(vaimennus) tuo orkkis on toimitettu.
2020 vuosimallin cube 120 pro stereossa tuo on vakiona. Trail pyörä, mutta voin sanoa että osaa on sitten vaihtunut jo jonkun verran. Tietenkin olis ollu viisasta ostaa heti se 3500€ pyörä.
Ja voi olla että surffasin noilla sivuilla, mutta pyöräilykieli lontooksi heikkoa niin menny varmaankin ohi.

_mkoo_
28.08.2020, 01.26
Tuossa pdf tiedostossa ei ollut paineista mitään, mutta SAGeista oli. Ja niistä voi lukea mielipiteitä mistä vain.
Asiaan, mietin että mahtuisiko toimimaan tuon tilalla 190x50 iskari. Nyt kun tuosta otti paineet pois ja painoi pohjaan, ja reilu sentti renkaasta satula putkeen. 45>>>50 ja sentti matkaa lisää, piisaakohan tuo sentti?

Fat Boy
28.08.2020, 07.07
Tuossa pdf tiedostossa ei ollut paineista mitään, mutta SAGeista oli. Ja niistä voi lukea mielipiteitä mistä vain.
Asiaan, mietin että mahtuisiko toimimaan tuon tilalla 190x50 iskari. Nyt kun tuosta otti paineet pois ja painoi pohjaan, ja reilu sentti renkaasta satula putkeen. 45>>>50 ja sentti matkaa lisää, piisaakohan tuo sentti?Ota iskari pois ja mittaa. Melkoisella varmuudella tila loppuu. Jos on sentti tilaa ja 5mm kasvaa iskarin isku, ja jousituksen vipusihde on jotain 2.5-3, tilaa tarttisi olla 15mm. Ja pphjatessa asiat antaa periksi, jolloin nykyisellään kepillä ei luultavasti jää sitä senttiä.

_mkoo_
28.08.2020, 09.46
Ota iskari pois ja mittaa. Melkoisella varmuudella tila loppuu. Jos on sentti tilaa ja 5mm kasvaa iskarin isku, ja jousituksen vipusihde on jotain 2.5-3, tilaa tarttisi olla 15mm. Ja pphjatessa asiat antaa periksi, jolloin nykyisellään kepillä ei luultavasti jää sitä senttiä.
Ajattelin kokeilla kyllä just tota. Samalla putsata linkuston laakerit👍

Fat Boy
02.09.2020, 22.55
Asensin taakse 190x51 millisen ilman tilalle 200x57 millisen jousen. Kerroin oli noin 2,4 eli joustoa oli 122 milliä ja nykyään on 136 milliä. Mitään frame clearing ongelmaa ei ollut.

Pian tämän jälkeen kiinanihmeen (Frey) runko katkesi takaa kovassa nimismiehenkiharassa soratiellä. (Kuva löytyy sähköpyörät osiosta kohdasta Frey)

Kiinnostaisi kuulla arvioita onko tämä jousitusmuutos ollut syypäänä katkeamiseen? Kellään muilla katkennut runkoja nimismiehenkiharassa?Vaihdoit tilalle pidemmän iskarin, silloin ei tokikaan lopu tilat kesken pohjatessa, ylempänä kysyjä on vaihtamassa saman mittaista, mutta pidempi-iskuista iskaria, jolloin pohjatessa niiaa syvemmälle, mutta lähtötilanteessa pyörä on kutakuinkin alkuperäisellä korkeudella.

Ja sun rungon osalta, mistäpä noita tietää, mutta josko runko on oikeasti pettänyt jo aiemmin ja nimismiehenkiharat oli viimeinen niitti. Iskari voi vaikuttaa asiaan, jos linkkuihin tulee vääntöjä, joille niitä ei ole suunniteltu (pidemmällä kepillä moni asia muuttuu hieman), mutta veikkaan että rikkoutuminen johtuu jostain muusta.

Fat Boy
03.09.2020, 07.17
Iskarin vaihdon jälkeen hypitty pari puolen metrin matalaa loikkaa. Ei näillä 30 kg painavilla raskailla sähköpyörillä tee mieli ruveta hyppimään mitään kunnon loikkia.

Iskari ei pohjannut kertaakaan vaihdon jälkeen.

Freyn alumiinirunkoa ei ole kuumamuokattu (lämpökäsitelty), joten veikkaan vastauksen löytyvän sieltä suunnasta.Luultavasti olet oikeilla jäljillä.

Zorbuli
04.09.2020, 23.48
Olen joskus ohimennen kuullut että liukuputkiin olisi hyvä suihkaista jotakin öljyä/rasvaa esim. pesun jälkeen kun ne on pyyhkinyt kuivaksi. Onko heittää vinkkiä mikä aine tähän sopisi jos olisi hyvä toimia.

hakpas
05.09.2020, 01.48
^Miksi pitäisi laittaa jotain?

Sambolo
05.09.2020, 02.02
Välillä jos ajanu kuivissa pölysissä olosuhteissa tai putket vaan näyttää siltä että vois kaivata voitelua niin keulaöljyllä pyyhin liukupinnat, sitku vähä pumppailee niin voi steifoistakin/foameista irrota vähän likaa mikä nousse putkille ja pyyhkii ne samalla pois. Ylimääräset öljyt pinnalta pyyhin sit viel pois myös.

MRe
05.09.2020, 13.26
^Itse käytän märän lenkin jälkeen joka kerta ja muuten muistaessani erillistä teflon-sprayta, joka on tarkoitettu nimenomaan liukupinnoille. Pumppaa ensin isommat liat ylemmäs, pyyhkii liukupinnat, suihkuttaa ainetta ja antaa hetken olla, pumppaa taas ja pyyhkii.

Kuminauha
06.09.2020, 07.43
Itse joskus käytän öljyä ylätiivisteen puhdistamiseen, eli laitan hyvin ohuen rinkulan liukuputken ympäri ja pumppaan sen sitten vasten tiivistettä. Öljy nappaa mukaansa kaikki tiivisteen reunassa olevat karikkeet mitä on vaikea muuten saada täysin puhtaaksi. Sitten pyyhin liukuputken puhtaaksi.

uusitunnus
07.09.2020, 09.35
Rockshox pike, vanha charger 1 damper ja rct3-versio. Purin vaimentimen, vaihdoin öljyt ja o-renkaat ja ilmasin. Nyt kun pitäisi laittaa takaisin kasaan, niin se isompi nuppi, jossa on säädöt: lukitus auki, pedal ja lukitus kiinni, ei pysy enää kunnolla paikallaan vaan jää löysäksi vaikka mikä on

https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/11/2015/01/Rockshox-Pike-adjusment-tuning-03-e1581517554123-599x400.jpg

Luulin, että lukitusmutterin alta olisi jäänyt jotain, mutta ei sinne vaikuta huolto-ohjeen mukaan mitään tulevan. Varaosina kokonamiskasettiä voi ostaa (https://www.tftuned.com/pikelyrik-charger-damper-rct3-compression-adjuster-knob/p3536), eikä siinäkään tule kuin osat, jotka minulla jo on:
https://www.tftuned.com/images/products/large/3536.jpg
Asennusjärjestys: 1. tuo ylin ja isoin säätönamiska 2. kakkosrivin vasemmanpuoleinen mutteri 3. kakkosrivin oikean puolen lsc-säädin ja 4. tuo pikkupultti
Kasatessa jää löysälle ja jos tuota 2. kohdan mutteria kiristää liikaa, niin mutteri ei mene enää sen tiukemmaksi, vaan vääntää tuon jousituslukitussäädön lukittuun asentoon. Mikähän mahtoi kootessa mennä vikaan? Ennen kuin purin niin vipu toimi mainiosti :D

uusitunnus
07.09.2020, 09.47
Jaahas keksinkin katsoa rockshoxin varaosakatalogista:
https://i.imgur.com/FXaf7mL.png

Tuossa vaikuttaisi olevan o-rengas, jota en ole kyseiseen väliin asentanut lainkaan. Huolto-ohjeen kasaamiskuvissa ei tuollaista vaihetta oltu dokumentoitu, joten ei ihme että jäi välistää. Harmi kun en yhtään muista purkaneeni tuollaista ulos. Pitäisi tehdä aina se perinteinen, että asettelee puretut osat järjestyksessä selkeään paikkaan, ei epämääräiseen röykkiöön huoltopöydälle...

Fragu
08.09.2020, 19.55
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0349/7357/files/Manitou_Circus_Expert_fork_4.jpg?v=1536790724Mihin kähän momenttiin uskaltaa vetää Manitou Circus Expert:in alajalkojen pultit, jotka puristaa läpiakselia paikoillaan? Itse läpiakseli tulee vain 4Nm momenttiin. Poskitutinamomentti lienee liikaa, ettei iskarin jalka murru rikki, mutta en kaipaa myöskään että nuo itsekseen aukenee.

Kuva liitteeksi että vähän selkenee kysymys.

SSGT-92
09.09.2020, 13.41
Ohjeen mukaan ;AXLE PINCH BOLTS 3,4 - 4,5 N m (30 - 40 in lb)
Tuolta ; https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en-us/articles/360041845334-Fork-Owners-Manual-2018-2019
Se ohje missä tuo läpiakselin momentti mainittu, eikö siinä ollut noiden pikkuruuvien momenttia ?

hitlike
09.09.2020, 15.53
Mikähän tuossa on kun Yari (160mm) tarvitsee reilusti yli suosituksen painetta jotta sag on normaali, suosituspaine mun painolle (95kg) on about 100 psi, mutta sillä paineella 20% sagin viiva ei edes näy vielä ilman ilman kuskiakaan. 125 psi tarvitsee painetta 25% sagiin pyörän päällä ajoasennossa. Yksilöitähän nää on mutta onko normaalin rajoissa?

Fragu
09.09.2020, 15.57
Mulla ei ollut tuota ohjetta minkä linkkasit. Läpiakselin momentti oli kirjattu läpiakselin päätyyn ja se oli sen 4Nm. Noista pikkupulttien momenteista ei ollut tietoa. Yllättävän pienet on momentit mutta kaipa se niillä pysyy, loctitea laitan varmuudeksi.

Benny
09.09.2020, 16.20
Mikähän tuossa on kun Yari (160mm) tarvitsee reilusti yli suosituksen painetta jotta sag on normaali, suosituspaine mun painolle (95kg) on about 100 psi, mutta sillä paineella 20% sagin viiva ei edes näy vielä ilman ilman kuskiakaan. 125 psi tarvitsee painetta 25% sagiin pyörän päällä ajoasennossa. Yksilöitähän nää on mutta onko normaalin rajoissa?

Jos se on kasassa silloinkin kun ei ole painoa päällä ja painetta on jousessa, niin ilmajousen negatiivi puolella voi olla liikaa painetta. Eli se ei tasaannu niin kuin pitäisi. Oma 150mm pike jäi aina ~10-15mm kasaan. Tämä korjaantui huoltamalla ilmajousi ja vaihtamalla siihen kaikki tiivisteet.

Kokeile laskea paineita pois ja jos se vetää ittensä kasaan, niin se kertoo paljon.

elasto
09.09.2020, 20.45
Jos se on kasassa silloinkin kun ei ole painoa päällä ja painetta on jousessa, niin ilmajousen negatiivi puolella voi olla liikaa painetta. Eli se ei tasaannu niin kuin pitäisi. Oma 150mm pike jäi aina ~10-15mm kasaan. Tämä korjaantui huoltamalla ilmajousi ja vaihtamalla siihen kaikki tiivisteet.

Kokeile laskea paineita pois ja jos se vetää ittensä kasaan, niin se kertoo paljon.

Ja jos se vetää itseään kasaan ilman paineita positiivisella puolella niin voi yrittää vetää keulaa käsin takaisin koko pituuteen jolloin paine saattaa karata takaisin alajaloista sinne oikealle puolelle. Joku tiivistehän siellä tietty falskaa jos näin on päässyt ylipäätään käymään joten tämä vain ensiapuna. Huolto voisi olla tarpeen.

EDIT: Jossain keulassa tosin tuolla menetelmällä sen sai toimimaan ilman huoltoakin kun joku paksu rasva oli tukkinut sen paineentasauskanavan ja pakottamalla ampui sitten sen rasvan sieltä muualle.

rndm
10.09.2020, 14.47
Se 5-10mm "leposagi" on toiseksi uusimman debonairin ominaisuus josta todennäköisesti et pääse eroon muuta kuin vaihtamalla tuon uudemman (2021) mallisen ilmajousen.

Mulla on ollut sama homma pikessä ja lyrikissä. Lyrikissä kahdella eri jousella myös, molemmat noita vanhan mallisia. Alkuherkkyyteen tuo auttaa joten se uudemman mallinen debonair on hieman kovemman tuntunen kuulemma.

hitlike
10.09.2020, 19.55
Tattis vastauksista. Jos laitan jalan vanteelle ja kiskaisen niin keula jää kyllä täyteen mittaan. Sitten kun ajaa ja käyttää niin "asettuu" alas jälleen tuonne 20 sagiin levossa. Eli ongelma on palautuminen, keula ei vedä itseään kasaan onneksi.

hece
10.09.2020, 22.39
Mulla tuli -20 Lyrikiin sama ilmiö, mutta tämä ei kyllä vetämälläkään tahtonut täyteen mittaan venyä. Reilusti paineistamalla ja nykimällä sai täyteen mittaan sai ilmeisesti paineet tasautumaan ja sai laskea paineet normaaliin eli 103 psi, 160mm keula ja 100kg kuski.

MTB Engineer
11.09.2020, 11.36
Ilmaruodon puolelta yläpää auki ja tippa öljyä ilmaruodon sekaan voi auttaa väliaikaisesti jos rasva on paakkuuntunut ja tukkii tasauskolon.

Suontakanen
05.10.2020, 22.52
Olisiko hetki aikaa puhua tokeneista.

Mitkä on arvon raadin mielestä hyvät nyrkkisäännöt paineiden kanssa kun tokeneiden määrää lisätään?

Ohjeissa neuvotaan tiputtamaan paineita/lisäämään sägiä mutta omien kenttätestien perusteella olen melkeinpä aina päätynyt lisäämään paineita tokeneiden lisäilyn yhteydessä. Pyöräilenkö väärin?

Sambolo
06.10.2020, 07.31
Et jos se tuntuu hyvältä. Eikai muulla ole väliä.

Laars
06.10.2020, 10.36
Jos survot keulan tai iskarin täyteen tokeneita, niin siellä on käytännössä vähemmän ilmatilaa kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa, että vähemmillä paineilla pitäisi päästä samaan sagiin kuin ilman tokeneita korkeammilla paineilla.

Kyllähän se pikkasen siltä kuulostaa, että jos laitetaan tokeneita ja lisää painettakin, niin alkuherkkyys kärsii.

uusitunnus
06.10.2020, 14.00
Toisaalta, jos alunperin ilman tokeneita alkuherkkyys tuntui sopivalta, mutta keula pohjasi kovaa ja usein, niin tokeneiden lisääminen auttaisi tähän. Eli laitetaan pari tokenia lisää ja pumpataan aiempaa kovemmat paineet. Tällöin alkuherkkyys on entisellään, mutta keula pohjaa harvemmin.

Minun mielestäni sagin miettiminen on aika turhaa, jos keula tai iskari tuntuu omaan ajamiseen sopivalta.

Janss
06.10.2020, 21.36
Helou! Olis ajatus tehdä Foxin 34 Rhythm keulaan ensimmäinen iso huolto.
Tilasin keulaan dust wiper kitin. Öljyyn liittyen nopee kysymys, että mitä suosittelette keulaan öljyksi laittamaan? Ei millään viittisi maksaa kalliista Foxin litkusta, kun määrähän on kohtuu pieni, mitä tarvitaan.

MTB Engineer
07.10.2020, 12.15
15W mineraalimoottoriöljy toimii Foxin alajaloissa aika kivasti ja on voiteluominaisuuksiltaan parempaa kuin esim. Motulin prätkäkeulaöljyt, jotka on lähinnä tarkoitettu vaimentimiin.

Tokeneita lisätessä ei painetta pitäisi tarvita lisää vaan päinvaston, koska ilmatila pienenee. Tällöin samalla paineella saadaan suurempi progressio joustoon, koska ilmalla on vähemmän tilaa puristua eli samalla ilmajousen "jousivakio" muuttuu.

Tässä ihan hyvä palikkatason selitys asiasta: https://www.bird.bike/2016/09/30/tech-talk-tuning-air-forks-with-tokens/

Suontakanen
08.10.2020, 09.47
Tokeneita lisätessä ei painetta pitäisi tarvita lisää vaan päinvaston, koska ilmatila pienenee. Tällöin samalla paineella saadaan suurempi progressio joustoon, koska ilmalla on vähemmän tilaa puristua eli samalla ilmajousen "jousivakio" muuttuu.

Tässä ihan hyvä palikkatason selitys asiasta: https://www.bird.bike/2016/09/30/tech-talk-tuning-air-forks-with-tokens/

Tuohan oli hyvä linkki. Varsinkin tästä löytyy hyvät lähtökohdat säätelyyn:

Scenario 1: You set your sag properly, and the forks feel great on the small stuff, but even moderate trails, rollers and berms are using all of the travel in the fork. Solution: Add token(s) & maintain fork pressure. Scenario 2: You’ve got the forks running sweet when they are deep into their travel, holding you up well and using their travel at just the right rate, but they feel harsh on the small stuff, and the bar buzz is killing you. Solution: Add token(s) & drop fork pressure.
Scenario 3: Your forks feel great at the start of the stroke, but you’re rarely reaching full travel, possibly as little as 50% travel.
Solution: Remove token(s) & maintain air pressure.
Scenario 4: In order to get a decent amount of travel from your forks you’re running them so soft that you have used 30%+ of your travel just getting to sag point.
Solution: Remove token(s) & increase fork pressure.

Suontakanen
08.10.2020, 10.10
Et jos se tuntuu hyvältä. Eikai muulla ole väliä.

Tämä on hyvä lähtökohta kaikkeen olemiseen ja elämiseen.

Omalla kohdalla vaan nämä fillarointiin liittyvät säätämiset tuppaavat tuntumaan hyvältä vasta totuttelun jälkeen, ts. vasta kun olen tottunut väärin säädettyyn tai outoon ratkaisuun. Usein tulee loistavia ahaa elämyksiä kun kokeilee jonkun toisen pyörää joka on säädetty "oikein".

Stone68
12.10.2020, 13.21
Morjens kaikille foorumilaisille!

En viitsinyt uutta ketjua laittaa tämän takia, eli...

Mitkä ovat huomioon-otettavat seikat, kun päivittää mtb:n etuhaarukkaa hieman parempaan malliin, esim ilmavaimennettuun? Rengaskoko, tolpan halkaisija yms itsestäänselvyydet tietenkin "itsestään selviä", mutta mitä muuta sellaista voi tulla vastaan, jota ei tule heti ajatelleeksi? Onko esim ylä/alalaakeripesissä eroja? Entä onko levyjarrun sylinterin kiinnikkeissä jotku standardit, joka pitää huomioida?

uusitunnus
12.10.2020, 14.08
Et listannut navan kiinnityssysteemiä. Eli katso onko pikalinkulla, 15 mm tai 20 mm akselilla. Sitten jos on 15 tai 20 mm akselilla etunapa, niin pitää selvittää että onko boost vai ei. Ohjainaakereita ei tarvitse murehtia, jos ostat tapered-keulan tilalle tapered-keulan, mutta jos sulla on rungossa suoraputkinen keula ja vaihdat tapered-malliin, niin alalaakerikuppi pitää vaihtaa, jos rungossa siis on irrotettavat laakerikupit. Tapered-keulan tilalle voi aina vaihaa suoraputkisen.

Jarrukiinnikekään ei välttämättä natsaa, nykyään about kaikissa joustokeuloissa on PM-kiinnitys, mutta joskus IS-kiinnityskin on ollut yleisempi (en kyllä ymmärrä mistä koko PM-kiinnitysvillitys on saanut alkunsa, jos joku kiristää jarruja paikalleen poskitärinämomentilla, niin riskinä on se, että runko/keulan alajalat ovat kohta entiset kun kierteet antavat periksi. Jos käyttää poskitärinämomenttia IS-adapterin kanssa, niin runko ja keula eivät mene rikki, ainoastaan se kympin adapteripalikka.) Ja jos nykyisessä keulassasi on PM-kiinnitys, niin sekään ei välttämättä tarkoita että jarru sopii suoraan, joissain keuloissa minimikoko jarrulevyille on 160 mm, joissain 200 mm. Niin ja sitten on tietty vielä flatmount, mutta niitä ei taida missään maastopyöräkeulassa olla, enemmän maantiepyöräjuttu.

Stone68
12.10.2020, 16.19
Et listannut navan kiinnityssysteemiä. Eli katso onko pikalinkulla, ...

No niin, tämä olikin erittäin tyhjentävä vastaus, viisastuin siitä jo paljon, kiitos! :)

Erityiskiitos käsitteestä "poskitärinämomentti", otan sen ehdottomasti käyttööni! ;)

hphuhtin
12.10.2020, 23.25
Olihan keulan offset Stone68 itsestäänselvyyksien joukossa?

Stone68
13.10.2020, 10.32
Olihan keulan offset Stone68 itsestäänselvyyksien joukossa?
Joo, mutta tuskinpa olen ihan heti ostamassa niin kallista keulaa, että valmistajalla olisi tarjota sen osalta kuin korkeintaan kahta eri vaihtoehtoa (joista varmaan otan sen, joka on lähempänä nykyistä mihin olen tottunut).

Wilho
27.10.2020, 13.14
Moi,

mitäs kannattas tehdä: Rockshox Super Deluxe muuttui noin -4C pakkasessa aika hidasliikkeiseksi. Tällä ei ole ajettu kuin joitakin kymmeniä tunteja. Ilmakannun huolto, mutta mitkä rasvat ja öljyt sinne? vai pitääkö huoltaa/vaihtaa öljyt vaimentimeet myös? Täällä on paljon threadeja öljyistä mutta en niistä päässyt selville mikä olisi hyvä yhdistelmä.

Toki tässä voi olla sama kun Lyrik keulassa että rasvaa on reiluhkosti ja se sitten jäykistyy pakkasessa

Laars
29.10.2020, 00.07
Ilmakannun öljyt ja rasvat on vain voitelua varten, niitä vaihtamalla ei tule merkittävää tulosta.

m-52
01.11.2020, 20.06
Mites jousituksen kannalta säilytys talvella? Ei tule talvella ajeltua täpärillä. Lähinnä lämpötilaa mietin.

kauris
01.11.2020, 23.36
sisällä jos mahtuu. Ulkovarastossa kylmässä jos ei mahdu sisälle. Huonointa on se, että vie ees taas pakkaseen ja lämpimään. Kosteutta tiivistyy mutta eipä sitäkään voi välttää jos ajaa ja sitten säilyttää lämpimässä varastossa.

Hirta
12.02.2021, 11.32
Onko kenelläkään kokemusta tai kuullut että float x2 saattaisi kovemmilla pakkasilla ( -10 alaspäin ) päästää öljyt ulos?

Sambolo
12.02.2021, 14.01
Mulla rupes joskus foxin keula vuotamaan pakkasella, mut huollolla siitäkin selvis.

janik
14.02.2021, 19.35
Dpx2 antautui toisen pakkaslenkin jälkeen. Kauhee korina kuului ja vaimennukset kateissa. Omat kokemukset foxin takakepeistä on, ettei tehtaan jäljiltä kestä/toimi kunnolla. Huollon jälkeen on parempi kuin uutena

tumz
16.02.2021, 17.55
pitäisi recon rl B1 32mm keulaan vaihtaa stefat ja nuo vaahtomuovirenkaat. osaisiko joku sanoa rttä käykö tämä setti tuohon keulaan https://www.bikester.fi/rockshox-dust-wiper-seal-kit-32mm-flanged-1202086_3389734.html

M A
16.02.2021, 22.52
Tilasin itse tällaisen https://www.bikester.fi/rockshox-recon-silver-rl-sa-b1-service-kit-boost-M912565.html

Jäi tosin vielä avaamatta kun kaikki oli vielä ehjää enkä viittinyt huvikseen vaihtaa 50h jälkeen.

rndm
25.02.2021, 17.58
Eikä 50h jälkeen yleensä mitään tarvi vaihtaa, paitsi öljyt. Vaahtomuovirenkaat puhtaaksi ja niiden öljyäminen riittää.

+€+
01.03.2021, 20.40
Alkoi rokkarin RL peruspumppu imaisemaan sisään vartta senverran että aukihan se oli otettava. Pumppu tuli joskus mulle käytettynä ja nähtävästi edellinen omistaja oli yrittänyt tehdä sille huoltoa vähän huonommalla menestyksellä. Irtiruuvattaessa akselin pää ruuvautui irti siitä yläpuolen kupista ja sieltä suihkusi pienellä paineella öljyä. Laitoin takaisin ja vaihdoin kaikki 50h tiivisteet. Tunnin ajon jälkeen pumppu oli taas samassa kunnossa.

Lueskelin tuossa rokkarin ohjetta ja siellä nimenomaan varoitetaan että tuota akselia ei saa irroittaa kupista vaan se alaosa jossa on mäntä öljypuolelle aukaistaan isompaa huoltoa tehdessä. Ajattelin ihan haasteena tuon vetää pitkänkaavan kautta niinkuin ohjeessa mutta tuli vastaan yllättävä ongelma. Taulukon mukaan tuohon RL malliin pitää laittaa tällaiset paineet: 500 psi, 34.4 bar.

Millä ihmeellä saan sinne 500psi kun iskaripumppukin on vain 300psi? Oli jo ostoskorissa venttiiliadapteri ja öljy mutta mitäs niillä tekee jos ei paineita saa laitettua. Tuo pitäisi saada muutenkin atomeiksi koska tuo mainitsemani akselinpää on ilmeisesti väärässä asennossa (oli jo aikaisemmin?) koska lukitusvipu ei vaikuta mitenkään vaan kumpikin asento on jousto päällä. Ohjekirja mainitsi jotain että siellä on joku säätö mutta en viitsi purkaa tuonne asti jos ei sitä saa enää kasaan.

Onko ideoita saako tuosta vielä kalua vai heittääkö menemään? Sinänsä rahallisesti tuolla ei ole mitään arvoa mutta haasteena mielenkiintoinen projekti.

https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen0000000004933_rev_b_2016_monarch_rl_rt_xx_engli sh_0.pdf

hakpas
01.03.2021, 23.00
https://www.bike24.com/p263771.html
Tällä saa tuon paineen sinne.

+€+
01.03.2021, 23.25
https://www.bike24.com/p263771.html
Tällä saa tuon paineen sinne.

Kiitos tiedosta! Ei ole tullut ikinä vastaan tuollaista. Tai sitten en vaan ole huomannut katsoa.

skyof
03.03.2021, 13.29
Onko mitään kikka kolmosta jolla iskari paineen sais pysymään kun ottaa iskaripumpun irti.
Iskarina Fox Float DPS Performance, 3-position, 210/55 mm ja pumppuna https://larunpyora.com/tuote/rock-shox-iskaripumppu-300psi/

Paineen kun saa pumpulla kohilleen nii irrotuksessa karkaa liikaa painetta vaikka kuinka nopeesti pumpun kiertää irti.

Kama_
03.03.2021, 14.30
Onko mitään kikka kolmosta jolla iskari paineen sais pysymään kun ottaa iskaripumpun irti.
Iskarina Fox Float DPS Performance, 3-position, 210/55 mm ja pumppuna https://larunpyora.com/tuote/rock-shox-iskaripumppu-300psi/

Paineen kun saa pumpulla kohilleen nii irrotuksessa karkaa liikaa painetta vaikka kuinka nopeesti pumpun kiertää irti.

Tästä ollut aikaisemminkin juttua mutta... Ilma mitä tuossa pumpun irroittamisessa tulee ei tule iskarista vaan iskaripumpusta joka tyhjenee. Ja kun taas laitat pumpun kiinni iskariin iskaripumppu täyttyy ilmalla joka tulee iskunvaimentimesta. Toisinsanoen paineet kohdalleen ja kovaa ajoa.

Lezynellä on pumppuja joilla saa tuon iskarin venttiilin suljettua ennenkuin irroittaa pumpun, mutta edessäsi on edelleen sama ongelma kun laitat pumpun uudelleen kiinni iskariin.

skyof
03.03.2021, 14.37
Tästä ollut aikaisemminkin juttua mutta... Ilma mitä tuossa pumpun irroittamisessa tulee ei tule iskarista vaan iskaripumpusta joka tyhjenee. Ja kun taas laitat pumpun kiinni iskariin iskaripumppu täyttyy ilmalla joka tulee iskunvaimentimesta. Toisinsanoen paineet kohdalleen ja kovaa ajoa.

Lezynellä on pumppuja joilla saa tuon iskarin venttiilin suljettua ennenkuin irroittaa pumpun, mutta edessäsi on edelleen sama ongelma kun laitat pumpun uudelleen kiinni iskariin.

No etuiskarista kun irroittaa pumpun tulee pieni suhahdus ja sit taas takaiskarista tulee tosi pitkä suhahdus,tuntuu että venttiili jää pitemmäksi ajaksi auki.

hece
03.03.2021, 14.58
No etuiskarista kun irroittaa pumpun tulee pieni suhahdus ja sit taas takaiskarista tulee tosi pitkä suhahdus,tuntuu että venttiili jää pitemmäksi ajaksi auki.
Voihan se olla ettei pumppu ja venttiili toimi keskenään oikein. Venttiilin pitäisi sulkeutua ennen kuin pumpun ja venttiilin rungon välinen liitos falskaa paineet pois. Toisaalta, takaiskarissa on yleensä 2-3x korkeammat paineet kuin keulassa, jolloin pumpun letkuun mahtuu enemmän ilmaakin. Lisäksi se iskarin ilmatilavuus on pienempi joten pumpun liittäminen tiputtaa paineita enemmän kuin keulassa.

Benny
03.03.2021, 16.44
Vm 2018 Rock shock Reconiin olen vaihtamassa vaimentimen öljyt. Rs ilmoittaa huolto-ohjeissaan öljymäärän millilitroina sekä öljyn korkeutena. Onko noilla jotain eroa käytännössä? Jos laitan oikean määrän millilitroina, pitääkö vielä lisäksi tarkistus mitata korkeus? Ja mitä jos niissä on eroa? :D

Kama_
03.03.2021, 16.50
Voihan se olla ettei pumppu ja venttiili toimi keskenään oikein. Venttiilin pitäisi sulkeutua ennen kuin pumpun ja venttiilin rungon välinen liitos falskaa paineet pois. Toisaalta, takaiskarissa on yleensä 2-3x korkeammat paineet kuin keulassa, jolloin pumpun letkuun mahtuu enemmän ilmaakin. Lisäksi se iskarin ilmatilavuus on pienempi joten pumpun liittäminen tiputtaa paineita enemmän kuin keulassa.

Asia on juurikin noin miten kerroit. Toki venttiili/pumppu voi olla viallinen mutta ko. tapauksessa en jaksa siihen uskoa.

Bnito
03.03.2021, 22.41
Kannattaa vaikka ostaa schrader venttiili avain. Voi alkuun koittaa venttiiliä availla ja säätää sen asennus syvyyttä. On tullut myös vastaan että nuo venttiilit ei välttämättä ole olleet ihan pohjassa jolloin pumppu painaa venttiiliä auki liian kauan ja suhauttaa painetta pois aina kun pumpun irroittaa.

Ei ole kallis kokeilu.

kauris
04.03.2021, 08.22
Vm 2018 Rock shock Reconiin olen vaihtamassa vaimentimen öljyt. Rs ilmoittaa huolto-ohjeissaan öljymäärän millilitroina sekä öljyn korkeutena. Onko noilla jotain eroa käytännössä? Jos laitan oikean määrän millilitroina, pitääkö vielä lisäksi tarkistus mitata korkeus? Ja mitä jos niissä on eroa? :D

Olen aina luottanut ml määrään. Olisko korkeus ilmoitettu varmuudeksi jos öljyä kaatavalla ei ole ruiskua tai astiaa jolla millilatrat saa tarkalleen mitattua.

Benny
04.03.2021, 10.42
Olen aina luottanut ml määrään. Olisko korkeus ilmoitettu varmuudeksi jos öljyä kaatavalla ei ole ruiskua tai astiaa jolla millilatrat saa tarkalleen mitattua.

Jes, kiitos vastauksesta!

skyof
04.03.2021, 16.21
Kannattaa vaikka ostaa schrader venttiili avain. Voi alkuun koittaa venttiiliä availla ja säätää sen asennus syvyyttä. On tullut myös vastaan että nuo venttiilit ei välttämättä ole olleet ihan pohjassa jolloin pumppu painaa venttiiliä auki liian kauan ja suhauttaa painetta pois aina kun pumpun irroittaa.

Ei ole kallis kokeilu.

Tuota kokeilin ja venttiili on pohjassa asti.
Laitoin takaiskariin 230psi painetta niin ei oo lähelläkään 25-30%sag,mittaus näyttää yli 20mm iskarissa painautuman.
Painan ilman kamoja 79kg nii tuolla näyttäis et 220psi pitäis olla aika lähellä jo 25-30% sag.
Sen takia tuota venttiilin vuotamista ajattelin.
Vai mättääkö tässä jokin muu nytten?

JRR-1
04.03.2021, 17.41
Suositusarvot on suosituksia. Lisää painetta vaikka 10psi:tä kerrallaan kunnes sopiva sagi on saavutettu. Jos iskari toimii muuten ja pitää paineet säädetyssä, niin ei ehjää kannata korjaamaan lähteä.

Kanuuna
06.03.2021, 09.12
Olikos jostain muualta kuin kiinan tai usan pojilta saatavissa keulan vaahtomuovirinkuloita Rokkareihin isommissa erissä (~10-20 kpl) kohtuullisen järkevään hintaan? Hibike.de:ssä oli jotain, mutta en ottanut niistä oikein selvää. Yksittäin näytti vaahtomuovirinkulalle reippaan kumpin hintaa koossa 32x5 mm. Sitten taas 20 kipaleen pussi koossa 32x3,5 mm oli reippaan 12 eemeliä. Hakusessa olisi tuo 32x5 mm.

E. Kolmevitoseen SIDiin löytyi B24:sta (https://www.bike24.com/p2396460.html). Ei osunut silmiin äkkiseltään kolmekakkosta vastaavaa.

Kanuuna
10.03.2021, 13.30
Olikos jostain muualta kuin kiinan tai usan pojilta saatavissa keulan vaahtomuovirinkuloita Rokkareihin isommissa erissä (~10-20 kpl) kohtuullisen järkevään hintaan? Hibike.de:ssä oli jotain, mutta en ottanut niistä oikein selvää. Yksittäin näytti vaahtomuovirinkulalle reippaan kumpin hintaa koossa 32x5 mm. Sitten taas 20 kipaleen pussi koossa 32x3,5 mm oli reippaan 12 eemeliä. Hakusessa olisi tuo 32x5 mm.

E. Kolmevitoseen SIDiin löytyi B24:sta (https://www.bike24.com/p2396460.html). Ei osunut silmiin äkkiseltään kolmekakkosta vastaavaa.

Tähän kellään tietoa?

kervelo
10.03.2021, 14.04
Loppusyksystä tilasin SIDiin kasan 32x5mm rinkuloita juuri hibikesta. Tuolloin hinta oli 1€/kpl, tuotenumero 22637429. Nyt näyttää tuolle tosiaan moninkertaista hintaa.:seko:

Ehkä tuosta hinnasta voisi laittaa kysymyksen kauppiaalle.

Kanuuna
10.03.2021, 23.37
^Laitoin kyssärin perään.

Kanuuna
04.04.2021, 20.52
^ Tästä tulikin hibiken vastaus jo aiemmin, mutta hinta oli sama, 10€ zipale. Onko kellään tullut viime käden tietoa, mistä saisi isommissa erissä 32mm vaahtomuovirinkuloita?

Sambolo
05.04.2021, 11.42
En tiedä kyllä, mutta mulla on varmaa laatikossa pari ylimäärästä 32 vaahtorinkulaa jotka saa ihan ilmasiks. Muistaakseni alunperin foxin rinkulat.

hakpas
05.04.2021, 12.32
Osta 35mm ja leikkaa pätkä pois välistä. Liimaa yhteen jos katkos renkaassa häiritsee.

kauris
05.04.2021, 16.19
Vaahtomuovirinkulat tuntuvat pitenevän öljyssä liottamalla ihan hitokseen. 32 mm rinkulan jos ottaa pois, putsaa isopropanonilla ja kastaa puhtaaseen öljyyn kuten ohjeissa neuvotaan, rinkula laajenee niin paljon että sitä on vaikea saada paikoilleen ilman ryppyjä. No tämä nyt ei suoraan liity aiheeseen mutta olen miettinyt pitäiskö ostaa tahallaan 30 mm rinkuloita 32 haarukkaan tai 35 mm 38 haarukkaan.

Tuosta pussillinen 30 mm rinkuloita

https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-xc-30-30-gold-foam-rings-30mmx5mm-20-pieces-1049495

Kanuuna
05.04.2021, 18.31
Vaahtomuovirinkulat tuntuvat pitenevän öljyssä liottamalla ihan hitokseen. 32 mm rinkulan jos ottaa pois, putsaa isopropanonilla ja kastaa puhtaaseen öljyyn kuten ohjeissa neuvotaan, rinkula laajenee niin paljon että sitä on vaikea saada paikoilleen ilman ryppyjä. No tämä nyt ei suoraan liity aiheeseen mutta olen miettinyt pitäiskö ostaa tahallaan 30 mm rinkuloita 32 haarukkaan tai 35 mm 38 haarukkaan.

Tuosta pussillinen 30 mm rinkuloita

https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-xc-30-30-gold-foam-rings-30mmx5mm-20-pieces-1049495

Itse olen laittanut tuosta syystä öljyn vasta jälkikäteen.

Varastosta löytyy vielä pari paria oikean kokoisia vaahtomuovirinkuloita, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi hommattava lisää.

Tuotakin pohdin, että ottaisi pienempiä, mutta kutistuukohan nuo sitten taas kuivuessaan ja alkavat ahdistaa tai nakeltaa keulassa. Noh, huomaisipa ainakin, kun vaahtomuovit ovat kuivat. Jos taas keula oireilee 300km matkan aikana, ei ihan hirveästi ole tehtävissä muuta kuin vain ajaa vajaatoimisella keulalla.

kauris
05.04.2021, 20.53
Joo samaan olen minäkin siirtynyt, että ruiskulla lisään öljyä ensin rinkulan asennettuani. Aivan uuden rinkulan kanssa voi hetkeksi kastaa öljyyn mutta käytettyä jos puhdistuksen jälkeen asentaa niin on tosi hankalaa turvonneena.
Mulla on 32 ja 35 rinkuloita ihan hyvin jäljellä mutta uuden pyörän zeb vaatii uusia isompia renkuloita. vanhoille löytyy myös käyttöä kun kotiin jää edelleen kaksi keulaa jossa 32 ja yksi jossa 35 liukuputket. hmm vai onkohan sidissä vain 30 mm.No siihenkin on ainakin yksi setti jossa vaahtomuovit, kumiset huulitiivisteet ja o-renkaita.

Fabu
05.04.2021, 21.42
Noni, Eli hommasin pitkästä aikaa Mtb -pyörän.. Kyseessä on UUsi
kovaperänen Hard -tail Fillari

-Vakiojouset
-Etu-takajarrut

eli niistä jousista kun en "säädöistä mitään... polkiessa seisaalleen huomaa etu-haarukan löystön pumppaavasta liikkestä, keulan pumpatessa1-3cm. Ja keulaa nostaessa
( tangosta vetämällä ) [itseenpäin] Klong kuuluu, mahtaako olla ilmajouset +/- (säädöllä) pyöritellyt +++ -> suuntaan
ei en kyllä moista vaikutsta huomaa, maastossa tuo ei, entiedä haittaako se ehkä muutenkaan menoa, mutta droppi rappusista varmasti haarukka pohjaan ja naamat :) ?
Huomasin keltaisella varotustarralla Kaikenlaisen trickailun olevan jousilla kielletty :)

Fabu
05.04.2021, 22.09
tämän verran sain irti:

Se on XCE HLO 28 -malli, jossa on kierrejousi ja 100 mm: n matka. Valitettavasti haarukassa ei ole lukitustoimintoa, mutta sillä on esikuormitustoiminto. Tämä tarkoittaa, että sinulla on jonkin verran säädettävyyttä

skyof
12.04.2021, 20.16
Onko normaalia että etuiskarissa on välystä,eli keulaa kun nostaa nii putkea tulee esiin 0.5-1cm about?
Keulalla ajettu 250km noin.
Ajossa tuntuu ehkä myös pientä lonksuntaa.

Keulana FOX 34 Float Rhythm 29 E-Bike.

kauris
12.04.2021, 21.01
Toi ei ehkä ole välys nimeltään mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Aivan uusimpia malleja lukuun ottamatta rockshox toimii myös noin. Onko liukuputkea silti ennen kuin nostat about ” luvattu” määrä näkyvissä? Ja onhan tuo pyörä aika painava eli pientä sisäänpainaumaa (sägiä) saattaa olla. En usko että keulasi on viallinen tuossa mielessä mutta lonksumisesta riippuen sellaista ei kuuluisi olla.

kauris
12.04.2021, 21.06
Huh mikä määrä ongelmia sulla on ollut parissa viikossa! Ranteet kipeytyy, vaihteet reistaa, iskaripumpusta epäilet ilman karkaavan, jarrut tarttis ilmata, hissitolppa ei nouse ja nyt keula rikki....

+€+
12.04.2021, 21.18
Ehkä typerä kysymys mutta pitäisi saada varmuus ennenkuin alan värkkäämään. Tällainen Yari löytyy 150mm pituisena https://trailhead.rockshox.com/en/specs/38t60639489

Tuo keula tulee uuteen täpäriprojektiin johon pitäisi saada 180mm jousto. Tai siis ei välttämättä joustoa mutta pituutta (axel to crown) lisää. Eli kysymys on että lisääkö tuo ilmaruodon vaihto suoraan tuota mittaa?

Tämän kitin ajattelin lyödä sisään:
00.4019.932.000

Air Spring Upgrade Kit - DebonAir 180mm (Includes DebonAirAssembly, sealhead) - LYRIK B1+/YARI A1+ (2016+)

hakpas
12.04.2021, 21.27
^Akselista kruunuun väli kasvaa kyllä mutta, pohjatessa menee yhtä syvälle kuin aiemminkin.

skyof
12.04.2021, 21.58
Huh mikä määrä ongelmia sulla on ollut parissa viikossa! Ranteet kipeytyy, vaihteet reistaa, iskaripumpusta epäilet ilman karkaavan, jarrut tarttis ilmata, hissitolppa ei nouse ja nyt keula rikki....

Onko se joku ongelma sulle...?

Ymmärtääkseni foorumin tarkoitus on myös että voi kysyä apua asioihin ihmisiltä joilla vuosien kokemus pyöräilystä tai kamppaillu samanlaisten ongelmien kanssa.

kauris
12.04.2021, 22.08
Häh, älä nyt hermostu. Etkö apua ole aika kivasti saanutkin ja useilta eri vastaajilta. Osui vaan korostetusti kohdallesi osunut yllättävän takkuinen alku pyöräsi kanssa silmiin, kun kävin vilkaisemassa aiempia viestejäsi jotta olisin nähnyt mistä pyörästä on tarkemmin puhe. Kirjoitit vain epyörä ja keulan mallin (ilman joustomatkaa).

Edit. Mutta silti, vaikka satoja viestejä olen yli 15 vuoden aikana kirjoittanut neuvoina eri tilanteisiin ja eri kysyjien kysymyksiin (ja kysynyt toki neuvoja itsekin) en nyt ihan äkkiä muista toista jolle noin monta ongelmaa olis sattunut noin lyhyessä ajassa! Toivottavasti jatko on puolestaan sitäkin vikavapaampi.

skyof
12.04.2021, 22.52
Häh, älä nyt hermostu. Etkö apua ole aika kivasti saanutkin ja useilta eri vastaajilta. Osui vaan korostetusti kohdallesi osuneet yllättävän takkuinen alku pyöräsi kanssa silmiin, kun kävin vilkaisemassa aiempia viestejäsi jotta olisin nähnyt mistä pyörästä on tarkemmin puhe. Kirjoitit vain epyörä ja keulan mallin (ilman joustomatkaa).

Ah joo sori.
Joo on tässä ongelmia ollut ja hyvin on vastauksia kyllä tullut,niillä olen yrittänyt ongelmia selvittää.
Tuo keula pisti vaan silmään ku pyörää nostin ja vaihteiden suhteen en ole ongelmaa vielä saannut poistettua.

+€+
13.04.2021, 01.33
^Akselista kruunuun väli kasvaa kyllä mutta, pohjatessa menee yhtä syvälle kuin aiemminkin.

Kiitos tiedosta. Eipä tuo haittaa. Suurempi haitta olisi vääristynyt geometria uudessa rungossa tai uuden 180mm keulan osto joka ei ole mikään halpa homma.

Bnito
13.04.2021, 13.56
Kiitos tiedosta. Eipä tuo haittaa. Suurempi haitta olisi vääristynyt geometria uudessa rungossa tai uuden 180mm keulan osto joka ei ole mikään halpa homma.

Siis kyllähän jos pidennät keulaa 150mm -> 180mm tulee geoon muutosta ?

Keulakulma loivenee karkeasti 0.5 astetta per 10mm lisää joustoa, eli tuolla muutokslla keulakulma loivenee -1.5 astetta. BB nousee hieman, Satulakulma loivenee, reach lyhenee. yms...

Sambolo
13.04.2021, 14.44
Kuten +c+ aiemmin kirjoitti, tulee keula uuteen projektiin. Sitä en osaa ite sanoa onko kaikissa keuloissa samanpituiset putket, ainakin painatukset sägimittaukselle vaihtelee.

Bnito
13.04.2021, 15.28
Kuten +c+ aiemmin kirjoitti, tulee keula uuteen projektiin. Sitä en osaa ite sanoa onko kaikissa keuloissa samanpituiset putket, ainakin painatukset sägimittaukselle vaihtelee.

My bad, tuli luettua liian hätäseen ilman ajatusta :)

+€+
13.04.2021, 15.30
Jep. Eli uusi runko tulee 29" kokoisena jossa tarvitaan 580mm crown to axel pituus suunnilleen ettei geo mene ihan metsään. Haluaisin tuon Yarin hyödyntää ettei tarvi ostaa kallista uutta keulaa. Siksi kyselin siis. Rungon suositus on 160-180mm 29" keula niin seillaisenaan tuo 27,5+ 150mm keula jää aivan liian lyhyeksi.

Santtu75
16.04.2021, 12.19
Itselläni on (nykyään lähinnä kaupunkikäytössä olevassa) muutamia vuosia vanhassa Ghost:n Hybride Teru 2 pyörässä "SR Suntour SF 15 XCM 120 mm QR" oleva etuhaarukka, joka jo uutenakin oli "ei niin kauhean hyvä" ja nyt tilanne on se, että vaatisi kätännössä isomman huollon tai jopa korjauksen (jousitus takertelee erittäin pahasti, klappia löytyy vähän joka suuntaan ja jousitusta hieman kovempaa painettaessa ja sen palautuessa liukuputkeen jää ruosteista rasvajälkeä, eli haarukan sisälle on oletuksellisesti päässyt kosteutta), jota ei varmaankaan tuon hintaiseen halpishaarukkaan kannata tehdä.

Kun en ole noihin haarukoihin ennemmin perehtynyt (saati vaihtanut), niin mitä tietoja tuosta vanhasta haarukasta pitää olla tiedossa että pystyy mahdollisti hankkimaan uuden joka sopisi paikoilleen ja geometria ei pahemmin muuttuisi nykyisestä.
Ja tuli mieleen, että onko älyä hankkia vaikka jonkun käytettynä myymä parempilaatuinen keula jonka joku vaihtaa pois omasta pyörästään kun päivittää omaa pyöräänsä paremmaksi (itsellä on sitten paremmin maastoajoon soveltuvia pyöriä parikin kappaletta, joten tuolle pyörälle ei kauhean isoja maasto vaatimuksia ole).

0802905
17.04.2021, 15.29
Hulluttelen ajatuksella vaihtaa täysjoustosta 130mm keula 120mm keulaan. Ac mitta tippuisi 9mm. Jos muut keulan mitat pysyisi samana tapahtuisiko jotain ylitsepääsemätöntä?

kauris
17.04.2021, 17.22
Ei. .

Santtu75
17.04.2021, 23.52
Itselläni on (nykyään lähinnä kaupunkikäytössä olevassa) muutamia vuosia vanhassa Ghost:n Hybride Teru 2 pyörässä "SR Suntour SF 15 XCM 120 mm QR" oleva etuhaarukka, joka jo uutenakin oli "ei niin kauhean hyvä" ja nyt tilanne on se, että vaatisi kätännössä isomman huollon tai jopa korjauksen (jousitus takertelee erittäin pahasti, klappia löytyy vähän joka suuntaan ja jousitusta hieman kovempaa painettaessa ja sen palautuessa liukuputkeen jää ruosteista rasvajälkeä, eli haarukan sisälle on oletuksellisesti päässyt kosteutta), jota ei varmaankaan tuon hintaiseen halpishaarukkaan kannata tehdä.

Kun en ole noihin haarukoihin ennemmin perehtynyt (saati vaihtanut), niin mitä tietoja tuosta vanhasta haarukasta pitää olla tiedossa että pystyy mahdollisti hankkimaan uuden joka sopisi paikoilleen ja geometria ei pahemmin muuttuisi nykyisestä.
Ja tuli mieleen, että onko älyä hankkia vaikka jonkun käytettynä myymä parempilaatuinen keula jonka joku vaihtaa pois omasta pyörästään kun päivittää omaa pyöräänsä paremmaksi (itsellä on sitten paremmin maastoajoon soveltuvia pyöriä parikin kappaletta, joten tuolle pyörälle ei kauhean isoja maasto vaatimuksia ole).

Nyt kun tuntuu että jokapuolella myydään "ei oota" hieman edullisempien joustokeulojen suhteen, niin laajentaakseni mahdollisuuksia, ajattelin kysyä että onko jotain haittaa jos hankkii 29" renkaille tarkoitetun keulan vaikka pyörässä 27,5" renkaat?

cokekola
18.04.2021, 17.44
Kaverin puolesta kyselen...

Kaverilla on tullut pahoja selkävaivoja ja GT:n sähköjäykkis lyö käsien kautta selkään. Senpä vuoksi hänen mieleensä on hiipinyt joustokeula. Onkohan mitään mahdollisuutta vaihtaa jäykän keulan sijaan joustokeula, vai onko geometria auttamatta niin erilainen, ettei kannata edes miettiä moisia?

Kyseessä nainen, GT:n sähköpyörä ja käyttö kevyttä "sunnuntai-ajelua".

https://img.aijaa.com/t/00821/14961985.t.jpg (https://aijaa.com/RVLUGq)

+€+
18.04.2021, 18.36
^ Ei se geometria muutu jos hommaa keulan jossa axle to crown mitta on sama kuin tuossa jäykässä. Kulma tuskin merkitsee kovinpaljon (vaikea sanoa mikä tuo jäykkis on). Näyttäisi kuvan perusteelta suora kaulaputki eli vaihtoehdot kaupassa aika rajatut.

Sitten vain lompakon mukaan päättää riittääkö perus pomppukeppi (n. 50e uutena) vai ilmakeula (200e+) joka on jo paljon mukavampi ajossa.

nure
20.04.2021, 09.03
^Taitaa olla paha löytää kunnon joustokeulaa noin pienellä A-C mitalla. Kannattaa miettiä muita konsteja helpottaa oloa jos mahdollista, Joustostemmejäkin löytyy ja pyörää voi säätää... Jotenkin vaikuttaa satula/tankosuhdetta katsoessa että on liian suuri runko hankittu ja siitä johtuen ajoasento pysty ja iso osa painosta selän varassa, IMO...

Sambolo
20.04.2021, 09.44
Ehkä joustava satulatolppa olis helpompi ja selälle parempi, keulan tärinöitä voi suodattaa myös myös käsillä, ei tarvi kädet jäykkänä puristaa tankoa. Myös jaloilla joustaa kynnyksissä jne, aktiivista ajoa eikä vaan kyytiläisenä posota kaikkea päin. Joustokeula ei mitään pientä tärinää kuitenkaa suodata ja isommista saa apua edellä mainituista. Myös rengaspaineisiin kannattaa kiinnittää huomiota, ehkä myös pulleempaa rengasta jos mahdollista.

wiljam
23.04.2021, 14.54
Onko jotain tapaa tai nyrkkisääntöä, jolla säädetään vaimentimen öljymäärä oikein, jos ei ole tietoa oikeasta öljymäärästä? Olen yrittänyt huoltaa RST Renegade fatbike keulaa ja tarkoitus oli mitata pois tulevan öljyn määrä, mutta alajalkojen irrotuksen jälkeen, mäntä pääsi nousemaan liian ylös ja osa öljyistä valui alakautta ohi astian. Sain vastauksen RST:n Europen tuelta, että 135 ml olisi oikea määrä, mutta tuolla määrällä paluuvaimennus "kurlaa" melkoisesti ja paluuvaimennus on myös melko "rouhea". Myöskään paluuvaimennuksen säätö ei vaikuta kuten ennen, on jotenkin suppeampi säätöalue.

Benny
23.04.2021, 16.46
Huolsin rouvan fillarin Recon RL:n jossa on siis tuo motion control vaimennin. Vaimentimen öljyjä vaihtaessa huomasin, että compression valve on auki asennossakin puoliksi kiinni. Sen pitäisi kuitenkin olla kokonaan auki? Tuo edelleen kurlaa sisäänvaimennuksen aikana vaikka nyt on varmasti oikea määrä oikeaa öljyä sisällä. Otin venttiilin irtikin ja totesin että tuon läpän saa asennettua vain yhdessä asennossa paikalleen ja silloin se ei ole kokonaan auki.

Kuvassa siis tuo ympyröity venttiili.

https://ibb.co/sR5P6Z3

Mcross
23.04.2021, 22.57
Huolsin rouvan fillarin Recon RL:n jossa on siis tuo motion control vaimennin. Vaimentimen öljyjä vaihtaessa huomasin, että compression valve on auki asennossakin puoliksi kiinni. Sen pitäisi kuitenkin olla kokonaan auki? Tuo edelleen kurlaa sisäänvaimennuksen aikana vaikka nyt on varmasti oikea määrä oikeaa öljyä sisällä. Otin venttiilin irtikin ja totesin että tuon läpän saa asennettua vain yhdessä asennossa paikalleen ja silloin se ei ole kokonaan auki.

Tuli äkkiseltään mieleen, että onko lukitusvipu oikeassa asennossa?

Benny
23.04.2021, 23.30
Tuli äkkiseltään mieleen, että onko lukitusvipu oikeassa asennossa?

Vaimennin oli irti keulasta ja se lukitusvipu oli irti myös kun sitä ihmettelin. Siinä ei pitäisi olla mitään mikä rajoittaisi tuon läpän palautumista. Se ei vaan palaudu täysin auki asentoon. Todella hepposen tuntunen se läppä ja heiveröisesti oli vielä kiinni...

Benny
27.04.2021, 21.32

Itse itselleni vastaten :D

Kaverin vastaavassa keulassa tuo venttiilii jää myös puoliksi kiinni ja kurlaa samalla lailla vaikka juuri huolsi sen. Pidetään ominaisuutena, kunnes jotain hajoaa.

wiljam
28.04.2021, 13.59
^ Koita Benny pumppailla keulaa paluuvaimennuksen säätö melkein kiinni asennossa. Vaimentimen öljyt löytävät ilmeisesti paremmin paikkansa tuolla tavalla. Sain ainakin oman RST keulan kurlaukset kuriin tuolla menetelmällä.

Yuze
01.05.2021, 13.46
Fox DPX2 kävi huollossa ja palasi kiinnitysreiät osoittaen samaan suuntaan, pitäisi olla yläreikä sivulle, alareikä ylöspäin (Stumpjumper vm 2020 pyöränä). Saako tuota mitenkään käännettyä kotikonstein vai pitääkö lähettää takaisin huoltoon?

vihtis83
01.05.2021, 14.53
Googlella löytyi tämmöistä keskustelua: https://www.mtbr.com/threads/rotate-clock-a-shock-shaft-help.1105403/
Eli pitäisi ilmeisesti onnistua niinkin helposti että ruuvarit tai vastaavat aukoista läpi ja vääntää oikeaan asentoon. Paineet kun vielä tyhjentää ensin niin kääntyy helpommin. Itse en ole kokeillut niin en ota vastuuta jos ei toimi [emoji2]

Yuze
01.05.2021, 18.54
Kiitos, oli liian yksinkertainen ratkaisu kun ei tullut heti itselle mieleen. Paineet kun laski pois niin kääntyi ihan käsineen.

Benny
02.05.2021, 11.23
^ Koita Benny pumppailla keulaa paluuvaimennuksen säätö melkein kiinni asennossa. Vaimentimen öljyt löytävät ilmeisesti paremmin paikkansa tuolla tavalla. Sain ainakin oman RST keulan kurlaukset kuriin tuolla menetelmällä.

Kokeillaan! Kiitti vinkistä

Benny
04.05.2021, 21.20
^
Paluuvaimennus säädettynä hitaimmalle, muutaman pumppauksen jälkeen kurlaus loppuu kokonaan. Nopeimmassa asennossa kurlaus alkaa muutaman pumppauksen jälkeen taas uudestaan. Jos pitää tuossa välillä, niin mitä hitaammalla niin sitä vähemmän kurlaa :D

Kai se vaan on tollanen...

wiljam
05.05.2021, 23.06
^ Voisko kuitenkin olla, että on liian vähän öljyä? Lukittuuko keula, kun sisäänpäinvaimennuksen kääntää kiinni?

Benny
06.05.2021, 10.29
^ Voisko kuitenkin olla, että on liian vähän öljyä? Lukittuuko keula, kun sisäänpäinvaimennuksen kääntää kiinni?

Toi itselläkin kävi mielessä, mutta Sramin huolto-ohjeen mukaan laitoin öljyt. Laatu ja määrä pitäisi olla oikein.

Lukittuna keula painuu ~10mm sisään.

Se on oletettavasti kurlannut uudesta alkaen...~200km ajettuna ostettiin toi fillari missä se on kiinni ja samaa meteliä piti silloinkin.

wiljam
06.05.2021, 10.55
^ Oman RST keulan huolsin myös ohjeen mukaan oikealla öljymäärällä. Silti keula kurlasi, eikä lukittunut kunnolla. Lisäsin öljyä aina 5 ml kerrallaan ja testasin toiminnan. Kaksi kertaa laitoin lisää öljyä, jonka jälkeen keula rupesi toimimaan niin kuin pitääkin. 5 ml kertalisäys voi toki jollekin keulamallille olla jo liikaa. Öljyn lisäys on helppoa keula paikallaan, edes ilmapuolta ei ole pakko tyhjätä. Huolehtii vain, että vaimenninpuolen korkin seutu on puhdas ja irrottaa korkin ja lisää öljyä.

kharik
06.05.2021, 10.56
Miten voisi tarkistaa Foxin takaiskarin typpipuolen paineen tason? Huolsin iskarin kokonaisuudessa ja pumppailin paineet takaisin +350 psi tasolle. Neulan poisotossa tulee tietenkin ilmaa, mutta epäselväksi jäi tuleeko se pumpusta vai iskarista ja mitä jäi iskarin sisälle. Jos pumpun työntää takaisin niin ilmaa menee pumppuun ja paineet on jotain muuta mitä oli iskarin sisällä. Nokkela kaveri tietenkin mittailisi pumpun tilavuudet ja laskisi asian, mutta olisiko jotain helpompaa keinoa?

Bnito
06.05.2021, 12.42
Miten voisi tarkistaa Foxin takaiskarin typpipuolen paineen tason? Huolsin iskarin kokonaisuudessa ja pumppailin paineet takaisin +350 psi tasolle. Neulan poisotossa tulee tietenkin ilmaa, mutta epäselväksi jäi tuleeko se pumpusta vai iskarista ja mitä jäi iskarin sisälle. Jos pumpun työntää takaisin niin ilmaa menee pumppuun ja paineet on jotain muuta mitä oli iskarin sisällä. Nokkela kaveri tietenkin mittailisi pumpun tilavuudet ja laskisi asian, mutta olisiko jotain helpompaa keinoa?

Itse tappelin vastaavan asian kanssa rockshoxin iskarien kanssa. En keksinyt mitään tapaa tuota painetta varmentaa, vaikka koitin 3 eri adapterilla ja vaihdoin schrader venttiilin uuteen, joka kerta ifp paine tippui alemmaksi kun pumpun ruuvasi uudelleen kiinni. Ei onneksi vuotanut aina kaikkea pihalle vaan aina X määrää, joten laitoin vähän reilummin ja oletin että paine tippuu abaut oikealle tasolle.

En ainakaan yhden kauden parkki ajeluiden perusteella huomannut mitään oireilua RS superdeluxe Coilin kanssa.

Myös perus ilma deluxen kanssa tappelin jossa vaadittiin muistaakseni 450psi ifp:lle. Sama homma ja ei ainakaan perästäpäin ole kuulunut että iskari ei olisi toiminut kun sen eteenpäin myin...

Mitä IFP paineista koitin opiskella ja tutkia, ei se paine ole niin justiinsa ja tarkka, kunhan sitä painetta vaan on "tarpeeksi"....Joskus 10 vuotta sitten on iskareista porukka koittanut säätää iskarin toimintaa ifp:n painetta säätäen mutta se on nähtävästi jäänyt historiaan koska sillä ei kovin isosti iskarin toimintaa pysty säätämään. Joku iskari guru voinee korjata jos on tarkempaa tietoa.

Jos joku näitä on paljon huoltanut niin ehkä niillä joku keino kyseiseen ongelmaan on...

Sambolo
06.05.2021, 13.21
Jos pumppu toimii niin eikai sieltä pumpattavasta kohteesta mitään karkaa? Ihan normaalia noi suhinat pumppua irroittaessa. En kyllä ifp tai typpejä ole pumppaillu..

Antza44
06.05.2021, 13.49
Jos pumppu toimii niin eikai sieltä pumpattavasta kohteesta mitään karkaa? Ihan normaalia noi suhinat pumppua irroittaessa. En kyllä ifp tai typpejä ole pumppaillu..No mulla 3 eri iskaripumppua ja sellasta ei ole vielä sattunut millä ei paine pikkasen tippuisi uudelleen mitattaessa, mutta oletus on, että sisälle jää oikea paine.

esim.Etuiskarista pumppaat 108 psi ja otat pumpun irti ja laitat takaisin on 105psi. Takaiskariin 300 psi, ni takasin laitettaessa on 285psi. Oletettavasti paine tippuu vasta, kuin ruuvaa pumpun uudelleen kiinni, koska pumppu täyttyy, mutta itse käytän tuota lukemaa, koska se on ainoa luku mikä on mitattavissa myöhemmin.

Esim huoltaessa ennen huoltoa katsot pumpulla, että paine 285psi ja huollonjälkeen pumppaat 285psi, niin oletettavasti olet pumpannut vähemmän painetta, koska seuraavan kerran pumppu ei anna lukemaa 285 vaan esim 270psi. Erillinen pieni tilavuuksinen pikku mittari voisi olla tuossa suhteessa parempi.

Benny
06.05.2021, 14.25
^ Oman RST keulan huolsin myös ohjeen mukaan oikealla öljymäärällä. Silti keula kurlasi, eikä lukittunut kunnolla. Lisäsin öljyä aina 5 ml kerrallaan ja testasin toiminnan. Kaksi kertaa laitoin lisää öljyä, jonka jälkeen keula rupesi toimimaan niin kuin pitääkin. 5 ml kertalisäys voi toki jollekin keulamallille olla jo liikaa. Öljyn lisäys on helppoa keula paikallaan, edes ilmapuolta ei ole pakko tyhjätä. Huolehtii vain, että vaimenninpuolen korkin seutu on puhdas ja irrottaa korkin ja lisää öljyä.

Olet varmasti oikeilla jäljillä. Jotenkin on munaskuissa kanssa semmonen fiilis, että toi 10mm painuma lukittuna on kasaan puristuvaa ilmaa. Riskihän siinä on laittaa liikaa öljyä ja pohjatessaan tuo sitten räjähtää :D

Täytyypä kuitenkin kokeilla varovasti vekslailla tuota öljymäärää.

Kiitos vinkistä!

KotooTöihin
06.05.2021, 15.07
Olen ollut aina siinä käsityksessä, että irroittaessa pumppua se suhaus tulee pumpun letkusta, mutta pumppua uudlleen kiinnittäessä pumpun letku täyttyy iskarista. Tuota vois ehkä kompensoida sillä, että ruuvaa letkun osittain kiinni ja pumppaa letkuun paineen ja vasta sitten ruuvaa kiinni asti.

kharik
06.05.2021, 15.27
Jos pumppu toimii niin eikai sieltä pumpattavasta kohteesta mitään karkaa? Ihan normaalia noi suhinat pumppua irroittaessa. En kyllä ifp tai typpejä ole pumppaillu..

Tässä siis vedetään neula kumitulpan läpi pois ja samalla pitäisi kiristää päälle tulppamutteri. Uudelleen mitattaessa paineet on murto-osan pumpatusta. Tuo kumitulppaventtiili joka lävistetään injektioneulalla aiheuttaa pientä epävarmuutta tapahtumaan. Paineet kun on vielä pumpun asteikon ylärajassa. Jousipaineiden säädössä myös ilmat pihahtaa pumpusta ulos, mutta siinä on luotto schrader-venttiilin toimintaan korkeampi. Toistojen teko oikealla venttiilillä on helpompaa, kun kumitulppa pitäisi uusia joka reijityksen jälkeen.

Anaxagore
06.05.2021, 16.03
Huoltelin tuossa omaa Rockshox Yari RC:tä (2019 160mm debonair). Vaihdoin öljyt vaimenninpuolelle (Yamalube 5W:tä n. 180ml) ja alajalkoihin 10ml kumpaankin Rockshoxin 0W-30:a ja Srammin butteria. Ongelmana on että nyt saa kääntää paluuvaimennusta mielestäni muutaman naksun enemmän kuin aiemmin. Onko näissä 5W -öljyissä eroja vai olisiko paluuvaimennuspuolella jotain häikkää? Paluuvaimennus kuitenkin säätyy ihan loogisesti: täysin kilpikonnalla se on jo liian hidas.

Antza44
06.05.2021, 16.32
Huoltelin tuossa omaa Rockshox Yari RC:tä (2019 160mm debonair). Vaihdoin öljyt vaimenninpuolelle (Yamalube 5W:tä n. 180ml) ja alajalkoihin 10ml kumpaankin Rockshoxin 0W-30:a ja Srammin butteria. Ongelmana on että nyt saa kääntää paluuvaimennusta mielestäni muutaman naksun enemmän kuin aiemmin. Onko näissä 5W -öljyissä eroja vai olisiko paluuvaimennuspuolella jotain häikkää? Paluuvaimennus kuitenkin säätyy ihan loogisesti: täysin kilpikonnalla se on jo liian hidas.On niissä ja nyt varsinkin kun voi olla vielä kylmää, ni ero korostuu. Esim tuollaisia taulukoita kannattaa vilkuilla. Itse laitoin pikeen Silkolenen 2.5W, ni siihen loppu pakkasessa jymähtäminen. Orkkis oli muistaakseni 3w Rockarin omaa.
https://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid

https://www.peterverdone.com/wiki/images/a/a7/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Sambolo
06.05.2021, 17.44
No mulla 3 eri iskaripumppua ja sellasta ei ole vielä sattunut millä ei paine pikkasen tippuisi uudelleen mitattaessa, mutta oletus on, että sisälle jää oikea paine.

esim.Etuiskarista pumppaat 108 psi ja otat pumpun irti ja laitat takaisin on 105psi. Takaiskariin 300 psi, ni takasin laitettaessa on 285psi. Oletettavasti paine tippuu vasta, kuin ruuvaa pumpun uudelleen kiinni, koska pumppu täyttyy, mutta itse käytän tuota lukemaa, koska se on ainoa luku mikä on mitattavissa myöhemmin.

Esim huoltaessa ennen huoltoa katsot pumpulla, että paine 285psi ja huollonjälkeen pumppaat 285psi, niin oletettavasti olet pumpannut vähemmän painetta, koska seuraavan kerran pumppu ei anna lukemaa 285 vaan esim 270psi. Erillinen pieni tilavuuksinen pikku mittari voisi olla tuossa suhteessa parempi.

No voihan sitä lukemaa käyttää, mutta eri se on mitä sielä oikeasti on. Tosin mitää painelukuja nyt ei välttämättä edes tarvi jos käyttää sagia mittarina. En ole ite noista ressannu enkä pumppaa ite mitenkään ylimääräistä sen takia että pumppua liitettäessä näyttäis sitä lukua mitä tavoitteli.

kauris
06.05.2021, 19.56
Sagi ja tai joustomatkan käytön tarkastelu pätee (toimii) keulan ja iskarin normaaliin pumppaukseen. Alkuperäinen kysyjä teki huoltoa takaiskariin eikä kyse ollut sagiin vaikuttavasta paineen pumppaamisesta. Siksi hän yrittää saada varmistettua, että paine on suunnilleen se mitä kuuluu. Tavallisella letkullisella iskaripumpulla se ei tosiaan onnistu. Ellei ennen huoltoa tietäisi paineen olevan oikea ja pystyisi ennen paineiden poistoa ylempänä kerrotulla tavalla pumpun kiinnittämällä arvioimaan paljonko se kertaalleen pumpun kiinnittäminen pudottaa painetta. Eli huollon valmistuttua pumppaa sellaset paineet että yhden irroituksen ja uudelleen kiinnityksen jälkeen paine on sama kuin ennen huoltoa pumpun kiinnittäessä.

Sambolo
06.05.2021, 20.08
Joo mutta noi iskarit ja sägit hyppäs tuola mukaan myös ja todella usein näkee kun porukka ressailee miks iskari paineet näyttää eri lukemaa kun tarkistaa pumpulla paineet, niin halusin sen takia asian ottaa esille. Eihän noihin ifp juttuihin välttämättä perus iskaripumppu edes riitä.

N-K
07.05.2021, 09.08
Shockcraftilta saa muuten normi schrader venttiiliä sen IFP kumitulppa-neulaviritelmän tilalle Foxin iskareihin.
https://www.shockcraft.co.nz/faux-ifp-valve-stem-kit-shockcraft.html

Samik
07.05.2021, 11.35
Oisko vinkkejä, vaihdoin marzocchi z2 alajalkoihin öljyt, ilmapuolelle Fox w20 10ml ja vaimennin puolelle Fox w5 40ml, ilmat sisään ja keula kasaan, nyt vaikka laittaisi 100psi painetta niin meinaa lyödä pohjaan 78kg kuskilla eli jotain vikaa on. Mitä vois koittaa tehdä? Ei ole auttanut vaikka kuin on pumpannut keulaa.

kharik
07.05.2021, 15.20
Shockcraftilta saa muuten normi schrader venttiiliä sen IFP kumitulppa-neulaviritelmän tilalle Foxin iskareihin.
https://www.shockcraft.co.nz/faux-ifp-valve-stem-kit-shockcraft.html

Tämähän olisi näppärä nippeli, pitää harkita jos ei ala toimimaan kumitulpilla. Ei tuota ilmeisesti paljoa muuten saa todennettua kuin laittamalla paikallaan ja kokeilemalla. Pitäisi kolista läpi nopeissa iskuissa, jos ei ole paineet kunnossa...

Santtu75
28.05.2021, 23.18
Pientä neuvoa kaipailisi.
Ostin yksityishenkilöltä eBayn kautta käyttömättömän Rockshox Judy Silver Tk keulan.
Hain keulan tänäin postista, oli aivan kerrotunlaisesti tehdaspaketissa ja helposti havaittavissa että kysessä on tosiaankin aivan käyttämätön keula kuten pitikin olla.
Jostain syystä kuitenkin (kuljetuksen aikana? tosin paketissa ei minkäänlaisia vaurioita yms.) on päässyt tapahtumaan niin, että toisen putken tiiviste oli lähtenyt hieman pois paikoiltaan ja keulaputken sisältä oli päässyt jonkin verran valumaan öljyä pakkauksen sisään. En osaa yhtään sanoa paljonko on päässyt valumaan, mutta jonkin verran ainakin, tosin eipä noissa pajoa sitä öljyä taida edes olla.
Miten tuon kanssa pitäisi menetellä? Vanha (käyttämätön) öljy ulos jaa uutta tilalle oikea määrä, vai miten pitäisi hoitaa?

SaleE
29.05.2021, 10.10
Ilmeisesti siis pölytiiviste on noussut pois paikaltaan. Tuon tiivisteen pystyy työntämään takaisin paikalleen. Rockshoxin mukaan tuolla alajalassa pitää olla 6ml 15w öljyä. Minä tekisin lower leg servicen tämän ohjeen mukaan: https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000006173_rev_a_service_manual_2018-2021_judy_30_recon_english.pdf

Tuolla huollolla keulan toiminta todennäköisesti vaan paranee alkuperäisestä ja samalla varmistat, että alajalkojen voitelu on riittävä. Alajalkojen voiteluun kelpaa paksu keulaöljy tai synteettinen moottoriöljy. Oman rockshoxin jaloissa on Motorex FS-X 5w40 moottoriöljyä.

rndm
29.05.2021, 21.28
Mikäs homma kun c1 debonair pitää lyrik ultimatessa pumpata 120psi että saa koko joustomatkan käyttöön? Tuosta kun pudottaa 120->80psi niin lyhenee joustomatka 20mm.

ruuduntakaa
02.06.2021, 09.34
Foxin Float DPS Performancen sininen vaimenninvipu toimii oudosti: kun kääntää OPEN-asentoon, vipua on mahdollista kääntää siitä vielä eteenpäin. Ei se noin ennen ole ollu, pysähtynyt terävästi paikalleen kuten muillakin asennoilla.
Nyt menee kääntäessä "veltosti" vielä yli.
Iskari kyllä toimii kuten pitää, OPEN, MEDIUM ja FIRM toimivat ok.

Toki se on mulla aina auki, mutta kummaksuttaa vaan toi vivun "velttous" toisessa ääripäässä.

hphuhtin
02.06.2021, 18.10
Mikäs homma kun c1 debonair pitää lyrik ultimatessa pumpata 120psi että saa koko joustomatkan käyttöön? Tuosta kun pudottaa 120->80psi niin lyhenee joustomatka 20mm.

Jos pudotat paineet kokonaan pois niin imeytyykö ylös kokonaan? Silloin olisi vuotanut painetta väärälle puolelle.

rndm
02.06.2021, 18.12

Ja tähän vielä että onko tuo normaalia ylipäätään uudella debonairilla että keulaa imasee itsensä sisään kun ottaa paineet pois? Mulla on tossa toinen täysin samanlainen lyrik ultimate mutta 27,5 ja B1 jousella ja sillä tätä ei tapahdu.

Jos pudotat paineet kokonaan pois niin imeytyykö ylös kokonaan? Silloin olisi vuotanut painetta väärälle puolelle.

Näköjään samaan aikaan postattiin, eli siis liukuputket imeytyy sisään lähes kokonaan kun ottaa paineet pois.

hphuhtin
02.06.2021, 18.24
^Selvästi siis painetta karannut väärälle puolelle. Olisiko siellä ilmapuolen pohjassa ruuvi millä saisi väärälle puolelle karanneet paineet pois.. kaikissa keuloissa ei ole, en tiedä tuosta. Yhdestä omasta keulasta korjaantui sillä. Voinee olla tiivisterenkaissa myös jotain häikkää, en ole asiantuntija.

Tyhjentämisen jälkeen paineet takaisin ohjeen mukaan. Voi olla että pitää siis pumpata osa painetta ja käyttää keula alas ylös ja sitten taas lisää painetta. Ohjekirja kertonee.

rndm
02.06.2021, 20.13
Joo otin ilmajousen irti ja laitoin uudestaan. Paineet oli väärällä puolella ja jousi imi itsensä sisään. Täytyy seurailla tuleeko uudestaan.

Penamtb
02.06.2021, 20.40
Uus keula pitäis ostaa maastopyörään ja ongelmana tässä se että pyörässäni on tapered emäputki mutta nykyinen keulani on suoralla kaulaputkella ja uusi tapered putkella. Pitääkö ostaa uus ohjainlaakeri setti vai pitääkö jokin osa ottaa vanhasta pois että uuden saa tilalle

Huoleton
11.06.2021, 10.57
Koko settiä ei tarvi vaihtaa. Siellä voi olla suoralla kaulaputkella sellanen sovitealakooli joka "leventää putken" sopimaan isompaan alalaakeriin. Tuossa tapauksessa pelkkä uusi alakooli riittää. Jos on joku muu sovitus niin maksimissaan alalaakeri ja alakooli pitäisi riittää. Molempia myydään irtotavarana yleisimpiin setteihin.

f64
20.06.2021, 22.55
Huolsin takaiskarin. Ilmakannun sisällä iskarin varressa, siis siinä paksussa mikä on iskarin alapäässä kiinni, oli 2 noin 3mm paksuista oranssia kumistefaa. Jossain ohjeissa näitä ei näy, toisissa näkyi. Onko niiden tarkoitus siellä vain rajoittaa iskarin oikenemista täyteen pituuteen? Runnon geometriaan liittyvää? Pyöränä Occam.

Benny
21.06.2021, 10.45
Huolsin takaiskarin. Ilmakannun sisällä iskarin varressa, siis siinä paksussa mikä on iskarin alapäässä kiinni, oli 2 noin 3mm paksuista oranssia kumistefaa. Jossain ohjeissa näitä ei näy, toisissa näkyi. Onko niiden tarkoitus siellä vain rajoittaa iskarin oikenemista täyteen pituuteen? Runnon geometriaan liittyvää? Pyöränä Occam.

Voluumi spacereita.

https://enduro-mtb.com/en/how-to-adjust-the-air-volume-of-the-rockshox-monarch-shock/

f64
21.06.2021, 10.58
Voluumi spacereita.

https://enduro-mtb.com/en/how-to-adjust-the-air-volume-of-the-rockshox-monarch-shock/

Kiitos, no niinpä näyttää olevan. Löytyi kun aloin hakemaan oikeammilla hakusanoilla. Negative volume spacer. Ihmetytti kun ilmakannun puolela on myös spacer mutta näin ne on suunnitelleet ja laitoiun takaisin kuten ne oli tehtaalla laitettu.

Aina oppii uutta!

PunainenTäysjoustoFatbike
25.06.2021, 11.59
Kokemuksia cane creekin iskareista? Tekeekö näihin huoltoja Suomessa mikään firma vai onko tosiaan niin että täytyy lähettää jenkkeihin tehtaan huollettavaksi heidän tuotteensa?

Ohiampuja
27.06.2021, 09.43
Tuossa puhetta keulan alajalkojen siitä yläkaaresta, mikä sen oikea nimi nyt onkaan. Mutta siis Manitoun patentti keulan takapuolella olevasta kaaresta menee vanhaksi. Mikä siitä niin erikoisen oikein tekee?

https://bikerumor.com/2021/05/12/fox-gets-rad-on-prototype-reverse-arch-short-travel-gravel-bike-suspension-fork/

ruuduntakaa
04.07.2021, 08.50
Fox 36 rhythm 160mm joustomatka; tuossahan jousto ei mene liukuputken yläpään loppuun asti, o-rengas jää noin reilun sentin päähän pohjatessa.
Oikein kun iskaria venyttää saa liukuputkea esille tasan 160mm. Joustoa on siis käytettävissä max 150mm?
Muutenkin iskari ”makaa” eli on painunut kai sentin paikallaan ollessa, pitää venyttää ulos, ei ”tipu” ulos pyörää ilmaan nostaessa.

Onkohan tossa nyt kaikki ok? Muutoinkin paineet pitää olla luokkaa 50psi jotta saan sagin sinne 15-20% tienoille. Silloin keula taas pohjailee hyvin usein. Tokeneita se 2 kpl sisällä, tilasin 3 kpl lisää.
Kuski 72kg.
Toki vaihdettu 50mm riser tanko, vie kai painopistettä hiukan keulalta pois?

Oisko muutenkin parempi asettaa sag seisoen jos ajoihin kuuluu vauhdikkaita kivikkoalamäkiä?
Nyt sag on asemoitu istuen.

Niin ja kyseessä 22-25kg sähköpyörä siis.

Edit: riuhtasin keulaa ylös istuen renkaan päällä, nyt joustomatkaa on sen 160mm, liukuputkea esillä 170mm.
Ja tuntui jäävän tuohon kun toistuvasti pumppailin.
Onpa outoa.
Painetta kokeeksi 61psi ja sag nyt istuen 13%, mikä ei kyllä taulukon mukaan mene.
Jos haluan sen 20% sagin ilman jatkuvaa pohjailua niin odoteltava tokeneita.

kauris
04.07.2021, 09.54
Lisää painetta 5 psi kerrallaan (ja lopuksi toki tarvittaessa pienemmissä muutoksissa) kunnes toiminta on ajoosi sopiva. Ja lisää vielä token kun sellaisen saat.
Uskon, että noin korkealla ohjaamolla ja istuen sagia mittaamalla (vaikuttaisko sähköpyörän painopiste vielä myös) päädyt liian pieneen paineeseen kuten epäilitkin. Eli testaa sagia ajoasennossa seisten kun käsilläkin on painoa.
Yksi perusohje on, että keulan omassa kovimmassa ajossa tulisi käyttää koko joustomatkansa vain kerran pari lenkin aikana tai jäädä ihan aavistus vajaaksi silloinkin. Eli jäisi vaikka puoli senttiä varaa odottamaan kunnon ajovirhettä tai muuta yllättävää pommia.

ruuduntakaa
04.07.2021, 09.59
^juu, jätän sagin nyt tuohon 13% istuen, seisoen se menee sinne 20-25%.
Eiköhän tuo asetu kun saan tokeneita lisää.

Kiituri
04.07.2021, 10.47
Rockkarin Pikessä sama juttu, eliskä jousto ei tule kokonaan ulos edes pyörää nostamalla vaan pitää vetämällä vetää se viimeinen vajaa sentti.
Keula ei pohjaa omassa ajossa vaikka sägi on 15% joten sikäli toimii hyvin.

Benny
04.07.2021, 13.54
Rockkarin Pikessä sama juttu, eliskä jousto ei tule kokonaan ulos edes pyörää nostamalla vaan pitää vetämällä vetää se viimeinen vajaa sentti.

Mun pikessä falskas solo air ilmajousen tiivisteet ja ilma karkas väärälle puolelle eikä tasaantunut. Uudet tiivisteet ja nyt on täydessä mitassa aina :D

Kiituri
04.07.2021, 16.07
Mun pikessä falskas solo air ilmajousen tiivisteet ja ilma karkas väärälle puolelle eikä tasaantunut. Uudet tiivisteet ja nyt on täydessä mitassa aina :D
Mun Pikessä on uudesta asti ollut niin että ei palauta täysin ylös asti. Tai no uutena meni huolto takuuseen kun jäi kokonaan pohjaan yhdellä lenkillä.
Katsotaan miten muuttuu kun vaihdan pidemmän ruodon. Siinä tulee ainakin osa tiivisteistä. Jonkun huoltosetinkin tilasin samalla.

Mikähän tiiviste on ongelma kun ei palauta ylös asti? Keula ei kuitenkaan vuoda ilmaa koska sägi pysyy samana.

aleksirastas
04.07.2021, 20.36
Mulla oli -21 Pikessä kans samanlaisia ongelmia uutena. Sägi asettui 10-15% luokkaan ohjepainoilla ja negatiivisen puolelle ei tasaus toiminu kunnolla. Kovaa ajoa lämpimässä kesäkelissä auttoi tähän ja ilmeisesti tehtaan jäljiltä olleet rasvat lähti liikkeelle ja aukaisi tukkeutuneen "tausausreiän". Koitin siis tyhjätä ja täytellä ja pumppailla sitä keulaa tuloksetta ton ilman tasaamiseksi ja seuraava toimenpide ois ollu purku ja putsaus. Ei onneks tarvinnu sinne asti mennä

eki-
04.07.2021, 21.23
Kysyisin etuhaarukan iskunvaimentimen vuotamisesta; onko mitään huollollista tehtävissä teidän ammattilaisten mielestä, vai onko paras ostaa uusi jousitettu etuhaarukka?

Vuotoa on tapahtunut jo muutama viikko (olen ihmetellyt mitä tahroja on eturenkaan vanteessa, mutten osannut yhdistää sitä iskarivuotoon), mutta huomasin sen vasta nyt tänään pidemmän pyörälenkin loppupuolella, kun vuoto sotki iskunvaimenninta.

Tässä kuva, josta näkyy kuinka suuresti vuotoa tapahtuu:

https://www.dropbox.com/s/uu2mcd7u9noosgs/IMG_20210704.jpg?dl=1

Oikeastaan kysymykseni on kaksiosainen, mikäli etuhaarukan vaihto on paras vaihtoehto, ottaisin mielellään vastaan suosituksia jousitetusta etuhaarukasta. Nykyinen on siis jo vanha Fox F80 Terralogic. Käyttö tuolla pyörällä on päällystetty tiellä, soratiellä ja vähäisissä määrin metsäpoluilla. Ei tarvitse olla kallein malli, mutta varmaan ei halvintakaan kannata ostaa, jotta se kestää käyttöä pitkään.

Ari I.
04.07.2021, 23.16

Jonkun vuosimallin Rockshoxin ilmajousissa tämä on ihan ominaisuus. Ilmajousi on mahdollista päivittää tuoreimpaan, joka "korjaa" tuon noin sentin "painuman". Kyseessä on siis ihan ominaisuus, ei virhe. Itsekin mietin, että pitäiskö päivittää tuo tuorein ilmajousi vai ei. Se vaikuttaa pakosti myös muuhunkin kuin pelkkään joustomatkaan.

ruuduntakaa
05.07.2021, 08.47
Jonkun vuosimallin Rockshoxin ilmajousissa tämä on ihan ominaisuus. Ilmajousi on mahdollista päivittää tuoreimpaan, joka "korjaa" tuon noin sentin "painuman". Kyseessä on siis ihan ominaisuus, ei virhe. Itsekin mietin, että pitäiskö päivittää tuo tuorein ilmajousi vai ei. Se vaikuttaa pakosti myös muuhunkin kuin pelkkään joustomatkaan.

Kyllä. Kävin aamulla lenkillä ja oli kuin olisi eri keulalla ajanut. Siis kun toi Foxin painuma hävis, en tiedä mikä sen aiheutti mutta nyt ajon jälkeenkin keulaa on ulkona 170mm kuten kuuluukin.
Keula kantoi aivan eri malliin ja en saanu sitä pohjaamaan, noin sentti jäi varoja vaikka nostin painetta vain 6psi.
Nopealla enskapolulla melkein nauratti kun sai puskea aivan eri malliin.

Benny
05.07.2021, 20.47
Mun Pikessä on uudesta asti ollut niin että ei palauta täysin ylös asti. Tai no uutena meni huolto takuuseen kun jäi kokonaan pohjaan yhdellä lenkillä.
Katsotaan miten muuttuu kun vaihdan pidemmän ruodon. Siinä tulee ainakin osa tiivisteistä. Jonkun huoltosetinkin tilasin samalla.

Mikähän tiiviste on ongelma kun ei palauta ylös asti? Keula ei kuitenkaan vuoda ilmaa koska sägi pysyy samana.

Mulla vuosi sieltä positiivipuolelta -> negapuolelle( termit voi olla väärin) eikä se tasaus nyppyllä tasannut paineita. Tämän takia jäi painumaa keulaan. Se männän tiiviste siellä varmaan silloin vuotaa, tai sitten ilmaa kertyy alajalkoihin. Vaihdoin kaikki tiivisteet samalla, kun ne sattui löytymään. Tuo minun on siis solo air jousella, debon air toimii ymmärtääkseni paremmin.

Se ilmajousi on aika yksinkertainen härveli. Rock shokin sivuilta katot räjäytyskuvan tai huolto-ohjeet niin näet miten se toimii jos ei ole siis jo tuttu ennestään :)

Ari I.
06.07.2021, 00.28
Tässä juttua tuosta Rockshoxin Debonair ilmajousen päivityksestä:

https://flowmountainbike.com/post-all/2021-rockshox-lyrik-pike-yari-revelation-forks-debonair-c1-spring-review/

Kiituri
07.07.2021, 11.48
Mitä tarkoittaa keulan päivitys mihin tässä viitataan? Pitäisikö siis käyttää uusimman (2021) mallin osia vanhassa keulassa? onko ne varmasti yhteensopivia? Vai tarkoitatteko uudempaa keulamallia päivityksenä?

Minun Pike on Debonair RC (2018) ja tilasin siihen vähän pidemmän ruodon ja RC2 vaimentimen (pitäisi tulla tällä viikolla). Nuo on Rockarin sarjanumeroon perustuvan haun mukaan kyseiseen keulaan tarkoitetut päivitykset. Olisiko pitänyt tilata jotain muuta, mitä?

Ari I.
08.07.2021, 16.27
Itse puhun keulan sisuskalujen uusimisesta.