PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jousituksen pienet kysymykset

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 [16] 17

grebe
14.06.2019, 16.43
Keula on FOX 36 Factory E-bike, GRIP2 damper, 29" Boost™, 150mm of travel. Sivulta https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=987 löytyy alajalkoken voiteluöljyjen määrät ja suositukset.

Katsonko oikean määrän ja laadun vaimenninpuolelle kohdasta: All 36mm Grip and Grip2 Damper-Side Bath, FOX 5wt. Teflon Infused, 40cc? Aika paljon öljyä minusta pelkäksi voiteluksi.

JJ1
15.06.2019, 12.40
Tuohon Foxin grip vaimentimella varustettuun tulee enemmän öljyä vaimentimen puolelle ja nimenomaan sitä samaa öljyä kun vaimentimeen itseensä. Tämä johtuu vaimentimen rakenteesta, sitä alajalkaöljyä kulkeutuu varren tiivisteen välistä vaimentimeen, josta taas ylimääräinen tulee ulos vaimentimen sivussa olevasta reiästä kun IFP nousee tarpeeksi ylös. Tuo määrä on siis aivan oikea, vaikka tuntuukin paljolta

Asamat
16.06.2019, 16.26
Olen ensimmäistä kertaa ostamassa uutta joustohaarukkaa maasturiin.
Mitä kaikkea uuden keulan valinnassa pitää huomioida teknisesti, että se sopii pyörääni? Fillarini on SC 5010 v2 ja nykyinen haarukka Recon RL 130mm. SC:n sivuilta löysin että 130-140mm on jousituksen suositus pituudet. Mitä muuta?

grebe
16.06.2019, 17.52
Tuohon Foxin grip vaimentimella varustettuun tulee enemmän öljyä vaimentimen puolelle ja nimenomaan sitä samaa öljyä kun vaimentimeen itseensä. Tämä johtuu vaimentimen rakenteesta, sitä alajalkaöljyä kulkeutuu varren tiivisteen välistä vaimentimeen, josta taas ylimääräinen tulee ulos vaimentimen sivussa olevasta reiästä kun IFP nousee tarpeeksi ylös. Tuo määrä on siis aivan oikea, vaikka tuntuukin paljolta
Ok. Eli ei kannattane yrittää etsiä maitokaupasta vastaavaa vaimenninpuolen voiteluöljyä. Fox 5wt teflonia siis hommattava.

JJ1
16.06.2019, 23.41
Ok. Eli ei kannattane yrittää etsiä maitokaupasta vastaavaa vaimenninpuolen voiteluöljyä. Fox 5wt teflonia siis hommattava.
Voi sinne laittaa jotain muutakin, mutta sitten täytyy vaihtaa vaimenninpatruunaan myös sitä samaa. Se on kyllä todella helppoa tossa grip vaimentimessa. Juuri tänään huolsin uuden pyörän 36 Performancen ensimmäistä kertaa ja laitoin vaimentimeen ja alajalkaan Motul 5W factory öljyä ja toiseen alajalkaan Foxin gold 20wt öljyä, jonka voi mielestäni kyllä korvata vaikka moottoriöljyllä.

grebe
17.06.2019, 08.38
Aivan. Vilkaisin Foxin videon ja ei tuo vaimentimen öljynvaihto olekkaan järin vaikeaa. Pehmeää ruuvilukitetta pitäisi vielä hankkia, jos tekisi niin kuin ohjeissa sanotaan. Keulalla ajettu 54 tuntia, joten ei tässä paniikkia vielä. Motonetistä löytyy kahtakin MOTUL 5W öljyä. Ilmapuolen alajalkaan käynee tosiaan näin kesäaikaan lähes mikä vaan. Mutta sanokaas vielä miksi en laittaisi tuota samaa 5w:tä? Taitaa tallista löytyä jotain 10w vaimenninöljyäkin. Olisiko se parempi vaihtoehto?

Toisaalta jos Saksasta pitää tilata muutakin, niin olisiko silti järkevämpi hankkia valmistajan suositusöljyt? Lähinnä, että "huoltokirja" säilyy valmistajan suositusten mukaisena.

MTB Engineer
17.06.2019, 10.04
Jos nykyisen vaimennus tuntuu hyvältä niin en lähtisi laittamaan paksumpaa vaimenninöljyä ellet käytä keulassa 100psi + paineita ilmapuolella voi vaimennus muuttua liian hitaaksi. Motulin 5W on jo muutenkin Foxin ja Rokkarin vastaavaa paksumpaa, joten todennäköisesti uudella öljyllä saat ottaa keulaa naksun pari nopeammalle.

Olen Foxin GRIP-vaimennetuissa keuloissa käyttänyt joko 20Wt keulaöljyä ilmapuolen jalassa tai ihan 5W-40 moottoröljyä. En ole huomannut noiden välillä eroa kuin talvella, jolloin 20Wt on aluksi turhan jäykkää.

anssi.tervonen
19.06.2019, 12.13
Osaako joku auttaa oikeiden remote interface osien valinnassa. Keula on Fox Float 34 Factory FIT4 ja takaiskari on Fox Float DPS Factory EVOL?
Fox Float DPS Factory EVOL,Fox Float DPS Factory EVOL,Fox Float DPS Factory EVOLFox Float DPS Factory EVOLFox Float DPS Factory EVOLFox Float DPS Factory EVOL

SSGT-92
19.06.2019, 23.08
Mikäs tässä oli se kymysys ? Minkäs vuoden hilut on kyseessä ?
Tuolta vaan hahmottelee ;https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=820
Jotain näistäkö ? ;https://www.bike24.com/1.php?content=7&menu=1000%2C2%2C121&__qf_form-filter=&mid%5B242%5D=1&pgc%5B14699%5D=14960

Sambolo
23.06.2019, 14.30
Pientä vuotoa, mistähän johtuis ja viittiikö ajella? En tiedä vielä koska tuon keulan saisi huoltoon ja kova polte ajelemaa.
https://i.imgur.com/7XvGx8E.jpg

villariveijari
24.06.2019, 09.38
300 km ajettu rock shock judy silver pitää metsätiellä melko tiheään naksuvaa ääntä. Ääni kuulostaa siltä kun kivet kopisis runkoon ja aluksi sitä sellaiseksi myös luulin. Ääni kuitenkin jatkui maantiellä aina pienen tärinän tai töyssyn myötä, tai kun yritti saada ääntä aikaan keulaa painamalla/pompottamalla. Paikallaan en saanut ääntä aikaan jos lukitsin etupyörän etujarrulla, mutta ilman etupyörän lukitusta naksahdus kuuluu myös paikallaan keulaa painettaessa. Ääni ei tule poikkeuksetta, vaan tuntuu, että se aina välillä hakee paikkaansa. Ääni kuului heti uutena, mutta yleistynyt kilometrien myötä.

Kysymys siis kuuluu, että onko tämä normaalia keulan ominaisuuksiin liittyvää ääntä vai vika?

vihtis83
24.06.2019, 11.01
^ Naksuisko etuakseli? Ainakin Rebassa 15mm läpiakseli piti tuollaista naksetta. Puhdistus, rasvaus ja kunnolla kiristäminen poisti äänen.

villariveijari
25.06.2019, 14.55
^ saattaa olla etuakseli, mutta nyt kiinnitin huomiota myös siihen, että keulasta olisi hävinnyt alkuherkkyys ja että se ei liiku enää yhtä jouheesti.

EDIT: Kävin liikkeessä ja selvis, että ääni tulee tiettävästi ohjainlaakeristosta. Mul on sen verran korkeella tanko, että siihen kohdistuu momenttia ja aiheuttaa ääntä. Kiristys autto asiaan ja vähensi ääntä huomattavasti. Jousen ominaisuuksien muutos johtu pienistä paineista.

JoTaPelt
28.06.2019, 11.21
Saako käytettyä yhteen 110mm*15mm läpiakselille tarkoitettua keulaa ja 5mm akselille tarkoitettua vannetta? Esim joillakin sovitteilla?

SSGT-92
28.06.2019, 14.23
Auttaa asiaa,kun kerrot mikä keula ja kenen napa siinä etukiekossa.Napaan saattaisi löytyä sovitteita . . .keuloihin niitä taitaa olla aika niukasti.
Ja taitaa pikalinkkunavat olla pääsääntöisesti 100mm ?
Viksummat sit jatkakoon . . .

kaakku
29.06.2019, 10.49
Löytyy myös pikalinkku-boost 110, ei onneksi hirveän monesta laitteesta.

Makarooni
04.07.2019, 08.18
Sähköpyörässäni on Suntourin XCR 34 Air 15x110MM haarukka, joustoa 120mm. Haarukka on osoittautunut todella jäykäksi, en saa käytettyä joustosta kuin 30-40 mm vaikka paineet on ohjeistuksen mukaiset. Tekisi mieli vaihtaa tuo parempaan, mutta mitä pitäisi osata katsoa jotta uusi haarukka sopii pyörään? Rengaskoko ja joustomatka tietysti, mutta mitä muuta?

Kävisikö esim. tämä: https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=276194;menu=1000,2,121;mid %5B242%5D=1;mid%5B95%5D=1;pgc%5B65%5D=225;pgc%5B14 697%5D=14701

Kanuuna
04.07.2019, 11.25
...mitä pitäisi osata katsoa, jotta uusi haarukka sopii pyörään? Rengaskoko ja joustomatka...

Akseli (boost), ohjainlaakerin tyyppi (tapered?) ja jarrun kiinnitys tulisi olla samat, jos haluaa helpoimmalla päästä. Joustomatkan ei tarvi olla sama, jos ei halua.

Olisko huoltoa vaille nykyinen keula?

Sent from my iPhone using Tapatalk

MRe
04.07.2019, 14.40
En kyllä oikein saa mitään havaittavaa eroa keulan lukituksesta. Onhan se nyt niin, että rokkarissa keula on auki, kun sen pylpyrän kääntää auki (eli vastapäivään)?

Makarooni
04.07.2019, 17.09
Akseli (boost), ohjainlaakerin tyyppi (tapered?) ja jarrun kiinnitys tulisi olla samat, jos haluaa helpoimmalla päästä. Joustomatkan ei tarvi olla sama, jos ei halua.

Olisko huoltoa vaille nykyinen keula?

Miten tuon jarrun kiinnityksen sopivuuden voi tarkistaa? Eli miten se kiinnitystapa yleensä ilmoitetaan haarukan tuotekuvauksessa? Noista muista pääsin jo jotenkuten selville. Pyörä on melkein uusi ja keula on ollut alusta asti tuommoinen. Keulan käyttöohjeissakaan ei lukenut mitään muuta, kuin miten ilmat laitetaan sisään.

hakpas
04.07.2019, 18.13
Kokeile kuitenkin ensin vähentää painetta. Valmistajien suositukset ei ole mitenkään ehdottomia ohjeita. Laite sellainen paine kun hyvältä tuntuu, ei se siitä rikkoonnu.

3001
04.07.2019, 19.44
2015 reba rl, saanko jotenkin kotikonstein lukittua tuon auki asentoon? Kun pääsi kuvan pieni ruuvi häviämään nurmelle, niin nyt on koko ajan lukittuna?https://images.worldwidecyclery.com/s/files/1/0349/7357/products/FK2518_x1024.jpg?v=1545263462

Kanuuna
04.07.2019, 20.54
Miten tuon jarrun kiinnityksen sopivuuden voi tarkistaa? Eli miten se kiinnitystapa yleensä ilmoitetaan haarukan tuotekuvauksessa?

Esim. näin sun keulan osalta. Eri paikoissa ilmootetaan hiukan eri tavoilla.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190704/eff04dcf9efad0137bed3635c96acd72.jpg

Eli post mount, joka on sama kuin PM. Toinen on IS (2000) = international standard. Ja jottei mene liian helpoksi, niin on vielä flat mount kiinnitys.

Mutta joo, kokeile nyt ensin laskea sitä painetta (ihan reippaasti).
Jos keula tuntuu tahmaiselta niin itse huoltaisin tai huollattaisin keulan. Ei ole iso honma. Eli öljyt vaihtoon alajaloista tahi, jos öljyä ei ole, niin öljyn lisäys ja stefojen seutuville voitelua vaahtomuovirenkuloihin. Ja tietysti puhdistus.

Sambolo
04.07.2019, 22.24
En kyllä oikein saa mitään havaittavaa eroa keulan lukituksesta. Onhan se nyt niin, että rokkarissa keula on auki, kun sen pylpyrän kääntää auki (eli vastapäivään)?
Mikä rokkarin keula? Esim itellä(Yari) ei saa edes lukkoon.

Makarooni
05.07.2019, 07.57
Esim. näin sun keulan osalta. Eri paikoissa ilmootetaan hiukan eri tavoilla.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190704/eff04dcf9efad0137bed3635c96acd72.jpg

Eli post mount, joka on sama kuin PM. Toinen on IS (2000) = international standard. Ja jottei mene liian helpoksi, niin on vielä flat mount kiinnitys.

Mutta joo, kokeile nyt ensin laskea sitä painetta (ihan reippaasti).
Jos keula tuntuu tahmaiselta niin itse huoltaisin tai huollattaisin keulan. Ei ole iso honma. Eli öljyt vaihtoon alajaloista tahi, jos öljyä ei ole, niin öljyn lisäys ja stefojen seutuville voitelua vaahtomuovirenkuloihin. Ja tietysti puhdistus.

Okei, kiitos avusta! Kokeilen nyt ekana säätää paineita matalammaksi. Ja varmasti halvemmalla selviäisi kun vaan huollattaisi keulan, mutta mietityttää että jos huoltokaan ei tuo apua ja siihen laitetut rahat menee hukkaan, ja sitten joutuu kuitenkin ostamaan uuden keulan. Pitänee kysyä paikallisesta huollosta, että millä todennäköisyydellä Suntourista vois saada toimivan.

MRe
05.07.2019, 08.21
Mikä rokkarin keula? Esim itellä(Yari) ei saa edes lukkoon.
Pike ja Bluto. RCT3:ia molemmat.

Kanuuna
05.07.2019, 08.46
Okei, kiitos avusta! Kokeilen nyt ekana säätää paineita matalammaksi. Ja varmasti halvemmalla selviäisi kun vaan huollattaisi keulan, mutta mietityttää että jos huoltokaan ei tuo apua ja siihen laitetut rahat menee hukkaan, ja sitten joutuu kuitenkin ostamaan uuden keulan. Pitänee kysyä paikallisesta huollosta, että millä todennäköisyydellä Suntourista vois saada toimivan.

https://youtu.be/w35U-AxTt5Y

Tässä olis viteoo huoltohommiin, jos päätät itse alkaa huoltamaan.

jame1967
07.07.2019, 20.41
Täpäri oli tossa telakalla huhtikuusta lähtien , kun iskarin puslaan tuli klappia liikaa ja oli jo sen ohkasen putken kuluttanut soikeeksi.
No nyt vasta sain aikaiseksi hommata uudet , huomasin kun selailin bike-24
uusia puslia ja olin jo ostoskoriin laittanut uudet alumiinipuslat ja ne putket ,
huomasin että Enduron neulalaakerit tulisikin halvemmaksi , ja päätin kokeilla
niitä .
Saa nähdä kuinka pitkäikäiset niistä tulee.

3001
13.07.2019, 20.37
Mites nykypäivänä Dvo:n iskarit, esim diamondin keula, asettuu näitten nykyisten foxien ja rokkarien kanssa? Varaosat ym, toimivuus enskakätytössä ym.

MTB Engineer
15.07.2019, 13.55
Täpäri oli tossa telakalla huhtikuusta lähtien , kun iskarin puslaan tuli klappia liikaa ja oli jo sen ohkasen putken kuluttanut soikeeksi.
No nyt vasta sain aikaiseksi hommata uudet , huomasin kun selailin bike-24 uusia puslia ja olin jo ostoskoriin laittanut uudet alumiinipuslat ja ne putket, huomasin että Enduron neulalaakerit tulisikin halvemmaksi, ja päätin kokeilla niitä.
Saa nähdä kuinka pitkäikäiset niistä tulee.

Mulla on Norcon Opticin takaiskarin yläpäässä ollut nyt ~2000km Enduron neulalaakeri ja nyt alkaa tulla klappia. Eroa herkkyydessä en ole huomannut vs. Foxin alkuperäinen nylonpusla.

jussitre
23.07.2019, 21.34
Pyörä kävi iskarihuollossa, jonka jälkeen keulan (Fox 36 Float) menovaimennuksen säädön medium-asento (sellainen selvästi erottuva naksu noiden open- ja firm-asentojen puolivälissä) oli siirtynyt alkuperäisestä kello kolmesta tuohon kuvassa olevaan n. puoli yhteen, josta se liikkuu enää kaksi pikkunaksua auki päin ennen kuin vipu ottaa kruunuun kiinni, eli vaimennus auki ajaminen ei taida nyt olla vaihtoehto...

Kysymys kuuluu, että hoituukohan tuo niinkin helposti, että avaa tuon kuusiokolon, kääntää vivun oikeaan suuntaan ja ruuvi takaisin kiinni, vai vaatiiko se jotain hienostuneempia toimenpiteitä?

https://img.aijaa.com/b/00351/14726465.jpg

Ja joo, oon toki kysyny samaa huollon tehneestä liikkeestä, mutta ei oo kahteen kokonaiseen työpäivään herunu vastausta. 280 € iskareiden huollosta kyllä kelpasi :(

otski
24.07.2019, 15.52
Heh, ei ole ensimmäinen, eikä varmasti viimeinen, kerta kun k.o. puljusta saa keulan takaisin väärin asemoidulla lukitusvivulla. :)

Toimenpiteet huoltovideolla (https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=915) ajanhetkestä 11:18 eteenpäin.

jussitre
26.07.2019, 13.29
Suurkiitokset otski, sehän olikin helppo homma! Siis sitten kun sai käsiinsä T8-torxin, joka tuo ruuvi tarkemmin katsoen oli, oman sarjan pienin avain oli T10 :eek: Liike ei ole luonnollisesti vieläkään vastannu :(

Koska täällä näyttää olevan hyvää tietoa, niin laitan vielä jousituksen pienen jatkokysymyksen: Samalla kertaa huollettiiin myös takaiskari (RS Deluxe RT3 RE:aktiv), joka oli säädetty siten, että tyypillisen enskalenkin jälkeen kumilenkki on 1-2 mm päässä liukuputkeen präntätystä 57,5 mm joustomatkaviivasta. Nyt huollon jälkeen, joka oli ensimmäinen eli tähän asti ollu tehtaan jäljiltä, täsmälleen samoilla paineilla ja asetuksilla samoissa maastoissa samanlaisella lenkillä se olikin vain 46 mm kohdalla, mikä tuntui vähän myös ajossa mm. parina vanteelle lyömisenä alamäessä. Jos nyt oletetaan ettei sinne oo lipsahtanut mitään huollon pöydällä lojuneita volume spacereita, niin mikähän tuon voisi aiheuttaa? Eri määrä tai erilaista öljyä tulee ainakin mieleen, mutta voiko tuollainen melkein 30 asteen ulkolämpö tehdä sen, että ajaessa paine on reilusti koholla vaikka ennen lenkkiä pihalla mitattuna se oli mitä pitikin?

ikispessu
26.07.2019, 15.56
280 € iskareiden huollosta kyllä kelpasi :(

Olen täysin newbie näissä jousitetuissa pyörissä, mutta mitä ihmettä ne tekevät tuossa iskarihuollossa kun se maksaa noin h***etisti?
Rupesi heti kauhistuttamaan tämä maastoajelun mukaan ottaminen pyöräharrastuksiin.

kervelo
26.07.2019, 17.52
Olen täysin newbie näissä jousitetuissa pyörissä, mutta mitä ihmettä ne tekevät tuossa iskarihuollossa kun se maksaa noin h***etisti?
Rupesi heti kauhistuttamaan tämä maastoajelun mukaan ottaminen pyöräharrastuksiin.

Hiukan samaa pohdin, kun katselin rockshoxin suosittelemaa huoltorytmiä. Onneksi ainakin joistain huolloista näyttäisi olevan myös (rockshoxin) ohjevideot, tarvittaessa ehkä voi sitten askarrella itse.

Sambolo
26.07.2019, 20.14
No eipä mielestäni joku keulan täyshuolto hirveästi ole.(rokkarit jotain 130e luokkaa). Keula puretaa atomeiks ja itse osat ja öljyt ostettuna osien hinnat jotai 70e luokkaa ehkä enemmänkin. Jonku pienen perushuollon ehkä viittii vielä itse. Oon silti itse harkinnu et huoltamisen sijaa ostaa uuden keulan ja myy vanhan, ois +-0 tai jopa halvempaa kun huolto.

ikispessu
26.07.2019, 20.28
No eipä mielestäni joku keulan täyshuolto hirveästi ole.(rokkarit jotain 130e luokkaa). Keula puretaa atomeiks ja itse osat ja öljyt ostettuna osien hinnat jotai 70e luokkaa ehkä enemmänkin. Jonku pienen perushuollon ehkä viittii vielä itse. Oon silti itse harkinnu et huoltamisen sijaa ostaa uuden keulan ja myy vanhan, ois +-0 tai jopa halvempaa kun huolto.

130€ onkin huomattavasti kohtuullisempi kuin tuossa kyseessä ollu 280€.

JackOja
26.07.2019, 20.33
Eikö se 280€ ollut etu- ja takakeulasta?

ikispessu
26.07.2019, 21.06

aa, niinpä tietysti. jos tuollaisia joutuu useamman vuodessa maksamaan niin pakkohan noi on ite opetella kuitenkin tekemään.

VitaliT
26.07.2019, 21.39

ehkä halpis keuloilla vielä toimi, kokeilepa saman 1k keulalla:rolleyes:

öljy vaihto onnistu jokaisella koti olosuhdissa ilman mitään erikoris työ kaluja öljy ruiskun saa motonetistä samoin öljyt
mitä itsekin teen, vaihdan öljyt foksin suositun 30h sijan 40h välein ja vien keulat täyshuoltoon 120h tunnin sijan täyshuolto 160h välein.

jussitre
27.07.2019, 00.06

Jep. Eikä siinä mitään, kilpailuhan teoriassa pitää huolen että tuo on sen homman käypä arvo markkinoilla, mutta jos tuohon hintaan sen ensin tekee huolimattomasti ja sen jälkeen ei viikkoon viitsi edes vastata asiakkaalle, joka lopulta korjaa homman itse käytettyään puoli lomapäivää asian selvittämiseen ja tarvittavan työkalun haalimiseen, niin se on aika syvältä :mad: Tiedän toki että lomakausi ja kaikkee, mutta silti.

Sambolo
27.07.2019, 12.08
ehkä halpis keuloilla vielä toimi, kokeilepa saman 1k keulalla:rolleyes:

öljy vaihto onnistu jokaisella koti olosuhdissa ilman mitään erikoris työ kaluja öljy ruiskun saa motonetistä samoin öljyt
mitä itsekin teen, vaihdan öljyt foksin suositun 30h sijan 40h välein ja vien keulat täyshuoltoon 120h tunnin sijan täyshuolto 160h välein.
No jollai perus yarilla/pikellä mitä vähän väliä tyrkyllä ~300e pintaa rcz tai halvemmallakin :D Vanhasta sais huoltamattomanakin sen pari satkua.

ikispessu
04.08.2019, 20.49
mikähän voisi olla syynä kun paineen lisääminen Fox Float DPS Performance 210x55 takaiskariin tuntuu erittäin hankalalta eikä meinaa oikein onnistua. pumppu on rockshoxin digipumppu. (painoa n.85kg joten joku yli 200psi pitäisi varmaan saada?)
edit. samalla pumpulla keulaan onnistui helpommin

jussitre
04.08.2019, 22.37
Takaiskarissa on tyypillisesti ~2,5 kertaa kovempi paine kuin keulassa ja se tuntuu suoraan pumppaamisen hankaluutena, kun tarttee niin kovaa painetta vasten työntää lisää ilmaa. Jossain 200 psi:n nurkilla se alkaa jo käydä työstä, varmaan vähän pumpusta ja käsivarresta riippuen.

ikispessu
04.08.2019, 22.49
^niinpä tietysti. Näytteli myös tuo pumpun mittari jotenkin vähän omiaan. Nyt pitäis olla joku 240 ja sag näyttäis about 25% ni lienee jees.

jussitre
04.08.2019, 23.19
Sillä lienee hyvä aloittaa, sitten vain kattelet lenkin jälkeen (tai vaikka aikanakin) että mihin asti se liukuputken kumilenkki on liikkunut ja sen mukaan voi säätää vielä tarkemmin omalle ajotyylille ja -maastolle sopivaksi.

Jone51
06.08.2019, 17.46
Mites tuollaisen RockShox:n Yari SoloAir keulan pitäisi käyttäytyä kun siitä laskee paineet ulos? Tuossa kun äsken testailin paineen vaikutusta levossa aina ilmenevään pieneen sag:iin (5-10mm), niin laskiessa paineet kokonaan ulos keula veti itsensä lähes kokonaan sisään, kuuluuko tämän nyt ihan näin toimia?

Mahtaako kyseessä olla jokin negatiivisen ja positiivisen kammion välinen tukkeuma, josta googlella löytyi jotain tietoa vai joku muu vika/ominaisuus? Voiko tuolle itse yrittää tehdä jotain vai suoraan huoltoon? Jossain siis ohjeistettiin ottamaan täyttökorkki kokonaan irti ja yritää vetää keulaa väkisin ylös jotta mahdollinen rasvan aiheuttama tukkeuma irtoaisi?

Edit: joo eli tää selvisi kun kaivelin lisää ja päästin liukuputkien tiivisteiden välistä pois ilmaa joka ilmeisesti toimii neg. paineena.

SSGT-92
06.08.2019, 22.07
Olikohan se sillai,että joissain noissa soloair-keuloissa sieltä jousijalasta ku ottaa sieltä alapäästä sen pultin poies,ni sen alla on venttiili.Sen kautta saa ilmat poies.

3001
07.08.2019, 11.26
Mistäköhän saisi kaikki tarpeelliset tiivisteet, öljyt ym, mitä tarttee Dvo Diamondin, TopazT3air:n ja dvo garnetin huoltamiseen? Linkkiä? Ja mitä kaikkea tuohon takaiskariin huollossa vaihdetaan? Ilmakannun tiivisteet kyllä löysin, mutta en mitään service kittiä mikä kattaisi kaikki.

mtok77
07.08.2019, 18.12
Mistäköhän saisi kaikki tarpeelliset tiivisteet, öljyt ym, mitä tarttee Dvo Diamondin, TopazT3air:n ja dvo garnetin huoltamiseen? Linkkiä? Ja mitä kaikkea tuohon takaiskariin huollossa vaihdetaan? Ilmakannun tiivisteet kyllä löysin, mutta en mitään service kittiä mikä kattaisi kaikki.Kysy Fillariosasta

htlr
08.08.2019, 18.35
RockShoc Recon Silver TK Airin etälukitus ei toimi. Löysin videon https://www.youtube.com/watch?v=Y8vb1MQhlaI&pbjreload=10 jossa laitetaan tuo jousi paikalleen jonka epäilen irronneen. Irrotin tuon "damperin" mutta se on erinäköinen. Mitenköhän sen saa auki? Samanlaista osaa pidetään kädessä ajassa 4:30 tässä videossa https://www.youtube.com/watch?v=LpjKp8_h01g&pbjreload=10

tuplas
08.08.2019, 22.07
RockShoc Recon Silver TK Airin etälukitus ei toimi. Löysin videon https://www.youtube.com/watch?v=Y8vb1MQhlaI&pbjreload=10 jossa laitetaan tuo jousi paikalleen jonka epäilen irronneen. Irrotin tuon "damperin" mutta se on erinäköinen. Mitenköhän sen saa auki? Samanlaista osaa pidetään kädessä ajassa 4:30 tässä videossa https://www.youtube.com/watch?v=LpjKp8_h01g&pbjreload=10

Tuonne kun syöttää sarjanumero niin pitäs löytyä oikee service manual https://trailhead.rockshox.com/en/search/

Jami2003
10.08.2019, 11.29
Onko muillakin keulojen kanssa se että painetaulukot heittää sen 10-20 prosenttia liian isoja paineita. Huvikseen säätelin Revelationia taulukon mukaan niin sägi jäi alle 10 prosenttiin. Päästäkseen sinne 20-30 prosentin tienoille pitää paineet säätää käytännössä 20 psi:tä pienemmäksi mitä keulassa oleva taulukko kertoo. Toki ne on vaan suuntaa antavia mutta näin on ollut ennenkin rokkarin keulojen suhteen. Kesäkin takana niin en usko ainakaan että painan merkittävästi vähemmän mitä mun paino yleensä on [emoji28]

Sambolo
10.08.2019, 21.07
En ole huomannut. Neljällä tokenilla pysty kyllä laittaa pienemmät paineet.

Ihmekameli
11.08.2019, 10.06
Onko muillakin keulojen kanssa se että painetaulukot heittää sen 10-20 prosenttia liian isoja paineita. Huvikseen säätelin Revelationia taulukon mukaan niin sägi jäi alle 10 prosenttiin. Päästäkseen sinne 20-30 prosentin tienoille pitää paineet säätää käytännössä 20 psi:tä pienemmäksi mitä keulassa oleva taulukko kertoo. Toki ne on vaan suuntaa antavia mutta näin on ollut ennenkin rokkarin keulojen suhteen. Kesäkin takana niin en usko ainakaan että painan merkittävästi vähemmän mitä mun paino yleensä on [emoji28]

Tämän huomasin säätäessäni uuden Stumpjumperin iskareita (Fox), takaiskari ok, mutta edessä sai tiputtaa reilusti suositellusta. Ensin epäilin oman ymmärrykseni puutetta, kyseessä eka maasturi n. 20 vuoden jälkeen. Tiputettava oli, jotta sai joustovaraa käyttöön.

3001
11.08.2019, 11.45
Itse teen varmasti väärin, mutta ite laitan paineet keulaan, hyppään koko painolla keulan päälle, ja laitan paineet niin että jää se pari senttiä käyttämättä tuossa. 160mm keula kyseessä.

Paksupolkija
14.08.2019, 23.05
Magnum taitaa olla sama keula kuin Mattoc sisällöltään.
https://www.youtube.com/channel/UC_jH07JlGtEETx_hEl_lm5A/videos
Tuolta löytyy ohjeita. Todella helppoa, mutta vaatii toki muutaman välineen. https://www.bike-components.de/de/Manitou/Mattoc-Service-Tool-Kit-p42333/ Tätäkään ei helpolla kyllä löydä.
Muut noista voi soveltaa muista työkaluista, mutta toi 8mm ohutseinänen hylsy voi olla hankalampi tehdä.
Jos asustat Turun lähistöllä niin voin lainata omia työkaluja.

Ainakin alajalkojen öljyt voi joutua vaihtamaan heti uudestakin. Tuntuu kaikki olevan aina kuivia merkistä riippumatta.

Jos omistaa akkuporakoneen ja metalliviilan, niin tuollaisesta normi "ohuesta" hylsystä on helppo tehdä vieläkin ohuempi. Tein itse ja säästin.

htlr
15.08.2019, 18.04
Pyörässäni on RockShox Recon Silver TK Air, 100mm, PopLock -keula. Pitäisikö keulan toimia niin, että se vänkää itseään koko ajan joustoasentoon ja lukitusasento perustuu siihen, että painamalla etälukituskahvaa vaijeri vetää haarukan lukitustilaan ja sitten etälukitusnappi salpaa vaijerin tiukalle?

Sama kysymys toisin esitettynä: Jos irroitan etälukitusvaijerin keulasta ja asentaisin siihen iskarin kohtaa, jossa etälukitusvaijeri on kiinni, sellaisen kaksi asentoisen lukitusvivun, kuten kuvassa, joka on viestissä #3781 (kuvassa on ilmeisesti useampi asentoinen), niin tulisiko ongelmaksi se, että haarukkaa ei saa pysymään lukittuna vaan se haluaa palautua aina joustoasentoon?

RockShox Recon Silver TK Air, 100mm, PopLock

3001
19.08.2019, 12.39
Kihlatulle ostettiin stumpjumper 130mm recon keulalla, ja itselläni 160mm diamond, niin sanoi vaan että mun pyörällä parempi ajaa, kun se keula on paljon pintaherkempi. Saako reconista sellaista tekemälläkään, vai pitääkö vaihtaa joku revelation, pike tai vastaava? Meneekö spessusta takuu jos 140mm keulan laittaa?

Sujat3M
19.08.2019, 20.21
Liekkö miten vaarallista jos ilmakeula pohjaa? Täräyttäähän se myös vanteeseen. Isommissa hypyissä paukauttaa pohjaan, mutta normaali ajossa toimii juuri sopivasti ja sägi on kohdallaan (23 mm). Eli välttelenkö sitten vaan isoimpia pomppuja ja nautin pehmeästä kyydistä? Voisi kyllä ihan hinan laittaa ilmaa lisää, niin ei tartteisi niin varoa.

3001
19.08.2019, 20.42
Liekkö miten vaarallista jos ilmakeula pohjaa? Täräyttäähän se myös vanteeseen. Isommissa hypyissä paukauttaa pohjaan, mutta normaali ajossa toimii juuri sopivasti ja sägi on kohdallaan (23 mm). Eli välttelenkö sitten vaan isoimpia pomppuja ja nautin pehmeästä kyydistä? Voisi kyllä ihan hinan laittaa ilmaa lisää, niin ei tartteisi niin varoa.

Laita ilmaa vaan Ettei paukuttele, ja huollon yhteydessä ilmatilan muutos, että keula tarttee enemmän voimaa viimeisillä senteillä pohatakseen. Meniköhän se noin :rolleyes:

SSGT-92
19.08.2019, 20.43
Eihän se jatkuvasti pohjaaminen hyvää taia tehä.
Jos keulasi vaimentimessa on säätö sisäänpainumiselle, säädä sitä "tiukemmaksi", tuolloin et menetä keulan herkkyyttä.
Rokkarin vanhemmissa keuloissa tuota taidettiin kutsua "flood gate".

Sujat3M
19.08.2019, 20.55
Toi on DT Swissi ja ei löydy kuin reboundin säätö. Pumppailen vähän ilmaa lisää ja testailen häviääkö herkkyys. Onhan tuo hitaammassa joustossa sopivan progressiivinen, mutta nopea isku menee kyllä läpi.

Gargamel
20.08.2019, 11.19
Saako siihen tokeneita ilmatilan pienentämiseksi? Lisäisi progressiota.

Sujat3M
20.08.2019, 14.53
Saa näköjään jotain spacereita tuonne ilmatilaan. Testailen nyt kumminkin ensin lisäämällä ilmaa. Näyttäisi olevan "for a taut frame SAG 15-20 %. For best DH properties SAG 20-25 %. Mulla on nyt 23 %, eli aika löysällä. Jos säätäisi nyt ensin tuonne 20 %. 100 mm keula kyseessä.

hece
20.08.2019, 23.51
Saa näköjään jotain spacereita tuonne ilmatilaan. Testailen nyt kumminkin ensin lisäämällä ilmaa. Näyttäisi olevan "for a taut frame SAG 15-20 %. For best DH properties SAG 20-25 %. Mulla on nyt 23 %, eli aika löysällä. Jos säätäisi nyt ensin tuonne 20 %. 100 mm keula kyseessä.Isot hypyt ja 100mm joustoa kuulostaa siltä ettei kompromisseiltä voi välttyä.

Sujat3M
21.08.2019, 08.22
No joo aloin itsekin miettiä, että taitaa 100 mm keulasta loppua ominaisuudet. Lisäsin painetta ja ajettavuus säilyi hyvänä, pohjaus on vähän siinä ja siinä. Taidan säästellä keulaa ja jättää isoimmat hypyt hyppimättä, vaikka se hauskaa onkin.

Sambolo
21.08.2019, 11.30
Osta sopivampi pyörä ja jatka hauskanpitoa! :)

Sujat3M
21.08.2019, 11.36
No prk. Kävi kyllä mielessä :D Ostin tuon ihan vaan testatakseni onko minun laji ja millaista ajoa tulee. Kumminkin välillä se sisäinen pikkupoika ottaa vallan ja tahtoo vähän hyppyytellä, vaikka pääosa ajosta meneekin poluilla ja puruskilla yms.

Sambolo
21.08.2019, 12.33
^ Vähän sama itsellä ja trail pyörä muokkaantunu vähän endurompaan päin, mutta uuden pyörän osto myös esessä :D

3001
21.08.2019, 12.44
Eiks se vähän niin mene, et DH pyörällä pystyy myös vetää xc-tyyppistä maastoa, mut vedäppä jollain xc-pyörällä Dh:ta :D

Kanuuna
21.08.2019, 17.50
^Nooh. Empä nyt tiä. Ei dh-juustolaivalla niin kauheen hyvä oo xc:tä painaa meneen. Ennemmin ajaisin täpäri-xc-rytyyttimellä dh:ta. Vaikka ei sekään mukavaa ole. Dh-pyörällä xc-kuskien perässä olen koittanut. Kaukana pysyin.

Lentonen
22.08.2019, 20.04
Ostin ensimmäisen pyörän kesällä ja siinä keulana Rockshox recon RL 120mm. Ensimmäinen huolto (lower leg) näyttäis olevan 50h kohdilla. Mitähän öljyä kannattaisi sisään puskea? Manuaalista kun katsoin niin 15w näyttäis olevan suositus. Olen yrittänyt keskusteluja lukea ja monet ilmeisesti laittelee jotain hieman löysempiä öljyjä sisään?

Toinen juttu mikä mietityttää: kannattaako siihen tiivisteeseen laittaa vaseliinia. Suositus on toi Sram butter grease, mutta jossakin oli keskustelua siitä, että kylmemmillä keleillä ei olis hyvä?

3001
27.08.2019, 12.41
Käyttääkö kukaan silikonispraytä, kuinka usein, mihin ja miksi?:D

kauris
27.08.2019, 13.22
En mutta joskus käytän tätä. Tuntuu sormissa samalta kuin silikonispray. Herkistää hiukan hetkeksi.
http://www.finishlineusa.com/products/suspension-care/stanchion-fluoro-oil

Edit. Jos tässä nyt siis polkupyörän keulasta ja sen liukuputkien voitelusta puhuttiin.

3001
27.08.2019, 13.27
En mutta joskus käytän tätä. Tuntuu sormissa samalta kuin silikonispray. Herkistää hiukan hetkeksi.
http://www.finishlineusa.com/products/suspension-care/stanchion-fluoro-oil

Edit. Jos tässä nyt siis polkupyörän keulasta ja sen liukuputkien voitelusta puhuttiin.

Juu sitä tarkoitin :)

Edit: mulla oli sellainen käsitys jostain jäänyt, et jos fillari seisoo pitemmän aikaa, niin ois hyvä suihkuttaa sprayllä tiivisteet.

MRe
27.08.2019, 14.47
Mä olen ostanut Bike24:sta joskus aikanaan jonkun voiteluainesetin, jossa tuli mukana purkki "federgabelpflege"ä. Sitä olen suihkutellut iskarin, keulan ja hissitolpan liukuputkiin aina silloin tällöin ja joka kerta sateessa ajon jälkeen.

Tätä näin: https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=153386;menu=1000,185,190;f f=1

Sambolo
27.08.2019, 21.19
Turhaan mitään ruikkia kyllä. Foamringit voitelee putket. Käännä keula/pyörä ylösalaisin joksikin aikaa jos pitkään seisonut, ajaa saman asian. Niin ja ennemmin huoltaa niitä keuloja.

Rullaa&
30.08.2019, 09.59
Käytän esim. keulan ja hissitolpan kumitiivisteisiin ulkopuolelle. Pysyvät notkeampana pidempään. Monesti myös pyyhkäisen pesun jälkeen rungon, keulan ja vanteet silikonispraylla kostutetulla rätillä. Ei lika tartu läheskään niin hyvin.

Jousituksen herkistämiseen tuota ei kai suositella, koska kuulemma huuhtoo helposti rasvat tiivisteiden alta pois. Tiedä sitten onko näin... Mun kokemuksen mukaan säännöllisellä huollolla keula toimii smoothisti, eikä tarvii millään ihmelitkuilla herkistelyä.

kervelo
30.08.2019, 17.15
Turhaan mitään ruikkia kyllä. Foamringit voitelee putket. Käännä keula/pyörä ylösalaisin joksikin aikaa jos pitkään seisonut, ajaa saman asian. Niin ja ennemmin huoltaa niitä keuloja.

Tämä on helppo ja toimiva tapa: käytännössä pyörä tarvitsee ainoastaan lyhyesti heilauttaa sellaiseen asentoon, että öljy valuu sinne foamringeihin. Tuon lisäksi koitan aina lenkin jälkeen pyyhkiä ylimääräiset hiekat liukuputkista, etteivät päädy sinne tiivisteisiin.

MikkoJKL
01.09.2019, 21.11
Käykö rockshox 35gold samat airsaftit ku yariin?

Zorbuli
02.09.2019, 10.27
Mitä pitää ottaa huomioon kun suunnittelen uuden keulan ostoa. Nykyinen on RockShox recon silver tk air 29 100mm poploc ja tuleva olisi Reba RL 100mm. Mutta mitä kaikkea pitää tietää että osaan valita oikean Reban kun noita vaihtoehtoja on ihan pirusti. Lähinnä varmaan tuo akseli asia pitää huomioda ja sitten mistä tietää pitääkö olla Tapered kun se mainitaan melkein kaikissa malleissa. Pyöränä on Cube LTD Pro. Nykyisissä kiekoissa on pikalinkut ja kiekot myös ajatuksena vaihtaa eli varmaankin siellä sama siirtyä 15x100mm läpiakseliin. Sitten näissä on mainintoja 15x100mm boost ja ilman tuota boostia. Mitä nämä oikein meinaa? Kiitos jos joki viitsii ystävällisesti neuvoa niin pääsen projektissa alkuun.

hece
02.09.2019, 11.05
Napavaihtoehdot on 9x100 pikalinkku (joka nyt), 15x100 läpiakseli (ei boost) ja 15x110 boost läpiakseli. Varmaan itse ottaisin 15x110m boostin keulan ja siten myös napa (=kiekko) jos tyhjältä pöydältä lähtee. Uudet pyörät kun melkein järjestään tuolla boostilla. Tietysti 15x100mm keuloja ja kiekkoja voi löytää edukkaasti. Käytännön jäykkyydessä eroja jne. ei tuossa käytössä ole. Mutta selvitä ensin onko vanha keula tapered vai ei. Suora keulan putki on 1 1/8 " koko matkan, tapered -mallissa se on 1.5" alapäästä. Jos vanha on tapered, käy uusi tapered keula suoraan. On toki mahdollista että runko on tapered eli emäputken alapäästä leveämpi mutta alalaakeri tai alakooli haarukassa on "pienentävä" jolloin suora 1 1/8" keula käy. Mikäli runko on vain suoralle 1 1/8" -putkelle, menee tapered keulan sovittaminen vaikeaksi.

Zorbuli
02.09.2019, 12.18
Napavaihtoehdot on 9x100 pikalinkku (joka nyt), 15x100 läpiakseli (ei boost) ja 15x110 boost läpiakseli. Varmaan itse ottaisin 15x110m boostin keulan ja siten myös napa (=kiekko) jos tyhjältä pöydältä lähtee. Uudet pyörät kun melkein järjestään tuolla boostilla. Tietysti 15x100mm keuloja ja kiekkoja voi löytää edukkaasti. Käytännön jäykkyydessä eroja jne. ei tuossa käytössä ole. Mutta selvitä ensin onko vanha keula tapered vai ei. Suora keulan putki on 1 1/8 " koko matkan, tapered -mallissa se on 1.5" alapäästä. Jos vanha on tapered, käy uusi tapered keula suoraan. On toki mahdollista että runko on tapered eli emäputken alapäästä leveämpi mutta alalaakeri tai alakooli haarukassa on "pienentävä" jolloin suora 1 1/8" keula käy. Mikäli runko on vain suoralle 1 1/8" -putkelle, menee tapered keulan sovittaminen vaikeaksi.

Tässä on ohjainlaakerin tiedot: FSA Orbit 1.5E ZS, Top Zero-Stack 1 1/8" (OD 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (OD 56mm) Liekö apua näistä. Pitänee varmaan irroittaa keula jotta näkee kumpi se on vai onko se todennettavissa jotenkin muuten. Nämä on itselle vähä uusia juttuja mutta mielellään opin ne jotta tuntee välineensä kunnolla.

Zorbuli
02.09.2019, 12.28
Tässä on ohjainlaakerin tiedot: FSA Orbit 1.5E ZS, Top Zero-Stack 1 1/8" (OD 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (OD 56mm) Liekö apua näistä. Pitänee varmaan irroittaa keula jotta näkee kumpi se on vai onko se todennettavissa jotenkin muuten. Nämä on itselle vähä uusia juttuja mutta mielellään opin ne jotta tuntee välineensä kunnolla.

Ja kun viitsii lukea tarkemmin niin pyörän tiedoissa lukee näin: Tapered Headtube eli ilmeisesti siis Tapered keula käy tähän suoraan.

hece
02.09.2019, 13.23
Ja kun viitsii lukea tarkemmin niin pyörän tiedoissa lukee näin: Tapered Headtube eli ilmeisesti siis Tapered keula käy tähän suoraan.
Kyllä. Ja hyvä niin, noiden suorien keulojen saatavuus alkaa olla huonoa.

TERU
07.09.2019, 12.45
Pystyykö Foxin ilmakeulaa madaltamaan sentin pari, joutoputkeahan tuossa vaikka kuinka, rautasahaa enkä rälläkkää tarkoita käytettävän?

ErnoNykanen
07.09.2019, 13.04
Pystyykö Foxin ilmakeulaa madaltamaan sentin pari, joutoputkeahan tuossa vaikka kuinka, rautasahaa enkä rälläkkää tarkoita käytettävän?Yleensä kyllä, mutta riippunee myös keulasta ja vaatimuksista. Katso siitä alajalan yläreunan tarrasta neljäkirjaiminen tune-id ja laita se tänne: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&ref=topnav
Sieltä näkee sitten juuri sinun keulalle ohjeet operaatioon.
Tässä esimerkiksi Float 13-15 ohjeet: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=572

e150330
07.09.2019, 13.26
Runkoon tarttis saada 200x57 takaiskari, onko tarkka, vai käykö "sinnepäin" mitoilla, tietty vaikuttaa joustomatkaan...

ErnoNykanen
07.09.2019, 13.36
Runkoon tarttis saada 200x57 takaiskari, onko tarkka, vai käykö "sinnepäin" mitoilla, tietty vaikuttaa joustomatkaan...Off-set puslalla voi käsittääkseni jonkun millin pituutta justeerata ja tosiaan joustomatka lyhenee tai pitenee iskumatkan muutoksen myötä. Lisäksi iskarin "tune" eli compression ja rebound vaimennus olisi hyvä sopia pyörään ja ajajaan.

Asiaa vähän tutkailleena, mutta ei juurikaan käytännön kokemuksen opettamana olen kallistunut siihen, että yrittäisi iskarin mitat saada samoiksi (varsinkin pituus) ja tune myös, ellei sitten tarkoitus ole nimenomaan eri tunella lähteä muutosta hakemaan tai iskarista löydy riittävät säätövarat itse säätämiselle.

TERU
07.09.2019, 16.08
Yleensä kyllä, mutta riippunee myös keulasta ja vaatimuksista. Katso siitä alajalan yläreunan tarrasta neljäkirjaiminen tune-id ja laita se
tänne: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&ref=topnav
Sieltä näkee sitten juuri sinun keulalle ohjeet operaatioon.
Tässä esimerkiksi Float 13-15 ohjeet: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=572
Kiitos valaisevasta tiedosta, valoa tulikin kerralla niin paljon, että jää itseasentajalta tekemättä, täytyy katsoa sitten huollon yhteydessä!

Ohiampuja
07.09.2019, 17.09
Mitä pitää ottaa huomioon kun suunnittelen uuden keulan ostoa.
Tämä on kyllä hankalaa. Nuo napa ja kaulaputki jutut on helppo tsekata. Mutta Rokkarin speksit ja mainoslauseet on kyllä vaikeat... mikä on tarpeen ja mikä on turhaa. Mistä jutskasta kannattaa maksaa 50 tai 100 euroa lisää... :)

ErnoNykanen
07.09.2019, 17.21
Tämä on kyllä hankalaa. Nuo napa ja kaulaputki jutut on helppo tsekata. Mutta Rokkarin speksit ja mainoslauseet on kyllä vaikeat... mikä on tarpeen ja mikä on turhaa. Mistä jutskasta kannattaa maksaa 50 tai 100 euroa lisää... :)Ja eipä tähän mitään totuuksia ole olemassakaan kun riippuu käyttökohteesta ja mieltymyksistä. Aloittelijana lähtisin siitä, että kunhan joustoa on tarpeeksi omaan pyörään ja vaimentimena vähintään motion control niin alkuun pääsee hyvin.

Itsellä (pääosin rauhallista polkuajelua, mutta ajoittain vähän jyrkempää ja kivisempääkin) vois mennä upgrade-arvostukset jokseenkin näin: Tukevampi runko (34/5 mm)=150e, Charger/Grip-vaimennin=100e ja Debonair=50e, kun verrokkina 140mm Recon silver RL. Mutta pitänee ensin kunnolla kerryttää kokemuksia ennen kuin lähtee vaihtamaan.

kauris
08.09.2019, 08.15
Jos keulaa (RS Pike 2018) painaa ohjaustangosta hyvin hitaasti kasaan painetta käsillä koko ajan lisäten ja keula hypähtelee kasaan parin sentin hyppäyksin (välillä aina hetkeksi pysähtyen) mutta nopeammin kuormitettaessa tai pumpatessa ees-taas liukuu tasaisesti, vika lienee siinä, että liukuputkien kumitiivisteet aiheuttaa turhan paljon kitkaa?
Alle 50 tuntia on ajoa edellisestä (täys-)huollosta mutta kai se 50 h huolto pitää ensialkuun suorittaa. Vähän googlasin myös, että vaihtaisko tulevaisuudessa johonkin muka ns. matalakitkatiivisteisiin mutta joidenkin tietojen mukaan ne on vähän huuhaata ja että Pikessä on valmiiksikin skf:n paremmat tiivisteet.

villho
08.09.2019, 09.33
Kokeile nyt ensialkuun sitä, että puhdistat pölytiivisteet päällisin puolin ja sitten ujutat pölytiivisteen huulen alle nippusiteen kärjen ja sitä liikuttelemalla laitat huulen alle jotain liukastetta. Ei ehkä Erisania tai mitään makuuhuonekamaa, mutta ihan vaikka vaan muutama tippa moottoriöljyä. Sitten nippari pois ja keulan pumppausta. Pyyhi putkelle nousseet paskat pois. Jos ei vieläkään liukastunut: toista. Jos ei vieläkään liukastunut: harkitse huoltoa.

kauris
08.09.2019, 10.59
Kun ilmakin on kiva niin taidan kuitenkin tehdä samantien 50 h huollon eli avaan keulan. Kyllä sitä ajoa kolmisenkymmentä + tuntia on ja bikeparkia siitä parikymmentä. Tiivisteiden sisäreunalla ollu slick honeyta mutta mietin kokeilisinko rock n rollin super slick greasea. Se vain on väriltään mustaa mikä on vähän häiritsevää. Tosin niin on piken liukuputketkin.

kauris
08.09.2019, 18.33
Ei merkittävää vaikutusta huollolla. Hieman likaista oli alajalan voiteluöljyt. Vaahtomuovirinkulat jonkin verran. Hitto se on muuten ärsyttävä yrittää saada vaahtomuoveja putsauksen ja öljykylvyn jälkeen takas. Tai toisen laitoin siten, että ruittasin öljyä vasta asennettuani sen ensin. Mutta seuraavaksi ostan kyllä sellaisen ison pussillisen uusia vaahtomuovirinkuloita jotta saa laittaa aina uudet, ei jättisuuriksi turvonneet vanhat tilalle,

Mutta käykään nyt muutama Rockarin tai miksei foxinkin verrokkihenkilö tosiaan ihan hitaasti voimaa lisäten kuormittamassa keulaa ja kertokaa meneekö se kasaan tasaisesti liukuen vai tällein hyppäyksissä kuten minulla.

ErnoNykanen
08.09.2019, 18.48
Mulla meni pari lenkkiä huollon (Fox 32 ilmapuoli+alajalat) jälkeen silleen, että käsin painamalla oli pientä pykällystä. Ilmeisesti olin vähän turhan kitsaasti laittanut ilmamännän päähän ja putken sisälle rasvaa ja otti aikansa ennen kuin kunnolla levittyi kaikkialle. Toinen mahdollisuus on, että jouduin laittamaan vanhan männän o-renkaan takaisin, kun en ollut sitä huomannut erikseen tilata ja se saattaa olla aavistuksen kulunut, vaikka ei mikään mahdottoman vanha olekaan (~50h). Nyt pelittää taas ihan ok (vaikka ei ihan niin superliukas kuin Kashimalta vois odottaa), mutta täytynee uuden pyörän saavuttua tehdä uusiksi noi alajalat ja se männän tiiviste uusia ja laittaa reilummat rasvat sisään.

hakpas
08.09.2019, 19.39
Täällä kanssa 2018 vuoden Pike ihan vähän pykältää kun hitaasti painaa. Ei haiittaa ajossa.
Foxin 36milliseen vaihdoin Enduron Hyglide tuotteet alkuperäiset päästi luvattoman paljon pölyä sisään. Tuossa hyvä liikeherkkyys parani entisestään ja pölyn määrä oli olematon seuraavassa huollossa. Pikeeni teen saman kunhan huolto on ajankohtainen. Tuo RS:n 50h huoltoväli on mun mielestä liioittelua, 100h välilläkin on toiminut hyvin.

https://www.enduroforkseals.com/products/front-suspension/enduro-rwc-hy-glide-wiper-seals/EFS-HG-35.html (https://www.enduroforkseals.com/products/front-suspension/enduro-rwc-hy-glide-wiper-seals/EFS-HG-35.html)

kauris
08.09.2019, 21.06
Ok, kiitos kommenteista. Ominaisuus tuo taitaa sitten olla. Toki se yläasteella aikanaan fysiikassa opetettiinkin, että lepokitka on suurempi kuin liikekitka tms mistä syystä voimaa vaaditaan kunnes yhtäkkiä päästään liikkeelle. Sitten taas progressio pysäyttää.

Vertti83
09.09.2019, 11.17
Ootko käyttäny mitä voiteluöljyä alajaloissa?

Jos oli vaahtomuovirenkaatkin turvonneet(?) niin voisko olla että käytetty voiteluöljy jostakin syystä on turvottanut pölytiivisteitä senverran että ovat nyt liian tiukat liukuputkia vasten ja sieltä tahmaa?

Tuotahan voi tavallaan testata siinä huoltaessa kun laittaa alajalat takaisin paikalleen, mutta ei vielä pultteja kiinni, niin silloin kun koittaa liikutella alajalkoja niin tahmaako se jo siinä? Vai vasta kun keula on kasassa ja paineet sisällä?

Ja entäs kun on jalat irti, nini liikkuuko vaimentimen ja ilmajousen puikko vapaasti vai tahmaako?

kauris
09.09.2019, 11.29
Ihan rockarin omia suosittelemia omia öljyjä. Vaahtomuovirinkuloiden kanssa on mun mielestä ollut aina sama ongelma keulasta tai öljystä riippumatta. Ne on uutena paketista tosi tiiviit ja about oikean halkaisijan ja helposti asennettavissa. Mutta ne imee itseensä öljyyn upotettuina ja käytettyinä mahtavasti sitä voiteluöljyä ja turpoavat halkaisijaltaan huomattavan suuriksi. Ei siis paksuiksi tai korkeiksi mutta halkaisija kasvaa siten, että niitä on tosi vaikea saada öljyisinä takaisin keulaan ilman ryppyjä. Helppouden vuoksi kannattaa mielestäni siksi vaihtaa uudet ja käyttää öljyssä vain tosi nopeasti tai ei ollenkaan ja lisää ja imeyttää sitä öljyä sitten niihin kun ovat jo paikoillaan tiivisteiden alla. Ruiskulla käy kätevästi.

Kanuuna
09.09.2019, 15.06
...ison pussillisen uusia vaahtomuovirinkuloita...

Mistä muuten saa ison pussillisen rinkuloita? Saa muutkin vastata.
Meneekö Ebay-touhuksi ja arpapeliksi, turpoaako kuinka paljon?

kauris
09.09.2019, 16.16
Bike-componentsissa, wigglessä tai bike24-kaupassa ei ollut. Lähti just 400 euroa componentsiin ja 100 euroa wiggleen... No ei ne tiivisteet+foamit-setit paljoa maksa. n. 12 euroa. Otin Pikeen 2 settiä, rebaan yhden ja Sidiin puolestaan täydellisemmän huoltosetin o-renkaineen, kun se maksoi taas vain 15 euroa.
Mutta jossain fillarikaupassa olen sellaisen pussukan pelkkiä vaahtomuoveja nähnyt. Siinä oli tyyliin 10 tai 12 paria ja vaihtoehtoina 32 tai 35 mm ainakin.

edit. No bike-discountissa niitä olis tietty ollu... huoh. En jaksanut enää vertailla olisko muutkin mun kamat saanu sieltä samalla tai vielä halvemmalla hinnalla.
https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-foam-rings-pike-35mm-x-6mm-20-pieces-673167

3001
09.09.2019, 22.03
Paljonko porukoilla on 27.5 " 160mm keuloilla painoa?

Sambolo
10.09.2019, 07.46
Paljonko porukoilla on 27.5 " 160mm keuloilla painoa?
2.12kg(oma mittaus)160mm yari 27.5 boost.

3001
10.09.2019, 08.05
2.12kg(oma mittaus)160mm yari 27.5 boost.

Muistan ku joskus hommasin edelliseen fillariin Piken keventelymielessä, paino silloin jotain alta 1700g, nyt katoin ihan mielenkiinnosta tuon diamondin, niin sen pienen lokarin kanssa 2280g:eek:

pyoramies85
10.09.2019, 11.26
Minulla on suora 1 1/8" keula ja ostin rungon jossa on tapered head tube. Käykö tämä anglesetti suoraan pyörääni ja keulaani, saisin samalla loivennettua keulakulmaa:

https://www.bike24.com/p261384.html?q=Angleset+kit

Sambolo
10.09.2019, 15.26
Muistan ku joskus hommasin edelliseen fillariin Piken keventelymielessä, paino silloin jotain alta 1700g, nyt katoin ihan mielenkiinnosta tuon diamondin, niin sen pienen lokarin kanssa 2280g:eek:
1700 kyllä kevyt. Foxin 34 rytmi keula 130mm ja 29” boosti paino myös melkee 2kg.

3001
10.09.2019, 17.15
1700 kyllä kevyt. Foxin 34 rytmi keula 130mm ja 29” boosti paino myös melkee 2kg.

Näköjään huijasin, kaarvan yli 1800g näyttikin olevan.https://enduro-mtb.com/en/back-on-track-the-all-new-rockshox-pike-2014/

Tarkemmin kun kattelin, niin näköjään nuo piket on tuota luokkaa vieläkin. Hmm..

Sambolo
10.09.2019, 20.54
Eipä sillä painolla ole itselle merkitystä ollut, kunhan on jämäkkä ja hyvä.

nenokkias
11.09.2019, 08.29
Onko kellään kokemusta tilata iskaria täältä--->. https://www.ebay.co.uk/itm/2018-FOX-Factory-Float-DPS-165-x-40-Trunnion-Evol-SV-Shock-449-MSRP/142976801072?epid=24024832333&hash=item214a14d930:g:LlgAAOSwgKRbxU2m

Ja osaako kukaa sanoa saako tuohon etälukitusta?

kauris
11.09.2019, 09.47
Ei ole kokemusta mutta huomaathan, että myyjä on jenkeissä eli hintaan tulee päälle ensin postit ja sitten siitä yhteissummasta lasketaan vielä tullit ja alvit.

nenokkias
11.09.2019, 10.07
Juu huomasin ja mainitsevat että voivat laittaa arvon pienemmäksi. Taidan kummiskin unohtaa tuon. Saman saisi euroopasta 370€ mutta tuo etälukitus enemmän kiinostaa. Toinen vaihtoehto olisi tuo rockshoxin monarch xx.

Ohiampuja
12.09.2019, 09.39
Helppouden vuoksi kannattaa mielestäni siksi vaihtaa uudet ja käyttää öljyssä vain tosi nopeasti tai ei ollenkaan ja lisää ja imeyttää sitä öljyä sitten niihin kun ovat jo paikoillaan tiivisteiden alla...
Olen kuullut että ammattilaiset seisottaa tai siis varastoi niitä huoparenkaita öljykylvyssä. Eli tarkoitus on maksimoida se imeytyneen öljyn määrä. Mutta en ole itse päässyt näkemään että kuinka se asennus sitten tehdään. Eli mitä kikkoja se mahdollisesti vaatii.

Ohiampuja
12.09.2019, 09.43
Minulla on suora 1 1/8" keula ja ostin rungon jossa on tapered head tube. Käykö tämä anglesetti suoraan pyörääni...]
Riippuu siitä rungosta, onko siinä integroitu vai semi-integroitu ohjainlaakeri.

3001
14.09.2019, 14.14
Saako muualta, kuin dvo:n sivuilta tilattua diamondille ja topazille huollossa vaihdettavat tiivisteet ym? Ja kyllä, kysyin fillariosasta, sanoivat että pitää kysyä mtb centreltä, ja sieltä sanottiin että kysy fillariosasta :rolleyes:

Eli keulaan nämä, ei vissiin muuta tarvitse?

https://dvosuspension.com/product/seal-kit/

https://dvosuspension.com/product/air-piston-kit/

Ja topazille nämä:

https://dvosuspension.com/product/air-canister-service-kit/

https://dvosuspension.com/product/damper-rebuild-kit/

Ekaa kertaa siis iskarit ajattelin itse huoltaa.

Garnetin hissitolpalle en sitten löydä mistään Service kittiä tai vastaavaa. Meneeköhän tuohon sitten muitten valmistajien kyltit myös. Tai sitten vaan kaikki tiivisteet ym mukaan ja hydrauliikkaliikkeestä tai vastaavasta hakemaan.

Vertti83
14.09.2019, 22.58
Saksasta tilaamalla muistaakseni ainakin Bike24 ja HiBike taisi myydä DVOta ja sellaisiin vara/huolto-osia, joten lähtisin sieltä katselemaan...

3001
15.09.2019, 21.47
Saksasta tilaamalla muistaakseni ainakin Bike24 ja HiBike taisi myydä DVOta ja sellaisiin vara/huolto-osia, joten lähtisin sieltä katselemaan...

Sieltähän ne kaikki löytyykin :) iso kiitos.

Bnito
27.09.2019, 13.17
Onko Yarilla ja Lyrikillä muuta eroa kuin vaimennus patruuna (motion control vs Charger damper) ? Manuaalia kun katsoo ei kuvasta oikein muuta eroa löydä, jostain luin että Liukuputkien stefat olis lyrikissä jotenkin paremmat ?

jaggi
02.10.2019, 12.22
Moi! Sellanen kysymys kun mun pitäisi huoltaa mun Fox rp23 takaiskari, niin tarvinko sekä FOX RP23 BOOST VALVE SEAL SETin että FOX ILMAKANNUN TIIVISTESARJA DPS CTD FLOAT setin?
https://rtech.fi/fox_80300381_kit_rp23_boost_valve_seal_set.html?at tr1_id=0
https://rtech.fi/fox_80300142_ilmakannun_tiivistesarja_dps_ctd_floa t.html

Vertti83
02.10.2019, 14.17
Onko Yarilla ja Lyrikillä muuta eroa kuin vaimennus patruuna (motion control vs Charger damper) ? Manuaalia kun katsoo ei kuvasta oikein muuta eroa löydä, jostain luin että Liukuputkien stefat olis lyrikissä jotenkin paremmat ?

Ei pitäisi olla muutakuin vaimennin eroa... Täällä mm. stooria: https://www.pinkbike.com/news/ridden-and-rated-four-affordable-trail-bike-forks.html

hece
02.10.2019, 14.54
Kovin tämäkin rippuu vuosimallista ja malliversiosta. Esim Lyrik Select RC 2020:ssä ei ole parempien mallien stefoja. Lyrik Select RC 2020 olisi muutenkin valinta näistä tällä hetkellä, sitä saa 550e hintaluokassa useasta kaupasta.

tekkanine
06.10.2019, 22.32
Mikä vika tuli rockshox deluxe takaiskariin kun se vipu millä lukitaan jousi kiipeämisasentoon ei vaikuta enää mitään vaan jousi joustaa samallalailla olipa vipu miten tahansa.

pyoramies85
07.10.2019, 10.58
Voiko rockshoxin takaiskaria pidentää 100mm --> 120mm vaihtamalla eri damper bodyn?

Fat Boy
07.10.2019, 11.54
Voiko rockshoxin takaiskaria pidentää 100mm --> 120mm vaihtamalla eri damper bodyn?Onko sulla oikeasti noin lyhyt iskari jossain vai yritätkö lisätä joustomatkaa 20mm

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla

pyoramies85
07.10.2019, 13.21
Saisin halvalla 165/38mm iskarin mutta runkoon käy 184/44mm

t3mppu
08.10.2019, 09.54
Mikä vika tuli rockshox deluxe takaiskariin kun se vipu millä lukitaan jousi kiipeämisasentoon ei vaikuta enää mitään vaan jousi joustaa samallalailla olipa vipu miten tahansa.
Vaikuttaisi vaimenninpuolen vialta, jossa yleensä öljy on vaahtoutunut ja/tai välimännän paine tippunut --> vaimennusöljy ei enää ole paineistettu --> vaimennus ei toimi oikein.
Mahdollisesti myös fyysinen vika tiivisteissä tai vivussa.

Ensiapuna voi koittaa paineistaa välimännän uudelleen (tarvitset rokkarin pumppu-adapterin iskaripumppuun), mutta isolla todennäköisyydellä vaatii täyshuollon tai ainakin öljyjen vaihdon.
Jos asut Helsingissä niin voin lainaa adapteria, että saadaan paineet kohdilleen.

Miten vanha ja paljonko iskarilla ajettu sekä onko kyseessä siis perus deluxe vai super deluxe (lisäkannullinen)?

Pyöräilevä Hullu
09.10.2019, 19.24
Kysymys tokeneista.. Eli oletetaan ettei mun iskarissa oo tällä hetkellä ainuttakaan tokenia ja lisään niitä sinne 2-4kpl, mitä hyötyä/haittaa sillä saavutetaan ja mitä eroa mun pitäis huomata jousituksen käytöksessä? Jos sinne lisää tokeneita, niin pidetäänkö paineet samana, vai pitääkö yleensä vähän vähentää tai lisätä?

kauris
09.10.2019, 19.33
Painetta joutunet vähentämään lisätessäsi tokeneita, jos haluat että painauma eli sagi pysyy samana. Alkujouston sijaan tokeneiden lisäys vaikuttaa kuitenkin enemmän jouston loppuosaan eli iskari tai keula ei kovissakaan iskuissa mene pohjaan asti niin helposti. Jos toivomallasi sagilla (esim 25 tai 30 %) ilman tokeneita jousto menee helpohkosti pohjaan, tokeneiden lisäys siis auttaa. Jos taas 30 % sagillakaan keula ei koskaan mene lähellekään pohjaa, tokeneita pitää vähentää.
Usein painavammat kuskit joutuvat käyttämään enemmän tokeneita kuin kevyemmät. Ja kovemmin ajavat vastaavasti myös.

Esimerkki takaiskarista. Mulla ilman tokeneita meni hissimäkiajossa 155 psi paineella joka vastaa 27 % sagia iskari pohjaan lähes joka laskulla. Mitään isoja hyppyjä en vetänyt mutta ajan ehkä kohtalaisen kovasti jo nykyään kivikossa jne. Huollossa iskariin lisättiin 2 tokenia ja nyt 150 psi paineella sagi on vajaa 30 % ja pohjaamista ei usein tapahdu. Lähellä käydään mutta milli pari jää yleensä vajaaksi. Lopputulos siis hyvä.

Sambolo
09.10.2019, 21.20
Joo ite lisäsin keulaan kahden tilalle kaksi lisää ja tiputin vähän painetta, herkkyys kasvo ja ei tule enää pohjauksia. Vois kyllä ehkä yhen ottaa pois.

Pyöräilevä Hullu
09.10.2019, 22.14
Kiitoksia! Täytyypä koittaa viikonloppuna vaikka pari alkuun laittaa noita, kun ihan vähän just haluais paineita vähemmäksi iskarin pohjaamatta. Tällä hetkellä mun iskarissa ei oo käsittääkseni ollenkaan noita (120mm Reba)..

Vertti83
11.10.2019, 15.35
Tuo tokeneiden lisääminen on vähän kaksipiippuinen miekka, ja sitä tunnutaan aika usein tyrkytettävän defaulttivastauksena, haluttiin sitten lisää "herkkyyttä", pohjaamisen sietoa tai "midstroke supporttia", vaikka todellisuudessa homma saattais toimia paremmin toisinpäin.

Ilmajousi on aina jossakin määrin progressiivinen luonteeltaan, siinä missä kierrejousi lineaarinen. Mitä enemmän tokeneita laittaa, niin sitä progressiivisemmaksi loppujousto muuttuu, vaikuttamatta juurikaan alkujoustoon, missä itseasiassa negatiivijousi määrittää ilmajousen toimintaa enemmän ja aivan alkuvaiheessa ilmajousi on itseasiassa regressiivinen. Jos sägiä on liikaa, niin se kohta saattaakin jäädä keskelle joustoa missä negatiivijousen ja tokeneiden vaikutus on vähäinen, ja sitten kun lisää nipun tokeneita niin keula ei kyllä pohjaa, mutta herkkyys ei parane yhtään, vaikka painetta vähän tiputtaisikin. Esmes rokkarin Debonair ja Foxin Evol -systeemit perustuu pääosin suurempaan negatiivijousen tilavuuteen, joka vaikuttaa nimenomaan alkuherkkyyteen parantavasti kun negatiivijousi vaikuttaa pidemmälle joustoon...

Eli kannattaa ehkä ensin koittaa laittaa vaan lisää painetta, vaikka sägi vähän pienenisikin(keulassa muutenkin vähän viitteellinen kun ajoasento vaikuttaa), se saattaa parantua jo pelkästään sillä vaikka kuulostaakin vähän epä-intuitiiviselta. Helpompi testata kuin toukkeneitten lisääminen. Jos keulassa sattuu jo olemaan tokeneita, niin kannattaa testata myös niin että ottaa ne ensin pois ja testaa miltä sitten tuntuu. Sitten perään vaikka maksimi tokenit, niin pystyy havainnoimaan minkälainen ero "ääripäiden" välillä on, ja siitä sitten iteroi itselleen mieleisimmän asetuksen, jne...

ErnoNykanen
11.10.2019, 15.53
Aika hyviä pointteja. Tämäkin taitaa olla niitä asioita joissa herkästi mennään internetspeksailujen ja ammattikuskien perässä, mutta sitten saattaa unohtua ne ihan basic asetusten riittävän huolellinen tuunaaminen, joka kuitenkin on se tärkeämpi osuus.

tekkanine
11.10.2019, 20.08
Vaikuttaisi vaimenninpuolen vialta, jossa yleensä öljy on vaahtoutunut ja/tai välimännän paine tippunut --> vaimennusöljy ei enää ole paineistettu --> vaimennus ei toimi oikein.
Mahdollisesti myös fyysinen vika tiivisteissä tai vivussa.

Ensiapuna voi koittaa paineistaa välimännän uudelleen (tarvitset rokkarin pumppu-adapterin iskaripumppuun), mutta isolla todennäköisyydellä vaatii täyshuollon tai ainakin öljyjen vaihdon.
Jos asut Helsingissä niin voin lainaa adapteria, että saadaan paineet kohdilleen.

Miten vanha ja paljonko iskarilla ajettu sekä onko kyseessä siis perus deluxe vai super deluxe (lisäkannullinen)?

Kiitos avusta muuta valitettavasti en asu Helsingissä. Tuo on se perus deluxe ilman lisäkannua. Ajettu nyt toista kesää joku 3h viikossa ja ei mitään kovaa ajoa ole nähnyt.

Fat Boy
13.10.2019, 10.05
Saisin halvalla 165/38mm iskarin mutta runkoon käy 184/44mm

Ok. Ei onnistu. Rungon lisäksi varren täytyy olla pidempi (sekä sen sisällä kulkevat paluuvaimennuksen ja lukituksen karat) ja myös ilmakannu pitäisi vaihtaa pidempään. Eli lyhyestä kepistä ei juurikaan jää osia käytettäväksi.

Jak
09.11.2019, 13.21
Muutama viikko sitten tuli ostettua pyörä, jossa haarukkana 2010 SID World Cup. Ongelmana on, ettei haarukka palaudu kokonaan. Vaikka pyörällä ei ole kuormaa, noin 30mm joustomatkasta jää alajalkoihin. Laittamalla painoa renkaalle ja vetämällä ylös haarukka nousee kokonaan, mutta imeytyy takaisin alas nopeasti. Mahtaisiko joku tietää mistä johtuu ja saako kotikonstein fiksattua niin että saisi koko joustomatkan käyttöön?

kaakku
09.11.2019, 13.26
Siel on ilmat jumissa negatiivipuolella eli (ilmapuolen) alajalan mutterin alta löytyy venttiili josta voi suhauttaa ilmat pois ja keula palaa täyteen mittaansa. Pikkuhiljaa se kerää ne takaisin sinne, joten vika ei korjaannu. Huollon paikka.

Tämä siis jos se on Soloair-keula.

Jak
09.11.2019, 13.53
Kiitos avusta! Suhautin ilmat ulos ja palautuuhan se. Dual Air pitäisi kyseisen pumpun olla, miten mahtaa vaikuttaa asiaan?

SSGT-92
09.11.2019, 14.42
Noi rs:n dual-airit on hyviä ja herkkiäkin keuloja , kun saa itelleen säädettyä sopivaksi.
Tuolla vinkkejä ;https://cdn.sram.com/sites/default/files/techdocs/2001-2012_dual_air_tuning_guide_gen.0000000004160_rev_a .pdf

Putte2
27.11.2019, 09.50
Millaisia huoltovälejä käytätte etu ja takaiskaeissa, teettekö itse vai viettekö huoltoon? Entä onko esim RockShocks vs FOX iskarien huoltokustannuksissa ja tekemisen helppoudessa eroja, jotka kannattaisi huomioida uuden pyörän valinnassa?

Olen kuullut huhupuhetta, että Rockshocks olisi halvempi ja helpompi huoltaa? Olen ajanut täpärillä vasta vuoden kun siirryin pois läskistä. Hirvittää vaan nuo huoltokustannukset ja lyhyet huoltovälit (1v/125h). Myin juuri pyöräni pois (Canyon Neuron) ja siihen en vielä huoltoa tehnyt. Nyt kun teen uutta valintaa niin asia pohdituttaa. 300-400e vuosihuoltohinnat (etu + taka) on kyllä aika jäätävä hinta. Kannattaisiko opetella itse tekemään. FOX36 tässä on mielessä.

Sambolo
27.11.2019, 11.37
Noh, aikaisemminkin on ollut noista huolloista puhetta. Huoltovälithän alajalkojen öljyille on vielä paljon lyhyemmät kun tuo vuosi/125h. Se ei mikään mahdoton homma itse tehdä. Täyshuoltoon taas osatkin maksaa jo sen verta, että en viittisi edes lähteä opettelemaan. Omasta mielestä ~130e per pää huollosta teetettynä ei ole paha jos osat maksaa sen puolet jo tuosta. Vaan enpä ole silti saanu vielä omaa keulaa huoltoon asti kiikutettua.

Putte2
27.11.2019, 14.24
Noh, aikaisemminkin on ollut noista huolloista puhetta. Huoltovälithän alajalkojen öljyille on vielä paljon lyhyemmät kun tuo vuosi/125h. Se ei mikään mahdoton homma itse tehdä. Täyshuoltoon taas osatkin maksaa jo sen verta, että en viittisi edes lähteä opettelemaan. Omasta mielestä ~130e per pää huollosta teetettynä ei ole paha jos osat maksaa sen puolet jo tuosta. Vaan enpä ole silti saanu vielä omaa keulaa huoltoon asti kiikutettua.

Tuo öljyjen vaihto haarukalle näyttää helpolta. Kuinka usein sen teette?
Mites takaiskari?

MTB Engineer
27.11.2019, 15.33
Pyrkimys ollut tehdä ~600km eli 50h välein, mutta usein se venähtää sinne 100h kantturoihin eli 4-5x vuodessa keula ja takaiskari samalla.

JackOja
19.12.2019, 09.15
Tekeekö Performance-sarjan Foxeilla mitään vai onko ihan halpisskeidaa?

F. Kotlerburg
19.12.2019, 09.21
Hyvinkin tekee.

Hirta
14.01.2020, 18.34
Hei,

Osaako joku viisaampi kertoa pystyykö Fox 34 ja 36 keuloja vaihtamaan keskenään ilman että tulee kommervenkkejä?
Rhythm ja Float taitavat olla samaa sarjaa?

Nykyinen keula:
https://www.specialized.com/fi/en/mens-stumpjumper-comp-alloy-27-5--12-speed/p/157616?color=236404-157616

Uusi:
https://www.bike-discount.de/en/buy/fox-racing-36-float-160-27.5-performance-grip-tapered-boost-952929

Sambolo
14.01.2020, 19.16
Ei keulan sopivuuteen vaikuta juurikaan muu kuin kaulaputki ja oikeelle renkaalle sekä akselille valittu keula. Merkillä ja mallilla ei ole väliä kunhan ne on omiin käyttötarkoituksiin ja mieltymyksiin sopivat. On tuo kyseinen 36 kyllä joustoltaan 10mm pidempi, mutta tuskin siitä haittaa on.

Antza44
16.01.2020, 16.16
RockShox Monark RL tekeekö tällä mitään? Tulossa S kokoiseen 130 joustavaan runkoon 55 kiloselle. Vaihtoehtona ostaa runkosetti ilman iskaria tai tuolla. About saman maksaa lisää runkosetissä, kuin irtonakin. Rockarin keulat on ainakin kaupasta, niin pintakovia, että oksettaa. No näitä uusia ultimateja ja ym en ole testannut.

https://www.bike-components.de/en/RockShox/Monarch-RL-Rear-Shock-p43806/ (https://www.bike-components.de/en/RockShox/Monarch-RL-Rear-Shock-p43806/)

Pyöräilevä Hullu
20.01.2020, 04.06
Mikähän vikana Rockshoxin Monarch RT -iskarissa kun jää osittain pohjaan? Eli vaikka laittaa maksimipaineet, ei iskari nouse kuin 40% sag:in kohdalle.. Saiskohan tuon ite helposti kuntoon?

SSGT-92
20.01.2020, 09.21
Jos lontoo sujuu,ni tuolla ; https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rock-shox-monarch-plus-wont-expand-1067577.html samankaltaisia kokemuksia ja säikeessä mainittuna parikin ratkaisumallia. Ja ovat myös pähkäilleet syitä ko. ongelmaan.
Noilla hakusanoilla ;"
Search "stuckdown" or "stuck down" ,tuolla kehoittivat/neuvoivat tietoa etsimään

Pyöräilevä Hullu
21.01.2020, 03.46
Jos lontoo sujuu,ni tuolla ; https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rock-shox-monarch-plus-wont-expand-1067577.html samankaltaisia kokemuksia ja säikeessä mainittuna parikin ratkaisumallia. Ja ovat myös pähkäilleet syitä ko. ongelmaan.
Noilla hakusanoilla ;"
Search "stuckdown" or "stuck down" ,tuolla kehoittivat/neuvoivat tietoa etsimään

Tuota tulikin luettua aiemmin, mutta suomeksi koitin löytää ohjeita kun englanti vähän heikkoa ja tuossa vielä itelle uutta asiaa. Jos oikein ymmärsin, niin ilmaa on päässy kuivahtaneen tiivisteen läpi väärään paikkaan ja se aiheuttaa tuon pohjaan jäämisen.

Kuntoon ymmärtääkseni saa kun aukasee iskarin (pyyhettä apuna käyttäen, kun posahtaa auki jos ilmaa jääny väärään paikkaan). Purkaa sen verran osiin, että saa kaikki tiivisteet ja notkeammat öljyt vaihdettua. Sitten vaan kaikki kasaan ja ajamaan..

Hirta
21.01.2020, 17.14
Onko tälläinen ääni takaiskarissa normaalia?

Itsellä iskari on Fox DPX2

https://www.youtube.com/watch?v=RdTAZ0vDGME

eratt
27.01.2020, 21.57
Mikäs on foorumin tämänhetkinen konsensus siihen, mitkä Motonetin valikoimasta löytyvät öljyt ovat parhaita voitelu- ja vaimennusöljyjä Rockshoxin keuloihin?

Minulla on Reba, johon firman omien suositusten mukaan tulisi 5w ja 15w öljyt sekä Pike, johon puolestaan tulisi 0w ja 3w öljyt. Pärjäisikö näiden pumppujen kanssa yhdellä setillä öljyjä?

Juhis.T
27.01.2020, 23.09
Mulla nyt talveksi voitelupuolella redlinen likewateria ja kesäksi menee foxin float fluittia.

Gargamel
28.01.2020, 10.31
Joku linkkasi öljyjen vertailutaulukon taanoin . Sen mukaan Motonetin keulaöljyhyllyssä Motul 2.5w oli lähempänä RS:n 5w:tä. Oman kokemuksen mukaan näin myös oli viileissä olosuhteissa, kun ensin olin kokeillut Motulin 5w:tä.

Kama_
28.01.2020, 10.47
Mikäs on foorumin tämänhetkinen konsensus siihen, mitkä Motonetin valikoimasta löytyvät öljyt ovat parhaita voitelu- ja vaimennusöljyjä Rockshoxin keuloihin?

Minulla on Reba, johon firman omien suositusten mukaan tulisi 5w ja 15w öljyt sekä Pike, johon puolestaan tulisi 0w ja 3w öljyt. Pärjäisikö näiden pumppujen kanssa yhdellä setillä öljyjä?

Laitoin itselle SID keulaan 2/3 osaa likewateria ja 1/3 osan redline 10w keulaöljyä. Tällä setupilla tuli omaan makuun mielettömän hyvä. Viskositetti oli noin 14 cst (sama viskositeetti kuin uudessa plush 3w vaimenninöljyssä) ja alkuperäisen öljyn viskositetti on noin 16.5 cst.

Tuohon Rebaan uskaltaa kyllä laittaa vaimenninpuolelle tuota 3w öljyä. Hieman saattaa pehmentyä mut en usko et liian pehmeäksi menee, toki riippuu paljon kuskin painosta.

0w30 öljy mitä piken alajalkoihin oot laittanu käy myös Rebaan mutta Rockshox suosittelee vaihtamaan tiivisteet jotka kestää synteettistä öljyä. Mut voin melkeen suositella käyttämään tuota 0w30 öljyä, ero on nimittäin aika iso verrattuna tuohon vanhaan öljyyn.

MTB Engineer
28.01.2020, 11.01
Mun kokemuksieni mukaan Motulin 2.5W toimii kevyellä <85kg kuskilla Motion Controlissa paremmin kuin saman valmistajan 5W, jolla keulaa ei saa tarpeeksi nopeaksi. Suurin ongelma vaimenninöljyissä on tuo idioottimainen imperiaalisen järjestelmän mukainen painon merkkaus. Oikea tapa olisi verrata öljyn viskositeettia, joka ratkaisee myös vaimennuskyvyn. Nyt eri valmistajien 5W öljyissä voi olla suuriakin viskositeettieroja.

Sambolo
28.01.2020, 11.06
Saakos esim 29 rokkarin yari 150mm muunnettua 170mm? mietin vaa ku liukuputkissa 150 ja 160 vaihtoehdot. Ja sopiskohan 27.5 160mm yarin ilmaruoto 29" 150mm yariin, tehden siitä 160mm? Vai onko eri rengaskoolla varustetut eri ilmamännillä?

eratt
28.01.2020, 11.37
Laitoin itselle SID keulaan 2/3 osaa likewateria ja 1/3 osan redline 10w keulaöljyä. Tällä setupilla tuli omaan makuun mielettömän hyvä. Viskositetti oli noin 14 cst (sama viskositeetti kuin uudessa plush 3w vaimenninöljyssä) ja alkuperäisen öljyn viskositetti on noin 16.5 cst.

Tuohon Rebaan uskaltaa kyllä laittaa vaimenninpuolelle tuota 3w öljyä. Hieman saattaa pehmentyä mut en usko et liian pehmeäksi menee, toki riippuu paljon kuskin painosta.

0w30 öljy mitä piken alajalkoihin oot laittanu käy myös Rebaan mutta Rockshox suosittelee vaihtamaan tiivisteet jotka kestää synteettistä öljyä. Mut voin melkeen suositella käyttämään tuota 0w30 öljyä, ero on nimittäin aika iso verrattuna tuohon vanhaan öljyyn.

Ai, siis Reba ei kestä esim. Motulin synteettisiä keulaöljyjä ilman tiivisteiden vaihtoa?

SSGT-92
28.01.2020, 14.39
Saakos esim 29 rokkarin yari 150mm muunnettua 170mm? mietin vaa ku liukuputkissa 150 ja 160 vaihtoehdot. Ja sopiskohan 27.5 160mm yarin ilmaruoto 29" 150mm yariin, tehden siitä 160mm? Vai onko eri rengaskoolla varustetut eri ilmamännillä?
Tuolla ;https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/170mm-29er-lyrik-yari-1022498.html ovat pähkäilleet lyrik/yari muuttamista 170mm joustolle.Jotkut siinä onnistuneetkin.
Vai onko liian vanhaa tarinaa?

Kama_
28.01.2020, 16.39
Ai, siis Reba ei kestä esim. Motulin synteettisiä keulaöljyjä ilman tiivisteiden vaihtoa?

Ongelmia voi ilmetä tiivisteiden turpoamisen merkeissä. Se et ilmeneekö oikeasti on taas toinen juttu.

kauris
31.01.2020, 17.05
Mitkä kaupoista tarjoaa laajimpia valikoimia takaiskareita? Mietin jos päivittäisi 2018 Canyon Spectralin iskarin 2019-2020 mallin iskariin eli ottaisi käyttöön saman pidemmän joustomatkan kuin 2019-2020 malleissa on vakiona. Runkohan on pysynyt koko ajan samana. Etsinnässä siis olisi 230x65 iskari. Joko RS Super deluxe tai Foxin dpx2.
Ja ei mitään 800 euron vaan ennemmin hyvässä tarjouksessa oleva perusmalli tyyliin max 400 eurolla jos sellaisia vain on. Joku mid-tune kai olis ihan käypänen.
Pari kertaa vähän googlailleena en oikein tahdo löytää juuri tuon mittaisia eli 230x65 mm iskareita. Canyonin lisäksi käytössä kyllä mm YT:n Caproissa.

Vanhan iskarin puslat, reducerit mitälie käyvät sitten oletettavasti tähän uuteen suoraan eli niitä en tarvinne.

Poy
03.02.2020, 09.53
Fatbiken joustokeulana Manitou Mastodon on ollut ajossa toukokuusta lähtien, mutta mielestäni tuo oli vanhempaa mallia kuin viime vuoden. Ajattelin vaihtaa jäykän keulan, kun nyt vähän enemmän lunta tullut ja mahdollisesti huollattaa tuon mastodonin. Mitä kelan huollossa tehdään ja onko tässä vaiheessa siitä mitään hyötyä huollosta?

Jocce
10.02.2020, 12.49
https://aijaa.com/6ZpQ1mMitä takaiskarin kiinnityskohdan vaihtaminen saa aikaiseksi? Itse päättelisin sen lisäävän joustomatkaa, tai vaihtoehtoisesti pienentävän, kun iskarista loppuu matka nopeammin. En saa nyt kännykällä kuvaa liitettyä, mutta näkyy täältä https://aijaa.com/6ZpQ1m.

https://aijaa.com/6ZpQ1m

Fat Boy
10.02.2020, 12.56
https://aijaa.com/6ZpQ1mMitä takaiskarin kiinnityskohdan vaihtaminen saa aikaiseksi? Itse päättelisin sen lisäävän joustomatkaa, tai vaihtoehtoisesti pienentävän, kun iskarista loppuu matka nopeammin. En saa nyt kännykällä kuvaa liitettyä, mutta näkyy täältä https://aijaa.com/6ZpQ1m.

https://aijaa.com/6ZpQ1mJoustomatka renkaalla lyhenee, vaimennus ja jousitus muuttuu kovemmaksi.

Jocce
10.02.2020, 21.27
Joustomatka renkaalla lyhenee, vaimennus ja jousitus muuttuu kovemmaksi.
Niinpä tietysti, kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Parempi varmaan pitää alkuperäisessä asennossa kun noita säätöjä on muutenkin riittämiin tuossa iskarissa.

Sambolo
10.02.2020, 21.41
Eiköhän tuo ole ns flipchip? Eli muutetaan geometriaa jyrkemmäksi/loivemmaksi.

Fat Boy
11.02.2020, 19.52
Eiköhän tuo ole ns flipchip? Eli muutetaan geometriaa jyrkemmäksi/loivemmaksi.Ei mun mielestä, kun reikälinja on kuvasta katsoen kutakuinkin suorassa kulmassa iskariin nähden, niin perän korkeus ei muutu. Painuma tosin muuttuu, mutta sehän korjataan paineella oikeaksi.

Toki, kuva ei ole suoraan sivulta, niin on vaikeampi arvioida, muuttuuko kulma vähän vai ei yhtäön. Mutta se on varmaa, että jousituksen vipusuhde tuossa muuttuu, jolloin vaimennus ja jousivoima muuttuu myös.

jakkok
18.03.2020, 10.33
Miksi joustomatka on eri kokoisella renkaalla eri (sama air shaft)?

Suitable for: Pike Solo Air
Travel:
27,5": 160mm
29": 140mm
Length: 255mm

Jos/kun laitan 140mm joustavaan Pikeen 27,5 kiekkojen tilalle 29 kiekot. Lyheneekö joustomatka oikeasti? Miksi?

j

Sambolo
18.03.2020, 10.53
Johtuisko siitä että eri rengaskoolle suunnitellussa keulassa on eri pituiset alajalat ja sisuskalut.

jakkok
18.03.2020, 11.17
Johtuisko siitä että eri rengaskoolle suunnitellussa keulassa on eri pituiset alajalat ja sisuskalut.Kiitos! Näin voi olla joo. Tässä mua hämäs nyt tuo 27,5plussakoko. Sama boosti keula kun on ilmoitettu kahdelle eri rengaskoolle, jossa jalat ja sisuskalut on siis samat. Mutta 29 ruotojen mukaanhan tuossa pitää juustomatka kattoa, kun ruotoa valitsee...

Brand RockShox
Model Pike RC
Wheel Size 27.5", 29"
Travel140mm
Spring Type Solo Air
Steerer Tube Length 182 mm
Axle to Arch Length 385 mm
Axle to Crown Length550 mm

j

kervelo
29.03.2020, 16.22
Onnistuuko RockShoxin etujousituksen alapään öljynvaihto/täyttö tavallisella apteekista saatavalla kertakäyttöruiskulla vai vaatiiko jotain spesiaalia?

E_K
29.03.2020, 20.19
Huomasin yari rc chargerista että vaimentimen säätönuppissa on n. millimetrin mittainen pystyliike keulaa pohjaan painaessa. Tuskin on kuitenkaan ominaisuus.

Olisiko jollakin antaa vinkkiä että kuinka tuon liikkeen saisi poistettua. Meinaa nimittäin säätövipu kolista aina kun keulassa on edes takaista liikettä.

Lähetetty minun Mi 9T laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
29.03.2020, 21.43
Onnistuuko RockShoxin etujousituksen alapään öljynvaihto/täyttö tavallisella apteekista saatavalla kertakäyttöruiskulla vai vaatiiko jotain spesiaalia?
Ei ole väliä ruiskulla, kunhan mahtuu reiästä ruikkimaan.

E_K:lle, oletko kokeillut kiristää säätönuppia?

E_K
29.03.2020, 21.59
Jep, kiristys ei jeesaa.
Nupikka mihin säätövipu tulee kiinni on juuri se joka pitää liikettä ja aiheuttaa siten äänen.
Sramin huolto-ohjeita lueskellessa ei ole vielä vastausta löytynyt kuinka tuon liikkeen ja sitä myöten äänen saisi pois.

Sambolo
30.03.2020, 12.51
No ootko kokeillu purkaa ja kasata uusiks? Jotain vikaahan siinä on jos se noin tekee ja voi vaatia varaosia.

E_K
30.03.2020, 17.42
Käytin keulan auki. Vaimentimesta löytyi rikkinäinen o-rengas joka fuskasi öljyä alajalkaan. Ainakin nyt tuntuis pelaavan ja keulan toimintakin taas sellaista kun se pitäis olla.

Nickname
04.04.2020, 12.05
Jos ajatellaan hypoteettisesti että joku olisi ostanut halvan pyörän halvalla teräsjousto Suntourkeulalla ja haluaisi vaihtaa sen ilmajousikeulaan ranteiden säästämiseksi, niin kannattaisiko tilalle ostaa 100mm joustolla niin kuin vanha vai pidempi 120mm? Siis ihan hypoteettisesti mietittynä kun eihän kukaan järkevä osta ensimmäiseksi maasturiksi halpaa teräsjousikeulaista pyörää :rolleyes:

Nickname
04.04.2020, 14.00
^ tai jos muotoilen asian hypoteettisesti niin että 100-120mm keuloilla kun ei hinnassa eroa ole kuin kymppejä, eli rahasta ei ole kyse, vaan kun toiset sanoo että pidempi keula voi rasittaa runkoa enemmän jos se on suunniteltu 100mm joustolle ja kun jotkut taas väittää ( esim oletetun pyörämerkin ) Konan halpojen mallien runkoja huonoiksi.

https://hollandbikeshop.com/fi-fi/sram/rockshox/rockshox-haarukka/rockshox-haarukka-29-tuumaa/rockshox-30-kulta-rl-solo-air-29-kartioitu-120mm-musta-564740/ tuo Rockshox 30 gold RL soloair olisi varmaan ihan hyvä tämmösessä oletetussa tapauksessa?

Fat Boy
04.04.2020, 14.22
Rungon kestävyyden kannalta ero on niin pieni, ettei sillä ole mitään merkitystä.

Mutta kieltämättä humoristinen tuo hypoteesisi. Koska eihän kukaan ikinä ostaisi moista, niitä valmistetaankin vain, jotta kauppiaat voivat esitellä huumorontajuaan.

Nickname
04.04.2020, 15.52
^ kiitoksia, mutta tuo linkkaamani rockshox näyttää olevan kartioidulla kaulaputkella eli se ei käy tuon xcr suntourin tilalle? Vai saako näihin adaptereita?
En vielä ole löytänyt 29" 120mm keulaa suoralla 1 1/8 putkella, niin pitää varmaan tyytyä 100mm joustoon mikä kyllä riittää minulle sekin.

eihän kukaan ikinä ostaisi moista, niitä valmistetaankin vain, jotta kauppiaat voivat esitellä huumorontajuaan Näimpä :) muutenhan minulle riittäisi ihan hyvin tuo rautajousi suntour mutta kivikossa ( mitä täällä päin nimittäin riittää ) käy ranteet kipeäksi.

Fat Boy
04.04.2020, 16.47
Jos siis olisit moisen hommannut ja haluaisit keulan herkemmäksi, niin voisit kokeilla vaihtaa vaimenninpuolelle notkeat öljyt. Teräsjousen sinällään pitäisi olla herkkä, jos jousen mitoitus on kuskille sopiva. Eli erittäin vähän esijännitystä jousella. En tiedä, voiko tuohon vaihtaa vaimenninöljyä ja mitä siellä nyt on ja saako sen ilmattua (jos suljettu patruuna) mutta kokeilu ei maksa mahdottomia itse tehden. Youtubessa epäilemättä joku on tuonkin avannut ja kenties kasannutkin.

Sambolo
04.04.2020, 21.29
Mulla oli 120mm keulan tilalla 160mm ja pyörä sai kyllä runtua ja kestää.

Nickname
04.04.2020, 21.30
Pahoittelen aijemman viestin minä muotoa, tottunut kirjoittamaan asioista siinä muodossa, nythän kyseessä täysin kuviteltu tilanne.

Hypoteettisesti youtubesta löytynee videoita perus huollosta eli purku-putsaus-rasvaus-kasaus, samoin muilla sivustoilla kehotetaan suoraan vaihtamaan joko pyörää tai tilalle ilmakeula.
Tarinan henkilö ei ainakaan itse usko pelkän putsauksen ja rasvauksen tuovan hirveästi pehmeyttä jousitukseen, samainen henkilö ei myöskään pyörää halua vaihtaa koska on tykästynyt tämän halvan pyörän runkoon ( mikä kuullostaakin täysin fiktiolta ja osoittaa kyseessä olevan keksitty juttu).

Saavutetaisiinko näillä halvemman pään ilmakeuloilla kuitenkaan toivottua lopputulosta?
Eli jos kuvitteellisessa vauhdikkaassa kivikossa ja patikossa tämä teräsjousi keula ei pysy mukana ja osin tästä syystä ranteet kipeytyisi niin olisiko esim. Rockshox 30 gold rl soloair 100mm ( sama jouston pituus kuin vanhassa ) selkeä parannus vai pitäisikö kuvitteellisiä euroja hukata enemmän?
Sittenhän tässä hypoteesissä tulisi vastaan kysymys kannattaisiko halpaan pyörään laittaa pyörän hintaista keulaa.

harald
04.04.2020, 23.27
Jos runko ei kestä kahden sentin pidennystä noin 45 pituudella niin se runko on romu nyt jo, se vain odottaa laukeamista.

kauris
05.04.2020, 07.54

Tiettekö eilen tuli taas tehtyä 50 h huolto (ja viikko sitten toiseen keulaan) eli alajalkojen puhdistus ja öljynvaihto. Foam ringejä en jaksa enää putsata vaan vaihdan samalla uudet tilattuani niitä ison pussukallisen. https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-foam-rings-pike-35mm-x-6mm-20-pieces-673167 Huom jos putsaat isopropanolilla https://crystal-autotarvikkeet.fi/tuote/crystal-bensiinin-jaanesto-1-l/ ja laitat vanhat foamit takaisin, kannattaa ne laittaa kuivana ensin takaisin paikoilleen ja ruikkia sillä ruiskulla sitä öljyä niihin sitten vasta. Osa ohjeista käskee uittaa ne vaahtomuovirinkulat ensin uudessa öljyssä ja asentaa vasta sitten mutta uudelleen käytetyt turpoavat liikaa ja asennus ei tahdo onnistua millään ilman ryppyjä. Rinkulan halkaisija kasvaa aivan liikaa. Uusien foamien tapauksessa hetken voi uittaa öljyssä ja asennus vielä onnistuu. Tällöinkin öljyä voi imeyttää vielä lisää asennuksen jälkeen.

Niin mutta se asia mistä piti kirjoittaa oli, että mun mielestä se alajalkojen putsaus sisältä on hankala niitten alajalkojen aivan alaosan kohdalta. Eli ohjeen mukaanhan ruiskutellaan isporopanolia jalan sisään ja putsataan ja kuivataan nukkaamattomalla rätillä. Rättejä saa isossa rullassa mm. Motonetista https://m.motonet.fi/fi/tuote/8600095/SCOTT-Shop-towel-in-a-roll-tehopaperipyyhkeet-3kpl ja rätin putken sisään työntämiseen käy kätevästi muovisen henkarin se putkiosa. Jos sitä ei ole ottanut hernepyssyksi ;)
Jollain pitkällä tikulla tai varapinnalla sitten tunkee sen rätin takaspäin sieltä alapään pienemmästä reiästä. Mutta silti siis ne alajalan viimeiset sentit ja pohja jäävät märäksi isopropanolin ja vanhan öljyn sekoitukseksi. Rättiä ei saa työnnettyä ja pyöräytettyä siellä pohjassa saakka pohjaa puhdisten ja kuivaten. Rakenne alajalan sisällä kun Rebassa, Pikessa jne on sellainen, että putkessa on ennen pohjaa kapeampi kohta ja taas lopussa leveämpi. Vähän miettinyt pitäiskö joku kerta vain valuttaa vanhat öljyt ajan kanssa pois mutta ei ruiskuttais isopropanolia ja putsaisi sen avulla.

Ohjeen sivut 14-15.
https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005294_2018_pike_revelation_service_man ual_english_rev_c.pdf

Miten olette itse toimineet?

Nickname
05.04.2020, 10.19
Jos runko ei kestä kahden sentin pidennystä noin 45 pituudella niin se runko on romu nyt jo, se vain odottaa laukeamista.

Niimpä niin... Ja mistähän minä sen voisin valmiiksi tietää, muutoin kun kokeilemalla.:seko:

Aika vaikeaa löytää 29" renkaille, 120mm joustolla, 1 1/8 suoralla putkella ja pikalinkkulla olevaa keulaa.
Onko nuo jo mukamas niin vanhentunutta tekniikkaa?

SSGT-92
05.04.2020, 12.03
https://hollandbikeshop.com/fi-fi/sram/rockshox/rockshox-haarukka/rockshox-haarukka-29-tuumaa/rockshox-30-kulta-rl-solo-air-29-kartioitu-120mm-musta-564740/ tuo Rockshox 30 gold RL soloair olisi varmaan ihan hyvä tämmösessä oletetussa tapauksessa?
Jos tuo linkkaamasi tuote on ruotoputkea lukuun ottamatta oikein (pikalinkkukeula),niin tuossa vaihtoehto ;https://www.bike-components.de/en/RockShox/Recon-RL-Solo-Air-29-Suspension-Fork-2019-Model-p63625/ .
Tai muu vastaava ja muuta se 120:ksi .

Graze
05.04.2020, 13.04
Meinasin RC Revelationin huoltaa ja 5w öljyä on ollut jemmassa pitemmän aikaa. Tätä menee 155 ml, mutta alajalkoihin 0w-30 yhteensä 20 ml. Onko kuinka kriittiset alajalkojen öljyt, vai voinko laittaa samaa 5w tai ostaa 0w-30 moottoriöljyä ensihätään?

kauris
05.04.2020, 13.42
Voit laittaa samaa. 5 w menee ihan hyvin. Öljy ei niin kriittinen kunhan jotain notkeaa on mutta määrä tärkeä. 10 ml per alajalka ei saa ylittää ainakaan paljoa.

Graze
05.04.2020, 15.13
Ok, kiitti nopsakasta vastauksesta. Huomenna olisi aikaa, ja toivottavasti intoakin käydä haarukan kimppuun.

Nickname
05.04.2020, 16.58
Jos tuo linkkaamasi tuote on ruotoputkea lukuun ottamatta oikein (pikalinkkukeula),niin tuossa vaihtoehto ;https://www.bike-components.de/en/RockShox/Recon-RL-Solo-Air-29-Suspension-Fork-2019-Model-p63625/ .
Tai muu vastaava ja muuta se 120:ksi .Oon minä lukenut muista topiceista näitä juttuja että on pidennettu 100mm --> 120mm, mutta ei tuo 120mm ole mikään pakollinen, ajattelin vaan jos pienellä hinnanerolla olisi semosen löytänyt niin sama olisi ostaa. Eikös haarukasta mene takuu jos tekee tommosen pidennyksen?

hakpas
05.04.2020, 17.20

Oma konsti alajalkojen putsaukseen on valutella suurin osa öljyistä omalla painollaan ulos. Sitten vaan bräkleeniä ruiskuttelen jalkojen pohjille. Tuolla lähtee tarpeeksi hyvin kaikki mitä näkee.
Omissa fillareissa käytössä Enduron tiivisteet, eivät päästä niin pahasti likaa sisään kuin alkureäiset. Varsinkin Foxin orkkistiivisteet päästi paljon läpi.

stefa78
05.04.2020, 23.35

https://www.tokmanni.fi/noukkija-45-cm-6420614930687 Tällä ottaa ison rätin keskeltä kiinni, jonka levittää sen jälkeen varren päälle ikään kuin kiinni olevaksi saateenvarjoksi. Sillä on sit helppo ja tarkka puhdistaa alajalat ja liukuputkien sisustat.

kauris
06.04.2020, 10.12
Toi vois tosiaan toimiakin hyvin. Tai ainakin paremmin ja hintakin halpa. Kiitos vinkistä.

MTB-aloittelija
07.04.2020, 13.44
Terve,

Sain eilen uuden fillarin(Grand Canyon 8.0 2019) ja ryhdyin tänään säätämään keulaa(2019 Fox Rhythm Float 34 29 Grip). Rebound-säädin tuntuu kuitenkin kastuvan öljystä välillä, kun käännän sitä. Onko tämä iso ongelma(lue keula vietävä huoltoon), vai selvisinkö säikähdyksellä? Onko joku tiiviste rikki vai kuuluuko tuolta vähän tiputella öljyä/onko säätimen alla asennuksen jälkeen jotain hikoilua.

J4nn3R
07.04.2020, 18.54
Muuten tullut ruuvattua pyöristä kaikenmoista, mutta joustokeuloista kokemus on vähäinen. Pari keulaa olen avannut ja lisännyt vaimennusöljyä, mutta nyt ois tarkotus tehdä ensimmäinen täyshuolto kaikkien tiivisteiden vaihdolla. Kysymys lienee käyty läpi useempia kertoja läpi, mutta en osannut hakea, jos muistatte keskustelun nimen, niin saa vinkata! Eli kysymys:

Vaimennuspuolelle tulee vaimennusöljy. Motonetista mopokamaa 5w sopinee Reconiin. Mutta tiivisteille voiteluaine? Onko noissa slickhoneyssa yms. oikeeta taikaa, ettei Motonetin hyllystä löydy sopivaa vaseliinia tuohon hommaan? Aiemmin olen lyönyt kaikkii paikkoihin öljyksi tuon vaimennusöljyn, mutta tarviiko tonne jousipuolelle jonkun muun "neljänneskylpyöljyn" oikeesti? Eli tarviiko kahta vai kolmea rasvaa ja tarviiko niissä lukee Sram oikeesti?

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

MTB Engineer
08.04.2020, 10.42
Vaimentimeen vaimenninöljyä. Reconin avoin vaimennin on vähän hankala, koska tuo painon ilmoittaminen vaimenninöljyssä ei korreloi öljyn viskositeetin kanssa, joka taas määrittää vaimennuskyvyn. Esim. Motulin 5W vastannee ~7.5W Rokkarin öljyä, joten olen itse Motion Control ja vastaaviin avoimiin vaimentimiin laittanut kevyille <80kg kuskeille joko suoraan Motulin 2.5W tai 50/50 sekoitusta 2.5W + 5W.

Rokkari suosittelee alajalkoihin mineraalimoottoriöljyä, joka mun mielestä on hyvä valinta. Vaimenninöljy käy, mutta se pysyy verrattain huonosti kiinni seinämissä, kuten liukuholkeissa, joten suosittelen moottoriöljyä speksiä vastaavailla viskositeetilla. Tiivisteet kestää mineraalin ja synteettisen, mutta toki mineraaliöljy on halvempaa.

SlickHoneyn tilalle en ole Motonetistä löytänyt sopivaa rasvaa. Jokin O-rengasrasva voisi toimia, mutta perusvaseliini on liian paksua.

J4nn3R
08.04.2020, 12.44
Juuri näitä hain, kiitos!

https://m.motonet.fi/fi/tuote/600101/CRC-Silicone-Grease-Silikonirasva-100-ml

Saattais olla sopiva lubrikantti?

Edit: Tämä ei ole Motion Control, vaan se halvempi umpipötkylä. Kuski on painava, eli toi 5W Motul sellasenaan varmaan osuu niin, että on säädettävissä.

Graze
08.04.2020, 20.52
MTB Enginjööri vastasi hyvin noista nesteistä. Laitoin ohjeen mukaan 5W vaimentimeen vaikka ehkä 2,5W olisi ollut parempi. Kevyenä kuskina sisäänvaimennusta ei juuri ikinä tarvitse kuristaa. O-renkaille ostin sitä varten tarkoitettua rasvaa, ei kuitenkaan mitään spesiaalia haarukkarasvaa, liukkaalta tuntui. Sisällä osat olivat kuin uusia. Kaikki tiivisteet ja O-renkaat vaihdoin. Huulitiivisteissä ja etenkin huoparenkaissa näkyi että on ajettu. Hyvin olivat toimineet kun lika siihen pysähtyi. Varmaan taas pari vuotta uskaltaa ajaa.

Ville86
09.04.2020, 09.57
Onko kellään tietoa rokkarin uudemmista esim. 2020 malliston haarukoiden "tire clearance" ominaisuuksista? Käytössä nyt Judy silver 27.5"-malli joka myytiin 2.8 renkaalle. Renkaalla on mielestäni liian vähän tilaa ja mietin onko rokkarin muissa 27.5" malleissa yhtään enempää, vai pitääkö siirtyä suoraan 29" malleihin. Spekseissä näyttäis kaikissa rokkarin 27.5 boost keuloissa olevan sama tila, mutta onko käytännön eroja? Kiitos.

sboke
09.04.2020, 18.49
Otin täpärin kesälaitumille ja tarkastin keulan ja takaiskarin paineet.

Ajossa huomasin että perä tuntuu olevan alhaalla ja istuessa sagi jotain 40%. kun pyörästä nousi pois niin sagi pysyi 20% ilman mitään painoa ja ei nouse koko pituuteensa.

Talvella kävin tuolla yhden lenkin missä perä laahasi myös mutta ajattelin että johtuu pakkasesta tms joten nyt ennen lähtöä katoin paineet uudelleen kohdalleen.

Viime kesän lopulla otin ilmatila spacereita pois minkä jälkeen iskari toimi normaalisti.

Mitähän tuossa säilytyksessä on käynyt että on ns kasaan vetäytyneenä kokoajan.

Muistelen että käyttöönottaessa piti pumppailla 10 iskaria kun sitä täytti oikeisiin paineisiin, voisko olla jotain saman tyylistä pitkän ajamattomuuden jälkeen. Pyörä säilytetty lämpimässä.

N-K
09.04.2020, 19.25
Oisko ilmat vaan karanneet negatiivipuolelle? Jos vaan ottais sen kannun auki, putsais, rasvais ja takasin.

Fat Boy
09.04.2020, 19.37
Minä pitäisin jalalla takapyörän maassa ja vetäisin rungosta ylös. Jos paineet tasaantuu oikein, jatkaisin ajoa. Toki, ilmakannun huolto ei ole pahitteeksi ja sen joutuu tekemään jos perä lyssähtää pian uudestaan.

Nickname
13.04.2020, 10.11
Mitähän eroa on Rockshox:in 30 gold rl ja judy gold rl keuloilla, siis muutakuin hinta? Paino molemmissa ilmoitettu paino 1814g, vaikka ei minulla olisi gramoilla edes väliä.
Rose myy 30 goldia n.265€ posteineen ja bike-dicount Judy goldia 320€ posteineen, olisiko tuo Judy 60€ lisän väärti? Ja onko tuo bike-discount kuinka luotettava kauppa?

Ville86
13.04.2020, 11.12
Mitähän eroa on Rockshox:in 30 gold rl ja judy gold rl keuloilla, siis muutakuin hinta? Paino molemmissa ilmoitettu paino 1814g, vaikka ei minulla olisi gramoilla edes väliä.
Rose myy 30 goldia n.265€ posteineen ja bike-dicount Judy goldia 320€ posteineen, olisiko tuo Judy 60€ lisän väärti? Ja onko tuo bike-discount kuinka luotettava kauppa?
On eroa. Isoin ero lienee Akselissa. 30 Gold taitaa olla 9mm QR ja Judy Gold 15x110mm. Eli tämä vaikuttaa siihen millaiset navat/kiekot siihen menee kiinni. Itse olen tilannut tavaraa bike-discountista. Eri kaupoille, myös bike-discountsille on omat ketjunsa josta kannattaa käydä katsomassa muiden kokemuksia. Muitakin pieniä eroja noilla 30 ja Judyllä on, mutta mikä on hintansa arvoinen riippuu ihan siitä sun tästä ja siihen en osaa vastata.

SSGT-92
13.04.2020, 11.32
Tuolla ;https://forum.sickbiker.com/topic/645-rockshox-suspension-forks-buyers-guide/ kerrottu rokkarin keuloista ja niiden eroista.
Kuten Ville86 mainitsi, kannattaa katsoa myös millaisille akselityypeille keulaa on saatavana, joissakin useampia vaihtoehtoja.

Nickname
13.04.2020, 11.45
^ ^^ kyllä tuolla bike-discountin sivuilla lukee Judyn kohdalla 9x100 quick release, eli kävis minun pyörään, pitää yrittää perehtyä asiaan, jos näistä jotain tajuaisi ( eli ostan kalliimman koska kalliimpi on aina parempi tai näin täällä yleensä neuvotaan "laita satanen enemmän niin saat sitä ja sitä" ) :rolleyes:

Ville86
13.04.2020, 14.29
^ ^^ kyllä tuolla bike-discountin sivuilla lukee Judyn kohdalla 9x100 quick release, eli kävis minun pyörään, pitää yrittää perehtyä asiaan, jos näistä jotain tajuaisi ( eli ostan kalliimman koska kalliimpi on aina parempi tai näin täällä yleensä neuvotaan "laita satanen enemmän niin saat sitä ja sitä" ) :rolleyes: Meinasin ekan viestiin kirjoittaa, että jos annat linkin niin helpompi arvioida. Mutta en sitten. Eri vuosimalleilla kun tuppaa olemaan eroja. Tarkistin nuo edellisen viestin speksit rokkarin vuoden 2020 mallien esitteestä. Itsellä vihdoin tilattuna uusi keula, ja kauhean suon läpi piti ekakertalaisen kahlata. "Saman" jousituksen ominaisuudet saattoivat olla jokseenkin erilaiset eri vuosimalleissa ja välillä kaupat tuntuvat ilmoittavan vuosimallit eri tavalla kuin valmistaja. Esim tämän vuoden keulat rokkarilla ovat mallia 2021, mutta joku kauppa saattaa olla listannut ne kuluvan vuoden vuoden malleiksi, eli 2020.

Sambolo
13.04.2020, 19.16
Joku 300e alken keulasta kyllä iso raha. Ite kattelisin käytettyjä. Moni päivittelee keuloja paremmiksi ja uudenkarheita saa hyvään hintaan. Noita alkaen malleja voi saada taas esim rcz bikestä reilusti alle 100euron uutenakin.

Nickname
13.04.2020, 20.00
^ laita ihmeessä linkkiä jos jossain tulee uusi keula vastaan alle 100€, ostan heti :D

Fillaritorista olen katsellut käytettyjä, on todella paljon vain hetken käytettyjä keuloja myynnissä, minulla vaan kun rajoittaa tämä ilmeisesti jo vanhahko tekniikka eli 1 1/8 suora putki ja pikalinkku, kaikki kun on järjestään joko läpiakselilla ja/tai kartioputkella. Jostain syystä fillaritori ei muuten toimi koneella vaan pitää selata puhelimella, koneella hakiessa löytyy vain noin vuoden vanhoja ilmoituksia.

Sambolo
14.04.2020, 00.08
Käytätkö nyt fillaritori.com sivua? No juu nuo specsit kyllä rajoittaa, suoraputkisia ei juurikaan vastaan tule kuin kiinamarkkinoilla uusina. Mutta siis tuolla rcz:n email tarjouksissa on ollut noita rokkarin peruskeuloja 69e ym. En ole specsejä sen kummemmin katellu, mut pitää varmaa ite alkaa ostaa noita myyntiin :D Mitä olenkin huomannut, muidenkin harrastavan.

rndm
17.04.2020, 15.19
Onko kellään tietoa rokkarin uudemmista esim. 2020 malliston haarukoiden "tire clearance" ominaisuuksista? Käytössä nyt Judy silver 27.5"-malli joka myytiin 2.8 renkaalle. Renkaalla on mielestäni liian vähän tilaa ja mietin onko rokkarin muissa 27.5" malleissa yhtään enempää, vai pitääkö siirtyä suoraan 29" malleihin. Spekseissä näyttäis kaikissa rokkarin 27.5 boost keuloissa olevan sama tila, mutta onko käytännön eroja? Kiitos.

Multa löytyy 2020 Pike Select, 35 gold ja Recon RL kaikki 27,5. Pikessä ja 35:ssä on molemmissa ollut 2,8" WTB ranger kiinni ja hyvin mahtui vielä, Recon näyttää olevan saman kokoinen mutta siihen en ole käytännössä kokeillut. Mutta tosiaan tuo 2,8 on kyllä isoin mitä noihin saa mahdutettua ja onhan noissa renkaissa eroja, ehkä joku erityisen iso 2,8 rengaskin voi tehdä tiukkaa.

_mkoo_
18.04.2020, 22.05
Oon miettinyt vaihtaa pyörää tuon letkun tilalle (letku=rockshox judy silver tk) johonkin parempaan. Mietin tuo Rokkarin Yaria tai Relevationia. Ajelen tuollaista kovaa trail ajoa ja sellaset kevyet enduro pätkät olis mukava myös kokeilla, vanha keula on surkea.

Kanuuna
19.04.2020, 00.10
^Ei kai siinä muuta kuin uutta tilalle. Katsot vaan, että on samat kiinnitykset kuin vanhassa. Ja kovaa ajoa.

Sambolo
19.04.2020, 00.34
Yari on ainakin erittäin tukeva keula, muutenkin hyvä, simppeli säätää ja sit vaa kovaa ajoa. Tarjouksesta voi löytää 300-400e pintaa. Käytettyjä myös kannattaa kattoa fillaritori.com

rndm
19.04.2020, 15.38
Jos 700e oot valmis maksamaan niin eihän siinä muuta kuin pike tai lyrik ultimatea tulemaan, riippuen kuinka järeän haluat. 500e pintaan saa noista select mallin jos haluaa vähän halvemmalla päästä.

_mkoo_
19.04.2020, 20.25
Yaria katselin ja mulla tuossa 15x110 läpiakseli, noissa monessa 15x100. Tapered keula ja 130mm joustolla, olisi hakusessa. 34-35 yläputkilla. Offset tais olla 51. On tää vaikeeta kun valinnanvaraa on paljon.

Kanuuna
19.04.2020, 21.39
Kirjoita tänne halutut speksit ja käyttökriteerit, niin raati pohtii asiat puolestasi. [emoji6]

_mkoo_
20.04.2020, 12.44
Noniin raati😎
Speksit.
1 1/8 - 1.5 Tapered
Offset 51mm
Travel 130-140
15x110 axle
29"
Jarrut on 180mm postmount
Trailipyörään, saa sopia myös enduroilusekoiluun, sekoiluksi siis ittellä se menee.

Bike Discountilla oli Yari RC solo air about 460€
Onko kokemuksia tuosta?

rndm
20.04.2020, 14.08
https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Suspension-Fork-29-PIKE-Ultimate-RC2-DebonAir-SA-140-mm-BOOST-tapered-black

siitä tilaukseen, eipähän tarvi vaihtaa parempaan ainakaan.

Kanuuna
20.04.2020, 21.30
R2:lta saa nyt ihan hyvään hintaan Jaria, Lyrikkiä ja Pikeä. Esim 150mm Lyrikki debonair-jousella joko 51 tai 42 mm offsetilla ~470€. Pike Selectiä 130 ja 140 mm samaan rahaan.
Lisäksi, jos haluaa oikeasti halvalla keulaa eikä ole kiire, niin kyttäämään RCZ:n tarjouksia.

_mkoo_
21.04.2020, 08.42
Ilmat on sitä luokkaa ettei viittis montaa viikkoa odotella. Mutta kiitän noista, aina hyödyllistä tietää pikkusen lisää paikkoja mistä voi katsella.

Sambolo
21.04.2020, 13.13
Ja pidempijoustoisia voit saada halvemmallakin, ilmaruodot ei paljoa maksa jos haluu lyhentää.

Kanuuna
21.04.2020, 19.42
Nyt olis RCZ:ssa ROCKSHOX PIKE RC 27.5+ / 29" Solo Air 140mm BOOST 15x110mm 299.99e. Koodilla RCZLIK4.

_mkoo_
21.04.2020, 21.16
En löytänyt enää...

Kanuuna
21.04.2020, 21.34
Taisi loppua aika nopeesti.

Sambolo
22.04.2020, 09.00
Onko muilla bontragerin iskaripumppua? Omalla sain koeajopyörään pari kk sit ilmat säädettyä vaivalloisesti, sen jälkee en käyttänyt. Nyt kun oman pyörän sai niin jos raivolla kiristää pään niin saa suuttimen tarpeeksi syvälle ja keulaan ilmaa, iskarissa ei ylety perille vaikka kuinka vääntäis.. Taidan mennä kyselemään palautusta ja rokkarin pumppu tilalle.

SSGT-92
22.04.2020, 09.34
Tuota, kokeiles auttaako se, että vaihdat siihen venttiiliin uuden sielun. Sellaisen jossa hiukan pitempi se venttiilin kara. Vanha mukaan ja rengasliikkeeseen ettimään, saattaa ihan saada sen sieltä, vaikka ei ne paljon maksakaan.
Uusi pumppu ei välttämättä korjaa tilannetta.
Eikös siinä iskarissa ole se auton venttiilityyppi.

Macce83
22.04.2020, 11.16
Pien kyssäri Rockshox air etujousituksesta. Miten ootte säätäny jousitusta jos näkyvillä oleva o-rengas puuttuu?

JackOja
22.04.2020, 11.33
Laita liukuputkeen ohut nippuside. Eikä ältsin tiukalle.

laattamaa
22.04.2020, 15.44
Laittaa vielä väärinpäin nin ei tarvi katkasta nipparia.

Sambolo
22.04.2020, 18.35
Onko muilla bontragerin iskaripumppua? Omalla sain koeajopyörään pari kk sit ilmat säädettyä vaivalloisesti, sen jälkee en käyttänyt. Nyt kun oman pyörän sai niin jos raivolla kiristää pään niin saa suuttimen tarpeeksi syvälle ja keulaan ilmaa, iskarissa ei ylety perille vaikka kuinka vääntäis.. Taidan mennä kyselemään palautusta ja rokkarin pumppu tilalle.
Rokkarin pumppu toimi. Vaihettii kuitenkin sielu, mikä tosin saman kokoinen, mutta istui jotenkin ylempänä ja toimii muillakin pumpuilla.

Seuraava kysymys, lyric select rc 2020, compression säätöö, en voi sanoa että huomaisin jotain eroa ääripäiden välillä? Ei liene normaalia? Yari ainakin lähes lukittui. Sagilla mitattuna ääripäiden ero pari rosenttia.

rndm
23.04.2020, 15.33
Seuraava kysymys, lyric select rc 2020, compression säätöö, en voi sanoa että huomaisin jotain eroa ääripäiden välillä? Ei liene normaalia? Yari ainakin lähes lukittui. Sagilla mitattuna ääripäiden ero pari rosenttia.

Itsellä Pike select rc 20 eikä mikään kovin iso ero ole tuossakaan, sama damper siis. Pienen lisäjäykkyyden ehkä huomaa. En tosin osaa juuri verrata mihinkään kun vanhat keulat ollut RL vaimentimella.

Sambolo
23.04.2020, 19.36
Juuh, kuulema toimii normaalisti. Ei siinä, iha hyvältä tuo keula kyllä tuntuu.

hece
23.04.2020, 23.52
Ei ole valtava ero kliksuilla ei, viimeinen kliksu kiinni tekee suurimman eron.

rndm
26.04.2020, 17.04
Mikäs avuksi kun keulassa (pike select 2020) 5-10% väliin sagia ilman kuskia? 100km ajettu keula.

janik
26.04.2020, 17.52
^eikös tuo ole ihan ok. Negatiivisen puolen paine aiheuttaa tuon. Tekee keulasta herkän

rndm
26.04.2020, 18.01
Onko näin? Toisessa keulassa (35 gold) ei ole tuota sagia ilman painoa kuin pari milliä.

janik
26.04.2020, 22.40
Jossain rs/fox vertailussa (pinkbike?) huomautettiin, että static sag on rokkarilla vähän iso ja syö kalliita millejä.

Oman pyörän keulassa on solo air, mikä on tietty eri kuin sulla. Muistaakseni sen manuskassa sag oli tuota samaa luokkaa, mikä on minustakin turhan paljon.
Solossa sagin saa nollaan pihauttamalla tolpan alapään ruuvin alla olevaa schrader-venttiiliä. Negatiivinen paine jää siinä liian pieneksi jos paineen pumppaa suoraan 0..100psi, mutta jos käyttää esim 140psi ja laskee takaisin 100psi, niin sag on hyvä.

Oletko käyttänyt painetta korkeammalla kuin millä nyt ajat?

rndm
26.04.2020, 23.36
En ole vielä kun ei ollut iskaripumppu lähellä kun tuon huomasin, se kävi kyllä mielessä heti. Täytyy huomenna kokeilla vielä auttaako se, mutta näköjään tuo on normaalia näissä:

"Currently, with the current DebonAir spring set up, the forks can tend to sink into their travel under their own weight."

https://www.bikeradar.com/news/rockshox-debonair-spring-2021/
(https://www.bikeradar.com/news/rockshox-debonair-spring-2021/)https://www.pinkbike.com/news/first-ride-rockshoxs-updated-debonair-air-spring-pond-beaver-2020.html

Kai se täytyy pidentää tuo 160mm, niin siitä tulee "aito" 150mm sitten tuon sentin sagin jälkeen :D

edit: ei tuo seal head+foot nut -kitti näköjään muutamaa kymppiä enempää maksa joten kai se täytyy tilailla kun tekee seuraavaksi huollon keulaan.

jussitre
27.04.2020, 00.12
Mikäs avuksi kun keul​assa (pike select 2020) 5-10% väliin sagia ilman kuskia? 100km ajettu keula.

Minulla uudessa Lyrikissä sama juttu ja asiaa kysyttiin myyjäliikkeen kautta maahantuojalta, jonka mukaan tuo on ominaisuus: "... sägi on kuitenkin normaali ja keula toimii vain herkemmin."

Nyt kun sillä on jonkin verran ajanu, niin tuo ylläoleva tuntuu pitävän paikkansa. Mieluisten säätöjen löytymisen jälkeen tsekkasin sägin, joka oli 25 %, ja keula tosiaan tuntuu toimivan herkästi.

rndm
27.04.2020, 00.14
Joo ominaisuushan se jonka tuo uusi debonair muuttaa. Tuolla näköjään jauhettu aiheesta enemmänkin jos jotain kiinnostaa:

https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rockshox-debonair-2021-a-1133399.html

Poy
01.05.2020, 19.41
Oliko manitou mastodon ketju jossain vai kysynkö tässä? Huollatin kyseisen keulan (120mm STD pro) alku vuodesta. Tänään asensin paikoilleen. No säätäessä huomasin että punainen säätönupikka oli vaihtanut puolta edelliseltä kerralta ja totta se on kun vanhaa kuvaa vertasin. Vaikuttaako tämä mitenkään keulan toimintaa?

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20200501/0b3f2371a6575007c072f3ed173588eb.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20200501/513fd1f9bce85375ab24cc2f6b73a995.jpg

kauris
01.05.2020, 20.36
Ei hitto, aika paha :)
Ilmeisesti alajalat (edit. eikun yläosankin kuorien on oltava) ovat molemmin puolin identtiset niin huoltaja on pystynyt kasamaan sen väärinpäin. Johtuisko siitä, että yleensä tuo keulan alajalkojen kaari on keuloissa etupuolella ja silloin ilmapuoli pyörän vasemmalla puolella (kuskista katsottuna) ja vaimennus oikealla. Tuossa pitäisi olla puolet samalla lailla (kuten oli alunperin) mutta tosiaan tuo kaari takapuolella keulan yläosan kruunuun verrattuna.

Poy
01.05.2020, 20.52
Niin huomasi tuo postauksen jälkeen että tuo teksti punaisen nupikan alla, löytyi jostain vanhasta kuvasta oikealta puolen mutta taakse päin. Ilmeisesti tämä mitä tarkoitit? http://uploads.tapatalk-cdn.com/20200501/ea2b3d3460e81a4da5b8c4839ed61241.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20200501/eb19a65d67fdf23f2afdee1982aa2e1e.jpg

Sambolo
01.05.2020, 21.10
Näyttäis että kruunu putkineen siis väärinpäin alajaloissa :D Monestihan siinä kruunussa voi olla offsettiakin. Kyllä ilmottaisin huoltoon.

Gargamel
02.05.2020, 10.43
Oletettavasti kruunun pitäisi olla niin päin että se vie etupyörää eteenpäin. En tunne ko. keulaa enkä saa kuvasta selvää että onko astelma ennen vai jälkeen väärin.

Edit: kyllä netin kuvista käy ilmi että nupin ja kruunun tekstin pitäisi olla kuskista nähden oikealla, ja offsettiakin näyttäisi olevan. Kuten Sambolo jo yllä arveli, niin kruunu on alajaloissa väärinpäin.

Poy
02.05.2020, 22.35
Joo, huoltomies lupasi vaihtaa oikeinpäin ja vaihtoikin sen tänään. En ymmärtänyt tuota kommenttia ”se vie pyörää eteenpäin” tai tätä offsetti juttua. Onkohan jossain selkeitä kuvia että itsekkin ymmärtäisi näistä jatkossa enemmän?