PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jousituksen pienet kysymykset

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17

Nana
14.10.2015, 21.01
Mä vaan pelkään, että mitä enemmän mulla on irto-osia mukana siellä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä niistä joku hukkuu. Huolto ei ole ihan tässä lähellä. Voisi olla itseni tuntien turvallisempi vaihtoehto pestä ne, rasvata ja jättää odottamaan keulaa ja mikäli jotain ongelmaa tulisi kasatessa, viedä sitten tuohon lähiliikkeeseen vaikka, jotta neuvovat mitenpäin asennella tiivisteet sun muut.

Fat Boy
14.10.2015, 21.43
Ja toki, jos saat niistä kuvan tänne, niin eikö lie palikat löydä järjestyksen..

nih..

Nana
14.10.2015, 22.49
Ainiin, totta. Eipä tullut mieleen, että sekin on toki mahdollista.

PK1
14.10.2015, 23.08
Noin yleisesti, kamerasta on suuri apu jos purkaa asioita jotka pitäisi saada kasaankin. Joka nippelin irroituksen jälkeen ottaa kuvan, niin kasaaminen helpottuu huomattavasti, varsinkin jos purkamisen ja kokoamisen välillä vierähtää aikaa. Kuvista on helppo tarkistaa kasausjärjestys sekä miten päin mikäkin osa on paikallaan ollut.

Nana
15.10.2015, 00.08
Hyvä idea, ei tosin tässä enää auta kun purettuna jo, mutta tuon kun muistaisi joku kerta kun osia purkaa niin varmasti helpottaisi kokoamista.

SaamiBoy
15.10.2015, 08.08
Mä vaan pelkään, että mitä enemmän mulla on irto-osia mukana siellä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä niistä joku hukkuu. Huolto ei ole ihan tässä lähellä. Voisi olla itseni tuntien turvallisempi vaihtoehto pestä ne, rasvata ja jättää odottamaan keulaa ja mikäli jotain ongelmaa tulisi kasatessa, viedä sitten tuohon lähiliikkeeseen vaikka, jotta neuvovat mitenpäin asennella tiivisteet sun muut.

Mitäs jos vaikka laittaisit ne helminauhat, kartiokiilat, tiivisteet ja muut ohjainlaakerin osat pussiin niin pienenee tuo todennäköisyys.

TimoF
15.10.2015, 08.11
jtn helminauhan näköisiä mitälie

Niistä saa kivoja koruja!

http://drumbent.com/photos/bikes/art/109_0952.JPG

lansive
15.10.2015, 23.35
Onko muilla ollut Pikessä valmiiksi vasen alajalka täynnä ilmaa kun ottaa tehtaan paketista? Helppohan ne oli nippusiteellä sihauttaa pois tiivisteen välistä, mutta vähän epäilyttää että olisko tuo rikki jo linjalta tullessaan.

Millaisia paineita olette käyttäneet? Liki satakiloisella kukkakepillä riittää puolet suosituspaineista, enkä muista että noin paljon olisi ollut heittoa kun viimeksi oli RS:n keula pyörässä. Toki ne suositukset on varman päälle, mutta silti vähän ihmetyttää.

seppo_taalasmaa
15.10.2015, 23.57
Pisteet nanalle taistelusta pyörän kanssa. Ei ihan yleistä, että nainen availee ohjainlaakereita jne. Sieltä vaan lisää kysymyksiä jos on tarvis niin koitetaan sua auttaa kun kerta kiinnostaa!

Nana
16.10.2015, 01.07
Olin sen verran kipeänä aamusta, liekö flunssaa pukkaa, että hyvä kun muistin keulan ottaa mukaan, mutta parempi se täällä katsoa se kokoaminen kun voi pyörän roudata mukana lähiliikkeeseen.

^^^Hienoja koruja ja ihana hymy.

Kiitos vaan Seppo Taalasmaa, minulla on vähän dilemma välillä, kun lievä tekniikkakammo, mutta olen vaan niin pirun utelias, että enhän minä malta olla kokeilematta ennemmin tai myöhemmin itsekin miten joku tehdään. ja ehkä vähän sitäkin, että kun naiset muutenkin hieman vähemmän pyöriään huoltelevat (tai mistä minä tiedän) ja usein oletetaan, ettei tämmöinen nainen (vielä blondi) pyörästä mitään ymmärrä niin tulee semmonen -ai ei vai! :D Eniten kyllä painaa uteliaisuus, en vaan malta olla tutkimatta miten mikäkin toimii.

seppo_taalasmaa
16.10.2015, 08.52
Olin sen verran kipeänä aamusta, liekö flunssaa pukkaa, että hyvä kun muistin keulan ottaa mukaan, mutta parempi se täällä katsoa se kokoaminen kun voi pyörän roudata mukana lähiliikkeeseen.

^^^Hienoja koruja ja ihana hymy.

Kiitos vaan Seppo Taalasmaa, minulla on vähän dilemma välillä, kun lievä tekniikkakammo, mutta olen vaan niin pirun utelias, että enhän minä malta olla kokeilematta ennemmin tai myöhemmin itsekin miten joku tehdään. ja ehkä vähän sitäkin, että kun naiset muutenkin hieman vähemmän pyöriään huoltelevat (tai mistä minä tiedän) ja usein oletetaan, ettei tämmöinen nainen (vielä blondi) pyörästä mitään ymmärrä niin tulee semmonen -ai ei vai! :D Eniten kyllä painaa uteliaisuus, en vaan malta olla tutkimatta miten mikäkin toimii.

Insinööriainesta?

JiiÄm
16.10.2015, 09.10
Pisteet nanalle taistelusta pyörän kanssa. Ei ihan yleistä, että nainen availee ohjainlaakereita jne. Sieltä vaan lisää kysymyksiä jos on tarvis niin koitetaan sua auttaa kun kerta kiinnostaa!

Komppaan, positiivisella tavalla pannu itsekkin erityisen aktiivisuuden ja innon merkille.

CamoN
16.10.2015, 13.09
Onko muilla ollut Pikessä valmiiksi vasen alajalka täynnä ilmaa kun ottaa tehtaan paketista? Helppohan ne oli nippusiteellä sihauttaa pois tiivisteen välistä, mutta vähän epäilyttää että olisko tuo rikki jo linjalta tullessaan.

Jos on vaan lyöty kasaan eikä koeajettu metriäkään (tai edes painettu kasaan paineettomana), uuden karheat hyvin voidellut tiivisteet voi olla niin tiiviit että alajalka kerää ylimääräistä painetta kasauksen aikana. Kun loppukesästä tein täyshuollon SID:lle, tuli ihmeteltyä hetki mikä sitä riivaa kun toiminta oli jotenkin epämääräistä. Kun huulitiiviste pullahti pois paikoiltaan keksin mistä ahdistaa. Ehkä tein jonkun vaiheen kasatessa huolimattomasti tai sitten vaan oli niin pienet toleranssit että alajalkaan jäi painetta puoliväkisin.

Tmh
16.10.2015, 15.21

Millaisia paineita olette käyttäneet? Liki satakiloisella kukkakepillä riittää puolet suosituspaineista, enkä muista että noin paljon olisi ollut heittoa kun viimeksi oli RS:n keula pyörässä. Toki ne suositukset on varman päälle, mutta silti vähän ihmetyttää.

Oireet kyllä viittaisi siihen, että sieltä ilmapuolella ei ole kaikki kohillaan. Toki jos keulassa on täys satsi tokeneita sisuksissa niin tarvittavat paineet on vähän pienemmät. RS:n tyyliin tuollainen pura-rasvaa-kasaa toimenpide todennäköisesti auttaa asiaan.

Nana
16.10.2015, 17.10
^^^ ja ^^^^

Kiva kuulla, mulla on vähän taipumusta innostua kunnolla kun jostakin innostun. Kyllä mä nämä vielä joku päivä osaan purkaa ja kasailla. Insinööriainesta ei taida minussa kyllä olla. Taidan olla vähän käytännönläheisempi. Yllättävän helppoja kuitenkin monet pyörän huoltotoimet lopulta, kun ne vaan opettelee.
Pojot Fillariosalle, keula oli valmis todella nopeasti. No sillä on sen verran lyhyt aika ajeltu, ettei siellä tarvinnut vielä ainakaan kaikkia öljyjä vaihdella tms, vaan keulan pidennys ja kaiken tarkistus ja ehkä jonnekin öljyn lisäys riitti. Kylläpä tuntui mukavalta 20mm lisää traveliä. Oli ihan pakko ajaa pomppimalla kotiin, kun kävin Bike Companyssa asennuttamassa keulan pyörään kiinni. Mietin hetken kasaanko ensin itse ja vien tarkistettavaksi sitten, mutta oli parempi viedä irrallaan osat niin ei tarvinnut uudelleen tarkistaessa purkaa.
Aion kyllä joku kerta purkaa tuon vielä itse, kameran kanssa, ja koota heti perään, jotta ensi kerralla sujuisi kokoaminenkin.

kauris
16.10.2015, 17.37
Kyllä ne siellä Fillariosassa varmaan vaihtoi kaikki öljyt eikä vain osaa öljyistä, kun kerran sen pidennystä (eli yhden väliholkin pois ottamista varten) varten purkivat :)
Tai toki sen pystyisi tekemään ilman vaimennuspuolen öljyn vaihtamista mutta jos kyseessä oli keulan huolto ja samalla tuo sinänsä samalla erittäin yksinkertainen pidennys, niin eiköhän ne öljyt ja tiivisteet ole vaihdettu samalla.

Greycap
16.10.2015, 17.54
Yllättävän helppoja kuitenkin monet pyörän huoltotoimet lopulta, kun ne vaan opettelee.

Ihmisen suunnittelema ja kokoama vehjehän se on. Jos on pienenä viettänyt aikansa Legojen, varsinkin Technicien, parissa niin ei pyörässä kovin montaa vaikeaa paikkaa ole. Keulan purku on asia johon en tosin itsekään ole vielä ruvennut lähinnä kahdesta syystä - sitä ei välttämättä ole fiksua tehdä olohuoneen lattialla ja siihen tarvitsee kohtalaisen määrän työkaluja ynnä muita tarvikkeita joita minulla ei ole. Ja haluaisin tehdä kyseisen operaation ekan kerran niin että mukana on joku joka tietää miten se tehdään.

lansive
16.10.2015, 18.01
Oireet kyllä viittaisi siihen, että sieltä ilmapuolella ei ole kaikki kohillaan. Toki jos keulassa on täys satsi tokeneita sisuksissa niin tarvittavat paineet on vähän pienemmät. RS:n tyyliin tuollainen pura-rasvaa-kasaa toimenpide todennäköisesti auttaa asiaan.
No ei ole kohdallaan. [emoji35]

Säätölenkillä keula muuttui tönköksi alta aikayksikön. Kotona selvisi syykin: paineet karkaavat alajalkaan ihan paikallaan ollessaankin. Päästin alajalasta paineet pois ja kun pumppasin jousen ajopaineeseen niin taas oli alajalka paineistettuna. Aina kun päästää alajalasta paineet pois niin ilmakammio paineet tippuu samalla.

Täytyy laittaa Bike-Discountiin mailia ja kysyä miten hoidetaan.

Nana
16.10.2015, 19.34
Kyllä ne siellä Fillariosassa varmaan vaihtoi kaikki öljyt eikä vain osaa öljyistä, kun kerran sen pidennystä (eli yhden väliholkin pois ottamista varten) varten purkivat :)
Tai toki sen pystyisi tekemään ilman vaimennuspuolen öljyn vaihtamista mutta jos kyseessä oli keulan huolto ja samalla tuo sinänsä samalla erittäin yksinkertainen pidennys, niin eiköhän ne öljyt ja tiivisteet ole vaihdettu samalla.

Joo, kaikki palikat sieltä ainakin samalla avattiin ja tarkistettiin, minulla jäi vaan mieleen niinkuin olisi sanonut, ettei sille vielä varsinaista huoltoa tarvinnut tehdä kun kaikki näytti vielä hyvältä, mutta olen vähän kipeänä ja sen verta väsynyt ollut tänäänkin, että en mene takuuseen, varmasti sille on kaikki tarvittava tehty kuitenkin. ja siis nakitin isukin autolla hakemaan keulan ja puhuin siksi itse vain puhelimessa heidän kanssaan.
Noissahan on ne tietyt ajotunnit, minkä jlk pitää mitäkin vaihtaa, eikä tuohon keulaan ole vielä ainakaan kaikkien osalta ajotunnit täynnä kun on niin tuore ja siten ei varmaan tarvitsisi vaihtaa kuin ne, jotka sitä jo kaipaavat. Halusin vaan siksi viedä nyt jo että saan tuon travelin lisäyksen, jota kovasti odottelin.

Greycap, minä aion jossain vaiheessa lueskella ohjeita vähän tuosta keulan purkamisesta. En toistaiseksi ole vielä perehtynyt yhtään mitä siihen tarvitaan, mutta kiinnostaisi kyllä sekin joskus opetella, että voisi ainakin jotain öljynvaihtoja tms tehdä tarvittaessa itsekin. Varsinkin jos joskus tulee joku ongelma keulan kanssa niin auttaisi jos osaisi itsekin vähän yrittää sitä korjailla.
Oli kyllä mukava kun asensivat tuon keulan Bike Companyssa minun kanssani niin, että näin kokoajan mitä tulee minnekin. Se ei toki tarkoita, että muistaisin järjestyksen ensi kerralla, mutta kyllä tollaisista aina jotain jää mieleen.

seppo_taalasmaa
16.10.2015, 20.41
Joo, kaikki palikat sieltä ainakin samalla avattiin ja tarkistettiin, minulla jäi vaan mieleen niinkuin olisi sanonut, ettei sille vielä varsinaista huoltoa tarvinnut tehdä kun kaikki näytti vielä hyvältä, mutta olen vähän kipeänä ja sen verta väsynyt ollut tänäänkin, että en mene takuuseen, varmasti sille on kaikki tarvittava tehty kuitenkin. ja siis nakitin isukin autolla hakemaan keulan ja puhuin siksi itse vain puhelimessa heidän kanssaan.
Noissahan on ne tietyt ajotunnit, minkä jlk pitää mitäkin vaihtaa, eikä tuohon keulaan ole vielä ainakaan kaikkien osalta ajotunnit täynnä kun on niin tuore ja siten ei varmaan tarvitsisi vaihtaa kuin ne, jotka sitä jo kaipaavat. Halusin vaan siksi viedä nyt jo että saan tuon travelin lisäyksen, jota kovasti odottelin.

Greycap, minä aion jossain vaiheessa lueskella ohjeita vähän tuosta keulan purkamisesta. En toistaiseksi ole vielä perehtynyt yhtään mitä siihen tarvitaan, mutta kiinnostaisi kyllä sekin joskus opetella, että voisi ainakin jotain öljynvaihtoja tms tehdä tarvittaessa itsekin. Varsinkin jos joskus tulee joku ongelma keulan kanssa niin auttaisi jos osaisi itsekin vähän yrittää sitä korjailla.
Oli kyllä mukava kun asensivat tuon keulan Bike Companyssa minun kanssani niin, että näin kokoajan mitä tulee minnekin. Se ei toki tarkoita, että muistaisin järjestyksen ensi kerralla, mutta kyllä tollaisista aina jotain jää mieleen.

Ensi viikolla ajattelin itse avata tuon pandoran liippaan :) jahka öljyt ja tiivisteet tulevat Saksan maalta.

SSGT-92
16.10.2015, 20.44
Lansive vois kokeilla sitä,että laittaa pikkasen keulaöljyä sinne ilmakammioon.Jos/kun nää nyky rokkarit kasataan vassulla,ni se öljy tiivistäis ja voitelis niit o-renkait notkeemmin ku vassupaakku.
Pikkasen = muutama ml.

Nana
16.10.2015, 23.14
Ensi viikolla ajattelin itse avata tuon pandoran liippaan :) jahka öljyt ja tiivisteet tulevat Saksan maalta.

Saa laittaa havainnollistavia kuvia jos jaksat ja muutenkin kertoilla mitä sieltä löytyy. :)

kauris
17.10.2015, 08.50
---

Olisit ottanut kännyllä videota :)
Ja tuosta tuli mieleen, että Larussa Okkan pyörähuollossa on ehkä puolivitsillä mutta varmasti totuuden siemenen sisältämä kyltti, jossa lukee tyyliin "normaali huoltohinta on x euroa, jos asiakas neuvoo vieressä x + 20 %, jos asiakas auttaa x + 50 %"
Tai ei ne sanat nyt noin olleet mutta idea oli tuo, että älä vaan jää siihen viereen sähläämään vaan anna meidän tehdä hommat rauhassa :)

Nana
17.10.2015, 12.28
Eikun hän selitti minulle samalla mitä tekee ja minä pitelin ja rasvailin samalla palikoita tarvittaessa. Kyllä hän olisi vienyt sen alas huoltotiloihin minne ei asiakkaat muutenkaan mene jos olisi halunnut sen tehdä ilman minua.

Olen kans nähnyt sen kyltin. Se on aika hauska ja pitää kyllä siinä mielessä kutinsa, että täytyy se työrauha antaa.
ja enhän minä mitään videota huomannut ottaa. Aina tajuaa vasta jälkeenpäin, mutta toisaalta tolla tavalla kun pääsee itsekin osallistumaan ja läheltä näkemään ne jää usein paremmin mieleen, siksi hän varmaan jäikin siihen kaupan puolelle sitä laittamaan ja selostamaan ja pyysi "auttamaan" (rasvaa laittamaan ja pitelemään palikoita), jos vaikka oppisi samalla. :)

lisäys. Miten voikin 20 millimetriä tuntua näin erilaiselta! Vaihdoinhan minä edelliseenkin keulan ja tuli sama pituuslisä, mutta silloin lisääntyi ominaisuudet ja laatu muutenkin, nyt lisättiin vain travelia, mutta kyllä vaan huomaa tämänkin lisän. Tosi kiva oli ajella ja pomputella menemään ton kanssa.

deee
18.10.2015, 13.42
Mitä tuotteita etu ja takajousituksen huoltoon ja ylläpitoon tarvitaan? Olen laittamassa tilausta bike discounttiin niin voisi samalla tilata valmiiksi kyseiset kamat tulevaa täpäriä varten.

kauris
18.10.2015, 19.38
Aika lailla luettelin niitä tässä ketjussa just hiljattain. Takaiskarille ei normaalein kotikonstein voi tehdä mitään muuta kuin pitää puhtaana ja liukuputkea liukastaa myös viestissäni mainitsemallani aineella. Samalla aineella liukastuu myös etujouston liukuputket. Etuhaarukan mallista riippuen sen purkaminen, tiivisteiden ja öljyjen vaihtaminen yms. on tehtävissä mutta vie aikaa, tarttee työkaluja ja ei ole ihan helppoa. Tarvittavat työkalut ja öljyt voit varmistaa just oman keulamallisi huolto-ohjeesta.

miku80
18.10.2015, 20.04
Kyllä takaiskarille ihan kotikonstein pystyy ilmakannun huollon tekemään eli putsataan, vaihdetaan tiivisteet ja uudet voitelut..

Fat Boy
18.10.2015, 20.10
Saako foxin rp2:n öljy/kaasutiivisteitä mistä kautta viisaimmin. Pikaisella otannalla tuntui euroopan alueella kaikki kauppaavan vain ilmakannun tiivistesarjaa, mutta nyt tarttis vähintään välimännän tiivisteetkin.

nih..

miku80
18.10.2015, 20.49
Etrasta saa melko laajan valikoima o-renkaita jos tietää koon tai sitten käy kysäseen mallikappaleen kera.. Useesti tullut haettua kun on duunipaikan naapurissa..

t3mppu
19.10.2015, 11.03
Ihmisen suunnittelema ja kokoama vehjehän se on. Jos on pienenä viettänyt aikansa Legojen, varsinkin Technicien, parissa niin ei pyörässä kovin montaa vaikeaa paikkaa ole. Keulan purku on asia johon en tosin itsekään ole vielä ruvennut lähinnä kahdesta syystä - sitä ei välttämättä ole fiksua tehdä olohuoneen lattialla ja siihen tarvitsee kohtalaisen määrän työkaluja ynnä muita tarvikkeita joita minulla ei ole. Ja haluaisin tehdä kyseisen operaation ekan kerran niin että mukana on joku joka tietää miten se tehdään.

höpö höpö sanon minä, suojapahvi lattialle ja menoksi :D
http://t3mppu.kapsi.fi/fillari/recon_silver_29er_parts_600px.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/fillari/recon_silver_29er_parts.jpg)

Ja itse asiaan, ei tuo mitään rakettitiedettä ole.
Ainakin rokkarilla on todella hyvät manuaalit ja tueksi vielä youtube yms. lisämateriaalit.
Varoiksi kannattaa purkuvaiheessa ottaa kuvia, että missä järjestyksessä pulikat ja tiivisteet kuuluu olla.

Mä luin nuo ohjeet ja katsoin vähän videoita, sitten hankkimaan tarpeita, tässä äkkiseltään lista mitä muistelin tarvittavan (manuaalin alussa oli lista tarpeista, mutta se ei ollut kattava):

öljyä (tässä tapauksessa tarvittiin kahta eri viskositeettia, aluksi tilasin epähuomiossa vain toista ja hain sitten hi5bikesiltä lisää)
astia mihin öljyt valuttaa
tiivistesetti saksasta
vaseliinia (otin oikeen rockshox merkkiä tiivisteiden kanssa samassa tilauksessa)
pensseli vaseliinille
puukeppi vanhasta henkarista putkien putsaukseen
"pick" -tiivisteiden irroitukseen sopivaa piikkiä en löytänyt niin vääntelin haarukasta ja pyöristin vähän viilalla kulmia
kuusiokoloavaimia, 24mm hylsy, kumivasara yms. purkamiseen tarvittavia välineitä
isopropanolia ja sille suihkepullo puhdistukseen (hyvä ja halpa isopropanolin lähde on HongKong tavaratalojen Crystal bensiinin jäänestoaine)
kumihanskat
iskaripumppu
reipasta mieltä, aikaa (jokunen tovi vierähti sunnuntaipäivästä kun tuota rauhassa ihmetteli) ja kärsivällisyyttä :D

Jos meinaa vaihtaa vaimenninpuolen öljyt, kannattaa hankkia kunnollinen hylsyavain tuon vaimentimen irroittamiseen. Ainakin tuo mun TK vaimennin oli muovia, jolloin se kärsii aika helposti lipsuvasta jakoavaimesta tai ns. yleishylsystä (sellanen monisakarainen sisältä vs. normaali 6 kulmainen).

Etua myös jos saa haarukan kiinnitettyä johonkin, mä käytin tuollaista työpenkkiä jonka väliin sen sai kiilattua, kun korjaustelineessä roikkui pyörä ilman haarukkaa :)

Nana
19.10.2015, 12.17
Hieman erinäköiset työkalupakit meillä. Tässä minun työkaluni.

http://www.kumijamatto.fi/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/u/kuusiokolosarja_7.jpg

Nana
19.10.2015, 12.18
Ei tahdo hyväksyä näin isoa työkaluvarastoa samaan viestiin, tässä loput. :D Pitänee ehkä "muutama" lisää hommata jos tuon joskus purkaa.http://ecx.images-amazon.com/images/I/71uluQqxu5L._SL1500_.jpg

PK1
19.10.2015, 13.03
^Käy ostamassa joku työkalusalkku. Alle satasellakin saa jo todella monipuolisia. Jos ei ole yhtään perustyökaluja, sellaisessa saa hyvän valikoiman suhteellisen järkevään hintaan, lisäksi niissä ne kalut pysyvät siististi paikoillaan ja säilytys on helppoa.

CamoN
19.10.2015, 13.29
Kunnollinen työkalusarja on yksi parhaista sijoituksista mitä voi tehdä kun on aloittelemassa harrastusta ja tietää ettei ole ihan heti lopettamassa. Neljässä vuodessa on kertynyt omaan talliin kaikenlaista ja kaiken kirjavaa työkalua. Pysyvät suunnilleen järjestyksessä kun on järjestelmällinen käyttäjä, mutta muuten olisin kusessa.

Laadukas setti on kertasijoituksena aika arvokas, mutta maksaa itsensä moneen kertaan takaisin.

Nana
19.10.2015, 13.47
Jep, kyllä se on hommattava. Olen toistaiseksi pärjännyt näillä, mutta täytyy varmaan lähitulevaisuudessa katsella myös jotain työkalupakkia.

seppo_taalasmaa
20.10.2015, 22.22
Huoltohommat hoidettu. Projektiin meni noin 4 tuntia kun rauhassa ihmetteli ja teki varman päälle. Ensi kerralle hankin kyllä kunnollisen 6 kulmioavainsetin ettei tarvitse bilteman lyhyttä komposettiä purkaa ja vääntää kuusikulmiota pihdeillä kun ei muuten riittänyt ala jalkojen sisälle. Se tiivisteitä varten ohjeistettu putkilo on kyllä aivan turha. huulitiivisteet menivät paikoilleen ihan sormella napakasti painamalla. Huolsin vain alajalat ja puhdistin putket. Ensi kerralla sitten pneumaattisen sylinterin ja öljyn kuristimen kimppuun.

Huolto taisi tulla tarpeeseen koska niinkuin kepuista näkee öljyä ei löytynyt alajaloista kun pari pisaraa. Tämä yllätti ja on päässyt siis kuivahtamaan.

(http://aijaa.com/UmpXTP)http://i7.aijaa.com/t/00523/14001379.t.jpg (http://aijaa.com/UmpXTP)

(http://aijaa.com/UmpXTP)

seppo_taalasmaa
21.10.2015, 15.55
Mielipide kysymys, mutta kiinnostaa silti. Mikä on riittävän hyvä keula sinun ajoosi ? Missä kohtaa keula menee hifistelyksi? Kiinnostuksen kohteena erityisesti XC keulat:

RS:
RECON
REBA
SID
SID WC XX
RS-1

FOX:
CTD
FLOAT
FLOAT ( FIT4 Performance)
FLOAT ( FIT4 Factory )
FLOAT ( FIT4 Terralogic )
FLOAT ( FIT4 iRD )

Koen itse, että Reba on ihan kiva. Raskaanpuoleisena kuskina kuitenkin keula tuntuu ajoittain jotenkin löysältä ja toivoisin eteen ja taakse maxlea. Käsittääkseni tämä tukevoittaa keulaa ainakin jonkun verran. Onko taskussa huonoja kokemuksia jostakin keulasta, jos on niin mistä ja mikä meni metsään ?

CamoN
21.10.2015, 18.54
Nyt XC-täpärissä on kiinni Fox FIT Factory CTD. Hyvin on pelannut vaikka edustaa pahamaineista 2013-vuosimallia. Hyllyssä lojuu kahdesta epäkuntoisesta yhdeksi ehjäksi koottu RS SID XLoc jos sattuu tulemaan toiselle käyttöä. Että kaipa sitä tuollaisia "tarvitsee", mutta Rebaa lähtisin varmaan hakemaan jos pitäisi saada maasturi hyvällä hinta/laatusuhteella.

deee
22.10.2015, 20.59
Täälläkin suositeltiin keulan putkien rasvailua esim tällä (http://www.bike-discount.de/en/buy/finish-line-stanchion-lube-15g-442808) tai tällä (http://www.bike-discount.de/en/buy/brunox-suspension-fork-deodorant-28151/wg_id-70), mutta tuli vastaan artikkeli missä sanottiin ettei noita kannattaisi käyttää: http://enduro-mtb.com/en/how-to-the-quick-suspension-service-after-each-tour/

It is important to know that beneath the dust seals of almost every suspension fork or shock is a lubrication system, which works either with grease or oil. If these dust seals are regularly treated with products like WD40 or Brunox spray after the ride, the oil or grease – with the significantly heavier viscosity, get’s flushed out and the fork can “run dry” – The result is a significantly drop in performance and in the worst case wear leads to malfunction.

Each suspension Manufactor we talked to told us that brunox not only make your fork seals dry, it also get's inside and destroys the oil. At the first moment when you put brunox on your fork it feels better, but for the longer performance it's not good!

juhani88
26.10.2015, 16.16
Hei, talven aikana olisi tarkoitus vaihtaa uusi keula scottiin. Mikä olisi hyvä vaihtoehto nykyisen suntourin xct tilalle? Joustoa tuossa taitaa olla 100mm ja pikalinkku 9mm ja kaulaputki 1-1/8". Ajot on suurimmaksi osaksi hiekalla ja metsäpolkuja pitkin, eikä kovin tasaista latua yleensä. Keula saisi kestää pientä hypyttelyä myös. Maksimi hinta ehkä siinä 350e hieman siintäkin voi joustaa.

Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla

tiaalto
26.10.2015, 17.54
Saisiko olla 26, 27.5 vai 29 tuumaiseen?

juhani88
26.10.2015, 19.30
Ainiin joo tuossa on 27.5".

tiaalto
26.10.2015, 21.42
http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-recon-gold-tk-27.5-solo-air-100-matt-black-grey-with-remote-option-461897/wg_id-2271

Tai jos ei niin gramman päälle ole niin vähän halvemmalla teräsputkinen versio:
https://www.bike-components.de/de/Rock-Shox/Recon-Silver-TK-Solo-Air-27-5-Federgabel-Modell-2016-p43747/

tiaalto
26.10.2015, 21.52
Niin, ja loppurahoilla katsoo sitten samaan pakettiin muuta kustannustehokasta päivitysosaa - saanee enemmän vastinetta rahoilleen kuin pistämällä kaiken keulaan, IMO.

juhani88
27.10.2015, 12.15
Kiitokset, täytyykin käydä tekemään kartoitusta mitä muuta tarvitsen. Noihin molempiin keuliin vissiin tarvii tilata se kruunu sinne sisälle mihin stemmi kiinnitetään?

tiaalto
27.10.2015, 13.05
Joo, käpy (star nut) tarvitaan. Kummassakaan ei näytä tulevan iskaripumppua mukana ja toi Recon gold näyttää olevan tarkoitettu käytettäväksi kaukolukitusvivun (poploc tai pushloc) kanssa, tosin sekään ei ilmeisesti tule paketissa mukana. Suntourilla heittänet vesilintua joten siitä saat alakoolin (crown race) otettua.

AnttiL
27.10.2015, 21.14
Paljonkos öljyä laitetaan fox float ctd takaiskarin paluuvaimennuksen puollelle (200x51), ja ilmanpaine (korvataan typpi?
Summassa laitoin öljyt ja paineet.
Toimii mutta tietäisi mikä on oikea määrä.

Bässi
31.10.2015, 00.51
Kun katot läpileikkauskuvaa iskarista se selviää. Välimännän toiselle puolelle ainoastaan ilmaa ja se mäntäkin pitäis asettaa sopivalle korkeudelle.

Nana
05.11.2015, 00.39
Minä luulin yhtenä päivänä, että keulasta hajosi lukitus, kun lukituksesta huolimatta keulaan jäi selvästi normaalia enemmän, jopa puolet normaalista, liikettä, mutta yllätyksekseni tämä korjaantui jo saman lenkin aikana.

Greycap
05.11.2015, 11.07
Minulla ei ainakaan kylmillä keleillä pitänyt lukitus kunnolla ennen kuin laitoin lisää ilmaa kompensoimaan lämpötilan laskusta johtuvaa paineen alenemista, sillä on tekemistä jo kesälläkin kun onnettomilla paineilla olevalta jouselta ei tule juurikaan apuja ylhäällä pysymiseen ja nyt se oli jo ihan pulassa. Nämä kun ei mene täysin lukkoon vaan sinne jää aina jonkun verran virtausvaraa öljylle ettei jotain sano poks jos tempaisee lukittuna johonkin terävään pattiin niin se pelkkä lukko ei vaan jaksa kantaa. Keulahan lämpenee ajossa jonkun verran joten se voisi selittää tuon itsekseen korjautumisen.

t3mppu
05.11.2015, 15.26
Minä luulin yhtenä päivänä, että keulasta hajosi lukitus, kun lukituksesta huolimatta keulaan jäi selvästi normaalia enemmän, jopa puolet normaalista, liikettä, mutta yllätyksekseni tämä korjaantui jo saman lenkin aikana.

Oliko pyörää säilytetty normaalissa asennossa vai esim. roikotettu eturenkaasta?
Kun asento on väärä, osa öljystä valuu vaimentimen "väärälle puolelle" jolloin se ei aluksi toimi normaalisti, mutta palautuu nopeasti kun öljy valuu takaisin oikealle puolelle.
Lukituksen käyttö tuossa tilassa hidastaa palautumista, kun se sulkee sitä paluureittiä.

Öljyt palautuu nopeiten, kun pumppaa keulan liikettä muutaman kerran ilman lukitusta, jos siis säilytetty haarukkaa normaalista asennosta poiketen.

Nana
05.11.2015, 19.55
Okei, hyvä tietää, että kylmä voi aiheuttaa noita. Saattaa tosiaan olla, että se lämpeni ajaessa.
Mulla on yllättävän hyvin pysynyt "normaalina" tuo toistaiseksi kylmälläkin, tämä oli eka kerta kun huomasin tuollaista. Tosin lievää jäyhyyttä olen kyllä huomannut joskus, keula ikäänkuin on vähän "kohmeessa", mutta kaipa se on sitten lämmennyt portaita ryskätessä yms. kun ei ole koskaan vielä jäänyt päälle jäyhyys.
Tiedä häntä vaikuttaako oma pompotteleva ajotyyli siihen, kai se keula paremmin pysyy lämpimänä kun on kokoajan liikkeessä. Mä en vaan saa tarpeekseni tosta joustokeulasta. :D Edelleenkin pompottelen usein ihan huvikseni tasaisella ajellessakin keulaa, kun se on niin kivaa.

Greycap
06.11.2015, 00.48
Kylmyys tekee ihan mielenkiintoisia jekkuja joskus. Pari talvea sitten oli ollut yhtenä yönä todella kova pakkasen kiristyminen, tyyliin nollakeleistä -20 asteen tienoille ja enhän minä ollut tietenkään tajunnut pyörälle mitään tehdä. Silloisen kulkineen Recon Goldissa oli todella hyvä lukitus vieläpä tankokaukosäädöllä ja se pääsikin sitten yllättämään.

Olin ajanut koko alkumatkan hyvin aurattua tietä pitkin ja pitänyt keulan lukossa mutta vähemmän ylläpidetylle tielle siirtyessä ajattelin napsauttaa lukon auki ettei hakkaa käsille niin pahasti. Hämmästys oli suuri kun etupää tipahti kuin hohtimet kaivoon, ajoasennosta tuli vähintäänkin kisakireä ja vedin saman tien pelit seis että mitä ihmettä kävi. Normaalista 100 mm joustomatkasta jäi jäljelle noin 30 mm koska pakkasukko oli pöllinyt paineet ja paennut vuorille. Kiskaisin sen käsin takaisin normimittaan ja laitoin lukon päälle, kotiin päästessä katsoin mitä mittari näytti pakkasessa ja siellä oli joku tyyliin 30 psi eli ei ihmekään että vähän sukelsi. Lopun talvea käytin normilämpötilassa melkein satakiloiselle kuskille tarkoitettuja paineita ja hienosti toimi.

SaamiBoy
06.11.2015, 09.17
Okei, hyvä tietää, että kylmä voi aiheuttaa noita. Saattaa tosiaan olla, että se lämpeni ajaessa.
Mulla on yllättävän hyvin pysynyt "normaalina" tuo toistaiseksi kylmälläkin, tämä oli eka kerta kun huomasin tuollaista. Tosin lievää jäyhyyttä olen kyllä huomannut joskus, keula ikäänkuin on vähän "kohmeessa", mutta kaipa se on sitten lämmennyt portaita ryskätessä yms. kun ei ole koskaan vielä jäänyt päälle jäyhyys.
Tiedä häntä vaikuttaako oma pompotteleva ajotyyli siihen, kai se keula paremmin pysyy lämpimänä kun on kokoajan liikkeessä. Mä en vaan saa tarpeekseni tosta joustokeulasta. :D Edelleenkin pompottelen usein ihan huvikseni tasaisella ajellessakin keulaa, kun se on niin kivaa.

Ei se kyllä taida hidasvauhtisessa ajossa juurikaan lämmetä.

Nana
07.11.2015, 00.08
Lämpeneminen on huono termi, paremminkin se ei kylmene niin paljon jos keula liikkeessä paljon.
Uskoisin, että vauhdilla ei niinkään tässä merkitystä. Veikkaisin, että vaikka ajaisi todella kovaa keula lukittuna keulan sisällä systeemit on paljon viileämpiä kuin hitaammassa vauhdissa jos keulaa käyttää kokoajan. Kyllähän se liike lämpöä saa aikaan ja estää keulaa hyytyilemästä, ainakin johonkin pisteeseen. Voi olla, että kovilla pakkasilla sama vaikka miten pompottelisi.

CamoN
07.11.2015, 09.31
Rohkenisin epäillä että niin kauan kun ajo on sen kaltaista ettei jarrut lämpene merkittävästi, ei keulan öljytkään lämpene sen kummemmin. Kysehän on siitä että viileämmässä öljyn viskositeetti muuttuu jähmeämpään päin ja sen voitelukyky sekä virtausnopeus vaimentimessa muuttuu. Jos keulan toiminta muuttuu kylmässä ulkolämpötilassa lenkin aikana, öljyllä mennee alkumatkasta pidemmän aikaa päästessään sellaiseen voiteluun, joka tapahtuu lämpimässä käytännössä välittömästi ensimmäisillä pumppauksilla.

Nana
07.11.2015, 16.23
Juuri siksi sanoinkin, että olisi osuvampaa todeta, että keula ei niin helposti jäähdy/hyydy jos sitä kokoajan aktiivisesti käyttää vrt jos se on lukittuna tai vähemmällä käytöllä (ajetaan tasaista tietä).
Olen nyt kylmillä ilmoillakin ajellut mm. portaissa, eikä siellä ole vielä kertaakaan tullut tunnetta, että keula olisi jähmeä. Sensijaan kun olen ajanut tasaisella samassa lämpötilassa tai jopa hieman vähemmän viileässä on keula tuntunut jähmeämmältä kun olen sitä tarvinnut vaikka kiven ylitykseen tms. Minusta tälle looginen selitys tuntuisi olevan, että keula ei pääse viilenemään samassa määrin esim porrasrymistelyssä, eikä siksi muutu jähmeäksi.

seppo_taalasmaa
07.11.2015, 17.37
Juuri siksi sanoinkin, että olisi osuvampaa todeta, että keula ei niin helposti jäähdy/hyydy jos sitä kokoajan aktiivisesti käyttää vrt jos se on lukittuna tai vähemmällä käytöllä (ajetaan tasaista tietä).
Olen nyt kylmillä ilmoillakin ajellut mm. portaissa, eikä siellä ole vielä kertaakaan tullut tunnetta, että keula olisi jähmeä. Sensijaan kun olen ajanut tasaisella samassa lämpötilassa tai jopa hieman vähemmän viileässä on keula tuntunut jähmeämmältä kun olen sitä tarvinnut vaikka kiven ylitykseen tms. Minusta tälle looginen selitys tuntuisi olevan, että keula ei pääse viilenemään samassa määrin esim porrasrymistelyssä, eikä siksi muutu jähmeäksi.

Vaikeaa kyllä allekirjoittaa hydrauliikan opiskelijana tuota liiketeoriaa. Voitelulla kuitenkin pyritään minimoimaan kitkaa ja sen lämmön syntyminen siten on aika pientä. On totta, että jatkuvasti tapahtuva joustoliike aiheuttaa lämpöä. Kyse kuitenkin on siitä, että kuinka paljon sitä lämpöä aiheutuu. En usko, että vaikka pneumaattinen sylinteri kokoonpuristaakin ilmaa niin siitä syntyvä lämpömäärä on näin pienissä sylintereissä vielä aika marginaalinen. Lisäksi kun otetaan huomioon, että sylinterimateriaali on metallia niin lämmönjohtokyky pois joustohaarukasta on erinomainen. Lisääntynyt liike myös lisää lämmönjohtumista kun lämpimämmät sisäosat luovuttavat lämpöä öljylle ja kylmille ulkopinnoille. Keulassa jäähdytyksessä oleva pinta-ala on niin suuri, että lämpö karkaa nopeasti lämpötilan eron ollessa suuri. Taka-iskarilla toivoa sen sijaan aktiivisella käytöllä on enemmän jos siihen kohdistuu merkittäviä voimia ja pinta-ala on pieni. Varmasti jousikäyttöiset taka-iskarit ovat kylmissä olosuhteissa varmempitoimisia.

Niinkuin jo CamoN tuotta ylhäällä fiksusti vastasi niin lämpötilan muutos vaikuttaa hydraulinesteen viskositeettikäyrään. Vaikutus kritikalisoituu yleensä noin -15C paikkeilla, jollei käytössä ole arktisen luokituksen öljyjä joilla pärjätään hyvin -35C asti. Exponentaalisesti kasvava viskositeetti voi aiheuttaa täydellisen öljyn jämähtämisen ja siten keulan rikkoutumisen. Toisena asiana pitäisi ottaa huomioon, että keuloissa käytettävät tiivisteet kuten nitriilikumista valmistettavat o-renkaat eivät ole suunniteltu erityisesti pakkasta varten. Myös näiden reaktiivisuus ja elastisuus heikkenee tuolla -15 C paikkeilla voimakkaasti.

Tietenkin jos tilalle vaihtaa sopivalla viskositeettikäyrällä varustettuja öljyjä niin eiköhän tuo keula pelaa kovillakin pakkasilla.

Nana
07.11.2015, 18.55
Ymmärrän, enkä minä suinkaan kuvittele, että keula tuottaisi mitään kovia lämpömääriä liikkeessäkään, ajattelen lähinnä, että jollakin on selitettävä keulan parempi, sulavampi toimivuus kun se on kovassa käytössä vs. kun se on ollut levossa näillä ilmoilla. Ero on joskus hyvinkin selvä, samoin kuin ero aktiviteetissa, lähes paikallaan vs. jatkuvassa kovassa liikkeessä. En itse keksi parempaa selitystä kuin, että tämän täytyy johtua kovemmasta lämmöntuotosta, joka estäisi keulaa viilenemästä tietyn pisteen yli, jolloin se alkaa muuttua toiminnaltaan jähmeämmäksi.

Kiitos muuten Greycap, kun kerroit tuosta pakkasella ilman katoamisesta. En olisi tuohon osannut varautua. Täytyy itsekin pitää silmällä keulan toimintaa ja varmaan joutuu jossain vaiheessa lisäämään ilmaa.

wex4
07.11.2015, 21.25
Käsitääkseni ilma puolella tiivisteet tuovat lämpöä ilma puolelle, vartin ajon jälkeen paineet on noussut normiin, ainakin itsellä, tänä vuonna ajan kyllä typellä.
Öljy puoli kuumenee huomattavasti enemmän, siksi mopo puolella on säiliöt tuotu letkulla viileempään paikkaan, ei meinaan ajon jälkeen kannata hypistellä, tulee rakko helposti sormiin.

hofu
08.11.2015, 13.21
Nyt löytyi itselle ylitsepääsemätön asia, pitäisi tilata takaiskariin uusi jousi. Iskari on Rockshoxi:n vivid r2c 267x89mm. Vakiojousessa on merkinnät 225x3.5. Ei meinaa tuommoista 3.5 jousta löytyä mistään? Crc:llä on kyllä nukeproofin jousia mutta ne ei meinaa mennä rockshoxiin ilman väkivaltaa. Onko kellään käytännön kokemusta?

SSGT-92
08.11.2015, 15.54
Oisko oikeen sorttisia tuol : https://www.bike-components.de/en/RockShox/Stahlfeder-fuer-Kage-Vivid-267-mm-p37184/

hofu
08.11.2015, 18.30
No niin onki! Kiitos��

Jeppistäjee
09.11.2015, 15.41
Minkälaista oilia tommonen rockkarin keula syöpi? tyhmänä kysyisin vielä että mistä sitä survotaan sisään vai ihan liukuvartta pitkin lorotellaan? Sateella keula toimii ku unelma mutta muuten on vähän nihkeä tappaus.

seppo_taalasmaa
09.11.2015, 16.46
Minkälaista oilia tommonen rockkarin keula syöpi? tyhmänä kysyisin vielä että mistä sitä survotaan sisään vai ihan liukuvartta pitkin lorotellaan? Sateella keula toimii ku unelma mutta muuten on vähän nihkeä tappaus.

http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-suspension-oil-pitstop-w15-120ml-136171/wg_id-205 Otat alajalat pois ja huolllat ne ja uusit tiivisteet ja vaahtomuovirenkaat jos ovat hapertuneet. Sitten ruiskulla työnnät 5ml tuota jalkoihin ennen pulttien kiinnittämistä pulttireijistä.

Wes-Q
10.11.2015, 12.07
Mitenkäs usein noita öljyjä pitäisi vaihtaa? Jos valmistaja ohjeistaa vaikka 50 tuntia öljynvaihtoväli niin tarkoittaako se alajaloissa olevaa öljyä vai koko keulan/iskarin huoltoa? Tässä kyselen kun tuo liukuputkien voiteluöljyn vaihto onnistuu itseltäkin mutta mitään sen suurempaa remonttia en itse ala tekemään.

mhelander
10.11.2015, 13.10
^ mikähän keula kyseessä ? Ei ainakaan Fox Vanilla R ja Rock Shox Reba Team ole vaikeita kun ei pura kokonaan pikkuosiksi. Molemmista saa kyllä valutettua öljyt pois pelkästään pudottamalla alajalat.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Wes-Q
10.11.2015, 13.19
Keula on RS Pike ja peräpäässä RS Monarch. Kummastakin olen noi liukuputken öljyt vaihtanut. Onko siis muuta öljyä tai muita huoltoja mitä kannattaa tehdä säännöllisesti?

seppo_taalasmaa
11.11.2015, 08.51
Mitenkäs usein noita öljyjä pitäisi vaihtaa? Jos valmistaja ohjeistaa vaikka 50 tuntia öljynvaihtoväli niin tarkoittaako se alajaloissa olevaa öljyä vai koko keulan/iskarin huoltoa? Tässä kyselen kun tuo liukuputkien voiteluöljyn vaihto onnistuu itseltäkin mutta mitään sen suurempaa remonttia en itse ala tekemään.

Valmistajan käyttösuositus on 50H alajalkojen huolto ja 100h täyshuolto. Tuota täyshuoltoa tosin hieman epäilen. Kyseessä kuitenkin lähes suljetut järjestelmät niin ei sinne pahemmin paskaa edes pääse. Varmasti riippuu paljon myös siitä millaisessa kelissä pyörällä ajetaan. Aurinkoa ja hyvää keliä vai mutarallia joka kerta.

devon
12.11.2015, 13.32
Pahoitteluni jo etukäteen epämääräisestä ja hyvin mielipiteitä jakavasta kysymyksestä...

Minkä verran pitää satsata iskariin ja keulaan, jotta saa hyvät? Kohteena pienikokoinen ja pienijoustoinen täysjousto, rungon mukana tulee RockShox Ario 6.5x1.5" ja RockShox Recon Gold TK 100mm. Näitä varmaan pääsee päivittämään projektin edetessä, mutta minulla ei ole mitään käsitystä iskareista tai keuloista. Apua?

Budjettiraamia: runko maksaa alle 500 (käytetty), kiekot alle 300 (käytetyt) koko pyörän hinnan toivoisin jäävän hyvinkin alle 2000 €. Runko ja kiekot löytyy, kaikki muu pitää haalia kasaan jostain. Hajanaisia tankoja, stemmejä yms. löytynee varastosta pyörimästä.

juho_u
12.11.2015, 13.43
Pahoitteluni jo etukäteen epämääräisestä ja hyvin mielipiteitä jakavasta kysymyksestä...

Minkä verran pitää satsata iskariin ja keulaan, jotta saa hyvät? Kohteena pienikokoinen ja pienijoustoinen täysjousto, rungon mukana tulee RockShox Ario 6.5x1.5" ja RockShox Recon Gold TK 100mm. Näitä varmaan pääsee päivittämään projektin edetessä, mutta minulla ei ole mitään käsitystä iskareista tai keuloista. Apua?

Budjettiraamia: runko maksaa alle 500 (käytetty), kiekot alle 300 (käytetyt) koko pyörän hinnan toivoisin jäävän hyvinkin alle 2000 €. Runko ja kiekot löytyy, kaikki muu pitää haalia kasaan jostain. Hajanaisia tankoja, stemmejä yms. löytynee varastosta pyörimästä.

Unohda kokojuttu. Saat halvemmalla paremman, kun tilaat vaikka radonin tai canyonin 2000€. Tuo osista rakentaminen tulee aina kalliimmaksi, kun valmis peli. Eri asia on, jos valmis fillari ei kelpaa.

devon
12.11.2015, 14.07
Ja projekti on projekti. Valmiissa on aika tavalla se ongelma, että alamittainen saa vain haaveilla mukavan kokoisesta pyörästä, vanhemmista malleista löytyy vielä soveltuvan pientä kokoa kääpiöillekin.

Mutta mielellään ottaisin vastauksia kysymykseen, en vinoilua tai täystyrmäystä.

t3mppu
12.11.2015, 14.55
Hieman epäselvästi ilmaistu "rungon mukana tulee" ja sitten "runko ja kiekot löytyy".
Mikäli sulla siis on jo runko + iskari, keula ja kiekot, niin sittenhän ei tosiaan paljoa puutu.

Recon on ihan ok keula ja joustomatka on todennäköisesti säädettävissä 80 / 100 / 120 mm.
Mikäli ei ole tarvetta tuolle TK lukitukselle, niin siihen kannattaa vaihtaa parempi iskunvaimenninpatruuna, jolla saa säädettyä sisäänpäin vaimennusta, jolloin haarukka on esim. jäykempi polkiessa, mutta kuitenkin niin, että täysi jousto on käytössä kun tulee isompia iskuja.

Se minkä laskee hyväksi, riippuu aika pitkälti käyttötarkoituksesta ja mitä säätöjä kaipaa.
Jos rungossa on jo iskarit, niin katsot sopivat loput osat ja ajamaan, sillä se parhaiten selviää pitääkö niille iskareille tehdä jotain vai riittävätkö olemassaolevat.

Mikäli sitten on tarve päivittää, niin uutena nuo iskarit ja etenkin keulat ovat melko suolaisen hintaisia verrattuna siihen, että ne tulisivat valmiiksi kasatun pyörän mukana, mutta onneksi on fillaritori :)

devon
12.11.2015, 15.22
Hieman epäselvästi ilmaistu "rungon mukana tulee" ja sitten "runko ja kiekot löytyy".
Mikäli sulla siis on jo runko + iskari, keula ja kiekot, niin sittenhän ei tosiaan paljoa puutu.

Recon on ihan ok keula ja joustomatka on todennäköisesti säädettävissä 80 / 100 / 120 mm.
Mikäli ei ole tarvetta tuolle TK lukitukselle, niin siihen kannattaa vaihtaa parempi iskunvaimenninpatruuna, jolla saa säädettyä sisäänpäin vaimennusta, jolloin haarukka on esim. jäykempi polkiessa, mutta kuitenkin niin, että täysi jousto on käytössä kun tulee isompia iskuja.

Se minkä laskee hyväksi, riippuu aika pitkälti käyttötarkoituksesta ja mitä säätöjä kaipaa.
Jos rungossa on jo iskarit, niin katsot sopivat loput osat ja ajamaan, sillä se parhaiten selviää pitääkö niille iskareille tehdä jotain vai riittävätkö olemassaolevat.

Mikäli sitten on tarve päivittää, niin uutena nuo iskarit ja etenkin keulat ovat melko suolaisen hintaisia verrattuna siihen, että ne tulisivat valmiiksi kasatun pyörän mukana, mutta onneksi on fillaritori :)

Juu, käytetty 2011 runko, jossa mukana nuo alkuperäiset iskari ja keula. Kiekot hankittu torilta. Paljon ei puutu, mutta ihan tarpeeksi siihen, ettei sitä ihan ajamaan pääse :D Muuten kommenttisi on juuri sitä mitä kaipaan, mielipidettä mukana tulevista osista, vihjeitä mahdollisiin modauksiin ja mielipide vielä hullun aikeesta päivittää osia. Onkohan vielä jotain mitä pitää erityisesti välttää?

Toria kytätään kovasti...

t3mppu
12.11.2015, 15.46
Juu, käytetty 2011 runko, jossa mukana nuo alkuperäiset iskari ja keula. Kiekot hankittu torilta. Paljon ei puutu, mutta ihan tarpeeksi siihen, ettei sitä ihan ajamaan pääse :D Muuten kommenttisi on juuri sitä mitä kaipaan, mielipidettä mukana tulevista osista, vihjeitä mahdollisiin modauksiin ja mielipide vielä hullun aikeesta päivittää osia. Onkohan vielä jotain mitä pitää erityisesti välttää?

Toria kytätään kovasti...
Kannattaa tarkistaa / huoltaa ne iskarit, pelkällä kovalla ajolla ainakin keulan saa melko kauheaan kuntoon..

Etenkin keula kerää sisäänsä likaa ja liukuputkien öljyt katoavat käytössä.
Rockshox:lla on hyvät ja kattavat ohjeet noiden kamojen huollosta ja purkamisesta.

Helpoimmillaan keulan kanssa riittää kun irrottaa alajalat ja putsaa jalat, liukuputket, pölytiivisteet yms. sekä lisää uudet öljyt.
Isompaan huoltoon on sitten syytä hankkia tiivistesetti.

Huollon määrän tarve riippuu toki käytöstä ja koska viimeksi huollettu, mutta nuo jalat on niin helppo ottaa irti + sinne väliin sitä p*skaa eniten kertyy.
Näistä keulojen huolloista on tässä säikeessä paljon enemmänkin infoa.

Vähän off-topikkia, mutta takavaihtaja kannattaa ehdottomasti olla ns. kytkimellinen versio jos on tarkoitus ajaa maastossa, eli Shimano Shadow+ tai Sram Type2. Voimansiirrosta sitten enempi omissa säikeissään.

skuikka
12.11.2015, 20.58
Tuohon viikon vanhaan keulanlämpenemishommaan tuli tarve viisastella. Kyllä se liike vaikuttaa öljyn lämpöön. Se lämmöntuoton juttu ei ole tiivisteiden kitkoissa tai kaasunpuristelussa, vaan siinä että iskunvaimennin nimenomaisesti muuttaa liikettä lämmöksi kun öljyä pakotetaan kuristimen läpi.
Karkeasti, sisäänjoustossa jousi jemmaa osan energiasta ja vaimennin muuttaa osan lämmöksi. Paluuliikkeen hallittuna pitääkseen, iskari muuttaa vielä jouseen varastoituneen energian lämmöksi iskarin auetessa. Toki ilma/kaasujousi hukkaa pikkaisen jääkaappiefektin vuoksi.
Hahmottelulasku fiktiivisillä, mutta sinneppäin olevilla arvoilla: keskimääräistä vaimennusvoimaa 50N, joustoliike portaan kohdalla 10cm, 100 porrasta. 1Nm (tää ei ole vääntöä, vaan voimamatka)= 1Joule. 100*0,1*50=500J. Eli siis sekunnin ajaksi 500 wattia. Eli jos vanhan ajan hehkulamppua pitäisi kymmenisen sekuntia upotettuna mukiin jossa on ne pari-kolme desiä öljyä jotka siellä vaimentimessa suhaa. Lämpiää juu.

SaamiBoy
13.11.2015, 10.34
Ja kun noilla fiktiivisillä arvoilla vielä muistaa että 500 joulea jakautuu sadan portaan ajamisen ajaksi. Josko vaikka puoleen minuuttiin ajaa niin päästään 16,7wattiin. Ja asiaa erillä tapaa tarkasteltuna kahden kilon keula fiktiivisillä arvoillac=0,5 kJ/kgC. Tuolla 500 joulella puolen asteen verran. Meneekin jo vaikeemmaksi laskea paljonko se samassa ajassa ehtii ympäristöön luovuttaa lämpötilaa samassa ajassa :)

Eli teoriassa kyllä, mutta käytännössä ei merkittäviä, ainakaan perus porrasspedeilyssä kun ajetaan se viisi porrasta kerrallaan. Kyllähän se tieten oikeassa DH-ajossa lämpenee, mutta porraspedeilyssä tuskin.

ealex
13.11.2015, 11.15
Teoria lämpenemisestä meni täysin oikein, fiktiiviset arvot taas pahasti pieleen fillarin kohdalla. Portaita ajamalla joustoliike ei ole lähelläkään 10cm 50N vaimennusvoimalla. 160mm keula, minimaalinen vaimennus ja älytön pumppaaminen – silti epäilen pääseväni 10cm joustomatkaan. :rolleyes:

Joskus 110mm keulalla ja alkuperäisillä, eli kylmässä jähmettyvillä öljyillä olen kokeilut pystyisikö lämpimältä lähtemällä ja keulaa kovasti pompottamalla pitämään sen toiminta yllä edes hiukan pitempään – niin ei, jähmettyy täsmälleen samassa ajassa, kuin tasaisella ajamalla. Noin parissa minuutissa pikkupakkasella.

Väittäisin, että itse en ainakaan kykene lämmittämään keulaa edes vaimentimen kohdalla kahta astetta. Nimittäin myös sen jälkeen kun sain keulaa toimimaan oikeilla öljyillä kylmässä yhtä hyvin, kuin kesällä, en ole huomannut mitään merkkejä keulan lämpenemisestä edes vaimentimen kohdalla. Pikkupakkasella heti kun lumihiutaleet lakkaavat sulaamasta rungolla niin ne myös lakkaavat sulaamasta keulallakin. Ja tuolla kahden asteen lämpenemisellä (mihin siis en usko ikinä pääseväni) ei ole yhtään mitään vaikutusta keulan toimintaan.

skuikka
13.11.2015, 13.32
Saamiboy laski ihan oikein, en vaan keksinyt havainnollistusta tuolle teholle. Fiktiiviset arvot oli valittu lähinnä päässälaskuhelppouden ehdoilla.Ei siellä kovin keskitehoa tosiaan ole, mutta monessa konstruktiossa vaimennin on toisen liukuputken sisällä, joten lämmönluovutuspinta-ala suoraan ulkoilmaan on suht pieni. Öljyn lämpöhän se viskositeetti-indeksn kautta vaimennukseen vaikuttaa ja öljyn virtausvastuksella se vaimennus tehdään.
Mutta joo, tämä oli tämmöinen teoreettinen pätemiskohtaus. Niinkuin aiemmin tulkin, pärrässä saa takakepin kuumaksi aika helpolla, fillarin keula on siellä toisessä päässä asteikkoa.

ealex
13.11.2015, 13.46
Perinteisissä keuloissa, jollaisia itselläni on ollut, liukuputki on kiinni kruunussa, vaimennin liukuputken yläpäässä ja öljyn ja ilman välissä ei ole kuin liukuputken ohut alumiiniseinä. Alumiininen kruunu ja alumiiniset liukuputket jäähdyttävät tehokkaasti, siksi en saa aikaan minkäänlaista lämpenemistä omassa käytössä.

mhelander
13.11.2015, 14.44
Kyllä saa melkoista rytmistelyä antaa ilmakeulalle että saa sen pidettyä notkeana. Vaikka mulla on liian notkeat freesit öljytkin sisällä.

Paljon parempi talvikeula on tuo Vanilla R kettukeula kierrejousella ja vastaavilla öljyillä. Onhan se pintalöysä pompottelja lämpimällä ja maastosliksit alla mutta kun mennään pakkasen puolelle ja alle menee ISP:t alkaa paketti toimia.

Rokspoks Reba Team on ihan vastakohta, kylmällä lähes täysin jäykkä ja yhdessä ISP:n kanssa pitää katsoa mitä tälle talvelle keksii ettei tule liukkailla pito-ongelmia pompottelusta.

SaamiBoy
13.11.2015, 16.26
Kyllä saa melkoista rytmistelyä antaa ilmakeulalle että saa sen pidettyä notkeana. Vaikka mulla on liian notkeat freesit öljytkin sisällä.

Paljon parempi talvikeula on tuo Vanilla R kettukeula kierrejousella ja vastaavilla öljyillä. Onhan se pintalöysä pompottelja lämpimällä ja maastosliksit alla mutta kun mennään pakkasen puolelle ja alle menee ISP:t alkaa paketti toimia.

Rokspoks Reba Team on ihan vastakohta, kylmällä lähes täysin jäykkä ja yhdessä ISP:n kanssa pitää katsoa mitä tälle talvelle keksii ettei tule liukkailla pito-ongelmia pompottelusta.

Onkoha sielä kondenssivettä sisällä? Kyllä mulla ainaki noi rokkarit -10 asteen pakkasella merkittävästi tönkköytyy, mutta kyllä se aivan ajettava vielä on talvioloihin nähden. Ootko kokeillu laittaa negapuolelle 10-15psi isommat paineet alkuherkkyyttä saadakseen?

mhelander
13.11.2015, 16.29
Onkoha sielä kondenssivettä sisällä? Kyllä mulla ainaki noi rokkarit -10 asteen pakkasella merkittävästi tönkköytyy, mutta kyllä se aivan ajettava vielä on talvioloihin nähden. Ootko kokeillu laittaa negapuolelle 10-15psi isommat paineet alkuherkkyyttä saadakseen?
Aika vähille on jäänyt ilmakeulan säätämisen opettelu... Sen verran hyvin on kesällä toiminut. Keulaa ei ole enää tarkoitus vaihtaa talveksi joten motivaatiota etsiä paremmat säädöt löytyy.

SaamiBoy
13.11.2015, 17.01
Aika vähille on jäänyt ilmakeulan säätämisen opettelu... Sen verran hyvin on kesällä toiminut. Keulaa ei ole enää tarkoitus vaihtaa talveksi joten motivaatiota etsiä paremmat säädöt löytyy.

Sullon se nojapyörä niin pienet paineet tarvinnee. Seuraavan huollon yhteydessä jos vaihtaa vaahtomuovirenkaat ja miksei o-renkaatkin. Ja toki kunnollinen putsaus asiaan tarkoitetulla alkoholilla. Motorexin ja rokkarin öljyjä oon käyttäny, myös o-renkaiden voiteluun ja mulle on välttäny, en usko että parasta talvikäyttöön, mutta mulle ollu ok.

niin, ne paineet, alkuherkkyyttä saa kun pumppaa positive chamberin ensin täyteen, sitte aavistuksen verran (5-15 psi) enemmän painetta negapuolelle niin tulee alkuherkkyyttä. Liikaa jos laittaa, niin negapuoli imee joustomatkaa pois, mutta alkuherkkyyttä löytyy.

mhelander
13.11.2015, 21.54
Sullon se nojapyörä niin pienet paineet tarvinnee. Seuraavan huollon yhteydessä jos vaihtaa vaahtomuovirenkaat ja miksei o-renkaatkin. Ja toki kunnollinen putsaus asiaan tarkoitetulla alkoholilla.

Justiin näin tässä pakkasten tullessa keulan huolsin...

Motorexin ja rokkarin öljyjä oon käyttäny, myös o-renkaiden voiteluun ja mulle on välttäny, en usko että parasta talvikäyttöön, mutta mulle ollu ok..

ja Motorex:n ohuet litkut on toimineet öljyinä.

niin, ne paineet, alkuherkkyyttä saa kun pumppaa positive chamberin ensin täyteen, sitte aavistuksen verran (5-15 psi) enemmän painetta negapuolelle niin tulee alkuherkkyyttä. Liikaa jos laittaa, niin negapuoli imee joustomatkaa pois, mutta alkuherkkyyttä löytyy.

Tätä tuli vähän kokeiltua kun keulaa ajoin sisään. Nyt siellä on aivan hyttysen painolla toimivat paineet ja nega on himpun vähemmän jottei ihan painu kasaan.

Pitää kokeilla ihan ulkokylmänä säätää paremmin.

Hub
14.11.2015, 12.51
Tarkoituksena olisi keväällä laittaa Bluto alle. Nyt napana 135mm salsa ja siihen jos hankkisi adapterit -> 150mm

http://salsacycles.com/components/category/hub_parts_adapters/fat_conversion_hub_end_caps_for_front_150mm

Mitäs tuo re-dish pitää sisällään? Täytyy laittaa levyihin spacerit? jos, niin mistä saa tietää tarvittavan paksuuden?

Kiitän.

SaamiBoy
16.11.2015, 10.44
Justiin näin tässä pakkasten tullessa keulan huolsin...

ja Motorex:n ohuet litkut on toimineet öljyinä.

Tätä tuli vähän kokeiltua kun keulaa ajoin sisään. Nyt siellä on aivan hyttysen painolla toimivat paineet ja nega on himpun vähemmän jottei ihan painu kasaan.

Pitää kokeilla ihan ulkokylmänä säätää paremmin.

Joo, konstit on siis käytetty. En keksi kyllä missä vika. O-renkaiden vaihto lie viimeinen oljenkorsi. Onhan noissa öljyissäkin varmasti lämpötilan funktiona eroja paksuuden muutoksessa, se vaan että miten merkittävä on täytynee selvittää jostain taulukosta, jos semmosta on olemassa. Luulis just että ko on niin pienet paineet nojapyörässä niin ei ois niin herkkä tönkkööntymiselle. Vai liekö tuossa nyt kuiten seki että nojapyörä tarvinnee herkkyyttä reippaasti enemmän keulaan, tavan pyörä ei niin ronkeri ole jos vähä pompottaa..?

mhelander
16.11.2015, 11.36
Juu näin se lienee. Herkkyyttä tarvitaan kuten lasten maasturiin ja sen pysyminen kylmässä on ainakin tämän keulan ongelma. Ohuempia öljyjä on kyllä jo vaikeaa löytää joten noita paineita pitää vielä kokeilla ja seuraavan huollon teen täyden kitin kera ja puran atomeiksi koko hoidon.

elasto
21.11.2015, 13.15
Onko kenelläkään kokemusta Rock Shoxin SID XX World Cupista talviajossa, että miten toimii pakkasella? Lähinnä kiinnostaa tuon hydraulisen XLoc-lukituksen toiminta.

IncBuff
22.11.2015, 18.50
Mulla on täpärin nokalla 2014 vuosimallin 120mm joustava Fox 32 Evolution. En oikein koko kesänä ollu tuohon varauksettoman tyytyväinen. Herkkyyttä puuttuu tai sitten keula sukeltaa liian helposti. Edellisen pyörän Reba oli parempi tuossa suhteessa. Mitähän tuon tilalle alkaisi katsella? Pike vai ehkä SID, kun tuo nyt ei mikään rymistelypyörä varsinaisesti ole vaan yleiskone. Vai saisiko tuota Foxia jotenkin tuunattua paremmaksi?

Pitts
22.11.2015, 19.08
Pikeä halvempi vaihtoehto on X-Fusion Trance. Vaihdoin oman Fox 32 Evolutionin juuri mainitsemiesi syiden vuoksi tuohon Tranceen. 34mm jaloilla kevyempi kuin Fox ja herkempi, eikä sukeltele ollenkaan kuin Fox. Ehkä ei ihan Piken tasoa, mutta hinta-laatusuhde hyvä.

hofu
23.11.2015, 00.06
Iltoja, minkälaisena nyrkkisääntöä on hyvä pitää, että miten tiukalle takaiskarin jousi kierretään paikoilleen? Iskarina rockshoxin vivid r2c. On tehty paikat pyörässä niin ahtaaksi että meinaa hangata alapuolella olevia kuoria/letkuja. Tuntuu että joutuu turhan luilleen kiertämään. Jousi on samanlainen kuin alkuperäinen mutta jäykempi.

tiaalto
24.11.2015, 22.23
Mulla on täpärin nokalla 2014 vuosimallin 120mm joustava Fox 32 Evolution. En oikein koko kesänä ollu tuohon varauksettoman tyytyväinen. Herkkyyttä puuttuu tai sitten keula sukeltaa liian helposti. Edellisen pyörän Reba oli parempi tuossa suhteessa. Mitähän tuon tilalle alkaisi katsella? Pike vai ehkä SID, kun tuo nyt ei mikään rymistelypyörä varsinaisesti ole vaan yleiskone. Vai saisiko tuota Foxia jotenkin tuunattua paremmaksi?

Noihin saa vaihdettua O/C damperin tilalle FIT-patruunan ja pojaat MTBR:ssä ainakin ovat julistaneet keulan uudelleensyntymää tuolla modilla. Taisin nähdä tuota palikkaa R-Techin sivuilla myynnissä, olisiko ollut pari sataa hintaa.

ben
24.11.2015, 22.31
Revelation RCT3 naksuu erityisesti threshold-asennossa ja syy on arvoitus. Alla video, josta nakse/kolina käy ilmi: https://youtu.be/rk6TvxVHU_Y
Mistä kannattaisi lähteä liikenteeseen? Vaimennin näytti päällisin puolin ehjältä ja öljyt on mitattu tarkalleen niin, että keula nippanappa pohjaa.

Petteri Ellilä
25.11.2015, 08.07
Onko kenelläkään kokemusta Rock Shoxin SID XX World Cupista talviajossa, että miten toimii pakkasella? Lähinnä kiinnostaa tuon hydraulisen XLoc-lukituksen toiminta.
Eipä tuo lukitus ole tahmannut pakkasellakaan, max. siinä missä itse enää viitsii ajella eli -15 astessa.

IncBuff
25.11.2015, 08.16
Noihin saa vaihdettua O/C damperin tilalle FIT-patruunan ja pojaat MTBR:ssä ainakin ovat julistaneet keulan uudelleensyntymää tuolla modilla. Taisin nähdä tuota palikkaa R-Techin sivuilla myynnissä, olisiko ollut pari sataa hintaa.Vissiin niinkö tää http://www.rtechsuspension.fi/performance-series-ctd-fit-vaimenninpatruuna.html

Harmi ettei käy mun 120mm joustavaan kepakkoon.

tiaalto
25.11.2015, 08.41
Kannattaa varmaan kuitenkin kysäistä Rtechistä tai suoraan Foxin supportista sopivaa mallia.

KnuutV
25.11.2015, 22.30
Saako jostain päin Eurooppaa luotettavasti ostettua Suntourin parempia haarukoita esim. Aion RC?

Keula sai hyvät arviot Pinkbiken testissä:
http://www.pinkbike.com/news/sr-suntour-aion-rc-fork-review-2015.html#cid1276983

IncBuff
26.11.2015, 13.49
Kannattaa varmaan kuitenkin kysäistä Rtechistä tai suoraan Foxin supportista sopivaa mallia.Ensimmäistä ei näemmä kiinnosta.

IncBuff
28.11.2015, 11.41
On se tämä foorumin voima ihmeellinen. Melkein heti em. viestin jälkeen napsahti vastaus. 2015 mallia ei saa, mutta 2016 mallia saa jonkun ajan kuluttua, joten taidan lähteä tuolle tielle koko keulan vaihtamisen sijaan.

Jula
30.11.2015, 09.27
Pitäis vaihtaa öljyt Rock Shox Recon keulaan. Millä ne liukuputkien tiivisteet kannattaa pestä?

Mulla ois jäänestoainetta, jossa on yli 98% isopropyylialkoholia ja sit vähän jotain voiteluainetta. Sopiiko se keulan puhdistamiseen?

lansive
30.11.2015, 11.54
Pitäis vaihtaa öljyt Rock Shox Recon keulaan. Millä ne liukuputkien tiivisteet kannattaa pestä?

Mulla ois jäänestoainetta, jossa on yli 98% isopropyylialkoholia ja sit vähän jotain voiteluainetta. Sopiiko se keulan puhdistamiseen?

Ainakin ennen RS:n huolto-ohjeissa käskettiin käyttää isopropanolia kaikkeen puhdistamiseen. Jos tarkoitat ulospäin näkyviä huulitiivisteitä, niin minä pesin ihan vedellä ja saippualla (Pineline) ja kuivaamisen jälkeen laitoin ohuesti silikonirasvaa pintaan (ylimääräiset tietysti pyyhitään pois ennen asennusta).

J.Kottenberg
30.11.2015, 20.36
Vantaalta Tiivistekeskuksesta saa O-renkaiden voiteluun tarkoitettua rasvaa. Sitä on jotain tavallista versiota ja synteettistä. Tavallinenkin oli lämpötilan kestoltaan riittävää muistaakseni johonkin -20C tienoille. Sitä tavallista tuli itse käytettyä kun Rokkaria kasasin. Varmaan sopii huulitiivisteenkin rasvaamiseen.

Eikö nykyisin kaikki kovan pakkasenkeston omaavat tuulilasin pesunesteet ole etyylialkoholipohjaisia ja käytännössä melkein kokonaan etanolia, eli eikö sitä pitäisi voida käyttää puhdistamiseen? Aikaisemminhan oli myös sitä puliukkoepäystävällistä metanolipesuainetta jonka eu kielsi epäterveellisenä.

Jula
30.11.2015, 21.56
Ainakin ennen RS:n huolto-ohjeissa käskettiin käyttää isopropanolia kaikkeen puhdistamiseen. Jos tarkoitat ulospäin näkyviä huulitiivisteitä, niin minä pesin ihan vedellä ja saippualla (Pineline) ja kuivaamisen jälkeen laitoin ohuesti silikonirasvaa pintaan (ylimääräiset tietysti pyyhitään pois ennen asennusta).

Niitä vaahtomuovirenkaita tarkoitin. En tunne oikein näitä termejä. Sopiiko isopropanoli niidenkin pesemiseen?

lansive
30.11.2015, 23.45
Niitä vaahtomuovirenkaita tarkoitin. En tunne oikein näitä termejä. Sopiiko isopropanoli niidenkin pesemiseen?
Ei sovi. Saippuavedellä pestään ja hyvä huuhtelu. Liotetaan öljyssä ennen asennusta ja jos ovat vähänkään rikki niin uusitaan.

ealex
01.12.2015, 10.10
Itse taas väittäisin että paljon paremmin sopii, kuin saippuavesi…

Jula
01.12.2015, 16.08
Ei sovi. Saippuavedellä pestään ja hyvä huuhtelu. Liotetaan öljyssä ennen asennusta ja jos ovat vähänkään rikki niin uusitaan.

Miksi ei sovi isopropanolilla pesu? Kiitos vinkistä öljyssä liuottamisesta.

Itse taas väittäisin että paljon paremmin sopii, kuin saippuavesi…

Oletko siis pessyt ne isopropanolilla? Ovatko kestäneet hyvin?

lansive
01.12.2015, 17.29
Miksi ei sovi isopropanolilla pesu? Kiitos vinkistä öljyssä liuottamisesta.

Suhtaudun epäillen liuottimien käyttöön kun ole tarkkaa tietoa materiaalin koostumuksesta. Todennäköisesti kestää. Itse kun käytän suojahanskoja kovin laiskasti niin käsille ainakin on ystävällisempää kun pesee vedellä.

kauris
01.12.2015, 18.46
Kunnolla vaahtomuovirinkulan öljyyn upottamalla olen todennut sen imevän liikaa öljyä, jolloin se muuttuu painavaksi ja menettää muotonsa venymällä pilalle. Sitä kunnolla öljyä sisäänsä imenyttä on tosi vaikea asentaa enää paikoilleen. Nykyään lisään öljyä vaatimattomammin ensin ruiskulla tms, sitten asennan paikoilleen ja lopuksi lisään taas ruiskulla öljyä, jotta vaahtomuovi on kunnolla märkä.

eki15
05.12.2015, 02.06
tulipas tämmönen asia mieleen että vaikuttaako tuo kashima pinnoite paljonkin jousitukseen/näkeekö hyödyn selvästi? eikö se liukuvuutta paranna?

ealex
05.12.2015, 15.59
Oletko siis pessyt ne isopropanolilla? Ovatko kestäneet hyvin?
Muistaisi vaan, millä olen niitä pessyt, tuskin kuitenkaan isopropanolilla. :rolleyes: Joskus taisin esipestä ”jäteöljyssä”, mitä keulasta tuli kaadettua. Sen jälkeen huuhtelu uudessa öljyssä ja paikalleen. Silloin kun en ole vaimentimen öljyä vaihtanut niin todennäköisesti pesin uudessa "ohuessa" öljyssä tai bensa-öljy seoksessa.

Gibsy
06.12.2015, 15.46
Miksi Lansive kerrot ensin, että RS ohjeen mukaan IPA soveltuu kaikkeen puhdistamiseen ja seuraavassa viestissä kerrot että ei sovi? IPA on siitä kätevä puhdistusaine ettei siitä jää mitään jäämiä haihtuessaan, toisin kuin jos alkaa saippuoilla läträämään..

paaton
06.12.2015, 16.00
Radon zr race runkoon olisi tarve saada laadukasta ja kevyempää keulaa manitoun vieterikeulan tilalle. Painoa itselläni on reilu 70kg ja ajo lähinnä sipoonkorven juurakkoisia polkuja.

Katselin bike-discountilta muutamaa mallia, mutta kun en näistä yhtään mitään tajua.

http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-sid-rl-29-solo-air-100-tapered-ml15-matt-black-with-remote-option-461854/wg_id-8720

http://www.bike-discount.de/en/buy/fox-32-float-29-ctd-o-c-100-9mm-1-1-8-neonred-466713/wg_id-8720

Foxin keula menisi fillariin suoraan. Rock Shox taitaisi käydä myöskin, jos vain vaihdan laakerin alakoolin canecreekin ulospäin työtyvään malliin ja ostan sovitusholkit vanteeseen. Miten laadukkaita keuloja nämä ovat, jos verrokiksi otetaan vaikkapa nyt suosiossa oleva reba?

Edit:

120mm keulaa tuskin kannattaa edes harkita?

http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-reba-rl-29-solo-air-120-tapered-ml15-matt-neongreen-with-remote-option-416861/wg_id-8722

CamoN
06.12.2015, 18.17
tulipas tämmönen asia mieleen että vaikuttaako tuo kashima pinnoite paljonkin jousitukseen/näkeekö hyödyn selvästi? eikö se liukuvuutta paranna?

Parantaa, muttei merkittävästi. Aika kova ajomies saa olla jos erottaa sokkotestissä kaksi identtisissä säädöissä olevaa melkein identtistä keulaa, joiden ainoa ero on liukuputkien pinnoitteessa. Väittäisin että alajalkojen huulitiivisteiden sekä liukuholkkien kunnolla ja laadulla, sekä voiteluöljyn määrällä on paljon huomattavampi vaikutus keulan toimintaan kuin liukuputkien pinnoitteella.

lansive
06.12.2015, 18.29
Miksi Lansive kerrot ensin, että RS ohjeen mukaan IPA soveltuu kaikkeen puhdistamiseen ja seuraavassa viestissä kerrot että ei sovi? IPA on siitä kätevä puhdistusaine ettei siitä jää mitään jäämiä haihtuessaan, toisin kuin jos alkaa saippuoilla läträämään..

Koska rs:n ohje käskee vaihtamaan ne vaahtomuovit aina, eikä pesemään. Kerroin vain sen miten olen itse tehnyt, kun ei ole ollut varakappaleita saatavilla. Jos ne eivät IPAlla sula niin eihän siinä mitään estettä ole.

noniinno
06.12.2015, 19.49
Vedellä ja laimealla saippualiuoksella minäkin ne pesen jos en vaihda uusia. Mitäs jäämiä sinne jää jos kunnolla huuhtoo ja kuivaa?

mhelander
06.12.2015, 20.27
Mun konsti puhdistaa vaahtorinkulat on pistää spraymaalipurkin kanteen tilkka uutta keulaöljyä ja rinkulat sinne. Puristelen niitä kunnes musta öljy, sitten rinkulat pois, puristamalla valkoiseksi ja mustan öljyn vaihto puhtaaseen. Pari kolme kierrosta ja ovat sekä puhtaat että kyllästetyt.

pep
22.12.2015, 00.17
Auttakaapa hiukan nöösiä...

kun iskarin paineita tsekkasin iskari pumpulla niin Foxin takaiskari RPL ei halua tulla auki asentoon pohjalta kuin 20-30mm, onko jotain mitä olen unohtanut, vai pitääkö iskari lähettää suosiolla huoltoon?

venttiili open asennossa pumppauksen aikana...

leecher
25.12.2015, 19.08
Mikähän vikana? Pyörä tuli huollosta jossa samalla huollettiin keula ja iskari. Huomasin jo ensimmäisellä lenkillä pienen kolinan juurakossa ajettaessa. Tutkin kotona lenkin jälkeen asiaa ja huomasin että keulan liukuputkessa pieni klappi kun nytkyttää jarrun kanssa edestakaisin. Tällaista ei ollut ennen huoltoa. Keula on fox talas 29 vm. 2013.

Iglumies
25.12.2015, 22.16
No äkkiä takasin sinne huoltoon.

0802905
07.01.2016, 11.44
Radon zr race runkoon olisi tarve saada laadukasta ja kevyempää keulaa manitoun vieterikeulan tilalle. Painoa itselläni on reilu 70kg ja ajo lähinnä sipoonkorven juurakkoisia polkuja.

Oletko valinnut keulan? Kiinnostaisi kokemukset Foxista. Itse pähkäilen mainitsemasi Foxin ja Reban välillä.

deee
08.01.2016, 22.24
Miten Bluton lukituksen saa toimimaan? Tuli uusi pyörä postissa ja pushlocia painamalla haarukka pyörähtää lukitusasentoon, mutta joustaa silti yhtä paljon kuin auki asennossa.

miku80
08.01.2016, 22.32
Jos namiska toimii mutta mitään ei tapahdu niin saattaa olla tehtaan jäljiltä vaimentimessa liian vähän öljyä.. Mikäli iteltä ei onnistu tuo öljyn laitto niin käänny lähimmän sramin maahantuojan puoleen niin pistää keulan käymään maahantuojalla..

deee
08.01.2016, 22.46
Pitää käydä huomenna kysymässä paikallisesta pyöräliikkeestä jos niillä olis öljyä myynnissä. Eiköhän se lisäys onnistu youtube videoiden avulla :)

seppo_taalasmaa
08.01.2016, 23.19
Saattaa olla myös niin, että keulan oikeassa jalassa oleva noin 2mm suuruinen kuusiokolo ruuvi on löysällä. Itsellä oli sama homma syksyllä rebassa ja vein liikkeeseen jossa ilmoittivat, että olet ilmeisesti avannut ruuvin. Itsestään se oli auennut ja löysänä ei motion control vaimennus toiminut.

deee
08.01.2016, 23.32
Löysäsin vaijerin haarukasta, vedin tiukemmalle ja kiristin uudelleen ja nyt tuntuu toimivan. Nyt painuu ehkä 20mm lukitus asennossa.

SSGT-92
09.01.2016, 01.02
Toi 20mm on aika paljon,lisääpäs sinne muutama/pari ml öljyä,ni saat ton liikkeen pienemmäksi...

deee
09.01.2016, 01.34
Onko jotain yleispätevää öljyä jota voi laittaa kumpaankin Rockshoxin ja Foxin iskareihin? Laitan tässä viikonloppuna tilauksen bike discountista niin vois tilata siinä samalla. Ajelen tuolla nyt sen aikaa kun tuntuu toimivan ok.

miku80
09.01.2016, 09.03
Siellä on tehtaan jäljiltä rock shoxin 15wt öljyä vsimentimessa, mutta itse olen laittanut aina ohkasempaa ölppää noihin reba, sid, recon etc.. Muistaakseni tuolla oli motorexin öljyä mikä on ihan toimivaa tavaraa jos siitä löytyis 7.5wt tai 10wt niin toimis paremmin kylmemmillä keleillä..

noniinno
09.01.2016, 09.15
^Vaimentimessa, ainakin Rebassa, on tehtaan vakiona 5wt... kylmäajoon laitan itse 2.5wt

Toisessa putkessa ja alapäiden liukkarina on tuota 15w.

miku80
09.01.2016, 09.40
Joo miettisin itekkin jälkikäteen samaa että meni väärinpäin eli 2.5wt vaimentimeen ja voiteluun 5, 7.5 tai max 10wt..

Hub
12.01.2016, 14.48
Osaako joku laskea paljonko keulakulma muuttuu kun jousitusta lisätään 2cm? 491 mm (80 mm) -> 511 mm (100 mm). Lähtökulma 70,5.

Tmh
12.01.2016, 15.11
Tuolla voi näppärästi verrata:

http://bikegeo.muha.cc/

t3mppu
12.01.2016, 15.11
Osaako joku laskea paljonko keulakulma muuttuu kun jousitusta lisätään 2cm? 491 mm (80 mm) -> 511 mm (100 mm). Lähtökulma 70,5.
Kun keulaa pidennetään, niin etupää nousee, mutta käytännössä tukipisteenä on taka-akseli.
Jotta homma voidaan laskea, pitäisi tietää myös alkuperäinen wheel base (etu ja taka-akselin etäisyys toisistaan).

En äkkiseltään löytänyt valmista laskuria, mutta sheldonillakin jotain juttua http://www.sheldonbrown.com/rinard/forklengths.htm

Edit: siihenhän Tmh ehtikin jo väliin heittää laskurin :o

Hub
13.01.2016, 10.57
Tuolla voi näppärästi verrata:

http://bikegeo.muha.cc/

Kiitän!

deee
13.01.2016, 17.06
Toi 20mm on aika paljon,lisääpäs sinne muutama/pari ml öljyä,ni saat ton liikkeen pienemmäksi...
Paljon öljyä pitäisi olla kokonaisuudessaan ja milloin öljyt pitäisi vaihtaa? Ajattelin laittaa tätä tilaukseen niin onpahan samaa mitä siellä on valmiina: http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-suspension-oil-pitstop-w5-120ml-136167/wg_id-534
(http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-suspension-oil-pitstop-w5-120ml-136167/wg_id-534)

Voiko Foxin Performance 32 Float haarukkaan ja Performance Float takajousitukseen käyttää tätä:

http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-suspension-strut-oil-10-wt-1-l-33151/wg_id-534

Tämän sijaan:

http://www.bike-discount.de/en/buy/fox-fork-oil-32oz-946ml-10wt-green-35575

Rockshox olisi kuitenkin puolet halvempaa.

Dude
14.01.2016, 08.49
Huolsin eilen 140mm Revelationin, koska öljyä oli valunut alajalkaan niin, että joustoa oli vain n. 100mm jäljellä. Ensimmäinen kysymys: Mikä voi aiheuttaa ton? Huomasin vain edellisellä lenkillä n. -10 pakkasessa, että keulan lukitus ei toimi (toimi vielä lenkille lähtiessä). Tiivisteet olivat silmämääräisesti täysin ehjät (vaihdoin nyt molemmat o-renkaat ja sen liuku- tms. tiivisteen). Kun olin saanut keulan kasaan ja putsattua + jarrun kiini ja pyörän kasaan huomasin, että toisesta alajalasta jäi pohjaanlyötikumi uupumaan... Mahtaako olla kuinka "vaarallista" käyttää keulaa ilman tuota? Lähinnä kai pohjatessa voi tulla metalli metallia vasten tilanne? Äkkiähän ton sinne laittaa, mutta laiskottaa :)

SaamiBoy
14.01.2016, 10.13
Huolsin eilen 140mm Revelationin, koska öljyä oli valunut alajalkaan niin, että joustoa oli vain n. 100mm jäljellä. Ensimmäinen kysymys: Mikä voi aiheuttaa ton? Huomasin vain edellisellä lenkillä n. -10 pakkasessa, että keulan lukitus ei toimi (toimi vielä lenkille lähtiessä). Tiivisteet olivat silmämääräisesti täysin ehjät (vaihdoin nyt molemmat o-renkaat ja sen liuku- tms. tiivisteen). Kun olin saanut keulan kasaan ja putsattua + jarrun kiini ja pyörän kasaan huomasin, että toisesta alajalasta jäi pohjaanlyötikumi uupumaan... Mahtaako olla kuinka "vaarallista" käyttää keulaa ilman tuota? Lähinnä kai pohjatessa voi tulla metalli metallia vasten tilanne? Äkkiähän ton sinne laittaa, mutta laiskottaa :)

En oo tuota mekanismia paikallistanut, kulunuilla o-renkailla tämän tapahtumisen olen havainnut olevan todennäköisempää. Voisko se sitten hetkeksi lumpsahtaa paikoiltaan? Oudolta tuokin teoria tuntuu kun ovat ehjiä olleet öljyjen valahtamisen jälkeen.

Onhan siellä toisella puolella se kumi , jos et ruukaa kovin matalilla paineilla ajella niin ei nyt varmasti maailmanloppu, jos malttaa ajella ryskäämäti.

tv.
18.01.2016, 01.52
^Vaimentimessa, ainakin Rebassa, on tehtaan vakiona 5wt... kylmäajoon laitan itse 2.5wt

Toisessa putkessa ja alapäiden liukkarina on tuota 15w.

laitampa tähän huvikseni lähipäivien kokemuksia öljyistä, kun purin 2 keulaa ja yhden iskarin. pitkä tarina mutta mielestäni hyvää kokemustietoa, jonka eteen oon nähny kovan vaivan vuosien mittaan :D

pari vuotta oon ajanu kesät talvet Red Linen 2,5w vaimennusöljyllä. Voiteluun sitte nuita vähän paksumpia öljyjä. keuloina Reba 2006 ja Sektor 2011. Molemmissa Rokkareissa motion control ja säädettävä low speed compression. En näe mitään tarvetta paksummalle vaimennusöljylle edes kesäkäytössä. Red Linellä keula pelaa talvikelillä kaikkine säätöineen kuten kesällä (no lukitus ei pelaa ihan täysin noin litkulla öljyllä). Ainoa ongelma Red Linen öljyissä on se, että ne jähmettyy yli 20 pakkasella semmoseksi vanukkaan oloiseksi massaksi (kokeilkaapa! purkki ulos pakkaseen tai pakastinlokeroon). Nytkin viimisen kuukauden aikana on ollut jopa 30 astetta pakkasta niin on pitäny laittaa vaimoke kävellen töihin, kun en uskalla antaa ajaa vanukasöljyllä :D En tiiä mitä tuommonen vanukasmassa tekee esim shimmeille. En aio kokeilla.

Toinen litkuöljy jota olen testaillu, on CRC:stä ostettu Stendec 2,5w. Maksaa puolet red linestä mutta ei jähmety. Kokemuksia on 2005 vuoden avoimen öljykylvyn Marzocchin 888 RC:stä ja iskarissa 2007 Fox DHX5 coil. iskarissa öljyn kanssa ei mitään ongelmaa, toimii 20 pakkasella niinkö kesäkelillä. Voitelu pelaa kun mäntä lilluu öljyssä kokoajan. Marzocchin kanssa huomasin seuraavaa: kesällä tuntuu voitelu pelaavan liukupuslien ja liukuputkien välissä, mutta kovalla pakkasella keula muuttuu tosi nihkeäksi. Paikallistin ongelman päässäni juuri tuohon voiteluongelmaan. Olen ajanu kahdella 888RC:llä vuosikaudet ja kokeillu kymmentä eri öljyä, mutta vastaavaa nihkeyttä ei ole ilmennyt muilla öljyillä. Stendec 2,5w-purkki oli vuorokauden 27 asteen pakkasessa ja öljy oli kuin vettä edelleen. Ehkä hyvin lievää jäykistymistä havaitsin.

Laiton myös Stendecciä 2013 vuoden Rokkarin Monarch RT3:seen (165x38) vaimennusöljyksi samalla kun fiksasin stuck down-probleeman. Ensipumppaukset tein pakkasessa, kun pyörä oli ollut pihalla 4 tuntia 24 asteen pakkasessa. No piru iskarihan pelas tosi notkeasti. Paluuvaimennuksen sai jopa liian nopeaksi. Lukitusominaisuudet tosin katoai lähes kokonaan mutta eipä niitä ole tullu käytettyä kovin useasti. Kovaa ajoa vaan ja pitää toivoa että ilmat pysyy oikeassa kammiossa.

Talvikokemuksia on lisäksi ainakin WP:n 5w, 7,5w ja 10w-öljyistä, Valvolinen 10w ja Castrolin 5w, 7,5w ja 10w. Jokaisesta on samanlaisia tuntemuksia, että jo 5 asteen pakkasessa keulan vaimennukset muuttuu tasapaksuksi. Aivan sama missä asennossa vaimennusnupit on, niin samaa tasapaksua joustoa on tarjolla.

Loppupäätelmänä voin sanoa, että jatkan Red Linen käyttöä, mutta keskitalveksi laitan jotain muuta vaimennusöljyä.

Seuraavaksi ajattelin testata Motorexin 2,5w-öljyn, jota saa Motonetistä 18 euroa/litra.

El-Carpaso
22.01.2016, 14.55
Katselin mielenkiinnosta valmistajien ilmoittamia lukuja eri öljyjen suhteen.

Red Linen sininen eli 2.5w jähmeytymispiste (eli vanukkaaksi muuttuminen) on siellä -30 asteen tienoilla.
Motulin Expertillä samassa luokassa, mutta motulin Factory linellä jähmeyspiste on -40 asteen seutuvilla. Stendecille en löytänyt valmistajan tietoja.
Castrolilla pitäisi kanssa olla aika hyvä kylmäkesto.

Ajattelin kokeilla itselle vähän jähmeämpää öljyä vaimennukseen kun tuntuu, että 2.5w red linellä ei saa riittävästi vaimennusta. Tyttöystävän recon silverissä toisaalta vaimennuksen saa samalla öljyllä todella tehokkaaksi, jännä sinänsä kun vaimentimen pitäisi olla sama.

ealex
22.01.2016, 15.09
Katselin mielenkiinnosta valmistajien ilmoittamia lukuja eri öljyjen suhteen.

Red Linen sininen eli 2.5w jähmeytymispiste (eli vanukkaaksi muuttuminen) on siellä -30 asteen tienoilla.
Motulin Expertillä samassa luokassa, mutta motulin Factory linellä jähmeyspiste on -40 asteen seutuvilla. Stendecille en löytänyt valmistajan tietoja.
Castrolilla pitäisi kanssa olla aika hyvä kylmäkesto.

Ajattelin kokeilla itselle vähän jähmeämpää öljyä vaimennukseen kun tuntuu, että 2.5w red linellä ei saa riittävästi vaimennusta. Tyttöystävän recon silverissä toisaalta vaimennuksen saa samalla öljyllä todella tehokkaaksi, jännä sinänsä kun vaimentimen pitäisi olla sama.
Oho, onpa Red Linen jähmettymispisteet tippunut todella rajusti, väittäisin että muutama vuosi sitten 2.5w öljyn jähmettymispiste oli jotain -18C. http://www.redlineoil.com/content/files/tech/Suspension%20Fluids%20Product%20Data.pdf

Nyt vaan on mielenkiintoista, saako kaupasta uudempaa vai vanhempaa öljyä. :rolleyes: Tosin itse taisin saada Tampereen Motonetista jo muutama vuosi sitten sitä uudempaa laatua, kun en saanut sitä jähmettymään millään, vaikka silloin Red Linen sivuilla oli vielä vanhat datat. Itse olen käyttänyt 5w laatua keulassa sekä takaiskarissa kesät talvet.

tv.
23.01.2016, 01.02
tosiaan meikäläisen edellä moittimani 2,5w Red Line on ostettu n. 3vuotta sitten, joten kiitoksia näistä uusista tiedoista!!

täytyypä hakea Red Lineä lisää ja panna pakkastestiin ennenkö aukasen purkin. jos jähmettyy niin palautan ja jos ei jähmety niin otan käyttöön :D

El-Carpaso
23.01.2016, 09.39
eilen ei red line jähmettyny -20 asteessa ku tesmasin

Hub
25.01.2016, 19.15
Miten Foxin iskareissa eroaa LV ja SV käytännössä?

Mali
29.01.2016, 11.29
Talvella ollut pelkkiä ongelmia pyörän kanssa (poislukien vaihteet ja takaiskari) ja ongelmien piiriin kuuluu myös keula.

Halvemman pään Rokkari eli XC32 on ilmeisesti vuotanut pikkuhiljaa koko talven. Kerran kävi niin, että keula tippui pohjaan kovilla pakkasilla, sen nostin ylös ja laitoin lukituksen päälle. Varsinainen ongelma on se, että olen lisännyt keulaan ilmaan varmaankin 4-5 kertaa kuukauden aikana ja aina vain tuntuu että se pikkuhiljaa pehmenee ja alkaa käyttämään 3cm joustomatkastaan pelkän kuskin painon kannattamiseen. Löytyykö selityksiä?

ealex
29.01.2016, 11.33
Talvella ollut pelkkiä ongelmia pyörän kanssa (poislukien vaihteet ja takaiskari) ja ongelmien piiriin kuuluu myös keula.

Halvemman pään Rokkari eli XC32 on ilmeisesti vuotanut pikkuhiljaa koko talven. Kerran kävi niin, että keula tippui pohjaan kovilla pakkasilla, sen nostin ylös ja laitoin lukituksen päälle. Varsinainen ongelma on se, että olen lisännyt keulaan ilmaan varmaankin 4-5 kertaa kuukauden aikana ja aina vain tuntuu että se pikkuhiljaa pehmenee ja alkaa käyttämään 3cm joustomatkastaan pelkän kuskin painon kannattamiseen. Löytyykö selityksiä?
Löytyy toki. Ilma karkaa pakkasella ilmajousen negatiiviselle puolelle. Korjautuu parantamalla ilmajousen männän voitelua pakkaseen paremmin sopivilla aineilla.

Mali
29.01.2016, 11.38
Löytyy toki. Ilma karkaa pakkasella ilmajousen negatiiviselle puolelle. Korjautuu parantamalla ilmajousen männän voitelua pakkaseen paremmin sopivilla aineilla.

Eli voitelemalla haarukan pääsee tästä eroon? Hyvä että selvisi. Pitää etsiä jostain jotain voiteluun sopivaa ainetta ja kokeilla.

Edit. Tai sitten jättää homma ammattilaisille :)

niipperi
06.02.2016, 22.09
Tarkoitus olisi hankkia 29" keula 130mm travelilla perus traili/AM-ajoon http://www.bike-discount.de/en/buy/fox-32-float-29-ctd-o-c-130-tapered-qr15-467029/wg_id-8722 Tollasta Foxia oon katellu kun olis suht halpa ja helppo itse huoltaa. Toisaalta menisköhän geometria ihan perseelleen jos laittais 140 milliä joustavan keulan. http://www.bike-discount.de/en/buy/fox-34-float-29-k-ctd-adj-fit-140-tapered-qr15-467256/wg_id-8724 Painavahan toi on mutta olisko muuten toimiva peli? Olis ainakin tukevampi kun olisi 34mm liukuputket. Vai olisko jotain parempia vaihtoehtoja, 600e on ihan maksimi hinta.

miku80
06.02.2016, 22.27
^ tai jos löytyisi 130/140mm Pike jostain alella niin itse ainakin mielummin satsaisin siihen..

stumpe
06.02.2016, 22.47
Itellä oli jonkun aikaa toi uudistettu foxi 34 140mm ja mainio keula oli. Pike vähän tukevampi ja alkuherkempi, toisaalta siitä jo vuosi kun testasin sitä.

KnuutV
07.02.2016, 11.36
Xfusion Trace

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/x-fusion-trace-rl2-dla-uni-crown-forks-15mm-2014/rp-prod130019 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/x-fusion-trace-rl2-dla-uni-crown-forks-15mm-2014/rp-prod130019)

Jos ei pikeä alle 600 sadan löydy...

eagle
07.02.2016, 11.56
Mites tää Yari? http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-yari-rc-29-solo-air-140-tapered-51mm-offset-mu15-black-502916/wg_id-8724

niipperi
07.02.2016, 13.14
Täytyypä varmaan yrittää metsästää Pikeä jos jostain löytyis halvalla tai sitten antaa taas budjetin lepattaa. Olishan se sitten kertavedolla hyvä keula :) Onkohan kellään foorumilaisella kokemusta tosta Yarista?

miku80
07.02.2016, 14.14
Tuo Yari on muuten sama keula kuin Lyrik, mutta perinteisellä MoCo vaimentimella kun taas Lyrikissä on Charger ja Yaria saa myös lyhemmällä joustomatkalla..

KnuutV
07.02.2016, 14.22
Tohon Traceen saa sitten päivitettyä RoughCut HLR -vaimentimen, eli siis samantapainen vaimennin kuin Rock Shoxin Charger, mutta vielä paremmin säädettävä. Tuon Tracen RL2:n vaimennus on toteutettu shimmeillä, eli on muokattavissa osaavassa huoltoliikkeessä.

Muutama lenkki kokemusta Tracesta ja ei voi moittia, keskialue kantaa hyvin mutkissa ja pumpatessa. Keula on myös tukeva. Ehkä aavistuksen herkkyyttä alkujoustoon kaipaisin...

Yarista en osaa sanoa, mutta Reban Motion Control vaimennus ei oikein vakuuta. Siis ihan toimiva helppoon XC-ajoon...

niipperi
07.02.2016, 18.17
Ahaa, Fillariosa huoltaa myös X Fusionit! Sittenhän sekin olis hyvä vaihtoehto. Näköjään viedään käsistä kun CRC:llä enää neljä kappaletta jäljellä. Täytynee tehdä ripeitä päätöksiä.

KnuutV
08.02.2016, 00.18
Ahaa, Fillariosa huoltaa myös X Fusionit! Sittenhän sekin olis hyvä vaihtoehto. Näköjään viedään käsistä kun CRC:llä enää neljä kappaletta jäljellä. Täytynee tehdä ripeitä päätöksiä.

Ota huomioon myös toi DLA jousi, eli joustomatka on lennosta säädettävissä tuossa linkkaamassani versiossa. Sen luotettavuus pitkässä juoksussa on luultavasti huonompi kuin tavallisella ilmajousella, joten kannattaa selvittää vaihdettavuus etukäteen... Tuskin älyttömän kallis osa vaihtaa...

EsaJ
10.02.2016, 16.43
Vinkkinä. Menneen talven pakkasilla ainakin Foxin keulan pintaherkkyys parani huomattavasti, kun muisti ohutta silikonia laittaa pölystefoihin. Pölyt pois huulloksen päältä. Huulloksen raotus kynnellä ja pari tippaa silikonia ja avot..

Taneli79
11.02.2016, 12.10
Kun en mitään näistä joustokeuloista ymmärrä, kysytään apua. Miten alla olevat järjestetään paremmuusjärjestykseen? Itse osaan vertailla tuotteita vain painon perusteella, mutta miten asettuvat järjestykseen toiminnan ja käyttövarmuuden mukaan. Haarukat löytyvät Canyonin XC-pyöristä (Grand Canyon).

https://www.sram.com/rockshox/products/sid-rl

https://www.sram.com/rockshox/products/rs-1

http://www.ridefox.com/2016/product.php?m=bike&t=forks&p=32313

eagle
11.02.2016, 16.26
Noista parashan on ehdottomasti tuo RS-1. Toki nuo kaksi muutakin ovat todella hyviä keuloja, sanoisin että on makuasia tykkääkö foxista vai rokkarista jos valitsee tuon sidin ja foxin välillä. Itse noista kahdesta ottaisin tuon sidin.

Taneli79
11.02.2016, 20.48
Jaksaisitko vielä hiukan perustella. Miksi RS-1 on paras? Miten nuo ajossa eroavat toisistaan? Ilmeisesti Sidi on noista kevyin ja Fox painavin? Kashima-liukuputkissa on vähän kitkaa tms? Löysin BikeRadarin arvion RS-1:stä, jossa moitittiin mm. painoa ja kiertojäykkyyden puutetta. (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/forks-suspension/product/review-rockshox-rs-1-49331/)

eagle
11.02.2016, 22.01
Noh, lähes poikkeuksetta ammattilaisilla näkee tuota rs-1:stä. Joku muistaakseni sanoi täällä että tuossa kashimassa ei juurikaan huomaa eroa tavalliseen. Ainakin noista mielenkiintoisin on tuo rs-1. Ja, onhan tuo tuota coolia hiilikuitua :D nämä siis omia mielipiteitä, jokainen kertokoon omansa.

CamoN
11.02.2016, 22.37
Kun en mitään näistä joustokeuloista ymmärrä, kysytään apua. Miten alla olevat järjestetään paremmuusjärjestykseen?

Ei noita oikein voi asettaa paremmuusjärjestykseen, kaikki on ammattilaiselle kisakäyttöön kelpaavia välineitä ja eroavat lähinnä käyttölogiikaltaan. Ajotuntumassa voi olla hiuksen hienoja eroja, esim. ilmajousen progressio voi osua tietyn painoiselle kuskille noista kolmesta yhdessä hieman muita paremmin.

Foxin Factory-sarja FIT-vaimentimella on suorituskyvyltään käytännössä vastaava kuin RS:n SID. SID on helpompi täyshuoltaa ja FIT-vaimentimellinen keula taas on tavallaan huoltovapaampi. Käsittääkseni RS-1 on rakenteellisten erojen takia tasaisemmin käyttäytyvä ja alkuherkempi, koska se voitelee liukupintojaan paremmin. Se on sen takia äärimmäistä suorituskykyä vaativassa ajossa parempi, mutta sunnuntaiajelussa eroa ei varmaankaan huomaa. Eikä myöskään sitä vähän heikompaa kiertojäykkyyttä, jota on yritetty paikata omanlaisella akseliratkaisulla. Ja se akseli ratkaisee aika paljon - RS-1:n kanssa pitää käyttää nimenomaan siihen sopivaa napaa, eli vaihtokiekoksi ei voi laittaa ihan mitä vaan, vaan se täytyy käytännössä olla SRAM:n Predictive Steering -yhteensopiva tai vastaavan navan ympärille rakennettu kiekko. Eli kalliin huippukeulan kustannukset nousee edelleen jos haluaa vaikka yhteensopivan kakkoskiekkosetin.

eagle
11.02.2016, 22.53
Rokkarin pienenä etuna ainakin se että voit itse säätää progressiota bottomless tokeneilla.

Taneli79
11.02.2016, 23.05
Ei noita oikein voi asettaa paremmuusjärjestykseen, kaikki on ammattilaiselle kisakäyttöön kelpaavia välineitä ja eroavat lähinnä käyttölogiikaltaan. Ajotuntumassa voi olla hiuksen hienoja eroja, esim. ilmajousen progressio voi osua tietyn painoiselle kuskille noista kolmesta yhdessä hieman muita paremmin.

Foxin Factory-sarja FIT-vaimentimella on suorituskyvyltään käytännössä vastaava kuin RS:n SID. SID on helpompi täyshuoltaa ja FIT-vaimentimellinen keula taas on tavallaan huoltovapaampi. Käsittääkseni RS-1 on rakenteellisten erojen takia tasaisemmin käyttäytyvä ja alkuherkempi, koska se voitelee liukupintojaan paremmin. Se on sen takia äärimmäistä suorituskykyä vaativassa ajossa parempi, mutta sunnuntaiajelussa eroa ei varmaankaan huomaa. Eikä myöskään sitä vähän heikompaa kiertojäykkyyttä, jota on yritetty paikata omanlaisella akseliratkaisulla. Ja se akseli ratkaisee aika paljon - RS-1:n kanssa pitää käyttää nimenomaan siihen sopivaa napaa, eli vaihtokiekoksi ei voi laittaa ihan mitä vaan, vaan se täytyy käytännössä olla SRAM:n Predictive Steering -yhteensopiva tai vastaavan navan ympärille rakennettu kiekko. Eli kalliin huippukeulan kustannukset nousee edelleen jos haluaa vaikka yhteensopivan kakkoskiekkosetin.

No mutta, tuo RS-1:n akselikysymys ratkaisee mun ongelman. En kaipaa erikoisia naparatkaisuja, kun noita standardeja tuntuu näinä päivinä muutenkin olevan turhan paljon. Sidi-pyörässä on 150g raskaammat kiekot, kun Fox-pyörässä. Fox-pyörässä on 2x11, joka sopii Sidi-pyörän 1x11-systeemiä paremmin mun ajoihin. Kettu on siis mun valinta. Kiitos avusta!

Pullapoika
13.02.2016, 21.31
Mitäs mieltä porukka on recon silveristä? Päihittääkö xc32:sen hinta-laatu suhteessa ja kestääkö pieniä hyppyjäkin hyvin? 230€ nyt näyttäisi saavan.

orc biker
14.02.2016, 03.29
Mitäs mieltä porukka on recon silveristä? Päihittääkö xc32:sen hinta-laatu suhteessa ja kestääkö pieniä hyppyjäkin hyvin? 230€ nyt näyttäisi saavan.
Ei päihitä tuolla hinnalla, mutta noitahan voi saada jo 180 €:lla. Osta se, minkä saat selvästi halvimmalla. Eihän noiden toiminnassa ole mitään olennaista eroja, jos on eroa ollenkaan.

t3mppu
14.02.2016, 20.56
Mitäs mieltä porukka on recon silveristä? Päihittääkö xc32:sen hinta-laatu suhteessa ja kestääkö pieniä hyppyjäkin hyvin?
Mulla on kaksysissä Recon Silver, on saanut kyytiä ja edelleen ajossa.

Suosittelen vaihtamaan sen TurnKey lukituksen säädettävään vaimentimeen.

Tuo mun oli alunperin 100mm joustolla, mutta huollon yhteydessä poistin rajoitinprikan, jolloin travel piteni 20mm --> 120mm.
Lisäksi laitoin teräsputkisen Argylen vaimenninpatruunan ja ollut todella tyytyväinen. (kuvia ja tekstiä enemmän aiempana tässä ketjussa)

Gibsy
20.02.2016, 17.53
RS Pikeen tarvitsisin jarruletkun pidikkeen, tietävät linkatkaa.

eagle
20.02.2016, 20.28
http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-disc-brake-hose-clamp-505015/wg_id-210 tästä?

SammyB
24.02.2016, 14.02
Löytyisikö joltain jotain kikkakolmosta?

Piken vaimennuspuolen alapään pultti on niin kiinni jumahtanut, että koko sisuspatruuna pyörii mukana kun yrittää aukoa. Kolmisen milliä aukesi, mutta sitten on kuin kiinni hitsattu.

Vai onko se vaan suosiolla hommattava uusi pultti ja sahattava tuo poikki

eagle
27.02.2016, 17.04
Mikä voisi olla vikana kun rokkarin Monarch XX iskari menee kovaksi minuutin ajon jälkeen? Iskarissa on siis tuo etälukitus ja tuntuu siis kuin se olisi puoliksi lukossa vaikka onkin auki -asennossa..

makimies
01.03.2016, 21.03
Kannattaakos noi pike ja monarch viedä huoltoon sportaxiin vai tehdä itse?
Huolto-ohjeita olen selaillut ja videoita, mutta aika pirusti tuossa on hommaa.

Sportaxissa näkyy olevan 100+eur kipale huollot +20euroa iskarin irroittamisesta :) :)

eagle
01.03.2016, 22.04
Itse jättäisin liikkeen tehtäväksi jos en ole täysin tietoinen mitä olen tekemässä ja miksi. Kannattaa nuo ainakin itse irroittaa niin ei siitä tuu maksua lisää..

janne68
02.03.2016, 06.57
Itse jättäisin liikkeen tehtäväksi jos en ole täysin tietoinen mitä olen tekemässä ja miksi. Kannattaa nuo ainakin itse irroittaa niin ei siitä tuu maksua lisää..

En minäkään tiennyt ekaa kertaa keulaa irrottaessani,että mitä olen tekemässä.Kysyin tietenkin ennakkoon ammattilaiselta vinkkejä.Hyvin toi keula irtosi.Musta on vuosien saatossa tullut älytön sniidari,enkä suostuisi parin minuutin hommasta maksamaan 20 euroa ikinä!

janne68
02.03.2016, 07.01

Piken vaimennuspuolen alapään pultti on niin kiinni jumahtanut, että koko sisuspatruuna pyörii mukana kun yrittää aukoa. Kolmisen milliä aukesi, mutta sitten on kuin kiinni hitsattu.

Crc:tä kierteisiin tai vastaavaa.Ei nyt heti kannata mennä sahaamaan poikki.Sittenhän vanha pultti pitäisi porata pois,eikö?Ja laittaa kierteen uusiksi,jos olen oikein ymmärtänyt.Kuulostaisi vähän siltä ,että kierteet saaneet siipeensä.Kallis keula kuitenkin kyseessä,kannattaa kysyä ammattilaiselta,voi tulla kalliiimmaksi mennä itse "säätämään".

Teme X-2
02.03.2016, 10.19

Itse koittaisin iskumutterivääntimellä.

SSGT-92
02.03.2016, 11.09
SammyB,saako sitä ruuvia siel vedätettyä ulospäin,jolloin se sisäruoto "kiinnittyisi" paremmin siihen alajalan upotukseensa.
...upotus josta se pitäisi ohjeenmukaan irroittaa ko.ruuvia muovivasaralla napauttamalla.

makimies
02.03.2016, 11.19
Sainkin jo vastauksen canyonilta. Kovaa hommaa iskareiden kanssa. Tuossahan kannattaa 3 vuotta ajella ilman huoltoja ja ostaa netistä uusi.

SammyB
02.03.2016, 12.22
SammyB,saako sitä ruuvia siel vedätettyä ulospäin,jolloin se sisäruoto "kiinnittyisi" paremmin siihen alajalan upotukseensa.
...upotus josta se pitäisi ohjeenmukaan irroittaa ko.ruuvia muovivasaralla napauttamalla.

Kokeilin jo kaikkia mahdollisia ja lopulta sahasin poikki (käpy paloi). Kun sai vehkeet levälleen, niin ruodosta sai toisesta päästä avaimella kiinni ja pihdellä sain väännettyä pultin jämät pois.
Oli vaan niin helvetin kovaan jumahtanut, että sellaista pauketta ja narinaa piti kun vääntelin loppupalaa pois. Eli ihan toivoton urakka olisi muuten ollut. Kierteet on ihan ok kuitenkin, eli mitenkään suuremmin ei ole huonosti paikoilleen laitettu.
En tiedä olisiko vaikuttanut jotain kun viime kesänä aika monta kertaa pohjasi huolella.

Tilasin täydellisen huoltokitin, jossa mukana uusi pulttikin. Tulipa samalla avattua, putsattua ja huollettua ihan koko keula.

makimies
03.03.2016, 10.08
Onkos muute ok että takaiskariin joutuu laittamaan 300psi @30% sag? Monarch debonair kannulla siis...

KnuutV
03.03.2016, 10.34
Sanoisin, että on OK. 350 psi on kyseisen iskarin maksimipaine.

Aika paljonhan tuo tarvittava paine riippuu pyörän jousitusratkaisusta tai siis sen vipusuhteesta (leverage ratio)...

lansive
03.03.2016, 11.47
Onkos muute ok että takaiskariin joutuu laittamaan 300psi @30% sag? Monarch debonair kannulla siis...

Kyllä se minullakin noihin lukemiin menee On-One Codeinessa. Kuskilla painoa ajokamoissa aika tarkkaan satanen.

miku80
03.03.2016, 13.50
Tuo DebonAir vaatii hieman enemmän painetta.. Itellä endurossa normikannulla 220psi antaa sen 30% sagia kun taas DebonAir kannulla vaatii sen 40-50psi enemmän..

makimies
03.03.2016, 19.16
Siis on tossa nyt jotain hämärää. Laskin paineita ja pumppailin ja täytin uudelleen . 300 psi ja sag yli 40% .... Tarttee varmaan ottaa atomeksi ja katsoa mitä on syönyt.

KnuutV
03.03.2016, 19.30
No ajappa sillä kuitenkin ensin ;)

Negatiivijousi on suhteellisen iso tilavuudeltaan, tällöin + ja - puolten tasaantuminen laskee paineita aika paljon. Arviolta 5-10 psi:tä.
Pumppaa iskariin se 300 psi:tä painele jousitusta, jotta säiliöt tasaantuu ja tarkasta paineet uudestaan. Lisää ilmaa, jos sägi ei ole kohdallaan jne, kunnes tavoite sägi on saavutettu

Jos iskari toimii ajossa normaalisti, niin älä välitä isoista paineista!

makimies
03.03.2016, 21.02
Ok, se tasautuu yllättävän paljon. Mittarin kun laittaa uudestaan kiinni on hävinnyt n. 40psi . Parin yön aikana 50psi

0802905
04.03.2016, 12.00
Mulla on 1 1/8 ahead settejä syövä runko. Haluaisin tähän joustohaarukan. Mutta lähitulevaisuudessa runko vaihtunee, ja siinä samalla headtube tapperediksi. Haluaisin kuitenkin ostaa jo nyt keulan, joka sopisi molempiin runkohin. Kysymys kuuluu, että toimiiko 1 1/8" haarukka tappered 1 1/5" headtubessa käyttäen saatavilla olevia sovittimia (http://www.bike24.com/p2150811.html) ongelmitta? Mitä tulisi ottaa huomioon kyseisessä prosessissa? Vai kannattaako suosiolla ostaa keula vasta uuteen runkoon?

Iglumies
04.03.2016, 12.13
Kyllä toimii, alakoolia keulaan vaihtamalla.

0802905
04.03.2016, 13.42
Eli ainoa kuka on erimieltä konversion toimivuudesta on muotipoliisi?

JackOja
04.03.2016, 13.47
Ei muotipoliisikaan voi pamputtaa kun ei se edes sitä välttämättä huomaa.

orc biker
04.03.2016, 19.20
Mulla on 1 1/8 ahead settejä syövä runko. Haluaisin tähän joustohaarukan. Mutta lähitulevaisuudessa runko vaihtunee, ja siinä samalla headtube tapperediksi. Haluaisin kuitenkin ostaa jo nyt keulan, joka sopisi molempiin runkohin. Kysymys kuuluu, että toimiiko 1 1/8" haarukka tappered 1 1/5" headtubessa käyttäen saatavilla olevia sovittimia (http://www.bike24.com/p2150811.html) ongelmitta? Mitä tulisi ottaa huomioon kyseisessä prosessissa? Vai kannattaako suosiolla ostaa keula vasta uuteen runkoon?
Tapered-haarukka saattaa mennä nykyiseenkin runkoosi Cane Creekin alalaakerilla.

"If you've got a bike frame with a 44mm straight headtube you have a couple of fork steerer options. You can run a 1-1/8" straight steerer with zero stack (ZS) cups, but if you'd like to use a 1-1/8" - 1.5" tapered steerer, Cane Creek makes it possible with this 40-Series 44 Tapered Headset."

http://www.competitivecyclist.com/cane-creek-40-series-44-tapered-headset

PaH
04.03.2016, 20.50
...Kysymys kuuluu, että toimiiko 1 1/8" haarukka tappered 1 1/5" headtubessa käyttäen saatavilla olevia sovittimia (http://www.bike24.com/p2150811.html) ongelmitta? Mitä tulisi ottaa huomioon kyseisessä prosessissa? Vai kannattaako suosiolla ostaa keula vasta uuteen runkoon?

suoraputkinen keula toimii kartion muotoisessa headtubessa kun se reducer-sovitinkooli on samasta sylttytehtaasta kun ohjainlaakerin alapää, geneeristä kaventavaa alakoolia joka
kävis kaikkien ohjainlaakereiden alapäihin ei vaan ole. Suomeksi - ota laakerin alaosa ja se reducer- crown samaa tuotetta. Jos alapää on jo olemassa ja siihen ei saa reducer- koolia,
vaihda alalaakeri semmoseen mihin saa.

orc biker
04.03.2016, 21.36
Ei tuo reducer oikein ole hyvä, jos tässä ollaan ostamassa parempaa keulaa. Niistä ei välttämättä edes ole 1 1/8":n versiota tai ainakin sen saatavuus on paljon huonompi ja siten todennäköisesti myös hinnat. Sen takia minusta kannattaisi lähtökohtaisesti hakea tapered-keulaa ja sille sovitinta vanhaan pyörään.

miku80
04.03.2016, 23.16
minusta kannattaisi lähtökohtaisesti hakea tapered-keulaa ja sille sovitinta vanhaan pyörään.

Mites tuo 1.5" kaulaputki sitten tungetaan 1.1/8" emäputkeen?

orc biker
04.03.2016, 23.57
Mites tuo 1.5" kaulaputki sitten tungetaan 1.1/8" emäputkeen?
Jos viitsit vilkaista pari viestiä ylemmäs, niin eiköhän se selviä.

miku80
05.03.2016, 00.54
Istuuko tuommonen emäputkeen missä käytetään semi-integrotuja laakereita?

orc biker
05.03.2016, 02.28
Istuuko tuommonen emäputkeen missä käytetään semi-integrotuja laakereita?Kyllähän sen pitäisi käydä, kun kummassakin painetaan samoin kupit runkoon, mutta toisessa vain laakerit jäävät rungon ulkopuolelle. Tuossa tuo pelkkä alaosa:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=61243;menu=1000,4,40
(http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=61243;menu=1000,4,40)
Tietysti se asennussyvyys pitää vielä varmistaa, kuten kaikissa ZS/semi-integrated/internal/low profile/haista paiska nimi -tyyppisissä headseteissä, ettei tämä olisi liian helppoa. Muutenhan jokainen voisi tehdä näitä ilman tekniikan tohtorin tutkintoa, eikä se nyt kävisi päinsä. Muistaakseni tuossa se asennussyvyys on 15 mm, eli jos runko on tehty matalampia kuppeja varten, niin sitten se ei käy. Toki on myös mahdollista tuunata runkoa tai kuppia sopivaksi, mutta en ota niihin operaatioihin mitään kantaa.

TV70
06.03.2016, 15.26
Hei aloittelevana maastopyöräilijänä olisi tyhmä kysymys takaiskarin ilman lisäyksestä, mitenkä saatte ilman jäämään iskariin kun irroittaa pumpun letkun venttiilistä joka on tietysti kierteellä, eikä viisaasti niinkuin autossa pikaliittimellä, aina kun irroitan letkun kuuluu pihaus ja kun laitan pumpun takaisin kiinni ei painetta ole enää iskarissa kun se ilmatila on ilmeisesti niin pieni, iskari Rockshock (xxx), ja painehan on sen jälkeen jotain muuta kun mittari näytti ennen irroitusta vaikka saisinkin hieman jäämään sitä sinne sisälle, en jaksanut koko ketjun kysymyksiä kahlata josko joku olisi näinki tyhmiä kysynyt.

orc biker
06.03.2016, 15.32
Millaisella pumpulla laitat? Siinä pumpussa pitäisi olla sellainen mekanismi, ettei sieltä käytännössä olennaista määrää pääse ulos. Ensin kierretään se kiinni ja sitten käännetään vipua, niin se painaa sen venttiilin auki. Ja sitten poistaessa toisin päin: ensin vipua, niin venttiilin auki painava tappi nousee ylös ja sitten saa rauhassa kiertää auki. Esim. tuossa pumpussa näkyy tuo vipu tuossa päässä.

http://www.bike-discount.de/en/buy/giyo-gs-01-suspension-pump-with-gauge-28413/wg_id-1466

TV70
06.03.2016, 15.46
Kiitokset nopeasta vastauksesta, motonetistä ostamassani zefal merkkisessä pumpussa ei ole tuota pikalukitusta ilmankos ilma karkailee.

vihtis83
06.03.2016, 16.41
Tai sitten pumpun letku ei ole ruuvattu tarpeeksi syvälle iskariin ja pumpattu ilma on vain letkussa josta se tietenkin poistuu kun letkun irroittaa.

orc biker
06.03.2016, 17.17
Tai sitten pumpun letku ei ole ruuvattu tarpeeksi syvälle iskariin ja pumpattu ilma on vain letkussa josta se tietenkin poistuu kun letkun irroittaa.
Kyllä siinä varmasti jokin käyttövirhe tulee, jos kuitenkin ihan oikea iskaripmppu on kyseessä. Ei sen niin helposti pitäisi tyhjentyä. Ei Zefal varmasti niin huonoa pumppua tee.

CamoN
06.03.2016, 18.11
Mikäli täyttöventtiili ja iskaripumppu toimii oikein, pumpun suulaketta irti kiertäessä venttiili sulkeutuu ennen tai samaan aikaan kuin suulakkeen tiiveys loppuu, jolloin se ulos suhahtava ilma tulee paineistetusta pumpun letkusta.

Jos iskariin ei jää ollenkaan painetta, on alunperin tähdätty aivan liian alhaisiin paineisiin tai täytössä on tehty perustavanlaatuisia virheitä. Tai pumpussa / venttiilissä on vikaa. Suulakkeen irrotusnopeudella ei pitäisi olla juurikaan merkitystä. Jos iskarin paine pääsisi karkaamaan suulaketta irrottaessa, se vuotaisi jo suulaketta kiinni kiertäessä.

mhelander
06.03.2016, 18.17
Joissakin pumpuissa pystyy säätämään iskarin venttiilin neulan avaavaa tappia jolla homman saa pelittämään kuten yllä on kuvattu.

TV70
06.03.2016, 19.42
Joo kävin vielä leikkimässä pumpulla, näinhän se asia tosiaan oli letku pitää kiertää ylikireälle niin sitten vasta venttiili avautuu, ihmettelinkin kun mielestäni sain ilmaa viime vuoden puolella lisättyä paljon helpommin (nyt hieman taukoa ajelussa), taidan kyllä hommata tuon vipu-venttilisen pumpun ei tertte arvella pumppaako letkuun painetta vai iskariin.

Leppä
10.03.2016, 13.05
Mulla on kans tuollainen Zefal. Vaikka kuinka nopeaa yrittää kiertää pumpun irti venttiilistä, niin ilmaa karkaa. Jopa 20PSI. En tiedä voiko sitä mitenkään välttää. Noh, itse jo tiedän kuinka paljon ilmaa pitää lisätä, että asetukset on kohdillaan.

seppo_taalasmaa
12.03.2016, 20.47
Ilmeeni kun tänään huolsin vaimokkeen cresentin maasturia sisällä ja takaisiin hissiin viedessäni suntourin joustohaarukasta kruunun vierestä alkoi suihkuta vettä reippaasti, kun painoin pyörän eturengasta kevyesti seinää vasten. Aika mielenkiintoista kun pyörä on ollut suojatussa katoksessa koko talven ja silti kerännyt liukuputkien kautta ainakin desilitran vettä.

eagle
15.03.2016, 22.27
Paljonkos on rokkarin keulojen/iskarien suositus huoltoväli? (käyttötunnit,km?)

KnuutV
15.03.2016, 22.34
https://www.sram.com/service/rockshox/all Tieto on tuolla jossain...

makimies
15.03.2016, 22.50
100h/vuosi

makimies
16.03.2016, 16.15
Noniin, reverb stealth temppuilee. Pystysuunnassa on huomattavaa klappia n. 10mm ja sivusuunnassa myös. Yritin tuon ilmata 2 kertaa, ja ei auttanut yhtään. Palautuu kyllä asentoonsa nopeampaa.

kertokaas mikä homma? ajettu 49tuntia, luultavasti joku takuu voimassa...

makimies
16.03.2016, 17.27
Kiristää muuten hermoa ihan silmittömästi noi huoltojen hinnat, jos tuo etu ja takaiskari + satulatolppa pitää "huollattaa" vuoden välein a kpl joku 130euroa niin.... :mad:
Eivät kestä tuota takuuaikaakaan, joku 50h niin kaikki selvänä.

Tuossa menee fillarin hinta huoltoihin vuodessa

ealex
16.03.2016, 18.09
Remove lowers, clean/inspect bushings and change fluid bath - 50 hours
Clean and lubricate air shaft assembly - 100 hours
Change fluid in damping system - 100 hours

Eli perushuolto 50h, täyshuolto 100h. Onneksi on helppo tehdä itse rokkarin tapauksessa. :)

makimies
16.03.2016, 20.22
Remove lowers, clean/inspect bushings and change fluid bath - 50 hours
Clean and lubricate air shaft assembly - 100 hours
Change fluid in damping system - 100 hours

Eli perushuolto 50h, täyshuolto 100h. Onneksi on helppo tehdä itse rokkarin tapauksessa. :)

Pikeen kyllä, monarchin huolto-ohje näytti kyllä aikas vittumaiselta... Tilasin tuon täyden service kitin kyllä, täytyy nyt miettiä lähtenkö huoltoon vai itse iskari osiin.

Kertokaas fiksummat, mikä aiheuttaa tuon että Monarch debon air on sag yli 40% @ 300psi. Mielestäni tuo ei ollut uutena tuollainen, vaan sag oli joku 20% 300psi luokkaa...

ealex
16.03.2016, 22.57
Pikeen kyllä, monarchin huolto-ohje näytti kyllä aikas vittumaiselta... Tilasin tuon täyden service kitin kyllä, täytyy nyt miettiä lähtenkö huoltoon vai itse iskari osiin.

Kertokaas fiksummat, mikä aiheuttaa tuon että Monarch debon air on sag yli 40% @ 300psi. Mielestäni tuo ei ollut uutena tuollainen, vaan sag oli joku 20% 300psi luokkaa...
Monarch on melkeinpä helpompi huolta, kuin keulat ja IFP-puolelle ei välttämättä tarvitse koskea ihan joka 100h. Mutta jos koskee – pitää olla adapteri hankittu pumppaamaan IFP-puolelle paineet.

Syy ajan mittaan suurenevalle takaiskarin paineen tarpeelle on yleensä paineen vuotaminen negatiiviselle puolelle ja paineentasauskolon tukkeutuminen rasvalla. Parempaa eli pehmeämpää rasvaa pieni määrä ja öljyä voitelemaan ilmamäntää (tehtaan jäljeltä oma oli täysin kuiva, vain PM600 rasvaa männässä), niin ongelma katoa (toivottavasti). :)

p.s. Ai niin, voikohan debonairin kanssa käyttää öljyä voiteluna, ettei sitä vuotaisi lisäilmakammioihin? Enpä tiedä, kun ei ollut debonairia ollut…

ealex
16.03.2016, 23.33
p.s. Ai niin, voikohan debonairin kanssa käyttää öljyä voiteluna, ettei sitä vuotaisi lisäilmakammioihin? Enpä tiedä, kun ei ollut debonairia ollut…
Tässä on vastaus: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/PJfx7QRPuGlFJWU8e9bPKKgflxl8d8nJvsnOWJXXEm4/mtime:1429551315/sites/default/files/techdocs/gen0000000004938_rev_a_2016_monarch_plus_service_m anual.pdf

makimies
18.03.2016, 21.19
Ok, monarch rt3 huolto etenee.
https://youtu.be/iQQY1G9HRP4?t=375

Tuossa videon kohdassa tuli ongelmaa, iskarin rungon paineet ei pysy sisällä, pumpun neula laskee aika nopsaan kun pumppailen tuon 300psi... Tarttee katsoa huomenna onko ilmaa enää sisällä, onko se vaan tuo pumppu joka vuotaa. Miten hitossa tuonne ylipäätään saa 350psi kun tuon venttiiliadapterin iroittamalla kuuluu nopea SUH ja ilmaa varmaan tuossa katoaa se 100psi :)

KnuutV
18.03.2016, 21.57
Tarkasta, että se adapterin tiiviste on ehjä, sillä jos kaikki on kunnossa niin pumppua ja adapteria irroitettaessa suhiseva ilma tulee vain ja ainoastaan pumpun letkusta.

Kilroy
18.03.2016, 22.17
Tiivisteisiin rasvaa ja kannuun tilkka öljyä. Juuri sitä mitä saa vain litran pulloissa :-D

makimies
18.03.2016, 22.41
Tarkasta, että se adapterin tiiviste on ehjä, sillä jos kaikki on kunnossa niin pumppua ja adapteria irroitettaessa suhiseva ilma tulee vain ja ainoastaan pumpun letkusta.

jaa, no oisko se sit se. Tarttee jatkaa taistelua huomenna :)

makimies
19.03.2016, 20.14
Jooh, sain monarchin takaisin kasaan ja testattuakin. Kyllä se tuntuisi toimivan. Nyt sag tuntui myös järkevältä. Katsotaan miten pysyy kasassa.

Ps. ei tippakaan tuota huoltoa tehdä itse, työkaluja kuitenkin tarvitaan mm. http://www.gabelprofi.de/en/RockShox/Spare-Parts/Rear-Shock-Body-Vise-blocks-RockShox-Monarch.html

Nappulakenka
20.03.2016, 09.08
Yritetään uudestaan.. Foorumin mobiili-näkymää poistaa mielivaltaisesti viestejäni :D Mulla lojuu tuossa pöydällä Fox Float RL -takaiskari. Tarkoitus olisi laittaa tuo myyntiin/lahjoittaa eteenpäin, mutta yksi asia kuitenkin vielä askarruttaa. Pitäisikö takaiskari saada painettua pohjaan ihan kropan painolla? Saan tällä hetkellä painettua sitä vain hieman alaspäin, vaikka olen päästänyt ilmat pihalle, rebound on hitaalla ja iskari auki asennossa. Onko tuo normaalia vai onko iskari ihan sökö?

miku80
20.03.2016, 09.20
Kyllähän se yleensä imasee itteensä hieman kasaanki ku ilmat päästää pihalle ja pitäis kyllä pienemmälläkin painolla painua pohjaan..

ealex
20.03.2016, 10.29
Pitäisikö takaiskari saada painettua pohjaan ihan kropan painolla? Saan tällä hetkellä painettua sitä vain hieman alaspäin, vaikka olen päästänyt ilmat pihalle, rebound on hitaalla ja iskari auki asennossa. Onko tuo normaalia vai onko iskari ihan sökö?
Jos se on pyörässä kiinni niin kyllä, jos irtonaisena – ei.

Nappulakenka
20.03.2016, 10.35
Jos se on pyörässä kiinni niin kyllä, jos irtonaisena – ei.
Kiitos, tämä selkeytti asiaa :)

Patrik
20.03.2016, 17.20
Minkämittainen tuo Float on jos se poistoon on lähdössä?

Nappulakenka
20.03.2016, 20.23
Minkämittainen tuo Float on jos se poistoon on lähdössä?

YV

Blackborow
21.03.2016, 15.14
Foxin ohjeessa puhutaan jostain vihreästä öljystä, joka näkyy Foxin leimoilla olevan aika törkyhintaista. Voiko tuon tilalle pukata vaikka Motorexin 10W:tä?

Xavier
23.03.2016, 18.48
Lainataan amatöörinä tätä aihetta.

Tuli joulukuussa ostettua ensimmäinen 'ihan oikea' maastopyörä. Kaikki pelaa ja soi aivan nätisti, mutta nyt pieni kysymys takaiskariin liittyen. Onko normaalia, että tuohon iskarin putkeen tulee ajossa tuollaista mustaa jäämää (kts. kuva)?
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160323/6d6891a193190828f654efc69949078a.jpg
Ei ole ainakaan hirveän notkeaa tavaraa ja tuntuu lähtevän irti kevyellä hinkauksella.

eagle
23.03.2016, 19.12
^ Itsellä ei ainakaan ole moista koskaan ollut..

Xavier
23.03.2016, 19.21
^ Itsellä ei ainakaan ole moista koskaan ollut..

Eli ei ehkä aivan turhaan oo alkanu hälytyskellot pirisemään. Täytyypä varmaan käydä näyttämässä jollekin joka tietää asiasta enemmän kuin allekirjoittanut.

JackOja
23.03.2016, 19.52
Ihan normaalia se on.

Xavier
23.03.2016, 21.35
Ihan normaalia se on.

Äänien ollessa tasan taidan turvautua paikalliseen lausuntoon.
Kiitokset.

Iglumies
23.03.2016, 22.07
Ei ole normaalia, ei liukupintaan kuulu jäädä kuin ohut kalvo voiteluöljyä.

JackOja
23.03.2016, 23.45
Eikö tuo sitä ole? Hieman skeidaa imenyt.

J.Kottenberg
23.03.2016, 23.50
Luultavasti joku tiiviste on antamassa periksi ja siitä irtoaa mustaa. Jonkunlainen iskarihuolto on paikallaan.

KJP
23.03.2016, 23.54
Mun silmääni näyttää, että pölytiiviste on kulumassa. Kun kuvaa suurentaa, näkyy tiivisteen reunassa jotain repaleista. Eihän siihen ole mennyt mitään vahvaa liuotinta kuten asetooni tai DOT-jarruneste?

hofu
24.03.2016, 03.29
Kertokaahan viisaammat kenellä on kokemusta rockshoxin maxle lite akselista, itsellä löytyy 15x100 maxle lite yari:n keulasta, Kun sen kiristää kämmenellä, ettei jää painaumaa käteen.. ja lukitsee, niin itse saan kyllä renkaan tiukalle, mutta tuntuu että se kyllä lähtee pyörittämällä auki ettei tarvitse vipua aukaista edes. Tuntuu vähän liian hienolta keksinnöltä.

orc biker
24.03.2016, 05.04
Josko sitten ekan kerran huoltaisin itse etuhaarukan. XC32 SA lienee sopivan edullinen aloitettava. Kysymys rasvoista.

- RockShox 15wt suspension fluid. Tätä löytyy, mutta varmaan mikä tahansa 15 w käy?
- Suspension specific grease. Mitä tämä on? Ohjekirjassa ei sanota. Minulla olisi tälläista: http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1158&lang=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=169

KnuutV
24.03.2016, 08.40
...
- Suspension specific grease. Mitä tämä on? Ohjekirjassa ei sanota. Minulla olisi tälläista: http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1158&lang=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=169
Älä laita tavallista pyörärasvaa.

Tuon pitäisin olla jotain o-renkaille ja kumitiivisteille sopivaa ilmeisesti silikoonipohjaista rasvaa. Pyörän jousitusosiin sopivan juoksevaa rasvaa on vaikea löytää. Esim jarrurasvat ja CRC silikoonivaseliini on liian jäykkää mielestäni.

Tuote merkeistä kaiketi Slick Honey, Parker O Lube yms. ovat hyviä...
Hyvä korvaava tuote vielä hakusessa itselläkin, jota saisi edullisesti ja suomesta.

J.Kottenberg
24.03.2016, 09.15
Tiivistekeskus oy:stä saa hyviä o-renkaille tarkoitettuja voiteluaineita.

orc biker
24.03.2016, 09.25
Tuossa kyllä sanotaan, että "Does not attack elastomers and seals", mutta en sitten tiedä. Tuo on aika jäykkää. Laitan sitä vähän joka paikkaan, kuten napoihin ja kierteisiin jne.

Xavier
24.03.2016, 09.33
Mun silmääni näyttää, että pölytiiviste on kulumassa. Kun kuvaa suurentaa, näkyy tiivisteen reunassa jotain repaleista. Eihän siihen ole mennyt mitään vahvaa liuotinta kuten asetooni tai DOT-jarruneste?
Ei ole asetoonia tai DOT'ia näytetty pyörälle. Pitääpä tänään tosiaan käydä höpöstelemässä paikallisen sepän kanssa miten tästä eteenpäin.
Hullulta vaan tuntuu että on ottanut nokkiinsa näinkin lyhyessä ajassa...

orc biker
25.03.2016, 03.34
https://www.sram.com/rockshox/products/rockshox-grease
https://www.sram.com/rockshox/products/pm600-military-grease

Kumpi noista olisi parempi? Minun on hankala arvioida tätä, kun en täysin tiedä, mihin kaikkialle tuota edes tulee. Ainakin niihin yläosan tiivisteisiin, mutta muuten en vielä tiedä. Varmaan olen fiksumpi sitten, kun kerran tuon operaation teen, mutta pitäisi vain saada tarvikkeet ensin valmiiksi.

Minusta tuntuu, että taidan kokeilla tuota Motorexia. Olenhan minä käyttänyt sitä vuosia paikoissa, joissa on tiivisterenkaita, eivätkä ne ole mihinkään siitä menneet. Ainakin netistä löytyy yksi ihminen, joka on käyttänyt sitä myös:

"For seals i have good luck using Motorex Bike Grease 2000, it is sticky so the semi bath oil won't take it off.
For the semi bath I use Motul 2,5w fork oil, it is very light (like water) and was not even expensive here."

http://ridemonkey.bikemag.com/threads/lube-questions-slick-honey-float-fluid-etc.216041/

Semi bath? Ei aavistustakaan, mistä tuossa puhutaan.

Täälläkin sanotaan, että: "Highly water-repellent and extremely pressure-resistant, Motorex Bike Grease 2000 provides enhanced resistance to oxidation and aging. It also poses no threat to the elastomers and seals frequently found in mountain bike suspension systems while preventing internal corrosion."

http://www.competitivecyclist.com/motorex-bike-2000-grease

Kai tuota uskaltaa käyttää? Jos tuo toimii, niin onpahan monikäyttöinen rasva.

miku80
25.03.2016, 09.14
Military grease on melko paksua tavaraa ja itse olen siihen aina sekoittanut tipan tai pari öljyä jolloin on hieman notkistunut.

Sram Butter nimellä olevaa rasvaa tulee nykyään käytettyä ja luulenpa että se on tuota samaa tavaraa kuin rockshox grease..

En mä ainakaan jaksa uskoa etteikö tuo motorexin rasva ajaisi asiaansa myös..

orc biker
25.03.2016, 12.52
Thanks. Minä päätin kokeilla tuota. Kerron sitten, jos räjähtää koko pyörä. Tässä kyllä menee varmaan 2-3 viikkoa, että ehtii huoltotöihin. Tämä onkin mukava oppia, niin sitten on pyörän huolto 100 %:sti omissa käsissä.

KJP
25.03.2016, 19.04
Löytyi tällainen O-renkaiden kemikaalinkestävyystaulukko (http://www.efunda.com/designstandards/oring/oring_chemical.cfm), samaa tietoa Parkerin katalogista (https://www.sealingdevices.com/documents/oring_chemicalcompatibility.pdf)

makimies
26.03.2016, 13.11
Kertokaahan viisaammat kenellä on kokemusta rockshoxin maxle lite akselista, itsellä löytyy 15x100 maxle lite yari:n keulasta, Kun sen kiristää kämmenellä, ettei jää painaumaa käteen.. ja lukitsee, niin itse saan kyllä renkaan tiukalle, mutta tuntuu että se kyllä lähtee pyörittämällä auki ettei tarvitse vipua aukaista edes. Tuntuu vähän liian hienolta keksinnöltä.

Juuh, ohjeesta vaan katsoo sen säädön kerran kohilleen niin imo ihan toimiva palikka.

Josko sitten ekan kerran huoltaisin itse etuhaarukan. XC32 SA lienee sopivan edullinen aloitettava. Kysymys rasvoista.

- RockShox 15wt suspension fluid. Tätä löytyy, mutta varmaan mikä tahansa 15 w käy?

Itsepä olen CRC silikonirasvaa käyttänyt o-renkaille ja muuten tuota vesivaseliinia sivellyt kierteisiin ym. Ei muuten lähde kulumalla pois niin nopsaan tuo sitkostettu vaseliini...

Ei ole asetoonia tai DOT'ia näytetty pyörälle. Pitääpä tänään tosiaan käydä höpöstelemässä paikallisen sepän kanssa miten tästä eteenpäin.
Hullulta vaan tuntuu että on ottanut nokkiinsa näinkin lyhyessä ajassa...

Juuh itselläkin oli kaikki stefat uudessa iskarissa aika kuivan oloiset...

mukavamies
27.03.2016, 14.13
Nyt on Trekin (29") jousikeula tullut tiensä päähän ja mitä kaikkea pitäisi huomioida kun valitsee 'oikeaa' keulaa?
Nyt keulana on: Series: XCR32, Year: 2013, Name: XCR32 DS-LO-C51 29 TS 265/0, mukautettu G2-geometria, offset 51 mm, jousto 100 mm, 9mm QR.
Onko tuolla G2 geometrialla oikeasti mitään merkitystä? Entäs offsetilla?
Mistä tiedän onko tapered vai ei?
Ja etsin edullis(in)ta ilmakeulaa joka olisi jo 'oikea' keula ja linkki selaiseen olisi kiva.