PDA

Näytä tavallinen näkymä : Emäputken ja keskiömuhvin höylääminen

adelaine
25.10.2011, 11.13
Tässä kun pyörää rakennellessa on lukenut netistä ohjeita, niin muutamassa kohdassa meinaa epäusko hiipiä takkiin. Tartteeko todellakin emäputken ylä- ja alapäätä höylätä ennen ohjainlaakerin asennusta? Ja sama homma keskiömuhvin ulkopintojen sekä etuhaarukan kruunun (crown)kanssa...

Onko todellakin tarpeellista periaatteessa laadukkailla tehdasosilla (Niner-runko, FSA-ohjainlaakeri, RockShox-keula), kun luulo tähän asti on ollut että standardit ja osien laatu olisivat sitä luokkaa että kädetön kansalainen saisi keskittyä rauhassa höyläämään vain omaa alapäätään?

sakuvaan
25.10.2011, 11.25
Riippuu valmistajasta. Jotkut preppaa rungot jotkut ei.

kooki
25.10.2011, 12.13
Kuten olikin jo puhetta niin noiden ulkoisten laakerikuppien kanssa keskiön ulkopintojen "höyläystä" (tai suoristusta tai mitä termiä nyt haluaakin käyttää) kyllä suositellaan. Perusteena lienee pidentyvä laakerin elinikä. Jos helposti jonkun paikan löydät niin kai ne samalla vaivalla saat laitettua niin ei ainakaan jää jälkeen sitten harmittamaan, että menipä nopiasti leekeri kepuliksi. Pistähän kuvia sitten, kun proggis etenee.

Tossa vielä vahvaa mutuilua toiselta foorumilta, niin ei tartte kaikkea täällä muhia ;) http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=2053

adelaine
25.10.2011, 13.30
Juu näin muistan kyllä vinkit. Alkoi vain epäusko vaivaamaan, että onko ne toleranssit tehtaalla niin isot etteivät suoraa pintaa saa aikaiseksi.

Keula saapuikin sopivasti tänään, joten taidan kokeilla käydä Bikepolin pajalla. Kuulemma löytyy pelit ja vehkeet ja ehkä joku vähän neuvomaankin. Hyvä näin. Jos kerran pyörää lähtee alusta asti itte kasaamaan, niin mielummin sitä itte koittaa oppia jokaisen vaiheen tekemään. Vaikka toki ammattilainenkin homman hoitaisi.

nure
25.10.2011, 14.14
Eipä moista toimenpidettä ole yhdenkään rungon kanssa tarvinut tehdä ja tuskin tarvii sinunkaan... Laaturunko sentään...

Ohiampuja
26.10.2011, 07.30
Samat sanat, en mikään paljoa ole höyläillyt. Lähinnä paksut maalikerrokset olen poistanut, jos sellaisia on asennuspinnoissa ollut.

Toisaalta olen kyllä aika huolellisesti mittaillut tasopinnat ennen laakereiden asennusta...

nuubiainen
26.10.2011, 09.39
Surlyn ohjeissa lukee, että pitäisi mieluiten höylätä. Tämä siitä huolimatta, että itse höyläävät ennen maalausta!

Kuulostaa vähän hätävarjelun liioittelulta. Itsekin tosin sanovat, että maalin poistaminen esim. kynäveitsellä _saattaa_ riittää...

sakuvaan
26.10.2011, 10.08
Edelleen, tarkista rungon valmistajalta/myyjältä.

drop
26.10.2011, 11.51
Mulla oli pari runkoa joissa keskiölaakerit kuluivat todella nopeasti (muutama kuukausi), ja muhvin höyläämisen jälkeen taas kestivät vuosia. Toinen oli anodisoitu, toisessa taas epätasainen maalipinta... Ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla.

nuubiainen
26.10.2011, 13.25
Ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla.

Ei, ainakaan siinä tapauksessa, että homman tekee oikein...

lai
26.10.2011, 14.34
Itse olen Inbredin keskiön viimeksi tasoittanut 240 numeroisella hiekkapaperilla. Hiekkapaperin alla täytyy olla hiomatuki joka on kova ja tasainen. Vaikka höylätty puupalikka. Hiomaliikkeen täytyy olla sellainen, että koko tasoitettava pinta hioutuu yhdellä hiomakerralla. Jos on epävarma omista taidoista kannattaa viedä rotsattavaksi ihan ammattiliikkeeseen.

yedi
28.10.2011, 12.21
Itse olen Inbredin keskiön viimeksi tasoittanut 240 numeroisella hiekkapaperilla. Hiekkapaperin alla täytyy olla hiomatuki joka on kova ja tasainen. Vaikka höylätty puupalikka. Hiomaliikkeen täytyy olla sellainen, että koko tasoitettava pinta hioutuu yhdellä hiomakerralla. Jos on epävarma omista taidoista kannattaa viedä rotsattavaksi ihan ammattiliikkeeseen.

Laakerien kiinnityspintojen jyrsinnän tarkoituksena on saada laakerien kiinnityspinnat yhdensuuntaisiksi putken eri päissä ja samalla myös kohtisuoraksi putken keskilinjaan nähden. Hiomalla pinnat yksitellen nuo tavoitteet ei välttämättä toteudu varsinkin jos pinnat eivät ole ennen maalausta/muuta käsittelyä jo valmiiksi yhden suuntaisia.

Nillitystä termeistä...

Tässä mainittu työstäminen on jyrsintää. Höylääminen on pidempien lastujen ottamista. Rotsailu on taas kalvamista eli esim. putken tai reiän sisähalkaisijan tekemistä tarkaan/johonkin mittaan. Tosin taidetaanhan esim. turbiinin siipipyörän tasapainotuksessa käyttää kalvainta kun siiven pinnasta otetaan vähän aihetta pois, jotta siipipyörä saadaan tasapainoon.

Rotsaus on jostakin syystä virheellisesti tähän yhdistetty sana ja se tulenee svedupettereiden brotschning -sanasta, joka tarkoittaa kalvamista.

Kare_Eskola
28.10.2011, 12.37
Feissaus = emäputken ja keskiömuhvin päiden jyrsiminen kohtisuoriksi?
Rotsaus = etenkin emäputken sisäpintojen kalvaminen laakerikupeille sopiviksi?

Oli mitä hyvänsä, ohjainlaakerin ja keskiön alueet ovat lähes kaikissa pyörissä erittäin olennaiset, työläimmät huoltaa ja vaativat erikoisimmat ja harvimmin käytetyt työkalut. Kannattaa siis panostaa.

yedi
28.10.2011, 12.55
Feissaus = emäputken ja keskiömuhvin päiden jyrsiminen kohtisuoriksi?
Rotsaus = etenkin emäputken sisäpintojen kalvaminen laakerikupeille sopiviksi?

Ei kannata keksiä uusia hienolta kuulostavia termejä. Face jonka saa suomeksi väännettyä feissiksi tarkoittaa naamaa. Eli feissaus olisi keskiön naamauttamista. :seko: Englannin kielessä tosin taidetaan puhua "facing" termillä pintojen yhdensuuntaistamisessa. Suomeksi yhdensuuntaistaminen olisi kai oikea termi, mutta työsuoritus jolla se tehdään on jyrsintä.

Työkalut ovat olleet noihin toimiin jyrsin ja kalvain "iät ja ajat" pyörähuoltajien(pois lukien uusi sukupolvi) ja metallimiesten keskuudessa. Työkalut löytyvät noilla nimillä jo vanhoista Tunturin kirjoista ja esitteistä, joihin ne on käännetty ilmeisesti englannista.

Kaiketi 80-luvun lopusta jonnekin 90-luvun loppupuoliskolle oli aika jolloin patruunakeskiöt olivat valta-asemassa ja noita vanhoja jyrsintätyökaluja ei tarvittu/käytetty. Nyt niitä jälleen käytetään ja uusi sukupolvi ei ole jostakin syystä tiennyt niiden nimiä enää. Ehkä jossakin maahantuoja liikkeessä joku alkoi kauppaamaan noita työkaluja omasta mielestään hienoilla nimillä ja siitä nuo oudot termit ovat tulleet markkinoille.

H. Moilanen
28.10.2011, 20.19
Alkoi vain epäusko vaivaamaan, että onko ne toleranssit tehtaalla niin isot etteivät suoraa pintaa saa aikaiseksi.

Kyse ei ole toleransseista työstössä vaan hitsausvetelystä. Hitsauksen jälkeen runkoja ei yleensä enää koneisteta vaan vedetään väriin.

Ohjainputken pintoja en ole rotsannut, eikä laakereita ole myöskään hajonnut. Sen sijaan keskiö kannattaa rotsata; sillä on merkityksellinen vaikutus laakerin elinikään (vrt. muutama kuukausi vs. muutama vuosi).

Itsok
28.10.2011, 20.53
Muistelisin että aikanaan mittasin Trekin 8000 jäykkäperän keskiömuhvista aikamoiset heitot. Olisko ollu useammalla mittauskerralla todettu lähes millin heitto leveydessä muhvissa. Vaikea uskoa että hitsauksesta tulisi ihan noin paljon pysyvää muodonmuutosta?

Lisäksi keskiömuhvin yhdesuuntaistamisessa on toinenkin tarkoitus. Muhvin kierteiden putsaus ja oikaisu. Hitsauksen jälkeen laakerit ei aina pyöri kovin pehmeästi paikoilleen.

Pekka L
29.10.2011, 11.03
Nillitystä termeistä...

Rotsaus on jostakin syystä virheellisesti tähän yhdistetty sana ja se tulenee svedupettereiden brotschning -sanasta, joka tarkoittaa kalvamista.

Nillitetään lisää. Juuri em. syystä wanhan liiton jermut puhuu protsaamisesta. Nööseille se on sitä rotsaamista, kun eivät edes tiedä mistä puhuvat.

Työkalu protsaukseen on protsi.

(rotsaus -> rotsi = takki???)

lai
29.10.2011, 12.06

No selvennetään hiukan. Eli kahdesta rungosta olen poljinkeskiön pinnoista hionut hiekkapaperilla maalit pois. Tuohon vaan olen kiertänyt laakerit, hyvin on kestänyt ja eteenpäin on päästy.