PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nastarenkaat cyclocross/maantie kiekkoihin

janneko
17.10.2011, 16.42
Kysymyksen voi myös muotoilla: kiekot nastarenkaille? Ajattelin continental nordic spike nastarenkaat hommata 42mm levysenä. Onko olemassa maantiekiekkoja mihin nuo menevät? Tai onko kukaan uskaltanut laittaa niitä maantiekiekoille? Kannattaisiko suosiolla hommata leveämmät atb kehät ja yrittää kasata kiekot niihin? Tiedän että esim schwalbelta saa kapempaa nastarengasta, mutta ainakin maraton winterit olivat iso pettymys.

Kare_Eskola
17.10.2011, 17.15
Ne menee sun maantiekiekoille ihan ongelmitta.

gobbif
17.10.2011, 17.47
Mulla meni viime talvena ongelmitta ultegran kehille ja tiivistyivät litkutettaessa tosi helposti.

janneko
17.10.2011, 20.21
Sheldon sedän taulukon mukaan 15C vanteelle saisi laittaa max. 32mm renkaan. 42mm on jo 30% suurempi. Onko kellään käynyt köpelösti? Kai se on uskottava että toimii, jos ei kielteisiä näkemyksiä tule :)

http://sheldonbrown.com/tire-sizing.htm (http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html)

Harryupp
17.10.2011, 20.22
Ainakin 42 X 622 Nokian talvirenkaat ovat toimineet 17 - 19 mm leveillä vanteilla. Mutta ei olis pahitteeksi jos vanneleveys olisi 21 - 25 mm.
http://schwalbe.de/ger/de/technik_info/reifenmasse/?gesamt=27&ID_Land=1&ID_Sprache=1&ID_Seite=12&tn_mainPoint=Technik
Schwalben leveystaulukko vastta aikalailla mun käsitystä siitä mitkä rengaskoot sopivat millekin vanteelle.

klemola
17.10.2011, 21.32
Ajoin koko viime talven Nokian 2,1 tuumainen Extreme Mavicin OpenPro kehällä, ilman mitään ongelmaa. Täytyy muistaa, että niillä isommilla nastarenkailla ei käytetä kuitenkaan kovia paineita.
https://lh3.googleusercontent.com/-AVdxLvSZ5lc/TRsL682crwI/AAAAAAAAAt8/xqMczIsowEE/s800/eturieska%2520001.jpg

janneko
18.10.2011, 09.40
Ok, Klemolalla muuten pirun nätti cyclo :)

Onko muuten parempi että vanneprofiili on syvä kuin matala näin yleisesti ottaen renkaan vanteella pysyvyyttä ajatellen?

Kare_Eskola
18.10.2011, 10.03
Parempi asentaa renkaat huolella & olla miettimättä moisia.

gobbif
18.10.2011, 19.19
Vähän leveämpi vanne antaa varmaan hieman erilaisen profiilin kuin kapea. Vaikka Sheldonin kaavalla 42mm olisikin liikaa, en olisi kovin huolissani. Mulla oli tosiaan tuo 42mm alla Ultegran vanteilla litkutettuna ja paineetkin jotain 1,5bar alhaisimmillaan (olen tosin aika kevyt kuski) ja 4bar+ korkeimmillaan. Jos se muljuilisi vanteella yhtään, olisi se litkutettuna hörppinyt kyllä ilmaan alta aikayksikön.

Noi 2,1" kumit on kyllä cyclossa hienot. Ostaisin heti tuollaiset kakkoskumeiksi, jos haarukoissa olisi vain tilaa. Mulla tuo Nordic Spike 42mm on kuitenkin jo aika ylärajoilla. Kovalla ja puhtaalla kelillä mulla meni mielummin MW alle. Kahdet kiekot on kätevä, niin voi ottaa sopivan rengastuksen sen mukaan miltä aamulla ikkunasta katsoessa näkymä vaikuttaa.

HMK
19.10.2011, 11.59
Katselin tuossa viime viikolla sellaisia nastakumeja, kuin Kenda Klondike. Hintakaan ei ollut paha, kun oli vain 25€ Kärkkäisellä. (Ylivieskan likkeessä, Lahdessa en ainakaan vielä tänä syksynä ole nähnyt)

Onko käyttökokemuksia kenelläkään? Meneekö ihan Biltema-tasolle, vai voisiko noilla jopa jotain tehdäkin? Ainakin 37 millisenä ja muistaakseni 42 oli siellä hyllyssä.

edit: Jatkoin Kendoista toisessa nastarengasaiheessa, kun sopii paremmin sinne. Tämähän koski kai leveiden kumien sovittamista crossarin vanteelle.

Jake_Kona
01.11.2011, 20.51
Ainakin 42 X 622 Nokian talvirenkaat ovat toimineet 17 - 19 mm leveillä vanteilla. Mutta ei olis pahitteeksi jos vanneleveys olisi 21 - 25 mm.
http://schwalbe.de/ger/de/technik_info/reifenmasse/?gesamt=27&ID_Land=1&ID_Sprache=1&ID_Seite=12&tn_mainPoint=Technik
Schwalben leveystaulukko vastta aikalailla mun käsitystä siitä mitkä rengaskoot sopivat millekin vanteelle.

Aijai. Nyt meni huuli pyöreeksi?:mad: Crossissa Kona Jake, Alex AT450 rimmit 13,5mm leveyttä, mutta 622-35 renkaat tulee mukana uudessa pyörässä. Ton taulukon mukaan max leveys olisi (13mm) 25 ja (15mm) 32. Vai luenko taulukkoa jotenkin väärin?
Kannattaako noihin taulukoihin yhtään tuijottaa kun nyt alla 622-37 michelin. En ole mikään kevyt keijukainen (125kg), eli renkaille tulee kivaa rasitusta. Ihan vain ettei tässä otsani kopsahda tiehen.

nuubiainen
03.11.2011, 18.37
Kaikenlaisia läskirenkaita laitetaan kapeille vanteille jopa ensiasennuksena (esim. mulla oli cc:ssä 13c ja 37mm muistaakseni). Eihän se ole optimaalista, mutta harvoin haitallistakaan.

Sen sijaan liian kapea rengas leveälle vanteelle lienee yhdistelmä, jota kannattaa välttää.

rjrm
03.11.2011, 18.45
Sen sijaan liian kapea rengas leveälle vanteelle lienee yhdistelmä, jota kannattaa välttää.

17 mm vanteelle on varattu 35-millinen nastarengas, kunhan pakkaset tulevat. Se passaa, olen kokeillut. Mutta kysynpä tässä "säikeessä", että passaako 17-milliselle vanteelle 25mm "maantiekumi". Esim Contin 4000S ?

nuubiainen
03.11.2011, 20.06
Käytän itse 17c-vanteella 28 millin maantierengasta. Se oli muistaakseni kapein, jota virallisesti suositeltiin (Mavicin kehä).

jakob
18.11.2011, 15.48
Kuinta leveätä nastarengasta uskaltaa laittaa 13c leveälle ksyriumille? Vai suosiolla talveksi leveämpää vannetta?

bog
20.11.2011, 14.50
Onkos kukaan onnistunut löytämään kevyitä crossariin sopivia nastarenkaita? Tuntuvat järjestäen olevan vähintään 900 grammaa kappale. Nokian W106 kevein, 875g?

Työmatka-ajoon riittäisi vähempikin nastamäärä, joten luulisi vähän köykäsempääkin löytyvän. Maasturiin kuitenkin löytyy 700 gramman kumia jossa on kunnon nappulat ja 300 nastaa.

HMK
20.11.2011, 16.00
Onkos kukaan onnistunut löytämään kevyitä crossariin sopivia nastarenkaita? Tuntuvat järjestäen olevan vähintään 900 grammaa kappale. Nokian W106 kevein, 875g?

Työmatka-ajoon riittäisi vähempikin nastamäärä, joten luulisi vähän köykäsempääkin löytyvän. Maasturiin kuitenkin löytyy 700 gramman kumia jossa on kunnon nappulat ja 300 nastaa.

Olen ihmetellyt samaa, että kovin heikkoa on valmistajilla panostukset laatuun nastarenkaissa, muissa paitsi johonkin hirviökiikkuihin tarkoitetuissa kokoluokissa.
Kenda Klondike (http://www.kendausa.com/en/home/bicycle/studded-tires/klondike-skinny-(cross).aspx) on valmistajan ilmoituksen mukaan noin 760 grammaa. Todellista lukemaa en ole punninnut, vaikka itsellä on juuri nuo nyt käytössä.
Sitten näkyy olevan nykyisin joku tuollainen Nicetrack (http://www.nicetrac.com/?page_id=746&lang=fi). Niiden sivulla olevan taulukon painot on kyllä aika outoja, kun esimerkiksi Snow 100 mallissa 37-622 ja 47-622 painot on samat. Snow 200 mallissa taas 37-622 olisi tuon mukaan kevyempi, kuin 32-622.

IncBuff
20.11.2011, 20.44
Laitoin cyclon Aksiumeille Marathon Winterit. Takakiekosta kumi oli kuitenkin pompannut pois omia aikojaan ennen kuin ne ehti mennä edes alle. Painetta oli joku 5bar. Kellään kokemuksia Mara Wintereistä Aksiumeilla? Pelaako vai ei eli meneekö asennusvirheen piikkiin toi kumin irtoaminen. Ei viittis laittaa alle sellaisia kumeja jotka ei pysy vanteella.

DeLillo
20.11.2011, 21.49
Asennusvirheen piikkiin menee. Kyllähän noiden leveiden renkaiden kanssa saa olla huolellinen, kun asentaa, mutta kyllä pysyy kun saa kohdilleen.