PDA

Näytä tavallinen näkymä : Keski-Uudenmaan kuvarastit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10

telipyörä
25.08.2019, 21.15
Taajamamerkki oli ilmeisesti edellinen rasti tässä kylässä.

Nelli
28.08.2019, 14.56
Paikka on tiedossa kyllä, mutta yövuoro verottaa jaksamista. Jos toi on viikonloppuna vielä hakematta niin sitten voin ton hakea.

Firlefanz
12.09.2019, 13.02
Viikonloppu meni ja toinenkin, mutta Nellillä lienee ollut muita rientoja ja elämän pieniä tai suuria kiireitä. Ja onhan tämä nyt taas sellaista pari-kolmekin viikkoa podettavien flunssien aikaa. Muilla Keski-Uudenmaan kuvarastien harrastajilla on sitten varmaan ollut vielä parempia syitä siihen tai selityksiä sille miksi eivät tätä rastia ole hakeneet?

Mutta hetkinen: enkö minä muka sitten olekaan Keski-Uudenmaan kuvarastien harrastaja? No, tietysti voisin silmää räpäyttämättä väittää etten ole tai siis että ehkä olen, ehkä en, tai että olin mutten enää viitsinyt niin vetämättömässä seurassa jatkaa...

...ei vaineskaan, tosiasia on että mulle nämä pimeässä tai jo hämärissäkin kuvatut rastit ovat mahdottoman hankalia tai vaikeitakin, ihan vain oman kyvyttömyyden takia. Oivallus syntyi vasta kun oli unohtanut koko kuvan eli sen mitä olin luullut siinä näkeväni!

Jos sää poutaantuu illaksi, kuten ennuste nyt näyttäisi kertovan, lupaan ajaa sellaisen oikein eeppisen kuvarastilenkin. Mutta mitään erityisen hohdokasta tai onnistunutta uutta rastia ei kenenkään ole syytä kieli pitkällä odottaa!

Firlefanz
16.09.2019, 07.54
Hain sitten, aikani odoteltuani, rastin 554 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.52999243253556%2C25.107171155017113&z=17) Kellokoskelta, Vanhan Valtatien varrelta. Marieforsin ruukin eli Kellokosken ruukin (https://www.tuusula.fi/sivu.tmpl?sivu_id=1914) tai sittemmin Kellokosken tehtaan isäntä Totti Carlander suunnitteli tiilirakenteiset porttitornit tai -pilarit vuonna 1933 (http://www.kolumbus.fi/~ks4603/patruunapuisto/index08.htm).

https://pic.useful.fi/hd8q_DdBb.jpg

Portista tultiin ruukinomistajan kotipihaan ja nykyisin Patruunapuistoksi kutsutulle alueelle vastapäätä niinikään 1930-luvulla valmistunutta Lasipalatsiksi kutsuttua tehdasrakennusta jossa nykyään toimii Tehtaan kirppis ja jonka seinällä on kyltti joka kertoo rakennuksesta vuokrattavan työ-, varasto- ja harrastustilaa.

https://www.uudenmaanliitto.fi/uudenmaan_liitto/uutishuone/artikkelit/ihmiset_kulttuuriympariston_vaalijoina_arkkitehti_ vuokko_lehmuspuisto_ja_kellokosken_ruukki.20249.bl og

Uuden rastin kuvasin pimeällä, mutta eiköhän se silti löydy - kunhan vain ensin löytyy aktiivisia ja ajokuntoisia hakijoita.

https://pic.useful.fi/NOBIGMWWV.jpg

Markku Liitiä
20.09.2019, 16.07
Voisi kuvitella, että tuossa sillan alla virtaa joki/puro, mutta en kyllä keksi millään, että mikä. Voisi myös kuvitella, että koska Firlefanz ymmärtääkseni asuu Helsingissä tai Vantaalla, hän olisi pimeydestä päätellen ottanut kuvan matkalla kotiinsa, siis rastialueen etelälaidalla. Ei silti sytytä.

Firlefanz
21.09.2019, 01.37
Joki eikä ihan mikä tahansa joki. Eikä siltakaan ole ihan mikä tahansa silta. Vaikkei se mikään vanha silta olekaan.

Kuvaa ottaessa tuli muuten mieleen että olisi hienoa jos rastikuvaan voisi liittää ääniraidan.

Otin tosiaan kuvat säädetyssä järjestyksessä, mutta enhän mä minnekään suoraan edes osaa ajaa ja vaikka olisin lähtenyt ajamaan Kellokoskelta kohti kotiani, ei se ilman kiertelyja ja koukkauksia olisi käynyt. Mutta tällä kertaa mulla oli valmis rasti-idea - mutta en mä uudelle rastillekaan tainnut ihan suorinta tietä ajaa, joten etäisyyttä vanhaan rastiin ei voi suoraan päätellä valon määrästä.

Kenties tarpeellisena lisävihjeenä sanoisin että nyt ei olla Keravalla.

Paikka, tie ja silta ovat mielestäni niin omanlaisensa kokonaisuus, että olen aivan varma että ainakaan kuvaussuunnasta ei voi ajaa tunnistamatta rastia välittömästi.

YocceT
21.09.2019, 07.40
Nyt täytyy heti aluksi sanoa, että en ole koskaan näihin kuvarastiketjuihin tuonut löydettyä rastia näin epävarmalla pohjalla. Mutta kerta kai se on ensimmäinenkin. Vahva veikkaukseni on, että rasti 555 on Jokelassa Siljalantiellä (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.55798687900619%2C24.974673529085067&z=16) oleva silta.

Kuva tässä, mutta taisi tulla otettua eri suunnasta kuin alkuperäinen.
https://pic.useful.fi/5NzCKGwaD.jpg

Päivitän rastikartan, kunhan saan vahvistuksen, että olen oikeassa paikassa.

Laitetaanpa uusi rasti kuitenkin esille, kuten protokollaan kuuluu.
https://pic.useful.fi/kFyn_A24p.jpg

Rastina ei ole tuo punainen, öljypohjaista polttoainetta käyttävä objekti, jos joku sellaista nyt olettikaan. Se nyt vaan sattui olemaan "väärään aikaan väärässä paikassa".

Firlefanz
21.09.2019, 10.44
Olisit nyt asettunut seisomaan sillan toiseen päähän! Vaikka sillasta ei pimeällä otetusta kuvasta paljon erota ja kaiteetkin ovat samaa mallia kuin kymmenillä muillakin silloilla, Siljalantie kuitenkin polveilee mielestäni siksi omanlaisella ja tunnistettavalla tavalla että ei olisi pitänyt jäädä minkäänlaista epäselvyyttä siitä että kyse on juuri samasta sillasta ja että seisoo täsmälleen oikeassa paikassa!

Vuoteen 2011 asti Palojoen ylittävä kivisilta oli kivistä holvattu kaarisilta, joka oli rakennettu noin vuonna 1897. "Siljalantien linjaus on peräisin 1800-luvulta ja se on tien leventämisiä lukuun ottamatta säilynyt samanlaisena. Tie ylittää Palojoen Rämäkosken kohdalla. Vanha ja idyllinen, asfaltilla ja muilla rakenteilla kannestaan korotettu kivisilta sai hätiköidyn päätöksen perusteella väistyä modernin, vanhaa imitoivan, profiilipellistä ja betonista konstruoidun uudisrakenteen tieltä."

harmis
21.09.2019, 10.58
YocceT:n uudessa rastissa ei kohteena ole varmaan myöskään taivailla leijaileva Reimaxin kuumailmapallo. Jos ei, niin kohde tunnistettu, mutta enhän minä sitä täältä asti hakemaan lähde. No, maanantaina olis työreissu jäkessä, ja jos ottaisi fillarin satulan mukaan. niin voisi lavastaa että olisi kohteessa käynyt fillarilla. No kyllä tuollapäin ennen pyöräilijöitäkin satunnaisesti näkyi, eli luulisin että joku osaa sen hakea.

YocceT
21.09.2019, 12.30
Olisit nyt asettunut seisomaan sillan toiseen päähän!

Siinä työväentalon tienhaarassa oli joukko teinejä pitämässä perjantaipalaveria, enkä viitsinyt häiritä heitä puuhissaan, joten ajattelin että samahan se silta on, kuvaako sen vasemmalta vai oikealta rannalta.

Firlefanz
22.09.2019, 10.00
Sama silta(*), mutta seisomalla toisessa päässä eli katsomalla samasta suunnasta kuin rastikuvassakin olisit paremmin nähnyt miten Siljalan polveilee tunnistettavalla tavalla. Itse asiassa tarkoitin neuvoa sinua seisomaan toisessa päässä *virtuaalisesti* mutta nyt hämmästyksekseni huomasin että juuri tätä pätkää Siljalantietä ei Googlen kuvausauto ole ajanut. Vaikka kyllähän siihen syykin selvisi:

https://pic.useful.fi/1RIwNHmOI.png

(*) Jos tosissasi kuvittelit että narisin siitä että rasti oli kuvattu väärästä paikasta, niin sulla viiraa päästä. Mulle on aina kelvannut kuva kuin kuva, ei ole ikinä käynyt mielessäkään ruveta urputtamaan ettei kuva ole otettu samasta paikasta. Oikeastaan tunnen itseni loukatuksi sydänjuuria myöten. Lopetankin kaiken mukanaolon Keski-Uudenmaan kuvarasteissa välittömästi enkä aio olla missään tekemisissä näin tökerön sakin kanssa! En ainakaan ennen kuin minulla on jonkinlainen idea(**) siitä missä tuo helkutin muuntamo oikein on.

(**) Oli minulla eilen yksi veikkaus, mutta siellä mitään muuntajaa ollut. Tai oli yksi, mutta harmikseni ei oikea. (Joku niin suuntautunut voisi tietenkin seurata sähkölinjoja kartalta, poimia muuntajat ja siten melko nopeasti päästä ratin jäljille, but that's not how I play the game...

YocceT
22.09.2019, 10.37
(*) Jos tosissasi kuvittelit että narisin siitä että rasti oli kuvattu väärästä paikasta, niin sulla viiraa päästä.

En kuvitellut, mutta siitä huolimatta minulla voi viirata päässäni.

Firlefanz
22.09.2019, 14.48
Jos viiraa, niin ihan hyvällä tavalla viiraa. Mulla se viiraa mitä luultavammin...vähän oudosti.

Mutta, joo, vähän aikaista ruveta kinumaan lisävihjeitä, joten tässä on kaksi mahdollisuutta (kuten yleensä lähes joka tilanteessa): joko ruveta tyypilliseksi passiiviseksi kuvarastiharrastajaksi (joka löytää itseään varten mitä merkillisimpiä selityksiä sille miksi rastin hakeminen ei kerta kaikkiaan onnistu) tai hypätä pyörän selkään ja suunnata kohti uusia kuvarastipettymyksiä.

Markku Liitiä
23.09.2019, 10.24
Ilmankos en Siljalantien siltaa tunnistanut, kun en ole muistaakseni koskaan sen yli ajanut!

Firlefanz
23.09.2019, 13.21
Se on tosiaan ikään kuin tuplaten syrjässä, täytyy tavallaan ensin kääntyä pääväylältä sivuun ja sitten vielä sivuväylältä sivuun. Kuitenkin Ridasjärventie kulki ennen Siljalantien kautta ja Rämäkosken silta menetti merkityksensä vasta uuden tienlinjauksen myötä (ja se sai vähitellen rappeutua niin että se suljettiin ajoneuvoliikenteeltä) ja Siljalantiestä (joka ennen nykyistä nimeään taisi olla Vanhatie) tuli nykyisenlainen pelkkä omakotialueen katu.

(Tiehistoria voi - silloin kun kirjoittaja on ollut tehtävänsä mittainen; minähän en ole edes harrastajatasolla - olla yllättävänkin kiinnostavaa ja näkemyksiä avaavaa myös paikkakunnalla pitempään asuneelle ja paikallishistoriaa muuten tuntevalle.)

YocceT
26.09.2019, 11.11
https://pic.useful.fi/kFyn_A24p.jpg

Rastina ei ole tuo punainen, öljypohjaista polttoainetta käyttävä objekti, jos joku sellaista nyt olettikaan. Se nyt vaan sattui olemaan "väärään aikaan väärässä paikassa".

Alkaa olla viikko täynnä.. joten lienee syytä antaa se reijosalmismainen viiden pisteen vihje:

Sen kylän nimi, jossa rasti sijaitsee, on ollut enteellinen: kylässä toimi tuotantolaitos, jonka toimiala ja kylän nimi liittyvät oleellisesti toisiinsa.

Markku Liitiä
26.09.2019, 11.26
Ei toistaiseksi sytytä, mutta Google Mapsin mukaan Klemetskogin koulun kieppeillä on kylä (eräänlainen Ruotsinkylän "alakylä" kaiketi), jonka nimi on Övre Gummi. Mistä lienee saanut nimensä?

YocceT
26.09.2019, 12.07
Gummin talo on ollut noita vanhoja tuusulalaisia kantataloja, tai Helsingin pitäjäänhän (nykyiseen Vantaaseen) ne aikoinaan kuuluivat. Nimen historiaa en tiedä, mutta ei lie mene pahasti pieleen, jos arvaa, että ruotsinkielisillä omistajilla on ollut jotain tekemistä asian kanssa.

Firlefanz
26.09.2019, 15.22
Siellä missä on Övre on myös Nedre ja Nedre Gummihan löytyy vielä talona ihan läheltä kun kääntyy Maisalantieltä Ruotsinkyläntielle. Toinen hauska (niille joista sellaiset jutut ovat hauskoja) pari on Fram-Västerby ja Bak-Västerby.

Mutta minusta (eikä vain minusta vaan myös ruotsinkielisestä ajokaverista) eräänlainen hauskuuden huipentuma sijaitsee Ruotsinkyläntien ja Klemetskogintien risteyksessä. Arvoitukseksi jäänee miten tilanne olisi ratkaistu jos Tuusula olisi (jossain vaihtoehtoisessa todellisuudessa) muuttunut kaksikieliseksi kunnaksi!

PS Kumia ja kiveä onnistuin sytyttämään, mutta tuloksetta. Mulle nämä Keski-Uudenmaan rastit tekee jollain tapaa vaikeaksi se etten osaa päättää haenko rastia Järvenpäästä, Keravalta vai Tuusulasta. Se on niin paha ongelma että se on ongelma silloinkin kun kymmenen kilometrin säännön mukaan vaihtoehtoja ei edes voi olla yhtä enempää...

PPS Ylläoleva huomioon ottaen kuuntelin sitä korvaan kuiskuttavaa ääntä joka sanoi että sinähän silloin sanoit jotain siihen suuntaan että sai luvan olla viimeinen muuntaja jonka hait ja ettei maailmasta löydy mitään mikä saisi sinut muuttamaan mielesi.

YocceT
26.09.2019, 20.05
Olen kyllä melko varma että sinäkin, aktiivisena pyöräilijänä, olet tuosta ohi ajanut. Heatmapinkin perusteella kyseessä on melko yleinen reitti, ei mikään himmeänä erottuva kertaalleen ajettu sattumatie.

Firlefanz
26.09.2019, 22.16
Joo, se tunne oli niin selvä että se oli oikeastaan varmuutta lähentelevä tieto - ja toisaalta kuvarasteissa niin tavanomainen ettei se ollut edes mainitsemisen arvoinen. Mutta kuten kerroin se vei harhaan eli tie ei ollut se joka sen luulin olevan - eikä siellä missä muistin olleen muuntajan, mitään muuntajaa ollutkaan vaan se muistamani muuntaja oli samalla eli sillä väärällä tiellä vähän toisessa paikassa - eikä se muuntajakaan ollut tuota mallia vaikka olikin samanvärinen.

Ja joo, rastikuvaa ei voi - tällä kertaa - haukkua siitä ettei se kertoisi paikasta tarpeeksi. Tuollainen suora olisi toki voitu vetää jotain umpiperääkin varten, mutta sitä tuskin olisi asfaltoitu jos se veisi vain jonnekin metsäkylän tapaiseen. Kovin leveähän tie ei ole eikä asfalttipinnan uusiminen ole ollut kovin kiireelliseksi luokiteltu, mutta tuollaisia mukavia pikkuteitä on lukemattomia alueella joka mun aivokopassa oikeastaan kulkee nimellä Tuusula-Nurmijärvi-Hyvinkää-Kerava, koska en aina oikein tiedä millä puolella mitäkin kunnanrajaa olen. Ja muuntajillehan minä tunnetusti olen sokea. Tai näenhän minä ne, mutta unohdan saman tien.

PS Tämänkin jaarittelun pohjimmainen tarkoitus on saada *juuri sinut*, arvoisa lukija, innostumaan tai uudelleen kiinnostumaan tästä pyöräilyn mausteeksi erinomaisesti sopivasta lajista ja nimenomaan tästä rastista! Jos se yhtään auttaa, lupaan että pysyttelen poissa vaikka koko loppuvuoden jos vain joku onnistuu rastin hakemaan!

YocceT
28.09.2019, 09.09
Mikäs tämän nyt niin vaikeaksi tekee.. Suora tielinja, eikä mäkiä näkyvissä.

Firlefanz
28.09.2019, 11.29
Suoraan kysymykseen suora vastaus:

Minun osaltani sen tekee jo mainittu seikka: mun päässäni nuo alueet ovat yhtä ja samaa, sisäinen kartta ei kartan nimitystä ansaitse, koska informaatio on passiivista eli käytettävissä vain sitä mukaa kun jotain tietä johonkin suuntaan ajaa. Oikeaa karttaa tutkimalla toki haku voisi edetä, mutta siihen ei - toisin kuin ajamiseen ja ihan oikeasti rastin hakemiseen - innostus ja kiinnostus tahdo millään riittää. (Tämä ei sitten ollut kehu vaan nolo tunnustus.)

Muiden hakijoiden osalta - sikäli kuin niitä on - tilanne lienee täysin päinvastainen. Rasti oli heti tiedossa tai on jo helpostikin löytynyt, mutta sitä enempään ei harrastuksesta ole ollut, kun se ei syystä tai toisesta enää oikein nappaa?

YocceT
28.09.2019, 16.49
Voi Firlefanz! Minä kun luotin siihen että juuri sinun säkenöivä älysi ja verbaalinen lahjakkuutesi hoksaavat noiden kahden edellisen vihjeen perusteella paikan, jota kohti pyörän voisi tällaisena upeana syyslauantaina suunnata.

telipyörä
28.09.2019, 23.23
Hiukan aihetta sivuten löytyi Keski-Uusimaan historiaa käsittelevä kirjoitus https://www.tuusula.fi/attachments/text_editor/30205.pdf?name=B_Munkinheittajan_matkakirja

YocceT
01.10.2019, 09.17
Jätän tämän vain tähän, toivoen, että joku saisi oivalluksen.

https://pic.useful.fi/YDCQcjUU-.png

Firlefanz
01.10.2019, 10.53
Mä haluaisin hyvin mielelläni voida sanoa että olen koko ajan tiennyt missä rasti on, mutta olen vain halunnut kiusata, ei vaan kyykyttää rastin laittajaa! (Tai kauniimmin ajateltuna: olen halunnut innostaa muitakin hakemaan K-U:n kuvarasteja ja tarjota mahdollisuuden toisillekin.)

Mutta kylmä tosiasia on että (a) mä en sittenkään taida olla fillaristina kovin seikkailunhaluinen tutkimusmatkailija, sillä olen lähes satavarma siitä etten tuota tietä ole koskaan ajanut. Tienhaaran olen toki pannut merkille ja nähnyt kyltinkin, mutta jotenkin ajatellut tai päätellyt ettei tie ole sille kääntymisen arvoinen. Tai ettei ole mitään syytä olettaa sen olevan erityisen kiinnostava tai hyvä (eli jo tutuksi tulleita parempi) reittivaihtoehto mihinkään suuntaan. Niinppä olin unohtanut sen olemassaolonkin enkä olisi edes osannut arvella sitä melko varmasti asfaltoiduksi

Ja kylmääkin kylmempi tosiasia on että joudun hakkaamaan päätäni nyrkillä sen vuoksi ettei vihje paikkakunnalla toimineesta tuotantolaitoksesta soittanut kelloain! Tiesinhän sen hyvin ja jos olisi kysytty mikä tuotantolaitos toimi xxxx:ssä vv. xxxx-xxxx, vastaus olisi tullut kuin oikea aika Neiti Ajalta aikoinaan...

...joten katsotaan saisiko sen joskus kovin itsepäisen pyörän suostutettua vaihteeksi pienelle länteen päin suuntautuvalle lenkille:cool:

PS Oli tarkoitus antaa peukkua telipyörän linkistä jo aiemmin - ja oli tarkoitus tutustua siihen niinsanotulla paremmalla ajalla - mutta nyt jälkeenpäin tuli mieleen katsoa mitä siellä kerrotaan xxxx:stä, joten annetaan sitten tuplapeukku:p

Markku Liitiä
01.10.2019, 15.49
Heh, pitkällisen ajukuupan kovalevyn tyhjää sutimisen jälkeen oivalsin yhtäkkiä, mistä tuo YocceT:n postaama Heatmap (?)-kuva on! Itse asiassa zoomailin jo aiemmin Google Mapsia juuri tuolta alueelta.

Ekan vinkin kylän ja tuotantolaitoksen yhteys avautuu kohtuuhelposti nyt, kun muistelen joskus historian alkuhämärissä käyneeni ko. tuotantolaitoksessa juttukeikalla. Ei ollut Nahkelan nahkatehdas. :D

Firlefanz
01.10.2019, 19.35
Eikä Kellokosken kellotehdas:D Mutta kuten hyvin tiedämme, tuotantolaitoksia voi olla kovin monenlaisia...

Tie jonka minä kävin toista viikkoa sitten (!) tsekkaamassa ei kovin kaukana ollut, voisipa joku jopa väittää että oltiin samalla seudulla. Oikeaa seutuakin tuumailin, mutta kun oikean tien kohdalla päänsisäisessä kartassa on lähes pelkkää harmaata...

Google Maps ei muuten ole erityisen hyvä työkalu muuntajien hakuun, satelliittikuvassa ne häviävät usein metsän vihreyteen. Ja jos StreetViewkaan ei jonnekin ulotu...

Karttapaikasta ne löytyvät sen sijaan ihan karttaan merkittyinäkin, Ja jos niin haluaa, sähkölinjoja seuraamalla ne on suhteellisen helppo bongata vaikka kaikki joltain isommaltakin alueelta...

PS Syyssää teki yllätyksen - vai olisiko se ollut mikään yllätys, jos olisi viitsinyt tarkistaa sadetutkakuvan ja -ennusteen:rolleyes: - sillä seurauksella että otin Valverdestä esimerkkiä enkä ajanut maaliin saakka. Uusi päivä, uusi yritys...

Markku Liitiä
02.10.2019, 10.47
Google Maps ei muuten ole erityisen hyvä työkalu muuntajien hakuun, satelliittikuvassa ne häviävät usein metsän vihreyteen. Ja jos StreetViewkaan ei jonnekin ulotu...

Karttapaikasta ne löytyvät sen sijaan ihan karttaan merkittyinäkin, Ja jos niin haluaa, sähkölinjoja seuraamalla ne on suhteellisen helppo bongata vaikka kaikki joltain isommaltakin alueelta...

Taitaa muuten olla, että Karttapaikassa (peruskartassa) muuntajan merkillä on merkattu sekä vanhan ajan muuntajarakennukset että nykyaikaiset sähkötolppiin asennetut "pikkumuuntajat". Muuntajan merkkejä on kartassa niin tiheässä, etteivät ne kaikki voi olla vanhanaikaisia tiilestä rakennettuja muuntajia.

Firlefanz
02.10.2019, 11.52
Ei ehkä pitäisi antaa hyviä neuvoja ennen kuin on kokeillut niiden toimivuutta itse! Minä kun en ylipäätään sellaista rastin kartta- ja satelliittikuvahakua harrasta, niin kommentti taisi tosiaan tulla heitettyä liian nopeasti pelkästään tämänkertaisen muuntajan paikallistamisesta pieneltä alueelta (eli käytännössä kai kahden mahdollisen tien varrelta).

No, oli miten oli, voin luvata että rasti vaihtuu - ja jos minä pääsen uuden rastin laittamaan, voin ehdottomasti luvata ettei se ole muuntaja:cool:

Firlefanz
04.10.2019, 23.02
Rasti 556 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.53197440000001%2C25.022546799999986&z=15) löytyi Linjamäentieltä, joka on kuin onkin mukava asfaltoitu pikkutie jolle ei vain jostain syystä ole tullut poikettua:

https://pic.useful.fi/JhRaJdiZr.jpg

Uuden rastin kuvaa en oikeastaan ottanut rasti mielessä, paikka johon olin saapunut oli vain pysäyttänyt minut ja yritin vangita kuvaan myös yhden päivän sääilmiöistä. Voi olla että rastista tuli juuri sellainen kohtuuttoman vaikea jollaisista en itse tykkää, mutta asetan toivoni siihen että vaikea rasti haastaa kokeneet ja etevät ja Keski-Uuttamaata hyvin tuntevat - mutta yrittää kannattaa aina ja aavistuksellakin voi onnistua:

https://pic.useful.fi/N0YyKyV5n.jpg

Firlefanz
08.10.2019, 09.56
Niin, se edellisen rastin "tuotantolaitos" oli tietenkin Valtionrautateiden keskuspuutarha, joka vuonna 1962 muutti Hyvinkäältä Tuusulan Nuppulinnaan jossa toimi lakkauttamiseensa vuonna 2002 saakka:

https://www.finna.fi/Cover/Show?id=musketti_rautatie.M014%3AVR1%3A9651&index=0&size=large

(Suomen rautatiemuseon kuvakokoelma, kuvaaja Olavi Karasjoki, 1963.)

Uusi rasti ei vihjeitä kaivanne, ei ainakaan vielä, mutta kerrotaan sentään jotain eli täsmennetään etten tullut kuvassa näkyvää tietä (joka onkin lähinnä pihatietä). Rastille voi saapua pohjoisesta tai etelästä (ja etelän kauttakin idästä tai lännestä). Itse ajoin kuitenkin kolmannesta suunnasta (mikä ehkä selittää miten päädyin ehkä jo pihapiiriin kuuluvaksi katsottavalle alueelle; rastin voi kuvata tieltäkin).

VeloViewer-ruutujen hakijalle en voi luvata uutta ruutua, mahdollisuuksia siihen kyllä pitäisi olla. Tosin vähän ehkä riippuen siitä mitä kautta ajaa, sillä lähimmälle asfalttipintaiselle tielle (jota tiedän muidenkin ajaneen) ei ole matkaa kovin paljon.

Firlefanz
12.10.2019, 09.41
Vielä ei ole viikkoa kulunut enkä oikein jaksa uskoa että kukaan olisi juuri nyt lähtemässä aamupäiväkuvarastinhakugravelpyörälenkille, mutta koska tykkään siitä että rasteja haetaan ja ne vaihtuvat kerron vielä että idean tähän rastiin sain eräällä tavalla jo pari viikkoa sitten kun puheeksi tulivat keskiuusmaalaiset paikannimet.

PS Itse asiassa nyt tajusin ettei mulla varsinaisia lisävihjeitä enää ole ainuttakaan - eli ellei näillä jostain syystä edetä, niin tässä ollaan vielä joulunakin.

Firlefanz
17.10.2019, 10.15
Vielä ei ole viikkoa kulunut enkä oikein jaksa uskoa että kukaan olisi juuri nyt lähtemässä aamupäiväkuvarastinhakugravelpyörälenkille, mutta koska tykkään siitä että rasteja haetaan ja ne vaihtuvat kerron vielä että idean tähän rastiin sain eräällä tavalla jo pari viikkoa sitten kun puheeksi tulivat keskiuusmaalaiset paikannimet.

Övre Gummista kaikki silloin lähti...

PS Itse asiassa nyt tajusin ettei mulla varsinaisia lisävihjeitä enää ole ainuttakaan - eli ellei näillä jostain syystä edetä, niin tässä ollaan vielä joulunakin.

Unohdin kokonaan että onhan meillä sentään vielä Global Heatmap!

https://pic.useful.fi/xfjpsgrTL.png

PS Rasti ei tainnut ihan keskelle osua, mutta melkein...

YocceT
17.10.2019, 12.38
Vahvistaahan tämä sen aavistuksen mikä minulla paikasta oli. Kun vaan löytyisi inspiraatiota lähteä idän suuntaan.

YocceT
19.10.2019, 08.14
Vanha rasti (557) oli Etu-Hornassa (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.5121864791646%2C25.065619114779565&z=15)

https://pic.useful.fi/ql9xNofhp.jpg

Uusi:

https://pic.useful.fi/G0F9xvUmG.jpg

Firlefanz
19.10.2019, 11.51
Etualalla joulukuusiviljelmä, taustalla suurjännitelinja. Helppo nakki.

Ainakin jos tuosta alkaa pätkä keskiuusmaalaista gravelblissiä! Just kidding...

YocceT
19.10.2019, 17.18
Pahoitteluni liian helposta kohteesta, mutta en viitsinyt tällä kertaa laittaa muuntajaa. Ensi kerralla sitten.

Firlefanz
20.10.2019, 01.06
Pahoitteluni liian helposta kohteesta, mutta en viitsinyt tällä kertaa laittaa muuntajaa. Ensi kerralla sitten.

Helppo ei aina ole sama kuin liian helppo! Rasti voi olla liian helppo jollekin, mutta jos se ei ole liian helppo kaikille, se voi silti olla oikein onnistunut rasti. Ja sama pätee tietenkin muutettavat muuttaen vaikeisiin tai liian vaikeisiin rasteihin.

En oikein itsekään tiedä miksi tämä rasti (558 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.5173079%2C25.085221700000034&z=15)) todella oli minulle helppo nakki. Kaunisnummentietä olen tosin ajanut melko usein, se kuuluu reittiin jonka opin joskus kokeneemman kisakuskin speksaamalla porukkalenkillä ja miellyin siihen jostain syystä. Ja onhan tuo yhdistelmä, istutettu kuusikko, komea mänty tai kaksikin, ja laaja peltoaukea suurjännitepylväineen, sellainen että se jäi hyvin muistiin.

Muuten: jos käy vilkaisemassa StreetView-kuvaa (https://goo.gl/maps/7hdJXH5eJE5M6uu26), voi nähdä miten taimikko on kymmenessä vuodessa kasvanut. Ja näkyyhän kuvassa vielä viereinen sekametsäkin, jonka paikalla on nyt nuorempaa - ja harvempaan istutettua? - taimikkoa ja kasvamaan jätettyjä koivuja.

https://pic.useful.fi/UDvgpEfsf.jpg

Uudeksi rastiksi olin jo kaavaillut pätkää sitä keskiuusmaalaista gravel blissiä, mutta totesin kelvollisen rastikuvan ottamisen kohtuuttoman vaikeaksi. Ja ajattelin myös että voisi olla hyvä että rasti on sellainen jota voi hakea miltei riippumatta siitä millaisella fillarilla tai millaisilla renkailla ajaa tai millaisilla teillä tykkää ajaa. Ja samalla myös sellainen ettei sen hakeminen onnistu kuin päivän (koko ajan nopeasti lyhenevänä) valoisana aikana:

https://pic.useful.fi/VXpzewL_Q.jpg

YocceT
20.10.2019, 08.46
Vahvasti kyllä näyttää istutetulta männiköltä (Pinus sylvestris) tuossa Kaunisnummentien rastilla.

Firlefanz
20.10.2019, 11.25
Vahvasti kyllä näyttää istutetulta männiköltä (Pinus sylvestris) tuossa Kaunisnummentien rastilla.

Tuskin kovin väärässä olet. Mä kuulun niihin ihmisiin jotka eivät ole koskaan moottorisahaa kädessään pitäneet ja jotka eivät lehtipuistakaan varmasti tunnista kuin pihlajan ja vaahteran ja mulle mänty on mänty vasta kun sen kylki punertaa. Sitä ennen kaikki havupuut ovat kuusia.

harmis
20.10.2019, 14.13
Meille metsäkoulussa opetettiin että mänty=pitkät neulaset, kuusi=lyhyet neulaset :-)
Entisenä kellokoskelaisena täytyy sanoa että muutamat edelliset rastit olisi olleet hyvin helppoja. Kohteiden ohi juossut ja pyöräillyt satoja kertoja. Oikein harmittaa kun ei pääse hakemaan. Nykyisessä asuinpaikassa ei näytä tällaista kuvarastikulttuuria olevan lainkaan. Hämeenlinnan kuvarastitkin on todella hiljainen ketju. Toisaalta täälläpäin rastit olisikin vaikeita kun seudut on vielä melko outoja.

Firlefanz
25.10.2019, 13.21
Eihän tässä ole vielä montakaan päivää mennyt, mutta ajankohtaan nähden poikkeuksellisen hyvistäkin ajokeleistä on saatu nauttia, joten ehkä on jo lupa yrittää innostaa niitä joiden ei tarvitsisi rastin hakeakseen ja uuden laittaakseen ajaa yhtä pitkää lenkkiä kuin harmiksen?!

Virkistykseksi kuva:

https://pic.useful.fi/kMP1ZpxPF.jpg

Puhtaasta taajamarastista on selvästikin kyse. Voi olla että sen ohi on ajanut sitä koskaan edes huomaamatta, mutta ei se toisaalta olisi mitään sivukatujen kautta seikkailua tai niitä periä myöten koluamista vaatinut...

Firlefanz
01.11.2019, 22.43
https://pic.useful.fi/0Slrl7M_Q.png

YocceT
09.11.2019, 17.16
Vanha rasti oli Toimela, entinen meijeri, sittemmin Kellokosken sairaalan osasto ja myöhemmin museo, kertoi kyltti oven pielessä.

https://pic.useful.fi/093hO8DJi.jpg

Uusi rasti, tämän kohdalta sellainen kommentti, että kartassa oli melko lähellä merkintä, että rasti olisi jo käytetty, mutta merkintä oli kuitenkin sen verran sivussa, että tulkitsin sen tarkoittavan "jotain muuta", kuin tätä nimenomaista kohdetta.

https://pic.useful.fi/ZGjiRInFw.jpg

Markku Liitiä
18.11.2019, 09.49
Mikäs tässä maksaa? Ei liene kovin vaikea, kun meikäläinenkin tunnistaa paikan. :D Keski-Uusimaa kirjoitti kuvan kohteesta viime vuosituhannen puolella runsaasti juttuja.

Firlefanz
18.11.2019, 10.24
Jaa-a, hyvä kysymys!

Tosin myös sellainen kysymys joka olisi viime aikoina voitu esittää miltei jok'ikisestä rastista. Mutta olisihan se jännää luettavaa jos kaikki joskus Keski-Uudenmaan kuvarasteja hakeneet ja kaikki tätä ketjua nykyään seuraavat vastaisivat ja kertoisivat miksi ovat lopettaneet hakemisen, eivät ole alkaneet itse hakea, ovat laittaneet hakemisen tauolle tai ovat mielestään yhä aktiivisesti mukana mutta eivät juuri tätä rastia halua tai viitsi hakea. Onhan niitä hyviä ja päteviäkin syitä (kuten sairaus tai vamma joka estää pyöräilyn, muutto yli sadan kilometrin päähän, tilapäinen mutta vakava pyöräongelma) mutta...

PS Mä kaaduin kaksi viikkoa sitten jäisellä tienpinnalla lähinnä pelkkää typeryyttäni ja sitten menin ja väänsin kipeää peukaloani uudestaan ihan kotioloissa. Pyörän selässä en siis ole ollut kuin trainerin päällä. Muutenhan rasti kieltämättä on sellainen että se olisi houkutellut unohtamaan sen että olin jo päättänyt viettää jonkinpituisen talvitauon kuvarastiharrastuksessani. Oikein mukavan hiekkatievoittoisen ajoreitinkin sinne mielessäni piirsin yhden sisäpyöräilysession aikana:rolleyes:

Firlefanz
23.11.2019, 19.33
Vanha rasti ei ollut Haarajoen mylly eikä patosilta eikä missään tapauksessa rastikuvassa myös näkynyt muuntamo. Rasti, joka lienee numeroltaan 560 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.487486099999984%2C25.15167539999993&z=17), oli vuonna 2013 valmistunut Keravanjoen yli vievän Vaahteratien uusi silta. Vanha silta oli rakennettu vuonna 1912 ja se oli erittäin huonokuntoinen. Arvokkaan kulttuuriympäristön oleellisena osana sitä ei tietenkään voitu purkaa, joten uusi silta rakennettiin sen viereen, yläjuoksun puolelle:

https://pic.useful.fi/gKJrxMS4r.jpg

Vähän rastin sivusta, mutta yksi edellämainituista Keski-Uusimaa -lehden jutuista - mielenkiintoinen ja ilmeisesti yhä ajankohtainen: https://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/619232-taimenten-paluu-paattyy-haarajoelle-vanha-pato-on-viimeinen-este-vaelluskalojen

Uudesta rastista voi ainakin sen sanoa että se sopii edellistä paremmin iltalenkilläkin haettavaksi eikä hakijan tarvitse olla gravel-pyöräilystä innostunut.

https://pic.useful.fi/fAe1CsBXG.jpg

Firlefanz
30.11.2019, 12.31
Koin edellisen rastin tavallaan velvoittavan minua kahdestakin syystä: olisi ollut melko tökeröä jättää hakematta rasti jonka YocceT tavallaan ulkopuolisena eli vieraspaikkakuntalaisena oli ystävällisesti laittanut ja olisi ollut varsin harmillista jos rasti joka selvästi oli tunnistettu olisi jäänyt jos ei koko talveksi niin ikävän pitkäksi aikaa ikään kuin roikkumaan. Jonkun oli siis se haettava ja koska se sattui sijaitsemaan Lahdentien tällä puolen, se oli niin sanotusti kotikentälläni ja olisi ollut sangen tyylitöntä ajatella että hakekoon sen joku toinen.

Uusi rasti ei varmastikaan ole mahdottoman vaikea eikä hankala haettava - jos vain talvipyöräilystä tykkää ja renkaat sepeliä kestävät - mutta minun puolestani se saa vaikka jäädä talvehtimaan. Minä jaksan kyllä odottaa kevääseen.

Palataan siis asiaan joskus huhtikuun puolenvälin aikoihin.

YocceT
01.12.2019, 08.15
YocceT tavallaan ulkopuolisena eli vieraspaikkakuntalaisena oli ystävällisesti laittanut

Kotikenttää tuo Keski-Uusimaakin on, noin lenkkimielessä. Jos tässä pitäisi pelkästään oman pitäjän rajojen sisällä pysyä, niin äkkiä loppuisi mielenkiinto koko harrastuksesta.

Firlefanz
01.12.2019, 09.03
Samma här.

Mutta nyt sä menit pilaamaan mun hyvän yrityksen yllyttää ja motivoida järvenpääläisiä, keravalaisia ja tuusulalaisia silkalla piikittelyllä...

M_V
04.12.2019, 10.23
Vanha Ahjonsillalla

https://pic.useful.fi/M5rhQYkX9.jpg

Uusi. Tätä voi lähestyä vaikka Ramonesia kuunnellen.

https://pic.useful.fi/nylWJTZVz.jpg

Firlefanz
04.12.2019, 11.38
Vanhalla rastilla oli sekin yhteistä edellisen, Haarajoen sillan, kanssa että Keski-Uusimaa oli tehnyt jutun (https://www.keski-uusimaa.fi/pysakit).

Ramones on toki tuttu yhtye ja olen niin saakutin vanha että muistan sen jo ensilevyn ilmestymisen ajoilta, mutta etenkin myöhempi tuotanto on jäänyt vieraaksi.

PS Jos siellä pohjoisessa ja/tai sisämaassa on tapahtunut yön ja aamun aikana sama muutos kuin täällä etelärannikolla, niin rastin joutuu hakemaan kovin erinäköisestä maisemasta...

FillaRilla
11.12.2019, 14.16
Miksei täällä enää laiteta karttalinkkejä löytyneisiin rasteihin?

Firlefanz
11.12.2019, 16.26
On niitä kai ennenkin jäänyt rastinhakijalta epähuomiossa tai kiireessä tai muistamattomuudesta tai silkasta laiskuudesta johtuen laittamatta? Mutta korjataan asia ja laitetaan se ainoa puuttunut karttatäplä ja annetaan linkki: rasti 561 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.40548700000003%2C25.140697300000056&z=17), vassokuu.

PS Olen ilokseni huomannut että useissa muissa kuvarastiketjuissa on ihan normaali tapa ja meininki ja proseduuri semmoinen, että jos rastinhakija ei ole laittanut tai ei ole vielä ehtinyt rastia kartalle laittaa, niin sen voi ihan kuka tahansa paikan tietävä käydä laittamassa. Suoran linkin voi sitten antaa omassa kommentissa (eikä rastiin liittyviä välihuutoja tai sivuhuomautuksia yleensä katsota pahalla, vaikkeivat ne ehkä jonkun mielestä asiaan kuuluisikaan).

M_V
23.12.2019, 22.39
Kuva toisesta suunnasta eli valosta päin. Kyseessä ei ole siis mikä tahansa polku vaan oikea kevyenliikenteenväylä, joka tosin meinaa kasvaa umpeen. Vilkkaan väylän varrelta, helposti etelästäkin tulevien saavutettavissa. Hyvää joulua.

https://pic.useful.fi/03LLbFTKl.jpg

Firlefanz
24.12.2019, 22.31
https://pic.useful.fi/HhJZCvCQH.jpg

En kiellä olleeni hivenen laiska, mutta en viitsinyt lähteä hakemaan rastikuvan paikkaa vaan otin vapauden katsoa että vihjekuvan paikka saa luvan kelvata. Rasti 562 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.38828280000002%2C25.070466799999963&z=17) oli siis Tuusulan itäväylän ja Läntisen Kannistontien välinen, niin, kai se on liikennemerkin perusteella kelviksi luettava. Se on varmaan ollut aikanaan ahkerammassa käytössä. sillä kohdalla on bussipysäkki ja aivan lähellä on alikulku joka vie tien toisella puolella olevalle pysäkille.

Ramones-vihjeellä viitattiin tietenkin kappaleeseen "Pet Sematary" (https://en.wikipedia.org/wiki/Pet_Sematary_(song)). Lähistöllä sijaitsee pieneläinten hautausmaa, joka kuitenkin suljettiin vuonna 2001. Vajaan parinkymmenen toimintavuoden aikana sinne haudattiin satoja lemmikkejä, mutta paikka on nykyään hylätyn ja melko ränsistyneen oloinen.

Uudessa rastissa ollaan hyvin pitkälti samoilla linjoilla eli ollaan tiellä jonka merkitys on ilmeisesti vähentynyt...

https://pic.useful.fi/gq9Zyw-7M.jpg

Tarkoitus oli ottaa kuva vähän kauempaa, mutta jostain kumman syystä jouluaaton iltapäiväliikenne oli ainakin juuri silloin sen verran vilkasta että joka kerta kun olin ottamassa muutaman askeleen taaksepäin oikealta lähestyi auto.

Toivon että kuvarastiharrastajat ottavat silti rastin vastaan mukavana joulupähkinänä!

Ja samoin hyvää joulua kaikille!

Firlefanz
30.12.2019, 18.01
Toivotan nyt sitten oikein hyvää uutta vuotta!

Jos lukijoiden joukossa on sellaisia jotka rastin kyllä hakisivat jos sen tietäisivät tai osaisivat edes lähteä etsimään muualtakin kuin sieltä missä se ei varmasti ole, niin lisävihjeeksi kävisi vaikkapa sama kuin minkä M_V antoi edelliseen rastiin:

"Vilkkaan väylän varrelta, helposti etelästäkin tulevien saavutettavissa."

Ei ehkä yhtä vilkas lenkkipyöräilijöiden suhteen kuin Tuusulan itäväylä, mutta kelvi kulkee samalla lailla toisella puolella - ja luulen etten suinkaan ole ainoa rastin ohi ajoradalla ajanut fillarifoorumin lukija. Ja jos on ajanut cyclo-, gravel- tai talvikauden "Off the beaten path" -lenkkejä, on mahdollisesti siihen suuntaan vilkaistessaan miettinyt voisiko tuon tien kautta päästä johonkin. No, senkin voin kertoa, ettei pääse kuin takaisin samalle tielle jolta tulikin.

Googlen kuvausautokin on tuota tietä ajanut, tosin siitä on sen verran aikaa että muutakin on muuttunut kuin vuodenaika - mutta voin vakuuttaa että paikan kyllä tunnistaa Street View -kuvastakin ja tunnistuksen varmistaa muuttumattomien kuvissa näkyvien tekijöiden perusteella.

Firlefanz
14.01.2020, 21.08
Hyvä tapa vaatii että kuvarastiketjua pidetään jollain tapaa elossa, vaikka kaikki aktiiviset hakijat olisivat tauolla.

Semmoisen vihjeentapaisen keksin että tie joka on kuvaajan selän takana kuuluu siihen ryhmään teitä joilla voi jossain vaiheessa huomata että onkin erinimisellä tiellä kuin mille aiemmin kääntyi - vaikkei ole edes ylittänyt kuntarajaa.

Rastina oleva pienempi tie ei ole kartalta mihinkään kadonnut ja sillä on edelleen ihan virallinen nimikin - ja se taitaa puolestaan kuulua siihen ryhmään teitä joiden varrella ei ole ainuttakaan asuintaloa.

Firlefanz
18.01.2020, 21.49
Tulinpahan ajaneeksi eilenkin ja kun metsään oli muutenkin asiaan, en osannut olla ottamatta kuvaa lainkuuliaisesti kelvillä ajavan näkövinkkelistä.

https://pic.useful.fi/fD80pxlOc.jpg

Vastoin luuloani sijaitsee yksi asuintaloista ainakin osoitteensa mukaan tämän tien varrella. Teitähän tässä on useampiakin, nimettömiä lienee yhtä monta kuin nimettyjä ja yksi niistä on kaiken lisäksi sellainen ettei se näy kunnan karttapalvelun tuoreimmassa ja tarkimmassakaan kartassa, ainoastaan ilmakuvassa...

...eli vähän tämmöistä villin lännen tiehistoriaa tässä ikään kuin edellisen rastin teemaa jatkaen. Mutta jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Harmillista, mutta eihän tästä tilanteesta ole muuta ulospääsyä kuin että joku hakee rastin ja laittaa uuden paremman ja innostavamman:rolleyes:

Firlefanz
20.01.2020, 11.23
Rastina oleva pienempi tie ei ole kartalta mihinkään kadonnut ja sillä on edelleen ihan virallinen nimikin.

Tai se on vähän miten sen ottaa: rastin clou tai juju tai mikä hyvänsä selviää paikan päällä: kyseessä on katu joka on vaihtanut paikkaa. Eli jäljellä on vain tuo molemmista päistään suljettu pätkä. (Toiseen päähän on nostettu kaksi kivenjärkälettä.) Katukylttikin on siirretty sinne mistä ajoneuvoliikenne nykyään kulkee. Kunnan karttapalvelu ei vain ole pysynyt vauhdissa mukana eli kartta ei vastaa todellisuutta. (Se ei tosin ketään haitanne koska kuten jo kerroinkin kukaan ei asu tienpätkän varrella.)

YocceT
20.01.2020, 12.41
Paikkahan kyllä on tunnistettu. Enemmän tässä ovat muut syyt rajoittaneet/estäneet/haitanneet lähtemistä.

Firlefanz
20.01.2020, 16.41
Sinulle minä olen mielessäni myöntänyt vapahduksen Keski-Uudenmaan kuvarasteista ihan samalla tavalla kuin olen laittanut itseni talvitauolle Nurmijärven kuvarasteista.

Enemmän tässä on ollut kysymys siitä kun K-UM:eja ei jätettykään odottamaan sitä että kevätauringon lämpö herättää ne horroksesta, niin leikitään sitten ihan tosissaan ja haetaan niitä rasteja:rolleyes: Jos minä helsinkiläisenä viitsin ajaa jonnekin hiton skutsiin Tuusulaan, vieläpä *jouluaattona*, niin kyllähän fillarifoorumilaisista pitää löytyä sen verran näiden kolmen kunnan (tai kahden kaupungin ja yhden kunnan) asukkaita että joku heistä vaikka rupeaa kuvarastiharrastajaksi pelkästään tätä rastia varten ja ihan vain siksi ettei halua koko seudun ja kaikkien alueen fillaristien joutuvan kärsimään tällaisesta häpestä!

Markku Liitiä
20.01.2020, 17.09
Puolittaisena off topicina: Taannoinen bussikatosrasti on aika lailla meikäläisen kotinurkilla ja ajan siitä oli lähes joka päivä. Vaan eipä ole katoksen taideteos outoa kyllä iskostunut mieleeni lainkaan.

Uusimmasta rastista ei mitään hajua.

Firlefanz
20.01.2020, 18.31
Sinä ansaitset täydet pisteet siitä että osallistut K-UM:eihin kommenttien muodossa silloinkin kun olet ihan ulalla etkä uskalla edes arvata mahdollista sijaintia tai suuntaakaan. Kommentit - hyvät kuten esimerkiksi sinun ja huonot kuten esimerkiksi minun - ovat aina tervetulleita ja etenkin silloin kun varsinaista hakuelämää ei vaikuttaisi olevan ne voivat olla tärkeitäkin.

Bussikatosrasti oli tosin siinä mielessä se kuuluisa syöttö lapaan että Ahjon taideteoksista oli ollut juttua paikallislehdistössä ja että juuri kyseinen rastina ollut bussikatos oli sitä kautta löydettävissä vaikkei olisi ikipäivänä Ahjossa käynytkään.

Tämänkin rastin voisi ehkä teoriassa löytää vanhoja lehtiä arkistossa selaamalla: joku pikku-uutinen on tienpätkän sulkemisesta melko varmasti ollut ja ehkä jonkinlaisesta kaavamuutoksesta on ennen sitä ollut jotain mainintaa - mutta luultavasti tällä kertaa on helpompi hakea rasti ja lukea kadunimi tienviitasta ja mennä vasta sitten haistelemaan sanomalehtipölyä...

Markku Liitiä
21.01.2020, 10.01
Bussikatosrasti oli tosin siinä mielessä se kuuluisa syöttö lapaan että Ahjon taideteoksista oli ollut juttua paikallislehdistössä ja että juuri kyseinen rastina ollut bussikatos oli sitä kautta löydettävissä vaikkei olisi ikipäivänä Ahjossa käynytkään.

Paikallislehdistön seuraamiseni on nykyään valitettavan heikkoa, keskityn Hesariin. Ratatiellä kilsan verran mainitusta bussirastikohteesta etelään on toisessa bussikatoksessa hieno naivististyylinen potretti muinaisesta Stone-metalliyhtyeestä, joka sekin Teddy & The Tigersin ja Eero Hämeenniemen tapaan oli/on keravalainen.

Firlefanz
21.01.2020, 11.22
https://www.keski-uusimaa.fi/sites/default/files/styles/free_w768_-_esm_2018/public/2988560_.jpg?itok=Ak19k-pU

Se lienee tämä Hende Niemisen maalaama "Keravan jalokivi" (ja Keski-Uusimaan juttu oli tämä (https://www.keski-uusimaa.fi/pysakit)).

Markku Liitiä
21.01.2020, 11.32
Juuri tuo.

"Erityisesti piristämisen tarpeessa vaikutti olevan kaupungin itäpuoli ja bussipysäkit tuntuivat sopivan arkiselta kohteelta", sanoo bussikatosprojektin ideoinut graffititaiteilija Keskarin mukaan. Itä-Helsinki ja Itä-Kerava, molemmissa asumisesta tulee ihmiselle jonkinlaista vaikeasti määriteltävää lisäarvoa. :D

Markku Liitiä
04.02.2020, 16.21
Nyt voisi YocceT polkaista hakemaan rastin, kun paikan kerran tietää! Tai sitten Firlefanz antaa lisävihjeitä.

Firlefanz
04.02.2020, 16.37
YocceT:n olen komentanut tauolle K-UM:n osalta. Lisävihjeeksi voisin sanoa ettei olla kovin kaukana yksikielisen kunnan kai viimeisestä jäljellä olevasta jossain määrin ruotsinkielisestä alueesta.

Muutenhan vihjeitä on jo ropissut kuvallisina ja sanallisina:

- jonkin sortin alueellinen pääväylä jonka toisella puolella kelvi.
- paikalla pientaloasutusta, joka ilmeisesti osin vanhempaa ja osin uudempaa, koska tiekin on siirtynyt paikasta toiseen
- kuvarastitien kaltaisia sivuteitä paikalla useampia, osa nimettomiä, yksikään ei niin sanotusti vie minnekään (muualle, mihin yleensä on syynä että vastaan tulee korpi, kallio, järvi, joki, rautatie tms)
- pääväylä muodostuu kahdesta tiestä eli sen nimi vaihtuu (vaikkei tulla kunnanrajalle)

En millään suostu uskomaan ettei rastia voisi löytää pelkällä oivalluksella, nopealla karttatiedustelulla ja pienellä tuurilla. Enkä sitäkään ettei pääväylää ajaneita ja edes kerran sivulleen vilkaisseita fillaristeja olisi lukijoiden joukossa - ja joku heistä on aivan varmasti kääntynyt "tutkimaan" minne tie vie vai viekö minnekään:rolleyes:

Markku Liitiä
04.02.2020, 16.46
Ai jaa, tuossa (tsiigaa googlemapsia)! Tai ainakin luulen niin.

YocceT
04.02.2020, 17.54
YocceT:n olen komentanut tauolle K-UM:n osalta.

Joo, mä jäänkin eläkkeelle näistä kuvarasteilutouhuista, kun kerran noin komennetaan.

Firlefanz
04.02.2020, 18.55
Joo, mä jäänkin eläkkeelle näistä kuvarasteilutouhuista, kun kerran noin komennetaan.

Joskus kommennetaan sillä tarkoituksella että komennettava omasta halustaan ja vapaana päättämään itse tekee juuri päin vastoin kuin komento kuuluu.

Tai kuten tässä: halutaan vain epäsuoraan ilmaista pieni toive syyt ne "muut syyt jotka ovat rajoittaneet/estäneet/haitanneet lähtemistä" olisivat vähitellen väistymässä.

Firlefanz
08.03.2020, 12.54
Kuvarastit ovat näitä elämää suurempia juttuja joita sopii juhlistaa ilman sen kummempaa syytä kuin että reilu kuukausi on taas ehtinyt vierähtää. Paras tapa olisi tietenkin hakea rasti, mutta tällä kertaa sellaiseksi saa kelvata se että postaan kuvan siitä miltä rasti näytti syyskuussa 2011, kun Googlen kuvausauto oli liikkeellä:

https://pic.useful.fi/bQ440yaSF.png

Rastissa ei ollut mitään muuta idea kuin se että tie on hypännyt uuteen paikkaan, Tai ei tie toki minnekään ole siirtynyt.

M_V
11.03.2020, 11.31
Vanha Pähkinämäentiellä

https://pic.useful.fi/ygsGxeJvT.jpg

uusi

https://pic.useful.fi/sxb8pqC6F.jpg

Firlefanz
11.03.2020, 12.57
Rastissa ei ollut mitään muuta ideaa kuin se että tie on hypännyt uuteen paikkaan, Tai ei tie toki minnekään ole siirtynyt.

Kivisiruntie suljettiin molemmista päistä (eli niin Kaarlentien kuin Pähkinämäen puolelta) ja nykyään se kulkee kuten M_V:n mainiosta kuvasta hyvin näkee tuon mäennyppylän sivuitse. Onhan se toki suorempi ja tasaisempi ja liittymä Pähkinämäentielle varmasti turvallisempi.

Satelliittikuva (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.38056319999999%2C25.005448500000057&z=17) kertoo myös sen että vaikka tienviitta onkin jo siellä missä sen pitääkin, karttadatan mukaan Kivisiruntie on yhä siellä missä se oli. Ei edes Tuusulan kunnan pohjakartta (https://kartta.tuusula.fi/link/2xGXKH) kerro nykytotuutta.

Uskon ja toivon että pitenevät päivät, kuivuvat tiet ja kaunistuvat kelit osaltaan kannustavat Keski-Uudenmaan kuvarastipyöräilijöitä lähtemään taas vähän aktiisemmin ja runsaimmin joukoin mukaan tähän jaloon harrastukseen! Uuden rastinkin soisi kiinnostavan muitakin kuin kaltaisiani tiearkeologiasta kiinnostuneita kummajaisia...

Firlefanz
21.03.2020, 12.04
Eiliselle lenkille joka suuntautui Paippisiin olisi ollut vaihtoehtona kuvarastilenkki Tuusulaan ja/tai Järvenpäähän, mutta vaikka mulla on vieläkin sellainen vahva tunne että tuosta olen tänä talvena ajanut. olkoonkin että toiseen suuntaan, niin en saanut muodostettua edes riittävän vahvaa arvausta siitä missä ollaan.

Onhan rastikuvassa paljon kaikenlaista josta ainakin paikkakuntalaisen pitäisi osata jotain päätellä, mutta ei kai jonkinlainen lisävihje olisi pahitteeksi...

lateksi
21.03.2020, 18.48
Shikaaneja Maantiekylässä. Rasti 564 (https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.34530899855219%2C25.01751937666063&spn=0.240745%2C0.670166&z=17)

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20317&d=1584804956

Uusi rauhallisessa paikassa...

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20314&d=1584804931

Firlefanz
15.04.2020, 10.08
Täällähän on tosiaan rauhallista Eli ollaan sen tavanomaisen mysteerin äärellä: miksi rastia ei ole haettu ja miksi se ei ole tuntunut kiinnostavan ketään - ei edes laittajaansa?:rolleyes::seko:

Mun tekosyinä ovat olleet että mä en vanhoilla silmillni jaksa tiirailla noin pientä rastikuvaa ja että mä olen jo siirtynyt maantiekauteen. Mutta olisihan sitä saattanut kuvasta jotain selvääkin saada ja onhan mulla ihan ajokuntoinen cyclocross/gravelpyörä jolla silläkin olisi voinut rastille päästä.

Mutta noin komeaa pylväsasetelmaa en muista nähneeni...

casanova
15.04.2020, 13.43
Pitäisi muistaa välillä lukea tätäkin lankaa. Nyt en pariin päivään ehdi hakemaan, mutta viikonloppuna voisin käydä rastin ja ruutuja poimimassa.

lateksi
15.04.2020, 15.27
Vinkkinä voi kertoa että liikenne tuossa kohtaa on vähentynyt ainakin 90% normaalista.

Firlefanz
15.04.2020, 16.11
Uskaltaisinko väittää että se oli monella muullakin se ensimmäinen mutta ehkä ainoa seikka jonka kuvasta saattoi melko varmasti päätellä ja jonka avulla rastia kykeni karttaa avaamatta muistissaan säilyneen materiaalin joukosta hakea?

Mutta ehkä juuri se oli tekijä joka tällä kertaa nosti hakukynnyksen monen harrastajan silmissä kovin korkeaksi...

lateksi
18.04.2020, 21.02
Just nyt siitä meni AY444

navajokoira
19.04.2020, 11.29
Vanha rasti 565 (https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.3356804724433%2C24.98985142651668&spn=0.240745%2C0.670166&z=17) Lammaskaskentiellä vähän kyseenalaisessa paikassa. Toisaalta sieltä tuli vastaan joku jollain mutaisella moottoripyörällä et ihan sama kai sitten https://i.postimg.cc/RC2Y6DrB/9378-C222-5975-4-DF4-AB54-A7-C4-D9-E18-C6-B.jpg

Uusi:
https://i.postimg.cc/k4H7tvCp/12-E8-B6-CC-FB47-41-F7-B232-1710-A7-F5-FA96.jpg

navajokoira
24.04.2020, 09.47
Viikonlopuksi pieni lisävinkki https://i.postimg.cc/FHGh293y/1-BC1-E044-07-C5-432-B-9-CE1-C6-C118587-D9-C.jpg

M_V
25.04.2020, 19.50
Vanha Sahankulmassa Hyrylässä

https://pic.useful.fi/SDniIGT4J.jpg

M_V
25.04.2020, 19.52
Uusi. Toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenään.

https://pic.useful.fi/amN0yt6Nz.jpg

navajokoira
26.04.2020, 10.20
Vanha rasti 567 (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.38920905486466%2C24.95810234739497&spn=0.240745%2C0.670166&z=20) oli Hernemäentiellä.
https://i.postimg.cc/rFxhcGhz/A57425-CA-7-F58-4-AA4-A443-012212067-CB4.jpg
Ajoin juuri viime rastilta palatessani tuosta ohi ensimmäistä kertaa joten oli tuoreessa muistissa.

Uusi:

https://i.postimg.cc/prYqQR5z/BD110-F4-B-3-CAB-4-DFF-A94-D-8284-D2837-A80.jpg

Firlefanz
26.04.2020, 19.04
Silloin kuvarastiketjussa on oikea meininki, kun sinne saa postata "Kävin siellä minäkin" -kuvan:

https://pic.useful.fi/LM8lKBD2o.jpg

Keski-Uudeltamaalta löytyy varmasti lukuisia suoria hiekkateitä joiden varrella on pientaloasutusta, mutta on vain yksi Hernemäentie jonka varrella voi gravel-lenkillään nähdä liukumäellä varustetun leikkimökin!

(Mukava sorapätkä Lahelantieltä Nahkelantielle tämä Hernepellontie - Marjatantie ja sille verraton jatke Vantaan yksityistie - Ahoniityntie Riipiläntielle.)

M_V
28.04.2020, 21.07
Vanha Nahkelan koulun alikulku

https://pic.useful.fi/QSeA9tXyF.jpg

Uusi

https://pic.useful.fi/RY1cC1NCh.jpg

Firlefanz
03.05.2020, 16.39
Olin kai valmiiksi allapäin ja pahoilla mielin sen vuoksi että pari tunnistamaani rastia vietiin nenäni edestä, mutta kun aamulla rupesin suunnittelemaan päivän lenkkiä ja kaavailin jo suuntaavani luoteeseen ja minulle sitten valkeni ettei siitä mitään kuvarastilenkkiä tule, masennuin sen verran että jäi kokonaan lähtemättä lenkille. No, olihan muuta...

Paikka on varmasti joillekin tuttu, ehkä minäkin olen ajanut kuvan tietä mutta päinvastaiseen suuntaan. Uskoisin joka tapauksessa ettei olla missään syrjässä eikä tiellä joka ei niin sanotusti vie minnekään. Tai jos ollaan kuvan näkymä avautuu joltain suhteellisen suositulta tieltä, kunhan vain tulee katsoneeksi oikeaan suuntaan.

Rastiuvasta vie kyllä ärsyttävän suuren alan hiekkatie ja sen pinnalla oleva sora erottuu osin terävämpänä kuin se mitä rastinhakija saattaa pitää kuvan varsinaisena aiheena. Minun päähäni esimerkiksi jäi kummittelemaan mitä tien oikealla puolella oikein on; oma mielikuvitukseni näki siinä jonkinlaisen panssaroidun ajoneuvon mallia BTR-60 (joka on neuvostovalmisteinen miehistönkuljetusvaunu 1970-luvulta):p:rolleyes:

Toivottavasti tämä vuodatukseni innostaa muita, parempia taitajia iltalenkille!

M_V
04.05.2020, 09.17
Läheltä menee hyvinkin suosittu maantiepyöräilyreitti. Tämä on mukava yhdyspätkä (eli luonteva läpiajettava reitti) kestopäällystettyjen teiden välillä. Google maisema on kuvasta poikkeava. Ja jos oikein muistan niin tienvarrella taitaa ainakin jonkin armeijan vanha maastokuorma-auto olla näkyvissä.

M_V
08.05.2020, 17.32
https://pic.useful.fi/U4ZSBsbRM.jpg

Firlefanz
08.05.2020, 20.30
Nyt nolottaa sen vuoksi että rasti taitaa olla juuri sen tien varrella jonka olisin heittänyt ensimmäisenä pelkkänä arvauksena. Ja senkin vuoksi että olisin voinut löytää sen pikaisenkin satelliittikuvan tarkastelun sen jälkeen kun arvaus sai tukea vihjeestä.

Ja pikkaisen hävettääkin sen vuoksi että ajaminenhan se on kuvarastien päätarkoitus. Eihän se kummoistakaan urotekoa olisi vaatinut käydä ajamassa ja tsekkaamassa paikka, vaikkei minkäänlaista varmuutta arvauksen osumisesta kohdalleen olisi ollutkaan. Eikä se ettei ole valmiina ideaa uudeksi rastiksi ole selitys eikä mikään.

Itse itseäni komentaen: ajokamat aamuksi valmiiksi ja nokka kohti *********tietä!

navajokoira
08.05.2020, 22.46
Tiistaina ajoin tuosta eteläpuolelta ohitse... ja viime rastia hakiessa vähän matkaa tuota pitkinkin, ilmeisesti en kuitenkaan juuri tämän kuvan paikalta. Tällaista tämä. Huomisaamun kilpa-ajoon en valitettavasti ilmoittaudu.

navajokoira
09.05.2020, 17.58
Nyt sit kyllä kiusallista arvailla pitäisikö tässä vielä lähteä Tuusulaan iltalenkille...

Firlefanz
09.05.2020, 19.18
Ei tietenkään pidä, mutta saa toki jos haluaa ...ja harvoinhan fillarilenkiltä tulee takaisin sillä mielellä ettei olisi kannattanut lähteä ollenkaan!

(Kuvarasteissahan on sama meininki kuin oikeissa pyöräkisoissa: se voittaa jonka etupyörä on maaliviivalla ensiksi. Tai siis se joka postaa kuvan ensimmäisenä. Joskus yhden miehen hatka kantaa maaliin asti, joskus viime metreillä joku työntää pyöränsa ohi.

Rasti 569 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.42053740000001%2C24.96687750000001&spn=0.240745%2C0.670166&z=16) oli Koivumäentiellä, siitä ei ole epäselvyyttä, mutta mikä itse asiassa oli rastina? Tie? Mäki (joka ei ole Koivumäki)? Liikennemerkki (joka kertoo että nopeusrajoitus on 50 km/h)? Anyway, rasti vei minut tielle, jota en sittenkään ollut ajanut aiemmin. (Olen melko varma että muistaisin ajaneeni, sillä Koivumäentie on tämmöiseksi pikkutieksi poikkeuksellisen leveä, kaksi tukkirekkaa mahtuisi hyvin kohtaamaan.)

https://pic.useful.fi/t5pCPMick.jpg

Uudessa rastissa jatketaan hiekkatiepyöräilyn merkeissä:

https://pic.useful.fi/8JRa7oY9O.jpg

Firlefanz
15.05.2020, 18.06
Vähintäänkin vaihtelevat ja siksi myös sangen mielenkiintoiset ajokelit näyttäisivät jatkuvan viikonlopun yli, joten virkistetään KUM-kuvarastiketjua.

Tästä ei ehkä voi sanoa samaa kuin edellisestä eli että se yhdistäisi kaksi kestopäällystettyä tietä, sillä vaikka tämä ja kaksi muuta tietä muodostavat yhdessä hiekkatiepätkän joka vie yhdeltä asfalttitieltä toiselle, ne ovat muutenkin jo suorassa yhteydessä. Mikään oikotie tämä hiekkatiereitti ei siis ole, mutta onpahan mukava kierrettävä - jos gravelista tykkää (ja kukapa ei tykkäisi, jos kerran on gravelille sopivan pyörän hankkinut).

PS Jos YocceT sattuisi vielä vaikkapa vahingossa silmäilemään tätä ketjua, niin hänelle tiedoksi: (1) kuvarasteja voi harrastaa (sopivaksi katsomallaan tavalla) vaikkei muuten edes lukisi Fillarifoorumia, ja (2) hänen kuvarastieläkehakemuksensa on hylätty,

navajokoira
17.05.2020, 15.18
Rasti 570 oli Juhmon marjatarhan viistokattoinen katos Juhmontiellä. https://i.postimg.cc/T2KLPrJx/5578-E6-E8-FD04-4-FA2-A19-E-D8-D1-F16-E2006.jpg

Tällaisia en satelliittikuvasta löytänyt kuin kaksi koko alueelta, molemmat tässä lähekkäin, ja kun tie sopi vinkin kuvaukseen ei auttanut kuin lähteä paikan päälle tarkistamaan. Pahin ukkosmyrsky ja raekuuro osui kohdalle Lahelan K-marketin kohdalla, joten päätin malttaa pitää vielä tauonkin vaikka maali oli jo lähellä. Etujarru alkoi laahaamaan Juhmontielle päästyä, ja koska pyörääni markkinoidaan adventure eikä gravel bikenä, koen olevani oikeutettu olemaan mieltä että märkä soratie ei ole kiva.

Ja sitten tosiaan, oon nyt venaillut täällä katoksessa puolisen tuntia että sade hellittäisi joten mielenkiinto etsiä uutta rastia on aika vähäinen. Sääntöjä uhmaten tulee reilun viikon takainen kuva. Mitään 10km sääntöhän tässä ketjussa ei kai ollutkaan.
https://i.postimg.cc/BvCDx4jG/0-CD0-E97-C-3-DEF-4-D80-A3-FA-62-CE7743-D0-BB.jpg

Firlefanz
17.05.2020, 21.22
Pyöräilylakin nosto rastin hausta! Itse olin jo *melkein* ajamassa Nurmijärven suuntaan, mutta luin taivaalla näkemiäni tummia pilviä siten että päätinkin kääntää kohti Pornaisia. (Ratkaisu vaikutti oikein toimivalta vielä siinä vaiheessa kun tuli aika kääntyä kotiinpäin...)

Luulen ettei kukaan olisi pitämässä kiinni vaatimuksesta että uuden rastikuvan on ehdottomasti oltava samalta lenkiltä - siis vaikka säännöistä sellainen löytyisikin. On varmasti puolen tusinaa hyvää syytä sille miksi käyttää aikaisemmin otettua kuva. Pääasia että se on "suhteellisen tuore" - ja tietenkin se että rasti vaihtuu, ketju pysyy aktiivisena ja kaikilla on hauskaa, tavalla tai toisella.

Kymmenen kilometrin sääntö voisi olla paikallaan, jos se toisi mukanaan uusia harrastajia tai jos siitä yleisesti tykättäisiin. Keski-Uusimaahan on melko laaja lääni ja sellaisten rastien etsiminen joita ei hakematta löydä voi sen takia tuntua toivottoman vaikealta tai tarkoituksettomalta. Minä joskus ehdotin että uuteen rastiin voisi liittää kirjaimen J, K tai T, mutta muistaakseni idea ei saanut suurempaa kannustusta.

navajokoira
21.05.2020, 10.38
https://i.postimg.cc/rsCMHkXx/83768135-E9-C0-42-A5-A755-4597600-E8998.jpg Jos joku ei tunnistanut rastin teemaa niin ehkä tämä auttaa.

Jos tämä olisi tietokonepeli niin lyhin reitti edelliseltä rastilta olisi mennä yli lähimmästä alueen rajasta ja päätyä siten suoraan vastakkaiselle rajalle.

En ole stravan käyttäjä mutta uuden rastin yli menee heatmapissa paksu valkoinen viiva, mikä ymmärtääkseni tarkoittaa että siitä joku joskus ajaa.

navajokoira
30.05.2020, 10.10
https://i.postimg.cc/tTR4GTcd/Sieppaa2.png

Markku Liitiä
03.06.2020, 10.14
Tuostahan paljastuu muutama sellainen tie, joiden olen luullut päättyvän talojen pihoille, mutta eivät näköjään päädykään.

Firlefanz
03.06.2020, 10.46
Minulle - joka aina silloin tällöin kuulun joskus kovastikin paheksuttuihin "...vaikka vieressä kulkee pyörätie" -fillaristeihin - puolestaan oli yllätys se että tuossakin paikassa on alikulku. Olen tämän rastinkin aikana tainnut alikulun yli ajaa, mutta ilmeisesti nenä stemmissä noin niinkuin kuvaannollisesti.

Mutta ei se toisaalta mikään kuvarastilenkki ollut enkä ole sellaisia muuallakaan vähään aikaan ajanut. Ei mulla mitään hyvää tekosyytä ole miksi en.

Minulle on täysin selvää että jos haluaa että jatkossakin on mahdollisuus vaivata päätään ja tutustua erinäköisiin paikkoihin pyöräilyn merkeissä, pitää kantaa kortensa kekoon ja hakea rasti(a) edes joskus ja ehkä erityisesti juuri silloin kun se ei ketään tunnu kiinnostavan.

Navajokoiralle se iso käsi ja hatunnosto aktiivisuudesta ja uusien rastien laittamisesta vaikka varmasti tiesikin tai saattoi ainakin arvata miten mahdollisesti tulee käymään!

navajokoira
05.06.2020, 08.34
Vähän tässä rupesi jo ahdistamaan että mistä ihmeestä itse hakisin rastia nyt alkavana viikonloppuna, mutta onneksi kaksi sentään liikahti multa eteenpäin. Kovin vaikeaa on kyllä tarjolla joka suunnassa, mutta ehkä tilanne vielä illalla muuttuu.

tvain
05.06.2020, 23.14
Vanha on Linjamäen koulun edessä oleva alikulku

https://i.postimg.cc/cKF8vwvw/IMG-20200605-183804.jpg (https://postimg.cc/cKF8vwvw)

https://i.postimg.cc/bDvkgL7m/IMG-20200605-184558.jpg (https://postimg.cc/bDvkgL7m)

navajokoira
06.06.2020, 09.20
Kiitos rastin hausta, tekstin perusteella paikka on ihan oikea. Nuo kuvat vaan eivät näy. Kännykällä on pelkät tyhjät laatikot, tietokoneella on joku kieltomerkki ja taustalla näyttäisi tulevan virhe 403 Forbidden, eli syy voisi olla että muilla kuin itselläsi ei riitä oikeudet kuvan lataamiseen.

Edit. Tai no joo, googlailu kertoo että nuo tuon näköiset Google Photosin linkit ovat lyhytikäisiä, eli nuo yllä olevat linkit eivät varmaan näy enää itsellesikään.

tvain
06.06.2020, 16.18
Kiitos rastin hausta, tekstin perusteella paikka on ihan oikea. Nuo kuvat vaan eivät näy. Kännykällä on pelkät tyhjät laatikot, tietokoneella on joku kieltomerkki ja taustalla näyttäisi tulevan virhe 403 Forbidden, eli syy voisi olla että muilla kuin itselläsi ei riitä oikeudet kuvan lataamiseen.

Edit. Tai no joo, googlailu kertoo että nuo tuon näköiset Google Photosin linkit ovat lyhytikäisiä, eli nuo yllä olevat linkit eivät varmaan näy enää itsellesikään.

Okei, testasin nopeasti selaimen incognitossa ja luulin, että meni oikein. En näköjään osaa pienen kuvarastitauon jälkeen enää lisätä kuvia Fillarifoorumin omiin albumeihin. Onko ne suljettu kokonaan niin saisi pysyvämmin talteen?

Nyt kuitenkin kokeilin jotain random-palvelua minne uploadasin kuvat josko vaikka näkyisi paremmin. Näyttävät vähän pieniltä, mutta linkin takaa isompana. Tokikaan uusi rasti ei pitäisi olla ihan kauhean vaikea.

navajokoira
07.06.2020, 11.02
Rasti 572 oli Linjatien päässä
https://i.postimg.cc/LX9BdKHX/B148-F68-B-E0-A4-492-F-86-FE-B664059-D4-C95.jpg
En ollut aiemmin tästä ajanut, mutta Firlefanzin edellinen rasti Nurmijärvellä harjaannutti silmää tämän muotoisten risteysten löytämiseen :)

Uusi:
https://i.postimg.cc/WzrMg285/77-F6111-E-ECEF-4194-8-A4-D-654-D79-C0-B0-A1.jpg

navajokoira
14.06.2020, 14.01
Vähän laajempi näkymä:
https://i.postimg.cc/RV4B2XTg/683-BD7-E4-AAC9-4-DE1-9151-0-DFDD54-FB238.jpg

Nelli
18.06.2020, 17.29
Vanha oli Kellokosken sairaalan porttihttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200618/07ca757f2f83b57f1fec38c1ace8af6a.jpg

Tätä ei ainakaan rastikartalta löydy vielä
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200618/c7aaf5b7e0c6035390088ca9672b3552.jpg

navajokoira
02.07.2020, 12.28
Kuvassa on kyllä kiitettävän hyvin juttuja joihin tarttua, mutta eipä vaan ole toistaiseksi onnistanut. Saisiko vinkkiä?

Nelli
02.07.2020, 21.15
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p526x296/90047185_2602166876667960_1824248145924587520_o.jp g?_nc_cat=108&_nc_sid=2d5d41&_nc_oc=AQnuZrPLGiglLBzYRDOfQA_CBEKrHxPa2N_f-a-xSUMySt4VK8loYBXops_qIOfKZrU&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&_nc_tp=6&oh=cd8b075781995544ff15b33b04d6c6e6&oe=5F2390B2

Tuossa talossa on tehty näitä :)

navajokoira
02.07.2020, 22.47
Ääh mähän menin tuota tietä pitkin street view’ssa, miksei se muka osunut silmään.

navajokoira
03.07.2020, 17.22
Rasti 574 oli Rönttösrouvan toimipiste Järvenpäässä Vähänummentien ja Kiteentien risteyksessä.
https://i.postimg.cc/8zpDvSrJ/4-EA106-EE-4-A8-E-4-DF3-9994-ACA1-F4-E93-F6-B.jpg

Uusi ei näy tielle asti ihan näin hyvin mut katsotaan tärppäisikö silti tällä:
https://i.postimg.cc/FKhf18hD/BC439605-1-E71-473-A-AD74-53590950-FF4-B.jpg

navajokoira
10.07.2020, 20.52
Näkymä kadulta https://i.postimg.cc/PrmWPfxN/B092068-C-CD6-C-4-C37-8511-8427267-D8-FCA.jpg

tvain
23.07.2020, 19.06
Olin maantiepyörällä liikkeellä, joten otin vain portilta kuvan.
https://i.postimg.cc/k24QFbyq/IMG-20200723-175033.jpg (https://postimg.cc/k24QFbyq)

Uusi sileä kallioleikkaus ei ole kovin kaukana edellisestä.
https://i.postimg.cc/v4NWPZP9/IMG-20200723-174332.jpg (https://postimg.cc/v4NWPZP9)

tvain
24.07.2020, 09.33
Ja tämä hylätyn tehdasrakennuksen portti/portaat oli kai sitten rasti 575 numeroltaan kun lisäsin näitä rastikarttaan https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.49634847621906%2C25.060848208097383&spn=0.240745%2C0.670166&z=18

Osaako joku muuten kertoa tuosta edellisestä hylätystä rakennuksesta, että mikä sen historia on?

Firlefanz
24.07.2020, 18.47
Joku perehtyneempi (ja paikkakuntalainenkin) osaisi varmasti kertoa enemmän, mutta lyhyesti tuo palosammutintehtaana tunnettu rakennus oli alkujaan eli joskus 1960-luvulla valimo. MAKO Oy hankki sen (tai oikeastaan koko valimoyrityksen) sittemmin omistukseensa ja rakennus sai kylkeensä laajennuksen kai 1980-luvun alussa. Rakennus jäi tyhjäksi kun tulensammutinlaitteiden tuotanto siirtyi Vantaalle.

Miksei rakennusta sitten ole purettu? Tontti on kaupungin ja lienee edelleen teollisuuskäyttöön kaavoitettu, mutta vuokralaista ei ilmeisesti ole löydetty. Rakennuksen purkaminen taitaa tulla rakennusaikana yleisesti käytettyjen materiaalien vuoksi varsin kalliiksi ja tontin maaperäkin lienee tuotantotoiminnan aikana saastunut ja se on saneerattava nykyisten ympäristömääräysten mukaisesti.

Rakennus on ollut kuten monet muutkin tyhjilleen jääneet ja ei-kenellekään-kuuluvat jännät rakennukset erilaisen vapaan nuorisotoiminnan käytössä ja urbaanin löytöretkeilyn harrastajien suosiossa.

https://www.youtube.com/watch?v=7tw2nw6B-J4

navajokoira
26.07.2020, 17.45
Rasti 576 oli itsekin rastiksi miettimäni kallioleikkaus hiljalleen valmistuvan Jokelantien kevlin varrelta, Haarajoen risteyksen kohdalla.
https://i.postimg.cc/yxPDnRFC/C969-D803-5755-4-E14-860-D-3-CA42-CE15-A7-F.jpg

Muutoksen merkkejä myös uudessa rastissa:
https://i.postimg.cc/Dwg8TLDW/0-C5784-DF-8-EFB-4-ED2-A9-A1-B4-F61-FEC2-E25.jpg

navajokoira
03.08.2020, 22.28
Hakekaas ennen kuin maisema muuttuu, ellei jo muuttunut. Kohtahan tuon pitäisi valmistua.

tvain
06.08.2020, 21.27
Vanha on HSL:n pysäkki Tu1018 Korvensalo Vaasan yksityistien ja Jokelantien risteyksessä
https://i.postimg.cc/bwXLt19b/IMG-20200806-190059.jpg (https://postimg.cc/VdRjyrTL)

Uusi ei liene vaikea:
https://i.postimg.cc/Kv3Jj0Bx/IMG-20200806-180626.jpg (https://postimg.cc/jLKzkQMF)

navajokoira
26.08.2020, 15.04
Rasti 578 oli Tuusulan asuntomessualueen sisäänkäynnillä https://i.postimg.cc/mgJPYGNj/BE885-FB0-DC33-473-C-AFEA-1-B0-F0716910-D.jpg
En tätä heti tajunnut, mutta ensivilkaisulla näytti kuitenkin helpolta, joten kuvittelin että joku muu sen varmaan tunnistaa ja hakee kun tiesin etten itse hetkeen ehtisi. No eipä näköjään hakenut ja kun tänään oli muutenkin asiaa eteläiseen Tuusulaan niin päätin katsoa kuvaa vähän tarkemmin eikä kauaa tarvinnut arvailla mistä voisi löytyä uutta katua ja kivisiä kulkuesteitä.

Uusi:
https://i.postimg.cc/nLH2BBFp/C21-AE69-C-9-C36-4-E0-B-875-C-FA935-FB21-EB9.jpg

navajokoira
03.09.2020, 17.48
Lähestyin vanhaa rastia Mäntsälän suunnasta ja jatkoin matkaani kohti lähintä keskiviikkoisin auki olevaa panimomyymälää.

Firlefanz
09.09.2020, 20.33
Rasti 579 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.40393389999999%2C25.015347800000008&spn=0.240745%2C0.670166&z=17):

https://pic.useful.fi/foXepfyVb.jpg

Uusi rasti:

https://pic.useful.fi/xm-wR_R-4.jpg

navajokoira
13.09.2020, 12.11
Rasti 580 (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.39066872616016%2C25.003500395752003&z=20), sekä rasti helmikuulta 2013, oli silta Jussilanpolulla. Lähestymisreitti oli tänään just sellainen mitä katuratafiksi syö aamupalaksi:
https://i.postimg.cc/NGHkBTV0/6-FC7197-B-C79-F-4-D38-9-B94-C8-F10-B947-D71.jpg

Itse rasti:
https://i.postimg.cc/GhPPsRbw/E8-D4-F1-ED-BBBC-4251-BC7-E-6-AEFB6003107.jpg

Uusi rasti:
https://i.postimg.cc/BnkvS8Rq/29-D6-CCBC-6366-4-BAC-922-C-0-DC44547-BEB7.jpg

navajokoira
19.09.2020, 13.43
Hieno päivä, hieno bussipysäkki, mitäpä sitä ihminen muuta
https://i.postimg.cc/W1LH4nKr/5-B1-E0139-B3-DE-40-C9-8438-8-D68-A7388-B2-D.jpg

Firlefanz
19.09.2020, 14.50
No tietysti hyvän ja ajajaansa suuresti miellyttävän fillarin! (Ja sadekelin - kuten kuvassa - varalta lokarit ja toimivat kuraläpät.)

Rasti on ollut tiedossa eikä sen hakua ole estänyt muu kuin jonkinlainen kuvarastiharrastajan oireyhtymä jonka tuntomerkkejä ovat kyvyttömyys keksiä uutta rastia ja etukäteen piinaava epävarmuus siitä hakeeko kukaan rastia jos sellaisen onnistuisi keksimään (eikä se olisi jo käytetty). Nyt iski vielä jokin vanhenevan miehen syndrooma eli pieni mutta harmillinen kesken tavallista arkipäivää ihan normaaleissa puuhissa saatu lihasvamma, joka pitää poissa pyörän satulasta epämääräisen (mutta toivottavasti ja tässä vaiheessa vielä uskoakseni lyhyeksi jäävän) ajan.

PS Sama koskee tietysti myös Nurmijärven samaa aihetta sivuavaa rastia. Ei auta kuin kannustaa muita eli niitä ajokuntoisia jotka vaikkapa vain vahingossa sattuvat lukemaan tätä ketjua. Kyllä rasteja kannattaa hakea, ei siinä mitään häviäkään, ja joka tapauksessa palkkioksi melko pienestä vaivannäöstä saa ihan hyvän fillarilenkin ja sille lisämotivaatiota (ja miksei -jännitystäkin)!

Firlefanz
24.09.2020, 19.35
Rasti 581 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.39444030000003%2C25.016948700000015&z=17) löytyi Mikkolan koulua vastapäätä:

https://pic.useful.fi/_gozB6VHa.jpg

Uusi rasti vietiin gravelille:

https://pic.useful.fi/g3w_ufK8_.jpg

Firlefanz
29.09.2020, 14.15
Terävänäköisimmät lienevät jo panneet merkille että tie jatkuu kuvaajan selän taakse asfalttipintaisena. Itse asiassa saavuin siitä suunnasta, käänsin vain pyörän noin päin kuvauksellisista syistä:rolleyes: Tie jatkuu gravelina, kunnes muuttaa nimeä. Sitä ennen kuitenkin käännyin oikealle ja sain sillä tavoin mainiolle hiekkatiepätkälle lisää pituutta.

M_V
29.09.2020, 22.39
Vanha Läntisellä Kannistontiellä

https://pic.useful.fi/pvkAXz3XC.jpg

M_V
29.09.2020, 22.40
Uusi
https://pic.useful.fi/9ytxCrNiQ.jpg

Firlefanz
04.10.2020, 13.54
Jostain syystä jokin heittää kuvat kyljelleen (mikä saattaa aiheuttaa katsojassa huimausta tai pahoinvointiakin). Postaan sen vuoksi kuvan uudelleen (eli en sillä että uskoisin rastin tulevan haetuksi tänään tai ylipäätään yhtään sen nopeammin).

https://pic.useful.fi/VuAJm6_PA.jpg

Jossain päin Keski-Uuttamaata on siis sekametsässä kulkeva ulkoilutie, jonka varrella on taukopaikka, josta löytyy penkki, pöytä ja penkki -yhdistelmä:seko:

M_V
06.10.2020, 09.59
Vihjaillaan nyt vähän

https://pic.useful.fi/GOSnqWzjD.png

M_V
10.10.2020, 16.20
Sarjakuvien ystävä voisi pitää alueen tutkijaa onnekkaana.

M_V
12.10.2020, 10.55
Viimeinen vihje
https://pic.useful.fi/kqp82gprD.png

Firlefanz
12.10.2020, 19.46
Kato koiraa! Olenhan mä tuosta ajanut. Tai en ehkä ihan tuosta vaan vierestä, koska minkäänlaista valoa ei rastikuvan katseleminen sytyttänyt. Ei edes sitä joskus vähän kiusallistakin tunnetta että kyllähän mä tämän tiedän, kunhan vaan saisin sen kaivettua muististani.

Karttakuvaa toki osasin lukea sen verran että näin mikä oli tietä ja mikä ojaa, mutta kaikki ne muut viivat vain sekoittivat. Ja mä olen niin saamarin huono hoksaamaan sanallisia vihjeitä, ne tahtovat jäädä aukeamatta, vaikka olisivat kuinka helppoja.

No, toisaalta mulle ei rastin hakeminen ole minkäänlainen taakka tai rasite muun pyöräilyn kannalta eikä jonnekin tai jotakin kautta ajaminen rastilla käymisen vuoksi vaadi minulta sen kummempaa jaksamista kuin lenkillelähtö yleensäkään. Päin vastoin, antaahan rasti jonkinlaisen reitti-idean tai toimii piristeenä ihan normilenkillekin - eivät kuvarastit erikseen mitään kuvarastilenkkejä vaadi! Ja joskus rastin ansiosta tulee ajetuksi jonnekin jossa ei muuten kävisi ja saattaa samalla löytää mukavia uusia teitäkin...

PS Vilkaisu sääennusteeseen: huomenna taitaa olla ihan kelvollinen eli normaali syksyinen gravel- tai cyclolenkkikeli.

Firlefanz
13.10.2020, 20.23
Rasti 583 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.357286400000014%2C25.031856399999988&spn=0.240745%2C0.670166&z=14) oli Raition reitin (https://www.luke.fi/tietoa-luonnonvaroista/vierailukohteet/ruotsinkylan-tutkimusmetsa/) levähdyspaikka Tuusulan Pirunkorvessa.

https://pic.useful.fi/kX_9R1gP3.jpg

Rastikuvan suunnasta en ole uskoakseni koskaan ajanut - jos se nyt mikään puolustus hiffaamattomuudelle on. Oma reitti on kulkenut karttaviivan katkoviivaa eli poluntapaista ja olen siis näköjään painellut sivuilleni vilkuilematta hiekkatietä Korsontielle...

Uusi rasti on myös sellainen joka on voinut jäädä huomaamatta ainakin nenä stemmissä ajaneilta maantiepyöräilijöiltä - ja ehkä kesäaikaan muiltakin:

https://pic.useful.fi/MEfuT02hP.jpg

Rastikuvaa varten ajoin tuosta ylös enkä kuvaa ottaessanikaan ollut lampsinut takaisin tielle. Mutta rastin voi nähdä ajaessaan samasta suunnasta - ja rakennus lienee täysin tunnistettava toisestakin suunnasta nähtynä.

Firlefanz
22.10.2020, 10.14
En usko että kukaan olisi huomennakaan rastia hakemassa, mutta lienee silti aika yrittää antaa lisävihje.

Kuvarastilenkillä ajoin hiekkatietä - mikä oli tietysti ihan luonnollista koska olin nimenomaan gravel-lenkillä - jonka varrella kuvan rakennus sijaitsee. Hiekkatie ei tosin järin pitkä ole ja pyöräilijän kannalta se onkin vain lyhyt pätkä (joka ei edes merkittävästi oikaise) asfalttitieltä toiselle. Tai kelviltä toiselle, mikäli sattuu kuulumaan niihin pyöräilijöihin jotka eivät aja ajoradalla jos vieressä kulkee kelvi.

Rakennuksen voi siis bongata silloinkin kun ajaa jompaa kumpaa asfalttitietä. Toiselta, melko varmasti enemmän ajetulta tieltä katsottuna se saattaisi tiettyyn vuodenaikaan näyttää tältä:

https://pic.useful.fi/45OQYWHxr.png

Kuten näkyy, kuva on sen verran vanha että sen jälkeen on ehditty tehdä kattoremontti. Edellä mainittu hiekkatie kulkee tuossa kuvaajan ja talon välissä...

casanova
22.10.2020, 10.18
Saako sanoa lisävihjeeksi, että jos esittää valistuneen arvauksen siitä, mikä rakennus tuo on ja toisen sopivan arvauksen siitä, missä kunnassa moinen sijaitsee, voi valitsemansa hakukoneen kuvahaulla ratkaista ongelman melko nopeasti hakusanayhdiatelmällä "rakennus kunta".

Firlefanz
22.10.2020, 10.58
Olen ehdottomasti sitä mieltä että hakukoneen kuvahaun käyttäminen ei ole fuskaamista ja on täysin totta että ensivilkaisulla vaikealta tai mahdottomaltakin vaikuttaneen rastin voi usein löytää hyvinkin nopeasti oikein valittujen hakusanojen avulla.

Toisaalta on niinkin että on kuvarastiharrastajia joiden mielestä kuvarasteissa on kyse pyöräilystä eikä tiedonhakukilpailusta. Toisin sanoen, he hakevat vain niitä rasteja jotka omilta lenkeiltään tuntevat tai jotka he ajaessaan löytävät eivätkä he jaksa kiinnostua muunlaisista rasteista. Arvostan heidän näkemystään lajista ja sen luonteesta enkä ole vaatimassa että he tyyliään muuttaisivat:cool:

Mutta pienenä lisävihjeenä: mahdollisia kuntia on vain kolme, joten kovin monta sivua hakukoneen tuloksia ei joutune läpikäymään vaikkei oikeaa kuntaa osaisikaan heti arvata:rolleyes:

oil
24.10.2020, 10.23
No, jospa osallistun tähän kiehtovaan harrastukseen. Vanha rasti näyttäisi olevan Solbacken Ruotsinkylässä. Harjoittelen vielä miten rastin saa merkattua karttaan.

Uudeksi rastiksi on tarjolla myös komea rakennus, värimaailma näkyy olevan samalta linjalta kuin edellinenkin. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201024/fd422cd332c790db20ed82f70f4bfaa8.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20201024/d872a57847996a39f1a0f8367713ea24.jpg

Lähetetty laitteesta Tapatalkilla

Firlefanz
24.10.2020, 20.18
Jostain syystä en ainakaan itse pääse merkitsemään rastia karttaan kuin avaamalla ketjun ensimmäisellä sivulla olevan karttalinkin (http://maps.google.fi/maps/ms?msid=214053408396803998181.0004b1b2a3d2bee87f3c c&msa=0&ll=60.453832,25.078354&spn=0.240745,0.670166), esimerkiksi tämän viimeksi haetun rastin 584 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.366270100000044%2C24.9817615&spn=0.240745%2C0.670166&z=15) kautta se ei tunnu onnistuvan.

Rastina oli siis Klemetskog ungdomsföreningshus eli Ruotsinkylän ruotsinkielisen nuorisoseuran vuonna 1910 valmistunut oljenkeltainen kulttuurihistoriallisesti arvokas seurantalo, joka ilmeisesti on myös verraten suosittu hääjuhlapaikka.

PS Tuusula on yksikielinen kunta, mutta jos se olisi kaksikielinen, olisi hauska tietää mitä lukisi tienviitassa Ruotsinkyläntien ja Klemetskogintien risteyksessä. Klemetskogsväg och Ruotsinkyläväg taitaisi olla ainoa toimiva vaihtoehto...

oil
25.10.2020, 10.59
Jostain syystä en ainakaan itse pääse merkitsemään rastia karttaan kuin avaamalla ketjun ensimmäisellä sivulla olevan karttalinkin (http://maps.google.fi/maps/ms?msid=214053408396803998181.0004b1b2a3d2bee87f3c c&msa=0&ll=60.453832,25.078354&spn=0.240745,0.670166), esimerkiksi tämän viimeksi haetun rastin 584 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.366270100000044%2C24.9817615&spn=0.240745%2C0.670166&z=15) kautta se ei tunnu onnistuvan.

Näin toimien pääsinkin kartan äärelle oikeassa moodissa. Huomasin, että tuo rasti #584 olikin jo merkattu karttaan jonkin muun aktiivin toimesta, kiitos siitä. Nyt vain uutta hakemaan!

tvain
25.10.2020, 20.19
Vanha on Pekka Halosen akatemia. En tiedä tuliko ihan sama nurkka nyt kuvaan. Erikoista, että tuosta rakennuksesta ei ollut Wikipediassa artikkelia. Onko tuo nyt päärakenus vai kuinka?
https://i.postimg.cc/sQV3W0Z9/IMG-20201025-183316.jpg (https://postimg.cc/sQV3W0Z9)

Uusi rasti on uutta asvalttia

https://i.postimg.cc/zLwJV13G/IMG-20201025-185255.jpg (https://postimg.cc/zLwJV13G)

Markku Liitiä
02.11.2020, 10.19
Tuolta löytyy jotain Pekka Halosen akatemian, ent. Tuusulan kansanopisto, historiasta:

http://www.virtuaalituusula.fi/kohde.tmpl?sivu_id=100;id=107;k=107

navajokoira
10.02.2021, 21.15
Tästä välistä puuttuu kymmenkunta rastia, jotka kuitenkin ovat kartalla. Eli viimeinen merkattu oli 595, hylätty mikroautorata jonka hain tällä:https://pic.useful.fi/00FI71aPy.jpgSeuraavaksi rastiksi laittamaani ei ole kartalla, joten tässä se uudestaan ja pari vinkkikuvaa siltä varalta että se on edelleen uusin rasti:https://pic.useful.fi/OqmUGklni.jpghttps://pic.useful.fi/dnpIXkD-P.jpghttps://pic.useful.fi/ni3-3wJUj.jpg

Firlefanz
22.04.2021, 11.23
Tunnustan joskus helmi-maaliskuun vaihteessa miettineeni että ovatkohan nämä lumitykit Hyrylässä vai Keinukalliossa - vai olisiko sittenkin jossain joku kolmas tykkilumilatu josta en tiedäkään. Mutta kun hiihtokärpänen oli päässyt puremaan ja fillarointi jäänyt kokonaan, en sitä sen enempää viitsinyt pohtia enkä hakea, saati sitten lähteä oikealla kuvarastipyöräilymeiningillä paikan päältä tsekkaamaan.

Nyt olen kyllä palannut innokkaana ja sataprosenttisesti pyöräilyn pariin enkä ole aikeissa täysin lopettaa kuvarastien harrastamista, mutta jotenkin tuntuu että nämä Keski-Uudenmaan kuvarastit ovat olleet tosiasiallisesti kuolleet jo pitkään niin ettei minkäänlaisissa henkiinherättämispyrkimyksissä tai tekohengityksen jatkamisessa ole enää mitään mieltä. Kiitokset kuitenkin niille jotka ovat joskus mukana olleet - ja erityisesti niille jotka jaksoivat olla vielä sittenkin kun siihen vaadittiin tietynlaista hölmöyttä tai itseironiaa!

navajokoira
22.04.2021, 14.40
Mua harmittaa kun en ollut mukana kun rastiharrastus oli kuumimmillaan, mutta oli Keski-Uusimaalla kuitenkin viime vuonna reilu 30 rastia ja äkkiä laskien ainakin 8 eri hakijaa (foorumin varmuuskopioon palatessa katosi mielestäni ainakin yksi rasteilija kokonaan) ja pari muuta huutelijaa :)

Ei näitä varmaankaan kannata missään tekohengitysmielessä hakea, mutta itse olen kokenut ihan hauskaksi tämänkin tahdin. En tälle rastialueelle kauheasti useammin ehtisikään. Eli mitä tässä nyt sanoisi, jos tämmöinen leppoisan tahtinen rasteilu yhtään maistuu niin ei sen mun puolesta tarvitse siitä miksikään muuttua.

Tai toinen mitä mietin on, että pitäisikö perustaa uusi rastiketju konseptilla Uudenmaan helpot maantierastit? Eli maantiepyörällä järkevästi saavutettavia rasteja about 10-50km linnuntietä Helsingistä, kuvat helppoja (ts. näkyy kadun nimi, kahvilan kyltti tai muuta helposti googlattavaa) ja peräkkäiset rastit mielellään vähän eri suunnilla.

Tämä voisi ehkä houkuttaa pääkaupunkiseudunkin maantiepyöräilijöitä, jolla ei ole valokuvamuistia peräkylien ladoista ja silloista, osallistumaan edes satunnaisesti. Ja saataisiin uusia alueita tarjolle, vaikkei niillä (vielä :)) asuisikaan kuvarastiharrastajia omasta takaa.

Firlefanz
22.04.2021, 15.18
Yritin nälvimällä ja pessimistisyyttäni korostamalla vähän herätellä ja innostella muita:cool: Kuvarastithan ovat kaikki ja aina monella tapaa hauskoja ja kiinnostavia ja pyöräilemään motivoivia silloinkin kun ei oikein tiedä minne tai minkälaisen lenkin ajaisi (ja lenkki jää sen takia kokonaan ajamatta, vaikka kuinka tietää että lenkin jälkeen olisi taas hemmetin tyytyväinen siihen että tuli lähdetyksi) - silloinkin kun tuntuu ettei rastia viitsi hakea koska kukaan ei kuitenkaan viitsisi sitten hakea uutta rastia jonka laittaisi:rolleyes:

Eli mennään sillä tahdilla mikä ilman pakottamista toteutuu eikä stressaannutta sen enempää kuin purjehtijat siitä että paatti seisoo täysin tyvenessä:D

Olen itse pääasiallisesti yrittänyt toteuttaa Uudenmaan helppoja maantierasteja - ihan sen vuoksi että olen itsekin sellainen joka ei kovin helposti muunlaisia löytäisikään ja joka ei ehkä edes osaisi muunlaisia laittaakaan. Ongelma on kai siinä että maantie- ja gravelfillaristit eivät oikein halua pysähtyä kuin valitsemalleen taukopaikalle. Ei heitä saa mukaan muuten kuin viemällä rastit kahviloihin tai kioskeihin:p

PS Minun on kai ymmärrettävä niin että koska lisävihjettä rastista ei saatu, ei ole kuin kaksi mahdollista paikkaa joista sitä kannattaa hakea. (Ne lumitykithän eivät olleet rastina, joten siitä ei kannata huolestua että ne on kenties jo siirretty jonnekin varastoon...)

navajokoira
22.04.2021, 16.11
Tarkoitan helpolla rastilla siis sellaista, että kuka vaan voi avata rastiketjun ja päättää siltä istumalta päivän lenkkinsä suunnan. Esimerkiksi uusin Nurmijärven rasti olisi sellainen jos siinä näkyvän tien nimikyltin pystyisi lukemaan. Mutta koska ei pysty niin se on oikeastaan niin vaikea että oikeastaan vinkkiä tai toista hakijaa odottelen... todennäköisemmin vinkkiä.

Ja tämän ketjun rastiin todetaan että voi pyöräillä kahteen paikkaan luonnossa, tai kahteen netissä ja yhteen luonnossa :)

j-sim
02.05.2021, 18.39
Vanha rasti oli tosiaan tuusulan urheilukeskuksessa.
https://pic.useful.fi/rfwJ6z9J6.jpg

Uusi rasti:
https://pic.useful.fi/LwSv0nr8U.jpg
Siinäpä sitä.

Firlefanz
21.05.2021, 10.54
Rastinlaittajaa on toki kiittäminen siitä että hän kävi hakemassa talvesta saakka seisoneen rastin, mutta onko nyt uhkana että ketju juuttuu uudestaan tähän rastiin?

Paikalliset eivät ehkä tarvitsisi lisävihjeitä, mutta kun paikalliset eivät näy millään omista kuvarasteistaan enää innostuvan, niin olisi ehkä jo paikallaan jotakin sanallista tai kuvallista osviittaa antaa mahdollisia ulkopaikkakuntalaisia kuvarastiketjun seuraajia varten?

PS En tosin itsekään ole aivan varma että hakisin rastin jos sattuisin sen tietämään, sillä eihän ketään huvita saada hakematonta ja ketään kiinnostamatonta rastia taakakseen.

PPS Toisaalta en ole yhtään sen varmempi etten olisi niin hullu että hakisin rastin jos joku lähettäisi minulle karttalinkin yv:nä:rolleyes:

casanova
21.05.2021, 11.40
En haluaisi olla suurisuu, joka kehuskelee tietämisillään ja samaan ääneen toteaa, ettei kuitenkaan hae rastia. Jostain syystä kuitenkin taas teen niin.

Tarkoitukseni oli hakea tämä eilen, mutta koska lähtö venyi turhan myöhään ja koska sää oli mitä oli, ei sitten kuitenkaan huvittanut venyttää lenkkiä. Kaikenmoisia kiireitä on sen verran, että en uskalla edes veikata ehtiväni tämän kimppuun lähipäivinä.

navajokoira
21.05.2021, 11.52
Kuva toki näyttää siltä että sen pitäisi olla vaikka sohvaltakin löydettävissä, mutta ei oikein ole ollut aikaa järjestelmälliseen etsimiseen. Eikä ole osunut silmiin kun olen alueella muuten liikkunut. Casanovan pyörän liikkeitä tässä vaan malttamattomana seurattava.

Firlefanz
21.05.2021, 11.52
Sinulla on niin hyvä hakuprosentti että satunnainen lipsahtelu kuvarastielvistelyn tielle sallittaneen!

Ja voidaan kai olla sitä mieltä että jos tämän kuun puolella sattuisi ehtimään, se olisi oikein mainio parannus nykyiseen tahtiin!

PS Ei kenelläkään tietysti olisi mitään sitä vastaan jos joku Keski-Uudemaan Kuvarastiurheilija päättäisi nyt näyttää närhen munat helsinkiläisille pelleille.

j-sim
21.05.2021, 22.55
Olisi sitä ehkä voinut jo aiemmin pistää vinkkiä, kun kukaan ei näytä hakevan. Pistetään nyt sitten vinkkiä, jos vaikka joku muukin kuin casanova innostuisi rastia hakemaan. Rastin vieressä sijaitsee päiväkoti ja googlen streetviewssä paikka näyttää kovin erilaiselta:
https://pic.useful.fi/NSYBOZekW.png

j-sim
28.05.2021, 18.24
Noniin. Siitä lisävinkkiä. Käykääpäs nyt hakemassa:
https://pic.useful.fi/B8Vta9Lgy.png

casanova
28.05.2021, 18.55
Saamattomuus nolottaa, mutta ennen sunnuntai-iltaa en ehdi.

Firlefanz
30.05.2021, 10.39
Eilisellä lenkillä ajaessani tämän kuvarastiketjun alueella päähäni pälkähti varoittamatta se looginen johtopäätelmä että jos rastikuva ei synnytä minussa minkäänlaisia mielikuvia, ei vahvasti oikealta tuntuvaa eikä edes varmasti vääräksi tietämääni, eikä minulla kerta kaikkiaan ole tuommoisesta Heatmapin kuvan kertomasta paikasta minkäänlaista ideaa, niin ainoa selitys on että olen lenkeilläni onnistunut kiertämään sen tai peräti ajamaan aivan sen vierestä.

Toisin sanoen: minulle välähti että rasti on siellä missä jokin alue on jäänyt minulle kokonaan vieraaksi ja täysin hahmottamatta sen vuoksi etten ole vakioreiteiltäni sinne koskaan poikennut. Sen jälkeen kaikki olikin ihanan selvää - niin selvää etten tunne pienintäkään tarvetta tsekata etten vain sittenkin olisi (jälleen kerran) väärässä.

Katsotaan saanko lähdetyksi tai pikemminkin suunnatuksi fillarin - ja jos, niin ehdinkö ennen casanovaa!

Firlefanz
30.05.2021, 18.42
Rasti 597 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.407107600000025%2C25.03681049999998&spn=0.240745%2C0.670166&z=15) löytyi Klaavonkallion alueelta jonka sanotaan sijaitsevan Hyrylän keskustan tuntumassa:

https://pic.useful.fi/v_FPu5xvT.jpg

En uskoakseni ole aiemmin tätä Järvenpääntien vieressä kulkevaa kelviä ajanut kumpaankaan suuntaan. Koska olen syvimmältä olemukseltani spandex, on ollut luontevinta ajaa itäpuolella Mahlamäentietä tai länsipuolella Kirkkotietä.

Mutta nyt jätämme Hyrylän keskustan hälinän taaksemme ja siirrymme uuden rastin tunnelmiin tämän kappaleen välityksellä:

https://www.youtube.com/watch?v=einHaCCWGMY

https://pic.useful.fi/SVuT2e9Ph.jpg

casanova
31.05.2021, 00.49
Olin siellä minäkin. Hyvänä kakkosena tässä kilpailussa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210530/08f8921af70199bb9b315d175af9bddd.jpg

Paikka ei oikeastaan ollut entuudestaan tuttu, mutta löysin sen alkujaan arvaamalla oikein sen, missä alkuperäisessä rastikuvassa vasemmalla näkyvät 1970-luvun kerrostalot voisivat olla. Ensimmäinen arvaus meni Keravalle ja väärin.

Firlefanz
03.06.2021, 09.23
Kuvarasteihinkin on tullut kesä ja sen voisi toivoa tuovan mukanaan niin yleisen pyöräilyaktiivisuuden lisääntymistä kuin niin vanhojen rastinhakijoiden paluuta kuin uusien ilmaantumista kuvarastipyöräilyn pariin, jos ei muuten niin kokeilemaan löytyisikö lajista sittenkin jotain oman fillaroinnin puitteisiin sopivaa.

Otan oppia toisista, vilkkaammista kuvarastiketjuista enkä odottele viikkoa ennen vihjeen antamista:

- kuva on rajattu niin kuin se on siksi että valkoinen Gir's nojaa tienviittaan ja rastista olisi ehkä tullut liian helppo jos sivutien nimi olisi ollut kuvasta luettavissa
- vaikka asfalttpinta päättyy, tie jatkuu samannimisenä
- jos jatkaa eteenpäin, tulee toiselle tielle joka sitten jonkin matkan päässä puolestaan muuttuu hiekkatietä asfalttipintaiseksi
- tätä reittiä ajaessa kohtaa varsin usein ainakin jonkun kanssapyöräilijän eli tie on uskoakseni varsin monille tuttu
- luulen muistavani että kun ajoin tätä tietä ensimmäisen kerran, se tapahtui HePon lenkillä, tosin toiseen suuntaan

Firlefanz
11.06.2021, 10.16
Nyt tiedän miltä tuntuu kuolleen hevosen piiskaaminen:cool:

Jossain tuolla kaukaisuudessa häämöttää naapurikunta eikä se ole Sipoo tai Mäntsälä eikä Hyvinkääkään.

navajokoira
11.06.2021, 11.30
Mä jo löysin satelliittikuvasta kivan näköisen paikan, mutta katunäkymässä ei ollutkaan asfalttia ja oli niin kaukana ettei tullut lähdettyä katselemaan ympäristöä. Lenkit muutenkin menneet nyt riihimäkeläisiä pitkospuita etsiessä…

Firlefanz
11.06.2021, 12.06
Taidatkin olla siinä suhteessa onnellisessa asemassa että tämä ja varmaan useat muutkin kuvarastialueen tiet jotka ovat perin tuttuja monille aktiivisille tai vain potentiaalisille rastinhakijoille ovat sinulle vielä uusia ja ajamattomia.

Rastia laittaessani kuvittelin kuitenkin että hakijaksi innostuisi tai edes vaivautuisi joku sellainen joka on kuvan tietä ajanut kumpaankiin suuntaan ja useampana eri vuodenaikana ja ehkä ajaa sitä säännöllisen epäsäännöllisesti eikä niin ollen joudu kuin ainoastaan pysähtymään hetkeksi normilenkillään. Mutta ehkä resoneerasin väärin eli unohdin ettei semmoisia fillaristeja ehkä niin helppo rasti mitenkään jaksa kiinnostaa edes sen verran että laittaisi uuden ja paremman tilalle.

Firlefanz
20.06.2021, 19.57
https://pic.useful.fi/o6A8zjOjl.png

navajokoira
22.06.2021, 22.04
Rasti 598 oli Seutulantien ja Raatinniituntien risteyksessä ihan niin kuin olin satelliittikuvan perusteella aavistellut. Oli vain vaikea uskoa, että asfaltti jota ei katunäkymässä vielä edes ollut olisi päässyt jo noin huonoon kuntoon kuin Firlefanzin kuvassa:
https://i.postimg.cc/hGsp4MG4/AB59-BEEE-0-C9-F-4508-AA17-C01-D23-A86-CEF.jpg

Ja uusi:
https://i.postimg.cc/zvvJ2dyy/387-BE932-056-F-4494-B20-B-D575-DFC70671.jpg

casanova
01.07.2021, 16.49
Vinkki tulisi tarpeeseen.

lateksi
01.07.2021, 18.34
Nähty on auton ratin takaa matkalla Hyrylästä Palojoelle.
En vaan ehdi pyörällä sinne...

casanova
01.07.2021, 19.24
Nähty on auton ratin takaa matkalla Hyrylästä Palojoelle.
En vaan ehdi pyörällä sinne...

Kiitos vihjeestä. Täytyypä koittaa etsiä.

Firlefanz
02.07.2021, 16.57
Ei varmaan tarvitse kertoa minkä tien varrella rasti 599 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.40372510000003%2C24.939790199999983&spn=0.240745%2C0.670166&z=15) sijaitsee?

https://pic.useful.fi/SclSC75Yw.jpg

Uusi rasti viikonloppulenkilä haettavaksi:

https://pic.useful.fi/Ydz-c5thf.jpg

casanova
02.07.2021, 20.00
Krapin (https://krapi.fi/) sisäpihalla toimii kesäravintola Mankeli. Rasti 600 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.41847000000001%2C25.051360000000013&z=17).

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210702/5136d98e1bd40ac93d84578c8bacdbd3.jpg

Jatketaan punaisten lautojen parissa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210702/ef8e3c8119d5d2993a646769a99c7e0b.jpg

Firlefanz
02.07.2021, 20.16
Kyllä se nimenomaan kesäravintola Mankeli oli jonka olin rastiksi laittavinani.

PS Ei minulla mitään suurempaa hinkua ollut Nahkelantien rastia hakea, mutta kun porukkalenkillä ajettiin ohi, en kehdannut olla hakemattakaan. Tuumasin myös että ihan tarpeetonta se on ajattaa casanovaa paluumatkallaan ihan väärään suuntaan, kun kerran Mankelista on sitten paljon mukavampi jatkaa miltei suoraan seuraavalle eli päivän viimeiselle kuvarastille:p

casanova
03.07.2021, 00.40
Ei minulla mitään suurempaa hinkua ollut Nahkelantien rastia hakea, mutta kun porukkalenkillä ajettiin ohi, en kehdannut olla hakemattakaan...

Hukkasit hyvän mahdollisuuden pilata (toistaiseksi käsittääkseni ainutkertainen) viiden kuvarastin rupeama asettamalla niin helpon rastin, että löysin sen parissa minuutissa kännykkää selaten. ;)

Firlefanz
03.07.2021, 09.12
Hukkasit hyvän mahdollisuuden pilata (toistaiseksi käsittääkseni ainutkertainen) viiden kuvarastin rupeama asettamalla niin helpon rastin, että löysin sen parissa minuutissa kännykkää selaten. ;)

Olen pettynyt itseeni: kuvittelin että Mankeli tai ainakin Krapin pihapiiri olisi ollut sinulle ennestään tuttu etkä olisi joutunut turvautumaan älypuhelimeesi tai edes varmistumaan siitä että olit oitis tunnistanut paikan ihan oikein.

PS Jos yhtään epäilisin että olisit edes puolitosissasi, minun olisi pakko kysyä miksi ihmeessä en siinä tapauksessa olisi jo aamulla vienyt Helsingin rastia vaikkapa jonnekin Vartiokylän pientaloalueen kätköihin tai jollekin vähän ajetulle ulkoilutien pätkälle ja valinnut jotain eriskummallista kuvakulmaa:rolleyes:

hphuhtin
03.07.2021, 10.03
Yksinkertainen selitys rastin aamulla siirtymättömyydelle on se, että Helsingin silloinen rasti oli niin taidokkaasti asetettu, että se vaati penta-rastiin kykenevän sen löytämään :)

Kipuilen vielä että mitkä termit triplan jälkeen tulisi, quadra, penta, kvartetti, kvintetti.. :) ööh.

Firlefanz
04.07.2021, 10.24
"Casanovan kvintuppeli", siinä olisi ainakin jotain alkusoinnun tapaista - eikä liene kovin todennäköistä että kukaan muu vastaavaan yltää tai välttämättä edes pyrkii:rolleyes:

Minulla kyllä hyvänä päivänä riittäisivät ajohalut - enkä ehkä kaihtaisi kuvien postaamisen ja rastitäppien merkitsemisen mukanaan tuomaa lisävaivaa - mutta en oikein itsekään usko että tähdet jonain päivänä asettuisivat kannaltani niin suotuisasti että (a) minulla todella olisi tieto tai oikeaan osuva arvaus viidestä kuvarastista ja (b) kaikki muut vähänkin aktiiviset hakijat olisivat eri syistä estyneitä tai muuten vain haluttomia.

Karu tosiasia on ja sellaisena pysyneekin että henkilökohtainen suoritusmaksimini on kolme rastia eivätkä nekään samana päivänä samalla lenkillä haettuina - ja vain jos muutkin kuin Helsinki, Espoo ja Vantaa lasketaan. Eli käytännössä ja tähän hetkeen tarkennettuna: Porvoo, Sipoo ja Keski-Uusimaa.

Siis jos nyt ottaisin gravelfillarin alleni ja lähtisin ajamaan kuvarastimielellä. Mutta voi hyvinkin olla että kuvarastilenkkini ovat ajetut: siinä määrin henkilökohtaiseksi ja loukkaavaksi koin ylläolevassa viestissä muka huumorina esitetyn kommentin...

hphuhtin
04.07.2021, 10.47
Mitä mitä, yllytykseni viiden rastin hakemiseen ns. ampuu itseään jalkaan.. itsellänihän on vielä vasta tupla tähtäimessä! ;) Eihän kuvarastit olisi mitään ilman Firlefanzin antoisia rasteja ja tarinankerrontaa.

Firlefanz
04.07.2021, 20.22
Tuusulan museon Klaavolan talo (https://www.tuusula.fi/sivu.tmpl?sivu_id=1892) esittelee, millaista oli vauraan uusmaalaisen maalaistalon elämä 1900-luvun alkupuolella. Pihapiirissä on päärakennuksen lisäksi vilja-aitta, maitohuone ja sauna. Rasti 601 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.40160559999998%2C25.036494000000012&z=17) löytyi siis Hyrylästä, vastapäätä Ilmatorjuntamuseota:

https://pic.useful.fi/qGm6ATdiH.jpg

Uusi rasti edustaa uudempaa puurakentamista:

https://pic.useful.fi/KJ_VyG60B.jpg

Firlefanz
08.07.2021, 17.05
Tällä rastilla lienee huomattavan hyvät edellytykset jämähtää viikkokausiksi - eikä pelkästään sen takia että Keski-Uudenmaan kuvarastit eivät ole lähellekään entisaikojen veroisessa vireessä. Paikka on sellainen ettei sinne eksy kuin ulkopaikkakuntalainen fillaristi joka ajaa hataran muistinsa varassa ja huonon suunnistustaitonsa ohjaamana (eikä siis seuraa GPS-reittiä tai edes hyödynnä navigaattoriaan).

Ne jotka tuntevat seutuja paremmin eivät ehkä tunnista paikkaa siksi että se on täysin erinäköinen kuin silloin kun he viimeksi sielläpäin liikkuivat.

https://pic.useful.fi/60L2TGLal.png

Eihän tuonne taida olla mitään erityistä syytä ajaa eikä se uskoakseni voi olla kenellekään mikään oikoreitti yhtään minnekään. Olisihan tietysti hauska sattumus jos joku tätä ketjua edes silloin tällöin seuraava olisi muuttanut alueelle vuosi tai pari sitten...

navajokoira
08.07.2021, 18.33
Tänään taidan vielä levätä, mutta huomenna voisi vaikka olla rastipäivä. En olisi kyllä ikinä löytänyt ilman tätä vinkkikuvaa.

navajokoira
09.07.2021, 09.06
Rasti 602 oli vanhan tilalle rakennettu uusi päiväkoti Tuusulan Korkintiellä:

https://i.postimg.cc/jdDh0dLj/349-DB01-D-AE19-4-E6-A-9-BB9-D6906-AA24861.jpg

Uusi:
https://i.postimg.cc/J76Q2B7g/4-E2-A68-CF-EF27-4-EB6-ABFD-5-A1-C715-E3-C8-B.jpg

spaddu
09.07.2021, 21.32
Rasti 603 (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.34196699749463%2C25.002350078496914&spn=0.240745%2C0.670166&z=17) Vanhan Tuusulantien ylikulkusillalla Kulomäentien päällä, taustalla näkyy kaikkien tuntema Lemminkäisen kallio, josta hyvät näkymät lentokentälle ja laskeutuvat lentokoneet menevät aivan pään yläpuolelta silloin kun kiitorata 22L on käytössä
https://live.staticflickr.com/65535/51301679175_82ce5497b3_o.jpg

Uusi:
https://live.staticflickr.com/65535/51300683901_1c28b546a5_o.jpg

Edit: Nyt huomasin että esim Google Mapsissa ei näy tuota sähkölinjan suoraan kamerasta eteenpäin sojottavaa sivuhaaraa, vaan sen tilalla on tiheää metsää. Nuo vasen ja oikea linja näkyy. Myöskään noita kauempana olevia rakennuksia ei näy Googlessa. Tämä lienee siis vähän haastavampi löytää kartalta mitä rastia suurella huolellisuudella suunnitellessani ja asettaessani kuvittelin. Annan lisävihjettä jos ei ala rasti liikkua jouluun mennessä.

Firlefanz
10.07.2021, 18.49
Rasti 604 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.34410610000001%2C25.035058400000015&spn=0.240745%2C0.670166&z=16) löytyi vaivatta Kulomäentien eteläpuolelta läheltä Vantaan rajaa. Hiekkatiepätkä lienee varsin suosittu niin osana gravelfillaristien lenkkireittejä kuin maastopyöräilijöiden siirtymäreittinäkin. Itsekin muistan seuranneeni linjatöiden edistymistä ja uusien pylväiden nousua,

https://pic.useful.fi/Ng0OWtXpm.jpg

Rakennukset kätkevät sisäänsä saksalaisen Hetzner Onlinen suomalaisen tytäryhtiön datakeskuksen. Tuusulassa sijaitsevan datakeskuspuistossa on kolme palvelintilaa ja lisää rakennetaan. Sähkönjakelu on varmistettu viereen rakennetulla 110 kV:n sähköasemalla. "Hetznerin kaikissa datakeskuksissa käytetään uusiutuvaa energiaa – Suomessa Vantaan Energian toimittamaa tuuli- ja vesivoimaa." Datakeskuksesta on suora valokaapeliyhteys C-Lion 1:een, 1200 kilometriä pitkään tietoliikennekaapeliin Helsingistä Rostockiin, joka "tarjoaa ensimmäisen suoran tietoliikenneyhteyden Suomesta Keski-Eurooppaan".

Uusi rasti ei sekään ehkä erityisemmin innosta asfaltilla paremmin viihtyviä maantiepyöräilijöitä:

https://pic.useful.fi/6G5GFQ8Ww.jpg

Firlefanz
14.07.2021, 08.58
Voi taas olla että luulen liikoja sen suhteen mitä paikkaa ennestään tuntemattoman on ylipäätään mahdollista kuvasta lukea.

Mutta siitä ainakin uskon voivani olla varma että melko moni tuota mainiota gravel-lenkuraa ajanut paikan tunnistaa ja että kyseinen lenkura on varsin monien gravel-fillaristien tuntema, vaikkei se oikeastaan vie kuin asfalttipintaiselta tieltä A asfalttipintaiselle tielle B. (Tosin mitkään reitintekokoneet eivät lenkuralle ohjanne, sillä A:lta pääsee B.lle yksinkertaisesti kääntymällä.)

Firlefanz
18.07.2021, 12.44
https://pic.useful.fi/mCQc-FjAA.png

casanova
10.08.2021, 21.34
Tuusulassa komea kataja Juhmontiellä, kivenheiton päässä Metsäkyläntien risteyksestä. Rasti 605 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.372329999999984%2C24.940320000000014&z=18).

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210810/9e14fe21274fe1c9b2d060c1467d6a0b.jpg

Katajaisen kansan uusia huveja.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210810/e5e57ffab1d590ff012fe171fc595122.jpg

Firlefanz
12.08.2021, 10.55
Suurkiitokset jo tasan kuukauden seisseen rastin hakemisesta! Minun on tunnustettava että ehdin unohtaa laittaneeni rastin ja että minun olisi niin muodoin pitänyt yrittää keksiä heatmap-kuvan jälkeenkin jonkinlaisia uusia vihjeitä ja herättää edes jonkun hakijan kiinnostus.

PS Nyt pääkaupunkiseudun ja ympäryskuntien pisimpään seissyt rasti löytyy Nurmijärveltä. Tai kai sen voi sanoa: Klaukkalasta. Hakekaa se ihmeessä! Sinne vie monta ihan kivaa ja ajettaaa tietä: Lahnuksentie, Kuonomäentie, Lepsämäntie, Valkjärventie, Metsäkyläntie, Luhtaamäentie - ja rastin löytää hakemattakin!

casanova
18.08.2021, 23.26
Mitään vihjettä ei luonnollisesti tarvita, mutta kerron kuitenkin, että tämä löytyy yleisesti tunnetulla hakukoneella ja (myös saman firman karttapalvelusta) sangen yksinkertaisella hakusanalla.

Firlefanz
19.08.2021, 08.45
Mutta kun niitä on niin monta ja kun ne kaikki ovat ihan samannäköisiä...

casanova
27.08.2021, 15.44
Helpotetaan tehtävää entisestään ja rajataan haku Tuusulaan.

navajokoira
29.08.2021, 14.11
Rasti 606 oli Tuusulan urheilukeskuksella
https://i.postimg.cc/15WskhHK/4-E7-C074-E-0757-426-E-8-ABB-01-C667-F7-F554.jpg

Uusi:
https://i.postimg.cc/hP4KZP9j/FA55-EAB8-B19-D-47-D9-A950-01-A1-C2-C7-EB15.jpg

navajokoira
18.09.2021, 12.08
https://i.postimg.cc/YC8ZdDHD/0-FFB8451-E57-B-4-CFD-B3-D3-DB3462-DC547-D.jpg

Tämä paikka tuskin on kenekään vakioreittien varrella, mutta puuttuvan veloviewer ruudun voi saada :)

Firlefanz
19.09.2021, 19.47
Mä luulen että kaikki vielä Keski-Uudenmaan kuvarasteista jollain tavalla kiinnostuneet osasivat sijoittaa rastin suurin piirtein oikealle karttalehdelle Tuusulanjärven länsipuolelle. Mutta sitten ainakin minä olin mielestäni oikeassa päätellessäni ettei kuvaa ole otettu Paijalantien kelvin laidalta...

En kiellä etteikö kuvauspaikan hakeneminen joko karttaa pyörittelemällä tai ihan vain käymällä fillarilla katsomassa mahdollisia paikkoja voisi olla mielenkiintoista, hauskaa ja palkitsevaakin puuhaa, mutta se on niin kaukana omimmalta alueeltani ettei se ole oikeastaan ollenkaan my kettle of fish eikun cup of tea.

(Kokonaan toinen juttu on sitten se että ainakin minulla on jo pitkään ollut sellainen tuntuma, että hakiessaan K-UM:in kuvarastin ottaa samalla jopa epämiellyttävän suuren riskin siitä että niin sanoakseni jää Musta Pekka käteen. Tilanne olisi ehkä toinen jos olisi edes sellaiset 3-6 aktiivista tai semiaktiivista hakijaa joista edes jonkun voisi uskoa hakevan rastin kohtuullisessa ajassa...)

tvain
20.09.2021, 10.03
Kävin tuolla kuvarastipaikalla viikkoa ennen kuin rasti ilmestyi tämän nyt suositun "tiilen metsästyksen" nimissä eli niiden ruutujen hakemisen. Toki jos ei lintuja bongaa, niin eipä tuonne tule poikettua. Mutta onhan nämä K-U:n kuvarastit vähän hiljaisia, niin ei ole tullut lähettyä tuota hakemaan vaikka jo jokin aika sitten rastin huomasin. Harvemmin tulee myöskään tätä kanavaa nyt luettua. Sori siitä.

Firlefanz
20.09.2021, 10.39
Minkäänlaista velvoitetta tai vastuuta en ole kenellekään asettamassa:rolleyes: Jos ei nappaa, niin ei nappaa ja jos on ihan tarpeeksi muuta, niin sitten on. Jne.

Mutta muistuttaisin silti että on täysin mahdollista (ja monessa mielessä jopa erinomaisen fiksua) seurata vain yhtä tai muutamaa itseään kiinnostavaa kuvarastiketjua eli foorumilla roikkuminen ei ole tämän harrastuksen edellytys. Eikä tämä harrastus muutenkaan vaadi yletöntä aktiivisuutta tai sen suurempaa paneutumista. Riittää hyvin pitkälle kun silloin tällöin tai edes joskus kantaa kortensa kekoon...

navajokoira
20.09.2021, 12.38
En kiellä etteikö kuvauspaikan hakeneminen joko karttaa pyörittelemällä tai ihan vain käymällä fillarilla katsomassa mahdollisia paikkoja voisi olla mielenkiintoista, hauskaa ja palkitsevaakin puuhaa, mutta se on niin kaukana omimmalta alueeltani ettei se ole oikeastaan ollenkaan my kettle of fish eikun cup of tea.

Todella iso osa sun itse laittamista rasteista on mulle ihan täysin googlen/karttapaikan varassa haettavia, ja siksi multa pääsee unohtumaan ettet itse (pääsääntöisesti) hae rasteja niin. Ja mulle taas heatmappien yms. vilkuilu etukäteen on ihan vieras ajatus.

En nyt tiedä millaista Mustaa Pekkaa tässä esität pelkääväsi :) Ainoa kokonaan kuollut rastiketju lähialueella on Hyvinkään, jossa harmikseni ei edelleenkään ole pienintäkään aavistusta mistä pimeästä metsästä sen polttoöljysäiliön löytäisin.... Yhden talven yli sen sijaan kestää hyvinkin rastin kanssa odotella jos tarvitsee :)

Mut sitä nyt siis tässä oikeastaan koitan sanoa, että Tuusulajärven länsipuolella on sileä uusi asfaltti, aurinko paistaa ja tekosyyt on tekosyitä.

Firlefanz
22.09.2021, 20.52
Haluan vielä erikseen tähdentää ettei tarkoituksenani ollut tulla kertomaan että rasti on mielestäni huono ellei peräti kelvoton. Kunhan yritin hieman puolustella - ensi sijassa itselleni - miksi en ole yrittänytkään lähteä metsästämään rastia.

Toisekseen yritin pohtia yleisiä syitä miksi Keski-Uudellamaalla on niin hiljaista (suurimman osan aikaa). Eihän kukaan herää ja valvo aamuyöllä sen takia että hänen laittamansa rasti on ollut hakematta kohtan toista kuukautta, mutta kyllähän edes jonkinlainen varmuus siitä että rasti suhteellisen ripeästi haetaan olisi jonkinlainen motivaatioplussa niille (tai meille) kaikille jotka epäröimme tohdimmeko tai viitsimmekö jonkun rastin hakea.

Asfaltti oli sileä (vaikkei ehkä enää ihan uusi),aurinko paistoi (ja taivas oli sininen) ja tekosyyt olivat edelleen tekosyitä. Eli lässytyksen vastapainoksi kävin ajamassa, kivaa oli, mutta siinä kävi kuten osasin etukäteen arvella.

https://pic.useful.fi/TT03qTTMN.jpg

Siellä se kaikille Tuusulanjärveä kiertäneille fillaristeille tuttu valkoinen muuntaja ja siellä jossain arvaten se rastikin.

Sitten siinä ajettiin sen suuremmin miettimättä ja käytiin katsomassa lähempääkin toista rastikuvasta mieleenjäänyttä elementtiä eli vettä:

https://pic.useful.fi/8rFhtJWJc.jpg

Mutta rasti (joka ymmärtääkseni oli maisema tietystä paikasta nähtynä) jäi minulta hakematta. Olisi varmaankin pitänyt olla tuuria matkassa.

Haluan vielä kerran korostaa että rasti ei (edelleenkään) ole mielestäni huono, se nyt vain sattui olemaan sellainen että sen luonne ja omat kykyni ja kiinnostukseni eivät kohdanneet. Mutta voin ehdottomasti suositella pientä poikkeamista Paijalantieltä!

PS Ei kai kukaan hakija Heatmapia käytä, rastin laittaneet ovat joskus käyttäneet sitä eräänlaisena viimeisenä vihjeenä. Yhtään enemmän ko. seudulla ajaneelle selviää silloin yleensä yhdellä vilkaisulla missä ollaan (eli jos siihen asti on mielessään etsinyt rastia ihan väärältä suunnalta, pääsee oikealle karttalehdelle) eli ei kuvan muotoja ruveta hakemaan Heatmapista.

navajokoira
23.09.2021, 17.29
Tvainin vinkistä olisi saanut napattua sen mistä sitä maisemaa kuvassa katsellaan. Mutta eipä voi mitään, toivottavasti oli mukava lenkki kuitenkin.

Firlefanz
23.09.2021, 18.30
Totta kai oli mukava lenkki! Ei se pieni edestakaisin ajelu ehkä aivan lenkin kohokohta ollut, mutta ehdottomasti ihan mielenkiintoinen välipala kuitenkin.

Jos tarkoitat tvainin vinkillä lintujen bongausta, niin ajoin lukuisten kamera- tai kiikarimiesten (ja yhden -naisenkin) vierestä, mutta ei heistä kukaan sen näköisessä paikassa ollut kuin missä fillari rastikuvassa miltei taianomaisesti seisoo.

Mutta jos osaamattomuuteni tai huonoällisyyteni innostaisi jonkun ajamaan kauempaakin ja hakemaan rastin, olisin päässyt tarkoitukseeni - ja olen vilpittömän iloinen niin rastin laittajan kuin sen hakijan puolesta!

M_V
28.09.2021, 00.02
Vanha https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6702152.191197126&e=391533.86784595257&title=Bongauspaikka&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D
https://pic.useful.fi/aKPAwpEFu.jpg

ja uusi

https://pic.useful.fi/f0NiP308_.jpg

Firlefanz
28.09.2021, 09.18
Kuva on kyljellään eikä muuntajaa näy:mad::seko:

Rastista 607 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.441154300000036%2C25.02878&spn=0.240745%2C0.670166&z=15) kertoo meille Apus, Keski- ja Pohjois-Uudenmaan lintuharrastajien yhdistys:

Tuusulanjärvellä on lukuisia hyviä lintupaikkoja. Kuuluisin näistä lienee Rantamon muutonseurantakukkula, jonka ympärille on 2000-luvulla rakennettu Rantamon kosteikko ja Seittelin kosteikko.

Rantamo

Kosteikko ja peltoalue, joka soveltuu erinomaisesti muuton tarkkailuun. Käänny Paijalantieltä Rantamontielle. Tien alkupäässä, oikealla puolella on pysäköintialue, johon jätetään autot. Hiekkatien varteen ei saa pysäköidä! Tiellä kulkee tilaa tarvitsevia maatalouskoneita. Pysäköintikielto ja pysäköintialue on osoitettu myös liikennemerkein.

Peltoalueen keskellä, mäen päällä (valkoisesta muuntajarakennuksesta järvelle päin) on lintujen tarkkailua varten tehty kukkula, josta on hyvä näkymä kosteikkoaltaille ja pelloille.

Firlefanz
30.09.2021, 21.20
Rasti 608 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.39795900000001%2C25.046201500000016&spn=0.240745%2C0.670166&z=15):

https://pic.useful.fi/X6njDHwRJ.jpg

"Valtava teräksinen auringonkukka valaisee katua ja tuottaa itse osan energiasta – Pekka Jylhän taideteos on yksi Tuusulan asuntomessujen vetonauloista"

https://yle.fi/uutiset/3-11396816

Uusi rasti:

https://pic.useful.fi/lZZyareoS.jpg

Firlefanz
04.10.2021, 10.13
Tylsä rasti kenties, mutta sentään haettavissa pyörällä kuin pyörällä ja niin päivänvalossa kuin iltalenkilläkin.

Liikennemerkkipari miellytti rastin laittajaa visuaalisesti niin paljon ettei hän tullut huomanneeksi että tienviitan teksti kenties on luettavissa, mutta toisaalta tie on aivan varmasti tuttu hyvin monille hiekkatielenkkejä ajaneille.

ArtoR
05.10.2021, 08.44
609. rasti oli Jokitien ja Leppäkorventien risteyksessä:
https://live.staticflickr.com/65535/51552496778_a0c998b63e_z.jpg

Niin harvoin näitä harrastan, etten ole oppinut rastin sijoittamista kartalle. Josko joku voisi sen puolestani tehdä, kun kauniisti pyydän.

Uusi rasti:
https://live.staticflickr.com/65535/51553186985_a9957b3c0c_z.jpg

Firlefanz
05.10.2021, 09.49
Rastin 609 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.36003819999998%2C25.124619699999997&spn=0.240745%2C0.670166&z=15) merkitseminen rastikartalle vaati minulta kirjautumisen Google-tilille (jonka aikoinani avasin pelkästään kuvarastiharrastusta varten tekaistulla nimellä ja sähköpostiosoitteella jota en käytä) ja "viewerin" muuttamista osoitteessa "editiksi" (koska klikattavaa "Editiä" ei jostain syystä näkynyt).

Jokitie jatkuu Vantaan puolella Jokivarrentienä ja nimettömänä (mutta leveänä ja sileänä) polkuna Ravuntielle eli melkein Kulomäentielle asti. Itähelsinkiläinen gravel-fillaristi pääsee mainiosti Vanhalta Porvoontieltä Jokivarrentien ylitettyään Keinukallioon vievälle latupohjalle. Keinukalliossa hiihtosilta vie Keravantien yli Ahjon puolelle ja siellä voi ajaa kierroksen tai parikin, Takaisin samaa tai toista siltaa tai vanhaa alikulkua ja koukkaus Koukkusuontien kautta tuo Lahdentien reunaan. Hujauttamalla tien yli ja olet Jokitiellä! Erinomaisen ajettava (eli helppo) gravel-pätkä, jonka voi ajaa valolenkkinäkin!

Uudessa rastissa ollaan ilmiselvästi jonkun ulkoilualueen tai vastaavan laidalla, mutta veikkaisin ettei aivan edellä kuvatun reitin varrella...

japoo
06.10.2021, 21.37
Meikäläisen kuva on pimeällä otettu, sori siitä. Paikka Keinukalliosta Jokivarrentien suuntaan tulevan kävely/hiihto/pyöräily/juoksutien varrelta. Tuohon valot loppuu ja pelto-osuus alkaa. Kesällä suunnataan sähkölinjan alle ja talvella pellon poikki Bisajärvelle
ja Hakunilaan. Linkki lisätty.

Rasti 610: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&msa=0&ll=60.36129016918176%2C25.154306957404373&spn=0.240745%2C0.670166&z=17
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211006/45f17602badf81a4189df59884438fb1.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

japoo
06.10.2021, 21.38
Tästä se alkaa ja/tai loppuu…

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211006/1f4a5cd7ca7d01762f66fe33038ce5c2.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

vema60
09.10.2021, 14.55
Mä yritin muistaa, mutta en sitten kuitenkaan muistanut. Ketjun kymmen vuotis synkkärit oli 2 päivää sitten. No myöhäistä se nyt sitten on. Tai taidan sittenki ottaa pienet sen kunniaksi.

heccu
09.10.2021, 16.39
Mä yritin muistaa, mutta en sitten kuitenkaan muistanut. Ketjun kymmen vuotis synkkärit oli 2 päivää sitten. No myöhäistä se nyt sitten on. Tai taidan sittenki ottaa pienet sen kunniaksi. Tälle Peukku.

Firlefanz
09.10.2021, 20.07
Rasti 611 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.3839529%2C25.12607199999998&z=18) oli ehkä hieman mielikuvituksettomasti Jokitien pohjoispää:

https://pic.useful.fi/x6MXww9NH.jpg

Jokitie on, kuten luonnollista onkin, jokseenkin tasainen, mutta se kaarteilee mukavasti miltei koko matkan ja vaikkeivät maisemat kauheasti vaihtelekaan, se on jollain tavalla hauska ajettava eikä tarvita paljon pienen flow-hetken syntymiseksi! Ja onhan sekin gravel-fillaristista mukavaa että usein vastaan ajaa toinen harrastaja tai kaksikin - kuten tänään - ja joskus jopa itseä selvästi kovempia kuskeja.

(Silloin kun Joonas Henttala majaili lähitienoilla. saattoi ehtiä havaitsemaan että iloisesti tervehtien ohi ajaneella pyöräilijällä oli yllään sininen Team Novo Nordiskin ajoasu.)

Uudessa rastissa käytin mielikuvitustani siihen että venytin vesiaihetta hieman:

https://pic.useful.fi/DQZB3yCko.jpg

Mutta vaikka rasti ehkei mitenkään jännittävä tai hauska olekaan, voisin puolustella sen valintaa sillä että paikka on tunnistettava ja sen hakeminen onnistuu iltalenkilläkin eikä vaadi fillarilta tai kuskilta erityistä rakkautta gravel-pyöräilyä kohtaan.

PS Kiitokse ja onnittelut vema60:lle! Tänäänkin kuvarastit tekivät tehtävänsä saamalla minut lähtemään lenkille vaikkei harmaa ja kostea sää olisi siihen mitenkään houkutellut. Ilma oli kuitenkin paljon odotettua parempi ja lenkistä tuli parempi kuin vain ihan okei!

Firlefanz
15.10.2021, 17.30
Viikonlopuksi on luvassa tuulista ja syksyistä mutta muuten mukavaa ajokeliä. Niitä joita puistattaa jo ajatuskin siitä että he johonkin kuvarastipelleilyyn osallistuisivat en yritäkään käännyttää, mutta niille jotka kykenevät näkemään tämän touhun jollain tavalla sopivana myös itseensä pyöräilijänä kohtuullisen vakavasti suhtautuvalle tarjoan lisähupina sen tiedon että kun on löytänyt rastin selviää samalla miksi
juuri tällä kertaa vein rastin sinne minne vein.

Lisävihjeenä vielä ettei olla Tuusulassa.

navajokoira
16.10.2021, 16.32
Rasti 612 Aleksis Kiven tiellä Keravalla ei vihjettä kaivannut vaan paikka oli tuoreessa muistissa:https://i.postimg.cc/zBvN6sQg/C25-B7-F1-C-9-D34-42-A3-BACC-F30788-E00-AA1.jpg

Uusi:
https://i.postimg.cc/d04vWs5F/EA76-FF36-9-C9-E-413-E-AFCF-299-F6-F83-C84-B.jpg

M_V
19.10.2021, 21.40
Vanha Myllykylässä
https://pic.useful.fi/n_WIiiZOR.jpg

Uusi

https://pic.useful.fi/8U41rOriP.jpg

Firlefanz
23.10.2021, 22.32
Taas oltiin Jokitiellä, nyt joki vain oli Tuusulanjoki. Rasti 614 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.381364500000004%2C24.984488699999993&z=18):

https://pic.useful.fi/42F-PS-5M.jpg

Paikka oli minulle tuttu, maantielenkeillä se on oikeastaan vakioreitti Ruotsinkyläntieltä Lahelantielle, mutta ihan heti en sitä hoksannut. Ehdin myös ihmetellä että mikä tässä rastissa oli oikein ideana (sillä sellainen siinä täytyi olla, ei niin jokapäiväisen näköistä pientaloaluenäkymää muuten rastiksi olisi laitettu),

Uusi rasti:

https://pic.useful.fi/aVG1mtpHo.jpg

M_V
25.10.2021, 09.11
Jokitie valikoitui tietenkin Keravan Jokitie-rastin perusteella. Erityisesti toteamus "Jokitie on, kuten luonnollista onkin, jokseenkin tasainen,..." ohjasi laittamaan rasti Tuusulan mäkiselle Jokitielle.

Uusi näyttää tutulta, mutta ei vielä ole paikantunut...

Firlefanz
25.10.2021, 10.25
Onnistuit muuten minua paremmin vangitsemaan kuvaan mäen jyrkkyyden. Eihän se mikään päälle 14-prosenttinen Muur ole, mutta en minä sitä vielä kertaakaan ole lähtenyt isolla eturattaalla nousemaan.

Uuden rastin idea - jos siinä sellainen on; oikeastaan pysähdyin kuvaamaan miltei hetkessä ilmestynyttä kirkasta auringonvaloa - ei piile tien tai paikan nimessä.

Firlefanz
30.10.2021, 10.03
https://pic.useful.fi/FV3vSqbz9.jpg

Firlefanz
06.11.2021, 09.48
Kunta ei ole vaihtunut edellisestä rastista eikä sitä ole siirretty yli kymmenen kilometrin ajomatkan päähän.

Uskallan väittää että jokainen joka on joskus ollut mukana HePon maantielenkeillä on tuosta ajanut - kenties jo kahvin maku kielellään.

PS Koska en usko vihjeitä tarvittavan, tämä rasti jää talvehtimaan mikäli joku ei sitä hae. Se joka kernaasti hakisi rastin, mutta kaipaa pientä lisävihjettä, voi pyytää sellaista vaikka yv:nä mikäli ei kehtaa sitä tässä tehdä...

navajokoira
08.11.2021, 11.19
Uskallan väittää että jokainen joka on joskus ollut mukana HePon maantielenkeillä on tuosta ajanut - kenties jo kahvin maku kielellään.

Esoteerisuus on johdos sanasta esoteerinen, joka tarkoittaa ”salailevaa” tai ”sisäpiirille tarkoitettua”. Yleensä sanalla tarkoitetaan tietoa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Tieto), joka on vain tietyn suljetun piirin, toisin sanoen ”tietoon vihittyjen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Adepti)” saavutettavissa. Sen vastakohtana on eksoteerinen eli yleisesti saatavilla oleva tieto. Esoteerisella voidaan viitata sekä mystiseen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Mystiikka) kokemukseen että salassa pidettyyn suulliseen tai kirjoitettuun tietämykseen, johon voidaan perehtyä tietyn riitin (https://fi.wikipedia.org/wiki/Riitti) eli vihkimisen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Initiaatio) kautta

Firlefanz
08.11.2021, 13.22
Myönnän naurahtaneeni tuota lukiessani:D Mutta (1) HePon maantielenkkejä ajaneita on niin tavattoman suuri joukko pyöräilijöitä ettei siihen kuuluvia voi oikein pitää minkään sisäpiirin jäseninä ja (2) HePon maantielenkeillä ajetaan - ymmärrettävistä syistä eli tämän voi arvata vaikkei olisi ajanut ensimmäistäkään HePon lenkkiään - etupäässä teitä joiden kunto on hyvä tai ainakin kelvollinen, joilla autoliikenne on suhteellisen vähäistä ja joista muodostuu luontevia lenkkejä - eli täysin samoja teitä joita kaikki muutkin maantiepyöräilijät haluavat mahdollisuuksien mukaan ajaa.

Mutta kerrotaan nyt - iloisena rastia kohtaan osoitetusta kiinnostuksesta - että vasemmalla oleva rakennus liittyy toimintaan jota sillä puolella tietä harrastetaan (ja jota ei mielestäni voi olla huomaamatta, vaikkei kuvassa näkyvään rakennukseen tai sen yksityiskohtiin kiinnittäisikään huomiota).

ArtoR
09.11.2021, 10.42
Vanhan rastin tunnistin heti. Sori, ettei tullut haettua sitä aiemmin. Se oli Sakun tallin rakennus Rusutjärventien ja Kolistimentien risteyksen lähellä.
https://live.staticflickr.com/65535/51666641354_e7f3f23333_z.jpg

Uudessa rastissa ajattelin, että jospa joku tunnistaa tämän pyöräteiden risteyksen esimerkiksi noista kivistä:
https://live.staticflickr.com/65535/51666188868_3e95775f14_b.jpg

ArtoR
11.11.2021, 12.05
Nythän olisi hieno päivä käydä siirtämässä rasti.

Firlefanz
11.11.2021, 12.41
Hemmetin hieno päivä - vaikka asteitaan selvästi kylmempi - ja kohta olisi tilaisuus ajaa lenkki lähes kokonaan päivänvalossa, mutta aivot ovat lyöneet tyhjää jo pariin kertaan.

En sano että tunnistaisin paikkaa muutenkaan, mutta pimeässä kuvatut rastit ovat aina olleet mulle vaikeita.

Yritetään nyt luottaa siihen että kun ajokelit jatkuvat - ja toivottavasti vielä jonkin aikaa sepelittöminä, lukuunottamatta tietenkin Tuusulanjärven pohjoispuolta Järvenpäässä - niin rastille kyllä löytyy hakija, ehkä jo tulevana viikonloppuna!

M_V
12.11.2021, 10.35
Hyvä rasti. Kivet näkyvät jopa Google mapissä...

ArtoR
22.11.2021, 15.50
Jämähtiköhän tämä rasti vihjeen puutteeseen vai siihen, että tietäjillä on ajokausi ohi tai muuten vaan ei riitä motivaatio. Eli mietin, että mahtaisiko vihje auttaa.

Firlefanz
22.11.2021, 19.25
Ei tarvitse miettä auttaisiko vihje! Vihjeitä on annettava sääntöjen mukaan, tarvitaan niitä tai ei ja auttavat ne tai ei! Sitä voi sitten tykönään miettiä pitääkö tai kannattaako tai haluaako antaa niitä aikaisemmin tai tiheämmin kuin säännöissä sanotaan.

Mä en Keski-Uudenmaan rastien suhteen yleisesti ja tämän rastin suhteen erityisesti ole minkään sortin tietäjä:( Ja jos nyt semmoiseksi muuttuisin, esteeksi jota en jaksaisi ylittää melko todennäköisesti muodostuisi haluttomuus ajaa yhtään pitempää pätkää sepelöidyillä kelveillä.:mad:

Nimimerkki M_V kaiketikin on, mutta hän vastatkoon itse miksei ole saanut rastia haetuksi vaikka pyöräilymahdollisuuksia kuvittelisi tarjoutuneen, onhan tässä ollut kaksi ihan kelvollisia ajokelejä tarjonnutta viikonloppua:cool:

Muutkin jotka rastin olisivat voineet hakea mutteivät kuitenkaan hakeneet saavat hekin niin halutessaan kertoa mistä mätti:rolleyes:

ArtoR
25.11.2021, 10.04
Vihjeenä kuva, joka ei ole rastin kohdasta, mutta hyvin läheltä sitä:
https://live.staticflickr.com/65535/51703781053_3b01173213_z.jpg

Firlefanz
27.11.2021, 12.29
No niin, nyt minulla on dilemma - eikä se että se on vain yksi monista joita kuvarasteihin ja niiden hakemiseen liittyy tee sen ratkaisemisesta yhtään sen helpompaa:

Pitäisikö minun nyt kun vihjekuvan ansiosta keksin missä se on myös hakea se ensi tilassa - vai voinko tehdä niin kuin mieli tekee eli tyytyä toteamaan että hakekoon se joka jo kerkesi tulla kertomaan että tiesi missä rasti on?

Ensin mainittu on tietenkin se eettisesti ainoa oikea ja kuvarastiurheilun hengen mukainen. Viimeksi mainittu on vähän kiikun kaakun sen suhteen pitäisikö siihen ratkaisuun päätyneen saman tien vetää - kuten ennen sanottiin - hame päälleen:rolleyes::seko:

Firlefanz
27.11.2021, 19.31
Rasti 616 olisi ehkä helpommin löytynyt ilman rastikuvan tutkimista eli pelkän sanallisen kuvauksen perusteella. Jos vain osasi lähteä sllä oletuksella että rastia ei ole viety kovin kauaksi edellisestä rastista, niin oli selvää että Paijala oli lähin paikka mistä risteäviä pyöräteitä kannattaisi hakea (ja kuten M_V kertoi, kivet näkyvätGooglen satelliittikuvassakin):

https://pic.useful.fi/Kj7wlwN3D.jpg

Vakioreittini kulkevat eri kautta, mutta joudun tunnustamaan että olen tänäkin vuonna ajanut tätä asfaltoitua kelviä kumpaakin suuntaan ainakin kerran. Mitä ilmeisimmin en ole kiviä millään lailla noteerannut enkä muista ihmetelleeni minne tuo hiekkapintainen tie mahtaisi viedä jos sille kääntyisi...

Uusi rasti:

https://pic.useful.fi/bOXuSxfgZ.jpg

Firlefanz
02.12.2021, 22.39
Rasti ei ole siirtynyt kymmentäkään kilometriä, kunta ei ole vaihtunut eikä rastia ole viety johonkin skutsiin jossa paikallisten lisäksi ei aja juuri kukaan.

Kuvanottaja seisoo varsin suositulla fillarireitillä jolla voi kohdata niin gravel-pyöräilijöitä kuin maastofillaristeja. Jopa niin usein että kuvittelisi sen erottuvan selvästi Global Heatmapissa.

Tuosta kun jatkoin matkaa jouduin ylittämään asfalttitien ja kiertämään kuvassakin näkyvän puomin, mutta gravelilla pääsi ajamaan.

ArtoR
03.12.2021, 14.33
Onhan tuo tuttu paikka, kun on vakioreittien varrella. Puut tuosta on kaadettu pari viikkoa sitten. Mutta milloin mahdollisesti siirtäisin rastin, siitä en anna mitään lupausta.

Firlefanz
03.12.2021, 14.46
En epäile yhtään. Mutta (1) kun ne jotka rastin tietävät eivät sitä syystä tai toisesta ole hakeneet - mikä on täysin hyväksyttävää, ei kenenkään muun kuin minun itseni ole pakko hakea ainuttakaan rastia:rolleyes: - voi joko jäädä odottamaan eli suomeksi unohtaa koko jutun tai lisätä vihjeellä potentiaalisten hakijoiden määrää, ja (2) aina on kiva sivaltaa sanan säilällä saamattomia kuvarastifillaristeja:cool:

ArtoR
21.12.2021, 14.11
Pahoitteluni. Sunnuntaina valoisaan aikaan ajellessani muistin liian myöhään, että tämä rasti odottaa siirtäjää.

Firlefanz
03.04.2022, 21.38
Tämä marraskuussa laitettu rasti on nyt sitten pisimpään seisonut pääkaupunkiseudun ja ympäryskuntien kuvarasti. Tuo tie tai polku jota olen kuvasta päätellen tullut ei ehkä välttämättä vielä ole kovin kummoisessa ajokunnossa mutta takana näkyvä tie on ihan varmasti.

Ei sillä että kenenkään pitäisi lähteä hakemaan tämä rasti ensi tilassa, mutta muistutetaan siitä yksinkertaisesta totuudesta että jos kuvarastit, niiden hakeminen tai pelkkä seuraaminenkin, jollain lailla viehättää, niin joskus jonkun pitää tehdä jotain sen hyväksi, esimerkiksi hakea tylsä tai muuten ikävä rasti ja laittaa parempi, hauskempi ja kiinnostampi, tilalle.

Firlefanz
14.04.2022, 18.45
https://pic.useful.fi/0PHwf2d2T.png

Tuonne pitäisi jonkun mennä fillarilla. Vaikkei metsää oikealla enää olekaan. Eikä tuskin autoakaan.

ArtoR
21.04.2022, 10.08
Tämä sitten odotti minua. Rasti oli Korsontiellä. Koska en edelleenkään osaa laittaa rastia kartalle (tai jaksa opetella), niin tarkemmin sanottuna paikka on 1,4 km Vanhan Tuusulantien risteyksestä. Talvella en viitsinyt lähteä tuonne tielle ajelemaan.
https://live.staticflickr.com/65535/52017985877_f2ae58b755_z.jpg

Uudessa rastissa ei ole mitään kummempaa ideaa, kunhan saadaan rasti siirrettyä:
https://live.staticflickr.com/65535/52019274744_044516018b_z.jpg

Firlefanz
21.04.2022, 14.57
Rasti 617 (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0&ll=60.353912421104525%2C25.032372765610297&z=14).

Uudesta rastista tuskin tulee laittajalleen samanlaista kiviriippaa kuin minulle tahtoo käydä...

Firlefanz
27.04.2022, 23.38
Rasti 618 (https://www.google.com/maps/d/viewer?ll=60.3481486%2C25.010249899999987&z=14&mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0) oli minulle vähän sellainen rasti josta ei paikallakaan voinut ilman kuvaa johon verrata näkemänsä olla täysin varma siitä oliko kyseessä sama sähköasema; mitään erityistä kiintokohtaa ei ollut muistiin jäänyt.

https://pic.useful.fi/-2xt_VUzZ.jpg

Mikähän tuo mahtaa olla nimeltään, sähköasemia Tuusulassakin piisaa?

Tässä vaiheessa on todettava että siinä kävi niin että lähdin täysin spontaanisti hakemaan tätä rastia ja kun jatkoin matkaa en sitten saanutkaan minkäänlaista ideaa uudeksi rastiksi ja lopulta tajusin olevani Vantaan puolella kaukana kuvarastialueen rajasta ja jo kotimatkalla enkä enää viitsinyt kääntyä takasin. Oikeaoppisin ja kieltämättä myös tyylikkäin ratkaisu olisi tietenkin ollut jättää postaamatta ja säästää kuva siksi että on käynyt toisella lenkillä ottamassa uuden rastikuvan, mutta minuun iski sellainen pikkupiru että halusin katsoa onko tällä ketjulla ylipäätään muitakin seuraajia kuin minä ja ArtoR:rolleyes:

Jos on, niin mukaan leikkiin pääsee nyt helposti laittamalla uuden rastikuvan! Jos sopiva sellainen on varastossa, niin hieno juttu - ja jos ei. äkkiäkös sen käy huomisella lenkillä tai työmatkalla kuvaamassa!

Itse en ole huomenna ajamassa tai en ainakaan Keravan, Järvenpään tai Tuusulan suuntaan, mutta jossain vaiheessa minun on kai sitten se uusi rasti käytävä kuvaamassa, jos täällä ei ole mitään tapahtunut...

Firlefanz
28.04.2022, 20.27
Uusi rasti:

https://pic.useful.fi/QTw-STTO6.jpg

Firlefanz
01.05.2022, 12.36
Ollaan kelvin laidalla, rastia ei voi olla huomaamatta jos sillä suunnalla sattuu ajamaan.

Kieltämättä vähemmän inspiroivaa ajompäristöä, mustta tuotahan voi pitää sellaisena siirtymäpätkänä mukavimpiin maisemiin ja kiinnostavimmille teille.

Ja ehkä voi mainita senkin - kun ollaan kolmen kunnan muodostamalla rastialueella - ettei enää olla Tuusulassa.

Firlefanz
06.05.2022, 14.20
Ajoin mukavaa hiekkatietä pohjoiseen, käännyin vaemmalle toiselle hiekkatielle. huomasin olevani jonkin sortin teollisuusalueella jota en sen paremmin tuntenut eli en ollut siellä ajanut ja tulin isommalle tielle jonka kelviä jatkoin pohjoiseen ja tulin rastillle.

Matka jatkui muistaakseni niin että ajoin alikulun kautta vielä isomman tien kelville. Olisin voinut myös kääntyä vasemmalle tielle jolla rastikuvassa näkyvät lähestyvän auton valot. Olen joskus sieltä kautta tullutkin kun olen jotain huuhaamissälienen-lenkkiä ajanut.

Kuvasta erottuu myös neonkyltti jonka uskon olevan kohtalaisen tunnettu.

Firlefanz
12.05.2022, 22.59
Teboilin sinipunainenhan se siellä. Jossakin Keravanjoen ja pääradan välissä ollaan.

Jos ei innosta niin ei innosta.

navajokoira
13.05.2022, 18.00
Olisihan tämän pitänyt jo edelliselläkin vinkillä olla ihan iisi, mutta kun ei ollut mitään suunnitelmaakaan polkea tuollaista lenkkiä niin en jaksanut ajatella. Jospa seuraavalla kerralla kun kuljen pääradalla...

navajokoira
14.05.2022, 22.26
Rasti 619 oli sähkövankila Alikeravantien ja Sementtitehtaankadun risteyksen tuntumassa.
https://i.postimg.cc/X7FXr9WM/FEF3-A7-DA-04-B6-4546-8-C44-ECD9-EC71-AEBE.jpg

Uusi
https://i.postimg.cc/kgmGKDM2/AAD2-DD41-8-B77-472-A-BC54-0-F94-B717-C64-C.jpg

Firlefanz
18.05.2022, 08.41
Noudatin valokuvaajien ohjetta ja menin lähemmäs:

https://pic.useful.fi/i7JQvfruP.jpg

Tai oikeastaan kävi niin että koska olen huono ja huolimaton kuvien lukija enkä oikeastaan tullut ajatelleeksi missä kuvaajan on täytynyt seistä, lähdin hakemaan paikkaa väärältä puolelta Keravantietä. No, kaikeksi onneksi portti yleiskristillisen medialähetysjärjestö IRR-TV:n ja televisiokanava Alfa-TV.n parkkipaikalle oli auki ja sain rastin 620 (https://www.google.com/maps/d/viewer?ll=60.3941115%2C25.104384700000008&z=17&mid=1kPwpdUzPEm1-9Pl4pT3Nypq21e0) kuvatuksi samasta suunnasta.

(Keravantien kelviä ajava huomaa tietysti parhaiden uuden studiorakennuksen, mutta koska se ei rastikuvassa näy kuin sen vanhoihin tiloihin yhdistävän käytävän osalta, minut johdatti oikeille jäljille oivallus, jonka antoi tornin kalan muotoinen tuuliviiri.)

Uudessa rastissa palataan vanhaan suosikkiaiheeseen:

https://pic.useful.fi/V1uAfJ2EI.jpg

Rasti on tällä kertaa kuvattu sieltä mistä ajettiinkin:cool:

Firlefanz
22.05.2022, 10.23
Jos en olisi itse laittanut rastia, saattaisin motkottaa kuvan rajauksesta - mutta kun rastina on nimenomaan tuo graffiti eikä mikään muu!

Lisätään vielä ettei tämä ole gravel-spesifinen rasti, normimaantiefillarilla ajavakin ja asfaltilla pysyttelevä on voinut tämän graffitin nähdä eikä tarvita 40-millisiä renkaita sen hakeakseen.

navajokoira
22.05.2022, 10.53
Luulen paikallistaneeni, vaikka street view’ssä toki näkyykin eri graffitit. Mutta saa toki hakea muutkin, mulla menee tämä päivä ainakin vielä lepäillessä.