PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtaja ei jaksa vaihtaa pienimmälle rattaalle - löysä jousiko?

mantis
28.09.2011, 21.48
Käytin hakua mutta ei löytynyt, joten kysäistään kokeneemmilta.

Eli kyseessä on 2009 x9 takavaihtaja, joka ei vaihda kunnolla pienimmälle takarattaalle. Kaikki muut rattaat toimii hyvin ja stopperi ruuvi on oikein säädetty. Itse en keksi muuta kuin että takavaihtajan jousi on menettänyt jäykkyyttään eikä jaksa enää vetää vaihtaajaa kunnolla ääriasentoon. Olen koittanut voidella vaihtajan vaijerin mutta tuloksetta. Kun ton vaihtajan naksauttaa toisiksi pienimmältä rattaalta pienimmälle vaijeri löystyy kyllä hyvin mutta takavaihtaja ei liiku jostain syystä. Vaihtaja kyllä vaihtaa lopulta ajossa pienimmälle rattaalle mutta vasta pitkän viiveen jälkeen.

En ole ihan varma alkoivatko ongelmat sen jälkeen kun vaihdoin ylemmän rikkinäisen rissan tilalle tacxin x9-yhteensopivan rissan, mutta sillä saattaa olla jotain osuutta asiaan. Viisaammat kertokoon.

Voiko tuota jousta muuten kiristää tai vaihtaa koti-konstein?

Patrik
28.09.2011, 22.02
Ei kai häkki ota vaihtajan kiinnityspulttiin? Tuollaista on esiintynyt noissa vanhemmissa X-9:ssä ja heti ei tuota tajunnu kattoa.
Jos jousi olisi niin löysä ettei tahdo vaihtaa pienimmälle, niin luulisi sen vaikuttavan ainakin toiseksipienimmällekin vaihtaessa.

plr
28.09.2011, 22.04
Juuri tänään pyörässä oli sama vika ja syynä oli kahvasta rispaantunut vaijeri. Tosin tässä tapauksessa vaijeri ei löystynyt ja siksi takavaihtajan jousi ei jaksanut vetää ketjua pikkurattaille.

nure
29.09.2011, 04.24
Aika oudolta tuntuu noinkin uudessa vaihtajassa, kannattaa tarkistaa ja vaikka vaihtaakin kuoret ja vaijeri tai sitten tarkistaa että onko vaihtaja saanut jonkillaista kolhua. Olen ajanut jopa XTR:n takavaihtajalla parikymmentä vuotta ilman minkäänlaisia ko. ongelmia, muistaakseni yhdestä XT:stä jousi "Väsähtänyt" muttei yhdestäkään Sramista...

Musashi
29.09.2011, 07.42
Ei kai häkki ota vaihtajan kiinnityspulttiin? Tuollaista on esiintynyt noissa vanhemmissa X-9:ssä ja heti ei tuota tajunnu kattoa.

Mulla oli X9:ssä juuri tämä. Viilalla otin pultista millin tai pari pois ja nyt toimii.

mantis
29.09.2011, 08.07

Eipä ollu ainakaan tämä. Vaihtaja on aiemmin toiminut ihan mallikkaasti. Takaapäin kun kattelin näytti korvake/harukan pää olevaan ikäänkuin aavistuksen sisäänpäin taipunut. Ehkä vaihtaja on saanut maastossa jonkun pikku kolhun. No taivutin aivan hienokseltaan vaihtajaa ulospäin ja poistin vaijerinkuoren pidikkeistä - kas vain nyt meni ihan hienosti pienimmällekin rattaalle. Pyöräytin vielä varmuuden vuoksi kuoren eripäin kuin se normaalisti on. Ainakin työmatkalla pelitti ihan normaalisti.

Iletys
29.09.2011, 08.38
Eipä ollu ainakaan tämä. Vaihtaja on aiemmin toiminut ihan mallikkaasti. Takaapäin kun kattelin näytti korvake/harukan pää olevaan ikäänkuin aavistuksen sisäänpäin taipunut. Ehkä vaihtaja on saanut maastossa jonkun pikku kolhun. No taivutin aivan hienokseltaan vaihtajaa ulospäin ja poistin vaijerinkuoren pidikkeistä - kas vain nyt meni ihan hienosti pienimmällekin rattaalle. Pyöräytin vielä varmuuden vuoksi kuoren eripäin kuin se normaalisti on. Ainakin työmatkalla pelitti ihan normaalisti.

Tuolla kuoren toisinpäin heittämisellä minäkin selvitin vaihteisto-ongelman (vaikka ei ollut ainoa ongelma). Oli aikat nopeesti kuori kulunut loppuun. Kandee tehdä vähän pidempi silmukka kun mitä kaupasta tulleessa pyörässä on. Eipä kulu niin nopsaan.

sakuvaan
29.09.2011, 09.21
Mulla on kyllä kanssa x9 kuoleentunut niin että ei vain jaksa jousi vetää vaihtajaa kasaan, ulkoisesti mitään vammaa ei näkynyt, voi olla että vaihtaja oli taipunut että sitä ei silmämääräisesti nähnyt, mutta x9't nyt onkin ihan kulutustavaraa. :)

marco1
29.09.2011, 09.24
Vääntynyttä korvaketta veikkaisin ja toinen ehdokas on huonot tai kuluneet vaijerinkuoret. X. -sarjan takavaihtajilla se kuoren viimeinen mutka hajoaa helposti ja aiheuttaa epämääräisyyttä vaihtamiseen.

HMK
29.09.2011, 09.57
Ennen kuin alat isompiin remontteihin, niin kannattaa silti kokeilla vielä hiukan pyöräyttää sitä rajoitinruuvia. Joskus on käynyt niin, että se on ollut juuri siinä rajoilla niin aiheuttaa sellaista, että joskus vaihtuu, joskus jää arpomaan meneekö vai ei.

jml
29.09.2011, 11.59
näin syksyllä ilmat jäähtyy ja öljyt jäykistyy...Kannattaa pestä vaijerista kaikki voiteluaineet pois. Auttaa aika kivasti kun vaijeri pääsee liikkumaan vapaasti.

mantis
29.09.2011, 12.47
Kyllä nää rajoitinruuvi ja vaijeri -asiat itse ensin tarkastin, koska ne nyt on ihan normaaleja syitä. Se voi olla tosiaan että tuo takavaihtajan viimeisen pätkän kuori on kulunut sisältä ja pitäis vaihtaa. Aika nopeesti on vaan kulahtanut jos kahdessa vuodessa menee vaihtoon.

Shimaani
29.09.2011, 13.14
Kaksi vuotta on jo melko pitkä aika vaijjerinkuorelle maastokäytössä jossa töhnää liikkuu ja päivityskepit vaanii.

nure
30.09.2011, 04.04
Kaksi vuotta on jo melko pitkä aika vaijjerinkuorelle maastokäytössä jossa töhnää liikkuu ja päivityskepit vaanii.

+1, kulutustavaraa kuten renkaat ja jarrupalatkin...

nure
30.09.2011, 04.05

+1, kulutustavaraa kuten renkaat ja jarrupalatkin...

mantis
30.09.2011, 06.49
No joo. Pitänee vaihtaa tuo kuori. Kilsoja ei tohon fillariin ole kertynyt kuin tuhat joten ajattelin että ei tuo vielä olisi vaihtokunnossa.

Iletys
30.09.2011, 06.55
Mulla meni maantiepyörässä vuodessa tuo takavaihtajan kuori. Jagwire oli vielä merkki. Vuoden päästä huoltona saa riittää ympäri kääntö. Maksaahan tuo pätkä kuitenkin noin euron. :)

ellmeri
30.09.2011, 07.29
Kyllä nää rajoitinruuvi ja vaijeri -asiat itse ensin tarkastin, koska ne nyt on ihan normaaleja syitä. Se voi olla tosiaan että tuo takavaihtajan viimeisen pätkän kuori on kulunut sisältä ja pitäis vaihtaa. Aika nopeesti on vaan kulahtanut jos kahdessa vuodessa menee vaihtoon.

Kyllä mulla menny vuodessa se kuori kuluneeksi ja tahmaiseksi.

Johan Moraal
30.09.2011, 08.18
No joo. Pitänee vaihtaa tuo kuori. Kilsoja ei tohon fillariin ole kertynyt kuin tuhat joten ajattelin että ei tuo vielä olisi vaihtokunnossa.
Nyt tuo syys selvisi, 1000 km kahdessa vuodessa on liian vähän ajettu;)

mantis
30.09.2011, 10.36
Nyt tuo syys selvisi, 1000 km kahdessa vuodessa on liian vähän ajettu;)

Aamen ;) Todellakin pitäis ajaa enemmän maastoakin mutta on tuo maantie ajokin tuossa joka vähän hillitsee maastossa vietettyjä tunteja. Näin syksyllä on toisaalta ihan kiva ajella enempi maastossa kun maantietä on tullut nieltyä ihan riittävästi kauden aikana.

nure
30.09.2011, 15.29
Kannattaa kanssa hieman myös panostaa noihin vaijerien ja kuorien laatuun, varsinkin ensiasennus tavara aika shittiä.

mantis
30.09.2011, 16.03
No noi nyt on jagwire L3 eli ilmeisesti ihan kuranttia tavaraa.

marco1
30.09.2011, 19.51
Sain äsken näppärästi saman ongelman aikaiseksi laittamalla liian pitkän kuorenpätkän siihen viimeiseen pätkään. Hoh.
Korjataan sitten huomenna. :rolleyes:

apa
19.10.2011, 23.36
Sama X9 onkelma on ollut myös itsellänikin. No lääkkeenä siihen oli neljän nivelen rasvaus perävaihtajasta ja kovaa ajoa. Noin 1500km? jälkeen alkoi toimimaan ja nyt ei tarvitse kun kirota että onpas löysät nivelet, mut eipäs enää takertele.

Tacx rissalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa koska itselläni sama ongelma oli alkuperäisen rissan kanssa. nyt käytössä samat tacx ja homma pelittää :cool:

henkka010
20.10.2011, 20.49
Omalla rajallisella kokemuksellani sanoisin, että kyseessä on X9:n tyyppivika. Sekä minä että kaverini ostimme tänä vuonna fillarit kyseisellä takavaihtajalla, eikä kummallakaan vaihtaja jaksanut enää parin ajokerran jälkeen vaihtaa pienimmälle (tai parille pienimmälle) rattaalle.

Takuuseen olisi mennyt, mutta tässä globaalissa maailmassa nopeampana ratkaisuna toimi vasara, hylsy ja tuurna, joiden avulla kaikkia neljää tappia pystyi renkaan puolelta (vaihtajan "takapuolelta") lyömällä löysäämään niin, että jousi jaksaa kiskoa alas saakka. Eli hylsy vaihtajan etupuolelle siten, että tapin kanta on hylsyn sisällä ja tuurnan avulla lyödään takapuolelta. Omalla vastuulla, tietysti.

rjrm
21.10.2011, 14.45
Mikäs kurasarja se on, jos pitää tuurnalla säätää?

Pave
30.10.2011, 03.17
T15DEC08-sarja 09-kaudella taisi ainakin olla liian tiukkaan niitattu X.9:n tuotantosarja, mutta onko näitä ollut vielä jälkeenkin?
Näissä vaihtaja ei palautunut kolahtaen alarajaansa edes ilman vaijeria.

Sellaisestakin olen kuullut, että jossain SRAMin vivuissa on hankalasti toteutetun vaijerin pujottelun seurauksena saattanut jäädä päätynippeli asennusvaiheessa ulos sille tarkoitetusta kolosta. Tällöin palautusliikkeen aikana nippeli pääsee ottamaan kiinni vivun sisärakenteisiin ja vaijeriin voi taipua nippelin viereen terävä mutka, joka aiheuttaa jatkossa palautusvaikeuksia. Kannattaa siis kurkistaa myös vivun sisään ennen takavaihtajan vaihtoa.

Sekä tarkistaa rungosta kaikki vaijerinkuorien stopparit siltä varalta, että niissä on niin ahtaat läpivientireiät vaijerille, että sivulle taipuvan vaijerinkuoren kääntämä kuoren päätyholkki alkaa ahdistaa vaijerin kulkua. Muutamassa tapauksessa olen vaijerin reikää viilaamalla/poraamalla saanut mystiset takkuamiset poistetuksi. Varsinkin muoviset pääteholkit voivat antaa helposti periksi, jolloin holkit jo itsessään taipuvat niin tiukalle mutkalle vastaavassa vaijerinkuoren sivutaivutustilanteessa, että alkavat ahdistaa vaijeria.

Klassisin tapaus taitaa kuitenkin olla se kuljetusten aikana kasaamatomaan pyörään syntynyt vaihdevaijerin mutka, joka jää ahdistamaan kuoren sisällä vaijerin kulkua.

FoMoCo
30.10.2011, 09.08
2009 vuosimallin X7 vaihtajassa ihan sama ongelma tällä hetkellä.

Iglumies
30.10.2011, 09.29
Öljytkää niitä vaihtajan niveliä välillä, niin toimii paremmin.

FoMoCo
30.10.2011, 15.37
Ruikin öljyä niveliin ja liikutin käsin. Katotaan jos elpyisi.
Voiko tästä nyt päätellä että reisissä ei ole voimaa kun vaihtaja ei ikinä käy pienillä rattailla....

jame1967
20.02.2012, 08.57
Lainataas tästä vanhaa ketjua :
Eli ongelma tämä kymppiketjut uudet shimano 105 , 9-pakka sram vähän käytetty , takavaihtaja sram x-7 10v käytetty , liipasin sram x-7 uusi 9v . Vaihteet toimii molemmissa päissä ok mutta keski vaiheilla takkuaa siis pienemmille rattaille päin vaihdettaessa ketju hyppää välillä pari pykälää kerralla siis aina vain keskivaiheilla . Samoin isommille rattaille päin vaihdettaessa keskivaiheilla ketju hinkkaa seuraavaan rattaaseen .
Tuli mieleen tätä kirjoittaessa , että olisko vika liipasimessa kun loppupäissä kuitenkin ketju on viimeisellä rattaalla ja liipasin ääriasennossa , eli liipasin tuntuu menevän pari pykälää kerralla .
Ja sitten toi muistan jostain lukeneeni että sramin takavaihtajassa vaijerin pituus pitää olla täsmälleen oikea eiks riitä jos säätövaraa on vain tarpeeksi ?
Eli visaammat neuvokaa ittellä meni sormi suuhun .

lansive
20.02.2012, 09.25
Onhan vaijerit ja kuoret myös uudet? Juuri noin toimii kun kuoressa jumittaa, vaikka siis säädöt olisivatkin muuten kohdallaan.

jame1967
20.02.2012, 11.37
Juu kuoret on kyllä vanhat ja vaihtajaan menevän mä lyhensinkin , kun tuli toi srammi vaihdettua tilalle . Mä vaihdan osat pian toiseen runkoon ja sitten vasta uudet kuoret ja vaijerit .
Tota kuorihommaa mä olen vähän veikkaillutkin .
Toi ongelma tuntuu kyllä tutulta , mulla tais olla joskus vanhassa takavaihtajassa kuluneet rissat , oli klappia ja samansuuntaiset oireet .
Pitääpä tutkia .

Iso-Maza
23.02.2012, 23.03
Samanlaista ongelmaa ollut, uusin vaijerin kuorineen ja tarkistin säädöt ja taas pelittää. Tosin taas tulossa uusi vechile 29er täpäri.......

jame1967
24.02.2012, 12.40
Pitääkös toi paikkansa , että toi 10v takavaihtaja ei käy 9v systeemiin ? Eikös toi liipasin määrää vaihtajan liikematkan .
Täytyy kyllä myöntää että ostin ton niin kiireellä , että huomasin vasta myöhemmin sen olleen 10v.
Oon ihmetellytkin mitä eroo on 9v ja 10v vaihtajilla , eihän siinä ketjussa ole kuin pieni vahvuusero .
No pistetään toi kokeeks vaikka vaihtoon sitten.