PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miten säilyttää pyöräilykunto yli talven

hannupulkkinen
23.09.2011, 11.39
Tuolla punttaustopikissa tuli mieleen, että miten jalostaa punttivoima pyöräilyvoimaksi tai ainakin säilyttää voimatasot läpi talven jos ei pyöräilentalvikeleillä eikä halua tuntikausia kihnuttaa sisällä. On niin kovin turhauttavaa huomata keväällä, että keskari on laskenut ja mäet eivät nouse lähellekään yhtä hyvin kuin syksyllä.

Ehdotuiksia?
Minä ajattelin, että paras väline on kuntopyörä, jollainen minultakin löytyy, mutta on olemattomassa satunnaisessa käytössä. Muuta kuntoa voi talvella kehittää hiihtäen ja kuntosalilla.
Notta siis miten, milloin ja missä. Nii ja kuinka paljon.

Jani R.
23.09.2011, 11.51
Harjoitusrullat, trainerit, spinning tai talvipyöräily. Valitse siitä sopiva. Mielestäni pyöräilyseurat voisivat aktivoitua ja järjestää jäsenille spinningiä, jossa voisi samalla vaihtaa kuulumisia seurakavereiden kesken talvellakin. Jos on hyvä ohjaaja niin se on ihan mukavaa puuhaa. Lisäksi spinningissä se aika menee nopeammin kuin yksin kuntopyörän päällä tylsästi junnaten.

AK-87
23.09.2011, 12.07
Omat viikot menee talvella treenien osalta jokseenkin näin (oikeudet muutoksiin pidätetään):

ma: sali+uppopallotreeni
ti: porukkalenkki maastossa
ke: fiiliksen mukaan (hiihto/uinti/spinning/muu)
to: uppopallotreeni
pe: sali
la: hiihto
su: porukkalenkki maastossa

Treeniohjelma ei ole mulla mikään kiveen hakattu, mutta jokseenkin noissa raameissa mennään. Lähtökohtaisesti yksi päivä viikossa pysyy täyslepona, eli viikottain jokin treeneistä putoaa pois. Fiiliksen mukaan siis, kun ei kerran tarvi hampaat irvessä reenata. Uppopallon voi korvata vaikkapa uinnilla.

Spinningistä pitää vielä mainita, että pidin sitä aluksi jokseenkin säbän kaltaisena ei-niin-uskottavana lajina. Kokeilin, pidin, voin suositella lämpimästi! Ja pahoittelut kaikille säbäihmisille... not!

mutanaama
23.09.2011, 12.17
Talvipyöräily, kaikki muu on vain korviketta.

pesuman
23.09.2011, 12.26
Itse suosin alkutalvesta hiihtoa ja matkaluistelua. Käänteisesti, luistelijat treenaavat kesällä pyöräilemällä :-) Matkaluistelu on loistava tapa pitää reidet iskussa kevättä silmällä pitäen. Rospuuton alkaessa traineri käyttöön ja viimeistään huhtikuussa Mallorcalle hakemaan se ensimmäinen tuntuma satulaan maantieolosuhteissa.

J.F
23.09.2011, 12.29

Itse suunnittelin tekeväni juuri näin (+ ehkä vähän spinningiä). Nyttenhän tuli jo niin paljon lunta edellisinä talvina ettei sitä voi olla hirveesti enää pilvien varastoissa eli vähäluminen talvi tekee talvipyöräilystä vielä helpompaa.

Ana75
23.09.2011, 12.30
Hiihtämällä pysyy aika hyvässä kondiksessa ja jopa nostamaan sitä (kuntoa). Parina edellisenä talvena fillarointia todella vähän ja esim. viime talvena 3kk ilman pyöräilyä. Lisäksi tulee juostua 1-2 krt./vko lokakuu-maaliskuu.

Kiovan Dynamo
23.09.2011, 12.32
Talvipolut.

izmo
23.09.2011, 12.33
Voi pyöräillä pikkasen vähempi talvella niin säilyy tuntuma... tammikuu, helmikuu ja maaliskuussa semmosta 1000 km vaan per kuukausi?

anttipietila
23.09.2011, 12.37
Trainerilla:
2 * 20 min @ ~FTP, (tai 2*30 tai 1*40...60 min) 2-3 kertaa viikossa.
5 * 5 min @ VO2max teholla, 1-2 kertaa / kk.

J T K
23.09.2011, 12.39
Harjoitusrullat, trainerit, spinning tai talvipyöräily. Valitse siitä sopiva. Mielestäni pyöräilyseurat voisivat aktivoitua ja järjestää jäsenille spinningiä, jossa voisi samalla

Tervetuloa Kuusamoon, meillä ajetaan kerta viikkoon :) Taidetaan vastaavia aktiviteetta järjestää jossain muuallakin pyöräilyn kehyskunnissa...;-)

xtrainer80
23.09.2011, 12.39
Oma reseptini on talvipyöräily, traineri (tai rullat) ja hiihto. Ei välttämättä tässä järjestyksessä. Lisäksi satunnaiset juoksulenkit ja kuntopiiriä mielen mukaan. Välillä määrää, välillä tehoa, nousujohteisesti ja lepo muistaen. Lisäksi mielessä mitä varten treenaa, eli jonkinlainen tavoite. Motivaatiosta se kaikki lähtee. Itse tähtään kisoihin, jos en ajaisi kisaa niin vähentäisin tehoja aika reippaasti, käytännössä traineri jäisi vähemmälle, ja hiihtäisin varmaan enemmän. Trainerilla ajo ei nyt yleensä mitään herkkua ole, mutta omalla kohdallani katson sen välttämättömäksi.

Posankka
23.09.2011, 12.47
mun resepti: Urho tv + kuntopyörä. 2,5h menee helposti lätkämatsia katsoessa. Jos on kunnollinen talvi niin sitten myös hiihtäminen on mukana kuvioissa
Tosin näin syksyllä urho vähentää polkemista, kun ei viitsi sisällä polkea koska ulkonakin olisi vielä hyviä kelejä eikä lätkämatsia voi jättää väliin.

hannupulkkinen
23.09.2011, 13.02
Hiihtämällä pysyy aika hyvässä kondiksessa ja jopa nostamaan sitä (kuntoa). Parina edellisenä talvena fillarointia todella vähän ja esim. viime talvena 3kk ilman pyöräilyä. Lisäksi tulee juostua 1-2 krt./vko lokakuu-maaliskuu.
Minä hiihtelen 3-4 kertaa viikossa ja nyt toivottavasti käyn kerran viikossa kuntosalilla ja kerran heiluttelen kahvakuulia. Se ei kuitenkaan minunikäisellä säilytä jalkojen pyöritysvoimatasoja. Ulkona en jaksa ajella jos on pakkasta kun jalat jäätyy ja naama ja munat.

Miqu
23.09.2011, 13.02
Hankintasuunnitelmissa murtsikkasuksien ja nastalenkkareiden lisäksi.

Tomahawk kotispinningpyörä (http://www.wrange.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=550_0023)

Niin ja tietysti maastofillarilla pääsee kesät ja talvet - rengastus kelien mukaan.

ppikkupe
23.09.2011, 13.03
mun resepti: Urho tv + kuntopyörä. 2,5h menee helposti lätkämatsia katsoessa.

Jees, paitsi että enää taloudessa ei ole Urhoa kun tiputtivat Veikkausliigan käytännössä kokonaan pois. Eikä kuntopyörääkään, kun siitä sanoi ohjauskonsoli/mikälie sopimuksen irti (nimim. trainereita saa tarjota).

Peruskuntoa voi kehittää monella tapaa, mutta lajin kannalta pyöräilijäksi tullaan pyöräilemällä, hiihtäjäksi hiihtämällä ja juoksijaksi juoksemalla. Itsellä ei ole varsinaista tavoitetta mihinkään, jotenka sitä tulee neppailtua kaikkea sekaisin, tuloksena että varsinaisesti missään en ole hyvä. Mutta samapa tuo.

hannupulkkinen
23.09.2011, 13.06
Talvella hiihdetään, mitään nautinnollisempaa ei ole. Siksi kyselenkin, että miten sen ohella säilytetään pyöräilykunto.

HeliT
23.09.2011, 13.09
Hiihto, juoksu nastakengilla, vesijuoksu, trainerilla ajelu. Kuntosali on mulle vain kuntoutuspaikka.

Johan Moraal
23.09.2011, 13.18
Hiihdoista mitään tietämättä niin eikö hiihtokelit käy myös mainiosti pyöräkeliksi eli mitään tekosyitä ei ole olla ajamatta talvella jos kerran hiihtäänkin kehtaa lähtee. Talvipyöräily alkaa jo nyt. Pikkuhiljaa totutellaan yhä kylmempään ja kylmempään ja paskamaisempiin olosuhteisiin. Jos nyt jo rupiaa pehmo
ilee ja lähtee salille jumpailee niin turha se on helmikuussa enää yrittää nousta satulaan. Se on vähän sama juttu kun sen avantouinnin kanssa.

järppä
23.09.2011, 13.19
Ulkona en jaksa ajella jos on pakkasta kun jalat jäätyy ja naama ja munat.

Toi nyt on vain asenne- ja varustekysymys. Aika harvassa on ne talviviikot, joina ei kelin puolesta voi käydä ulkona ajamassa. Ei se pyöräilykunto säily millään muulla kuin pyöräilemällä, joten sitä vaan mukaan viikko-ohjelmaan. Teet sen sitten sisällä tai ulkona, spinningissä tai metsässä, maantiellä tai rullilla ...aivan sama, kunhan ajat säännöllisesti.

Risto Koivunen
23.09.2011, 13.36
Mielestäni pyöräilyseurat voisivat aktivoitua ja järjestää jäsenille spinningiä, jossa voisi samalla vaihtaa kuulumisia seurakavereiden kesken talvellakin.

Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla eräs seura taisi järjestää viime talvena spinningiä kahdesti viikossa melkein 6 kuukauden ajan, toinen seura järjesti kevättalvesta kymmenen kerran spinning-harjoitteen (kerran viikossa), ja eräällä kolmannella seuralla taisi olla viikoittainen sisäajovuoro paikallisessa liikuntahallissa.

Kesäpyöräily mukaan lukien. ;)

mutanaama
23.09.2011, 13.37
Talvella hiihdetään, mitään nautinnollisempaa ei ole. Siksi kyselenkin, että miten sen ohella säilytetään pyöräilykunto.
Eteläsuomessa on viime vuosikymmeninä ollut lukuisia talvia, jolloin hiihtäminen on ollut täysin mahdotonta, tai sitä iloa on kestänyt vain muutaman viikon. Siis iloa jollekin muulle kuin minulle, minähän en hiihdä.

järppä
23.09.2011, 13.44
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla eräs seura taisi järjestää viime talvena spinningiä kahdesti viikossa melkein 6 kuukauden ajan, toinen seura järjesti kevättalvesta kymmenen kerran spinning-harjoitteen (kerran viikossa), ja eräällä kolmannella seuralla taisi olla viikoittainen sisäajovuoro paikallisessa liikuntahallissa.

Täällä Pirkanmaalla on yksi pyöräilyseura, jonka talvikauden viikko-ohjelmaan kuuluu kaksi spinnig-vuoroa ja yksi sisäajovuoro liikuntahallissa. Puhumattakaan sitten niistä ulkolenkeistä :p

nure
23.09.2011, 14.05

Komppaan! Kuten kaveri joskus sanoi että talvella ajaessa se kovin kunto hankitaan ja kesällä sitten nautiskellaan!

pinohiiri
23.09.2011, 14.18
Komppaan! Kuten kaveri joskus sanoi että talvella ajaessa se kovin kunto hankitaan ja kesällä sitten nautiskellaan!

Juurikin näin. Talven kun tunkkaa lumessa, sohjossa ja jäässä niin keväällä pyörä suorastaan lentää asfaltilla.

izmo
23.09.2011, 14.22
juu tulee ajettua jopa kahdenkymmenen asteen pakkaseesa talvipolkuja... hiihtää ei juuri voi niin kovassa pakkasessa ollenkaan

izmo
23.09.2011, 14.25
Eteläsuomessa on viime vuosikymmeninä ollut lukuisia talvia, jolloin hiihtäminen on ollut täysin mahdotonta, tai sitä iloa on kestänyt vain muutaman viikon. Siis iloa jollekin muulle kuin minulle, minähän en hiihdä.

Viime talvi oli Tampereellakin hiihdon kannalta surkee kun koko ajan yli kympin pakkasia mutta lunta oli kyllä ;)

hannupulkkinen
23.09.2011, 14.27
Tämä meni nyt heti keskusteluksi talvipyöräilystä. Se ei ollut tarkoitus vaan se, miten säilyttää kunto jos ei pyöräile talvella. Millaisia harjoituksia teette sisäpyörillä? Jokunen vastaus tulikin. Lisää please.

Risto Koivunen
23.09.2011, 14.33
juu tulee ajettua jopa kahdenkymmenen asteen pakkaseesa talvipolkuja... hiihtää ei juuri voi niin kovassa pakkasessa ollenkaan

Mikäs siinä alkaa tökkiä? Itse olen hiihdellyt -17 C pakkasessa (ja varmaan vähän kylmemmässäkin) ihan mukavasti, enkä tosiaankaan ole mikään himohiihtäjä. Laduillakin alkaa olla ihan hyvin tilaa noilla pakkasilla.

Nuoskakelillä hiihtäminen ei sen sijaan ole koskaan innostanut, tähän voi tietysti vaikuttaa osaamisen puute voitelurintamalla.

Johan Moraal
23.09.2011, 14.52
Lainaus Suomen PYÖRÄILY Unionin verkkolehdestä, tämän vuoden alusta

http://pyoraily-fi-bin.directo.fi/@Bin/39318bd7ff2814f9ebfa24f63af209fe/1316782263/application/pdf/286230/PYÖRÄILY 1 - 2011.pdf
:
pääkirjoitus
Suomen pyöräily nousuun! Hyvässä seurassa
"Talvi on taas takana. Se oli kilpapyöräilijöille erinomainen talvi, sillä hiihtämällä oli mahdollisuus
harjoitella koko maassa.":seko::seko:

HC Andersen
23.09.2011, 14.56
Talvipyöräily, kaikki muu on vain korviketta. ja Lumikengillä lompsiminen silloin kun ei kelit anna periksi.

eeppi
23.09.2011, 14.59
Nii-i tätäpä on tullut itsekin pohdittua ja erilaisilla virityksillä menty menneitä vuosia. Kunnostahan on helppo pitää huoli juurikin hiihtämällä etc. mutta miten säilyttää juuri se pyöräilykunto.. No, vaihdellen eri keväinä erilaisten talvien jälkeen erilaisia tuntemuksia pyöräilyn aloituskunnosta, olen päätynyt tänä syksynä seuraavaan (ajan toki maastossa talvellakin):

Uusi VR traineri kilkkeineen odottaa kotona pahvilaatikossa kasaamista.

Tästä tulee hyvä viikonloppu:)) Ensin X-kaadosta vauhtia, sitten kotigymin uudelleen viritys juurikin pyöräilyä varten ja ensi keväänä siintääkin silmissä sitten hieman parempi fiilis pyöräilykunnosta ekalla rospuuttolenkillä.

Korhonen
23.09.2011, 15.08
Itsellä ei vasta-alkajana ole kokemusta talviharjoittelusta, mutta tulevana talvena on tarkoitus sellaistakin kokemusta hankkia.

Suunnitelmissa on trainerin aktiivinen käyttö, vaihteluksi spinningiä sekä kerta viikkoon puntteja ja silloin tällöin myös kuntosalin soutulaitteen käyttöä.

Edellisten lisäksi koiralenkkejä on normaaliin talvitapaan tarkoitus pidentää ja nostaa niiden tehoa. Juu-u, kyllä se reipasvauhtinen kävelykin ihan hyvälle tasolle sykkeen nostaa ainakin minulla ja kun 2-3 tuntia kävelee, niin se käy jo harjoituksesta.

wanderer
23.09.2011, 15.08
Tässä järjestyksessä: sisäpyöräily hallissa/etelänleireily, spinning, traineri/rullat, talvipyöräily. Näillä pysyy pyöräilytuntuma/hermotus.
Silti, talvella kelinmukainen harjoittelu Savonmualla = hiihto. Reilusti -20C kylmemmässä vaikka uimahallille antamaan rankaan liikettä. Siihen sekaan vielä hölkkää, kävelyä ja kuntopiiriä.

Kylmän kelin pyöräily on monen talvipyöräilykauden kokemuksella mielestäni nivelille ja jänteille turhan rasittavaa touhua, ainakin maantien laidassa. Maasturin selässä hyväkuntoisilla poluilla ajo voi olla jopa kehittävää.

ppikkupe
23.09.2011, 15.25
Mikäs siinä alkaa tökkiä? Itse olen hiihdellyt -17 C pakkasessa (ja varmaan vähän kylmemmässäkin) ihan mukavasti, enkä tosiaankaan ole mikään himohiihtäjä. Laduillakin alkaa olla ihan hyvin tilaa noilla pakkasilla.

Riippuu tietenkin miten hiihtää. Itse en pidä retkivauhtisesta hiihtelystä (tai pyöräilystä), joten -20C on aika tarkka raja. Sitä kylmemmässä alkaa ottamaan liiaksi rööreihin, pukeutuminen on hankalaa (joutuisi laittamaan liikaa vaatetta) ja kasvojakin joutuisi suojaamaan. Kovat äijät kait vetelee teholenkkejä 25 asteen pakkasissakin, mutta minä en olekaan kova äijä.

Työmatkapyöräilyssä ei ole vielä käytännössä tullut pakkasrajaa vastaan, mutta eipä matkakaan ole kuin muutama kilometri. Sille matkalle saa laitettaa vaatetta niin paljon kuin kaapista löytyy.

nure
23.09.2011, 15.26
Jostain syystä kaikki liikunta sisätiloissa tökkii, oli ulkona pakkasta tai lunta mutta silti tökkii... Siis jokainen tyylillään...

A.M.®
23.09.2011, 15.50
Säilyttää? Rapakuntoinen kysyy että millä sitä voisi kohottaa talven aikana. Poissuljettuja lajeja alkaa olla niin paljon, että menee hankalaksi. Ehkä lumikenkäily olisi edes jotain...

Pekka L
23.09.2011, 16.10
"Talvi on taas takana. Se oli kilpapyöräilijöille erinomainen talvi, sillä hiihtämällä oli mahdollisuus
harjoitella koko maassa.":seko::seko:

No, ehkäpä vain ne Kilpapyöräilijät (http://piasundstedtfi.wordpress.com/2011/01/02/talvikausi/) ymmärtää?

"Talvi on täydessä vauhdissa Keski-Euroopassa ja en ole koskenut pyörään moneen viikkoon. Moni pyöräilijäkollegoistani valittavat että sää on surkea, mutta minä olen vain iloiinen että on kunnon talvi. Hiihtää voi upeilla laduilla ja olenkin viettänyt aika paljon aikaa suksien päällä. Uskon että hiihto tekee hyvää kunnolle ja tekee sinut vahvemmaksi. Siitä on sitten hyötyä myös pyörällä ajaessa. Liikaa ajamista pyörällä ei ole hyväksi. Samanalainen harjoitusärsyke vuodesta toiseen ei kehitä sinua urheilijana. Muutos harjoitteluun on välillä hyväksi ja siksi hiihdän talvisin enkä edes koske pyörään."

Johan Moraal
23.09.2011, 16.22
Niinpä, jos viihtyy suksien päällä niin varmasti on hyvä kunnolle. Eikös se Vastarantakin ole kova hiihtomies.
Mites nyt vaan ne muut maailman pyöräiljät kuntoon pääse kun ei oo latuja?
Luultavasti tässä on niin että ei ole niin väliä kunhan se on joku sellainen mikä jaksaa tehdä ja tehdä riittävän raskaasti ja pitkästi pitkin talveä. Toiselle se on sisäpyöräily ja toiselle hiihto. Joku hupsu sitten ajelee ulkona kun ei osaa hiihtää;)

hannupulkkinen
23.09.2011, 16.37
Joka vuosi hiihdän melko paljon, mutta myös joka kevät on niinkuin aloittaisin pyöräilyn uudestaan. En kuitenkaan halua luopua hiihdosta koska se on yhtä iso intohimo kuin pyöräily kesällä. En myöskään jaksa kihnutella tuntikausia trainerin tai kuntopyörän selässä.
Nyt niitä spekulaatioita lisää. Millaista treeniä kuntopyörällä tai trainerilla?
Spinningissä voisi käydä ja yhden kevättalven kävinkin. Taisi olla mukavaa, mutta en muista auttoiko se keväällä pyöräilyn aloittamista.
Töissä on spinninpyörä, jospa sillä kävisi aamuisin ennen töiden alkua vähän kihnuttamassa.
Kotona sitten voisi ajaa hiihtolenkin jälkeen palauttavasti kuntopyörällä tai trainerilla.

Johan Moraal
23.09.2011, 17.15
Veikkaan että kunnon sisävehkeellä, hyvällä tuuletuksella ja tehomittarilla saa ehkä parhaiten johdonmukaisen ja suunnitelmallisen katkeamattoman talvikauden aikaiseksi, ja sopivasti ulkoliikunta maun mukaan kun kelit sallii. Jos haluaa pelkästään ulos niin tulee monta päivää että ei vaan pääse. Räntä, tuisku, paukkupakkasia ymym. Ilman tehomittaria tuo sisäharjoittelu ehkä jää helposti huonoksi, tunnen ainakin kavereita jotka ovat pitkän talvea ajellut spinninkia sykemittarilla tai ilman, ja kevään tullen ovat ihan ihmeessään kun ulkona pyörä ei tunnu liikkuvan mihinkään. Ei ne tuntemukset/sykkeet ja todelliset tehot helposti kohtaa tuolla sisällä, ainakin ilman kunnon tuulta.

znood
23.09.2011, 17.38
muuta tampereelle

Vaihtaja
23.09.2011, 18.14
Jostain syystä kaikki liikunta sisätiloissa tökkii, oli ulkona pakkasta tai lunta mutta silti tökkii... Siis jokainen tyylillään...

Olen nyt parin viikon aikana töiden jälkeen käynyt muutaman kerran polkemassa firman spinning-pyörää kellariin rakennetussa keinovalaistussa kuntosalissa. Vähän mökkihöperöltä se toisinaan tuntuu, mutta yritän kehittää siihen jonkinlaisen zen-asenteen.

Ikää alkaa olla jo sen verran, että mitään kovin mainittavia kehittymistavoitteita ei pyöräilyssä eikä oikeastaan muussakaan kuntoilussa ole. Mutta viime talvi meni aika penkin alle säiden takia. Jospa tuon sisäpyöräilyn avulla välttäisi treenaamisen välttelyn.

ppikkupe
23.09.2011, 19.38
Olen nyt parin viikon aikana töiden jälkeen käynyt muutaman kerran polkemassa firman spinning-pyörää kellariin rakennetussa keinovalaistussa kuntosalissa. Vähän mökkihöperöltä se toisinaan tuntuu, mutta yritän kehittää siihen jonkinlaisen zen-asenteen.

Lukemista mukaan, jos pk-treeniä vedät. Kuntopyörällä vastus on siinä vaiheessa kohdallaan, kun pystyy pahemmin hengästymättä lukemaan Vauhdin Maailmaa.

jaska
23.09.2011, 20.53
Kroppa on aika laji- ja treenispesifinen eli parasta treeniä pyöräilyvauhdin ylläpitoon on pyöräily. Ja jos ulos ei ole asiaa, niin sitten pitää hinkata vauhdikkaampia harjoituksia sisällä. Ja muutenkin erilaisten vetojen tekeminen on yleensä sisällä mielekkäämpää kuin peekoon hinkkaaminen. Joku 1-2 krt viikossa leppoisaa vauhtikestävyyttä (vähintään 20 min ja vaikka minimissään 40 min yhteensä) ja kerran viikossa sitten tiukempaa (2x15-20 min). Jos noita haluaa sitten jotenkin jaksottaa, niin syksy-alkutalvi enempi tuota leppoisaa vauhtikestävyyttä ja lopputalvesta-keväästä keskittyy noihin tiukempiin vetoihin. Ja halutessaan vaikka maalis-huhtikuussa 5 min maksimivetoja. Näillä on menty pari talvea (lisäksi ulkolenkkejä säiden mukaan) ja vauhti on ollut keväällä vähemmän kateissa kuin aikaisempina vuosina, jolloin tuli hiihdettyä (tehoilla) ja hinkattua peekota pyörällä (sisällä ja ulkona).

buhvalo
23.09.2011, 21.05
No, ehkäpä vain ne Kilpapyöräilijät (http://piasundstedtfi.wordpress.com/2011/01/02/talvikausi/) ymmärtää?

"Talvi on täydessä vauhdissa Keski-Euroopassa ja en ole koskenut pyörään moneen viikkoon. Moni pyöräilijäkollegoistani valittavat että sää on surkea, mutta minä olen vain iloiinen että on kunnon talvi. Hiihtää voi upeilla laduilla ja olenkin viettänyt aika paljon aikaa suksien päällä. Uskon että hiihto tekee hyvää kunnolle ja tekee sinut vahvemmaksi. Siitä on sitten hyötyä myös pyörällä ajaessa. Liikaa ajamista pyörällä ei ole hyväksi. Samanalainen harjoitusärsyke vuodesta toiseen ei kehitä sinua urheilijana. Muutos harjoitteluun on välillä hyväksi ja siksi hiihdän talvisin enkä edes koske pyörään."

Joo, toisaalta Lemond kirjoittelin etta viikon tauon jalkeen kestaa kuukauden palata samaan pyorailykuntoon kuin ennen ao taukoa.

Pekka L
24.09.2011, 09.31
Joo, toisaalta Lemond kirjoittelin etta viikon tauon jalkeen kestaa kuukauden palata samaan pyorailykuntoon kuin ennen ao taukoa.

Riippuu varmaan paljon mikä on tauon syy.

Itseään kovaa vauhtia ylikuntoon vetävä voi olla viikon tauon jälkeen kovemmassa kunnossa.
Jos taas on joku kova myyräkuume päällä, niin varmasti menee palautumiseen paljon aikaa.

No, ei kaikkea kannata niin vakavasti ottaa. Johan M tossa ymmärsikin sen oleellisiimman.

Kal Pedal
24.09.2011, 12.39
Tänään lähti tilaus trainerista...

Pekka Sirkiä
24.09.2011, 16.01
Lumikenkäily :) on hyväksi todettu talvitreeni, esim. jäällä/peltoaukealla tai muulla tasaisella paikalla. Metsässä/epätasaisessa maastossa jää helposti kiinni risuihin ym. Lumen syvyyden/ lumikenkien kantavuuden (lyhyet vs. pitkät) sekä vauhdin (juoksu, hölkkä, kävely) mukaan voi säätää rasitustasoa. Itselleni on riittänyt kolmen vartin tai tunnin setti (..sopivasti parin saaren ympäri) merenlahden jäällä. Lähilenkkeilyä, juu, eikä tarvitse hiihtää tolkuttomia matkoja/tuntimääriä, kun saman (ja paremmankin) rasituksen saa ihan "takapihalla" :cool:

J.k. Yleisohje kuuluu, että jos kestävyyskuntoa haluaa ylläpitää talvella, niin viikossa olisi treenattava vähintään 3-4 tuntia, mieluummin ylikin. Jos käy 3-4 kertaa viikossa kenkäilemässä, niin tuo minimi kyllä tulee täytettyä.

J.j.k. Btw: Spinnaaminen kerran viikossa pätevän ohjaajan johdolla on samoin ihan jees. Yksin, esim. kuntopyörällä telkkarin ääressä, ei pysy motivaatio eikä treeni ole niin tehokasta tai monipuolistakaan (... juu, poikkeuksia toki löytyy.) -- Toisaalta, imho, ihan mikä tahansa hikeen ja lihasrasitukseen johtava aktiviteetti, joka vie pois sohvalta, on talvella(kin) pelkästään hyväksi ;)

Presti-1
24.09.2011, 16.52
Kilpaurheilijat erikseen - me, jotka kuntoilemme ja nautimme pyöräilystä, teemme talvellakin sitä, mitä nautimme, eli hiihdämme. Mitä sillä on väliä, vaikka keväällä kestää hetken aikaa, ennen kuin pyörä kulkee asiallisesti?

Mikvana
24.09.2011, 17.12
Selin Jr. sanoi juuri tuossa kisalähetyksessä, että pari kertaa viikossa rullilla pyörittämistä talvi aikaan pysyy hermotus kunnossa.

hannupulkkinen
24.09.2011, 17.34
Kilpaurheilijat erikseen - me, jotka kuntoilemme ja nautimme pyöräilystä, teemme talvellakin sitä, mitä nautimme, eli hiihdämme. Mitä sillä on väliä, vaikka keväällä kestää hetken aikaa, ennen kuin pyörä kulkee asiallisesti?
No ku sillä on semmosta väliä, että kun kovalla työllä saa kesän aikana vähän eden nostettua keskaria ja jalat siihen kuntoon, että eivät nyt niin aivan kauhiasti joka kinkamassa hapota, niin talvi syö vaikka kuinka hiihtäisit ja sitten taas kaikki alusta... 35 ajokevään jälkeen alkaa nyppiä. Tähän iso ilonen hymiö, jollaisia tällä foorumilla ei ole :) Nii ja hiihto on mukavaa.
Minun vuosilla ei ole enää kyllä kyse kehittymisestä vaan rappeutumisen hidastamisesta.

Talisker
24.09.2011, 18.28
Noin se menee, kuin Pulkkinen pakisee. Minullakin.
Spinning on auttanut hurjasti viimeisten 10 vuoden aikana:
ei ole tarvinnut peffaakaan totuttaa joka kevät ennen Mallorcan leiriä.

J T K
24.09.2011, 20.55
Tämä meni nyt heti keskusteluksi talvipyöräilystä. Se ei ollut tarkoitus vaan se, miten säilyttää kunto jos ei pyöräile talvella. Millaisia harjoituksia teette sisäpyörillä? Jokunen vastaus tulikin. Lisää please.

Spinninkisalilla pyöritystä, voimaa eri muodoissaan jne. Kotona vapaarullalla pyöritystä ja palauttelua. Sen lisänä paljon kävelylenkkejä, teillä ja hangessa. Lumitöitä kaikissa muodoissaan. Ja niitä talvipyörälenkkejä, viimetammikuussa meni ajokauden eka satanen...hiihtoa pitäisi saada lisättyä tälle talvelle, jäi sivakat käyttämäti viimetalvena. Että ei ole kova homma parantaa siinä :)

Johan Moraal
24.09.2011, 21.14
Onkohan tästä HooPeelle apua?
http://www.cycleops.com/training/training-resources.html?view=entry&category=training&id=239:maximizing-indoor-training-time

hannupulkkinen
24.09.2011, 21.25
http://www.cycleops.com/training/training-resources.html?view=entry&category=training&id=239:maximizing-indoor-training-time
Thanks! Ensimmäinen joka vaikuttaa järkevältä kun puolittaa nuo ajat.

Pekka Sirkiä
25.09.2011, 08.19
Näin vasta 5-kympin pysäkin lähestyessä huomasin vuosi sitten vuodenvaihteessa, että "koneisto" ei yksinkertaisesti enää pysy kunnossa ilman talvitreeniä. Painovoima alkaa vaikuttaa (liikaa). Onneksi tuli juuri sopivaan "saumaan" seuran spinning-tunnit + kaivoin lumikengät esille. -- Ihan samaa mieltä Pulkkisen & Taliskerin kanssa: tarttee tehdä jotain, että (pyöräily)kunto edes jotenkin säilyy, kun "elämän matkamittariin" alkaa kertyä isompia lukemia.

J.k. Alle kolmevitoset voivat vielä "vetää lonkkaa" vaikka koko talven ja aloittaa "0:sta" huhtikuussa - ja tehdä silti ihan hyvää tulosta. Mutta 5-kympin tienoilla talvitreeni (edes jonkinlainen) alkaa olla välttämätöntä. -- Juu, geenitkin toki vaikuttaa. Mutta (talvi)treeni kyllä auttaa, vaikka olisi "g-arvoinnoissa" tullut huonompi "käsi"... MOT :cool:

-- Korostan vielä painonhallintaa: on helpompi päästä kuntoon, kun ei ole ylimääräisiä kiloja ensin karistettavana. Missään ihannepainossa (ts. 15 % rasvakunnossa) ei tarvitse olla, mutta esim. +3 kg (yli ihannepainon) ja 20 % rasvassa on jo ihan hyvä kondis - ja tavoite - jonka voi saavuttaa esim. 4-5 kk:n pyörätreenillä - ja sillä, että samalla katsoo vähän, mitä suuhunsa laittaa. Mitään nälkäkuuria ei tarvitse (eikä ole suotavaakaan) treenatessa noudattaa, mutta sen verran rajoittaa, että (esim.) kaljat + makkarat + sipsit + suklaat + jäätelöt ym. "rasva- ja kaloripommit" pois tai ainakin selvästi vähemmäksi. -- Ja ns. nuorisosarjalaisiin e i kandee/tarvitse verrata... kyllä nekin 20-30 vuoden kuluttua huomaavat, että "tarttis alkaa tehdä jotain"...

mk
25.09.2011, 08.29
^^+1^^ tattista linkistä .. Tätä pitää kokeilla myöskin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.pnghttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png

leecher
25.09.2011, 10.29
Aloitin eilen pyöräilykunnon säilyttämisen kuntosalilla. Jalkatreeni: Lämmittely ergolla 15 min. jalkaprässi 4 sarjaa. 15 x250 kg, 15 x 300 kg, 10 x 350 kg, 10 x 400 kg. Suorinjaloin maastaveto 4 sarjaa. 15 x 80 kg, 15 x 100 kg, 12 x 120 kg, 8 x 130 kg. Askelkyykky käsipainoilla. 4 sarjaa/ kinttu. 15 x 40 kg, 15 x 40 kg, 10 x 50 kg, 10 x 60 kg. Pohkeet koneessa 4 x sarjaa -> failure.
Tänään jos yrittäisi pyöritellä happoja pois fillarin kanssa.

am8119
25.09.2011, 10.43
Aloitin eilen pyöräilykunnon säilyttämisen kuntosalilla. Jalkatreeni: Lämmittely ergolla 15 min. jalkaprässi 4 sarjaa. 15 x250 kg, 15 x 300 kg, 10 x 350 kg, 10 x 400 kg. Suorinjaloin maastaveto 4 sarjaa. 15 x 80 kg, 15 x 100 kg, 12 x 120 kg, 8 x 130 kg. Askelkyykky käsipainoilla. 4 sarjaa/ kinttu. 15 x 40 kg, 15 x 40 kg, 10 x 50 kg, 10 x 60 kg. Pohkeet koneessa 4 x sarjaa -> failure.
Tänään jos yrittäisi pyöritellä happoja pois fillarin kanssa.

Ohhoh ! ja sitten vielä penkiltä 10 X 200kg vai ?? :D

Noilla painoilla näytätkö enemmän kehonrakentajalta vai pyöräilijältä ?? > ei piruilua > kiinnostaa aidosti.
Eikös isot lihakset haittaa pitkäkestosta liikuntaa kuten pitkiä pyörälenkkejä > enemmän maitohappoa isoihin lihaksiin .

ppikkupe
25.09.2011, 11.21
Noilla painoilla näytätkö enemmän kehonrakentajalta vai pyöräilijältä ??

Jalkaprässi 10 x 400 kg:

http://www.youtube.com/watch?v=Azns3LOyamo

ussaf
25.09.2011, 12.39
Pari kertaa viikossa meinasin ajella "FTPtä" trainerilla (en omista tehomittaria), vähän punttia, kuntopiiriä ja sitten hiihtoa ja luistelua päälle. Hiihtäen lähinnä PKta ja ala-VKta, harvakseltaan happivetoja. Toimi ainakin viime vuonna ihan ok.

Velogi
25.09.2011, 12.56

Samoista lähtökohdista käyn tuntuman säilyttämiseksi läpi talven spinnigissä ja jonkin verran salilla - siis sen hiihdon lisäksi. Verrattuna taannoisiin talviin ilman spinningiä, niin kyllä kevään ensi pyörälenkit on olleet viime vuosina ihan toista maata.

Matkaluisteluakin jonkin verran harrastan, mutta matka auratulle radalle on niin pitkä että jää muutamaan kertaan talvessa. Muuten hienoa hommaa sekin. Luonnonjäillä retkiluistelu olisi itse asiassa yksi hienoimmista lajeista mutta osavia kelejä on vain niin kovin harvoin.

Itse en jaksaisi ajaa pyörällä läpi talven vaikka olosuhteetkin olisivat otollisemmat, vaihtelu virkistää. :)

Olmi
25.09.2011, 13.51
Minä tässä aloin miettimään, että miksi ihmeessä talvella pitäisi pysyä pyöräilykunnossa. Suomen talvi on pitkä ja kylmä, joten pyöräilykunnon ylläpito ei ole helppoa. Toisaalta minua ainakin harmittaisi, että pyöräilykunto olisi tikissään ja ulkona -30 astetta pakkasta ja ensimmäisiin kisoihin 4kk. Niinpä Suomen talvessa pyöräilijänä on tärkeää, että kunnosta yleisesti pidetään huolta; hiihto on tässä ihan ehdoton.

Kun kunnosta on pidetty huolella huolta, motivaatio kevään tullessa on ihan tulessa. Millään ei malttaisi odottaa, että pyöräilykelit taas valtaavat Suomenkin. Maalis-huhtikuussa ehtii vielä hyvin kunnolliseen pyöräilykuntoon toukokuulle, jolloin myös säät alkavat tukea ja erilaiset pyöräilytapahtumat vaatia hyvää pyöräilykuntoa.

Itse en ole vielä koskaan ajanut spinningiä ja talvipyöräily varsinkin Joensuussa oli ihan mahdotonta pitkien pakkasjaksojen takia. Talvi on loistavaa motivaation keräämisaikaa ja milläpä muulla sitä jaksaisi tänne lokakuulle, kuin vahvalla keväästä asti kumpuavalla motivaatiolla? Kannattaako sitä motivaatiota riskeerata kylmettämällä itseään talvipyöräilyllä? Tamperelaiset eivät saa vastata, siellä minäkin ajelisin talvipolkuja. :)

hannupulkkinen
25.09.2011, 14.36
Minä tässä aloin miettimään, että miksi ihmeessä talvella pitäisi pysyä pyöräilykunnossa.

Katso edellä. Sivuillasi taitaa olla videoita talvipyöräilystä. Jäit kiinni rysän päältä.

Oatmeal Stout
25.09.2011, 15.21
Minä tässä aloin miettimään, että miksi ihmeessä talvella pitäisi pysyä pyöräilykunnossa.
Ratapyöräilyn MM-kisat - talvilajit vaativat kunnossaoloa talvella ja sisävelo on paraspaikka säilyttäää tuntumaa ratapyöräilyyn.

Johan Moraal
25.09.2011, 15.29
Olmilla ei asiaa tähän ketjuun kun se on vaan lahjattomille, jotka siis reenaa joskus:p
Minusta talvi on mikä upeinta pyöräilykautta. Marras-joulukuu joutuu vähän kärsimään kun laittelee räntäkilsoja pankkiin, mutta korot maksetaan kun helmi- ja maaliskuun upeat talvikelit alkavat.
Tässä oma syy yrittää pysyä kunnossa
Tätä siis odottelessa
http://joop.kuvat.fi/kuvat/

rhubarb
25.09.2011, 15.37
Jalkaprässi 10 x 400 kg:

http://www.youtube.com/watch?v=Azns3LOyamo

Vatsalihaksista on selvästi hyötyä! Kyllä mullakin taitaa muutaman kerran joku 350 nousta aika tikkujaloilla.

Mites se nyt menikään, kuntosalilla pitäisi painoaan varovan vetää lähellä maksimia eli jotain 2-4 toistoa pari kertaa? Tulee voimaa muttei massaa. Tekniikka kannattaa tosin varmaan hioa ensin kevyemmin. Ajattelin myös tänä vuonna käydä tuossa lähisalilla, tulisi toinen spinning-kerta viikkoon ja sitten jotain kahvakuulailuakin. Ei tarvitsisi painoja nostella kuin kerran viikossa.

Jos tänä vuonna tulee lunta samaan malliin kuin viime vuonna, lupasin ostaa sukset ja opetella hihihtämään. Talvifillarointi olisi mukavampaa jos ostaisin uuden läskipyörän, mutta en ole asiasta vielä ihan varma.

leecher
25.09.2011, 16.16
Ohhoh ! ja sitten vielä penkiltä 10 X 200kg vai ?? :D

Noilla painoilla näytätkö enemmän kehonrakentajalta vai pyöräilijältä ?? > ei piruilua > kiinnostaa aidosti.
Eikös isot lihakset haittaa pitkäkestosta liikuntaa kuten pitkiä pyörälenkkejä > enemmän maitohappoa isoihin lihaksiin .
Kyllä tästä on kehonrakentaja kaukana :) Pituutta 195 ja painoa 95. Selvähän se on, että tuolla painolla ei mäkiä kiipeillä kovin pitkään, ainakaan vauhdilla. Niin kuin Rhubarb tuossa jo sivusi, niin maksimivoima treeni ei välttämättä lisää painoa/lihasmassaa.
Tuollaisilla treeneillä saadaan vaan erilaista ärsykettä lihakseen johon se on pyörän selässä tottunut.

Raijkaard
25.09.2011, 16.34
Itsellä on vähän kyllä sellainen olo, että tällä foorumilla ei ole yhtään sellaista kaveria, jonka pyöräilyharrastusta hidastaisi kuntosalilta talven aikana saatu puhdas lihasmassa.

J T K
25.09.2011, 17.06

Nallicross 2012 :)

Olmi
25.09.2011, 19.31
Sivuillasi taitaa olla videoita talvipyöräilystä. Jäit kiinni rysän päältä.
Auts! noh, tuolla videolla (http://ollimiettinen.blogspot.com/2011/02/talvipyorailya-ahvenistolla.html) ei ole mitään tekemistä pyöräilykunnon ylläpitämisen kanssa. :p

Nallicross 2012 :)
Pistetään korvan taakse..

Mutta oikeasti, kyllä sitä täälläkin päässä aloitellaan keväisin pyöräily uudelleen. Voe sitä menoa, ensimmäiset pari viikkoa! :eek: Tuolloin intoa on enemmän kuin kykyä, mutta kyllä se siitä kevään edetessä helpottaa.

Vilhelm V
26.09.2011, 06.00

Yks omakohtaisesti koettu asia on ahterin pysyminen ajokunnossa. Muutaman kuukauden kun viettää satulasta irrallaan, niin tuntuma on keväällä pyöräilyä aloitellessa luokkaa kiinalainen kidutus. Nuorena sitä jaksoi, mutta näin vanhemmiten sitä ajattelee pääsevänsä helpommalla, kun pysyy satulan päällä koko talven.

Kal Pedal
26.09.2011, 09.31
Pari talvea sitten fokusoin punttitreeneissä jalkoihin. Treenaisin mielestäni kovaa (näin kuntoilijana). Kevään tullessa en huomanut mitään eroa, eli ainakaan minulle ei jalkatreenistä ollut isoa hyötyä. Sen sijaan spinning on auttanut kehittämään pyöritystä. Tämä talvi kokeillaan sitten trainerilla jonka lisäksi aion kuntosalilla treenata lähinnä vatsaa ja selkää. Vatsan ja selän treenaaminen on vaan niin pirun tylsää puuhaa, jalkojen treeni on kivempää kun se tuntuu konkreettisemmin.

StantheMan
26.09.2011, 09.43
Spinning ja hiihto! Itse en hiihdä vaan tahkoan koko talven pyörällä ja siinä sivussa spinninkiä kerran viikossa. Siitä huolimatta, kun hiihtoniilot tulevat eka kertaa ajamaan, niin kyllä ne karkaavat kaukaisuuteen heti. En ymmärrä, kuinka hyvässä kunnossa sitä pitää jo huhti-toukokuussa olla. Kyllä nuo hiihtojätkät ovat olleet aina pyöräkauden alussa ihan täydessä iskussa myös pyörän päällä.

Iletys
26.09.2011, 09.55
Spinning ja hiihto! Itse en hiihdä vaan tahkoan koko talven pyörällä ja siinä sivussa spinninkiä kerran viikossa. Siitä huolimatta, kun hiihtoniilot tulevat eka kertaa ajamaan, niin kyllä ne karkaavat kaukaisuuteen heti. En ymmärrä, kuinka hyvässä kunnossa sitä pitää jo huhti-toukokuussa olla. Kyllä nuo hiihtojätkät ovat olleet aina pyöräkauden alussa ihan täydessä iskussa myös pyörän päällä.

Varmaan riippuu siitä miten hiihtelee. Itse en kyllä vakuuta olevani kunnossa alkukaudesta vaikka talven hiihtääkin. Ongelma on se, että viime talven hiihdoissa keskisykkeet on ollut melkeen vk:n ylärajoilla. Eipä siinä paljoa peruskestävyyttä synny. Tänä talvena traineria ja muuta pyörittelyä, niin juttu saattaa olla eri.

hannupulkkinen
26.09.2011, 10.01

Muistan, että jossain viestissäsi jossa vertailit yhteislenkkien keskareita, suosittelit niille jotka vain hiihtää talvella vähän hitaampaa keskinopeusryhmää. Tämmönen löyty.

Höpö höpö! Kaksi ryhmää ei riitä mihinkään. Tehdään näin:

1. Tavikset, läskit ja lievästi alkoholisoituneet keskari 25. Lähtö 8
2. Talvella hiihtäjät ns. Kilpakuntoilijat keskari 28. Lähtö 9
3. Kilpa - Elite keskari 30+. Lähtö 10

Onkos Kuopysillä tänä talvena Spinninkiä?

Juha_H
26.09.2011, 10.20
Yks omakohtaisesti koettu asia on ahterin pysyminen ajokunnossa. Muutaman kuukauden kun viettää satulasta irrallaan, niin tuntuma on keväällä pyöräilyä aloitellessa luokkaa kiinalainen kidutus.Vähän kuulostais siltä että jonkun toisen satulan kokeilu vois olla paikoillaan, ei se nyt noin tuskasta sais olla edes puhtaalta pöydältä lähtiessä.

Mä olen pysyny mukavasti kunnossa työmatkoja polkiessa. Ei tuo talvipyöräily oikeasti mikään extreme-laji ole. Myönnän että ekoilla kovilla pakkasilla naama on aina suht kovilla, kuin myös jos pitää syystä tai toisesta pidemmän tauon, mutta jos fillarointi on edes jokseenkin säännöllistä, niin paikat tottuu kylmyyteen uskomattoman hyvin. Hanskoihin ja kenkiin joutuu kyllä laittamaan vähän useamman euron että homma on mukavaa.

StantheMan
26.09.2011, 10.48
Muistan, että jossain viestissäsi jossa vertailit yhteislenkkien keskareita, suosittelit niille jotka vain hiihtää talvella vähän hitaampaa keskinopeusryhmää. Tämmönen löyty.

Onkos Kuopysillä tänä talvena Spinninkiä?

Kyllä! Talvella hiihtäjät ovat ylempää keskiluokkaa. Itse olen ikävä kyllä ajautunut jo keräilyeriin, vaikka näin syksyllä olen rohjennut yhteislenkeillä käydäkin, kun hiihtäjät ja kisamiehet ovat vetäyneet syrjään.

Toivotaan, että seura järjestää spinning-vuoron myös tänä vuonna. Itse olen vain rivijäsen, joten en tiedä siitä sen enempää. Onhan mullakin rullat ja traineri, mutta kyllä spinninki antaa enemmän potkua ja pyöritysharjoitusta, kuin kellaripuuhastelu.

haedon
26.09.2011, 16.12
Viime talvi jäi aivan nollille treenauksen ja ajojen suhteen muiden projektien takia ja huhtikuussa kun aloitteli pyörällä niin olipa tuskaa ekat lenkit. Kesä meni sitten kunnon kohotuksessa ja huvikseni kokeilin treenata vain pk/max-treenejä. Vk-treenejä tuli tehtyä muutaman kisan lisäksi vain kaksi koko kesänä. Yllättävän hyvin tuollakin tavalla kunto nousi, mutta parhaiten aina kisojen ansiosta, jotka olivat käytännössä ainoat vk-treenit. Max-treenejä tuli tehtyä vähän liikaa loppukesästä ja lepokin jäi vähiin joten tuli vedettyä vähän överit.

Nyt olisi sitten syksyllä ja toivottavasti myös talvella aikaa treenata niin ajattelin pitää syksyllä pyörälenkit 3/vk, juoksu 2/vk ja jos viimenkin saisi tuon punttisalin ohjelmaan mukaan 2/vk joista toinen kuntopiiri. Alussa varmaankin pelkkää kuntopiiriä, kun sitäkään ei ole tullut kevään jälkeen tehtyä. Talvella sitten toinen juoksutreeni ja yksi pyörätreeni vaihtuu toivottavasti hiihdoksi. Yksi pyörätreeni varmaan ergolla ja viikkoon vähintään yksi oikeaa ajoa. Ergotreeni varmaan intervalleja yms ja ulkona ajelu pidempää peekoota. Näillä yritetään mennä, katsotaan sitten keväällä että onnistuiko suunnitelma (yleensä ei ole onnistunut nää pidemmät suunnitelmat).

Vilhelm V
26.09.2011, 16.35
Vähän kuulostais siltä että jonkun toisen satulan kokeilu vois olla paikoillaan, ei se nyt noin tuskasta sais olla edes puhtaalta pöydältä lähtiessä.

Totta töriset, ja itse asiassa satulan malli on minulla vaihtunutkin noiden nuoruusvuosien kokemusten jälkeen. Meni muuten suurinpiirtein 10 vuotta ennenkuin tajusin hakea ja löytää itelle sopivan satulan. Mutta joo, systeemi on itelläni joka tapauksessa se, että vuoden ympäri ajetaan.

janneko
26.09.2011, 22.28
Itsellä on vähän kyllä sellainen olo, että tällä foorumilla ei ole yhtään sellaista kaveria, jonka pyöräilyharrastusta hidastaisi kuntosalilta talven aikana saatu puhdas lihasmassa.

Joo ja kyllä ne pakkotoistolla naureskelee. Täällä halutaan käydä salilla, mutta lihakset ei kelpaa. :D

On muuten myytti että lihasmassa ei kasvaisi lyhyillä sarjoilla. Samalla tavalla lihasmassaa tulee voimatrenissä kuin voimaa tulee "bodatessa". Kannattaa mieluummin olla miinuskaloreilla jos haluaa että paino ei nouse. Miinuskaloreilla on mahdollista kasvattaa voimaa. Jos tavote on käydä sen 3-4kk salilla kun ei oikein voi fillaroida, ei tarvitse pelätä lihasmassan kasvua. Noin lyhyessä ajassa sitä ei kuitenkaan tule mitenkään merkittävästi vaikka kuinka bodaisi.

OJ
27.09.2011, 13.56
Johtuuko se kevään jalattomuus siitä, ettei ole ajanut pyörällä vai siitä, että talvi on tullut treenattua liian kevyesti?

villef
27.09.2011, 14.16
Minä olen OJn kanssa samoilla linjoilla.
Kovia treenejä mukaan talvella vähintään kerta (miel. 2)/viikko.

Mulla ainakin voima auttaa myös pk-ajamisessa, pystyy ajamaan pari pykälää isommalla tuumalla samoilla kierroksilla.
Ja eniten se voima auttaa silloin, kun kevään ekoissa kisoissa kärsitään sivaripätkää..

Olmi
27.09.2011, 22.53
Osittain näinkin, mutta eipä ne maksimihiihdot ole lääke alkukevään hyvään iskuun pyörän päällä.

Tehojen puolesta liputetaan täälläkin.. Suomessa harvoin on tarvetta jaksaa ajaa kolmen viikon etappikisoja kovaa, joten hieman lyhyemmilläkin (ja tehokkailla) treeneillä voi saada itsensä ihan hyvään iskuun. Eli hyvään kuntoon ainakin sinne toukokuulle, vaikka olisi kuinka jalaton maaliskuun lopussa. Ja olettaen, että talvea ei ole tullut lusmuttua. Pyöräilijät Suomessa(kin) tehdään talvella.

Raijkaard
28.09.2011, 02.53
Jaa-a ans kattoa... Nyt näyttää olevan vielä mukavasti ajokelejä, joten maantiellä mennään ainakin tovi. Tämän lisäksi lisäilen jo valmiiksi vähän joksutouhuja sekaan, jotta mätäkuiden sadepäivinä viitsisi helpommin käydä lenkillä. Cooperin ajattelin testimielessä juosta joskus ennen joulua, siitä saa myös motivaatiotahteja juoksureeneihin. Koko syksyn pyrin ajamaan vähintään kerran viikossa tehoja sisällä tai ulkona, jotta pääasia ei unohtuisi. Salille menen jos joku pyytää, muuten punnertelen ja vatsailen kotona, sillon kun nappaa. Pääasia on, että pysyisi syksyn aktiivisena, eikä totaalista löystymistä tapahtuisi, siksi tuo cooperintestikin, edes joku selvä lyhyen tähtäimen tavoite ja keino ylläpitää pohjat.

Viimeistään joulun tienoilla vaihdan juoksut ulkokiekkoon, mikäli olosuhteet sallivat. Viime vuonna löysin tämän jalon urheilun kymmenen vuoden tauon jälkeen uudestaan. Kertakaikkisen mahtavaa, kun pystyy harrastamaan liikuntaa täysin huomaamattaan 2-3h kerralla, höntsäpeleissä aika suorastaan lentää, sydän hakkaa ja ylävartalo ja vatsat saavat erinomaista reeniä. Tämän lisäksi alkukeväästä suunnitelmissa on ajaa trainerilla Carmichaelin New Century -ohjelma Time crunched cyclist -kirjasta. Jos pelit ulkona maistuvat, niin mukautan ton intervallipläjäyksen joksikin kevyemmäksi, jos ulkona tulee räntää tai seitsemän metriä lunta, koitan ajaa sen prikulleen ohjeiden mukaan.

Näillä leväperäisillä eväillä olisi tarkoitus olla keväällä sellaisessa kunnossa, että kuukaudessa pyörä kulkee ulkona kovempaa kuin kertaakaan tänä kesänä. Se ei tosin ole vielä paljon.