PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pohkeiden kramppaus

Kettu-Pekka
12.09.2011, 05.40
Olen ajanut kesän 150-200 km viikossa Ridley Crossbowin suoratankoisella versiolla, 26-30 keskareilla. Hyvin on kulkenut eikä ongelmia ole ollut.

Nyt sitten otin koeajoon Cannondale Caad5:n. Ajoin pari 40-60 km lenkkiä. Kummankin lenkin viimeisellä neljänneksellä pohkeet kramppasivat. Viimeinen kramppi oli niin mojova että vielä seuraavaakin päivänä sattuu.

Onko kyseessä vain tottumisen puutetta uuteen ajoasentoon vai mikähän mättää? Muuten Cannondale olisi houkutteleva hankinta, vauhtia tuntuu löytyvän.

Jani R.
12.09.2011, 06.42
Olen huomannut joskus samaa maantiepyörällä varsinkin kun lopussa yrittää puristaa vielä viimeiset voimat. Totesin että se johtuu siitä että nilkka antaa periksi vähän ja kantapää pääsee painumaan varpaita alemmaksi, kuten kuvassa ja silloin pohje kramppaa.
http://4.bp.blogspot.com/_UWpaNKqpv6M/THqXSfEO2rI/AAAAAAAAADw/dVWDnAjLEkQ/s400/pohje.jpg

Yksi ratkaisu on venytellä pohkeet ennen lenkkiä vaikka polkimia avuksi käyttäen. Toinen vinkki on tarkistaa satulan korkeus, niin että polvi jää ihan vähän koukkuun. Voit kokeilla nostaa tai laskea alle puoli senttiä. Jo 3 mm nosto tai lasku voi tehdä ison eron. Onko klossit ihan kengän kärjessä, kokeile vähän taaemmas?

Kettu-Pekka
12.09.2011, 06.44
Klossit on kokolailla päkiän kohdalla. Pitääpä testailla noita venytyksiä ja satulan korkeutta.

rjrm
12.09.2011, 15.07
Sama tapahtunut muutaman kerran. Kerran oli selvästikin syynä hetkellisesti huono tekniikka lenkin lopulla. Muut kerrat vaan kai väsymyksen takia. Aina olen matkaa jatkanut.

nure
12.09.2011, 19.25
Vai venytellä...

ppikkupe
14.09.2011, 00.25
Nyt sitten otin koeajoon Cannondale Caad5:n. Ajoin pari 40-60 km lenkkiä. Kummankin lenkin viimeisellä neljänneksellä pohkeet kramppasivat. Viimeinen kramppi oli niin mojova että vielä seuraavaakin päivänä sattuu. Onko kyseessä vain tottumisen puutetta uuteen ajoasentoon vai mikähän mättää?

Se on nestehukkaa ja/tai puhdasta treenin puutetta. Tommoisella vajaan parin tunnin lenkillä ei mitään hirveitä nestemääriä mukaan tarvita, mutta helposti käy niin, ettei päivänkään aikana tule riittävästi juotua. Siihen yhdistetään uusi pyörä, tehokkaampi ajoasento ja hirveä hinku lähteä lenkille, niin todennäköisesti olet tehnyt lenkit kovemmilla tehoilla kuin kertaakaan tänä kesänä. Onko tuo sitten ihme, jos kramppaa? Itse olisin ihmeissäni, jos ei missään tuntuisi miltään.

Ratkaisu: Treenaa enemmän ja kovempaa. Huolehdi nestetasapainosta sekä lihashuollosta. Kiinnitä huomiota riittävään kadenssiin, jotta saat pyörittämisen tarpeeksi rennoksi. Jos huomaat ajavasi enemmä nilkka jäykkänä, tekee pohje koko ajan aikalailla staattista työtä. Vaihda hetkeksi rasitusta ottamalla välillä nilkan liike mukaan pyöritykseen (kuopauta ja nosta jalkaterällä) tai aja hetken aikaa putkelta.

Tai sitten jos uskot, että lihaskuntosi on terästä, eikä krampit voi mitenkään johtua puhtaasti treenirasituksesta, niin voit kokeilla laskea satulaa kaksi milliä ja siirtää klosseja millin taaksepäin.

Mankka
15.09.2011, 13.58
Olen huomannut joskus samaa maantiepyörällä varsinkin kun lopussa yrittää puristaa vielä viimeiset voimat. Totesin että se johtuu siitä että nilkka antaa periksi vähän ja kantapää pääsee painumaan varpaita alemmaksi, kuten kuvassa ja silloin pohje kramppaa.

Mulla ei niinkään pohkeiden kanssa ole ongelmia, mutta rankan lenkin lopussa putkelta vääntäessä etureidet usein kramppaa ihan polven yläpuolelta. Väsy siihen varmasti on syynä, mutta onko jotain vinkkejä, mihin asennossa tai tekniikassa kannataisi kiinnittää huomiota putkelta ajettaessa, että tuo helpottaisi?

Markku Silvenius
15.09.2011, 14.19
Ajaa vaan eikä välitä. Mulle tuli joskus joissain maratoneissa koviakin kramppeja..näki miten lihakset veti lommoille kun ne kramppasi. Antaa mennä vaan, vaikka vähän viiltää ja nykii..niin kauan kuin pyörii. Ohitin kavereitakin vaikka kramppaili. Vedin tangon yli lipatkin kun jalka jysähti lukkoon ojan ylityksessä. Sit jatkamaan. Kipu laantui ja palasi vähän ajan päästä uudestaan. Oli vaan niin paskassa kunnossa ja vähän ehkä kuivikin. Yleensä ne vähenee kun kurittaa itseään tarpeeksi.

ppikkupe
15.09.2011, 14.49
Ajaa vaan eikä välitä. Mulle tuli joskus joissain maratoneissa koviakin kramppeja... Oli vaan niin paskassa kunnossa ja vähän ehkä kuivikin. Yleensä ne vähenee kun kurittaa itseään tarpeeksi.

Jees. Jos haluaa välttää kramppeja, niin kannattaa välttää treenaamista. Pyöräilyssä - ja hiihdossa - on onneksi se hyvä puoli juoksemiseen verrattuna, että siinä tulee välillä kevyempiä osuuksia, joilla pääsee huljuttelemaan ja huuhtelemaan lihaksiaan sekä tasaamaan sykettään. Kestävyysjuoksussa täytyy tehdä koko ajan töitä, eikä kannata paljon hapoille itseään vetää.

Jos tuntuu, että alkaa kramppaamaan, niin pitää vain sinnikkäästi lihakset liikkeessä. Mäen päällä hörppy vettä ja tarpeeksi pieni välitys, että pystyy lihakset rentoina pyörittämään. Venytelläkin pyörän päällä voi. Sitten jos lihakset kunnolla kramppaa, niin sitten ne kramppaa.

Ei muuta kuin tulevana talvena paljon erilaisia kyykkyliikkeitä, askelnousuja ja pohjenousuja pitkinä sarjoina. Yhden jalan liikkeinä jos tekee, niin ei tarvitse kummoisia painojakaan. Silloin se on tehokasta, turvallista ja onnistuu kotioloissakin.

Kettu-Pekka
16.09.2011, 06.20
Kiitokset hyvistä neuvoista!!

mutanaama
16.09.2011, 06.49
Suola, magnesium ja nesteytys. Noista jos joku on puuttunut, niin melkein varmasti alkaa kramppaamaan.

Halloo halloo
16.09.2011, 10.23
Minulla tuntui kevätkesällä pientä nykimistä lähinnä illemmalla ajon jälkeen. Hankin magnesiumia purkillisen. Pilleri aamulla, ei mitään nykimistä koko kesänä. Venytellä pitäisi vain enemmän, aamuisin lihasten käynnistyminen vie aikansa.

Nailoni
16.09.2011, 10.24
Onko kyseessä vain tottumisen puutetta uuteen ajoasentoon vai mikähän mättää? Muuten Cannondale olisi houkutteleva hankinta, vauhtia tuntuu löytyvän.
Veikkaan että Cannondalessa on penkki hieman ylempänä ja / tai edempänä, jolloin pohkeisiin kohdistuu erilaista rasitusta kun mihin ovat tottuneet-> kramppia.

Kettu-Pekka
16.09.2011, 10.31
Suola, magnesium ja nesteytys. Noista jos joku on puuttunut, niin melkein varmasti alkaa kramppaamaan.

Olen kyllä vetänyt runsaasti vissyä, 2-4 litraa päivässä, suolaisia ruokia ja magnesiumtabuja kaupan päälle.

Oatmeal Stout
16.09.2011, 11.01
Eikös kaliumin puute ole vielä varmempi tapa hankkia kramppeja?

ppikkupe
16.09.2011, 11.03
Minulla tuntui kevätkesällä pientä nykimistä lähinnä illemmalla ajon jälkeen.

Tarkoitatko elohiiriä? Niitähän tulee kun lihakset väsyy. Itsellä kun illalla nostaa jalat pöydälle ja katsoo telsua, voi elohiiret näkyä pohkeissa ja säären lihaksissa ihan reilusti. Siellä ne touhuaa ja vipeltää - elikäs yksittäiset lihassyyt tekee pieniä supisteluja. Harvemmin niitä esiintyy reisissä ja vielä harvemmin muissa lihaksissa (paitsi silmäkulmassa joskus).

Ei niistä varsinaisesti haittaa ole, eikä ne edes ikävältä tunnu. Tälläkin hetkellä jaloissa tuntuu pientä vipellystä, vaikka olen ollut muutaman päivän syysflunssan takia levossa (tosin joutunut jonkin verran seisoskelemaan ja kävelemään + kevyttä työmatkapyöräilyä). Olen ajatellut, että hermotus siinä vain touhuaa jotain omiaa ja pikkuhiljaa kehittyy.

Tomsson
16.09.2011, 12.08
Liekö toi kaliumin ja kalsiumin päivittäinen yliannostus syy miksen saa oikeastaan ikinä kramppeja? Tai en ainakaan fillaroinnista, huimat 4 tuntiakin saa tykitellä pelkällä vedellä joka on tällä kuntotasolla ja liikutettavalla ruhon koolla ihan tuntuva setti.
Juon päivittäin ~1,5l maitoa ja koko ikäni oon ollut maitokissa :P
"palkkarinakin" on maito joka on tuon päiväsetin päälle.

Halloo halloo
16.09.2011, 12.33
Tarkoitatko elohiiriä? Niitähän tulee kun lihakset väsyy. Itsellä kun illalla nostaa jalat pöydälle ja katsoo telsua, voi elohiiret näkyä pohkeissa ja säären lihaksissa ihan reilusti. Siellä ne touhuaa ja vipeltää - elikäs yksittäiset lihassyyt tekee pieniä supisteluja. Harvemmin niitä esiintyy reisissä ja vielä harvemmin muissa lihaksissa (paitsi silmäkulmassa joskus).

Ei niistä varsinaisesti haittaa ole, eikä ne edes ikävältä tunnu. Tälläkin hetkellä jaloissa tuntuu pientä vipellystä, vaikka olen ollut muutaman päivän syysflunssan takia levossa (tosin joutunut jonkin verran seisoskelemaan ja kävelemään + kevyttä työmatkapyöräilyä). Olen ajatellut, että hermotus siinä vain touhuaa jotain omiaa ja pikkuhiljaa kehittyy.

Sananvalintani oli huono. Ei elohiiri, vaan suonenveto - ei ole tullut, jos oikein nyt muistan, lisämagnesiumin ottamisen jälkeen. En saa provikoita aineen kehumisesta, minulle vain toimiva ratkaisu.

ppikkupe
16.09.2011, 12.49
Sananvalintani oli huono. Ei elohiiri, vaan suonenveto - ei ole tullut, jos oikein nyt muistan, lisämagnesiumin ottamisen jälkeen. En saa provikoita aineen kehumisesta, minulle vain toimiva ratkaisu.

Ok. Itsekin noita napsiskelen. Yksi Lidlin magnseium- ja yksi kalsiumporetabletti 0,7 litran juomapulloon on melko tyypillinen juoma jumppailun aikana taikka sitten lenkin jälkeen ryystettynä. Tiedä sitten onko niillä lisillä mitään oikeaa vaikutusta, mutta tuntuu että tuolla annostuksella neste ainakin imeytyy varsin hyvin.

FillaRilla
18.09.2011, 22.16

Olen kuullur OIKEIDEN maantiepyöräilijöiden puhuvan nilkan toimimisesta ja itsekin kokeillut, että kantapäätä painetaan edelle, jolloin pohje ei joudu juuri lainkaan jännitykseen ja työskentelemään. Tällä kramppi vältetään. Eli juuri kuten kehoitat välttämään, tulisi jalan pelata. ?? Emmää tiä. Tuntuis kuitenkin loogiselta:seko:. Lihaksen säästäminen.

Kettu-Pekka
19.09.2011, 05.26
Tais olla vaan tottumattomuutta maantiepyörään cc:n jälkeen. Nyt ajoin lauantaina saman lenkin ja meni paljon helpommin. Vieläkin lopussa vähän kramppasi mutta ei lähellekkään niin paljoa kuin viiko sitten.

Liekö sitten osuutta ollut yleisellä väsymyksellä. Olin monta viikkoa rääkännyt itseäni aika lailla fyysisesti ja unetkin oli jäänyt väliin. Nyt sitten pidin 6 päivän totaalisen levon ja nukuin hyvin... Sen jälkeen tosiaan taas kulki hienosti.

jaska
19.09.2011, 19.09
Kyllä tuo tottumattomuus on ainakin itselläni yleisin kramppeja aiheuttava tekijä. Heinäkuu meni kokonaisuudessaan maasturilla ja cyklolla ajellessa ja elokuun ensimmäisen maantiefillarilla tehdyn lenkin aikana pohkeet kramppaili armottomasti. Seuraavalla ja samanlaisella lenkillä ei ollut sitten enää mitään ongelmia.

Jake_Kona
04.10.2011, 22.38
Ei tule ongelmia kun ennaltaehkäisee. Eli joka päivä Multikalkki. Sis.Kalsium,D-vitamiini,C-vitamiini ja Magnesium. Kokoa itselläni tasan 2m ja painoa 155kg:sta 128kg:n tänä kesänä. Ennen selkä kipeä jalat aina krampissa ja yleistä potutusta. Nyt en muista milloin olisi selkä tai jalat reistaillut viimeeksi. Auttaa siis kaikkiin vaivoihin. Todistettu on ja toimii. En muuten venyttele ikinä:) ja pyöräilen n. 100km/viikko.

Nesteytys kuntoon lenkillä Nuun -tabletteja 2 kpl 75cl pulloon ja menoksi.

N.N.
30.12.2011, 17.04
mies 46 v., sisäpelejä 2 h/vko + työmatkafillarointi 55 km/vko + pari lenkkiä /vko - kuukausi sitten sulkiksessa iski elämäni kramppi pohkeeseen, onnuin pari päivää, ja nyt sama pohje alkoi varoitella krampista kävellessä, hemmetti. Näin vaikka syön joka päivä Magnex 375 mg:tä ja mielestäni olen juonutkin riittävästi. Mikä avuksi pohkeen kramppailuun?

HeliT
30.12.2011, 17.17
Mikä avuksi pohkeen kramppailuun?
Mulla ainakin auttaa pakara- ja reisilihasten jumien avaaminen kunnon urheiluhieronnalla sekä alaselän nikamalukkojen avaaminen. Syy ei siis välttämättä ole siellä pohkeessa.

N.N.
30.12.2011, 17.22
Hei, tuossa voi olla vinhaa perää: meni alaselkä vähän jumiin viime viikolla toimiston muuttopuuhissa - kiitos vinkistä

Jake_Kona
30.12.2011, 17.23
mies 46 v., sisäpelejä 2 h/vko + työmatkafillarointi 55 km/vko + pari lenkkiä /vko - kuukausi sitten sulkiksessa iski elämäni kramppi pohkeeseen, onnuin pari päivää, ja nyt sama pohje alkoi varoitella krampista kävellessä, hemmetti. Näin vaikka syön joka päivä Magnex 375 mg:tä ja mielestäni olen juonutkin riittävästi. Mikä avuksi pohkeen kramppailuun?

Venyttele hieman ennen ja jälkeen lenkkien ja osta crc:stä nuun-hydraatiojuomatapletteja. Ehdoton ostos.
Myös high5 zero on samallaista.

N.N.
30.12.2011, 17.30
taidanpa kokeilla Jake Konankin suosituksia, kiitokset vain

N.N.
30.12.2011, 18.41
Tilasinkin Nuunit Wigglestä, 8:n tuubin sarjassa taisi tulla edullisempi kpl-hinta - paha vain että samalla mukaan tarttui satasella muutakin tilpehööriä, on tämäkin säästöä...

VPR
30.12.2011, 19.11
Eilen iski aika mojovat krampit molempiin jalkoihin kun pistin spinningissä menemään kadenssilla 223. :D Toki oli pohje ollu jo edellisenä päivänä jumissa ja vetänyt suonta monta kymmentä sekuntia aiemmin samana iltana.

kuovipolku
30.12.2011, 23.49
Jos muut konstit eivät auta, voi kokeilla pohjenostotreeniä: päkiä rappusella, kantapää alas ja kantapää ylös, rauhallisesti tehtynä, molemmilla jaloilla, kohti sataa toistoa, joka päivä, parin kuukauden ajan.

PS ihan kylmiltään kannattaa aloittaa liioitellun varovaisesti, vaikka 2 x 15 per jalka, kuunnella miltä seuraavana päivänä tuntuu ja lisätä toistoja sen mukaan.

N.N.
07.01.2012, 21.16
Venyttele hieman ennen ja jälkeen lenkkien ja osta crc:stä nuun-hydraatiojuomatapletteja. Ehdoton ostos.
Myös high5 zero on samallaista.

Tänään osallistuin cyclocrossin varjo-SM:ään, ennen ja jälkeen reilun tunnin kovatahtista ajoa join pullosta, johon liuotettu kaksi Nuunia. Ei krampannut, vaikka ajon aikana en juonut mitään. Jalassa oli myös ekakertaa kompressiosukat, ehkä nekin auttoivat osaltaan.

VPR
07.01.2012, 22.17
Eilen iski aika mojovat krampit molempiin jalkoihin kun pistin spinningissä menemään kadenssilla 223. :D Toki oli pohje ollu jo edellisenä päivänä jumissa ja vetänyt suonta monta kymmentä sekuntia aiemmin samana iltana.
Pohje alkoi jumittaa keskiviikkona, oli pahimmillaan torstaina ja perjantaina ja ennallaan maanantaina.

Coasting
29.05.2012, 11.24
En löytänyt sopivampaa paikkaa joten kokeilen täällä.

Onko polkemiseni epäoptimaalista kun se ei ota pohkeisiin lainkaan. Pyöritän ihan OK ja reisiin ottaa sekä etu että takapuolelta. Keskityn kunnolla tasaiseen pyöritykseen. Pohkeet on silti ajon jälkeen kun yöunilta olisi tullut. Tämä ei tietenkään ole ongelma, mutta jos jotenkin saisi pohkeita aktivoimalla voimaa lisää niin voisi fillari alkaa etenemään.

HiMa
29.05.2012, 11.32
Minullakaan ei pohjeongelmia ole, ei se kaikille tule. Hyvä niin!

Mutta vinkkiä pohjekramppeihin: kompressiosukat!

Triathlonistit käyttivät niitä tosi paljon Mallorcan tri-kisoissa, kun oltiin katsomassa. Tosin osa kulki säärystimet/sukat jalassa ehkä yötä päivää, kun katukuvassa niitä näki paljon ennen ja jälkeen kisan. Eikös ne ole tarkoitettukin myös palautumiseen, jos oikein olen käsittänyt?

Ikämies
29.05.2012, 11.47
Mutta vinkkiä pohjekramppeihin: kompressiosukat!
Tässä linkissä näkyy olevan juttua kompressiosukkien testauksesta. Noin 2 minuutin TV-uutispätkä löytyy kohdasta 5:00-7:00 min.
http://www.vierumaki.fi/sportpolis-tiede-ja-yrityspuisto/

Nufan
29.05.2012, 12.14
Lidlistä tuli ostettua skins compression sukkia pari paria ja ainakin itsellä tuntui pohkeiden kipu häviävän lähes välittömästi. (nämä ei siis niitä aitoja skins-tuotteita ole, nimi vaan hämäävän samankaltainen)
Pohkeet ollut jatkuvasti jumissa, kun töissä tulee tikapuilla paljon keikuttua ja suunnistamassa on tullut käytyä.

Sukkia käytin siis iltasella ja töissä, ja kolotukset hävisivät.
maksoivat jotain 5€ hujakoilla pari.

Ikämies
29.05.2012, 15.04
Lidlistä tuli ostettua skins compression sukkia pari paria
Kompressiosukkien ja -tekstiilien nimissä myydään kaikenlaista sälää. Itsekin eilen hypistelin uteliaisuuttani noita Lidl`n ns. kompressiosukkia käsissä - joopa joo. Myöskään mikään tunnettu tuotemerkki-nimi ei takaa että kyseessä olisi oikea kompressiotekstiili, ts. että puhutaan lääketieteellisestä kompressiosta ko. tekstiilissä.
Kompressioluokkia on myös erilaisia. On ns. lentosukka (daily) voimakkuutta ja urheilijavoimakkuutta.

Itse olen testannut nyt reilu vuoden kotimaisia ZeroPoint“n kompressiosukkia ja ainakin minulla ne toimivat. En edusta kyseistä firmaa, joten tämä ei ole mainos. Ainoa pikku ongelma näissä ZP:n sukissa on ehkä pukeminen, niitä ei vetäistä jalkaan hetkessä, mutta toisaalta pukemisessa saa sopivan alkuhien. Tästä syystä sukat eivät sovellu tri-kisoihin, koska pukemiseen menee aikaa ja uinnin jälkeen jalat ovat märät. Säärystin voisi olla tähän lajiin nopeampi pukeutumisratkaisu.

Mihin sukat sitten auttaa. Kilpailuajat niillä tuskin paranevat, paitsi ehkä maratoonareilla jotka niitä pääosin käyttävät. Suurin vaikutus niillä on palautumiseen ja kramppeihin (itselläni ei ole penikkatautia, joten en tiedä siitä). Eli sukat tulisi pukea hyvissä ajoin ennen treeniä ja varsinkin treenien jälkeen pitää niitä jaloissa mahdollisimman pitkään, muutama tunti. Maratoonareiden lisäksi toinen suuri käyttäjäryhmä ("dailly-sukille") ovat henkilöt jotka työssään seisovat koko päivän.

Tässä linkissä vielä tutkittua tietoa ZP:n asuista: http://www.vierumaki.fi/wp-content/uploads/2012/04/kompressiourheilussa-2012-testi-web.pdf

arctic biker
05.06.2012, 19.05
Joskus 10vuotta sitten ajoin rankan lenkin kelkkauria pitkin, piti olla nestettä ja kaikki ok. Tuloksena helevetilliset krampit pohkeissa. Pääsin alkumatkan konttaamalla ja sitten hellun autolla kotio. Nyt 59v tuntuu nuo pohkeet aika usein kivikovilta vaikka kuin saunassa niitä hellin. Mullahan ei oo varaa mihinkään hierojan hoitoon, miten nää painesukat mun tapauksessa?

lansive
05.06.2012, 20.27
Kun ei sukkia ole, niin wanhalla kunnon ideal-siteellä saa saman aikaan. Pitää aloittaa alhaalta nilkasta ja uskaltaa vetää riittävän tiukalle. Monta kertaa on tullut yöksi laitettua kun pohkeet olleet aivan tönkkönä. Viimeksi Espoon giron jälkeen oli tarpeen.

snowfake
05.06.2012, 21.22
Ja hevoslinimenttiä pohkeelle niin tekee hyvää :) Tuossa hommassa on kyllä etuna jos edes hiustenleikkuukoneella ajelee ne jalkakarvat, ettei jää puolet tökötistä karvoihin kiinni...

t-man
06.06.2012, 08.54
Magnesiumiakin on hyvää ja huonoa. Jos purkin kyljessä lukee ...oksidi, niin kannattaa kokeilla jotain muuta. Vesiliukoisuus olematonta ja simuloidussa kokeessa liukenee vatsahappoihin maksimissaan 43%. Diasporalissa on magnesium oikeassa muodossa, eli sitraattina (pelkkä vesiliukoisuus 55%) mutta hintaa taas on liikaa. Itse suosin magnecit-valmistetta, jossa hinta on kohdillaan. Niin ja sitä saapi (ainakin) apoteekista ja olomuoto on tabletti. Mitään pätevää tutkimusta magnesiumin saannin lisäämisellä ja lihaskramppien vähentymisellä ei oo, mutta kyllä itsellä ne on ainakin vähentyneet. Täältä löytyi pätevää sekä hauskaa keskustelua: http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/paras-magnesium-t36583.html :)

Jake_Kona
06.06.2012, 09.08
Itse olen yli 10 vuoden aikana kokeillut kaikenlaisia kalkki/magnesium-valmisteita.
Paras on ehdottomasti multikalkki. Siinä on mg lisäksi ca ja d-vit. #kärpästä 5 iskulla;)

arctic biker
06.06.2012, 09.28
hienoa, kuhan taas ajokuntoon piäsen niin käympä kaupoilla, ideaalisiteitä onkin mutta tuo multikalkki tuntuu järkevältä, mullahan ei nykyisin hirveesti pohkeissa kramppeja ole ollut, jalkapohjassa joskus. Tosin en ny niin hirveen rääkkilenkkejä vedäkään.
Voisin kyllä kuvitella että jos Tahkolle lähtisin niin sitte olis...

Kaitsu
06.06.2012, 11.56
Reisien hieronta ja klossien siirto on parantanut pohkeiden tilannetta. Kuvassa MW80 operoitavana:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurminen/images/2012-01-29_17-47_IMG_1964.JPG

Halloo halloo
06.06.2012, 12.14
Luin Yksivaihde.net:stä matkakertomuksen, jossa nuori mies matkasi Keski-Euroopassa. Jalkojen kramppaamiset häipyivät, kun ryhtyi napsimaan magnesiumia, toinen taisi olla Möllerin kalanmaksapillereitä, tiedä sitten kumpi vaikutti enemmän.

--+MM+--
06.06.2012, 12.54
Luin Yksivaihde.net:stä matkakertomuksen, jossa nuori mies matkasi Keski-Euroopassa. Jalkojen kramppaamiset häipyivät, kun ryhtyi napsimaan magnesiumia, toinen taisi olla Möllerin kalanmaksapillereitä, tiedä sitten kumpi vaikutti enemmän.

Tai tottui reissun rasituksiin ja kestavyys parani matkan varrella.

µ

hannupulkkinen
06.06.2012, 13.10
Katselin youtubesta Alpe d' Huesin triathlonia. Melkein kaikilla miehillä oli jalassa pohkeiden yli ulottuvat kompressiosukat. Luultavasti juuri pohkeiden kramppaamista estämässä.

am8119
06.06.2012, 13.52
Kompressiosukkien ja -tekstiilien nimissä myydään kaikenlaista sälää. Itsekin eilen hypistelin uteliaisuuttani noita Lidl`n ns. kompressiosukkia käsissä - joopa joo. Myöskään mikään tunnettu tuotemerkki-nimi ei takaa että kyseessä olisi oikea kompressiotekstiili, ts. että puhutaan lääketieteellisestä kompressiosta ko. tekstiilissä.
Kompressioluokkia on myös erilaisia. On ns. lentosukka (daily) voimakkuutta ja urheilijavoimakkuutta.

Itse olen testannut nyt reilu vuoden kotimaisia ZeroPoint“n kompressiosukkia ja ainakin minulla ne toimivat. En edusta kyseistä firmaa, joten tämä ei ole mainos. Ainoa pikku ongelma näissä ZP:n sukissa on ehkä pukeminen, niitä ei vetäistä jalkaan hetkessä, mutta toisaalta pukemisessa saa sopivan alkuhien. Tästä syystä sukat eivät sovellu tri-kisoihin, koska pukemiseen menee aikaa ja uinnin jälkeen jalat ovat märät. Säärystin voisi olla tähän lajiin nopeampi pukeutumisratkaisu.

Mihin sukat sitten auttaa. Kilpailuajat niillä tuskin paranevat, paitsi ehkä maratoonareilla jotka niitä pääosin käyttävät. Suurin vaikutus niillä on palautumiseen ja kramppeihin (itselläni ei ole penikkatautia, joten en tiedä siitä). Eli sukat tulisi pukea hyvissä ajoin ennen treeniä ja varsinkin treenien jälkeen pitää niitä jaloissa mahdollisimman pitkään, muutama tunti. Maratoonareiden lisäksi toinen suuri käyttäjäryhmä ("dailly-sukille") ovat henkilöt jotka työssään seisovat koko päivän.

Tässä linkissä vielä tutkittua tietoa ZP:n asuista: http://www.vierumaki.fi/wp-content/uploads/2012/04/kompressiourheilussa-2012-testi-web.pdf

Mistäs tuollasia "edullisia" sukkia vois lähtee metsästää ? Vois kokeilla myös lätkässä.

Halloo halloo
06.06.2012, 14.24
Tai tottui reissun rasituksiin ja kestavyys parani matkan varrella.

µ

Voi olla. Tosin ymmärtääkseni ei aivan ensimmäistä kertaa ollut yksivaihteisen kamelin selässä. Pillereitä napsi vasta puolessa välissä reissua ja huomasi vaikutuksen heti seuraavana päivänä.

tempokisu
06.06.2012, 15.19
Yksi magnesium päivässä? Ei, kisu ottaa kuusi 6 kappaletta. Kyllä. Vatsakin pysyy löysänä. Ja Magnesan on paras mun mielestä.
Aiemmin kun oli tiedossa kisaa tai erityis-pitkää lenkkiä, ennen sitä niin karbonaattia eli ruokasoodaa pieneen vesimäärään sekoitettuna.
Myös kylmä-kuuma- suihkuttelu (viimeseksi kylmä) on auttanut lihasten palautumisessa ja voinnissa.
Silti ajoittain tulee karmeita suonenvetoja jalkapohjiin tai reisiin, joskus on kämmenet krampanneet yöllä. Johtunee vähäisestä juomisesta kun olen siinä aika huono.

JTG
06.06.2012, 17.15
+1 miten se menikään,
"pitää ulkoilla enemmän"

arctic biker
06.06.2012, 17.23
Reisien hieronta ja klossien siirto on parantanut pohkeiden tilannetta. Kuvassa MW80 operoitavana:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurminen/images/2012-01-29_17-47_IMG_1964.JPG
Ihan noin radikaalioperaatioon en alakanu kenkien suhteen. Ukko itte on sen kyllä kokenut... Jotain 5 vuotta sitte siirtelin klossit taaemma kuin oppikirja määräs. Tuntui silloin järkevältä ja on sitä edelleen.

Ikämies
06.06.2012, 22.13
Mistäs tuollasia "edullisia" sukkia vois lähtee metsästää ? Vois kokeilla myös lätkässä.
Kompressiosukkien hyödyistä lätkässä valmistui tänä keväänä tutkimus. Testaajina oli Pelicansin pelaajat. Lätkässä sukista ei ole niin paljoa hyötyä kuin esimerkiksi kestävyysjuoksussa. Raportti (opinnäytetyö) löytyy tästä linkistä ZeroPoint casen alta http://www.vierumaki.fi/sportpolis-tiede-ja-yrityspuisto/tutkimustoiminta/toteutuneita-tk-hankkeita/

mutanaama
07.06.2012, 02.04
Magnesium on auttanut kummasti, nyt kun sen on jättänyt pois, niin kaikkea muutakin riesaa on alkanut tulemaan, mm kalvot kiristää jne.. Nyt käydään hierojalla jonkin kertaa ja seistään ryhdikkäänä jääkylmässä vedessä. Mieluummin olisin niitä nappeja popsinut.

tempokisu
07.06.2012, 12.04
. Mieluummin olisin niitä nappeja popsinut.

Niin, mikä estää popsimasta? Ihan ruokakaupastakin saa, ite ostan magnesiumit Hong Kongista ja siis ed viestistä poiketen käytössäni on Magnex, ei Magnesan.

Mun tarvis kans saada vasemman jalan klossia jonnekin päin, osittain "palelu" on myös ihan puutumista, oikea jalka on ihan hyvä. Ongelma vaan on siinäkin etten saa sitä klossia ite edes ruuvattua irti, on sen verran kuluneet ja syöpyneet ne ruuvit...

--+MM+--
07.06.2012, 12.28
Kompressiosukkien hyödyistä lätkässä valmistui tänä keväänä tutkimus. Testaajina oli Pelicansin pelaajat. Lätkässä sukista ei ole niin paljoa hyötyä kuin esimerkiksi kestävyysjuoksussa. Raportti (opinnäytetyö) löytyy tästä linkistä ZeroPoint casen alta http://www.vierumaki.fi/sportpolis-tiede-ja-yrityspuisto/tutkimustoiminta/toteutuneita-tk-hankkeita/

Kovin mutupohjalta vedetty. Ihan kivat, mutta empä tiiä taisi olla tulos.

µ

izmo
07.06.2012, 12.52
viime yönä ranppas ja heräsin siihen sitten....

Vallu
07.06.2012, 13.17
Mulla on zero pointin kompressiosukista ihan päinvastaisia kokemuksia kuin monilla... Juostessa kompressio toimii hyvin ja estää jalkojen kipeytymistä, mutta pyöräillessä tuntuu pohkeet entistä kramppiherkemmiltä sukkien kanssa... Mistä lie johtuu.

Lenkin jälkeen sukat tuntuu taas erittäin hyviltä, laitan monesti ne aamulenkin jälkeen jalkaan jolloin jalat tuntuu tuoreemmilta illalla töiden jälkeen.

OPJarvinen
07.06.2012, 13.37
Tulipa taas yllätyttyä. Ajattelin että mualima olis jo valmis lisäravinne rintamalla. Ei ole, ainakaan Suamen maa.
Eli sama ongelma kuin otsikossa - krampit. Runsaan hikoilun aiheuttama tuttu juttu kun suoloja haihtuu kehosta eikä täydennykset ole kohdallaan. Perinteinen tapa on ollut suolakurkut ja banaanit. Alkanut nyt vaan tökkiin noi ja ajattelin että kun kestävyys-urheilu on niin vanha juttu ja lisäravinne-bisnes kukoistaa että ostanpa kivijalka kaupasta jonkun asiallisen urheilu-valmisteen millä homma hoituu. No ei hoidu. Magnesium-kalium-natrium tuotteet oli täysin tuntematon käsite kaupassa. Hartsport yms. cocktailit menee lähimmäs tai sitten komponentti kerrallaan kasaileen. No, netti-kaupat on ennenkin pelastaneet mutta ko. tuotteita ei suomalaisista netti-kaupoista löytynyt sen paremmin. Pakko oli tilata UK:sta. Asiallisin tuote mitä löysin oli tässäkin keskustelussa mainittu nuun active hydration. Kiitos vaan vinkistä! Tulis nyt äkkiä kun suolakurkutkin loppu ;)

Follow-up
Nyt nolottaisi jos olisin joutunut tyhmemmän miehen valistamaksi. Kiitos TK hyvästä tiedosta :)
Eli mullahan on jo valmiina kaapissa tuota magnesium-kalium-natrium sekotusta. Hintaa on muutaman euron/kg ja löytyy useimmilta jo valmiiksi keittiöstä. Eli pansuola, http://www.pansuola.fi
Nuunin ja muiden valmistajat ovat kehittäneet varsinaisen kultakaivoksen itselleen. Kilohinta on kalliimpi kuin kullalla!

t-man
07.06.2012, 16.12
viime yönä ranppas ja heräsin siihen sitten....

yöllisiin kramppeihin auttaa crampiton tai verapamiili, molemmat toki reseptillä ja suosittelen kokeilemaan magnesiumia ensisijaisena. Mutta jos ed. mainittu ei auta niin sitten lekurilta lappua :)

mutanaama
07.06.2012, 18.19
Niin, mikä estää popsimasta? ... Laho pää.

izmo
08.06.2012, 06.26
yöllisiin kramppeihin auttaa crampiton tai verapamiili, molemmat toki reseptillä ja suosittelen kokeilemaan magnesiumia ensisijaisena. Mutta jos ed. mainittu ei auta niin sitten lekurilta lappua :)

tänäänkin on pohkeet vähän juntturassa... ehkä venyttely ?

Raikku
08.06.2012, 08.24
Mullon aina ollut niin että 7 tai 9 kertaa 10:sta fillaroinnista joku pohje kramppaa. Ei se mitään jos loppuvaiheessa mutta heti alussa kramppaaminen vituttaa.
Kun sitten ei enää spurtata(/pakko ajaa tosi rauhallisesti kertaakaan) tai muuten iskee kramppi heti takaisin. Toinen on jalkapohja, tai ennemminkin varpaat, ne kramppaa myös usein. Varpaat tosin ei niin pahasti haittaa ajamista kuin pohje.

Joskus hyvin harvoin krampannut reisi ja voi pojat että se isona lihaksena tekee aika helvetin herkkää.

mutanaama
08.06.2012, 09.09
Tuo kuulostaa enemmänkin nesteytysongelmalta. Ja nyt se nappi:)

tmile
08.06.2012, 10.06
Kilohinta on kalliimpi kuin kullalla!

n. 10 euron investoinnilla saa vetää nappia naamaan koko kesän eikä kramppaa?

http://www.sinunapteekki.fi/catalog/images/vitatabs%20kalium%20022010.jpg http://www.vitanetti.fi/images/magnesan1.jpg

mutanaama
08.06.2012, 10.39
..Eli mullahan on jo valmiina kaapissa tuota magnesium-kalium-natrium sekotusta. Hintaa on muutaman euron/kg ja löytyy useimmilta jo valmiiksi keittiöstä. Eli pansuola, http://www.pansuola.fi
Nuunin ja muiden valmistajat ovat kehittäneet varsinaisen kultakaivoksen itselleen. Kilohinta on kalliimpi kuin kullalla!

Mä kävin kysymässä paikallisessa liikkeessä samaa sekoitusta ja sain saman neuvon, sillä erotuksella että kehottivat vielä ottamaan magnesiumia erikseen.

PaH
08.06.2012, 11.18
.... sillä erotuksella että kehottivat vielä ottamaan magnesiumia erikseen.

Nuissa makneesiumeissa joutuu vaan kokeilemaan mikä sopii omalle pakille. Väärä valmiste sopivaan aikaan nautittuna
voipi aiheuttaa ns hulivilikakka-ilmiön. Mulla parhaiten / nopeiten vaikuttaa Diasporal, semmoinen annospussi taikka
parikin vaikka mehupulloon sekaan metsään mennessä, niin jopas pysyy kramppimörkö loitolla. Edellyttää tietysti et
malttaa juoda sisällön.

YocceT
08.06.2012, 11.18
Eli mullahan on jo valmiina kaapissa tuota magnesium-kalium-natrium sekotusta. Hintaa on muutaman euron/kg ja löytyy useimmilta jo valmiiksi keittiöstä. Eli pansuola, http://www.pansuola.fi

Jepjep, ja maito (tai maitovalmisteet) ovat palautusjuomiksi riittävän hyviä useimmille. Se ei vaan oo nii proo-meininkiä vetää lasi maitoa jonkun Gainomaxin sijasta.. ja hintakin on vaan murto.osa.
http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article24426.ece

Torppis
08.06.2012, 13.10
Apuja löytyy tärkeysjärjestyksessä
-juo tarpeeksi
-kantapää alhaalla paine
-klossia taaksepäin
Kramppauskynnys siirtyy tietty kunnon kasvaessa, onhan siis polkeminenkin yksi lääke.
Mun hieroja, ex-maajoukkuefutari hymyili noille magnesium-jutuille. Sanoi, että 95% on nesteenpuutetta lihaksessa. Menee suonet lyttään ja jotain. En tiedä, en ole katsonut sinne lihakseen. Tokihan sitä pillereitä popsiessa juopi vettä paljon, eikä tiedä kumpi vaikutti?

mutanaama
08.06.2012, 14.21
Jos pelkkää vettä nauttii, ei niitä korvaavia suoloja ole tarpeeksi. Yksilölliset erot merkkaa kanssa todella paljon.

Kuntoilija
08.06.2012, 14.30
Kun seuraavan kerran tuntuu pohkeessa kramppi, niin heti muutama ihan perus ruokasuolakide suuhun ja vähän tehoja
poljennasta pois hetkeksi ja nestetta perään nieluun. Toimiin ainakin mulla. Hyviä pikkuisia suolapussukoita saa mm.
mäkkäristä, niin ei tarvitse tehdä omia epämääräisiä elmukelmu pussukoita.

JiiPee
08.06.2012, 20.53
Nuissa makneesiumeissa joutuu vaan kokeilemaan mikä sopii omalle pakille. Väärä valmiste sopivaan aikaan nautittuna
voipi aiheuttaa ns hulivilikakka-ilmiön. Mulla parhaiten / nopeiten vaikuttaa Diasporal, semmoinen annospussi taikka
parikin vaikka mehupulloon sekaan metsään mennessä, niin jopas pysyy kramppimörkö loitolla. Edellyttää tietysti et
malttaa juoda sisällön.

Jep +1

Torppis
09.06.2012, 09.19
Jos pelkkää vettä nauttii, ei niitä korvaavia suoloja ole tarpeeksi. Yksilölliset erot merkkaa kanssa todella paljon.
Joo, meinasi perusasiat unohtua. Sovitaanko, että sotketaan meri- ja pansuolaa pienellä magnesium-ripauksella, klossi sisään ja raju rynkytys?

Vedin muuten talvella sinkkiä, tuntui auttavan flunssaan. Niin kuin se mummo apteekissa, tilasi Plasebo-pillereitä, kun ne auttavat niiiin hyvin nukahtamaan. Proviisori myi sitten kalkkitabletteja;"Tässä on erinomaisia Calsium-plaseboja." Win-win.

mutanaama
09.06.2012, 09.51
:) Jaa että plaseboja..

@Pah, kiitos, tuohon ajoittaiseen löysään mahaan löytyi sitten syy.

Kuntoilija
09.06.2012, 14.00
:) Jaa että plaseboja..

@ löysään mahaan löytyi sitten syy.

Sain kerran asiasta hyvät naurut, kun jollakin magnesiumtuotemerkillä oli hcm:lla 40 kilometrin kohdalla ständi ja siitä sai nestemäistä
magnesiumjuomaa, ettei krampit iske viimeisillä kilometreillä. Siitä kun joku tottumaton muutaman lasin naamariin veti, niin saattoi krampeiltä välttyä,
mutta sitä vastoin saattoi pöksyyn lasti lurahtaa :).

arctic biker
09.06.2012, 19.02
No ny mie ideaalisiteet pohkeissa täällä nakotan. Aamuseittemältä kun polkaisen tuohon kilsan päähän Karjalaisen hakemaan niin kerron sitten tuntemukset. Ainu vaan tää aikataulu, tulin neljän aikaan lenkiltä muutakin touhusin ja lämmittelin rantasaunan ja just panin siteet. Noitako pitäs koko aika pitää ja hetikö lenkin jälkeen jos ajaessa ei viiti...

EsaJ
10.06.2012, 07.25
Camelbackiin suolaa 0.5-1 teelusikallinen, ei oo kramppeja ja vesikin maistuu paremalle...

arctic biker
10.06.2012, 07.34
Taitaa näissä kompressiojutuissa oma taikansa olla. Jatkan ideaalisiteitten kanssa tuhraamista.

arctic biker
12.06.2012, 17.59
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/customavatars/avatar30622_1.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?30622-lansive) lansive (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?30622-lansive)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.png Palstajyrä
Kiitos vaan vinkistä. Ajoin eilen 82 kilsaa normaalia vauhdikkaammin varsinkin ylämäet ihan oravan lailla.
Kyllä ideaalisidekompressio mulla toimii.

N.N.
26.06.2012, 16.06
kuulin juuri ihan lääkäriltäni että ainoa oikea tapa laittaa kompressiosukka tms jalkaan on pitää ensin muutama minuutti jalkoja ylhäällä, niin että veri pakenee laskimoista, ja vasta sitten vetää sukan pohkeeseen asti.

arctic biker
26.06.2012, 18.08
Ahaa N.N. Otanpa tostakin vinkistä vaarin. Spassiiba. Sen verran usein olen saanut aikaiseksi ideaalikompressin laitettua että omalla kohalla se ei ihan huuhaata ole, huomenna vaihteeksi nettitilaus (bike-discount) ja parin päivän taulukkolaskentajumpan jälkeen saatan saaha mahdutettua Craftin sukat. Tai sitte jatkan ideaalilinjalla:seko:

N.N.
26.06.2012, 20.38
itse käytän Craftin kompressiosukkia, ne ovat auttaneet jonkin verran ilman jalkojen ylhäällä pitämistäkin. Lääkäri muuten suositteli myös lentosukkien käyttöä arkisin, niin että heti aamusta heittää jalat ylös, rullaa sukan kantapäähän asti, ja parin minuutin päästä vetää sukan ylös asti, niin että jalka on koko ajan ylhäällä. (Minulla on suonikohjuja, siitä kramppaus). Nyt tuli postissa 2XU:n Calf Guard kokoa L, mutta perhana se on muutaman sentin liian lyhyt (187 cm - maasta polven yläosaan 60 cm), taidan kuitenkin ottaa käyttöön.

Pyöräpummi
13.07.2012, 21.55
Pyöräilyssä ei pitäisi pohkeisiin kohdistua rasitusta. Muuten poljentatekniikassa on puutetta.
Poljenta suoritetaan suurimmaksi osaksi vasten polkijan omaa painoa ojentamalla polviniveltä.
Jos pohje alkaa rasittua on se merkki siitä että ei ojennetakaan tarpeeksi polvea(lihakset reiden päällä) vaan ojennetaan nilkkaa (lihakset pohkeessa).

Tämä tulee esille varsinkin putkelta ajettaessa. Voitte itse kokeilla kuinka pohkeet rasittuvat kun alatte ojentelemaan nilkkoja poljennan aikana.

Jake_Kona
13.07.2012, 22.21
Paras kommentti oli tuo (jonkun kertomana) hierojan kommentointi "ettei magneesium popsimisesta ole mitään hyötyä".<br>Kyllä siitä on hyötyä. Jos krampit loppuisivat mg:llä ei urheiluhierojillakaan olisi niin paljon asiakkaita. -12% asiakasmäärän aleneminen ei ole hyvää "pisneksille"<br>Jos juo pelkkää vettä ei sekään ole huono. Keho vain sekoittaa/käyttää verenkierrossa vapaana olevia suoloja.&nbsp;<br>Itselläni kun on unohtunut mg-"tankkaus" useita viikkoja/päiviä tuloksena on ollut kramppeja. Reisissä pääasiallisesti, mutta ovat pohkeetkin oireilleet silloin.<br>2 viikon kuurin tarttee keskeytyksettä jotta ei kramppailisi.<br>Kovempikuntoisella suorituksen hiipuminen ei ole niin näkyvää kun sen voi kompensoida irvistämällä ja painamalla <em>pään/alas/menoksi</em>-asenteella<br><br>

fiber
13.07.2012, 22.25
Keskustelin urheilupotilaisiin erikoistuneen lääkärin kanssa lääkäri Terveystalossa. Hänen mukaansa ei ole lääketieteellistä yksiselitteistä näyttöä, että magnesiumin popsimisesta olisi mitään hyötyä normaalille urheilijalle, joka syö monipuolisesti.

Itse käytin joitain vuosia sitten magnesiumia, mutta en ole enää muutamaan vuoteen sitä tarvinnut. Kun juo tarpeeksi, syö tasaisesti, venyttelee ja nostaa treenimääriä hallitusti, näyttää lihakseni sopeutuvan kasvavaan treenikuormaan hyvin.

Johan Moraal
13.07.2012, 22.47
Viime viikon jo monta päivää ennen sulkavan soutuja rupesin popsimaan magnesiumsitraattia (suussasulava) yliannostuksellakin ja voin sanoa että ikinä eioo ramppana niin paljon kun viime perjantailta klo 20-21 välissä eli ekan neljän tunnin soudun jälkeen. Ihan humbuukki koko magnesium. Ramppi tulee kun mennään liian pitkään ja liian kovaa. Reenin puute eipä mitään muuta.

Pyöräpummi
13.07.2012, 23.02
Kramppaus on hyvin luonnollinen ja tervellinen tapahtuma. Sen tarkoitus on suojella lihasta liiallista rasitusta vastaan niin että sitä ei vaurioitettaisi.
Se että joku kramppaa lihaksensa kertoo enemmänkin siitä että ei osaa annostella harjoituksia tai sitten tekniikassa on vikaa niin että rasitetaan pienempiä lihaksia kuten pohkeita ylenmäärin.
Itse kun ajelen niin aika selkeästi aistin että mikä on se raja jota ei pidä ylittää. Silti on tuntemus siitä että herätettä lihasten sopeutumiseen tulee tarpeeksi. Quadricepseihin tulee mielyttävä lievä kipu ja sitä annostellaan sopivasta sekä pyritään pysymään turvallisella puolella.
Varsinkin niillä joilla on kertynyt painoa joutuvat (quardiceps)lihakset koetukselle koska painon vuoksi niitä on niin helppo "rankaista" niitä.

Yleensäkin kaikki kivut pitäisi ottaa myönteisenä tietona siitä että nyt pitäisi rasitusta tavalla taikka toisella säädellä. Muuten ei hyvää seuraa.

Nykyään kun teen lenkkejä niin puoli tuntia mene verrytellessä. Tämäkin hyvin yksinkertainen ja kulunut sääntö pitää muistuttaa kerta toisensa jälkeen.

Olen vain kuntoilija enkä pyri mihäkään huippusuorituksiin.

oderfa
14.07.2012, 23.31
Entäs sitten minulla, kun suoneenvetoja voi ja tulee myös keskellä yötä pohkeeseen, vaikka alla ei olisi mitää rasitusta. En tiedä muista, mutta itselläni ne sattuvat niin maan perkeleesti ja ovat aivan liian yleisiä. Haittaa myös kummasti jalkapallon pelaamista kun hyvä jos edes yhtä erää voi pelata ennen kuin alkaa vetämään....

Magnesiumia popsin ja kuvittelen ainakin nykyään venytteleväni melko paljon pohkeita juurikin suoneenvetojen yleisyyden takia. Voiko esim. viime vuosien(ja edelleen hiukan) aikana tapahtunut kasvupyrähdys vaikuttaa asiaan(ikää siis 17).

J. Conrad
15.07.2012, 07.31
Pyöräilyssä ei pitäisi pohkeisiin kohdistua rasitusta. Muuten poljentatekniikassa on puutetta.
Poljenta suoritetaan suurimmaksi osaksi vasten polkijan omaa painoa ojentamalla polviniveltä.
Jos pohje alkaa rasittua on se merkki siitä että ei ojennetakaan tarpeeksi polvea(lihakset reiden päällä) vaan ojennetaan nilkkaa (lihakset pohkeessa).

Tämä tulee esille varsinkin putkelta ajettaessa. Voitte itse kokeilla kuinka pohkeet rasittuvat kun alatte ojentelemaan nilkkoja poljennan aikana.

Voin olla taas väärässä, mutta... Silloin kun en osannut vielä pyörittää ollenkaan, vaan käytin vain etureittä pohje oli käyttämätön. Sen jälkeen kun opin pyörittämään jatkuvasti pohjekin alkoi rasittumaan. Osa rasituksesta siis siirtyi pois etureideltä pohkeisiin. Joten täysin erimieltä Pyöräpummin kanssa.

Oma vastaus kysymykseen. Juo tarpeeksi, ja toinen juo tarpeeksi, ja sitten kolmas, juo tarpeeksi. Itse luulin juovani, mutten kuitenkaan juonut. Nykyään jos kramppaa, johtuu yleensä liian vähästä nesteestä, joskus siitä että olen vaan heikko raukka.

Ja lisää tätä veteen tai laihaan mehuun: http://www.luontaistuntijat.fi/Aduki_Atlantin_karkea_merisuola

Saa ainakin joistain S-Marketeista.

Entäs sitten minulla, kun suoneenvetoja voi ja tulee myös keskellä yötä pohkeeseen, vaikka alla ei olisi mitää rasitusta. En tiedä muista, mutta itselläni ne sattuvat niin maan perkeleesti ja ovat aivan liian yleisiä.

Magnesiumia popsin ja kuvittelen ainakin nykyään venytteleväni melko paljon pohkeita juurikin suoneenvetojen yleisyyden takia. Voiko esim. viime vuosien(ja edelleen hiukan) aikana tapahtunut kasvupyrähdys vaikuttaa asiaan(ikää siis 17).

Mulla alkoi noi krampit sun ikäisenä. Magnesiumia olen vetänyt kai tonnin. (35v aikana) Ja sen olen oppinut, että mulla syy ei ole magnesiumin puute. Tuossa Atlantin karkeassa merisuolassa on mukana kaikki meren muutkin mineraalit ja hivenaineet. Suolan makukin on mieto.

Jake_Kona
15.07.2012, 09.45
Tässäkin kävi perinteiset "toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä"-nettikeskustelu.

Itselläni tosiaan pohkeet kramppailivat yhtenään ennen kuin aloitin ca/mg/d-vit.-tablettien syönnin.
Samalla selkäkivutkin pois. Ei kai se mg kaikkia mahdollisia kramppeja vie pois jos työntää kroppansa äärirajoille.
Sitä kuitenkin väittäisin omakohtaisilla kenttäkokeilla, että pitemmälle pääsee.
Itselläni lihakset ovat vasta kehittymässä pyöräilyn rasituksiin joten kaikki on tuoreessa muistissa mitä oli ennen
ja mikä on tilanne nyt.

Tälläisissä asioissa missä rasitusvaikutukset, elämäntavat, liikunnan määrä ja ruokavalio vaihtelevat ei tieteellinen tutkimus
ja lääkinnän alan tietotaito yleensä anna vastauksiksia, muuta kuin yleispätevää kommenttia. Paljolti kun kyseisten ongelmien
kantajat voivat omahoidollisesti saada nopeita omakohtaisia tuloksia. Tieteily antaa kaikki vastauksensa pitkän harkinnan ja näytön jälkeen eli
se on hidas ja yksilöimätön tulosten antamisessa.