PDA

Näytä tavallinen näkymä : CC - Konaan kevyempi välitys

pipa39
09.09.2011, 10.05
Konan sivulla vakiona ovat 46/ 36 ja 11-28 rattaat.

Mikä olisi pykälää kevyempi "ratas-setti" naisfillaristille..tarviiko vain eturattaat vaihtaa ?
Onnistuu varmaan itse vaihdettuna, olisiko linkkiä josta tilaisin / alkaisin suunnittelemaan ratasvaihtoa ?
Onko muuta asiaan liittyvää, tärkeää josta pitäisi tietää ?

Tulee uusi fillari ja edellisestä cc:stä oli vain pienempi eturatas käytössä, takaa vain "4 keskimmäistä".
Suurta eturatasta kokeilin jossakin alamäessä, mutta ei jaksanut kauaa vääntää...
Suosituksia pienemmälle polkuvoimalle ???
Vuoden 2011 mallissa on sama välitys.. : keskinoputeni max 30 km /h.
Ihan työmatkavauhtia ajelen, kilpapyöräily - tyyli ei innosta sinänsä vaan hyvältä tuntuva rento meno.
Kiitos hirveesti noista tulleista kommenteista, lisääkin vastaanotetaan ja varmasti tätä kysymystä miettii moni muukin " nöösi" !

orcatri
09.09.2011, 10.12
Eteen vaikka 42/34. Tai sitten jättää isomman eturattaan ja etuvaihtajan kokonaan pois. Tai sitten laittaa triplakammet. Onhan noita vaihtoehtoja. Toisaalta harjoituksen myötä voima reisissä kasvaa, jolloin suuremmillakin välityksillä vääntäminen helpottuu.

HiMa
09.09.2011, 10.13
Mä olen pärjännyt hyvin, kun vaihdoin 36 tilalle 34:n. Ja takana taitaa olla 12-27.
Mutta ainakin 42 löytyy myös eteen tuon 46 tilalle.

timppa_234
09.09.2011, 10.15
Pienemmäksi eturattaaksi voi vaihtaa 33:n ja taakse 12-30 tiagran. Ne tihentää hieman välityksiä.

Jos vielä pienempiä tarvitaan niin 3-rattainen eteen.

EePee
09.09.2011, 10.37
Erikoinen valinta eteen, kun ovat rattaat niin lähellä toisiaan, jostain on taas saatu erä osia halvalla.. Ihan kompaktikampisettien standardi 50/34 olisi ehkä parempi, 34 hampaisella on hyvä kivuta ja 50 hampaisella saa pidettyä jo jonkinlaista vauhtia tasasella. Konan speksaajalle on sitten käynyt taas niin, että välitysten "loppuessa" yläpäästä, tai itse asiassa kummastakin päästä, on täytynyt laittaa tuollainen älyttömän laaja takapakka, mikä aiheuttaa paljon kahden hampaan harppauksia, joista minä en ainakaan pidä, jos olisi tarkoitus ajaa sujuvasti. Olen ollut todella tyytyväinen 15-25 "junnupakkaan", jossa kaikki välit viimeistä 23-25 harppausta lukuunottamatta ovat yhden hampaan välein. Kunnosta, ajomaastosta ja rengastuksesta on tietenkin kiinni, mutta ainakin tällaisella peruskunnolla ja 32 millisillä marathoneilla edessä 50/34 ja takana 15-25 toimii hyvin. Jos on tarkoitus ajella pääasiassa asfaltilla, kapeammilla renkailla tai on ns. jalkaa enemmän, loppuu välitykset kesken..

kivimaa
09.09.2011, 10.42
Tässä linkkejä:

http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=chainring (http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=chainring)

http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=cassette

http://www.bikepalast.com/findologic.php?keywords=Kettenblatt

http://www.bikepalast.com/findologic.php?keywords=Kassette

+ tietty eBay, varsinkin Saksasta eli www.ebay.de (http://www.ebay.de).

Kiovan Dynamo
09.09.2011, 10.43
Erikoinen valinta eteen, kun ovat rattaat niin lähellä toisiaan, jostain on taas saatu erä osia halvalla...

Tai sitten vaan ne tehtaalla ovat perehtyneet vähän enempi cx-pyörän käyttötarkoitukseen... ;)

Jos on tarkoitus ajella pääasiassa asfaltilla, kapeammilla renkailla tai on ns. jalkaa enemmän, loppuu välitykset kesken..

Tsiisus, mitä jalkoja. :eek:

(50/12*2*90*60)/1000 = 45 km/h. Tuon, kun vääntää krossarilla menemään, niin se on reilut 300 wattia taulussa. Harvalla jätkällä loppuu enää siinä vaiheessa välitykset kesken...

Joo, ei taida löytyä alkuperäiselle kysyjälle ratkaisut eturattaan suurentamisesta. Veikkaanpa, että päinvastoin.

Markku Liitiä
09.09.2011, 10.51
Ihan kompaktikampisettien standardi 50/34 olisi ehkä parempi, 34 hampaisella on hyvä kivuta ja 50 hampaisella saa pidettyä jo jonkinlaista vauhtia tasasella

Ketjun aloittajahan sanoo, että 46-piikkinen eturatas jää käyttämättä, koska jaloissa ei riitä voima. Sinä ehdotat vaihtamaan 50-hampaiseen...

46/36 on muuten varmaan yleisin krossarien eturataskombinaatio, ainakin meillä viime aikoina testattavana olleissa krossareissa.

Edit: Dynamo ehti ensin, kun meikäläisen koneessa tietotekniikka temppuili.

rolle72
09.09.2011, 10.53
Mun hyvin vähäisellä asiantuntemuksella tulee mieleen, että pelkkä pikkurattaan vaihto 34:ään auttaisi luultavasti aika paljon. 34/28 on sen verran kevyt välitys, että sillä pitäisi kyllä pystyä ajelemaan. Ison rattaan vaihtaminen enää 46:tta pienemmäksi tuskin hirveästi vaikuttaa, paitsi jos ei ne voimat siitä lähde kehittymään säännöllisesti ajelemallakaan. Mäkin ajelin omalla syslollani aluksi pelkällä 34:llä, mutta kyllä sille 50:llekin on alkanut nyt löytyä käyttöä.

Sitten sellainen, että käsittääkseni ketjun pituuden muuttaminen saattaa tulla kyseeseen, jos vaihtaa myös isomman rattaan.

Markku Liitiä
09.09.2011, 10.59
Ison rattaan vaihtaminen enää 46:tta pienemmäksi tuskin hirveästi vaikuttaa.

No miksei vaikuttaisi, koska pipa39 sanoo, ettei käytä 46-ratasta (olettaen, että kysyjän nykyisen fillarinkin eturatas on ilmeisesti neljäkutonen) voimien puutteessa lainkaan? Jos pipa39 vaihtaisi ison eturattaan pienemmäksi, voisi sitäkin käyttää. Minusta orcatrin 42/34-neuvo on ihan oikean suuntainen, tosin kahdeksan hampaan ero rattaiden välillä alkaa olla jo aika pieni.

rolle72
09.09.2011, 11.05
No miksei vaikuttaisi, koska pipa39 sanoo, ettei käytä 46-ratasta voimien puutteessa lainkaan? Jos pipa39 vaihtaisi ison eturattaan pienemmäksi, voisi sitäkin käyttää. Minusta orcatrin 42/34-neuvo on ihan oikean suuntainen, tosin kahdeksan hampaan ero rattaiden välillä alkaa olla jo aika pieni.
Kyseessähän on toki henkilökohtainen valinta. Kuten kirjoitin, minullakin alkoivat voimat* säännöllisellä ajamisella kasvaa, että alkoi löytyä käyttöä sille isommallekin rattaalle. Sen pienentäminen sitten vie mahdollisuudet polkea reilummissa alamäissä enää lainkaan. Minusta kannattaa ensin vaihtaa vain pienempi ratas ja pohtia sitä isompaa muutaman kuukauden jälkeen. En edes ymmärrä, miksi molempia olisi pakko käyttää, jos yhdellä pärjää.

* Oikeastaan kunto, jaloissa on ihan varmasti enemmän runtua kuin suurimmalla osalla tämän palstan väestä.

Heli
09.09.2011, 11.06
Pienemmät eturattaat riittää, esim 42/34. Ensisijaisesti tuo pienempi eturatas kannattaa vaihtaa, mutta isomman eturattaan vaihto pienemmäksi tekee siitä käytettävämmän jo nyt. Mitä enemmän kuskille sopivia välityksiä, sen parempi. Mitä sillä 50-hampaisella eturattaalla tekee, jos sen takana kerkeää ensin kulua yksi voimansiirto loppuun, ennen kuin sitä pääsee käyttämään?

Mulla on ollut käytössä 46/36 ja 42/34, ja tykkään että tuo jälkimmäinen on ajettavampi. Sillä pääsee maantiellä ihan riittävän kovaa ja maastossa laskettelurinnettä ylös. Krossarissa nimenomaan pitää rattaiden välin olla mahdollisimman pieni, jotta rattaalta toiselle vaihdettaessa ei vauhti kuole. Suurin osa maastolenkeistä tulee ajettua isommalla rattaalla, joten tuo pienempi eturatas minulla on vain kiipeämisratas.

Mun kammissa on isompana Specialites TA:n ratas bike-components.de:sta (http://www.bike-components.de/products/info/p18286_Kettenblatt-Zephyr--Shimano-MTB-5-Arm--au-en--110mm-Lochkreis-.html) ja pienempi oli Sramin originaali.

nure
09.09.2011, 11.08
Meniskö maasturin kammet, 22/32 ja ison tilalle bash...? Toisaaltaan, voimaharjoittelu olisi kanssa poikaa...

Kiovan Dynamo
09.09.2011, 11.14
Tekaisinpa ihan piruuttaan tuollaisen eskelisen, millä pystyy vähän hahmottelemaan, millä rattailla se ketju kulkee sopivalla pyörityksellä.

http://lp1.pinkbike.org/p4pb7115969/p4pb7115969.jpg

Kolmenkympinkin kyydissä vielä menee ketjulinja aika vinoon 46:llakin eturattaalla.

Pannaan vielä toinenkin kuvatus. Näyttäisi siltä, että 45:n vauhdissa alkaa tulemaan ongelmia nelikakkosella eturattaalla.
Ja tämähän on vielä aivan peruslenkkikauraa normaalille voorumireidelle. :D

http://lp1.pinkbike.org/p4pb7116019/p4pb7116019.jpg

rolle72
09.09.2011, 11.29
Pannaan vielä toinenkin kuvatus. Näyttäisi siltä, että 45:n vauhdissa alkaa tulemaan ongelmia nelikakkosella eturattaalla.
Ja tämähän on vielä aivan peruslenkkikauraa normaalille voorumireidelle. :D
Okei, mun moga. Mun peruskadenssi on yleensä 102–105, joka lienee "en oo ikinä oikeesti reenannu" -tyyppiselle kuskille sieltä nopeammasta päästä.

EDIT: Peruskadenssi = se, mikä menee tasaisella ja alamäissä rullaillessa. Pidemmissä ylämäissä tai putkelta ajaessa tuo putoaa.

Risto Koivunen
09.09.2011, 12.19
Onko muuta asiaan liittyvää, tärkeää josta pitäisi tietää ?

Tarkista että hankkimasi rattaat ovat oikealla pulttijaolla, jotta saat ne kampiin kiinni. Tässä tapauksessa oikea vaihtoehto lienee 5-pulttia 110 mm kehällä.

Jula
09.09.2011, 12.39
Tulee uusi fillari ja edellisestä cc:stä oli vain pienempi eturatas käytössä, takaa vain "4 keskimmäistä".
Suurta eturatasta kokeilin jossakin alamäessä, mutta ei jaksanut kauaa vääntää...
Suosituksia pienemmälle polkuvoimalle ???

Tarkoitatko "4 keskimmäisellä" 4 takapakan puolessa välissä olevaa ratasta vai 4 isointa ratasta?

Mikä sulla on se suurin ongelma? Se, ettei isommalle eturattaalle ole (vielä?) käyttöä vai se, ettei tarpeeksi kevyitä vaihteita löydy?

Pienempi eturatas + 4 keskimmäistä (takapakan puolessa välissä olevaa) takaratasta on loistavia välityksiä ketjulinjan kannalta, jos muille ei ole tarvetta. Eli siinä tapauksessa en näe mitään ongelmaa.

Jos taas tarpeeksi kevyitä välityksiä ei löydy, niin sitten täytyy vaihtaa esim. ne eturattaat pienempiin.

rolle72
09.09.2011, 12.53
[...]
Erittäin hyvin sanottu siellä takana!

timppa_234
09.09.2011, 12.55
Ketjulinjasta on suht tarpeetonta välittää nykyisten ketjujen ja rattaiden kanssa. Suurin edessä ja takana tai pienin edessä-takana toimii aivan yhtä hyvin kuin mikä muu tahansa.

Mutta jos 4 vaihteella pärjää niin 7 vaihteinen napavaihde riittäisi kysyjälle hyvin.

Pirkka
09.09.2011, 13.17
Ketjulinjasta on suht tarpeetonta välittää nykyisten ketjujen ja rattaiden kanssa. Suurin edessä ja takana tai pienin edessä-takana toimii aivan yhtä hyvin kuin mikä muu tahansa...mun kokemus monilla osasarjoilla on aika samanlainen. Toiset ottaa hirmuisesti stressiä jostain ketjulinjasta. Eipä tämä taida juurikaan vaikuttaa rattaiden ja ketjujen kestävyyteen. Onhan se kaunista katseltavaa kun joku viittii vekslata koko ajan rattaita optimaalisen ketjulinjan saamiseksi.

Cycloissa saisi olla kolme eturatasta vakiona, mutta nykymuoti on vienyt kahden suuntaan. Taitaa olla cyclojen pääkäyttö ajella hyväpintaisia tasaisia teitä.

rolle72
09.09.2011, 13.22
mun kokemus monilla osasarjoilla on aika samanlainen. Toiset ottaa hirmuisesti stressiä jostain ketjulinjasta. Eipä tämä taida juurikaan vaikuttaa rattaiden ja ketjujen kestävyyteen. Onhan se kaunista katseltavaa kun joku viittii vekslata koko ajan rattaita optimaalisen ketjulinjan saamiseksi.
Mä ajan miten lystää, seuraavilla poikkeuksilla:

Kun edessä on pieni ratas, takana kaksi pienintä on pois käytöstä, sillä ketju laahaa isompaan eturattaaseen.
Kun edessä on iso ratas, takana kaksi isointa on pois käytöstä pois lukien ihan lyhyet pätkät, sillä ketju menee takarattaalla niin vinoon että rohisee.

2x10-vaihteistosta on siis käytössä 16–18 vaihdetta.

kolistelija
09.09.2011, 14.19
Mä ajan miten lystää, seuraavilla poikkeuksilla:

Kun edessä on pieni ratas, takana kaksi pienintä on pois käytöstä, sillä ketju laahaa isompaan eturattaaseen.
Kun edessä on iso ratas, takana kaksi isointa on pois käytöstä pois lukien ihan lyhyet pätkät, sillä ketju menee takarattaalla niin vinoon että rohisee.

2x10-vaihteistosta on siis käytössä 16–18 vaihdetta.
Onko sinulla jokin vanhempi osasarja käytössä josta puuttuu trimmi?
Campasta/Sramista en tiedä mutta ainakin Shimanon sarjoilla toimii koko takapakka ilman että etuvaihtaja rahisee.

rolle72
09.09.2011, 14.27
Onko sinulla jokin vanhempi osasarja käytössä josta puuttuu trimmi?
Ei, kyllä mulla on trimmi. Ketjun kulma vain on niin jyrkkä, että alkaa kuulua jonkin verran ääntä itse takarattaista. Ei ääntä ilman kitkaa, joten mieluummin välttelen noita trimmin vaativia yhdistelmiä muuten kuin pikku pätkillä.

Jani R.
09.09.2011, 14.32
Kun ketjut on rasvattu oikein ja vaihteet säädetty, niin rengasäänet ja tuulen suhina haittaa enemmän kuin rattaista kuuluvat äänet. 2x10 -vaihteistossa kaikki takarattaat ovat käytettävissä omassa pyörässä.

rolle72
09.09.2011, 14.38
Kun ketjut on rasvattu oikein ja vaihteet säädetty, niin rengasäänet ja tuulen suhina haittaa enemmän kuin rattaista kuuluvat äänet. 2x10 -vaihteistossa kaikki takarattaat ovat käytettävissä omassa pyörässä.
Mahtaako sulla olla kompakti etuvaihteisto kuten mulla? Ei ole säädöistä kiinni, että pieni-pieni-yhdistelmässä ketju laahaa isompaan eturattaaseen. Ketju on pesty ja rasvattu ja vaihteiston säädöt tsekattu viimeksi tämän viikon maanantaina. ;)

Nyt tää kyllä karkaa ihan OT:ksi.

nure
09.09.2011, 15.06
"Cycloissa saisi olla kolme eturatasta vakiona, mutta nykymuoti on vienyt kahden suuntaan. Taitaa olla cyclojen pääkäyttö ajella hyväpintaisia tasaisia teitä."
Ja höpö höpö! Lisää potkua reisiin ja kitinä pois! Kolme ratasta tarpeen siellä missä mäkiä kuten Alpeilla!

Pirkka
09.09.2011, 15.20
..Lisää potkua reisiin ja kitinä pois! Meinaat että sinkulallakin pääsee.

EePee
09.09.2011, 15.23
Tai sitten vaan ne tehtaalla ovat perehtyneet vähän enempi cx-pyörän käyttötarkoitukseen... ;)

Nii-in, mutta aika harvaa cc pyörää käytetään tai myydään sen alkuperäiseen käytötarkoitukseen.

Tsiisus, mitä jalkoja. :eek:

(50/12*2*90*60)/1000 = 45 km/h. Tuon, kun vääntää krossarilla menemään, niin se on reilut 300 wattia taulussa. Harvalla jätkällä loppuu enää siinä vaiheessa välitykset kesken...

Joo, ei taida löytyä alkuperäiselle kysyjälle ratkaisut eturattaan suurentamisesta. Veikkaanpa, että päinvastoin.

Ketjun aloittajahan sanoo, että 46-piikkinen eturatas jää käyttämättä, koska jaloissa ei riitä voima. Sinä ehdotat vaihtamaan 50-hampaiseen...

46/36 on muuten varmaan yleisin krossarien eturataskombinaatio, ainakin meillä viime aikoina testattavana olleissa krossareissa.

Edit: Dynamo ehti ensin, kun meikäläisen koneessa tietotekniikka temppuili.

Ookoo, oli mennyt osa aloittajan kirjoituksesta ohi, mutta niin teiltäkin minun viestistäni. En suinkaan kehota vaihtamaan yksin isompaa eturatasta, vaan kysymyshän on aina kokonaisuudesta takapakan kanssa. Sen sijaan kritisoin 46/36 kombinaatiota edessä, joka mielestäni on huonompi kuin 50/34 ihan vaan rattaiden keskinäisen eron vuoksi. Sehän nyt on selvä, ettei välitys kevenny eturatasta kasvattamalla..

No mutta itse asiasta vielä, oliko tämä "Konan sivuilta" saatu 46/36 - 11-28 välitys nyt sitten siinä vanhassa liian raskaassa pyörässä vai siinä uudeksi suunnitellussa ja jos jälkimmäinen, niin mitkäs olivatkaan ne vanhan pyörän liian raskaat välitykset?

keskinoputeni max 30 km /h.

.. ja jaloista puheenollen, tuo taitaa sitten olla ns. hetkellinen keskinopeus? :)

rolle72
09.09.2011, 15.33
.. ja jaloista puheenollen, tuo taitaa sitten olla ns. hetkellinen keskinopeus? :)
No tosiaan! Mä pusken 34/50:llä yli satasen kadenssilla soololenkeillä n. 27 km/h, ja mulla on lähes varmasti vahvemmat jalat.

nure
09.09.2011, 15.46
Meinaat että sinkulallakin pääsee.

Kyllä joku moisellakin ajaa. Itse en mutta välitys 1x9 ja edessä 35 ja takana 11-21 eikä vielä ole tarvinut taluttaa vastaavilla poluilla millä CC:lläkin ajetaan.

Kiovan Dynamo
09.09.2011, 16.43
Nii-in, mutta aika harvaa cc pyörää käytetään tai myydään sen alkuperäiseen käytötarkoitukseen.

Piru vie. Niitä varmaan Konalla kismittäisi, kun ne tietäisivät, että pyöräilyn suurmaa Suomessa joku voorumivillaristi pitää niiden rattahia hölmöinä. :eek:
Ehkä ne tekevät ne pyörät siihen oikeaan käyttötarkoitukseen ja sitten joku maantiesuccis, joka haluaa väärinkäyttää laitteita, saa ihan itse maksaa tyhmyydestään ja rattaistaan.

Tulee ihan mieleen ne vuosituhannen vaihteen Cannondale Jekyllit, jotka olivat kuulemma pirun huonoja työmatkapyöriksi, kun ei löytynyt tarakkaa ja seisomajalkaa vakiona... No, avulias kauppias asensi vaaditut vermeet paikalleen ja sitten niitä oli silloin Nokian takapihalla ihan yhtä paljon rivissä, kuin nykyään siihen käyttöön raiskattuja krossareita. Eikä sitä silloin pitänyt kukaan hölmönä. Joten menköön nuo viiskymppiset rattaat, lokarit ja lumiauratkin - seuraavaa muotivillitystä odotellessa. :D

Sen sijaan kritisoin 46/36 kombinaatiota edessä, joka mielestäni on huonompi kuin 50/34 ihan vaan rattaiden keskinäisen eron vuoksi. Sehän nyt on selvä, ettei välitys kevenny eturatasta kasvattamalla..

Sehän se kätevä ratastus onkin. Aika perusvauhti tuollaiselle <200 watin kuntoilijalle saattaisi olla ~25km/h, mikä menee aika passelisti 50/23 -välityksellä. Siitä, kun vauhti vähänkin tippuu, niin ollaan hamuamassa pienempää eturatasta ja sieltä sopivat välitykset löytyvätkin taas pakan aivan toisesta äärilaidasta. Eli juuri tuolla yleisimmällä käyttöasteella saa olla koko ajan seilaamassa takapakkaa laidasta toiseen.

Eihän siinä mitään, jos tykkää naksutella, mutta kyllä minä mieluummin lasken eturattaat siten, että ne ovat suunnilleen siinä käyttöalueensa keskivaiheilla. Olkoonkin, että äärilaitojen ero on teoriassa silloin suppeampi. Mutta, kun tällaisella vähän päälle 300 kynnysteholla se ajovauhtikin on aika rajallinen, niin eipä noille mahtivälityksille ole tarvetta. Eli, kullekin tarpeidensa mukaan, turhaa niitä isoja rattaita on mukana kuskata luomassa illuusiota kovasta ajomiehestä, ellei sitä ketjua pysty siinä rattaalla pitämään käytännössä. ;)

rolle72
09.09.2011, 16.53
Sehän se kätevä ratastus onkin. Aika perusvauhti tuollaiselle <200 watin kuntoilijalle saattaisi olla ~25km/h, mikä menee aika passelisti 50/23 -välityksellä.
Vaikka watteja taitaa aerobisella kynnyksellä tulla aika tarkasti tuo 200, mä vaihdan isoon eturattaaseen vasta reilusti yli kolmenkympin (ehkä 33 km/h). :eek:

Tähtäimessä on itsellä pienemmän eturattaan vaihto, luultavimmin 34 -> 38, ettei tarvitse ajaa niin paljon niillä pienimmillä takapakan rattailla.

Polla
09.09.2011, 17.26
Vaikka watteja taitaa aerobisella kynnyksellä tulla aika tarkasti tuo 200, mä vaihdan isoon eturattaaseen vasta reilusti yli kolmenkympin (ehkä 33 km/h). :eek:

Tähtäimessä on itsellä pienemmän eturattaan vaihto, luultavimmin 34 -> 38, ettei tarvitse ajaa niin paljon niillä pienimmillä takapakan rattailla.

Opettele ajamaan sillä 50 T rattaalla ja pitämään kadenssi korkealla, 34 on hyvä lämmittely ja jäädyttely ajoon sekä tietysti siihen jos isolla ei pääsekkään mäkiä ylös. Nyt sä ajat ketjulinja ristissä mikä ei ole tarkoitus. (vai oliko sulla nyt maantiepyörä vai crossari?)

Kiovan Dynamo
09.09.2011, 17.26

Jeps, perskohtaisia juttuja. Yleisesti ottaen vaan neuvoja ei voi jakaa sillä oletuksella, että kaikki pyörittäisivät lenkkinsä yli satasen kadenssilla. Ehkä?

50-38 onkin taas aivan fiksu rataspari eteen, mutta vähän muihin tarkoituksiin, kuin krossihommiin.

Polla: Aja 50-piikkisellä ja pidä kadenssi korkealla? Rolle kertoo edellisellä sivulla harrastavansa yli 100 rpm:n pyöritystä. Siinä alkaa olemaan jo vauhtia sen verta, että mun matematiikalla ei enää tuo kerrottu 200W ihan riitä?

kivimaa
09.09.2011, 17.29
Piru vie. Niitä varmaan Konalla kismittäisi, kun ne tietäisivät, että pyöräilyn suurmaa Suomessa joku voorumivillaristi pitää niiden rattahia hölmöinä. :eek:
Ehkä ne tekevät ne pyörät siihen oikeaan käyttötarkoitukseen ja sitten joku maantiesuccis, joka haluaa väärinkäyttää laitteita, saa ihan itse maksaa tyhmyydestään ja rattaistaan.

Tulee ihan mieleen ne vuosituhannen vaihteen Cannondale Jekyllit, jotka olivat kuulemma pirun huonoja työmatkapyöriksi, kun ei löytynyt tarakkaa ja seisomajalkaa vakiona... No, avulias kauppias asensi vaaditut vermeet paikalleen ja sitten niitä oli silloin Nokian takapihalla ihan yhtä paljon rivissä, kuin nykyään siihen käyttöön raiskattuja krossareita. Eikä sitä silloin pitänyt kukaan hölmönä. Joten menköön nuo viiskymppiset rattaat, lokarit ja lumiauratkin - seuraavaa muotivillitystä odotellessa. :D

Sehän se kätevä ratastus onkin. Aika perusvauhti tuollaiselle <200 watin kuntoilijalle saattaisi olla ~25km/h, mikä menee aika passelisti 50/23 -välityksellä. Siitä, kun vauhti vähänkin tippuu, niin ollaan hamuamassa pienempää eturatasta ja sieltä sopivat välitykset löytyvätkin taas pakan aivan toisesta äärilaidasta. Eli juuri tuolla yleisimmällä käyttöasteella saa olla koko ajan seilaamassa takapakkaa laidasta toiseen.

Eihän siinä mitään, jos tykkää naksutella, mutta kyllä minä mieluummin lasken eturattaat siten, että ne ovat suunnilleen siinä käyttöalueensa keskivaiheilla. Olkoonkin, että äärilaitojen ero on teoriassa silloin suppeampi. Mutta, kun tällaisella vähän päälle 300 kynnysteholla se ajovauhtikin on aika rajallinen, niin eipä noille mahtivälityksille ole tarvetta. Eli, kullekin tarpeidensa mukaan, turhaa niitä isoja rattaita on mukana kuskata luomassa illuusiota kovasta ajomiehestä, ellei sitä ketjua pysty siinä rattaalla pitämään käytännössä. ;)

Cc:tä ei ole tarkoitettu alunperin heikkopeikkojen kulkuvälineiksi, kun niillähän on tarkoitus kovien miesten nostaa/ylläpitää sitä ajokuntoa talvitreenissä niitä kesäisiä alppivuorten ylityksiä varten. Ja eihän pienille ihmisille edes tehdä cc:tä.

Mutta, kun ei satu olemaan kevyitä fillareita tänne Suomen talveen, jolla jaksaisi ajaa pidempää työmatkaa hiekallakin, niin kyllä naista ainakin viehättää se cc. Vai pitäisikö naisten vaan ajaa niillä 13 - 15 kg rautapyörillä?
Vai pitäisikö ostaa se 5teur maasturi, hahaa.

Mä en ainakaan halua pitää yllä mitään illuusiotakaan, että olisin kova ajoMIES.

Kiovan Dynamo
09.09.2011, 17.39
Cc:tä ei ole tarkoitettu alunperin heikkopeikkojen kulkuvälineiksi, kun niillähän on tarkoitus kovien miesten nostaa/ylläpitää sitä ajokuntoa talvitreenissä niitä kesäisiä alppivuorten ylityksiä varten. Ja eihän pienille ihmisille edes tehdä cc:tä.

Anteeksi, mitä minä nyt en ymmärtänyt?

http://www.jsmcelvery.com/photos/2002/cross/umass/um02litka1.jpg

Kerry Litka (http://www.kerry-litka.com/main/wordpress/about/)

A R:nen
09.09.2011, 17.41

Juuri näin. Itselleni ainakin riitti 34/50-yhdistelmän kelvottomaksi toteamiseen yksi lyhyt lenkki (pitihän sitäkin kokeilla 44-ratasta odotellessa) juuri tuosta syystä.

Alkuperäiselle kysyjälle ehdottaisin yhtenä vaihtoehtona myös takapakan vaihtamista johonkin vähän tiheämpään 13- tai edes 12-alkuiseen. Ääripäitä tuolla ei tietenkään laajenneta, mutta ehkä ongelma ei oikeasti olekaan siinä?

Polla
09.09.2011, 17.50
Juuri näin. Itselleni ainakin riitti 34/50-yhdistelmän kelvottomaksi toteamiseen yksi lyhyt lenkki (pitihän sitäkin kokeilla 44-ratasta odotellessa) juuri tuosta syystä.

+1, tosin crossariin tulossa 46 hampainen ensi viikolla. Mutta jos harrastaa jotain aivan muuta kuin sitä oikeaa cc-ajoa niin silloin on aivan sama mikä ratastus siinä pyörässä on, kunhan sillä pääsee itselle passelia vauhtia etenemään

Ja eihän pienille ihmisille edes tehdä cc:tä.

Ootko sä nyt ihan tosissas? mä olen 161 cm ja pyörän rungon koko 41 cm? Pienien cc-runkojen valmistajia on tasan yksi mutta sehän riittää....

kivimaa
09.09.2011, 17.50
Kerry Litkalla on bloginsa mukana NON-custom Terry Valkyrie pyörällä, koska pieniä cc pyöriä ei valmisteta. Mutta tuota Terry Valkyrieta ei ole Terryn sivuilla non-customina!
Toinen mahdollisuus on ostaa se kevyt maasturirunko, ja vääntää siitä se cc-pyörä. Halpaa?

http://www.kerry-litka.com/main/wordpress/bike-fit-guide-getting-started/cyclocross-tips/ (http://www.kerry-litka.com/main/wordpress/bike-fit-guide-getting-started/cyclocross-tips/)

Ja tietenkin, sen luulisi olleen sanomattakaan selvää, että myös naiset, ja pienet, saa, ja ajaakin cc:tä.
Kyse olikin siitä, että naiset ja miksei kuka tahansa muukin saa ostaa hiekkatieajoon KEVYEN pyörän, joka on myös edullinen. Siksi niitä cc-pyöriä ostetaan "väärään" käyttötarkoitukseen.

Mun mielestä, mitä enemmän cc-pyörille on kysyntää, sitä enemmän tulee kilpailua ja hinnat alas ja se on hyvä juttu.
Ehkä joku vielä tajuaa, että pieniäkin, kevyitä pyöriä naisille kannattaisi valmistaa.

Polla
09.09.2011, 17.56
Kerry Litkalla on bloginsa mukana NON-custom Terry Valkyrie pyörällä, koska pieniä cc pyöriä ei valmisteta.
Toinen mahdollisuus on ostaa se kevyt maasturirunko, ja vääntää siitä se cc-pyörä. Halpaa?

http://www.kerry-litka.com/main/wordpress/bike-fit-guide-getting-started/cyclocross-tips/ (http://www.kerry-litka.com/main/wordpress/bike-fit-guide-getting-started/cyclocross-tips/)

Ridley valmistaa 41 cm runkona X-Bow:ta ja X-fireä. Ja viime viikolla yksi 155 cm nainen kävi mun pyörää testaamassa, hyvin passsas. Just to let you know.

kivimaa
09.09.2011, 18.01
Ridley valmistaa 41 cm runkona X-Bow:ta ja X-fireä. Ja viime viikolla yksi 155 cm nainen kävi mun pyörää testaamassa, hyvin passsas. Just to let you know.

Jep, mutta ei sillä cyclocrossia niin tehokkaasti voi ajaa.
Hiekkatieajoon Ridley vielä varmaan meneekin lyhyemmällekkin.

Eli kaksi asiaa siis.

09.09.2011, 18.04
+1, tosin crossariin tulossa 46 hampainen ensi viikolla. Mutta jos harrastaa jotain aivan muuta kuin sitä oikeaa cc-ajoa niin silloin on aivan sama mikä ratastus siinä pyörässä on, kunhan sillä pääsee itselle passelia vauhtia etenemään

Enemmän se siinä väärässä cx-ajossa (maantiellä tai edes kadulla) oikeasti haittaa, siinä ajetaan yleensä pidempään samalla vaihteella ja vaihteelta toiselle vaihdettaessa tarvitsee pienempiä hyppyjä (ja aina jossain välissä sitten sitä laidasta toiseen vaihtoa sekä edessä että takana). Oikeassa cxrossissa taas etuvaihtajaan yleensä tarvitsee koskea vain samalla muutenkin isompaa muutosta tarvitessa.

Polla
09.09.2011, 18.07
Jep, mutta ei sillä cyclocrossia niin tehokkaasti voi ajaa.
Hiekkatieajoon Ridley vielä varmaan meneekin lyhyemmällekkin.

Eli kaksi asiaa siis.

Saisinko mä nyt perustelut tähän? nimim. cycloross kisoihin menossa..... että sitä ei sitten kannata mennäkkään tais edes ajaan ollenkaan noin muutenkaan :D

Enemmän se siinä väärässä cx-ajossa (maantiellä tai edes kadulla) oikeasti haittaa, siinä ajetaan yleensä pidempään samalla vaihteella ja vaihteelta toiselle vaihdettaessa tarvitsee pienempiä hyppyjä.

noh, mä olen ollut ihan tyytyväinen tohon 50/34 maantiekampi satsiin sekä 48/34 kampiin jopa työmatka ajossa, mutta näähän on näitä makuasioita, kuten aiemmin sanoin, mikä itestä parhaalta tuntuu ;)

kivimaa
09.09.2011, 18.40
Saisinko mä nyt perustelut tähän? nimim. cycloross kisoihin menossa.....

Kirjoitin, että naisille ja pienille ihmisille ei valmisteta cc-pyöriä, mutta en sanonut, ettei pieni ihminen voi ajaa cc:llä.
Naisten maantiepyörissä on esim. petite kokoja, muttei cc:ssä. Pitää tilata customina ja se siis maksaa.
Ridleyn lippulaiva cc painaa 7.3kg. Siinä koko 50 on pienin.

Sanoin, että tarpeeksi pieni cc olisi tehokkaampi ajettava cc:nä. Toki jopa minäkin ajan "yli isolla" cc:lläni metsässä ja maastossa. Mä olen 166,5 ja Ridley 41cm koko olisi mulle sopiva maantielle. On toki nykyinenkin. Nykyiseen pyörään vrt. tuo 41cm on vajaa 2 cm lyhyempi.

Pointtini oli myös, että naisille ei valmisteta kevyitä pyöriä esim. arkikäyttöön. Kaverini, joka on 160cm ajaa lastenpyörällä joka painaa 15 kg.

Jos yrität etsiä alle 12 kg pyörää, niitä ei ole pieniä, paitsi niitä naisten maantiefiluja. Mutta niillä ei taida tehdä mitään talviajossa.

Olen myös lukenut paljon netistä juttuja, joissa juuri naiset pähkäilevät tätä pienten pyörien ja varsinkin cc:n puuttumista.

Polla
09.09.2011, 18.44
Kirjoitin, että naisille ja pienille ihmisille ei valmisteta cc-pyöriä, mutta en sanonut, ettei pieni ihminen voi ajaa cc:llä.
Naisten maantiepyörissä on esim. petite kokoja, muttei cc:ssä. Pitää tilata customina ja se siis maksaa.
Ridleyn lippulaiva cc painaa 7.3kg. Siinä koko 50 on pienin.

Ja mikä tekee X-Firestä ei cc-pyörän? paino? vaihdoin alle kevyet kammet ja kisakiekot, paino 7,5 kg.

kivimaa
09.09.2011, 18.49
Saisinko mä nyt perustelut tähän? nimim. cycloross kisoihin menossa..... että sitä ei sitten kannata mennäkkään tais edes ajaan ollenkaan noin muutenkaan :D

noh, mä olen ollut ihan tyytyväinen tohon 50/34 maantiekampi satsiin sekä 48/34 kampiin jopa työmatka ajossa, mutta näähän on näitä makuasioita, kuten aiemmin sanoin, mikä itestä parhaalta tuntuu ;)

Niinpä, kukin tehköön mikä itsestä tuntuu parhaalta.

Mä olen ihan vakuuttunut, että pienempi cc olisi mulle parempi, mutta on hieno juttu, että sä voit ajaa pyörälläsi jopa kisassa.

Minä en kyllä näe asiassa mitään ongelmaa. Jos on, niin perustele.

kivimaa
09.09.2011, 19.01
Ja mikä tekee X-Firestä ei cc-pyörän? paino? vaihdoin alle kevyet kammet ja kisakiekot, paino 7,5 kg.

Tota, tarkoitinko jotenkin niin?
En mielestäni, vaan että X-night: "The most advanced cross frame in the world, winner of 4 worldchampionships: 2006, 2007, the 2009 and 2010".

Siis parasta pyörää ei valmisteta pienenä.
Miksei?

Kyllä mä ainakin haluan, että mulla on niin kivaa kuin mahdollista.

Customina tommoinen fillari, siis hiilikuitu ja suhteessa yhtä kevyt, niin arviolta aika monta teur.

Ongelma ei varmaan ole, että eivät voisi valmistaa, mutta ei ole kysyntää.
Olisi kiva että valmistettaisiin.
Mutta kun ei edes tavan tavallista naistenpyörää saa alle 12 kg niin jossain on jonkunlainen mättö.
(Tähän se kuva siitä pyörästä, jossa on nelikulmainen etupyörä).

Polla
09.09.2011, 19.06
Ainoa erot joka x-firessä ja x-nightissa ovat kuidun laatu ja se että toisessa on intergoitu satulaputki, osasarjaan voi aina vaikuttaa. Geometriat ovat aika pitkälti samat ja x-firellä on myös voitettu huomattava määrä kilpailuja. Kyllä mäkin haluaisin ton x-night rungon ja varmaan jos olisivat varmoja kysynnästä niin valmistaisivat. Annoit sen kuvat että x-fire on kauheeta kuraa jolla ei voi ajaa.

kivimaa
09.09.2011, 19.31
Annoit sen kuvat että x-fire on kauheeta kuraa jolla ei voi ajaa.

En tarkoittanut niin.

Kyllä minä olen lukenut, että sinulla sen kokoinen pyörä on ja ajat cc:tä, mutta en suinkaan tarkoittanut sinun ajoasi. Enhän minä edes tunne sinua.

Tuolla ylempänä tarkoitin yleisesti, että pienet ihmiset eivät voi ajaa isoilla cc:llä NIIN tehokkaasti kuin optimaalista.
Ja lähinnä viittasin yleisesti pieniinn ihmisiin... ja siihen 155 cm kuskiin, joka tietysti voi olla super-cc-kuski 41:lläkin!

Tuolla toisessa ketjussa oli puhe kropan mittasuhteista ja sen vaikutuksesta pyörän pituuteen. Minulla on luultavasti lyhyet kädet ja selkä, mutta en yhtään ihmettele jos jollain on muu geometria.

Joten mene ja voita kaikki kisat ja saa sponsorisopimus pyörä sikahyvillä osilla. Sitten tulee näkyvyyttä naisfillaroitsijille, kysyntä kasvaa, ja Kona ja Ridley maissa tajutaan että... ja the rest is history.

nuubiainen
09.09.2011, 20.06
Eli juuri tuolla yleisimmällä käyttöasteella saa olla koko ajan seilaamassa takapakkaa laidasta toiseen.

+1
Oma kokemukseni on se, että 50/34 ei sovellu mihinkään.
Ei etenkään cyclocrossiin eikä hyötyajoon.

kivimaa
09.09.2011, 20.12
Jotta pysyn aiheessa, niin sen verran, että cc:tä varten voi pitää kahta settiä kasettia, eturattaita ja ketjuja ja renkaita ja kumeja.

Toiset maantielle ja toiset mutaan.

Mutta ainakin sillätapaa mahtuu kämpässään liikkumaan kun ei tarvitse ostaa sitä maantiepyörää. Ainakaan ihan heti. Ainankin niin kauan kun joutuu odotteleen tilin paluuta vihreelle.

nuubiainen
09.09.2011, 21.14
Eturattaita ja ketjuja harva jaksaa kovin usein vaihdella...

Itse vaihdan kiekot ja tarvittaessa polkimet. Parin minuutin homma.

09.09.2011, 21.22
Juu, kyllä pelkät vaihtokiekot riittävät. Kasetit voi tarvittaessa valita vähän erilaisiksi käyttötarkoitusten mukaan.

Risto Koivunen
09.09.2011, 21.25
Talveksi voisi kyllä olla omalla kohdalla ihan fiksua vaihtaa eteen kevyemmät rattaat, lumessa painaessa ei yleensä noita isoimpia välityksiä kauheasti tarvitse. Enpä taida kyllä täksi talveksi ryhtyä toimiin - erityisesti kun arkikäyttöön löytyy toinen pyörä jossa on CC:tä kevyemmät välitykset.

pipa39
09.09.2011, 23.39
Juu, tosiaan kiireessä, töihin lähtiessä tein tuon tarkennuksen, maksimissaan 30...yleisnopeus 20-25 km / h.
Mutta kiitos kaikista neuvoista, kivaa tosiaan ajaa kevyellä pyörällä ympäri vuoden, kelissä kuin kelissä !
Taitaa mennä ne eturattaat astetta pienimmäksi...

Jula
10.09.2011, 14.05
Itse pitäisin sen 36 hampaisen eturattaan, jos ne eniten käytetyt välitykset löytyy siltä ja 4 keskimmäiseltä takarattaalta.

Jos vaihdat eturattaat niin että sulla on pienempi ja isompi kuin tuo 36 hampainen, niin sitten ne sun samat 4 eniten käyttämää välitystä löytyy ketjut ristissä - eli pienemmällä eturattaalla ja pienimmillä takarattailla tai isommalla eturattaalla ja isommilla takarattailla. Mun mielestä sellaisessa päivityksessä ei ole mitään järkeä - erityisesti, kun rattaalta toiselle vaihtaessa joudut seilaamaan sitä takapakkaa edes takaisin.

Sen pelkän isomman eturattaan päivittäminen pienempään esim. 42 hampaiseen voisi olla järkevää, jos haluat käyttää sitä alamäissä ja myötätuulessa, mutta nyt ei riitä jaloissa potku.

Jula
10.09.2011, 15.40
Tuli mieleen, että 40-28 maastokammethan voisi tietysti toimia. Silloin 2 raskainta vaihdetta häipyis ja tulis 2 uutta kevyttä tilalle. Raskaimmalla 40-11 välityksellä pitäis päästä 40km/h, jos tarvii. Sun suosikkivaihteet siirtyis yhden rattaan isommalle takana, eli ei mikään suuri muutos.

Tietääkö kukaan, toimiiko maantie-STI-vaihtajat ja maastokampien kanssa, jos käyttää maantie-etuvaihtajaa?

Kiovan Dynamo
10.09.2011, 16.21
Tietääkö kukaan, toimiiko maantie-STI-vaihtajat ja maastokampien kanssa, jos käyttää maantie-etuvaihtajaa?

Toimii. Voi käyttää myös maastoetuvaihtajaa, jos haluaa. Sitten ne merkkikohtaiset disclaimerit päälle, että kaikki vivut ja vaihtajat eivät toimi kimpassa...

lansive
12.09.2011, 12.52

Toimii. Voi käyttää myös maastoetuvaihtajaa, jos haluaa. Sitten ne merkkikohtaiset disclaimerit päälle, että kaikki vivut ja vaihtajat eivät toimi kimpassa...

Shimanon maastoetuvaihtaja ei ainakaan toimi kunnolla STI-kahvojen kanssa ilman muutoksia. Kahdella eturattaalla sen saa toimimaan, mutta ei erityisen hyvin.

rolle72
12.09.2011, 13.12
Tämän keskustelun innoittamana harkitsen itse isomman eturattaan pienentämistä joko 46- tai 48-hampaiseen. Takapakka on 12–27, joten 46-hampaisellakin pyörittelee ihan rutiinikadenssilla 101 rpm nopeutta 50 km/h.

Eilisen HePo-lenkin pystysuorien nousujen kokemuksella pidän pienemmän eturattaan (34) sittenkin ennallaan.

EDIT: Ja nyt suositan aloittajallekin nimenomaan sen isomman rattaan vaihtamista pienempään. Pienemmän voi vaihtaa, jos huvittaa.

Jula
13.09.2011, 16.22
Shimanon maastoetuvaihtaja ei ainakaan toimi kunnolla STI-kahvojen kanssa ilman muutoksia. Kahdella eturattaalla sen saa toimimaan, mutta ei erityisen hyvin.

Näin mäkin oon kuullut tuosta maastoetuvaihtajasta. Mutta entä maastotuplakammet + maantie-etuvaihtaja? Toimiiko sellainen yhdistelmä hyvin maantie-STI-kahvoilla? Shimanon osia lähinnä ajattelin.

pipa39
13.09.2011, 17.57
Tämän keskustelun innoittamana harkitsen itse isomman eturattaan pienentämistä joko 46- tai 48-hampaiseen. Takapakka on 12–27, joten 46-hampaisellakin pyörittelee ihan rutiinikadenssilla 101 rpm nopeutta 50 km/h.

Eilisen HePo-lenkin pystysuorien nousujen kokemuksella pidän pienemmän eturattaan (34) sittenkin ennallaan.

EDIT: Ja nyt suositan aloittajallekin nimenomaan sen isomman rattaan vaihtamista pienempään. Pienemmän voi vaihtaa, jos huvittaa.

Kiitos, pidetään mielessä, pyörää vielä vähän odotellen..

lansive
15.09.2011, 10.56
Näin mäkin oon kuullut tuosta maastoetuvaihtajasta. Mutta entä maastotuplakammet + maantie-etuvaihtaja? Toimiiko sellainen yhdistelmä hyvin maantie-STI-kahvoilla? Shimanon osia lähinnä ajattelin.

Toimii, jos maastokampien ketjulinjan saa sellaiseksi, että vaihtajan ulottuvuus riittää. Nelikanteilla ongelmaa ei olisi kun akselin pituudella voi säätää mihin rattaat tulee. Toki ketjulinjaa muutenkin pitää sitten katsoa, ettei mene ihan pieleen.