PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lahden Kuvarastit

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6

Firlefanz
12.09.2019, 11.14
https://www.youtube.com/watch?v=vhJDtFXblXM

Mutta kun sinä ainoana päivänä kun olisi ollut otollinen tai oikeastaan aivan loistava tilaisuus - eli olisi ollut aikaa ja mahdollisuus, ei olisi ollut hemmetinmoista tuulta eikä sateita ja olisi vieläpä ollut kesäisen lämmintä ja aurinkoista - pää ja kroppa sanoivat kumpikin heti aamusta "Ei minnekään Lahteen! Katsotaan jos sitten illansuussa ehkä jonnekin Nurmijärvelle."

Onhan tuo mukava paikka - eikä ainoastaan lahtelaisessa asteikossa - jonne ajaisi ihan mielellään vaikkei siellä olisi edes rastia haettavaksi. Eikä se ole siitä miksikään muuttunut vaikka olemme siirtyneet syksyyn!

No, katsotaan onko lauantaina ohjelmassa semmoinen fuga solitaria vai sittenkin joku porukkalenkki...

telipyörä
14.09.2019, 19.46
Lässähtikö tämä homma muuten vaan vai onko tämä liian vaikea? Voinko vaihtaa hevosta kesken kaiken?

vihtis83
14.09.2019, 20.13
Ei oo vaikea, ei ole nyt vaan sitkeän räkätaudin jälkeen jaksanut muuta ajella kuin työmatkat.

tommi2
14.09.2019, 20.17
Kyllä mäkin ton tiedän, mulla vähän lässähti... en meinaa keksiä uusia rasteja.

Firlefanz
14.09.2019, 20.34
Lässähtikö tämä homma muuten vaan vai onko tämä liian vaikea? Voinko vaihtaa hevosta kesken kaiken?

Eihän se voi olla liian vaikea jos sen löytäisi paljasjalkainen helsinkiläinen joka ei ole ikinä asunut Lahdessa eikä ole edes käydessään viipynyt yön yli kuin parilla hassulla kerralla. Lässähtämiseen on syynä luullakseni erityisesti (1) ihan paskat ajokelit ja (2) ihan paskat lahtelaiset sekä yleisesti (3) se etteivät kuvarastit enää pitkään aikaan ole ollut niin sanottu seksikäs laji, mistä seuraa (4) että harrastaakseen kuvarasteja pitää olla vapaa ja itsenäinen ajattelija joka ei pelkää leimautumista nössöksi tms ja sellaisista fillareista ei Lahdessakaan kovin suurta pelotonia muodostuisi.

Mutta yksi on varmaa: rastia ei vaihdeta, sitä haetaan kunnes se on löydetty! Anna lisävihje jos siltä tuntuu tai huvittaa, mutta säästä se helppo vihje viimeiseksi. Lisävihjeen tarkoitus onkin etupäässä antaa niille jotka rastin kyllä tietävät mutteivat ole viitsineet sitä hakea sellainen virtuaalinen potku persuksiin.

PS Olen minäkin kuvarastiharrastajana yksi iso paska. Samaan aikaan kun toiset ajavat päivä- ja yökaupalla ja säässä kuin säässä Ruskaa, minulle sääennusteen sadetta kuvaavat merkit ja tuulen voimakkuuden kertovat lukemat ovat olleet ihan liikaa...

Firlefanz
14.09.2019, 20.52
tommi2, ota Lahden kartta, sellainen paperinen, taitettava ja aukilevitettävä, laita silmät kiinni ja tökkää sormella johonkin. Arvioi etäisyys vanhaan rastiin. Jos se on alle 10 km, piirrä suunnilleen kilometrin säteinen ympyrä. Tunnet varmasti sen sisälle jääviä paikkoja ja nurkkia ja valitsen jonkun sopivan rastiksi. Jos et tunne, näet kartasta varmasti jotain mielenkiintoista tai edes rastiksi mahdollista. Joka tapauksessa sulla on nyt paikka johon rastin viet. Simple as that.

Tai sitten voit mennä pääkaupunkiseudun tyyliin teemalinjalla. jos rastina on laituri, funtsaa hetki mihin laitureihin rastin voisi seuraavaksi viedä. Jotkut funtsimistasi on varmaankin jo käytetty rasteina mutta ihan yhtä varmasti ei ihan kaikkia. Tai jos rastina on keltainen talo tai rasti on Ohrakadulla, laita rastiksi toinen keltainen talo tai vie rasti Spelttikadulle. Pääasia ettet rupea tuijottamaan tyhjää paperia, jää odottamaan taiteellista inspiraatiota ja tunne niin ankaraa kammoa uuden rastin laittamista kohtaan että lässähdät kuvarastifillaristina ihan turhan takia!

tommi2
14.09.2019, 21.13
^Hyvä vinkki, mutta tuo ei ole ongelma, vaan se että olen nyt 2x tarjoillut vanhaa rastia... lahti on postimerkin kokoinen kauppala ja lähes joka pala on rastitetttu jo.

vihtis83
14.09.2019, 21.38
Ei kai se niin vakavaa ole vaikka jotain vanhaa tarjoaa uudestaan? Ja kyllä ihan keskustankin alueella on paljon potentiaalisia kohteita missä rastia ei ole vielä ollut. Vielä kun aluetta alkaisi laajentaa itäiseen Lahteen entisen Nastolan alueelle, alkaisi olla jo runsauden pulaa rasteista. Kai tämän ketjun säännöt sen alueen kuitenkin kelpuuttaisivat kun Lahtea kuitenkin on, vaikka ei aina taida tuo 20km torilta riittääkään? Jos nyt sinne sitten kukaan enää viitsii ajella kun ei näitä lähirastejakaan aina jaksa :)

Firlefanz
15.09.2019, 01.01
tommi2, tee kerrankin niin kuin neuvotaan! Ettei tarvitse käskeä.

Kaikki paikat Lahdessa on rastitettu vain sinun tympiintyneen keski-ikäisen äijänkorviesi välissä! Kun vähänkin katsoo ympärilleen, seisoipa sitten missä tahansa out there tai istuipa jossain persiillään ja tapitti jonkinlaisen näyttölaitteen kuvaa, näkee ja löytää useitakin rastimahdollisuuksia.

Tehdään homman helpottamiseksi vielä niin että puolitetaan sen ympyrän säde 500 metriin ja otat sen fillarisi ja kuskaat sen ja itsesi sinne. Lupaan ja takaan ettei siinä mene viittä minuuttia enempää tai, no, sanotaan varttia enempää kun sulla on jo hyvä tai ainakin kelvollinen rasti ja pari kuvaa siitä ja fillaristasi. Sitten vain päivän kuntoon, reittiin ja säähän sopivana tempoajona hakemaan se koko ajan tiedossa ollut vanha rasti. Kuva räps ja se on siinä, fillarin voi suunnata minne haluaa ja ajaa niin pitkään kuin huvittaa tai on aikaa. Joskus kotiin palattua valitsee kuvat ja postaa viestin kuvarastiketjuun. Aikaa ei ole mennyt paljon ja sen ajan mikä on mennyt olisi voinut huonomminkin käyttää.

Ja sitten se yksi asia ellei se kaikista tärkein: usein on niin että kivaa ja hauskaa kokee silloin kun (a) on tehnyt jotain hullua missä ei ole ollut oikein järkeäkään eikä missään tapauksessa mitään mikä olisi luvannut että tekeminen on kivaa ja hauskaa ja/tai (b) on tehnyt jotain mikä on ollut pakollista tai minkä on asettanut itse itselleen pakoksi Eli nyt vaikka kuvarastin hakemisen, oli se sitten lähellä tai kaukana tai omien reittien varrella tai ihan muualla jossain minne ei edes kiinnosta ajaa.. Se sitten monasti yllättää että kivuus ja hauskuus tulevat nurkan takaan ja lyövät putkenpätkällä päähän.

Mutta paskaako mä tässä turhaan yritän motivoida miestä tai johdattaa häntä vilvoittavien vesien äärelle....

tommi2
15.09.2019, 08.49
Kiva kun jaksat motivoida ja loistouutinen että vanha rasti ei ole maailmanloppu. Tykkään meinaan hakeas rastin ja sitten napata kuvan, mutta tässä ei tule tutkittua oivallista vanhojen rastien karttaa ja uuden rastin suunnittelu tämän avulla oli mielestäni hiukan tylsää. Katotaan miten into lähtee kasvamaan, fillaroinnissa on sama juttu kun esim. punttien nostelussa. Multa parikin tyyppiä on kysynyt että miten olen jaksanut nostella yli 40 vuotta puntteja, sekun on niin tylsää. No vastaus on se, etten ole tehnyt siitä koskaan pakkoa, aina on menty fiilisten mukaan. Ehkä jos olisin seurannut ohjelmaa x saattaisi nostelu jopa näkyä jossain, mutta taatusti olisin lopettanut vuosikymmeniä sitten.

Nyt on taas maastoajo napannut, ei osu rastit (ainakaan nyt) noille reiteille.

Firlefanz
15.09.2019, 10.03
Motivointi on hyödyksi itse kullekin, niin kuin opettaminenkin: samalla motivoituu tai oppii itsekin. Mutta noin yleisesti: jos joku on tylsää, ongelma voikin piillä tavassa jolla sitä on tehnyt ja ratkaisu on silloin yksinkertaisesti tehdä toisella tavalla. Uuden rastin keksiminen voi olla helpompaa ja kenties jopa hauskempaa kun tekee siitä itselleen pikatehtävän tai haasteen rajaamalla mahdollisuudet ja sitten yksinkertaisesti "tarttumalla rautaan",

Jos maastoajo taas maistuu, se on pelkästään hieno juttu. Kuvarastit saavat silloin olla tauolla tai vain kiinnostuneen (ja toivottavasti silloin tällöin myös vähän huvittuneenkin) seurannan varassa. Sitten kun tuntuu siltä että vaihtelu virkistää voi palata mukaan kuvioihin tai silloin kun rasti näyttää osuvan niin kohdalle voi tehdä vierailun ketjuun. Ainoa mitä ei saa tehdä on uskotella itselleen että uuden rastin keksiminen on vaikeaa, hankalaa, tylsää tai mitään muutakaan siihen suuntaan!

PS Olin muuten näin > < lähellä sitä että olisin ehdottanut että nyt jokaikinen Lahden kuvarastiharrastaja, niin aktiivinen, satunnainen, säännöllisen epäsäännöllinen kuin vain passiivisesti seuraava, keksii (tai poimii valmiin idean pääkopastaan) kolme kuvarastia - vaikkapa yksi kaupungilta, yksi maantieltä ja yksi ulkoilutieltä tai polulta haettava - ja lähettää ne maanantaihin mennessä yv:nä tommi2:lle. Täytyyhän hyvän miehen kuvarastiharrastus pelastaa! Eihän se saa näin typerän syyn takia lopahtaa! (Kirjoittamattoman herrasmiessopimuksen mukaisesti kukaan ei olisi sitten hakenut "omaa" eli lähettämäänsä rastia.)

tommi2
15.09.2019, 10.50
^Tosta nyt melkein sivullinen tulkitsisi että koko rasteilu on meikäläisen harteilla täällä :D. Kyllä mä nostaisin paikallisista jalustalle herra vihtis83:n. Ei tästä nyt kannata tehdä numeroa, jos itse kukin on joskus sivummalla, allekirjoittanut liittyy rasteiluun kun alkaa taas rastit vetämään. Silloin kun on hyvä fiilis, aihetta rämpytetään monta kertaa päivässä uuden rastin toivossa ja kun se tulee, niin polttelee päästä ajelemaan. Jatkakaa.

Firlefanz
15.09.2019, 12.41
tommi2:ta on vain niin kiva kiusoitetella - jo senkin takia että tietää että hän sen hyvin kestää - ja tommi2 nyt sattui olemaan se joka parin viikon sisällä toistamiseen valitteli sitä miten uuden rastin keksiminen on vaikeaa, jopa niin vaikeaa että kuvarastiharrastus sen vuoksi lässähti.

Eli ei siinä sen suurempaa henkilökohtaisuutta ollut - ja samansisältöisiä valituksia ja selityksiäkin on kuultu muissakin kuvarastiketjuissa, joten suuntasin sanani tommi2:ta ja Lahden kuvarasteja laajemmalle yleisölle. (Minultahan ei tunnetusti puutu sellaista lievästi mahtipontista ja vähän itserakastakin kansanvalistajan kautta maallikkosaarnaajan asennetta jota tarvitaan että kokee semmoisen tehtäväkseen..,)

Mutta yhtä lailla: pienessä maassa jokaista tarvitaan! Ei ole varaa heittää lahjakkuuksia hukkaan!

vihtis83
15.09.2019, 13.41
Hyvä sää innosti ajamaan joten tuli käytyä Mukkulan venerannassa (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6765075.424767712&e=426728.54491444945&title=Veneranta&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190915/a0273ff0c8fa5b6458028f18161d2198.jpg

Uusi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190915/8a803d39f6671f3457fb22f03887598d.jpg

vihtis83
20.09.2019, 15.26
Viikonloppu alkaa joten vihjataan vaikka eihän tämä nyt vaikea ole. Eli edellisen tapaan tämäkin rasti on järven rannassa.

Firlefanz
20.09.2019, 23.55
Eihän se vaikea ole. Ei ainakaan vaikeampi kuin se rasti jossa linnut olivat valkoisia.

Saattaakin olla että sen vuoksi rastinhakukynnys onkin itse asiassa noussut, jos ja kun moni kuvarastiharrastaja kokee että hommassa olisi sellainen pelkän suorittamisen maku. Mulla on jos saa itseään kehua aika hyvä rastinhakumoraali, mutta niin vain olin jo Pukkilassa asti ja sitten en yksinkertaisesti viitsinytkään jatkaa edes Orimattilaan vaan ajoin Myrskylään ja Koskenkylään.

Tai mistä minä mitään tiedän. Voihan se olla vaikka niinkin että lahtelaiset eivät yksinkertaisesti lähde hakemaan rastia jos se on heidän kannaltaan väärällä puolella kaupunkia tai jotain sentapaista.

PS Huominen sää näyttää vähän liiaksi sellaiselta kestomärältä. Lyhyt sade kyllä vielä menettelee, mutta jatkuva sade, vaikka se välillä taukoaisikin, syö ainakin oman maantieajomoraalini.

tommi2
21.09.2019, 08.17
Tunnustan ihan suoraan, että harrasteajo jää "talvella" (eihän nyt mikään talvi ole). Työmatkaa tulee kuitenkin satanen viikossa. Ihan vaan idiksenä, ehkä vaatisi uuden ketjun, mutta olisikohan jengillä isompi motivaatio ajaa, jos "talvirastit" olisivatkin sellaisia, että rastin tunnistaminen riittää ja sitten voi laittaa oman pyörärastin. Kyllä mä tonkin tiedän missä se on, en ole kuitenkaan hakemassa :).

Firlefanz
21.09.2019, 09.19
Kuvarastien kaksi suurta ongelmaa ovatkin yleisesti - siis muuallakin kuin Lahdessa:cool: - se että (1) laji ei ole enää ollenkaan seksikäs, trendikäs eikä hohdokas ja jännittävä ihan pelkkää uutuuttaan kuten joskus aikoinaan, ja (2) on aivan liikaa fillaristeja jotka kyllä tietävät missä rasti on mutta eivät kuitenkaan ole sitä hakemassa (eivätkä hae sitä vaikka miten maanittelisi)

Kaikenlaiset kuvarastiharrastajat ovat kuitenkin tervetulleita ja kaikenlaisia tarvitaan, myös niitä jotka hakevat rastin - jos ylipäätään hakevat - vain jos se sattuu sopivasti heidän työmatkansa varrelle. Ei mulla ole mitään halua eikä kiinnostusta arvostella ketään. Ja ehkä se on loppujen lopuksi ihan okei ja sopiva juttu kaikille muille paitsi harvalukuisille kaltaisilleni lajifanaatikoille että rastit vaihtuvat kun vaihtuvat parin-kolmen viikon välein silloin kun ei satu olemaan sesonki tai kun ketjussa ei ole poikkeuksellisen aktiivinen pyrähdys meneillään.

Kuitenkin mielestäni olisi helkkarin paljon parempi ja oikeastaan aivan saatanan välttämätöntä että kuvarastiketjussa on semmoinen kahden käden sormilla laskettava määrä aktiivisia, korkealla hakumoraalilla varustettuja fillaristeja, joille *kaikki* syyt, perustellutkin, olla hakematta tietämäänsä ja tunnistamaansa rastia, sijaitsipa se sitten missä päin kaupunkia tahansa ja vaatipa se sitten kahdenkymmenen kilometrin koukkauksen tai ei, ovat pelkkiä tekosyitä.

Jos mä nyt vetäisin sadekelin ajoasun päälleni ja kävisin ******järven uimarannalla ja laittaisin sen jälkeen uuden rastin, niin olisiko koko helkutin Lahdessa yhtä ainutta kuvarastifillaristia jota oikeasti kiinnostaisi? (Tässä vaiheessa tommi2:n pitäisi tuntea pisto sydämessään ja hän olisi jo omantuntonsa pakottamana hypännyt sinkulansa selkään...) Tai no, tuo oli aika töykeästi, rumasti ja kohtuuttomastikin sanottu. En kuitenkaan vedä sanojani takaisin, esitän vain vilpittömän anteeksipyyntöni niille jotka kyllä tietävät keitä tarkoitan.

PS Mutta hetkinen: meinaatko samanlaista systeemiä kuin "Koko Suomen kuvarasteissa", jossa vanhalle rastille ei tarvitse ajaa (eikä uutta rastikuvaakaan varten tarvitse erikseen käydä ajamassa)? Whatever floats your boat sanoisi tähän englanninkielinen.

Mutta alkujaanhan kuvarastit olivat ymmärtääkseni ensisijaisesti ajokilpailu eikä tieto- tai siis tunnistamiskilpailu. Sitten siinä vain kävi niin että osaa harrastajista viehätti ehkä jopa ajamista enemmän vähemmän tunnettujen tai vaikeampien rastien laittaminen ja sellaisten etsiminen eri tavoin tiedonhaun, satelliittikuvien, karttojen, StreetView'n ynnä muiden avulla "virtuaalisesti ajaen".

P

tommi2
21.09.2019, 10.51
^Joo jotain tollasta meinasin. Tiedän kyllä, että se olisi "huonompi" (toki riippuu keneltä kysyy), mutta saattaisi tuoda talviaktiivisuutta. Ainakin muisteluni mukaan tämä topiikki on lähes kuollut talven ajan.

Ei pistä sydämeen, itseasiassa olen ylpeä etten stressaavan elämän keskellä ole tehnyt harrastuksesta stressiä. Ajetaan miten huvittaa ;). Liian monille harrastuksetkin ovat nykyään suorittamista ja tiedän että on ihmisiä, joille moinen on palkitsevaa, kuten on ihmisiä joille ei.

Firlefanz
21.09.2019, 11.58
Työmatkat ovat suorittamista, piste,

Ei se että kokee jonkin asian tarpeelliseksi jonkin yhteisen hyvän (josta hyötyy ja nauttii itsekin) vuoksi ja että ottaa sen tehdäkseen tarkoita että siitä syntyisi stressiä tai että sen tekeminen olisi suorittamista. Nämä ovat asennejuttuja - ja kuten olen jo usein todennut: sun asenne on tässäkin ihan perseestä:rolleyes: - ja asenne on yllättäen se joka usein määrää fiiliksen ja jos joku asia tuottaa hyvää fiilistä, niin eihän se - saakeli soikoon:D - voi mitenkään olla stressaavaa eikä siitä koe saavansa palkintoa että on sen tehnyt *koska sen tekeminen on jo itsessään se palkinto*!

Mä en yleensä koskaan hauku ketään tyhmäksi enkä pyri osoittamaan kaikille että katsokaa mikä idiootti, mutta nyt teen lievan poikkeuksen: Dummkopf!

tommi2
21.09.2019, 12.16
Okei, nielaisin syötin ja jatkan: pointti onkin tossa "tuottaa hyvää fiilistä". Nyt ei kuvarasteilu tuota hyvää fiilistä. Työmatkoista olen ihan samaa mieltä, mutta fillari on oikeastaan ainoa järkevä tapa suorittaa nuo. Allekirjoittaneella oikeastaan ainoa tapa luoda jatkuvuutta harrastukseen on tehdä se ihan sen mukaan mikä huvittaa. Ei tulostavoitteita yms. meikäläisellä, siis miksi ei tekisi juuri noin?

Firlefanz
24.09.2019, 22.44
Mä en yleensä koskaan hauku ketään tyhmäksi enkä pyri osoittamaan kaikille että katsokaa mikä idiootti, mutta nyt teen lievan poikkeuksen: Dummkopf!

Selvennyksen vuoksi: ylläoleva oli tarkoitettu vain ja yksinomaan kommentiksi tommi2:n ideaan ottaa varsinaisen kuvarastiketjun - jonka hän kokemukseensa nojaten uskoi jämähtävän paikoilleen koko talveksi - rinnalle toinen Lahden kuvarastiketju, joka toimisi samoilla säännöillä kuin Koko Suomen kuvarastilenkki.

Pidin ajatusta harvinaisen tyhmänä, koska arvelin tai olin varma että se merkitsisi käytännössä lopullista kuoliniskua oikealle kuvarastiketjulle. Eihän kukaan enää viitsisi hakea rastia sen vuoksi että hänellä itsellään oli hyvä idea tai jo hyvä kuva uudeksi rastiksi eikä sitä pääsisi käyttämään muuten kuin hakemalla ensin vanhan! Ja sitäpaitsi kuvarastiketjujen eräs tärkeä lähtökohta ja olemassaolon oikeutus oli että niiden funktio oli lisätä tai ylläpitää fillarilla ajoa, tuoda lisä- tai sivumotivaatiota, -potkua, -huvia tai -iloa siihen ajamiseen mitä itse kukin harrasti. Nythän sekin vähä jäisi kokonaan pois!

Mutta ihmisellä on oikeus tunnustaa olleensa mahdollisesti ihan väärässä. Saattaahan tuo toimiakin. Ja onhan aktiivinen kuvarastiketju aina parempi. Sitä paitsi: voisihan kuvarastiketju mallia new and improved olla ikäänkuin hybridi: ne jotka niin haluaisivat tai itseltään edellyttäisivät voisivat ajaa vanhalle rastille ja muut voisivat hakea sen tunnistamalla ja laittamalla StreetView- tai Karttapaikka-linkin. Uudessa rastissa pitäisi edelleenki näkyä laittajan oma pyörä, mutta kuva saisi olla vanhempikin tai sen voisi kuten nykyäänkin käydä erikseen ja tuoreeltaan ottamassa. Molempi parempi!

Minun puolestani voitte päättää asiasta vaikka huutoäänestyksellä. Tai ehkä on paikallaan ja oikein että asiasta tekee päätöksen nykyisen Lahden kuvarastiketjun avaaja ja kuvarastikartan ylläpitäjä. Tai yksinkertaisesti voidaan toimia niin että tommi2 sen avaa rinnakkaisketjun ja laittaa vaikka nykyisen vanhan rastin ensimmäiseksi "haettavaksi" rastiksi.

PS Minä katson itseni ei-äänivaltaiseksi. Mutta on mulla pari kuvaa joita voisin uudessa kuvarastiketjussa käyttää. Voihan Lahteen ajaa ihan muuten vain (siis jos mukavia syysajopäiviä vielä maantiemiehelle siunaantuu) ilman että siihen tarvitaan hakematon kuvarasti!

vihtis83
25.09.2019, 08.47
Mulle tää nykyinen malli sopii ihan hyvin, sitäpaitsi jos nyt on jo hankalaa keksiä uusia rasteja niin talven aikana sitten kuluisi loppuun ne ”viimeisetkin” rastipaikat [emoji6]

tommi2
25.09.2019, 09.05
Onhan se noinkin, lähinnä funtsin että jos jotain vaivaa ehkä tänäkin talvena tuleva hiljentyminen aiheessa. Mun puolesta vanhat säännöt, eihän noita ole pakko hakea (vaikka Firlefanz kovasti yrittää pakottaa. Offarina sanottakoon, että vastaanpaneva kapinallinen kovasti yrittää reagoida noihin "en varmaan hae", mutta olen kylmän rauhallisesti päättänyt ettei foorumi vaikuta tähän hommaan mitenkään.).

Firlefanz
25.09.2019, 10.21
Mä jätin kohteliaasti mainitsematta vihtis83:n esiintuoman seikan:rolleyes:

En mä pakota, mä vaan yritän auttaa kaltaistani vanhenevaa keski-ikäistä miestä siinä mikä juuri meille on elämässä tärkeää: sitä että heittää vakiintuneet asenteensa, näkökulmansa, tapansa jne. syrjään ihan vain sen vuoksi ettei ole kenellekään hyvä urautua edes sellaiseen meininkiin mistä tykkää (tai sellaiseen maailmanselitykseen ja maailmassa olemisen tapaan joka itselle tuntuu sopivan).

Jos ei muuta, niin ihan vahingossa tai sattumalta voi keksiä ja löytää jotain mikä toimii vielä paremminkin kuin entinen. Tai on ihmeen kiva palata entiseen ja todeta että on ollut aina ihan kaikessa oikeassa.

Ja toiseksi: sinä olet saanut olla eräänlainen uhrilammas tai miten sen sanoisi: olen tarkoittanut samat haukut terveisiksi kaikille muillekin Lahden kuvarastien ei-hakijoille - ja jos lahtelaiset (tai siis ne jotka eivät ole ymmärtäneet Lahdesta lähteä ja ne jotka kaikista mahdollisista paikoista ovat muuttaneet nimenomaan Lahteen) eivät olisi niin... ...he olisivatkin jo ottaneet onkeensa ja hakeneet sen peijakkaan rastin!

tommi2
25.09.2019, 10.48
^Ihan rakentavaa pakotusta on ollut, en missään nimessä ole loukkaantunut tms. , mutta tosiaan mulla on se tilanne, että ei vaan tule tehtyä juttuja, joista tulee suorittamisen maku, päivätyö hoitaa ton puolen, siitä tulee liikaakin stressiä. Kesällä oli oikein himo hakea näitä toisinaan, sitten toisinaan taas ei. Muistanet pienehkön burn outin fillaroinnin suhteen tossa kevät-kesällä minulla? Johtui pääasiassa siitä, että pistin itselleni kovat tavoitteet ja väkisin niitä runnoin. Oli aika lähellä fillaroinnin lopettaminen, ei sopinut minulle tollanen. Mukavuusalueella pysytään :D

telipyörä
06.10.2019, 20.39
Merrasjärven rannikolla

https://i.uppaa.fi/2019/10/06/merrasjd6896f24cee14a82.jpg

Uudessa on hyvä neuvo:

https://i.uppaa.fi/2019/10/06/ajoradallebdbd102d82476565.jpg

Kuvanjako.fi lopettelee toimintaansa, joten kuvia häviää tästäkin ketjusta.

Firlefanz
08.10.2019, 00.46
Kuvia ei voi ainakaan liian pieniksi haukkua! Suosittelen muuten kuvarastikäyttöön osoitetta https://pic.useful.fi/ josta ainakin minulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Tosin kerran se oli down kai toista viikkoa niin että luulin sen jo lopettaneen...

Uusi rastikin on hyvä eli herättää taas halun ottaa alleen maantiepyörä - vaikka sitten valoilla varustettuna - ja ajaa Lahteen! Kunnes tajuaa että vaikka katu ja talot näyttävät tutuilta ja luulee tietävänsä melko tarkalleen missä ollaan niin ei itse asiassa tiedäkään. Eikä kuitenkaan Lahdessa loputtomiin ole paikkoja joista tuohon tapaan maisemaan sijoitettuja kerrostaloja kannattaisi lähteä hakemaan...

PS Kylttihän on kerrassaan mainio - ja näin nähtynä se saa aikaan suurta ja huvittunutta ihmettelyä siitä miksi se on katsottu tarpeelliseksi tai mikä niin poikkeukselliseksi katsottavan suosituksen, ei vaan määräyksen antamiseen on ollut syynä. Yleensähän vain ohjataan käyttämään kadun toisella puolella kulkevaa pyörätietä tai käsketään käyttämään jotain kiertotietä...

vihtis83
12.10.2019, 13.44
Eteläisen Liipolankadun ja Luhtikadun kulmasta löytyi tämä merkki. https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6759113&e=427640&title=Py%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4t+ajoradalle&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191012/ef76ac1475d05f04b6d392359dc55457.jpg

Uutta:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191012/2d604ebc4b2ce96ef2673e004f3aac58.jpg

Firlefanz
13.10.2019, 19.08
Hiukan nolottaa: olisihan minun pitänyt Liipolan rasti löytää pelkän yleissivistyksen perusteella - ja olen minä siitä toiseen suuntaan tainnut (ajoradalla) ajaakin. Mutta siinä taisi käydä niin että en edes tsekannut StreetViewin avulla koska kadun vasemmalla puolella ei ollut bussipysäkkiä - joka oli tietenkin ymmärrettävistä syistä rajattu rastikuvan ulkopuolelle.

Mikä muuten on syynä pyöräilijöiden päästämiseen oikein luvan kanssa ajoradalle ajamaan? Työmaa joka katkaisee kelvin, mutta johon on jätetty kapea kulkuväylä jalankulkijoille?

Uusi rasti näyttäisi tarjoavan tilaisuuden nopeaan revanssiin tai siis itsetunnon ja -kunnioituksen palautukseen, mutta tämä päivä meni pitkälti siihen pyöräilyn ulkopuoliseen elämään jota joskus erehdymme pitämään tärkeämpänä ja vaikka olisin ehtinyt vielä iltapäivällä lähtemään ja tuulen jo kuivaamia teitä ajamaan, ei paluu yötä vasten tällä kertaa houkutellut ollenkaan (vaikka olenkin yöllä ajamisen ideaan alkanut päästä sisälle).

vihtis83
13.10.2019, 19.36
Mikä muuten on syynä pyöräilijöiden päästämiseen oikein luvan kanssa ajoradalle ajamaan? Työmaa joka katkaisee kelvin, mutta johon on jätetty kapea kulkuväylä jalankulkijoille?

Ei tuolla mitään työmaata tainnut olla. Ilmeisesti tässä alamäessä saa niin kovat vauhdit fillarilla että on katsottu parhaaksi ohjata pyöräilijät autojen sekaan. Ylöspäin mäkeä taas saa ajaa toisella puolella tietä olevaa KLV:ä pitkin. Esimerkiksi Mustankallion tunnelissa on samanlainen järjestely, ylöspäin saa ajaa oikean puoleista yksisuuntaista KLV:ä mutta alaspäin opastetaan ajamaan ajorataa pitkin.

Firlefanz
13.10.2019, 21.57
Harvinaisen selväjärkinen ja lainkirjaimeen tuijottamaton, mutta tavattoman poikkeuksellinen ratkaisu! Liekö vastaavia muualla Suomessa?

Kelvi ei kuitenkaan ole mitenkään erikoinen, ei ole yllättäviä mutkia, pahoja näköesteitä tai vastaavia, ei edes kaupan tai päiväkodin kohdalta kelvin poikki eteen työntyviä autoja. Luulisi että kuka tahansa kaupunkipyöräilevä foorumilainen pystyisi suoralta kädeltä nimeämään ainakin yhden katuosuuden jolla polkupyöräilijät voitaisiin tai jopa pitäisi yhtä hyvin perustein ohjata ajoradalle.

Ja kyllähän Lahdessakin esimerkiksi Jalkarannan suunnasta lakia noudattava pyöräilijä voi saada niin kovat vauhdit että kiusaus siirtyä ihan vain yleisen liikenneturvallisuuden nimissä ajoradalle on huomattavan suuri.

PS Googlen kuvausauto näkyy käyneen toukokuussa 2009 eikä silloin vielä rastina ollutta lisäkylttiä ollut.

PPS Kuvarastiharrastajan on yleensäkin hyvä pitää mielessä että Lahdessa on monta paikkaa jotka vuonna 2009 tai 2011 olivat erinäköisiä kuin tänään. Ero ei aina ole huomiotaherättävän suuri, mutta se voi silti olla aivan oleellinen kulloisenkin kuvarastin kannalta:cool:

vihtis83
01.11.2019, 10.06
Tämä rastikuvassa keskellä näkyvä kohde sijaitsi aiemmin Lahden torilla ja laski hiihdon MM-kisojen alkuun jäljellä olevaa aikaa. Vai onko tämä ketju jäänyt jo kokonaan talviteloille?

Firlefanz
01.11.2019, 10.34
tommi2 lienee "otherwise occupied" tai jotain. Missä muut, sitä en osaa edes arvata. Mä puolestani en vain ole tarpeeksi "hardman". Tai siis en ole ollenkaan. Mutta kun kevät taas koittaa...

tommi2
01.11.2019, 11.46
Mäkin ehkä keväällä ;) .

telipyörä
08.12.2019, 19.34
Anteeksi häiriö uuden rastin vuoksi.
Enson tehdas Hennalankadulla (https://kartta.lahti.fi/ims/?layers=Opaskartta&cp=6762243,26479588&z=1&title=enso)

https://i.uppaa.fi/2019/12/08/ensobebe0a9f5a36071c.jpg

Uusi

https://i.uppaa.fi/2019/12/08/valkea45ae8042a99eb73c.jpg

tommi2
08.12.2019, 21.57
Just kun mun piti hakea tuo edellinen ;) .

vihtis83
24.12.2019, 15.31
Vaihdetaanpas jouluaaton kunniaksi rastia. Vanha oli siis Fazerin uusi xylitoltehdas.
Kartta (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6761480.421697339&e=424027.9923736369&title=Xylitolia&desc=&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191224/71dcd3065104b6912607b304fc362ef4.jpg

Sitten taas vaihteeksi reikää kalliossa
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191224/32a08decdff520254e2c6dfff85707bc.jpg

telipyörä
11.01.2020, 15.55
Tulevassa ympäristöpääkaupungissa torjutaan lisääntyvää autoilua rakentamalla uusi tie. Liipolan tunnelin itäpää.
https://uppaa.fi/image/eKv
https://i.uppaa.fi/2020/01/11/ohitusd391b10f8b1f4f4b.jpg

Uusi
https://i.uppaa.fi/2020/01/11/teline6eb3f14901474a48.jpg

vihtis83
11.01.2020, 19.17
Matkakeskuksen eteläpuoliset uudet pyörätelineet (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6760880.117644903&e=427391.74337854463&title=Py%C3%B6r%C3%A4telineet&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200111/64a6d5f3438a51830e33ad2761f7dbd6.jpg

Uutta
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200111/8858343b287e12b3972498e439f8ffea.jpg

telipyörä
18.01.2020, 20.20
Temppurata ex-urheiluhallin tontilla

https://i.uppaa.fi/2020/01/18/trail7507e5af6fe1e59a.md.jpg

Katsellaanpa välillä talvimaisemaa
https://i.uppaa.fi/2020/01/18/maisemacabda7a0f0ef8875.md.jpg

vihtis83
19.01.2020, 13.54
Männistönrinteen (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6760865.5&e=423627&title=Maisema&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D) maisemia.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200119/aaaaf9dce6eff40df51343430e0083db.jpg

Uusi humiseva rakennus

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200119/63848ab9e7d9cb48005e9c7e89a26d28.jpg

vihtis83
04.02.2020, 16.45
Tässä sama rakennus takaapäin kuvattuna jos ei ensimmäisestä kuvakulmasta aukea
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200204/c0912dd89b93df8bb4efa028c4145a1f.jpg

telipyörä
29.02.2020, 20.17
Ei löytynyt vieläkään. Viime kerralla meni rengas ja tällä kertaa oletettuun paikkaan ei voinut ajaa, kun tie oli suljettu jonkun kisan takia. Onneksi Lahdessa on muitakin hakijoita.

vihtis83
29.02.2020, 21.54
Ei tän kyllä ainakaan salppurin kisa-alueella pitäisi olla, yli kilometrin päässä sieltä jopa.

vihtis83
08.03.2020, 21.38
Tässä taas uutta kuvakulmaa:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200308/a7ff645640f4c79654f09928083be569.jpg

Jari79
09.03.2020, 07.51
Uskoisin tunnistavani paikan. Lähettyvillä kivettyneitä hahmoja, kuin myös kylmähkö Litmanen. Eikö?

Jos huomenaamulla ei nukuta, voisi työmatkalla kurvata tuon kautta.

Jari79
10.03.2020, 07.51
Jep, oikeassa olin. Rastin haku aamutuimaan vesisateessa oli näköjään se helpoin osuus. Kuva otettu tuosta ja uudesta, Kuvat.fi sivulle tili tehty, kuvat lisätty, linkki kopioitu ja PRKL ei vaan onnistu. Ei se kuva näkyviin tule...

ARGH, haen lisää kahvia.

Jari79
10.03.2020, 08.32
Nonni!

Vanha Kariniemenpuistotie, Kariniemenkadun puoleisessa päässä Lanun puistoon johtavan tien varrella.
https://jarihertman.kuvat.fi/kuvat/Kuvarastit/Haku_Lanu%2010.3.2020.jpg?img=smaller

Ja uutta putkeen
https://jarihertman.kuvat.fi/kuvat/Kuvarastit/Uusi_Laune%20tie%2010.3.2020.jpg?img=smaller

Hyvin muuten päivä valkenee, kuvien ottoväli 18 min.

vihtis83
10.03.2020, 11.41
Hyvä että onnistui ja saatiin uusi osallistuja Lahden kuvarasteihin!

vihtis83
11.03.2020, 14.04
Tasangonpolulta (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6758520.392366632&e=426800.62557008956&title=Tasangonpolku&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D) löytyi tämä

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200311/2f601cd34e2dbade8ba7716604f4d19b.jpg

Sitten uutta
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200311/a11bde14ac64c777366ddf542e6baf11.jpg

Jari79
13.03.2020, 07.22
Vanhahan on rukoushuone Tapparakadulla
https://jarihertman.kuvat.fi/kuvat/Kuvarastit/Haku_Rukoushuone%2013.3.2020.jpg?img=smaller

Uusi
https://jarihertman.kuvat.fi/kuvat/Kuvarastit/Uusi_Kasaajankatu%2013.3.2020.jpg?img=smaller

telipyörä
13.03.2020, 20.12
Jaahas, ajoin tästä tänään ohi, mutta ei tullut seurattua tätä ketjua.:o
Kuvan nimestä voisi jättää kadunnimen pois, jottei...

Firlefanz
13.03.2020, 21.08
Olisin vielä jokunen aika sitten sanonut että vain onnettomat fuskaajat sin cojones kurkkaavat kuvan tiedot siinä toivossa että saisivat sieltä helpon vihjeen tai suoran tiedonkin rastin sijainnista, mutta nyt tiedän että monilla on laitteissaan sellaiset asetukset että he näkevät tiedot tahtomattaankin. Joten lienee syytä poistaa GPS-tiedotkin, jos kamera on ottanut ne talteen...

PS Launeelle olisin ehkä ollut jo polkemassa, mutta vielä eivät tiet eivätkä mieskään ole ihan tarvittavassa distanssikunnossa. Mutta hauska olla mukana näinkin!

Jari79
13.03.2020, 21.53
Jaahas, ajoin tästä tänään ohi, mutta ei tullut seurattua tätä ketjua.:o
Kuvan nimestä voisi jättää kadunnimen pois, jottei...

No perskeles, enpäs tullut tajunneeksi että se näkyy...

Innostus tähän bongailuun suuri, mutta tuo kuvat.fi osoittautui maksulliseksi (olisi toki pitänyt tarkistaa ensin). Mihis näitä kannattaisi laittaa ilmaiseksi? Tarve jakaa tälle palstalle tähän malliin, ei sen isompia tarpeita, joten ei viitsisi maksaa.

Firlefanz
13.03.2020, 22.36
https://pic.useful.fi/

Ei maksa mitään, ei vaadi kirjautumista. Ainoa puute on ettei kuvan kokoa voi muuttaa haluamakseen eli sen joutuu tekemään omassa laitteessaan, jos tarvitsee. Ja onhan se vuosien saatossa ollut kai kaksi kertaa down noin viikon tai kahden päivät,

telipyörä
16.03.2020, 19.44
Pitäisikö täälläkin vähän diivailla? En kehtaa hakea tätä rastia.

Jari79
16.03.2020, 22.53
Pitäisikö täälläkin vähän diivailla? En kehtaa hakea tätä rastia.

Jaa, miksei kehtaa? Liian helppo? Kaukana? Lähellä?

Käykää nyt joku, niin saadaan uusi rasti ja pääsee arvuuttelemaan.

Jari79
16.03.2020, 23.28
https://pic.useful.fi/

Ei maksa mitään, ei vaadi kirjautumista. Ainoa puute on ettei kuvan kokoa voi muuttaa haluamakseen eli sen joutuu tekemään omassa laitteessaan, jos tarvitsee. Ja onhan se vuosien saatossa ollut kai kaksi kertaa down noin viikon tai kahden päivät,

Kiitos suuri! Kävin laittamassa Retroketjuun pari kuvaa ja hyvin näytti toimivan.

vihtis83
20.03.2020, 20.20
Kasaajankadun itäpäässä (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6759413.4055239&e=430630.4457268054&title=Kasaajankatu&desc=&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200320/d4136e58ceece0ad9cc88395070819b2.jpg

Uusi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200320/34eb452fb44cf6960266f5d4a6b1beb1.jpg

vihtis83
29.03.2020, 11.40
Laitetaan vihjeeksi laajempi kuvakulma
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200329/fddc8cf7abc3d575696ae5a9ddc8a36c.jpg

tommi2
19.04.2020, 13.07
Hakisin, mutta ei ole hajuakaan missä tämä on...

vihtis83
19.04.2020, 13.16
LSL:n bussilinja numero kaksi (2) kulkee paikan ohi.

Firlefanz
19.04.2020, 19.13
Hienoa että tommi2:n kuvarastikiinnostus kokee pienen heräämisen! Vaikka lämpimistä kevätpäivistä ei vielä ole päästy nauttimaan, niin kyllähän jo pelkällä auringonvalon määrän lisääntymisellä on suotuisia vaikutuksia myös ihmisten hormonitoimintaan:cool:

Maantiekauden olen jo aloittanut, mutta ei minusta ole ollut Lahteen ajamaan näin viileissä ja tuulisissa säissä. Muuten olisinkin jo rastin hakenut...

PS Aika hauskasti näkee miten Lahti on kasvanut ja kehittynyt 2010-luvullakin, kun katsoo StreetView kuvia jotka ovat vuodelta 2011.

tommi2
19.04.2020, 20.43
On noita jo jonkun aikaa katsottu, paikallistuntemus on näköjään vaan hukassa...

vihtis83
19.04.2020, 21.10
Juu tätä ei näy streetview kuvissa vielä, on sen verran uusi rakennus. Rakennuksen käyttäjä on kyllä ehtinyt jo (ainakin) kertaalleen vaihtua. Laajakuvassa saattaa näkyä käyttäjästä jotain tietoakin jos tarkkaan katsoo.

Firlefanz
19.04.2020, 21.23
Näkyypäs, on juuri rakenteilla ja osin jo valmis. Katu sen sijaan on vielä asfaltoimatta ja se loppuu ennen aikojaan...

pkuitune
19.04.2020, 21.27
Hah, minä muutin Lahdesta pois vuonna 2010, ja löysin tuon paikan Google Mapsin avulla parissa minuutissa :) Kylteissä näkyvät logot johdattivat odotetusti jäljille.

Edit: Jotta omakehu ei haise liiaksi, niin pitää todeta, että alkuperäisen kuvan perusteella en olisi oikeaa paikkaa löytänyt.

vihtis83
19.04.2020, 21.40
No näkyyhän se rakennustyömaa tosiaan streetviewissä, ajelin vaan isompaa tietä sillä ohi ja siinä näkyi pelkkää metsää. Silläkin tiellä kuva vaihtuu kivasti paikan kohdilla ja jossain näkyy metsää ja viereen kun ”ajaa” niin tilalla on tuo työmaa.

tommi2
20.04.2020, 10.59
Vanha oli siis Lassila ja Tikanoja rakennus Kallio-Pietilänkatu 1 https://www.google.fi/maps/place/Lassila+%26+Tikanoja/@60.9670198,25.6035158,14.25z/data=!4m8!1m2!2m1!1slassila+%26+tikanoja!3m4!1s0x0 :0xa3af916032f3d2b2!8m2!3d60.9688693!4d25.6064218? hl=fi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/4ea6898d64bc0491de01e62adb1f9dd3.jpg

Ja uusi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/6af434566bd04b83e2a943f7a91ee5af.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

vihtis83
20.04.2020, 14.57
Vanha löytyi Hennalasta, (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6759447&e=425066.5&title=Aita&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D) entinen varuskunnan koulutusalue vai mikä esterata täällä nyt onkaan ollut.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/7d3e70c5916304a3e764e54e194232f3.jpg

Uutta:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/72af5358579649ee3e44a9cfd2dfb004.jpg

vihtis83
25.04.2020, 11.51
Tarvitaanko tähän vinkkiä? No koitetaan jotain: kadun toisella puolella on jo yksi vanha rasti, mutta siinä on eri kohde kuin tässä. Tämäkin, kuten edellinen rasti, näyttää Streetviewissä hyvin erinäköiseltä kuin nykyään.

telipyörä
26.04.2020, 20.01
Ei löydy noilla/näillä tiedoilla.

vihtis83
27.04.2020, 15.34
Paikka on eräänlainen pelto vaikka ei siltä näytäkään, tosin viljelemätön sellainen.

ilmora
27.04.2020, 15.48
Veikkaisin, että kuva on meikäläisen entisiltä hoodeilta sieltä mistä Lahti sai Chicago-nimensäkin. Ei liity rikollisuuteen. Sori, ei pääse noutaan - reilu 50 km suuntaansa ja liian kylmä keli niin päättömään ajoon. :D

Firlefanz
27.04.2020, 16.47
Paikka on eräänlainen pelto vaikka ei siltä näytäkään, tosin viljelemätön sellainen.

Voihan sen noinkin ilmaista;):cool:

Nyt kun ilmorakin kertoi rastin tietävänsä, niin kai minäkin voin kertoa sen tunnistaneeni. Olisin ehkä hakenutkin ilman tätä ihan p-seestä olevaa kylmyyttä (vaikka tosikuskille viilennyt sää ei olisi ollut mikään este).

Toisaalta pidin melkeinpä itsestään selvänä että paikka olisi vireän kulttuurikaupunkinsa tapahtumia seuraaville lahtelaisille jos ei tuttu niin ainakin tunnettu.

telipyörä
27.04.2020, 20.52
Ajattelin tänään käydä Porvoossa rastinhaussa, mutta alkoi arveluttamaan paluu vastatuuleen, joten kevensin reittiä, josta tuli 230 km. Päivän keli voitti hellesään vaivatta.

Firlefanz
27.04.2020, 22.28
Onkos Porvoossakin kuvarastiketju?!:rolleyes:

Voi tosiaan olla että jos olisin pelkällä päättäväisyydellä saanut itseni Mäntsälän paremmalle puolelle, olisin saanut huomata että ajokeli ei yhtään hassumpi ollutkaan. Täällä rannikolla kun meren läheisyys tahtoo tehdä tuulesta aina jotenkin raaemman tuntuisen.

230 km!? Siinä menivät viimeisetkin selittely-yrityksenihttps://forum.skalman.nu/images/smilies/icon_redface.gif Vaikka ainahan voisi sanoa "Strava or it didn't happen!" mutta kun en oikeasti edes epäile!

telipyörä
29.04.2020, 21.47
Sain teurastettua tämän rastin. Olen kulkenut joskus tuosta ohi, mutta kulttuuri ei ole jäänyt mieleen.
https://pic.useful.fi/0hhvcjmNI.jpg

https://pic.useful.fi/tXa1yWlyQ.jpg

Firlefanz
29.04.2020, 22.46
Kesanto on saanut paikallisen (https://www.ess.fi/paikalliset/713458) julkisuuden lisäksi laajempaakin (https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/02/01/lahdessa-on-raffi-puoli-joka-elaa-lahioissa-sopenkorven-kesannolla-jarjestetaan) huomiota ja juttua löytyy Areenastakin (https://areena.yle.fi/1-50212424).

ilmora
30.04.2020, 10.28
Sopenkorpi tulee olemaan mulle aina erityinen paikka. Vaikka silloinen Kirveskadun kämppä ei ollut kummoinen, äänieristys olematon ja naapurit karseita, niin tykkäsin tuosta teollisuusalueen tunnelmasta ja siitä miten lyhyt matka oli Salppurin metsiin. Tuolla seudulla on paljon nähtävää ja kuvattavaa, jos tykkää vähän rouheammasta meiningistä. Pitäis ehkä käydä joku päivä fiilistelemässä.

vihtis83
30.04.2020, 14.58
Edellinen rasti oli meren rannalla, Erviänmeri (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6761651.8571365215&e=422289.11677229666&title=Ervi%C3%A4nmeri&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D) oli siis tämä rasti.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200430/a6b00a472fdae1237b4752bbcbca5096.jpg

Sitten uutta, ei tarvitse samasta kohti kuvaa ottaa jos ei halua siihen kohti välttämättä fillariaan raahata [emoji3]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200430/cec0f2fdf0e157b81af8649f4f1747d6.jpg

telipyörä
02.05.2020, 20.51
Edellinen oli formularata Pippossa. VIP-aitiossa oli henkilö, joten kuva on rahvaan osastosta.
https://pic.useful.fi/zNpGp6BTD.jpg

uusi
https://pic.useful.fi/m01h8FJIS.jpg

telipyörä
08.05.2020, 20.00
Selän takana on koulu. Tämä jaa helposti huomaamatta, kun se on kauempana tiestä.

Firlefanz
08.05.2020, 20.14
Hommaa mulle yhdeksi päiväksi suosiolliset tuuliolosuhteet (tai jotain taikajuomaa joka antaa mulle bigger cojones)!

PS Mä olen tykönäni vähän ajatellut että pääasiallinen syy siihen miksei tätä rastia ole haettu on se että osa lukijoista ei yksinkertaisesti kehtaa sitä hakea ja osa luulee että rastinlaittaja ihan vaan <piip> heille.

vihtis83
08.05.2020, 20.21
Ei ole ollut asiaa tuolle suunnalle, ja en pelkästään kuvarastin takia ole viitsinyt ajella toiselle puolelle Lahtea [emoji848] Ja taitaa taas rastinhakijat olla vähissä, Tommi2 ainakin taisi taas vaihteeksi jättää foorumin.

Firlefanz
08.05.2020, 20.50
"Pelkästään kuvarastin takia"??!! En ymmärrä! Minkä muun takia kannattaisi tai mitä muita syitä voisi olla ajaa toiselle puolelle Lahtea (tai, in my case, Lahteen)?!

Mutta juu, perimmäinen ongelma lienee niin Lahdessa kuin yleisemminkin siinä että pyöräilijöitä kyllä on, mutta niistäkin jotka ovat kuvarastit joskus löytäneet on valitettavan suuri osa joko jättänyt foorumin kokonaan tai poistunut tauolle. On tietysti niitäkin jotka yhä ovat jollain tavalla aktiivisia foorumilla mutta joita kuvarastit eivät jaksa kiinnostaa tai jotka eivät osaa edes kuvitella semmoista touhua harrastavansa - mutta heitä lienee huomattavasti vähemmän.

Ja ikävä totuus on että jäljelläolevienkin intoa syö pahasti se ettei tapahdu mitään, rasteja ei haeta, ei kysellä vihjeitä eikä edes heitetä ala-arvoista huumoria. Ja on ihan perseestä että sitten joutuu oikein maanittelemaan tai melkein anomaankin että joku viitsisi käydä rastin hakemassa.

Mutta koittakaa pitää lippu korkealla, sillä ainakin minulle Lahden kuvarastit ovat tarjonneet huvia ja mielenkiintoa (ja muutaman kerran hyvän syyn ajaa pitempi lenkki)!

telipyörä
09.05.2020, 08.41
Maanantaina olisi etelätuulta aamupäivällä ja pohjois/luoteistuulta iltapäivällä valitettavasti sateen kanssa. Tilauksessa ei lukenut poutakeliä ):

navajokoira
10.05.2020, 13.34
Tuuliolosuhteet tänään aivan kelvolliset. Vanha rasti oli Renkomäen VPK, kuten kaikki varmasti tiesivätkin.
https://i.postimg.cc/QxsT3xDN/86-CA17-EE-E1-AE-4436-9-F8-C-378-DD9-C46-FFA.jpg

Ja (toivottavasti) uusi:
https://i.postimg.cc/mkHZznHy/17708091-C081-4411-9614-86-B5123298-BA.jpg

Firlefanz
10.05.2020, 14.38
Koska olen hieno ihminen joka osaa antaa arvoa toisten suorituksille silloinkin kun hän itse ei ole samaan pystynyt vaikka on sen tavoitteekseen asettanut - tai, kuten tässä, ei ole ollut miehestä edes yrittämään - niin en kysy tulitko paluumatkan junalla.

Kun satunnainen pyöräilijä saapuu Lahteen Orimattilan suunnasta, on hyvin mahdollista että hän ajaa Orimattilankatua eikä ollenkaan mahdotonta että hän tulee huomanneeksi kyltin jossa näkyy Päijät-Hämeen vedenneito ja lukee "Renkomäen VPK". Jos hän sattuu olemaan dille joka tykkää bongailla mm. vapaapalokuntien taloja, hän kääntyy oikealle ja ilahtuu suuresti kun löytää pienen paloaseman joka voisi olla pienoisjunaradan varrelta nostettu.

Mutta joo, mä paiskasin ajohanskat ja kypärän lattialle kun näin että paluumatkalla olisi odotettavissa semmoista luonnetta kasvattavaa 6-7 m/s vastatuulta...

Lyhyesti: toiset puhuvat ja toiset tekevät! Chapeau!

PS Lahdessakin on rastikartta (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1jfDJKOlQssxV1BXWRMxzeskT4GU&msa=0&ll=60.969018475015694%2C25.686318848535166&spn=0.022295%2C0.054846&z=12) (johon hakijan ei tarvitse edes itse rastia merkitä vaan karttaa pidetään mukavasti ajan tasalla) ja Renkomäen VPK oli 330. rasti (mitä voi pitää osoituksena tietystä elinvoimaisuudesta ja staying powerista, joten ollaan hiljaa ainakin siihen saakka että on käyty yksi rasti hakemassa).

Portti
10.05.2020, 15.00
...Ja (toivottavasti) uusi:
https://i.postimg.cc/mkHZznHy/17708091-C081-4411-9614-86-B5123298-BA.jpg

Tänään ajoin maastolenkillä tuosta ohi (kuten olen vuosien varrella useasti muulloinkin tehnyt) ja tuli taas ihmeteltyä että mikähän mahtaa tuon paikan historia olla. On seisonut tuossa tyhjän ja hiljaisen näköisenä vuosia, mutta vaikka on ihan kuolleen näköinen niin nyt näkyi ikkunan takana rekissä jotain vaatteita. Työvaatteilta vaikuttivat ohi ajaessa, tuossa kuvassakin erottaa hieman niitä kuteita. Kun joku tuon rastin käy poimimassa, niin ehkä joku osaa kertoa jotain rakennuksen historiasta.

vihtis83
10.05.2020, 17.43
Peitsikadulle (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6759251.904211551&e=425274.7425088653&title=Ei+postia&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D) ei haluttu postia, rakennuksesta ei minulla ole sen kummempaa tietoa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200510/42b4f58c269c28d2b567035f3a230c6d.jpg

Uutta
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200510/4cec092f6e84029dc811d1afe531c2f7.jpg

navajokoira
10.05.2020, 20.46
Mutta joo, mä paiskasin ajohanskat ja kypärän lattialle kun näin että paluumatkalla olisi odotettavissa semmoista luonnetta kasvattavaa 6-7 m/s vastatuulta....

Kommenttini vallitsevista tuuliolosuhteista oli tosiaan vähän ennenaikainen. Vastatuuliosuudet meni vielä siedettävästi aerotangoilla maaten, mutta tulin tyhmästi Kärkölän ja Oitin välin 54 tietä, jolla peltoaukeiden yli puhaltanut sivutuuli vei ilon touhusta.

Kiitos karttalinkistä ja tsempistä :)

vihtis83
16.05.2020, 15.18
Tässä vähän toisenlaista näkökulmaa asiaan

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200516/22ce59c9203126b50a46d0bb92a80a8f.jpg

Firlefanz
16.05.2020, 16.20
https://pic.useful.fi/Ev0ic2cf_.png

telipyörä
17.05.2020, 21.32
Karhu noin lähellä latureittiä
https://pic.useful.fi/DHd6dyYsV.jpg

Arkistokuva, kun en viitsinyt kuvata uudestaan.
https://pic.useful.fi/SczU0rpnp.jpg

https://pic.useful.fi/SczU0rpnp.jpg&quot;

vihtis83
24.05.2020, 14.45
Ai hitto, mähän kävin tän jo eilen, nyt vasta muistin tännekin laittaa. Eli Niemenkadulta taidetta Puuspiraali (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6763140.410941408&e=427365.4161876498&title=Puuspiraali&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)
https://propuu.fi/uncategorized-fi/richard-leplastrier-ja-puuspiraali
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200524/c6dc90e2b91633a099ba9b5acadde936.jpg

Uutta

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200524/18957185c74878cba31265e1c32ad1c2.jpg

vihtis83
30.05.2020, 20.06
Toista kuvakulmaa tähän herätykseksi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200530/7ba13cceeba0737ee026bc4c2678e7d1.jpg

telipyörä
31.05.2020, 19.04
Nukun edelleen. Paikka on tiedossa.

Firlefanz
31.05.2020, 21.37
Tulenko herättämään?

telipyörä
01.06.2020, 22.19
Tule vaan, minulla on 300 km etumatkaa, mutta äkkiäkös sen ajat.

Firlefanz
01.06.2020, 22.53
Enhän minä missään Joensuussa sentään asu! (Gott sei dank,sanoisi kai saksalainen:rolleyes:) Olisin jo tullutkin, mutta muu elämä on ollut viime päivät esteenä. (Onhan se tavallaan hienoa että on muutakin elämää, mutta pyöräilyllisesti siitä on lähes pelkkää haittaa. Paitsi tietysti hankintojen yhteydessä tai korjaustarpeen tullen.)

Katsotaan nyt, joskus aiemmin on ollut että ajamattomuus johtaa, paradoksaalista kyllä, tietynlaisiin motivaatiovaikeuksiin. Eli silloin kun ajaa paljon ja jatkuvasti, on jotenkin helpompi startata myös pitemmälle lenkille tai sellaiselle jolla tietää olevan tunnin tai kaksikin tylsää tai ikävää (koska on varma että lenkki kokanaisuudessaan tulee olemaan palkitseva) - mutta kun ajaa vähemmän, pitäisi melkein olla takuu siitä että on mukavaa koko matka tai ainakin jotain erikoista tai superhauskaa luvassa että ylipäätään saisi lähdettyä...

telipyörä
01.06.2020, 23.09
Tiedetään, mutta olen nyt reissussa, joten tänne on stadista mainittu matka.

telipyörä
07.06.2020, 09.21
Okeroisten risteyssilta 2020
https://pic.useful.fi/U2JiuKYwx.jpg

https://pic.useful.fi/hMwkebsOI.jpg

vihtis83
07.06.2020, 11.36
Salpausselän koulu
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200607/96ed69cda1b3e49352169801b4a65857.jpg

Uusi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200607/7d5b74fd24bee4e6288112c4135c7b71.jpg

telipyörä
11.06.2020, 08.55
Tiiristupa ei ollut auki

https://pic.useful.fi/y0WRJ5FiM.jpg

Uusi
https://pic.useful.fi/cmWp2Ea-l

https://pic.useful.fi/cmWp2Ea-l.jpg

telipyörä
16.06.2020, 08.40
Onko tämä hankala vai muuten vaan ikävä?

vihtis83
18.06.2020, 15.18
Ei oo vaikea, just kävin ottamassa kuvan mutta uusi rastikuva unohtui ottaa [emoji23]

vihtis83
19.06.2020, 16.25
Tänään uusi reissu ja molemmat kuvatkin otettu tällä kertaa. Eli koneharjunkatu (https://kartta.lahti.fi/ims/?layers=Opaskartta&cp=6764479,26475961&z=0.5&title=Koneharjunkatu)oli vanha
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200619/4cd41b4a344ed031b2df334cb6652d3f.jpg

Ja sitten uutta
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200619/0bb23b2713ae804af6656a322bd79f1a.jpg

telipyörä
24.06.2020, 14.56
Keskellä Renkomäen ostoshelv...

https://pic.useful.fi/vfXLyC5Fz.jpg

Seuraava

https://pic.useful.fi/R7uv-1SLq.jpg

vihtis83
24.06.2020, 15.56
Järvisen pyörän lähellä on pyörien pito kielletty
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200624/ed13a11b1c06c844d4fdb1461886d3b1.jpg

Uusi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200624/d7abf35cda2c6be6271d4534a337bf4f.jpg

telipyörä
05.07.2020, 19.58
https://pic.useful.fi/0X0SXvhwg.jpg

https://pic.useful.fi/JHFQgk9Oi.jpg

vihtis83
16.07.2020, 19.46
Vanha oli Ulaaninkadun päässä
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200716/56d3bc560f175e201ef328209b1b1740.jpg

Uutta

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200716/b899743639d05e603404e22b6a60db15.jpg

vihtis83
26.07.2020, 12.59
Laitetaan vihjekuva eri puolelta kohdetta
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200726/beaa9fcaac905c9e7470c5cacc2c2c25.jpg

navajokoira
27.07.2020, 12.18
Vanha oli Nikkilän sähköasema Muuntajankadulla
https://i.postimg.cc/Y9mx98Yq/2-E00-DCEB-7-BF4-4-ACE-92-BF-F4-FEF80-E77-F2.jpg
Uusi:
https://i.postimg.cc/h4L95X0w/EA83-D29-E-8-AEB-41-EA-B6-BB-8-B49-A036-F040.jpg

navajokoira
03.08.2020, 21.26
Teos on kuvassakin erottuvan kyltin mukaan suht uusi, joten sitä ei street view’ssä näy. Eikä löydy nimellä googlaamalla, joten ehkei siitä ole kauheasti ainakaan netissä puhuttu.

Saavuin tällä kertaa Lahteen junalla koska oli businessta Iitin puolelle ja kilometrejä kertyi ihan tarpeeksi näinkin. Yritin lähestyä vanhaa rastia navigaattorin opastamana, mutta tietöiden pakottamana poikkesin reitiltä, ja poikkesinkin tyhmään suuntaan koska siellä tietöitä riitti blokkaamaan seuraavakin navigaattorin reitti ja lopulta saavuin rastille ihan ihme suunnasta. Uusi löytyi siitä matkan varrelta.

Firlefanz
04.08.2020, 09.59
Teos on todellakin uusi, sillä tiedän erinomaisen hyvin nähneeni patsaan jalustan ilman patsasta. (Ehdinkin jo muistella että se olisi ollut kuvarastina, mutta se taisi olla väärin muistettu.) En vain yhtään muista missä enkä ole osannut edes järkeilemällä rajoittaa mahdollisia paikkoja:mad:

En ole Lahtea ihan kokonaan hyljännyt, joten olen kiitollinen lisävihjeestä - vaikka se hieman kryptiseltä ensilukemalla vaikuttaakin - ja lisämotivaatiosta lenkille!

PS En pane ollenkaan pahakseni jos joku minua lahtelaisempi ja/tai paremmin Lahtea tunteva päättää nyt käydä hakemassa rastin nenäni edestä. (Mutta se saattaa harmittaa jos paljastuu että rasti on koko ajan niin sanotusti ollut aivan nenäni edessä...)

vihtis83
04.08.2020, 12.03
Mulla löi pitkään tyhjää ja nyt vasta lisävihjeiden turvin uskaltauduin etsimään kohdetta. Noin 500m päässä paikasta sitten muistin tarkkaan missä kohde olisi ja että olen tosiaan ajanut sen ohi useammankin kerran.
Tässä kohti siis oltiin: https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6757808.665491776&e=427587.2563091647&title=Ritari&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200804/cd3d1cb43f5e952710d4b69bd015ab5e.jpg

Ja uusia liikennemerkkejä
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200804/5f791200f035ab6cb2a0de13281d2c7b.jpg

Firlefanz
06.08.2020, 21.40
Matkakeskuksen sumppuun puhkaistiin uusi väylä – Lahden asemalta pääsee ajamaan pois uutta Jaksonkatua pitkin (https://yle.fi/uutiset/3-11429553)
Vanha:

https://pic.useful.fi/KvI70bADr.jpg

https://pic.useful.fi/HwfIiKlUp.jpg

Uusi:

https://pic.useful.fi/I2sZG2pze.jpg

vihtis83
07.08.2020, 11.45
Vanha oli Kahvila Oskarin takapihalla
https://goo.gl/maps/bVNSzWMQEx1uaELe7

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200807/10084f5b964484b5d5a00daed1e66a06.jpg

Uusi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200807/fd8f9d3d15fee78f422308d166fa029f.jpg

telipyörä
16.08.2020, 19.14
Kamppailen vieroitusoireita vastaan hakemalla huomenna Lahden kuvarastin

Milloinka helsinkiläinen toteuttaa uhkauksensa? Monta huomenta mennyt jo.

Firlefanz
16.08.2020, 20.14
Siteerattuun lauseeseen kuului aivan olennaisena osana se ":rolleyes:" eli tämmöinen :rolleyes: jolla yritin ilmaista paitsi sen että ehkä en sittenkään ole Lahden kuvarastia hakemassa tai vaikka olisinkin, en välttämättä vielä seuraavana päivänä.

Helsinki-Lahti-Helsinki on hyvänä päivänä hieno lenkki ja parhaana päivänä ihan mahtilenkki, mutta minulta se vaatii tietynlaista asennetta tai mielentilaa ja sittenkin lähdön on joutunut perumaan kun eteen on tullut odottamaton este - ja olenpa parikin kertaa vain luovuttanut tai jänistänyt kun sääennuste on kääntynyt huonompaan suuntaan.

Mutta mitäs tässä vitkuttelemaan! Ketju on voideltu, akku on ladattu ja aamulla täytetään juomapullot ja tsekataan rengaspaineet. Suunnaksi Lahti ja *** **** **** *** ** *** ***!

PS Ja jos joku on jo rastin hakenut, hieno homma - Lahdessa on aina nasta käydä! If you love life, you'll love Lahti!

PPS Kello tulee jo yksi iltapäivällä eikä ole ehtinyt edes ottaa ajohousuja esille!:mad:

Firlefanz
18.08.2020, 21.08
Vanha rasti ei ollut ihan yhtä historiallinen ja merkittävä kuin Nikkilän muuntoasema, jonka kautta Lahden sähköverkko vuonna 1932 liitettiin kantaverkkoon eli Lahtikin alkoi saada Imatrankosken voimalaitoksen sähköä. Mutta Teivaanmäen voimalaitoksellakin on ikää jo yli puoli vuosisataa; siellä aloitettiin vuonna 1965 sähkön ja kaukolämmön yhteistuotanto. Öljysäiliöt ovat olleet tyhjiä sen jälkeen kun voimalaitos siirtyi käyttämään maakaasua.

https://pic.useful.fi/Ovk0hJxkL.jpg

Uusi rasti:

https://pic.useful.fi/bceNTjO3r.jpg

PS Lenkki oli hieno++, ei ihan mahtilenkki mutta melkein. Telipyörälle kiitos lisämotivaatiosta eli potkusta persuksiin!

vihtis83
19.08.2020, 21.44
Vanha rasti oli Johanna-koti Johannankadun ja Kariniemenkadun risteyksessä https://johannakoti.nettisivut.fi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200819/4481515ca55a37504bd64a1d6afac6f3.jpg

Uusi on kirjaimellisesti uusi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200819/f7f33a7c199b01b6ad2bffd332a73d3c.jpg

Firlefanz
27.08.2020, 17.18
https://www.youtube.com/watch?v=1hRi_H9KDUc

telipyörä
27.08.2020, 19.34
Tule vaan. On muutakin tekemistä, jos on siedettävät kelit ensi viikolla. Enkä sitä paitsi tunnista paikkaa.

vihtis83
29.08.2020, 12.30
Laitetaan nyt taas hieman enemmän infoa sisältävä kuva jos saataisiin rasti vaihtumaan viikonlopun aikana.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200829/c7538fb231f10ac72fabaf424ef7a0d9.jpg

tommi2
29.08.2020, 12.39
Mua jo varoiteltiin, etten saa hakea, eli toivoa on että joku tuon kuittaa ;)

vihtis83
29.08.2020, 12.54
Mua jo varoiteltiin, etten saa hakea, eli toivoa on että joku tuon kuittaa ;)

Hyvä homma kun palasit foorumille, toivottavasti jatkossa haet myös näitä rastejakin :)

tommi2
29.08.2020, 13.00
Olisi tarkoitus, tosin Tapatalkin kuvanlisäys lakkasi toimimasta, mikä lisää todella paljon kynnystä kuvarasteihin...

telipyörä
29.08.2020, 15.40
Rastin varaaminen maksaa 1000€ tlk.
Milloin radiomasto tuli kuvaan? :D

telipyörä
04.09.2020, 23.12
Uusi rakennus Starkin tontilla

https://pic.useful.fi/Qb6PVx8g6.jpg

Uusi järjestely:

https://pic.useful.fi/xmdUQVRVe.jpg

tommi2
05.09.2020, 08.02
Vanha pääkirjaston nurkilla laaksokatu https://www.google.fi/maps/place/60%C2%B058'56.9%22N+25%C2%B040'28.2%22E/@60.9824683,25.6733917,18z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d60.98246 7!4d25.6744856?hl=fi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200905/a033fe69f45ab12d63f6c6127c7eea0d.jpg

ja uus

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200905/a8f95d1cceac50621b99625e4d8d9921.jpg

Firlefanz
05.09.2020, 09.52
Ei mulla muuta kuin että fillari toisinpäin ja kuvan voisi laittaa "Pyöräsi kuva" -ketjuun. Hieno vehje, ei siinä mitään. Juuri sellainen jota varmaankin pysähtyisin tarkastelemaan jos näkisin sen kaupan tms edustalle parkkeerattuna, mutta jolla ajaminen (tai edes sen kokeileminen jos omistaja antaisi luvan tai vaikka yrittäisi siihen yllyttää) ei tulisi mieleenikään.

Tai, joo, vielä se että Starkin alue on nykyään Vahva-Jussin alue:

https://www.kesko.fi/contentassets/a315355a4ed44296ab28202f4af13159/vahva-jussi-1-ympyroity_970.jpg?width=970

Vahva-Jussin alueelle (ent. Starkin alue) on rakenteilla 2000 m2 kokoinen K-Supermarket osoitteeseen Vahva-Jussin lenkki 2. Kaupan pihalle tulee 100 autopaikkaa. Tavoitteena on avata uusi K-Supermarket Hyppyri loppuvuodesta 2020.

Kauppaan tulee uusi, täysin ainutlaatuinen energiankierrätysjärjestelmä, joka yhdistää luonnollisella kylmäaineella toimivan erittäin vähäpäästöisen kylmäjärjestelmän, lämpöpumpun ja energian kierrätykseen tarvittavat talteenottojärjestelmät. Se hyödyntää viilennyksestä sivutuotteena syntyvän lauhdelämmön kiinteistön lämmitystarpeisiin. Rakennuksen lämmönkulutus pienenee parhaimmillaan jopa 95 prosenttia, joten innovaatio muuttaa ruokakaupan kerralla lähes hiilineutraaliksi.

PS Olen minä tuosta uudestakin ajanut, mutta §€$£#?*! taitavat minun Lahden-lenkkini %&$#?@! olla tältä vuodelta ajetut (ellei sittten tule jotain hemmetin kaunista kultaista lokakuuta):(:mad:

tommi2
05.09.2020, 11.20
^Tosta fillarista vielä, uskoisin että osaisit ajaa, on meinaan jalkajarru :D

vihtis83
05.09.2020, 14.10
Toi Vahva-Jussin alueen rakennus oli nimenomaan tuo uusi K-Supermarket Hyppyri.
Tommi2:n laittama rasti oli Aukeankadun ja Ajokadun kulmassa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200905/341f6f9b396c7a59fb0e42338b547588.jpg

Tästä sitten uutta
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200905/0a9ab7bed87aaec66ddb676263d6b907.jpg

tommi2
06.09.2020, 07.41
Vanha oli Luhdantaustantiellä Patomäen ohitien ylittävä silta https://www.google.fi/maps/place/60%C2%B057'17.9%22N+25%C2%B038'23.9%22E/@60.9549826,25.6377733,17z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d60.95498 04!4d25.6399617?hl=fi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200906/37e70e9dd68f204d828c9a2cbd643f63.jpg

ja uus

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200906/84b812dfec2ef396f806b5ca3bc694bd.jpg

Firlefanz
06.09.2020, 09.37
Luhdantaustankadun suojakaiteeseen tulee Markus Liljan moderni taideteos ”Kasvusuunta”. Toteutus tehdään maalaamalla betonikaide kauttaaltaan abstrakteilla ja löyhästi kasvimaailmasta inspiraation saaneilla muodoilla.

Markus Lilja kertoo taideteoksestaan näin: Teokseni nimi “Kasvusuunta” viittaa vahvasti kehitykseen sekä ajan kulumiseen. Kehityksen halusinkin sisällyttää teoksen aiheeseen jo luonnosvaiheessa, koska Patomäen kehätiehanke itsessään on kehitystä monellakin eri tavalla. Ajan kulumista konkretisoi kerroksittainen maalaustekniikka, maalauksessa pyritään huomiomaan ajan kuluessa tapahtuvat muutokset maalikerroksiin ja valjastamaan ne osaksi teosta. Värimaailma tulee siis vuosien saatossa muuttumaan, kun maalikerrokset rapistuvat paljastaen altaan uusia sävyjä.

Ympäristötaidetta Lahden eteläiselle kehätielle (https://vayla.fi/-/ymparistotaidetta-lahden-etelaiselle-kehatielle)

PS Uusi rasti on monella tapaa hauska. (Sää vain on niin p**k* ja mies niin m***t**.)

tommi2
06.09.2020, 10.49
^Ihan supemies kyllä olet kun monta kertaa olet rastin Helsingistä asti tullen Lahteen, hakenut. Itse tosiaan ajoin Lahti-HKI-Espoo mainioilla ohjeillasi ja en ihan voinut kuvitella ajavani takaisin... eli turha sitä on itseään soimata :)

Firlefanz
07.09.2020, 21.55
^ Se naru veti! Sopiva pieni ylisanoja karttamaton kehu tepsii aina!

Rasti löytyi Tapparakadulta (vai pitäisiköhän sanoa että vanha rasti oli Tapparakatu kevyen liikenteen alikulun (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1jfDJKOlQssxV1BXWRMxzeskT4GU&msa=0&ll=60.967820400000015%2C25.649832300000003&spn=0.022295%2C0.054846&z=16) kohdalta? Ja mainita että rasti oli silloinkin tommi2:n laittama (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43986-Lahden-Kuvarastit&p=2897386#post2897386)?):

https://pic.useful.fi/jU4n9ZqX4.jpg

Uusi rasti on taas jotain muuta:

https://pic.useful.fi/QA1djLGJj.jpg

telipyörä
08.09.2020, 11.37
Nyt olisin laittanut kävin siellä minäkin -kuvan, jos osaisin.

tommi2
09.09.2020, 12.38
Kirjoitin tällaisen runon:

Toista tuntia kiertelen
kuvarastia löydä en
mielessäni lausun perkelen
kuka keksi tiilen?

Firlefanz
09.09.2020, 21.11
Monitaitoinen mies!:D

Rastivinkkinä voisin kehottaa unohtamaan tiilet, jotta näkisi paremmin ikkunat.

Olisin ottanut laajemman julkisivukuvan, mutta paikalla oli toimintaa (koska oli arkipäivä) ja tuumasin että yksityiskohta kyllä kertoo tässä tapauksessa aivan riittävästi kokonaisuudesta. Mutta olisihan hieman kauempaa otettuun kuvaan tulleet mukaan myös rautatiekiskot...

vihtis83
11.09.2020, 22.48
Vanha oli Merivaara Oy:n pääkonttori
Puustellintiellä (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6760519.735441303&e=430393.0784748028&title=Merivaara&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200911/0463fe26c120b007d4fff14dc8ab6881.jpg

Jatketaan punatiilellä uudessakin
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200911/5491d0fe219f084d6eb56cc8208a6041.jpg

Firlefanz
13.09.2020, 20.57
Huomenna olisi Tourilla välipäivä ja meillä ihan kelvollinen pyöräilysää, mutta Lahden punaisten lyhtyjen aluetta en osaa lähteä hakemaan edes tunnistamalla vastakkainen rakennus ikkunasta heijastuvien neonvalojen perusteella. Kovin kaukana keskustasta ei kuitenkaan oltane...

Punatiilistä tehdasarkkitehtuuria sotia edeltävältä ajalta on sentään säilynyt Lahdessa melkoinen määrä, ainakin osin. Mikä on hieno juttu, muttei helpota kuvarastin hakua...

STN
13.09.2020, 21.24
Oisko kaupungintalo?

telipyörä
13.09.2020, 21.49
Kaupungintalon seinä ei ole noin rähjääntynyttä, mutta sopisi paremmin Lahden imagoon.

tommi2
13.09.2020, 21.54
Mäkin taas ajelin tunnin tänään etsien seinää, mutta ei nää.

Hyvää näissä tiiliseinärasteissa on

a) tulee ajeltua
b) havahduin kuinka paljon tiilirakennuksia täällä on. Tälläselle vain vähän aikaa Lahdessa asuneelle tämä oli yllätys (30 vuotta vasta ;) )

vihtis83
13.09.2020, 22.22
Mä kun ajattelin että toi punainen valo olisi ollut hyvä vinkki, ei täällä nyt kovin paljon punaisella valolla valaistuja rakennuksia ole. Tosin tässäkin valojen värit vaihtuvat samaan tapaan kuin radiomastoissa. Kaikki ei tietty tämän ohi ole pimeässä ajaneet ja huomanneet noita valoja, tämä on kyllä melko näkyvällä paikalla ison tien lähellä joskin kuvanottopaikalle joutuu hieman pujottelemaan.

vihtis83
13.09.2020, 22.25
Huomenna olisi Tourilla välipäivä ja meillä ihan kelvollinen pyöräilysää, mutta Lahden punaisten lyhtyjen aluetta en osaa lähteä hakemaan edes tunnistamalla vastakkainen rakennus ikkunasta heijastuvien neonvalojen perusteella.

Yksi noista valoista on todella näkyvällä paikalla, se olisikin hyvä vihje jos siitä selvää saisi ;)

vihtis83
16.09.2020, 20.44
Kuten edellisessäkin tiiliseinässä, tämänkin lähellä on ratakiskoja. Tosin ei aivan niin lähellä mutta paljon enemmän niitä ainakin on.

STN
16.09.2020, 21.46
Kuten edellisessäkin tiiliseinässä, tämänkin lähellä on ratakiskoja. Tosin ei aivan niin lähellä mutta paljon enemmän niitä ainakin on.

Veikkaisin mestarinkadun taloja, ehkä laulumaan kiinteistö.

vihtis83
16.09.2020, 22.09
Veikkaisin mestarinkadun taloja, ehkä laulumaan kiinteistö.

Ei niitä arvauksia tänne kuulu laittaa, pitää käydä itse paikan päällä ottamassa kuva pyörästä kyseisellä paikalla ja laittaa myös uusi kuva seuraavaksi rastiksi.

vihtis83
19.09.2020, 16.47
Rakennus ja sen nimi liittyy vahvasti huonekaluteollisuuteen.

tommi2
20.09.2020, 08.45
Tulin vain sanomaan että etsitty on.

vihtis83
20.09.2020, 09.27
Sunnuntain vihje, jos saataisiin tänään vielä vaihtumaan ;) Parhaiten nuo värivalot tulee huomattua kun ajaa Illalla Lahden läpi 12-tietä länteen päin. Rakennus on todella lähellä tätä tietä ja sitä aiemmin mainittua junarataa.

Firlefanz
20.09.2020, 14.02
Tämän rastin täytyy kuulua Lahden kuvarastihistorian kimuranteimpien rastien Top Teniin! Luulen että minulla on ollut alusta lähtien jokseenkin oikeansuuntainen aavistus enkä ole tuhlannut Google Mapsin ääressä viettämääni aikaa hakemalla rastia täysin väärästä paikasta.

Olen käväissyt StreetViewn avulla vilkaisemassa melko monen mahdolliseksi arvelemani rakennuksen kadunpuoleista julkisivua enkä kovin paljon liioittele jos sanon tutkineeni niin Hämeenlinnantien kuin Mannerheiminkadun kuin pääradan ja satamaradankin kummatkin puolet melkoisen tarkkaan.

Kuitenkin on koko ajan ollut sellainen fiilis että kun joku vihdoin onnistuu - tai ehtii/pääsee/viitsii/jaksaa; mistä senkin tietää? - tämän rastin hakemaan, en ole läheskään ainoa joka joutuu hämmästyen myöntämään että olisihan se tämä pitänyt tunnistaa...

tommi2
20.09.2020, 14.25
Mä just tänään ajoin tota "vinkkireittiä" , tosin valoisan aikaan, ja ei mitään. Voin olla tosin puolisokea ja luultavasti en ajanut tarpeeksi pitkään.. on vaikee. Ei se sinänsä mitään, kuvarastithan ovat itselle vähän kuin metsästys (jota en tosin harrasta) että vaanitaan ja aina ei tule saalista, välillä kun hokataan varma kaato, on rynnättävä esinmmäisenä ampumaan. Ehkä se on kivointa kun tietää rastin ja on pakko lähteä hakemaan, tässä etsimisessä voi suoda itselleen viikonkin tauon pettymyksen jälkeen...

vihtis83
20.09.2020, 14.49
Ja minä kun ajattelin laittaneeni helpon rastin ajatuksella että kaikki ovat tästä pimeällä ohi ajaneet ja nuo valot huomanneet. No, aina ei mene niinkuin on ajatellut.
Ps tämän rakennuksen kuvassa oleva puoli näkyy muuten hyvin vieressä olevalle sillalle.

telipyörä
20.09.2020, 16.03
Ei näkynyt ainakaan perjantaina siltaa pitkin ohiajaessa.:o

PikkuPatleetti
20.09.2020, 23.27
Hihii, täytyy ihan käydä kiusaks kuittailemassa että kuvassa onkin Pattiksen entisen työpaikan talon ikkunoita, eli aaaivan liian heleppo. Olen muuttanut juuri pois eli en tätä lähde hakemaan muutaman sadan kilsan päästä [emoji28]

Yksi vinkki vielä jos sallinette: ikkunapokat ovat toisella puolella taloa erilaiset, eli tarkkuutta tarkkuutta!
Kuukkelista kyllä löytyy tästäkin kuvakulmasta kuva, street viewillä ei löydy. Ai miksi: street viewn kuvausten aikaan talo ollut rempassa eikä koko ikkunoita ole ollut :)

telipyörä
20.09.2020, 23.35
Ei nyt enää ruveta sotkemaan :)
Askon alue, Upon sillan vieressä.
http://img.aijaa.com/b/00913/14888741.jpg

Seuraava
http://img.aijaa.com/b/00576/14888742.jpg

vihtis83
21.09.2020, 07.14
S-Market Hennala, Helsingintie 126
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200921/e09e2727e27e315b95074473915c1ee5.jpg

Uusi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200921/eed40b7c3ae22b3cff995e7fc1e12395.jpg

Firlefanz
21.09.2020, 08.58
Hihii, täytyy ihan käydä kiusaks kuittailemassa että kuvassa onkin Pattiksen entisen työpaikan talon ikkunoita, eli aaaivan liian heleppo.

PikkuPatleetti on selvästi oivaltanut erään kuvarastien perimmäistä viehätystä selittävän tekijän: joskus pääsee nauramaan sille miten uunoja hakijoita muut voivatkaan olla! (Mutta voi olla hyvä pitää mielessä että kukin vuorollaan, kukin vuorollaan...)

Kuukkelista kyllä löytyy tästäkin kuvakulmasta kuva, street viewillä ei löydy. Ai miksi: street viewn kuvausten aikaan talo ollut rempassa eikä koko ikkunoita ole ollut :)

Kyllähän Askonalue tarjoutui heti ensimmäisten joukossa paikaksi josta kannattaisi hakea, sijoittuihan se mukavasti vihtis83:n kuvitellun Joutjärven kuvarastilenkin varrelle. Ja "askotalo" olisi pitänyt ottaa kuvahakusanaksi siinä vaiheessa kun saatiin vihje rastin liittymisestä vahvasti lahtelaiseen huonekaluteollisuuteen - ja viimeistään siinä vaiheessa kun mainittiin näkymä sillalta. Olisi löytynyt esimerkiksi tämä kuva:

https://scontent-yyz1-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/67796734_369262260424105_3670383265172360263_n.jpg ?_nc_ht=scontent-yyz1-1.cdninstagram.com&_nc_cat=101&_nc_ohc=uI4g9g7sWwUAX_ItPWL&se=7&_nc_tp=18&oh=1aa04a42a8b08cd28117d4726e033f60&oe=5F92714C&ig_cache_key=MjExNTU1MjE3NTc0MzU3NDcxMQ%3D%3D.2

Ei mulla ole oikein selitystä itselleni, miksi hylkäsin Askonalueen miltei kättelyssä. Olin kai mielestäni niin helkutin varma että tiiliseinä on vanhempaa perua kuin 1927-28 jolloin

Avonius rakennutti jälleen uuden tehdasrakennuksen Lotilaan radan eteläpuolelle. Alue kuului vielä silloin Hollolan kuntaan. Kun tuotanto tässä tehtaassa tammikuussa 1928 käynnistyi lopetettiin Lahden Puusepäntehtaan ensimmäisen tuotantorakennuksen toiminta Vesijärvenkadulla. Uusinta tehdasta laajennettiin edelleen vuonna 1930, jolloin tuotantolaitosten yhteyteen sijoitettiin myös yrityksen pääkonttori."

Ja taisin tosiaan satelliittikuvasta katselessani erehtyä luulemaan rakennuksen päätyä vääränlaiseksi ja rakennustakin ehkä vähän liian suureksi. "Doh!"

tommi2
21.09.2020, 11.48
Mä ajoin tosta ohi näkemättä tota... voe bergele. Ja ollut Askossa tuolla töissä...

tommi2
22.09.2020, 07.57
Vanha oli entisen linja-autoaseman entinen liikenneympyrä https://www.google.fi/maps/place/Villa+Rauhala/@60.9838563,25.6478445,17z/data=!3m1!4b1!4m13!1m7!3m6!1s0x468e285411a5965f:0x b6ab227f1c724cfe!2sAleksanterinkatu+1,+15110+Lahti !3b1!8m2!3d60.9831099!4d25.6514649!3m4!1s0x468e29a 5cc1a2807:0xa7aab86e446d6984!8m2!3d60.9838537!4d25 .6500332?hl=fi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200922/bc0dca4380a1ee7c8f451d4b3ff2bf79.jpg

ja uusi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200922/7e3285c4d0ed3ac6111855b67bc555e8.jpg

vihtis83
22.09.2020, 11.16
Vanha oli Hakkapeliittain kotiinpaluu Mariankadulla. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hakkapeliittain_kotiinpaluu
Taustalla oleva henkilö on blurrattu jos ihmettelette tuota mustaa möykkyä :)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200922/35e1f592f0b856b0b936962278b4ee76.jpg

Uutta
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200922/32c908ae7e933a92c8d6fd6efe0f4081.jpg

vihtis83
24.09.2020, 20.37
Hiljaista on ollut ja viikonloppu lähestyy joten laitetaan vinkkiä:
Rasti sijaitsee järven rannalla ;)

Firlefanz
24.09.2020, 22.36
Sen lupaan etten huomenna suuntaa kohti Lahtea. Mutta mukavahan tuo olisi käydä taas kääntymässä. Vaan onko ukosta myös tekijäksi eikä vain puhujaksi?

tommi2
25.09.2020, 06.11
Mä tiesin missä rasti oli, kun sinne ajoin, totesin että ei ollutkaan siellä. Oli ihan varma ja selkeä, mutta väärä, muistikuva

Lähetetty minun HRY-LX1T laitteesta Tapatalkilla

vihtis83
27.09.2020, 11.56
Kohde on siis taideteos ja osa erästä rannoilla sijaitsevaa galleriaa.

tommi2
28.09.2020, 07.58
Vanha oli siis taidetta Ruoriniemessä https://www.google.fi/maps/place/61%C2%B000'19.0%22N+25%C2%B038'12.1%22E/@61.0052823,25.6355967,18z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d61.00528 12!4d25.6366909?hl=fi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200928/3566faafbe10bd941575d667cd26d6df.jpg

ja uusi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200928/65185204ea39975db0fb78af2a201329.jpg

Firlefanz
28.09.2020, 09.32
Taidetta tuo uusikin. Edellinen oli siis Vesijärven rantagalleriaan (https://propuu.fi/nayttelyt/vesijarven-rantagalleria) vuonna 2010 valmistunut Matti Koskelan
(https://yle.fi/uutiset/3-11439035)tuulikellonakin (https://www.ess.fi/paikalliset/414909) tunnettu teos.

PS Mikäli tuo uusi on sähkökaappi (niin kuin luulen), voi hakijoita kiinnostaa tieto että vaikka Lahti Energialla on yli 3000 jakokaappia, niistä maalattuja ei liene kuin pari sataa.

tommi2
28.09.2020, 09.48
^Tää nyt on eka vihje... kuvia on lisää ja niitä tiputellaan tarvittaessa. Olen vissiin tupannut pistämään liian helppoja rasteja aikaisemmin. Mä yritin raukka ettei tota olisi edes sähkökaapiksi tunnistettu :D

Firlefanz
28.09.2020, 10.49
Ei se ollut minkäänlaiseksi moitteeksi tarkoitettu! Eikä edes nurinaa nurinan vuoksi:cool:

Sähkökaapit on yleisesti koettu hyviksi rasteiksi, jotka saavat mukavasti hakijoita liikkeelle - usein sellaisiakin jotka eivät niin sanotusti etsimällä etsittävistä rasteista erityisemmin välitä vaan jotka tykkäävät hakea nimenomaan sellaisia rasteja jotka ovat heille fillaroidessa jo tutuiksi tulleet. Mutta myös sellaisia joista kuvarastiharrastus on parhaimmillaan kun vain ajelee ihan normaalisti mutta pitää silmät auki ja ehkä käy kurkistamassa jonkun mahdollisen paikan jos sellainen sattuu tulemaan mieleen.

PS Jätän tässä nyt vielä avoimeksi sen mahdollisuuden että saatan minäkin muistella nähneeni nuo mukavat elukat...

vihtis83
28.09.2020, 16.08
Saimaankatu/Poikkikatu risteyksestä löytyi eläimet
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200928/9edeee86f8a70019d25a0a73a5b74605.jpg

Jatketaan maalausteemalla
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200928/f6bb3839613ec6cba286ef1acebb474b.jpg

Firlefanz
28.09.2020, 19.12
https://www.youtube.com/watch?v=c-HOLjVF8BE

tommi2
30.09.2020, 08.10
Vanha oli kisapuisto https://www.google.fi/maps/place/Lahden+kisapuisto/@60.987515,25.6477647,17z/data=!4m8!1m2!2m1!1skisapuisto+lahti!3m4!1s0x0:0xc c05c97e8dc88115!8m2!3d60.9873722!4d25.6492044?hl=f i

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/bc0e08441ba5775fc45937d6974e5257.jpg

ja uusi, maalauksella mennään. Laajempia kuvia pyydettäessä, jos liian vaikea.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/db44cb4a3f44fd191d24d40f35f822b7.jpg

vihtis83
30.09.2020, 16.39
Ei ollut vaikea, vanha oli siis Hollolankadun alikulku, avaruuden ikkuna/tunnelivisuaali. Sama paikka on ollut myös rasti numero 195.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/565e68f7d0f533df032bda390645df8f.jpg

Uutta
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/df7b47052df7455ac7bff91b784708d2.jpg

tommi2
03.10.2020, 12.17
Vanha ilmeisesti vanha teurastamo (?) Sopenkorvessa suunnilleen tossa https://www.google.fi/maps/place/LCS+Areena+(LCS+PANTHERS+RY)/@60.9779905,25.6273969,17z/data=!3m1!4b1!4m13!1m7!3m6!1s0x468e28f6902a0e1b:0x e2f8a30e090fe550!2sSopenkorvenkatu,+15800+Lahti!3b 1!8m2!3d60.9759817!4d25.6255338!3m4!1s0x468e28f7a9 4a921f:0x7fa9825568485779!8m2!3d60.9779905!4d25.62 95856?hl=fi
https://pic.useful.fi/XphdN0YqP.jpg

uusi

https://pic.useful.fi/c845egiJG.jpg

vihtis83
03.10.2020, 21.13
Läntisen hautausmaan aidasta löytyi tämmöinen hauska portti tästä kohti. (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6761289.708502976&e=424834.89698788436&title=Portti&desc=&zoom=13&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201003/4d63357dfb7c4a247339cc2495547b38.jpg

Uusi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201003/82a50c7d6ea5aae8f97ac3fc7ba7f7d0.jpg

tommi2
03.10.2020, 21.25
^Ei auta kun antaa tunnustusta... ei ole detaljia Lahes mitä et tietäisi...

vihtis83
03.10.2020, 22.24
^Ei auta kun antaa tunnustusta... ei ole detaljia Lahes mitä et tietäisi...

Noh, en nyt sentään joka paikkaa tunne, osunut vaan jostain syystä mulle helppoja rasteja.

tommi2
04.10.2020, 12.38
Vanha oli aika vekkuli, onneksi ajoin tästä ohi punaiseksi valaistua tiilirakennusta etsiessäni ja katsoin että olisipa hyvä rasti... eli yksityinen mikälie kellari kahvila Asemapäälikön kupeessa matkakeskuksen välittömässä läheisyydessä.

https://pic.useful.fi/969BIdw9V.jpg

ja uusi

https://pic.useful.fi/cr8Fvo0p2.jpg

Firlefanz
05.10.2020, 19.25
Mun pyöräilyviikko ei olisi voinut saada mahtavampaa alkua kuin lähteä aamulla mukavan myötätuulen vauhdittamana kohti Lahtea, hakea rasti, käydä kuvaamassa uusi, tankata ja suunnata kotimatkalle tuulen jo tyynnyttyä ja käännyttyä ja palata omille hoodseille upeassa syksyisessä ilta-auringossa. Mutta ei, kun pitää olla muutakin niin kutsuttua elämää, muka...

Jos mä en olisi mä, voisin luvata kuten nuori Michael Jackson...

https://www.youtube.com/watch?v=rP8c-ggXqcw

...mutta nyt siinä taitaa käydä niin että tämäkin rasti on mennyt ennen kuin kaikki tarvittavat palaset ovat meitsillä paikallaan. Mutta yritän muistuttaa itselleni, että tärkeintähän on että rasti liikkuu ja että muillakin on hauskaa:p

tommi2
05.10.2020, 19.54
^Onko tuttu paikka? Kelasin vähän että onko liian vaikea/helppo, lisäkuvia on, jos tulee tarvetta

Firlefanz
05.10.2020, 20.15
Minua varten ei lisäkuvia tarvita - paikka on tuttu vaikken sisällä olekaan käynyt - ja kauheasti pettynyt olisin lahtelaisiin kuvarastifillaristeihin jos tätä ei ilman lisävihjettäkin haettaisi. Voisin sitä paitsi jopa väittää ettei yhden baarin tai vastaavan löytäminen ole avaruustiedettä eikä rastin löytäminen niin ollen mahdoton tehtävä edes Lahdessa koskaan käymättömälle.

PS Täydellistä tasapainoa vaikea/helppo-akselilla on mahdotonta tavoittaa ja rastinlaittajan on oikeastaan turha edes yrittää veikata mihin kohtaan rasti sijoittui, saati sitten miettiä menikö nyt liian vaikeaksi tai liian helpoksi.

vihtis83
05.10.2020, 20.20
Ei ole vaikea, tuolla taustallahan näkyi jopa takana olevan talon osoite. Tai ainakin minä sain tuosta osoitteesta selvää :D Tapatalk kettuilee enkä päässyt lenkiltä postaamaan mutta nyt tulee kuvia. Eli Huippubaari Huippukadulla. (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6758747.17590448&e=428098.6138193714&title=Huippubaari&desc=&zoom=13&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)
https://pic.useful.fi/x_KLEyKZ4.jpg

Uutta, on muistikuva että tämä olisi joskus rastina ollut mutta ainakaan kartalle en ole sitä merkannut joten eiköhän tämä ihan "uusi" ole. Ps pahoittelut tärähtäneestä kuvasta.
https://pic.useful.fi/nmCu2H8qH.jpg

tommi2
07.10.2020, 12.50
Vanha oli Pro Puun edessä oleva häkkyrä https://www.google.fi/maps/place/Pro+Puu+-+keskus/@60.994265,25.650126,18.5z/data=!4m5!3m4!1s0x468e2900c0abe637:0x9bb36654832e4 8f0!8m2!3d60.9938925!4d25.6515004?hl=fi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201007/1ad9fee4101b66c7a224fb0ce91c8108.jpg

ja uusi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201007/caff67687c658b440a67339b470a3900.jpg

tommi2
09.10.2020, 14.24
Eihän tästä nyt montaa päivää ole, mutta siltä varalta, että jonkun mielestä vaikea....

https://pic.useful.fi/v48fKAdGN.jpg

Firlefanz
09.10.2020, 18.48
Jos rasti on *jonkun* mielestä vaikea, se on ainoastaan osoitus siitä että rasti on hyvä!

En kovin mielelläni ala sormella osoittamaan enkä numeroa tekemään, mutta saattaa olla että joku on ollut vähän happamena sitä mieltä että rasti on huono tai että hän ainakaan ei sitä hae koska rasti ei ole uusi vaan jo käytetty. Minusta se on aina vähän tulkintakysymys eikä kovin ahtaasta tulkinnasta ole syytä pitää kiinni, sillä tärkeintähän on että rasteja haetaan ja kun niitä haetaan, ei kenenkään tarvitse pitkään kerran jo käytettyä rastia katsella.

PS vihtis83 taisi viimeksi tehdä herrasmiehen työn. Minäkin voisin sen tehdä, jos en olisi niin... ...että se melkeinpä hävettää minua itseänikin.

tommi2
09.10.2020, 19.43
Ahaa... joo, ei ole paljon tullut katottua onko rasti vanha vai ei...

vihtis83
09.10.2020, 21.50
Ensimmäisestä kuvasta ei ollut mitään hajua, avarampi kuvakulma vasta paljasti paikan. Ei ollut kyllä mitään hajua eikä ole ehtinyt/jaksanut ajelemaankaan. Kai tämä viikonloppuna jonkun toimesta siirtyy :) Ja ei mua kertaalleen käytetyt rastit haittaa, hyvä vaan että joku viitsii käydä näitä välillä vaihtamassa että on jotain jahdattavaa.

tommi2
09.10.2020, 22.15
^Samaa mieltä. Haastettakin saa olla, varsinkin esim. noissa tiiliseinissä kun tuli ajettua noin 3x se matka mitä normirastia hakemaan (enkä silti löytänyt). Parasta on että tulee ajeltua paikoissa, joissa ei tavallisesti aja.

vihtis83
10.10.2020, 19.12
Vanha oli siis Mukkulan kartanon laivalaituri (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6765151.606078368&e=426543.04610595014&title=Laituri&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201010/02f31ff8b0435a663993de2570099d4e.jpg

Uusi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201010/46dfa5f89efb921432f114597d5fd307.jpg

vihtis83
13.10.2020, 18.12
Jos vihjettä kaipaatte niin kannattaa katsoa tarkkaan kuvassa näkyvää maanpintaa, se tavallaan sisältää vihjeen tuosta paikasta.

vihtis83
16.10.2020, 11.08
Aukeisko tästä kuvasta paikka paremmin?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201016/43cf5983b11fdafa2fd33b3beec73269.jpg

tommi2
16.10.2020, 11.31
Allekirjoittaneelle edelleenkään ei anna mitään havaintoa, mutta se olisikin jonkun muun "vuoro" aktivoitua. Mars hakemaan rastia!!! :D . (Mainitaan nyt vielä että en Firlefanzia tässä tarkoita... mutta en myöskään poissulje... )

telipyörä
18.10.2020, 20.26
Muu kävi hakemassa Mustankallion hautausmaan lähellä olleen rastin (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6762009.173534258&e=428267.20301765174&title=x&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D).

https://pic.useful.fi/G-yS_ze376.jpg

Seuraava
https://pic.useful.fi/yotZ5pL1X.jpg

tommi2
19.10.2020, 13.10
Ei ollutkaan se paikka, mitä kävin katsomassa, mikä herättää ristiriitaisia tunteita. Toisaalta tulee mieleen positiivisessa mielessä "on huomiseksi ajettavaa", toisaalta jotenkin harmittaa kun "kaato" jäi saamatta. Ihme juttu. Ei varmaan pitäisi ajatella mitään.

vihtis83
19.10.2020, 14.32
^ Sulla sentään oli joku idea mitä käydä katsomassa, mä en ilmeisesti ajattele mitään kun ei ole mitään hajua tästä rastista.

vihtis83
20.10.2020, 09.45
No löytyihän se idea ja rastikin. Möysän lämpökeskus, Polvikatu 10.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201020/42f86f61965ace223ff8f069c5d8f4f9.jpg

Uutta

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201020/b4bc1fd7d047c8fc563fdc970aa8487c.jpg

Firlefanz
20.10.2020, 11.24
Mustankallion rastia osasin hakea oikealta seudulta mutten voinut varmistua paikasta StreetView'nkaan avulla (enkä keksinyt mitä varten taulu oli aikoinaan katsottu aiheellisesti avokalliolle pystyttää tai siis kuvittelin paikan ihan toisenlaiseksi).

Oikean lämpökeskuksen löysin osin kai tuurillakin, kun Google tiesi että https://www.ess.fi/2005/09/29/moysan-lampokeskus-saamassa-ymparistoluvan

Mutta kuvarasteihinhan kuuluu sangen olennaisena osana se pyöräilykin...ja vaikka päivänvaloakin ehkä vielä riittäisi, miehessä ei tahdo enää riittää virtaa kuin neljäksi-viideksi tunniksi. Vaikka olisihan se hemmetin hyvää harjoitusta jossain kaukana siintävää tulevaisuutta brevet-kuskina ajatellen:seko::eek::p

vihtis83
23.10.2020, 15.26
Pistetään nyt kuva missä näkyy paremmin tuo maalaus. Tosin tuo taustalla näkyvä informaatiotaulu saattaa olla parempi vihje, ainakin se on näkyvämmällä paikalla kuin tuo maalaus. Myös tuo taustan rakennus on melko iso ja näkyvä mutta Street view:stä sitä ei kannata etsiä koska sen tilalla näkyy vain iso hiekkakenttä/parkkipaikka.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201023/4e1c7b680048d6311326e2ae0602230f.jpg

Firlefanz
24.10.2020, 09.40
Yleensä olen sitä mieltä että on helkutin tyylitöntä osallistua johonkin kuvarastiketjuun kertomalla tietävänsä rastin, jos ei todella aio hakea rastia (koska ei ehdi, jaksa, viitsi tai jostain syystä pysty). Samaa mieltä olen nytkin, mutten silti malta olla kertomatta että olen ajanut tuosta...öö...lukuisia kertoja.

Vielä eilen elättelin ajatusta hakea rasti, olihan lauantaiksi tiedossa ihan hieno syysilma ja täysin siedettävä ajosää eikä pimeässäkään olisi tarvinnut ajaa (kuin ehkä paluumatkan viimeiset kelvikilometrit) - mutta tänä aamuna oli tunnustettava tosiasiat: nämä olivat päässeet minulta loppumaan eikä uusia saa mistään kuin vasta puolen vuoden päästä, mahdollisesti:

https://pbs.twimg.com/media/ElCVM5qX0AEhzK_?format=jpg&name=small

tommi2
24.10.2020, 10.44
Mä jatkan tyylittömyyksiä sanomalla tän vanhan "hakisin, muttei hajuakaan missä tuo on"-jutun. Varmaan noita pillereitä myös tarvisin, koska kesäillan perinteinen "käyn vain ajelemassa ja katsomassa olisiko se tuolla päin" -ajelu ei nyt esitalvisilla keleillä nappaa.

Jouko
24.10.2020, 11.53
Yleensä olen sitä mieltä että on helkutin tyylitöntä osallistua johonkin kuvarastiketjuun kertomalla tietävänsä rastin, jos ei todella aio hakea rastia (koska ei ehdi, jaksa, viitsi tai jostain syystä pysty). Samaa mieltä olen nytkin, mutten silti malta olla kertomatta että olen ajanut tuosta...öö...lukuisia kertoja.

Vielä eilen elättelin ajatusta hakea rasti, olihan lauantaiksi tiedossa ihan hieno syysilma ja täysin siedettävä ajosää eikä pimeässäkään olisi tarvinnut ajaa (kuin ehkä paluumatkan viimeiset kelvikilometrit) - mutta tänä aamuna oli tunnustettava tosiasiat: nämä olivat päässeet minulta loppumaan eikä uusia saa mistään kuin vasta puolen vuoden päästä, mahdollisesti:

https://pbs.twimg.com/media/ElCVM5qX0AEhzK_?format=jpg&name=small
Hardenthefuckuphydrat :D

vihtis83
24.10.2020, 15.45
Nätti ajokeli joten laitetaan täsmävihje: rasti sijaitsee Paavolan kaupunginosassa.

telipyörä
24.10.2020, 16.00
Niin olikin. Paavolan pelastusarm.. eikun pelastusasema.
https://pic.useful.fi/jXlu5I0kt.jpg

Uusi

https://pic.useful.fi/mkGM0fhSS.jpg

vihtis83
26.10.2020, 16.00
Kärpäsen koulun uusittu kenttä

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201026/724f5b6f86c8ad3ac4b94fe48a57b856.jpg

Sit tämmöistä

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201026/e10f9dca200fdfa00132cdbad5e375b2.jpg

tommi2
28.10.2020, 12.28
Vanha oli hiihtomuseo tai sen kahvila (tai sit se silta, mistä kuva oil otettu, en ottanut omaa kuvaa sillalta) urheilukeskuksessa

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201028/11b8373c6de30961054ae10c33a5ca03.jpg

uus

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201028/4ae255983c13d111d6638741994a55b5.jpg

vihtis83
31.10.2020, 13.57
Keskussairaalan parkkitalon opaste tässä ( https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6762544.666867485&e=422750.0544712121&title=Parkkitilaa+on&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201031/c7a4b2192af62dfbd804a18980e34633.jpg

Uusi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201031/d83135e3edaeb9d2e15f5fd9e5e863e0.jpg

vihtis83
05.11.2020, 18.58
Vihjettä vaikka eihän tämä vaikea ole. Kuvassa oleva teos esittää muinaisen Egyptin soturijumalatarta jolla on naisen vartalo ja leijonan pää.

Firlefanz
05.11.2020, 19.25
Mä olen toisaalta odottanut sitä yhtä ihmeellistä päivää jolloin vielä innostuisi ja haluaisi ottaa maantiepyörän ulos - eikä into tyrehtyisi jo ennen Orimattilan tienhaaraa - ja toisaalta ajatellut että pitäisiköhän muodostaa vaikka tommi2:n kanssa sellainen kilauta kaverille -tiimi jossa toinen tietää (silloin kun tietää) ja toinen hakee:rolleyes:

PS Patsas ei ole päätynyt Lahteen Karnakista eikä siis ole kaivauslöytö.

Laroute
05.11.2020, 19.31
Keskussairaalan parkkitalon opaste tässä (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6762544.666867485&e=422750.0544712121&title=Parkkitilaa+on&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201031/c7a4b2192af62dfbd804a18980e34633.jpg

Uusi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201031/d83135e3edaeb9d2e15f5fd9e5e863e0.jpg

Kyllähän tuo patsas on hyvinkin tuttu!

Firlefanz
05.11.2020, 21.09
Kyllähän tuo patsas on hyvinkin tuttu!

Kyseisen jumalattaren patsas noin niin kuin yleensä vai nimenomaan tämä Lahdessa sijaitseva?

Jos viimeksi mainittu, haluan kannustaa lähtemään mukaan tähän jaloon ja kiehtovaan lajiin! Ja jos ensin mainittu, niin yllytän uhraamaan pari-kolme minuuttia hakukoneen käyttöön ja tarvittavan määrän ajotunteja rastin hakemiseen (ja uuden kuvaamiseen)! On niitä tyhmempiäkin tapoja liittää lisähupia pyöräilyyn, olipa se sitten luonteeltaan tavoitteellista tai enemmänkin elämyksellistä!

tommi2
05.11.2020, 22.10
Kääntäkää nyt vielä veistä haavassa... en näköjän osaa edes hakukonetta käyttää enkä tunne jumalia.

Firlefanz
06.11.2020, 09.22
Kääntäkää nyt vielä veistä haavassa... en näköjän osaa edes hakukonetta käyttää enkä tunne jumalia.

Älä nyt kuvarastimarttyyriksi heittäydy! Eivät minullakaan egyptiläiset jumalat kovin hyvin hallussa ole: ensin luulin tai olin varma että kyseessä oli Anubis josta tiesin suunnilleen vain sen että sillä on jonkinlaisen suden pää. Mutta sitten huomasin että patsaalla on tissitkin ja tajusin olleeni väärässä...mutta onneksi on Wikipedia:p

Mutta luulen kuitenkin ettet ole yrittänytkään keksiä sopivia hakusanoja, koska semmoinen ei sinun kuvarastiharrastukseesi kuulu eikä rastien löytäminen semmoisten konstien avulla antaisi sinulle yhtään mitään. (Samasta syystä en uskonutkaan että tiimi-ideani kiinnostaisi sinua vähääkään:cool:)

PS Olen muuten pääkaupunkiseudun kuvarasteissa toiminut parikin kertaa tuollaisena kuraportaan suorittavana osana eli kaveri (joka on itse ollut matkan, sairauden, välinerikon tai muun syyn takia estynyt) on kilauttanut ja kertonut mistä rasti löytyy ja olen silloin sen hakenut ja käynyt laittamassa rastin kaverin ehdottamaan paikkaan. Se on ollut minusta aivan yhtä hauskaa kuin ihan itse oman paikallistuntemuksen, älyn ja nokkeluuden avulla löydetyn rastin hakeminen. Enkä ole kokenut sitä eettisesti harmaalle alueelle menemiseksi tai lajin kirjoittamattomia sääntöjä rikkovaksi:rolleyes:

tommi2
06.11.2020, 09.53
^Kyllä mä googletan streetviewitän minkä kerkeen. mulla on suht huono paikallistuntemus, vaikka tosiaan olen asunut yhteensä yli 30 vuotta Lahdessa. En edes pidä itseäni lahtelaisena :D. No, täytyy katella. Ehkä mä jatkan googlettelua, täytyyhän rastit saada liikkumaan.

Santtu75
06.11.2020, 10.07
Allekirjoittanut seuraillut palstaa jonkin aikaa rekisteröitymättä (pyöräilykärpänen iskenyt tänä vuonna erityisesti, vaikka muutama vuosi tuossa tullut hieman ajeltua).
Patsas osuu itselle lähelle huomista pyörälenkkiä ja käyn sen kuvaamassa huomenna, mikäli sitä ei siihen mennessä ole "löydetty".
Ilmeisesti myös sähköavusteisella saa osallistua? (kun niihin olen "hurahtanut" ja löytyy kaksin kappalein).

tommi2
06.11.2020, 10.11
Anna mennä! Mä googletin ton nyt hyvillä vihjeillä kans, mutta aina tarvitaan uutta verta, joten haen vasta ens viikolla jossei Santtu ole siihen mennessä hakenut.

Firlefanz
06.11.2020, 10.14
Off-topic keskustelua, mutta olkoon! Miten se Euroopan neuvoston(?) kampanja menikään: "All different - all equal"? Mä en ole ikinä asunut Lahdessa, mutta koen olevani jollain tavalla lahtelainen, jo ihan pelkästään verenperintönä mutta myös siksi että lapsena ja koulupoikanakin siellä aina vierailtiin eikä koskaan pysähtymättä ohi matkustettu.

StreetView'stä sen verran että kuva on sen verran vanha ettei patsasta vielä näy. Rakennuksen kyllä tuntee. (Ja onhan sillä aikaisempi historiakin.)

PS Uskaltaisinkohan mä luvata että tämän höpöttämisen vastapainoksi suuntaan fillarin sunnuntaina kohti L:n kaupunkia?

PPS Kiitos Santtu75! (Ei sillä etteikö fillaroiminen kivaa olisi...) Tervetuloa mukaan! Lajissa ei tunneta ajokalustorajoitteita, maastopyöristä sähköavusteisiin fillareihin kaikki käyvät; pääkaupunkiseudulla rasteja on haettu myös Alepan fillareilla (eli kaupunkipyörillä) siinä missä fikseillä tai mummiksillakin.

tommi2
06.11.2020, 10.50
^ Mulla varmaan voimakas hinku Helsinkiin tulee siitä, että asuin 10 ekaa vuotta siellä ja muutettiin sitten maaseudulle pariksi vuodeksi. Se oli tosi karua aikaa ja sieltä Lahteen, mikä ei ollut ihan kuitenkaan Helsinki. Mä aina Lahtea vähän sorsin, mutta en toki täällä asuisi, ellen pitäisi parhaana diilinä. Hinta/laatusuhde on hyvä. Mutta niinkun asiaa liipaten, mä jostain syystä en ole opetellut esim. katujen nimiä ja tunnen vähän ulkopuolisuutta edelleen. Kuvarastit on opettanut paljon.

Santtu75
06.11.2020, 19.32
Tuossahan tuo.
Eli Sekhmet patsas osoitteessa Tapanilankatu 8 Lahti
https://img.aijaa.com/m/00922/14906117.jpg (https://aijaa.com/5XccU4)

Sitten uusi, voi olla liian helppo, mutta lähdetään tuolla tunnelikuvalla liikkeelle:
https://img.aijaa.com/m/00185/14906118.jpg (https://aijaa.com/oax1Wv)

Ai niin, pitikö tuohon "löydettyyn" kuvaan lisätä vielä joku karttalinkki? Uutena kuvarasteilijana kun pitää hieman käytäntöjä kysellä.
https://aijaa.com/5XccU4

Firlefanz
06.11.2020, 20.06
Patsas on moninkertaisesti palkitun venäläisen kuvanveistäjän, viime kesäkuussa kuolleen Vladimir Gorevoyn työ: https://www.ess.fi/paikalliset/378330

Karttalinkki GoogleMapsiin tai Karttapaikkaan on kiva laittaa ainakin silloin kun rastin sijainti ei muuten selviä niille jotka ovat sitä ihmetelleet tai kenties turhaan hakeneet. (Nythän meillä on tarkka osoite ja paikkaa voi vaikka käydä vilkaisemassa StreetView'n välityksellä.)

Kuvarastikarttakin on olemassa, mutta siinä on sellainen lahtelainen (ja ihan mukava ja toimiva) erikoisuus että sitä täydentää ylläpitäjä itse säännöllisen epäsäännöllisin väliajoin. Rastikartasta on hauska katsoa minne kaikkialla rasteja on aikojen saatossa laitettu - ja mielenkiintoiselta vaikuttavia rasteja voi käydä bongaamassa jälkeenpäinkin - eikä siitäkään ole haittaa jos muistaa ennen uuden rastin laittamista tsekata onko se jo käytetty.

telipyörä
07.11.2020, 13.56
Hiihtotunneli Tiirismajan luona

https://img.aijaa.com/t/00305/14906315.t.jpg (https://aijaa.com/ahxCdD)

https://img.aijaa.com/t/00690/14906317.t.jpg (https://aijaa.com/9HjS9c)

vihtis83
07.11.2020, 16.29
Messilä Campingin vierestä (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6765583.444423008&e=422302.5855952933&title=Tunneli&desc=&zoom=13&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)löytyi tämä tunneli.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201107/c1119d97011884a00be3c7797250077d.jpg

Seuraavaksi tällainen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201107/fbcb8f2bdf2dcaef5bd4633861e046d6.jpg

Santtu75
08.11.2020, 04.13
Ankkurointi kielletty, teivaan venesataman aallonmurtajalla:
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6762518.766597486&e=426480.6168295785&title=Ankkurointi+kielletty&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D

https://img.aijaa.com/m/00845/14906904.jpg (https://aijaa.com/BRir13)

Ja sitten peliin uutta yökuvaa:

https://img.aijaa.com/m/00294/14906905.jpg (https://aijaa.com/jfpnu9)

vihtis83
08.11.2020, 15.32
Teeluodon silta (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6764416.590588337&e=426551.7425951099&title=Silta&desc=&zoom=13&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201108/9b78ea41a47282f7cbff66f606027461.jpg

Uusi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201108/9953fefc9bbb3a45ca06494969b3d15b.jpg

Santtu75
08.11.2020, 18.29
Holman Prisman parkkipaikan reuna.
https://kartta.lahti.fi/ims/?layers=Opaskartta&cp=6766312,26482753&z=1&title=Prisma%20Holma

https://img.aijaa.com/m/00717/14907188.jpg (https://aijaa.com/4EihGD)

Ja seuraava:

https://img.aijaa.com/m/00746/14907190.jpg (https://aijaa.com/gQaX7y)

vihtis83
09.02.2021, 17.42
Foorumi näyttäisi olevan taas pystyssä pitkän tauon jälkeen. Palautettu data kun on vanhaa niin täältäkin on kadonnut monen monta rastia. Viimeisin haettava rasti oli muistaakseni minun laittamani joten pistetään se tähän uudelleen näkyviin, korjatkaa toki jos näin ei ollut. Eli tätä siis haetaan:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210209/5756daafc8be4d890a80d66407e0fef7.jpg

Santtu75
09.02.2021, 18.43
Ja pakko todeta että ei tuosta paikasta tuolla kuvalla vieläkään tietoa... (eli vihje voisi olla paikallaan...)

vihtis83
09.02.2021, 19.21
Silta löytyy kun kulkee tätä reittiä, ei tosin tuossa kartassa näy kun on niin uusi eikä varsinaisesti edes ole osa tätä reittiä.
https://www.lahdenseudunluonto.fi/wp-content/uploads/2019/03/porvoonjoen-reitti.pdf
Ps. Saadaanko comebackin tehnyt Tommi2 kohta taas mukaan rastinhakuun? ;)

tommi2
09.02.2021, 19.30
^Voipi olla. Tiedän tuonkin paikan, mutta nyt ei kauheita fiiliksiä ole hakea. Otan fiilisten mukaan, katotaan. Ainakin kun säät lämpenee, koronan myötä kun ei aja työmatkaa on päässyt vähän laiskistumaan ja tykkään kävellä enempi.

Santtu75
09.02.2021, 19.43
Mukavahan se olisi jos taasen hyppäisit "peliin" mukaan, tulisi hieman kilpailu-elementtiä takaisin...Nyt tuolla vihjeellä löydän paikan minäkin. Jos pääsen huomenna ajoissa lähtemään töistä, niin käyn hakemassa jos ei ole siihen mennessä haettu.

tommi2
10.02.2021, 09.27
Vanha oli ohitustien vieressä oleva pyörätie ja Koukkupommin (joki) ylittävä kelvisilta https://www.google.fi/maps/place/12,+15700+Lahti/@60.9545243,25.6227115,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x468e287b6e78c26f:0x80ea9 60719fb11ad!8m2!3d60.9545718!4d25.6249075?hl=fi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210210/3d01d2a1ada50277986d649d2bcb9132.jpg

Samalla teemalla jatkoa

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210210/bc2a8b4877269b4076e8db2388458a28.jpg

vihtis83
10.02.2021, 16.49
Sama puro, eri silta. Tässä oltiin. (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6759099.594705216&e=425349.7372224517&title=Sillalla&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210210/fe99f69821751a1567ad90495aff0f5b.jpg

Uutta maisemakuvaa
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210210/7eb37da5159fcc712fcb20a3cfbc5fb8.jpg

Santtu75
10.02.2021, 22.16
Tuossahan tuo Ala-okeroistentiellä:
https://kartta.lahti.fi/ims/?layers=Opaskartta&cp=6760910,26477954&z=2&title=Kohde

https://img.aijaa.com/m/00118/14938560.jpg (https://aijaa.com/SpiUOq)

Ja uusi kohde:

https://img.aijaa.com/m/00381/14938561.jpg (https://aijaa.com/g3BlJ4)

Juuri ennen sivujen kaatumista oli jotain ohjeistusta tuohon tapaani liittää kyseisiä kuvia foorumille (ja että kuvien kanssa tulee jotain ongelmaa). Mutta nyt en muista miten oli ja miten pitäisi tehdä, niin laitoin kuvat vielä "vanhalla tavalla", minka osaan.

vihtis83
10.02.2021, 22.34
Eli nuo kuvat/kuvalinkit jos liittäisi viestiin suoraan ilman noita laitimmaisia IMG-tageja ne näkyisivät tapatalkkia käyttävillekin suoraan. Selaimen kautta kuvat kyllä pelaavat. Tapatalkki näyttää siis nuo kuvat näin hienosti jos on ylimääräiset tägit:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210210/f8c6dacdeb0c304f6a2ace1318b7d565.jpg

Testaan nyt vielä tähän tuon kuvan näkyykö se näin.
Edit: Näkyy. Tähän malliin siis tuo linkki vain viestiin:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210210/e2cbf22fec3cf545d334547310b13e15.jpg

https://img.aijaa.com/m/00381/14938561.jpg (https://aijaa.com/g3BlJ4)

Tulipas sekava viesti muokkauksineen, toivottavasti selvensi asiaa [emoji23]

Santtu75
11.02.2021, 11.58
Minäpä testaan seuraavan rastin yhteydessä josko asian osalta onnistuisin...

vihtis83
12.02.2021, 16.29
Kävin täällä jo eilen mutta uusi rastikuva unohtui ottaa niin käytiin sitten tänään uudestaan. Eli Lahden pääpoliisiasema Hennalassa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210212/baeb6bff6d1d18dc749a0e5bc855c54a.jpg

Uutta
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210212/c6b8a099813d36b11a9480df582ab534.jpg

tommi2
13.02.2021, 08.36
Vanha oli Hello-American diner https://www.google.com/maps/place/Resto+%26+Rante+Oy/@60.9797567,25.6605477,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x2a86121869e8f6fa!8m2!3d60.97 97567!4d25.6605477 joka näköjään googlen mukaan on suljettu pysyvästi. Tasonhan tässä ruokalassa laski kuin kissan häntä. Aluksi oikein maittavaa, mitä sitten tapahtui? Tässä kohtaa lukee nyt Resto & Rante, mistä en tiedä mitään...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210213/5f7ef059fde8bcf2f140d4de4732d689.jpg

Ja uus, vaiko ei sittenkään uusi, meinaan voi olla että olen ite jopa laittanut tämän aikaisemmin, mutta eikös me puhuttu että vanhan rasti käyttö ei ole mikään iso synti?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210213/2da957d994825c5d36ea918ca862f3e2.jpg

vihtis83
13.02.2021, 18.57
Lähellä edellistä oltiin tässä. (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6761301.67731133&e=427544.6454239838&title=Alikulku&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D) Ensin ei ollut mitään hajua missä tämä olisi mutta onnekkaasti tuli tänään käveltyä tästä ja lamppu lopulta syttyi. Ja tätä ei oltu aiemmin edes käytetty eli uusi rasti oli.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210213/4f8e2869dea012ac392e541ae632cce1.jpg

Uutta

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210213/74329dccce31d04488f924ee2307878f.jpg

tommi2
13.02.2021, 19.13
Okei joo, mä olin ton jo kesällä/syksyllä katsonut mahdolliseksi rastiksi, mutten näköjään käyttänyt.

Santtu75
13.02.2021, 22.51
Ja koitetaan onnistuuko kuvan laitto oikein...

Eli kuva on kauppakeskus Sykkeen ja Wanhan Walimon väliseltä piha-alueelta
https://kartta.lahti.fi/ims/?layers=Opaskartta&lon=Ilmakuva%20(Toukokuu%202019)&cp=6764124,26481754&z=0.5&title=Syke%20piha

https://img.aijaa.com/m/00290/14939500.jpg (https://aijaa.com/Tomkxb)

Ja sitten uusi kohde:

https://img.aijaa.com/m/00086/14939501.jpg (https://aijaa.com/uYzGB6)

En kyllä vieläkään ole varma tajusinko ja onnistuinko kuvien kanssa, mutta varmaan sen kohta kuulen... :)
Ja saa opastaa vielä uudestaan jos en vieläkään onnistunut...

vihtis83
13.02.2021, 23.27
En kyllä vieläkään ole varma tajusinko ja onnistuinko kuvien kanssa, mutta varmaan sen kohta kuulen... :)
Ja saa opastaa vielä uudestaan jos en vieläkään onnistunut...

Oikein olit ymmärtänyt sekavan opastukseni :D Eli hyvin näkyy nyt Tapatalkillakin kuvat. Edit: tosin nyt kuvaa klikkaamaalla ei mene suoraan tuonne aijaa sivulle mistä näkee isompana saman kuvan.
Edit2: Voi olla että foorumikin sekoilee jotain. Eli periaatteessa pitäisi toimia noiden kuvien kun tuolta aijaasta vaan kopioit sen kuvalinkin ja liität suoraan viestiisi, niissä linkeissä näyttää olevan tarvittavat tägit valmiina.

Santtu75
13.02.2021, 23.36
Oikein olit ymmärtänyt sekavan opastukseni :D Eli hyvin näkyy nyt Tapatalkillakin kuvat. Edit: tosin nyt kuvaa klikkaamaalla ei mene suoraan tuonne aijaa sivulle mistä näkee isompana saman kuvan.

Ikinä en onnistu missään hyvin... :p
Miten muuten, ajoitko tänäin klo 19:30 aikoihin Mukkulan suunnassa? Ihan kuin olisi tutun näköinen pöyrä mennyt suojatien yli auton editse Mukkulankadun ja Ritanimenkadun risteyksessä?

vihtis83
13.02.2021, 23.39
Kyllä ajelin noihin aikoihin siellä suunnalla. Hyvin bongattu. Eiköhän noi kuvatkin vielä kuntoon tule. En tiedä onko muilla ollut niiden näkymisen kanssa ongelmaa vai onko vika omissa laitteissani.

vihtis83
13.02.2021, 23.49
Ja selaimella näköjään toimii tuo kuvan klikkaaminen, mulle siis ainakin tarpeeksi hyvin liitetty nuo kuvat kun suoraan näen ne nyt Tapatalkillakin, helpottaa mukavasti kun en foorumia juuri muuten kuin puhelimella käytä.

tommi2
14.02.2021, 06.45
Mulla oli tapatalkilla sama vika. Vaikeutti lähinnä kohteessa kuvan tarkastelua