PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sopiva rengaspaine maantiekumiin?

rolle72
17.08.2011, 13.52
Mitähän rengaspainetta noin 105-kiloisen kuskin kannattaisi käyttää 25-millisessä renkaassa maantiellä? Olen käyttänyt edessä 7 baria, takana hintsusti yli. Ulkokumin suositus on 6–8.

Pyöränä alumiininen syslorossi, jos se mihinkään vaikuttaa.

Kontti
17.08.2011, 13.58
http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf
Tuon artikkelin mukaan edessä ~6,5 bar olettaen että pyörä painaisi reilun 10 kiloa. Taakse sitten niin paljon kuin vain kumi kestää, mieluiten vaihda renkaaseen, joka kestää 9 baria.

Tarkemmin kysymykseesi vastaaminen varmaan edellyttäisi, että tietäisi mitä haet takaa? Mukavuutta, vai optimaalista suorituskykyä.

nuubiainen
17.08.2011, 14.23
Itse saan tuon artikkelin laskutavalla jotain 3,8 bar eteen, joka kuulostaa aivan liian vähältä (28 mm rengas). Taitaisi käärme purra kumin rikki välittömästi.

rolle72
17.08.2011, 14.37
Tarkemmin kysymykseesi vastaaminen varmaan edellyttäisi, että tietäisi mitä haet takaa? Mukavuutta, vai optimaalista suorituskykyä.
Ehkä jotain siltä väliltä, sanotaan vaikkapa painotuksella 60 % suorituskykyä ja 40 % mukavuutta.

Voin olla myös epämääräisempi, jos haluat. :D

Kontti
17.08.2011, 14.41
Tuskin tiedän asiasta yhtään sinua enempää, mutta heitetään sitten ehdotukseksi 6 baria eteen ja 8 taakse?
Itsellä painoa paljon ja hiilikuiturunko. Tylysti olen aina laittanut kaiken mitä rengas kestää. En ole epämukavaksi osannut moittia, ja kulkee mukavasti.

pethe
17.08.2011, 14.46
Tuskin siihen Ainoaa Totuutta löytyy, paree varmaan kokeilla. Itse samassa painoluokassa ajan edessä 7bar ja takana 8bar. 23 millisillä mulla oli baarit enempi, nykyisillä on ajotuntuma mukavampi, suorituskyky tai -kyvyttömyys samaa luokkaa. Conti GP 4000 S onpi tuo renkaani.

rolle72
17.08.2011, 14.48
Kiitokset isoille pojille vastauksista. Kokeilen tänään pistää vanhan tutun 7 eteen mutta nostaa takana 8:aan.

Oatmeal Stout
17.08.2011, 16.21
8 edessä ja 9 takana maantiellä / 106kg

ALVIR
18.08.2011, 07.28
Riippuu paljon renkaasta, esim. Michelin pro race 3 tai cryolin carbon +80kg kuskille maksimi 8bar...

VesaP
18.08.2011, 07.40
Mitähän rengaspainetta noin 105-kiloisen kuskin kannattaisi käyttää 25-millisessä renkaassa maantiellä? Olen käyttänyt edessä 7 baria, takana hintsusti yli. Ulkokumin suositus on 6–8.

Maksimit mitä rengas kestää! Eli laita 8 baria. Tai hommaa tuubitkiekot ja laita sit joku 10-11 baria. Miksi ajella löysällä ihan turhaan, pyörälläkään siis?

Hans Opinion
19.08.2011, 11.11

Jos ajelet maantietä niin vaihda gummitus 25mm Vittorian Evo Corsaan ja lateksi sisureihin. Setti kestää paineita ajo-ominaisuuksien kärsimättä suuremmillakin massoilla, paineet pitää tietysti kokeilla kohdilleen mutta balttiaralla 8½ eteen ja ysi taakse saattaisi olla lähellä optimia... en muista saako Evoa 25mm leveämpänä mutta jos saa niin pelittäisi vielä paremmin, paineita pitää tietty sitten laskea kun renkaan tilavuus kasvaa.

rolle72
19.08.2011, 11.22
Jos ajelet maantietä niin vaihda gummitus 25mm Vittorian Evo Corsaan ja lateksi sisureihin. Setti kestää paineita ajo-ominaisuuksien kärsimättä suuremmillakin massoilla, paineet pitää tietysti kokeilla kohdilleen mutta balttiaralla 8½ eteen ja ysi taakse saattaisi olla lähellä optimia... en muista saako Evoa 25mm leveämpänä mutta jos saa niin pelittäisi vielä paremmin, paineita pitää tietty sitten laskea kun renkaan tilavuus kasvaa.
Kiitos vinkistä. Mulla on ihan uunituoretta Ultremo DD:tä tuossa alla, mutta harkitsen suositustasi, kun noista aika jättää.

8 baria takana tuntui keskiviikkona aika kivan napakalta entisen ~7:n jälkeen. Vähän toki aluksi oudolta, mikä ei tietenkään yllätä ketään.

EDIT: Olisiko tarkempaa mallia sanoa? Noita Evo Corsia oli pikaisella laskulla 7814 erilaista. :p

Hans Opinion
19.08.2011, 13.07
Tarkoitin Vittorian kärki avokumi CX:ää
http://www.vittoria.com/en/product/servizio-corse/#product-71
Tämä rengas on rakennettu erittäin tiheällä (ohuella) kudoksella jolloin se joustaa kovillakin paineilla, kulutuskestävyys ei tietysti ole esmes Ultremo DD luokkaa mutta ajomukavuus on isolle miehelle parasta mitä löytyy.

OCH
27.03.2013, 18.36
Kestääkö kaikki halvimmatkin sisuskumit näitä 6-8 barin paineita kun olen miettinyt joskus että antaako se päälykumi aina ensin periksi.

pätkä
27.03.2013, 18.45
Kestääkö kaikki halvimmatkin sisuskumit näitä 6-8 barin paineita kun olen miettinyt joskus että antaako se päälykumi aina ensin periksi.

Continentalin, Schwalben, Vittorian ja ainakin Michelinin sisureita saapi alle 5€ kpl. Onko ne halpoja, sen saa kysyjä itse päättää. Ainakin näitä voit käyttää aivan huoleti.

Oatmeal Stout
28.03.2013, 10.24
Tarkoitin Vittorian kärki avokumi CX:ää
http://www.vittoria.com/en/product/servizio-corse/#product-71
Tämä rengas on rakennettu erittäin tiheällä (ohuella) kudoksella jolloin se joustaa kovillakin paineilla, kulutuskestävyys ei tietysti ole esmes Ultremo DD luokkaa mutta ajomukavuus on isolle miehelle parasta mitä löytyy.
Oletko kokeillut 25mm Pavea?

herne
28.03.2013, 10.48
http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf
Tuon artikkelin mukaan edessä ~6,5 bar olettaen että pyörä painaisi reilun 10 kiloa. Taakse sitten niin paljon kuin vain kumi kestää, mieluiten vaihda renkaaseen, joka kestää 9 baria.

Täältä löytyy laskuri joka perustuu tuohon samaan artikkeliin:
http://www.dorkypantsr.us/bike-tire-pressure-calculator.html

Yksiköt ovat vain ameriikaksi, mutta google kyllä konvertoi. Itse olen tuota käyttänyt ja laskurin tulokset 28mm leveille renkailleni vaikuttavat varsin pieniltä, mutta hyvin on käytännössä toiminut. Käärmeet eivät ole puraisseet kertaakaan. Eteen 4,0 baria ja taakse 5,1 baria, vaikkakin renkaiteni (Specialized all condition armadillo) kyljessä taitaa lukea 6-8 bar eli valmistajan suosituksesta jäädään aikalailla.

Itse olen todennut, että (liian) kovat rengaspaineet ennemmin hidastavat vauhtiani kun parantavat sitä. Hiukankin huonommalla asvaltilla kun rupeaa tuntumaan, että hampaat tippuu kohta suusta niin tulee automaattisesti hidastettua kyytiä.

Velogi
28.03.2013, 11.00

Kaveri on reilusti yli 100 kg ja 8 bar paineilla sisureita tuppasi menemään jokaisessa terävämmässä montussa rengasmerkistä riippumatta. Esim. suojatien korokkeen yli ajo saattoi johtaa rengasrikkoon. Paineiden lasku lähemmäs 7 bar poisti ongelman. Ulkokumi ei noissa koskaan vaurioitunut, koska homma kaiketi kaatui jonkinlaiseen paineimpaktiin.

AkiA
31.03.2013, 13.11
Paineiden lasku lähemmäs 7 bar poisti ongelman.

Aika jännä, itse myös tuolla suunnalla painon kanssa, mutta korkeat paineet ei ole ikinä kumia rikkoneet. Ultremoihin imeytyneet pikkukivet vain.
10 barilla rullaavat vain niin kivasti.

Lekuu
02.04.2013, 18.15
Isokokoisille ihmisille tai käärmeenpuremiin kyllästyneille suosittelen lenkki/harjoituskumiksi 28mm Schwalbe Duranoa, kait sitä muillakin merkeillä toimivia malleja on mutta itsellä on tästä kokemusta. On lähes yhtä kevyet ja rullaavat 25mm nähden, mutten ole sisuria rikkonut kertaakaan 2000km käytön aikana, toisin kuin 25mm 4-season joka tahtoi sisurin rikkoa joka kivestä ja kolosta mitä alle sattui. Palatakseni ketjun aiheeseen ei näihin tarvitse 10 barin paineita, jolloin ne pysyvät mukavan pehmeinä huonoillakin teillä. Monella tahtoo olla vain käsitys ettei yli 23mm kumit kuulu maantiepyörään.

Oatmeal Stout
03.04.2013, 09.20
Monella tahtoo olla vain käsitys ettei yli 23mm kumit kuulu maantiepyörään.
25mm hankasi takavaihtajan pantaan ja pannan vaihdon jälkeen kostealla rahisee kivet haarukkaan, joten eivät ne 25 milliset kuulu kilpapyöriin.

mhelander
03.04.2013, 09.24
25mm hankasi takavaihtajan pantaan ja pannan vaihdon jälkeen kostealla rahisee kivet haarukkaan, joten eivät ne 25 milliset kuulu kilpapyöriin.

No niin minäkin luulin kun aina on 19-20 millisillä (tuubeilla) ajettu. Mutta kun avokkaat tuppaa olemaan tuon 23 milliä leveitä ja nykyään myös kuulemma parhaat aero-vanteet tehdään vähintään 25-millisille... kellekähän niitä meinaavat saada myytyä ;) ?

Onneksi mun vekottimiin kaikkiin menee about 28-milliset (alamittaset ainakin) paikalleen vannejarrujenkin kanssa. Jos tulee tarvetta.

kervelo
03.04.2013, 10.18
...joten eivät ne 25 milliset kuulu kilpapyöriin.

Juu, noin oli varmaan joskus ennenvanhaan. Nyt vuonna 2013 kuitenkin noita aavistuksen leveämpiä renkaita käytetään lisääntyvässä määrin, jopa World Tour-tasolla.

http://inrng.com/2013/04/reinventing-the-wheel-25mm/

Oatmeal Stout
03.04.2013, 10.23
No niin minäkin luulin kun aina on 19-20 millisillä (tuubeilla) ajettu. Mutta kun avokkaat tuppaa olemaan tuon 23 milliä leveitä ja nykyään myös kuulemma parhaat aero-vanteet tehdään vähintään 25-millisille... kellekähän niitä meinaavat saada myytyä ;) ?

Onneksi mun vekottimiin kaikkiin menee about 28-milliset (alamittaset ainakin) paikalleen vannejarrujenkin kanssa. Jos tulee tarvetta.
Täytyyhän jollain saada myytyä uusia runkoja, jolloin takarenkaan kehittäminen tieteellisen tutkimisen pohjalta s.e. ettei pyöri vahnassa rungossa, kannustaa vanhoja pierujakin hankintaan.

Highlander
03.04.2013, 11.22
Ja rullaa muuten hyvin sekä on mukava ajaa 25 mm sliksi 6 barin paineella.

mhelander
03.04.2013, 14.32
Ja rullaa muuten hyvin sekä on mukava ajaa 25 mm sliksi 6 barin paineella.

Arvaa miksi mun seuraava avokas setti on Contin 21mm eteen ja 24mm taakse :D ?

Oatmeal Stout
03.04.2013, 14.43
Arvaa miksi mun seuraava avokas setti on Contin 21mm eteen ja 24mm taakse :D ?
Taakse paremmin rullaava kuin eteen? Sivuluistoa hakemassa?