PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rullaava maantierengas harjoituskäyttöön

Frosty
16.08.2011, 20.32
Pohdiskelen ensiasennusrenkaiden Vittoria Zaffirojen korvaamista hieman kevyemmillä, paremmin rullaavilla ja muutenkin laadukkaammilla kumeilla. Käyttö on pääasiassa hyvällä kelillä ja maantiellä, ja painopiste enemmän keveyden ja rullaavuuden puolella. Aiempia viestiketjuja luettuani kaipaisinkin hieman tarkennuksia ja mielipiteitä. Rullaavuus ja keveys kulkevat ainakin jossain määrin käsi kädessä, vai? Itse en ole ihan kevyt (yli 80 kg), joten sekin vaikuttanee asiaan. Toimisiko esim. 25 mm paremmin kuin 23 mm?

Luettujen kokemusten perusteella vahvoilla tuntuvat olevan esim. Vittoria Open Corsa CX, Continental GP4000S, Michelin Pro3Race, Schwalbe Ultremo ZX (?). Michelin Krylion ei juuri enempää paina, mutta rullaako huonommin? Mitäs muita vaihtoehtoja olisi ehdottaa? Kokemuksia tai mielipiteitä?

TuH
16.08.2011, 23.07
Noista vaihtoehdoista olen ajanut kaikilla paitsi Vittorioilla.

Contin GP 4000S:ää on helppo suositella. Ovat riittävän nopeat ja kevyet, mutta kuitenkin samalla kestävyydeltään aivan erinomaiset. Ei kuitenkaan ajomukavuudeltaan mitenkään huippu. Tätä saa muuten nykyään 25-millisenäkin.

Ultremo ZX on reilun 500 kilometrin ajokokemuksen perusteella huippumiellyttävä ja -nopea rengas, mutta noin vähillä kilometreillä en uskalla sanoa kestävyydestä vielä mitään. Jos ZX paljastuu edes kohtalaisen kestäväksi, niin siitä taitaa tulla uusi suosikkini. Tästäkin on 25 mm versio.

Michelin Krylion Carbon oli yhden kesän kokemusten perusteella ihan OK, mutta renkaiden pistosuojaus osoittautui minusta kevyempää GP 4000S:ää heikommaksi. Krylion on muuten poistumassa Misukan valikoimista, ensi vuonna vastaavaa rengasta myydään yhtenä Pro Race 4:n mallina.

Pro 3 Race oli minulle iso pettymys. Olihan se hauska ja nopea rengas ajaa, mutta rengasrikot alkoivat jo toisella viikolla. Taisin tuhlata luokkaa kymmenet sisäkumit yhteen rengaspariin, kunnes Misukat päätyivät tuskin tuhat kilometriä ajettuina roskiin. Krylionin tapaan nämä Pro 3 Race on poistumassa markkinoilta. Pro Race 4 on toivottavasti lujempaa tekoa!

kuovipolku
17.08.2011, 09.27
Jossain ehdotettiin komboksi Pro 3 Race eteen ja Krylion Carbon taakse. Samaa periaatetta voi tietysti toteuttaa muillakin rengasmalleilla (ja naputtamista ei taida olla kuin muotipoliiseilla?).

Anekdotaalisella evidenssillä ei hirveän paljon arvoa ole, mutta omassa käytössä Pro 2/3 Race on pysynyt kolmatta kesää ehjänä eturengaskäytössä; tosin olen 1-2 viikon välein päästänyt ilmat pois ja renkaan huolella läpikäyden nyppinyt kivensirut pois. (Kun eturengas sitten pamahti, alla oli Schwalben Blizzard, joka ehkä houkutteli tarpeettomaan huolettomuuteen.)

25 mm on aivan yhtä hyvä ellei parempi kuin 23 mm (ja eteen 23 mm/taakse 25 mm on mahdollinen, vaikkei kenties "hyväksytty") ratkaisu.

viller
17.08.2011, 09.48
Krylion on muuten poistumassa Misukan valikoimista, ensi vuonna vastaavaa rengasta myydään yhtenä Pro Race 4:n mallina.

Krylionin uusi nimi on Pro 4 Endurance. Muut Pro 4 mallit on lähinnä vanhaa Pro 3 Racea vastaava Pro 4 ja tästä kevennetty versio Pro 4 Comp.

Continental GP 4000S:t on huolettomuudessaan omassa luokassaan. Pistosuojaus on loistava ja kestävät kilometrejä. Rullaavuuskin lienee vähintään ok-tasolla.

villef
17.08.2011, 12.36
Continental GP 4000S:t on huolettomuudessaan omassa luokassaan. Pistosuojaus on loistava ja kestävät kilometrejä. Rullaavuuskin lienee vähintään ok-tasolla.

Kaiman kanssa samaa mieltä. En näe järkeä lähteä muita kattelemaan, kun nuokaan ei maksa kuin sen 30eur/kpl..

NHB
17.08.2011, 12.58
Unohtamatta sitä, ettei noista tarvitse nyppiä kiviä vähän väliä, koska ne eivät näytä tunkeutuvan kulutuspintaan. Tänä kesänä olen yhden kiven kaivanut irti. Tuokin tapahtui puoliksi vahingossa. Hississä kun joutuu nostamaan pyörän pystyyn, niin kivi sattui osumaan näkökenttään. Tässäkin suhteessa ero mun käytössä on ollut iso ProRaceihin ja EVO CX:ään verrattuna. 4000s:t ovat toimineet mulla niin hyvin, etten näe mitään syytä edes harkita paluuta noihin edellä mainittuihin renkaisiin.

Frosty
17.08.2011, 16.52
Kiitos tähän mennessä vastanneille kokemuksista ja näkemyksistä.

GP4000S näyttäisi olevan aika hyviä kokemuksia. Pro3Race ilmeisesti paras siihen, jos haluaa viettää illat viiltoja ja kiviä tutkien. Onko tuo Krylion sitten huomattavasti ankeampi ajotuntuntumaltaan, esim. GP4000S:n verrattuna? Ultremo ZX on siis ilmeisesti tuntumaltaan ja rullavuudeltaan (?) vielä parempi pistosuojauksen ja kestävyyden. Mites toi Open Corsa CX sijoittuu näiden rinnalla? Onko näiden rinnalle mitään muuta harkinnan arvoista rengasta?

TuH
17.08.2011, 17.19
GP 4000S:ssä ei tosiaan ole muuta olennaista vikaa kuin se, että ne tuntuvat ajossa jokseenkin kovilta ja elottomilta verrattuna näihin Ultremo ja Pro Race -tyyppisiin pehmeämpien kumiseosten renkaisiin. Ässien luotettavuus on vastaavasti ihan omaa luokkaansa, ei taida noin 200-grammaisissa renkaissa mikään päästä lähelle.

Ajofiilis Krylion Carbonissa oli mielestäni aika samanlainen kuin GP 4000S:ssä (kova). En nyt oikein mieltäisi, että Krylion voisi kilpailla muuten kuin hinnallaan GP:n vaihtoehtona. Tosin, Krylion-ajoistani on jo kolme vuotta, joten on ihan mahdollista, että rengasta on sittemmin paranneltu. Näkeehän tälläkin foorumilla välillä aika ylistäviä arvioita Krylionien kestävyydesä (omassa käytössä ne toisaalta puhkesivat muutamia kertoja).

NHB
17.08.2011, 21.01
GP4000S näyttäisi olevan aika hyviä kokemuksia. Pro3Race ilmeisesti paras siihen, jos haluaa viettää illat viiltoja ja kiviä tutkien. Mites toi Open Corsa CX sijoittuu näiden rinnalla?

Omassa käytössäni ProRacet ovat olleet kestävyydeltään lähes kaiken kestävien 4000s:ien ja koko ajan puhkeilevien Open Corsa Evo CX:ien välimaastossa. Kiviä kyllä PR:t imivät kiitettävää tahtia. Varsinkin sadelenkkien jälkeen olisi voinut vaikka pussittaa heikkaa tulevan talven tarpeisiin.

viller
17.08.2011, 22.29
Schwalbeista itsellä kokemusta vain vanhemmasta Ultremo R ja R.1 -malleista. Ajo-ominaisuuksissa huippua mutta ovat aika herkkiä snakebite-tyyppisille rengasrikoille. En tiedä mistä johtuu. Olen noilla ajellut ~7 barin paineilla ja snakebitejä varmaan 5 kertaa vaikka kilometrejä vastaavasti <5000. Kulutuspinnasta ei ole mitään mennyt läpi mutta iskusta on rengas hajonnut. GP4000S:n ajo-ominaisuudet ei häviä niin paljoa että jaksaisin Ultremoilla kikkailla.

Kontti
18.08.2011, 07.28
Vittoria Rubino Pro Slick.
Olen niihin ollut kovin tyytyväinen. Halvat kuin mitkä, maksoikohan 10€/kpl joskus jostain. Mun mielestä rullaa kivasti, eikä puhkeamisten kanssa ole ollut ongelmia. Yksi rengasrikko, kun joku terävä meni renkaasta läpi. Painoa ja baareja on varmasti ollut renkaissa riittävästi, ja jonkun verran tullut ajeltua hiekallakin.

En osaa verrata GP400S:ään. Evo CX:t rullasi paremmin, mutta myös puhkesi samantien.

timppa_234
19.08.2011, 13.15
Tämänvuotiset pro3racet ei ole imenyt mitään kiviä. Harmi vaan, että keskiosa ei ole enää kovempaa ainetta ja kumit kuluvat kantikkaiksi samaan tapaan kuin muut.

4000s tulee ensi vuonna takakumiksi mutta eturenkaana se on kova ja uraherkkä. Ehkä prorace tai zx.

Zape
22.08.2011, 09.25
Vaihdoin juuri ensiasennusrenkaana olleet Ultra Sportit GP 4000S:iin. Aivan huikea ero. GP4000S tuntui US:ien jälkeen mukavan pehmeiltä, mutta jämäkiltä, pitäviltä ja rullaavilta. Todella hyvä rengas.

trauma
24.08.2011, 21.40
Omassa käytössäni ProRacet ovat olleet kestävyydeltään lähes kaiken kestävien 4000s:ien ja koko ajan puhkeilevien Open Corsa Evo CX:ien välimaastossa. Kiviä kyllä PR:t imivät kiitettävää tahtia. Varsinkin sadelenkkien jälkeen olisi voinut vaikka pussittaa heikkaa tulevan talven tarpeisiin.

Minulla on kyllä aivan päinvastaiset kokemukset niistä "koko ajan puhkeilevista" Open Corsa Evo CX -renkaista. Olen ajanut enemmän kuin viisi vuotta ainoastaan kyseisillä renkailla ja olen ollut älyttömän tyytyväinen. Tänäänkin tien päällä mietin että käytössä olevalla parilla (etu+taka) on taatusti ajettu enemmän kuin 5000km ja yhtään ei epäilytä lenkille lähteä. Aiemminkin olen useita kumeja (siis Open corsa...) ajanut aivan kudoksille saakka ilman puhkeamisia. Ennen tähän merkkiin vaihtamista ajelin michelinin prorace-renkailla (mikä-lie-versio-ollut) ja jatkuvasti oli murheita.

Jos nuo nelitonniset on kovinkin paljon paremmat kuin nykyään käyttämäni niin on ne vaan ihme kumeja. Varmaan ajelen niillä sitten vähintään neljätoista vuotta ilman yhtään puhkeamista. Siis jos tämä nykyään käyttämäni open corsa evo cx on leimattu "koko ajan puhkeilevaksi".

trauma

Janne L
24.08.2011, 22.21
Olen melko pettynyt Ultremo ZX:n laatuun. Harrastelijan näkökulmasta renkaat ovat aivan liian 'race', kun se kaikki on luotettavuuden kustannuksella. Ainoa hyvä puoli pehmeyden ohella on sisärenkaan vaihtamisen helppous (vrt Vittoria Evo CX).

NHB
24.08.2011, 22.43
Minulla on kyllä aivan päinvastaiset kokemukset niistä "koko ajan puhkeilevista" Open Corsa Evo CX -renkaista.
Kuinka puhtailla teillä ajelet? Itselläni suurimmat ongelmat olivat keväisin ja syksyisin sekä läpi kesän likaisilla pyöräteillä. Yksi hyvin mieleen jäänyt rikko tuli myös sillä ainoalla kerralla kun ajoin soratitä. Tuo jäi hyvin mieleen, kun paikkauksen jälkeen onnistuin asentamaan renkaan ylöalaisin. Siis kulutuspinta jäi sisäkumia vasten. Samaista soratietä ajaessa ihmettelin kun tuntui sutivan helposti. Oli mukava uskoa sen johtuvan polkijan voimista. No, totuus selvisi 20 kilometriä myöhemmin kovan pamauksen jälkeen.

Tessu-
24.08.2011, 23.55
yli 2k km ajettu ZX:llä, ilman mitään ongelmia. Parhaat kumit tähän mennessä, jotka olen omistanut.

trauma
25.08.2011, 08.30
Kuinka puhtailla teillä ajelet? Itselläni suurimmat ongelmat olivat keväisin ja syksyisin sekä läpi kesän likaisilla pyöräteillä. Yksi hyvin mieleen jäänyt rikko tuli myös sillä ainoalla kerralla kun ajoin soratitä. Tuo jäi hyvin mieleen, kun paikkauksen jälkeen onnistuin asentamaan renkaan ylöalaisin. Siis kulutuspinta jäi sisäkumia vasten. Samaista soratietä ajaessa ihmettelin kun tuntui sutivan helposti. Oli mukava uskoa sen johtuvan polkijan voimista. No, totuus selvisi 20 kilometriä myöhemmin kovan pamauksen jälkeen.

Vaikea tietysti verrata muiden ajotapoihin ja muiden käyttämien teiden kuntoon, mutta ajan kyllä jonkin verran pyöräteitä, jotka aina ovat ainakin vähän roskaisia, enkä taluttele satunnaisten sorakohtien yli. Varsinaisia sorateitä ajan hyvin harvoin. Keväällä kyllä välttelen talven hiekotusmurskeita, eli käytän pyöräteitä vasta kun ne on harjattu.

Ajan lisäksi joka säällä. Ihan vilpittömästi ihmettelen Open Corsa Evo CX:n mainetta herkästi rikkoutuvana renkaana, minulla rengasrikot loppuivat kerta heitolla kun vaihdoin näihin. Ajotapojani en rengasmerkin vaihdon yhteydessä muuttanut.

trauma

maantienässä
25.08.2011, 13.53
aloittelija kysyy maantierenkaista (ja taitaapa se esiintyä maastorenkaissakin); folding ? non-folding ? mitäs tuo tarkoittaa:seko:

Jani R.
25.08.2011, 13.59
aloittelija kysyy maantierenkaista (ja taitaapa se esiintyä maastorenkaissakin); folding ? non-folding ? mitäs tuo tarkoittaa:seko:

Ainakin folding tulee lähes sisuskumin kokoiseksi taiteltuna, joten se voi olla näppärämpi pitää mukana pitkällä pyöräreissulla. non-foldingissa on yleensä teräslangat reunoissa (ja samalla merkintä Wire) ja se ei taitu niin pieneen tilaan.

HMK
26.08.2011, 06.39
Teräslangat reunoissa myös lisää painoa noin 100g / rengas verrattuna taiteltavaan malliin.

Aiheeseen liittyen: Myykö joku liike Suomessa Vittorian renkaita, vai saako niitä vain ulkomaasta tilaamalla nykyisin? Diamante Pro on suosikkirenkaani. Se ei kerää kiviä pintaansa eikä siten puhkeile, on kevyt ja rullaava.

SIX GARBON
26.08.2011, 09.51
Teinkö oikean valinnan tilatessani Gp 4000 s? Ainakin tällä foorumilla ovat tykänneet kokeneet pilotit. Takanako saisi olla 25 ja edessä 23?

Frosty
28.08.2011, 21.09
Tilasin Continentalin GP 4000S:t koossa 700 x 23c. Yritän muistaa postata tähän ketjuun palautetta, kunhan tutustun tuotteeseen.

Makke
28.08.2011, 23.15
Loppu kesän ajellut continentalin Gp 4000s:lla ja ollut erittäin tyytyväinen. Kilometrejä kertynyt n. 2500 ja yhtään rengasrikkoa ei ole tullut. Lisäksi plussaa siitä, että eivät kerää kiviä.

Vilhelm V
29.08.2011, 05.27
Vaikea tietysti verrata muiden ajotapoihin ja muiden käyttämien teiden kuntoon, mutta ajan kyllä jonkin verran pyöräteitä, jotka aina ovat ainakin vähän roskaisia, enkä taluttele satunnaisten sorakohtien yli. Varsinaisia sorateitä ajan hyvin harvoin. Keväällä kyllä välttelen talven hiekotusmurskeita, eli käytän pyöräteitä vasta kun ne on harjattu.

Ajan lisäksi joka säällä. Ihan vilpittömästi ihmettelen Open Corsa Evo CX:n mainetta herkästi rikkoutuvana renkaana, minulla rengasrikot loppuivat kerta heitolla kun vaihdoin näihin. Ajotapojani en rengasmerkin vaihdon yhteydessä muuttanut.

trauma

Open Corsa Evo CX:n ajotuntumasta olen tykännyt oikein paljon. Mutta kestävyys ei ole kyllä kovin hyvä. Kulutuspinta menee herkästi isoille viilloille pienistä kivistä. Näiden kestävyyskeskustelujen oheen olisi hyvä laittaa käytetyt paineet ja kuskien painot. On vähän eri asia puhua kestävyydestä 65 ja 105 kiloisilla kuskeilla. Minulla on tällä kaudella huidellut paino tuossa 82 kg:n tuntumassa. Rengaspaineet ovat vannevalmistajan rajan perusteella 6,5 bar. Keväällä käyttöön otetut Open Corsat olisivat edelleen kulutuspinnan puolesta täysin ok, mutta takakumissa on iso läpi menevä viilto. Ajelen pääkaupunkiseudulla ja välttelen hiekkapätkiä, mutta ainahan tuota hiekkaa ja kiveä tuppaa täällä esiintymään. Paikoin taitaa olla viime talven hiekoituksetkin vielä paikallaan.

trauma
29.08.2011, 21.46
Joo. Paineet ja kilot merkitsee jotain. Olen tätänykyä 85 kiloa ja käytän open sorsa -renkaissa 9-9,5 barin painetta. Edellisvuosina 10+ kiloa enemmän painoa, samat paineet, samat kokemukset.

trauma

Raijkaard
29.08.2011, 23.56
Ajoporukallamme tulee nyt noin kahdeksan tonnia yhteensä tänä kesänä täyteen, kaikkien kolmen jannun pyörissä kiinni GP4000S-renkaat. Ei yhtään rengasrikkoa, kuskien painot 65-90kg. Tilauksessa jo uudet satsit samoja nakkeja.

oil
30.08.2011, 11.35
Millaisia suosituksia on maantielle syksyn märille keleille? Vakiovastaus Conti 4000?
Onko renkaan leveydellä merkitystä märkäpidon kannalta; onko saman renkaan 28mm versiolla parempi pito kuin 23:lla? Vai ratkaiseeko itae rengas & kumin laatu?

Kyselee maantierengasaloittelija.

pikku-mihkali
03.09.2011, 16.03
Tänään rekordi. Kolme rengasrikkoa Misukan Pro Race 3:lla 90 kilometrin matkalla. Aivan paska kostealla kelillä kaikki jää kiinni renkaaseen ja läpi. Ei muuta kuin polttoon ja ultremot alle loppuvuodeksi

FP3
03.09.2011, 19.15
Joo,

samat vitun fiilikset Michelin Prorace 3:sta. Italiassa meni kuntoajossa 100 km:n sisään 3 takarengasta, ja tänään 60 km 2 kertaa yksi etu ja 1 takarengas.

Ei kovin vakuuttavaa aikaisempiin verrattuna (Schwalbe ym). Misukat menee oli kuiva tai sade. Paskat on paskat. Piste

Markku Silvenius
03.09.2011, 21.24
Meillä tässä ei rikkoja viimeiseen puoleentoista tonniin..tällä viikollakin joku sata kilsaa reenejä enimmäkseen sadekuuroissa tai kovissa sateissa. Etupäässä kulunut Ultremo ZX, takana kulunut PR3. Kovia vetoja, kovia mopopeesejä maksiminopeus 73.. Joskus tietty sattuu huonoa tsägää (perushuolellisuus kunniaan = vanteen kunto,vannenauhan laatu, renkaan sisäinen puhtaus, normaalit hyvät sisurit etc) Muutoin sit vaan reipasta ajoa niille renkaille, ne toimii sitä paremmin mitä enemmän niillä ajaa :)

pikku-mihkali
03.09.2011, 22.14
Siinä ei varmaan perushuolellisuus paljon lämmitä kun kaivaa kivensiruja paska misukoista vesisateessa kolmannen kerran ja nylkyttää minipumpulla kun hullu kani kun ei osannut varautua kolmeen hiilaripatruunaan kuppaselle 90 km lenkille.

Misukat on kuin sitikat, mukavat niin kauan kuin laukeaa...

fiber
04.09.2011, 07.35
Omien kokemusten perusteella PR3 kestää hyvin kuivalla, ja sateellakin ensimmäiset 500 km. Sen jälkeen se tosiaan alkaa sadekeleillä kutsua kivensiruja ja paukkua.

Tänä kesänä sadekeleillä Misukka ei ole kertaakaan mennyt maalaismaantietä ajaessa, mutta kolmesti asutuksen keskellä/pyörätiellä. Kertoisiko tämä sitten herkkyydestä nimenomaan hiekoitushiekan siruille?

TuH
04.09.2011, 18.28
Mulla taitais nyt olla reilu tonni Ultremo ZX:llä ajoa. Eihän se ole vieläkään paljon, mutta ovat nuo jo kunnialla selvinneet muun muassa lasimurskan päältä ajamisesta. Oli vähän pakkorako tuo lasiepisodi, kun autoletka vetää vierestä ohi ja piennar on yhtäkkiä metrien matkalta hienojakoisen lasin peitossa! Sen jälkeen kun pysäytin tien sivuun, niin saatoin vain todeta, ettei ZX ollut imenyt itseensä sirun sirua, ei etu- eikä takarenkaaseen.

Rsopuuttopyörän 25 mm Ultremo DD:t ovat vaikuttaneet hyviltä nekin. Kestävyys vielä askarruttaa, mutta ainakin ajomukavuus on erinomaisella tasolla.

Frosty
04.09.2011, 19.12
Continental Grand Prix 4000S (23 mm) ollut nyt pari lenkkiä alla. Ensimmäisenä huomiona helppo asennettavuus, rautoja ei tarvitse. Ensimmäinen lenkki oli kuin rengastehtaan testirata: kuivaa, märkää, karkeaa ja sileää sekä kaikkia näiden yhdistelmiä ja välimuotoja. Tänään sitten TdH vuorossa, hyvässä säässä onneksi. Pitotaso vaikuttaa riittävältä kaikissa olosuhteissa, eikä kiviä tarvinnut renkaan pinnasta nyppiä. Kestävyydestä ei näillä kilometreillä voi mitään sanoa, mutta eiköhän tässäkin ketjussa ole sen suhteen riittävästi kokemuspohjaa.

Renkaan ajotuntumaa ei todellakaan ole mikään silkinpehmeä, enemmänkin kuminen (herätys, koiranleuat!) ja melko arkinen. Tosin kääntöpuolella on tietynlainen jämäkkyys, mikä herättää luottamusta. Ajalla on painoa n. 87 kg ja käytetyt paineet Vittorian Zaffiroissa hyväksi todettu 8,5 bar molemmissa päissä. Ajotuntuntuman perusteellä pitänee kokeilla vielä valmistajan suosittelemaa 7,5 bar painetta.

vellu80
05.09.2011, 20.14
Mitäs rengastusta arvon raati suosittelee cyclocrossariin rospuuttoajan maantielenkkikäyttöön? Eli suht sileät,liukkaat,kevyet ja kestävät kumit olis haussa? Leveyttä sais varmaan olla vähintään 28mm että pääsee hiekkatietäki,jos tarvii. Nyt on kiinni racing ralph/rocket ron ja ne on vähä liian näppylähanskamaiset maantielle.

m e r k s
05.09.2011, 21.27
Tässä pari ehdokasta:

Continental Grand Prix 4-Season 28mm (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a31997/grand-prix-4-season-28-mm.html?lg=en)
Schwalbe Marathon Supreme 32mm (http://www.bike-discount.de/shop/k386/a38612/marathon-supreme-28-32-622-reflex.html?lg=en)

4 Season pelittänyt hyvin työmatkakäytössä. Nyt kuitenkin ajattelin kokeilla hitusen leveämpää rengasta hiekkatieajeluihin, marathon supreme voisi olla sellainen.

EDIT: Varmaan nämä pari viestiä voisi siirtää Renkaat cc-pyörään (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34353-Renkaat-cc-py%F6r%E4%E4n)tai Kesäkumit crossariin? (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38427-Kes%E4kumit-crossariin) -ketjuun.

Frosty
07.09.2011, 17.43
GP 4000S tuntuisi muuten toimivan pikaisen kokeilun perusteella paremmin 7,5 bar paineilla aiemmin käyttämääni 8,5 bar verrattuna. Ajotuntuma ainakin muuttu heti hieman eläväisemmäksi, enkä rullaavuudessa tuntenut mitään eroa. Toki tämä ero on toki varmasti suurimmaksi osin, ellei kokonaan, korvien välissä. Tietenkin voidaan pitää varsin loogisena, että kovemman tuntuinen rengas tuntuu paremmalta matalammilla paineilla ja vastaavasti toisinpäin...

Slaso
12.09.2011, 19.00
GP 4000s vai rubino pro

Olen harkinnut toisen ostamista mutta en osaa päättää kummat. Onko kellään kokemuksia rubino pro:ista ja sen kestävyydestä ja rullaavuudesta verrattuna GP 4000s:iin ?

ketjupeikko
12.09.2011, 21.09
GP 4000s vai rubino pro

Olen harkinnut toisen ostamista mutta en osaa päättää kummat. Onko kellään kokemuksia rubino pro:ista ja sen kestävyydestä ja rullaavuudesta verrattuna GP 4000s:iin ?

Juuri vaihdoin rubino pro:sta gp4000s:iin ja en havainnut just mitään eroa :D

Tosin sisurit vaihtu kevyempiin samalla joten vertailu ei ole objektiivinen (ikäänkuin se edes voi olla).

Ehkä vähän kevyemmät ovat ajaa, kerää vähemmän kiviä, mutta isompi ero tulee jos käy kaksi kertaa ajamassa kunnon intervallitreenin.

nenatriv
13.09.2011, 18.52
En osaa sanoa renkaista juuri mitään, mutta vaihtaessani Trek 1.2:n mukana tulleet renkaat gp 2000s:iin oli kuin olisi eri pyörällä ajanut. Pirun vaikeet oli vanteelle laittaa, varsinkin eturengas. Takarengas meni heittämällä. Lieko sen verran heittoa vanteiden tai renkaitten välillä. Joku oli vielä varastosta varastanut rengasraudat eli muovit. Oli vaan yks käytössä. Kaikki irtonainen näkyy kelpaavan. En taida kuitenkaan laittaa kotivakuutukseen :). Ainakaan vielä nuo renkaat eivät ole syöneet kiviä.

N.N.
16.09.2011, 19.15
Ensikokemus Ultremo ZXLstä: 1. lenkki n. 70 km, tuntui tosi pehmeältä ja rullaavalta, 2. lenkki TdH: 3 rengasrikkoa (kesän ekat rengasrikot). Kuivallakin kelillä Ultremot lähtevät kovemmassa jarrutuksessa herkästi liiraamaan. Vaihtoon menee. Nämä pistot kaikki takarenkaassa - ja TdH:n jälkeen löysin myös eturenkaasta melkoisen loven, oli pelkkää tuuria ettei tullut neljättä rengasrikkoa tämän rengasparin toisella ajokerralla!

hkultala
19.09.2011, 08.39
Tänään rekordi. Kolme rengasrikkoa Misukan Pro Race 3:lla 90 kilometrin matkalla. Aivan paska kostealla kelillä kaikki jää kiinni renkaaseen ja läpi. Ei muuta kuin polttoon ja ultremot alle loppuvuodeksi

Laitoin viikonloppuna paremmaksi GP4000S:llä:

24 tunnin sisään 5 rengasrikkoa, aika tarkkaan 20km välein.

Mutta ulkokumissa oli selvä reikä, sen kohdalta aina hajosi sisäkumi.

Nyt lähtee tuo ulkokumi roskikseen.

pyorittaja
28.09.2011, 08.15
omien kokemusteni mukaan liputan Contin Gatorskinien puolesta. Toukokuun lopulla alkoi työmatkapyöräilyssä rengasongelmat Michelin Krylion carbonin kohdalla ja hankin niiden tilalle setin sekä 23mm ja 25mm Gatoreita. 23mm avot oli sitten hiilikuituvanteilla koko kesän ja ajettua niillä tuli varmasti jotain 4000 kilsaa ilman mitään ongelmia. Edes kumissa ei näy silmämääräisesti viiltoja yms. Rullaus oli erinomainen. Painoa on n. 77 kg ja käytin 8 barin paineita. Kovuus kyllä häiritsi ajoittain kun matkalla on paljon risteysten ylityksiä kevarilla,huonoa päällystettä ja jopa soraa. Eilen sitten eihan kokeilumielessä vaihdoin teräsvanteille 25mm gatorit ja sisään 7 barin paineet. Ei ollut rullauksessa / ajon kestossa vakiomatkalla suurempia eroja ja ajo oli paljon miellyttävämpää/tasaisempaa. Vois tietty vielä kokeilla tuota kombinaatiota; 23mm eteen ja 25mm taakse.

appmot
28.09.2011, 19.25
omien kokemusteni mukaan liputan Contin Gatorskinien puolesta. Toukokuun lopulla alkoi työmatkapyöräilyssä rengasongelmat Michelin Krylion carbonin kohdalla

Minkäslaisia ongelmia tuli eteen ja oliko jo paljon kilsoja takana? Mulla on kyseiset renkaat alla 23mm(24,5mm mitattu leveys), eikä ole kyllä valittamista. Kesti mulla muutama vuosi sitten puhkeamatta myöskin Contin Gatorskin 28mm wired-versiona.

kervelo
29.09.2011, 07.04
GP 4000S tuntuisi muuten toimivan pikaisen kokeilun perusteella paremmin 7,5 bar paineilla aiemmin käyttämääni 8,5 bar verrattuna. Ajotuntuma ainakin muuttu heti hieman eläväisemmäksi, enkä rullaavuudessa tuntenut mitään eroa. Toki tämä ero on toki varmasti suurimmaksi osin, ellei kokonaan, korvien välissä. Tietenkin voidaan pitää varsin loogisena, että kovemman tuntuinen rengas tuntuu paremmalta matalammilla paineilla ja vastaavasti toisinpäin...

Jostain ulkomaisilta foorumeilta silmään osuneiden kommenttien perusteella GP4000S suosituspaineita kannattaa noudattaa. Jos periaatteena on painaa renkaaseen painetta aina vähintään pumpusta irtoavan maksimin verran, ajotuntuma tuolla kärsii ja muuttuu puisevaksi. Niillä suositelluilla paineilla (alle 8 bar ?) rengas toimii ihan eri tavalla.

Baboon
03.10.2011, 20.24
Sitä monasti tulee laitettua enempi paineita mitä lääkäri määrää. On rullaavinaan sit paremmin. Ajoin pari lenkkiä 4-tonnisella 8.5 barin paineilla. Hakkaa käsille niin helvetisti ja on äärimmäisen kova ja epämiellyttävä. Eli noudattakaa 7,5 barin suositusta. Muutoin on loistavat renkaat. Kestää ja kulkee. Asennuksen sujuvuus riippuu tietty vanteista. Ksyrium eliteen menee heittämällä ja Dura-acessa oli kädet verillä.

keny
05.10.2011, 11.18
Kiinostavaa! Laitan vähän lisää suolaa aiheseen.
Ensin tausta, eli kevällä ostin ekan maantiepyörän (maastopyörä enestään ja pysyy) , käytetty 90 puoivälin peil, jossa oli edessä peräti orkkis rengas tallesa :) . no ostin jotkut halvat etä pääsi koittaa, ja nut kun meno maistuu niin tekisi mieli vähän ladukampaa kumia.
Koska paikallinen liike myy ensisiaisesti Michelinia (saa myös Contin renkaat tilauksesta), niin alla on nyt basic renkaat, eli Michelin Dynamic (se poistuva versio, tai sama joka saa lisänimen classic), 23mm ja vaijeri reunaiset. Ei rengasrikkoa, rullaa jotenkin mutta satella vaarallisen liukkaat.
Ja kun en vettä pelkää, niin ajan myös kun sataa.
Eli pitävä rengas hakusessa, ja saa rullaa hyvin ja ei rengasrikkoja. Asfaltti missä ajaan pääsäntöisesti niin aika karkea ja halkeemia on. Niin ja tarkoitus ajaa myös niin kauan kun pystyy, eli vaikka -5 mutta ei lunta :).
Ehkä olisi pitänyt ostaa crossari? no se on aihe toiselle topicille.

N.N.
09.10.2011, 18.45
Ajoin reilun kuukauden välein saman reitin, n. 70 km, Ultremoilla ja GP 4000s:llä. Muistaakseni tuuliolosuhteet olivat aika samanlaiset, lämpöä oli nyt 10 C vähemmän. GP:llä keskinopeus oli 0,2 km/h suurempi ja keskisyke 3 pykälää alempi. Huippunopeus oli Ultremolla 62,5 km/h ja GP:llä samassa mäessä 62,0 km/h. Ajotuntuma on Ultremolla jonkin verran pehmeämpi ja nopeampi, mutta jarrutusominaisuudet Ultremossa heikommat.

Frosty
12.10.2011, 20.12
Ajoin reilun kuukauden välein saman reitin, n. 70 km, Ultremoilla ja GP 4000s:llä. Muistaakseni tuuliolosuhteet olivat aika samanlaiset, lämpöä oli nyt 10 C vähemmän. GP:llä keskinopeus oli 0,2 km/h suurempi ja keskisyke 3 pykälää alempi. Huippunopeus oli Ultremolla 62,5 km/h ja GP:llä samassa mäessä 62,0 km/h. Ajotuntuma on Ultremolla jonkin verran pehmeämpi ja nopeampi, mutta jarrutusominaisuudet Ultremossa heikommat.

Tämän tulos taitaa siis olla: renkaat niin lähellä toisiaan rullaavuuden suhteen, että mahdolliset erot mahtuivat muuttujien luomaan virhemarginaaliin. Millä paineilla muuten ajelit?

Atro
13.10.2011, 08.42
Samansuuntasia kokemuksia itsellä kuin tässä ketjussa jo esitetty eli gp4000s ei kerää kiviä kuten prorace 3:set eikä tule sitten myöskään rengasrikkoja niin helposti. Samoin asentaminen vanteelle on todella helppoa, toisin kuin misukoissa. Tiedä sitten jos kumi tyhjenee äkillisesti 70 km/h vauhdissa alamäessä niin onko tollanen tiukasti vanteelle asettuva turvallisempi? Hutchinsonit (myös ranskikset) ovat myös todella tiukat asentaa vanteelle.

OMT
13.10.2011, 08.54
Ostin parin Prorace3-renkaita StadiBikestä keväällä ja sen jälkeen armotonta työmatkatempoa ja lenkkejä viisi kuukautta eikä yhtään rengasrikkoa.
Sadekelit ja kuivat kelit, kuopat, tietyöt, soratiet, katukivetykset... - ei mitään ongelmia. Onko minulla ollut vain hyvää tuuria?

OCH
03.06.2013, 22.30
Itse olen lähtemässä tähän gp4000s massan mukaan kun tuntuu olevan niin kovasti hyvä. Halvallakin kun niitä saa verrattuna moniin muihin. Puhutte ajotuntumasta niin runollisin ilmauksin että jos sais vähä valaistusta mitä se käytännössä merkitsee? Onko se tuota tärinää jos on huono ajotuntuma vai mitä kun siitä ei saa irti mitään konkreettista.

Highlander
04.06.2013, 09.31
Onko se tuota tärinää jos on huono ajotuntuma vai mitä kun siitä ei saa irti mitään konkreettista.
Eiköhän sen ajomukavuuden ja -tuntuman tuo ennen kaikkea renkaan paine? ei noissa nyt niin paljon eroja ole kuitenkaan. Itse ajelen nykyään 23 mm renkailla 7 bar edessä ja noin 7.5 bar takana. 25 mm renkailla 6 bar edessä ja takana. Kuten todistettu liian suurella paineella rengas ei rullaa yhtään sen paremmin ja varmasti kaikki epätasaisuudet tuntuvat. Tietysti renkaan paineessa pitää ottaa huomioon myös kuskin paino.

Antti Salonen
04.06.2013, 09.35
Siinä vaiheessa kun ilmaisu menee kovin runolliseksi, olisin vähän skeptinen ainakaan kovin merkittävien erojen suhteen. Ohut- ja notkeakudoksinen rengas on kyllä omankin fiiliksen mukaan pehmeämmän tuntuinen samoilla paineilla, mutta valitsisin kyllä maantierenkaan silti ensi sijassa muilla perusteilla. GP4000S on aivan mukava, rullaa hienosti ja erityisesti tuntuu kestävän pistoja erinomaisesti.

Kostealla asfaltilla kumiseosten pidossa on eroja, ja olen pitäytynyt mustissa renkaissa tästä syystä. Renkaissa on perinteisesti käytetty luonnonkumin seosaineena hiilimustaa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kimr%C3%B6%C3%B6ki) tuomaan kulutuskestävyyttä ja märkäpitoa, mikä tekee renkaista aina pikimustia, eikä esim. autoteollisuus tunnu juuri värillisiin renkaisiin uskovan. Schwalbe sanoo sen ihan suoraankin, että esim. Ultremon värilliset versiot eivät pidä yhtä hyvin kuin mustat.

Frosty
04.06.2013, 21.46
Itse olen lähtemässä tähän gp4000s massan mukaan kun tuntuu olevan niin kovasti hyvä. Halvallakin kun niitä saa verrattuna moniin muihin. Puhutte ajotuntumasta niin runollisin ilmauksin että jos sais vähä valaistusta mitä se käytännössä merkitsee? Onko se tuota tärinää jos on huono ajotuntuma vai mitä kun siitä ei saa irti mitään konkreettista.
Epärunolliset termit lienevät kova ja epämukava. Mukavuutta ja pehmeyttä ajotuntumaan saa vähentämällä paineita, silti rullaa ja kestää.

idänihme
06.09.2013, 14.36
Mullakin alkaisi vähitellen ainakin takarengas olla kantikas joten uudet renkaat on mielessä. GP 4000 olisi kaiketi varma valinta, mutta onko parempia vaihtoehtoja, jos haluaisin saada enemmän rullaavuutta ja mukavuutta, vaikka sitten sillä hinnalla että rengasrikkoja tulisi enemmän tai rengas kuluu alta nopeammin? Renkaan myyntihinnalla ei ole suurta merkitystä koska renkailla kuitenkin saa kuitenkin parannettua pyörän suorituskykyä samaan hintaan paljon enemmän kuin muita osia vaihtamalla. Kuskin paino pyörii 85 kilon yläpuolela, joten mahdollisuus noin 25 millisiin kumeihin perinteisen 23 millimetrin sijaan olisi plussaa.

Frosty
06.09.2013, 20.16
Itselläni on nyt ajossa Michelin Pro4 Service Course. Pahuksen mukavat vähän korkeammillakin paineilla, mutta Conteihin verrattuna aikamoiset hiekkaimurit. Märän kelin ominaisuuksista ei ole omakohtaista kokemusta, en kuitenkaan tuon kivenkeruuominaisuuden vuoksi ole kovin luottavainen. Vittorian Rubino Pro Slickit ovat myös ajotuntumaltaan Conteja mukavammat, eivätkä kuivalla kerää pahemmin hiekkaa, kuitenkin ensimmäiset 5 km kostealla pinnalla toivat flatin. Ehkä huonoa tuuria, ehkä ei. Rullaavuudessa erot tuntuvat olevan niin pieniä, etten niitä ainakaan itse ole huomannut. Kokemukset 23 mm versioista, mutta molempia edellä mainittuja saa myös 25 millisinä. Muista ei ole kokemuksia, mutta esim. Schwalben Ultremo ZX:t olen nähnyt aika monella alla.

Pate@
07.09.2013, 09.42
Täältä lähtee puoltoääni 23 mm Misukan Pro4 service courselle. Koko ajokausi on mennyt ilman rengasrikkoja, myös märällä kelillä. Mun mielestä märälläkään Pro4 ei imuroi kiviä kumin sisään, korkeitaan pintaan tarttuu jotain. Tässä on merkittävä ero edeltävään Pro Kolmoseen, josta sai jatkuvasti kaivaa kiviä irti. Pro4 tuntuu olevan miellyttävän pehmeä ja pitää hyvin. Kulutuskestävyyskin on hyvää luokkaa. Ajelen 7,5-8 bar paineilla, ruhon paino + pyörä vajaa 95 kg.

Pate@
07.09.2013, 09.46
Piti vielä sanomani, että Ultremo ZX:stä jäi karvaat kokemukset. Sangen vähällä ajolla kudokset alkoivat repeämään kyljistä. Rengastyyppi vaihtui kokonaan massiivisen räjähdyksen jälkeen. Toki saattoihan kyseessä olla maanantaikappale.

arctic biker
07.09.2013, 10.04
1xpro2, 2xpro3 SC ja 1xpro4 SC (25 millisenä varsin pullea). Kaikki misukat on sen verran ajettuja että vaihdan just ny ContiGP4000S:iä alle. Pronelosesta ei muuta kuin hyvää kokemusta. Ihan uteliaisuuttani Contit tilasin, 25 millinen mittaantuu muuten 26 mm leveäksi Sciroccon vanteella.

Jani R.
07.09.2013, 10.37
Täältä lähtee puoltoääni 23 mm Misukan Pro4 service courselle.

Tykkään myös renkaan tuntumasta lateksisisureilla. Olen siirtynyt käyttämään 6,5 - 6,8 Bar paineita, kun Michelin suosittelee 70 kiloiselle 7 Bar painetta ja paino on nykyään sen alle. Ajotuntuma on vieläkin kovahko, joten pari kymmenystä voisi vielä pudottaa.

arctic biker
07.09.2013, 16.20
Kärsin 35 kilsaa yhdistelmällä Scirocco/conti GP4000s 25mm ja alurunko. Että osaavat olla helevetin kovat renkaat. Lähin (64kg) liikkeelle 5.jotain/6.1 barin paineilla. Kesken lenkin pudotin 4.8/5.5, muuttuivat siedettäviksi, nippa nappa. Häätyy vielä kokeilla löysemmillä vanteilla. Pirullista kun ei ois oikein intoa ostaa enää tälle kaudelle Pro Race4 SC settiä, eteen 23 ja taakse 25 . Latexit sisureina luonnollisesti.

Edit. Prorac4SC 25 millinen palveli mulla takarenkaana ainakin 4-5t kilsaa. Tarkemmasta en tiedä kun välillä ajoin noita halvempia loppuun. Misukan kestävyys on minusta oikein hyvä ja kun oikein muistelen niin yksi rengasrikko. Joku oli Koffin pullon rikkonut tielle. Ois ollut ees Olvia.

Etusena palvelee toivon mukaan vieläkin kunhan saan ajoiksi paikattua yhen kiven aiheuttaman reiän. Tää eka tai vika kilsa kun on aika karkeekivistä yksityistietä.

hannupulkkinen
07.09.2013, 16.56
Mullakin alkaisi vähitellen ainakin takarengas olla kantikas joten uudet renkaat on mielessä. GP 4000 olisi kaiketi varma valinta, mutta onko parempia vaihtoehtoja, jos haluaisin saada enemmän rullaavuutta ja mukavuutta, vaikka sitten sillä hinnalla että rengasrikkoja tulisi enemmän tai rengas kuluu alta nopeammin? Renkaan myyntihinnalla ei ole suurta merkitystä koska renkailla kuitenkin saa kuitenkin parannettua pyörän suorituskykyä samaan hintaan paljon enemmän kuin muita osia vaihtamalla. Kuskin paino pyörii 85 kilon yläpuolela, joten mahdollisuus noin 25 millisiin kumeihin perinteisen 23 millimetrin sijaan olisi plussaa.
Näillä 24 millisinä (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/racetyres/grand_prix_en.html) olen ajellut tämän kesän. Takana 6 kiloa ja edessä 5 kiloa paineita. Hyvät ja edulliset. Paremmat kuin viimekesän Ultremot. Mukavat. Painoa minulla on 90+

arctic biker
07.09.2013, 19.02
Logiikkahan pelaa maantierenkaissa silviisii että pienempi paine lisää renkaan joustavuutta, sitä myöten lisää pistohaavojen sietokyä. Latexisisisurit on joustavia eli ei niin alttiita myöskään puhkeamisille. Imho. Tään kesän saldo yksi rengasrikko/5000 kilsaa. Ei paha. Ja sekin Koffin oluen takia.

Matti S.
09.09.2013, 19.38
Ööö... Jostain kumman syystä, varmaan siksi kun ei oikein muusta ole kokemusta, olen onnistunut lähinnä pääkaupunGiseudun kevleillä ajamaan samoilla Schwalbe Durano plus 25mm renGailla yli 6tkm ilman ainoatakaan renKasrikkoa. Sorallakin on ihan vähän pakon edessä poikettu. KusGilla on painoa noin 72 ja paineet on 7 (suositus 6-8). Sisureina on halvimmat mahdolliset mustat pyöreät... Ei liene latexia.

Nyt alkaa pistosuoja takarenGaasta paistamaan, renKas on myös "kantikas". Menkööt nyt vielä ainakin viikon, tai kuukauden, samanlainen on postissa tulossa. Eteenkin. Ainoa ihmetys on Schwalbe-tekstin lievä vulkanoinnin irtoaminen. Eivät ole indonesialaiset paistaneet tasalämmöllä juuri tuon valmistuserän tekstejä vissiin...

Rullaavuudesta en voi mainita mitään vertaavaa, kovaa noillakin pääsee, tasamaallakin jopa yli kuuttakymppiä. Mutta vaan hetkellisesti, loppuu pelkurin päästä usko ja reisistä jerkku. :)

Edit. Eihän nuo käyttämäni mitkään "sliGsit" ole mutta mitä tekee milliä kapeammat pitkittäis-poikittais urat sitten ihan aikuisten oikeasti renGaassa? Ehkä kerää jotain kevyttä saissea?

phebis
03.05.2014, 22.38
Mitäs rengasta nyt suositellaan?
Itsellä alkaa Mavicin ensiasennus Aksion -renkaat olemaan lähellä loppua ja uudet pitää hankkia lähiaikoina. Onko Ultremo/One vielä suosiossa? Varmaan 23mm, vai olisiko jopa 25mm?
Toiveissa olisi luotettavuus, kohtuullinen paino ja riittävä mukavuus. Kiekkoina on Aksiumit.

Warlord
04.05.2014, 06.13
Ei mulla ainakaan ole valittamista ollut 25mm Onen kanssa.

Frosty
05.05.2014, 17.27
Hauska muuten lukea tätä pääosin muutaman vuoden takaista ketjua. Huomaa kyllä, että eipä markkinoilla tässäkään tuotesegmentissä nopeasti mitään tapahdu. Schwalbe One taitaa oikeastaan olla ainoa merkittävä uutuus, ja sitäkin on edeltänut Ultremo ZX:n kestävyyden parantelu. Tähän Continental on vastannut parantelemalla GP4000s:ää, kuitenkin oletettavasti jokseenkin marginaalisesti. Michelin Pro4 on ilmeisesti askel eteenpäin aiemmista malleista, mutta perusluonne on edelleen sama sekä hyvässä että pahassa. Vittorialla ei myöskään mitään mullistavaa.

phebis
05.05.2014, 19.15
Onko raadilla suositusta etelä-Suomen karkeahkoa asfalttia ajatellen, että onko koolla väliä? 23mm vai 25mm?

Grugi
05.05.2014, 19.19
Itellä nyt alla 25mm ja ihan hyvin on kulkenut vaikka välillä tien laatu on aika kyseenalainen.

Frosty
06.05.2014, 21.29
Niin, jos katsellaan kuumia uutuuksia, voi 28mm renkaita pitää jonkinlaisena trendinä. Harjoituskäytössä muutama lisägramma tuskin haittaa ja mukavuutta saa lisää vähentämällä paineita. Etenkin cycloihin ja muihin väljiin peleihin menee heittämällä.

pikku-mihkali
07.05.2014, 05.56
Minä olen yrittänyt saarnata kaikille kavereille jo muutaman vuoden 25-28 millisten renkaiden autuutta 23 milliseen verrattuna. Jo siirtyminen 23 =>25 lisää ilmatilavuutta n. 20 % ja 28 siirtyminen vielä paljon enemmän. Jos lyhyesti summaa edut ja haitat 25/28 renkaissa 25:een verrattuna.

+ Mukavammat, voit ajaa alemmilla paineilla
+ Kestävämmät, vähemmän snakebitteja ja kudoskin kestää paremmin etenkin takana kun ei tarvi 9 bar painetta sadan kilon keijukaiselle
+ Rennommat ajaa, ei tarvi neuroottisena kytätä jokaista routareikää

- Painavammat , 25 mm painaa noin 30 g enemmän kuin 23 mm ja 28 mm noin 60g enemmän, ei mitään väliä mulle on sen verran kevyet kiekot ;-)
- Imagollinen tappio seuran lenkeillä, no siihen voi kuitata että proffat ajaa nykyään 24 ja jopa 25 millisillä.

Ja rullaavuus lienee jopa parempi suomen rupiteillä leveämmillä kuin kakskolmosilla.

Jami2003
07.05.2014, 06.01
Vieläkö 28 mahtuu normi maantiepyörään?

r.a.i
07.05.2014, 07.53
Ongelma on just se, ettei ole mitään normia noissa maantiepyörissä. Sopivuus on tapauskohtaista ja pitää yrittää itse tutkailla. Joihinkin menee joihinkin ei.

mrrw
07.05.2014, 09.30
Vieläkö 28 mahtuu normi maantiepyörään?

mulla on mantiepyöränä teräs-hepo Kona Honky Tonk laitoin siihen 32mm ja tilaakin jäi 5mm per/puoli
mittaa rako-tulkilla haarukan väli
Runkomittoja kun on joka lähtöön :cool:

Hääppönen
14.05.2014, 12.20
Onko Misukan Pro4 25-millisenä yhtä hankala ensimmäisellä asennuskerralla, kuin 23 mm Pro3?

Oatmeal Stout
14.05.2014, 13.20
Mille vanteelle?

Hääppönen
14.05.2014, 16.39
Fulcrum Racingit. Venyttelemällä rengasta on onnistunut pienimmällä tuskalla/sisureiden tuhoutumisella. Käytössähän nuo venyvät ja parin tonnin ajamisen jälkeen menee nätisti sormivoimin paikalle, jos rengasrikkoja osunut kohdalle.

Frosty
14.05.2014, 17.45
Vastaan täysin aiheen vierestä: 23 mm Pro4 SC meni Shimpan RS80C24-kiekoille aivan älyttömän helposti.