PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän liian iso runkokoko?

rock84
12.08.2011, 14.09
Laskin eräällä nettisivustolla sopivan runkokoon itselleni. Mittoina tässä käytettiin 'inseam' (84cm) ja 'height' (182cm) mittoja. Tulos oli seuraavanlainen:

MTB min. height 18.31", 45.78 cm
MTB max. height 19.86", 49.64 cm

19" olisi ehkä optimaalisin minulle siis testin mukaan.

Mutta kysymys kuuluukin, alkaakohan tuossa olemaan jo riskejä ilmassa jos ostaisinkin Cuben 20" maastopyörän että pyörä osoittautuukin liian isoksi?

lansive
12.08.2011, 14.40
Laskin eräällä nettisivustolla sopivan runkokoon itselleni. Mittoina tässä käytettiin 'inseam' (84cm) ja 'height' (182cm) mittoja. Tulos oli seuraavanlainen:

MTB min. height 18.31", 45.78 cm
MTB max. height 19.86", 49.64 cm

19" olisi ehkä optimaalisin minulle siis testin mukaan.

Mutta kysymys kuuluukin, alkaakohan tuossa olemaan jo riskejä ilmassa jos ostaisinkin Cuben 20" maastopyörän että pyörä osoittautuukin liian isoksi?

Minulla on noin samat mitat ja nyt on ajossa 20" Stereo, joka on siinä rajoilla, ettei ole liian iso. Edellinen täpäri oli Radon (20" sekin) ja se puolestaan oli justiinsa sopivan kokoinen. Stereossa hankala puoli on tuo satulatolpan reilu kallistus, joka siirtää penkkiä yllättävästi taaksepäin kun hinataan ylemmäs. Tolppa kun ei ole linjassa keskiön kanssa niin todellinen kulma on jotain ihan muuta kuin geometriataulukossa sanotaan.

nure
12.08.2011, 15.02
Taas toistetaan, parempi pikkuisen pieni kuin pikkusen iso...

perttime
12.08.2011, 15.19
... ja se että eri merkkien välillä koot ei suinkaan välttämättä vastaa toisiaan. Tai edes merkin sisällä eri mallien välillä.

12th
12.08.2011, 15.20
Ja kannattaa myös niitä runkojen todellisia mittoja tutkia, jos epäilee että on siinä rajoilla... Esim. 20" Cube LTD on todellisuudessa korkeudeltaan 19,3" (keskiön keskeltä satulaputken yläpäähän mitattuna).

Edit: myöhästyin...

nure
12.08.2011, 15.39
Tuo satulaputken yläpää ei välttämättä oikea mittauspiste, ei ainakaan spoupatuissa rungoissa. Henk.koht. mielipiteenä pitäisi mitata tavallaan "Virtuaalisella" vaakaputkella vaakasuoraan niin saa vertailukykyisen mitan ilman slouppausta, Cubessakin sentään laskee jonkin verran...

syklopaatti
12.08.2011, 15.45
Tuo satulaputken yläpää ei välttämättä oikea mittauspiste, ei ainakaan spoupatuissa rungoissa. Henk.koht. mielipiteenä pitäisi mitata tavallaan "Virtuaalisella" vaakaputkella vaakasuoraan niin saa vertailukykyisen mitan ilman slouppausta, Cubessakin sentään laskee jonkin verran...
Juurikin näin. Itse katson aina ekaks top-tuben mitan ja sit muut on hienosäätöö. Oikeastaan tullut mittailtua aina satulan takaosasta tangon keskiväliin. Ns. ohjaamon mitta. Sitähän voi sit hienosäätää stemmeillä ja niinpoispäin.

IncBuff
12.08.2011, 18.54
Cubet on aika lyhkäsiä runkoja että voi olla hyvinkin sopiva.