PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä vs fitness / hybridi nopeus

Posankka
05.08.2011, 08.02
Pari vuotta ajelin Nishiki ultrapro fitness pyörällä ja muutama päivä sitten investoin Focus Cayo 2.0 maantiepyörän. Ajoin keskiviikkona nishikillä 35 km lenkin keskarilla 22,9 Seuraavana päivänä ajoin Focucsella saman lenki samoilla sykkeillä ja melko samanlaisessa kelissä keskarilla 26,0. Nishikillä en päässyt yksin ajaessa millään yli 25,5 keskarin edes 20km lenkillä. Olin todella yllättynyt, että ero on noin iso.
Millaisia kokemuksia muilla on eri pyörätyyppien nopeus eroista?

Ja se ajotuntuma ja mukavuus jota usein maantie pyörässä korostetaan ei näytä olevan ihan p...a puhetta. Kyllä siinä vaan tuntuu olevan iso ero. En voisi paljon tyytyväisempi olla hankintaani:)

Nufan
05.08.2011, 08.28
Mä sanoisin, että suurin ero tulee renkaista. Sitten kun nopeudet kasvaa niin ajo-asennosta, mäennousukyvyn parantumisesta ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä lenkkeilyn mielekkyyden kasvaminen.

Mutta karkeesti sellanen 6km/h on itsellä pikaisen lenkkitaulukon vilkaisemisen perusteella keskinopeus noussut.

kolistelija
05.08.2011, 08.58
Alle 25km/h vauhdissa en huomaa suuren suurta eroa hybridin ja maantiepyörän välillä. Siitä ylöspäin ero kasvaa todella jyrkästi.

Jani R.
05.08.2011, 09.28
Olen yrittänyt tehdä työmatkoille fitness-pyörää täysjäykästä maasturista, johon pistin kapeat maantierenkaat ja siinä ongelmana on että välitykset loppuvat hyvin pian 38 km/h jälkeen. Toinen ongelma on että pyörän paino (16 kg) ja harvat välitykset aiheuttavat sen ettei jokaiseen tilanteeseen löydy optimaalista vaihdetta ja pyörittämiseen ei tule luonnollista rytmiä. Satasen kadenssi tuntuu sillä paikallaan junnaamiselta, kun maantiepyörällä se on ihan normaali lukema.

Jos hyvin kevyestä 5-7 kg maantiepyörästä tekisi suoratankoisen fitness-pyörän niin että ajoasento olisi vielä hyvin matala niin erot voisivat olla pienempiä.

goljat
05.08.2011, 10.04
Surly karate monkey yksivaihteinen 29" maasturi, välitys 33x17. 42km matkalla keskinopeus 24,6km/h. Aika pieni ero maantiepyörään jos 35km menee keskinopeudella 26km/h. Ja maantiepyörässä on jopa vaihteet!
Tossa 42km matkalla on loppumatkasta viimeiset 10km on aika monet liikennevalot, jossa joutuu hidastamaan ja taas kiihdyttämään, se pikkasen alentaa keskinopeutta kun ei pääse tasaisesti vain eteenpäin pysähtelemättä. uskoisin että mennisi yli 25 keskinopeutta jos ei olisi liikennevaloja.
Tarkoitus olisi vaihtaa taakse pienempi ratas, jossa yksi piikki vähemmän

Jiiaa
05.08.2011, 10.29
12.5 kg fitness hybridillä 37km lenkki 26 keskarilla jos menee jalat hapoilla. Voi olla että enskesänä on 7.x kg pyörä nojailemassa olohuoneen seinään.

Los Bastardo
06.08.2011, 22.21
Mulla kasvoi lenkkikeskari noin 3 km/h fitnesspyörästä maantieversioon vaihdettaessa. Tosin suuri kiitos menee ihan siihen mielekkyyden piikkiin. On se vaan iha eri homma ajella kippuralla kuin suoralla tangolla.

Risto Koivunen
06.08.2011, 22.25
Mä sanoisin, että suurin ero tulee renkaista.

Posankan Nishikissä tuskin oli kauhean leveitä renkaita?

Fuuga
06.08.2011, 23.35
Pari vuotta ajelin Nishiki ultrapro fitness pyörällä ja muutama päivä sitten investoin Focus Cayo 2.0 maantiepyörän. Ajoin keskiviikkona nishikillä 35 km lenkin keskarilla 22,9 Seuraavana päivänä ajoin Focucsella saman lenki samoilla sykkeillä ja melko samanlaisessa kelissä keskarilla 26,0. Nishikillä en päässyt yksin ajaessa millään yli 25,5 keskarin edes 20km lenkillä. Olin todella yllättynyt, että ero on noin iso.
Millaisia kokemuksia muilla on eri pyörätyyppien nopeus eroista?

Minulla ei ole eroista käsitystä, koska itsekin ajelen vanhalla Nishiki hybridillä, rungossa tarrat 322 ja 7005, mitä sitten lie merkitsevät. Kumeina alla on 28:t ja tarakan ja lokarit olen heittänyt menemään. Tanko on käsittääkseni alkuperäinen, mutta ajoasento on muutettu enemmän 'kohdalleen' vaihdetulla stemmillä. Olen nyt ajellut 3 vkoa töihin työpäivä á min. 40 km ruuhkaisaa ja valorikasta Vihdintietä ydinkeskustaan ja takaisin. Lauantai on omistettu talon rakentamiselle, mutta sunnuntaina olen tehnyt 20-40 km lenkkejä enemmän tai vähemmän verytellen.

En ihan allekirjoita tuota 25.5 keskaria, koska itse olen kyllä kellottanut joinakin 'menoaamuina' kun vaan on tuntunut hyvältä yli 28 keskareita. Nyttemmin vauhti on asettunut johonkin 26-27 km/h

Tiistaina ajoin Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen raja-alueella 91 km lenkin 27.5 ja eilen tulin Hämeestä 81 km 27. Sanoisin, että 27-28 on vielä helpohko saavutettava. Odotan itse itseltäni sen nousua johonkin 30 kieppeille kunhan taas työt jatkuvat. Budjettipäällikkö (lue vaimo) ei tällä hetkellä katso suopeasti uuden putkikamelin hankintaa, mutta jos tämä sairaus kestää ensi kevääseen, olen luvannut itselleni hankkia uuden cyklon ja sitten pääsen varsinaisesti vertailemaan ajamista ja nopeuksia.

Peruskunnon kasvattamiseen ei mielestäni tarvita hienoja ja pro-vermeitä, mutta m*naa sillä saa tietty kasvatettua ja itsetuntoa hieman pönkitettyä. Kun aletaan liikkua 30 ja yli keskareilla, voipi olla hyvinkin, että välineet vaikuttavat. Mielialaan tietysti vermeet vaikuttavat ja tunnustankin tuntevani aina pientä alemmuskompleksia kun hyvät (elä lue pro tjsp) vermeet omistava kaveri tulee vastaan tai menee ohi :). Mutta yhä on totuus, ettei se pyörä itsestään kulje vaan jonkun on sitä poljettava. Mitä suurempi nopeus, sen enemmän rautaa kaverissa on.

Spica
07.08.2011, 06.14
Samaa mieltä Fuugan kanssa - ei se pyörä kulje yksinään vaa jonkun sitä on poljettava. Kyllähän sitä vähän tuntee pientä alemmuuskompleksia, kun maantiekuskit porhaltavat kevyen näköisesti ohi, mutta se mikä pyörässä hävitään, sisussa otetaan takaisin ;) Samoihin tuntemuksiin olen tullut, 27-28 on vielä itselle hybridillä kohtuu helposti saavutettavissa alle 100km matkalla. Eihän siitä tosin mitään tullut, kun kerran yritin pitää yllä sellaista 35kmh nopeutta, alle 10km jaksoi :) Ehkä joku vuosi vielä tällä pyörälläkin siihen mennään ;) Kevääseen mennessä tosin pitänee hankkia kuumeen takia uusi pyörä...

El-Carpaso
07.08.2011, 07.25
Mä sanoisin, että suurin ero tulee renkaista. Sitten kun nopeudet kasvaa niin ajo-asennosta, mäennousukyvyn parantumisesta ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä lenkkeilyn mielekkyyden kasvaminen.

Mutta karkeesti sellanen 6km/h on itsellä pikaisen lenkkitaulukon vilkaisemisen perusteella keskinopeus noussut.

Mä itseasiassa veikkaan että renkaat vaikuttaa kaikkein vähiten tasavauhtisessa ajossa.
Tällä hetkellä conti travel contactit (1300 grammaa 37 millistä tuhoutumatonta kumia!) alla. Jotenki tuntuu että vaihto 23mm nakkeihin ei tule vaikuttamaan aivan kauheasti kun joitakin nykysiä vauhteja ja keskinopeuksia kattelee. Voihan se olla ja olis siistiä ajaa vielä huomattavasti kovempaa... Jää nähtäväksi.

Ajoasento on iso tekijä (aero ja lihasten toiminta.)
Paino on myös tärkeä etenkin jos ylämäkeä pukkaa. Kilo ylimääräistä kuskissa on eri asia kuin kilo ylimääräistä pyörässä.

Sprintrs
07.08.2011, 08.19
Minulla tuommoinen 38 kilometrin vakiolenkki, jossa pitkää loivaa nousua jokunen. Maantiepyörällä 1h10min, täysjäykällä maasturilla, jossa maantierenkaat ja aika-ajotanko 1h16min ja etujousimaasturilla 2.25 leveillä nappularenkailla 1h27min. Tosin en puristanut aivan kaikkea, johonkin 1.22 aikaan varmaan silloin menisi.
Tuo täysjäykkä vanha Tunturin Kayapo aika-ajotangolla on lopuksi yllättävänkin nopea kun siihen olin vuosien varrella tottunut. Maantiepyörällä meni pitkälle kevääseen, ennenkuin pääsin samoihin keskinopeuksiin.

kolistelija
07.08.2011, 08.21
Kattelin garmin tietokannasta työmatkatietoja. Hybridillä kovin keskari 29km/h ja maantiepyörällä 36km/h. Maantiepyörä sai hieman tasoitusta kun se on ajettu juhannusaattona ajoväylällä, mutta keskisyke on pari lyöntiä pienempi kuin hybridin "enkalla".

KilledByDeath
07.08.2011, 15.07
Oman n.48km vakiolenkin saa hybridillä (Nishiki 501, 32mm renkaat) polkea aika tosissaan että selviää alle tuntiin ja 45 minuuttiin. Sama lenkki maantiepyörällä 25mm renkailla menee alle 1:45 helposti jopa vastatuuleen ja reppu selässä.

Illotus
07.08.2011, 15.45
Ilmanvastus on yleisesti ottaen selittävä tekijä noissa hybridi vs. maantiepyörä jutuissa. Vierintävastuksen osuus on siihen suhteessa pieni.

Fat Boy
07.08.2011, 16.50
Ilmanvastuksen vaikutuksen huomaa selvästi kovavauhtisissa alamäissä. Maantiepyörällä nopeus nousee polkemattakin melko sukkelasti.

A.A
07.08.2011, 17.36
Mä itseasiassa veikkaan että renkaat vaikuttaa kaikkein vähiten tasavauhtisessa ajossa.
Tällä hetkellä conti travel contactit (1300 grammaa 37 millistä tuhoutumatonta kumia!) alla. Jotenki tuntuu että vaihto 23mm nakkeihin ei tule vaikuttamaan aivan kauheasti kun joitakin nykysiä vauhteja ja keskinopeuksia kattelee.

Voisit hämmästyä.

Posankka
07.08.2011, 20.40
Posankan Nishikissä tuskin oli kauhean leveitä renkaita?

Nishikissä on 2 milliä leveemmä gummit

En ihan allekirjoita tuota 25.5 keskaria, koska itse olen kyllä kellottanut joinakin 'menoaamuina' kun vaan on tuntunut hyvältä yli 28 keskareita. Nyttemmin vauhti on asettunut johonkin 26-27 km/h

Tokihan sillä kovempaakin pääsee, mutta en minä nykykunnossa. Tuo 25.5 on siis minun maksimi kyseisellä pyörällä. Ei näissä kannata vertailla nopeuksia toisiin kuskeihin, koska meitä on täällä aika erilaisessa kunnossa olevia. Esim minulla on vielä ylimääräistä mukana kuskattavaa 10 - 15kg (kuten avattarestakin näkee ;) ), joita ilman varmasti pääsisin kovempaa tuolla nishikilläkin.

Fuuga
07.08.2011, 22.32
Tokihan sillä kovempaakin pääsee, mutta en minä nykykunnossa. Tuo 25.5 on siis minun maksimi kyseisellä pyörällä. Ei näissä kannata vertailla nopeuksia toisiin kuskeihin, koska meitä on täällä aika erilaisessa kunnossa olevia. Esim minulla on vielä ylimääräistä mukana kuskattavaa 10 - 15kg (kuten avattarestakin näkee ;) ), joita ilman varmasti pääsisin kovempaa tuolla nishikilläkin.

Toki, ei ollut tarkoitus vertailla miehiä. Lähinnä yritin tuoda esille mitä muutoksia itse olen tehnyt tuohon 'rupu'hybridiini jotta jonkinmoista apua saisi välineistäkin. Toisaalta myös se, että aikaa myöten huonommallakin pyörällä tulokset paranevat.

Itse tosiaan tein ensimmäisen (3 v. täyden tekemättömyyden jälkeen) työmatkani Juhannuksen aatonaattona ja jussi-sunnuntaina sain lukkopolkimet ja -kengät. Sen jälkeen oli 2 vkoa taukoa, jonka jälkeen aloitin säännöllisen 5 krt/vko työmatkailun. Ensimmäinen reissu meni läähättäessä 18 ja risat nopeutta ja pidin mielessäni jotain 23 keskaria jo hyvänä saavutuksena. Nälkä kasvaa syödessä ja aikaa myöten se sitten on noussut tuolle aikaisemmin mainitsemalleni tasolle ja olen nyt kutajoinkin tyytyväinen. L. kukaan ei ole sotkija syntyessään ja harjoitus kehittää.

Sen verran minustakin löytyy välineurheilijaa, etten usko, että loputtomiin vauhtia pystyy nostamaan nyt olevalla kalustolla ja/tai mielekkyys haihtuu 'hybiridi-itsetunnon' tasolle.

Pexxi
07.08.2011, 22.48
Toki, ei ollut tarkoitus vertailla miehiä. Lähinnä yritin tuoda esille mitä muutoksia itse olen tehnyt tuohon 'rupu'hybridiini jotta jonkinmoista apua saisi välineistäkin. Toisaalta myös se, että aikaa myöten huonommallakin pyörällä tulokset paranevat.

Itse tosiaan tein ensimmäisen (3 v. täyden tekemättömyyden jälkeen) työmatkani Juhannuksen aatonaattona ja jussi-sunnuntaina sain lukkopolkimet ja -kengät. Sen jälkeen oli 2 vkoa taukoa, jonka jälkeen aloitin säännöllisen 5 krt/vko työmatkailun. Ensimmäinen reissu meni läähättäessä 18 ja risat nopeutta ja pidin mielessäni jotain 23 keskaria jo hyvänä saavutuksena. Nälkä kasvaa syödessä ja aikaa myöten se sitten on noussut tuolle aikaisemmin mainitsemalleni tasolle ja olen nyt kutajoinkin tyytyväinen. L. kukaan ei ole sotkija syntyessään ja harjoitus kehittää.

Sen verran minustakin löytyy välineurheilijaa, etten usko, että loputtomiin vauhtia pystyy nostamaan nyt olevalla kalustolla ja/tai mielekkyys haihtuu 'hybiridi-itsetunnon' tasolle.
Kieltämättä hyvää kehitystä mutta tuskinpa lähtötaso nyt kuitenkaan oli ikuinen sohvaperuna, vaikea muuten uskoa.

Avokid
16.08.2011, 08.20
Minulla ei ole maantiepyörää, mutta Nishikin Fitness hybridi on ja nyt kesällä hankin Cännärin CC:n. Ajomukavuus ja lenkkien keskinopeus kasvoi huomattavasti CC:n kanssa, vaikka CC:ssä on 35mm pikkunappulat ja Nishikissä 28mm renkaat.
Harkitsen kyllä vielä vakavasti toisen kiekkosatsin hankintaa ( esim 25mm kiekoilla ), koska silti Nishikin kanssa pyörä tuntui "rajummalta" peliltä asfaltilla, luultavasti juuri renkaiden vuoksi.

drafter
16.08.2011, 10.01
Toukokuussa hybridistä maantiepyörään siirtyneenä voin omalta osaltani todeta:
- keskinopeus nousi heti noin 3 km/h
- lenkkien pituus kasvoi vähitellen 50-70 kilometristä 80-140 kilometriin (ajaminen tuntuu mukavammalta)
- kesän mittaan vauhdit ovat jatkaneet kasvuaan (näinhän tosin käy muutenkin, jos ajaa tarpeeksi paljon)

Cc-kokemukset itseltäni puuttuvat, mutta kokeneempien kommenttien mukaan cc kulkee samoilla kiekoillakin hitaammin kuin maantiepyörä. Veikkaisin kuitenkin, että ero on melko pieni, ja suurin ero hybrideihin tulee kiekkojen keveydestä ja renkaiden kapeudesta ja pintakuviosta (tai sen puutteesta).

Nopeuteen vaikuttaa siis moni asia. Jos haluaa kokea vauhtia asvaltilla, maantiepyörä on paras. Kauppareissuilla ja ulkoilupoluilla hybridi.

Hankin muuten juuri kevyemmän maantiepyörän. Painoero tulee suurimmaksi osaksi kiekoista. Saatan lähipäivinä kertoa, muuttuiko ajotuntumassa ja vauhdeissa mikään.

Paapaa
16.08.2011, 11.33
Olisis kiva kuulla, paljonko kesän _lopuksi_ tehty hybridikierros hyvin huolletulla hybridillä pudottaisi keskinopeutta?

lintumies
16.08.2011, 11.52
Itselläni 123 km mäkinen lenkki meni fittnespyörällä (Cube SL Cross Race n. 10 kg, ei lukkopolkimia) syyskuussa 2010 25,3 km/h keskarilla. Sama lenkki 7,5 kg maantiepyörällä meni jo kesäkuussa 2011 30,3 km/h keskarilla. Eli eroa 5 km/h. Pitää laittaa Cubeen lukkikset, niin näkee niiden vaikutuksen.

ttr
16.08.2011, 17.59
Monessa viestissä on esiintynyt 3 km/h. Sanoisin, että se on aika lähellä totuutta ajoasennon tuomasta erosta. Suunnilleen sen verran on eroa myös maantiepyörän ylä- ja alaotteen välillä +-30 km/h nopeuksissa. Noin suunnilleen, ei siis tasan tarkkaan. Tiedettähän tästä voisi tehdä enemmänkin, mutta 3 km/h on aika hyvä arvio maantiepyörän geometrian tuomasta edusta tavikselle.

drafter
07.09.2011, 16.37
Kolmisen viikkoa sitten lupailin kertovani kevyemmän pyörän vaikutuksesta. Runsaat tuhat kilometriä sillä on tähän mennessä takana. Olen kiertänyt kokeeksi pari täsmälleen samaa lenkkiä kuin edellisellä pyörällä. Olosuhteet eivät olleet tietenkään aivan samat, eikä asennekaan ehkä identtinen. Jotain kuitenkin voinee päätellä siitä, että keskinopeudet nousivat noin 2 km/h. Melko varmasti polkijassakin on tapahtunut jotain kehitystä, mutta oma veikkaukseni on, että erityisesti yhteensä pari kiloa kevyemmät kiekot vaikuttivat eniten vauhdin paranemiseen. Keväästä lähtien keskinopeuden muutos on ollut 26km/h -> 32km/h, millä on jo melkoinen vaikutus lenkkeilymotivaatioon.

Viime kevään hybridi meni vaihdossa maantiepyörää ostaessa, joten ihan vertailukelpoista testiä en voi enää tehdä, mutta vanhempaan fillariin voisin laittaa kunnon paineet renkaisiin, keulajouston lukkoon ja kokeilla vaikka 40km pikalenkin. Saatan palata asiaan...

plr
07.09.2011, 17.35
Melko varmasti polkijassakin on tapahtunut jotain kehitystä, mutta oma veikkaukseni on, että erityisesti yhteensä pari kiloa kevyemmät kiekot vaikuttivat eniten vauhdin paranemiseen.

Epäilen, että kiekkojen painon vaikutus vauhtiin peruslenkillä on jokseenkin merkityksetön. Suurin ero tullee kunnon paranemisesta ja ajoasennosta.

Juha_H
07.09.2011, 21.41
Jos niistä kiekoista raavitaan pois kaksi kiloa niin tuolla on satavarmasti todella paljon merkitystä. Hiemat tosin ihmetyttää millaisilla patarautakiekoilla sitä on ennen poljettu (siitäkin huolimatta että kyseessä lienee kokonaispaino pakkoineen ja renkaineen)

plr
07.09.2011, 23.11
Jos niistä kiekoista raavitaan pois kaksi kiloa niin tuolla on satavarmasti todella paljon merkitystä.

Sillä on karkeasti saman verran merkitystä keskinopeuteen kuin kahden kilon laihduttamisella polkijasta. Eli lähinnä ylämäissä tulee pientä hyötyä. Se ei tosin ole lähelläkään 2km/h:ta keskinopeudessa.

Antti Salonen
07.09.2011, 23.58
Tuollaiset yleistykset pyörätyyppien nopeuseroista ovat aika ongelmallisia koska muuttujia on paljon. Jos hybridissä tai fitnesspyörässä on huonosti rullaavat renkaat matalilla paineilla, niin silloin toki keskinopeutta voi saada tuntuvasti lisää jo matalissakin vauhdeissa. Jos taas alla on jo valmiiksi kapeat sliksit korkeilla paineilla ei vierintävastuksesta niin hirveästi voi säästää.

Ajoasentoon pätee ihan sama. Jos ajoasento on kovin pysty voi sitä madaltamalla saada paljonkin lisää vauhtia - varsinkin jos keskinopeudet ovat lähempänä 30 km/h kuin 20 km/h tasoa. Toisaalta esim. fitness-pyörässä ajoasento voi olla jo sen verran matala, että ei ajaja välttämättä taivu kilpapyörän päällä juurikaan matalampaan asentoon ainakaan ihan äkkiä.

Itsellä oli ensimmäisenä lenkkipyöränä täysjäykkä GT:n maastopyörä, jossa oli loppuvaiheessa 1,4-tuumaiset sliksit maksimipaineilla. Tanko oli melkoisen kaukana ja reippaasti satulan tasoa alempana. Kun sitten tein sen mikä oli tehtävä ja ostin ekan kilpapyörän, eivät keskinopeudet nousseet kuin hikisesti kilometrin tunnissa. Ajomukavuudessa oli toki valtava ero varsinkin pitkillä maantielenkeillä. Kilometrien myötä ajoasento maantiepyörän päällä toki madaltui ja ero kasvoi.

H. Moilanen
08.09.2011, 05.44
Sillä on karkeasti saman verran merkitystä keskinopeuteen kuin kahden kilon laihduttamisella polkijasta. Eli lähinnä ylämäissä tulee pientä hyötyä. Se ei tosin ole lähelläkään 2km/h:ta keskinopeudessa.
Teoriassa ja matemaattisesti väitteesi on totta, mutta teoreettinen tarkastelu jättää paljon tosiasiassa vaikuttavia tekijöitä huomioimatta jolloin vaikutus käytännössä onkin jotakin ihan muuta.

Jami2003
08.09.2011, 06.54
Minulla tuommoinen 38 kilometrin vakiolenkki, jossa pitkää loivaa nousua jokunen. Maantiepyörällä 1h10min, täysjäykällä maasturilla, jossa maantierenkaat ja aika-ajotanko 1h16min ja etujousimaasturilla 2.25 leveillä nappularenkailla 1h27min. Tosin en puristanut aivan kaikkea, johonkin 1.22 aikaan varmaan silloin menisi.
Tuo täysjäykkä vanha Tunturin Kayapo aika-ajotangolla on lopuksi yllättävänkin nopea kun siihen olin vuosien varrella tottunut. Maantiepyörällä meni pitkälle kevääseen, ennenkuin pääsin samoihin keskinopeuksiin.

Samanlainen viritys minullakin työmatkapyöränä ja pois lukien ylämäet ja alle kolmen kympit nopeudet ei kiihdytyksiä lukuunottamatta häviä maantiepyörälle. Alla sliksit 1.75". Mutta kun mennään yli kolmen kympin alkaa tuntumaan kasvavassä määrin renkaiden vierintävastus joka vastustaa maastopyörällä huomattavasti enemmän verrattuna maantiepyörään, vaikka ilmanpaineet ovat kovat renkaissa. Onko kukaan muu huomannut tällaista, vai oisko sittenkin laakerit vähän huonot vanhassa maasturissani :)

Jani R.
08.09.2011, 07.18
Onko kukaan muu huomannut tällaista, vai oisko sittenkin laakerit vähän huonot vanhassa maasturissani :)

Ajan myös töihin sellaisella 90-luvun Tunturi Matrixx Minoicilla (Kayapon halvempi sisarmalli) ja vaikka renkainakin on Hutchinson Top Slick 1" -kokoisina, niin vaikea sillä on päästä tasaisella yli 38 km/h tai ylläpitää sitä nopeutta pitkään. Toisaalta kovilla renkailla kaikki asfaltin saumat tulevat käsille. Otin laakerit auki ja vaihdoin rasvatkin ja säädin välykset, mutta ei se paljoakaan auttanut. Uskottava se on ettei siitä maantiepyörää tule kapeilla renkailla, mutta vähän hauskemmaksi se muuttui kun riisui osia ja pyörän paino tippui.

Vaimo kokeili sitä ja sanoi että se rullaa paremmin kuin hänen uudehko Spessun hybridi ;)

idänihme
08.09.2011, 12.13
Teoriassa ja matemaattisesti väitteesi on totta, mutta teoreettinen tarkastelu jättää paljon tosiasiassa vaikuttavia tekijöitä huomioimatta jolloin vaikutus käytännössä onkin jotakin ihan muuta.

Teoriassa väite on totta vain jos lenkin aikana ei koskaan käytä jarruja ja lenkin maaliin tullaan samalla nopeudella kuin mitä sinne lähdetään, oikeastaan täysin totta vain jos koko lenkki menee vakionopeudella. Kiekoissa kun massan pyörimään kiihdyttäminen syö ja hidastaminen vapauttaa muualle energiaa enemmän kuin suoraviivaisesti liikkuvat osat ja lisäksi vaikuttaa ohjaukseen. Tuosta "energiasäilöstä" on lähes aina vain haittaa, mutta pyörivän massan energiaa voisi ainakin teoriassa jopa käyttää myös hyödyksi (esim tasaisempi vauhti epätasaisella tehontuotolla -> marginaalisesti pienempi keskimääräinen ilmanvastus koska vastus kasvaa enemmän vauhdin noustessa kuin tippuu vauhdin laskiessa).

Olisi muuten kiva nähdä joku testitulos mikä ero ylipäänsä on vyötäröllä ja pyörän mukana (pyörimättä, ilman vaikutusta ilmanvastukseen yms) kuljetettavan massan vaikutuksilla. Tulee jo mieleen sellainen joillain lenkeillä vastaan tuleva tilanne (flättipolkimet, liian iso välitys), jossa jyrkässä ylämäessä joutuu vetämään käsillä tangosta ylöspäin, jotta saa polkimelle tarpeeksi voimaa mäen nousemiseen. Tuossa tilanteessa jos painoa siirretään pyörästä vyötärölle se paino auttaa polkimen alaspainamista. Pyörän mäennousua vastustava voima pysyy samana, kuten myös polkimesta jalkaan kohdistuva voima, mutta käden ja tangon välinen voima pienenee.

H. Moilanen
09.09.2011, 05.11
Olisi muuten kiva nähdä joku testitulos mikä ero ylipäänsä on vyötäröllä ja pyörän mukana (pyörimättä, ilman vaikutusta ilmanvastukseen yms) kuljetettavan massan vaikutuksilla.

Hmm... saisikohan pyörivän massan vaikutusta testattua trainerinn päällä vaihtamalla takakiekkoa...

kolistelija
09.09.2011, 07.53
Hmm... saisikohan pyörivän massan vaikutusta testattua trainerinn päällä vaihtamalla takakiekkoa...
Tehoa mittaavalla trainerilla pitäisi saada ainakin jotain dataa vertailemalla fillarin tehomittariin.

Pyörivän massan vaikutusta voi fiilistellä vaikka laittamalla fillari selälleen ja pyörittämällä. Kiihdytykseen vaadittava voima on aika hurja isolla vaihteella. Aika hurja ero ainakin hybridini 2,5kg takakiekolla ja maantiefillarin 1,3g kiekolla, vaikka hybridillä kokeilin 48/12 ja maantiepyörällä 50/11 tuumilla.

braveslice
09.09.2011, 08.37
Laitan mitä kaveri selitti OMISTA renkaistaan cyclocrossarissaan:

Vaihto maastorenkaat (ei muistaakseni ole mitenkään kauhean karkeakuvioiset) -> pistosuojatut yleisrenkaat = nopeus kasvaa 2.5 km/hr
Vaihto pistosuojatut -> maantiekilparenkaat = nopeus kasvaa 2.5 km/hr
Eli maastorenkaat -> kilparenkaat = 5 km/hr

Muistaakseni puhui matkanopeudesta.

timppa_234
09.09.2011, 08.59

Niin jää. Kevyt kilpafillari parantaa itseluottamusta ja kuntoa kavereiden silmissä. Lisäksi tyylikäs helmiäisväri kasvattaa potenssia.

Kallis hankinta pakottaa käyttämään pyörää mikä loppujen lopuksi parantaa kuntoa. Vaikutus on toki yksilöllinen.

Juha_H
09.09.2011, 16.41
Sitten on vielä ne jousitetut ja jousittamattomat massat. Pyörä hytkyy tärinässä huomattavasti enemmän kuin kuski ja jostain se energia siihen pyörän tärisyttämiseen on otettava ja muualta energiaa ei tule kuin jaloista. Sitä en tiedä kuinka paljon tuolla on oikeasti vaikutusta, mutta maalaisjärjellä ajateltuna ainakin jonkunverran.