PDA

Näytä tavallinen näkymä : Klossien oikea asento

Ohiampuja
21.07.2011, 09.52
Aika monessa ketjussa puhutaan klosseista ja niiden säätämisestä, mutta yleensä lähtökohtana on erilaiset kiputilat ja niiden välttäminen.

Mutta mites asiaa pitäisi lähestyä pyöritystekniikan kannalta? Muistaakseni vanha ohje neuvoi että poljinakseli pitäisi tulla suunnilleen päkiöiden kohdalle, mutta mitä etuja / vaikutusta on asennon muutoksilla suuntaan tai toiseen?

Maastossa kun tulee ajettua enemmän putkelta kuin maantiellä, ja vielä erityylisestikin, niin pitäisikös tämäkin huomioida klossien sijainnissa?

rahi
21.07.2011, 10.36
Tämä kiinnostaa itseänikin, ainakin ohjeen mukaan päkiälle säädettynä putkelta ajaminen on aika vaikeata, tuntuu että klossit on varpaissa.

nure
21.07.2011, 10.49
Pyörityksen kannalta tuo päkiöiden kahdalle sijoitus on luonnikkain mutta mikä kieltää käyttää sitä säätövaraa mitä kenkä antaa myöten... On vain jotenkin luonnotonta että polkisi lähes kantapäällä... Itse ajanut noilla perussäädöillä ja ei koskaan ole tuottanut mitään ongelmaa, ei maastossa eikä maantiellä mutta pitkälti kai henk.koht. ongelma kullakin...

apuajaja
21.07.2011, 10.59
http://www.trainingbible.com/joesblog/2007_01_01_archive.html

Erilainen mielipide.

Markku Silvenius
21.07.2011, 11.00
Kaippa siinä päkiänaluspisteessä on tavoitteena säären lihasten tasapainoinen aktivaatio.

Yleisesti ihmiset ovat epäsymmetrisiä fyysisiltä ulottuvuuksiltaan, näin myös jalkojen ja jalkaterien pituudessa. Jalkaterien eripituisuutta voi neutraloida mittaamalla jalkaterien pituuseron ja puolittamalla sen klossien etu-taka-suuntaisessa sijoittelussa. Sillä on pieni merkitys lantion kiertymisen ehkäisemisessä ainakin maantiepyörällä ajaessa (kun satula yleensä reivattu korkealle, että säären lihasten aktivaatio on hyvä).

nure
21.07.2011, 11.23
http://www.trainingbible.com/joesblog/2007_01_01_archive.html

Erilainen mielipide.

Niitä kyllä riittää, vaatii kyllä kunnon kengät, muuten takuulla jalkaholvi kipeytyy!

Ohiampuja
21.07.2011, 21.07
Tutkailin tuossa maastokenkiäni ja aika tarkasti päkiöiden kohdalla klossit ovat. Joskus kun ajaa pitkään putkelta, niin tulee mieleen että mitähän vaikutusta olisi klossien siirrolla hiukan taaksepäin.

Onkohan tuo päkiä aina se "oikea" paikka klosseille? Luulisi että sinkulalla junttaaminen tai korkealla kadensilla pyörittäminen kuormittaa lihaksia erilailla. Ja että se myös vaikuttaisi siihen klossin "oikeaan" paikkaan.

Tai sitten pelkästään ajotyyli, korkea vs. matala kadenssi.

Mutta tämä nyt on tälläistä puoli-akateemista pohdiskelua. :)

Harryupp
22.07.2011, 05.43
Esimerkiksi ruotsalainen MM-pyöräilijä Susanne Ljungskog siirsi klossit huomattavasti enemmän taakse melkein keskelle kengänpohjaa.
Itse olen huomannut että Time kengissä on klossien paikka ainakin minulle hiukan liian edessä että edes päkiäisen kohdalle sais säädettyä poljinakseli.
Olen ajatellut että kokeilisin siirtää klossit 2 - 5 senttiä taaksepäin normiasennosta ja tsekkaan mikä on vaikutus poljentaan.

ArKan
22.07.2011, 20.49
Itse pidän polkimia mieluumin aika reilusti päkiän takana. jotekin helponpaa,ainaskii pohkeista.

di luca
23.07.2011, 09.57
Kopasin vanhoja Spessun kenkiä ja tuuppasin klossit samaan kohtaan (taakse) kuin Shimanoissa. Eipä toiminut ja mittasin klossin paikan ja Spessuissa piti siirtää klossi puoleen väliin, että se oli samassa kohti kuin Shimpassa, joka on hyvä. Kengillä on numeron kokoero, mutta mitassa tuo on 2 mm pohjallisen mittakoon mukaan, joten ei selitä 1 cm siirtotarvetta. Onko klossipaikat tosiaan eri kohdissa eri merkeillä?

tienlaita
23.07.2011, 10.51
Onko klossipaikat tosiaan eri kohdissa eri merkeillä?

Hyvä havainto. Lienee niin.

Käytännössä ei paikkaa saa säädettyä kuin kokeilemalla ajaen, jolloin tuntee milloin akseli on päkiän alla (tai yleensä siinä missä on tottunut sen olevan).

Koska monet puhuvat kuinka poljin voisi olla keskemmällä jalkaa, keväällä siirsin kokeeksi taaemmas, noin 10mm. Olin kyllä huonossa kunnossa uusaloittelijana ja talvenkin ainoastaan lumitöillä 'kuntoilleena', ja minua vaivasi joka lenkillä jalkaterien suonenveto, mutta kuinka ollakaan klossien siirto takaisin päkiän alle hävitti ongelman välittömästi.

En huomannut siirrolla juuri mitään eroa vanhaan, paitsi takaisin siirtäessäni ja vielä kun laitoin sitten edelleen vähän enemmän varpaisiin päin, kyllä tuntui luontevalta, tehokkaalta ja mukavalta tuo "varpaisillaan" ajo. Siinä nilkan asento vaikuttaa enemmän suhteessa ylempään kehoon... eli jos nousee varpailleen on ylempänä. Kantapäillä polkiessa olisi nilkka ja jalkaterä jo kokonaan poissa pelistä.

Minulla on jonkin verran taipuvat pohjat kengissä, joten saankin varpaisiin hieman vetoa ylöspäin "varpaisillaan". Joten ehkä toisenlaisilla kengillä havaintoni olisivat toisin. (Ja luultavasti kengänvaihto edessä.)

Myös polvikulma muuttuu kun klossin paikkaa muutetaan. Siten se vaikuttaa myös jalan lihaksiin vähän laajemminkin kuin vain nilkkaa liikuttaviin säären lihaksiin. Suonenvetoni oli sellaista että isovarvas menee kippuraan alaspäin, joten siinä on kyse pyöräilyssä lähes käytöstä poissa olevista jalan lihaksista.

Jopo Juoppo
26.07.2011, 16.41
No hyvä, että muutkin ihmettelee tätä asiaa, eikä yksistään mun jalat, kun on jotekin vialliset.
Vaihdoin ahtaat Shimanon kengän Liiterin kenkiin ja jalat huusivat hallelujaata.
Kolssit säädin ensin päkiän kohdalle, mutta polkeminen tuntui luonnottomalta, ikään kuin varpaisillaan olisi ajellut, kuten rahi kuvailee. Siirtelin kolsseja aikani ja nyt ovat niin takana kuin saa. Mittasin kolssin olevan n. 2 cm päkiän takana.
Jälkeen päin miettinyt, onko optellut väärän tavan?

rahi
26.07.2011, 16.55
No hyvä, että muutkin ihmettelee tätä asiaa, eikä yksistään mun jalat, kun on jotekin vialliset.
Vaihdoin ahtaat Shimanon kengän Liiterin kenkiin ja jalat huusivat hallelujaata.
Kolssit säädin ensin päkiän kohdalle, mutta polkeminen tuntui luonnottomalta, ikään kuin varpaisillaan olisi ajellut, kuten rahi kuvailee. Siirtelin kolsseja aikani ja nyt ovat niin takana kuin saa. Mittasin kolssin olevan n. 2 cm päkiän takana.
Jälkeen päin miettinyt, onko optellut väärän tavan?

Itsekkin siirsin tuohon about 2-3cm päkiän taakse ja helpottui kummasti. Lisäksi kävin lenkillä kuuskulma-avaimen kanssa ja säädin kulmankin paremmaksi puhtaasti mukavuuden ehdoilla.

fiber
26.07.2011, 17.36
Tärkeintä on löytää klosseille paikka, joka tuntuu hyvältä vielä sadankin kilometrin jälkeen, päivästä toiseen. Itse olen kokeillut vuosien saatossa koko säätövaran, mutta ei mun ajelussani / mun koivillani ole kovin merkittävää eroa miten pidän. Pyöritys tai lihasten käyttö tuntuu aika samanlaiselta.

Maantiefillarit: Shimanon maantiepolkimet, punatäpläklossit (ei sivuliikettä), Sidin kengät. Säätövaran keskikohdalla (päkiä).
Mtb: jokseenkin samoin, mutta ajelu on niin kevyttä, että voisi olla vaikka varpaiden kohdalta :)

Jim Langley on kirjoittanut hyvän nettiartikkelin (http://www.jimlangley.net/crank/cleats.html) aiheesta. Myös sen mukaan lähtökohtana on päkiä. Artikkelissa mainitaan myös poikkeustilanteita: "Conversely, if you tend to ride at a high cadence, spin smaller gears, like sprinting, ride shorter crankarms and are a toes-down pedaler, you might move the cleats forward slightly, but don't overdo it. Maybe about 1/4 to 1/2 inch (about 6 - 10 mm). If you get too far out on your toes you increase the risk of "hot foot" and even Achilles injuries so experiment but only a little at a time.
Lastly, if you're an ultra-distance rider you may want to push the cleats all the way back."

JackOja
26.07.2011, 21.02
Tässä topicissa muuten puhutaan klossien paikasta vaikka otsikossa on mainittu asento :seko:

Nooh, puhutaanpa aiheestakin jotain... mun mielestä klossien oikea asento on hieman vinohko, kantapäätä vähän sisään :)

hannupulkkinen
26.07.2011, 23.22
Esimerkiksi ruotsalainen MM-pyöräilijä Susanne Ljungskog siirsi klossit huomattavasti enemmän taakse melkein keskelle kengänpohjaa.

Vielä muutama vuosi pyörityksessä suositeltiin eräänlaista kuopaisua kun polkimen nostovaihe alkaa ja samoin kun painaminen alkaa. Nilkka oli aktivinen. Nykyisin ei enää kun on huomattu, että nilkkaa ojentavat lihakset eivät ole niitä kaikkein vahvimpia. Susannen valmentaja tutki tarkasti mitkä lihakset tekevät pyörityksessä parhaiten työtä ja päätyi sen perusteella laittamaan klossin keskelle kenkää.
Itsekin olen jo vuosia ajanut klossi niin takana kuin vain saa laitettua.
Akillesjänne ja jalkapöydän lihakset tykkäävät.

Klossin asento on uusien pokimien käytöönotossa aivan suoralla linjalla isonvarpaan viereisesen varpaan keskeltä kantapään keskelle.
Ajaessa sitten säätelen niin, että jalka on vapaaliikkeen keskellä ilman, että polvi vääntää sitä kumpaankaan suuntaan. Jalat ovat hieman pihtausasennossa.

tienlaita
27.07.2011, 09.59
Tukeva ja jäykkä kenkä pitää jalkapöydän lihakset paljolti poissa pelistä. Jos vielä klossi siirretään taakse, vähenee myös säären lihasten mahdollinen mukanaolo. Siksi liikuntana tilanne on köyhempi ja yksipuolisempi.

Sellaisessa pyörityksessä missä nilkkakin liikkuu sääri tekee työtä. Sen mahdollisuus on mainio lenkeillä. Siitä oikein nauttii kun voi vaihdella hetkittäin pyöritystapaa kun on väsynyt niin kummasti pyörä taas saa uutta vauhtia. Ja kun ihan myös nostaa takana niin säären etuosankin saa mukaan avittamaan matkaa. Jalkojen kahlitseminen yhteen mahdolliseen työliikkeeseen ei kauheasti kiinnosta. Jokainen tietenkin säätää parhaaksi itselleen.

Tässä topicissa muuten puhutaan klossien paikasta vaikka otsikossa on mainittu asento :seko:

Miten olisi klossin asema, johon sisältyy molemmat? vrt. asemointi

tienlaita
27.07.2011, 12.48
^ Minun sanomani oli kotikutoista päättelyä ja havainnointia lihasten toiminnasta eri nivelten liikkeissä. Ehkä siinä ei tule tarkkaa totuutta esiin.

Tätäkään en nyt pysty lukemaan, pitäisi paneutua kielivaikeuksien vuoksi:

http://bikedynamics.co.uk/fit01.htm

ellmeri
27.07.2011, 13.50

Nooh, puhutaanpa aiheestakin jotain... mun mielestä klossien oikea asento on hieman vinohko, kantapäätä vähän sisään :)

Mulla on vasen suorassa linjassa ja oikea vähän kantapää sisään johtuen ulkosyrjän kehräsluun murtumasta,jalka koki jonkin asteen muutoksen parantuessaan ja jäykistyessään.

TERU
27.07.2011, 17.16
Kaikki säätöjen suositukset ovat "senttisäätöjä", siitä sitten säätämään itselle sopivat "millisäädöt". Ei ole olemassa "oikeata" kohtaa.
Omat mitat niin taviksen mittoja, että suositusten avulla helposti löytyy sopivat säädöt. Vaatimustasokin luokatonta, kun ajo on ehdottoman kisatonta.

Jiiaa
28.07.2011, 00.26
Äsken heitin ensimmäisen lenkin lukoilla.. Ei ongelmia irroituksessa/kiinnityksessä. Pistin kuitenki näin aluksi jouset miinukselle että tottuu.

Klossit laitoin ihan arvalla päkiän kohtaan ja sivusuunnassa keskelle. Pitää kyllä siirtää klosseja enemmän sisäreunaan ja enemmän varpaille ku nyt oli jotenki niin kaponen ajoasento eikä pohkeet tuntunu olevan juurikaan mukana.

Jännästi alkoi oikean jalan 3 pienintä varvasta puutumaan heti 5km ajon jälkeen. Kai mä vaan jännitin tietämättä. Tai sitte tuo kapea ajoasento sen teki. No, huomenna uus testi!

ristopee
28.07.2011, 07.38
Tuohon puutumiseen voi vaikuttaa myös klossien asento ja liian kireällä olevat kenkäremmit.

fiber
28.07.2011, 08.01
Kolmas puutumiseen vaikuttava tekijä: satulan korkeus/asento. Polkimien ja kenkien vaihtuessa voi olla syytä pieniin säätöihin perskorkeudella.

Jiiaa
28.07.2011, 08.15
Pitääpä tänään tosiaan kokeilla eri variaatioita. Lähden kuitenkin liikenteeseen siitä että siirrän jalkoja ulospäin. Jotenkin tuntui eilen että ajoasento ei ollut luonnollinen. Ehkä jopa kantapäät väännättivät kenkää ulospäin ja ajoasento oli "pihtaava" ----> siitä tuo ulkosyrjän puutuminen. Penkkiä en lähtisi kyllä tuosta nostamaan vaikka nykyinen poljin/kengä yhdistelmä onkin hieman korkeampi kuin vanha. Pyörittäminen tuntui hyvältä, tehokkaalta.

Muuten olin kyllä helvetin tyytyväinen

Johan Moraal
28.07.2011, 10.24
Tuleepas tässä mietittyä lossin paikka kun oikeassa nilkassa on jo pidemmän ajan ihorikko ja nyt ollut huomavinaan että maantiepöörässä se nilkka osuukin joskus kampiin. Ajanko nyt sitten enemmän nilkat sisäänpäin? Mahtaako johtua siitä että on enemmän ajanut maasturilla, jossa btw munavispilät eli aika hyvä liikkuvuus?? Kassellaan kassellaan. Kuhan tässä suunnitellaan lossin sirtotoimenpiteita.

tienlaita
28.07.2011, 11.04
Vaikka otsikointi ei eroakaan 'normijutusta', pitäisikö silti pitäytyä asetetussa aiheessa, hyvän alun jälkeen?

Aika monessa ketjussa puhutaan klosseista ja niiden säätämisestä, mutta yleensä lähtökohtana on erilaiset kiputilat ja niiden välttäminen.

Mutta mites asiaa pitäisi lähestyä pyöritystekniikan kannalta? Muistaakseni vanha ohje neuvoi että poljinakseli pitäisi tulla suunnilleen päkiöiden kohdalle, mutta mitä etuja / vaikutusta on asennon muutoksilla suuntaan tai toiseen?

Maastossa kun tulee ajettua enemmän putkelta kuin maantiellä, ja vielä erityylisestikin, niin pitäisikös tämäkin huomioida klossien sijainnissa?

hannupulkkinen
28.07.2011, 11.42
Vaikka otsikointi ei eroakaan 'normijutusta', pitäisikö silti pitäytyä asetetussa aiheessa, hyvän alun jälkeen?
Klosien asennolla on vaikutuksia moneen asiaan ja ne asiat joihin asento tai asemoiminen vaikuttavat kuuluvat tietenkin myös tähän topikkiin.
Minun mielestäni;)

Jiiaa
28.07.2011, 12.22
Siirsin lossit sisäreunaan ja eteenpäin. Jalan ulkosyrjä alkoi taas heti puutumaan mutta ei enää niin pahasti. No.. näillä mennään. Ehkä tämä on vain aloittelin jännittämistä. Kengän pehmeys voi toki vaikuttaa osiltaan asiaan. Vanha peruspoljin oli leveä ja tuki jalkaa koko päkiän leveydeltä, kun taas tässä paino on vain tuossa klossin piällä. Nämä nyt on vain arvailuja sen paremmin asiasta tietämättä

Setti on muuten tämä:
http://huh.fi/cat/images/mainos2_1105_feb.jpg

Halusin tieten tahtoen kengät millä voi käppäillä halutessaan kauppoihin ja terasseille. Siksi nämä. Ja näillä polkimilla voi ajella vaikka santaalit jalassa.

Ohiampuja
28.07.2011, 16.08
Juu, eiköhän tähän mahdu klossien asentoa ja sijaintia koskeva keskustelu samalla kertaa. :)

Halloo halloo
24.10.2011, 20.10
Heitän tähän, koska arvelen rasituksen johtuvan pyöräilystä, klosseista. Olen paikallistanut oikeaa lihasta, jossa on tuntunut kipua ja arvelen sen olevan Peroneus Longus.

http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/muscles/peroneus_longus.php

Kipukohta on polven alapuolella ulkosivulla, lihaksen yläosassa. Pohdin tässä, että onko lihas kipeytynyt lattiapallossa, jossa käytän paljon jalkoja, jalketeriä (taaksepäin ja sivulle juoksua, paljon jalkojen nopeita liikkeitä) vai olisiko sittenkin tullut pyörittämisestä, jalan työntämisestä eteenpäin yläasennossa.

Onko kenelläkään muulla kipeytynyt vastaava lihas? Millä saisi estettyä? Siirtämällä klosseja taaksepäin? Venyttelyä ja lepoa kyllä avuksi, mutta syy pitäisi löytää.

kuovipolku
24.10.2011, 21.29
Pitkä pohjeluulihas. Todennäköinen syy se laji tai treeni, joka on jaloille uudempi ja oudompi. Jumppaa: http://sport.eduel.fi/kuvat/nilkka.pdf

PS onko lattiapallo joku salibandyn muoto, vähän niin kuin sähly?

Halloo halloo
24.10.2011, 21.41
Tarkemmin tutkittuani se taitaa olla Extensor Digitorum Longus
http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/muscles/extensor_digitorum_longus.php
Tuntuu tällä harjoituksella: http://www.sportsinjuryclinic.net/strengthening/body_weight/toe_raises.php
Voisiko tulla pyörittämisestä vai olisiko syy muussa lajissa? Ehkä voisi tulla nostoliikkeestä pyörittämisen takaosasta.

Kiitos kuovipolku linkistä, pitää tutkia.

ps. Lattiapallo on mielestäni salibandyä parempi sana kuvaamaan lajia, floorball kolmannella kotimaisella.

kuovipolku
24.10.2011, 22.45
Varpaiden pitkä ojentajalihas. Venyttelyä: http://www.mobilat.fi/opas_alaraajat.php

Halloo halloo
25.10.2011, 01.48
Varpaiden pitkä ojentajalihas. Venyttelyä: http://www.mobilat.fi/opas_alaraajat.php

Hyvä linkki, kiitos. Edellisessä postauksessa laittamani Toe Raises vaikuttaa myös hyvälle venytykselle.
Tämän löysin toisesta aiheesta:
http://nomorecheetos.files.wordpress.com/2008/04/pedalstroke_large1.gif

JackOja
25.10.2011, 07.22
Tarkemmin tutkittuani se taitaa olla Extensor Digitorum Longus
http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/muscles/extensor_digitorum_longus.php
....

Jos tuo on kipeä niin keskity siihen, että pyörität polkiessa sitä nilkkaa rennosti äläkä pidä tönkkönä ;)
Klossitkin voi olla turhan edessä.

Halloo halloo
25.10.2011, 12.05
Jos tuo on kipeä niin keskity siihen, että pyörität polkiessa sitä nilkkaa rennosti äläkä pidä tönkkönä ;)
Klossitkin voi olla turhan edessä.

Rentous, joo. Ei se lihas kovin kipeä ole, mutta pitää tarkkailla, ettei kipeydy kunnolla.
Klossien paikasta ja pyörittämisestä lueskelen aiempia lätinöitä ja taidan säätää klosseja taaksepäin.

GaryFrank
25.10.2011, 21.24
Tämän ketjun innoittamana laitoin omienkin kenkien klossit taka-asentoon. Tämä oli hyvä idea sillä olen kaivannut hieman lyhyempää ja pystympää ajoasentoa cycklooni ja vaihtanutkin stemmin juuri 120mm (6astetta)>100mm(10astetta). Silti tuntui, että vieläkin pitäisi lyhentää. Nyt sitten klossien uudellen asemointi generoi sen, että penkkiä piti siirtää myös hiukan eteen ja laskea sentin verran. Tämä puolestaan teki hyvää ajoasennolle, lyhentäen sitä ja pieni penkin lasku auttoi myös pystymmän ajoasennon hakemisessa. Pari tuntia kävin äsken pimeillä poluilla ja metsäteillä ajelemassa ja oikein hyvältä vaikutti. Itse polkemisessa en kyllä huomannut oikein mitään eroa, mutta jyrkissä ylämäissä tuntui, että pitoa oli hiukan vähemmän kuin aikaisemmin. Ehkä painopiste putkelta ajaessa on nyt vähemän takarenkaan päällä. Positiivinen muutos kuitenkin.

Grr
24.01.2012, 09.31
Tähänhän sopii luontevaksi jatkoksi Barelin pohdinta lukkopolkimista: http://www.mbr.co.uk/shoes/tech-fabien-barels-clipless-pedal-tips/
Tuli vaan mieleen kun kaapin pohjalta löytyi wanhat xc kengät. Niissä klossi on tosi edessä. Välissä monta vuotta pelkillä fläteillä. Nykykengissä klossi on kutakuinkin niin takana kuin menee ja jalkojen asento, eh, flättimäinen. Keksin siis ihan itse saman kuin maailmantähti!