PDA

Näytä tavallinen näkymä : Välilevyn ongelmaa

pepper
02.06.2011, 20.53
Elikkä diagnosoitiin n. 5 vuotta sitten kolme pullistumaa alimmissa nikamaväleissä. No ongelmaksi nyt näyttää pahasti muodostuvan maastoajelut, selkä on noiden jälkeen väliin tosi kipeä ja hermokipua toiseen jalkaan. Onko jotain vinkkiä kuinka voisin ajotekniikalla vaikuttaa tuohon(jos on yleensäkkään mahollista)? Pyörä ei nyt välttis ole tälle selälle paras(jäykkäperä). Ei huvittaisi tuota maastoajeluakaan pois jättää...

rolle72
02.06.2011, 21.47
Maastoajosta en mitään tiedä, mutta kai sulla on kunnon treeniohjelma keskivartalon syville lihaksille ja siten oma fysiopallo kovassa käytössä?

Jazman
02.06.2011, 23.33
Multa diagnosoitiin kahden välilevyn pullistuma + vuotaminen kuiviin + romahtaminen sekä kaikkea muuta jännää tuolta alaselästä, mutta ne vaikutti just niin kauan kuin uskoin yleislääkäreiden höpöhöpöön.
Lopulta kävin Antti Heikkilän vastaanotolla Eiran sairaalassa (tätä edelsi parin vuoden ja toistunut vakava krooninen kiputila alaselässä sekä paha kipulääkekierre ja masennuskausi) ja hetken kun hän tutkiskeli röntgenkuviani ja magneettikuvien tuloksia, hän ykskantaan totesi, ettei selässäni ole mitään vikaa. Kipu johtuu (ja nyt voi sanoa, että se oikeasti johtui) lantion syvien lihasten ja pakaroiden kroonisesta krampista.

Kesti hetken sulatella tuota lausuntoa, mutta kun hankin sopivaa hoitoa, venyttelin nuo paikat auki ja nimenomaan hain maastolenkeiltä henkistä tasapainoa, niin pattitilanne helpotti vähitellen ja lopulta se katosi kokonaan.
Yleislääkärit olivat sitä mieltä, etten pysty rasittamaan selkää tai harrastamaan mitään fyysistä lajia, ennen kuin vasta joskus 60+ ikäisenä, kun välilevyt kuivavat joka tapauksessa. Olisi kiva tietää mikä selitys heillä on sille, että olen viime syksynä ajanut Tour de Helsingin (5+ tuntia fillarin selässä yhtä mittaa) ja ajan nykyisin viikottain usean 1,5 - 3h maastolenkin varsin teknisessä maastossa, eikä minulla ole ollut mitään oireita selässä viimeisen kahden vuoden aikana. Selkävaivat kertakaikkiaan hävisivät ja lopullisesti.

Kannattaa tutustua Heikkilän kirjoitukseen selkäkivuista ja niiden aiheuttajista: http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=4

Tuo avasi ainakin minun silmäni...

pepper
03.06.2011, 04.14
Rolle:
Juu, fysioterapiaa oli juurikin noiden syvien lihasten osalta jossa sain ohjeet niiden harjoittamiseen, noita tulee tehtyä päivittäin ihan normi askareiden mukana ja suuri apu siittä on ollutkin. Palloa en omista.

Jazman:
Mielenkiintoista tekstiä tuolla Heikkilällä(kaikkea hänen kirjoituksia en allekirjoita, ite kävin yksityispuolen selkäspesialistilla aikoinaan, kun kunnallisessa lyötiin lääkettä lääkkeen perään ilman apua ja ei se lääkkeillä parane vaan oikealla liikunnalla ja ajan kanssa), itellä vähän samoin kuin sulla eli kolme pullistumaa jotka vuotivat ja sitten löytyi ylempää täysin tyhjiä nikamavälejä jotka olivat jo aikaisemmin vuotaneet/kuivuneet. Mulla pullistumat olivat suoraan selkäytimeen päin, hermokimppujen välissä joka aiheutti jalkojen toimimattomuutta/puutumista. On mennyt jo kipujen osalta pisempään ihan mukavasti, mutta nimenomaan tuo metsä/polku rymyämisen jälkeen on ruvennut ilmaantumaan noita samoja oireita, jotka on ollut jo pisempään oireettomia...
Eilisen lenkin jälkeen mietin et voisiko noita selkärankaan kohdistuvia "iskuja" maastolenkillä vähentää ajotyylillä(siis muuten kuin hidastamalla vauhtia :D )

skott
03.06.2011, 06.48
Taustaa: n. 10v sitte välilevyn repeämä alaselässä, kovat kivut, leikkausjonoon, josta pois, kun kivut alkoivat hellittää. Vuosi meni kuntoutuksessa, kävelyä vain pysty tekeen. Kunto oli siis täysin nolla, ku vuosi takana. Nyt selkä kestää maantieajot, maastot, sulkapallon, punttitreenit, työpäivän istumiset, pitkät auto- ja lentomatka.

Heikkilää lukenu kans (myös ravintoasiassa). Mun neuvo on alkaa oman selkänsä asiantuntijaksi, ku kaikki tapaukset yksilöllisiä. Lue alalta kriittisesti, etsi aktiivisesti uusia venyttely / treeni-ideoita, testaa itseesi ja pidä hyvät. Kolmiosta treeni, lihashuolto, ravinto pitää löytää oma optimipaikka. Nää on vähän tämmösii loppuelämän mittasii projekteja, mutta siihen kasvaa ja kivutonta selkää osaa ainakin arvostaa.

Kuntopallon päällä tulee viikoittain keikuttua. Teen myös erilaisia "pitoja". Lankkua: varpaat ja kyynerpäät maassa pari minuuttia kerrallaan. Pitoja kuntopalloa vasten. Jalat yhessä tai haara-asennossa, vuorotelleen nostellen jne. Kehittää staatista voimaa, joka usein laiminlyöty dynaamisessa (perinteisessä) painoharjoittelussa.

Pelkkä fillarointi ei riitä ainakaan mun selälle ja muulle lihaksistolle. Liian lukitut liikeradat, jaloilta puuttuu kokonaan eksentrinen työvaihe (= kyykyssä alaspäin meno), kimmosuudesta tulee katova luonnonvara jne.

Maastopyöräilyyn sain helpostusta tästä Cane Creekin Thudbusterista:
http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi%20Forum/Thudbuster2.jpg/full

Keinuttaa mukavasti ja poistaa tärinää. Fillarista tuli semmoen 1/2-jousto. Talvella ajanu löysemmillä elastoilla ja kesällä vähän jäykemmillä.

Jazman
03.06.2011, 07.27
Toi on hyvä vinkki, että kannattaa ryhtyä itse oman selän spesialistiksi.
Tein ihan samoin ja "kuuntelin" missä vaiheessa selkä kipeytyy ja milloin kipu helpottaa. Huomasin hyvin nopeasti, että reipas liikunta on aina parasta kipulääkettä minulla.

Omalla kohdalla oli virhe lähteä siihen työterveyslääkäreiden määräämään hoitorumbaan. Tulehduskipu+särky+relaksanttilääkitys ei vienyt kipua pois, vaan korkeintaan ne auttoivat sietämään kipua. Vähitellen ja huomaamattomasti ne koukuttivat siihen turtuneisuuden tunteeseen ja tarpeeksi kauan kun olin ollut tolla myrkkykuurilla, "laitostuin" (kuten Heikkilä sanoo) siihen tilaan.
Heräsin itse vasta siinä vaiheessa, kun huomasin voivani fyysisesti todella pahoin. Vatsaongelmat, yleinen voimattomuus ja pahoinvointi, heikkolaatuinen uni ja monet muut oireet olivat täysin tuon lääkityksen aikaan saamaa.
Lopulta lopetin lääkityksen kesken, enkä suosutunut enää syömään mitään lääkkeitä, mitä minulle määrättiin. Aina kun minulla oli kipua, kävin pyöräilemässä ja nauttimassa luonnosta, hoidin venyttelyt ja hakeuduin oikeanlaiseen fysikaaliseen hoitoon.
Nyt tosiaan viimeiset kaksi vuotta ovat olleet täysin oireettomia ja pystyn rasittamaan selkää ihan niin kuin haluan. Raskaiden painojen nostaminenkaan ei aiheuta mitään ongelmia.

mutanaama
03.06.2011, 07.46
Selkävaivat on tietty yksilöllisiä, toisiin löytyy apu joogasta ja toisiin, niinkuin minulla, naprapaatin käsittelyssä. Mitä siihen maastofillariin tulee, niin hanki hyvä mies täpäri ja pistä sen avulla ruoto kuntoon.

Jazman
03.06.2011, 08.11
Jos asut pääkaupunkiseudulla, niin voin lämpimästi suositella Shindoa. En tiedä löytyykö muualta alan spesialisteja, mutta ainakin täältä löytyy: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/palvelut/23681577/

Mutis puhuu asiaa, täpäri hellii selkää :)

dILETANTTI
03.06.2011, 08.44
Jahas, no jopas on ajakohtainen ketju. Tänään olen menossa magneettikuviin ja parin viikon päästä lääkärin vastaanotolle. Viimeisen vuoden aikan on ollut todella pahoja kipuja selässä. Lihakset krampissa ja pari nikamaväliä on olleet sormilla kokeiltuna kipeät. Kipulääkekuureja on tullut vedettyä yms. Selkäkipuja on ollut nuoruudesta asti ja niihin on haettu apua lääkäreiltä ja fysioterapeuteilta. Viime vuoden lopulla tilanne oli pahin ja piti hakea saikkua, kun ei enää yksinkertaisesti pystynyt istumaan. Viime vuoden aikana ratkaisevaa oli varmasti talonrakennuspuuhat ja olematon lepo. Samaan aikaan, kun seurasin samassa taloudessa syöpäpotilaan saattohoitoa, niin ei varmasti ollut henkisestikään kevyt jakso. Varmasti stressi yms. vaikuttaa myös.

1. diagnoosi tuli röntgenlääkäriltä, jonka lausunnossa sanottiin oikean lonkaluun kaulan oleva liian paksu ja ottavan mahdollisesti kiinni lonkkamaljan reunoihin. Jotain muutoksia näkyy lonkkanivelessä.

2. diagnoosi tuli fysiatrilta, joka tutki liikeratoja ja kipujen säteilemistä liikkeen rajoittuessa. Myös hän oli sitä mieltä, että lonkka voi olla aiheuttaja.

3. diagnoosi tuli sitten ortopediltä, joka totesi suoraan, ettei ongelmat johdu lonkasta. Tämän hän teki pienellä vilkaisulla. Tosin kyselyjen jälkeen kirjoitti lähetteen magneettikuvaukseen.

Tämän rumban tulos oli, kuten aiemmin, se, että selkäranka on kunnossa ja oikeassa asennossa. Eli sen puoleen ei ole hätää.

Nyt olen taas itse etsinyt kuntoutusohjeita ja muutenkin opetellut juuri tuota oman selkäni spesialistiksi tulemista. Nyt selkä alkaa taas olla kunnossa, mutta edelleen selkälihakset ovat kramppien jälkeen kovia ja hieroja saa pehmittää niitä.

Vakiohieroja, joka on nyt kouluttautunut myös fysioterapeutiksi, sanoi niistä liikkeistä ja kuntoutusohjelmista, mitä olen 2000-luvulla fysioterapeuteilta saanut, että ne eivät nykytietämyksen mukaan ole niitä, jotka aktivoivat syviä lihaksia. Tämä on myös oma kokemukseni. Myös venyttelyä olen vähentänyt tosin vähitellen lisäilen sitäkin taas. Jotkut venyttelyt jätän nyt pois ja olen oppinut muutamia niksejä, millä venystystä saan kohdennettua oikeaan paikkaan.

Omia hoitokeinoja ovat: piikkimatto, silloin kun alkaa yhtään tuntua, että kireyttä voi olla; viemäriputken pätkä, jonka päällä rullaainen selkääni; kahvakuulaharjoitteet; tasapainoharjoitukset.

Yksi hyvä dvd löytyi kirjastosta vahingossa. Se on UKK-instituutissa tehty Hoida selkääsi -dvd. Tuosta olen ottanut liikesarjan viikoittaiseen käyttöön.

marco1
03.06.2011, 08.59
Sen verran kommentoisin että aika ahdistava olo siinä magneettikuvauslaitteessa tulee.... :o

Minulla on noin 7 viikkoa kulunut "nirskauksesta" ja välillä on hyviäkin päiviä ja välillä huonompia mutta selän täyteen kuntoon on vielä ihan hiivatisti matkaa. Täällä veikkaus oli monen tekijän (treeni, työ, edelliset vaivat jne.) yhteisvaikutuksesta ja jossain vaiheessa sitten vaan napsahti.
Täysjousto auttaa jonkin verran ja ehkä eniten tuo setien vinkkaama asiantunteva FT.

skott
03.06.2011, 09.08
Nyt tosiaan viimeiset kaksi vuotta ovat olleet täysin oireettomia ja pystyn rasittamaan selkää ihan niin kuin haluan. Raskaiden painojen nostaminenkaan ei aiheuta mitään ongelmia.

Tästä tuli mieleen yksi tutkimus, jossa oli vertailtu vaikesta välilevyvaivasta (diskusprolapsi) kärsineitä. Puolet leikattiin ja puolet ei. Viiden vuoden kuluttua ei ollut mitään havaittavaa eroo selän toiminnassa/kivuissa.

Aika parantaa siis. Välilevypurskeet kuivuu juurikanavassa hiljotellen, kun ravinnonsaanti lakkaa. Ja kuivuessaan vetäytyvät kasaan. Mekaaninen ja kemiallinen ärsytys iskiashermoon vähenee. Kemiallinen ärsytys hermoon on just kaikkein kamalinta, kun mikään asento ei tuo helpotusta. Ja yöt pahimmat. Sillon piti nousta ottaan 3t välein aikamoiset cocktailit, että pysty yhtään nukkuun.

Joskus leikkaus on pakko tehä ja useimmat saavat selän kuntoon puukon jälkeen. Toista leikkausta kannattaa kyllä välttää yli kaiken. Arpikudos muodostaa omat ongelmat ja niistä ei pääsekään leikkaamalla. Pahenee vaan.

Pitkäaikaisia kuntoutusjaksot ovat, mutta jopa vuodenkin tauko liikunnassa - kuten mulla - häviää kun aikaa kuluu ja jaksaa treenaa. Motivaatio on kyllä yleensä kohdallaan, jos vaihtoehdot on kärsii selkävaivoista tai urheilla.

Miellän kunnon "putkeksi", jonka toiseen päähän mätän treeniä ja aikanaan toisestä päästä tulokset haihtuvat. Putken pituus esmes vuosi. Kuntoni ei enää "tiedä" mitään viis vuotta sitten tekemistäni tehotreeneistä. Samoin vamma kulkee putken läpi ja jos sen aikana ei pysty treenaan, niin vuoden päästä putki on melko tyhjä. Sen täyttyminen vie sitten toisen vuoden, mutta silloin on jo taas hyvässä kunnossa. Ja se mikä ei hävii pakollisen tauon aikana on trenaamisen know-how. Pääsee paljon nopeemin ja parempaan kuntoon, ku henkilö, joka ei tiedä miten treenata/syödä/levätä.

Välilevyn repeemät yms. ovat niiku diabetes: aina mukana ja vaikuttamassa, mutta asian kanssa voi mennä ja tulla, ku oppii keinot.

ellmeri
03.06.2011, 10.07
Sen verran kommentoisin että aika ahdistava olo siinä magneettikuvauslaitteessa tulee.... :o

Täysjousto auttaa jonkin verran ja ehkä eniten tuo setien vinkkaama asiantunteva FT.

Magneettikuvauksesta sen verran että mä nukahdin siihen vaikka aika meluisa laite,korvalaput korvilla ja hyvää musaa ja uni tuli :D..

Ps. eilisellä lenkilla porukoilla kramppaili paikat ja ihmettelen monien huonoa lihaskuntoa ja huoltoa.:eek:

Miqu
03.06.2011, 10.28
Aika parantaa siis. Välilevypurskeet kuivuu juurikanavassa hiljotellen, kun ravinnonsaanti lakkaa. Ja kuivuessaan vetäytyvät kasaan. Mekaaninen ja kemiallinen ärsytys iskiashermoon vähenee. Kemiallinen ärsytys hermoon on just kaikkein kamalinta, kun mikään asento ei tuo helpotusta. Ja yöt pahimmat. Sillon piti nousta ottaan 3t välein aikamoiset cocktailit, että pysty yhtään nukkuun.

Itselläni todettiin reilu vuosi sitten alimman välilevyn laaja pullistuma, ja toiseksi alin välilevy purskahti hermokanavaan. Neljä kuukautta oli melkoista tuskaa ja alkoi vuorokausirytmi olemaan miten sattuu, univelkaa tuli enemmän kuin muksun vauva-aikana. Selkä säteili iskiakipuin alas varpaisiin asti, eikä kivutonta asentoa löytynyt välillä lainkaan. Välillä katosi lyhyeksi aikaa tunto jaloista, ihan 10-15 minuutiksi (vain pari-kolme kertaa). Samoin säteilykipua oli lantion alapuolelle niin paljon että välillä tuntui kuin kiveksiä olisi paistinpannulla paistettu.

Aiemmin on tullut havaittua mm Tahko maratoeja ajaessani että on loppukisasta ollut lantion alueella säteilykipua selästä, välillä melko pahaakin. Selvä oireilua on siis ollut aiemminkin, mitää akillistän traumaa selän alueelle ei
nyt tilanteen puhjettua ollut, joten ajan kanssa ilmeisesti tiämä ongelma muodostunut.

Kipulääkkeitä otin jos jonkinmoisia että kroppa sai levättyä ja palauduttua edes hieman. Neljän kuukauden jälkeen tuli sitten ensimmäinen kivuton aamu, oli mahtava herätä kun oli tullut unet täyteen eikä herännyt kipuun. Siitä alkoi lisääntyvässä määrin tulemaan lähes kivuttomia päiviä. Vasta 6kk päästä alkoi olemaan selkeästi kivuttomia päiviä, ja niitä enemmän viikossa kuin kivullisia. Fysioterapiaa ja jumppaa tein minkä jaksoin.

Aluksi lääkärit neuvoivat odottelemaan sen 3-4 kk, mutta reilun 5kk jälkeen alkoivat jo ehdottelemaan aktiivisempia toimenpiteitä ja selvästi olivat huolissaan. Itse tuolloin jo uskoin niin paljon parempaan kun kivut alkoivat olemaan poissa ajoittain, että uskoin selän paranevan itsellään - ja niin se tekikin :)

Nyt on mennyt reilu vuosi ja pystyn urheilemaan ihan kunnolla jo. Liikunta pitää selän vetreäni. Potkunyrkkeily, punttisali ja juokseminen sujuu ongelmitta, mutta pyöräilystä selkä välillä kipeytyy ja jumittuu. Pyöräilyssä pitää olla tosi tarkkana ajoasennon kanssa, kuten töissä työpöydänkin äärellä. Selkä on kuitenin ollut nyt 90% ajasta kunnossa. Enemmän ongelmaa on tullut polvista. En tiedä johtuuko se kipuilujen ajan kierossa kävelystä vai innokkaasta paluusta urheilun pariin. Enivei, allekirjoitukseni kertoo fiiliksistä tällä hetkellä, olo on sellainen että melkoisesta suosta on noussut, mikä on hienoa!

Trifon
03.06.2011, 10.41
Sitten jos puutuminen ja pistely vaihtuu selväksi lihasheikkoudeksi alaraajojen alueella, kannattaa kyllä mennä pikaisesti asiantuntevalle lääkärille.

Itsellä vasenta pohjetta käskyttävä hermo oli täysin pinteessä (pohjelihas käytännössä toimintakyvytön) n. 4 viikkoa. Leikkaus vapautti hermon mutta tuossa ajassa se ehtii jo "kuihtua" eikä enää viekään signaalia lihakseen kuten pitäisi. Hermon (ja samalla lihastoiminnan) palautumisessa vuosi onkin ollut sitten lyhyt aika.

Mun tapauksessa ko. kerralla kerralla välilevypullistumaan ja hermopinteeseen ei liittynyt kipua. Sen ei saa antaa hämätä.

PatilZ
03.06.2011, 11.07

Sori, on pakko vähän pilkkua hyväillä: asiantunteva ft (fysioterapeutti) auttaa enemmän kuin FT (filosofian tohtori).

:D

(btw. tunnustan olevani FT :o)

dILETANTTI
03.06.2011, 12.33
Tuli käytyä sitten ottamassa keskipäivän lepotuokio putkessa. Hoitajan mukaan oli ihan aiheellista magneettikuvata, ja saattaa syy olla oikeassa lonkassa, kuten röntgenlääkäri ja fysiatri ovat asiaa pohtineet. Itse en kuvasta mitään ymmärtänyt ja kuvausrytmi sen verran kiivas, etten viitsinyt jäädä kyselemään pidempään. Kyllähän tuolla lonkan alueella ole eri vaaleusasteen aluetta. Mitä se sitten lieneekään indikoi? Lääkäriaika on parin viikon kuluessa.

dILETANTTI
03.06.2011, 13.15
Niin ja ketjun aloittajalle. Jos ajoasento on XC-kisa, muuta sitä enemmän all mountain suuntaan (lyhyempää stemmiä) ja lenkit enemmän teknisempään ajoon. Tietysti kannattaa pitää mielissä, että ei tykitä täysillä, jos selkä ei kestä. Teknisessä maastossa vartalolla tehdään enemmän eikä asento ole niin staattinen. Kunnon XC-ohjuksessa alaselkä saa kyllä toimia melkoisena joustimena.

Lenkkien pituutta voi kanssa miettiä, jos selkä tulee pidemmillä lenkeillä kipeäksi. 1 - 1 1/2 tunnin nopeavauhtinen (tai korkea sykkeinen) lenkki voi auttaa vahvistamaan oikeita lihaksia pyöräilyä ajatellen. Siitä sitten pidempiä lenkkejä.

skott
03.06.2011, 14.45
Kyllähän tuolla lonkan alueella ole eri vaaleusasteen aluetta. Mitä se sitten lieneekään indikoi? Lääkäriaika on parin viikon kuluessa.

Useimmat tietää jo, että perinteisellä röntgenkuvalla ei just tee mitään näiden selkävaivojen pehmytkudosvammojen selvittelyssä, mutta harvempi tietää, että myöskin magneettikuvien löydösten ja oireiden välillä on ongelmallinen suhde.

Asiaa on tutkittu siten, että kuvattiin 50 oireetonta selkää ja 50 erittäin kivulista (leikkausjonossa yms.) selkää samalla tavalla. Sitten laitettiin kuvat sekotettuna pinoon. 100 "selkälääkärille" (kirugeja, ortopedeja, röntgenlääkäreitä) sitten tehtäväksi jakaa kuvat oireettomiin ja kivulloisiin. Miten kävi? No huonosti. Jako ei onnistunut juurikaan satunnaisuutta paremmin.

Miks näin? Yllätys tutkijoille oli, kuinka paljon ihmisiltä löytyy mag.kuvissa erilasteisia "vikoja" ilman, että heillä on mitään selkäongelmaa. Eli kaikkia kombinaatiota on olemassa: paha kuva - ei oireita, paha kuva - pahat kivut, hyvä kuva - ei oiretta ja hyvä kuva - pahat kivut.

Ite kuuluuin mag.kuvan jälkeen lääkärin lausunnolle mennessä (kävelin jo, kivut hellittämässä) luokkaa paha kuva - ei oiretta. Lekuri sano: "Kuvien perusteella sun ei pitäs olla täällä, tää on niin pahan näköinen. Ei pitäs pystyy seisoon, puhumattakaan käveleen. Mutta ei leikata, kun ei kipuja tms." (Lyhennetty versio).

dILETANTTI
03.06.2011, 15.45
Omalla kohdallani ei ole ollut yhtä varsinaista loukkaamistilannetta. Vuosien varrella on kyllä tullut nostettua liiankin suuria taakkoja. Joskus selkä ei ole tykännyt. Näistä pienistä selkävammoista voi kyllä jäädä kierre, jossa selkä ei ehdi parantua edellisestä, kun uusi rasitus tulee. Tästä seuraa usein pitkä ja kivulias tulehdus ja selkäkramppikierre. Itse olen viimeaikoina uskonut, että kohdallani on kyse juuri tuosta. Selälle pitäsi antaa riittävästi lepoa, ennen se rasittamista uudelleen. En edes muista milloin selkäni olisi ollut täysin oireeton edes viikon.

Lonkan kohdalla ensimmäinen diagnoosi oli ahdas lonkka, jonka vuoksi katseet ovat nyt käännetty lonkan puoleen.

Keskiäkäinen lohjalainen
03.06.2011, 15.49
Onko jotain vinkkiä kuinka voisin ajotekniikalla vaikuttaa tuohon(jos on yleensäkkään mahollista)? Pyörä ei nyt välttis ole tälle selälle paras(jäykkäperä). Ei huvittaisi tuota maastoajeluakaan pois jättää...

Osta täpäri. Satulasta läpi tulevat iskut ovat myrkkyä lievästi epäjärjestyksessä oleville välilevyille.

Meikällä oli monta vuotta taukoa maastoilussa, kun kivikossa jäykkäperällä rymyämisestä tuli aina alaselkä kipeäksi. Sitten ostin täpärin ja nyt voin päästellä kivikkojuurakossa aivan niin lujaa kuin sielu sietää ja selkä pyytää vaan lisää :D

TunkkiPuolikas
03.06.2011, 15.55
Selkävaivat on tietty yksilöllisiä, toisiin löytyy apu joogasta ja toisiin, niinkuin minulla, naprapaatin käsittelyssä. Mitä siihen maastofillariin tulee, niin hanki hyvä mies täpäri ja pistä sen avulla ruoto kuntoon.

Joo ammatikseni noiden selkien kanssa touhuan. Kumminkin itselläkin välilevypullistuma on ollut. Täpäri on kyllä kova sana, ainakin mun tapauksessa. Jäykkiksellä aina joskus tulee patti jota ei huomaa ja niitti persiiseen. Ei tykkää selkä siitä, koska se välilevy on jo kuivunut ja "klappia" on.

Muuten mulla selkä kipeytyy varmasti,jos en aja säännöllisesti. Makuu on pahinta.

Mutta aika ajoin selkä on vaatinut myös mobilisointia varsinkin TH-rangan alueelle.

Sen voi tehdä naprapaatti, fysioterapeutti tms. Miten kukin tykkää ja apua saa.

TunkkiPuolikas
03.06.2011, 15.57
useimmat tietää jo, että perinteisellä röntgenkuvalla ei just tee mitään näiden selkävaivojen pehmytkudosvammojen selvittelyssä, mutta harvempi tietää, että myöskin magneettikuvien löydösten ja oireiden välillä on ongelmallinen suhde.

Asiaa on tutkittu siten, että kuvattiin 50 oireetonta selkää ja 50 erittäin kivulista (leikkausjonossa yms.) selkää samalla tavalla. Sitten laitettiin kuvat sekotettuna pinoon. 100 "selkälääkärille" (kirugeja, ortopedeja, röntgenlääkäreitä) sitten tehtäväksi jakaa kuvat oireettomiin ja kivulloisiin. Miten kävi? No huonosti. Jako ei onnistunut juurikaan satunnaisuutta paremmin.

Miks näin? Yllätys tutkijoille oli, kuinka paljon ihmisiltä löytyy mag.kuvissa erilasteisia "vikoja" ilman, että heillä on mitään selkäongelmaa. Eli kaikkia kombinaatiota on olemassa: Paha kuva - ei oireita, paha kuva - pahat kivut, hyvä kuva - ei oiretta ja hyvä kuva - pahat kivut.

Ite kuuluuin mag.kuvan jälkeen lääkärin lausunnolle mennessä (kävelin jo, kivut hellittämässä) luokkaa paha kuva - ei oiretta. Lekuri sano: "kuvien perusteella sun ei pitäs olla täällä, tää on niin pahan näköinen. Ei pitäs pystyy seisoon, puhumattakaan käveleen. Mutta ei leikata, kun ei kipuja tms." (lyhennetty versio).

juuri näin!!! Magneettikuvaa pidetään usein ratkaisuna koko ongelmaan. Usein saa kertoa, että ei ne kivut vähene yhtään vaikka kuvattaisiinkin, eikä syy välttämättä selviä.

xizang
03.06.2011, 20.36
Hyvin tuttua tekstiä ja hyviä ohjeita. Itse kolme pullistumaa kituneena voin kertoa, että täpäri maastoon auttoi minulla. Tosin niin oli kipeä selkä, että maantie täpärillä oli ainoa tapa liikkua pyörällä. Pullistuman suunta kun oli taaksepäin vasemmalle niin satulan nokan lasku autoi minulla jonkin verran. Myöhemmin maantiepyörään siirryttyäni pidin siinäkin nokan alhaalla ja paine pullistuman suuntaan väheni.
Nyt satula on taas vaakatasossa ja toivottavasti ei koskaan tarvi enää kokea moista helvettiä uudelleen.

pepper
04.06.2011, 05.19
Juu, täpäri varmaan olisi selälle se paras vaihtoehto, mut ei tällä hetkellä lompakolle :D
Mitenkäs toi skott:in mainostama cane creekin satulatolppa, saakos noita jostain päin suomea tilattua/haettua?

marco1
04.06.2011, 20.08
Sori, on pakko vähän pilkkua hyväillä: asiantunteva ft (fysioterapeutti) auttaa enemmän kuin FT (filosofian tohtori).

:D

(btw. tunnustan olevani FT :o)
No näinhän se on mutta ei voi nirsoilla silloin kun selkä on oikeasti kipeä, kaikki apu kelpaa, kädetönkin.... :)

Tässä vaiheessa (n. 7 viikkoa toivuttu) ihmetyttää se että miten koko ajan joku osa kropasta vetää jonkun suojajumin päälle ja niitä sitten availlaan. No päivä kerrallaan.

TunkkiPuolikas
04.06.2011, 20.24
Hyvin tuttua tekstiä ja hyviä ohjeita. Itse kolme pullistumaa kituneena voin kertoa, että täpäri maastoon auttoi minulla. Tosin niin oli kipeä selkä, että maantie täpärillä oli ainoa tapa liikkua pyörällä. Pullistuman suunta kun oli taaksepäin vasemmalle niin satulan nokan lasku autoi minulla jonkin verran. Myöhemmin maantiepyörään siirryttyäni pidin siinäkin nokan alhaalla ja paine pullistuman suuntaan väheni.
Nyt satula on taas vaakatasossa ja toivottavasti ei koskaan tarvi enää kokea moista helvettiä uudelleen.

On hyvä pitää mielessä, että kuitenkin 90 prossaa välilevyn pullistumien aiheuttamista oireista paranee 3 kk,n kuluessa, sekä se, että viiden vuoden seurannan jälkeen operoimattomat olivat oloonsa operoituja tyytyväisempiä. Tosin ne hankalimmat yleensä leikataan, joten ei ihan luotettavia tuloksia varmaan saada aikaiseksi.

Minullakin aina sillloin tällöin oireita on vaikka vuosia on kulunut, mutta tämän kanssa pärjää hyvin nykyään. Jos silloin akuuttivaiheessa se kipu oli 100, on nyt pahimmillaankin 10.

Mutta silloin kun sitä selkää yötä päivää särki ja jalka oli tulessa, olisi ollut valmis vaikka pään poistoon. Joten kyllä hyvinkin ymmärrän kavereita, jotka siinä tilanteessa ovat!!!

SvaR
05.06.2011, 23.28
Ompas tuttu aihe...ikävä kyllä.
Itse luokittelen itseni melkoisen helvetin läpi käynneisiin.
Tuon helvetin seurauksena mm. lopetettu pyöräily joka nyt aloitettu uudestaan, samoiten työt lopetettu ja mietitty uusia tuulia, mutta palattu takaisin entisiin hommiin ihan hyvällä menestyksellä. Tänäänkin viihdyin pyörän selässä neljä tuntia putkeen joista asfaltilla reilu 30 minuuttia, muuten maastossa ja metsäautoteillä, eikä mitään ongelmia (ostin kyllä 140mm joustavan täpärin selän takia) :).
Kivut oli pahimpaan aikaan helvetilliset ja se pahin aika oli että iso mies itki sängyssä kipua pois...eivät läheteneet sillä. Tuo oli ainut aika jolloin suostuin ottamaan kipulääkkeitä. Kyllähän se selkä sitten puukoakin näki, mutta liian myöhään eli kerkäsi tulla pysyviä vammoja mm. lihasheikkoutta, refleksit osittain liki nollassa ja tunto pois parista paikkaa jalkaa, nuo paikat semmosia että vaikka puukolla vuolis niin en tiedä mitään.

Silloin enkä nytkään ymmärrä näin maalaisena sitä hirmuista kipulääkkeiden tyrkytystä. Useammalla tohtorilla kävin ja hyvin jääny mieleen eräänkin tohtorin kysymys että mitä kipulääkkeitä käytät ja kun vastaan etten mitään niin seuraa jatko kysymys ja ihmettely että miksi et :seko:
Silloin ja edelleen olen sitä mieltä että ihmiskeho on todella fiksusti kehitelty ja rakennettu eli jokin syy sillä kivulla on ja jostain se johtuu. Esim jos kumarruin niin kipu paheni eli hermo paine kasvoi...mitä jos olisin turruttanut sen kivun tunteen pois lääkkeillä ja olisin voinut kumarrella vielä syvempään ilman varoittavaa kipua?
Nyt elän taas onnelista elämää eikä selkä ole enää joka ikinen päivä mielessä niinkuin se oli jonkun vuoden.
Minuunkin pätee se sanonta ettei osaa arvostaa terveyttä ennenkuin sen menettää.

Mutta vinkkejä en osaa antaa ainoastaan kertoa lyhyesti ja huonosti oman tarinan. Tai yksi on mitä jo joku ehdotteli eli täpäri on kyllä aika luksusta ;)

veekoo
07.06.2011, 09.07
Itse olen selkäni venäyttänyt pariin otteeseen ja nyt alaselkä muistuttaa hieman jatkuvasti olemassaolollaan. Nyt rupesi kiinostamaan joustotolpan hankinta maantie-hybridiin tasoittamaan tärinää ja iskuja.

Onko tuo Cane Creekin tolppa se "ainoa oikea". Maantieköyttöön voisi varmaankin riittää kevyempi malli (Thudbuster ST)? Hintaa on toista sataa, mutta eipä polkupyörään tunnu saavan mitään laatukomponenttia alta satasen :-( Saksanmaaltahan tuollaisen saa, mutta missään ei taida onnistua testiajo.

Tähän mennessä ainoa kokemus joustotolpasta on pojan halpispyörän tolppa, joka tuntui joustavan joka suuntaan ja jätti peffan alla hyvin vempulan tunteen ja parhaaksi ratkaisuksi todettiin tämän "joustotolpan" ruuvaaminen kiinteäksi. Mutta 130 euron tolppa on kai ihan toista maata :-)

Jazman
07.06.2011, 09.39
http://lumbagoandme.blogspot.com/2009_02_01_archive.html

Tosta voi vähän lukea missä suossa tunkkasin pahimpaan aikaan... olin todella masentunut ja fyysisesti sekä henkisesti niin heikossa hapessa, etten halua edes muistella koko aikaa.

En tiedä sitten noista välilevypurskeistakaan, sillä pahimmat kivut olivat päällä, kun kävin Heikkilän vastaanotolla ja hänen suorittaman lihasmanipulaation kautta tuli hyvin selväksi, että kipu syntyi lantion ja pakaroiden lihaksista.
Vaikka nikamien kohdalla tuntui kipua, se kivun säteily oli myös lähtöisin lantion syvistä lihaksista, kuten sekin tuli hyvin selväksi. Riitti että tohtori painoi voimakkaasti lantion lihaksia makaessani tutkimuspöydällä, enkä minä voinut olla kiljumatta tuskasta.

Kun sain pitkän venyttelyohjelman ja holistisen hoidon kautta noi mainitut lihakset rentoutettua, myös kivut lähtivät samalla.

Tämän kokemuksen jälkeen olen aktiivisesti pyrkinyt lievittämään stressiä mm. maastopyöräilyllä sekä huolehtimalla henkisestä hyvinvoinnista parhaalla näkemälläni tavalla. Perheellisenä tuo henkisen hyvinvoinnin hakeminen voi joskus olla todella itsekästä, mutta kun olin selittänyt etten enää ikinä halua palata siihen tilaan missä joskus olin, niin rouvakin antoi periksi. Nyt saan treenata enemmän, nähdä kavereita enemmän ja muutenkin enemmän aikaa itselle. Toki annan rouvallekin mahdollisuuden samoihin juttuihin, eihän tää homma muuten toimisi.
Huomaan, että olen alkanut nauttia elämästä ihan uudella tavalla ja haen aktiivisesti uusia elämyksiä ja positiivisia asioita elämääni. Samalla huomaan, että se sama positiivinen viba tarttuu muihinkin, myös perheeseen. Suosittelen :)

alteregoni
08.06.2011, 22.46
No no, kylläpäs meitä selkävaivasia täälä riittää. Mulla kans vaivannu tuo selkä jo kuutisen vuotta. Välilevy rappeuma ja pullistuma. Joka leikattiin vihdoin viime syksynä, tosin liian myöhään koska pullistuma palasi heti kohta kun palasin töihin. Eli noin reilun kuukaudenpäästä. Ja tästä viivyttelystä johtuen jäi vielä pysyvä hermovaurio oikeeseen jalkaan. Ongelmana lisäks vielä oiennut lanneranka ja yliliikkuvuus koska pullistuma on presakraalivälissä . Mut tosiaan itsekin juoksin lähes kaikilla mahdollisilla, terapeuteilla yms tuloksetta koska keskivartalon tukilihakset kunnossa jne kyl te tiedätte . Nyt on ammatinvaihto edessä. Mutta enough nillityksestä. Mutta mulle tää pyöräily tuntuu sopivan varsinkin kun hommasin täpärin. Ei aiheuta selkään eikä jalkaan juurikaan oireita, mitä nyt oikea jalka hieman väsyy aiemmin. Harrastelen myös säbää maalissa, mitä ihme kyllä selkä jotenski kestää. Mutta tahtoo olla hoitavalla taholla vaan yksi ja sama hoitoon ohjaus, ilman että tutkittais enempi henkilökohtaisesti mikä ja mitkä hoitokeinot auttaa. Itsekin meinasin palaa loppuun kun hampaat irvessä yritin vaan painaa duunia oireista huolimatta. Nyt sairaslomalla ja odottelen pääsyä ammatinvaihto tutkimuksiin. Mutta lihaksistostaan kun pitää huolen niin ainakin se lievittää oireita.

Pyöräpummi
08.06.2011, 23.09
Silloin enkä nytkään ymmärrä näin maalaisena sitä hirmuista kipulääkkeiden tyrkytystä. Useammalla tohtorilla kävin ja hyvin jääny mieleen eräänkin tohtorin kysymys että mitä kipulääkkeitä käytät ja kun vastaan etten mitään niin seuraa jatko kysymys ja ihmettely että miksi et :seko:
Silloin ja edelleen olen sitä mieltä että ihmiskeho on todella fiksusti kehitelty ja rakennettu eli jokin syy sillä kivulla on ja jostain se johtuu. Esim jos kumarruin niin kipu paheni eli hermo paine kasvoi...mitä jos olisin turruttanut sen kivun tunteen pois lääkkeillä ja olisin voinut kumarrella vielä syvempään ilman varoittavaa kipua?
Nyt elän taas onnelista elämää eikä selkä ole enää joka ikinen päivä mielessä niinkuin se oli jonkun vuoden.
Minuunkin pätee se sanonta ettei osaa arvostaa terveyttä ennenkuin sen menettää.

Mutta vinkkejä en osaa antaa ainoastaan kertoa lyhyesti ja huonosti oman tarinan. Tai yksi on mitä jo joku ehdotteli eli täpäri on kyllä aika luksusta ;)

Kuulosta hyvin opettavaiselta!

Itselläni on aika vähän kokemusta kivuista, mutta yleensä ne ovat sellaisia jotka kärsivällisesti odottamalla menevät ohitse. Sen oikein tuntee että elimistö itse laukaisee omia "kipulääkkeitään" ja sitten ei tunnu miltään.

Pelko on asia joka moninkertaistaa kivun. Mitä paremmin voitte itsesuggestiota käyttämällä poistaa pelon sitä pienemmältä kivut tuntuvat.
Hammaslääkärissä voitte kokeilla tätä tekniikkaa.

Kipuja on monenlaisia ja toiset vaativat "lääkitystä", mutta kannattaa ensiksi yrittää sitä lääketöntä tietä. Eihän se ole mukava olla kipulääkepöhnässkään.

Mitä noihin välilevyongelmiin tulee niin Jazmanin suositukset tri Kivelästä tuntuu aika hyviltä.

Välilevyn pullistumassa leikkaus on aina tuhoava toimenpide. Ajatushan on se että pullistuma aiheuttaa mekaanisen ärsytyksen hermoon ja siksi siitä lamellimaisesta rakenteesta pitää tuhota osa pois. Kuitenkin nykyisen tietämyksen valossa ärsytys saattaa yhtä hyvin olla ei-mekaanista.

Suurella osalla ihmisistä on oireettomia välievyn pullistumia ja eikä niistä ole mitään ongelmaa.

marco1
09.06.2011, 08.01
Itse kyllä ihmettelin sitä että ei löytynyt/käytetty semmoisia kipulääkkeitä jotka olisivat vieneet kivun kunnolla pois ja pari päivää meni melkeinpä yhtä kyytiä valvoessa. Pää sekaisin, turtunut olo ja pahoinvointi kyllä saatiin aikaiseksi monellakin eri napilla mutta ei selkäkipua pois niin hyvin että olis saanut nukkua.

Lepäämällä se sitten pikkuhiljaa helpotti sen verran että sai nukuttua.

Jazman
09.06.2011, 08.19
Toi on niin totta toi lääkkeiden tyrkytys. Lopussa kun en suostunut enää napsimaan mitään mömmöjä, niin alkoi oikeasti sapettamaan, kun lääkäri väkisin yritti tuputtaa reseptiä.
Jotakuinkin ao. keskustelun kävin viimeksi, kun jouduin hakemaan sairaslomaa selän takia:

"Katsotaas mitä lääkkeitä olet syönyt..."
- Ei tarvitse, en syö enää lääkkeitä.

"Mitäh? Miksi? Kyllä niitä kannattaa syödä. Katsotaas... panacod, sirdalud ja ibumax..."
- Ihan turhaan katsot, kun en niitä tule ostamaan... pärjään ilmankin

"Kyllä niitä lääkkeitä on välillä ihan hyvä syödä, että saa kivut pois ja ettei ne kroonistu"
- Oikeasti... en tarvitse, minulla on muita keinoja kipujen lievittämiseen, enkä tule syömään mitään lääkkeitä!

"Vainiin... no selvä sitten"

Väkisinkin tulee mieli kuinka paljon tuo lääkäri saa bonusta noista kirjoitetuista resepteistä.

Jazman
09.06.2011, 08.37
Kivunlievityksestä vielä... omalla kohdalla parhaimmat akuutin kivun lievityskeinot olivat
1) lämpö (käytän tarvittaessa lämpötyynyä lämmittämään alaselkää)
2) selän venytys extensiokaaressa (http://suomenterveys.com/events/event_view.php?eid=26&l=1), jotkut käyttävät tennispalloja, millä selän nikamiin saadaan liikkuvuutta
3) 30+ min reipas kävelylenkki, missä pidennetään askelia tehostetusti (harpotaan) (tarkoitus saada reilusti liikettä pakaroille ja niiden pitääkin lämmetä selkeästi lenkin aikana)
4) paljon aivotyötä vaativat tehtävät (tehtävän tulee olla jotain, mistä tulee hyvä mieli ja mikä vaatii paljon keskittymistä... omalla kohdalla paras oli musiikinteko, kaveri ratkoi vaikeita matemaattisia tehtäviä jne.)
5) vesijuoksu (taas liikettä pakaroille ja liikkuvuutta alaselkään!)

Kokeilkaa itse mikä toimii teillä ja löydätte varmasti vielä muitakin hyviä konsteja.
Itse totesin jossain vaiheessa, että pystyn noilla kikoilla vähentämään kipua niin merkittävästi, etten kaivannut särkylääkkeitä ollenkaan. Itseasiassa, kun sain itseni vieroitettua pois noista lääkkeistä, unen laatu parani merkittävästi, jatkuva väsymys ja huono olo helpotti ja mieliala koheni todella paljon.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan erilaisia aktiivisia kivunhallintakeinoja. Niihin voi huoletta jäädä koukkuun ja täysin ilman negatiivisia sivuoireita ;)

alteregoni
09.06.2011, 10.35
Toi on kyllä hassua tuo lääkkeiden tuputtaminen ja sanoa ettei kipu kroonistu! Jos kipu on olemassa ja siihen syy, niin eihän ne lääkkeet sitä kivun kohdetta paranna vaan lievittävät oireita. Juuri ennen kun päätettiin leikata (liian myöhään) tuo selkä niin ortopedi tarjos buranaa!!!:D . Ei nää ole kumminkaan mitään päänsärky kipuja mihin voi napin ottaa ja that its. No mulla on kivut kroonistunut, eli loppu elämä mennään näillä. Kipupolilla lääkäri otti kierrosta kun kerroin miten mua on hoidettu. Sain hermokipuun Noritrenia, mikä on autanut ihan ok. Lääkkeen teho on silloin kuulemma hyvä ja hyväksyttävä kun se poistaa kivun noin 40 prosenttisesti. Muille voin sanoa ohjeeks jos on selkävaivoja jotka on jatkunu pidempään, niin VAATIKAA tutkimuksia. Niin ei välttämättä käy kuin esimerkiksi mulle. Omaa vikaaki tässä on kun oon "vähätelly" tohtoreille vaivojani, kun luonto ei oo antanut periks. Niile kun kuulemma pitäs pistää viä vähän lapin lisää...:cool:

dILETANTTI
09.06.2011, 12.01
... Omaa vikaaki tässä on kun oon "vähätelly" tohtoreille vaivojani, kun luonto ei oo antanut periks. Niile kun kuulemma pitäs pistää viä vähän lapin lisää...:cool:
Tämä se onkin se ongelma, kun kipu on kovin subjektiivinen kokemus. Jos kivut ovat jatkuneet pitkään on vaikea suhteuttaa omaa tilaansa kivuttomaan tilaan. Esim. kysymykseen fyysisen toimintakyvyn heikkenemisestä voi vastata liian optimistisesti.

Nyt on todella pitkästä aikaa selkä oireeton, joten liikunta maistuu. Lonkka/pakara on ainoa alue, missä on outoa tuntemusta. Liekö lonkkatutkimukset sittenkin oikea paikka. Eilen ajelin 65 km maantiellä ja säädin muutaman kerran satulaan ylös-alas ja eteen-taakse, kunnes löytyi asento, missä oikeaan reiteen ei säteillyt. Toissapäivänä meni 2,5 h maasturilla ja ilman ongelmia. Mitään halonhakkaamista en edes viitis ajatella vielä. Ennen ajattelin, että halonhakkaminen auttaa, mutta nyt en enää.

Jos tulee nykyisin edes pieniä kivun esiasteita, otan heti Panacodia, ja siirryn lepäämään ja rentouttamaan selkää. Särkylääkkeita en ole käytännössä käyttänyt olleenkaan, ennen viime joulua, jolloin selkä oli siinä kunnossa, että ei tullut muuten toimeen. Jotenkin tuntuu, että liikuntaa lisää ja muutenkin stressittömänpää elämää pitäisi viettää.

SvaR
10.06.2011, 00.07
Jos haluaisi päästä hoitoon nopeasti niin todellakin pitäisi omia tuntemuksiaan liiotella. Itsekin luonteeltaan semmonen että kieli pois välistä ja hampaat yhteen.
Alla olevan kuvan kun itse näin niin jäin miettimään lääkärin sanoja että useimmiten pullistumat vetäytyvät itsestään takaisin....samalla en ymmärtänyt että kuinka tuo tuolta enää vetäytyy takaisin. Moni sanonu että ihmeen vähillä vaurioilla selvisin tuosta.
http://svar.1g.fi/kuvat/Seko/2008/Nimet%F6n.jpg/medium

Tuo kun leikattiin niin tais mennä vuosi kun ajattelin että taas uusi pullistuma kun alku oireet täysin samanlaiset kuin aikaisemminkin. Pään kun käänti alas niin pottuvarpaassa tuntui kuin lanka olisi vetänyt sitä sisään. Samoin reidessä ja jalkaterässä tuntui säteilyä/pistelyä. Mutta sitten koin pienen ahaa elämyksen nimittäin saunan jälkeen meni aina n.30 min ettei ollut mitään vaivoja. Jalkaterääkin piti oikein kokeilla että onko jopa tunto palannnut, mutta ei nyt sentään.
Sitä sitten mietin että onkohan nyt kumminkin niin että uudet vaivat onkin vaan tällä kertaa lihas peräisiä. Nyt kun tuosta pohdinnasta kulunut jo aikaa niin on itselle tullut selväksi pakarat kun menee juntturaan niin silloin ilmestyy vanhat kivut kuvioihin, eli pikku juttu aikasempaan verrattuna.

Nuihin lääkkeisiin vielä niin itsellekin toitotettiin sitä kroonistumista, mutta en antanut periksi, kun kivut ei olleet sitä pahinta aikaa lukuun ottamatta itselle mitään pahoja. Toisaalta tuokin asia semmmonen kaksipiippuinen juttu että jos kieltäydyt lääkkeistä niin ottaako lääkärikään sinua niin tosissaan. Jälkeen päin vaan mietin että olisinko esim. päässyt hoitoon nopeammin ottamalla ne kaikki reseptit mitä tyrkytettiin. Toisaalta minut varmaan otettiin tosissaan kun aikasemmasta lääkärin käynnistä oli vierähtänyt sen 8 vuotta ja silloin kysessä oli myyräkuume eli ihan joka päiväinen asiakas en siellä ollut.

alteregoni
11.06.2011, 22.15
Alla olevan kuvan kun itse näin niin jäin miettimään lääkärin sanoja että useimmiten pullistumat vetäytyvät itsestään takaisin....samalla en ymmärtänyt että kuinka tuo tuolta enää vetäytyy takaisin. Moni sanonu että ihmeen vähillä vaurioilla selvisin tuosta.
http://svar.1g.fi/kuvat/Seko/2008/Nimet%F6n.jpg/medium

No todellakin selvisit! :). Aika pahasti on hermot välissä. Miten kauan tuo kerkis vaivaamaan? Mulla oli ja on uudestaan tuossa samassa kohtaa.

marmi
14.06.2011, 00.21
...

Kuva ja kertomus melkein yksi yhteen n. vuoden takaisesta tilanteestani. Alkoi oudoilla jalkakivuilla (takareisi+pohje), jotka pahenivat koko ajan. Mikään ei tuntunut auttavan, ei venyttely, treenaamattomuus eikä muukaan. Suoraa yhteyttä liikuntaankaan en löytänyt. Tuli kierreltyä fysioterapeutit, yleislääkärit ja googlailtua päivittäin selkäongelmista. Onneksi menin sitten yksityiselle fysiatrille, joka 5 min tutkimisen jälkeen laittoi kiireellisen lähetteen magneettikuvaan, "ilmiselvä välilevyn pullistuma". Pullistuman varmistuttua kuvauksissa laitettiin minut leikkausjonoon ja elokuussa olikin sitten operaatio edessä. Mielenkiintoinen kokemus sekin.

Onneksi toi 'helvetti' on ohi, vaikka välillä samaan tapaan ajoittain jalkaan vielä säteileekin. Menihän siinä yli 9 kk toispuoleisena eläen, että varmasti hermot on vieläkin vähän solmussa toiseen jalkaan. Magneettikuvaukseen lähetteen tehnyt fysiatri näki ilman mittanauhaakin, että toinen (se kivullinen) jalka oli jo silloin selvästi alikehittyneempi. Siihen käyntiin loppui urheilut.

Tuo lääkkeiden tuputtaminen on normaalia ja minun mielestä oikein. Noin lähtökohtaisesti ihmisen ei pitäisi tuntea kipua ollenkaan normaalissa elämässä ja jos tähän päästään lääkkeillä (sairauden oireita lievittäen), on se ok. "Hauskintahan" näissä hermoperäisissä kivuissa on se, että niihin ei juuri kipulääkkeet auta oikeastaan ollenkaan - kuten ei itsellänikään. Pitäisi mennä niihin enemmän hermostoa (=päätä) sekoittaviin nappeihin, joihin en itse suostunut - piti säilyttää opiskelu-, työ- ja ajokyky kuitenkin..

Toivottavasti ei ihan heti uudestaan.

zeta
14.06.2011, 10.32
Eikös täällä ole kukaan parantunut leikkauksella tästä vaivasta ?

Itsellä ollut 1,5 vuotta oireita. Välillä helpotti, välillä taas paheni. Olen kieltäytynyt leikkauksesta toistaiseksi, vaikka moni ortopedi ja jopa fyssari on jo suositellut sitä. Toisaalta pelkää että jotain hajoaa leikkauksessa, toisaalta ei jaksais loppuelämän tän jalkakipuilun kanssa, vaikkakin on nyt taas kerran laantumaan päin. Ilmeisesti se välilevymassa pääsi purskahtamaan kokonaan ulos vuoden aaltoilevan kivun jälkeen, jolloin oireet pahenivat. Olen kyllä lukenut näitä tutkimuksia mistä mainittiin että pitkällä aikavälillä leikkaus vs. konservatiivinen hoito olisivat kivun kannalta melkein samanarvoisia.

Nyt on taas sellainen fiilis että jos ei kesän aikana parane niin yritän leikkausta. Jossain vaiheessa ajattelin että leikkaus on ikäänkuin taikatemppu joka kerralla antaa takaisin elämän ennen välilevyongelmia, mutta eihän se sitä ole (kait). Toisaalta on lukenut (netistä..) näistä joilla on kivut jääneet samantien leikkauspöydälle. Ja kirurgitkin lupaavat melko hyvää tulosta.

Kuntopyörää olen kokeillut vähän mutta tahtoo alkaa säteilemään kipua jalkaan. Kevyttä hölkkää olen taas aloitellut (menee 5 km). Oikeaa pyöräilyä voisi kokeilla jos sais pyörän kuntoon.

PetteriY
14.06.2011, 11.04
Tästä olen saanut avun ja tiedän monta muutakin joille menetelmä on toiminut.
http://www.spineonemed.com/professional/dbc_pro.php

pepper
16.06.2011, 14.53
Eikös täällä ole kukaan parantunut leikkauksella tästä vaivasta ?

Itsellä ollut 1,5 vuotta oireita. Välillä helpotti, välillä taas paheni. Olen kieltäytynyt leikkauksesta toistaiseksi, vaikka moni ortopedi ja jopa fyssari on jo suositellut sitä. Toisaalta pelkää että jotain hajoaa leikkauksessa, toisaalta ei jaksais loppuelämän tän jalkakipuilun kanssa, vaikkakin on nyt taas kerran laantumaan päin. Ilmeisesti se välilevymassa pääsi purskahtamaan kokonaan ulos vuoden aaltoilevan kivun jälkeen, jolloin oireet pahenivat. Olen kyllä lukenut näitä tutkimuksia mistä mainittiin että pitkällä aikavälillä leikkaus vs. konservatiivinen hoito olisivat kivun kannalta melkein samanarvoisia.

Nyt on taas sellainen fiilis että jos ei kesän aikana parane niin yritän leikkausta. Jossain vaiheessa ajattelin että leikkaus on ikäänkuin taikatemppu joka kerralla antaa takaisin elämän ennen välilevyongelmia, mutta eihän se sitä ole (kait). Toisaalta on lukenut (netistä..) näistä joilla on kivut jääneet samantien leikkauspöydälle. Ja kirurgitkin lupaavat melko hyvää tulosta.

Kuntopyörää olen kokeillut vähän mutta tahtoo alkaa säteilemään kipua jalkaan. Kevyttä hölkkää olen taas aloitellut (menee 5 km). Oikeaa pyöräilyä voisi kokeilla jos sais pyörän kuntoon.

Itse olen kieltäytynyt myös leikkauksesta. Lopputulos on kuitenkin sama, välilevy kuivuu yleensä aikanaan itsellään pois ja selkä jäykistyy tuon nikamavälin kohdalta, tietysti leikkauksella saadaan tuo aikaan nopeammin, mutta leikattu selkä on aina leikattu ja voi myöhemmin aiheuttaa oireita.

dILETANTTI
16.06.2011, 15.19
Ei tämä tähän välilevyasiaan kuulu, mutta minun selkäoireet ovat nyt johtaneet ahtaan lonkan diagnoosiin ja sitä kautta lähetteeseen lonkkaoperaatioon. Pikkuisen kai lonkkaluuta höylätään ja niveltä putsataan muutenkin. Ihan kiva, kun on yli kymmenen vuotta itse väittänyt, että kaikki se jäykkyys ei johdu pelkästää lihasjäykkydestä. Ammattilaisten vastaus on ollut järjestään venyttely. Nyt on todettu, että ei se ole lihaskireys, mikä liikettä rajoittaa. Ajatuksena on, että lonkkakipu aiheuttaa osaltaa selänongelmia. Nyt kun selkä on jonkun viikon ollut kivuton, on pakaranseudulla oleva jomotus tullut esiin. Jos autolla pitää ajaa enemmän kuin tunti, niin jomotus aihettaa sen, että istuminen on jotakuinkin epänormaalin oloista ja selkä ennenpitkää jumissa.

SvaR
19.06.2011, 11.00
Jaahans Norjan reissu takana ja autossa istuttu melkein 4000km ja siitäkin vain pakaroitten jumimisella.

No todellakin selvisit! :). Aika pahasti on hermot välissä. Miten kauan tuo kerkis vaivaamaan? Mulla oli ja on uudestaan tuossa samassa kohtaa.
Ensimmäiset oireet alkoi loppu kesästä 2007 ja pahin tilanne oli juuri vuoden vaihteessa 07-08, jolloin itkettiin ja ei saanut edes itse puettua sukkia eikä housuja. Tuolloin juurikin hävisi tunto ja voimat oikeasta jalasta. Magneetti kuvauksiin pääsin sitten vasta maaliskuussa ja leikkaukseen vasta syyskuussa. Eli ikuiseksi arvoitukseksi jää olisiko nyt tunto kokonaan myös oikeassa jalassa jos olisin pääässyt leikkaukseen nopeammin.
Neurogirurgia klinikan osaston johtaja ihmetteli tilannettani suuresti ja ihmetys suureni huomattavasti, kun kerroin myös etten ole saanut mistään rahaa kahdeksaan kuukauteen.
Kelan lääkärit olivat sitä mieltä että olen ollut työkuntoinen kokoajan. Tuo päätös jäi myös voimaan monien valituksien jälkeenkin.

alteregoni
19.06.2011, 17.02
Neurogirurgia klinikan osaston johtaja ihmetteli tilannettani suuresti ja ihmetys suureni huomattavasti, kun kerroin myös etten ole saanut mistään rahaa kahdeksaan kuukauteen.
Kelan lääkärit olivat sitä mieltä että olen ollut työkuntoinen kokoajan. Tuo päätös jäi myös voimaan monien valituksien jälkeenkin.

No voi helv... :mad: Mulla ei ongelmaa saikkujen kanssa. Johtuiskohan sitten lääkärin lausunnosta ja ammatista(rahti-rane). Mene ja tiedä sitte noista...

SvaR
19.06.2011, 19.17
No voi helv... :mad: Mulla ei ongelmaa saikkujen kanssa. Johtuiskohan sitten lääkärin lausunnosta ja ammatista(rahti-rane). Mene ja tiedä sitte noista...
Niin olihan minullakin kirjoitettu sairasloma koko ajalle ja työnä semmoinen selälle "kevyt" istumatyö metsäkoneen kopissa eli jatkuvaa tärinää, ravistelua ja lisänä pieniä/isoja iskuja sekaan.
Että näin toimii suomi...

Mutta tuosta kaikesta suosta on noustu ja nyt menee selänkin osalta hyvin niin ei voi kuin olla iloinen.

pepper
12.07.2011, 15.12
No niin, nyt se myrkyn lykkäs. Sunnuntina pyörälenkillä löi selän totaalisesti jumiin, maantai aamuna lanssila sairaalaan maattuani ensin lattialla reilu kolme tuntia. Tänään hieman päässyt jo hissuksiin liikkumaan rollaattorin ja tukikorsetin avulla. *****, tarvii varmaan kohta unohtaa toi maastofillarointi jos tämmöstä helvettiä aina luvassa :mad:

alteregoni
12.07.2011, 21.52
Svar: No mä rahtireino ettäää....just:seko:

Eepu
23.07.2011, 09.28
Täällä on kaksi kertaa operoitu ex rekkakuskin selkä, fasettien painumaa ja hermopuristeita ja kaksi välilevyä painuneena ei juurikaan asiaa trailille. Voikkaa tarvitaan ja venyttelyä, eritoten viimeistä. Lääkettä on tarvittaessa ja voimakasta sellaista. Nipistely ja puutuminen on jo niin tavallista ettei sitä oikein jaksa enää huomioida, tasaisellakin ajaminen pitää välillä pysäyttää ja venyttää jos oikein alkaa tuntumaan hallinnan menetystä.

Wilgios
04.06.2016, 17.24
Onko kukaan palannut hyvin maantiepyöräilyyn välilevyn pullistuman jälkeen? Tai maastopyöräilijöitä? Mulla on 4. Ja 5. Nikaman välissä välilevyn rappeuma ja laakea pullistuma. Kipu säteilee jalkaan. Maastopyörällä ei ajon aikana tunne mutta samana iltana jalka vähän kipeytyy.

Maantiepyörää ei ole uskaltanut koettaa. Varmaan tekee pahemman paineen selkään. Jopa miettinyt että myynkö fillarin suosiolla.

Leikkausta ei ole mulle ehdotettu. Ilmeisesti paranee 4-6kk. Fyssarin ohjeita on...

Totaalitaukoa oli pari viikkoa mutta intohimo vetää pyöräilyyn. Paskamainen vaiva.

Pahkasika
04.06.2016, 18.02
On kokemusta välilevynpullistumasta. Tosin itseltäni selkä on leikattu. Taistelin iskiaskipujen kanssa monta vuotta ja välillä ei voinut ajaa ollenkaan. Leikkauksen jälkeen meni vuosi ennenkuin uskalsin pyörän selkään uudestaan. Alkuun oli tosi hankala ajaa kun vasemman jalan hermot eivät meinanneet tottua ollenkaan vaan jalka lähti pelistä pois jos pitempään polki. Sen verran leikkauksesta jäi hermovauriota että vasen nilkka ei toimi niinkuin pitää. Oikeaoppinen pyöritys ei onnistu mitenkään, mutta sen ongelman kanssa olen oppinut elämään. Suosittelen hoitamaan selän äkkiä kuntoon että ei jää pysyviä hermovaurioita. Tietysti kaikki selkävaivat on henkilökohtaisia ja suuria eroja on oireissa ja toipumisessa.

SvaR
04.06.2016, 18.10
Maastopyöräillä saan niin paljon kun sielu sietää eli selän puolesta ei mitään rajaa eikä mitään oireita tule vaikka 7h lenkin tekee, tai vaikka ajais useamman satkun viikossa.

Kaikkein pahinta on paikallaan seisominen, sitä ei kovin kauaa kykene tekemään. Ja välillä kävely muuttuu tunnin kuluttua yhdeksi helvetiksi kun oikeaan nivuseen rupeaa koskemaan niin että menee nilkuttamiseksi, mutta joskus taas saa kävellä enemmänkin.
Muuten saa elää ihan kuinka lystää, saan tehdä metsurin hommiakin ihan huoletta ja nostella raskaita pöllejäkin, raivaussahaa saa ulkoiluttaa vaikka 10h ja ei mitään ongelmaa.
Joskus ilmeisesti tuo nikamaväli jossa oli tuo iso pullistuma jää jumiin ja sen kyllä sitten tuntee alaselän jomotuksena, mutta siihenkin on helppo lääke kun vaan pääsee jostakin roikkumaan niin se naksahtaa auki kun 10-20s roikkuu ja heti helpottaa. Mutta pyöräillessä tuotakaan ei ole vielä koskaan tapahtunut.

SammyB
04.06.2016, 18.45
Onko kukaan palannut hyvin maantiepyöräilyyn välilevyn pullistuman jälkeen? Tai maastopyöräilijöitä?

Hep. Tosin minulta lopulta leikattiin ja kaavittiin kalkkeutuneet pullistumat 2-3 ja 3-4 väleistä.

Joskus välillä aina vähän oireilee, varsinkin sellaisina aikoina kun ajamassa ei ole päässyt käymään. Ajelen nykyään vaan pöpeliköissä ja omalla kohdalla polkujen ajamisessa tarvittava kokovartalojumppa pitää tukilihakset hyvässä kuosissa.

Minulla ne aivan helvetilliset hermokivut jäivät sinne leikkuupöydälle ja sain oikeastaan uuden elämän.

EsaJ
04.06.2016, 19.54
Välilevy leikattu 1997. Kivut jäi leikkauspöydälle. Ainoo, minkä kanssa pitää elää, on viimaherkkyys. Jos selkä saa vaikka 30c lämmössä maantielenkillä viimasta viilennystä, menee se ihan jumiin. Naprapaatin manipulaatio avaa jumin tai useamman päivän 2000- 3200mg /vrk särkylääke kuuri. Angoravillanen ristiselän lämmitin ja rukkan windstopper moottoripyöräilyssä käytetty "munuaissuojavyö" angoran päällä. Mulla aina kerrasto enemmän vaatetta päällä, kuin keskiverto pyöräilijällä, koska takareidet ja pakarat on myös pidettävä lämpiminä. Korson kisassa leipo selkä jumiin kisan jälkeen, kun vedin trikooshortseilla. Parani särkylääkkeellä ja penkinlämmittimellä. Mutta parempi näin, kuin jatkuvat kivut. Tää on vaan tää elämä.

Niin ja urheilemattomuus on pahinta myrkkyä selälle ja tietenkin mielelle.

E

juaniitto
05.06.2016, 01.44
Ihan ensiksi: älä myy fillaria, paitsi jos et halua sillä enää ajaa, ja haluat vaihtaa parempaan! Koska varmasti tulet vielä ajamaan paljon, jos veri vetää, ja kunhan selkäsi kuntoutuu :)

Sitten, määrittele "hyvin" ja määrittele "maantiepyöräily". Millaisia lenkkejä pitäis pystyä? Tänään ajoin kevyen 55 km, maantietä, pyörätietä ja soraa. Ja hyvältä tuntuu, mikään paikka ei ole kipeänä (rappusia laskeutuessa tuntuu reisissä, mutta kuuluu asiaan :))

Mulla oli 10 v sitten (kun olin 30 v) välilevyn pullistuma, 4. ja 5. nikaman välissä, painoi iskiashermoa, tuntui pahalta myös häntäluun alueella. Erilaiset krampit ja noidannuolet oli alkaneet jo muutama vuosi aiemmin. Istumatyö ei ole hyväksi. Pahimmillaan oireili "puukoniskuina" jotka vei jalat alta, tuollaisina jaksoina liikuttiin minimaalisesti muutaman päivin ajan (vessaan ja ruokailemaan), ekoina kertoina saattoi mennä pidempäänkin ennen kuin uskalsi lähteä kivuissa liikkumaan, mutta liikkuminen on ainoa, joka oikeasti auttaa! Relaksantit ja kipulääkkeet on toki hyvä apu, ja tilanteen ollessa akuutti (helvetillinen) tulee levätä.

Vaivaani ei leikattu, sain muutaman sairaslomaviikon, joiden lopuksi sain magneettikuvassa ko. vaiva todettiin "virallisesti" ja sain samassa sessiossa fysiatrilta kortisolipiikin hermon juureen. Kipu helpotti, joten pystyin alkaa treenaamaan keskivartaloa monipuolisesti, sekä salilla että kotona. Ohjelma katsottiin fysioterapeutin kanssa. Kotona 10-15 min treeniä joka aamu, kiertoja, nostoja, taivutuksia oman kehon painolla ja kuminauhalla, salilla vähän laitetta mukaan. Noin puolen vuoden päästä oli käytännössä oireeton.

Puoli vuotta oireilua ei toki tarkoita, että ei pystyisi mitään tekemään; päinvastoin. Koska en pystynyt juoksemaan (tärähtelyjä selkä ei alkuun kestänyt yhtään), aloin pyöräillä ja ostin jopa ekan maastopyöräni! Tuli ajeltua ensin ihan lenkkipolkuja (heti kun oli vähän päässyt treenaamaan) ja sitten alkoi pikku hiljaa metsäpolutkin kiinnostaa. Jumppaamalla oli saanut hyvän tuntemuksen oman keskivartalon hallintaan, jota tuli hyödynnettyä myös pyöräillessä (vieläkin, vaikka metsäpolut on toistaiseksi jääneet vähemmälle).

Sittemmin arkiliikunta on lisääntynyt, mikään himoliikkuja en vieläkään ole, ja kun pieniä muksujakin on, oman ajan irrottaminen on vähän haasteellista. Selän kanssa ei ole ollut juurikaan ongelmia. Kerran vuodessa saattaa jumittaa, mutta lepuuttaa sen akuuteimman vaiheen ja ottaa relaksanttia, ja HETI kun vaan pystyy niin liikkuu niin paljon kuin tilanne antaa myöten! Tänä keväänä iski yksi jumi (syytän huonosti tehtyä kahvakuulatreeniä sekä liiallisia istumisjaksoja) joka sai uikuttamaan parin päivän ajan. Parin päivän ajan pientä tepsuttelua muutama kerta päivässä (n. 8 x 5-10 min pystyi hammasta purren päivässä kävelemään, mikä kertoo jotain minkälaisesta vaivasta oli kyse). Neljäntenä päivänä taisin jo kävellä 3,5 km lääkäriin.

Mikään himoliikkuja en ole ikinä ollut, mutta 30-55 km lenkkejä on tullut tehtyä aiempina vuosina, ja tänä keväänä (kesänä) jo muutama. Himoiten toki katson karttaa ja suunnittelen tulevia (vähän pidempiä, eli 80-90) reittejä tälle kesälle, eli nälkä kasvaa syödessä... uusi maantiefillarikin (Canyon Endurace CF) olisi saapumassa muutamien päivien sisällä. Satojen kilometrien etappeja en ole suunnittelemassa, mutta tamperelaisena ehkä Näsijärvikierros olisi ohjelmassa, samoin anoppilaan Tuusulaan ajo (~170 km) on ollut pitkään mielessä.

En tiedä haitko vertaistukea maantietä vakavasti nieleviltä, mutta päätin nyt ihan vaivoja kärsineenä harrastajana jakaa tässä yhden tarinan, jos se vaikka vähän helpottaisi tuskaa. Vaivat ovat aika yksilöllisiä, mutta on toivoa, että niistä pääsee yli! Malttia, malttia ja liikuntaa sen verran kuin tilanne sietää!

Toivottavasti toipuminen sujuu parhain pän,

t. Janne

Onko kukaan palannut hyvin maantiepyöräilyyn välilevyn pullistuman jälkeen? Tai maastopyöräilijöitä? Mulla on 4. Ja 5. Nikaman välissä välilevyn rappeuma ja laakea pullistuma. Kipu säteilee jalkaan. Maastopyörällä ei ajon aikana tunne mutta samana iltana jalka vähän kipeytyy.

Maantiepyörää ei ole uskaltanut koettaa. Varmaan tekee pahemman paineen selkään. Jopa miettinyt että myynkö fillarin suosiolla.

Leikkausta ei ole mulle ehdotettu. Ilmeisesti paranee 4-6kk. Fyssarin ohjeita on...

Totaalitaukoa oli pari viikkoa mutta intohimo vetää pyöräilyyn. Paskamainen vaiva.

EsaJ
05.06.2016, 06.24
Mut yksi asia hämää. Mä en tiedä yhtään selkävaivaista naista saati keltä olisi välilevy leikattu. Nimimerkit ei aina sukupuolta paljasta. Onko tämä vain miesten vaiva??

noniinno
05.06.2016, 06.28
^Tiedän parikin. Ei katso ikää, ei sukupuolta. Tai niin, harvoin kai alle kolmekymppisenä.

Wilgios
05.06.2016, 09.37
Alkuun kiitos kaikille vastanneille!

Maastopyöräily on se mun oma laji mutta tykkään ajaa myös maantiepyörällä 30-100 km lenkkejä. Olen vähän sen luontoinen elukka, että jos harrastan jotain, niin se on sitten ainoa harrastus. Osittain perheellisen ajankäyttö ohjaa myös tähän, kaikkeen ei ehdi. Treenailen puolivakavissani myös talvet (trainerilla) ja osallistun joihinkin maastokilpailuihin. Ajan siis kuitenkin sijoista ynnä muut, mutta toisaalta ilman mitään henkilökohtaisia tavoitteita; tuskin olisi motivaatiota treenatakkaan. Fillarointi vastapainottaa työtäni... Kesäisin treenaan ehkä 4-6 h per viikko, tekisin enemmänkin, mutta pitää kohtuullistaa ottaen huomioon perhe & työmatkat yms.

Juurikin iskiaskipu mulla pahin. Mutta nyt Teidän kirjoituksia lukiessani huomaan, että taitaa olla mietoa vielä tässä kohden. Selkään ei ole sattunut oikeastaan yhtään vaan iskias sekä istuinkyhmyn alue.. Vetää pakaralihasta / piriformista jumiin, tennispallot ja foamrollerit auttaa.

Itse olen 37-v ja selkä on niksahtanut useasti matkan varrella ja ollut kipeä viikkoja. Nyt tosiaan eka kerta että kipu tulee jalkaan. Pahintahan varmaan tässä on ollut, että luulin sen alkuun olevan jokin ylirasitus tai lihasjumi ja jatkoin esim. sauvakävelylenkkejä vaikka iskiakseen vähän koski. Eli kivut ei ole liikkumista estäneet. Nykyisellään tuo kesti esim. eilen 2h matalatehoista fillarointia. Takareisi kipeytyy sitten vähän illaksi ja aamuksi. Sehän tässä on että en oikein saa selvää fys terapeutin ohjeista, voiko tehdä näin että liikkuu kunhan se ei merkittävästi pahene.

Ei tässä varsinaisesti ole luovutettu mitään ja myynti-ilmoitusta vielä laittamassa (maasturi jäisi joka tapauksessa). Fyssari arveli että oireiden alkamisen perusteella 1-2 kk pitäisi parantua (n. maaliskuusta asti tätä podettu) Mutta lähinnä se, että jos on selvä peli että ei pysty kunnolla tekee, niin keksin sitten jotain muuta tekemistä... Toimistotyöläisen vaan olis hyvä jotain fyysistäkin välillä tehdä!

marco1
08.06.2016, 13.40
Muutama oma näkemys aiheesta:
- kaikki lähtee liikkeestä, liikkeelle täytyy päästä heti kipu sallii ja liike ei myöskään saa pysähtyä - muutama päivä makoilua vaikkapa influenssan vuoksi on yhtä iso riski kuin kylmiltään lähtö fyysisiin töihin.
- "drugs don't work", kyllä ne mömmöt toimi - ei ne mitään pysyvästi paranna mutta mahdollistavat liikkeelle lähdön aikaisemmin kuin ilman. Muutaman päivän kuurit ok mutta jos pitäisi pidempään popsia niin silloin pitää tehdä jotain isompia muutoksia.
- melko varmasti selkävaivat uusiutuu mutta kehoa kuuntelemalla ja kokemuksella niistä tulee muutaman päivän hidasteita eikä enää pitkiä taukoja.
- itselleni maastopyöräily on ok, maantiellä on vähän haastavampaa (ei kestä kovaa ajoa toistuvasti), maastossa mummoratas ja etuvaihtaja heilahtaa paikalleen jos on useampi päivä mäkisemmässä maastossa tiedossa.
- pelkkä pyöräily ei riitä vaan täytyy olla muutakin liikkumista sekä jonkin verran kohdistettua treeniä ja venyttelyä.

AnttiL
08.06.2016, 14.56
Täällä kanssa yksi selkävikanen.
On pullistumaa ja kulumaa.
Maastolenkit sai unohtaa keväällä, ajoin n.20km lenkin suht kevyesti ja kunnon jumiin siitä selkä.
Viikko saikkua ja vahvempaa nappia.
Hyvä toi selkä ei ole ja jokapäivä ja hetki muistuttaa.
En mennyt puukon alle.
Yrittänyt olla ja mennä mutta saattaa sääreen ja nilkkaan antaa hermosärkyä.

pturunen
08.06.2016, 15.55
Mitä siihen maastofillariin tulee, niin hanki hyvä mies täpäri ja pistä sen avulla ruoto kuntoon.

Tässäpä ratkaisevin juttu. AM/Enduro-geolla oleva, kunnolla joustava täpäri mahdollisti minun metsäajot. Omasta diagnoosista on kulunut jo 22 vuotta ja se on kerennut muuttua lannerangan instabiliteetiksi. Kyseessä on geneettinen vika yhdessä kollageeniproteiinissa, jonka takia välilevy repeää normaalia helpommin. Jouduin jättämään metsäajot pitkäsi aikaa, mutta nykyaikaisella täysjoustolla homma toimii taas.

cobbo
08.06.2016, 17.55
Muutama oma näkemys aiheesta:
- kaikki lähtee liikkeestä, liikkeelle täytyy päästä heti kipu sallii ja liike ei myöskään saa pysähtyä - muutama päivä makoilua vaikkapa influenssan vuoksi on yhtä iso riski kuin kylmiltään lähtö fyysisiin töihin.
- "drugs don't work", kyllä ne mömmöt toimi - ei ne mitään pysyvästi paranna mutta mahdollistavat liikkeelle lähdön aikaisemmin kuin ilman. Muutaman päivän kuurit ok mutta jos pitäisi pidempään popsia niin silloin pitää tehdä jotain isompia muutoksia.

Nämä. Selkäkivuilla on tympeä tapa levitä koko selkään ja jumittaa/muuttaa liikeradat huonoksi aika piankin. Pidän muutaman päivän tulehduskipulääkekuuria ehkä relaksanteilla höystettynä paljon paikallaan makaamista pienempänä pahana. Välilevykivut varsinkin iskiassellaiset ovat sen verran tylyjä, että käsikauppalääkkeillä ei ole pelkoa että selälle tekisi lisävauriota lääkkeiden turruttamana - vihlaisut kyllä tulevat takuuvarmasti perusburanasta läpi.

AnttiL
08.06.2016, 20.28
Hyvin kommentoitu cobbo, juurikin jumittaa ja vihlaisut.
Sanoisinko viiltävää..

SammyB
09.06.2016, 08.16
Jos omia hermikipukokemuksia pitäisi sanoittaa, niin se pahimmillaan on tununut siltä, kuin lihaa revittäisiin luiden ympäriltä pois ja/tai että koko raaja olisi tulessa.

Ibuprofeiinit ja parasetamolit on ihan yhtä tyhjän kanssa näiden kanssa.

Wilgios
08.03.2017, 21.16
Noin vuosi oireiden alkamisesta ja 10kk diagnoosista. Pisin kivuton jakso pari viikkoa.

Yllättävän hyvin parantunut, mutta tietyt jutut joita ei uskalla kokeilla, kuten esim. sähly. Trainerilla pystyy tekee maksimivetoja. Hölkkää kestää aika hyvin, sauvakävely on pahempaa kuin hölkkä. Kivut tulee oikeastaan aina suoritusta seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Melko kuuliaisesti olen tehnyt lankkua ja vatsalihaksia kuten fyssari kehoitti, samoin kävin pitkän pätkän pari kertaa viikossa salilla.

Mielenkiinnolla odotan, kestääkö ajaa maantiepyörää vai ei.

Eniten melkein harmittaa kun ei saa tytärtä viedä reppuselässä iltatoimilta sänkyyn... : )

SammyB
09.03.2017, 06.48
Noin vuosi oireiden alkamisesta ja 10kk diagnoosista. Pisin kivuton jakso pari viikkoa.

Yllättävän hyvin parantunut, mutta tietyt jutut joita ei uskalla kokeilla, kuten esim. sähly. Trainerilla pystyy tekee maksimivetoja. Hölkkää kestää aika hyvin, sauvakävely on pahempaa kuin hölkkä. Kivut tulee oikeastaan aina suoritusta seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Melko kuuliaisesti olen tehnyt lankkua ja vatsalihaksia kuten fyssari kehoitti, samoin kävin pitkän pätkän pari kertaa viikossa salilla.

Mielenkiinnolla odotan, kestääkö ajaa maantiepyörää vai ei.

Eniten melkein harmittaa kun ei saa tytärtä viedä reppuselässä iltatoimilta sänkyyn... : )

Loistavaa että edistyy. Jaksamusta ja sitkeyttä roppakaupalla toivotan.

tinke77
09.03.2017, 10.58
Jos omia hermikipukokemuksia pitäisi sanoittaa, niin se pahimmillaan on tununut siltä, kuin lihaa revittäisiin luiden ympäriltä pois ja/tai että koko raaja olisi tulessa.

Ibuprofeiinit ja parasetamolit on ihan yhtä tyhjän kanssa näiden kanssa.
No tuo se kuulostaa hyvinkin tutulta, tosin tässä 5 vuoden aikana kipuunkin on ehtinyt jo tottua aikalailla.

Laakeri
04.04.2017, 15.58
Itellä välilevy vaivannut useamman vuoden. Välillä ei pääse ominvoimin lattialta ylös ja joka askeleella tuntuu lonkassa. Kaksi asiaa auttaa ja jopa poistaa kivut kokonaan, Pilates ja Kickbike. Kaksi kesää ollut Kickbike ja kivut on hävinnyt kokonaan, paitsi talvella on alkanut uudestaan kipuilemaan, kun ei ole päässyt potkimaan. Pilates auttaa talvella, mutta tulee jostain syystä( laiskuus) tehtyä vasta, kun kivut pakottavat tekemään ja kyllä auttaa, kun vaan viitsii tehdä. Youtubesta pilates pyörimään ja tekee itse perässä, helppoa. Kickbike on riemukasta ja kivaa menemistä, eilen tein ensi lenkin talven jälkeen, pari kertaa viikossa ja kohta ei kivuista tietoakaan. Monella käyttäjällä ollut samanlaisia kokemuksia, siksi itekin sen ostin ja toimii.

msl
06.04.2017, 06.49
Selkäkivuista vuosia itsekin kärsineen, erilaisilla fyssareilla, lääkäreillä ja fysiatreilla (ja magneetissa) käyneenä pitää summata näiden ammattilaisten ja nyt omakin näkemys. Selkäkivut eivät useimmiten johdu selästä vaan lihasten epätasapainosta ja/tai virheasennoista.

Itselläni löytyi kyllä rangastakin ongelmaa, jolle ei mitään voi. Alaraajojen ja erityisesti pakaralihasten epätasapaino on näyttänyt olevan se pahin ongelma kuitenkin. Toinen on ollut pyöräilystä johtuva reisien ja pakaroiden epäsuhta.

Moni suosittelee lankkuja mutta tämä jäkittäminen voi olla huonoksikin, koska koko elämä on monilla yhtä paikallaan jäkittämistä. Itselläni lankut on pienessä roolissa ja suurempi ja tärkempi osa pumppaavia liikkeitä kehon painolla tai pienillä painoilla

Iso osa pyöräilijöistä istuu töikseen ja polkee vapaat ajat. Oon vakuuttunut että siinä on resepti selkäongelmiin ennemmin tai myöhemmin.

Itellä välilevy vaivannut useamman vuoden. Välillä ei pääse ominvoimin lattialta ylös ja joka askeleella tuntuu lonkassa. Kaksi asiaa auttaa ja jopa poistaa kivut kokonaan, Pilates ja Kickbike. Kaksi kesää ollut Kickbike ja kivut on hävinnyt kokonaan, paitsi talvella on alkanut uudestaan kipuilemaan, kun ei ole päässyt potkimaan. Pilates auttaa talvella, mutta tulee jostain syystä( laiskuus) tehtyä vasta, kun kivut pakottavat tekemään ja kyllä auttaa, kun vaan viitsii tehdä. Youtubesta pilates pyörimään ja tekee itse perässä, helppoa. Kickbike on riemukasta ja kivaa menemistä, eilen tein ensi lenkin talven jälkeen, pari kertaa viikossa ja kohta ei kivuista tietoakaan. Monella käyttäjällä ollut samanlaisia kokemuksia, siksi itekin sen ostin ja toimii.

Ylläolevasta tekstistä meikäläinen tekee diagnoosin että pakaratreenin tarpeessa olit. Kickbikessä on samaa pumppaavaa liikettä mitä teen vastuksella itsekin. Liike on pyöräilyn ja istumisen vastaliike.

Pointtini oli ylipäänsä ettei unohdeta jalkoja ja pakaroita. Keskivartalon lihaksiin keskitytään ehkä liikaa.

Niin ja maastoajoon reilusti joustava täpäri auttoi itselläkin.

Nalho
06.04.2017, 09.05
Itselläni oli helvetillinen selkäkipu pari kuukautta. Sängystä nouseminen oli aina operaatio jota joutui oikein erikseen suunnittelemaan. Lääkäri totesi sen lihaskrampeiksi. Hoitona kramppeja laukaisevaa lääkitystä pillereinä ja injektioina, vailla mitään apua. Röntgenkuvissa todettiin rangassa hieman kulumia ja painumia jotka jo kuuluvatkin tähän ikään. Joten tuskin se kipu isommin sieltä rangasta johtui. Sitten kuin taikaiskusta kipu oli yhtenä aamuna hellittänyt, kestettyään tasan kaksi kuukautta.

Tuon kahden kuukauden aikana olin tehnyt tismalleen samanlaista saliharjoittelua kuin ennenkin. Jos jokin ei tuntunut sopivan vaivan kanssa, jätin sen pois tai sitten tein kevyemmin. Parhaan helpotuksen toi oheisilla laitteilla tehdyt harjoitukset: http://www.finnrowing.com/soutulaite-concept2-malli-e/ ja http://www.finnrowing.com/concept2skierg/ johtuen varmasti siitä, että niillä tulee rankaan liikettä ja vatsa- ja selkälihakset vahvistuvat. Kuvittelisin tuollaisen soutulaitteen olevan pyöräilijällekkin mainion pelin sisäpyöräilyn lisänä rospuuttokauden harjoitteluun. Staattisen ohjaustankoon nojaamisen sijasta rankakin saa liikettä. Soudussahan kovimmalle joutuvat jalat, joten sitäkin kautta se sopii erinomaisesti pyöräilijälle lisäharjoitteena.

EsaJ
06.04.2017, 14.44
Keskustelusta näyttää puuttuvan tervettäkin selkää vaivaava virheellinen lihasten aktivoitumisjärjestys, joka saattaa syntyä eteenkin selkäsärystä kärsiville. Kovien särkyjaksojen aikana saattaa syvien ja pinnallisten lihasten aktivointijärjestys muuttua, mikä saattaa aiheuttaa kiputilanteita jatkossa. Syvien lihasten tulisi aina aktivoitua ennen pinnallisten. Tätä voi testata asianosaavan fyssarin kanssa, joka osaa neuvoa uudellenohjelmointiharjotteita. Itselläni tämä oli viimeisin niittii kohti pitkää ja oireetonta leikattua selkää. Nyttemmin selkä kestää yllätyksiä, kuten tyhjän päälle astumista ilman, että jalat lähtee alta ja selkä krampissa. Ultralla näkee erittäin hyvin, aktivoituuko ne syvät ennen pinnalisia.

msl
06.04.2017, 15.22
Keskustelusta näyttää puuttuvan tervettäkin selkää vaivaava virheellinen lihasten aktivoitumisjärjestys, joka saattaa syntyä eteenkin selkäsärystä kärsiville. Kovien särkyjaksojen aikana saattaa syvien ja pinnallisten lihasten aktivointijärjestys muuttua, mikä saattaa aiheuttaa kiputilanteita jatkossa. Syvien lihasten tulisi aina aktivoitua ennen pinnallisten. Tätä voi testata asianosaavan fyssarin kanssa, joka osaa neuvoa uudellenohjelmointiharjotteita. Itselläni tämä oli viimeisin niittii kohti pitkää ja oireetonta leikattua selkää. Nyttemmin selkä kestää yllätyksiä, kuten tyhjän päälle astumista ilman, että jalat lähtee alta ja selkä krampissa. Ultralla näkee erittäin hyvin, aktivoituuko ne syvät ennen pinnalisia.
Jep. Eikä pelkästään syvät vs pinnalliset vaan myös väärät vs oikeat lihakset.

EsaJ
06.04.2017, 15.29
Jep. Eikä pelkästään syvät vs pinnalliset vaan myös väärät vs oikeat lihakset.

Kyllä. Kiitos täydennyksestä.

Kaiken pahan alku ja juuri on istumatyö

Sent from my iPhone using Tapatalk

Laakeri
07.04.2017, 16.04
Ylläolevasta tekstistä meikäläinen tekee diagnoosin että pakaratreenin tarpeessa olit. Kickbikessä on samaa pumppaavaa liikettä mitä teen vastuksella itsekin. Liike on pyöräilyn ja istumisen vastaliike.

Pointtini oli ylipäänsä ettei unohdeta jalkoja ja pakaroita. Keskivartalon lihaksiin keskitytään ehkä liikaa.

Niin ja maastoajoon reilusti joustava täpäri auttoi itselläkin.

Vaarmaan juurikin noin. Pyöräily ei ilmeisesti vahvista pakaroita ainakaan niin paljon kuin yleisesti luullaan. Itse omistin myös Conncept2 soutulaitteen, se ei itselle tehnyt hyvää, melkein päinvastoin. Omassa selkävaivassa olen huomannut, että kaikki liike missä reisiluuta saatetaan reilusti taaksepäin on avuksi. Kickbikea, rullaluistelu ja pyöräily on omaan selkään lääkettä.

E-Cruiser
07.04.2017, 17.13
Seitsemän kuukautta menty kainalosauvoilla. Lääkäreitä ei kiinnosta. Pitää kuulemma vain tsempata ja syödä D-vitamiinia, kyllä se siitä. Ei pääse kuvauksiin, ei saa mitään lääkkeitä.
Syy käydä lääkärissä on siis puhdas pyöreä nolla. Vähän surrealistinen olo olla rampa ilman että asiassa on terveydenhuollon mielestä mitään eriskummallista.
Nojakilla ajaminen auttaa aina hetkeksi vähän. Nojakkia poljetaan pitkälti pakaroilla. Siinä on eri lihasryhmät käytössä kuin pystärillä ajaessa. Siksi se tuntuu aluksi tehottomalta.
Olen jo asennoitunut tähän niin, että olen rampa loppuikäni. Sen 10-20 odotettavissa olevaa vuotta. Kuljen sauvoilla aina.

EsaJ
07.04.2017, 18.55
Yksityiselle???? Magneetti maksaa 195€ ja siihen ortopedin lausunto tms.

E-Cruiser
07.04.2017, 19.06
Yksityiselle???? Magneetti maksaa 195€ ja siihen ortopedin lausunto tms.

Joo, on ollut aikomus lähiaikoina mennäkin. Maksaa se vähän enemmän, kun Kela ei korvaa mitään kun lähetettä ei ole.
Julkiselta ei saa lähetettä. Yksityiseltä taas jos asiakseen lähetettä lähtee ruinaamaan, niin maksaa saman kuin mennä ilman.
Aika pitkälle tiedän jo kyllä, mitä siellä on. Kahdeksan vuotta sitten kuvattiin, ja jo silloin löytyy spinaalistenoosia, rangan rappeumaa ja välilevypullistumaa.
Nyt ne ovat edenneet siitä. Veikkaan kroonista spinaalistenoosia ja ehkä jonkinasteista piriformista.

EsaJ
07.04.2017, 19.22
Rahan merkitys kannattaa unohtaa näissä asioissa, kyse on terveydestä. Toivon parasta, että pääset asiankuuluvaan prosessiin ja niin hyvään kuntoon, kuin vaan mahfollista

skiggeböy
08.04.2017, 07.07
Itseltäni on noin 15 vuotta sitten leikattu selkä,välilevyn pullistuma.Tämänkin jälkeen olin toisen melkein vuoden pätkän pois töistä;selässä rappeumaa.Joskus selkäkuntoutuksessa fysioterapeutti ehdotti joogaa.Tilanne oli sellainen,että oli syytä kokeilla kaikkea.Itselle jooga oli avain siihen,että aloin pärjäämään edelleen kipuilevan selkäni kautta.Opiskelin siinä itsekin joogan opettajaksi.Nykyään ei joogaharjoitus enää ole niin säännöllistä,mutta edelleen mukana ja ohjaan ryhmää.Itsellä selkä pysyy toimintakunnossa ja kivut siedettäväni joogan ja säännöllisen liikunnan avulla,keväästä syksyyn pyöräillen ja talvella hiihtäen.Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.Meillä Suomen Joogaliitossa on käsittääkseni muitakin opettajia,joilla samantapaiset kokemukset.Kaikillehan jooga ei varmasti sovi,mutta kannattaa kokeilla.

Jenkka
20.04.2017, 13.06
Joulun ala hirtti selkä pitkästä aikaa todella jumiin. Luulin näin ikämiehenä, että 4/5 väli siellä taas vuosien jälkeen vihoittelee. Kuvissa olikin sitten aika lailla lisää, eli 5 nikamäväliä vidurallaan, välilevyt sulaneet ja nivelrikkoa (huoh...) No, buranaa kourakaupalla, totaalilepoaja kylmävesihoitoa, josta tulikin sellainen cocktail, että sain eteislepatuksen. Sitä sitten hoidettiin seuraavaksi ja onneksi rytminsiirto onnistui. Tarinan opetus: a) vuosia rääkätty sydän voi hermostua kun joutuu äkilliseen totaalilepoon, b) sydän ei välttis tykkää buranasta c) kaikkien sydän ei tykkää avantoshokeista....

puumangeri
03.05.2017, 07.55
Tän ketjun ihmisten kannattaa varmaan kans tutustua menetelmään nimeltä TRE (tension, stress and trauma release), eli tärinätepia. Yksi yleisimpiä asioita mitä ton kerrotaan tekevän on helpottavan selkävaivoja. Aika usein välilevy/selkäongelmathan johtuu pitkään (vuosia) kireänä olleista lonkankoukistajista. Toi tekniikka toimii erinomaisesti avaamaan niitä ja mikä parasta kroppa tekee sen "itsekseen". Riittää kun itse saa aktivoitua tärinän, kroppa hoitaa autopilotilla loput.

Tsekatkaa 5 min kohdalta eteenpäin: http://areena.yle.fi/1-3260090

E-Cruiser
03.05.2017, 09.03
Tän ketjun ihmisten kannattaa varmaan kans tutustua menetelmään nimeltä TRE (tension, stress and trauma release), eli tärinätepia. Yksi yleisimpiä asioita mitä ton kerrotaan tekevän on helpottavan selkävaivoja. Aika usein välilevy/selkäongelmathan johtuu pitkään (vuosia) kireänä olleista lonkankoukistajista. Toi tekniikka toimii erinomaisesti avaamaan niitä ja mikä parasta kroppa tekee sen "itsekseen". Riittää kun itse saa aktivoitua tärinän, kroppa hoitaa autopilotilla loput.

Tuli mieleen että ton voi hoitaa myös niin, että hankkii jousittamattoman kinnerin ja ajaa sillä Stadin kelvejä 50km päivässä.
Tärisee vielä kotonakin niin ettei teekuppi pysy kädessä. Jos tämä ei tehoa, niin 100km tärinäraitaista piennarta aukaisee kyllä loputkin lukot.
Ville Virtanen näyttää nykyään aivan August Strindbergiltä.

puumangeri
03.05.2017, 09.21
Tuli mieleen että ton voi hoitaa myös niin, että hankkii jousittamattoman kinnerin ja ajaa sillä Stadin kelvejä 50km päivässä.
Tärisee vielä kotonakin niin ettei teekuppi pysy kädessä. Jos tämä ei tehoa, niin 100km tärinäraitaista piennarta aukaisee kyllä loputkin lukot.
Ville Virtanen näyttää nykyään aivan August Strindbergiltä.

No, ei toi kyllä ihan sama asia ole :) Vaikka vitsinä heititkin.

Toi on oikeasti todella hämmentävä menetelmä: keho ravistelee, heiluttaa, keinuttaa, vääntelehtii, tärisee, värisee yms. sieltä mistä sen pitää. Mulla oli toissapäivänä ja eilen vasen olkapää kireänä ja oli hyvin lievää särkyä ympäri olkapäätä. Tunsin kuinka useissa lihaksissa siellä suunnalla oli kireyttä. Tein sit päivällä tota tärinää ja jossain vaiheessa tärinää nimenomam vasen olkapää hyppi ylösalas melkoisella voimalla. Yläkroppa ravisutti todella voimalla. Ei ole enää ollut kireää vasenta olkapäätä sen jälkeen. Siitä on nyt vrk aikaa.

Edit: Mä olen muuten ehdottomasti sitä mieltä, että jos kilpaurheilija ei käytä tätä tekniikkaa niin se antaa sillä tasoitusta niille jotka sitä tekee... On tolla ollu niin isoja palauttavia vaikutuksia, että en keksi mitään muuta yksittäistä merkittävämpää asiaa. Jos pitäis päättää venyttelyn, hieronnan, foam rollauksen tms. ja TRE väliltä vain yksi asia mitä sais tehdä niin henk. koht. valitsisin ehdottomasti TRE.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Slatan
25.03.2018, 12.31
Onko kenelläkään ollut välilevyongelmaa kaularangassa? Minulla nimittäin on nyt kaksi viikkoa ollut jonkinlaista säteilykipua vasempaan lapaan ja olkapäähän, myös etusormi puutuu ja sirkkuilee. Kaikenlainen seisaallaan olo tuntuu olevan pahasta ja aiheuttaa em. ongelmia. Niska ei ole varsinaisesti kipeä, mutta jotain epämääräistä tuntemusta siellä on (jäykkä?)? Saan esim. kivut esille ja sirkkuilemisen etusormeen pelkästään pään taivuttamisella eteenpäin. Samoin käden ääriliikkeet on myrkkyä (kun hermo joutuu venytykseen). Makaaminen tai tuettuna istuminen helpottaa oireita. Itse olen diagnosoinut että tämä johtuisi kaularangan välilevyn pullistumasta. Ensi viikolle varattu fysiatrille aika. Ihmetyttää vaan, mistä tämä nyt tuli? Niskassa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja nyt tällainen. Tosin ikää jo 43 vuotta. Sen mitä asiasta olen lukenut niin vähintään kolme kuukautta menee ennen kuin pystyy urheilla, joillakin paljon pitempään ja jää loppuelämän vaivaksi? Pyörällä jo ajoasento laukaisee oireet heti, eikä se onnistu. Kuntopyöräily sujuu joten kuten, kun nostaa ohjaustangon todella ylös. Tosin en tiedä onko silläkään ajaminen järkevää vielä tässä vaiheessa? Kävelemäänkään ei pysty kuin parisataa metriä... Ikävintä on että nämä oireet tuntuu koko ajan pahenevan. Pelkään jo sitä hetkeä että en saa kipua helpottamaan ja se muuttuu jatkuvaksi. Ajan sekä maastossa että maantiefillarilla ja saapa nähdä milloin se harrastus jatkuu. V-käyrä on aika tapissa!

Pitää tietty kuunnella ensin fysiatrin mielipide ja varmaan yrittää päästä magneettikuviin. Sitten täytyy alkaa etsimään hyvää osteopaattia, kiroproktikkoa tai fysioterapeuttia... Onko suositella ketään Treen alueelta?

mpk
25.03.2018, 13.28
Hae lääkäriltä lähete magneettikuvaukseen. Mulla oli samankaltaisia oireita viime kesänä, tosin jonkin verran lievempänä. Syynä murtunut nikama rangassa, ja hermokanavaan työntynyt luunsiru. Muut oireet ovat vähitellen lieventyneet, mutta etusormen tunto ei ole palautunut ennalleen. Tällä kertaa ei vielä lähdetty selkää puukottamaan, leikkaus olisi ollut kohtalaisen suuri ja vaativa operaatio.

MakeK
30.03.2018, 23.24
Onko kenelläkään ollut välilevyongelmaa kaularangassa? Minulla nimittäin on nyt kaksi viikkoa ollut jonkinlaista säteilykipua vasempaan lapaan ja olkapäähän, myös etusormi puutuu ja sirkkuilee. Kaikenlainen seisaallaan olo tuntuu olevan pahasta ja aiheuttaa em. ongelmia. Niska ei ole varsinaisesti kipeä, mutta jotain epämääräistä tuntemusta siellä on (jäykkä?)? Saan esim. kivut esille ja sirkkuilemisen etusormeen pelkästään pään taivuttamisella eteenpäin. Samoin käden ääriliikkeet on myrkkyä (kun hermo joutuu venytykseen). Makaaminen tai tuettuna istuminen helpottaa oireita. Itse olen diagnosoinut että tämä johtuisi kaularangan välilevyn pullistumasta. Ensi viikolle varattu fysiatrille aika. Ihmetyttää vaan, mistä tämä nyt tuli? Niskassa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja nyt tällainen. Tosin ikää jo 43 vuotta. Sen mitä asiasta olen lukenut niin vähintään kolme kuukautta menee ennen kuin pystyy urheilla, joillakin paljon pitempään ja jää loppuelämän vaivaksi? Pyörällä jo ajoasento laukaisee oireet heti, eikä se onnistu. Kuntopyöräily sujuu joten kuten, kun nostaa ohjaustangon todella ylös. Tosin en tiedä onko silläkään ajaminen järkevää vielä tässä vaiheessa? Kävelemäänkään ei pysty kuin parisataa metriä... Ikävintä on että nämä oireet tuntuu koko ajan pahenevan. Pelkään jo sitä hetkeä että en saa kipua helpottamaan ja se muuttuu jatkuvaksi. Ajan sekä maastossa että maantiefillarilla ja saapa nähdä milloin se harrastus jatkuu. V-käyrä on aika tapissa!

Pitää tietty kuunnella ensin fysiatrin mielipide ja varmaan yrittää päästä magneettikuviin. Sitten täytyy alkaa etsimään hyvää osteopaattia, kiroproktikkoa tai fysioterapeuttia... Onko suositella ketään Treen alueelta?

Moro!

Tässä mun tarina kokonaisuudessaan alkuvuodelta.

Mulle iski tammikuun alkupuolella kaularangan 7. nikamavälin pullistuma, joka aiheutti C6-C7 hermoratasairauden. Ikää 46 ja aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia kaula= tai selkärangassa. Oireet täsmää 100% sun kuvaukseen.
Homma meni niin, että joulukuussa käytiin ajaa työporukalla sähkömikroautoilla, jolla tuli pamautettua ihan huolella täydestä vauhdista kylki edellä laitaan. Vasen kylki otti osumaa ja pääkin retkahti ikävästi. Sillä hetkellä en kuitenkaan tuntenut mitään ongelmia kaulassa/niskassa, vaan ainoastaan kylki meni todella kipeäksi. Vajaa kolme viikkoa meni ihan ok, liikuin normaalisti vaikka kylki hiukan rajoitti menoa. Tammikuun alkupuolella nousi verenpaineet aivan tappiin ja hartiat veti todella jumiin. Kävin lääkärissä, fysioterapeutilla ja hieronnassa. Kaikki totesi että hartioissa on lihaspohjainen hermopinne, joka vaatii jumppaa ja kevyttä liikuntaa. Ja minähän sitten jumppasin ja liikuin, mikä tuntuikin todella hyvältä ja 4-5pvän kuluttua alkoi ongelmat häviämään. Mutta sit seuraava maanantai aamu hartiajumppaa tehdessä iski tikarin vasempaan olkapäähän. Kipu oli helvetillinen ja tipahdin saman tien sänkyyn. 1g Panacodilla pääsin ylös sängystä joskus puolenpäivän jälkeen. Samana päivänä sattui olemaan fysioterapeutin aika jossa hän totesi, ettei odottanut miestä joka tulee kaksinkerroin pää kainalossa hoitoon. Hän lähetti mut suoraan työterveyslääkärille joka sattui (onneksi) olemaan myös fysiatri. Hän teki perustestit (ja teki heti oikean alustavan diagnoosin) ja teki lähetteen magneettiin, josta selvisi ”ihan selvä pullistuma”. Isoimmat oireet oli kova kipu vasemmassa olkapäässä ja käsivarressa, etu- ja keskisormen puutuminen sekä ojentajan hermotus (voimat lähes nolla). Itse niska ei ollut kipeä, ainoastaan jäykkä. Sohvalta nouseminen, auton oven avaaminen vasenta kättä käyttäen oli haastavaa. Pariin ekaan viikkoon en pystynyt ajamaan autoa ja autossa istuminenkin oli todella tuskaa. Nukkumaan pystyi tasan yhdessä asennossa selällään ja pää vinossa.
Olin saikulla lähes 5vkoa. Eka viikko meni 24/7 Panacodin voimalla. Sit seuraavat 1,5vkoa pystyi menemään päivät Buranalla ja Panadolilla ja yöt Panacodilla max annostuksella. Toisella viikolla yritin käydä töissäkin (75% palaverissa istumista ja loput koneella), mut homma alkoi mennä huonompaan suuntaan.
Parasta lääkettä lepo ja kevyt liikunta. Hiukan yllättäen pystyin ajamaan jo toisella viikolla trainerilla lyhyitä 30-45min sessioita... alkuun käsittä lähes koko ajan, mutta pikku hiljaa pysty ajamaan jo normaalisti. Päättelin, että ajaessa tulee pientä liikettä kroppaan ja aineenvaihdunta tehostuu. Ajosessioiden jälkeen oli jopa parempi olo... tosin ei aina. Neljän viikon jälkeen uskaltauduin jo hiihtämään jääladuille (lääkärin luvalla). Vasen käsivarsi oli kaventunut 3cm ojentajasta, mikä tuntui hiihdossa. Neljän viikon jälkeen aloitin myös OMT fysioterapian. Haettiin hyvin pieniä ”mitättömän” tuntuisia lihas- ja hermoharjoituksia, jotka oli lopulta aivan loistavia. Tein näitä aktiivisesti joka päivä pariin otteeseen. Fysiatri sai pienellä hermoratamanipulaatiolla pään kääntymään normaalisti, mikä tuntui sillä hetkellä uskomattomalta.
8 viikon kuluttua sain lääkäriltä semiterveen paperit. Voimatasojen palautuminen vie aikansa ja voi olla ettei palaa koskaan samalle tasolle. Mutta tärkeintä on että kivut on poissa ja tunto on palautunut. Nyt on menossa kuntoutumisen kolmas vaihe, uudellen muodostuminen (eli, välilevy palautuu sen minkä voi) Käytännössä pystyn jo toimimaan normaalisti, mutta toki pitää varoa maksimivoiman käyttöä. Hiihtolomalla tuli jo hiihdettyä Ylläksellä muutama pitkä lenkki tuntureissa. Huhtikuun puolivälissä olen lähdössä jo Mallorcalle ajamaan. Helmikuun puolivälissä olin jo perumassa hiihtoloma ja pyöräreissua, mutta onneksi asiat lähti rullaamaan nopeasti parempaan suuntaan.
Nyt maaliskuussa niska oireili muutaman yönä (joskin hiukan eri puolelta). Tuntui että tyyny ei tue tarpeeksi päätä. Kävin heräteostoksena ostamassa Tempur-tyynyn ja se on ollut aivan loistava. Niskajäykkyyydet hävisi saman tien.
Fysiatri kertoi jälkikäteen, että kahden-kolmen viikon kuluttua oli ollut lähellä laittaa mut kirurgille, mut antoi vielä mahdollisuuden toipumiselle ilman leikkausta. Ja onneksi malttoi.
Mitä tulee tuohon pullistuman syntymekanismiin, on todennäköistä että tuossa mikroautotällissä tuli alkusysäys pullistumalle. Mutta se voi kuulemma tulla yhtä hyvin aivan mitättömästä liikkeestä, esim. kynän nosto lattialta (fysiatrit käytti tätä esimerkkinä). Ja yhtenä syynä on varmasti alkanut rappeutuminen.

Tsmppiä sulle kuntoutukseen ja toivotaan ettei tarvisisi leikata. Kannattaa varmasti käydä fysiatrilla ja magneetissa. OMT fysioterapiaa suosittelen myös.
Noin 80-90% korjaa itse itsensä ja 10-20% vaatii leikkauksen. On nähtävästi rutiinileikkaus, mutta niissäkin on aina riskinsä.

Terveisin, Make

www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi

Jenkka
31.03.2018, 20.27
Viime viikolla saatiin uutta laajaa tutkimustulosta siitä, kuinka enemmät puolet leikkauksista on turhia. Kokemuksestani voin sanoa, että aina ei tarvitse leikata. Ensimmäisen kerran olin kuukauden kävelemättä 19 vuotiaana. Ihan just on mennyt 32 vuotta tuosta ilman leikkausta ja selkä totaalinivelrikkoineen on ihan loppu. Tällä selällä on kuitenkin vedetty vielä 45 vuotiaaksi kamppailulajeja. Judo alkoi 6 vuotiaana ja siellä se selkä meni ehkä kasvuiässä. Olen kärsinyt tästä vuosikymmeniä, mutta ainakin kipukynnys on kasvanut ja uskomattominta on tuo, ettei ole jäykistetty.

Jneed
06.04.2018, 14.33
Kylläpäs se tämä vaiva tuli minullekin entistä pahempana. Historiaa... Muutama vuosi sitten loukkasin selän raksahommissa ja finalisoin sen SyöteMTB:n 120km:llä jäykän sinkulan ratissa. Tuolloin löi oikean jalan yläpäästä voimat pois. Keskeytin kaiken varalta 60km kohilla ja marssin maanantaina työterveyteen, josta ei kiireinen lähete magneettiin. Kuvattiin viiveellä ja todettiin että 4-5 nikamien välissä on ollut pullistuma, jonka jo lähes poissa. Ajotaukoa pyörän selästä oli ehkä kokonaiset 2 viikkoa. Jatkoin harrastusta ilman kipuja.

Nyt vuoden vaihteessa alkoi vasen jalka kipuilla jännästi takareidestä. Annoin sille lisää kaasua pyörän selässä, ladulla ja juoksemalla. Tehot oli tallessa, mutta särky & jomotus reidessä oli aina seuraavana päivänä kahta kauhiampi. Ajattelin että noh, lihasjumia se vaan on. Meni kuukausi, meni kaks, kolmaskin - homma paheni koko ajan. Varasin ajan työterveyteen, jossa lekuri totes että joo, takareidet ja pohkeet jumissa, mene poika fysioterapiaan. Fyssäri moukaroi pohkeita ja reisiä tunnin ja määräsi pohkeen venytysliikkeitä. Ei saakeli, nyt se vasta kipeäksi heitti jalan. Lähettiin perheen kanssa Rukalle, jossa en enää kyennyt tekemään mitään. Makasin mökin lattialla 4pv, söin buranaa ja googlasin. Yhtenä iltana sain hyvää vertaistukea pariltakin välilevyongelmaiselta ja asian tola alkoi jo selvitä. Jos pohkeeseen ja nilkkaan saakka kipuilee, niin on pikkasen vakavampi paikka. Soitto aamulla työterveyteen, jonne sitten ajettiin Rukalta suoraan. Reseptillä 800:sta buranaa ja panacodia, tutkimukset (refleksit, liikeradat) ja taas lähete magneettiin. Joudutin tutkimusta maksamalla kuvauksen itse ja sain ajan samalle illalle. Kuvat otettiin ja painelin kotiin, jossa särkylääkkeiden voimin nukkumaan. 3h unien jälkeen heräsin aivan järkyttäviin kipuihin. Toinen jalka oli lähes tunnoton, en voinut liikkua lainkaan eikä vasemmalle jalalle löytynyt kivutonta asentoa. Puristin nyrkkiä, hikoilin ja vapisin. Vaimo heräs huutoihin ja pyysin häntä soittamaan ambulanssin. Lanssilla sitten sairaalaan, jossa kipupiikkiä lihakseen, relaksanttipiikiä, jotain morfiini tms. nappeja ja 8h kuluttua kipu alkoi vihdoin hellittää. Nousin jalkeille ja lääkärin juttusille. Tutkittiin refleksit taas ja todettiin että vaimeaa on vasemmalla. Tuloksena aika laiha lohtu: mckenzietä ja fysioterapiaa, triptyliä, sirdaludia ja päivä saikkua. Kitooos! Olin että on tämä jumalauta hommaa!
Noh, seuraavan päivänä työterveyslekuri soitti magneetin tulokset, S1-L5 välissä kookas pullistuma, joka painaa hermoa. Muuta varsinaista ongelmaa ei löydetty. Ei edes kulumaa vaikka tämmöselle päälle nelikymppiselle nekin kuulemma on tavanomaisia. Kuvassa oli vain jäljet edellisestä pullistumasta l4-l5 välissä - jossa oli madaltumaa. Lihakset hyvässä kunnossa jne. Diagnoosi oli, että ei leikata kiireesti ainakaan vaan pyydetään vielä neurokirurgin lausunto. Odotin muutaman päivän ja pääsin kyseiseen konsultaatioon. Taas tutkittiin ja kirurgi totes, että ei aleta leikkaamaan tässä vaiheessa vaan ensin fysioterapiaa mckenzien menetelmällä ja mietitään sitten uudestaan ellei ala parantua.
Nyt töissä viikon olleena tuo saattoi olla ihan järkevä ratkaisu, tässä vaiheessa. Selän kanssa pystyy elämään kun sen huomioi ja liikkuu kivun rajoissa. Pyörällä en ole tohtinut vielä isoa mutkaa ajaa ja se tuntuu tällä hetkellä todella kaukaiselta haaveelta. Jotenkin erittäin matala ajoasento jo ajatuksena tekee pahaa tällä hetkellä. Saa nähdä mitä tästä tulee, toivottavasti vielä fillarilla pystyy joku päivä ajamaan. Tuo Triptyl lääke lienee aivan osuva tähän ketutukseen kun ns. seisovilta jaloilta loppuu ajaminen.

edit. Niin se syy tähän pullistumaan? En totisesti tiedä. Yksi, hieman väärällä ajoasennolla oleva pyörä on ollut vuoden alkupuolella päivittäisessä käytössä. Istumatyötä teen ja tähän saakka ei ole ollut säädettävää pöytää. Nyt on. Työ on lähinnä VAG-konsernin autoissa istumista ja pitkin maakuntia ajamista ja sitten taas työpisteellä koneen hakkaamista. Mitään tälliä en ole saanut selkään vai muuta selkeää syytä en keksi.

Wilgios
07.04.2018, 14.38
No ei ole mukavan kuuloinen tarina sinullakaan. Mulla on sukulaismiehellä ollut yhtä pahana kuin sinulla, ja parani ilman leikkausta. Pitkään siihen tosin meni.

Oma pullistumani oli sama kuin sulla, että selkeää syytä sen pullistuman syntymiseen en ole pystynyt osoittamaan.

Jyri K
07.04.2018, 16.16
Minulla oli niin lievä pullistuma, että sitä ei leikattu. Noin 10 vuotta meni, etten pystynyt polkemaan ollenkaan. Nyt kolmatta vuotta taas pystyn kun en edes yritä millään kisasetupilla. Suht pysty ajoasento, niin homma skulaa pitkästä aikaa.

Vieläkin siellä nikamaväli sen verran kasassa/ahdas, että taukoja tulee ajamiseen, mutta venyttelyllä yleensä pysyy siinä kunnossa, että pärjää.

tinke77
07.04.2018, 20.06
Mulla välilevy ongelmaa ollut 7 vuotta lannerangassa ja jalkaterään asti ulottuvaa ajoittain kovaa särkyä. Nyt sain lähetteen fyssarille taas ja siellä aloitettiin faskiakäsittely. Muutaman kerran käynyt ja tuntuu todella hyvältä ja toimivalta. Ei oo seitsemään vuoteen ollut selkä näin hyvässä kunnossa.

Velogi
08.04.2018, 08.31
Itsellä kanssa kaksi alinta välilevyä rikki. Liikunnalla ja tarvittaessa selkäkipillä saan oireet pysymään nykyään poissa. Viimeksi selkä hermostui kun ajoin jäykkäperä maasturilla jäisissä metsäkoneen jäljissä liian kovilla rengaspaineilla. Mutta yleensä pyöräily sopii mun selälle kunhan pidemällä maantielenkillä välillä malttaa oikoa. Koko tarina vanhalla videolla: https://www.youtube.com/watch?v=lNGqAFev5tA&t=0s&index=7&list=PLsDJucv3JYFW5j_sJRn3hFslNYiDEUZ53

marco1
08.04.2018, 09.07
Välilevyvaivat on aivan naurettavia ongelmia, puhumattakaan niiden magneettikuvauksesta.

Naurettavia siksi että tulevat aivan kummallisissa tilanteissa, selkä saattaa kestää jalkakyykyssä niin isoja painoja kuin jalat jaksaa nostaa mutta saattaa sitten nitkahtaa jotain keittiökaapin ylähyllyltä kurotellessa tai jossain vastaavassa tilanteessa.

Magneettikuvien ottoa vältellään vaikka kuvan hinta on kai nykyään suhteellisen pieni, yksi selitys on että kaikilla on siellä iän tuomia kulumia joita helppo tulkita väärin. Kuulostaisi minusta siltä että niitä ei osata lukea (edes sitä erikoislääkärin konsultaatiota) eikä myöskään selittää oikein. Itse sain kuvat CD:llä mukaan ja eka henkilö joka näytti kuvista ongelmakohdan ja selitti sen oli fysioterapeutti.

Jyri K
08.04.2018, 11.52
Itsellä kanssa kaksi alinta välilevyä rikki. Liikunnalla ja tarvittaessa selkäkipillä saan oireet pysymään nykyään poissa. Viimeksi selkä hermostui kun ajoin jäykkäperä maasturilla jäisissä metsäkoneen jäljissä liian kovilla rengaspaineilla. Mutta yleensä pyöräily sopii mun selälle kunhan pidemällä maantielenkillä välillä malttaa oikoa. Koko tarina vanhalla videolla: https://www.youtube.com/watch?v=lNGqAFev5tA&t=0s&index=7&list=PLsDJucv3JYFW5j_sJRn3hFslNYiDEUZ53

Selkäkippi itselläkin. Sitä kannattaa köyttää kyllä päivittäin vaikka ei olisi akuuttia kipuakaan. Pidempään pysyy poissa.

Jyri

Jneed
09.04.2018, 11.24
Minä sain ajan magneettiin samalle illalle kun lupasin maksaa itse, eikä odoteltu työnantajan sitoumusta sun muuta höpöä. Jälkeenpäin kyselin että olisiko t-antaja maksanut, ei olisi. Hinta oli kuitenkin vaan 280e eli ei se enää hinnankiroissa ole, jotta sen takia kannattaisi ihmetellä ja odotella. Toki oireet jo viittasi samaan väliin, minkä kuva vahvisti. Samalla tuli selvyyttä selän kuntoon muutoinkin.

Juide
09.04.2018, 13.11

Minulla on ollut (ja on edelleenkin, ei se varsinainen syy mihinkään häviä) kaularangassa 4-5 välillä pullistuma. Magneettikuvissa todettiin tuo syy ja oireet oli juuri samanlaiset. Ensimmäiset oireet tuli, olikohan 2014 Saariselkä Stages mtb-etappikisan jälkeen, kun kotimatka tapahtui vielä ahtaassa pakettiautossa, missä en saanut päätä riittävän taakse istuessa. Seuraavana päivänä sitten aikamoiset kivut ja säteili vasempaan käteen aikalailla. Kuukausi Panacodia ja fysioterapiaa, ja alkoi taas elämä hymyillä. Myöhemminkin on tullut satunnaisia "piikkejä" mutta oireet ovat helpottaneet muutamissa päivissä.

Jatkuvalla fysioterapialla ja erilaisten kotona tehtävien kuminauhaharjoitteiden avulla on saatu homma sillä tavalla kuntoon, että oireet eivät haittaa elämää. Itse pullistumahan ei rangasta varsinaisesti koskaan poistu, mutta oireita voi merkittävästi helpottaa omilla toimenpiteillä. Niskani on koko ajan vähän jäykkä ja tiettyihin asentoihin pään taivuttaminen sattu jonkin verran, mutta kaikki normaalielämä ja pyöräily onnistuu. Esimerkiksi auton pääntuen paikka eteen-taakse suunnassa täytyy minulla olla tosi tarkka, jotta niska ei kipeydy. Minun tarvitsee saada pää melko taakse, jotta voin istua autossa pitemmän ajan.

Kovin etukenoinen pyöräilyasento ei ainakaan auta asiaa pitemmällä tähtäimellä. Varsinkin aika-ajoasento on niskalle äärimmäisen kova. Itse koin helpottavaksi asiaksi, kun hankin sellaisia ajolaseja joissa ei ole yläkehystä (esim Oakley Evzero). Niitten kanssa saan pään niskan kannalta luonnollisempaan asentoon (naama alaviistoon), eikä lasien yläkehys tule näkökenttään.

EvilOne
10.04.2018, 07.10
Täällä myös yksi selkävaivainen. Reilu kaksi vuotta ekasta huonossa asennossa nostosta töissä ja joogalla, jumpalla, levolla, milloin milläkin pysynyt jotenkin kunnossa. Magneettikuvaus kiinnostaisi käydä otattamassa että tietäisi missä mennään. Hinnoissa melkoisia eroja; jossain noin 250€ ja toisaalla lähes 800€. Kuuleman mukaan tarkkuuksissa eroja, tiedä sitten. Edellisen kerran napsahti viime joulukuussa, oma urheilijavakuutus ei kata osteopaatin tai fyssarin tutkimus-/hoitokuluja joten nyt mennään sitten kunnallisen kautta alkaen torstaina fyssarilta.

Pyöräilyyn ei vielä ole vaikuttanut, itsellä aina ollut suht pysty ajoasento.

TERU
10.04.2018, 10.28
Täällä kans selän vaivoja joitakin kymmeniä vuosia, lopulta leikkaus pian kolme vuotta sitten. Kävelykyky tuli takaisin, muutoinkin parani paljon, mutta tuollainen lievä etukumara, imurointiasento, vetää ristiselän tienoon maitohapoille. Sen sijaan matala, simpanssiasento, pyörän selässä, hiihto, luistelu tai mikä tahansa sujuu taas. Rustottunut välilevynpullistuma pois, poraa ja purijaa ei sentään rälläkkä käyttivät hermopiuhan vapauttamiseen. Oulussa yliopistollinen hoiti, kun annoin luvan siihen, jos heiltä tulee suositus leikkaukseen, minulta ensin kysyivät kirkassilmäisesti, että leikataanko, kun katseltiin ruudulta jotain epämääräisen näköistä tummaa kuvaa. Mangneettikuva ruudulla näytti campan vaihteistolta, josta en ymmärrä mitään. Pitivät sitten joukolla kokousta ja suosittelivat operaatiota. Oma luottamus säilyi yhteiskunnan ylläpitämään sairaanhoitoon, yliopistolliset sairaalat ovat luotettavia eivätkä hosu. Päivälleen puoli vuotta päätöksestä leikkaukseen!

Jatketaanpa vielä eräällä pienellä seikalla juttua, kun tuli mieleen, ihan myönteistä tuo huolellinen valmistautuminen. Eräs tuttavani joka tiesi tulevasta leikkauksesta kehoitti kiirehtimään kun kuuli homman viipyvän, sanoin hänelle etten kiirehdi, panevat vielä jonkun poropeukalon hommiin. Leikkaus onnistuikin täydellisesti ja sain jo sairaalassa kuulla saman lääkärin leikkaavan myös Kärppäläisten selkävammoja! Ensi kerran tapasin leikkaavan lääkärin vasta kahden kuukauden kuluttua lopputarkastuksessa hereillä ollen.

Jenkka
12.04.2018, 09.53
Ai niin... tuon n. 250 euroa voi yrittää säästää ilmoittautumalla Vantaalle Äyritie 4 Philips Medical Systems MR Finland koekaniiniksi magneettiin. Ainakin takavuosina siellä oli ko. systeemi. Kävin aikanaan polvesta ja olkapäästä siellä ja saa oman yhden pyytämänsä kuvauskohteen sitten oli muuta testimakoilua:). Tatskoja tai rautaa kehossa / ahtaanpaikankammoa ei saa olla.

-jamo-
18.04.2018, 13.10
Ai niin... tuon n. 250 euroa voi yrittää säästää ilmoittautumalla Vantaalle Äyritie 4 Philips Medical Systems MR Finland koekaniiniksi magneettiin. Ainakin takavuosina siellä oli ko. systeemi. Kävin aikanaan polvesta ja olkapäästä siellä ja saa oman yhden pyytämänsä kuvauskohteen sitten oli muuta testimakoilua:). Tatskoja tai rautaa kehossa / ahtaanpaikankammoa ei saa olla.

Kävin tuolla muutama vuosi sitten. Ensin piti pötköttää tunti-puolitoista koneen lonksuttaessa taukoamatta kun he tekivät jotain sädehoito-ohjelmaa. Palkkioksi sitten sai valita magneettikuvan vapaavalintaisesta paikasta, eli lisää mötkötystä putkessa. Itse selkävammaisena valitsin lannerangan ja kyllähän tällainen maallikkokin selvästi näkee kuvista pullistuneen välilevyn hermoa painamassa.

Slatan
05.05.2018, 23.43
Minä kävin magneetissa noin kuukausi sitten ja sieltähän löytyi C6-7 tasolta prolapsi. Lisäksi oli juurikanavan ahtaumaa parissa välissä. Kävin myös Neurokirurgin konsultaatiossa, joka onneksi kertoi ettei ole leikkaustarvetta, mutta paraneminen voi kestää kuukausia. Oireet on kuitenkin nyt pikku hiljaa alkanut helpottamaan, mm. etusormeen on tunto palannut. Tänään ensimmäisen kerran maastopyörällä noin tunnin lenkki helpohkossa maastossa! Jospa kesä ei menisikään aivan pilalle pyöräilyn suhteen :)

Jneed
28.11.2018, 11.15
Väliaikatietoja meikäläisen välilevyongelmiin... Perimmäisiä syitä pohdittiin yhdessä lääkärin ja fysioterapeutin kanssa, koska mitään varsinaista yhtä "tälliä" selkä ei tietääkseni ole saanut. Yhdeksi ongelmaa pahentaneeksi asiaksi ainakin diagnosoitiin mm. alaselän suojaaminen talvella. Viime talvi meni ehkä vääränlaisella vaatetuksella, pakkasten keskellä ajellessa. Itse en asiaan tuolloin kiinnittänyt huomiota, mutta nyt asiaan on tullut kiinnitettyä huomiota.
Itsessään pullistuma alkoi "vetäytyä" melkoisen työn jälkeen. Rauhallinen kuntosaliharjoittelu ja selän kiertoliikkeet lopulta helpotti tilannetta kummasti. Salitreenit olikin jääny vuosikausia tekemättä kiireisen arjen keskellä. Varovaiset kierrot ehkäpä aktivoi välilevyjen aineenvaihduntaa sen verran että jo ensimmäisten salikertojen jälkeen sain piiiitkästä aikaa sormet lattiaan ja kenkien sitominenkin onnistui:) Hyvä varovainen startti siis, jota olen jatkanut. Keskivartalon lihasten vahvistaminen on tässä äärettömän tärkeää, oikeat liikkeet ja maltti. Edelleenkin treenien painot on alhaiset, mutta pääasia on että liikkuvuus on kehittynyt ja kivut ovat olleet poissa. Myös pyöräily on alkanut maistua. Täysjäykkä sinkula (jolla runttaaminen ei välttämätä tehnyt hyvää sekään) on myös vaihtunut vaihteelliseen pyörään, jolla yritän osaltaan tasapainottaa vaivan aiheuttamaa voimaeroa jaloissa. Mittausten mukaan vasemman jalan voimat olivat n.25% oikean jalan voimasta. Luultavasti selän kipeytyessä olen lukkopolkimilla ajanut salakavalasti myös painottuen oikeaan jalkaan. Salilla jalkavoimaa on nyt kompensoitu toispuoleisella treenillä painottuen vasempaan jalkaan. Vapaat painot ovat olleet paitsiossa. Liikkeitä on tehty hyvin säädettävillä ja sopivalla liikeradalla olevilla, fysioterapeutin kanssa valituilla laitteilla mm. prässi, etureisi, pohje, "gynekologilaite", selkätaitto- ja kiertovatsalihaslaite.
Tärkeää on ollut että lähtötilanteessa liikerata on juuri oikea eikä virheasentoja tule ja että painot ei ole liian suuret.
Suunta on nyt oikea ja into tekemiseen on löytynyt taas. Kontrolli oli lokakuussa ja leikkausta ei tässä vaiheessa suoriteta.

El Cheapo
19.02.2019, 19.15
Välilevyongelmainen kirjoittaa täälläkin, selkä on leikattu nyt kaksi kertaa samasta paikasta -> L4-5-nikamien välistä.
Ensimmäinen leikkaus tehtiin 2009 ja se vei kivut käytännössä välittömästi ja sairaslomaa oli silloin kuukausi.
Tuon jälkeen olikin monta ongelmatonta vuotta, joskin liikunnan määrä oli olematon ja työ istumapainotteista.
Toissa kesänä sain liikuntakärpäsen pureman ja löysin pyöräilyn ilon jälleen, maantiepyörän ostin kesää ja hyviä kelejä varten(sekä vastuksen talveksi), gravel-pyörällä ajellaan huonommilla keleillä.
Viime kesän aikana selkä oli montakin kertaa lihasjumeissa liiasta istumisesta johtuen ja liikunta laukaisi aina jumit. Painoakin putosi parikymmentä kiloa.

Nyt kuluvan vuoden tammikuun lopussa samainen välilevy ratkesi sen toisen kerran ja tuska väänsi mun kaksinkerroin eikä kävely onnistunut askeltakaan, vessaankin piti kontata vain huomatakseen että kuseminen ei onnistu ollenkaan -> piipaalla sairaalaan ja leikkaukseen.
Leikkauksesta on nyt reilu kaksi viikkoa ja toipuminen on ollut ylä- ja alamäkeä.
Kivut jäivät muutaman ensimmäisen päivän osalta leikkauspöydälle ja lisäsinkin varoen liikuntaa pikkuhiljaa kunnes viime viikolla tunsin yöllä selässä kovan vihlaisun ja homma palasi lähes lähtöpisteeseen sillä erotuksella että vessahommat onnistuvat normaalisti eikä kipuun tarvitse ihan opiaattitason lääkitystä.
Parin viime päivän aikana tilanne on parantunut, sairaalan fyssarin ohjeistamasta venyttelystä ollut jeesiä ja tänään uskaltauduin jo fillarin selkään vastuksen kanssa polkemaan ihan pienillä tehoilla, tuntuu siltä että tuosta olisi jopa ihan jeesiä.
Aaltoilevaa hermosärkyä on vielä oikeassa kannikassa sekä takareidessä ja pohkeessa ja oikean jalan oikea reuna sekä kantapää ovat vaihtelevasti heikommalla tunnolla.
Uskaltaako tuolla fillarilla polkemista jatkaa vai voiko tilanne olla klassinen, "liian paljon, liian nopeasti"?

Slatan
19.02.2019, 21.46
Jos se tuntuu hyvältä, jatka polkemista. Kuuntele kehoasi, äläkä tee mitään mikä pahentaa tai aiheuttaa kipua. Tunto palailee pikku hiljaa ja voi mennä kuukausiakin. Tsemiä!

Wilgios
20.02.2019, 21.39
Kokeile pystympää ajoasentoa? Mulla hoidon alussa ei ollut mahiksia ajaa maantiepyörällä. (Ei ole leikattu, oli laakea pullistuma muistaakseni nelos vitos välissä)

El Cheapo
24.02.2019, 11.03
Olen nyt muutaman kerran tuolla autotallissa polkenut hissuksiin pienillä tehoilla rauhallisesti ja kyllä siitä tosiaan on apua.
Hermosärkyä on toki vielä olemassa mutta se on helpottanut huomattavasti ja polkiessa oikeassa jalassa tuntuu "kylmiä aaltoja" joiden jälkeen tunto on palautunut hetkeksi täysin.
Nostin stongaa yhden spacerin verran ylemmäksi, se jeesasi ajoasennon kanssa kivasti.

Jatkan tällä tiellä.

TF_
29.07.2019, 01.07
Tällä foorumilla on sen verran kovia kokemusasiantuntijoita, että on pakko kysyä apua omaan ongelmaani. Ei mitään tietoa, onko kyse välilevyistä vai lihaksista vai ehkä jostain hermotuksesta. Oireita on ollut varmaan yli kymmenen vuotta, mutta tämä vuosi on ollut kaikista pahin. Pystyisikö joku vinkkaamaan, mistä lähtisin hakemaan apua? Oirekuvaus on tällainen: Noin 4-8 kertaa vuodessa tulee noin 0,1 sekunnin mittaisia halvauksenomaisia iskuja alaselkään ehkä 5 kertaa päivässä. Iskut ilmenevät aina samanlaisissa tilanteissa. Varmin keino saada tällainen isku on talvella siirtymisessä sisäpyöräilyn jälkeen autotallista sisälle asuntoon. Oire siis korostuu trainerilla ajon jälkeen verrattuna maantiellä ajoon. Isku tiputtaa minut kivusta polvilleen ja tulee yleensä sen jälkeen, kun asento on muuttunut. Oireilu on kivuliasta ja myös arkea haittaavaa. Selkää ei särje jatkuvasti. Oire ei esiinny ikinä esim. pyöräilyn aikana, vaan asennon muutumisen jälkeen. Toinen todennäköinen tapaus saada isku on nostaa jompaakumpaa kättä aamulla vähän heräämisen jälkeen. Esimerkiksi paitaa pukiessa tulee silloin tällöin tämä. Kyseiset tapaukset liittyvät toisiinsa ja tälle foorumille sen takia, että pystyn nostamaan kättä ilman oireita, jos ei ole pyöräilyä laisinkaan takana. Toki myös kuntosaliharjoittelu on laukaissut saman oireen ja erityisesti jalkakyykky.

Minulla on myös vertailudataa maantiepuolelta ns. endurance pyörästä ja kilpageometrian omaavasta pyörästä. Vuorotellen niillä ajaneena voin todeta, että matalampi ajoasento lisää todennäköisyyttä seuraavien päivien selkäoireille. Nyt olisi tietysti helppoa neuvoa kummalla pyörällä pitäisi ajaa, mutta ehkä joku voisi keksiä vielä ratkaisevamman neuvon. Tutut fysioterapeutit sanoo, että mene magneettiin, mutta ennen sitä heitän toiveeni tänne, jos jollain olisi sattunut olemaan samaa.

Eeteeku
29.07.2019, 18.54
^ Hieman villi arvaus ( tosin ei täältä palstalta mitään muuta saa) lonkankoukistajat vetää jumiin ja sinulla on ahtaat hermokanavat lannerangassa.
Eli lonkankoukistajille venytystä ja jumppaa säännöllisesti. Myös muu venyttely ja vahvistaminen lantion alueen lihaksille on syytä ottaa ohjelmaan.

TF_
29.07.2019, 20.47
Kiitos Eeteeku! Jotain jumia tai heikkoutta olen itsekin arvellut, koska harrastuksiin kuuluu toimistotyö, mutta ei venyttely. Hetken luin lonkankoukistajasta ja on kyllä varsin mahdollista, että siitä olisi kyse. Eli siinä tapauksessa sori off-topicista.

Uskoisin, että jumpan ja venyttelyn suosittaminen tällä foorumilla on riittävä auktoriteetti, että otan sen myös ohjelmaan. Koitan pari kuukautta onko vaikutuksia ja sitten hakeudun ammattilaisen vastaanotolle. Onko se sitten kiropraktikko, fysioterapeutti vai lekuri. Se pitää vielä miettiä.

pepper
11.08.2019, 12.51
Nyt yli 20v sitten diagnosoitu joku välilevyn rappeuma tauti jolloin reilu pari kymppisenä löytyi kolme pullistumaa kerralla.
Viime selkäkuvissa vuosia sitten oli välilevyistä hävinnyt jo yli puolet.
Oikeastaan nyt on ruvennut isommin häiretsemään tietyt asennot.
Esimerkiksi maastopyörällä ei pysty ajamaan edes tiellä kun rupeaa selkä oireileen jo puolen tunnin ajossa...
Eilen siivoilin tallia ja otin kohta 3v seisseen maantiepyörän ja ajattelin että jos varovasti kokeilisi.
Jumalauta ei mitään ongelmaa missään ja pitkästä aikaa sai päästää "sykkeet tappiin" 😀
Ilmeisesti ajoasento siirtää riittävästi painetta ruodolta käsille.
Eli nyt vinkkiä maasturin ajo asennon viilaamiseen, mistä lähteä liikkeelle jotta saisi painetta pois ruodolta ja ajo ei muuttuisi ihan kököksi?

Juha Lehtinen
11.08.2019, 13.42
Itsellänikin on alimmissa välilevyissä liukumaa ja ilmeisesti tuo aiheuttaa sen että ulkona kun ajelee niin jonkin ajan kuluttua alkaa alaselkä vasemmalta puolelta puutumaan ja huomaa hyvin miten tehot hiipuu polkemisesta. En tiedä aiheuttaako tien epätasaisuudet/tärinät ärtymystä vai mikä kun samalla fillarilla sisätreenit onnistuu kuitenkin ilman selän väsymistä. Nukkuessa alkaa taas vastakkainen puoli ärtymään. Pyöräilyn pitäisi sopia selälle mutta tälle ulkopyöräily on tuottanut ongelmia, toki onnistuu kun muistaa pitää venyttely/oikomis taukoja. Kotijumppaa koitetaan aktiivisesti tehdä.

kp63
11.08.2019, 15.57
jätä mtb ja jatka roadilla ja mitä ilmeisemmin sun selälle mahdollisimman vaaka-asento on hyvä, alaote tai tervetuloa tempoilee

paaton
11.08.2019, 16.03
No tuotahan minä olen toitottanut jo vuosia. Rinta stemmiin kiinni ja roadilla ajoa vaan. Sen rennompaa asentoa ei pyörällä voi saada.

pepper
11.08.2019, 17.16
jätä mtb ja jatka roadilla ja mitä ilmeisemmin sun selälle mahdollisimman vaaka-asento on hyvä, alaote tai tervetuloa tempoilee

Nimenomaan tuo alaote tuntui hyvältä ja sillä ajoinkin käytännössä koko lenkin.
Tarviikohan jalostaa toi mtb droppitangolle 😂

TERU
12.08.2019, 06.37
No tuotahan minä olen toitottanut jo vuosia. Rinta stemmiin kiinni ja roadilla ajoa vaan. Sen rennompaa asentoa ei pyörällä voi saada.
Senmitä nähnyt vanhoja, ehkä jo selkävaivaisia, niin kumarassa - maantiepyöräasenossa kävelevät. Ennen oman selän leikkausta kävelin itsekin kumarassa ajoittain, parhaiten ajokin sujui noin, kahvillakin kerran jouduin toten kävelemään, nuorehko myyjä kysyi selkävaivoistani, kun hänen miehellään välilevyrappeuma ja kivut vetää väliin kumaraiseksi.
Mun ei olis pitäny apina-asennosta täten nousta pystyyn pyörättömänäkään.🙂

Juha Lehtinen
23.08.2019, 08.49
Eilen kävin vaivojeni takia lannerangan Magneettikuvauksessa ja paljon sieltä löytyi epäkohtia. Ei ihme että paikkoja motkottaa. Maanataina juttelemaan lääkärin kanssa jatkotoimenpiteistä. Parissa paikkaa lievää hohkaluun ödeemaa ja muita epäkohtia löytyi.

Juha Lehtinen
26.08.2019, 14.21
Väilevynpullistuma L4-5 välissä tällä. Pyöräilyä voin trainerilla tehdä joka ei väsytä selkää kun taas ulkona tärinät provosoi vaivaa. Pullistuma on vielä niin että tykkää ärsyttää iskiashermoa kun oikein ottaa jostain nokkiinsa.

Wilgios
26.08.2019, 20.38
Väilevynpullistuma L4-5 välissä tällä. Pyöräilyä voin trainerilla tehdä joka ei väsytä selkää kun taas ulkona tärinät provosoi vaivaa. Pullistuma on vielä niin että tykkää ärsyttää iskiashermoa kun oikein ottaa jostain nokkiinsa.Lue ketjusta viesti nro 50... Nyt toipunut oikeastaan täysin itse tuosta eli aikaa ja kuntoutusta vaatii. Toki vaivat voi olla erilaista. Eka kesä oli vaikea, seuraava helpompi... Maantiepyörällä en itse enää aja.

Vatsa ja selkälihasten vahvistaminen ja ylläpito tärkeetä. Jos mahdollista niin älä tee mitään mikä tekee kipua. Toki se on vaikeaa jos on liikkuvainen...

Tsemppiä kuntoutukseen!

Juha Lehtinen
26.08.2019, 22.03
Lue ketjusta viesti nro 50... Nyt toipunut oikeastaan täysin itse tuosta eli aikaa ja kuntoutusta vaatii. Toki vaivat voi olla erilaista. Eka kesä oli vaikea, seuraava helpompi... Maantiepyörällä en itse enää aja.

Vatsa ja selkälihasten vahvistaminen ja ylläpito tärkeetä. Jos mahdollista niin älä tee mitään mikä tekee kipua. Toki se on vaikeaa jos on liikkuvainen...

Tsemppiä kuntoutukseen!
Kiitoksia vaan. Saman tyyppiseltä vaivalta vaikuttaa. Itse pystyn harjoitusvastuksella ajamaan maantiefillarilla kun ei ole tärinää ärsyttämässä selkää. Yhden verinäytteen labrassa vielä annan, kun MRI raportissa oli viitteitä selkärankareumasta. Kun saadaan kokonaiskuva tilanteesta niin pääsen pikkuhiljaa aloittamaan kuntoutuksen. Saattaa tosiaankin viedä aikaa mutta ei haittaa jos vie jos vaiva paranee kokonaan tai edes lähes kokonaan ja saan tilanteen hallintaan. En tiedä johtuuko hermosärystä vai mistä mutta samalla nousi verenpaine myös joten nyt meikäläistä tutkitaan kahden eri vaivan osalta.