PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polvilumpio + rutina - paraneeko koskaan?

oooo
29.05.2011, 22.08
Aiemmin lähtenyt polvilumpio pariin otteeseen paikaltaan, vielä 3v sitten pystyin polkemaan pitkääkin matkaa ilman että haittasi, mutta viimeiset 2v ollut varsinkin yhtä rutinaa+kipua pyöräillessä & turvotusta + kipua pyöräilyn jälkeen. (Koskee kaikkea polven taivutusta, mutta pyöräily nyt on tämän palstan aihepiiri....)

Venytyksistä + voimailuista jne huolimatta vaikuttaa homma vain pahenevan.

Kenelläkään ollut pidempään vastaavaa vaivaa? Paraneeko koskaan / millään?

Mites sitten engl pyöräilylehdissä mainostetut polvisiteet/pannat, toimivatko tähän ollenkaan ? (Ei lääkärit ole _ tähänkään _ osanneet minulle vastata...) Esimerkkinä:

http://www.activeforever.com/p-1619-cho-pat-dual-action-knee-strap.aspx

hannupulkkinen
29.05.2011, 22.33
Ei kain kovin kalliiksi tule kokeilla noita polvitukia.

E.T.
29.05.2011, 22.42
En tiedä onko apua kysyjälle, mutta Rotor Q-ring paransi mun polvet. Eipä ole ollut enää kipuja ja jopa oikean polven sisäsyrjällä ollut patti on hävinnyt. Enpä nyt uskalla toisaalta väittää että näillä on yhteyttä, mutta näin vaan on tapahtunut, että monta vuotta kestäneet kipuilut hävisivät.

snowfake
29.05.2011, 23.42
Itsellä oli vähän ehkä tuonnepäin, intissä polvet turposivat ja teki kipeää tehdä mitään rankempaa. Sen jälkeen kun on hankittu lihaksia jalkoihin ja urheiltu niin on helpottanut. Nyt juoksut ja pyöräilyt onnistuvat ihan kohtalaisen hyvin. Siltikin esim. jalat ristissä päällimmäistä jalkaa ojenneltaessa rutisee polvi jokaisella toistolla. Kai se tuossa menee, otetaan ainakin ilo irti pyöräilystä kunnes hajoaa :)

Ripa523
30.05.2011, 08.13
Aiemmin lähtenyt polvilumpio pariin otteeseen paikaltaan, vielä 3v sitten pystyin polkemaan pitkääkin matkaa ilman että haittasi, mutta viimeiset 2v ollut varsinkin yhtä rutinaa+kipua pyöräillessä & turvotusta + kipua pyöräilyn jälkeen. (Koskee kaikkea polven taivutusta, mutta pyöräily nyt on tämän palstan aihepiiri....)

Mites sitten engl pyöräilylehdissä mainostetut polvisiteet/pannat, toimivatko tähän ollenkaan ? (Ei lääkärit ole _ tähänkään _ osanneet minulle vastata...) Esimerkkinä:

Tuskin tuon pannan kokeilusta haittaa on.

Mutta kuitenkin, itse lähtisin etenemään niin, että kävisin lääkärissä... sellaisella "oikealla" lääkärillä eli urheiluasioihin perehtyneellä ortopedillä. Ja mieluimmin vielä sellaisella, joka on jonkinverran saanut "nimeä" näissä jutuissa.

Polvi ehkä vaatii magneettikuvauksen, joka on toki aika tyyris jos sen omasta kukkarosta joutuu maksamaan. Toisaalta sitten, itse olisin muutaman satasen (aika montakin) valmis maksamaan siitä, että saan varman mielipiteen
a) voiko liikuntaa jatkaa esim tuollaisen pannan avulla - vai meneekö vamma pahempaan suuntaan
b) pitääkö polvea jotenkin hoitaa tai
c) mahdollisesti operoida

Noin viis vuotta sitten minä onnistuin pannuttamaan aika kunnolla syksyn mustalla jäällä ja muutama kuukausi sen jälkeen polvi alkoi kipuilla ja turvota pyöräillessä... Kävin tuon hyvä ortopedi-magneettikuvaus systeemin läpi ja lopputulos oli, että polvessa oli vaurioita, mutta ei sellaisia, jotka tarvitsisivat operointia, tuskin edes tulevaisuudessa. Sain hyvät harjoitteluohjeet ja niiden perusteella jatkoin muutaman kuukauden ns. hammasta purren, jonka jälkeen polvi olikin ihan OK...

Ripa523
30.05.2011, 11.09

Ennen pyöräillyt aikas paljon, viimeiset 2v pitänyt vähentää melkein nollaan. Yritin hommata lukkopolkimia asiaa auttamaan, mutta meni vain huonompaan suuntaan: jalan pysyessä paikallaan on käynyt selvemmäksi se, että polkimet ovat minulle aivan liian lähekkäin. (Olen 195cm, enkä todellakaan mikään kapealanteisin). Tuottaa lukkopolkimet aivan käsittämätöntä tuskaa verrattuna avopolkimiin (ja klossien jne säädöt on jo kokeiltu laidasta laitaan).

Mikä ratkaisuksi? Levemmät kammet? Kneesavers-jatkopalat polkimiin?

https://secure.adventuresports.com/bike/scor/product/secure/knee_order2.htm

Jos kenelläkään olisi yhtään kokemusta jommasta kummasta ratkaisusta & niiden hyödyllisyydestä niin kiiitän....

Hiukan potkin tässä itseäni nilkkaan kun en tätä huomannut mainokseksi, mutta niitähän nää on....

rolle72
30.05.2011, 14.20
Mulla auttoi pyöräilyyn klossien hankkiminen, sillä ne vähentävät jalan ojentamiseen vaadittavaa voimaa, kun voi samalla koukistaa toista jalkaa.

Venytyksistä + voimailuista jne huolimatta vaikuttaa homma vain pahenevan. Millaisesta voimailusta on kyse? Itselläni on auttanut voimaharjoitteiden keventäminen jumppatasolle.

Kenelläkään ollut pidempään vastaavaa vaivaa? Paraneeko koskaan / millään?Suosittelen ortopedillä käyntiä. Kuulostaa kuitenkin ruston kulumalta joko polven kantavissa pinnoissa (säären luiden yläpää ja reisiluun alapää) tai lumpionivelessä (polvilumpion takaosa ja reisiluun etuosa). Kuluma sinänsä ei käsittääkseni korjaudu ikinä.

Itselläni on ollut vuosia samaa vaivaa, olen oppinut pärjäämään sen kanssa muokkaamalla liikuntatottumuksiani ja hakemalla oikeita suoritustekniikoita.

Mites sitten engl pyöräilylehdissä mainostetut polvisiteet/pannat, toimivatko tähän ollenkaan ? (Ei lääkärit ole _ tähänkään _ osanneet minulle vastata...)Ei mitään käsitystä.

Lopputulema: Mene ortopedille, ja tsemppiä!

M.S
30.05.2011, 14.33
Mulla on mennyt molemmat polvilumpiot paikaltaan kahdesti. Nyt viimeisin tapaus on oikea polvi sekä viime että tänä talvena. Polvi koittaa vihoitella aina välillä, ei tykkää runttaavasta ajotavasta, vaan enemmän kevyestä pyörittämisestä. Vihoittelu alkaa aina jos on pidempään ajamatta, mutta säännöllisellä ajamisella ja pyörittävällä ajotavalla pysyy kurissa. Tuossa ei kyllä ole varsinaisia rutinoita, vaan lähinnä pistävää kipua ulkosyrjällä...

Tepi
30.05.2011, 20.21

Enpä osaa noista polvipannoista sanoa mitään, mutta minulla on molemmissa polvissa sellainen rakenteellinen vika, että lumpiot ovat ns. väärässä kohdassa ja polvet ovat oireilleen juuri kuvaamallasi tavalla niin kauan kuin olen pyöräilyä harrastanut (17-vuotiaasta asti, eli nyt kahdeksas vuosi menossa).

Viime kesänä sitten kävi se pahin mahdollinen ja toinen lumpio lähti kisaa ajaessa pois paikaltaan ja repi samalla kaikki polven sisäsivun nivelsiteet rikki. Polvi leikattiin viime elokuussa, lumpio siirrettiin oikeaan kohtaan ja tehtiin uudet nivelsiteet. Operaatio oli sen verran vaikea ja iso, etten ole siitä vieläkään toipunut täysin, vaan etenkin pyöräily tuottaa vieläkin melkoista kipua. Kaikki muu urheilu (juoksu, hiihto, salitouhut jne..) sujuu lähes täysin kivuitta, mutta pyöräily ja se jatkuva koukistaminen rassaa polvea pahasti.

Eli oman kokemukseni perusteella en voi kuin sanoa, että ikävän vaivan olet saanut itsellesi ja ainakin minua hoitaneet kolme eri lääkäriä olivat sitä mieltä, ettei minun tapauksessani ollut muuta toipumismahdollisuutta kuin leikkaus ja todennäköisesti sama on edessä myös toisen polven osalta jossakin vaiheessa.

Nyt leikkauksen jälkeen olen saanut parhaan avun kinesioteippauksesta tuohon polveen ja sen kipuiluun ja teipattuna olen myös pystynyt ajamaan jopa muutaman kisankin kevään aikana. Lenkit ovat tosin jääneet todella lyhyiksi, pisimmällä taitaa olla mittaa reilut 40km ja polvi kestää ns. hyvinä päivinä noin tunnin verran ajoa kipuilematta, huonoina pitää kääntyä melkeinpä kotiovella takaisin kivun vuoksi.

Mutta toivon, että selviät ilman leikkaushoitoa tuosta vaivasta. En nimittäin toivo kellekään samanlaista itkunsekaista kuntoutusrääkkiä, kuin mitä itse olen nyt käynyt 9kk läpi...

Pyöräpummi
30.05.2011, 21.51
Huomatkaa kuinka erilaisista ongelmista on kysymys.
On niitä joissa rustot eli ne liukkaat kantavat nivelpinnat ovat vaurioituneet.
Sitten on niitä joissa rustot ovat kunnossa, mutta nivelsiteet ovat vaurioituneet, joita polvessakin on paljon.

Jos tarkkoja ollaan niin termi rustovaurio on parempi kuin kuluma. Rustovaurio tulee liian suuresta sekä/tai vääränlaisesta rasituksesta.
Rustoon tulee ravinteita tihkumalla ja ilman riittävää lepoa se ei pysy liukkaana. Heti kun pinta on liian kuiva on se altis mekaanisille vaurioille, jotka aiheuttavat arpeutumisia rustossa. Sen johdosta rusto on altis erilaisille heikentäville mekanismeille.

Rustojen sopeutuminen rasitukseen paljon hitaampaa kuin hengityksen ja veronkierron. Tästä johtuu että kovatahtoinen kaveri voi vähälläkin harjoituksella saada helpostikin rasituksen joka vaurioittaa rustopintoja.
Tämä on totta varsinkin juoksussa jossa huono tekniikka pahentaa entisestään rasitusta.

Mitä tästä opimme?

Vilhelm V
31.05.2011, 05.43
Viime kesänä sitten kävi se pahin mahdollinen ja toinen lumpio lähti kisaa ajaessa pois paikaltaan ja repi samalla kaikki polven sisäsivun nivelsiteet rikki.

Uteliaisuuttani kysyisin, että kuinka tällainen tarkkaan ottaen pääsi käymään? Joku törmäys tai vastaava?

Tepi
31.05.2011, 06.35
Uteliaisuuttani kysyisin, että kuinka tällainen tarkkaan ottaen pääsi käymään? Joku törmäys tai vastaava?

Ei siihen tarvittu edes mitään epätavallista, normaali kiihdytys putkelta mutkan jälkeen ja naps. Matkanteko loppui kuin seinään.

Teemu Kalvas
01.06.2011, 18.19

Minulla oli aikanaan polvilumpion yritystä tulla urastaan pois, johtuen ilmeisesti vähän toispuoleisesta nelipäisen reisilihaksen voimantuotosta. Fysioterapeutti asiaa pohti enemmänkin ja suunnitteli ohjelman, jota orjallisesti noudattamalla parissa vuodessa tilanne korjaantui täysin.

Jos vaiva on pieni, ortopedit ja fysioterapeutit saanevat sen kuntoon. Kannattanee ainakin käydä tutkituttamassa. Itsestään se saattaa vain pahentua.

H. Moilanen
01.06.2011, 20.26
Jaa paraneeko polvivaivat koskaan? Kyllä.

Minulla todettiin joskus 15 vuotta sitten tähystyksessä kierukan mankeloituminen (eli kasaan painuminen) ja säikeytyminen. Polvi jäi välillä lukkoon, eikä juoksemisesta tullut yhtään mitään kovien kipujen vuoksi. Sittemmin aloitettuani pyöräilyn ja keksittyäni oikean tekniikan (kevyt välitys ja korkea kadenssi) polvet kestävät tänä päivänä ihan mitä vaan. Juoksussa tulee nykyään kaikkia muita vaivoja esiin, mutta polvet eivät keljuile yhtään vaikka juoksisi puolimaratonin. Kokonaista ei ole kokeiltuu.

rolle72
02.06.2011, 14.50
Tuo paraneminen tosiaan riippuu vaivasta. Kulunut rusto ei uusiudu, eli sen kanssa pitää vain opetella olemaan. Oireettomaksi tai ainakin kivuttomaksi kuluman voi kyllä hyvinkin saada. Itse olen saanut paljon apua hyaluronihappopistoksista.

Mutta mene siis ensin sinne ortopedille.

Jani R.
02.06.2011, 14.57
Kannattaa kiinnittää huomiota kadenssiin eli runttaaminen matalalla kandenssilla saattaa pahentaa vaivaa. Kun hankkii mittarin kadenssilla ja pitää kadenssin 90-110 tuntumassa, niin polvi pääsee vähemmällä. Muistelen että 14 vuotta sitten polvi oireili ja naksui juostessa, mutta enää se ei ole vaivannut yhtään.

Perola
03.06.2011, 12.51
Kuluneeseen polveen saan itse kolme ruisketta kukonhelttauutetta, ruiske / viikko eli kolmen viikon päästä pitäisi helpottaa. Säikähdin itse kun työterveyslääkäri ehdotti kyseistä ruisketta, että mitäköhän tuo lysti maksaa, mutta määräsikin minut kunnalliselle puolelle ja ruiske maksaa 13,70 / kappale. Kannattaa kysellä omasta terveyskeskuksesta :)

oooo
04.06.2011, 00.04
Vastauksia:

-lääkäreissä tosiaan siis käyty: ortopedit, fysiatrit, fysioterapeutit, röntgenit (useampaan kertaan) ja magneetit käyty. (Kukapa nyt ei kävisi kun lumpio lähtee paikaltaan?) Ei lopu rutina, ei. Ja siis tosiaan lumpion kokonainen poismeno paikaltaan (täysin sivulle) taustalla, että rutina ei mikään ihme sinänsä. Mutta ensimmäiset pari vuotta vamman jälkeen pyöräilin jne aikas paljon ilman suurempia ongelmia, nykyään ei huvita polkea yhtään ylimääräistä (tai muutenkaan harrastaa liikuntaa jossa polvea taitetaan) jatkuvan polvilumpion rutinan + turpoamisen + kipuilun takia.

-Polvien voimailun / voimistelun suhteen ei ainakaan määristä ole ollut puutetta: pahimmat rutinat alkoivat pyöräilyn + muun polvivoimistelun ollessa suurimmillaan. Parhaimmillaan parisataa porrasta oli lämmittelyä treeneissäni. Siitä lähtien olen yrittänyt niin lepoa kuin kevyttä koukistelua kuin maksimivoimapunttiakin kuntosalilaitteilla.

-Pyöräilyn kadenssien / voiman suhteen olen kokeillut niin kovemmat runttaamiset kuin pyöritykset ykkösvaihteella (ja kaiken siltä väliltä). Sama ongelma kaikilla kadensseilla, niin kuin on kaikessa polven taittelussa: rutinaa, kipua, turvotusta, lisää kipua.

-Kipu / rutina on siis pyöräilyn suhteen nimenomaan polvilumpioissa eikä missään muualla polvessa.

-Kukonhelttauutteista jne en osaa sanoa: ehkä sellaisten poppakonstien vuoro on tukisiteiden kokeilun jälkeen.

-Mainokseksi viestini eivät olleet tarkoitettuja; vaivani ovat aivan todellisia; nuo laittamani linkit nyt olivat vain tuotteisiin joiden valmistajat ovat väittäneet niiden auttavan polvivaivoihin, mutta joista en löytänyt sitten minkäänlaista laajempaa käyttäjäarviota - sen takia sitä täältä kysyn. Samoin kuin kysyin (pyöräillessä) polvilumpion rutinan mahdollisesta paranemisesta ajan kuluessa (kiertämäni lääkärit jne eivät ole osanneet esittää arvioita). Voin kyllä linkit poistaa jos ne häiritsevät....

rolle72
04.06.2011, 09.01
Vastauksia:

-lääkäreissä tosiaan siis käyty: ortopedit, fysiatrit, fysioterapeutit, röntgenit (useampaan kertaan) ja magneetit käyty. (Kukapa nyt ei kävisi kun lumpio lähtee paikaltaan?) Ei lopu rutina, ei. Ja siis tosiaan lumpion kokonainen poismeno paikaltaan (täysin sivulle) taustalla, että rutina ei mikään ihme sinänsä. Mutta ensimmäiset pari vuotta vamman jälkeen pyöräilin jne aikas paljon ilman suurempia ongelmia, nykyään ei huvita polkea yhtään ylimääräistä (tai muutenkaan harrastaa liikuntaa jossa polvea taitetaan) jatkuvan polvilumpion rutinan + turpoamisen + kipuilun takia.

-Polvien voimailun / voimistelun suhteen ei ainakaan määristä ole ollut puutetta: pahimmat rutinat alkoivat pyöräilyn + muun polvivoimistelun ollessa suurimmillaan. Parhaimmillaan parisataa porrasta oli lämmittelyä treeneissäni. Siitä lähtien olen yrittänyt niin lepoa kuin kevyttä koukistelua kuin maksimivoimapunttiakin kuntosalilaitteilla.

-Pyöräilyn kadenssien / voiman suhteen olen kokeillut niin kovemmat runttaamiset kuin pyöritykset ykkösvaihteella (ja kaiken siltä väliltä). Sama ongelma kaikilla kadensseilla, niin kuin on kaikessa polven taittelussa: rutinaa, kipua, turvotusta, lisää kipua.

-Kipu / rutina on siis pyöräilyn suhteen nimenomaan polvilumpioissa eikä missään muualla polvessa.

-Kukonhelttauutteista jne en osaa sanoa: ehkä sellaisten poppakonstien vuoro on tukisiteiden kokeilun jälkeen.

-Mainokseksi viestini eivät olleet tarkoitettuja; vaivani ovat aivan todellisia; nuo laittamani linkit nyt olivat vain tuotteisiin joiden valmistajat ovat väittäneet niiden auttavan polvivaivoihin, mutta joista en löytänyt sitten minkäänlaista laajempaa käyttäjäarviota - sen takia sitä täältä kysyn. Samoin kuin kysyin (pyöräillessä) polvilumpion rutinan mahdollisesta paranemisesta ajan kuluessa (kiertämäni lääkärit jne eivät ole osanneet esittää arvioita). Voin kyllä linkit poistaa jos ne häiritsevät....
Kuulostaa edelleen lumpion ruston ja mahdollisesti reisiluun etuosan ruston kulumalta. Se voi tapahtua hissukseen, kuten itselläni, tai sitten vamman seurauksena. Kulkisikohan sulla lumpio väärää linjaa, kun se kerran on paikaltaankin lähtenyt? Mitä se magneetti sanoi? Jos siellä lumpio linjaa väärin, jonkinlainen tuki tai teippaus voisi tosiaan auttaa.

Hyaluronihappo eli kukonhelttauute ei ole mikään poppakonsti vaan ihan validi hoitomenetelmä, josta monet saavat apua ja monet eivät. Mitään sekään ei paranna, mutta auttaa sitä jäljellä olevaa rustoa.

Yksi keino vahvistaa reisilihasta, jos se ei kestä oikein mitään polvien koukistamista vaativaa voimaharjoitusta: Istu lattialla selkä seinää vasten ja jalka suorana. Nosta jalka sen verran muutama sentti irti lattiasta. Pidä pari sekuntia ja rentouta. Toista riittävän monta kertaa. (En ole fysioterapeutti enkä itse tuota liikettä tarvitse, kun pystyn tekemään jalkakyykkyä kevyillä painoilla. Siksi en osaa sanoa toistomääristä ja sarjoista mitään. Itse liikeen kuitenkin tiedän.)

Ehkä kantasolututkimuksen avulla vielä joskus opitaan kasvattamaan uutta rustoa. Sitä odotellesa saat polviin erikoistuneelta fysioterapeutilta hyvät ohjeet jalan kuntouttamiseen.

ellmeri
15.08.2011, 18.58
Onko tietoa miten voisi teipata polven alapuolelta noin 2cm:ä lumpion alapuolelta noin tulitikkuaskin kokoisen alueen löin sen kiveen ja nyt mulla on kuin 2:si polvilumpiota alekkain,en löytänyt mitään siihen viittaavaa aihetta mistään.
Kalvo ilmeisesti revennyt ja vuotaa jalkaterään verta rasituksessa.:(

JackOja
16.08.2011, 07.28
...Kalvo ilmeisesti revennyt ja vuotaa jalkaterään verta rasituksessa.:(

Et oo lääkäriin ajatellut mennä?

Mää laittaisin kinesiateipistä jotakin pakettia. Se on joustavaa, toisin kuin urheiluteippi ja sillä saa tehtyä kaikenlaisia näppäriä tukiteippauksia.

Kinesiateippiä saa ostaa joistakin fysioterapialaitoksista tms. taikka sitten netistä. Sää taidat tosin haluta teipin jo lauantaiksi ;)

ellmeri
16.08.2011, 09.55
Et oo lääkäriin ajatellut mennä?

Mää laittaisin kinesiateipistä jotakin pakettia. Se on joustavaa, toisin kuin urheiluteippi ja sillä saa tehtyä kaikenlaisia näppäriä tukiteippauksia.

Kinesiateippiä saa ostaa joistakin fysioterapialaitoksista tms. taikka sitten netistä. Sää taidat tosin haluta teipin jo lauantaiksi ;)

Klubin Doktor Panu tsekkas ja anto luvan ajaa...:o

Mää teippailin ite sitten iltasella ja tuli aikas hjuva.;)

TimoP
16.08.2011, 11.27
Moro,

Ylempänä suositeltiin ortopedillä käyntiä. Omassa tapauksessani ortopedi kyllä totesi missä on vika (polvilumpion ja reisiluun välinen rusto on ohentunut ja lumpio on normaalia ylempänä), mutta hänen määräämänsä hoito ei sitten kyllä vakuuttanut. Sen kummempia tutkimatta hän käski vahvistaa (etu)reiden lihaksia ja löi käteen Maailman Parhaan (TM) ohjelman tätä varten.

Fysioterapeutin kanssa keskusteltuani tultiin siihen tuloksen, että ongelma ei minun tapauksessani ole reisilihasten heikkous, vaan vika on polven takana olevan pienen lihaksen ja ulompien pakaralihasten heikkous. Lisäksi fysioterapeutti antoi näiden lihasten vahvistamiseen yksityiskohtaiset ohjeet ja neuvoi oikean suoritustekniikan kädestä (tai jalasta) pitäen.

Vaikka tämä säie koskee polvia, niin jatkanpa kyynärpäästä. Puoli vuotta sitten kaaduin pyörällä, ja värttinäluun pää halkesi (siis kyynärpäästä). Lääkärien (ja ortopedin) "hoito" oli kantoliina, särkylääke ja ohjeet alkaa parin viikon päästä ojentelemaan kyynärpäätä. No, luu kyllä luutui, mutta kyynärpään liikelaajuus jämähti: sekä ojennuksesta että koukistuksesta puuttui useita (kymmeniä) asteita vielä 4 kk murtuman jälkeen ja kyynärpää kipeytyy rasituksessa.

Fysioterapeutin ohjeilla tämäkin on helpottamassa. Viime aikoina ollaan keskitytty ei kyynärpäähän vaan hartiaan ja se on ollut selkeä askel eteenpäin.

Eli summasummarum:
* Asiansa osaava fysioterapeutti on ainakin minun kohdallani ollut PALJON suurempi apu kuin ortopedit.
* Ongelma ei aina ole siellä missä oire on.
* Vakuutusehdot kannattaa lukea tarkkaan. Omassa tapauksessani koska kyynärpäätä ei kipsattu, tapaturmavakuutus ei kata fysioterapian kuluja.

Nimimerkillä Olisinpa mennyt fysioterapeutille aikaisemmin

Saintnoaim
16.08.2011, 11.36
Ortopedeistä sen verran että itse kärsin kyynärnivelen repeytymisestä ja hauislihaksen repeytymisestä. Magneettikuvan jälkeen ortopedi totesi että mitään leikkaushoitoa vaativaa ei ole ja ei muutakuin töihin. Minä kuitenkin mietin hetken asiaa, koska kivut olivat ennallaan ja päätin varata ajan käsikirurgilta. Käsikirurgi katsoi kuvat läpi ja kertoi että kyynärjänne vaatii solukiihdytin mömmöä ja sitten käteen tuli "kiristyspanta" jolla sitten alettiin jumppaamaan kättä kuntoon. 5kg oli maksimipaino jolla sai vemputtaa hauista esimerkiksi. Hän totesi myös että jos en olisi tullut hänen vastaanotolle niin tod. näk. hauis olisi menny poikki jossain vaiheessa.

Käykää hyvät ihmiset käsikirurgilla jos teillä on käsissä vammoja.

equilibrium
16.08.2011, 12.01
Mulla myös vanha polvivaiva (lumilautaillessa telottu polvi teini-ikäisenä, kierukka poistettu sen ajan tietämyksen mukaan ja nivelsiteitä löysätty tasaiseksi, kun kiristää ei vielä kasvuiässä voinut) toisinaan vaivannut pyöräillessäkin. Viitisen vuotta on jo lekuri patistellut leikkaukseen, mutta muun elämän riennoilta ei ole yhtään inspiroinut, kun liiankin hyvin on muistoissa tuon teininä tehdyn leikkauksen jälkimainingit: vahva kipulääkitys ja kuukausitolkulla kainalosauvoilla kävelyä, sitten kävelyn uudelleen opettelua fysioterapiassa jne.

Joskus jonnekin polviketjuun täälläkin kirjoittelin, kun polvi vaivasi pyöräilyä aloitellessa. Ei vaivaa enää, harvemmin edes juostessa, vaikka aiemmin en pystynyt juoksemaan juuri laisinkaan. Nyt voi juosta kuopuksen pyöräillessä 10 km lenkkejä ilman, että polvi valittaa (jalat huutaa hoosiannaa ihan vaan kun ovat tottuneet enemmän pyöräilemään...). Omalla kohdalla polvivaivat lakkasi, kun huolella ja tarkkuudella jaksoi säätää fillarin säädöt kohdalleen, ostaa kunnolliset kengät, hyvät pohjalliset ja testata omalle jalalle sopiva polkimet (omille polville toimiva yhdistelmä on ollut Speedplayn Zerot ja Spessun S-Worksit). Viime kesänä vaivat palasivat kun aloittelin tempo- ja ratapyörällä ajoa. Tempofillarin osalta vaivat katosi säätöjen löytymisen myötä, ja kun muisti keskittyä pyörittämiseen siinäkin lajissa. Nyt ei ole yli vuoteen polvet vaivanneet, ja juoksussakin siirryin käyttämään vaimentamattomia "barefoot"-jalkineita, vaikka ortopedi sanoi ettei niitä polvivammaisille suositella. Hyvin on oikea askel niihinkin löytynyt. Crossarilla vaivoihin auttoi, kun vaihtoi Shimpan löysät SPD-polkimet Lookin Quartzeihin, joissa ainakin tähän asti on ollut sen verran vähemmän floattia ja väljyyttä pystysuunnassa, että tuntuisi toimivan myös pidemmillä lenkeillä.

Tässä pari linkkiä vanhoihin polviketjuihin, jos sieltä löytyisi apua:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=31637&highlight=polvi

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=25649&highlight=polvi

Niin, ja jos suoramainonta sallitaan, niin monet paikat, esim. Medical Tech (http://www.medicaltech.fi/contact.php) tekevät vaikka kuntotestin yhteydessä tarkan analyysin siitä, miten eri lihaksia käyttää ja mitä voisi tehdä lihastasapainon parantamiseen. Voisi olla todella hyödyllinen ja takuulla halpa vaihtoehto leikkaukselle. Useimmat polvivaivat kuitenkin on mahdollista parantaa vain parantamalla lihastasapainoa ja lihasten antamaa tukea polvelle.

HeliT
16.08.2011, 16.10
Eli summasummarum:
* Asiansa osaava fysioterapeutti on ainakin minun kohdallani ollut PALJON suurempi apu kuin ortopedit.

Monesti tarvitaan molempia, sekä taitavaa ortopedia (tai muuta lääkäriä) JA taitavaa fysioterapeuttia. Kuten kaikista ammateista, myös lääkärien ja fysioterapeuttien taitotaso vaihtelevat huonosta huippuun. Jos vamma vaatii leikkausta, niin pelkkä terapeutti ei paljon auta, leikkauksesta tai muuten vammasta kuntoutumisessa taitava terapeutti on todella tärkeä.

* Ongelma ei aina ole siellä missä oire on.

Jep, esim. selästä tulee uskomattoman paljon oireita muualle kehoon: jalkateriin, polviin, käsiin, kylkiluiden väliin,... Sitä vain ei iso osa lääkäreistäkään tajua, liian helposti syötetään ihmisille kipulääkkeitä ja pistetään kortisonia vaikka oikeasti pitäisi saada selkä kuntoon ja ihmiset liikkumaan (oikein).

Niin, polvistahan tässä piti kirjoittaa: parempi käydä näyttämässä vaivaansa tai vammaansa HYVÄLLE ortopedille ja sitten mennä tarvittaessa terapeutin ohjattavaksi ja rääkättäväksi.

Jussi_L
17.08.2011, 13.36
Kirjotellaas nyt tähän ketjuun. Neljä viikkoa sitten fillarilenkillä polvessa tapahtui jotain (napsahdus ja vihlaisu) ja viikko sitten se vihdoin magneettikuvattiin. Ennen kuvausta yksi tulehduskipulääkekuuri ja yksi kortisonipiikki, ei apua. Vasemmassa kierukassa jotain epäselvää repeämää, ei vielä patistettu leikkauspöydälle. Polvi on edelleen kipee, ei niin kipee kun pari viikkoa sitten, mutta välillä tuntuu pistävää vihlovaa kipua. Nyt voi kuitenkin jo melko normaalisti kävellä. Mitä tuolle kierukalle käy jos sitä ei nyt operoida, korjaantuuko se itsekseen?

Oon nyt käyny pari kevyttä maantielenkkiä ajamassa, ne menee kevyellä välityksellä ihan ok, mut kyllä se polvi kokoajan itsestään muistuttaa. Ei oo vielä maastoon uskaltautunu, mut jospa sitä lähtis varovasti koittamaan sinnekkin. Ei vaan kehtais tietentahtoen lisää aiheuttaa pahennusta vammaan, jää muuten kohta talven hiihdot/hiihtokisatkin väliin. Mielessä kävi, että näyttäs kuvia vielä jollekkin toisellekkin lääkärille ihan vaan varuiksi...

HeliT
17.08.2011, 13.58
Kierukan siistimistä ei kannata pelätä. Pienten repeämien siistimisestä palautuu täyteen ajokuntoon kuukaudessa. Ompelemista vaativista repeämistä minulla ei onneksi ole kokemusta, niiden jälkeen pitää kepitellä muutama viikko. Tuossa ketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43561-Polvit%E4hystyksen-j%E4lkeinen-el%E4m%E4...) on asiaan liittyvää keskustelua.

Edit: oletkin Jussi lukenut tuota linkkaamaani ketjua...

Itsestään korjautuvuus ja se, mitä käy jos ei korjata, riippuu siitä, missä kohdin kierukkaa ja millainen vika on. Keskellä kierukkaa, jossa on verenkiertoa, pienet vauriot saattavat korjaantua itsekseen, kierukan sarvissa olevat viat eivät. Jos repeämästä irtoaa paloja, niin polvi voi mennä lukkoon. Irtopaloista voi aiheutua muutakin haittaa koiven sisälle.
Jos taitava ortopedi on sitä mieltä, että polveen pitää kurkistaa, niin silloin pitää. Kyllä siitä hyvä tulee kun jaksaa kuntouttaa.

t: Heli (jonka polveen on kurkittu kahden koipitohtorin toimesta viimeisen vuoden aikana sekä pienemmän että isomman operaation merkeissä).

Jussi_L
17.08.2011, 14.25
ei tässä mitään pelkoja leikkausta kohtaan ole, mielummin olisin jo leikkauksessa käynyt jos se pitää tehdä. Nyt on kuitenkin jo neljä viikko ollu melkein pelkästään huilia. Taidan näyttää noita kuvia toisellekkin ortopedille ja jos näin sais varmistuksen mitä pitää tehdä. Kiva olisi saada polvi kuntoon. Mukava ois päästä talvella hiihtämään, tän syksyn pyöräilyistä ei nyt enää niin väliä, kun tuo Finlandia jää nyt jokatapauksessa väliin.

Olis pitäny suoraan varata aika tuolle ortopedille, jolla kaks viikko sit kävin, työterveyslääkärin mukaan tuota ei ois ees tarvinnu kuvata...siinä meni siis se kaks viikoa ihan hukkaan ;(

Juha74
08.02.2012, 16.38
Mulla myös vanha polvivaiva (lumilautaillessa telottu polvi teini-ikäisenä, kierukka poistettu sen ajan tietämyksen mukaan ja nivelsiteitä löysätty tasaiseksi, kun kiristää ei vielä kasvuiässä voinut) toisinaan vaivannut pyöräillessäkin. Viitisen vuotta on jo lekuri patistellut leikkaukseen, mutta muun elämän riennoilta ei ole yhtään inspiroinut, kun liiankin hyvin on muistoissa tuon teininä tehdyn leikkauksen jälkimainingit: vahva kipulääkitys ja kuukausitolkulla kainalosauvoilla kävelyä, sitten kävelyn uudelleen opettelua fysioterapiassa jne.

Joskus jonnekin polviketjuun täälläkin kirjoittelin, kun polvi vaivasi pyöräilyä aloitellessa. Ei vaivaa enää, harvemmin edes juostessa, vaikka aiemmin en pystynyt juoksemaan juuri laisinkaan. Nyt voi juosta kuopuksen pyöräillessä 10 km lenkkejä ilman, että polvi valittaa (jalat huutaa hoosiannaa ihan vaan kun ovat tottuneet enemmän pyöräilemään...). Omalla kohdalla polvivaivat lakkasi, kun huolella ja tarkkuudella jaksoi säätää fillarin säädöt kohdalleen, ostaa kunnolliset kengät, hyvät pohjalliset ja testata omalle jalalle sopiva polkimet (omille polville toimiva yhdistelmä on ollut Speedplayn Zerot ja Spessun S-Worksit). Viime kesänä vaivat palasivat kun aloittelin tempo- ja ratapyörällä ajoa. Tempofillarin osalta vaivat katosi säätöjen löytymisen myötä, ja kun muisti keskittyä pyörittämiseen siinäkin lajissa. Nyt ei ole yli vuoteen polvet vaivanneet, ja juoksussakin siirryin käyttämään vaimentamattomia "barefoot"-jalkineita, vaikka ortopedi sanoi ettei niitä polvivammaisille suositella. Hyvin on oikea askel niihinkin löytynyt. Crossarilla vaivoihin auttoi, kun vaihtoi Shimpan löysät SPD-polkimet Lookin Quartzeihin, joissa ainakin tähän asti on ollut sen verran vähemmän floattia ja väljyyttä pystysuunnassa, että tuntuisi toimivan myös pidemmillä lenkeillä.

Tässä pari linkkiä vanhoihin polviketjuihin, jos sieltä löytyisi apua:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=31637&highlight=polvi

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=25649&highlight=polvi

Niin, ja jos suoramainonta sallitaan, niin monet paikat, esim. Medical Tech (http://www.medicaltech.fi/contact.php) tekevät vaikka kuntotestin yhteydessä tarkan analyysin siitä, miten eri lihaksia käyttää ja mitä voisi tehdä lihastasapainon parantamiseen. Voisi olla todella hyödyllinen ja takuulla halpa vaihtoehto leikkaukselle. Useimmat polvivaivat kuitenkin on mahdollista parantaa vain parantamalla lihastasapainoa ja lihasten antamaa tukea polvelle.

Moi Anna,

Hyviä vinkkejä. Pitää lukea ajatuksella läpi, ja ottaa opiksi. Huomasin, että sinultakin on poistettu nivelkierukka jo 15-vuotta sitten. Onko ortopedisi keskustellut kanssa nivelkierukan korvaamisesta siirteellä? Tässä (http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485) aiempaa keskustelua nivelkierukan korvaamisesta. Jostain syystä selaimessa pitää painaa pari kertaa refresh nappia, että toi sivu aukeaa. Nivelkierukan siirteet yleistyvät, ja siirreleikkauksia tehdään ilmaiseksi myös julkisella puolella. Jostain syystä en ole kuullut potilaiden kommentteja leikkauksesta, vaikka niitä tehdään joka vuosi. Pitää itsekin tehdä kohtapuoliin päätös omasta leikkauksesta.

Mä olen löytänyt todella hyviä fysioterapeutteja Fysioterapiakonsultit (http://www.ftk.fi/henkilokunta) nimisestä firmasta. Muun muassa Jukka Kangas on todella pätevä alaraaja asiantuntija.