PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Ultremo ZX

Pompeli
08.05.2011, 13.25
Ostin tässä keväällä uudet kumit ja vasta noin 50km ajettu.

Molemmissa etu- ja takarenkaissa on lähes koko renkaan ympäri molemmin puolin menevät halkeamat.

Rengaspaineet on noin 7 - 7.5 bar:n luokkaa, (suositus 6-10)

Näin tälläisenä huomiona.

Itsellä ei ole vielä hirveesti kokemusta maantierenkaista, mutta tämmöistä en ole vielä nähnyt renkaissa. Mistä nuo halkeamat saattaisivat johtua?
Tarviiko niitä noteerata edes?

EDIT. Kuva poistettu

hannupulkkinen
08.05.2011, 14.57
Uskonpa, että huolissaan ei tarvitse olla. Useimmissa renkaissa on vannetta vasten yhtenäinen kudosnauha, joka on liimattu kiinni tai ommeltu.
Tässä tapauksessa sen ja kyljen vulkanointi on rakoillut, mutta ei lävitse saakka. Jos kuitenkin ostit renkaat lähikaupasta niin voit käydä vaihtamassa.

CC-Ryder
09.05.2011, 14.40
Voihan kakkendaal ! Itselle tuli juuri samat gummet saksasta ja jos ne tolta näyttää ekan lenkin jälkeen ,niin takasin kauppiaalle lentävät välittömästi.

Näyttävät valmistetun indonesiassa,josko eivät kestäkkään pohjoisen otsonikadon voimakasta uv-säteilyä !?

FreeZ
09.05.2011, 15.10
Omat kumit muutaman lenkin perusteella ainakin ÄLYTTÖMÄN hyvät!

hannupulkkinen
09.05.2011, 16.00
Voihan kakkendaal ! Itselle tuli juuri samat gummet saksasta ja jos ne tolta näyttää ekan lenkin jälkeen ,niin takasin kauppiaalle lentävät välittömästi.

Näyttävät valmistetun indonesiassa,josko eivät kestäkkään pohjoisen otsonikadon voimakasta uv-säteilyä !?

Kerroppa käykö Sinulla samoin.

Pompeli
09.05.2011, 17.09
Schawalben sivuilta löytyy tietoa noista renkaista:
Suojaus osio,
Puhkeaminen: 5 tähteä
Puristusreitä: 2 tähteä
Sivu: 2 tähteä

Liekö sitten noiden heikompien sivu ja puristusreikien suojauksien takia, että renkaisiin ilmestyy halkeamia tai reikiä.
Toinen asia on että renkaat ovat melko kevyet, 195g, eli jossain materiaalia on säästetty, eli ohuemmissa sivuissa(?)

Mainittakoot vielä että renkaat tuntuvat huomattavasti elävämmiltä kuin aikasemmat maxxis detonaattorit.

CC-Ryder
28.05.2011, 22.20
Väliaikaraporttia: 500km ajettu,eikä vastaavanlaisia vaurioita havaittavissa ,kuin Pompelin renkaissa.

Ajomukavuudeltaan nämä 23mm leveät Ultremo Zx:ät pesevät misukan pro race 3:set,joilla ajelin 2 edellistä kesää yhteensä n.7000km ilman rengasrikkoja(huom:2 paria renkaita).Zeta äksillä ei myöskään rengasrikkoja tähän mennessä.Pari kivensirua olivat imaisseet sisäänsä yhden märän lenkin jälkeen,mutta sama ilmiö on ollut havaittavissa kaikkien käyttämieni maantiegummien kanssa.

Hans Opinion
30.05.2011, 16.19
Jeps, muutaman satkun testauksen perusteella ihan oivat gumekset on ZX:ät; kevyet ja hyvin rullaavat... mutta eivät pärjää Evolle mukavuudessa joka sekin tosin kohentunut aikaisemmista Ultremoista, tähän vaikuttaa osaltaan se että ZX 23mm bruttoleveys on lähes 25mm.
Hyvät nakit vähän painavammallekin kuskille koska sietävät painetta runsaasti. Jos pistosuojaus on luvatun tasoinen ja kulutuskestävyys kohdallaan niin tosi kova sana on avokumimarkkinoilla ZX.

P3t3
30.05.2011, 16.47
Mulla myös n. 500 km ajettuna, eikä mitään vaurioita näkyvissä.
Kerran olen ajanut lasin sirujen päältä.
Rullaavuudeltaan todella hyvät verrattuna edellisiin Ultremo DD gummeihin.

TuH
30.05.2011, 16.48
Osaako kukaan vertailla ZX:n ajofiilistä Misukan Pro Race3:een tai Contin GP4000s:ään? Itse olen jo pitkään haaveillut avorenkaasta, jossa yhdistyisi Contin luotettavuus ja Miseliinin silkkinen tatsi tiehen. Voisiko se olla ZX...?

Kenelläkään muuten sitä All Red -mallia ZX:stä? Lookin rungossa olisi samaa punaa, mutta vähän arveluttaa, että menisikö tuollainen kauttaaltaan punainen rengas sen kanssa liian överiksi.:)

Hans Opinion
30.05.2011, 18.34
Osaako kukaan vertailla ZX:n ajofiilistä Misukan Pro Race3:een tai Contin GP4000s:ään? Itse olen jo pitkään haaveillut avorenkaasta, jossa yhdistyisi Contin luotettavuus ja Miseliinin silkkinen tatsi tiehen. Voisiko se olla ZX...?

Kenelläkään muuten sitä All Red -mallia ZX:stä? Lookin rungossa olisi samaa punaa, mutta vähän arveluttaa, että menisikö tuollainen kauttaaltaan punainen rengas sen kanssa liian överiksi.:)

Hans pitää ProRace3 mukavuudeltaan samantasoisena kuin Vittorian Corsa Evo CX joka on parempi painavammalle kuskille koska se sietää suurempia paineita ajo-ominaisuuksien kärsimättä. Normi painoiselle (n.70kg) ProRace on laadukas ratkaisu. Contista ei ole kokemuksia 4donasen osalta.
ZX liikkuu noiden välimaastossa ja jos paineet malttaa pitää 7½-8bar suuruisina niin rullaa erinomaisesti ja kulkee pehmeästi... tosin nykyiset kuttaperkka-raamit sietävät koviakin paineita mutta kyllä eron silti huomaa. ZX:n jos laittaa lateksi sisurit niin meno varmasti paranee ja saattaa kestää suurempiakin paineita esmes kisakäytössä.

mkpaa
01.06.2011, 04.43
On se ZX ihme rengas. Tuli sisäkumi "ehjästä" renkaasta kyljestä läpi. Ilmeisesti joku minimaalisen pieni reikä siinä kankaiden taitteessa. Huomasin onneksi sen paikallaan ollessa niin ei pamahtanut ajossa. Sisärengas hajosi heti, kun sitä alkoi tyhjentää.

Nyt on toinen rengas alla. Toivottavasti ensimmäinen oli vain maanantaikappale. Mukava tuo on ollut ajaa, mutta luottamus karisee pahasti, kun tulee tuollaisa random vikoja. Ajoa oli takana vain 400km ja en keksi, että se olisi osunut mihinkään mistä kylki ottaisi osumaa.

Hans Opinion
14.06.2011, 19.44
... ZX:n jos laittaa lateksi sisurit niin meno varmasti paranee ja saattaa kestää suurempiakin paineita esmes kisakäytössä.

Laitoin Misukan veheriät lateksit ZX:n ja selvästi mukavammat oli ajaa kuin butyyli sisureilla. 8bar paineilla ajelin, tuntuisivat kestävän enemmänkin ajo-ominaisuuksien isommin kärsimättä.

waariz
16.06.2011, 09.38
Olen tässä miettinyt uuden renkaan valintaa kohta pääni puhki. Käytössä on siis ollut contin GP4000S. Tällä hetkellä arvon vielä Ultremo ZX:n ja GP4000S:n välillä. Jäädäkö vanhaan vai hommatakko vaihteluksi eri renkaat. ZX:ää saisi väreillä ja se on kevyempi sekä rullaa(???) paremmin, kuin GP4000S. Mites ajomukavuus? Contista on kuitenkin semmoinen fiilis, että se olisi hieman kestävämpi.. Onhan se testivoittajakin.. Oma ajotyylini on kohtalaisen karua, mutta esim. Ultremo DD:tä en kuitenkaan raaskisi alle laittaa.. Painoa mulla on n. 88 kiloa ja sisureina käytän ihan perus nakkeja.. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.. :)

Hans Opinion
16.06.2011, 20.28
Neljä tonnisesta Gontista ei ole kokemuksia mutta kävisin suosittelemaan waarizin kokoiselle kuskille rengasta jossa on ilmatilaa ja joka kestää paineita ajo-ominaisuuksien heikkenemättä. Misukka on mukava mutta parempi kevyelle kuskille, 23mm Open Corsa tai tämä ZX täyttäisivät em. ehdot, niiden bruttoleveys on 1-2mm nettoa leveämpi.
Kuten mainitsin niin ZX on mukava lateksi sisureilla, jotka tietysti parantavat muidenkin renkaiden ajo-ominaisuuksia. Lateksi joustaa ja mukavuuden lisäksi se sietää pistoja butyyliä paremmin... ainakin teoriassa. Lateksin paikattavuus taitaa olla huono samaten niiden käyttö tulee kalliimmaksi kuin butyylin myös sen vuoksi että se paisuu eikä sitä helposti saa uuden päällikumin sisään.
Kulutuskestävyys- ja mukavuusominaisuudet eivät mielestäni mahdu samaan renkaaseen, ensin on valittava kumpaa ominaisuutta lähtee hakemaan.

N.N.
16.06.2011, 20.56
http://www.bikeradar.com/road/gear/category/components/tyres/road/product/review-schwalbe-ultremo-zx-hd-tyre-11-44878
Cycling Plus lehden testivoittaja oli Schwalbe Ultremo ZX HD

time
16.06.2011, 20.58
Olen tässä miettinyt uuden renkaan valintaa kohta pääni puhki. Käytössä on siis ollut contin GP4000S. Tällä hetkellä arvon vielä Ultremo ZX:n ja GP4000S:n välillä. Jäädäkö vanhaan vai hommatakko vaihteluksi eri renkaat. ZX:ää saisi väreillä ja se on kevyempi sekä rullaa(???) paremmin, kuin GP4000S. Mites ajomukavuus? Contista on kuitenkin semmoinen fiilis, että se olisi hieman kestävämpi.. Onhan se testivoittajakin.. Oma ajotyylini on kohtalaisen karua, mutta esim. Ultremo DD:tä en kuitenkaan raaskisi alle laittaa.. Painoa mulla on n. 88 kiloa ja sisureina käytän ihan perus nakkeja.. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.. :)
Noista kahdesta ottaisin Ultremon.Viime kesän ajoin gp 4000:silla ja oli samoilla kiekoilla ja sisureilla selvästi epämukavammat ja kovemmat.Rengasrikkoja tuli 3 kesässä,mikä varmaan on kiinni tuurista enemmän kuin renkaasta.
Nyt ollut tämän kevään zx ja kerran on rengas mennyt kiveen ajaessa.Olen ajanut soratiellä muutaman km työmatkalla ja hyvin on kestänyt.
Rullaa tosi hyvin ja on mukava kunnon paineillakin ja ei ole kulunut kantikkaaksi kuten gp 4000 ja on myös helppo vaihtaa rengas,jos tulee haaveri.
Seuraavat renkaat on saman merkkiset minulla.

Nufan
16.06.2011, 22.22
Pyöräytin juuri ZX HD:t kiekoille. Huomenna testilenkki. Mitattu paino noilla 23mm leveillä oli 187g.

Vanhat kumit Pro race 2:t 25mm leveinä (mitattu 27mm :eek:) painoi sen 260g.

Melkonen painoero ja ennenkaikkea leveysero.
Viikonlopun lenkit sitten näyttää menikö mukavuudessa metsään ja pahasti. :D

Lateksisisurit oli Misukoissakin käytössä.

TuH
16.06.2011, 22.28
Olen tässä miettinyt uuden renkaan valintaa kohta pääni puhki. Käytössä on siis ollut contin GP4000S. Tällä hetkellä arvon vielä Ultremo ZX:n ja GP4000S:n välillä. Jäädäkö vanhaan vai hommatakko vaihteluksi eri renkaat.

Sama tilanne minulla. Ajan kolmatta vuotta GP4000ässillä ja ollut niihin erittäin, erittäin tyytyväinen. Renkailla on kuitenkin kohtalaisen suuri vaikutus ajotuntumaan, joten totta kai sitä kiinnostaisi kokeilla jotain uuttakin. ZX:ssä ei oikeastaan epäilytä muu kuin kestävyys. Contit ovat opettaneet aika mukavuudenhaluiseksi, kunhan niitä ei aja ihan kankaille, niin rengasrikkoja sattuu niiden kanssa tuskin koskaan.

waariz
17.06.2011, 07.04
"Riskillä" menin ja tilasin Ultremo ZX:t. Saas nähdä miten pärjäillään. Veikkauksena on, että hieman varovaisemmin saa ajaa, kuin conteilla? Paljon vaikutti myös se, että niitä sai mustavalkoisena. :cool: Niin ja pitäähän sitä kerätä kokemusta erilaisista renkaista. Eka maantiepyörä alla ja contit olivat ekat renkaat..

Hans Opinion
17.06.2011, 08.51
Rengasmerkkiä kannattaa vaihtaa silloin tällöin sillä kehitystä tapahtuu varsinkin painorintamalla mutta myös mukavuuteen vaikuttavan kumiseoksen suhteen... kulutuskestävyys korreloi huonosti edellämainittuihin mutta ZX vaikuttaa aika lupaavalta senkin suhteen.

Nufan>
Minä mittasin uuden 23millisen ZX:n leveydeksi 24,5mm ja jos levenee ikääntyessään niin 1-2mm olisi leveysero Misukkaan. Varsinkin painavammalle kuskille renkaan leveydellä (ilmatilalla) on merkitystä.

Nufan
17.06.2011, 09.08
Mulla oli toi ZX mitattuna 23.2mm. Töytyy mittailla ajankuluessa paljon toi sitten levenee.

Misukka keräs kaikki hiekanhyvät ja niitä sai sitten jokalenkin jälkeen putsailla.
Ja aina silloin tällöin meni joku läpi. 2000km ajon aikana 3 rengasrikkoa.

Polla
17.06.2011, 09.23
"Riskillä" menin ja tilasin Ultremo ZX:t. Saas nähdä miten pärjäillään. Veikkauksena on, että hieman varovaisemmin saa ajaa, kuin conteilla? Paljon vaikutti myös se, että niitä sai mustavalkoisena. :cool: Niin ja pitäähän sitä kerätä kokemusta erilaisista renkaista. Eka maantiepyörä alla ja contit olivat ekat renkaat..

Mä oon nyt n. 200 km ajellut ZX:llä ja kestävältä renkaalta tuntuu. Hiekoilla oon käynyt ja hyppelehtinyt kanttikivien yli eikä rengas ole moksiskaan. Edellinen maantierengas luovutti n. 1400 kilsan jälkeen totaalisesti, tuli kunnon viilto ja se oli sitten siinä.

reboad
17.06.2011, 09.59
Itsellä on 25mm zx nyt käytössä, ero on huikea pyörän alkuperäisiin 23mm bontragereihin verrattuna :)

25mm siksi, ettei näillä teillä ole mitään järkeä käyttää kapeampaa.

Muutaman kerran on jo ihan ampunut takarenkaasta sivuun isompi kivi, mutta ilmat on pysyny, eikä silmällä näe renkaassa vikaa. Voisi ehkä enemmän katsella mistä ajelee.

Nyt vaan on jäänyt kaivelemaan lateksisisurit, nuukuudessa en niitä viitsinyt laittaa. Sisurit kuitenki vaihdoin kevyempiin, mutta olisiko ne lateksit sittenkin.. halvemmaksi olisi taas tieten tullut kun oisi vain sen muutaman euron laittanut lisää. :)

Näyttäisi valmistajan tietojen mukaan olevan lateksi 23mm renkaille, ongelmia tuskin tulee jos laittaa 25mm sisään?

Juskola
17.06.2011, 11.06
Ahaa. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen alkuperäisiin Bontragerin Race X Lite AC renkaisiin. Jopa niin tyytyväinen, että ajattelin viikonloppuna ostaa samanlaiset varastoon. Mutta jos ZX on oikeasti noin hyvä, niin täytynee kokeilla niitä seuraavaksi. Bontragereilla on vasta vajaa 1000km takana, mutta eiköhän ne kesäloman aikana täydy vaihtaa uusiin.

reboad
17.06.2011, 11.15
Ahaa. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen alkuperäisiin Bontragerin Race X Lite AC renkaisiin. Jopa niin tyytyväinen, että ajattelin viikonloppuna ostaa samanlaiset varastoon. Mutta jos ZX on oikeasti noin hyvä, niin täytynee kokeilla niitä seuraavaksi. Bontragereilla on vasta vajaa 1000km takana, mutta eiköhän ne kesäloman aikana täydy vaihtaa uusiin.

Omat ainakin olivat melkoiset täryjyrät, mutta tässä puoltaa myös vaihto 23mm -> 25mm. Vauhti tuntui tyssäävän asfaltin epätasaisuuteen.

En muista mitä mallia minun bontragerit olivat, voihan olla että omasi ovat astetta paremmat.

Hans Opinion
17.06.2011, 11.37
Näyttäisi valmistajan tietojen mukaan olevan lateksi 23mm renkaille, ongelmia tuskin tulee jos laittaa 25mm sisään?

Nou problemas, mitä pienempää lateksia laittaa sitä vähemmän tulee "asennusvahinkoja".

Mitä mauseri kertoo ajopaineisiin pumpatun 25millisen ZX:n bruttoleveydeksi?

reboad
17.06.2011, 18.35
Nou problemas, mitä pienempää lateksia laittaa sitä vähemmän tulee "asennusvahinkoja".

Mitä mauseri kertoo ajopaineisiin pumpatun 25millisen ZX:n bruttoleveydeksi?

Tota noin, 23.6mm eteen, 23.7mm taakse.. piti jo katsella kylkeä ja kyllä siellä lukee 25mm. Nämähän on pienemmät luvut kuin muilla 23mm versiolle.

Kuitenkin vanhojen 23mm bontragerien jälkeen putkelta katsoessa ei voinut kuin tokaista "onpa ne leveät". Johtuisikohan vanteista?

Juskola
18.06.2011, 08.39
Omat ainakin olivat melkoiset täryjyrät, mutta tässä puoltaa myös vaihto 23mm -> 25mm. Vauhti tuntui tyssäävän asfaltin epätasaisuuteen.

En muista mitä mallia minun bontragerit olivat, voihan olla että omasi ovat astetta paremmat.

Noita näyttääkin olevan vaikka kuinka paljon. Race X Litejäkin on seitsemän eri versiota Bontragerin sivujen perusteella. Tuskin edes oli ostamassa samoja kuin mitkä nyt on alla. Täytyy kokeilla ZXiä, jos kerran Misukat eivät oikein sovi 90 kg kuskille.

time
18.06.2011, 09.40
Mulla noin 1500 km takana ja yksi rengasrikko,kun ajoin letkassa terävään kiveen.Ehdin ajattelemaan että,ihme ettei mennyt rengas,kun alkoi paine lähtemään.Oli kova isku,mutta päällisrenkaaseen ei tullut mitään.Olen ajanut hiekkateillä"pakosta" ja hyvin on kestänyt.

Hans Opinion
18.06.2011, 13.49
Tota noin, 23.6mm eteen, 23.7mm taakse.. piti jo katsella kylkeä ja kyllä siellä lukee 25mm. Nämähän on pienemmät luvut kuin muilla 23mm versiolle.

Kuitenkin vanhojen 23mm bontragerien jälkeen putkelta katsoessa ei voinut kuin tokaista "onpa ne leveät". Johtuisikohan vanteista?

Ultremot ovat yleensä olleet ilmoitettua kapeampia ainakin millin-puolitoista... en tiedä onko nämä 23milliset laitettu 25 pakettiin... niin tai näin mutta optimi olisi tuo 25mm, siihen lateksi sisuksiin niin jo vain olisi setissä sopivasti mukavuutta ja rullaavuutta.

reboad
18.06.2011, 16.17
Ultremot ovat yleensä olleet ilmoitettua kapeampia ainakin millin-puolitoista... en tiedä onko nämä 23milliset laitettu 25 pakettiin... niin tai näin mutta optimi olisi tuo 25mm, siihen lateksi sisuksiin niin jo vain olisi setissä sopivasti mukavuutta ja rullaavuutta.

Juuri tämä mukavuus, rullaavuus ja kestävyys kiinnostaa, työmatkan kun taitan maantiepyörällä ja reitille osuu parit tietyöt sekä erittäin huonokuntoiset tiet. Puhumattakaan työpaikan pihan sotkuista, suurin vaara on loppusuoralla :rolleyes:

ZX:t ovat kestäneet tämän reitin, vielä jos niillä latekseilla saisi mukavuutta ja rullaavuutta lisättyä.

Edit: Otin mitat uusiksi kun huomasin ettei renkaissa ollut kunnolla ilmaa, näistä ei niin äkkiä sitä huomannutkaan kuin vanhoista. Nyt oikeilla ajopaineilla mitat olivat 23.9mm eteen ja 24mm taakse, tärkeitä kymmenyksiä :rolleyes:

Nufan
19.06.2011, 14.53
Nyt on eka lenkki takana ZX HD 23mm kumeilla ja aika maukkailta tuntuivat.
En mitään järisyttävää eroa mukavuudessa huomannut 25mm:een pro race 2:een verrattuna, mutta nopeudessa tuntuisi olevan huomattava ero.
Lenkin jälkeen ihmettelin 33.4km/h keskinopeutta, kun se yleensä pyörii siinä 30 hujakoilla.
Pitänee raportoida myöhemmin lisää, kun on lenkkejä enemmän alla. Nyt oli kyllä optimi keli, että nopeus ei välttämättä pelkästä renkaasta johtunut.

Kiviä ei tarvinut nyppiä yhtään lenkin jälkeen kumista. Se ainakin käytännön ero edelliseen. Lisää raporttia, kun kilometrejä tulee lisää.

TuplaO
19.06.2011, 15.47
Ostin ZX:t 4000S:ien tilalle, toistaiseksi (jokunen saturainen) eivät ole oikein vakuuttaneet. Takarengas on jotenkin rauhaton, tiedä sitten johtuuko paineista (8+ bar, miehellä painoa sellainen 88 kg). Tämän lisäksi renkaiden pintaan on ilmestynyt jo joitain aika messeviä viiltoja. Puhjenneet eivät kyllä ole rehellisyyden nimissä (vielä) kertaakaan. Tätä menoa voi joutua jossain vaiheessa ottamaan käyttöön DD:t, jotka ostin varmuuden vuoksi jos vaikka ZX:t antautuvat.

Tuubikiekkoihin siirtyminen lähenee hetki hetkeltä uhkaavammin...

miq
19.06.2011, 21.49
Ennenkuin painan tilausnappulaa kiinnostaisi tietää onko nämä kaikki 2011 vuoden ZX mallit tuolla HD Speed Guardilla varustettuja? Schwalben omat sivut näin väittävät, mutta esim bike-discount myy mallia ZX ja sitten taas Wiggle listaa ZX HD.

Nufan
19.06.2011, 21.54
tämä rengas? http://www.bike-discount.de/shop/a40689/ultremo-zx-700x23c-schwarz.html

kyl tossa lukee, että Puncture protection HD speed guard

miq
19.06.2011, 22.09
tämä rengas? http://www.bike-discount.de/shop/a40689/ultremo-zx-700x23c-schwarz.html

kyl tossa lukee, että Puncture protection HD speed guard

Jep, just nuo. Aattelin vaan kun tosta puuttui tuo HD viittaus nimen perästä. Mutta, eikun tilaamaan sitten.

Jani R.
21.06.2011, 10.46
25 mm renkaan leveydestä keskustelua:

Omat renkaat piti olla 23 mm versiot, kun piti jotain nopeasti saada alle mutta eilen katselin kun ei meinaa mahtua tulemaan jarrujen välistä pois vaikka on jarrut avattu. Sain mittauksen jälkeen leveydeksi 24,5 mm ja taisi olla eturengas mitä mittasin.

Väritys on red stripes.

reboad
21.06.2011, 15.10
25 mm renkaan leveydestä keskustelua:

Omat renkaat piti olla 23 mm versiot, kun piti jotain nopeasti saada alle mutta eilen katselin kun ei meinaa mahtua tulemaan jarrujen välistä pois vaikka on jarrut avattu. Sain mittauksen jälkeen leveydeksi 24,5 mm ja taisi olla eturengas mitä mittasin.

Väritys on red stripes.

Kyllä nyt on tainnut mennä tehtaalla arvot sekasin, taikka sitten minun vanteet tekee jonkin hauskan tempun :seko:

Polla
21.06.2011, 19.48
530 kilsaa körötelty kumeilla ja just nypin paljon pieniä kiviä pois, paljon on tullut kivien aiheuttamia viiltoja, ei vielä silti flättiä. Ajettu niin kovassa helteessä kuin rakkasateessakin. Saas nähä paljon noilla kertyy kilsoja ennen kun antautuvat.

kide
23.06.2011, 11.05
...työmatkan kun taitan maantiepyörällä ...

...vielä jos niillä latekseilla saisi mukavuutta ja rullaavuutta lisättyä.

Olethan huomioinut sen, että latekseista häviää ilmaa jo työpäivänkin aikana? Ei ehkä ihan kamalasti, mutta 0,5-1 bar voi hyvinkin pehmentyä. Ja joka aamu alkaa sitten pumppaamalla. Tästä syystä en itse laittaisi käyttöpyörään. Lenkkikäytössä ovat kyllä oivat.

reboad
23.06.2011, 18.18
Olethan huomioinut sen, että latekseista häviää ilmaa jo työpäivänkin aikana? Ei ehkä ihan kamalasti, mutta 0,5-1 bar voi hyvinkin pehmentyä. Ja joka aamu alkaa sitten pumppaamalla. Tästä syystä en itse laittaisi käyttöpyörään. Lenkkikäytössä ovat kyllä oivat.

Hyvä pointti. Nykyisistäkään ei tahdo viikottain jaksaa tarkistaa paineita vaikka aihetta olisi. :o

time
23.06.2011, 18.21
530 kilsaa körötelty kumeilla ja just nypin paljon pieniä kiviä pois, paljon on tullut kivien aiheuttamia viiltoja, ei vielä silti flättiä. Ajettu niin kovassa helteessä kuin rakkasateessakin. Saas nähä paljon noilla kertyy kilsoja ennen kun antautuvat.
Ihme homma?Mulla kohta 2000 km takana ja kertaakaan ei ole tarvinnut kiviä nyppiä,eikä minkäänlaisia viiltoja missään.

Polla
23.06.2011, 18.47
Ihme homma?Mulla kohta 2000 km takana ja kertaakaan ei ole tarvinnut kiviä nyppiä,eikä minkäänlaisia viiltoja missään.

Missä sä asut? Mä joudun ajamaan siirtymät Helsingin kantakaupungista ulos ja se ei oo kauheen lempeää kumeille. Alu crossarissa Durano plussat ja ne kestää :D

time
23.06.2011, 18.59
Missä sä asut? Mä joudun ajamaan siirtymät Helsingin kantakaupungista ulos ja se ei oo kauheen lempeää kumeille. Alu crossarissa Durano plussat ja ne kestää :D
Mulla hiekkatiepätkää muutama sata metriä päivittäin ja kyllä mä pidän noita suht kestävinä maantiekumeina.
Voihan noissa olla laatueroja tietysti.

Polla
23.06.2011, 19.08
Mulla hiekkatiepätkää muutama sata metriä päivittäin ja kyllä mä pidän noita suht kestävinä maantiekumeina.
Voihan noissa olla laatueroja tietysti.

voihan se olla. noh, jännityksellä oottelen tulevaa

ppikkupe
25.06.2011, 17.39

Itse olen ajellut reilun kuukauden ZX:lla ja Michelinin latekseilla. Tykännyt olen kovasti. Vähän samanlaista kulumaa/halkeamaa renkaissa on kuin ketjun aloittajalla, mutta eipä se siitä ole pahemmaksi mennyt.

Tänään sitten Vanttauskosken lenkillä alamäessä kuului metallinen zling, jotain kilisi kohti ajoradan vasenta kaistaa ja eturenkaan kyljessä oli vajaan sentin viilto. Vattu, siihen meni se rengas. Onneksi oli kympin seteli mukana kahvirahana, niin sai taiteltua renkaan alle väliaikaispaikan. Kotia päästiin ja sääsketkin saivat hetken syödäkseen.

Mnoh, uutta rengastilausta menemään. Halpaahan tämä vielä on, jos harrastuksen hintaa laskee kaavassa euroa per aktiivinen harrastustunti.

waariz
27.06.2011, 07.54
Tänään tuli ensimmäinen testi zx:llä, kun ajoin aamulla töihin. Kyllä tuntui herkuilta! Oikeen sulavasti tuntu menevän. En tiedä vaikuttaako se, kun olen tässä ajellut sinkulalla lähiaikoina.. Mitä nyt muistelisin, niin verrattuna gp4000s:ään ainakin mukavamman tuntuiset. Parempaa analyysia voi tehdä sitten pidempien lenkkien jälkeen, mutta ainakin tähän mennessä mallin ja merkin vaihto tuntuu oikealta.

Jani R.
27.06.2011, 08.41
Oikein mukavat kumit on ja ainoat miinuspuolet mitä olen huomannut on se etteivät mahdu kunnolla maantiejarruista läpi, kun on niin leveät ja huippunopeus laski mielestäni 2 km kun vrt. Pro 3 Race. Toinen vaihtoehto on että kunto on laskenut :D

Talisker
04.07.2011, 12.02
1800km:n jälkeen vaihdoin takaa eteen/edestä taakse.
Havainnot:
*vain muutama kivenjälki kulutuspinnassa
*kyljet moitteettomat
*takarengas hivenen kulmikas, eturengas alkuperäisessä muodossa
*vaihtotyö Easton EC90 SL-kiekoille helppo, ilman rautoja
*rengas mahtuu täydessä paineessa avaamattoman DA-jarrulängen läpi

Vaihdoin samalla myös lateksisisurit
*ei merkittävää eroa ajotuntumaan, mukulakivi ja terävät montunreunat
latekseilla pehmeämmin
*helteellä paine lateksi sisärenkaassa putosi n 1½ kiloa vuorokaudessa!

Yleistä:
*rullaavuus hyvä
*ajotuntuma mukava
*ei merkkejä liukkaudesta sateellakaan
*ei rengasrikkoja ekan 2000km:n aikana
*saatan silti kokeilla Vittoria OC CS 23mm mustana. Niistä, kun olen
tykännyt tähän mennessä eniten (vrt Pro2 ja Pro3 ja GP4000S)

lekator
18.07.2011, 20.44
Pitäs hankkia uutta rengasta Roubaixiin. Alla vielä ensiasennus all weatherit(spessun) Uskaltaako noilla zx:llä mennä tietyöhiekkojen yli varovasti tai jonkun sata metriä tollasta lenkkipolkua(kai kivituhka) kun tollasta tossa työmatkalla(31km) on pari kohtaa. Ei viittis ihan joka toisella matkalla sisuria vaihdella. Vaihtoehtona ois dd, mutta kun kehuvat ton zx:n paljon parempaa rullaavuutta ja mukavuutta. Auttakaas nöösiä mäessä.

Nufan
18.07.2011, 20.47
Uskaltaa. Joutunut muutaman kerran ajelemaan aika pitkiäkin pätkiä tietöiden takia soralla ja sellasta pariakymppiä ajanu ne läpi.

Kare_Eskola
18.07.2011, 20.55
Minä ajan 2 x 20 vetoharjoitukset Keskuspuiston ulkoilubaanoilla ja hiekkateillä. Ultremoilla. Ei flättejä.

Huhut maantierenkaiden hiekkatiekelvottomuudesta ovat vahvasti liioiteltuja.

rstone75
18.07.2011, 20.59
Mulla oli testimielessä ZX edessä ja Misukan Pro Race III takana. Parisen tonnia ajoa ja eilen lenkillä ZX:stä paukku kivi läpi. Muutenkin viiltoa kivistä joka puolella, Pro Race III takana kestänyt paljon paremmin. Olin (kerrankin) ennakoinut ja tilannut lauantaina Pro Race III:ia. ZX kokeilu loppui tähän. Se sivulta irtoava naru ärsyttää myös.

Rullaa kyllä hyvin.

lekator
18.07.2011, 21.08
Kiitsat supernopeista ehkä jopa rullaavista kommenteista ;-) Ehkä noi spessun all weatherit vaan oli niin surkeat, että niistä tuntui aina joku murena puskevan läpi. 3 sisuria/1000km. Taidan kokeilla zetaäxiä. Raporttia seuraa...

Polla
18.07.2011, 21.17
1300 km tullut ajoa ultremoilla, nolla flättiä mutta aivan täynnä pientä viiltoa. Oon kyllä tykänny, taidan jatkaa näiden kanssa vaikka pro race III saattaisi soveltua paremmin...

Nufan
18.07.2011, 21.19
Mulla on kans tullu jokunen viilto kumiin, mut ei oo ainakaan sirut jääny vielä siihen kiinni ja tullu läpi. Niinku kävi Pro race2:n kanssa.

Talisker
18.07.2011, 22.04
2800km nyt ZX:illä.
Yksi snake bite teräväreunaisesta muutaman sentin yksittäisestä sepelinmurikasta asfaltilla.
Sisurina lateksi.
Sitä ei olisi mikään rengas kestänyt, iski "puskista".

Viiltoja toki jonkun verran, muttei mitään läheskään fataalia.
Kestää hyvin tietyömaasepelit, hiekkatiet.

Uskoisin hyvinkin toisen mokoman vielä kestävän.

JariT72
20.07.2011, 18.13
150km iloa kesti ultremon zx:llä, tänään meni eturenkaan sivusta joku terävä läpi sen verran railakkaasti että se oli siinä, uusi sisäkumi tuli kulmasta pullottaen läpi, hieman varovaisesti ajellen loppumatka kotiin. Ihan hyvät oli sen aikaa kun kestivät. Pitänee tilata uusi, nyt on pikaratkaisuna paikallisesta kivijalasta haettu contin 4000s:t alla.

TuH
20.07.2011, 20.07
Mäkin päätin ryhtyä Schwalben koekaniiniksi, odotan parhaillani ZX-paria Bike24:stä. Saa nähdä miten kestävyyden kanssa on, itse olen sen verran mukavuudenhaluinen, että renkaista menee äkkä "maku" jos rikkoja on vähän väliä. Contin GP 4000S:t olen tottunut ajamaan kantikkaiksi asti... :)

lekator
20.07.2011, 20.58
Kerro sitten kokemuksia 4000 S verrattuna ZX. Mukavuus/nopeus/kesto.

JariT72
21.07.2011, 07.56
Painossa on ainakin eroa, Continentalit painaa 222g kun noi schwalbet painoi jotain n.185g

Pregasina
21.07.2011, 09.50
paineista ja renkaista kun puhutaan niin onkos teillä joku erillinen painemittari jota suositella? Itse kun en viitsisi ostaa isoa pumppua joissa on paimemittari. Pumppuja on jo muutenkin riittämiin nurkissa. Joku tasku malli olisi hyvä olla mukanakin.

Kare_Eskola
21.07.2011, 10.02
Tässä langassa ei käsittääkseni puhuta pumpuista. Käytä hakua.

Jani R.
21.07.2011, 10.15
paineista ja renkaista kun puhutaan niin onkos teillä joku erillinen painemittari jota suositella? Itse kun en viitsisi ostaa isoa pumppua joissa on paimemittari. Pumppuja on jo muutenkin riittämiin nurkissa. Joku tasku malli olisi hyvä olla mukanakin.

Noissa ketjuissa on ollut puhetta aiheesta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1422238#post1422238
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1645173#post1645173

Pregasina
21.07.2011, 10.16
Tässä langassa ei käsittääkseni puhuta pumpuista. Käytä hakua.

Asia selvä vaikka en pumpuista halunnut mitään tietääkään.

Nufan
21.07.2011, 10.21
Sun olisi pitänyt muotoilla kysymys esim. näin. Millä painemittarilla mittaatte Ultremo ZX renkaiden paineet, jos käytettävissä ei ole mittarillista pumppua tai siihen ei luota. :D

Janne L
22.07.2011, 09.07
Vaihdoin maantiepyörään uudet renkaat rengasrikon myötä, tällä kertaa päädyin Shwalben Ultremoon. Edelliset olivat Vittoria Corsa Evo CX -merkkiset. Hurja ero näin ensituntumalta vanhojen eduksi. Ultremot tuntuvat vetelevän huomattavasti herkemmin, pyörää joutuu ohjailemaan enemmän, tuntuu kuin takapäässä olisi väljää. Hieman pehmeämmät noin muuten. Asentaessa Vittoriat ovat erittäin tiukat vanteelle, tosin kun Shwalbet. Tosin voi olla että sisäänajo vakauttaa renkaita vielä vai onko ominaisuus?

TuplaO
22.07.2011, 09.48
^Samaa mieltä, vaikkei Vittorioista olekaan kokemusta. ZX on jotenkin rauhaton ja "uraherkkä". Paineita alentamalla kova tuntuma ja rauhattomuus kyllä vähenivät. Sittemmin olenkin siirtynyt tuubeihin.

Janne L
22.07.2011, 11.24
^Samaa mieltä, vaikkei Vittorioista olekaan kokemusta. ZX on jotenkin rauhaton ja "uraherkkä". Paineita alentamalla kova tuntuma ja rauhattomuus kyllä vähenivät. Sittemmin olenkin siirtynyt tuubeihin.

Selvästikään Ultremon runko ei ole yhtä vääntöjäykkä, mutta onhan tuo ilmeisesti hieman ZX:ää kevyempi. Tässä vaiheessa plussat kuitenkin ZX:lle.

Markku Silvenius
22.07.2011, 11.34
Toisaalta Ultremo edessä ja Vittoria takana..sateessa rynkytyslenkillä tuntuu, että Vittoriasta katoaa kaikki pito. Taakse Ultremo ja tasapaino/uskallus palaa välittömästi.

edit: vielä tuohon rengaspaineasiaan, että mun mielestä Ultremot rikkoo helposti ylipaineilla..runko on niin ohutta lankaa ja herkkää jos mittari näyttää väärin tai muuten vaan vetää rajut paineet niin herkkyys rikkoa rengasrunko nousee nopeasti. En käyttäisi alle 80 kilon jannuilla yli 8 paineita lainkaan.

Janne L
22.07.2011, 11.56
edit: vielä tuohon rengaspaineasiaan, että mun mielestä Ultremot rikkoo helposti ylipaineilla..runko on niin ohutta lankaa ja herkkää jos mittari näyttää väärin tai muuten vaan vetää rajut paineet niin herkkyys rikkoa rengasrunko nousee nopeasti. En käyttäisi alle 80 kilon jannuilla yli 8 paineita lainkaan.

Kävipä eilen: Uusien Ultremojen asennuksessa uusi Contin ultrasonic -sisuri halkesi oikein räjähtämällä kesken ensitäytön noin kuuden bar:n kohdalla venttiiliä vastapäätä, jolloin ulkokumin reuna lensi vanteen ulkopuolelle! Näkyvää vauriota ei ulkorenkaaseen ainakaan tullut, eikä ajossakaan pompi.

Polla
22.07.2011, 12.08
En käyttäisi alle 80 kilon jannuilla yli 8 paineita lainkaan.

painoa 66 kg ja tasan 8 bar painetta ja hyvä fiilis ollut, 7 barissa tuntuu meno liian löysältä ja pehmeältä.

Jani R.
22.07.2011, 12.22
En käyttäisi alle 80 kilon jannuilla yli 8 paineita lainkaan.

Hieman offtopiccia, mutta edellisten Michelin Pro 3 Race 23 mm -kumien paketissa suositeltiin 70 kg kuskille tasan 7 Bar paineita. Eli ihan oikein Markku tuossa neuvoo.
Kokonaan eri asia sitten on mittarien epätarkkuus, joten jos jonkun pumpun mittari näyttää 8 Bar kun renkaassa on vasta 7 Bar.

Mielestäni vasta alle 6 Bar tai jopa alle 5,5 Bar lukemilla 70 kg kuskin alla alkaa tuntua meno tuntua pehmeältä. Jo 6,5 - 7 Bar välillä saa jo vaihtelua ajotuntumaan kun kokeilee eri paineita.

TuplaO
22.07.2011, 12.36
Täytyy vielä vähän kvalifioida tota omaa kommenttia muutamalla taustatiedolla. Runko meikäläisellä on jäykkyydestään tunnettu 2011 R3 ja kiekot HEDin Bastognet. Voi olla, että kovemmilla paineilla kombo on sen verran jäykkä, että menee herkemmin pomppimiseksi. Siinä ei taida vajaan 90 kg:n painokaan auttaa. Yhtä kaikki, diggasin 4000s:tä reilusti enemmän, mutta ne hapristuivat vajaassa vuodessa käytännössä käyttökelvottomiksi.

Polla
25.07.2011, 16.52
1400 ajettu ja eka flätti, vieläpä edessä. Kaivettu taas kiviä edestä ja takaa pois paljon.

Nufan
25.07.2011, 21.53
Mulle on kans ilmestyny pieniä viiltoja ja jyviä rengas täyteen. Mut samoja viiltoja keräs misukkaki, ainoo, että ne tuli kyl myös sitte kumista läpikin.

JOULU
25.07.2011, 22.43
Moro

Pari tonnia rullailtu (2188 km), muutama kivi on osunut matkalle, mutta renkaan puhkeamisilta olen välttynyt.

Olen ollut tuotteeseen tyytyväinen ja varmaan seuraavat renkaat tulevat olemaan saman merkkiset.

Mihin hintaan olette ko. renkaita ostaneet?

pööräilijä
25.07.2011, 23.04
Kävin hakemassa tänään tollasen. Vanha , tainno uus, prorace3:nen meni kyljestä rikki :eek::eek::eek::eek: maasturissakaa mee kyljes. mihkähä lie osunu. %¤#"!/)&%. No kokeillaa nyt tollasta. Paikallisesta, rtechistä hain, aika suolanen 59e makso. eipä jaksanu ettiä kauempaa.

mkpaa
26.07.2011, 03.53
Kävin hakemassa tänään tollasen. Vanha , tainno uus, prorace3:nen meni kyljestä rikki :eek::eek::eek::eek: maasturissakaa mee kyljes. mihkähä lie osunu. %¤#"!/)&%. No kokeillaa nyt tollasta. Paikallisesta, rtechistä hain, aika suolanen 59e makso. eipä jaksanu ettiä kauempaa.

Minulla tosiaankin paukahti sisäkumi ulos ZX:stä parin lenkin jälkeen. Ostin uuden ja nyt ovat toimineet astetta paremmin muutaman tonnin.

Miihkaili
26.07.2011, 10.35
Tässä rengas keskusteluja jonkin aikaa seuranneena on jäänyt vaivaamaan kuskin paino. Toisella kestää rengas paremmin ja toisella ei. Mutta mikä on kuskin paino ja renkan paineet. On aivan eriasia kun toinen painaa 60-70 kg ja toinen 90+ kg. Itse painavana kuskina en ole edes yrittänyt fillarin alle 23mm rattaita vaan miniminä pitänyt 25mm ja useasti 28mm.

Stanos
26.07.2011, 11.36
Meikä on 100kg ja hyvin pelaa 23mm ZX, ajan täysillä painella.

El-Carpaso
26.07.2011, 11.52
muutkin raskaammat kuskit voisivat kertoilla kestosta.

Todella hämmentävää kun joka ikisessä renkaassa mielipiteet jakautuvat loistavaan tai aivan schaisseen. Jos joskus löytyis rengas joka on vaan hyvä kaikille...

gobbif
26.07.2011, 14.04
Jos rengas ei olisi kompromissi, olisi varmasti markkinoilla tasan yksi rengas, se paras kaikille. Käytännössä asiaan vaikuttaa painot, ajotottumukset, mieltymykset, käyttökohde, budjetti, ... ja sitten tehdään kompromissia näiden kesken. Lisänä vielä sattuma eli jos ajelet lasin ja sepeliin sopivasti muutaman kerran putkeen, alkaa renkaan kesto arvelluttaa.

Markku Silvenius
26.07.2011, 14.17
Hyvin kesti viikonloppuna pojilla Lauri Ausissa tuossa Tallinnassa = eka 1,5h 46-47 keskinopeus + jatkuvaa tykittämistä reilun sadan ajajan ryhmässä + loppuun muuten vaan kovaa maaliin saakka. Sataa ja paistaa sekaisin. Vaatii renkaalta paljon ja toisaalta ei voi aina valita ajolinjaa l. mennään soran ja lasinsälän yli juuri kuten mennään..ei välttämättä painoa eikä vetoa keventäen.

Kisarengas ZX ennenkaikkea on. Onhan Schwalbella suojatumpiakin renkaita jos kulutuskestolle halutaan antaa isompi painoarvo.

> Gobbif

+1

TuH
26.07.2011, 17.05
Kisarengas ZX ennenkaikkea on. Onhan Schwalbella suojatumpiakin renkaita jos kulutuskestolle halutaan antaa isompi painoarvo.

On ja ei. Varsinaisen kisarenkaan paikan Ultremo-mallistossa ottaa Ultremo ZLX, josta ZX on pistosuojatumpi versio. Ero lienee verrattavissa Contin Supersoniciin ja GP4000S:ään.

Onkohan kukaan foorumilainen ajellut ZLX:llä? Saksa-hinta renkaalle ei ole juuri ZX:ää korkeampi. Mä taas teen tästä juuri lähtöäni ekalle lenkille Ultremo ZX:llä, jotka sain eilen vihdoin asennettua.

TuH
27.07.2011, 22.36
Parin ensimmäisen lenkin perusteella Ultremo ZX vaikuttaa oikein mainiolta.

Sanoisin, että ajo-ominaisuudet ovat kautta linjan Continental GP 4000S:ää paremmat. Ensituntumalta ZX vaikuttaa jonkin verran nopeammalta, ajotuntumaltaan selvästi pehmeämmältä ja kurveissa aavistuksen vakaammalta kuin GP 4000S. Siinä missä ZX puree asvalttiin eloisasti, GP 4000S on jokseenkin kova ja tunnoton.

Kehuista huolimatta en ole vielä täysin vakuuttunut siitä, että onko tämä uusi Ultremo nyt SE rengas, joka korvaisi käytössäni Continentalit lopullisesti. GP 4000S:n kovuudessa on nimittäin myös se puoli, että se korostaa vaikutelmaa renkaan kestävyydestä. GP:n pistosuojaukseen olen tottunut luottamaan kuin peruskallioon. Pehmeästi rullaava ZX on jotenkin paljon hauraamman oloinen.

Mitä nopeuteen tulee, niin kaksi lenkkiäni Ultremoilla olivat (yhteislenkit poislukien) tämän kuun nopein ja kolmanneksi nopein. Neitsytajo saattoi mennä yliyrittämisen piikkiin, mutta kun seuraavana päivänä ajettu lenkkikin kulki väsyneillä jaloilla kovaa, niin olihan se sangen vakuuttava näyte ZX:n ominaisuuksista.

time
28.07.2011, 05.15
Tuh.Sä olet nähnyt valon:) Mulla on jotenkin täysin samanlaiset tuntemukset noista kahdesta.Mukavuudessa mieletön ero.

Nufan
28.07.2011, 12.07
Mulla on noiden zx:n kanssa vähän samaa vikaa, että vauhdit nousi kumien vaihdon jälkeen reippaasti. Vaihvoin tosin 25mm:stä Pro Race2:sta näihin 23mm ZX:iin.
Ja mukavuus ei kyllä kärsinyt yhtään. Misukat oli kaikenlisäki 27mm leveät kun ne mittasin ja ajoin niillä 7bar paineilla. Nyt ZX:t on 8bar paineilla. Molemmissa käyttänyt latexeja sisureina.

Viiltoja tulee molempiin rengasmalleihin, mutta näistä ultremoista ei ole tullut kivet läpi sisureihin asti.

k.t.s.
06.08.2011, 14.11
ZX:llä ajettu nyt n.3500.
Narut purkautuu kyljistä, takarengas kulunut kantikkaaksi, kyljissä viiltoja.
Renkaat ovat kyllä olleet todella hyvin rullaavat ja pistosuojauskin ollut
kohtuullisen hyvä.
Lenkkikäytössä nämä ovat aivan huiput, mutta tulee vähän tuhan kallista ajoa kun ei näillä tämän pidempään ajele.
Nyt täytyy funtsia että mitä nyt laitetaan vanteelle, kun pääsi tottumaan näin hyvin rullaavaan renkaaseen.

TuH
07.08.2011, 20.18
Eikö 3 500 kilsaa nyt kuitenkin ole aika hyvin kisahenkiselle renkaalle? Omassa käytössä Contin GP 4000S on vaihtokunnossa (kantikkaaksi kulunut, kulutusmerkit ummessa) suunnilleen samoilla kilometrimäärillä.

Omilla lenkeillä Ultremo ZX on tuntunut sen verran hyvältä, että päätin tilata rospuuttofillariin 25 mm Ultremo DD:t. Korvaan niillä 25 mm Continental 4 Seasonit, jotka eivät osoittautuneet ihan niin pomminvarmoiksi kuin odotin. Oliko kukaan foorumilainen kokeillut noita järeämpiä Ultremoita?

TPP
07.08.2011, 21.06
Oliko kukaan foorumilainen kokeillut noita järeämpiä Ultremoita?
Jep, 25-milliset DD:t kurapyörässä.
Hyvin kestäneet soratielenkkiä ja hiekoitussepeliä.
Suosittelen.

vellu80
08.08.2011, 07.29
Mulla on ykköspyöräs ultremo DD renkaat 23 millisenä. En oo viä paljoo niillä ajellu,mutta ne mitä oon niin ilman ongelmia. Tiedä sitte onko rullaavuudessa paljoo eroo zx:ään. Viisaammat voi valaista onko vauhdissa eroa?

Eikä toi DD ainakaa mun mielestä mikään älytön jytky ole,vaaka näyttää painoksi 225g.

gallodepelea
08.08.2011, 08.25
Mäkin vaihdoin 23mm Ultremo DD:hin koska etsin kestävämpiä mutta rullaavia renkataita. Tyytyväinen oon ollut. 8,5-9.0 bar paineilla ajelen ja hyvin rullaa maantiepyörä. Saa nähdä kestääkö nämä pitempään. Ainakin renkaan pohja on paksumpi, toki myös painavampi.

k.t.s.
08.08.2011, 16.23
Eikö 3 500 kilsaa nyt kuitenkin ole aika hyvin kisahenkiselle renkaalle? Omassa käytössä Contin GP 4000S on vaihtokunnossa (kantikkaaksi kulunut, kulutusmerkit ummessa) suunnilleen samoilla kilometrimäärillä.

Omilla lenkeillä Ultremo ZX on tuntunut sen verran hyvältä, että päätin tilata rospuuttofillariin 25 mm Ultremo DD:t. Korvaan niillä 25 mm Continental 4 Seasonit, jotka eivät osoittautuneet ihan niin pomminvarmoiksi kuin odotin. Oliko kukaan foorumilainen kokeillut noita järeämpiä Ultremoita?

Joo, onhan se ihan hyvät kilometrit, mutta tätä kylkien purkautumista ei ole muissa renkaissa tullut havaittua.
Vaihdoin nyt alle Hutkinssonit ja nämä häviävät Ultermo XZ:lle rullaavuudessa 10-0 :mad:. Eli ehkä palaan kumminkin Ultermoon.
Rospuutto kiekoissa on Duranot ja ne tuntuvat kestäviltä.

TuH
08.08.2011, 22.11
Itsekin katselin Duranoja yhtenä vaihtoehtona. Suoraan sanottuna en ihan hahmottanut mikä käytännön eroavaisuus 25 mm Duranolla ja saman leveyden Ultremo DD:llä oikein oli. Tuotekuvauksissa lupailtiin samoja asioita ja painoeroakin oli vain 10 grammaa.

Sen sijaan Durano Plus oli sitten ihan eri painosarjan rengas. Epäilemättä kestävä, mutta 380 grammaa on omaan makuuni jo vähän liikaa massaa maantiepyörän renkaalle.

PauliP
09.08.2011, 10.46
ja hyvin pelittää ainakin 8 kilon paineissa...:)

30 hampainen
09.08.2011, 19.32
Itsekin katselin Duranoja yhtenä vaihtoehtona. Suoraan sanottuna en ihan hahmottanut mikä käytännön eroavaisuus 25 mm Duranolla ja saman leveyden Ultremo DD:llä oikein oli. Tuotekuvauksissa lupailtiin samoja asioita ja painoeroakin oli vain 10 grammaa.

En tiedä, mutta luulen että Ultremossa on hieman pehmeämpi kumiseos. Vähemmän kilometrejä, mutta enemmän pitoa.

NPuh
09.08.2011, 20.21
Tänään ensimmäinen lenkki ZX:llä. Toki pyöräkin oli uusi :D. Voisin yhtyä Taliskerin arvioon ensikokemuksen perusteella monin kohdin. Myös siinä, että toisessa pyörässäni on Vittorian OC CS:t ja ne saattavat olla jopa hitusen paremmat kuin ZX:t. En taata tiedä vaikka kokeilisin vaihtoa. Ero on kyllä aivan marginaalinen. Työmatka CC:n ostin Schwalben Blizzardit 25:mm kesäkumeiksi, mutta ne olivat kestävyydeltään (pitäisi olla kevlarpistosuoja) niin suuri pettymys, että hetin vanhemmat Vittoriat niiden paikalle.

1800km:n jälkeen vaihdoin takaa eteen/edestä taakse.
Havainnot:
*vain muutama kivenjälki kulutuspinnassa
*kyljet moitteettomat
*takarengas hivenen kulmikas, eturengas alkuperäisessä muodossa
*vaihtotyö Easton EC90 SL-kiekoille helppo, ilman rautoja
*rengas mahtuu täydessä paineessa avaamattoman DA-jarrulängen läpi

Vaihdoin samalla myös lateksisisurit
*ei merkittävää eroa ajotuntumaan, mukulakivi ja terävät montunreunat
latekseilla pehmeämmin
*helteellä paine lateksi sisärenkaassa putosi n 1½ kiloa vuorokaudessa!

Yleistä:
*rullaavuus hyvä
*ajotuntuma mukava
*ei merkkejä liukkaudesta sateellakaan
*ei rengasrikkoja ekan 2000km:n aikana
*saatan silti kokeilla Vittoria OC CS 23mm mustana. Niistä, kun olen
tykännyt tähän mennessä eniten (vrt Pro2 ja Pro3 ja GP4000S)

time
10.08.2011, 19.02
Myykö joku kyseistä Vittoriaa suomessa.Kai se pitää sekin kokeilla,jos voi vielä ultremoa mukavampi olla.
Alkaa olla itselläkin reilut 3000 ajettu ja takarengas hiukan kantikas ja muutama jälki näkyy renkaassa kiveniskuista.

NPuh
10.08.2011, 19.20
Valitettavasti Vittoriat täytyy tilata netistä, mutta ainakaan mulla ei ollut mitään ongelmaa ei tilauksessa eikä kumeissa. Taisin tilata Saldenilta, esim tosta löytyy: http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=4045&catid=3212.
Kaksi rengasta näyttää yhteensä olevan kaikkineen 72,95€. Yli 150€ ei mene postikuluja. Mielestäni aivan kilpailukykyinen hinta.

Myykö joku kyseistä Vittoriaa suomessa.Kai se pitää sekin kokeilla,jos voi vielä ultremoa mukavampi olla.
Alkaa olla itselläkin reilut 3000 ajettu ja takarengas hiukan kantikas ja muutama jälki näkyy renkaassa kiveniskuista.

NPuh
11.08.2011, 20.08
:eek: Ai,ai, ai. Alle 200 km meni ZX:llä ja ensimmäinen rengasrikko jotain täysin olemattomasta sileällä asfaltilla. Alkaa Schwalbe-usko olla koetuksella:mad:. Yhden annan vielä anteeksi, mutta jos toisen kerran menee yhtä herkästi, niin autotallin ylähylly kyllä kutsuu. Jos hyvää haen, niin rengas oli mahdottoman helppo vaihtaa. Toinen hyvä puoli on, että jos vaihdan Vittoriat tilalle, niin niistä löytyy hieno sinimusta rengas, joka sopii kuin nakutettu pyörääni :D

Polla
12.08.2011, 23.15
ZLX odottaa asennusta parempiin kiekkoihin, jospa niitä testailisin vaikka keskiviikkona. Luvattu paino 160 g, lateksi sisuria sisään niin eiköhän se oo siinä sit :)

waariz
31.08.2011, 22.20
ZX:t on ollu todella mukavan tuntuiset ja hyvin rullaavat nakit. Kävin hakemassa (nyt jo n. 1400km jälkeen) uudet ZX:t, koska nykyisissä on hieman jälkiä. Osa niistä johtunee huonotuurisista osumista, mutta osa on taas jotain pientä repeämää tms.. Kuvat kertokoon enemmän.

https://lh6.googleusercontent.com/-El6LXKj46H0/Tl1CHD04AuI/AAAAAAAAABw/KibAm67nljQ/s1024/11083020110830_4031.jpg

Vielä toinen (https://lh3.googleusercontent.com/-WJuMloKrfPM/Tl1FFZoMfcI/AAAAAAAAABw/B089wsb_U9g/s1024/11083020110830_4040.jpg), kolmas (https://lh3.googleusercontent.com/-Vq2uW_ASR1Y/Tl1FDXYkZiI/AAAAAAAAABw/kJyGQ4iSTPc/s1024/11083020110830_4037.jpg), neljäs (https://lh3.googleusercontent.com/-tpAbK7dSSoY/Tl1CO03yYGI/AAAAAAAAABw/cL25J2yT0dM/s1024/11083020110830_4036.jpg), viides (https://lh3.googleusercontent.com/-0HM6FgEkvsM/Tl1CJWrYCGI/AAAAAAAAABw/2skZT_tbSMU/s1024/11083020110830_4034.jpg) ja kuudes (https://lh6.googleusercontent.com/-e2I9x7umXLI/Tl1FL2dRJxI/AAAAAAAAABw/YwgksIgmSts/s1024/11083020110830_4042.jpg)kuva.

Uudet nakit hain siksi, että en halua TDH:ssa ikäviä rengasrikkoja. Nämä vanhat pitää ajaa joskus myöhemmin vielä loppuun. Kiireessä piti taas ostaa värilliset, vaikka ainakin kerrotaan kokomustien olevan kestävempiä. Ainakin näissä alla olleissa on halkeamaa juuri tuossa värin ja mustan saumassa..

Huomasin mielenkiitnoisen asian renkaita vaihtaessa. Punnitsin sekä nykyiset, että uudet renkaat samalla vaa'alla. Nykyiset 199g ja 199g. Uudet 169g ja 179g. Onko harmaa väriseos valkoista kevyempää vai onko nämä jotain sunnuntaikappaleita? No sen näkee sitten, mutta aika iso haarukka samoilla renkailla..

Markku Silvenius
01.09.2011, 07.25
Mun mielestä mikään noista ei ole kovin vakavasti otettava jälkiä renkaassa. Tai ainakin mitä olen katsellut tuon meidän junnun renkaita, niin niissä on vähintään tuon verran jälkiä lähes aina; jokaisessa setissä ja ne ajetaan selkeesti huonommaksi ennen uusimista. Reeneissä on rengasrikkoja tullut 1-2 pariin vuoteen, mikä on minusta aika vähän vaikka ajetaan paljon mopopeesejä missä ei kaikkea ehdi väistää ja joskus hiekkatielläkin. Kisassa tai kuntoajossa renkaan menoon ei aina voi itse vaikuttaa. Tietty kuntoajoon löytyy Scwalbelta varmasti vahvempiakin renkaita. ZX on kisarengas (kisakäytössä vaihdetaan uusi kiekko 20-30 sekunnissa ja matka jatkuu).

Mikha
01.09.2011, 12.22
Kiireessä piti taas ostaa värilliset, vaikka ainakin kerrotaan kokomustien olevan kestävempiä. Ainakin näissä alla olleissa on halkeamaa juuri tuossa värin ja mustan saumassa..

Itsekin olin samoilla asioilla eilen ja soittelin useampaan pk- seudun liikkeeseen mustia Ultremo ZX:iä etsiskellen. Ainoastaan yhdestä paikasta löytyi ZX:iä, mutta valkoisilla raidoilla (saattaa olla tuo pari joka sinulla nyt alla?). Itse päädyin köröttelemään autolla 70km edestakaisin Keravan Lundbergille renkaita hakemaan - vain värin takia. Osittain sen takia että Schwalbe itse toteaa sivuillaan että mustat on kestävämpiä ja toisaalta noi kokomustat sopii mielestäni mun pyörään paremmin.

Keravalta löytyi vielä useampi pari hyllystä, muuten kuulemma tukkureiltakin loppu. Jos olis enemmän aikaa, niin olisin toki tilannut güntheriltä puoleen hintaan. Mutta itsellänikin takarengas kärsi sen verran vaurioita viime viikonloppuna, että TdH:kiä varten piti saada uutta kumia alle.

waariz
02.09.2011, 12.46
Mun mielestä mikään noista ei ole kovin vakavasti otettava jälkiä renkaassa. Tai ainakin mitä olen katsellut tuon meidän junnun renkaita, niin niissä on vähintään tuon verran jälkiä lähes aina; jokaisessa setissä ja ne ajetaan selkeesti huonommaksi ennen uusimista. Reeneissä on rengasrikkoja tullut 1-2 pariin vuoteen, mikä on minusta aika vähän vaikka ajetaan paljon mopopeesejä missä ei kaikkea ehdi väistää ja joskus hiekkatielläkin. Kisassa tai kuntoajossa renkaan menoon ei aina voi itse vaikuttaa. Tietty kuntoajoon löytyy Scwalbelta varmasti vahvempiakin renkaita. ZX on kisarengas (kisakäytössä vaihdetaan uusi kiekko 20-30 sekunnissa ja matka jatkuu).

Tämä vaihto olikin hätävarjelua, kun haluan vähentää puhkeamisen todennäköisyydet TDH:ssa ilman, että laitan mitään painavia ja huonosti rullaavia kestonakkeja. Jossain vaiheessa TDH:n jälkeen ehkä vasta keväällä kulutan sitten nämä vanhat nakit loppuun. Peruslenkillä ei niin paljoa haittaa renkaan vaihto. Ja en omista toisia kiekkoja, joten menee vaihtoon hieman yli 30sec. :)

Markku Silvenius
02.09.2011, 13.27
Paat vaan sellaiset sisurit joita oot jo menestyksellä käyttänyt, eikä sellaisia pakasta vedettyjä joissa voi olla joku valmistusvika (silloin tällöin on), niin hyvä tulee. :)

waariz
05.09.2011, 12.01
Paat vaan sellaiset sisurit joita oot jo menestyksellä käyttänyt, eikä sellaisia pakasta vedettyjä joissa voi olla joku valmistusvika (silloin tällöin on), niin hyvä tulee. :)

No meninpäs laittamaan pakasta vedetyt nakit sekä sisurit. Noin 15km tuli ennen TDH:ta ajettua niillä. Hyvin kuitenkin kesti tällä kertaa ja eka TDH meni muutenkin nappiin..

Polla
09.09.2011, 16.44
Nyt on tullut jonkun verran ajettua noilla ZLX:llä ja ovat todella erinomaiset kisakenkaat. Pistosuojausta ei ole ollenkaan millä paino on saatu alas, rullaa hyvin ja luulisin että noilla saattaa elämää riittää sinne 2000 kilsaan saakka. Ovat kokeneet hiekkatietä kiitos kortteli kisan, ei puhkeamista, Tdh:ssa meni myös mallikkaasti ilman mitään ongelmia ja yhden työmatkan ajelin nätisti. En silti suosittelisi painavammalle kuskille tai perus lenkkikäyttöön, ZX toimii siinä hyvin.

Tukkijalka
12.09.2011, 18.51
Olen aloitteleva maantiekuski, vaikka fillaointia on paljonkin takana. Jouduin tekemään lukkojarrut TdH :ssä ja tänään huomasin, että muutaman satakilsaa ajetusta Ultremo ZX:stä on se päälimmäinen kerros rikki. Uskaltaako tommosella kumilla vielä ajella ? Olen ajellu tuon jarrun jälkeen n 200 km huomaamatta tuota. Kandeekos kumi vaihdella samantien, eikä sitten itkusilmässä tilailla taksia tienposkesta ? Auttakaa ?

N.N.
18.09.2011, 07.29
Huomasin mielenkiitnoisen asian renkaita vaihtaessa. Punnitsin sekä nykyiset, että uudet renkaat samalla vaa'alla. Nykyiset 199g ja 199g. Uudet 169g ja 179g. Onko harmaa väriseos valkoista kevyempää vai onko nämä jotain sunnuntaikappaleita? No sen näkee sitten, mutta aika iso haarukka samoilla renkailla..
Tätä ketjua lukiessa, täysin erilaisia kestävyyskokemuksia, en voi välttyä ajatukselta että renkaiden laatu vaihtelee radikaalisti, ehkä sen mukaan millainen kumiseos on aasialaistehtaalle valmistuspäivänä sattunut. Itselläni oli huono arpaonni, ensimmäisen 200 km:n matkalla 3 rengasrikkoa + pisto joka ei ihan tullut läpi asti.

pulmark
18.09.2011, 16.57
Tätä ketjua lukiessa, täysin erilaisia kestävyyskokemuksia, en voi välttyä ajatukselta että renkaiden laatu vaihtelee radikaalisti, ehkä sen mukaan millainen kumiseos on aasialaistehtaalle valmistuspäivänä sattunut. Itselläni oli huono arpaonni, ensimmäisen 200 km:n matkalla 3 rengasrikkoa + pisto joka ei ihan tullut läpi asti.

Samaa mieltä. Itsellä alkoi kyljistä narut purkautumaan jo parin lenkin jälkeen, toisilla näyttää kestävän. Käytetyt paineet 7-8bar. Kumiseos on mielestäni aika pehmeä, mutta hyvin rullaava. Pistosuojauksesta vähän huonoja kokemuksia, rengasrikkoja enemmän verrattuna aikaisempiin renkaisiin mm. Vredestein Fortezza TriComp ja Michelin ProRace3.

Rengasrikot on tosin aina myös tuurista kiinni, sattuneissa tapauksissa sepelin sirut tunkeutuivat syvälle, joten vaikea sanoa olisiko mikään rengas kestänyt. Mielestäni yksi rengasrikko saattoi johtui myös siitä syystä, että renkaan sisäpinnalla olevassa pistosuojauksessa taitaa olla jotain jäykkää materiaalia tai kuitua, jotka voivat katketa sepelin tai lasinsirun vaikutuksesta ja katkenneen materiaalin terävä reuna aiheuttaa jatkossa sisurin puhkeamiseen. Laitoin tuollaiseen kohtaan renkaan sisäpuolelle paikan ja sen jälkeen ei siitä kohdasta sisuri enää puhjennut.

Vredestein Fortezza TriComp kestivät alla n. 7000km, kunnes sitten lukkojarrutuksessa meni pinta hajalle ja vaihtoon. Yksi ainoa rengasrikko koko aikana. Mikään kevyt rengas se ei ole - 230g - mutta itsellä ainakin postiivisia kokemuksia kestävyydestä.

jive
21.09.2011, 20.25
Ite vaihdoin tossa joskus kesäkuulla alle Ultremon ZX HD:t alle. Muutaman sadan kilsan ajon jälkeen kaarteessa kuului hyvin, hyvin ikävä piukaus ja kivi lensi vanteen kautta pöpelikköön. Himassa nakkeja katellessani takarenkaan keskellä oli ikävä pistojälki josta lähti mehevä viilto vanteeseen asti. Kudos tietysti rikki ja nakki mutkalla. Surku tuli kun uudenkarhean renkaan joutui vaihtamaan. Siinä hät'hätää laitoin alle Schwalben Durandon. Rullaavuus ehkä, kenties, vähän laski - ehkä. Renkaan ääni ainakin muuttui kovemmaksi. Eturenkaalla on nyt takana ainakin 2k km eikä sen kanssa ole ollut mitään murheita. Hyvä, rullaava rengas. Tässä talvihuoltomatskuja tilatessa tuli hankittua taaksekin uusi Ultremo ZX HD, tuntuu ainakin itellä olevan luottoa siihen enemmän kuin Durandoon - vaikka tuskinpa nyt mun kilsoilla niissä hirveästi ero on.

TuH
15.10.2011, 23.46
Nyt kun Ultremo ZX -kilometrejä on miltei kolmen kuukauden ajalta kasassa siinä 2500-3000, niin voinen omalta osaltani antaa synninpäästön renkaiden kulutuskestävyydelle. Olen ajanut noilla hyvällä ja huonolla asvaltilla, lasimurskan yli ja lyhyitä pätkiä soralla, eikä mitään ongelmia tähän asti. Tykkään.

Agatha Sofia
25.10.2011, 15.22
Minkähän yli minä ajoin? Molemmat renkaat tyhjänä ja takana huimat 180 km ko. renkailla! Mutta helpot oli vaihtaa, ei katkennut yhtään kynttä.

Hans Opinion
30.10.2011, 14.52
Tollaset 2½donaa on ZX kestänyt ongelmitta... toki tuollaisia viiltoja mistä edellä on kuvia on Hansinkin kumeksissa mutta niitä nyt tulee kaikkiin saman tasoisiin avokkaisiin.
Lopputulema on se että ZX on oiva kumi jos kuskin massa on <80kg jolloin kumi sietää lateksisisureilla noin 8bar paineita menemättä liian kovaksi. Mutta jos ajajan paino on >80kg niin sitten Vittorian Open Corsa Evo CX on parempi, se kestää paineita baarin verran enemmän. Mitä isompi kuskin massa on sitä parempi on CX, varsinkin jos ottaa 25mm levyisen kumin.

Ilmatilan koko ei selitä ajomukavuuseroa sillä molemmat ovat 23mm kokoisina ja 8bar paineistettuina pikkaisen nimellisleveyttään leveämpiä (CX=23½, ZX=24mm). Ero löytynee kumin laadusta ja kudoksen tiheydestä joka CX:ssä on 320tpi neliötuumalle. Mainittu suuri tpi-lukema on mielestäni juuri se mikä tekee CX:stä pikkaisen paremman kumeksen... siis jos kuski on painavamman sorttinen, kisakäyttöön ZX on kevemmälle kuskille kelpo valinta, se on CX kevyempi ja ehkä jonkinverran napakampi mutkissa... mutta ei taida kukaan enää avokkailla kisata, mukavuuspainoitteiseen lenkkikäytöön CX on näistä kahdesta parempi valinta... siis jos haluaa treenata kisakumilla.

NPuh
28.04.2012, 09.14
Pyhistä lupauksista huolimatta ajattelin aloittaa kevään 2012 vielä Schwalbella, kun olivat kiinni pyörässä ja maksettu. Ensimmäisellä lenkillä kaksi rengasrikkoa :( ja toisessa ei mitään selittävää syytä. Kaveri nauroi vieressä, ettei koskaan ole nähnyt maantiekumia, joka lähtee ilman rautoja ja hikoilua pois:). Nyt olen matkalla autotalliin heittämään Vittoriat alle. Ilmeisesti ZX.ssä on laatuvaihtelua, koska toisilla kumi kestää komeasti 3tkm. Voihan se olla hyvää tuuriakin, koska mitään pistosuojausta ei renkaassa tunnu olevan.

Minkähän yli minä ajoin? Molemmat renkaat tyhjänä ja takana huimat 180 km ko. renkailla! Mutta helpot oli vaihtaa, ei katkennut yhtään kynttä.

TuH
28.04.2012, 17.52
Voihan se olla hyvää tuuriakin, koska mitään pistosuojausta ei renkaassa tunnu olevan.

On siinä Schwalben HD Speedguard-pistosuojaus, ei tosin kata sivuvalleja. Ultremo ZLX on sitten se toivotaan parasta -tyyppinen kevennysrengas.

Polla
28.04.2012, 19.50
aika ristiriitaisia kokemuksia tuntuu porukalla olevan. Ite tykkään kyseisestä renkaasta ja se kesti myös 7 kilsaa todella huonokuntoista hiekkatietä jolle eksyin viime kesänä. ZLX ei myöskään ole pyhjennut vaikka silläkin on tullut hiekalla ajettua

N.N.
28.04.2012, 19.58
ZXL:ää tuli kokeiltua kahden ajon verran, jälkimmäinen oli Tour de Helsinki, kolme rengasrikkoa, renkaat roskiin

jive
28.04.2012, 20.31
Ite ajoin ZX HDlla viime kauden (2.5-3 kkm), sivusta repes yks rengas tosiaan, muttei puhjennut. Rullaa ja kestää mun käytössä. Oon kyll aina (miltei) liikkeelle lähtiessä kattonut paineet. Tän kauden alotin kyllä Ultremo DD takakiekossa ja vaan edessä ZX HD. Jos ei niin helposti isommat sepelin palat repis takarenkaan kylkeä tällä kertaa.

Vecculiko
29.04.2012, 09.10
Viime kesänä ajoin ZX:lla 2tkm, ei yhtään rengasrikkoa. Pari viikkoa sitten asensin toiselle vanteelle samanlaiset ja niillä on nyt ajettuna 500km. Yhtään rengasrikkoa ei ole tullut. Rengas rulllaa todella hyvin ja mielestäni ajotuntumaltaan parempi kun Contin 4000S, joka tuntuu kovemmalta ajaa. Viininmaistelija kuvailisi varmaan adjektiiveilla, ZX on raikas ja eloisa rengas verrattuna Contiin. Tunnin päästä lähden heittämään elämäni ensimmäisen tuubilenkin. Renkaana Contin Competition. Odotan suurella mielenkiinnolla millainen ajotuntuma niillä on.

JiiPee
11.06.2012, 22.31
Rapsaa: Viime kesänä hommatut ZX:t lensi roskiin. Syynä jatkuvat rengasrikot. Olivat kyljistäkin hiukan ratkeilleet muttei vuotaneet.
ZX on varmasti oivallinen kumi keposammalle kuskille, itsellä massaa +90kg ja tulin siihen tulokseen etteivät ole tällaiselle massalle sopivat.
Hyvää noissa oli kuitenkin tuntuma ja rullaus.

Talisker
11.06.2012, 23.01
Minulla on tänä vuonna takana n 3500km Ultremo ZX:llä. Ei yhtään rengasrikkoa.
Alustoina ovat olleet Suomen routarikoiset asfaltit ja tappajasepelit. Ja sadekelit.
Viime vuonna ajoin n 6000km samalla rengasparilla. Yksi terävä sepeli puhkaisi kyljen, ei muita rikkoja.

Pidän yhtä hyvinä, kuin Vittoria Open Corsa CX:iä, joita käytin edelliset 10 vuotta.

E.T.
11.06.2012, 23.14
Pidän yhtä hyvinä, kuin Vittoria Open Corsa CX:iä, joita käytin edelliset 10 vuotta.Eilen yksi kaveri vetoporukassa kirosi noi Vittoriat alimpaan helvettiin..nauroin kippurassa...kaveri oli vähän poikki kun joutui kiskomaan meidät kiinni 34 vauhtia, kiitti Vittorioiden..Eipä silti, mullakin nyt Corsa CX eturenkaana ja joskus takanakin ollut eikä mitään ongelmia...

Contin GP 4000 ässiä kehuttu ja varmaan semmosia koitan seuraavaksi.....

TuH
11.06.2012, 23.41
Minulla on tänä vuonna takana n 3500km Ultremo ZX:llä. Ei yhtään rengasrikkoa.
Alustoina ovat olleet Suomen routarikoiset asfaltit ja tappajasepelit. Ja sadekelit.
Viime vuonna ajoin n 6000km samalla rengasparilla. Yksi terävä sepeli puhkaisi kyljen, ei muita rikkoja.

Pidän yhtä hyvinä, kuin Vittoria Open Corsa CX:iä, joita käytin edelliset 10 vuotta.

Ajoin samoilla renkailla jo toista ajokautta, kunnes ZX -rengasparin taival päättyi terävän pikkukiven lävistämään rengasrikkoon. Vaikea sanoa menikö se enemmän heikon pistosuojauksen vai oman laiskuuden piikkiin, renkaat kun olivat uossa vaiheessa jo tosi loppuun ajetun näköiset. Itseasiassa tuumailin ihan tuolle viimeiselle lenkille lähtiessä, että pitäisi varmaan vaihtaa nämä uusiin. Jälkiviisaus rules ok.

Arvelisin, että kilometrejä kertyi ennen takarenkaan puhkeamista nelisentuhatta. Jälkikäteen ajateltuna vaihto olisi varmaan pitänyt tehdä jo jossain kolmen tonnin kieppeillä, oli meinaan ilman rengasrikkoakin sen verran halkeilleen ja kärsineen näköiset sivuvallit noissa.

En vielä menettänyt uskoani ZX:iin, joten kokeilu saa jatkua uudella rengasparilla. Verrokkina kakkosfillarissa GP 4000S, rospuuttopyörässä Ultremo DD.

plr
12.06.2012, 00.21
Contin GP 4000 ässiä kehuttu ja varmaan semmosia koitan seuraavaksi.....

Laskeskelin tuossa äsken, että nyt alla olevilla 23-millisillä Continental GP4000S:llä on kilometrejä takana aika tarkkaan 8000. Kerran olen vaihtanut renkaat päittäin, koska takarengas kuluu selvästi nopeammin kuin eturengas. Molemmissa renkaissa on edelleen kulutusindikaattorien mukaan kulutuspintaa jäljellä eli molemmat indikaattorikolot näkyvät. Rengasrikkoja on tullut tasan kaksi kappaletta: snakebite takarenkaaseen ja muutaman millin teräväsärmäinen lasinsirpale eturenkaaseen. Pyörä + kuski ovat yhteensä 100kg. Oman kokemuksen mukaan kulutuskestävyys on vähintäänkin hyvä eikä puhkeamisherkkyydessäkään ole valittamista. Testit väittävät lisäksi, että rengas rullaa ja pitää hyvin. Noista en osaa sanoa muuta kuin että ei ole lipsunut, mutta olen kyllä silloin tällöin pudonnut porukasta ylämäissä eli ylämäkirullaavuudessa on toivomisen varaa. :D

Niki9
12.06.2012, 04.10
Laskeskelin tuossa äsken, että nyt alla olevilla 23-millisillä Continental GP4000S:llä on kilometrejä takana aika tarkkaan 8000.
Mulla oli Contit myös alla, kunnes indikaattorit alkoivat hävitä. Vaihdoin siis ennen Pirkkaa Vittoria open corsat alle ja tulos nähtiin Kehäkukalla! Nyt takana Ultermo zx. Tekisi mieli laittaa eteenkin!
Vittorian renkaat on kyllä nyt nähty! Ei enää ikinä alle :D

Niki9
12.06.2012, 04.14
Eilen yksi kaveri vetoporukassa kirosi noi Vittoriat alimpaan helvettiin..nauroin kippurassa...kaveri oli vähän poikki kun joutui kiskomaan meidät kiinni 34 vauhtia, kiitti Vittorioiden..

Mää mitään poikki ollut :D, MUTTA TEMMON JÄLKEEN ON TUNTEET VÄHÄN PINNASSA ;)

Samuli-1
16.07.2012, 13.54
Eka lenkki ZX:illä, 85 kilsan kohdalla terävä kirkkaanvärinen kivi lävisti takarenkaan. Toinenkin n. 3 millinen pistosuojaan asti menevä viilto takarenkaassa. 23-milliset kumit näyttävät siltä miltä pitääkin (vähän kapeammat kuin toisessa pyörässä olevat 25-milliset Duranot). Edelliset renkaat olivat kantikkaiksi ajetut GP4000 ja Pro2Race 28-32 -millisille tarkoitetuilla sisäkumeilla (cyclocrossarin hätäratkaisu maantielenkeille) ja siihen settiin verrattuna Ultremo ZX:ien ensituntuma oikean kokoisilla sisäkumeilla oli oikein mukava, vähän kuin se muistikuva, mikä itsellä on tuubirenkaista. Napakat mutta pehmeästi rullaavat ja kovaa ajettaessa pitävät mukavaa ääntä :)

Nuo on ehkä kisatyyppisimmät avorenkaat, mitä itsellä on ollut käytössä, mutta kaikenlaisia renkaita mulla on aina paukkunut. Duranot ehkä olleet varmimmat. 1-2 flättiä ei itselle vielä merkkaa mitään, sen jälkeen sitte aletaan vetää johtopäätöksiä.. Ekan lenkin flätti harmittaa, koska ilman sitä oisin ajanu 100 kilsaa laskematta jalkaa maahan, mut en nyt vielä noita renkaita kiroa.

Veny
29.07.2012, 12.44
Reilut 3500km kesti allekirjoittaneella. Olisi varmaan pidempäänkin ajellut mutta takarenkaaseen tuli sen verran iso "reikä" keskelle kulutuspintaa, että oli pakko laittaa vaihtoon. Sen verran kuitenkin tykkäsin, että samanlaiset pistin tilaukseen.

rusti
05.08.2012, 19.06
Sama homma. ~3300km kerkesin ajaa ja sit antautu. 3000 jälkeen vaihoin etu- ja takarenkaat päittäin.
http://dl.dropbox.com/u/96098179/Ultremo/12080010.jpg
http://dl.dropbox.com/u/96098179/Ultremo/12080011.jpg

Pompeli
05.08.2012, 20.54
Sama homma. ~3300km kerkesin ajaa ja sit antautu. 3000 jälkeen vaihoin etu- ja takarenkaat päittäin.
http://dl.dropbox.com/u/96098179/Ultremo/12080010.jpg
http://dl.dropbox.com/u/96098179/Ultremo/12080011.jpg
Huhhuh, onpas pahan näköistä jälkeä.
Ja aika yllättäen näyttänyt tulleen, kun tarkastelee pinnan kuluneisuutta yleensä.

Talisker
05.08.2012, 22.28
Minulla on n 7200km tänä vuonna ZX:llä ajettuna.
Ekalla ensiasennusparilla n 5000 ilman rengasrikkoja, toisella parilla
nyt viimeisen 500km:n aikana kaksi.
Molemmat sateen kastelemilla pyöräteillä, toinen lasinsirusta,
toinen kaiketi sepelistä.
Jotenkin tuntuu, että jälkimmäisen parin pintaan on tullut
selvästi enemmän vaurioita. Onkohan niissä laatueroja?

Vilhelm V
06.08.2012, 05.50
Kuskin paino olisi hyödyllinen tieto näissä renkaiden kestävyyskommenteissa. 65 ja 100 kg tekee roimasti eroa tässä asiassa.

Talisker
06.08.2012, 07.03
Painan pyöräni kanssa ajovarusteissa n 79kg.

El-Carpaso
06.08.2012, 07.54
Tietääkö kukaan muuten, että millon noi ultremo zx tubeless versiot on tulossa? Olis kiva päästä tesmailemaan etenkin jos kyseessä on ns kisarengas.

Veny
06.08.2012, 08.39
Sen verran lisäystä tuohon omaan kommenttiin, että kuskilla on painoa 65kg. Uusia renkaita odotellessani ajelin eturenkaalla vielä muutaman satasen. Joku pieni piikki oli mennyt ilmeisesti läpi ja lenkin jälkeen oli rengas tyhjentynyt. Kun rengasta tarkemmin tutkiskelin niin huomasin, että parista kohtaa rengas oli selkeästi pehmeämpi ja hiukan pullistunut eli alle neljään tonniin jäi tälläkin saldo. No nyt on jo uudet Ultremot alla ja matka jatkuu.

häggens
05.09.2012, 17.40
Haluaisin kovasti tykätä näistä renkaista, sillä rullaavat mukavasti ja tunnokkaammat kuin käyttämäni halpis Vittoriot, mutta...
GdE:ssa tuli kaksi rengasrikkoa samaan renkaaseen (ensimmäinen sisärengas ja toisessa halkesi päällinen sivusta). Siinä vaiheessa oli ajettu renkailla n. 40 km. Neuloin ja vahvistin tuon sivusta rikkoutuneen renkaan pari viikkoa sitten. Kävin heittämässä lyhyehkön lenkin viime viikolla ja ei-korjatusta puhkesi sisuri. Litkut oli sisällä, joten huomasin sen vasta kun aloin tarkastamaan pyörää TdH:ä varten. Annetaan nyt vielä kerran mahdollisuus, mutta mihinkään kuntoajoon en tuolla enää uskalla lähteä. Painoa on kuskilla n. 90kg.

NHB
05.09.2012, 20.42
Minulla on n 7200km tänä vuonna ZX:llä ajettuna.
Ekalla ensiasennusparilla n 5000 ilman rengasrikkoja, toisella parilla
nyt viimeisen 500km:n aikana kaksi.
Molemmat sateen kastelemilla pyöräteillä, toinen lasinsirusta,
toinen kaiketi sepelistä.
Jotenkin tuntuu, että jälkimmäisen parin pintaan on tullut
selvästi enemmän vaurioita. Onkohan niissä laatueroja?

Periaatteessahan siihen ei tarvita kuin muutama hetki liian pitkään paistopuristimessa tai pitkä säilöntäaika kuumassa, niin sen jälkeen kumi on huomattavasti kovempaa kuin normaali uusi rengas.

Nufan
06.09.2012, 09.17

Mites näiden renkaiden päittäin vaihtamisen suhteen porukka ajattelee? Itsellä ei tulisi mieleenkään heittää kulunutta takarengasta eteen.
Laittaisin uutta kumia eteen ja vanha eturengas taakse, jos kikkailemaan lähtisin.

Toinen mikä huomio itsellä näistä renkaista on, että kun näyttäis noita pieniä viiltoja olevan tullut jonkin verran, niin pystyisikö niitä sulkemaan jotenkin?
Muutama ammottava viilto odottelee kivenjyvää puhkaisemaan pistosuojaus. :D

Mikha
06.09.2012, 10.03
Päittäin vaihtaminen toimii varmaan silloin, jos tekee sen tarpeeksi ajoissa. Eli ennen kuin takarengas on liian kulunut. Päittäin vaihtamalla saa lykättyä sitä uuden takarenkaan ostoa hetkeksi. Mutta eipä sillä pidemmällä tähtäimellä taida mitään voittaa. Kulumisen nopeus kuitenkin lienee vakio.

Jossain joskus näin sellaisen vinkin noihin viiltoihin / kivipoteroihin, että tunkee sisuripaikan liimaa niihin. En ole vielä itse testannut toimiiko. Pitäis varmaan kun viiltoja riittää itsellänikin.

Gieggoilija
07.09.2012, 17.09
Maantiefilos on 23mm schwalbe luganot. Joudunko vaihtaa sisäkumin jos ostan 25mm zx:ät? Entäs 23mm?

Talisker
07.09.2012, 17.16
Ei tarvetta vaihtaa.
Normisisurit toimii syklorenkaissakin, 32 - 35mm:iin asti ongelmitta.

Kare_Eskola
07.09.2012, 17.16
Et joudu. Samoilla sisureilla menee myös 35 mm krossikumit. Kumi nimittäin venyy.

TuH
07.09.2012, 18.05
Normisisurit toimii syklorenkaissakin, 32 - 35mm:iin asti ongelmitta.

Normisisurien kanssa ongelmaa ei tosiaan pitäisi olla, mutta kevennyssisureiden kanssa on oltava tarkempi. Itselle tuli Schwalben 65 gramman SV 20 Light -sisureiden kanssa pienoisena yllätyksenä, että niiden käyttöalue on niinkin rajallinen kuin 18/23-622. Venytin vähän määritelmää asentamalla ne 24 mm Continentaleihin, toistaiseksi ei mitään ongelmia.

Vertailun vuoksi painavampien SV 15 -sisureiden speksit näyttävät 18/28-622.

Samuli
07.09.2012, 22.36
Normisisurien kanssa ongelmaa ei tosiaan pitäisi olla, mutta kevennyssisureiden kanssa on oltava tarkempi. Itselle tuli Schwalben 65 gramman SV 20 Light -sisureiden kanssa pienoisena yllätyksenä, että niiden käyttöalue on niinkin rajallinen kuin 18/23-622. Venytin vähän määritelmää asentamalla ne 24 mm Continentaleihin, toistaiseksi ei mitään ongelmia.

Mä olen noita käyttänyt ilman ongelmia cyclocrossarissa, missä on racing ralphit 32 leveänä. Ja kun muita sisuskumeja ei kotoa löytynyt niin laitoin ne myös rouvan hybridiin, missä oli 50 leveät supremet. Hyvin toimivat.

JiiPee
08.09.2012, 00.53
Toinen mikä huomio itsellä näistä renkaista on, että kun näyttäis noita pieniä viiltoja olevan tullut jonkin verran, niin pystyisikö niitä sulkemaan jotenkin?
Muutama ammottava viilto odottelee kivenjyvää puhkaisemaan pistosuojaus. :D

Tinnerillä, bräkkärillä tai vaikka spitalla putsaus, tippa pikaliimaa viiltoon, puristusta minuutti ja se on siinä. Paineita veks operaation ajaksi. Ole hyvä.

Hans Opinion
09.09.2012, 09.22
Mites näiden renkaiden päittäin vaihtamisen suhteen porukka ajattelee? Itsellä ei tulisi mieleenkään heittää kulunutta takarengasta eteen.
Laittaisin uutta kumia eteen ja vanha eturengas taakse, jos kikkailemaan lähtisin.

Ei renkaiden päittäin vaihtamisessa juurikaan ole järkeä - ainkaan tasamailla - Hans on sitä mieltä että uutta kumia vain kehiin sitä mukaa kun vanhasta tulee loppu. Kukutustahtihan on palttiarallaa se että kun etukumi on loppuunajettu niin takse on käytetty kaksi päälikäistä, takaa kuluu siis tuplavauhdilla. Puhkeamisnäkökulmasta ajateltuna takana kannattaa pitää mahdollisimman tuoretta kumia koska massasta suurin osa on takarenkaan päällä ja lähtökohtaisesti silloin puhkeaa helpommin takaa. Teoriassa "piikki/isku" joka puhkaisee takakumin ei mene läpi etukumista (saman verran kuluneilla renkailla) koska kuormaa on siellä vähemmän, empiirisen mutu-kokemuksen mukaan näin myös tapahtuu, taakse tulee enemmän rengasrikkoja. Näillä perusteilla kuluneen eturenkaan taakselaitto lisäisi rengasrikkoja, lisäksi vaihto-operaatiossa rikkoo helposti turvonneen vanhan sisurin.

Warfe
03.04.2013, 07.32
http://www.bike-discount.de/shop/k373/a98453/ultremo-zx-700x23c-reifen-set-inkl-schlaeuche.html Nyt ois halvalla Ultremoa BD:ssä. Mietityttää vain tuo "Maxium load 70kg" Kestää nuo jos elopainoa 87kg ?

Nufan
03.04.2013, 08.18
70kg per rengas.

Warfe
03.04.2013, 20.06
Heh! Ei näköjään aamulla järki toiminu. Tosiaanhan se kuorma jakautuu kahdelle renkaalle.

ratikka
16.04.2013, 18.47
http://www.bike-discount.de/shop/k373/a41488/ultremo-zx-700x23c-black-yellow.html?mfid=78

Keltamustat halvalla BD:ssä. 22,90 kipale. Itselleni osui.

Highlander
12.06.2013, 11.01
ZXL:ää tuli kokeiltua kahden ajon verran, jälkimmäinen oli Tour de Helsinki, kolme rengasrikkoa, renkaat roskiin
Joopa joo...1200 km ZXL ajettu :mad: Viimeisen viikon aikana kolme rengasrikkoa taakse - sitä ennen ei yhtään. Ja alkaapi olla reikää pitkin ja poikin varsinkin takarenkaassa...niin no mitä voi odottaa jos rengas painaa 160 g...

mkpaa
12.06.2013, 19.28
Todella hassut renkaat ainakin noi 2011 ZX:t. Minulla on ollut niitä 3. Ensimmäisestä tuli sisärengas ZX:n kyljestä (ei siis vanteen välistä) pihalle... noi 20km ajetusta renkaasta. Seuraavat 2 rengasta on kestänyt sitten ihan tolkullista ajoa. Tosin lähinnä eturenkaina.

ppikkupe
14.06.2013, 10.46
Huomenta! Onkohan noista uusista ZX:stä vielä enempää kokemusta? Testejäkään ei vielä tunnu löytyvän. Pistosuojaus on ilmeisesti parantunut, mutta entäs ne kyljet?

Kyllästyin vanhojen ZX:ien rispaantuviin kylkiin, ja tilasin keväästä GP4000S:t. Kas kummaa sain niihinkin sitten niin mojovan kylkiviillon, että pitää lähteä taas rengasostoksille. Vaikka niissä ei isoa eroa ollut, niin ZX:ien jälkeen en hirveästi pitänyt nelitonnisien tuntumasta. Toisaalta tottumiskysymys, ja se täytyy myöntää, että hiukan robustimpana renkaana ne kestää kulutusta paremmin. Tuota kylkiviiltoa ennen yhtään rengasrikkoa ei tullut eikä juurikaan kulumista havaittavissa.

Silti mielelläni vaihtaisin takaisin ZX:iin, mutta ei minua kiinnosta niitä langanpätkiäkään jatkuvasti irti kiskoa.

Talisker
14.06.2013, 11.18
Olen ajanut nyt kolme paria ZX:iä loppuun.
Eka pari kesti ainakin 6tonnia, toinen rispasi ja keräsi kiviä > pari rengasrikkoa >> heitin pois n 2tonnin jälkeen,
kolmas pari kesti ilman rikkoja ja rispaamisia n 7tonnia (kertaalleen vaihdoin takaa eteen).
Nyt menossa neljäs pari, pitkästä aikaa latekseilla. Hyvältä tuntuu.

Painan 70kg, paineet 6 edessä ja 6,5 takana. Kiekkoina RSYS SL, ajotapa pappamainen.

jjyrki
14.06.2013, 11.24
Mie taas säästelen ZX:t kuntoajoihin tai muihin merkittäviin tapahtumiin, ajotuntuma on kyll hyvä niissä.

Kova luotto Conti 4000s:iin, tänäkin kevään on ajettu läpi työmaasorakenttien ja eksyilty hiekkateille ilman rengasrikkoja.
On mulla sitten vielä yks setti Durano Plussalla rengastettuna niitä päiviä varten jolloin haluan rengasrikon riskin nollaan (treidattuna tietenkin suurempaan vastukseen).

Miltäs Talskerin R-syssit ovat tuntuneet?

waariz
14.06.2013, 11.37
Mulla ainakin contin gp4000s tuottivat lukuisia reikiä, kun soralla ajeli. ZX:iin siirryttyäni en ole muuta haikaillut. Tuntuma contin jälkeen on kuin pilven päällä ajelisi ja rullaavuus silti hyvä. Paino/kestävyys suhde on myös erinomainen. Maantieajossa ei ole yhtään rengasrikkoa tullut renkaan piikkiin. Railoon pamahtaminen on sitten eri asia, siinä menee rengas kuin rengas. Ajelen näillä kyllä joku max 3000 kilsaa, koska en tykkää ajaa renkaita aivan loppuun. Kuski painaa 84 kiloa, pyörä tarvikkeineen varmaan ainakin 9 kiloa. Paineet 7,5-8 bar.

Sinkulakäytössä duranot on lyömättömät. Tähän mennessä hyvin kestäneet hiekkateitä. Contin supersportit keräsi reikiä oikeen urakalla.

Talisker
14.06.2013, 11.37
...Miltäs Talskerin R-syssit ovat tuntuneet?
Kevyet, jäykät, hiljaiset, ei kovat eikä täristävät, vakaat ja turvallisen tuntuiset
kovavauhtisissakin alamäissä ja jarrutettaessa, ei sivutuuliherkät...
Aero-ominaisuudet ei varmaankaan parhaat mahdolliset, mutta en minä tasaisella
muutenkaan kovaa enää pääse.

TuH
14.06.2013, 11.56
Huomenta! Onkohan noista uusista ZX:stä vielä enempää kokemusta? Testejäkään ei vielä tunnu löytyvän. Pistosuojaus on ilmeisesti parantunut, mutta entäs ne kyljet?

Eipä vielä niin paljon, että sen perusteella voisi kovin syvällisesti arvioida. Noin 500 km uusilla ZX:llä takana. Tuntuvat ajaessa samalta kuin edellisen vuoden malli. Ei rengasrikkoja. Kylkiä ei ole tietääkseni vahvistettu, ainoastaan kulutuspinnan pistosuojausta. Edellinen ZX-takarenkaani (2012 malli) hyytyi juuri pistosuojauksen ulkopuolelle osuneeseen viiltoon.

RoyalV
15.06.2013, 19.09
Reilu 2500km tänä kesänä jyristelty ZX:llä menemään. Ajo-ominaisuuksiltaan ei valittamista kuivalla eikä märälläkään. Tällä viikolla sitten paukkunut 2 kertaa takarenkas - 1 pisto ja 1 snakebite. Pisto tuli latex sisäkumilla ja snakebite butylillä (jos sillä nyt merkitystä on). Noin reilun kuukauden ajattelin vielä renkailla päästellä (1000-2000km), ja sitten uutta kumia alle. Aika (ja mahdolliset lisä pamahtelut) näyttää, että pitäydytäänkö Schwalbe leirissä vai keksitäänkö jotain muuta...

EDIT: Kolmas rengasrikko viikon sisään, niin kai se on uskottava että vaihtoon lähtee. Tosin samaa nakkia kivijalasta alle ja matka jatkuu. Ajo-ominaisuudet sen verran hyvät verraten moneen "kestävämpään" renkaaseen, niin mielellään useammin vaihtaa (n. 2500km mentiin ensimmäisellä setillä siis) kun metsästää loputtomiin "täydellistä" rengasta.

TuH
15.06.2013, 19.32
Itse olen ollut jo pitkään kiikun kaakun ZX:ien kanssa. Ne ovat ajo-ominaisuuksiltaan erinomaiset ja näyttävän näköiset (valkoiset kyljet) renkaat, mutta en luota niihin läheskään niin paljon kuin GP 4000S:ään. Ässillä uskaltaa terveen järjen rajoissa ajaa periaatteessa mistä vain, eivät ne mene rikki, kunhan vauhtia ei ole liikaa. ZX vastaavasti aiheuttaa sydämen tykytyksiä aina kun asvaltilla on vähän irtokiviä tai ajo-olosuhteet muuttuvat märiksi.

Pompeli
03.08.2013, 17.19
Mainittakoot tänne, että yli vuoden tauon jälkeen on otettu 1500 km ajetut Ultremot ZX:t otettu takaisin käyttöön.
Rutiinilenkin keskinopeus nousi samantien 1.5 km/h verrattuna aikasempiin Maxxis Detonator renkaisiin. Olettaen että psyykkiset muuttujat eivät hirveästi vaikuta.
Sykkeet ja kadenssit olivat kahden lenkin (eri renkaat) välisenä lähellä toisiaan.
Paino eroa on n. 80 - 100 g per rengas.

Renkaiden pinnassa on paljon pieniä halkeamia, jotainkin viiltoja ja purkautunutta "pintalankaa" kyljistä, mitä sitten ikinä ovatkaan, mutta sisältäpäin kumit oli täysin ehjät. Nyt ajellaan / treenaillaan Elokuu näillä renkailla ja katsotaan miten kestää. En usko että kuukauden päästä ajettavaan Tour de Helsinkiin kuitenkaan lähde näillä renkailla.

Vaikka toistaiseksi ei ole yhtään rengasrikkoa tullut näillä Ultremoilla *Kop* *Kop*

Loysa
15.09.2013, 08.31
Eka setti Ultremo ZX:iä kestivät itsellä n. 3500 km; takarengas meni ensin, mutta eturenkaassakin oli sivussa murtumia. Olen ollut renkaisiin erittäin tyytyväinen, ja kolutut maantiet ovat sisältäneet varsin huonokuntoistakin asvalttia. Vanteina alkuun Roval Fusee EL:t, mutta pääosa kilsoista Fulcrumin Racing 3:t.
PS. 500 kilsaa keväällä Taliskerin ajoa seuranneena on sanottava, että ajotavassa ei ole vähääkään pappamaisuutta, ellei sillä tarkoiteta väsymätöntä kykyä pitää kovaa vauhtia tasaisella ja alamäissä suorastaan patologista tahtia ;)

Kugelschreiber
16.09.2013, 07.49
Itse ostin parin noita 28-millisinä. Oon pitänyt niissä aika maltillisia 6-7 barin paineita. Meno on pehmeetä ja vaikuttavat rullaavankin erittäin hyvin. Rengasrikkojakaan ei oo vielä tullut, mutta kestävyyden kannalta vähän muakin epäilyttää se, että noissa tuntuu olevan aika paperinohuet kyljet.

Mukavan pulleat noi on myös, Mavic CXP 33 -vanteella leveyttä on n. 29 milliä 7 barin paineilla. Once you go fat jne :)

frp
16.09.2013, 08.29
Pari settiä ajanut noita 23mm. Työmatka-ajoakin ajoittaisten työmaasepelien läpi ja syyskeleissäkin eikä ole silti kylkien kanssa ongelmia ollut. Eikä kyllä muutenkaan kunhan muistaa paineita tarkistella. 4000km on kyllä maksimi takarenkaalla (75kg).

hhel
25.09.2013, 12.40
Reilut 3000 km tullut ajettua gummeilla ja kolme rengasrikkoa on osunut matkalle. Kaikki on sattunut sateisella/märällä kelillä liekö sitten, että rengas kerää pientä kiveä pintaan ja joku pieni pistos menee kankaista läpi. Mitään läpi menneitä reikiä ei ole päällyrenkaista löytynyt puhkeamisten jälkeen. Aikamoista sepeliviidakkoa välillä osuu matkalle, joten muuten renkaan on kestänyt ihan hyvin. Katsotaan miten sitten toinen pari kestää kun niiden aika on.

big4man
25.09.2013, 13.44
+1 sadekeliherkkyydelle. Itselläni Ultremo ZX:t kestivät ehkä sen 4000 km ennen ensimmäistä rengasrikkoa, ensimmäinen sadekeli!

Janu
25.09.2013, 15.39
Minulla kesti 25mm versio ihan hyvin kunnes meni takanakista talttamainen metallilastu keskeltä läpi erästä rakennustyömaata ohittaessani. Sitä paikatessa tuli tarkastelua rengasta muutenkin ja meni vaihtoon. Oli pieniä reikiä, viiltoja ja kuoppia täynnä ja lisäksi kyljet olivat murtuneet. Kilometrejä en osaa arvailla, mutta pari vuotta wanhat gummit. Ajoa ollut suhteettoman paljon myös sepelimurskeella yms. ei-kestopäällysteellä joten ihan vähällä eivät ole selvinneet.

Olisi sillä varmasti vielä ajanut, mutta sen verran hatuttaa paikkaushommat toimisto-koti väliä sahatessa, etenkin sateessa, että vaihdoin varmuuden vuoksi.

Adrift
18.08.2014, 17.52
Kuinkas hyvä noissa Ultremoissa oleva V-Guard on? Ja onko näissä uudemmissa malleissa samaa kylkien heikkoutta, mitä tuossa aiemmin on keskusteltu? Tässä olis tarkotus tilailla uudet gummit ens kesän ajoja varten ja tämä Ultremo ZX vois olla hyvä vaihtoehto. Vanhat kumit on Vittoria Rubino Pro ja ne on ainakin tuntunut kestäviltä; silloin tällöin ollut hieman soraakin tiellä ja ilman puhkeamista menty nyt viimeisen vuoden aikana varmaan 3,5 tuhatta.

big4man
18.08.2014, 18.44
Harkitse Schwalbe Oneja, niissä pitäisi olla GP4000:n tyylinen parempi pistosuojaus ja Ultremo ZX:ää parempi rullaavuus.

kuovipolku
18.08.2014, 19.09
FWIW en ole nähnyt mainintaa siitä että Schwalbe Onessa olisi kyljissä suojausta; vahvemmat ne voivat toki silti olla kuin Ultremo ZX:ssä jos ja kun kyljet ovat paksummat ja/tai uudempi kumiseos on parempi tältäkin osin eikä vain rullaavuudeltaan. Muutenhan sekä Onessa että ZX:ssä on aivan sam "V-Guard" -suojaus.

Kylkien ongelmat olivat joskus 2012-2013 purkautuvien lankojen aiheuttamia, nämä nykyiset taas yksinomaan renkaan luonteesta ja rakenteesta johtuvia. Omat huonot kokemukseni (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51953-Sisuskummien-kestossa-eroja&p=2251410#post2251410) ovat sekä viime että tänä vuonna maahantuojan toimittamista renkaista.

Adrift
19.08.2014, 17.42
Ehkä mä vaan tyydyn tilaamaan noi samanlaiset Vittoriat, kun on hyvin toiminut, vaikka ei kai kaikkein nopein rengas olekaan. Nyt löytyy taas wiggleltä sopivaa väriä :D

timppa_234
21.08.2014, 20.53
Niin no, mä olen ajanut toista kesää ZX:llä ilman rikkoja. Tämänvuotinen malli on tosin aikamoinen huononnus 2013 malliin. Rullaa huonommin, kestää vähemmän kilometreja (2500 vs. 4000), menee kulmikkaaksi kuten gp4000s, on kovempi ajaa. Syynä lienee 30 grammaa kevyempi paino ja parempi pistosuojaus.

Tau
22.08.2014, 07.48
Mun Ultremo ZX:illä on ajettu nyt 3000 km ilman rengasrikkoja, takarenkaalla ajanee näillä näkymin tuon 4000 km. Nämä on just tuota 2012-2013 mallia, joiden kyljistä purkautuu "naruja" (kosmeettinen ongelma). Pieniä kiviä kaivautuu herkästi kulutuspintaan varsinkin märällä, mut olen nyppinyt niitä säännöllisesti pois.
Vähän on pohdinnassa mitä laittaa seuraavaksi tilalle, kun uusin malli ei ole sama.

kuovipolku
22.08.2014, 12.46
"Toista kesää" = 4000 + 2500 = 6500 km?

Joo, ei mullakaan niitä ns. normaaleja rengasrikkoja ole ollut ainuttakaan eikä viime vuonnakaan tainnut olla kuin yksi. Kilometrejä kuitenkin ajettu riittävästi - ja siksi tämä Akilleen kantapää harmittaakin renkaassa joka muuten saisi kaikki minulta kaikki mahdolliset suositukset.

PS Joskus porukkalenkillä tuumailimme ja laskeskelimme rengasrikkojen yleistä tilastollista tiheyttä. Jonkinlainen konsensus syntyi siitä että sepelinharjauksen päättymisen jälkeen tyypillisillä "harjoituskilparenkailla" saa ajaa keskimäärin 3000 km per rengasrikko. Sattuma ja tilastollinen jakauma pitävät tosin huolen siitä että joku ajaa sen 6000 tai 9000 km ilman rengasrikkoja ja joku joutuu rengashommiin 3-4 kertaa tiheämpään.

timppa_234
22.08.2014, 22.47
Kiinnostaisi tietää mitkä on ne kaikki mahdolliset suositukset 2014 Ultremolle? Mitä hyvää siinä on?

kuovipolku
23.08.2014, 06.26
No mitkä ne yleensä voisivat olla? Rullaavuus (tai tunne siitä), pitävyys (tai tunne siitä; mä en ehkä sittenkään vie renkaita niiden äärirajoille), keveyden ja kiihtyvyyden tunne, kesto (luokassaan) eli kilometrimäärä jonka niillä ajaa ennenkuin kulutuspinnan olemattomuus, kulmikkuus, viiltojen määrä tms antaa syytä vaihtaa uusiin, pikkukivien yms keräämättömyys, pistosuojauksen laatu ja ennen kaikkea ajomukavuus käytetyillä paineilla. Siitäkään ei ole haittaa että ne menevät ns. heittämällä useimmille vanteille.

(Voi tietysti olla että keväällä ostamani olivat viellä 2013 Ultremo ZX:t.)

PS "Kaikki mahdolliset suositukset" ei tietenkään tarkoita etteikö parempaa rengasta voi olla tai etteikö joku voisi pitää jostain muusta renkaasta enemmän (vaikka epäilen löytyykö sellaista joka antaisi ZX:llä ajaneelle joltain osin ahaa-elämyksen siitä että rengas voi sittenkin olla niin paljon parempi), Riittää että rengas on em. ominaisuuksiltaan riittävän hyvä eikä mitään jää kaipaamaan.

timppa_234
23.08.2014, 07.21
joo-o. 2014 Ultremo oli niin tiukka asentaa, tiukin mitä mulla on ollut, että jouduin kehittämään niitä varten ihan oman tekniikan. Ensin koevenytykseen vanteelle ilman sisuria, sitten päällikumi pois ja todellinen asennus sisurin kanssa.

365
26.08.2014, 18.15
... ja jos otta huomioon että tämä on edullisemmasta päästä (minä maksoin 30€/kpl) niin ihan hyvä hintaan verratuna kun vertailee kevyitä renkaita.