Näytä tavallinen näkymä : Kodin remonttivinkit
^ Öö.. Miksi kukaan osallistuisi kustannuksiin sellaisen omaisuuden parantamisesta, jota ei omista? Vai onko ideana lahjoittaa sanotut summat omistajien toimesta maksajille? Tästä aiheutuu toki lahjavero, ellei tietysti ole epärehellinen.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin verojen välttely - kustannuksista riippumatta.
Se ei ole hukkaan heitettyä rahaa!
noniinno
31.01.2018, 18.11
Kai sitä lahjaveron rajojen puitteissa saa rahaa siirtää perheenjäsenten välillä ihan kuinka haluaa. Hyvä vinkki.
PinionVonEsbo
31.01.2018, 18.24
Lakipykälän ideana on tietysti se, että lapset puolisoineen voivat avustaa pyyteettömästi vanhempiaan ja isovanhempiaan remontoimaan kotiaan ja kesämökkiään, ja saada siitä samanlaiset kotitalousvähennykset kuin omassa taloudessa tehdyistä remonteistakin. Sukurakkautta siis. Jos joku tuossa näkee jotain väärää ja rumaa, niin menköön itseensä. Pykälää pitää vain ymmärtää katsoa ikäänkuin toisesta suunnasta myöskin. Mitä perheen sisäisiin rahansiirtoihin tulee, niin jokainen toimikoon niinkuin parhaaksi katsoo.
YJL päräyttää: "Miksi kukaan osallistuisi kustannuksiin sellaisen omaisuuden parantamisesta, jota ei omista?" No vaikkapa siksi että paremmassa taloudellisessa asemassa oleva haluaa auttaa vaikkapa lapsiaan (tapahtuu paljon koko ajan) tai puutteen alaisia vanhempiaan. Sekään ei ole ihan harvinainen syy, vaikka ilmeisesti kaikki eivät moista ymmärrä vaan haluavat pitää kaikki itse. Vastavuorosuutta ja laupeutta, edes perheen ja suvun kesken.
Kai sitä lahjaveron rajojen puitteissa saa rahaa siirtää perheenjäsenten välillä ihan kuinka haluaa. Hyvä vinkki.
Juuri näin. Mutta jos vanhemmat A ja B haluavat edellä sanotulla tavalla maksimoida kotitalousvähennykset, ja lahjoittavat sen johdosta lapsilleen C ja D 4.999 euroa per nenä voidakseen maksaa sillä omaa remonttiaan, niin ne verovapaat lahjoitukset oli sitten kolmeksi vuodeksi siinä. Jos ei muuta lahjoitettavaa niin toki voi ihan järkevää.
Sukurakkautta siis. Jos joku tuossa näkee jotain väärää ja rumaa, niin menköön itseensä.
Ei siinä ole mitään väärää, mutta esim. tuossa aiemmin kertomassasi tilanteessa jos lapsesi ovat maksaneet remonttiasi kohteesta jota eivät omista tai päinvastoin, niin se on lahjaa ja siitä tietysti tulee myös lahjansaajan maksaa lahjavero. Eli se pyyteetön sukurakkaus ei sinänsä ole välttämättä ilmaista.
Jep. Joskus hieman ammatillisesti kyrpiinnyttää, kun tehdään asioita pelkästään verotus edellä miettimättä hetkeäkään esim. siviilioikeudellisia vaikutuksia. Mutta se tuntuu olevan kansan perusluonne ja sille ei voi mitään.
Ohoh!! Meni offtopiikan puolelle, kestää (?) kiittää
noniinno
01.02.2018, 15.42
No mutta voivathan lapset maksaa esim. kiinteistönhoitoyhtiölle, jotta kävisivät lapioimassa iäkkään äitinsä talon katon lumesta vapaaksi. Eiväthän he sitä kattoakaan omista, ja kyllä kiinteistön arvoon vaikuttaa, esim. jos katto lumitaakan alla painuu kaksi metriä. Olisi kohtuutonta lisätä lakiin klausuuli, että jos lapset palveluja hankkimalla huolehtivat äidistään, niin äiti ei sitten voisi heille jakaa ennakkoperintöään.
Mutta ymmärrän kyllä, mikä tuossa saattaa ärsyttää. Onhan tuo veronkiertoa, jos asian näin haluaa ajatella. On myös veronkiertoa hakea Saksasta Bemari. Kummassa tapauksessa isänmaan, kotimaisen talouselämän ja yhteiskunnan etu on suurempi?
Onhan tuo veronkiertoa, jos asian näin haluaa ajatella.
Jos jättää maksamatta autoveron tai lahjaveron, niin kyllä, se on sama asia :rolleyes: Verosuunnittelun ja veronkierron ero on siinä, että ensin mainitussa minimoidaan veroseuraamukset, jotka kyllä maksetaan oikean suuruisina, veronkierrossa taas jätetään maksamatta veroa vaikka olisi verovelvollinen.
Minua ärsyttää (joskus töissä) vain se, että yhden veron välttämiseksi tehdään toimi, josta potentiaalisesti aiheutuu muu veroseuraamus, jonka maksaminen ei kiinnostakaan, tai järjestetään asiat varallisuusoikeudellisesti kestämättömällä tavalla. Nämä yhteiskunnan edut ym. on jo mietitty lakeja säädettäessä, että kansalaisen velvollisuutena on vain noudattaa niitä lakeja. Mielestäni. Näen joskus eri mieltä olevia, mm. käräjäoikeudessa.
https://i.pinimg.com/564x/1e/cc/d0/1eccd0799773f1aeeb2dbdd30f1f6d74.jpg
Ihanaa miten jotkut saavatkin näitä ideoita.
Juu, puhumattakaan siitä että jaksavat viedä ideat toteutukseen saakka. Siinä kohdassa itsellä useimmiten tökkää.
https://i.pinimg.com/564x/1e/cc/d0/1eccd0799773f1aeeb2dbdd30f1f6d74.jpg
Ihanaa miten jotkut saavatkin näitä ideoita.
Tuossa on luultavasti läpiakseli.
Mahtuis sellanen jättirulla mitä yleisten vessojen rullamaateissa on jos olis kokonainen keula.
Topiikkiin, pitäsköhän mökillä hioo kuistin portaat ja "kyllästää" ne puuöljy-terva-tärpättisotkulla .. ei kyllä ole mitään koneita ja aika vanhat, jotain kyllästettyä matskua ja pinta kovettunut että pitäisi ilmeisesti hioa aika paljon että tarttuisi. TAi ehkä se sinne imeytyy.
Topiikkiin, pitäsköhän mökillä hioo kuistin portaat ja "kyllästää" ne puuöljy-terva-tärpättisotkulla .. ei kyllä ole mitään koneita ja aika vanhat, jotain kyllästettyä matskua ja pinta kovettunut että pitäisi ilmeisesti hioa aika paljon että tarttuisi. TAi ehkä se sinne imeytyy.
Minä olen polttanut päreeni tervan "kyllästysominaisuuteen." Samoin pellavaöljyviritelmiin.
Nykyään, jos haluan puuhun vedenkeston/kyllästyksen, niin bitumia. Sitä saa litkuna pöntössä, ja voi tarvittaessa ohentaa tärpätillä.
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Kemikaalit/Bitumi/Kylmabitumi-2000019306/
Portaisiin suosittelen ohennusta. Sellaisenaan voi tehdä liian kattavan pinnoitteen, joka jäisenä/lumisena voi olla liukas.
Ohennettunakin antaa lahoamissuojan, mutta jättää puun kuvioiden erottumaan pinnoitteen läpi.
Sitä en varmuudella tiedä, pehmeneekö esim. auringon paisteessa niin, että tarttuu kengän pohjiin. Vielä en moista ole havainnut.
Parvekkeen seinään kiinnikkeet riippumatolle, ideoita? Yksi 8-10mm "koukku" vai mielummin joku asennuslevy muutamalla 5-6mm ruuvilla?
Rapattu tiiliseinä, kannattaako porata tiileen vai saumaan?
Kampinalle
05.06.2018, 11.18
^Tuohon tarvitaan riippumaton tutkijalautakunta.
Anteeksi, en vaan voinut vastustaa kiusausta.
Joku tämän (https://goo.gl/images/nBYjUd) tyyppinen ratkaisu, 12 mm kiila-ankkuri tiileen olisi minun lähestymistapa.
Tuosta https://www.stark-suomi.fi/fi/voima-ankkuri-m10x56-koukulla
Kiitokset herroille. Kai noita rosterinakin saa. Mut 12mm reikä kuullostaa aika järeältä, tuleeko sellainen kotiporakoneella vai pitääkö lainata Hilti jostakin?
Kiitokset herroille. Kai noita rosterinakin saa. Mut 16mm reikä kuullostaa aika järeältä, tuleeko sellainen kotiporakoneella vai pitääkö lainata Hilti jostakin?
Mä laittaisin 12mm reiän hiltillä, mut mä oonki mä ;)
^Hiltillä poraaminen on kyllä ihanaa kun ei tarvii suostutella sitä reikää siihen.
^Hiltillä poraaminen on kyllä ihanaa kun ei tarvii suostutella sitä reikää siihen.
Nii just. Mä kairaan tämmösellä (https://goo.gl/images/WxjoLz) reikiä koska en tykkää siivota ;)
No nyt! Toi se on makean näköinen vehje!
Toi Makita sopisi vaikka Terminaattorin käsiin ihan katu-uskottavasti.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Toi Makita sopisi vaikka Terminaattorin käsiin ihan katu-uskottavasti.
Ja remppakaffet vois keittää tällä.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71gPTZO87gL._SY550_.jpg
Tilasin tänään tämmösen :D
https://public.keskofiles.com/f/k-rauta/products/88381693110?auto=format&w=1200&h=1000&fit=fill&bg=FFFFFF
Uuuh, toi Makitan moccamaster on järkyttävän hieno.
Nii just. Mä kairaan tämmösellä (https://goo.gl/images/WxjoLz) reikiä koska en tykkää siivota ;)
Oivallinen keksintö! TI-versiona olen käyttänyt toiseen käteen köytettyä pölynimurin letkua:o
Oivallinen keksintö! TI-versiona olen käyttänyt toiseen käteen köytettyä pölynimurin letkua:o
Juu näin useimmiten, tuo makitan imuri puoltaa paikkaansa kun julkisiin tiloihin joutuu tekemään kiinnityksiä esim. päiväkodit yms. Tilaaja on tyytyväinen kun ei ole roppauspölyä paikat täynnä. Siviilikäyttöön hiukan overkill.
Makita, Hilti... pöh Cobra (https://www.nettikone.com/atlas-copco/cobra-combi/1673860) sen olla pitää. Pölynpoistoon tarvitaan myös astetta kovempi imuri.
https://i.pinimg.com/564x/50/04/4e/50044e9326da6f1270eff81faa87038e.jpg
Synkän hienoja.
Jani Mahonen
14.06.2018, 12.24
Siivoojan remonttivinkki ihaniin pieniin kotipihan muutostöihin:
Tuntuvatko pihatyöt liian helpolta? Onko remontti valmistumassa nopeammin kuin arvioitu, päivätöistä ja lapsienhoidosta huolimatta? Kokeile tätä: sairastu mahatautiin! Hommat jäävät levälleen, aikataulu turpoaa ja kaikki lainaamasi / vuokraamasi työvälineet seisovat pihassa tyhjän panttina! Lisäboonuksena taattu painonpudotus, ja se pysyy koska seuraavina viikkoina saat vatsahaavan kun yrität riuhtoa aikataulun kiinni!
^ Ei saisi nauraa, mutta tuo on niin totta. Yötyöläisen aamukahvi oli
hieman liian lämmintä sieraimille...
Toivotellaan parannusta tilanteeseen.
Jopotuinen
17.08.2018, 16.09
Pitäis mutterin malliseen huvimajaan saada rännit, mutta tavanomaista pienempää kokoa. Onkohan nuita ylipäätään, muuta kuin peltisepän takomina? Ja kun on se mutterimalli, niin kulmapalat sitten haastavampia.
Googlasin lyhyesti tuloksetta, valmista ratkaisua ei taida olla.
Mitähän tollanen sitten peltiukon tekemänä mahtais kustantaa, onko mitään arviota? Oletan peltiukon tulevan pakulla paikalle, jossa vetää kourut peltirullalta valssin läpi määrämittaan, mutta ne kulmat.
Muovisia, pieniäkin rännejä myydään ainakin Bauhaussissa. Melkoista palapeliä on palojen kerääminen mutta muuten asennukseen ei tarvi kun sahan ja ruuvarin. Sitä en tiedä että löytyykö mutterimökkiin sopivia kulmapaloja mistään.
Toreja kiertää myös edelleen sellaisia rännimyyjiä, jotka tekee ne kourut odottaessa siinä torilla pakettiauton takakontissa. Rulla kapeaa peltiä ja valssi. En tiedä mitä malleja valikoimassa on, mutta muistelen ilmoitusta jossa luki alkaen 4€/m.
Ilmaisko patterin itse vai kutsuisko taloyhtiön huoltomiehen? Vastikkeessahan tuollaisesta maksaa, mutta pienemmän riesan tie olisi omakätisesti. Paitsi jos aiheuttaa tulvan.
Eiks se mene pääpiirteissään niin, että
1) termostaatti kokonaan kiinni ja
2) ilmausruuvia varovasti auki ja päästää ilmaa ulos niin kauan, että tulee vettä
3) ruuvi kiinni ja termostaatti auki
Ilmaisko patterin itse vai kutsuisko taloyhtiön huoltomiehen? Vastikkeessahan tuollaisesta maksaa, mutta pienemmän riesan tie olisi omakätisesti. Paitsi jos aiheuttaa tulvan.
Eiks se mene pääpiirteissään niin, että
1) termostaatti kokonaan kiinni ja
2) ilmausruuvia varovasti auki ja päästää ilmaa ulos niin kauan, että tulee vettä
3) ruuvi kiinni ja termostaatti auki
En ole koskaan termostaattia sulkenut ilmatessani. Ja sitä ruuviahan ei tarvi känntää kuin pikkuisen (ainakin meillä).
Itse olen nuo pihautellut. Aikaa menee suunnilleen sama, kuin huoltoyhtiölle soittamiseen. Ja juuri tuon ohjeen mukaan + rätti valmiiksi ilmausventtiilin ympärille/ alle.
Omassa talossa ilmaus itse, taloyhtiössä voi miettiä tekeekö itse taloyhtiön vastuulla olevaan lämmityspatteriin ilmauksen. Siinä on kuitenkin pieni riski, että ilmausruuvin kanssa tulee jotakin häikkää ja tupaan suihkuaa kuumaa vettä, jota ei välttämättä saa heti katkaistua. Tai jos vettä liruttaa ulos riittävästi, niin voi olla naapureillakin kohta ilmaa pattereissa ja patterit kylmänä. Lisäksi patterikiertoon pitää jossakin välissä lisätä ilmauksen jälkeen vettä lämmönjakohuoneesta, johon ei useinkaan taloyhtiössä ole pääsyä. Jos taloyhtiö antaa luvan ja ottaa vastuun, niin voisin tehdä kaikesta edellä mainitusta huolimatta ilmauksen itse. Jonkinlainen ymmärrys mitä on tekemässä ja miten se vaikuttaa on hyväksi.
Tuli juuri muutama kuukausi sitten seurattua, kun taloyhtiöön tilattu putkimies ilmasi pattereita. Hän teki sen siten, että vettä tuli ulos litrakaupalla ilmauksen yhteydessä. Vettä lisättiin kiertoon lämmönjakohuoneessa. Ei ole muistikuvaa tehtiinkö ylä- vai alakerta ensin, mutta ilmaa oli kierrossa paljon, koska sitä pihisi ulos minuuttikaupalla. Patterit eivät tuossa kohdassa enää lämmenneet lainkaan, vaan pitivät lähinnä porisevaa ääntä.
^Juuri näin. Moni kerroksisissa taloissa pitäisi vesikiertopumppu ensin sammuttaa, koska saattaa käydä niin, että ilmausvaiheessa saattaa virtaus viedä ilmakuplia järjestelmään ja porina ja kolina jatkuu. Vimpanpäälle kun tehdään, niin pumppu pidemmän aikaa kiinni. Sitten alimmasta patterista alkaen aletaan ilmaamaan ja yläpatteri viimeiseksi. Silloin saadaan koko järjestelmästä ilmat pihalle. Sitten järjestelmään lisätään vettä.
Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun minulta on katkennut ilmausavaimen vääntösiivet. Siinä jos ei ole vara-avainta, niin vesi lorisee iloisesti, kunnes on rautakaupasta hakenut uuden tai järjestelmä on tyhjä. Ala kerroksessa tulee kaikki järjestelmän vedet silloin pihalle. Kyllä minä taloyhtiössä antaisin sen huoltomiehen tehtäväksi, koska itse tehtynä toimenpide koskee vain omaa patteria, etkä pääse käsiksi vesikiertopumppuun ja täyttöön tarpeentullen.
Bongasin lamppuun varjostinta etsiessäni foorumin aihepiiriin sopivan tapettikuvion (Esta Brooklyn Bridge (http://www.estahome.nl/en/wallpaper-bicycles-white-and-black-138523.html)):
http://www.estahome.nl/en/media/catalog/product/cache/2/left_image_repeating/600x600/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/1/3/138523.jpg
Semmoinen remonttivinkki tuli mieleen, että kannattaa jättää pimeät keikat sikseen, ja pitää kuitit ja laskut tallella.
Verottaja pyysi meiltä kaiken dokumentaation, jota meillä on yhden rakentajapoppoon kanssa tehdystä kylppäriremontista 2015-2018. Onneksi kaikki on päivänvalon kestävää ja maksettu laskuja vastaan tililtä. Rakentajilla ei liene kaikkiin suuntiin puhtaat jauhot pussissa, kun ovat päässeet erityistarkastuksen kohteeksi.
Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun minulta on katkennut ilmausavaimen vääntösiivet.
Jösses, no siinä on näppivoimia kerrakseen!
Tavallisesti ilmaa on vain joitain kuplia patterissa, mutta remonttien ym. jälkeen tosiaan pitää ilmata huolella ja useaan kertaan, välillä vettä järjestelmään lisäten.
Tuttavaperhe jakoi remonttiosionsa "kahtia" vuodenvaihteen molemmin puolin
ihan suorittavan ohjeistuksella, kotitalousvähennys keittiölle ja khh:lle samalla.
Win-win-osastoa ehdottomasti. Asiakaspalvelu nostaa päätään kasvottoman ali-
hankintapaskan alta. Hyvä suuntaus tälläkin alalla.
BB Holland
27.07.2019, 18.28
Onpahan maaleissa eroa.
Remonttimestarit loppui kesken, täytyi pari seinää laittaa Claes Olsonilla kun olin siellä sattumoisin käymässä muista syistä. Ristusjessus. Ei viitsi edes mainita kaikkia ongelmia, täytyy vaan laittaa hyllyt eteen ja toivoa ettei Olsonit romahda lattialle ihan muuten vaan.
BB Hollandilla lievästi kryptinen postaus. Maaleissa on eroa ja maalareissa. Meillä oli vakuutusyhtiön osoittaman firman kautta tekijät autotallin pariovien maalaukseen plus omalla rahalla muutamat muut ovet samansävyisiksi. Se autotallitekijä ei osannut edes lukea purkista milloin saa maalata päälle. Oli laittanut paksulti ekan kerroksen, maalasi toisen kerroksen puolivälissä vähimmäiskuivumisaikaa ym. Eipä ihme, että pinta rupesi kuplimaan :)
Sutimista riittää myös kotitarpeiksi. Vanhojen ikkunoiden ulkoruudut ovat kunnostettavana ammattilaisella, itselle jäi karmit ja sisäikkunat. Tämän kesäloman savottaan kuuluu ulkokarmien vanhojen maalikerrosten kaapiminen, hiominen, pesu, maalauskerrat. Nyt on 2/3 siitä tehty. Loput hoituu, kun ammattientisöijä hakee pihan puolen ruudut verstaalleen.
Aurikosuojakalvo, (heijastava ja ikkunaan tarkoitettu), ollut yläreunastaan 2-puolisen teipin pätkillä kiinnitetynä etelänpuoleisessa ikkunassa, uloimman lasin sisäpuolella, hellejaksojen ajat. Nyt joutaa taas rullalle kun auringon lämpö tervetullutta, sälekaihtimella säädettynä, sään viiletessä ennusteen mukaisesti.
^Ex-työkaveri, eronnut yksin asuva mies, kertoi taannoin makuuhuoneen kesäisestä pimennysverhostaan. Blokannee myös lämpöä hyvin...
"Ikkunan kokoinen aaltopahvi lasikuituteipillä karmiin kiinni. On pimeää."
Jopotuinen
28.07.2019, 18.31
Ensin peittävä tartuntapohjamaali ja vasta sitten pintamaali, niin tulee hyvä pinta oikein valitulla välineellä.
DIY maalari uskottelee aina pääsevänsä yhdellä kerroksella ja pienellä purkilla ja hinta alkaen sudilla, mutta maalaa lopulta 2-3 kerrosta useammasta purkista.
Hyvään pohjaan pintamaali levittyy tasaisesti ja levityskin käy jouhevasti. Nykyiset rautakauppiaat vaan eivät osaa/halua myydä edullisia pohjamaaleja erikseen. Johtuneeko sitten siitä, että näin saavat myytyä parempikatteista pintamaalia tuplaten pikkupurkeissa.
Google jeesaa tarkoitukseen sopivan levittimen valinnassa.
Maalasin meidän talon ulkoseinät sellaisella epäilyttävällä "pohja- ja pintamaali samassa". Vähän arvelutti miten käy, varsinkin kun en suunnitellut meneväni ihan heti uudestaan tonne 5 metriin tikapuilla maalailemaan. Hyvin se kuitenkin toimi ja kukaan ei usko, että noissa seinissä on vain yksi kerros maalia jos asia tulee puheeksi.
Ensin peittävä tartuntapohjamaali ja vasta sitten pintamaali, niin tulee hyvä pinta oikein valitulla välineellä.
DIY maalari uskottelee aina pääsevänsä yhdellä kerroksella ja pienellä purkilla ja hinta alkaen sudilla, mutta maalaa lopulta 2-3 kerrosta useammasta purkista.
Hyvään pohjaan pintamaali levittyy tasaisesti ja levityskin käy jouhevasti. Nykyiset rautakauppiaat vaan eivät osaa/halua myydä edullisia pohjamaaleja erikseen. Johtuneeko sitten siitä, että näin saavat myytyä parempikatteista pintamaalia tuplaten pikkupurkeissa.
Google jeesaa tarkoitukseen sopivan levittimen valinnassa.
Jep: ensin pohjamaali ja sitten 2-3 kerrosta pellavaöljymaalia pintaan. Eka ohennettuna. 3-4 päivää pintamaalausten välissä eli ei ihan hetkessä suju. Ainakin Tammiston Bauhausissa on ollut ihan asiantuntevia maalimyyjiä.
BB Holland
29.07.2019, 10.05
Mun kärsivällisyys ei varmaan riittäisii maalihommissa. Remonttimestareilla tuli laakista valmista, lopussa oli kaikenlaista häikkää Ohlsonin maalistakin johtuen. Viimeisissä seinissä oli onneksi kokeneempi avustamassa.
Tuo pohjamaalauksen tarve riippuu siitä mitä maalaa. Jos maalaan hienosahattua lautaa ulkoseinään, niin olen pistänyt suoraan pintamaalin 2 kertaan. On pysynyt hyvin.
Tosin nykyisin alkaa olla ulkoseinän laudatkin olla aika usein valmiiksi pohjamaalattua.
Eri juttu sitten vaativampien kohteiden kanssa. Niihin olen laittanut aina kunnon tartuntapohjamaalin pohjalle. Maalityyppien ja kuivumisaikojen kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei käy hassusti.
Markku Liitiä
29.07.2019, 16.57
Pitäisi mökillä rempata yksi ulkoseinä. Tikkailla könyäminen on rasittavaa eikä edes kovin turvallista, joten ajattelin ostaa tuollaisen:
https://www.bauhaus.fi/rakennusteline-corda-4-m.html?refSrc=45018&nosto=nosto-productpage-1#full-description
Onko kenelläkään kokemusta ko. mallin telineestä? Käyttö on satunnaista, joten en tarvitse mitään ammattilaistason vehkeitä. Tuo kuitenkin riittää tarpeeksi korkealle, eikä maksa maltaita. Pikaisella googlauksella löytyi.
^Kaverilla taitaa olla tosta 3M malli jonka joskus tuolta kuskasin. Vaihdoin korkealla olevia loisteputkia ateljeen katosta taso niin ylös laitettuna kuin pystyy niin vähän oli hutera olo mutta kait se kuuluu asiaan .. helppo kasata eikä siinä mitään ihmeellistä
Vaihdoin korkealla olevia loisteputkia .. vähän oli hutera olo ..
Kyllä A-tikkailta pystyy tekemään seinä- ja kattohommat helposti. Juueiole huteraa. :D
https://www.youtube.com/watch?v=XaBqXk5Tal4
No leikki sikseen, olen katsonut myös tuota Bauhausin rakennustelinettä vastaavaan hommaan (ulkoseinälautojen vaihto ja maalaus). Telineen pitäisi olla sellainen idioottivarma ettei sieltä tulla pää edellä alas missään olosuhteissa.
Mä olen mökillä autotallin (sisä)seiniä maalaillut jo muutaman viikonlopun. Koska seinä on maalaamatonta betonia, se imee pohjamaalia aivan järkyttäviä määriä. Olen päättänyt että pohjamaalaus saatetaan loppuun ja katsotaan se pintamaali vasta sitten kun pohjamaali on takuulla kuiva. Eli mahdollisesti ensi vuonna, kyllä yhden vuoden pelkällä pohjamaalilla pärjää jos jo vuositolkulla menty ilman mitään maalia :).
Hassusti tässäkin yltiöoptimistinen DIY maalari uskotteli itselleen että parissa viikonlopussa tulee takuulla valmista. Paskanmarjat. Pohjamaalia mennyt yli tuplaten arvioitu määrä vaikka Bauhausin maalimyyjän ohjeilla mennään. Ja uusilla, suositelluilla välineillä. En toki maalimyyjää syytä vaan enemmänkin omaa kädettömyyttä, kokemuksen puutetta sekä betonin maalijanoa. Sen kuitenkin tiedän että jos olisin yhden kerroksen taktiikalla liikkeellä, olisin nyt paljon köyhempi.
On myös alkanut korpeamaan se kamojen kanto autotallin ja pihan välillä. Tallissa tilaa noin 60 neliötä ja korkeuttakin kolmen ja viiden metrin välillä joten voinette arvata kuinka paljon sinne kertyy tavaraa vuosien varrella. Eikä siellä mitään autoa tietysti pidetä koska ei mahdu. Yksi peräkärry kylläkin löytyy.
Oppia ikä kaikki.
^Ex-työkaveri, eronnut yksin asuva mies, kertoi taannoin makuuhuoneen kesäisestä pimennysverhostaan. Blokannee myös lämpöä hyvin...
"Ikkunan kokoinen aaltopahvi lasikuituteipillä karmiin kiinni. On pimeää."
Etelänmailla on normikauraa tämä valoa erittäin tehokkaasti blokkaava systeemi:
https://www.persianasasensi.com/5867-large_default/persianas-exterior-mini-cajon-aluminio-con-persiana.jpg
Valon lisäksi pitää lämpöä ja ääniä tehokkaasti omilla puolillaan. Ilman tuota olisi elämä enemmän kuin piirun verran tuskallisempaa.
Mä olen mökillä autotallin (sisä)seiniä maalaillut jo muutaman viikonlopun. Koska seinä on maalaamatonta betonia, se imee pohjamaalia aivan järkyttäviä määriä. Olen päättänyt että pohjamaalaus saatetaan loppuun ja katsotaan se pintamaali vasta sitten kun pohjamaali on takuulla kuiva. Eli mahdollisesti ensi vuonna, kyllä yhden vuoden pelkällä pohjamaalilla pärjää jos jo vuositolkulla menty ilman mitään maalia :).
Paljonko ohensit pohjamaalia? Minulle ammattimaalari sanoi, että raakaan betoniin vedetään pohjamaali kahteen kertaan, ensin ohennettuna 50-80% ja sitten vielä 10-20%. Sitten vasta päästään pintamaaliin, jota ei sitten enää kulu kovinkaan paljon. Mikä tahansa rappaus betonin päällä vähentää maalin kulutusta todella paljon.
Pitäisi mökillä rempata yksi ulkoseinä. Tikkailla könyäminen on rasittavaa eikä edes kovin turvallista, joten ajattelin ostaa tuollaisen:
https://www.bauhaus.fi/rakennusteline-corda-4-m.html?refSrc=45018&nosto=nosto-productpage-1#full-description
Onko kenelläkään kokemusta ko. mallin telineestä? Käyttö on satunnaista, joten en tarvitse mitään ammattilaistason vehkeitä. Tuo kuitenkin riittää tarpeeksi korkealle, eikä maksa maltaita. Pikaisella googlauksella löytyi.
Ei tietenkään tuosta telineestä ole kokemusta, mutta muuten talon maalasin samankaltaiselta telineeltä. Teline on juuri niin tukeva kuin sen alusta on. Vinolla nurmikolla saa tehdä kivoja lankkuvirityksiä jalkojen alle, että teline on suorassa. Korkeimmissa kohdissa varmistin telineen kuormaliinoilla talon rakenteisiin kiinni.
Noiden rakennustelineiden kohdalla kannattaa harkita vuokraamista, jos ei tiedä olevan pidempiaikaista tai toistuvaa käyttöä. Työ tietysti pitää valmistella sen mukaan, että vuokra-ajan saa minimoitua. Eikä niin helposti käy sitä, että telineet on seinän kupeella vielä ensilumien aikaan... :D
Paljonko ohensit pohjamaalia? Minulle ammattimaalari sanoi, että raakaan betoniin vedetään pohjamaali kahteen kertaan, ensin ohennettuna 50-80% ja sitten vielä 10-20%. Sitten vasta päästään pintamaaliin, jota ei sitten enää kulu kovinkaan paljon. Mikä tahansa rappaus betonin päällä vähentää maalin kulutusta todella paljon.
Noin 50% ensimmäiseen kerrokseen ja sen kuivuttua olen sutaissut toisen kerroksen hieman paksumpana (ei sen tarkempaa % lukua tähän ole laittaa). Rappaus kyllä kävi mielessä mutta meni äkkiä pois kun laskeskelin noita neliömääriä. Ajattelin että helpompaa jos vain hyväksyy sen että pohjamaalia kuluu enemmän. Mutta yllättihän se kuinka paljon sitä menee. Pintamaalin kulutus on seuraava jännityksen aihe, saas nähdä käydäänkö taas maalikaupassa...
*No leikki sikseen, olen katsonut myös tuota Bauhausin rakennustelinettä vastaavaan hommaan (ulkoseinälautojen vaihto ja maalaus). Telineen pitäisi olla sellainen idioottivarma ettei sieltä tulla pää edellä alas missään olosuhteissa.
No ainakin tuossa kaverin yksilössä työskentelytaso oli tarkoitettu telineen keskikorkeudelle mutta mepä nostettiin se niin korkeelle kun saa että yltää, eli tuonne ylimmälle tikkaalle :D .. ehkä sen takia hutera olo
https://www.bauhaus.fi/tyoskentelytaso-3-m.html?refSrc=46268&nosto=nosto-productpage-1
Jopotuinen
30.07.2019, 19.33
Joskus opiskeluaikoihin minut laiterttiin Pronton korissa ylös korjaamaan kattoikkunaa, mutta ei riittänyt nostokorkeus.
Keksittiin sitten salmiakkilevy nostokorin kaiteiden päälle ja sen päälle kun nousi suoraksi, niin johan alkoi yltämään.
Korin tapa huojua on tottumattomalle keljua, levyn päällä seisten sitäkin vielä huterampaa ja levyn olisi tieten voinut myös jotenkin kiinnittää kaiteeseen, jälkeen päin ajatellen. Valjita ei taidettu tuohon aikaan vielä kovin tuntea.:D
Oliskos tuo kohde ollut 12m korkedessa ja korin pohajn ulottuvuus sen 10m.
Pientä muutosta havaittavissa. Nyt tänä kesänä siis vasta ulkoruudut ja karmien sääalttiit osat.
https://i.imgur.com/9teeJOb.jpg
Onhan siinä eroa.
Harkitsitteko uusia ikkunoita?
Nostaa kummasti asumismukavuutta kun kaikki vedon tunne katoaa ja maksaa ne osan itsestään takaisinkin, jopa kokonaan, kun enegianhukka pienenee.
Pienellä asiaan perehtymisellä ikkunat vaihtaa kuka tahansa itse.
Harkittiin, ja laajennusosassa meillä onkin uudet ikkunat. Valmistaja Tiivi, laatuluokka 2/5 tähteä.
Olen kyllä täysin eri mieltä siitä, että kuka tahansa vaihtaisi ikkunat itse. Enkä usko, että nämä itseään takaisin maksaa, kun ainoa tekninen muutos on uudet tiivistysnauhat. Meillä on jokin läpi auki jokseenkin aina, paitsi pakkasilla pitää hiukan koittaa säästää energiaa.
Muuten olen kyllä kanssasi täysin samaa mieltä :D
No joo, mä olen ehkä sellaisten rahamiesten, jotka ei ymmärrä toisten toimeentulovaikeuksia, kanssa samassa veneessä, että aina ei ymmärrä miksei joku tee "noin helppoa hommaa" itse. Kun kaiken on tottunut itse tekemään.
Me vaihdettiin veljen kanssa ikkunat uusiin kun tähän muutettiin. 7 ikkunaan meni 8h ja syötiinkin siinä välillä. Listat, myykit ja pellit sitten askartelin ilman kiirettä seuraavina päivinä.
T. nim. Vesikiertoisten patterien vaihto menossa.
No joo, mä olen ehkä sellaisten rahamiesten, jotka ei ymmärrä toisten toimeentulovaikeuksia, kanssa samassa veneessä, että aina ei ymmärrä miksei joku tee "noin helppoa hommaa" itse. Kun kaiken on tottunut itse tekemään.
Me vaihdettiin veljen kanssa ikkunat uusiin kun tähän muutettiin. 7 ikkunaan meni 8h ja syötiinkin siinä välillä. Listat, myykit ja pellit sitten askartelin ilman kiirettä seuraavina päivinä.
T. nim. Vesikiertoisten patterien vaihto menossa.
Useimmilla on turhaan liian suuri rimakauhu homman aloittamiseen. Aika moni homma on tehtävissä itse pienellä opiskelulla. Toisaalta jos ei ole hajuakaan miten homma pitää tehdä, eikä intoa opiskella, niin on parempi antaa ammattilasten tehdä. Väärin asenneutulla ikkunalla ja pellityksellä voi kuitenkin saada ison vahingon aikaan.
Meille tuli osa ikkunoista vaihdettuna. Oli ensimmäinen ja luultavasti viimeinen kerta, kun ostan jotain teetätettynä. Sinänsä työ sujui joutuisaan ja jälki oli aivan ensiluokkaista. Reilusti alle tunti / ikkuna meni pellityksineen ja listoituksineen. Mutta tulihan tuo työ aika kalliiksi vielä kotitalousvähennyksen jälkeenkin. Sopimuksen mukaan kaikki meni ihan viimeisen päälle, sekä työ, että laskutus eli ei sen puoleen valittamista. Mutta aika kallista vapaa-aikaa tuolla tuli ostettua.
Toisaalta kokonaisuuden pakettihinta oli tingattu sen verran alas, että myyjä meinasi jo perääntyä kun tuli tekemään tarkempaa asennussuunnitelmaa. totesi, että ai tämä olikin tämmöinen tapaus, en huomannutkaan. Oli sen verran standardia monimutkaisempi kohde kuitenkin.
Ensin tuli laaja kiinteähintainen tarjous, joka kattoi kaikki ovet ja ikkunat. Pyysin pilkkomaan tarjouksen osiin ja poimin rusinat pullasta ja tein siitä vielä viimeisen vastatarjouksen, josta ei neuvotella.
Ulko-ovet vaihdoin itse ja jos joskus päätetään vaihtaa loput ikkunat, niin tulen tekemään vaihdon itse. "tuntipalkka" on kuitenkin kolminumeroinen (puhtaana käteen) ja eka numerokaan ei ole ykkönen. Omalla työllä säästetty euro on aika paljon arvokkaampi kuin tienattu euro.
Itse en usko energialaskussa ikinä tulevan takaisin ikkunoiden hintaa. Mutta asumismukavuus parani, kun saatiin sälekaihtimet, korvausilmaventiillit ym. Lisäksi äänieristys ulos parani huomattavasti uusilla ikkunoilla. Tuo parantunut äänieristys saattaa olla syy vaihtaa loputkin. Toisaalta jos pitää ovet kiinni, niin eipä se pärräävien mopojen melu jaksa makuuhuoneeseen asti kiertää. Teknisesti vanhat menee vielä muutaman kymmenen vuotta huoltomaalauksilla, joten kiirettä ei ole.
Markku Liitiä
31.07.2019, 16.43
Heh, eka haasteellinen juttu on saada ikkunat roudattua kohteeseen sisälle ja sen jälkeen nostettua paikalleen niille varattuihin aukkoihin. Modernit kolmilasiset moduulit ovat meinaan aika painavia, etenkin jos on kyse suuremmista ikkunoista. Myyjä tietysti nostaa ne varastolla trukilla asiakkaan pakuun, mutta tontilla saa olla tarkkana, kun pungertaa ne lihasvoimalla ulos autosta ja sitten pitkin epätasaista pihaa pelipaikalle - toivottavasti ei toiseen kerrokseen. Ei oikein passaa keikauttaa kumoon tai kolauttaa rappukaiteen kulmaan. Ammattilaisilla on tietty kaikenlaisia kikka kakkosia ja kolmosia homman hoitamiseksi.
Omalla työllä säästetty euro on aika paljon arvokkaampi kuin tienattu euro.
Näkisin, että tässä ollaan asian ytimessä. Omalla ammattilaista hitaammalla vauhdillakin pystyy tekemään perusremonttihommia hyvin kannattavasti. Itse tehden voi myös päättää laatutason, jolla tehdään. Kaikkia töitä ei silti kannata tehdä itse, kuten jos vaativat huomattavaa osaamista tai erikoistyökaluja, ovat vaarallisia, luvanvaraisia, tms.
Heh, eka haasteellinen juttu on saada ikkunat roudattua kohteeseen sisälle ja sen jälkeen nostettua paikalleen niille varattuihin aukkoihin. Modernit kolmilasiset moduulit ovat meinaan aika painavia, etenkin jos on kyse suuremmista ikkunoista. Myyjä tietysti nostaa ne varastolla trukilla asiakkaan pakuun, mutta tontilla saa olla tarkkana, kun pungertaa ne lihasvoimalla ulos autosta ja sitten pitkin epätasaista pihaa pelipaikalle - toivottavasti ei toiseen kerrokseen. Ei oikein passaa keikauttaa kumoon tai kolauttaa rappukaiteen kulmaan. Ammattilaisilla on tietty kaikenlaisia kikka kakkosia ja kolmosia homman hoitamiseksi.
Sikäli kuin puhutaan ns. tavallisista, avattavista (mse) ikkunoista, niin ne kyllä kevenee kummasti kun irrottaa ne lasit karmeista. Kolmeen osaan, siis. Saranatappi lähtee pikku napautuksella tapin alapäähän irti.
Meidän isoin ikkuna on 240x150cm.
Ikkunan aukkoon asennetaan pelkkä karmi, tuskin se muuten olisi pahemmin edes mahdollista? Sitten lasit paikalleen kun karmi on kiinni ja varmasti suorassa.
Ikkunan asennuksessa tarvitaan akkuporakone ja pari kiilaa, sekä vatupassi/linjalaser. Upotusterä, jamo-ruuveja ja uretaanivaahtoa.
Vanhojen irrotuksessa puukkosaha on kurko, kun ne vanhat karmit on tod.näk. naulattu kiinni. Äkkiä naulat silti kihnuttaa rautasahan terälläkin...
^mä näen itseni "tein itse, säästin" -meemikuvassa karmit vituralleen asennettuna ja vinojen ikkunoiden auetessa väärään suuntaan :p
Meillä himassa on ikkunoissa 32 milliä lasia (5 kerrosta yhdessä pakassa) ja esim parvekkeen ovi painaa noin 100 kiloa...en uskaltaisi ryhtyä asentelemaan itse.
Markku Liitiä
01.08.2019, 10.12
Sikäli kuin puhutaan ns. tavallisista, avattavista (mse) ikkunoista, niin ne kyllä kevenee kummasti kun irrottaa ne lasit karmeista.
No minähän epäilin, että ammattilaisilla on jotain kikka kolmosia! :D:D Noista meidän mökin uudisosan ikkunoista tosin kaksi on sellaisia, että ne eivät nähdäkseni aukea millään, ovat siis ikkunatehtaalla duunattu umpinainen "paketti". Loput ovat kyllä avattavia ja näin ollen purettavia.
Nassetati
01.08.2019, 10.25
Mutta asumismukavuus parani, kun saatiin sälekaihtimet, korvausilmaventiillit ym.
Mikä ilmeen laite semmoinen korvausilmaventtiili oikein on?
Mikä ilmeen laite semmoinen korvausilmaventtiili oikein on?
Jos on näin iso aukko tiedoissa, niin ei sitten käynyt mielessä googlehaku?
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=korvausilmaventtiili
Linkkikammoisille lyhyt kuvaus ventiilistä, joka tuli ikkunoiden mukana makuuhuoneisiin.
http://www.korvausilma.fi/karmiventtiili/
VTT:n testaama ja Ympäristöministeriön tyyppihyväksymä rakoventtiili, joka on varustettu äänenvaimennin kasetilla. Ventiilli koostuu ilmavirtaa tasaisesti huonetiloihin levittävästä VO-sarjan venttiilistä ja ohjaavasta suodatin yksiköstä sekä tehokkaasta H-sarjan äänenvaimentimesta. Ventiilli on kehitetty vaimentamaan tehokkaasti taajama-alueiden tieliikenne- ja lentomelua.
Uuden VTT:llä testatun muotoilun ja materiaalien ansiosta venttiili jakaa korvausilmaa tasaisesti ja laaja-alaisesti lämpimään huoneilmaan vähentäen vedon tunnetta.
Concorde
01.08.2019, 11.35
Ikkunan asennuksessa tarvitaan akkuporakone ja pari kiilaa, sekä vatupassi/linjalaser. Upotusterä, jamo-ruuveja ja uretaanivaahtoa.
Kokonaisia ikkunoita harvoin kannattaa kokeilla asentaa yksin, varsinkin, jos mitat ovat 100cm+ suuntaansa. Hommahan toimii yksinkertaisesti niin, (kun wanha ikkuna on poistettu), että ikkuna-aukon alareunaan laitetaan kaksi ruuvia vatupassilla/laserilla samalle tasolle ja niiden päälle nostetaan ikkuna, joka sitten ruuvaillaan karmien läpi kiinni. Pidäs-kiinni-apuna voi täss käyttää niitä kiiloja. Bonuksena voi ruuvata vielä ennen ikkunan paikalleen nostoa yhden varmistusruuvin yläreunan ulkoreunaan, jolloin sitä ikkunaa paikalleen nostaessa se ei keikahda ulkopuolen kukkapuskaan :D
Ton karmin asentaminen erikseen (jos se on mahdollista) on kyllä myös suositeltavaa varsinkin yksin touhutessa.
Jopotuinen
01.08.2019, 11.43
Pitkästä aikaa ratsastetaan "VTT testaama", ikään kuin se olisi jokin tae jostain huipputuotteesta tai muusta erinomaisuudesta.
Oikeasti tuote voi myös olla testatusti umpisurkea, se osuus jätetään vain kertomatta :D
Maanantaina alkaa meillä Tiivi Kristalli ikkunoiden asennus, asennustapa on ääntä eristävä, eli uretaanin sijaan tulee jotain kumimassaa tai jotain.
Ikkunoihin tulee myös nuo vaimentimilla varustetut venttiilit, sekä kaihtimet välissä.
Pokat ovat piilosaranoidut itsekantavat (avattuna eivät tarvitse tukea) ja sisempi lasi avautuu yhdestä kahvasta tuuletusluukun tapaan.
Ulkolasi 6 mm ja muut 4 mm, karmisyvyys 170 mm => vaimennus hieman yli 40 dB
Jopotuinen
01.08.2019, 11.48
^^ Nii, ja se ristimitta vielä, niin menee sitten ikkunakin kiinni :)
Nassetati
01.08.2019, 13.18
Linkkikammoisille lyhyt kuvaus ventiilistä, joka tuli ikkunoiden mukana makuuhuoneisiin.
Mielenkiintoinen juttu tuo korvausilma- tai rakoventtiili. Ei oo koskaan ollut, niin olipa ihan uus asia. Varmaankin jotain uutta tekniikkaa. Mutta eikö sieltä tule talvella kylmä sisään?
^^ Nii, ja se ristimitta vielä, niin menee sitten ikkunakin kiinni :)
Joo! Rullamitta unohtui listasta. Mutta se alkaa mennä jo erikoistyökalujen puolelle;)
Jopotuinen
04.08.2019, 21.11
Laitetaas pihkanpoistoniksi tännekin, kun lämpimien kelien myötä sitäkin on pipahdellut sinne ja tänne. Elikkä Käsidesillä poistelin auton maalipinnasta ja tuulilasista ja oikein sopuisasti liukeni.
Seuraava rasti onkin sitten astetta hankalampi, eli kuistin pinnassa on kohta, johon rakennus tiristelee pihkaa edelleen ja aurinko sitten polttaa ne siihen kiinni ja valkoisiksi läiskiksi kuin linnunpaskat.
Saas nähä miten tuossa käy, uskoisin maltilla homman muuttuvan parhaiksi päin. Tenu, tai mikä tahansa vahva alkoholi ajaa varmaan aman asian, mutta Käsidesin hyytelömäinen olomuoto suureksi eduksi liotusvaiheessa.
Myös havupuutärpätti kävi mielessä, mutta ei ole tullut kokeiltua.
Yhden sortin remonttivinkki tämäkin.
Sain vaihdettua aiotut neljä patteria putkineen, sekä osan käyttövesiputkista.
Paiskoin irroitetut kupariputket peräkärryyn, irrottelin vielä pattereista messinkiosat pahvilaatikkoon ja ajoin ~3km romuliikkeeseen. Rojut vaakaan ja sain niistä 77€ puhtaana käteen. On melko arvokasta metallia, kuparista sai 3,60/kilo. Messingistä 2,10.
Todellakin maksoi vaivan.
Ja pääsi niistä pattereistakin samalla eroon:)
Rojut vaakaan ja sain niistä 77€ puhtaana käteen. On melko arvokasta metallia, kuparista sai 3,60/kilo. Messingistä 2,10.
Suunnilleen saman verran taitaisi tulla puhtaana käteen täälläkin, jos vain saisin vietyä nuo "jalometallit" kiertoon.
Jopotuinen
12.08.2019, 17.11
Hyvin lähti aurinkon polttamakin pihka käsidesillä kuistin pinnasta.
Ensin tovi liotusta, pehmyen siirapin kaapiminen, sitten koetussormella rytmikästä ja vaativaa pyöritystä ja lopuksi pyyhintä rievulla.
Maalipinnan alle jääneet vanhemmat knöölit oli sitkeempiä, mutta lopulta nekin liukeni.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/102721bb0d82abacd578005a436d2f9f.jpg
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
Edit: Olin muutaman tunnin Rouvalle autokuskina tuhlaretkillä (syvä huokaus).
Sillä välin oli kuistin pintaan tipahtanut uusi pihkagnööli!
Tiedän nyt kuitenkin konstin pihkan poistamiseksi, mutta Rouvan uudistusvimmaan en :(
Tapetin irroitusvinkkejä?
Kokeiltu:
- Kuuma liisteri
- Piikkitela
- Tapetin irroitus tapetinpoistokoneella (höyry)
Tapetti on päällemaalattu. Irtoaa kahdessa osassa. Ensin maalattu/vinyyli kerros ja sen jälkeen paperinen pohjakerros. Tulos ei ole kaunista katseltavaa. Rappaus mm. kärsii. Yhden neliömetrin poistamiseen menee noin tunti. Kämpässä on 80 neliöö joten jokin tehokkaampi keino olisi tarpeen. Onko olemassa jotain hiomakoneita tai jyrsijöitä jolla saisi homman hoidettua?
Concorde
12.08.2019, 23.58
Joskus oon kuullut, että höyrypesuri olis toimiva, mutta omaa kokemusta ei ole
Jopotuinen
13.08.2019, 00.06
Mahtaiakos lämpö auttaa?
IR säteiliöitä löytyy remppahommiin, mutta käyttötarkoitus on maalin poisto.
Jopotuinen
24.08.2019, 16.14
Rautasulfaatin kanssa tuli tehtyä empiirisiä kenttäkokeiluja.
Valmistin seoksen n. 0,3 kuumaa vettä ja n. 100g rautasulfaattia.
Sudin kanssa vetelin vihertyneisiin saunan portaisiin. Yllättävän hyvin imi, kun loppui hieman kesken ja kaksi alinta porrasta jäi kevyemmälle käsittelylle.
Nyt odotellaan ja katsotaan mitä alkaa tapahtua. Tarkoitus kuitenkin sulkea lopuksi pinta harmaalla puuöljyllä.
Vielä kun tuota saisi liuotetuksi puuöljyyn, niin se olisi jo superia. Täytyy tutkia.
Rautasulfaattia parempi voisi olla kuparisulfaatti. Rautasulfaatti on hieman ongelmallista, jos roiskuu kiven tai sokkelin päälle, niin värjää ruosteiseksi. Voimakkaasti alkallisena myös metallit (rautanaulat) saavat huutia.
Jos olen ymmärtänyt, niin kuparisulfaatilla ei näitä ominaisuuksia olisi.
Rautasulfaatti ei ole kallista, pari euroa kilo ja löytyy rautakaupasta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190824/534582ff4175db359462dd938fc70502.jpg
^ Kätevästi nappasit kahvinkeittimestä kannun maalausastiaksi.
Jopotuinen
25.08.2019, 11.50
Piti saada näpsästi kuumaa vettä ei metalliseen astiaan... ;)
^^^ magee sävy tuli! Ootko miettinyt roslagin mahonkia pintakäsittelyksi? Tosi hyvän näköiset portaat tuli pitää vielä sanoa.
Edit.
Tipulan pärekatto tarvitsi uutta pintaa niin näpersin uudet päreet ja pintaan laitoin pari kerrosta tervaa :)
Remonttivinkki se on pienikin vinkki!
https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Forum/20190825_112022.jpg?img=img2048
Jopotuinen
25.08.2019, 19.19
Hiano pärekatto!
Aurinko paahtaa tervan nopeasti, mutta tervapellava pysyy jo ihan toisella tapaa.
Ja senkin saa elvytettyä ihan värittömällä öljyllä, mutta pelkkää pellavaöljyä ei pidä käyttää ulkona, koska homehtuu nopeasti.
Portaat ovat vielä vetelemättä harmaalla puuöljyllä, mutta samannäköinen tulee kuin terassinpinta kuvassa ylempänä. Kokeilen näillä sotkuilla, joskos sillä saisi torpattua vihreän levän kasvun, mutta antaa se suojaa loholtakin.
Etikan suihkiminen tepsii mainiosti jo vuorokaudessa, mutta on kertaluontoinen ratkaisu jo ilmenneeseen pulmaan.
Ennen oli mömmöt maaleissa ja öljyissä mukana, mutta EU torppasi niiden käytön muutama vuosi sitten ja nyt on sitten tämä homepilkku- ja leväongelma pinnoilla.
Markku Liitiä
19.09.2019, 11.34
Hommasin yllä linkkaamani telineen ja ihan kelvolliseksi ostokseksi osoittautui. Puolentoista metrin leveys toki aiheutti sen, että telinettä piti siirrellä aika usein. Vehjes painaa vajaat 30 kiloa ja on puolitoista metriä leveä, joten sitä pystyy nostelemaan yksinäänkin.
Kasaus on nopeaa ja helppoa ja tapahtuu pääosin siipimuttereilla. Käyttöohjetta noudattaen työtason maksimikorkeus on 1,95 metriä, turvaohjeita rikkoen korkeampikin. Eipä tuo hirveän tukeva ole, muttei kauhean hutjukaan. Vaakasuoruus maanpintaan nähden kannattaa varmistaa tarkasti.
Kyllä nyt on hieno seinä!
Potilaana alumiininen eritasolista, josta pitäisi veistää kulmakappale (2 x 45 asteen kulma) kiinnitysreiän mukaan.
Epeli on anodisoitu, jiirilaatikko ja rautasaha löytyvät, olisiko parempia vaihtoehtoja ilman hintavia hankintoja?
Näkyvälle paikalle siis tulossa:p
Tee ensin jostain pahvinpalasesta kaava, jonka mukaan sitten sahaat oikean kappaleen. Vai oliko ongelmana tuo sahaaminen?
Sama se on jyrsiä vaikka rautasahalla kulmaan, finistelet vaikka käsiviilalla.
^ Tätä uumoilinkin, jälkimmäinenkin hoituu.
^^ Muistelin alumiinin sahaamisen olevan aika hanurista?
Jiirilaatikko hoitelee kulmat ilman pahvimallejakin.
Potilaana alumiininen eritasolista, josta pitäisi veistää kulmakappale (2 x 45 asteen kulma) kiinnitysreiän mukaan.
Epeli on anodisoitu, jiirilaatikko ja rautasaha löytyvät, olisiko parempia vaihtoehtoja ilman hintavia hankintoja?
Näkyvälle paikalle siis tulossa:pPieni rälläkkä ohuella laikalla myös hyvä. Itse laittanut teipin päälle ja siihen piirtänyt viivat ja 0.75 laikalla poikki
Lähetetty minun MAR-LX1A laitteesta Tapatalkilla
Jopotuinen
26.09.2019, 06.58
Tenua leikkausnesteeksi alumiinille, jos laikalla, muistelisin. Alumiiniille myös oma laikka.
Kellään kokemuksia itseväkerretyistä kastelujärjestelmistä? Itse olen tässä suunnitellut mökille (200 km päässä himasta) pienen kasvimaan kastelun automatisointia ja koska jotain jäänteitä vanhasta projektista löytyy, olen myös tilannut loput kamat jotta pääsen näpertämään. Lyhykäisyydessään näin:
* aurinkopaneeli + 12v akku + lataussäädin (tämä näytti olevan sen latauskontrollerin nimi jossain Motonetissä tms)
* 12v vesipumppu (5l/min) siirtämään vettä tynnyristä katseluletkuhässäkään
* Raspberry Pi Zero WH orkesterin johtajaksi
* 12v DC -> 5v DC microUSB jotta saadaan sopivat sähköt akulta Raspiin
* 4-kanavainen rele ohjaamaan pumppua (eli aloitetaan yhdellä kanavalla, jatkossa tulee ainakin valot toiseen kanavaan ja kenties toinen pumppu jos kasvimaa laajenee)
* potentiometri jos tarvitsee pumpun painetta jarrutella
* lämpötila-anturi jonka aion laittaa samaan pakettiin ihan vaan siksi koska niitä löytyy ylimääräisiä useampi kappale
* kameramoduuli Raspiin koska sellainen lojuu käyttämättömänä nurkissa
* kaapelit ja liittimet sekä letkut löytyy
Raspin tehtävä on käynnistellä pumppua sopivin väliajoin (ihan vaan crontab-ohjattu Python-skripti näin aluksi) ja tallentaa tietokantaan (mySQL) lämpötiloja ja ottaa kasvimaasta kuvia sopivin väliajoin. Sekä toimia weppiserverinä joka sitten visualisoi lämpötilakäyrät sekä näyttää kuvia + mahdollistaa manuaalisen pumpun käynnistyksen jos siltä tuntuu. Kaikki admin-toiminnot hoidetaan etänä ssh:n kautta tarvittaessa.
Kotelointi? Systeemi tulee sijoitettua ulos joten joku IP65 sähkökaappi kävi mielessä (kaikki ulosviennit alakautta). Ja koska tuo on esteettisesti ruma niin rakentelisin siihen puusta hieman sievemmän laatikon ympärille (+ antaa lisäsuojaa vettä vastaan). Uskaltaako tuon akun laittaa moiseen kaappiin? Ulkolämmöt kesällä kolmenkympin korvilla, talvella mennään jopa kymmenen astetta pakkasella. Tiedä sitten millaista lämpöä tuollaisessa kaapissa voi sisällä olla kesähelteillä. Talvella vähemmän kastelua tarvitaan mutta voisihan tuohon laittaa vaikka ettei pumppu käynnisty jos lämpötila on alle 5 astetta tms. ettei mahdollinen jää pääse rikkomaan.
Vesi loppu? Ei se pumppu tästäkään tykkää ja ajattelin ratkaista ongelman hankkimalla riittävän ison tynnyrin. Vedenpinnan antureitahan tuohon tarkoitukseen löytyy ja niillä saisi estettyä pumpun käynnistyksen kuivana...mutta ne kasvit vaatisivat silti sitä vettä henkensä pitimiksi. On myös hana ulkona josta saa takuulla vettä mutta se vaatisi sitten letkun vetämistä pihan poikki kasvimaalle ja se ei-toivottua...
Onko jotain oleellista jonka olen unohtanut? Muita vinkkejä? Kokemuksia vastaavasta?
Kiitoksia!
Jopotuinen
26.09.2019, 22.44
Tutkaileppas tuolta, saattavat olla jopa halvempia kuin DIY.
Hommissa yhden prosessin ohjauksessa toi ajastettu venttiili, toimii paristoilla, joka kestää loputtomiin.
Lisäksi tarvitset painevettä.
https://www.gardena.com/fi/tuotteet/kastelu/kastelunohjaimet/ohjelmointiyksikko/900901001/
https://www.gardena.com/fi/tuotteet/kastelu/kastelunohjaimet/kasteluventtiilien-ohjain/900901701/
https://www.gardena.com/fi/tuotteet/kastelu/kastelunohjaimet/kasteluventtiili-9-v/900902001/
Piti rakentaa partsille vastaava systeemi toissakesäksi ja komponentteja tilasinkin, mutta en jaksanut sitten kasata. Ehkä ensivuonna sitten :)
AliPapalta mekaaninen pinnan korkeuden valvonta (koho pystyn putken ympärillä ja magneettikytkimet), lisäksi myös sähköinen pinnankorkeuden valvonta, digitaalinen ajastin, pumppu 12 V (tai jotain), vastaava virtalähde, pumppuja jne.
Eihän nuo hilskeet kalliita, ehkä pari kymppiä :D
Tutkaileppas tuolta, saattavat olla jopa halvempia kuin DIY.
Hommissa yhden prosessin ohjauksessa toi ajastettu venttiili, toimii paristoilla, joka kestää loputtomiin.
Lisäksi tarvitset painevettä.
Juu, tuontapainen mulla jo oli. Tarkoituksena tällä erää nimenomaan DIY ja yhtenä haasteena on paineveden puute (mulla on painevettä pumpun avustamana mutta se on poissa päältä kun emme ole paikalla eli painetta uupuu). Ja sit se että sitä voi kontrolloida mistä vaan on sitä parhautta...jos joutuu uudelleenohjelmoimaan niin se olisi 200 kilsaa suuntaansa vs kotisoffalta käsin [emoji2]
Onko jotain oleellista jonka olen unohtanut? Muita vinkkejä? Kokemuksia vastaavasta?
* Venttiili joka estää tynnyrin tyhjenemisen lapolla.
* Kun systeemissä ei ilmeisesti syntyisi varsinaista käyttöpainetta niin 1. jotain mikä varmistaa, että vesi varmasti leviää kasvimaalla tasaisesti eikä esim. tule kaikki ulos lähimmästä reiästä ja 2. jos pumppu on tynnyrin pohjalla niin jotain mikä huomioi sen, että pumppausnopeus riippunee huomattavasti vedenpinnan korkeudesta.
Jos tynnyri on maan pinnalla ja letkut maassa niin lappohan siitä tulee heti kun pumppu on saanut pumpattua letkun alkupätkän täyteen vettä. Ellei pumpun rakenne ilmiötä estä (mitä 12V systeemissä en oikein usko). Isokin tynnyri kuulostaa kyllä aika pieneltä kapasiteetilta kasvimaan kasteluun, ellei kasvimaa ole kokoluokkaa kukkapenkki. Toisaalta sekin kuulostaa tarpeettomalta, että kastelujärjestelmän pitäisi toimia pakkaskeleihin asti, kai se suurin kastelutarve kuitenkin ajoittuu ja rajoittuu kasvukaudelle? Oliko jotain muita kuin tee-se-itse -pohjaisia syitä siihen, miksi valinta on akku+aurinkokennot eikä verkkovirta (mitä painevesijärjestelmästä päätellen olisi kuitenkin myös tarjolla)?
Edit.
Tipulan pärekatto tarvitsi uutta pintaa niin näpersin uudet päreet ja pintaan laitoin pari kerrosta tervaa :)
Komia on! http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png
* Venttiili joka estää tynnyrin tyhjenemisen lapolla.
* Kun systeemissä ei ilmeisesti syntyisi varsinaista käyttöpainetta niin 1. jotain mikä varmistaa, että vesi varmasti leviää kasvimaalla tasaisesti eikä esim. tule kaikki ulos lähimmästä reiästä ja 2. jos pumppu on tynnyrin pohjalla niin jotain mikä huomioi sen, että pumppausnopeus riippunee huomattavasti vedenpinnan korkeudesta.
Jos tynnyri on maan pinnalla ja letkut maassa niin lappohan siitä tulee heti kun pumppu on saanut pumpattua letkun alkupätkän täyteen vettä. Ellei pumpun rakenne ilmiötä estä (mitä 12V systeemissä en oikein usko).
Kyseessä on kalvopumppu jonka *pitäisi* estää veden virtaaminen systeemin läpi kun moottori el ole käynnissä. Kyseisellä pumpulla tein joskus pientä testiä mutta lappoefektiä en testannut - pannaan korvan taakse ja kokeillaan. Jos sieltä pääsee vettä läpi niin sitten joku venttiili tynnyristä lähtevään letkuun joka avautuu kun moottori aloittaa imun.
Lukiessani lisää tuli myös vastaan se ettei moottorin pitäisi olla moksiskaan vaikka sitä kuivana käyttäisi. Yksi ongelma vähemmän.
Isokin tynnyri kuulostaa kyllä aika pieneltä kapasiteetilta kasvimaan kasteluun, ellei kasvimaa ole kokoluokkaa kukkapenkki. Toisaalta sekin kuulostaa tarpeettomalta, että kastelujärjestelmän pitäisi toimia pakkaskeleihin asti, kai se suurin kastelutarve kuitenkin ajoittuu ja rajoittuu kasvukaudelle?
"Kasvimaa" on 2 * kasvulaatikko, yhteensä vajaa 12 m2. Tynnyrin pitäisi riittää talvikaudella max kuukauden tarpeisiin ja kesällä max pariksi viikoksi. Eli mökillä käydessä ladattaisiin aina tynnyri täyteen ja sen tulisi riittää sitten seuraavaan visiittiin.
Näillä kulmilla (40. leveyspiiri ja reilun kilometrin korkeudessa) laitetaan joulu/tammikuussa ainakin herneet ja valkosipulit maahan. Talvella normaalisti ei ole pakkasta päivällä vaan 0-10 plusasteen tienoilla huidellaan. Öisin sitten voi mennä kymmenenkin astetta pakkasen puolelle eikä jää moottorin sisällä ja/tai letkuissa takuulla tee hyvää. Esim. viime talvi/kevät oli erittäin kuiva ja keinokastelua tarvitaan - toki reilusti vähemmän kuin kesällä mutta kuitenkin. Kastelutarve on siis jossain määrin ympärivuotinen.
Oliko jotain muita kuin tee-se-itse -pohjaisia syitä siihen, miksi valinta on akku+aurinkokennot eikä verkkovirta (mitä painevesijärjestelmästä päätellen olisi kuitenkin myös tarjolla)?
Muita syitä olivat: 1) akku + aurinkokenno löytyivät valmiina ja käyttämättöminä; 2) mökin seinässä on vesihana mutta siitä on 30 metriä kasvimaalle (pihan poikki); 3) sähköä saisi mökin seinästä, samoin 30 metrin päästä (ja pihan poikki); 4) painevesijärjestelmä on aktivoitu vain ollessamme paikalla, muulloin mennään vesilaitoksen tarjoamalla lirutuksella.
Mutta DIY on se tärkein syy...molemmilla kersoilla on koulussa lukujärjestyksessä robotiikkaa ja ohjelmointia joten otetaan tämä myös opiskelun kannalta.
Huomattavasti helpommalla pääsisi ottamalla paineveden sieltä hanasta ja laittamalla hanan ja letkun väliin Elgato aqua venttiilin. Pitäisi tietysti jollain koteloinnilla estää jäätyminen.
https://www.evehome.com/en/eve-aqua
Ensi keväänä/kesänä tehdään pintaremonttia kolmeen huoneeseen 90m2 kerrostalohuoneistossamme (valmistunut -83), ja sisäkatot ovat sitä perinteistä aivamkarseaa valkoista rapattua pintaa, jossa on elementtissä/-saumassa ruma kouru.
Miten näkisitte että katot saisi parhaiten edustavammaksi - katon panelointi vai tasoitus ja maalaus? Panelointi ei oikein innosta, koska negatiivinen vaikutus huonekorkeuteen ja muutenkin oletusarvoisesti isompi (teetettynä kalliimpi) homma.
Huomattavasti helpommalla pääsisi ottamalla paineveden sieltä hanasta ja laittamalla hanan ja letkun väliin Elgato aqua venttiilin. Pitäisi tietysti jollain koteloinnilla estää jäätyminen.
https://www.evehome.com/en/eve-aqua
Joo, takuulla helpompi mutta vaatii sen 30-metrisen letkun vetämisen pihan poikki sekä pitämään mökillä paineveden aina päällä (eli ei voi päävirtakytkimestä napsauttaa koko mökkiä pimeäksi kotiin lähtiessä). Plus että vielä puhelinkin pitäisi vaihtaa Applen tekeleeseen :-)
Mulla oli aiemmin - kasvimaan sijaitessa toisessa paikassa - sellainen ajastinventtiili joka sitten päästeli ei-painevettä hanasta sopivin väliajoin sellaiseen tippukasteluputkistoon. Toimi kohtalaisen hyvin mutta sekin vaati sen letkun vetämisen pihan poikki. Ja miinuksena se että mitään et säädä muuten kuin paikan päällä.
JFK:n sanoin: "We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard" :)
->bici74
Enpä huomannutkaan lokaatiota, eli oletus oli suomalainen mökki ja siellä avokasvimaa. No jos tynnyri riittää niin sitten se varmaan riittää. Kalvopumpulla pumppausnopeuskin pysynee vakiona.
Jos lappoa ilmenee (tai vaikkei ilmenisikään) niin ehkä ennemmin kannattaa laittaa ilmaventtiili putkeen niin saa valutettua putken tyhjäksi kastelun jälkeen. Jos sen laittaa ennen pumppua niin varmaan pumpunkin saa pumpattua tyhjäksi, taaksepäinhän se vesi ei kai kalvopumpussa ainakaan valu.
Ensi keväänä/kesänä tehdään pintaremonttia kolmeen huoneeseen 90m2 kerrostalohuoneistossamme (valmistunut -83), ja sisäkatot ovat sitä perinteistä aivamkarseaa valkoista rapattua pintaa, jossa on elementtissä/-saumassa ruma kouru.
Miten näkisitte että katot saisi parhaiten edustavammaksi - katon panelointi vai tasoitus ja maalaus? Panelointi ei oikein innosta, koska negatiivinen vaikutus huonekorkeuteen ja muutenkin oletusarvoisesti isompi (teetettynä kalliimpi) homma.
Tasoitus ja maalaus! Meillä tehtiin lastenhuoneiden seinistä + katosta tasaisia ja hyvä tuli. Maalauksella on sitten järkyttävän iso vaikutus lopputulokseen...esim. toiseen huoneeseen laitettiin kaksi seinää vaaleammalla sinisellä ja toiset kaksi hieman tummemmalla. Katto näyttää valkoiselta mutta siinä on himpun verran sinistä pigmenttiä. Ei moista oltu ajateltukaan mutta maalari vakuutti siitä tulevan hieno. Ja tulihan siitä verrattuna vaikka kokovalkoiseen leikkaussali/hammaslääkärityyppiseen ratkaisuun.
Paneloinnilla saa silläkin hienoa jälkeä aikaan mutta sitten voi mennä kalusteet vaihtoon ja muuta kivaa rahanmenoa koska Feng Shui.
Tasoitus ja maalaus! Meillä tehtiin lastenhuoneiden seinistä + katosta tasaisia ja hyvä tuli. Maalauksella on sitten järkyttävän iso vaikutus lopputulokseen...esim. toiseen huoneeseen laitettiin kaksi seinää vaaleammalla sinisellä ja toiset kaksi hieman tummemmalla. Katto näyttää valkoiselta mutta siinä on himpun verran sinistä pigmenttiä. Ei moista oltu ajateltukaan mutta maalari vakuutti siitä tulevan hieno. Ja tulihan siitä verrattuna vaikka kokovalkoiseen leikkaussali/hammaslääkärityyppiseen ratkaisuun.
Paneloinnilla saa silläkin hienoa jälkeä aikaan mutta sitten voi mennä kalusteet vaihtoon ja muuta kivaa rahanmenoa koska Feng Shui.
Kiitos näistä tiedoista! Eli voisi panostaa asiansa osaavaan tasoittaja-maalariin, myös betoniseinät ovat ilmeisesti jo uudesta asti olleet aika karsean näköiset. Kalusteet menevät joka tapauksessa todennäköisesti kokonaan uusiksi, noh ehkä tyttöjen huoneeseen saadaan vanha kerrossänky kaupaksi :)
Jopotuinen
27.09.2019, 16.58
Mahtaiskohan tuo toimia ihan sillä, että vetää sinne rei'itetyn tippaletkun (AliPapalta sekin löytyy parin Eemelin voimalla) ja liittää se tynnyriin valumaan omalla paineellaan ilman mitään insinööripornoa? Ja jos silti haluaa hieman insinööripervoilua, niin voisihan sitä ajastusta sitten hommailla sillä Gardena systeemillä.
Vempeleestä löytyy hirvittävä määrä vaihtoehtoja jokaiselle viikonpäivälle.
Mahtaiskohan tuo toimia ihan sillä, että vetää sinne rei'itetyn tippaletkun (AliPapalta sekin löytyy parin Eemelin voimalla) ja liittää se tynnyriin valumaan omalla paineellaan ilman mitään insinööripornoa? Ja jos silti haluaa hieman insinööripervoilua, niin voisihan sitä ajastusta sitten hommailla sillä Gardena systeemillä.
Kokeiltu on (ei Gardena mutta vastaava) suoraan tynnyriin kiinni mutta paine ei riittänyt. Tynnyri 200-litrainen mutta ei jaksanut.
Meillä toimii pihan perän kasvihuoneessa tuollainen:
https://www.hankkija.fi/Piha_ja_puutarha/puutarhan-hoito/kastelu/kastelusarja-automaattinen-7-m-blumat/
Vesiastiana on kasvihuoneen ulkopuolella 240 -litrainen roskapönttö nostettuna parin lecaharkon paksuuden verran (noin 50 senttiä) maanpintaa ylemmäs. Vesi valuu omalla paineellaan letkua pitkin noille tiputtimille, joka tomaatin/paprikan/kurkun juurella on yksi. Kokemusta jo melkein vuosikymmenen ajalta. Nuo tihkuletkut vaatisivat painevettä eli käytännössä pumpun, nämä ei tarvitse mitään ulkoista energialähdettä.
Palkkaa joku naapuri kastelemaan.
Jopotuinen
28.09.2019, 09.19
Tossa noita oman hankkeen joitain komponentteja
Virtauksen tasapainotukseen eri haaroihin
https://www.aliexpress.com/item/32632911370.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dZtO KMs
Ajastin
https://www.aliexpress.com/item/32843214269.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dZtO KMs
Pinnankorkeuden valvontaan
https://www.aliexpress.com/item/32851822260.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dZtO KMs
vaihtoehtoisesti tai tuplavarmistukseksi
https://www.aliexpress.com/item/32822989101.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dlEY arF
Pumppu
https://www.aliexpress.com/item/32814631774.html?gps-id=detail404&scm=1007.16891.96945.0&scm_id=1007.16891.96945.0&scm-url=1007.16891.96945.0&pvid=26d9f240-fd27-4364-afb1-fd158d095953
Poweri pumpuille
https://www.aliexpress.com/item/32740077519.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dLQ6 Ad4
Tommonen tuli vastaan, kelpo peli jos haluaa akkutoimisen ulkosuihkun, vaikkapa.
https://www.aliexpress.com/item/32916747192.html?scm=1007.22893.125778.0&pvid=4f5458f5-3c58-43b8-84f1-19574cb110cb&onelink_thrd=0.0&onelink_page_from=ITEM_DETAIL&onelink_item_to=32916747192&onelink_duration=0.896943&onelink_status=noneresult&onelink_item_from=32916747192&onelink_page_to=ITEM_DETAIL&af=137322&afref=&at_ts=1569647565&cv=47843&dp=c3e291113876e1a9a10a0ce1cf2cfe98&mall_affr=pr3&aff_platform=api&cpt=1569647565980&sk=qcsCM9xa&aff_trace_key=fd9fe75aa3124593bfbc8a5ad943be5e-1569647565980-09447-qcsCM9xa&terminal_id=71f3dbe2fae94ffeacc9d588fd7e2b16
Mä löysin taannoin Hankkijan alelaarista noita Akva-Go kastelukärkiä pulloon eurolla pari. Ostin 12kpl.
https://cdn.cdon.com/media-dynamic/images/product/homeandgarden/hemtrdgrd/image338/krukvattnare_akva-go_2-pack-42261459-41231584-xtrab.jpg
Yläpäähän hain Etrasta kovalla rahalla ~30cm sopivaa kumiletkua vahvalla seinämällä. Olisko ollut 17/10mm. Siitä parin sentin pätkiä, lämmitin muovista kartion päätä hiukan puhaltimella ja työnsin letkun pätkän siihen päähän tiukasti. Syntyneeseen hifiadapteriin taasen muovinen t-haara. Yhteen vastaava 90-asteen l-mutka. Eli viimeiseen.
https://cdn.etra.fi/images/1909766/fi/web?1269361608000
Nämä pvc-letkulla ketjuksi multaan ja letkun pää muovisaavin alapäähän asennettuun läpivientiin. Ja saavi parin lecaharkon päälle koholle.
Saattaa vaikuttaa kovin simppeliltä, mutta kastelupäiden keraaminen kartio on peräisin Tatooinelta. Ja pitää kasvit kosteana kun ollaan pois kotoa.
Jopotuinen
28.09.2019, 12.43
Hemmetti, tuossahan olisi se mun projekti valmiina yhtenä kikkareena kolmella kympillä!
Linkin takaa vaikka mitä komponenttia, garden watering system (https://www.aliexpress.com/af/garden-watering-system.html?SearchText=garden+watering+system&d=y&initiative_id=AS_20190928003407&origin=n&catId=0&isViewCP=y&jump=afs&switch_new_app=y)
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1.wEcXPzuK1RjSsppq6xz0XXaN/Cell-Phone-Control-Intelligent-Garden-Automatic-Watering-Controller-Indoor-Plants-Drip-Irrigation-Device-Water-Pump-Timer.jpg
Jopotuinen
28.09.2019, 13.07
Ja tässä se soffalta säädeltävä vehjes, jokohan laittas tilaukseen? :D
https://www.aliexpress.com/item/33040310130.html?spm=a2g0o.detail.1000014.37.19ae6 c8fYNBr8J&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.146110.0&scm_id=1007.13338.146110.0&scm-url=1007.13338.146110.0&pvid=34a3f951-ef75-41c8-8283-227dff803882
Mökin huopakatto pitäs uusia. Ajattelin laittaa uudet huopapalat vanhojen päälle mutta vanhat onkin 101 cm leveitä kun kaupassa 100 cm, eli jos laittaa uudet vierekkäin alkaa kohdistus heittää senttejä muutaman palan jälkeen. Kun periaatteessa pitäs naulata samaan kohtaan kuin vanha. Kattoa on ainastaan 40m2 jolloin keskeltä aloittamalla reunoista ei menisi hirveän sivuun kuitenkaan vielä. Vai pitäskö laittaa ihan toisenmuotosta palaa päälle?
https://www.katepal.fi/fileadmin/user_upload/huopakaton_asennus_7.jpg
Jos menee naulaus tuohon vanhan kuoppakohtaan niin voi pingottaa naulaa ulos. Mutta kun laskeskelee tota leveyttä niin pystyisi naulaamaan tohon päälle vaikka se sen muutaman sentin siirtyisi ettei se kait haittaa.
Ei jaksais repiä vanhaa ja se suurimmaksi osaksi on kuitenkin vielä vesitiivis.
usko juntunen
17.12.2022, 19.33
Nyt kun tuo energian hinta ja sähkön säästö ovat päivän puheenaihe niin nostetaan tätä topikkia.
Taisinkin jo joskus mainita, kun viime pääsiäisenä vetäsin pellin kiinni. No siitähän se souvi synty.
Kyseessä vanhan varaavan takan uusinta, sekä siihen liittyvät käytettävyyden parantamiseen tehdyt viritelmät.
Nuohooja tulee ensviikon ma. Saas nähä määrääkö poistettavaksi nuo peltiviritykset?
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEWXr_qXWnvv33NyXcsQWurlAEtJOcMLzoEBPSDW4VJcXc St6k-p9OPOozu2Qed6pb4BntGh1hPENKdjBx0oc9VOvM1lrXL97470P E7oY-xYXtvIL2taBxEbCfYVASE6ALnG2ovo-CvLUMkZRvvFR1us9A=w1240-h698-no?authuser=0
Kuvituskuva ;)
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEVAZ35affKN532g10O_OSnpVwRwhNeW-dMraEIjNRfD19NuNcLOLzOYtrRnXr8pbBRm1mZBMc5w348yXuK sAcGB8_C12DG9s3ih-Uxim5wrIGGij7qPDbgFbXDcZl7-_u3mblAMubZQpdynY-hlZJdvFQ=w997-h748-no?authuser=0
Kuvaraportti linkin takaa:
https://photos.app.goo.gl/M5BLLYzX6kgWJX8ZA
Semmonen vinkki, että kannattaa paneloida sauna joskus muulloin kuin -15 pakkasessa. Mielellään lämpimämmässä.
tchegge_
12.01.2023, 20.39
Sanokaas puutöiden ammattilaiset, meillä ruokapöydän tuoleina semmoiset pinnatuolit.
(esimerkkinä
https://www.sotka.fi/tuotteet/tuote/1378/30683/iina-pinnatuoli-valkoinen)
Niiden jalkojen poikkituet on alkaneet irrota liimauksistaan. En viitsisi hajottaa tuoleja atomeiksi vain liimatakseni ne uudestaan kasaan vaan mielummin ruiskuttaisin jotain ohutta liimaa sinne sovitteiden väliin.
Onko puun liimauksiin tuohon sopivaa liimaa?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Ohiampuja
12.01.2023, 20.56
En osaa vastata. Minä tein tuon pura ja kasaa projektin. :)
Korjasin meidän ruokapoydän tuoleista saman vian just ennen joulua jotta vaimon kookkaammat sukulaiset eivät rikkoisi tuoleja. Meidän tuoleissa jalat joustivat sen verran että sain noi poikkipuut paikaltaan ilman purkamista. Laitoin sinne väliin ihan puuliimaa ja lisäsin ruuvin molempiin päihin. Pohdin ettei pelkkä liima riitä. Porasin ruuveja varten apureiät ja upotukset kannoille ja noiden kanssa saa olla tarkkana ettei poraa läpi tai ettei liian pitkä ruuvi tule läpi. Jos ruuvin kantoja ei tarvitse saada piiloon, niin sitten voisi helpommin ruuvata suoraan noiden sivutukien läpi.
Sanokaas puutöiden ammattilaiset, meillä ruokapöydän tuoleina semmoiset pinnatuolit.
(esimerkkinä
https://www.sotka.fi/tuotteet/tuote/1378/30683/iina-pinnatuoli-valkoinen)
Niiden jalkojen poikkituet on alkaneet irrota liimauksistaan. En viitsisi hajottaa tuoleja atomeiksi vain liimatakseni ne uudestaan kasaan vaan mielummin ruiskuttaisin jotain ohutta liimaa sinne sovitteiden väliin.
Onko puun liimauksiin tuohon sopivaa liimaa?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Poikkituet pitäisi irrottaa, jos tällä liimaa mutta erittäin hyvä liima. Vaatii myös puristimet.
https://nettiverstas.fi/fi/product/titebond-original-puuliima/TITEBOND-ORIGINAL
Olen rakentanut kokonaisia tuoleja ihan vain Erikeeperin avulla. Vanhin on kohta 30 vuotta jo kestänyt ilman että on tarvinnut korjata.
^ Olen kaikkea muuta kuin puutöiden ammattilainen, mutta juuri Eri Keeperillä olen hyvällä ja kestävällä tuloksella liimaillut pinnatuolien poikkitukia.
Kaikissa fiksaamissani tuoleissa jalat ovat joustaneet sen verran kuin on tarvittu.
PS Aika monta pinnatuolia on tullut korjattua talteen jätekatoksista ja romulavoilta. Niitähän oli yhteen aikaan suunnilleen joka toisessa kodissa ja aina tietyin välein kaikkien piti saada Venetsia-tuolit tai mitkä milloinkin olivat olleet esillä sisustuslehdissä. Kun niitä vähän hioi ja paklasi ja maalasi muotivärein, ne kelpasivat taas ihmisille, jotka ymmärsivät ajattomien ja mukavasti istuttavien tuolien päälle.
Ohiampuja
16.01.2023, 18.25
Vielä kun käyttää sitä D3 luokiteltua joka kestää kosteuttakin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.