Näytä tavallinen näkymä : Pyörämatka Eurooppaan
Olen lähdössä tyttöystävän kanssa Eurooppaan noin 1000 km pyöräreissulle. Yhtenä vaihtoehtona oli Köpis- Amsterdam reissu. Kumpikaan meistä ei ole tehnyt tällaisia reissuja ennen, joten kyseltävää on paljon.
Kuljetus: Mielessä on pyörinyt, mikä olisi halpa, helppo ja varma tapa päästä Eurooppaan. Olisiko se esimerkiksi interrail kortilla Tukholma-Malmö-Köpis, vai pääseekö jollain halpalentoyhtiöllä vaivattomasti. Entäs laivalla Saksaan, sekin on vissiin mahdollista.
Reitit: Mistä näkee pyöräreitit Euroopassa. Pärjääkö Nokia Mapsilla?
Majoitus: Ajateltiin telttailua ja välillä hostelleita. Mistä saamme hyvän, kohtuuhintaisen ja vedenpitävän teltan kahdelle jonka pystyttää nopeasti.
Varustus: Ajattelimme pyörälaukkuja sivuille. Kummallekin puolelle laukkuun vesitiivis pussi, jotka saa siirrettyä tarvittaessa rinkkaan.
...Eurooppaan noin 1000 km pyöräreissulle.
...Ajattelimme pyörälaukkuja sivuille. Kummallekin puolelle laukkuun vesitiivis pussi, jotka saa siirrettyä tarvittaessa rinkkaan...
Rinkka selässä 1000km pyöräily :eek:
Eikö ne roinat voi olla koko ajan niissä sivulaukuissa? Mikä on se tarve siirtää pussit rinkkaan?
...pääseekö jollain halpalentoyhtiöllä vaivattomasti.Määrittele "vaivaton"... sanoisin, että pääsee. Fillarin kuljetus maksaa sitten extraa.
...Entäs laivalla Saksaan, sekin on vissiin mahdollista....On mahdollista... Finnlines, Tallink-Silja...
Reitit: Mistä näkee pyöräreitit Euroopassa. Pärjääkö Nokia Mapsilla?Kartoista näkee. Onhan tuo reitin suunnittelu ja yleissilmäilu hiuqan hankalaa kännyn näytöltä. Tekniikka voi lisäksi pettää juuri silloin kuin se ei olisi tarpeellista.
Mistä saamme hyvän, kohtuuhintaisen ja vedenpitävän teltan kahdelle jonka pystyttää nopeasti.Varuste.net, Retkiaitta, Partiovaruste, Trekki.fi, http://www.scandinavianoutdoorstore.com/...
Et määritetellyt sen tarkemmin "kohtuuhintaista", mutta hyvä on usein eri asia kuin kohtuuhintainen.
Rinkka selässä 1000km pyöräily :eek:
Eikö ne roinat voi olla koko ajan niissä sivulaukuissa? Mikä on se tarve siirtää pussit rinkkaan?
Määrittele "vaivaton"... sanoisin, että pääsee. Fillarin kuljetus maksaa sitten extraa.
On mahdollista... Finnlines, Tallink-Silja...
Kartoista näkee. Onhan tuo reitin suunnittelu ja yleissilmäilu hiuqan hankalaa kännyn näytöltä. Tekniikka voi lisäksi pettää juuri silloin kuin se ei olisi tarpeellista.
Varuste.net, Retkiaitta, Partiovaruste, Trekki.fi...
Et määritetellyt sen tarkemmin "kohtuuhintaista", mutta hyvä on usein eri asia kuin kohtuuhintainen.
Pussit rinkkaan silloin kun ei olla pyörän päällä, esim käväsee syömässä.
Kohtuuhintainen = hyvä hinta-laatusuhde. Telttojen hinnoista kun ei ole suurta käsitystä. Sanotaan nyt että Max 150e.
Ja mikä olisi järkevin tapa kuljettaa pyörät eurooppaan noista mainituista.Minulla on iso pyörä, 62 cm kona dew. Lentoyhtiöillä on vissiin rajoituksia painossa ja koossa. Laiva taas vissiin kestää ja on kuulemma kalliskin.
Saako jostain tulostettua/ostettua euroopan pyöräilykartat
Pussit rinkkaan silloin kun ei olla pyörän päällä, esim käväsee syömässä...
:eek::eek: Ihan oikeastiko meinaatte kuskata tyhjää rinkkaa selässä pyörämatkalla ainoastaan tuon takia. Anteeksi nyt vain, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä.
Saahan ne fillarilaukut napattua mukaan jos pelkää että joku varastaa roinat poistuessa pyörän luota.
Telttojen hinnoista kun ei ole suurta käsitystä. Sanotaan nyt että Max 150e....
Joo-o... max 150€ kahden hengen vedenpitävästä kohtuulaatuisesta teltasta on aikas vähän.
Laiva taas vissiin kestää...
Kestäähän se laiva+juna -yhdistelmäkin. Jos matkan kesto on kynnyskysymys niin sitten lentämällä, maksoi mitä maksoi.
...kuulemma kalliskin.
Ei tarvii tyytyä kuulopuheisiin... noilla laivayhtiöillä on hyvät hinnastot ja laskurit netissä.
Saako jostain tulostettua/ostettua euroopan pyöräilykartat
Ostettua saa kirjakaupoista, netistäkin.
Tässä on kiva blogi viime kesältä, näilläkään ei ollut kokemusta pidemmistä pyöräretkistä aikaisemmin: http://www.tekniikkatalous.fi/blogit/satulasta/
Laiva olisi varmaan kätevin pakkausten kannalta, ajaa vaan lastatun pyörän sisään. Lentomatkalle pyörän ja tavarat joutuu luovuttamaan toisiin käsiin, mutta kaiken mennessä hyvin on todennäköisesti kokonaisedullisin tapa ja nopein tietenkin.
Lentoliput vaan kannattaisi nopeasti ostaa, varmaankin hinnat kallistuvat kesää kohden mentäessä. Oma tämän kesän reissu tulisi jo nyt 70 euroa kalliimmaksi kuin varaushetkellä.
Teltan osto ei ole sen yksinkertaisempaa kuin fillarinkaan :).
Lentämisessä pelottaa toi pyörän kokorajoitus. Mun pyörä on tosiaan 62cm kona dew, eli isoimpia mitä melkeen mistään saa.En tiedä minkälaiseen ihmelaatikkoon sellaisen saa survottua. Osaako joku sanoa? Tai mikä olis pyöräilijän kannalta hyvä lentoyhtiö.
:eek::eek: Ihan oikeastiko meinaatte kuskata tyhjää rinkkaa selässä pyörämatkalla ainoastaan tuon takia. Anteeksi nyt vain, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä.
Tyhjä rinkka mahtuu tod näk sivulaukkujen päälle. Näen tämän paljon parempana vaihtoehtona kun sivulaukkujen kantamisen käsin..
brewster
27.04.2011, 12.59
Telttasuositus: Biltema Kevon, paino 3,1 kg, hinta 39.90. Kaveri nukkui tollasessa Mehamnissa kovassa tuulessa ja vasisateessa erittäin hyvin. Itse en omassa kalliimmassa teltassani lepatukselta juuri unta saanut noissa olosuhteissa ja aamulla telttani kaari meni poikki sitä kasatessa. Hinta-laatusuhde vähintäänkin erinomainen. Huonoin puoli on varmaan että vie aika paljon tilaa pakkauksessa.
brewster
27.04.2011, 13.04
Lentämisessä pelottaa toi pyörän kokorajoitus. Mun pyörä on tosiaan 62cm kona dew, eli isoimpia mitä melkeen mistään saa.En tiedä minkälaiseen ihmelaatikkoon sellaisen saa survottua. Osaako joku sanoa? Tai mikä olis pyöräilijän kannalta hyvä lentoyhtiö.
Olen menny fillarin kanssa Ryanairilla keskieurooppaan pari kertaa. Ihan hyvin meni. Halpaa. Ei tarvinnu ainakaan silloin mihinkaan laatikkoon pakata. Teippaile vaikka pahvilaatikon palasista suojia fillariin kun kuitenkin kolhivat sitä aika huolettomasti.
Air Berlinillä pyörän kuljetus on 25 euroa/suunta lyhkäsemmillä reiteillä ja kokorajoitus 30 kg. Puhelinpalveluun ainakin riitti, kun ilmoitti polkupyörän - tarkempia mittoja ei kysytty.
Itekin ihmettelen tuota rinkkajuttua. Eihän täyden rinkankaan kanssa ole kätevää liikkua missään kaupassa tai nähtävyydessä. Italiassa jouduin taannoin jättämään rinkan johonkin kassalle, ennen kuin pääsin kauppaan. Ortliebin sivulaukuissa on olkaremmit, joista niitä voi kantaa. Itse olen kyllä hylännyt tavarat tarvittaessa pyörän päälle ja toivonut parasta...
brewster
27.04.2011, 13.12
rahat ja pienet arvotavarat taskuun ja jättää muut fillariin kiinni. fillari mahdollisimman avoimelle paikalle missä liikkuu ihmisiä.
Tai hankitte sellaiset pyörälaukut missä on laukku myös tarakan päälle. Laukut sivuilla ja tarakan päällä olevassa kantohihnat eli toimii selkäreppuna. Ei välttämättä maailman mukavin kannettava, mutta eipä sitä tartte vaellukselle mukaan ottaa.
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=39625&nimi=Halti+Q3+Bike+Pannier+-py%F6r%E4laukku
Air Berlinillä pyörän kuljetus on 25 euroa/suunta lyhkäsemmillä reiteillä ja kokorajoitus 30 kg. Puhelinpalveluun ainakin riitti, kun ilmoitti polkupyörän - tarkempia mittoja ei kysytty.
Itekin ihmettelen tuota rinkkajuttua. Eihän täyden rinkankaan kanssa ole kätevää liikkua missään kaupassa tai nähtävyydessä. Italiassa jouduin taannoin jättämään rinkan johonkin kassalle, ennen kuin pääsin kauppaan. Ortliebin sivulaukuissa on olkaremmit, joista niitä voi kantaa. Itse olen kyllä hylännyt tavarat tarvittaessa pyörän päälle ja toivonut parasta...
En ymmärrä nyt tätä rinkkavastaisuutta. Ei sivulaukkujen kantaminen olkaremmein kuulosta yhtään miellyttävämmältä, enkä halua tavaroitani varastettavaksikaan jättää. Tod näk kuitenkin liikutaan paljon myös jalan kaupungeissa.
Meneekö Air Berlinillä pyörä kokonaisena vai pitääkö se tunkea lootaan? Ei tuossa lootassa muuta ongelmaa kuin että kun tulo ja lähtökentät on eri niin mistäköhän bongaan toisen lootan matkalta. Sellaista on varmaan vaikea kuljettaa matkalla. Vai suositteletteko samaa tulo ja lähtökenttää?
brewster
27.04.2011, 14.13
että kuletat mukana täyttä campingvälineistöä ja ja vielä selässä riittävän suurta rinkkaa sille kohotuttanee kulmakarvoja. on se varmaan mahdollista mutta monien mielestä järjetöntä. jos olet asiastasi varma älä anna muiden häiritä rauhaasi. luultavasti seuraavalla reissulla sitten korjaat varustusta jos koet sen tarpeelliseksi. mies tekee mitä miehen pitää tehdä. nynnyt kuuntelee muita.
Kuljetus: Mielessä on pyörinyt, mikä olisi halpa, helppo ja varma tapa päästä Eurooppaan.
Tein viime kesänä pyöräretken Kööpenhamista Zurichiin. (https://picasaweb.google.com/olli.paakkonen/Pyoraretki2010KoopenhaminaZurich#slideshow/5510925656192825426) Vertailin eri vaihtoehtoja päästä Köpikseen ja lentäminen Blue1:lla oli vaivattomin. Selkeästi nopein ja kustannuksiltaan vähäinen. Muistaakseni samalla hinnalla olisi saanut 36h laivamatkalle vasta pelkän kansipaikan.
Reitit: Mistä näkee pyöräreitit Euroopassa. Pärjääkö Nokia Mapsilla?
Itse huomasin, että paperikartta on paras vaihtoehto suunnistamisessa, sillä sen käyttö on niin paljon selkeämpää kuin navigaattorin tihrustaminen. Eli joku hyvä isompi tiekartta, jota tukemassa voi olla paikan päältä (esim. huoltoasemilta) hankittuja tarkempia karttoja. Itse katsoin maantiekartasta suuren linjan reitille ja tätä mukaillen ajelin pikkukylästä pikkukylään. Usein pikkukylien välillä kulki erillisiä pyöräreittejä, jotka olivat rentoja ajella. Eksymään pääsi harvoin. Toki navigaattori on hyvä olla olemassa, jos haluaa varmistua omasta sijainnistaan paperikartalla.
Mainittakoon, että reitille sattuvista isommista kaupungeista kannattaa olla kartat hankittuna ennakkoon, sillä vieraassa kaupungissa eksyilyyn ja etenkin poistumiseen kuluu helposti tunteja.
Lueskelin vastikään Sheldon Brownin (http://www.sheldonbrown.com/euhansen.html) artikkelin Euroopassa pyöräilystä ja siinä tuli ihan hyviä pointteja.
Tsemppiä matkaan ja kannattaa aloittaa pohjakilometrien kerääminen hyvissä ajoin, niin ei reissussa paikat hajoa. Saksan apteekeista saa muuten ilman reseptiä jotain tehokkaampaa Voltarenia tabletteina, joka ainakin itsellä tuntui auttavan kun polvet alkoivat kipuilemaan.
En ymmärrä nyt tätä rinkkavastaisuutta. Ei sivulaukkujen kantaminen olkaremmein kuulosta yhtään miellyttävämmältä, enkä halua tavaroitani varastettavaksikaan jättää. Tod näk kuitenkin liikutaan paljon myös jalan kaupungeissa.
Meneekö Air Berlinillä pyörä kokonaisena vai pitääkö se tunkea lootaan? Ei tuossa lootassa muuta ongelmaa kuin että kun tulo ja lähtökentät on eri niin mistäköhän bongaan toisen lootan matkalta. Sellaista on varmaan vaikea kuljettaa matkalla. Vai suositteletteko samaa tulo ja lähtökenttää?
Kuten tuossa alempana jo neuvottiinkin, jokainen tekee tietysti tavallaan ja antaa muiden narista. Itse olen tehnyt erikseen reissuja rinkan ja erikseen pyöränlaukkujen kanssa, enkä koe kummankaan kantamisen pitempiä matkoja kaupunkioloissa olevan kovin mukavaa.
Tietenkin rinkka on helpompi kuljettaa kuin 5 kpl pyöränlaukkuja esimerkiksi. Pyöränlaukut vaan jo itsessään ovat yleensä aika lujaa materiaalia ja painavat, niin en rupeaisi enempää kuskaamaan pelkkää kuorta. Myös koen, että laukkuja saa pakata ja purkaa riittävästi leiriytymisen yhteydessä, enkä haluaisi ruveta enää kesken päivän siirtelemään tavaraa pakaasista toiseen. Jos mukana on hyvin pelkistetyt ja keveät matkatavarat sekä rinkka, niin saattaisi toimia.
Air Berlin antaa tällaiset ohjeet: Käännä ohjaustanko rungon suuntaiseksi, polkimet sisään. Pakattuna suojukseen tai muuhun vastaavaan.
Tukholmasta ei kuulemma tahdo päästä junalla eteenpäin kun fillaripaikkoja on junissa todella rajoitetusti ja niitä ei voi varata etukäteen. Rostockiin lautalla lienee paras vaihtoehto jos ei halua lentää, mutta tuossakin on pari ongelmaa: toinen on se että laiva on perillä todella huonoon aikaan ja Pohjois-Saksa on todella prseestä pyöräillä. Jos hermot ja taidot riittää Hampurin läpi pyöräilyyn niin sen jälkeen selviää ihan mistä vaan (suosittelen kiertämään)
Miksi helvetissä niitä tavaroita pitää raahata mukana, viekää vaikka johonkin rautatie-aseman säilytykseen! Ei pienintäkään järjenhäivää kuljetta moista taakkaa maisemia ja paikkoja katsellessa! Itse muutamia kertoja reilannut minimikamoilla (45 litran anatomic) ja sekin oli ajoittaan liikaa kun kierteli kaupungilla...
Laittakaa suunnitelmat uudelleen "Pöydälle" ja käyttäkää järkeä...
Saako pyöriämme edes pyörälaatikkoon, kun niissä on lokarit, takatarikka ja nousukahvat. vai pitääkö kaikki ottaa irti? Toivottavasti ei!
Tukholmasta ei kuulemma tahdo päästä junalla eteenpäin kun fillaripaikkoja on junissa todella rajoitetusti ja niitä ei voi varata etukäteen. Rostockiin lautalla lienee paras vaihtoehto jos ei halua lentää, mutta tuossakin on pari ongelmaa: toinen on se että laiva on perillä todella huonoon aikaan ja Pohjois-Saksa on todella prseestä pyöräillä. Jos hermot ja taidot riittää Hampurin läpi pyöräilyyn niin sen jälkeen selviää ihan mistä vaan (suosittelen kiertämään)
Kiitos neuvoista. Miksi pohjois saksa on perseestä? Eikö ole pyöräteitä?
Saako pyöriämme edes pyörälaatikkoon, kun niissä on lokarit, takatarikka ja nousukahvat. vai pitääkö kaikki ottaa irti? Toivottavasti ei!
Hae semmoinen loota ja kokeile!
Itse vein viime kesänä ekan kerran pyörää lentokoneella ja tietysti meni lähtöä edeltävään päivään laatikon hankinta. Monessa liikkeessä joutuikin käymään kyselemässä, ennenkuin tärppäsi. Myös pakkaaminen oli ankeaa, irti piti ruuvata mm. etutavarateline, satula, polkimet ja kiekot tietysti. Olin lähes varma, että joku ruuvi tai linkku katoaa... mutta kummasti sain kasattua fillarin taas toisessa päässä ja matka oli sitten niin mukava, että vaivannäkö ei enää harmittanut :).
Hae semmoinen loota ja kokeile!
Itse vein viime kesänä ekan kerran pyörää lentokoneella ja tietysti meni lähtöä edeltävään päivään laatikon hankinta. Monessa liikkeessä joutuikin käymään kyselemässä, ennenkuin tärppäsi. Myös pakkaaminen oli ankeaa, irti piti ruuvata mm. etutavarateline, satula, polkimet ja kiekot tietysti. Olin lähes varma, että joku ruuvi tai linkku katoaa... mutta kummasti sain kasattua fillarin taas toisessa päässä ja matka oli sitten niin mukava, että vaivannäkö ei enää harmittanut :).
Juu täytyy hakea huomenna. Olen ymmärtänyt että ihan ilmaiseksi saa jostain liikkeistä. Olettekos kuskannut sitä lootaa koko matkan ajan mukana? Suunnitelmiin kuuluu ainakin meillä että tulo ja lähtökenttä on eri.
Ei pahvilaatikosta tosiaan hintaa peritty, mutta ainakin kolmessa ekassa liikkeessä ei ollut yhtään laatikkoa juuri sillä hetkellä. Polkupyörätukussa sitten tärppäsi.
Jätin laatikon roskiin, kuplamuovia kuskasin mukana koko retken ja paluumatkalla suojasin pyörän sillä ja solumuovipatjan palasilla. Lentokentällä tultiin jo rutisemaan odotetettavissa olevasta pahviroskasta pyörää kootessani, mutta päästiin yhteisymmärrykseen paikasta mihin sen saan jättää.
Kiitos neuvoista. Miksi pohjois saksa on perseestä? Eikö ole pyöräteitä?
Pyöräteitä todella vähän ja autoilijoiden käytös samanlaista kuin Suomessa (vaarallisia ohituksia kovalla vauhdilla ihan vierestä). Tosin jos matkaa taittaa niinpäin, että lähtee Rostockista niin tuskin siihen liikenteeseen osaa kiinnittää huomiota - kun se ei juuri suomalaisesta eroa. Itse tuli Belgian, Zeelandin ja Hollannin läpi kohti Rostockia ja se Saksan osuus oli aika karu "paluu arkeen" noiden mielettömien pyöräilymaiden jälkeen. Tulin myös Pohjois-Ranskan läpi ja sielläkään ei juuri ole pyöräteitä, mutta liikennekulttuuri on pyöräilijää hyvin kunnioittava niin maantienvarressakin oli oikein miellyttävä polkea. Ranskassa oli ihan normaalia, että takaa tullut auto hiljensi perään siksi aikaa kunnes pääsi ohittamaan kunnon turvavälillä. Suomessa tällainen ihme käy ehkä kerran vuodessa :p
Pussit rinkkaan silloin kun ei olla pyörän päällä, esim käväsee syömässä.
Tähän vielä ehdottaisin, että sivulaukkuihin ainoastaan vaatteet ym. ei-niin-arvokkaat ja tankolaukkuun sitten arvokama. Tankolaukuissa on usein olkahihnat, joten poistuessa pyörältä etulaukku olalle tai se sujautetaan pienempään päiväreppuun. Kaiken kaman laittaminen rinkkoihin esim. ruokailun ajaksi (jonka voi muuten kesällä hoitaa terassillakin pyörä vierellä) on mielestäni vähän hätävarjelun liioittelua.
Kiitos kaikille hienoista vinkeistä. Onko jollain ehdottaa joku unohtumaton, vajaa 1000 km reitti Euroopasta, mihin kannattaisi suunnata.
brewster
28.04.2011, 14.55
Esim olis varmaan hieno: lento Ryanairilla Frankfurttiin- mosel laakso - luxemburg - belgia -hollanti - bremen - ryanairilla takas suomeen.
Ja alpit on aina alpit. Hienoa on niin paljon että on nyt vaan itestutkistelun avulla pääteltävä millaiswesta itse tykkäsis. Mäet-tasaset, eksoottista-tavallista/turvallista, kuumaa-viileämpää, isompi vai pienempi saderiski, alue jonka kieltä osaa tai ei, leirintäalueita tai ei, fillaritiet erikseen tai ei,
Esim olis varmaan hieno: lento Ryanairilla Frankfurttiin- mosel laakso - luxemburg - belgia -hollanti - bremen - ryanairilla takas suomeen.
Ja alpit on aina alpit. Hienoa on niin paljon että on nyt vaan itestutkistelun avulla pääteltävä millaiswesta itse tykkäsis. Mäet-tasaset, eksoottista-tavallista/turvallista, kuumaa-viileämpää, isompi vai pienempi saderiski, alue jonka kieltä osaa tai ei, leirintäalueita tai ei, fillaritiet erikseen tai ei,
Kiitos vinkistä. Jonkinlaista pohdintaa: Suht tasaista, suht turvallista, keli lämpimämästä päästä, pieni saderiski, englannilla mennään, fillaritiet toki mielellään erikseen, mutta kai ilmankin pärjää.
Lennoista vielä. Ryanairilla pyörä täytyy pakata nykyään kovaan/pehmeään/pahviseen laukkuun ja maksaa 40e/suunta. Painorajaksi ilmoitetaan 30kg pyörälle, mutta itseltä tuota fillarilaukkua ei kyllä punnittu niin Pirkkalassa kuin Malagassakaan. Pyörä piti varata lennolle etukäteen varauksen yhteydessä (täppä siellä nettivaraussekamelskassa) ja tämän jälkeen ei kentillä vaatinut enää juurikaan vaivaa.
Air Finlandilla oli muistaakseni viime vuonna aavistuksen halvempaa, mutta kentällä piti jostain kumman syystä vielä itse todistella että oli varannut kuljetuksen myös pyörälle :seko:
Molemmilla firmoilla laukku kärsi pieniä vaurioita, mutta tärkein eli pyörä kulki kuitenkin ehjänä.
Pahvilaatikoita saa tosiaan ilmaiseksi pyöräliikkeistä kauniisti pyytämällä. Niitä on tosin aika ikävä raahata kovin pitkiä matkoja muiden matkatavaroiden lisäksi.
biketeamnet
28.04.2011, 20.55
Mitä nopeasti lukaisin lävitse keskustelun niin samoja mietteitä tavaroista. Itse olen aina jättänyt tavarat usemmaksikin tunniksi ilman vartiointia ja koskaan ei ole mitään viety.. Tosin kerta se on ensimmäinenkin.. Mitä sitten jos joku makuupussi vai bivesäkki viedään? Aina saa kaupasta uusia. Jotkut paskaset kalsarit fillarilaukun päälle niin kuka niitä menisi penkomaankaan.
Maisemista sanoisin että mitä mäkisempää niin sitä ikimuistoisempaa. Alpitkin on aika helppoja mennä ylös alas oman kokemuksen mukaan. Mutta jos tasaista niin... Itse en ole koskaan tykännyt mistään tasaisesta maastosta/tiestöstä.. Mutta Varmaan se olisi sitten jossain pohjois-Saksan ja luxemburgin alueella. Myös Ranska ei hirveän mäkinen ole, itselleni se on suosikkimaa..
VeloMontana
29.04.2011, 09.14
Mä ajoin pari vuotta sitten Pohjanmeren pyörätiellä (http://www.northsea-cycle.com) Haagista Hampuriin. Matkaa kertyi reilut 900 kilometriä ja kivaa oli. Lensin Hampuriin ja jätin pyörälaukun kentälle säilytykseen. Hampurista junalla Haagiin ja siitä sitten rantoja seuraillen takaisin kentälle. Viikon keikka. Reitistä on hyvät kartat esim. tuolla nettisivuilla.
Hmm
Riippuu millaisia haasteita ja millaisia maisemia hakee, mutta helppo ja leppoinen pyöräreissu on seurata Tonavan varrella menevää pyörätietä. Itse tein siitä perheen kanssa viimekesänä sen yleisimmän osion, eli Passau-Wien välin.
Koko reitti on lähes 3000 km pitkä joten siitä voinee valita mieleisen pituuden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Donauradweg
Opasteet reitillä on hyvät, majoitusmahdollisuuksia useita ja maisematkin ihan kivoja. Nousuja ei ole juurikaan ja pyöräteiden kunto on hyvä (siis tuolla meidän tekemällä osalla). Reitistä on myös kohtuullisen kattavasti opaskirja materiaalia karttoineen ja nähtävyyksineen.
Todella hitaasti latautuva sivu aiheesta (jätä taustalle latautumaan)
http://www.laglink.net/~esc/www/Blog/Entries/2010/7/15_Passau_-_Wien_polkupyoralla_2.7-5.7.2010.html
Pari pyöräreissua tehneenä, ei voi kuin painottaa jo muidenkin sanomaa totuutta. Mitä vähemmän tavaraa, sen hauskempaa se on. Monia blogeja lukeneena näkyy usein noviisi virheet jotka myös itse tuli tehtyä, eli tavaraa on todella paljon. Ei euroopassa tarvitse varustautua mihinkään maailmanympärimatkaan ilman huoltomahdollisuuksia. Renkaan paikkausvälineet ja pumppu on suunnilleen ainoa mitä ottaisin nykyisin mukaan polkupyörän korjausvarusteista. Isommat haaverit hoitaa sitten paikallisissa pyöräliikkeissä.
Halpa "2" hengen teltta on esim Halti Spirit jota saa tarjouksista edullisesti. Sen saa nopeasti pystyyn ja riittää hyvin tuollapäin. Oikeastihan kyseessä on 4 hengen teltta mutta sopiva kahdelle ja varusteille. Bike & Hike samalta valmistajalta voisi olla yksi myös. Halti ei sitten ole mielestäni mitenkään kauhean laadukas valmistaja mutta eipä tuolla 150 euron budjetilla niistä tarvitse myöskään puhua. Mun yhden henkilön Hillebergit maksaa 3x :P
Bob Yak tai sen kiinalaisversio voisi olla hyvä hankinta joko omaksi tai vuokralle. Siihen saisi myös sen rinkan sellaisenaan ja voisi unohtaa ne satulalaukut...
Kiitos jälleen auttavista neuvoista. Tänään varaillaan matkat tyttöystävän kanssa, ja mietitään reitti.
Kävin kans hakee fillariboksin, ja kyllä menee tsygä lokareineen päivineen sisään. Hyvä juttu!
Otetaan toi Halti Spirit mietintään. Muita noin 150 e telttoja voi ehdottaa myös. Jos joku on nähnyt esim hyvän teltan tarjouksessa Helsingissä niin kertokaa ihmeessä.
Retki 2000 teltta on pitänyt ainakin ne muutamat sadeyöt kuivana mitä olen siinä nukkunut. Tilaa on kahdelle ihan kohtuullisesti jos kamoja ei tarvitse ottaa juurikaan telttaan. Miinusta hyvin pienestä absidista ja plussaa fiksunkokoisesta paketista joka on suht lyhyt eli helppo pakata laukkuun/rinkkaan.
"Kunnon" telttana multa löytyy sitten MSR Hubba HP joka maksaa jo kertaluokkaa enemmän mutta alkaa yhden hengen majoitteena lähestymään täydellisyyttä ja tuosta saa kahdenhengen versionkin. Eli kokemuksia löytyy myös huipputeltasta, mutta siitä huolimatta en pidä tuota Retki 2000 telttaa ihan susi hankintana. Musta noiden Retki-varusteiden taso on jopa parempaa kuin Haltin tuotteiden(ei tosin paljoa vaadi :p) ja Halti tahtoo maksaa tuplahinnan.
SASsilla näyttäis olevan halvimmat lennot meiän reitillä, mut fillaria ei saa varattua netissä, vaan jollain hämärällä lomakkeella. Näyttäis olevan painoraja 23 kg mikä tuntuu vähältä. En oo varma meneekö Kona Dewit ja suojamatskut tohon rajaan, mitä luulette? Ja jos oikein ymmärsin, maksu on 45 e suunta. Puhelu maksaa melken kaks euroo minuutti mikä on sinänsä naurettavaa.
Tyhjä rinkka mahtuu tod näk sivulaukkujen päälle...
Täysin turhaa kantaa ylimääräistä painoa mukana. Tankolaukku, johon kaikki arvokas.
Telttaostoksen kanssa olet myöhässä. Sataan viiteenkymppiin olisi saanut teltan mm. kevään GoExpo näyttelyä purettaessa. Seuraava kerta, kun hyviä telttoja saa halvalla varmasti on, kun liikkeet purkavat kesän jälkeen näyttelyitään.
Nyt on liput ostettu hki- köpis, amsterdam-hki. Vielä kaipailen telttavinkkejä, vai ostetaanko tuo retki 2000. Se on halba, 59 posteineen, mutta kyllä se tosiaan kalliimpikin voi olla, jos hinta tuo laatua. Max about 150 ekeä.
Päiviö Pollari
01.05.2011, 15.48
Nyt on liput ostettu hki- köpis, amsterdam-hki. Vielä kaipailen telttavinkkejä, vai ostetaanko tuo retki 2000. Se on halba, 59 posteineen, mutta kyllä se tosiaan kalliimpikin voi olla, jos hinta tuo laatua. Max about 150 ekeä.
Monella reissulla on ollut marketin halpisteltta, sadetta ja koleaa säätä vastaan on hyvä keino laittaa kasvihuonemuovia kaksinkerroin pyykkipojilla tms. Ilmastointi ei silloin ole kyllä kummoinen ja tuulta ei välttämättä kestä, mutta on niin halpa ettei juuri kirpaise jos särkyy tai varastetaan, ja niitähän saa melkein joka paikasta.
Itse tässä suunnittelen vähän rennompaa pyöräretkeä.. 34l pikkurinkka selkään eikä mitään muuta. Cyclocrossari mukaan, välillä junalla ja välillä ajoa.. välillä pari yötä jossain samassa paikassa ja sitten taas jatkuu.. Ei suurempia suunnitelmia vaan menee vähän mielen mukaan.. Startti tukholmasta tai Rostockista..
Rinkkaan tulee vain pakolliset kelivaatteet ja vaihtovaatteet muutamaksi päiväksi.. pesuainetta, jotta voi pestä niitä vaatteita sitten.. Ja yöt hotelleissa, koska ei toi telttailu kiinnosta.
Matka päätyisi Englantiin ja sieltä ostaisin pyörälaukun, jota tulen tulevaisuudessa tarvitsemaan kuitenkin. Lontoosta siis lento Suomeen.
Vaihtoehto: Ostaisin pyörälaukun jo etukäteen ja lentäisin keskieurooppaan. Sitten lähettäisin tyhjän laukun Lontooseen kaverin luo. Tällä tavalla tulisi vähemmän junailua ja kikkailua sekä välttäisi pohjoissaksan huonommat pyöräilyreitit. Muutoin samalla idealla matkustaminen.
Mitä enemmän asiaa mielessäni kelaan, sitä paremmalta tuo jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa.
Juha Jokila
01.05.2011, 21.13
Vielä kaipailen telttavinkkejä, vai ostetaanko tuo retki 2000. Se on halba, 59 posteineen, mutta kyllä se tosiaan kalliimpikin voi olla, jos hinta tuo laatua. Max about 150 ekeä.
Tuohon hintaluokkaan ei ainakaan vakavasti retkeilyyn suhtautuvista liikkeistä paljoa tarjontaa löydy.
Vaikka itse en Haltista juurikaan pidä, niin tällainen budjettiteltta näyttää aika kohtuuliselta.
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/teltat-ja-majoittuminen/vaellusteltat/trek-2/
Tuuletusaukko katon harjalla on tärkeä ominaisuus. Itsestään seisova rakenne helpottaa leiriytymistä, jos maa on kivikovaa tai liian pehmeää maakiilojen käytölle. Tuulensuojaisassa paikassa pärjää lähes ilman maakiiloja.
Teltassa pitäisi olla istumakorkeus ainakin yhdelle asukkaalle kerrallaan ja sen verran etutelttaa, ettei kenkiä ja märkiä sadevaateita tarvi ottaa sisälle.
Itse kun aloitin reissut tyttöystävän kanssa, niin meillä oli aluksi lainatelttana Tena Patikka 3 ja joku Haltin 4hlö:n kupoliteltta, joka oli hirveä höyrykaappi. Sitten Hillebergiä alettiin tuomaan maahan ja ostin ekasta satsista Nammatj 3 GT:n. Tämä oli ns. täydellinen mukavuusteltta nuorelle parille. Tilaa joka suuntaan ja kaikki toimi. Ollaan edelleen naimisissa. :) Tosin tää evoluutio näyttää menevän niin, että tuossa välillä tarvittiin jo 4 hengen Hilleberg ja nyt useimmin riittää solo-teltta.
@Jacques (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=27573)
Hyvä idea tuo pyörälaukun ostaminen ennen kotimatkaa.
@Juha Jokila (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=20822)
Kiitos telttaehdotuksesta. Tuo Halti Trek 2 vaikuttaa hyvältä, kallistun siihen tällä hetkellä.
Tämmöisen myös löysin, Hannah compact 2 teltta. Vähän kalliimpi kylläkin:
http://www.reittipiste.fi/product_info.php?products_id=1475
Jos joku teltoista tietää niin kommentoikaa ihmeessä.
tosin tää evoluutio näyttää menevän niin, että tuossa välillä tarvittiin jo 4 hengen hilleberg ja nyt useimmin riittää solo-teltta.
:d
@Jacques (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=27573)
Näyttää ainakin todella fiksulta, ainakin jos löytää varjosan paikan mihin pystyttää. Noin tumma teltta lämpenee aamuauringossa varmasti suht tehokkaasti. Pakkauskokokin on hyvä ( vain 34cm pitkä).
Pakko suositella yhtä nettikauppaa jonne tuli taas viikonloppuna tehtyä pientä tilausta. Tavara ei ole ihan edullisimmasta päästä, mutta varmasti laadukasta (ja kevyttä) http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/
Ko. valmistajan telttahan pärjäsi taannoin hyvin Retki-lehden testissa, voittiko jopa. Tuossa mallissa kannattaa huomioida, että oven ollessa sivulla joutuu taaempi nukkuja kömpimään toisen yli ulos päästäkseen.
Teltoista:
Tuo 150 euron budjetti telttaan on sinänsä ihan asiallinen, mutta määränä aika paha väliinputoaja. Sillä ei saa vielä samaa laatua ja ominaisuuksia, kuin kolme kertaa kalliimmilla, mutta toisaalta se ei myöskään ole juurikaan parempi, kuin todella halvat teltat (50-100e) joten siksi oma valintani painottuisi hinnassa alaspäin. Halvalla teltalla on oikeastaan hyvä etsiä niitä omia mieltymyksiään siihen seuraavaan kunnon telttaan.
Ostitpa minkä tahansa niin yksi hyvä keino pudottaa noiden painoja on vaihtaa maakiilat. Spiritistä lähti melkeen 400g painoa pelkästään maakiilat vaihtamalla.
Aikaisemmin kehuttu Hubba HP on myös oma suosikkini yhden hengen teltoissa, mutta ne maksaa sitten jo reilusti enemmän.
Juha Jokila
02.05.2011, 15.45
Pakko suositella yhtä nettikauppaa jonne tuli taas viikonloppuna tehtyä pientä tilausta. Tavara ei ole ihan edullisimmasta päästä, mutta varmasti laadukasta (ja kevyttä) http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/
Kerran olen tuolta tilannut ja toimii hienosti. Siellä olis tollanen sympaattinen pyramiditeltta (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_shangri-la_3_shelter.html), joka on namittanut jo jonkin aikaa, vaikka ei varsinaista tarvetta olekkaan. Ainoa huono puoli on tuo keskussalko, joka voi aiheuttaa konflikteja, jos teltassa täytyy ottaa käyttöön toinen salko.
Kerran olen tuolta tilannut ja toimii hienosti. Siellä olis tollanen sympaattinen pyramiditeltta (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_shangri-la_3_shelter.html), joka on namittanut jo jonkin aikaa, vaikka ei varsinaista tarvetta olekkaan. Ainoa huono puoli on tuo keskussalko, joka voi aiheuttaa konflikteja, jos teltassa täytyy ottaa käyttöön toinen salko.
Olen itsekin pari kertaa melkein tilannut isomman version (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_shangri-la_5_shelter.html) samasta teltasta, ja voi olla että tilaus lähtee pian.
Juhan aikaisemmin linkittämä Halti Trek 2 on varmasti hyvä teltta. Minulla on ollut 14 vuotta vanhempi versio samasta teltasta ja se palveli hyvin, kerran 2 viikkoa putkeen Pohjois-Norjassa ilman ongelmia.
Olen itsekin pari kertaa melkein tilannut isomman version (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_shangri-la_5_shelter.html) samasta teltasta, ja voi olla että tilaus lähtee pian.
Juhan aikaisemmin linkittämä Halti Trek 2 on varmasti hyvä teltta. Minulla on ollut 14 vuotta vanhempi versio samasta teltasta ja se palveli hyvin, kerran 2 viikkoa putkeen Pohjois-Norjassa ilman ongelmia.
Laitoin Halti Trek kakkosen tilaukseen. Toivottavasti pohja ei vuoda :S
Onko joku bongannut Pasila- keskusta akselilla Ortlieb Back Roller Classic laukkuja.
Bike Companyllä Ruusulankadulla on käsittääkseni ollut noita.
Bike Companyllä Ruusulankadulla on käsittääkseni ollut noita.
Ostin omani Foorumin Retkiaitasta. Ostin tyttöystävällekin ja sain tingittyä 103 euroon laukkupari. Back roller classic siis. Saatiin vielä haluamamme värit tilauksella, tuli kauppaan noudettavaksi viikossa. Oikein hyvä hinta, ja laukut vaikuttaa loistavilta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.