PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuntopyörällä

Gizmo
10.04.2011, 10.47
Moi,

olen alkanut harjoittelemaan kuntopyörällä, sykkeellä 60-70% maksimisykkeestä puoli tuntia kerrallaan.

Nytten, yritän laihduttaa samalla. Onko siitä haittaa,polkea ilman välipäiviä 7pv viikossa? Tai siis, hidastaako se kunnon/lihaksien kehitystä ettei pidä niitä välipäiviä ollenkaan.

nure
10.04.2011, 16.36
Ei tunnu kovin tehokkaalta rasvanpolton suhteen tuo puoli tuntia...

Leopejo
10.04.2011, 16.52
Kyllä puolituntia on parempi kun ei mitään. Ehkä 300 kcal, eli 2100 kcal viikossa, eli 0,3 kg läskiä pois. Syöt vielä 700 kcal vähemmän joka päivä niin laihdutat kilon viikossa.

Tämä sanottu, pitäisin ainakin yhden tai kahden välipäivän. Tuosta määrästä ei fyysisesti ylikuormitu, mutta henkisesti varmaan voi piankin väsyä. Ainakin jotain vaihtelua ja jos mahdollista pidempi lenkki (kait polkupyörä jostain varastosta löytyy) viikonloppuisin.

Gizmo
10.04.2011, 17.12

Lähinnä tuota kuntopuolta tarkoitin,en ole kovin hyvässä kunnossa tällä hetkellä nimittäin. Ja, laihduttaminen kyllä tapahtuu pääasiassa ihan energiansaantia vähentämällä.

mustaviiva
10.04.2011, 19.09
Kyllä tuollainen puolituntinen useana päivänä viikossa on erinomainen kuntoiluannos, mikäli into riittää pitämään rytmiä yllä. Ei sillä huippukuntoon tulla, mutta terveyttä ajatellen määrä on mainio annos (huippukunto on ehkä jossain määrin yliarvostettu asia, vähän kuin kauneus, hoikkuus... - no, ei tietenkään huono juttu sinänsä). Kohtuullinen kunto on painoa tärkeämpi tavoite, ja se mielen vireys, mikä liikkumisesta siunaantuu.

Gizmo
10.04.2011, 19.38
Jos täällä muita kuntopyöräilijöitä, niin muuten millä tehoilla teette harjoituksia? Itse 60-100Wattia ohjelmassa.

Mikael52
10.04.2011, 20.33

Hienoa! Olet jälleen ihan oikeassa. Rasvan käyttö "polttoaineena" noilla intensiteeteillä alkaa siinä 20-30 min jälkeen aloituksesta, joten se rasvan "palaminen" on käytännössä 0 grammaa.

Mutta kuten oli mainittu, puoli tuntia liikuntaa joka päivä on parempi kuin ei liikuntaa ollenkaan. Mutta jos mitään muuta liikuntaa ei ole, niin voi unohtaa painon pudottamisen, paitsi jos heittäytyy ihan syömättömäksi.

Aerkank
10.04.2011, 21.13
Hienoa! Olet jälleen ihan oikeassa. Rasvan käyttö "polttoaineena" noilla intensiteeteillä alkaa siinä 20-30 min jälkeen aloituksesta, joten se rasvan "palaminen" on käytännössä 0 grammaa.

Kunpa joskus näkisi edes yhden lähdeviitteen, missä moinen seikka on kunnolla todistettu paikkaansapitäväksi. :rolleyes: Tai edes selvityksen siitä, mitä energianlähdettä käytetään ensimmäisen 20-30 minuutin aikana, miksi sitä käytetään rasvojen asemesta ja mikä seikka aikaansaa rasvojen energianlähteenä käytön alkamisen puolen tunnin jälkeen.

Mikael52
10.04.2011, 21.44
Arvoisa Aerkank! Lähdeviitteenä voisin ehdottaa tutustumista ihmisen fysiologiaan. Tässä aiheessa pitää kyllä mennä aivan solutasolle, jotta aineenvaihdunnallinen fysiologia avautuu. Ehkä joku ravintovalmennusopus antaa tietoa siitä, miten rasituksessa ihminen käyttää energiaa, lähtien ATP:stä ja päätyen rasvojen käyttöön.

rhubarb
10.04.2011, 23.34
Kannattaa välillä pitää taukoa varsinkin jos väsyttää mutta vaikka tuntuisi freesiltäkin.

Muita myötäillen suosittelisin mahdollisuuksien mukaan harkitsemaan vaikkapa 45 minuutin sessioita 5 kertaa viikossa tmv.: tulee vähän lepoa ja rasvanpoltto on todennäköisesti tehokkaampaa.

Epäilyksen Lohi
11.04.2011, 05.32
Jos täällä muita kuntopyöräilijöitä, niin muuten millä tehoilla teette harjoituksia? Itse 60-100Wattia ohjelmassa.

Pudotin itse alkuvuodesta 15 kg. Jatkuvasti syömällä alle 2000 kcal päivässä ja polkemalla kolme lenkkiä viikossa. Yhden tunnin mittaisen syketasolla 130-140, yhden kaksituntisen ja yhden kolmetuntisen tasolla 100-115. Kadenssin pidin kokoajan ysikympissä. Wattejani en tiedä, mutta korkea kadenssi on näin yleisestiottaen parempi polville, joten siihen kannattaa keskittyä.

Mara I
11.04.2011, 09.09
Itsekin kannustaisin pidentämään tuota harjoitusaikaa tuntiin. Sekä juostessa että (kunto)pyöräillessä harjoittelu helpottuu ainakin minulla parinkymmenen minuutin jälkeen kun elimistö lähtee käyntiin. Kuntopyörässä oletan myös magneettivastusen lämpenevän ja vastuksen siten helpottavan.

Sitten hieman vertailudataa noiden kuntopyörien tehomittareista viime viikolta (sykkeet noin 140 ja 1h):
- oma halpis: 308 W
- Tunturi Platinum: 275-280 W tai 36 km (jee-jee)
- Matrix: 200 W
Noista voi valita sitten mieleisensä...

MutaMika
11.04.2011, 10.17
Suosittelen oikeaa pyörää välillä kun kelitkin paranee koko ajan. Mulle ainakin on henkisesti vaiekeampaa ajaa 30min kuntopyörällä kuin 2h pyörätiellä (puhumattakaan maastosta missä voi ajaa koko päivän mieli virkeänä).

Muistan lukeneeni jostain , että vaatii about 45min että rasvanpoltto lähtee kunnolla käyntiin ja sitten jatkuu jonkin aikaa liikkumisen jälkeenkin. Eli rasvanpolttolenkit olisi hyvä olla ainakin tuon mittaisia. Tästä varmaan jollain on parempaa tietoa ja lyhyemmilllä varmaan tietysti aloittaa totuttelua...

Aerkank
11.04.2011, 12.51
Arvoisa Aerkank! Lähdeviitteenä voisin ehdottaa tutustumista ihmisen fysiologiaan. Tässä aiheessa pitää kyllä mennä aivan solutasolle, jotta aineenvaihdunnallinen fysiologia avautuu. Ehkä joku ravintovalmennusopus antaa tietoa siitä, miten rasituksessa ihminen käyttää energiaa, lähtien ATP:stä ja päätyen rasvojen käyttöön.

Jätetään solutaso ja ATP:t nyt vielä väliin ja tarkastellaan tapaa. jolla useimmiten on tehty päätelmiä rasvojen ja hiilihydraattien käytön suhteesta rasituksessa. Jos rasvoja ei ensimmäiseen 20-30 minuuttiin tuontehoisessa suorituksessa käytettäisi, mikä olisi silloin primäärienergianlähde? ATP ja CP eivät riitä, puhdas anaerobinen glykolyysikaan ei tarjoa selitystä. Proteiineista tuskin on primäärilähteeksi, joten ainoaksi vaihtoehdoksi mielestäni jäisi hiilihydraatit valtaosin aerobisesti. Jos tämä ajatusmalli olisi totta, pitäisi RER:n olla liikunnan alkuvaiheessa kauniisti 1,00. Näinhän asia ei ole, vaan kyllä RER asettuu muunmuassa harjoitus- ja ravitsemustilasta riippuen selvästi alle 1,00. Mikä muu kuin rasvojen käyttö energianlähteenä selittää tuon tason? Myoglobiinivarastojen täydennyskö?

Lepotasolla huomattava osa energiatarpeesta saadaan rasvoista. Kun aloitetaan liikunta 65%:n tasolla VO2max:sta, ei VO2-kinetiikka alussa riitä kasvaneeseen enrgiantarpeeseen. Mutta jo muutaman minuutin kuluttua VO2 on riittävä energiantuottoon niin rasvoista kuin hiilihydraateistakin, toki riippuen harjoitustasosta. Myös muut elimistön vasteet kyllä mobilisoivat rasvojen käyttöä energianlähteenä, eikä laktaatti- tai vetyionikonsentraatio noilla suoritustehoilla todenäkösesti vielä blokkaa rasvojen mobilisointia. Mikä siis on ensimmäisen 20-30 minuutin aikana se tekijä, joka blokkaa rasvojen käytön? Elimistön fysiologian kannalta ei ihan tunnu järkevältä, että energianlähteiden käytössä lepotilan rasvakulutuksesta blokataan kevyehkössä kuormituksessa rasvat joksikin aikaa täysin pois suosien hiilihydraatteja, ja sitten päästetään jälleen rasvat valloilleen.

Gizmo
11.04.2011, 13.42
Itsekin kannustaisin pidentämään tuota harjoitusaikaa tuntiin. Sekä juostessa että (kunto)pyöräillessä harjoittelu helpottuu ainakin minulla parinkymmenen minuutin jälkeen kun elimistö lähtee käyntiin. Kuntopyörässä oletan myös magneettivastusen lämpenevän ja vastuksen siten helpottavan.

Sitten hieman vertailudataa noiden kuntopyörien tehomittareista viime viikolta (sykkeet noin 140 ja 1h):
- oma halpis: 308 W
- Tunturi Platinum: 275-280 W tai 36 km (jee-jee)
- Matrix: 200 W
Noista voi valita sitten mieleisensä...

Sekoititkohan nyt watit kalorinkulutukseen?

Mara I
11.04.2011, 13.50
En :) En tullut katsoneeksi mittareiden antamaa kalorinkulutusta. Sykemittari antoi 780-790 kCal, mikä on ehkä hieman alakanttiin. Siitä voi tietysti sitten arvioida tehoiksi noin 220 W

Gizmo
11.04.2011, 13.56
En :) En tullut katsoneeksi mittareiden antamaa kalorinkulutusta. Sykemittari antoi 780-790 kCal, mikä on ehkä hieman alakanttiin. Siitä voi tietysti sitten arvioida tehoiksi noin 220 W

oot aikas hiton hyvässä kunnossa

Mara I
11.04.2011, 14.12
kiitos, kiitos. On tässä tullut tahkottua kuntopyörää talven mittaan vaikkei mitään saumaa olekaan niihin lukemiin mistä täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=41005) puhutaan

Mara I
11.04.2011, 14.47
Jätetään solutaso ja ATP:t nyt vielä väliin ja tarkastellaan tapaa. jolla useimmiten on tehty päätelmiä rasvojen ja hiilihydraattien käytön suhteesta rasituksessa. Jos rasvoja ei ensimmäiseen 20-30 minuuttiin tuontehoisessa suorituksessa käytettäisi, mikä olisi silloin primäärienergianlähde?

Alkuperäinen kirjoittaja on paljon asiantuntevampi kuin minä mutta ohessa pari linkkiä, joita osaavammat voivat sitten tutkia.

http://jap.physiology.org/content/81/5/2182.full.pdf+html
Oxidation of fats from intramuscular stores appears to be an increasingly important source of fat in the trained state, particularly late in exercise. However, oxidation of plasma FFA was increased in the trained state early in the exercise. We have also shown that training resulted in an expected reduction in CHO oxidation. This reduction was small early in the training protocol but was markedly increased with prolonged training. The reduction in CHO oxidation was due for the most part to reductions in muscle glycogen oxidation; however, decreases in plasma glucose turnover could account for ,32% of the overall reduction in CHO oxidation after prolonged training.

http://rodrigoborges.com/pdf/endocrino_16.pdf
Training resulted in a significantly lower RER during submaximal exercise, indicating a decrease in carbohydrate oxidation. Previous studies have clearly established that this decrease in whole body carbohydrate oxidation is the result, at least in part, of a decrease in muscle glycogen utilization (1, 10, 22). The present results indicate that a decrease in plasma glucose turnover and oxidation contributes to this carbohydrate sparing effect of endurance training during moderate intensity exercise in men.
Training also appears to exert its greatest influence on muscle glycogen catabolism during the transition from rest to exercise (8, 20).

syklopaatti
11.04.2011, 15.07
oot aikas hiton hyvässä kunnossa
No enpä tiedä. Minä oon rapakunnossa ja ergolla pk:ta tunti keskisykkeellä 127, keskiwatit 180w. Ja minä kuitenkin oon ihan aloittelia, joten hyvinkin voi nuo vatit pitää paikkaansa.

Leopejo
11.04.2011, 15.13
Yksi asia on hiilihydraattien ja rasvan käyttö harjoituksen aikana, toinen on taas laihtuminen, jossa tärkeätä on vain kokonaiskalorikulutus, riippumatta harjoituksen intensiteetistä. Plus tietysti kalorikulutus.

7000 kcal - joko poltettuna treenaamalla (ja jonkin verran, mutta vähän, treenin jälkeen kohonneena sykkeenä yms) tai vähemmän syötynä - vastaa kiloa läskiä pois, niin pitkään kuin proteiinitasapaino ja hiilihydraattivarastot pysyvät suunnilleen vakioina.

Kunnon nostamiseen sen sijaan harjoituksen intensiteetillä on paljon sanottavaa.

Gizmo
11.04.2011, 17.19
No enpä tiedä. Minä oon rapakunnossa ja ergolla pk:ta tunti keskisykkeellä 127, keskiwatit 180w. Ja minä kuitenkin oon ihan aloittelia, joten hyvinkin voi nuo vatit pitää paikkaansa.

Emmä sitä ettei ne olisi paikkaansa pitänyt,mutta mikä tahansa reeni joka kuluttaa 900kcal tunnissa kuten hänellä on tosi rankka.

syklopaatti
11.04.2011, 17.26
Emmä sitä ettei ne olisi paikkaansa pitänyt,mutta mikä tahansa reeni joka kuluttaa 900kcal tunnissa kuten hänellä on tosi rankka.
Tottahan tuo. Maastossa polari monesti arpoo 800kal/h ja silloin tietää ajaneensa. Ois muuten kiva tietää paljonko jollain kansallisen sarjan kuskilla on pk-sykkeillä keskivatit esim. trainerilla?