PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketä kiinnostaa Sortavala toukukuussa?



velo
08.04.2011, 00.08
1. päivä

Tapaaminen Tohmajärvellä, tai muualla.. Riippuu porukasta. Rajanylitys Värtsilässä. Saapuminen Sortavalaan illalla. Matkalla voi poiketa Venäjän puolella varsinaiseen Värtsilään, tai vaikka käydä Ruskealan marmorilouhoksella. Yöpyminen jossain hotellissa.

2. päivä

Käynti Valaamossa (Laatokan risteily). Siellä ei todennäköisesti saa pyöräillä. Pitää tutkia asiaa. Yöpyminen samassa hotellissa.

3. päivä

Takaisin voisi mennä vähän toista reittiä, mutta kuitenkin Värtsilän kautta.

Kilometrejä rajalta n. 70-80. Suunnilleen saman verran Joensuusta rajalle. Tai jokainen voi itse laskea mistä hän lähteekin.

Kävin kymmeniä kertoja Sortavalassa autolla, mutten pyörällä. Valaamo on Laatokan suurin saari, jossa on laaja ortodokillinen luostari ja monta kaunista kirkkoa. Se on isompia hengellisia keskuksia Venäjällä, jossa käy vaeltajien rinnalla lukuisia turisteja. Oikeastaan kaikki kehuu sitä. Harmi kun ei tullut käytyä.

Nonnii..
Kuka lähtee mukaan? Tarvitaan passia, viisumia ja 50 kiloa tarttuvaa intoa :)

velo
08.04.2011, 00.29
Sortavala
http://wwww.jns.fi/museokoulu/kokokuva/historia/isot_kuvat/sortavala.jpg
http://www.primatours.fi/upload/images/Karjala%5CTasavalta%5Csortavala%202.jpg
http://images.travelpod.com/users/vonsimba/2.1286203065.sortavala.jpg

Valaamo
http://mirsovetov.ru/images/1056/16.jpg
http://www.chaskor.ru/posts_images_200909/300_180_main_10582_valaa3prev.jpg
http://karelia-guide.ru/files/2010/12/20374943_Valaam.jpg

brewster
08.04.2011, 08.49
Joitakin vuosia sitten tein hyvin tarkalleen samanlaisen reissun. Ajeltiin valamon saaressakin, mentiin sillä hitaammalla laivalla johon ottivat fillarit mukisematta vaikka ei osattu kieliä. Eikä kukaan saaressa protestoinut ajeluamme. Aikaa oli vaan aika vähän oisko ollut obauttiarallaa pari kolme tuntia ennekuin laiva lähti takas. Melkein kannattas olla yksi päivä enemmän ja varata yksi yöpyminen Valamon vierasmajoituksessa. Muuten saareen tutustuminen jää liian lyhyeksi. En tiiä sitten jos sinne pääsee tolla kantosiivellä mikä on noissa kuvissa jolloin voisi olla enemmän aikaa olla saaressa,
Oltiin toinen yö kaupungissa jossain tosi kämäsessä hotlassa ja toinen yö kaupungin eteläpuolella mökkikylässä - Winterin huvila - . jälimmäistä voin suositella. Olis kiva lähteä uudelleenkin, jäi mahtavat muistot, mutta ei vaan oo aikaa.

tmile
08.04.2011, 10.13
Periaatteessa kyllä kiinnostaa, ja itseasiassa olen pitkään miettinyt vähän pidempääkin "Aunuksen retkeä" Laatokan ympäri, Svetogorsk-Käkisalmi-Aunus-Sortavala-Värtsilä. Käytännössä tuossa pitäisi olla mukana 3-5 tyyppia ja auto käytössä, ja mieluusti joku Venäjän taitoinen mukana.

Tuon Tohmajärvi-Sortavala välin ajaa tietysti vaikka maantiepyörällä, siinä on ihan hyvä asfalttikin.

Talisker
08.04.2011, 11.03
Toosi viihdyttäviä lukea nämä isojen kuvien "palstoittamat" viestit:o

alli
09.04.2011, 10.50
Mua ainakin kiinnostaa -ei mukaan lähtö nyt, mutta jos esimerkiksi reissukertomuksen teet ja laitat linkin tänne, niin varmasti luen! Hauskaa matkaa ja hyviä säitä!

Smo
09.04.2011, 15.53
Mua kiinnostaisi mutta pitäisi jotenkin yhdistää maastoajeluun siellä suunnalla Karhunpolkua tms samalla reissulla että kannattaisi siirtyä sinne asti. Ehkä joskus.

Maranello
10.04.2011, 10.26
Meillä on muutaman työkaverin kanssa tarkoituksena tehdä fillarireissu Karjalaan kesällä. Toukokuun reissuun ei oikein keretä mukaan, mutta heinäkuussa saattaa jotain tapahtua. Yhtenä vaihtoehtona mietittiin Äänisen ympäriajoa, mutta tuo vaatisi viikon verran aikaa 100-150 km päivämatkolla. Päädyttiin kuitenkin hiukan vähemmän aikaa vievään reissuun, mutta nyt on sitten reitti hiukan auki. Sortavalan seutu olisi varmasti yksi potentiaalinen alue minne suunnata.

Velolla on varmaan enemmänkin näkemystä siitä, miten saisi tehtyä mukavan 3-5 päivän reissun rajan takana? Hienolta vaikutti tuo sinun suunnittelema Valamossa käymisestä ja tästä sai jo inspiraation hahmotella reittiä sinnekin päin. Porukassa on jonkin verran Venäjää entuudestaan tuntevia, mutta pyörällä ei oo kukaan ollu siellä liikenteessä. Mites Velo, saisko sinua häiritä muutamalla kysymyksellä liittyen Venäjällä pyöräilyyn? Joensuussa kun näytät sinäkin vaikuttavan, niin tavattaisiin porukalla vaikka lounaan merkeissä.

tmile
10.04.2011, 14.55
Mulle ei toukokuu sovi mutta heinäkuu kyllä. 2.7 on Tahko mtb jonne ajattelin mennä, ja olen tuon jälkeen mökillä 70km päässä Joensuusta. Eli tuon Tahkon jälkeisellä viikolla voin lähteä maastopyöräilemään ja autoilemaan itärajan taakse muutamaksi päiväksi.

Olen ajellut autolla tuolla Sortavala-Lahdenpohja-Käkisalmi-Summa-Viipuri seuduilla, ja kyllä siellä hyvinkin voi pyöräillä maasturilla tai leveärenkaisella cyclolla.

Täällä on ollut aiemmin linkkiä noihin Venäjän breveteihin, esim. tuollainen:
http://www.balticstar.spb.ru/2008_1200_en.htm

Veivaaja
10.04.2011, 20.56
Hei!

Kiersin pari vuotta sitten Laatokan isommalla porukalla ja toissa vuonna Vienan mereltä Ääniselle. Voin suositelle seutua. Pärjäsin ekassa reissussa retkipyörällä toinen meni maasturilla. Vähän makuasia, kumpi on parempi.

En itse osaa venäjää, mutta sen taitaminen avaisi seutua paremmin.

Jos joku kaipaa, löytyy minulta hyvät kartat Laatokan alueesta ja kohtuulliset Laatokka-Vienanmeri -väliltä. Joutavat lainaan.

Jos kerkeäisin, lähtisin varmasti Vienan karjalan laulumaille ajelemaan.

velo
11.04.2011, 01.47
Meillä on muutaman työkaverin kanssa tarkoituksena tehdä fillarireissu Karjalaan kesällä. Toukokuun reissuun ei oikein keretä mukaan, mutta heinäkuussa saattaa jotain tapahtua. Yhtenä vaihtoehtona mietittiin Äänisen ympäriajoa, mutta tuo vaatisi viikon verran aikaa 100-150 km päivämatkolla. Päädyttiin kuitenkin hiukan vähemmän aikaa vievään reissuun, mutta nyt on sitten reitti hiukan auki. Sortavalan seutu olisi varmasti yksi potentiaalinen alue minne suunnata.

Velolla on varmaan enemmänkin näkemystä siitä, miten saisi tehtyä mukavan 3-5 päivän reissun rajan takana? Hienolta vaikutti tuo sinun suunnittelema Valamossa käymisestä ja tästä sai jo inspiraation hahmotella reittiä sinnekin päin. Porukassa on jonkin verran Venäjää entuudestaan tuntevia, mutta pyörällä ei oo kukaan ollu siellä liikenteessä. Mites Velo, saisko sinua häiritä muutamalla kysymyksellä liittyen Venäjällä pyöräilyyn? Joensuussa kun näytät sinäkin vaikuttavan, niin tavattaisiin porukalla vaikka lounaan merkeissä.
Autan miten pystyn. Ainut juttu, että minulta puuttuu kokemusta Venäjällä pyöräilemisestä. Luen vastaavia venäläisiä kuskustelufoorumeita. On sielläkin paljon pyöräilijöitä, joita en vain nähnyt auton ikkunasta. 3-5 päivää on aika vähän. Paitsi jos menee johonkin autolla/junalla.. niin sitten. Tuo 100-150 on minunkin vauhti, mutta luulen, että olen hitaampi. Tavataan, ja jutellaan. :)

Laatokan ympäri, käyden kotiseudullani Keltossa, oli minunkin vanha "unelma", jota joskus pitäisi toteuttaa. Nyt kaikki ajatukset heinäkuussa. Joensuu-Hamina-Helsinki-Maarianhamina-Grissehamn, Uppsala, Sigtuna, Tukholma, Eskilstuna, Oslo, Mandal, Stavanger, Hirtshals.. ja Tanskan läpi Rostockiin. Suuret suunnitelmat, mutta katsotaan miten käy. :rolleyes:

Grandi66
11.04.2011, 08.19
Kiinnostais kyllä mutta aika ei anna myöten, jos olet joskus menossa Laatokan ympäri niin revin kyllä aikaa oli sitten millo tahansa, pääsis kattoo mistä on molempien vanhempien suvut tulleet.

Ku heinäkuussa olet menossa Imatran ohi niin poikkea kylään, tarjoon kahvit ja pullaakin voi olla.:D

iluvilu
12.04.2011, 09.33
Löytyy kiinnostusta, viisumia ja aika on järjestelykysymys, tällä kertaa toukokuun alkupuoli menee ulkomailla..ehkä seuraavalle keikalle? Olen työn merkeissä liikkunut eri puolilla Venäjän maata 90-luvulta lähtien ja pari juttua tulee mieleen - turvallisuus/sopiva kalusto. Henkeään kaupalla toki rajan tällä puolenkin mutta liikenteessä vähemmän humalaisia fatalisteja, ehkä aikataulu- ja reittisäädöillä voi vaikuttaa - mutta tosiasia on että niin sairaalakuntoon ei paranisi loukkaantua

velo
30.05.2011, 22.42
Lähipäivinä lähdetään kokeilemaan rajanylitystä polkupyörällä Värtsilään. Ainakin osa suunnitelmasta toteutuu.

jarmo_
31.03.2012, 13.51
Mitenkäs matka meni? Olen vähän suunnittelut retkeä Suistamolle. Ajatuksena ehkä mennä Värtsilästä yli ja kiertää Jänisjärvi ympäri.