Näytä tavallinen näkymä : Stelvion valloitus
villeton
28.03.2011, 10.35
Olen varannut lennot Tampereelta Bergamoon. Paluu viikon päästä.
Jonkun osuuden menen junalla. Tarkoitus käydä Innsbruckissa. Ja paluumatkalla valloittaa Stelvio. Ylitys Itävallan puolelta tultuna ei ole yhtä jyrkkää nousua kuin toiselta puolelta? Useimmat kuvat näyttää serpenttiinit kiertelee kilometrikaupalla. Mulla Tulisi sitten pitkä alamäki ja varmaan kädet saa puristaa jarrukahvoja urakalla. Tämä legendaarinen nousu olisi vähemmän legendaarinen väärin päin tehtynä??????
Edelleen tarkemmat suunnitelmat puuttuu, mutta Stelvio olisi koettava.
LosJormas
28.03.2011, 10.51
Koskas oot menossa? Mietin tota lumitilannetta..
Stelviolle (http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=39) voi nousta kolmesta suunnasta, tosin Itävallan puolelta pohjoisesta lähtevä nousu on oikeastaan eri niminen, Passo Umbrail (http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=5513).
Yleisen mielipiteen mukaan paras/perinteisin suunta kiivetä on idästä, Prato dello Stelvion puolelta. Bormion suuntaan lasku puolestaan toimii paremmin, sillä serpentiinimutkia ei ole yhtä montaa (ei tarvitse kuluttaa jarruja yhtä paljon).
Nousun jyrkkyyden osalta noissa ei taida olla merkittävää eroa, Praton suunta ehkä tasaisin. Stelvio on alppien nousuista kuitenkin loivemmasta päästä (7-9%) verrattuna läheltä löytyviin Gaviaan ja Mortiroloon, nousu on vain pitkää ja tasaista puurtamista.
Innsbruckin suunnasta helpoin rajanylitys on Reschenpass / Passo di Resia, tuota kautta kulkee myös pyöräreitti Via Claudia Augusta. Siitä Stelvion yli, pikapiipahdus Mortirolon huipulle Pantania muistelemaan, jatkaen Como-järven rannalle, Bellagiosta mäki ylös pyöräilymuseoon/-kirkkoon, ja ollaankin jo lähellä Bergamoa.
Ensinnäkin pelkään pahoin, että Stelvio pysyy kiinni touko- tai kesäkuuhun saakka.
Ja kuten Petri sanoi, se ainoa oikea on tuo Prato dello Stelvio:ltä alkava Trentinon puoleinen nousu. Itse en ole tuota koskaan ajanut, mutta (Petri voinee vahvistaa?) kun tullaan metsästä ulos ja edessä näkyy kallioon kaivattu serpentiinitie, on kokemus ainutlaatuinen.
Vaikka "loivasta" noususta on kyse, korkeusero on lähes 2000 metriä ja pituutta yli 25 km. Viimeisen 17 km keskijyrkkyys on luokkaa 8 % eikä taida olla monta kohtaa joissa levätä.
Joo Pratosta päin nousu Stelviolle ja sieltä lasku Bormioon on se "oikea" reitti. Ja siihen perään lähellä olevat Passo Mortirolo ja Passo di Gavia, niin on semmoinen käypänen sopivasti alle 200km päivälenkki... Suosittelen! Nousut täytyy mennä tuossa järjestyksessä niin osuu kaikki matkan varrelle oikein päin noustuna.
Mutta kannattaa tosiaan varautua melko myyttiseen tunkkaamiseen jos noin lähiaikoina meinaa mennä. :)
Tuossa livekuvaa huipulta:
http://webcam.popso.it/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/28
Metrin verran näyttäisi lunta olevan.
Pariin kertaan olen sen ajanut, molemmilla kerroilta Pratosta ylös. Upea tie, ja varsinkin toisella kertaa "kisassa" oli mahtava fiilis ajaa se ylös.
Siellä päällä taisi olla lunta vähän vielä heinäkuun alussakin, joten tähän aikaan vuodesta on aivan turha kuvitella pääsevänsä lähellekään huippua. Tie lienee jo alhaalta laaksosta kiinni.
Joo Pratosta päin nousu Stelviolle ja sieltä lasku Bormioon on se "oikea" reitti. Ja siihen perään lähellä olevat Passo Mortirolo ja Passo di Gavia, niin on semmoinen käypänen sopivasti alle 200km päivälenkki... Suosittelen! Nousut täytyy mennä tuossa järjestyksessä niin osuu kaikki matkan varrelle oikein päin noustuna.
Plus paluu Pratoon, eli Stelvio Bormion suunnalta. Ei pahempi ajatus :eek:
Saattaa mennä off topic - mutta mielenkiintoinen tuo Climby Bike -sivusto. Ymmärrän ettei mukana ole yhtään suomalaista nousua, kun kriteerien mukaan luokitellut nousut alkavat vasta yli kilometrin korkuisissa mäissä. Mutta mukana on paljon esim. ruotsalaisia mäkiä, kuten Ullådalen, jonka korkein kohta 648 m. Sen tasoisia luulisi Suomestakin löytyvän, vai mitä?
Huipulla oli puoli metriä lunta viime syyskuussa, ja lisää tuli vaakasuoraan.
Mutta mukana on paljon esim. ruotsalaisia mäkiä, kuten Ullådalen, jonka korkein kohta 648 m. Sen tasoisia luulisi Suomestakin löytyvän, vai mitä?
No jos Ylläksen Tunturitie olis päällystettyä, niin siellä olis viimeiset 3,3 km jossa nousua 320m. Noin 10% siis.
Jos hyväksyy vähän tasaisia osuuksia väliin, voi lähteä vähän kauempaa ja saa 14km jossa vertikaalinousua 513m. Tiedot Google Mapsin mukaan.
"Ongelma" on vaan se että nykyään pääsee Stelviolle melkein yhtä kätevästi kuin Yllästunturille, niin ei kauheasti kiinnostakaan missä kunnossa se tunturitie siellä on.
taas karkaa topikin ohi, mutta en malta olla huomauttamatta, että olisi pahuksen kiinnostavaa nähdä listaus suomalaisista nousuista, eiväthän ne tietenkään mitään ole keskieurooppalaisiin verrattuna, norjalaisista puhumattakaan, ja kalpenevat ruotsalaistenkin rinnalla, mutta silti... Suomen fillarimäkien top 100 olisi kiinnostavaa luettavaa - menköön vaikka vinkkinä Fillari-lehdelle.
Antti Salonen
28.03.2011, 21.41
Stelviolle (http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=39) voi nousta kolmesta suunnasta, tosin Itävallan puolelta pohjoisesta lähtevä nousu on oikeastaan eri niminen, Passo Umbrail (http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=5513).
Umbrail tulee Sveitsistä - ei Itävallasta. Onko tuo tie nykyään päällystetty? Olen mennyt sieltä autolla joskus lapsuudessani ja silloin se oli ainakin vielä hiekkaa.
Yleisen mielipiteen mukaan paras/perinteisin suunta kiivetä on idästä, Prato dello Stelvion puolelta. Bormion suuntaan lasku puolestaan toimii paremmin, sillä serpentiinimutkia ei ole yhtä montaa (ei tarvitse kuluttaa jarruja yhtä paljon).
Nousun jyrkkyyden osalta noissa ei taida olla merkittävää eroa, Praton suunta ehkä tasaisin. Stelvio on alppien nousuista kuitenkin loivemmasta päästä (7-9%) verrattuna läheltä löytyviin Gaviaan ja Mortiroloon, nousu on vain pitkää ja tasaista puurtamista.
Tästä kaikesta samaa mieltä. Stelvio on ehdottomasti eeppinen ja pitkä nousu, mutta ei viime kädessä kovin paha fyysisesti. Gavia varsinkin Ponte di Legnon puolelta (etelästä) ajettuna on huomattavasti kovempi.
Ja kuten jo moni muukin teki, suosittelen ehdottomasti Stelvion ajamista Praton eikä Bormion puolelta.
Antti Salonen
28.03.2011, 21.51
Saattaa mennä off topic - mutta mielenkiintoinen tuo Climby Bike -sivusto. Ymmärrän ettei mukana ole yhtään suomalaista nousua, kun kriteerien mukaan luokitellut nousut alkavat vasta yli kilometrin korkuisissa mäissä. Mutta mukana on paljon esim. ruotsalaisia mäkiä, kuten Ullådalen, jonka korkein kohta 648 m. Sen tasoisia luulisi Suomestakin löytyvän, vai mitä?
Suomen maanteiden korkein kohta on käsivarressa ja muistaakseni alle 600 metriä, eikä sinne kovin kaksista yksittäistä nousua taida olla. Surullista mutta totta...
Stelvio idästä on ainoa oikea reitti. Klassikko.
Saattaa mennä off topic - mutta mielenkiintoinen tuo Climby Bike -sivusto. Ymmärrän ettei mukana ole yhtään suomalaista nousua,
Vastaava "italialainen" sivu on salite.ch (http://salite.ch), jossa löytyy suomalainen nousu: Kaunispää (http://www.salite.ch/7873.asp?mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin/ita/dyn/controller/Cartes-plans?mapId=-tajxdu7gfkyf1q&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661) Saariselästä. Ei ihan Stelvio ainakaan pituuden osalta.
Markku Liitiä
29.03.2011, 09.44
Suomen fillarimäkien top 100 olisi kiinnostavaa luettavaa - menköön vaikka vinkkinä Fillari-lehdelle.
Tuolta löytyy nousuja ensi alkuun:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=24352&highlight=pisimm%E4t+nousut
Umbrail tulee Sveitsistä - ei Itävallasta. Onko tuo tie nykyään päällystetty? Olen mennyt sieltä autolla joskus lapsuudessani ja silloin se oli ainakin vielä hiekkaa.
Muutama vuosi sitten oli tie vielä hiekalla, kun tuli ajettua Dreiländergiro.
Näyttäs olevan vieläkin, ainakin Dreiländergiron reittikartan mukaan.
Onko vika minun tietokoneessani tai selaimessani, vai ovatko nuo Climbbybiken ja Saliten kartat nousuista aivan luokattoman hyödyttömiä? Katsoin muutaman nousun, jonka olen ajanut ja karttoihin on merkitty startti jonnekin nousujen lähellä olevien kaupunkien keskustoihin ja siihen informaatiotulva sitten tyrehtyykin.
villeton
29.03.2011, 11.47
Kiitos monista vastauksista! Ajankohta on juhannusviikko, lähtö 19/06 ja paluulento on 26/06. Mikä lienee lumitilanne?
bergamoon saavun sunnuntaina illalla. Majoitus on tarkoitus löytää aivan lentokentän vierestä. Tyyppiä bed & breakfast. Halvimmat oli noin 30 euroa/yö alkaen. Olisiko mahdollista ajaa päivässä niin lähelle Stelviota, jotta pääsisi seuraavana aamuna aloittamaan sen tärkeimmän asia eli Stelvion ylityksen? Tähän mennessä olen suunnitellut meneväni junalla Bergamosta Lähelle Gardajärven eteläpäätä ja pyöräillä itäpuolta ylöspäin. Sen jälkeen suunta kohti Innsbruckia. Sieltä junalla Bolzanoon. Ja suunta kohti Stelviota. Silloin vaan saavun väärästä suunnasta.
Joka tapauksessa ajan puutteen takia joudun käyttämään junaa joillakin väleillä. Jos jälkikäteen on tunne, että jotain jäi kokematta, niin uusi ja pidempi reissu lienee suunnitelmissa.
Käsittääkseni ei kaikkiin juniin saa viedä polkupyörää.
Lumitilanne lienee paras mahdollinen. Tuo on jo kolme viikkoa Giron lopun jälkeen, kesäkuun lopusta heinäkuun loppuun lienee vähiten lumiriskiä. Varaudu tietysti kylmyyteen ja vuorille tyypilliseen iltapäiväsateeseen.
Stelvio Bolzanon suunnalta on juuri se oikea, vaikka matkaa Bolzanosta on n. 80 km ennen nousun alkua.
Toinen mahdollisuus olisi mennä (junalla?) Bergamosta Sondrioon tai Tiranoon. Sieltä vaativa Tirano - Mazzo - Mortirolo (profiili (http://www.salite.ch/mortirol1.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin/ita/dyn/controller/Cartes-plans?mapId=-tqawyqh0vcspbp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661)) - Edolo - Ponte di Legno - Gavia (profiili (http://www.salite.ch/gavia1.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin/ita/dyn/controller/Cartes-plans?mapId=-tquaolzxx7tpbp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661)) - Bormio - Tirano. Vain jos on huippukunto! Seuraavana päivänä Bormio - Stelvio (profiili (http://www.salite.ch/stelvio.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin/ita/dyn/controller/Cartes-plans?mapId=-tuh68vsztngrbp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661)) alkupalaksi, lasku Prato allo Stelvio: on, ja takaperin, eli Stelvio "oikeasta" suunnasta (profiili (http://www.salite.ch/stelvio1.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin/ita/dyn/controller/Cartes-plans?mapId=-tmrkjfq68mprbp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661)) ja lasku Bormioon. Nämä kahdet kierrokset kahtena peräkkäisenä päivänä meikäläisellä on suunnitelmissa tehdä... joskus.
Jos paluulento olisi päivää myöhemmin, 26.6. on entinen Granfondo Pantani (nykyään GF Giordana), jossa noustaan juuri Gavia ja Mortirolo ja halutessa myös Santa Cristina.
Ja niin, jos matka vie Bolzanoon eikä Stelvio ole pakollinen, ajaisin/pyöräilisin Ponte Gardenasta Ortisei:hin ja Selva di Val Gardenan kautta "Sella Rondaan" (jossa Passo Gardena, Passo Campolongo, Passo Pordoi ja Passo Sella nousut). Lähettyviltä löytyy nousua kuin nousua (Giau, Fedaia/Marmolada, San Pellegrino, yms.).
Olisiko mahdollista ajaa päivässä niin lähelle Stelviota, jotta pääsisi seuraavana aamuna aloittamaan sen tärkeimmän asia eli Stelvion ylityksen? Tähän mennessä olen suunnitellut meneväni junalla Bergamosta Lähelle Gardajärven eteläpäätä ja pyöräillä itäpuolta ylöspäin. Sen jälkeen suunta kohti Innsbruckia. Sieltä junalla Bolzanoon. Ja suunta kohti Stelviota. Silloin vaan saavun väärästä suunnasta.
Ihan ei auennut toi sinun reittisuunnitelmasi, mutta Bolzanon suunnasta Stelvion ylitystä on täällä suositeltu.
Päivässä Stelvion juurelle pääsee kun ajaa junalla Bolzanoon ja ajaa sitten fillarilla 80km.
Suosittelen tutustumaan karttaan.
http://maps.google.fi/maps?q=46.633679,10.613966&num=1&sll=46.622324,10.582009&sspn=0.107994,0.220757&ie=UTF8&ll=46.633761,10.613651&spn=0.053986,0.110378&z=13
Kiitos monista vastauksista! Ajankohta on juhannusviikko, lähtö 19/06 ja paluulento on 26/06. Mikä lienee lumitilanne?
No nyt kuulostaa paremmalta. Lumikinokset lienee poissa jo silloin ja joka tapauksessa tie on virallisesti auki ja sitä hoidetaan, joten aurauskalusto on siistimässä pienet kasat jos niitä tulee.
Joka tapauksessa kannattaa seurata säätiedotuksia siellä ollessa ja varata mahdollisuus säätää aikataulua päivä pari jos mahdollista. Säätila on mitä sattuu ja pahimmassa tapauksessa voi tie olla suljettukin.
Itse olen mennyt Stelvion kaksi kertaa. Ekalla kertaa huipulla tuli räntää ja lämpötila suunnilleen nollissa eikä maisemia nähnyt ollenkaan.
Toisella reissulla oli pilvetön taivas ja semmoinen tyyni +6 tai jotain. Arvaat varmaan kumpi oli mukavampi.
Säätila huipulla saattaa muuttua parissa tunnissa ja oman kokemuksen mukaan ehkä useimmin niin että aamulla on kirkasta ja sitten menee pilveen ja alkaa sade. Ainakin myöhäiskesällä näin.
Oma Stelvio -> Mortirolo -> Gavia kierros meni niin että aamuseiskalta lähdin Stelviota nousemaan. Hyvin ehti kauniilla kelillä mennä. Vasta Gavian huipulla tuli vastaan niin helvetillinen märkä tuuli, että päätin huippukaakaolla jättää laskun Bormioon väliin. Nousun ehdin kuitenkin tehdä ihan kivassa kelissä.
Täytyy sanoa että harvoin olen ollut niin syväjäässä kuin Gavian huipulla räntäsateessa ja tuulessa pyörää purkaessa ja pieneen vuokra-autoon pakatessa... ja jälkikäteen jäi vähän kaivelemaan että se Gavian pohjoispuoli jäi sitten laskettelematta sinne Bormioon. Kivaa oli silti. :)
villeton
29.03.2011, 12.31
sen verran palaan vielä reittisuunnitelmaan, että jos nyt ajan Brennerin kautta innsbruckkinn ja tulen takaisin Bolzanoon junalla, niin sitten Stelvio tulee valloitettua oikealta suunnalta. Jotenkin olen kuvitellut että kuvat mitä olen nähnyt on lännen puolelta. Hyvä että tuli nyt oikaistua tämä väärä luulo! Nyt voin jatkaa suunnittelua. työkaverilta sain karttoja lainaksi. Katselen Stelvion kuvia lisää, niin treeni-intoa riittää, kun on tavoite tiedossa!
Vaihtoehtoisesti voi junalla ajaa Innsbruckista Landeckiin ja sitten Naudersin kautta Stelvion juurelle. Jos jää yöksi Naudersiin, niin aamun voi aloittaa pitkällä alamäellä (siis heti Reschenpassin jälkeen).
http://en.wikipedia.org/wiki/Reschenpass
Olen ajanut sekä Passo Stelvion, Passo Gavian että Passo Mortirolon. Kaikki maastopyörällä, heinäkuun lopulla ja 6kg:n reppu selässä. Ei noista mikään ole jäänyt päällimmäisenä mieleen Alppien ylityksiltä, mutta nämä on tietysti maastopyöräilijän näkemyksiä. Passo Stelvio on suht loiva mutta pitkä. Kannattaa lähteä aikaisin aamulla liikenteeseen, koska liikenne vilkastuu aamupäivän mittaan. Puoleltapäivin Passo Stelvion huipulla on täysi markkinahulina - ainakin heinäkuussa. Kaikkein hienoin kokemus oli kun jatkoi Passo Umbrailin, Bocchetta di Forcolan ja Pedenolon vanhaa tietä alas Bormioon. Fiiliksiä voi käydä tunnustelemassa YouTubesta (http://www.youtube.com/user/Kammenkiertajat#p/u/17/Pkh2-j-wrG8).
Olipa upeata maastopyöräreittiä! Olen ollut tuolla ajamassa pari kertaa maantiepyörällä, mutta aivan tulee mieleen ottaa maasturi seuraavalla kerralla mukaan. Stelvio ja Mortirolo on tullut ajettua molempiin suuntiin, Gavia vain Bormion suunnasta. Mortirolo lännestä Mazzon suunnasta on noista pahin nousu.
Viikon saa loistavasti kulumaan ja majoittuisin tuolla Bormioon. Ja käynti Bagni Vecchissä (http://www.bagnidibormio.it/en/tbv_centro_termale_bormio.htm) on must. Näkymät ulkoaltaasta ja saunojen ikkunoista ovat uskomattomat.
villeton
30.03.2011, 08.07
Mukavasti on tullut vinkkejä! Kiitos kaikille!
Hiukan lisää tietoa taustoista. Kulkupelinä mulla
Nishiki pro sl. Ei siis kilpapyörä, mutta kapeat renkaat. Tavarateline on, ja reppu tulee siihen ja mahdollisesti satulalaukut. Lukkopolkimia mulla ei oo.
Helpottaisi tietysti menemistä, mutta oon kuitenkin Myllyn ja Pirkan pitkät matkat ajanut läpi ilman lukkopolkimia. Joten Stelvion valloitan omaan verkkaiseen tahtiin. Kun vaan pääsen ihan heti aamusta liikkeelle, niin uskon taukoja pitämällä kykeneväni tähän koitokseen.
Nopeimmat ajaa sen ehkä parissa tunnissa? Mulla ehkä menisi 5-6 tuntia?
On haaveissa, ei ole mun ottama kuva:
http://elmonstre.files.wordpress.com/2008/11/stelvio21.jpg
Oho! Ihan tuli Trollstigen mieleen. Taitaa olla Norjassa noita mutkia ja korkeuseroa vähempi. [ei ole mun kuva tää]
http://cache.virtualtourist.com/1256492-Trollstigen-Andalsnes.jpg
Lukkopolkimia mulla ei oo.
Ootko häkkejä aatellut kokeilla? Ei niin iso satsaus, kuin lukot ja uudet kengät, mutta niistä on lähes yhtä paljon hyötyä ajaessa.
.. Lukkopolkimia mulla ei oo.
Helpottaisi tietysti menemistä, mutta oon kuitenkin Myllyn ja Pirkan pitkät matkat ajanut läpi ilman lukkopolkimia. Joten Stelvion valloitan omaan verkkaiseen tahtiin. Kun vaan pääsen ihan heti aamusta liikkeelle, niin uskon taukoja pitämällä kykeneväni tähän koitokseen.
Nopeimmat ajaa sen ehkä parissa tunnissa? Mulla ehkä menisi 5-6 tuntia?
Toissa syksynä tapasin mäen päällä sellaisen tavallisen näköisen n.11...12 vuotiaan pyöreäposkisen pikkupojan, joka oli ajellut kotoaan mäen alta sinne ylös sellaisella ihan tavallisella koulupyörällä ja avopolkimilla. Tavarateline, kurasuojat ja kaikki.
Hän kertoi aina silloin tällöin käväisemässä maisemia katsomassa.
Sitten poika katsoi kelloaan ja totesi, että kotona on kohta ruoka-aika, että täytyypä mennä ja laski alas.
Siis kyllä sinne avopolkimilla hyvinkin polkaisee.
Hieman olimme hämmästyneitä.
Olipa upeata maastopyöräreittiä! Olen ollut tuolla ajamassa pari kertaa maantiepyörällä, mutta aivan tulee mieleen ottaa maasturi seuraavalla kerralla mukaan. Stelvio ja Mortirolo on tullut ajettua molempiin suuntiin, Gavia vain Bormion suunnasta. Mortirolo lännestä Mazzon suunnasta on noista pahin nousu.
Viikon saa loistavasti kulumaan ja majoittuisin tuolla Bormioon. Ja käynti Bagni Vecchissä (http://www.bagnidibormio.it/en/tbv_centro_termale_bormio.htm) on must. Näkymät ulkoaltaasta ja saunojen ikkunoista ovat uskomattomat.
Bormio olisi varmasti hyvä tukikohta. Toinen vaihtoehto voisi olla Livigno tai Madonna di Campiglio. Itse valitsisin ehkä viimeksimainitun. Siellä on todella paljon vaihtoehtoja päiväretkikohteiksi.
LosJormas
31.03.2011, 13.00
Ai hitto ku matkakuume taas kasvaa! Stelvio osumassa itsellekin reitille ens elokuun euroopan reissulla. Muistakaa toki hehkutella omia kokemuksianne sitä mukaa kun niitä tulee, muiden kertomuksia on kiva lueskella odottaessa omaa reissua :)
http://www.flickr.com/photos/mkpaa/sets/72157624827357178/
Tuolla on muutama räpsäisy viime elokuulta. Comolta päin ajoin ylös. Alhaalla kävin pyöräkaupassa ostamassa lisää välityksiä. 12-25 vaihtui 13-29. Matkatavarat olisivat muuten tehneet noususta vähän turhaa junttaamista. Hieno kokemushan tuo on eli käykää ihmeessä ajamassa. :)
Bormion puolella oli melkoinen läjä tietöitä käynnissä viime vuonna.
Myös tuo Jaufenpass matkalla Innsbruckiin oli hauska kokemus. Olin yötä Stelvion huipulla niin seuraavana päivänä oli mittarissa 5km laskua.
Onkohan vielä esim. syyskuun lopulla Bormiossa ja vuorilla hyvät säät?
Onkohan vielä esim. syyskuun lopulla Bormiossa ja vuorilla hyvät säät?
Voisi olla.
http://www.directline-holidays.co.uk/Bormio-Weather
En kuitenkaan vuorille lähtisi syyskuun lopussa.
Jooh täytynee siis lähteä syyskuun alussa jos lähtee, kiitos vastauksista. Toi säädiagrammi on hieman erikoinen, itse löysin yhden missä syyskuussa päivän maksimi heiluu siinä 15 molemmin puolin... :seko: En enää löydä sitä mutta ainakin tämä vaikuttaa mainiolta http://weather.sg.msn.com/daily_averages.aspx?wealocations=wc:ITXX0186&q=Bormio%2c+ITA+forecast:averagesd&weai=9
okahkonen
12.07.2011, 23.55
Muistaakseni Gavia suljetaan syyskuun lopussa jo ihan kalenterinkin puolesta (eksakti tieto löytynee kartasta ja interwebistä). Hieno nousu sekin, ja kannattanee mortirolon ohella korkata kun tuolla liikut. stelvio taitaa olla ympäri vuoden auki sään salliessa. Itse olen tuolla lokakuun alussa käppäillyt lumisateessa, mutta mikäs ihme se on kun kyseessä on kesähiihtokeskus:) pointtini siis, että mene mieluummin syyskuun alussa kuin lopussa jos mahdollista, mutta lopussakin parempi kuin jättää menemättä. Mortirolo on kuitenkin sen verran alhaalla, et voi käydä lämmittelyksi vetämässä ;)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.