PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hasardia autoteillä

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7

FRE_A_K
12.11.2012, 12.08
Itse joka päivä pari sataa kilometriä autoilevana sanoisin että lähes 100% vaaratilanteista
aiheuttaa tuo "varmanpäälle ajava" lievä alinopeusryhmä. Eli ensin kertyy satoja metrejä
pitkät jonot, jolloin alkaa päätön ohittelu. Paras on ajaa kasikympin alueella 80km/h.

mutanaama
12.11.2012, 12.53
Tutkimuksen mukaan (http://yle.fi/uutiset/kaasujalka_painaa_liikaa_yha_useammin/6288429) neljä prosenttia kujettajista noudattaa nopeusrajoitusta. Näitä 10 km/h alle rajoituksen ajavia on tätäkin vähemmän. Asennevammaiset kuljettajat yrittävät hakea oikeutusta toiminnalleen poliisin puuttumiskynnykseen vedoten.

Ja juuri se tekee näistä "teiden ritareista" hyvin vaarallisia letkan vetäjiä.

VesaP
12.11.2012, 13.02

Viime viikolla esim muistaakseni ainakin kahtena kotiapaluuaikana tuolla tiellä 130 ajoi "turvallisesti" joku helvetin tientulppa. Siis ruuhka-aikaan, vauhdilla noin 60 km/h. Ja tiellä 80 km/h rajoitus. Ja useankymmenen auton letka perässä, ja ko teiden ritarin edessä ei ketään. Ei se tarvii kuin yhden moisen tumpelon ja sitten siihen pari vastaavaa tumpeloa sen perään niin letka on valmis. Ei sieltä jonosta "jonotusnumerolla" 20 ajaessa voi lähteä millään koko jonosta ohi, olemalla itse se pahin liikennesääntöjen raiskaaja samalla. PERKELE! Kyllä vituttaa moinen nysväys!

Edit: Ja samalla tiellä taas Hesaan päin ajaessa noin Klaukkalan liittymän kohdalla joka aamu ajaa kaksi mopoautoa. Ne ei jaksa enää edes vituttaa, hirvittää vain niiden mopoauton kuskien puolesta. Ajan kysymys milloin joku teilaa sen perään "satasta". Sit ne toki vituttaa noi mopoautotkin, jos niiden perään jää pari tuommoista tumpeloa ajelee sitä 45 km/h eikä uskalla lähteä ohi. No, jos jonotusnumero on tarpeeksi pieni, lievä oikean jalan nilkan ojennus auttaa eikä vauhtia vielä ole edes 2xrajoitus kun palaa takaisin omalle kaistalle.

kolistelija
12.11.2012, 13.09
Aika harvassa noita oikeasti hitaasti ajavia on. Se mikä kuitenkin ihmetyttää on ihmiset jotka hermostuvat siitä että joku ajaa juuri sitä kyltissä lukevaa vauhtia.

Toisaalta samalla tavalla se letka siihen taakse kertyy silloinkin. Sen verran harvalla riittää kärsivällisyys ajaa rajoitusten mukaan. Mä kuitenkin ajan, liikenteessä ei ole kiirus.

VesaP
12.11.2012, 13.13
Ainiin, Klaukkalan liittymästä tuli mieleen. Tuossa joku viikko siten jotkut saakelin kestävyysurheilun gladiaattorit oli KUSELLA suoraan pyörätiellä siinä 132 tien sillan alla!! Ei jumalauta, kyllä sitä munaa voi heilutella jossain pusikossa tien vierellä eikä suoraan asfaltille missä kaikki näkee. Hyvää mainosta taas pyöräilijöille. Vitutti jo autosta katsellessakin. Siitä muutamakymmen metri eteenpäin, tai taaksepäin, olis ollut ojaa ja pusikkoa vaikka muille jakaa. Mutta ei, kusi lentää siinä pyörätiellä. HÄVETKÄÄ!!

Tupe
12.11.2012, 13.20
Itse joka päivä pari sataa kilometriä autoilevana sanoisin että lähes 100% vaaratilanteista
aiheuttaa tuo "varmanpäälle ajava" lievä alinopeusryhmä. Eli ensin kertyy satoja metrejä
pitkät jonot, jolloin alkaa päätön ohittelu. Paras on ajaa kasikympin alueella 80km/h.

Ohittaja vastaa ohituksen turvallisuudesta, ei ohitetuksi tulija. Ohittaja painaa autonsa kaasua. Jokaisella on vastuu omista tekemisistään.

Päättely, jonka mukaan pitää ajaa tarpeeksi lujaa, ettei muille tule tarvetta ohittaa, johtaa siihen, että kaikkien pitää ajaa pitkälle yli 500 km/h, koska Suomeenkin on rekisteröity muutana Bugatti Veyron. Mitä jos sellaisen kuljettaja haluaa ajaa 515 km/h ja joku tulee perä edellä vastaan? Ohituksen tarve syntyy ja maailman tuhoutuu!

lansive
12.11.2012, 13.21
Aika harvassa noita oikeasti hitaasti ajavia on.

Tietyillä teillä ne tuntuvat olevan yleisempiä kuin muilla. Juurikin VesaP:n mainitsema 130 on suorastaan tientukkojen kokoontumisajopaikka. Ajoin aiemmin kyseistä tietä töihin, mutta kyllästyin ja siirryin motarille vaikka siellä vasta levotonta meininkiä onkin. Itse en kiirehdi tuolla liikenteessä, mutta kun päivästä toiseen joutuu ajamaan kilometritolkulla jonkun keskiviivalla jurnuttajan perässä niin alkaa hakea vaihtoehtoja. Useimmat noista tien tukkeista hidastavat vauhtia entisestään kun huomaavat jonkun perässä, ja kun 130:llä ei ole ohituspaikkoja juuri ollenkaan niin siinähän sitten körötellään hissukseen.

Tupe
12.11.2012, 13.23
Lapsi kuoli jäätyään suojatiellä bussin alle Turussa (http://www.hs.fi/kotimaa/Lapsi+kuoli+jäätyään+suojatiellä+bussin+alle+Turus sa/a1305614697802?ref=tf_iHSboksi_sarjakuvat)

Toi on kamala paikka. Paljon autoja kääntymässä oikealle ja paljon jalankulkijoita menossa suoraan yli. Joka kerta pelottaa siitä mennä. Lopulta jonain päivänä osuu.

VesaP
12.11.2012, 13.37
kun 130:llä ei ole ohituspaikkoja juuri ollenkaan niin siinähän sitten körötellään hissukseen.

Ja tuo 130 on vielä kaikista koomisin kun muutama vuosi sitten siinä oli paskakuntoinen asfaltti, ja rajoitus 100 km/h. Sitten laittoivat siihen uuden ja kiiltävän upeen pikipinnan, ja rajoitus tippui 80 km/h. Ja nyt uusimpana vielä Mäkisen varikon kohdalla piiiitkä siivu 60 km/h. Voi sitä juhlaa nyt körötellä siinä joka ikinen aamu ja ilta! http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png

JackOja
12.11.2012, 13.41
Tietyillä teillä ne tuntuvat olevan yleisempiä kuin muilla.... tientukkojen kokoontumisajopaikka.....

Totta. Tuossa jokunen vuosi sitten kun oli muutaman kesän Vaasan tienoolla hommissa niin tuli todettua, että Vaasa-Kokkola -väli (8-tie) on tälläinen myös.
Eikä sivutieltä uskalleta liittyä liikennevirtaan ellei ole kolmea kilometriä jonossa väliä. Ja kun vihdoin lähdetään liikkeelle niin pyritään saamaan isoin vaihde silmään ennenkuin auto on liikahtanut edes kolmeakymmentä metriä.
---

Mun mielestä tässä muutaman viime viikon aikana punaisia päin ajaminen on lisääntynyt törkeästi. Siis ei enää vanhoilla vihreillä tai keltaisilla vaan ihan surutta punaista päin :eek::mad:

Pave
12.11.2012, 13.41
Työkaveri joutui todistamaan tuon aamun tapahtuman vierestä, on poissa töistä... :(

Itekkin olen tuossa samassa risteyksessä joutunut kertaalleen pyörällä liikkuessani väistämään liukkaan asvaltin pintaan suoraan eteen kääntynyttä väistämisvelvollista autoa.

hannupulkkinen
12.11.2012, 13.42
Ja tuo 130 on vielä kaikista koomisin kun muutama vuosi sitten siinä oli paskakuntoinen asfaltti, ja rajoitus 100 km/h. Sitten laittoivat siihen uuden ja kiiltävän upeen pikipinnan, ja rajoitus tippui 80 km/h. Ja nyt uusimpana vielä Mäkisen varikon kohdalla piiiitkä siivu 60 km/h. Voi sitä juhlaa nyt körötellä siinä joka ikinen aamu ja ilta! http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png
Kannattaisi laskea paljonko oikeasti työmatka-aika pitenee, jos nopeusrajoitus laskee 20 kilsaa. Yllättävän vähän.
Mihin ihmisillä on niin prkleen kiire? Kyllä sinne hautaan ehtii hitaamminkin.

Edit: minun 27 kilsan matkalla se tekee 4 minuttia ja todellisuudessa ei niinkään paljon kun keskinopeus ei todellisuudessa ole 100 tai 80 kilsaa tunnissa.

Tupe
12.11.2012, 14.32
Itekkin olen tuossa samassa risteyksessä joutunut kertaalleen pyörällä liikkuessani väistämään liukkaan asvaltin pintaan suoraan eteen kääntynyttä väistämisvelvollista autoa.

Typerin tapaus tuossa risteyksessä oli, kun autoilija tuli tuota Rantakatua, pysähtyi punaisiin, odotteli jonkun aikaa ja lähti sitten yhtäkkiä liikkeelle päin punaisia. Onneks ei osunu kehenkään.

Vepa
12.11.2012, 14.52

Olisiko sinulla heittää väitteesi tueksi muuta kuin "mutu-tietoon" perustuvaa faktaa? Esimerkiksi tutkimus tai tilasto, joka osoittaa liikennesääntöjen noudattamisen aiheuttaneen onnettomuuden. Nyt kun poliisien resurssit ovat vähentyneet, on tärkeää jokaisen kontrolloida itse omaa käyttäytymistään niin liikenteessä kuin muuallakin yhteiskunnassa. Jos liikenteessä annetaan valta anarkialle, niin vitutus ja vaarallisten ohitusten määrä lisääntyy. Tämä lopulta johtaa onettomuusriskin kasvuun, mikä lopulta realisoituu onnettomuutena.

Pekka L
12.11.2012, 15.01
Alhainen äo ja heikko itsetunto on vaarallisin yhdistelmä liikenteessä.

OJ
12.11.2012, 19.26
Puhutsämulle!?

Vantaankoskelta on vähän reilu 20 km Nurmijärven kirkolle. 60 km/h vs. 80 km/h tekee kuitenkin yli 5 minuuttia, eli työmatkatempona ajettuna ei mahdu edes samalle almanakan sivulle voittajan kanssa.

Matti S.
12.11.2012, 20.23
annetaan valta anarkialle, niin vitutus ja vaarallisten ohitusten määrä lisääntyy. Tämä lopulta johtaa onettomuusriskin kasvuun, mikä lopulta realisoituu onnettomuutena.

Alinopeus voi olla anarkiaa.

Ei minua haittaa vaikka ajaakin rajoitusnopeutta hitaammin. Jokainen ajaa taitojensa rajoissa. Jos hitaammin ajamiseen yhdistyy keskiviivan kiillotus, pumppaus kameratolpilla ja ohituskaistakiihdytys niin voi olla että "alkaa" haitata.

...Mies on aiemmin tuomittu liikenteen vaarantamisesta hänen ajettuaan hiljaa niin lähellä keskiviivaa, että hänen peräänsä kertyi useiden kymmenien autojen jono. Tuomari oli todennut, että on laitonta ajaa alle ylimmän sallitun nopeuden... (Paikallislehti Pohjalainen 21.10.2010)

Mies ei huomannut (http://www.raahenseutu.fi/Uutiset/1194758155575/artikkeli/mies+ei+huomannut+etta+hanta+ohitetaan.html)

JackOja
13.11.2012, 08.38
...Jos hitaammin ajamiseen yhdistyy keskiviivan kiillotus, pumppaus kameratolpilla ja ohituskaistakiihdytys niin voi olla että "alkaa" haitata.

Juuri näin. Vakionopeudensäädin pakolliseksi.

Muutenkin ihmetyttää nuo kameratolpilla alinopeuteen hidastavat. Saahan niidenkin kohdalla ajaa tieosuuden suurinta sallittua nopeutta. Usein vaikuttasi vieläpä siltä, että pumppaus tapahtuu namikaattorin varoittamana, eli todellinen nopeus (vs. mittarinopeus) pitäisi olla tiedossa.

Saako oikeudessa armoa kun selittää tuomarille, että "...juu kyllä myönnän ajaneeni 112km/h noin yleisesti ottaen, mutta hidastin aina pönttöjen kohdalla nopeuteen 88km/h!"

No jospa tuo tuleva keskinopeusmittaus poistaa tuonkin kusimulkkujen ärsyttävän toimintatavan.

FRE_A_K
13.11.2012, 10.01
Ohittaja vastaa ohituksen turvallisuudesta, ei ohitetuksi tulija. Ohittaja painaa autonsa kaasua. Jokaisella on vastuu omista tekemisistään.

Siis tottakai näin. Mutta jouheva liikenne ilman turhia ohituksia mielestäni on kaikkein
fiksuinta. Jokainenhan ajotavallaan voi vaikuttaa tuohon jouhevuuteen. Ja tietenkin vain
nopeusrajoitusten rajoissa!

Yksi pointti mikä vielä tuli mieleeni on kuorma-autot. Esim. pakettiautokin voi olla rekisteröity
kuorma-autoksi, jolloin enimmäisnopeus on se 80km/h. 90km/h kovempaa ymmärtääksenihän
niiden ei pitäisi edes kulkea... Jonojahan se aiheuttaa, mutta eihän sille mitään voi.

Oatmeal Stout
13.11.2012, 10.42
Yksi pointti mikä vielä tuli mieleeni on kuorma-autot. Esim. pakettiautokin voi olla rekisteröity
kuorma-autoksi, jolloin enimmäisnopeus on se 80km/h. 90km/h kovempaa ymmärtääksenihän
niiden ei pitäisi edes kulkea... Jonojahan se aiheuttaa, mutta eihän sille mitään voi.
Riittää kun kaikille suurin sallittu on 80km/h, niin ei noista jonoja tule.

Highlander
13.11.2012, 12.20
Silloinhan sopiva liikenneväline kyseiselle henkilölle on ns. "älyauto" :rolleyes:

Halloo halloo
13.11.2012, 13.04
"Hyvä on ajaa nopeusrajoituksen nopeutta"-periaate ei toimi kaupungissa, mutta senhän jokainen jo tiesi.

mutanaama
13.11.2012, 13.35
Olisiko sinulla heittää väitteesi tueksi muuta kuin "mutu-tietoon" perustuvaa faktaa? Esimerkiksi tutkimus tai tilasto, joka osoittaa liikennesääntöjen noudattamisen aiheuttaneen onnettomuuden. Nyt kun poliisien resurssit ovat vähentyneet, on tärkeää jokaisen kontrolloida itse omaa käyttäytymistään niin liikenteessä kuin muuallakin yhteiskunnassa. Jos liikenteessä annetaan valta anarkialle, niin vitutus ja vaarallisten ohitusten määrä lisääntyy. Tämä lopulta johtaa onettomuusriskin kasvuun, mikä lopulta realisoituu onnettomuutena.
Itsetehtyjä havaintoja on lähes päivittäin. Riittää minulle tutkimustulokseksi.
Liikennesääntöjen noudattamista ei ole matelu liikenteessä, mihin jatkuvasti törmää tällä kuuluisalla keimolan ja nurmijärven välisellä vanhan hämeenlinnantien osuudella. En sitten tiedä kumpi on pahempi, se joka ajaa seitsemääkymppiä vai se, joka ei lähde ohittamaan.
Ja jos et satu sitä tietämään, niin jokainen ohitus on riski.
Toisaalta paskaako tässä alkaa mitään selittämään. Ole varmasti oikeassa.

MacGyver
13.11.2012, 13.47
Huh, tänä aamuna meinasi tulla vetelät pöksyyn, kun ajelin työmatkaa tien reunaa ja kuulin kun takaa lähestyi kuorma-auto. Kuljettaja päätti ilmeisesti varoittaa tai muuten vaan vittuilla, kun hetkeä ennen ohitusta päätti kytkeä sumutorvet päälle. Piti hakea jo ajolinjaa nurmikon puolelta, kun tuntui että kuolema tulee.

Pekka L
13.11.2012, 14.04
keimolan ja nurmijärven välisellä vanhan hämeenlinnantien osuudella. En sitten tiedä kumpi on pahempi, se joka ajaa seitsemääkymppiä vai se, joka ei lähde ohittamaan.

Joskus helppaa kun näkee sen metsän puilta. Tuo väli on ~18km.
18km@70km/h = 15:25min.
18km@80km/h = 13:30min.
1:55min eroa. Johan siinä päivä venyy, ymmärrän.

mutanaama
13.11.2012, 17.26
Sinäkin olet varmasti oikeassa. Asennevammani vuoksi en kuitenkaan jää köröttelemään jonkun piittaamattoman paskan taakse.
Mutta kuinkahan moni tietää edes oman mittarinsa virheen. Mun toisessa autossa on aika tarkka +5 näyttävä mittari, mutta pääasiallisen kulkineen virhe liikkuu 7-15km välillä. Mutta tästäkään ei jaksa vääntää, ei se kiinnosta teitä, eikä niitä jotka ajaa autollaan "kympin alle".
Ja ymmärrän hyvin, että 82-84 välillä ajaminen 80-alueella on rikos.

T:asennenvammainen taparikollinen.

kolistelija
13.11.2012, 17.39
Sinäkin olet varmasti oikeassa. Asennevammani vuoksi en kuitenkaan jää köröttelemään jonkun piittaamattoman paskan taakse.
Mutta kuinkahan moni tietää edes oman mittarinsa virheen. Mun toisessa autossa on aika tarkka +5 näyttävä mittari, mutta pääasiallisen kulkineen virhe liikkuu 7-15km välillä. Mutta tästäkään ei jaksa vääntää, ei se kiinnosta teitä, eikä niitä jotka ajaa autollaan "kympin alle".
Ja ymmärrän hyvin, että 82-84 välillä ajaminen 80-alueella on rikos.

T:asennenvammainen taparikollinen.
Hirween mustavalkoista. Ei kai siitä 75km/h nopeudesta 80km/h alueella niin haittaa ole. Miksi 75km/h ei olisi ok, jos kerran 85km/h on ok? Mielestäni se pieni ylinopeus on aika olematon haitta, mutta silloin pitää osata olla hermostumatta jos saavuttaa hitaammin ajavan. Liikenteessä pitää olla ne kuuluisat lehmän hermot. Oman päivän siinä vaan pilaa jos noin pienistä hermostuu.

Ajelin muuten tänään Kehä 3:n pari kertaa laidasta laitaan. Sai rauhassa ohitella jonoa vaikka vauhtia minulla oli tasan 80km/h. Hyvin sujui liikenne, hämminkiä ei ollut edes kameratolppien kohdalla.
Vain yksi hölmöily näkyi tuolla matkalla: taksikuski ei osannut muuttaa vauhtiaan liittyessä ja päätti sitten jarruttaa pientareelle kun kiihdytyskaista loppui. Tollo ajeli kilometrin mittaisen kiihdytyskaistan kokonaan vieressä ajavan yhdistelmän aisan kohdalla.

arctic biker
13.11.2012, 17.50
Mun omat autoilut on ollut tommosta pitkän matkan ajoa (nyt ei autoa) ja kieltämättä alinopeudella junnaavat saa vereni kiehumaan. Pari tarinaa hasardimahollisuuksista. Tultiin joskus etelään joulun alla ja Joensuun alapuolella tuli vastaan piitkä autojono, hellu kuskina ja ihan keskiviivan tuntumassa ja minä etiäisiä näin ja sanoin että ajapa enempi oikiassa laidassa, silloin tottelevaisena tyttönä hän vaihtoi heti ajolinjaa oman kaistansa äärilaitaan oikealle ja eikös se jonon viimenen just silloin saanutki päähänsä lähteä ohittamaan. Pirun liukas keli ja lie ollut tehokas takapotku kun alkoi koikkelehtimaan. Mitään ei kelleen sattunu mutta jos ois oltu keskiviivan tuntumassa niihän ois kolissu kunnolla.

Samana talvena, sama tytär ajeli uuvuksissa yksin samaa tietä tään vakio 700 km ja aamulla isänsä tuli vaivihkaa kyselemään että mihin sie oot tuon kuskin puolen taustapeilin hukannu. No likeltä piti tilanne vastaan tulevan auton kanssa taas kerran, kun isänsä soitti niin piti laskea hitaasti kymmeneen. Ei auton takia... Se oli appiukon Saab.

Pekka L
13.11.2012, 18.48
Siinä on pikku ero ajaa pitkää siivua, kuin työmatkaa ruuhkasuomessa. Enhän mäkään alinopeutta ajavien taakse jää jos ollaan tien päällä. Toisaalta, vaikka sitä ohituspaikkaa joutuisi odottamaan seuraavat 10km, on menetetty luokkaa minuutti. Turha hermoilla.
Jokusen kerran muuten on käynyt niinkin, että edellä on ollut se hermoilija. Liimaantuu saavutetun puskuriin kiinni kyttäämään ohituspaikkaa, peittäen samalla somasti oman näkyvyytensä. No, mä oon kauempaa takaa nähnyt tilanteen pidemmälle ja ohittanut molemmat kun hermoilija on jäänyt roikkumaan sinne katveeseen.
Mutta jos omassa tiedossa on vaikkapa että 2km päässä on erkaneminen/määränpää, niin aika painava syy saa olla ohituksen. Veikkaan että näitä Tumpeloita on tuossa osassa Suomea aika paljon, jotka jää näiden Teiden Ritareiden taakse just sen vuoksi, etteivät näe aiheelliseksi sekuntien takia ohitella kun oma kotiliittymä on parin kilsan päässä.
Verenpaineen ja mielenterveyden vuoksi se kannattaa vaan hyväksyä, tai sitten muuttaa poronhoitajaksi Ivaloon. Työmatka sujuu joutuisaan peltipailakalla kairassa ilman tumpeloita kintuissa.

arctic biker
13.11.2012, 19.20
Ihan tuttu tie tää Ivalo-Rovaniemi ja samoin Kilpisjärveltä. Vaan eihän noita ole koskaan ole hopussa tarvinnu ajaa. Ainoan kerran alko tosiaan kyrsiä työajo Rovaniemltä Ranualle, 82 km. Karsee lumisade yöllä ja aamuaikaiseen kattelin että nythän on aurattu tie. Vaan ei ollu, lisää kunnollista lumisadetta ja riesaksi armeijan autokolonna. Ei arvannu lähteä ohittelemaan. Kolonnan viimesen auton kyltistä ei saanu selvää kuinka monta on eessä. Olin tunnin myöhässä, eläinpuiston kohalla 25 tahi jotain autoa meni parkkiin. Asiakkaat ymmärsi tilanteen...

Smo
13.11.2012, 20.03
Ihan en usko että alinopeutta ajavia olis niin vähän.. viimeksikin mökiltä tullessa edellä ajoi auto noin kymmenen ali mutta painoi kaasua aina ohituskaistojen kohdalla. Jeesus sentään, olin vielä mopolla liikkeellä.

Pekka L
13.11.2012, 20.13
Kerran tuli köteltyä hiljaa pidempään valtatiellä 8. 80-100 rajoitukset, sellaista tasaista kuuttakymppiä mentiin.
Kun jono saavutettiin, oli sitä edellä ~kilometri, takana vähän päästä varmaan enempikin.
Ei nähnyt mistä on kyse, ei voinut kuin todeta tilanne. Turha siinäkään oli hermoilla. 30-40km siinä meni, pikkuhiljaa jono edellä hälveni sivuteille, risteyksissä, jne.
Syykin siinä sitten lopulta selvisi, kun ohituskaistalla päästiin jonon rippeiden ohi. Ruumisautohan siinä meni, jokusia omaisia saattueena.

Kyllä siinä varmaan jokunen kuumakalle tunsi syvää ylpeyttä tunkiessaan vasemmalta kaistalta sinne mustan auton ja omaisten väliin.

Vepa
13.11.2012, 20.32
Ihan en usko että alinopeutta ajavia olis niin vähän.. viimeksikin mökiltä tullessa edellä ajoi auto noin kymmenen ali mutta painoi kaasua aina ohituskaistojen kohdalla. Jeesus sentään, olin vielä mopolla liikkeellä.

Veikeä termi tämä "alinopeus". Osaisiko joku kertoa sen määritelmän? Lainsäädäntö ei sellaista tunne.

Itse olen ottanut tavaksi jatkaa sitä samaa rajoituksen mukaista nopeutta (80 km/h) ohituskaistaosuudellakin niin pitkään, kunnes jono takaa on purkautunut ohitseni. Joku pässi on tyytynyt silloinkin "alinopeuteeni" ja jäänyt ajamaan taakseni, vaikka osuudella on ollut 100 km/h rajoitus. Jonon mentyä olen nostanut nopeuteni suurimpaan sallittuun, jos liikenneolosuhteet ovat sen sallineet.

Smo
13.11.2012, 20.41
Veikeä termi tämä "alinopeus". Osaisiko joku kertoa sen määritelmän? Lainsäädäntö ei sellaista tunne.

Tämä tapaus ajoi 80-alueella 65-75, 100 alueella 80-85 ja kaasu pohjassa ohituskaistan kohdalla. Aika huumoria. Mun Maisema-auton mittari näyttää satasella melkein kymmenen yli eli mittarin mukaan 100 ajaessa todellista vauhtia on jotain 90.

arctic biker
13.11.2012, 20.52
Tossa nyt noita autojakin lähipiirille kuten lapsille siunaantunut, yks minun ensimmäisiä juttuja on että katotaanpa tää mittarin näyttö kuin se pitää paikkansa.

Highlander
13.11.2012, 20.52
Kyllä siinä varmaan jokunen kuumakalle tunsi syvää ylpeyttä tunkiessaan vasemmalta kaistalta sinne mustan auton ja omaisten väliin.
Mulla muuten sattui tässä syksyllä vastaava tapaus. Ohitin 5 autoa pitkällä suoralla Turun tiellä kun vauhti oli luokkaa matelu. Sehän selvisi vasta siinä vaiheessa kun olin ekan auton kohdalla, että mitä siellä oli... Kyllä meinaan hävetti sen jälkeen :eek: r.i.p.

Smo
13.11.2012, 20.53
Ja sehän on hauskaa kun rekat ja bussit ohittelee noita 10 ali ajavia, siinä on kiva olla vastaantulijan kaistalla.

kolistelija
13.11.2012, 21.02
Ja sehän on hauskaa kun rekat ja bussit ohittelee noita 10 ali ajavia, siinä on kiva olla vastaantulijan kaistalla.
Siitä voi kyllä syyttää niitä rekka- ja bussikuskeja. Ne tosin ohittelevat 80-alueella ylinopeutta ajaviakin...

drop
13.11.2012, 21.22
Siitä voi kyllä syyttää niitä rekka- ja bussikuskeja. Ne tosin ohittelevat 80-alueella ylinopeutta ajaviakin...

Joo, tuskin niillä oikeasti on speed-leffan tyyliin pommia kyydissä joka pakottaa pitämään nopeuden korkealla vaikka siitä aiheutuisi vaaraa muille, kovin lyhytnäköistä syyllistää ohitettavaa.

Smo
13.11.2012, 21.28
Vois silti ihmiset ymmärtää ajaa muun liikenteen mukana eikä huomattavasti hitaammin. Olis kaikille turvallisempaa.

mutanaama
13.11.2012, 22.10
Tää on kuule Smo sen verran isonluokan ongelma, ettei tätä voi tolla tavalla selvittää.
Minä ajan kuin olen ajanut, ajakaa te muut niinkuin olette ajatte. Älkää hermostuko siitä, että ohitan teidät, vaikka mua teidän ajotapa vituttaakin. En odota, että ehkä saatte sen kulkupelinne joskus kiihtymään , vaan ohitan teidät välittömästi, kun se on mahdollista. Todennäköisesti syyllistyn hetkiseksi vakavaan ylinopeus-rikokseen, mutta annan myös takana tulevalle mahdollisuuden turvalliseen ohitukseen.
Minä en kuitenkaan ala painamaan edessänne jarrua, opettaminen kuuluu ajokouluun tai poliisille tai vaimolle tai pomolle tai asiakkaalle.

Mutta kaiken kaikkiaan melko turhaa paskan jauhamista. Jokainen ollaan poteromme valittu, eikä tää meidän väittely ole edes nokkelaa tai hauskaa.
Yritän taas jättää aiheen rauhaan, anteeksi että häiritsin. Eiku enhän mä pyydä anteeksi, otan sen takaisin.

Akkumies
13.11.2012, 23.08
Tunnustan, että olen kesällä ajanut peräkärryn kanssa 100 alueella 80km/h (todellista nopeutta, mittari näyttää silloin 90km/h). Nopeus on siinä mielessä huono, että rekat menee ohi, mutta olen näissä tilanteissa uhrannut elämästäni muutaman sekunnin ja hellittänyt kaasusta, jolloin rekatkin pääsee nopeasti ohi. Olo on tämän jälkeen mitä sankarillisin:). Toivoisin samaan tapaa myös rekkakuskeille eli kun moottoritiellä rekka lähtee ohittamaan toista niin hellitettäisiin vähän eikä ajettaisi seuraavaa kolmea kilometriä rintarinnan olemattoman rajoittimien erojen määrätessä ohitusvauhdin. On se hienoa tukkia molemmat kaistat pitkäksi aikaa:mad:.

Oma työmatka on reilu 60km ja nyt talvirajoitusten takia siinä menee 5min kauemmin, kuin kesärajoituksilla. Omilla kesärajoituksilla ei tuota 5min ei saisi kurottua pois, kun iso osa ajaa rajoitusten ja kameratolppien takia noin talvirajoitusten mukaan eli ohituspaikkoja ei ole riittävästi, jotta voisi ajaa omaan tahtiin.

Työmatkalla näkee paljon pitkäksi menneitä ohituksia eli vastaan tulee auto ennen, kuin ohittaja pääsee takas omalle kaistalle. Suurin osa näistä vastaantulijoista vilkuttaa valoja:seko: ja vain hyvin harva väistää tien reunaan mikä mielestäni olisi parempi vaihtoehto, kun tiellä todistettavasti mahtuu kolmekin autoa rinnakkain.

Smo
13.11.2012, 23.12
Niin täällähän pitäs kuskeja olla jotka osaa fillarillakin ajaa. Turvallisesti ja siihen ei joku nopeustaulu vaikuta. Tuolla rakkaassa länsinaapurissa saa ajella aika rauhassa.

Smo
14.11.2012, 01.21
Siitä voi kyllä syyttää niitä rekka- ja bussikuskeja.

Peiaatteessa kyllä. Mutta niitä ei tarvis nähdä keulan edessä jos ihmiset ajais samaa vauhtia on se sit rajoitus tai alle sakkorajan. No mä ajelen keskimäärin alle sakkorajan ja yleensä alle kortinlähtörajan.

Matti S.
14.11.2012, 02.07
Mulla muuten sattui tässä syksyllä vastaava tapaus. Ohitin 5 autoa pitkällä suoralla Turun tiellä kun vauhti oli luokkaa matelu. Sehän selvisi vasta siinä vaiheessa kun olin ekan auton kohdalla, että mitä siellä oli... :eek: r.i.p.

Ihan turhaa, ohi vaan, ei sitä mikään kiellä.

Smo
14.11.2012, 02.27
pahasti livenny keskustelu.. tuolla pari sivua sitten haistatin huilut lievälle ylinopeudelle mutta paheksun kun autot ajaa päälle suojatiellä. onkohan keskellä korpea lievä ylinopeus vai ihmisen päälle suojatiellä ajaminen pahempi rike? Ja poliisit kyttää niiitä lieviä ylinopeuksia. voi voi.

drop
14.11.2012, 07.24
pahasti livenny keskustelu.. tuolla pari sivua sitten haistatin huilut lievälle ylinopeudelle mutta paheksun kun autot ajaa päälle suojatiellä. onkohan keskellä korpea lievä ylinopeus vai ihmisen päälle suojatiellä ajaminen pahempi rike? Ja poliisit kyttää niiitä lieviä ylinopeuksia. voi voi.

Joo, ei kyllä näy keyään sakottamassa suojatien yli jyräämisestä, vanhoilla vihreillä ajamisesta. Veikkaan, että poliisikin hyväksyy nykyisen liikennekulttuurin.

Vepa
14.11.2012, 07.27
Jos nopeus Tampereella Hervannan Insinöörinkadulla on 39 km/h eikä 46 km/h, niin on huomattavasti helpompaa antaa suojatiellä olevalle tai sille aikovalle jalankulkijalle esteetön kulku. Esittämäni nopeusero nostaa ajoneuvon liike-energiaa 30%, hidastamis- ja pysähtymismatkan (reaktioaika + jarrutusmatka) pituuteen suuremmalla nopeudella on vielä suurempi vaikutus. Tämä on se yhteys ylinopeuden ja suojatiekäyttäytymisen suhteen, joten keskustelu on liittynyt hyvinkin aiheeseen. Lukijat vain eivät ole nähneet asiaa tältä kantilta. . Oma asenne ja suhtautuminen toisiin liikenteessä oleviin kopioituu tilanteesta toiseen.

VesaP
14.11.2012, 09.12
Eilen taas hasardia kotimatkalla tuolla 130 tiellä. Sen Keimolan nesteen jälkeisellä suoralla joku hullu musta Golf kuski oli taatusti huumeissa kun vastaantulijoista täysin välittämättä lähti 60 km/h mennyttä yhtämittaista jonoa ohi. Golffi mutkitteli aivan sekaisin autojen välistä ja meinasi kiilata monta vastaantulijaa ojaan. Oli aivan siis järjetöntä menoa. Missä ne Poliisit kun niitä oikeasti tarviisi? Olisi kortti lähtenyt niin iloisesti pois ko sekopäältä ettei mitään rajaa. Oltiin 100% varmoja vaimon kanssa että kohta löytyy raatoja tieltä muutaman kilsan päästä mutta ei näköjään tällä kertaa. Ja tuommosia hulluja tuolla liikkuu kun jengi reenaa pyörällä tien varressa. On siinä henki aika herkässä fillaristilla. Aika hurjaa kyllä.

Tänä aamuna tosin kukaan ei tunkenut edes kolmion takaa eteen yllättäen. Perinteiset aamuruuhka-mopoautot tietysti sattui matkan varrelle mutta niistäkin päästiin ohi ongelmitta. Ja tietysti perinteinen nysvärikin sattui matkan varrelle. Ei ketään edessä ja 60km/h ajeli kohti Hesaa. No, mutta Juhlaa silti. Kukaan ei yrittänyt tänään tappaa. Ehkä sit illlalla parempi onni! :)

E.T.
14.11.2012, 10.44
kun tiellä todistettavasti mahtuu kolmekin autoa rinnakkain.Puolassa tuli vastaan kaksikaistaisella tiellä kaksi rekkaa rinnakkain, joita sitten vielä lähti ohittamaan henkilöauto. No, eipä ollut aikaa vilkutella valoja, löysäsin kaasua ja ohjasin pösön tien luiskalle. Onneksi ei ollut liikennemerkkejä tai aitaa just tuolla kohdalla niin sai auton vielä tielle samalla vauhdilla.

Ilmeisesti tuolla on vallalla lobbaamasi ajattelumalli, siis että on vastaantulijan velvollisuus väistää ohittajaa.:) Liikenne on siis siellä sitten oikein sujuvaa.:rolleyes: "Mustia Golffeja" näkee usein.:)

Mulle autoilu on rentoutumiskeino ja huvittelua, annan ohittajille tilaa kiltisti. Nautin autolla ajelusta ja verenpaine onkin 105/60 viimeksi. Kyllä muhunkin joskus tieraivo iskee, nutaajat välillä vituttaa ja varsinkin takapuskurissa roikkujat. Täkäläisessä liikenteessä noi on pikkuvastuksia jotka unohtaa samantien.

Oatmeal Stout
14.11.2012, 11.46
Joskus helppaa kun näkee sen metsän puilta. Tuo väli on ~18km.
18km@70km/h = 15:25min.
18km@80km/h = 13:30min.
1:55min eroa. Johan siinä päivä venyy, ymmärrän.
Joo, noita on, jotka tulee Nurmijärven keskustassa 80km/h - en vain arvannut, että palstalaisetkin.

Oatmeal Stout
14.11.2012, 11.49
Eilen taas hasardia kotimatkalla tuolla 130 tiellä. Sen Keimolan nesteen jälkeisellä suoralla joku hullu musta Golf kuski oli taatusti huumeissa kun vastaantulijoista täysin välittämättä lähti 60 km/h mennyttä yhtämittaista jonoa ohi. Golffi mutkitteli aivan sekaisin autojen välistä ja meinasi kiilata monta vastaantulijaa ojaan. Oli aivan siis järjetöntä menoa. Missä ne Poliisit kun niitä oikeasti tarviisi? Olisi kortti lähtenyt niin iloisesti pois ko sekopäältä ettei mitään rajaa. Oltiin 100% varmoja vaimon kanssa että kohta löytyy raatoja tieltä muutaman kilsan päästä mutta ei näköjään tällä kertaa. Ja tuommosia hulluja tuolla liikkuu kun jengi reenaa pyörällä tien varressa. On siinä henki aika herkässä fillaristilla. Aika hurjaa kyllä.
Ilmeisesti siellä ei ollut ketään edes sen verran järjissään olevaa, että olisi kutsunut ne kaipaamasi poliisit paikalle.

VesaP
14.11.2012, 12.38
Ilmeisesti siellä ei ollut ketään edes sen verran järjissään olevaa, että olisi kutsunut ne kaipaamasi poliisit paikalle.

Ilmeisesti ei. Minäkään en TAAS viitsinyt sitä tehdä. Luulevat vielä kohta että olen joku helvetin tiukkapipo kun kokoajan ilmiannan jengiä sinne.

samooja
14.11.2012, 13.13
Mulo kalastajapipo!

Pekka L
14.11.2012, 14.28
onkohan keskellä korpea lievä ylinopeus vai ihmisen päälle suojatiellä ajaminen pahempi rike?

Oot käsittänyt vähän väärin. Se varpaittesi yli ajava on itse asiassa ystäväsi.
-Hän ymmärtää hyvinkin, että pitäisi pysähtyä. Mutta kun viereistä kaistaa tulee todennäköisesti se tyhmä itsekäs tyyppi, joka ohittaisi hänet pysähtymättä, niin hänkään ei pysähdy, pelkästään suojellakseen sinua.
Samalla hän on sankarillisesti torjumassa ilmastonmuutosta vähentämällä turhia kiihdytyksiä, parantaen samalla dramaattisesti liikenteen sujuvuutta.
Seuraavalla kerralla kun joku ajaa suojatiellä varpaidesi yli, kiitä häntä ystävällisellä kädenheilautuksella.

Oatmeal Stout
14.11.2012, 14.32
Ilmeisesti ei. Minäkään en TAAS viitsinyt sitä tehdä. Luulevat vielä kohta että olen joku helvetin tiukkapipo kun kokoajan ilmiannan jengiä sinne.
Sinun esimerkillisessä toiminnassa on se hyvä puoli, ettei sinne koskaan tule kaipaamiasi poliiseja, koska rajalliset määrärahat aiheuttavat sen, että valvonta kohdennetaan sinne, missä on ongelmia ja mistä tulee ilmoituksia.
Yksittäistapauksissa riittäisi ilmoittaa ohittajan rekisterinumero ja omien tietojan lisäksi parin muun tiellä olleen auton rekisterinumero, jotta väitteellesi on todistajia.
Kännykkäaikaan on helppo ilmoittaa niin potentiaalisista rattijuopoista kuin huumekuskeista siinä missä niillä saa tilattua ensiapua edellämainittujen toiminnan kohteeksi joutuneilla. Minusta on mukava olla niin ikävä ihminen, että puutuun myös muille kuin itselleni aiheutuviin hengenvaaroihin mieluummin kuin tarjoudun arkunkantajaksi.

VesaP
14.11.2012, 14.36
Sinun esimerkillisessä toiminnassa on se hyvä puoli, ettei sinne koskaan tule kaipaamiasi poliiseja, koska rajalliset määrärahat aiheuttavat sen, että valvonta kohdennetaan sinne, missä on ongelmia ja mistä tulee ilmoituksia.

Kuten Keimolan Nesteen kohdalla siinä työmaashikaanissa missä 50km/h rajoitus alkaa kilometria ennen shikaania? Siinä ne poliisit tässä jokukin viikko sitten virittelivät tutkaansa tyhjälle moottoritielle illalla. Siinähän ne liikennesääntöjen raiskarit saadaan kiinni ja maailma pelastuu kun joku raukka ajaa sitä tyhjää motaria vaikka nyt HUIKAUHEETA 75 km/h esim sitä shikaania kohti. Joo, ei tullut sakkoja kun jannu vasta käveli tutkansa kanssa asemiin kun suhahdin ohi. Seuraavat varmaan eivät olleet niin onnekkaita enää...

Oatmeal Stout
14.11.2012, 15.04
valvonta kohdennetaan sinne, missä on ongelmia ja mistä tulee ilmoituksia.

Kuten Keimolan Nesteen kohdalla siinä työmaashikaanissa missä 50km/h rajoitus alkaa
Eikä siitä työmaan kohdasta ole yhtään ilmoitusta päätynyt poliisille, vai jäikö jokin Sinulta ymmärtämättä tuosta aieammasta viestistäni?

Smo
15.11.2012, 05.49
Oot käsittänyt vähän väärin. Se varpaittesi yli ajava on itse asiassa ystäväsi.
-Hän ymmärtää hyvinkin, että pitäisi pysähtyä. Mutta kun viereistä kaistaa tulee todennäköisesti se tyhmä itsekäs tyyppi, joka ohittaisi hänet pysähtymättä, niin hänkään ei pysähdy, pelkästään suojellakseen sinua.
Samalla hän on sankarillisesti torjumassa ilmastonmuutosta vähentämällä turhia kiihdytyksiä, parantaen samalla dramaattisesti liikenteen sujuvuutta.
Seuraavalla kerralla kun joku ajaa suojatiellä varpaidesi yli, kiitä häntä ystävällisellä kädenheilautuksella.

Näin mennään :) uusi suunnitelma on alkaa ajella 10 kmh ali moottoriliikenneteillä ja ihmisten yli suojateillä :)

marco1
15.11.2012, 10.12
Tunnustan, että olen kesällä ajanut peräkärryn kanssa 100 alueella 80km/h (todellista nopeutta, mittari näyttää silloin 90km/h). Nopeus on siinä mielessä huono, että rekat menee ohi, mutta olen näissä tilanteissa uhrannut elämästäni muutaman sekunnin ja hellittänyt kaasusta, jolloin rekatkin pääsee nopeasti ohi.
Höh. Kärryn kanssa kuuluu ajaa 130km/h moottoriteillä ja ohituskaistoilla tai sitten olen nähnyt väärin.. tähän yhdistettynä helvetin huono kuormaus ja lepattava pressu niin johan on jännää perässä ajajilla.

Ehkä eniten häiritsee nuo "kymppi alle rajoitusten maantiellä ja kymppi yli rajoitusten taajamassa" -kuskit joita tuolla nelostien liikenteessä on yllättävän paljon.

Oatmeal Stout
15.11.2012, 10.56
"kymppi yli rajoitusten taajamassa" -kuskit
Taajam-ajossa ei paljokaan pääse haittaamaan, jos ajaa itse rajoitusten mukaan. Jokunen toki ohittaa jalkakäytäien kautta tai kiertää liikenteenjakajan eri puolelta. Pitkä vetokoukku auttaa liian lähellä ajaien kanssa etenkin, jos on autossa kantava alusta.

Tupe
16.11.2012, 09.27
Eilen oli likellä hengenlähtö muutamalla tuossa kohdassa olevalla suojatiellä: http://goo.gl/maps/N3Cfr

Auto pysähtyi suojatien eteen antamaan tietä minulle ja toiselta puolelta tuleville jalankulkijoille. Takaa tullut autoilija ohitti lainkaan hidastamatta suojatien eteen pysähtyneen. Ja kyseessä on siis kapeahko katu, jossa on vain yksi kaista kumpaankin suuntaan. Jeps.

Jälleen yksi todiste siitä, että ajo-oikeuden ei pitäisi olla subjektiivinen oikeus. Joillakin ei vain ole tarpeeksi henkistä kapasiteettiä siihen.

Sitten kun joku vetää "harvaan asuttu maa" -kortin esiin, niin sanon, ettei peräkorvessa asuminen ole syy tappaa ketään. Noh, ainakaan juridinen syy. Talvisota-kortin käyttäjät voi jättää vaahtoamaan yksinään.

Highlander
16.11.2012, 09.35
Auto pysähtyi suojatien eteen antamaan tietä minulle ja toiselta puolelta tuleville jalankulkijoille. Takaa tullut autoilija ohitti lainkaan hidastamatta suojatien eteen pysähtyneen. Ja kyseessä on siis kapeahko katu, jossa on vain yksi kaista kumpaankin suuntaan. Jeps.

Tosta taitaa lähteä kortti saman tien jos polliisisetä bongaa vaikka sitten olisi kaksikin kaistaa samaan suuntaan...

JackOja
16.11.2012, 09.36
Auto pysähtyi suojatien eteen antamaan tietä minulle ja toiselta puolelta tuleville jalankulkijoille....

Tuolla tempulla autoilija saattaa jalankulkijat hengen- tai vakavan vammautumisen vaaraan :(

Vepa
16.11.2012, 09.41
Takaa tullut autoilija ohitti lainkaan hidastamatta suojatien eteen pysähtyneen. Ja kyseessä on siis kapeahko katu, jossa on vain yksi kaista kumpaankin suuntaan.

Kyseinen ohittaja keskittyi vain omaan ajoonsa vilkuilematta ympärilleen.

Tehkääpä seuraava havaintotesti. Yritä havainnoida kaikki kulkemallasi reitillä olevat liikennemerkit ja ajoratamaalaukset. Kuinka onnistuu? Ainakin minulle käy niin, että nostaessani ajonopeutta liikennemerkkien havainnointi heikkenee merkittävästi.

Jos ja kun liikennemerkkien seuraaminen jää kuljettajan keskittyessä vain fyysiseen ajosuoritukseen, niin ei nykyiseltä liikennekulttuurilta voi juurikaan muuta odottaa kuin edellä kuvattujen tilanteiden toistumista.

Halloo halloo
16.11.2012, 09.44
Nollalinja käyttöön.

Tupe
16.11.2012, 13.31
--jos polliisisetä bongaa--

Ei bongaa. Ei näkyny polliiseja siellä. Eikä näy oikeastaan muuallakaan. Ihan sama, mikä on rangaistus, jos kiinni ei jää koskaan.

Pekka L
16.11.2012, 13.33
Eilen kotimatkalla liikenneympyrästä poistumassa ollut rekka pysähtyi ympyrään, kun liittymän yli menevää pyörätien jatketta lähestyi nainen polkupyörällä. Sen verran oli pelivaraa, että nainen olisi ehtinyt hyvin pysähtyä, kun penttiperusmulkku olisi sutaissut siitä nokan edestä.
Hyvin se jopa 48 tonnia siihen kuitenki pysähtyi, eikä edes muodostanut ylitsepääsemätöntä ruuhkaa kun koko episodi kesti ehkä 10s.
Luulis onistuvan rapiat 46 tonnia kevyemmältäkin.

Oatmeal Stout
16.11.2012, 14.19
Ihan sama, mikä on rangaistus, jos kiinni ei jää koskaan.
Eikös suomalaisesta se, mistä ei tule rangaistusta ole sallittua? Niin vaalirahoitusselvityksissä kuin liikenteessä?

Tassu
16.11.2012, 16.06
Auto pysähtyi suojatien eteen antamaan tietä minulle ja toiselta puolelta tuleville jalankulkijoille...

Tuolla tempulla autoilija saattaa jalankulkijat hengen- tai vakavan vammautumisen vaaraan :(
Mikä temppu se on, kun autoilija noudattaa väistämisvelvollisuuttaan... Ei hyvää päivää sentään.

Mikrometri
17.11.2012, 17.13
80% on Audit pihassa Espoossa omakotitaloissa. Vantaalla ajetaan Volvoilla. Alfan ja Audin huolto on Espoossa eikä jossain vidukan vantaalla.
Vieläkin vituttaa kun naapuri osti ton:

http://www.cadillac.com/escalade-suv.html

OJ
17.11.2012, 18.28
http://www.cadillac.com/escalade-suv.html
Autovarkaiden suosikki helpon käyttöönoton johdosta. Mennoniittit tykkäävät myös ko. vankkurista entisen hevosvetoisen sijaan.

Tupe
17.11.2012, 18.31

Katu on tosiaan kaksikaistainen, yksi kumpaankin suuntaan. No, se sekopää olis varmaan ohittanut keskikorokkeen väärältä puoleltakin. Kunhan vaan olisi päässyt hidastelevan tientukon ohi. :)

Risto Koivunen
17.11.2012, 18.50
Kyllähän täällä jossakin on raportoitu myös tapaus, jossa tuollainen suojatien / pyörätien jatkeen eteen pysähtynyt auto ohitettiin jalkakäytävän kautta...

IncBuff
17.11.2012, 19.07
Mikä temppu se on, kun autoilija noudattaa väistämisvelvollisuuttaan... Ei hyvää päivää sentään.
Valitettavasti se on jos noudattaa. Tuon takia ei oikeasti uskalla pysähtyä suojatien eteen jos ei ole aivan pakko, kun samaan suuntaan kaksi kaistaa ja paljon liikennettä. Suurin osa kun ei pysähdy siihen viereen.

Mut on ohitettu tällä viikolla kerran kun olin risteyksessä pysähtyneenä suojatien/jatketun pyörätien eteen ja odotin kääntymistä vasemmalle. Takaa tuli vauhdilla auto ohi ja kääntyi oikealle.

Smo
17.11.2012, 20.13
Kyllähän täällä jossakin on raportoitu myös tapaus, jossa tuollainen suojatien / pyörätien jatkeen eteen pysähtynyt auto ohitettiin jalkakäytävän kautta...

Joo mutta siinä oli punaiset valot niin bemari kiersi kevlin kautta jonon ja ajoi samalla risteävän pyörätien ja jalkakäytävän yli, joille paloi vihreä. Aika paha, vieressä olevan talon kulma peittää näkyvyyden oikealta tuleviin pyöriin eike se kovin varoen ajanut. Näkyyköhän kuva (http://www.flickr.com/photos/90184151@N06/8192974657/)? Auto ajoi siis tuosta missä paku on parkissa ja juurikin tuosta jossa erottuu pyöräilijä.

VesaP
28.11.2012, 09.18
Yllinkyllin hasardia taas tänään työmatkalla. Jengi poukkoili aivan miten sattuu. Useampi läheltäpiti tilanne (onneksi ei itselle) vaan todistin läheltä kuitenkin. Ajellaan suoraan toisen kylkeen, käännytään suoraan toisten eteen jne. Ja kaiken kruunasi se että 130 tie pistettiin poikki PAHIMPAAN ruuhkaikaan about varttitunniksi tuossa Kivistön kohdalla just!! Jumalauta, ei sitä 3m pätkää olisi voinut alkaa siloittelee joskus muulloin kuin kello 7.50???? Seisova jono sen takia Klaukkalaan asti!!! Halooo!!! Siinäkin näki hasardia aika hienosti kun jengi tekee U-käännöksiä yhtenäisestä jonosta jne. Tuonkin liikenteen seisotuksen olis varmaan voinut tehdä muuulloin kuin kello 07.30 - 08.30 välillä. JEESUS SENTÄÄN!

VeeVee
28.11.2012, 13.54
Päädyin silminnäkijäksi ja todistajaksi kun keski-ikäinen mies ajoi ensin kovalla vauhdilla päin punaisia ja melkein yhden auton kylkeen. Kävivät pienen keskustelun keskellä katua ja sen jälkeen samainen mies veti herneen nenään ja tönäs tahallaan oikein ajaneen autoilijan auton perää (vauva kyydissä). Siitä tämä nuorempi kuski ei tykänny ja yritti pysäyttää toisen kunnes onneksi väisti kun toinen meinas ajaa sen tyypin yli ja sit luonnollisesti lähti tilanteesta vauhdilla pois päin punaisia valoja.

Poliisin yksi kommenteista oli, että välinpitämättömyys ja itsekkyys liikenteessä on lisääntynyt paljon. Toisaalta on se lisääntynyt muuallakin kuin liikenteessä.

Risto Koivunen
28.11.2012, 14.05
Oliko tämä nyt se aika vuodesta, jolloin talvi yllättää autoilijat (ja VR:n)?

Smo
07.12.2012, 14.58
"Kun päre palaa liikenteessä" tanskalainen dokkari kakkosella nyt, luulisi löytyvän yle Areenalta ja ehkä uusintanakin tulee.

Vepa
08.12.2012, 01.01
Joo hasardia on. Tänään meinas Lammilla tulla bussin kanssa kylkikolari. Luulis ammattikuljettajan tajuavan, että keltaiset vilkkuvalot voi olla muukin kuin lumiaura. Tällä kertaa se oli hinausauto, joka oli ohituskaistan kohdalla nostamassa autoa tielle.

Pekka L
08.12.2012, 22.19
Hirvi hirviaitojen välissä pakokauhuisena, pilkkopimeää...
Mistä lie sinne päätynyt.
Lähellä Karkkilaa tänään. Virkavalta oli ilmeisesti hälytetty, miten mahtoi käydä. Lahtasivatko vai mitä.

Smo
08.12.2012, 23.15
Hirvi hirviaitojen välissä pakokauhuisena, pilkkopimeää...
Mistä lie sinne päätynyt.
Lähellä Karkkilaa tänään. Virkavalta oli ilmeisesti hälytetty, miten mahtoi käydä. Lahtasivatko vai mitä.

Millos tonne on hirviaitoja tehty?

JMJP
08.12.2012, 23.27
Millos tonne on hirviaitoja tehty?
Tänä syksynä, kun 2-tietä on paranneltu. Mahtaako proggis olla vielä edes ihan valmis...

Hyötypolkija
17.12.2012, 09.30
Ennen, kun ei ollut täällä etelässä kunnon talvia, oli mulla vielä lapsen usko paikallisten ajotaitoihin. Aina kun tuli pari hiutaletta lunta, oltiin ojassa, mutta jos sitä jatkui esim. huimat pari viikkoa, ihmiset oppi tavoille. Luulin että ongelma oli vain talven harvinaisuus ja siten harjoittelumahdollisuuden puute. Paskanmarjat.

Nyt kun näyttää tulevan jo neljäs perättäinen oikea talvi, usko on mennyt. Kun talvikelejä on pidempään, mukakiireisten hermo tuntuu pettävän, kun ei tulekaan sitä mustaa suolakurakeliä pitämään tumpeloa suunnilleen kaistaviivojen sisällä.

Eilen oli taas sellasia naamapalmun arvoisia suorituksia, ettei tiedä itkiskö vai nauraisko. Vähän molempia väkisinkin... Eilen tuli siis täällä taas lunta ihan huolella ja liukastakin oli. Pitkälle en kotoa päässyt, kun joku oli jo ojassa. Hetkeä myöhemmin kehä 3:lla katselin jo kaukaa taustapeilistä, että joku urpo sieltä tulee siihen tyyliin, että haluaa näyttää muille, miten talvikelissä meillä peräkylillä ennen ajettiin. Roikkui hetken perässä tappituntumalla ja kun pystyin päästämään sen ohi, jatkoi reipasta kulkuaan. Reilun kilsan päässä oli seuraava liittymä ja kukas siellä olikaan sitten ojassa. Sama koheltajaurpo tietenkin. Teki mieli käydä kysymässä, vieläkö on kiire johonkin näin sunnuntaina.

Myöhemmin jäi mieleen vielä pari urpoa Turunväylällä ja Länsiväylällä, jotka myös selvästi muuta liikennevirtaa nopeammin halusivat tuoda esiin, että näin lujaa voi ajaa kelistä riippumatta. Muuten ihan hyvä, mutta vauhti tuotti ilmeisiä ongelmia ainakin niille kuskeille itselleen, kun eivät havainnointiaan enää kyenneet jakamaan sellaiseen pikkuseikkaan, että ajoivat tasan kaistaviivan päällä. Toinen oli tästä syystä hyvin lähellä osuakin meikäläiseen. Ja noitten vakuutusmaksuja sitten joutuu tässä makselemaan.

Alan aina vaan enemmän kannattaa täydellistä ajoneuvojen gps-seurantakyttäystä. Jos kolarointia edeltää selkeä muuta liikennevirtaa suurempi nopeus tai muuten älytön tilannenopeus, ainakin omien vahinkojen korvaukset vakuutuksesta pois. Ei urpo muuten opi. Jos oppii niinkään...

OJ
18.12.2012, 05.43
Täällä meidän kulmilla aurasivat lumi/jää/yms. penkaksi tien reunaan ja nyt on monessa paikassa sopiva 1-1,5 m jäälohkarevalli. Ei kannata liukastella yhtään kaistan ulkopuolelle. Ai niin...varmaan 90% kuskeista vääntää kesänakeilla...

Pekka L
21.12.2012, 18.33
Yhden sortin hasardia tämäkin:
Olin tankkaamassa, aloittamassa just. Siihen kurvasi ~60v äijä mersulla, saapasteli mun viereen ja kysäisi "lukeeko siinä pistoolissa mitä laatua sieltä tulee?"
Totesin, että ei lue, mutta tossa jakajassa lukee.
Äijä bongaa siitä sen Talvilaatu -lapun. Talvilaatu -sanan alla luki n.6-7mm fontilla "Suodatettavuus -34".
Äijä osoittaa sormella sitä -34:ää ja kysyy, "onko tossa joku numero?"

Ei tarvi varmaan mainita, että ilman laseja se sitä mersuakin ajoi.
Tieto tuo tuskaa...

Risto Koivunen
21.12.2012, 18.47
Tuosta episodista tulee mieleen se, kun yhtenä talvena oli Helsingin keskustassa Bulevardin pyörätielle/jalkakäytävälle parkkeerattu katumaasturi vinoittain optikkoliikkeen eteen. Toivottavasti kuljettaja oli sisällä hakemassa uusia laseja, joilla näkisi paremmin mihin pysäköi...

Grr
22.12.2012, 21.31
Ihmeteltiin tossa kun vastaantulijat väläytteli valoja kotimatkalla. Syy selvis pian, vähän matkan päässä auto pientareella hätävilkut päällä ja nojatuoli keskellä tietä...
Tuoli oli pudonnut jonkun onnettoman joulukuormasta, kundi kundinen nosti sen tien sivuun ja toivotti hyvät joulut. Matka jatkui. :)

Smo
22.12.2012, 23.27
Yhden sortin hasardia tämäkin:
Olin tankkaamassa, aloittamassa just. Siihen kurvasi ~60v äijä mersulla, saapasteli mun viereen ja kysäisi "lukeeko siinä pistoolissa mitä laatua sieltä tulee?"
Totesin, että ei lue, mutta tossa jakajassa lukee.
Äijä bongaa siitä sen Talvilaatu -lapun. Talvilaatu -sanan alla luki n.6-7mm fontilla "Suodatettavuus -34".
Äijä osoittaa sormella sitä -34:ää ja kysyy, "onko tossa joku numero?"

Ei tarvi varmaan mainita, että ilman laseja se sitä mersuakin ajoi.
Tieto tuo tuskaa...
lukulasit on eri juttu kuin pitkälle näkö. Ite näen lähelle mutten kauas. Ei se mersukuski ehkä nopeusmittaria näe mutta saattaa nähdä kauas.

Jake_Kona
22.12.2012, 23.55
Taas oli tilannetta mopoautojen takia. Valtatiellä lumen takia mopoauto ajoi kivasti kaistalla. Muuten hyvä keli, mutta pilkkopimeää.
Tällä kertaa oli hyvä kuski kun oli putsannut mopoautoilijan ainoan henkivakuutuksen l. varoituskolmion.
Muuten olisi tärähtänyt. Liekö kovien pakkasten takia m-a kulki vielä hiljempaa kuin laki sallisi.
Ohitin joutuisasti, mutta tuntuu väärältä ajoneuvolta pimeälle valtatielle rekkojen sekaan tollainen peli.

p bonk
23.12.2012, 08.51
^ Olisi mielenkiintoista tietää, moniko mopoauto jää noissa tilanteissa isomman jyräämäksi.

Pekka L
23.12.2012, 09.32
Normaali tapa tien päällä:
Edellä ajava lähestyy.. lähestyy.. lähestyy.. lähestyy.. eisaatanaseonihanedessäjarrua!!!!
Pätee ihan 5-10km/h nopeuseroihinkin.

Valtatiellä lumen takia mopoauto ajoi kivasti kaistalla.

Eli siinä missä sen pitääkin ajaa.
Ilmeisesti kuulut siihen 90% väestöstä joiden mielestä mopoauto = mopo. Nöyp.

Mr.Auer
23.12.2012, 11.12
...siihen osaan väestöstä joiden mielestä kaikki omaa autoa hitaammat menopelit pitäs räjäyttää pois SUN tieltä.
Ja auta armias jos ajat fillarilla ajoradalla, hirteen vaan siitä toisille kiusaa tekemästä.

(Ps. jos huomaat edellä liikkuvan viime hetkessä, ajoit liian kovaa itse)

Akkumies
23.12.2012, 14.44
Kyllä nuo mopoautot aiheuttaa välillisesti paljon vaaratilanteita maanteillä. Kuitenkin ainoat näkemäni ovat johtuneet perään juuttuneiden autojen tekemistä kusipäisistä ohituksista eli ohi mennään väkisin oli sitten näkyvyyttä tai ei, jopa rekalla:seko:. Aika moni mopoauto väistää bussipysäkille siinä vaiheessa, kun on jonoa perässä ja bussipysäkki kohdalla, kiitos siitä tavasta:).

p bonk
23.12.2012, 15.08
Joskus vuosia sitten yksi tuollainen oli yllättää ihan kirkkaana kesäpäivänä satasen alueella. Kauempaa se näytti pikkuautolta, sitten havahduin siihen, että se lähestyy sellaiseksi liian lujaa perä edellä.

Pekka L
23.12.2012, 15.58
Kyllä nuo mopoautot aiheuttaa välillisesti paljon vaaratilanteita maanteillä. Kuitenkin ainoat näkemäni ovat johtuneet perään juuttuneiden autojen tekemistä kusipäisistä ohituksista eli ohi mennään väkisin oli sitten näkyvyyttä tai ei, jopa rekalla:seko:. Aika moni mopoauto väistää bussipysäkille siinä vaiheessa, kun on jonoa perässä ja bussipysäkki kohdalla, kiitos siitä tavasta:).

Just tuon vuoksi niiden on parempikin ajaa kaistalla. Jos ne velvoitettaisiin käyttämään piennarta, voi miettiä kuinka turvallisia ohitukset olisi silloin. Kaksi kohtaavaa rekkaa 89km/h, mopoauto siellä jossain ojan ja 25,25x4m kyljen välissä.
TM:ssa oli mopauton kestotesti (olikohan 20tkm) siinä toimittajat raportoivat myös siitä, kuinka paljon ja suruttomasti noita sorsitaan. Jokaisella on oikeus kulkea tiellä ja jokainen on ollut joskus nuori. Jos silloin aina joskus tuntui päähän potkitulta, voi miettiä haluaako potkia nykynuoria päähän kun itsellä on olevinaan niin saatanan kiire.
Tässä asiassa voin sanoa suoraan, että mulla on puhdas omatunto. En halua olla mulkku liikenteen kokemattomimpia kohtaan.
Kaikkein säälittävimmät rehjakkeet pätee nööseille.

Kyllähän nuo tyhmyyttään vaaratilanteitakin aiheuttaa, mutta ei mulla ainakaan kakarana sitä järkeä aina liikaa ollut. Tuli sitä kohellettua just kortin saaneena, kevarilla ja autolla.

jartsuli
23.12.2012, 17.03
Harvoinpa se mopoauto on vaaratilannetta aiheuttanut, useimmiten syy löytyy mopoauton kohdanneessa autoilijassa jonka pitää lentäen päästä ohitse vaikka sokkoon mutkaan keltaviivoilla.

mutanaama
23.12.2012, 17.11
Hyvin sanottu Pekka, ja täytyy muistaa että valtaosa autoilijoista suhtautuu pyöräilijöihin kuin mopoautoon.

p bonk
23.12.2012, 20.31
^ Komppaan tuota vahvasti.

Jake_Kona
23.12.2012, 20.52
Itse kylläkin lähtisin siitä oletuksesta ettei tahallaan vaaranna omaa henkeään. Mopoautoilu on vielä sen verran uusi ilmiö varsinkin valtateillä. Sitten kun liikennekulttuurissa tulevat tutummiksi kaikille lisääntyy myös turvallisuus. Vaarallista se on pyöräilykin autokaistalla pilkkopimeällä valtatiellä. Vaikka ei ole kiellettyä ei ole myöskään viisasta.
Ja jos luitte kommenttia tarkempaa ( no ette tietysti) niin huomasitte ehkä, että halusin myös kiinnittää huomiota oikeaoppisen varoituskolmion olemassaoloon mopoauton perässä. Se on juuri se varoitus jonka autoilija tarvitsee 100-50m ennen tavoittamista.
Tuli taas siinä oikeaoppisen ohituksen tehtyäni, että ei olisi edelleenkään tyhmää laittaa lisäksi mopoautoihin vilkkuvaloa yms. joka ilmaisisi paremmin takaa tuleville kyseessä olevan hitaampi autoa muistuttava ajonauvo. Mopon tunnistaa aina mopoksi, mutta mopoauto tosiaan sekoittuu joskus pieneen henkilöautoon.

Risto Koivunen
23.12.2012, 20.58
Ei kai tuossa mopoautossa ole oikeasti muuta uniikkia ongelmaa kuin että se voi näyttää kauempaa tavalliselta henkilöautolta?

Onhan tuolla liikenteessä ollut jo vuosikymmeniä mm. traktoreita, joiden rakenteellinen huippunopeus on suunnilleen samaa luokkaa mopoauton kanssa.

izmo
23.12.2012, 23.01
mopo auto kuuluu liikenteeseen ja lappuliisat kaupunkiin sakottaan hölmöjä

mutanaama
23.12.2012, 23.55
Mopoauto on yhdyssana, mutta muuten hyvin sanottu. Se etten minä pidä jostain asiasta, ei tarkoita että se ei olisi oikein.

kolistelija
24.12.2012, 07.07
Hitaammista valittaminen on yhtä siistiä kuin vammaisten haukkuminen. Kiire on myös sellainen tollojen juttu, joka varmaan liittyy myös siihen että hitaammista valitetaan.
Tapaan päivittäin töissä ihmisiä jotka valittavat että heillä on kiire: "Voisitko v***u väistää, mä myöhästyn kohta!". Vastaan yleensä että liikenteessä on muuttujia, ota ne huomioon ja lähde muutama minuutti aikaisemmin liikkeelle. Suomalaiset ovat helposti hermostuvaa sorttia, mutta harva tuon jälkeen soittaa suutansa.

Autossa istuva työmatkalainen taitaa olla kaikista avautumisherkin ihmismuoto. Jutuista saisi helposti kirjan kirjoitettua.

tempokisu
24.12.2012, 07.34
Toivottavasti kovin moni ei ole kironnu mun takiani, ajelen aika hiljakseen pikkumazdalla. Olen kuitenkin sitä mieltä että jos ajaa 80km/h alueella 80km/h ja talvella 70km/h niin voin rauhassa ajella.
Kaarteissakin otan hiljempaa...rekkoja en ohita talvella, ajan sitten perässä.
Moni mulle töissäkin sanoo "...sulla on varmaan kiire". Ei ole ikinä kiire, asiakkailla saattaa olla. "Toivottavasti tää menee nopeesti kun on autossa parkkiraha - . Siihen väliin voi aina tulla vaikka haavan ompelu, joka menee ajokorttitodistuksen edelle.
Olisikin niin paljon aktiviteettia ja hommia että olisi joskus kiire, tylsistyy kun ei mitään tekemistä ( täällä kotona siis) ja aikaa vaikka miten ( parin viikon pakko-vapaat ).

Akkumies
26.12.2012, 01.09
Pakko myöntää, että syksyllä yhtenä päivänä harmitti edessä ajava hitaampi ajoneuvo. Ensin nosturiauto keräsi perään kunnon jonon ja sitten tämä jono saavutti asfalttikoneen.Siinä sitten mentiin reilua kävelyvauhtia jonkin matkaa. Aika nopeasti kuitenkin jono illalla ohitti nämä hitaammat ja yhtään kuskia ei kuollut tylsyyteen:D. Kotona olin varmaan 5 min normaalia myöhemmin eli taas onnellinen loppu:).

Vepa
26.12.2012, 12.34
Kuljettaja toimii liikenneprosessissa ajoneuvonsa säätimenä. Mikä on mielestäsi hyvissä olosuhteissa oikea nopeuden asetusarvo? Esimerkiksi 80-alueella, onko oikea tavoitenopeus 79, 80, 83 vai 87 km/h tai jopa 94 km/h? Perustele vastauksesi ottaen huomioon nopeuden vaikutus liikennevirran laminaarisuuteen ja kuljettajan mielentilaan.

kolistelija
26.12.2012, 13.08
Kuljettaja toimii liikenneprosessissa ajoneuvonsa säätimenä. Mikä on mielestäsi hyvissä olosuhteissa oikea nopeuden asetusarvo? Esimerkiksi 80-alueella, onko oikea tavoitenopeus 79, 80, 83 vai 87 km/h tai jopa 94 km/h? Perustele vastauksesi ottaen huomioon nopeuden vaikutus liikennevirran laminaarisuuteen ja kuljettajan mielentilaan.
Se on optimaalinen kun vauhti on sama kuin muulla liikennevirralla. Silloin kun hitaampi ajoneuvo ajaa vain vähän hitaammin tulee siitä hitaamman ajoneuvon nopeudesta optimaalinen. Suurella nopeuserolla syntyy lyhytaikainen turbulenssi joka on parempi ohittaa jotta päästään jatkamaan laminaarisessa virtauksessa. Oletus on ettei hitaamman ajoneuvon nopeuteen voida vaikuttaa. Ilman liikennevirtaa nopeus on optimaalinen kun ajetaan 80km/h (tai tien sallimaa tilannenopeutta), mutta siihen vaikuttaa muu kuin virtauksen laminaarisuus. Samalla säilyy rauhallinen mielentila.

mutanaama
26.12.2012, 14.37
Sanoisin että todellinen tavoitenopeus voisi olla 82. Suurimmalla osalla mittari näyttää siinä vaiheessa +90km/h, jolloin ohittamisen plaa plaa plaa... en oikeasti jaksakaan perustella sen enempää. Se on kuitenkin reilusti alle rikesakkorajan.
Eilen kun ajelin taas yhden kuppaajan takana vestran kohdalla, ajattelin tosissani tuota menetettyä aikaa 80-alueella 65km/h neljän kilometrin matkalla, ja totesin sen olevan mitätön. Mutta kun tuo auto sitten vestran risteyksen kohdalla hidasti vauhdin viiteenkymppiin ja kiihdytti sen taas hiljalleen seitsemänkympin tuntumaan, laskien sen taas klaukkalan liittymää ennen alle 40kmh kääntyen sitten klaukkalaan. Tulin taas siihen johtopäätökseen, että jos ei se edessä ajava aja sitä 80km/h todellista nopeutta, niin saman tien ohi kun se on turvallista.

Pekka L
26.12.2012, 15.43
Oletus on ettei hitaamman ajoneuvon nopeuteen voida vaikuttaa.

Yrittäjiä aina on. Taannoin, oliko 2004, ajelin kohti pohjoista ilman isompaa kiirettä, kun tarkoitus oli yöpyä matkalla Oulun pohjoispuolella. GPS näytti juurikin mutiksen mainitseman 82km/h, vakkari päällä.
Takaa tuli bussi ja saavutti pikkuhiljaa. Ajoi lopulta niin lähelle, että lähivalot näytti V40 Volvon takalasista sisään. Ei ne bussin valot varmaan montaa senttiä lasin alareunaa korkeammalla olleet, mutta 3-4 metrin päästä näytti hyvin sisään.

Jani R.
26.12.2012, 16.46
Ajelin tänään leveäkaistatietä Lahdesta Nastolaan käymään vanhemmilla, kyydissä vaimo ja 8 kk ikäinen tytär turvaistuimessa. Hetken päästä huomasin että ajokaistojen välissä tulee vastaan vaaleanharmaa/kullanvärinen citymaasturi lähes tuplanopeudella lumipöllyn keskellä hätävilkut päällä ja ehdin ehkä 20 cm siirtyä oikealle päin varmistaakseni ettei osu, kun auto 3 sec päästä sujahtaa kyljen vierestä.

Seuraavan minuutin tuli mietittyä että että mitäs jos se olisi osunut, meillä oli mittarinopeutta 90 km/h (80-alueella) ja vastaantulija tuli n. 110-140 km/h luistellen 5 cm lumipatjan päällä. Vuonna 94-suunnitellut auton turvatekniikka ei ehkä pelasta noilla nopeuksilla nokkakolarissa.

IncBuff
26.12.2012, 20.22
Oulun seudulla on ilmeisen vähän mopoautoja tai ainakin niitä harvakseltaan näkee. Viikoittain ei päivittäin. Saattaa toki johtua omista reiteistäkin. Työmatkalla on yksi pätkä 80km/h aluetta ja joskus mopoauto hidastaa letkan etenemistä niin on hämmästyttävää huomata millaisia riskejä ihmiset on valmiita ottamaan että pääsevät 30s aikaisemmin seuraaviin liikennevaloihin.

Toiseen suuntaan nelikaistainen 60km/h alue vaihtuu 80km/h kaksikaistaiseksi niin tuossakin jotkut ovat valmiita ajamaan kortin menettämiseen oikeuttavia lukemia, että pääsevät vielä sen yhden auton ohi nelikaistaosuudella. Ei voi ymmärtää kun kuitenkin ajellaan peräkkäin sitten sitä 80km/h:ta. Toki valvonta on nykyaikaina niin vähäistä että kiinni jäämisen riski on pieni.

Itsekään en ole mikään esimerkkikuljettaja ja sen voin myöntää. Varsinkin matka-ajossa tulee paikan tullen ohitettua hitaammat jonkun mielestä tarpeettomastikin, kun tuntuu jotenkin jouhevammalta ajella vakkari päällä sitä omaa tasaista nopeutta kuin jonkun perässä, jonka nopeus soutaa 5-10km/h koko ajan.

Seuraavan minuutin tuli mietittyä että että mitäs jos se olisi osunut, meillä oli mittarinopeutta 90 km/h (80-alueella) ja vastaantulija tuli n. 110-140 km/h luistellen 5 cm lumipatjan päällä. Vuonna 94-suunnitellut auton turvatekniikka ei ehkä pelasta noilla nopeuksilla nokkakolarissa.On hyvin todennäköistä että minkään muunkaan auton turvatekniikka ei pelasta noissa nopeuksissa.

haedon
26.12.2012, 20.37
...tuntuu jotenkin jouhevammalta ajella vakkari päällä sitä omaa tasaista nopeutta kuin jonkun perässä, jonka nopeus soutaa 5-10km/h koko ajan...
Sama juttu. Monilla tuntuu ilman vakkaria vauhti hiljenevän kuin seinään kun tulee ylämäki ja alamäessä taas reippaasti ylinopeuden puolella. Sitten on tällainen hauska ihmistyyppi joka alkaa edellä ajaa sinun vauhtiasi. Kun saat siis vakkarilla sen kiinni niin sepä alkaa seurata taustapeilistä nopeuttasi ja pitää oman nopeuden samana. Sitten on nää motarilla, jotka alkaa kiihdyttää vauhtia, kun ajat vakkarilla ohi. Siinä sitten ajellaan rinnakkain ja ekana vähän vakkaria ylöspäin, kunnes täytyy silti painaa kaasua että pääsee ohi.

IncBuff
26.12.2012, 20.39
Sitten on nää motarilla, jotka alkaa kiihdyttää vauhtia, kun ajat vakkarilla ohi. Siinä sitten ajellaan rinnakkain ja ekana vähän vakkaria ylöspäin, kunnes täytyy silti painaa kaasua että pääsee ohi.Juu näihin törmää työmatkalla lähes päivittäin. Kun lopulta menet ohi niin sitten ne jääkin hetkessä :D

Smo
27.12.2012, 03.53
Ei ollut mopoauto vaan traktori peräkärryllä joskus, oikeelle taittuva mutka jonoa joku sata metriä ja pari autoa joiden merkkiä ei tarvi edes mainita vetää ohi jotain kaheksaa kymppiä. Tällä kertaa niillä kävi tsägä mutta vastaan olis saattanut tulla rekka 90kmh tai toinen katumaasturi sen 110 .. järveen siinä olis joutunu väistämään.

Smo
27.12.2012, 04.35
Sama juttu. Monilla tuntuu ilman vakkaria vauhti hiljenevän kuin seinään kun tulee ylämäki ja alamäessä taas reippaasti ylinopeuden puolella. Sitten on tällainen hauska ihmistyyppi joka alkaa edellä ajaa sinun vauhtiasi. Kun saat siis vakkarilla sen kiinni niin sepä alkaa seurata taustapeilistä nopeuttasi ja pitää oman nopeuden samana. Sitten on nää motarilla, jotka alkaa kiihdyttää vauhtia, kun ajat vakkarilla ohi. Siinä sitten ajellaan rinnakkain ja ekana vähän vakkaria ylöspäin, kunnes täytyy silti painaa kaasua että pääsee ohi.

Ohituskaistoilla joutuu välillä oikein survomaan kaasua kun nää jotka ajaa lievää alinopeutta uskaltautuukin sit ajamaan nopeemmin jus siinä leveessä kohdassa... sit on nää jotka ajaa lievää alinopeutta ja kun tullaan liittymiin ei hidasta yhtään vaikka rajoitus tippuu parilla tai parhaimmillaan neljällä kympillä..

bomba
27.12.2012, 06.59
Oletus on ettei hitaamman ajoneuvon nopeuteen voida vaikuttaa.

Yrittäjiä aina on. --- Takaa tuli bussi ja saavutti pikkuhiljaa. Ajoi lopulta niin lähelle, että lähivalot näytti V40 Volvon takalasista sisään.

Näitä tyyppejä aina riittää, jotka luulee voivansa ahdistella edellä meneviä ajamaan nopeammin, tai eivät muuten vaan tiedä mikä on turvaväli. Jos kyseessä on selkeästi ääliökuljettaja eikä esim. ohituspaikkaa odottava, ratkaisuna itse hiljennän vauhtia ja reilusti, esim. 80 alueella siitä reilusta 80:sta noin 40-50:een. Viesti on joka kerta mennyt aika äkkiä perille ja etäisyyttä tullut lisää.

Vepa
27.12.2012, 07.12
Ohituskaistoilla joutuu välillä oikein survomaan kaasua kun nää jotka ajaa lievää alinopeutta uskaltautuukin sit ajamaan nopeemmin jus siinä leveessä kohdassa... sit on nää jotka ajaa lievää alinopeutta ja kun tullaan liittymiin ei hidasta yhtään vaikka rajoitus tippuu parilla tai parhaimmillaan neljällä kympillä..

Nykyään itse toimin niin, että ajan ohituskaistan alussa vakkarilla sitä samaa nopeutta kuin ennen ohitusalueen alkua. Sitten kun asennevammaisten jono takaa on purkautunut ohitseni, niin nostan nopeuteni suurimpaan sallituun.

Smo
27.12.2012, 08.10
Toivottavasti et turhaan aiheuta vaaratilanteita hitaasti ajellessasi. Isälläkin oli hetken sellainen tapa kun uuden auton hommas.. kunnen gps-llä näytin mitä vauhtia oikeasti mennään. Sujuvassa liikenteessä mennään liikenteen mukana samaa vauhtia.

KriHa
27.12.2012, 10.27
..sit on nää jotka ajaa lievää alinopeutta ja kun tullaan liittymiin ei hidasta yhtään vaikka rajoitus tippuu parilla tai parhaimmillaan neljällä kympillä..

Näitä "vakionopeutta" ajava en ymmärrä minäkään sitten yhtään. Isolla baanalla alinopeutta ja taajama-alueella reippaasti ylinopeutta, todella turvallista! Vai onko ne niitä Escortilla ajavia, isolta baanalta bonusta alinopeudesta ja... ;)

Puppetmaster
27.12.2012, 23.00

Sen takia pitää olla sopivasti paukkua pellin alla, ettei tarvii ihmetellä kun laittaa oikean puolen pedaalin pohjaan. Toki sekään ei auta, jos siihen joku yksin maailmassa oleva majoittuu koko ohituskaistan ajaksi eteen junnaamaan.

Ja noita jälkimmäisiäkin osuu kohdalle aika usein. Maantiellä ajetaan tipan rajoituksen alle, ja sitten kun ajat ohi, niin se sama kottero on kontissa kiinni, jos sattuu alkamaan joku 60 km/h alue.

Mikko
29.12.2012, 21.51
mopo auto kuuluu liikenteeseen ja lappuliisat kaupunkiin sakottaan hölmöjä

Totta! Lappuliisoja saisi tosin olla enemmän. Nykyiset eivät oikein ehdi hommiaan tehdä.

haedon
30.12.2012, 09.38
...Nykyiset eivät oikein ehdi hommiaan tehdä.
Eli tuoda rahaa kaupungin kassaan? Mitä tuossa tarkistin yhden kaupuungin sivuilta niin pysäköinninvalvonnan sivuilla puhutaan pelkästään sakon suuruudesta ja sen maksamisesta, kun taas poliisin sivuilla pysäköinninvalvonnan tehtävistä yms. Kertonee siitä mikä valvonnan tarkoitus on kullekin taholle.

Jake_Kona
30.12.2012, 10.20
Liikaa lappuliisoja ajaa autoilijat automarkettien käyttäjiksi. Jos se on sitten parempi, että kaupunkien keskustat hiljalleen näivettyvät ja ainoastaan kapakat jäävät. Jokainen joutuu silloin ajamaan automarkettiin

kolistelija
30.12.2012, 10.23
Liikaa lappuliisoja ajaa autoilijat automarkettien käyttäjiksi. Jos se on sitten parempi, että kaupunkien keskustat hiljalleen näivettyvät ja ainoastaan kapakat jäävät. Jokainen joutuu silloin ajamaan automarkettiin
Kaipa se on parempi että lappuliisojen "asiakkaat" menevät sinne automarkettiin. Siellä on vajaamielisenkin helppo pysäköidä oikein... Ehkä nuo Jumbot sun muut ovat ihan tarpeeseen syntyneet.

juminy
30.12.2012, 10.58
Eli tuoda rahaa kaupungin kassaan? Mitä tuossa tarkistin yhden kaupuungin sivuilta niin pysäköinninvalvonnan sivuilla puhutaan pelkästään sakon suuruudesta ja sen maksamisesta, kun taas poliisin sivuilla pysäköinninvalvonnan tehtävistä yms. Kertonee siitä mikä valvonnan tarkoitus on kullekin taholle.Omistaja valvoo, että saa omaisuutensa käytöstä korvauksen.

Risto Koivunen
30.12.2012, 14.15
Meikäläiselle ei kyllä oikein avaudu, miten nuo lappuliisat aiheuttaisivat kaupunkien keskustojen näivettymisen. Vai perustuuko keskustojen vetovoimaisuus ostosympäristönä lähinnä siihen, että siellä sun täällä on väärinpysäköityjä ajoneuvoja tuomassa sellaista kivan boheemia ilmapiiriä?

Vantaan Tammistossa voi käydä katselemassa, miten upeaa ostosmiljöötä saadaan kun ainoana suunnitteluperiaatteena tuntuu olevan se, että jokaisen kaupan eteen täytyy päästä kaikkien asiakkaiden pysäköimään. Lopputuloksena alueen ainoa kulkuväylä eli Valimotie tuntuu olevan välillä aika tukossa, kun siihen linnuntietä sadan metrin päässä olevaan kauppaan käydään suhailemassa sitä kautta. Alueen tukkoisuutta tietysti vielä täydentää kivasti se, että aina vähän väliä joku kuorma-auto käy tukkimassa viereisen Tuusulanväylän alikulun etsiessään jotakin oikoreittiä.

juminy
30.12.2012, 16.20
Suurin osa suomalaisista kai tykkää semmosesta Tammisto-Jumbo -miljööstä. Ja hailakoista omakoti- tai rivitaloista pellolla kaukana huumeista (raideliikenne). En näe ongelmaa, kansa saa sitä mitä se haluaa. Se pienempien kylien keskustojen näivettyminen johtuu tästä autoiluun perustuvasta elämäntavasta.

Jake_Kona
30.12.2012, 22.56
Lappuliisojen näivettävä vaikutus 1on1

1.
Kaupungin hallitus määrää maksullisia parkkipaikkoja tai parkkikiekollisia paikkoja keskustan täyteen. Maksuttomat paikat täyttyvät työssäkäyvien autoista.
2.
Lisätään valvonta
3.
Tulee sakkoja jossain vaiheessa väkisin
4.
Sakot vatuttavat
5.
Ei enää mene ostoksille keskustaan
6.
Keskustan yrittäjiä vatuttaa kun asiakkaille ei hyviä parkkipaikkoja
7.
Ei asiakkaita keskustaan, loppuu yrittäjyys, loppuu loputkin käynnit keskustaan
8.
Ei parkkituloja ja lappuliisat pois

Kenenkä vika? No ei kenenkään, mutta niin se kehitys kehittyy ( hitaasti)

HMK
30.12.2012, 23.25
Mitä olen käynyt kaupungeissa, joissa on laajimmat autottomat alueet keskustoissa, niin ei ne ihan kuolleilta ole näyttänyt, ehkä pahimpia talvimyrskyjä lukuunottamatta. Esim. Oulu, viimeksi kun kävin, niin kyllä siellä väkeä riitti. Niin kävelykaduilla, kuin torillakin. Ai niin, eihän siellä kävelykaduilla pysäköinninvalvojiakaan ole ;-)

Jos minulla on asiaa jonkun kaupungin keskustaan, etsin sieltä sopivan parkkihallin, jätän auton sinne ja liikun keskusta-alueella kävellen. Siis silloin, jos olen autoillen liikkeellä. Se on paljon mukavampi noin, kuin ryömiä auton kanssa eteenpäin ahtaissa keskustoissa etsimässä parkkipaikkoja. Eikä tarvitse huolehtia pysäköintiajoistakaan. Jos pysäköinninvalvontaa ei olisi, samat romut lojuisi parkkipaikoilla tuntikausia, eikä muut sinne pääsisi. Tuskin sekään asiakkaita lisää.

bomba
31.12.2012, 00.41
Lappuliisojen näivettävä vaikutus 1on1

1.
---
8.

Kenenkä vika? No ei kenenkään, mutta niin se kehitys kehittyy ( hitaasti)

Jos pysäköinninvalvontaa ei olisi, samat romut lojuisi parkkipaikoilla tuntikausia, eikä muut sinne pääsisi. Tuskin sekään asiakkaita lisää.

Kyllä keskustojen maksullisessa pysäköinnissä ja sen valvonnassa on kyse juurikin tästä mitä HMK jo ehti todeta. Keskustoissa on aivan liian vähän vapaata fyysistä tilaa, jotta sinne voisi rakentaa riittävästi parkkipaikkoja kaikille. Maksullisuus juuri siksi, että autoja ei voi makuuttaa siellä päiviä, viikkoja, kuukausia. Autoa pidetään parkkiruudussa just sen aikaa kun on pakko, sitten ajetaan pois että seuraava asioille tuleva saa autonsa parkkiin. On melkoisen naiivia väittää, että maksullinen pysäköinti näivettää keskustat. Maksullinen pysäköinti on pakollinen paha tänä aikana, kun autoja on aivan liikaa ja niitä käytetään sellaiseen liikkumiseen, minkä voisi suorittaa jalkaisin, pyörällä tai julkisilla. Maksullinen pysäköinti nimenomaan varmistaa sen, että liikkeiden edessä on tilaa asiakkaiden autoille. Jos pysäköinti olisi ilmaista, autoja seisotettaisiin surutta parkissa ja vapaata parkkipaikkaa olisi liki mahdotonta löytää.

marco1
31.12.2012, 10.13
Dukes of Hazard ajaa nykyisin Skodalla, siltä ainaskin tuntui ajeltuani 2500 kilsaa joululiikenteessä... ainakin niillä ohittajia riitti haitaksi asti. Ocu on muistaakseni ihan kelpo ajettava mutta ei kai sekään muuta talvea kesäksi ja lumituiskua poutapäiväksi?

VesaP
31.12.2012, 10.18
Aamulla "klaukkalan takalenkillä" 60 alueella saavutin kahden auton kolonnan joka ajeli 30-40 km/h ja jarruvalot vähän väliä välähteli kun tuokin vauhti oli heille liikaa. No, ei aiheuttanut hasardia, ohi pääsi keventämättä kaasua. Mutta tuommoset nysvärit aiheuttaa hasardia kyllä niiiiiin useasti että ärsyttää! Ja mitä taustapeilistä katselin, se toinenkin auto ekan auton takana otti esimerkillisesti oppia meikäläisestä ja tykitti ohi siitä ensimmäisestä vähän minun jälkeen.

Grr
31.12.2012, 10.32
Mikäs nyt, vaihdoin koira-auton pari viikkoa sitten vähemmän vanhaan vähemmän huonoon.

Tuohon on ilmeisesti ripustettu joku dorkamagneetti keulalle, tuntuu että joka s@@tanan kolmion takaa tunkee joku tunari eteen. Ei ne lähivalot nyt _niin_ huonot oo etteikö kiesiä näe yli viiden metrin päähän häh? Vai voiko värin vaihto kuraisesta tummanpunaisesta kuraiseen tummansiniseen vaikuttaa näin paljon havaittavuuteen? Kenties nyt joulukuussa on enemmän jäykkäniskaista lippahattukansaa liikkeellä, en tajua.

Hyötypolkija
31.12.2012, 10.34
^^^hah, ihan sama havainto. Onhan niitä toki paljon, mutta niin on joitain muitakin autoja ja "aina" se dorka istuu vaan sen duunariunelman ratissa. Voisin heittää analyysini tuosta kuskityypistä, mutta joku ocukuski vois vielä loukkaantua, niin antaa olla. Säälittävyydessään eivät kuitenkaan aiheuta mitään muuta kuin mahdollisimman suuren turvavälin sen ocu-urpoilijan suuntaan.

Tämä ei koske vain skeidakuskeja, mutta muutamaa olis tehny mieli pukata takalokasuojasta ulos tieltä. Miksi helvetissä pitää lähteä ohituskaistalla ohi likimain rajoituksen mukaista vauhtia etenevästä pitkästä jonosta, kun olosuhteet on pöllyävän lumen(etenkin sieltä ohituskaistalta pöllyävän) vuoksi sellaiset, että se ohittaja ei itse meinaa edes pysyä kaistallaan. Ohittajan jälkeen ei hyvin pitkältä tuntuneen ajan nähnyt oikeasti yhtään mitään. Kiva arpoa jarruttaako edellä ajanut, kun ei oikein itsekään uskalla jarruttaa perässä tulevan vuoksi. Jos olisin tankilla jonkun noista nähnyt olis lätty lätissy saman tien. Mutta ei tarvinnu katuoikeutta jakaa, kun tiehän oli kameroin valvottu, joten valtakunnassa kaikki hyvin. Vai eikö?

veke
31.12.2012, 15.20
Dukes of Hazard ajaa nykyisin Skodalla, siltä ainaskin tuntui ajeltuani 2500 kilsaa joululiikenteessä... ainakin niillä ohittajia riitti haitaksi asti. Ocu on muistaakseni ihan kelpo ajettava mutta ei kai sekään muuta talvea kesäksi ja lumituiskua poutapäiväksi?

En pistäis ocua turvallisiin. Selvisin passatilla nokkakolarista, ja seuraava täytyy olla samaa kokoluokkaa. Golf/Ocu/Astra saa jäädä....

VesaP
02.01.2013, 08.57
Oli viihtyisä työmatka äsken. Joku GT Bemari ja DSV:n iso rekka aiheutti huvia koko rahan edestä.

Ajettiin 130 tietä Nurmijärveltä etelään päin. Yhtämittaisessa jonossa. Jono kulki noin 90 km/h (80 alueella). No, yhtä-äkkiä ko GT bemari lähti ohi ko rekasta. Ja tunki väkisin sen eteen. Tämän jälkeen bemari alkoi hidastelemaan ja ajoi hiljempaa mitä koko jono ja jono karkasi. Rekka roikku aivan bemarin perseessä kiinni usean kilsan ajan. Lopulta saavutimme ~70 km/h kulkevan jonon pään taas. Ja jotta ei olisi liian tylsäksi käynyt, ko isoilla DSV teksteillä varustettu rekka lähti ohi ko bemarista! Siinä nousi kyllä itselläkin WTF fiilis päälle. Rekka oli siis ohittamassa yhtämittaista jonoa taas. Ja autoja tuli vastaan. Rekka yritti useaan kertaan kiilata bemarin kylkeen. Bemari väisteli pientareelle muttei antanut tietä. Lopulta bemari iski liinat about kiinni ja rekka runttasi siihen bemarin keulan eteen. Ja vastaantulevat autot joutuivat varmaan käytännössä pysähtymään ettei tullut nokkakolaria.

Jumalauta mitä meininkiä! Kummaltakin ko kuskilta. En ymmärrä miksi Bemari lähti alunperin ohi rekasta ja en ymmärrä varsinkaan sitä miksi rekka lähti sitten ohi, vaikka kaikki näki ettei se pysty ohittamaan kun tulee vastaantulijoita ja jono on yhtämittainen.

Kunnon road rage tapaus! Yeah! :D

JackOja
11.02.2013, 09.58
Hieno kuski lumisessa penarissa (300-sarjan sedan) BPH-800 tänään Länärillä...

Kiihdytyskaistalla kuski ei saanut poljettua liikennevirran mukaista nopeutta kulkineeseen ja kaistan loppuessa liinat kiinni, nopeus seis ja sitten vilkku vasemmalle :eek:

Täh? Kuka noin tekee? Luuliko se, että joku pysäyttää ja antaa tietä?

Itselle tuli käsille töitä väistäessä ja sohjossa espikin joutui hommiin...

Vähän ajan kuluttua mainittu penari ajeli ohi sellaista rajoitus+~20km/h ja tuli vilkaistua kuskiakin... sellainen parikymppinen tyttö, arkuudesta huolimatta "asenne" kohdallaan :seko:

Risto Koivunen
27.02.2013, 17.44
Risteyksessä oikealta tullut raitiovaunu yllätti henkilöauton kuljettajan Helsingissä:

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/ratikka_ja_henkiloauto_kolaroivat_porthaninkadulla/

OJ
27.02.2013, 18.01
Vielä vähän parempi http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poliisi_pysahtyi_suojatien_eteen_auto_ajoi_peraan/ Ihme touhua kun menee noin pysähtelemään.

hannupulkkinen
12.03.2013, 22.04
Tulin töistä 21.30. Moveren rekka ohitti Nisiäntieltä vasemmalta kaistaa pitkin, kääntyi eteen ja suoraan seuraavista valoista oikealle Laitilantielle ja sitten vasemmalle ABC:n pihaan. Lumi lensi niin, että en nähnyt mitään hetkeen, oli pakko jarruttaa ja aivan lähellä oli, että takana oleva auto ei ajanut perään. Ajoin säiliöauton perässä ABC:n pihaan ja otin rekasta kuvan. Rekkakuski puolestaan otti minusta kuvan.

Aivan sikamainen ylinopeudella tehty ohitus ja monen ihmisen hengen uhkaaminen. Soittelen huomenna Moverelle ja kysyn miten he ohjeistavat kuskejaan ajamaan.

VesaP
18.03.2013, 09.43
Mopoauto ja sen takana olevat kaksi nysväritolloa... Saivat aamulla aika mahtavan jonon aikaiseksi 130 tiellä ruuhka-aikaan. Eihän sitä mopoautoa USKALLA kertakaikkiaan lähteä ohi kilsan suoralla vaikkei ole ketään vastaantulijaa? Joo, en uskaltanut itsekään tykittää kun oli niin monta autoa edessä. Toivoin että joku edes lähtee ohi siitä edestä. Mutta ei, kaksi nysväriä ko mopoauton takana riitti ja 130 tie jumissa. Ei sinänsä siis hasardia ollut. Muuta kuin vitutus oli hasardiluokkaa siinä kökkiessä 40K vauhtia sulalla asfaltilla.

mutanaama
18.03.2013, 09.56
Tuttua puuhaa. Olen jo lopettanut odottamisen, saman tien kun tilaa tulee, niin tykitän ohi. Harvoin tarvitsee edes ajaa ylinopeutta. Peilistä kun vilkaisee, niin ei yleensä kulu kuin puolisen minuuttia, niin loputkin lähtevät ohittamaan.

veke
18.03.2013, 18.29
Mä ootan tavallisesti sen yhden ohituspaikan. Jos edelläajajat eivät käytä ohituspaikkaa hyväkseen, niin seuraavalla lähden sitten jonosta. Aikas usein sieltä perästä muita tuu. Ne varmaan tykkää, jotta on turvallista kun 10m edessä on toisen auton takapuskuri...

mutanaama
18.03.2013, 18.40
Juu, kyllä mäkin tilannetta luen, vestran riseyksen jälkeen on kilometri suoraa, jossa on aikaa ohitella.

Smo
18.03.2013, 18.50
Sit toinen hauska on lähteä jonkun auton perässä ohittaa jonka kuski ei osaa polkee kaasua ja käyttää vaihteita ja vastaan tuleekin joku ..

IncBuff
18.03.2013, 18.53
Tuohan on sitten ihan vaan omaa tyhmyyttä.

Smo
18.03.2013, 18.57
No jos on hyvä ohituspaikka ja edelläoleva auto vaikuttaa nopeelta niin hyvin menis jos ei tädit tms lähtis suurimmalla vaihteella ohittaa 70km/h vauhdissa rekkaa ..

mutanaama
18.03.2013, 20.35
Tuohan on sitten ihan vaan omaa tyhmyyttä.

Ai ettei toinen osaa ohittaa???

Smo
18.03.2013, 20.42
Kesällä joku siivousfirman Kangoo tms ja toinen auto roikku matkailuauton perässä, oli hyvä ohituspaikka mutta eivät lähteneet niin kun tuli seuraava paika lähdin ite .. 2 tiellä ehkä 120 ohituskaistalla niin tuo siivousauto pomppaa autonmitan tai parin päästä eteen .. siinä tuli hienot mustat viivat jotka loppu vastaantulevien kaistan reunaviivan metsän puolelle ja sai taas leikkiä autonhallintaa .. näkiköhän ees se siivouskuski mitä sai aikaan .. teki mieli lähteä perään mutta sen verran nopeesti meni että siinä olis tullu lisää liikenteen vaarannusta.

IncBuff
18.03.2013, 20.44
Ai ettei toinen osaa ohittaa???Ei kun että lähtee toisen perässä ohi varmistamatta että varmasti pääsee. Ei sen toisen tarvitse varmistaa kuin oma ehtimisensä.

mutanaama
18.03.2013, 21.10
Smo tuossa jo kertoikin sen olennaisen.

VesaP
20.03.2013, 11.29
Offtopic: Hienoa aamulla. Itsellä vauhtia rajoitus +10 ja muut ajaa edellä karkuun. Kerrankin ei tarvinnut nysväillä! Kunhan ensin oli sen alinopeutta ajaneen Volvon ohittanut toki. Tilastonysväri siis tällekin työmatkalle. :)

No, Helsingin päässä toki sitten seistiin jonossa Kaivokselan kohdalla käveluvauhdilla mutta siitä ei osaa olla enää edes vittuuntunut.

IncBuff
20.03.2013, 18.04
Oli taas hauskaa moottoritiellä. Takaa tulee joku Opel ihan konttiin kiinni ja jää siihen. Edessä rekka joten vilkaisen vasemmalle ja kun siellä ei ketään ole niin vaihdan kaistaa. Opel kiihdyttää rinnalle ja meinaa ajaa sen rekan perään :)

Mitä näiden päässä oikein liikkuu :D

haedon
20.03.2013, 18.07
...Mitä näiden päässä oikein liikkuu :D
Eikös täälläkin ollut se Rekan beesissä-topic;).

mhelander
20.03.2013, 21.44
Oli taas hauskaa moottoritiellä. Takaa tulee joku Opel ihan konttiin kiinni ja jää siihen. Edessä rekka joten vilkaisen vasemmalle ja kun siellä ei ketään ole niin vaihdan kaistaa. Opel kiihdyttää rinnalle ja meinaa ajaa sen rekan perään :)

Mitä näiden päässä oikein liikkuu :D

Oulussa on viime vuosina motarilla yleistyny oikealta ohittelu. Käsittääkseni siitä tulee sakkoa ihan reippaasti jos kiinni jää. Samoin nuo kontissa roikkuvat ja keulakulmaa hipovat ohittelijat alkaa olla arkipäivää. Kelistä riippumatta.

Vähän hirvittää puolestaan kun itse ajelen kitkarengastetulla 2.5 tonnia painavalla jenkkivanilla... tulee kyllä romua (muista) kun mennään liian läheltä. Turvavälit kun ei kuulu näiden sankareiden käsityskykyyn.

IncBuff
20.03.2013, 21.54
Oikealta saa ajaa ohi, mutta ei ohittaa. Eli jos ei ohituksen jälkeen vaihda kaistaa välittömästi takaisin niin homma ok. Tuohon syylistyn itsekin kun joku tollo tukkii vasenta kaistaa. Eipä tuolla tiellä käytännössä valvontaa ole. Harva jaksaa noudattaa sitä vaihtuvaa rajoitustakaan joka näyttää useimmiten 80km/h.

Tuolla Opelilla ei kyllä ollut mitään mahdollisuutta ehtiä minun ja rekan välistä vasemmalle kaistalle ja se olisi ehtinyt helposti minusta ohi vasemmalta ennen kuin lähdin ohittamaan rekkaa, mutta kun ei vaan piti roikkua kontissa.

KriHa
20.03.2013, 22.04
Oikealta saa ajaa ohi, mutta ei ohittaa. Eli jos ei ohituksen jälkeen vaihda kaistaa välittömästi takaisin niin homma ok.

Oikealta saa ohittaa moottoritiellä vain ruuhkatilanteessa kun molemmilla kaistoilla yhtenäinen jono ja oikeanpuoleinen jono vetää paremmin.

IncBuff
20.03.2013, 22.06
Niin oikean puoleinen kaista vetää silloin paremmin kun joku tollo jurraa 20km/h alle rajoituksen vasemmalla vaikka oikealla ei olisi yhtään ketään.

KriHa
20.03.2013, 22.14
Niin oikean puoleinen kaista vetää silloin paremmin kun joku tollo jurraa 20km/h alle rajoituksen vasemmalla vaikka oikealla ei olisi yhtään ketään.

Fakta: Oikeaa kaistaa saa käyttää moottoritiellä ohitukseen kun ajoneuvot ajavat jonossa, kun ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja ja kun ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa

IncBuff
20.03.2013, 22.27
Jono se on kahdenkin auton jono. Siitä vaan vapaasti nyysäämään jonkun idiootin perässä alinopeutta.

Jake_Kona
20.03.2013, 22.43
JOS JOKU ON TUPPONA VASEMMALLA KAISTALLA NIIN TYÖNNYN HILJAKSEEN RINNALLE ja siitä sitten hiljakseen ajaudun ohi.
Eihän se silloin ole ohitus vaan liikennevirran nopeusero ;)
Käplokki oli päällä en huutanut :sr:

KriHa
21.03.2013, 08.56
Jono pitää olla molemmilla kaistoilla.

Grr
21.03.2013, 09.27
vaihtuvaa rajoitustakaan joka näyttää useimmiten 80km/h
Lälläs lää, täällä etelässä vaihtuva rajoitus on näyttänyt viikon ajan 120mk/h lukemia. Oi sitä onnea kun vasen kaista pumppaa 0-140 vauhtia ja oikea puskee tasaisesti 89 vasten rajoitinta. Tunarit.

Tänä aamuna hasardia aiheutti mopoautolle hermonsa menettänyt sankari. Risteysalueella vastaantulijoista välittämättä moposta ohi ja edelleen samasta risteyksestä käännös oikeaan. Käytti sentään vilkkua. Volvo XC.

JackOja
21.03.2013, 09.44
...mopoautolle hermonsa menettänyt sankari.... Volvo XC.

Foorumilaisia? :seko::)

IncBuff
21.03.2013, 10.01
Lälläs lää, täällä etelässä vaihtuva rajoitus on näyttänyt viikon ajan 120mk/h lukemia. Oi sitä onnea kun vasen kaista pumppaa 0-140 vauhtia ja oikea puskee tasaisesti 89 vasten rajoitinta. Tunarit.

Olen kyllä hyvin tyytyväinen että tuo vaihtuva rajoitus ei näytä koskaan 120km/h lukemia. Ruumiita tulisi taatusti viikottain jos niin olisi. Ei tuolla moottoritien pätkällä saa muuallakaan ajaa 120km/h edes kesäisin.

mutanaama
21.03.2013, 10.02
En ollu, en edes menetä hermoja mopoautoille.

Pekka L
21.03.2013, 13.09
Lälläs lää, täällä etelässä vaihtuva rajoitus on näyttänyt viikon ajan 120mk/h lukemia.

Toi olisi ollut viime vuosituhannella aika kova juttu.

VesaP
22.03.2013, 10.36
Mopoauto ja sen takana olevat kaksi nysväritolloa... Saivat aamulla aika mahtavan jonon aikaiseksi 130 tiellä ruuhka-aikaan.

Ja taas tänään aamulla samanlainen setti. Nämä nysvärit eivät lähteneet mopoautosta ohi edes siinä Keimolan pitkällä suoralla. Takaa alkoi jengi sitten ohittaa. Lopulta sitten mopoauton takana tuleva lähti ohi ja ajoi melkein jonkun jonoa jo ohittamassa olevan keulaan. Tämä sankari sitten kun pääsi mopoautosta ohi jatkoi hän ajoa noin 50 km/h max. Ja taas hasardia kun jengi sitten joutu senkin sitten ohittamaan. Hassun näköistä puikkelehtimista peileistä katsottaessa. Itse olin tykittänyt ohi heti tilaisuuden tullen jo.

phebis
22.03.2013, 11.21
Eiks sun vesaP kannattas muuttaa lähemmäs työpaikkaa, niin et joutuis kestämään tota Hasardia niin mielettömiä määriä :P

Oatmeal Stout
22.03.2013, 11.48
Eiks sun vesaP kannattas muuttaa lähemmäs työpaikkaa, niin et joutuis kestämään tota Hasardia niin mielettömiä määriä :p
Son tainnu koukuttua Hazardin tuomaan adrenaliiniin :eek:

YT
22.03.2013, 11.53
Eiköhän niitä nysväritolloja löydy myös jalkakäytäviltä ja teleporterin bufferista.

bomba
22.03.2013, 23.39
Fakta: Oikeaa kaistaa saa käyttää moottoritiellä ohitukseen kun ajoneuvot ajavat jonossa, kun ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja ja kun ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa

Mistä tämä on peräisin, että vain noissa tilanteissa saisi ohittaa motarilla oikeaa kaistaa käyttäen? Tieliikennelain 17 § sanoo näin:
17 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tieliikennelaki#a267-1981)OhittaminenEdellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. ---

Simo Mustikkakoski
22.03.2013, 23.47
Vähän hirvittää puolestaan kun itse ajelen kitkarengastetulla 2.5 tonnia painavalla jenkkivanilla... tulee kyllä romua (muista) kun mennään liian läheltä. Turvavälit kun ei kuulu näiden sankareiden käsityskykyyn.

Jos ymmärrät ongelman, miksi et lisää turvaväliä? Siksikö, koska sinuun ei satu ison auton suojassa? Takanatulijathan pystyvät jarruttamaan, joten niitä et tarkoita.

mhelander
23.03.2013, 00.02
Jos ymmärrät ongelman, miksi et lisää turvaväliä? Siksikö, koska sinuun ei satu ison auton suojassa? Takanatulijathan pystyvät jarruttamaan, joten niitä et tarkoita.

Sitä ollaan fiksuna... Tottakai jätän... ekalle, tokalle... ja kohta on 40 lasissa 100:n rajoituksella.

Mitä jos Simo kävisit vähän ajamassa isommalla 80:n ajoneuvolla tuolla tien päällä. Koeta välttää kolareita, ylinopeus sakkoja ja olemasta täydellinen tien tukko. Jatketaan sitten lisää aiheesta jos siltä tuntuu.

mutanaama
23.03.2013, 00.05
Katos kun jättää riittävän turvavälin, niin aina siihen on joku tunkemassa.

samooja
23.03.2013, 00.14
Mitä ihmettä? EI liikenne ole mitään huvipuisto. Siellä ei ole varaa virheisiin. Virheet tehdään kotona, pikkujouluissa, mutta ei autolla tai hyrrällä! Samperi jos sitä kämmäis kun hyppää palavasta tankista palavana, viitta komeasti lepattaen peukkupystyssä, eikä osukkaan vesilasiin vaan siihen reunaan, ei jumalauta! Siinähän voi mennä muotivaatteet ja stailistin kanssa viimeisen päälle hiottu kuuli ilme niinku pilalle. Kai teilläkin nyt on jokin kuul ohitusilme? Vai olenko mä muka ainoa asfalttipsyko? Saatana tunnustakaa nyt joku muukin, ei ole mitään järkeä leuhkia yksin hevosvoimilla, eiku kledjuillahan mä elvistelin. Ai samperi tätä nykyaikaa.

Naiskuskeille voi menettää järjen kuten rakkaudessa yleensäkin. Ensin kuihtuu lompsa, sitten vasta ja saunassa saa pelkällä risukimpulla selkään.

Ja nyt sinne mitä joit topiikkiin.

Shimaani
23.03.2013, 00.16
Kukahan se oli ja missä kun totesi että liikenteessä kaikki toimivat koko ajan kykyjensä äärirajoilla ja niihin tulee suhtautua sen mukaan. Oikeasti, hiukan hirvittää kahtella kuinka pienemmällä kikottimella vaan tungetaan sen kuormassaolevan viisiakselisen tahi jopa täysperävaunullisen eteen kun sen nyt vaan voi muka tehdä. Ja säästäähän sillä jopa 10 sekuntia valoissaseisomisaikaa.

mutanaama
23.03.2013, 00.29
Meillä ohituskaistailme virittää aistit äärimmilleen ja herättää tunteettoman tappajavaiston.

samooja
23.03.2013, 00.41
Se olin minä jos joku on sanonut jotain urpoa ja loukkaavaa tai sitten oli mutis jos joku oli väärässä ja loukkaantu silti. Mutta kaikki urpot ja ylimieliset kohautukset voi laittaa mun piikkin. Tosin ainoa joka muhun uskoo on mun vanhempi koira, toinen niistä on alkanut epäilee etten kuseta niitä tarpeeksi.

mhelander
23.03.2013, 10.49
Kukahan se oli ja missä kun totesi että liikenteessä kaikki toimivat koko ajan kykyjensä äärirajoilla ja niihin tulee suhtautua sen mukaan. Oikeasti, hiukan hirvittää kahtella kuinka pienemmällä kikottimella vaan tungetaan sen kuormassaolevan viisiakselisen tahi jopa täysperävaunullisen eteen kun sen nyt vaan voi muka tehdä. Ja säästäähän sillä jopa 10 sekuntia valoissaseisomisaikaa.

Tätä juuri tarkoitin. Siihen etupuskuria hipoen kun sivaltaa Fiat 500 tai Mini niin mun 2.5+ tonninen umpijäykällä teräspuskurilla kun niittais perään niin johan vietäis.

Ei siksi että sen itse tekisin mutta aatteleppas ite jos mun perään kolauttais vaikka kuormuri juuri ton hienon ohituksen jälkeen ?

Kyllä ennen vanhaan opetettiinkin että ei saa ohittaa ellei sitä saa tehdä turvallisesti. Ja määritelmään kuuluu että annetaan ohitetulle tilaan ennen kaistalle paluuta. Mulla on tapana että motarilla kun ohitan niin en palaa ennen kuin ohitettu näkyy helposti sivupeilistä. Silloin ollaan melkein tai jopa yli turvavälin ohi.

Jos lähtee kiihdyttään tai muutenkin hölmöilee ohitettu (ja sitähän sattuu jos jenkillä ohittaa, tai mun aikaisemmilla biimereillä), niin jatkan vaan matkaa ja palaan vasta sitten kun onnistuu oikeelle. En koskaan väkisin tai kulmia hipoen.

p bonk
23.03.2013, 11.22
Minä ihmettelen jatkuvasti miten nämä Esko Riihelän pelottelemat vaihtavat moottoritiellä kaistaa ohituksen jälkeen suoraan eteen, niin kuin se vasen kaista jotenkin polttaisi.

hannupulkkinen
23.03.2013, 11.24
Katos kun jättää riittävän turvavälin, niin aina siihen on joku tunkemassa.
Haittaakse?
Minulle opetettiin autokoulussa, että omalle kaistalle saa palata vasta kun ohitettu näkyy taustapeilistä.

OJ
23.03.2013, 15.27
Onneksi on kohta lomaa hasardista. Viimeksi eilen oli jännät paikat kun piti liittymän jälkeen väistää pientareelle kun edellä ajanut kuski päätti painaa jarrua kaistalle päästyään vaikka edessä oli vapaata ainakin 500 metriä. Itsellä vauhtia 100 km/h ja tämä rattisankari hidasti ehkä 70 km/h vauhtiin. Toinen hyvä ja täällä kovin suosittu temppu on pysähtyä liittymäramppiin, mutta ton ei pitäisi enää yllättää.

IncBuff
23.03.2013, 15.29
Ai sää oot Oulusta.

mutanaama
23.03.2013, 17.27
Haittaakse?
Minulle opetettiin autokoulussa, että omalle kaistalle saa palata vasta kun ohitettu näkyy taustapeilistä.

Niin no kato kun sulla on edessä hyvä turvaväli, niin takanatuleva katsoo, ettet aja tarpeeksi lähellä ja tunkee väliin, jolloin sitä turvaväliä ei enää ole ja pitää hidastaa. Juu, haittaa.
Imo 1-2s riittää turvaväliksi.

IncBuff
23.03.2013, 17.28
Haittaakse?
Niin minullekin. Toisaalta Oulussa aika usein kun yrittää moottoritiellä jättää tuon välin niin joku on tunkenut jo takaa oikealle ja on menossa oikealta ohi.

hannupulkkinen
23.03.2013, 17.41
Imo 1-2s riittää turvaväliksi. Kuinkas pitkä se ihmisen reaktioviive onkaan?

Reaktioaika vaihtelee. Jos olemme varautuneet vaaraan ja meillä on selvä käyttäytymismalli, reaktioaika
on n. 0,3 - 0,5 sekuntia. Liikenteessä tehty seuranta, jossa seurattiin autoilijoitten reaktioaikaa edellä
ajavan jarruvalojen syttymisestä, antoi keskiarvoksi 0,9 s ja suurimpia arvoja olivat 1,8 s. Tässä autoilijoilla on selvä käyttäytymismalli mielessä, he jarruttavat. Toisessa tutkimuksessa avattiin pysäköidyn auton
ovi nopeasti ja mitattiin aika, milloin lähestyvä autoilija ryhtyi väistämään. Tuloksena oli 3-4 s. Tässä
autoilijoilla ei ollut valmista käyttäytymismallia mielessä, vaan jarrutus oli useimmiten ensimmäinen
reaktio. Jos edellä ajavan jarruvalot eivät syty, voi kestää 6 s ennenkuin takana ajava havaitsee edellä
ajavan hiljentävän. Reaktioaika siis riippuu hyvin paljon tilanteesta.
(Lähde: Internetix/Ismo Elo/Käyttöfysiikka Oy 1997)

hannupulkkinen
23.03.2013, 17.51
Tuosta turvavälistä vielä senverran, että kaupungissa jossa on nopeusrajoitus 40-80 kilsaa tunnissa voi parin sekunnin turvaväli riittää, mutta ei maalla. Lappiin ajaessa venäläiset ja kaupunkilaiset pitävät samaa turväliä, joka ei riitä jos porot tai hirvet tulevat tielle.

Myös tuo takapuskurissa ohituspaikkaa kyttääminen on raivostuttavaa.

Minä pidän vähintään sen kolmen sekan turvavälin enkä ollenkaan ole harmistunut jos joku tulee väliin. Minun autossani on hidastin.

mehukatti
23.03.2013, 17.55
Hasardia sen verran, että tuntuis tiet olevan täynnä kuoppia taas. Esim. lentokentän ympäristössä on moni kohta kuin perunapeltoa. Saisko noi kuntoon, että ois miellyttävä ajaa urheilualustalla ja matalaprofiilirenkailla?

Smo
23.03.2013, 18.09
Hasardia sen verran, että tuntuis tiet olevan täynnä kuoppia taas. Esim. lentokentän ympäristössä on moni kohta kuin perunapeltoa. Saisko noi kuntoon, että ois miellyttävä ajaa urheilualustalla ja matalaprofiilirenkailla?

Oma vika !! LOL :)

.. joku auto ajo mun perseessä asuinkadulla 20-30km/h alueella .. eikä aatellu että voisin vetää lipat siinä polanteessa sen keulan alle. Auton pohja paukku jossain välissä kun otti kiinni .. ja 50 m hiostuksen jälkeen käänty omakotitalonsa pihaan. Mitä noitten päässä oikein liikkuu?

mhelander
23.03.2013, 20.40
.. joku auto ajo mun perseessä asuinkadulla 20-30km/h alueella .. eikä aatellu että voisin vetää lipat siinä polanteessa sen keulan alle. Auton pohja paukku jossain välissä kun otti kiinni .. ja 50 m hiostuksen jälkeen käänty omakotitalonsa pihaan. Mitä noitten päässä oikein liikkuu?

Samanlaisia havaintoja, kun noi pitkän matkan pyörätietkin kulkee silloin tällöin asuinkatujen läpi. Monta kertaa on vaikeessa paikassa loppunu rohkeus ja pitäny vaan rullata ihan tien sivuun että pääsis hermoheikko ohi.

Ei nimittäin huvita sinne auton keulan alle kaatua pätkääkään... ja ei itellä tulis mieleenkään hivutella autolla jos näkee että tie on huonossa kunnossa ja/tai pyöräilijällä vaikeuksia ajamisen kanssa.

Sauli Lumikko
23.03.2013, 21.16
Turvavälin jättäminen aiheuttaa tosiaan sen, että joku tunkee siihen eteen. Sitten hidastetaan vähän. Mutta olen käytännössä huomannut, että ei sitä loputtomiin joudu hidastamaan: aika pian kulloisenkin nopeusrajoituksen alapuolelta löytyy se rajapinta, että ohittajat eivät jää eteen ja pakota siten hidastamaan. Yleensä tasan rajoituksen mukaan tai ihan vähän alle ajaessa saavuttaa tämän tilanteen. Tää on etenkin pitkää matkaa ajaessa todella stressivapaaksi tavaksi osoittautunut.

Kirjoitan tarkoituksella "turvaväli" enkä "riittävä turvaväli". Jos etäisyys edellä ajavaan ei ole riittävä, se ei ole turvaväli. "Riittävä" on siinä edessä täysin ylimääräinen sana.

Jake_Kona
23.03.2013, 21.23
Usein se joka tunkee omaan turvaväliini ei ole tyytyväinen letkan vsuhtiin ja siirtyy eteenpäin heti kun uutta ohituspaikkaa tulee

Smo
23.03.2013, 21.27
Usein se joka tunkee omaan turvaväliini ei ole tyytyväinen letkan vsuhtiin ja siirtyy eteenpäin heti kun uutta ohituspaikkaa tulee

Jep ja sitten siihen tulee uus auto. ellei sitten itse lähde ohittamaan.

kolistelija
23.03.2013, 21.29
Ei se väli umpeen kuroudu jos ajaa suunnilleen rajoituksen sallimaa vauhtia. Pääsee oikein mukavasti ajelemaan omaa ajoaan kun ajelee ihan pykälien mukaan.

juminy
23.03.2013, 21.41
Kehtaan väittää pitäväni riittävän turvavälin, mutten ole silti tähän ongelmaan törmännyt. En kyllä ihan pientä hidastamista tai joustamista ole kokenut suureksikaan haittatekijäksi - enkä siksi ehkä ole edes huomannut - kun en sekuntiaikatauluilla operoi. En aja autolla Suomessa nykyisin edes tuhatta kilometriä vuodessa, yhteensä ehkä viitisen tuhatta vuodessa, joten ehkä en myöskään vain tiedä asiasta tarpeeksi enää.

VesaP
25.03.2013, 10.03
Aamulla oli parille autolle tullut hasardia. Kuvasivat toisen keulaa ja toisen peräpäätä. Puskurit näytti olevan murusina. Pikaisen ohiajo-diagnoosin jälkeen sanoisin että edessä ajava olis iskenyt liinat kiinni tyhjässä risteyksessä stop merkin kohdalla (joo joo, niin siinä pitäskin tehdä mutta jos näkee ettei mistään tule ketään... ärsyttävyyden huipentuma jos kaikki pysähtelee stop merkin kohdalle ihan turhaan (sanoi laki mitä tahansa)) ja takana tuleva oli pamauttanut perään kun oli luullut että edessä ajava jatkaa matkaa pysähtymättä.

Ja Mutis heitti jokunen viesti sitten että Västran risteyksen jälkeen on pitkää suoraa missä ohittaa. Ei ole. Siinä on se pieni silta minkä yli ajetaan. Se silta on niin paljon korkeammalla mitä itse tie siinä 500m ennen ja jälkeen siltaa, että siinä on usean sekunnin pimeä kohta jossa vastaantulevaa autoa EI näe. Ihmettelen kyllä suuresti miksi ko kohdassa ei ole keltaista viivaa. Ja olen melko varma että jossain vaiheessa siinä pamahtaa vielä ja pahasti. Sillä useasti näkee autojen ohittavan jonoa siinä ja siinä ei kertakaikkiaan näe eteensä vaikka luulee näkevänsä. Toki sen sillan jälkeen voi sitten painaa oikean jalan suoraksi, kunhan keventää taas kaasujalkaa ettei nyt kakkosella sentään nopeus ala....

lansive
25.03.2013, 10.50
Aamulla oli parille autolle tullut hasardia. Kuvasivat toisen keulaa ja toisen peräpäätä. Puskurit näytti olevan murusina. Pikaisen ohiajo-diagnoosin jälkeen sanoisin että edessä ajava olis iskenyt liinat kiinni tyhjässä risteyksessä stop merkin kohdalla (joo joo, niin siinä pitäskin tehdä mutta jos näkee ettei mistään tule ketään... ärsyttävyyden huipentuma jos kaikki pysähtelee stop merkin kohdalle ihan turhaan (sanoi laki mitä tahansa)) ja takana tuleva oli pamauttanut perään kun oli luullut että edessä ajava jatkaa matkaa pysähtymättä.

Ainoan kerran kun olen ollut syyllinen kolariin ajoin juuri tuolla tavalla edellä menneen perään. Pakko mainostaa, koska tämä tapahtui Ranskassa - VesaP:n ihmemaassa - jossa liikennemerkkien katsotaan olevan ohjeellisia. Piti kääntyä tuosta (http://goo.gl/maps/Ah0GS) oikealle, mutta jostakin syystä edellä olevan päättikin juuri merkin kohdalla pamauttaa jarrut lukkoon. Kiltisti myönsin syyllisyyteni ja tehtiin paperit. Ranskalaisella vakuutusyhtiöllä kesti 1,5 vuotta saada vahinkoilmoitus Suomeen.

mutanaama
25.03.2013, 11.14
Ja Mutis heitti jokunen viesti sitten että Västran risteyksen jälkeen on pitkää suoraa missä ohittaa. Ei ole. Siinä on se pieni silta minkä yli ajetaan. Se silta on niin paljon korkeammalla mitä itse tie siinä 500m ennen ja jälkeen siltaa, että siinä on usean sekunnin pimeä kohta jossa vastaantulevaa autoa EI näe. Ihmettelen kyllä suuresti miksi ko kohdassa ei ole keltaista viivaa. Ja olen melko varma että jossain vaiheessa siinä pamahtaa vielä ja pahasti. Sillä useasti näkee autojen ohittavan jonoa siinä ja siinä ei kertakaikkiaan näe eteensä vaikka luulee näkevänsä. Toki sen sillan jälkeen voi sitten painaa oikean jalan suoraksi, kunhan keventää taas kaasujalkaa ettei nyt kakkosella sentään nopeus ala....

Kun jono menee riittävän hitaasti, se ohitus onnistuu.

VesaP
25.03.2013, 11.24
Kun jono menee riittävän hitaasti, se ohitus onnistuu.

Joo, kunhan kerkeää vain takaisin omalle kaistalle ennen ohitusta näkyvällä tienpätkällä ennen sitä siltaa. :)

IncBuff
25.03.2013, 11.41

Ajat vissiin sulavasti punaisiakin päin jos ei näytä ketään tulevan?

mutanaama
25.03.2013, 11.42
No etpä säkään käsittääkseni millään zigulilla ajele;)

Vestran risteyksestä klaukkalan liittymään on matkaa noin 1,6km, sillalta 1,3km.

VesaP
25.03.2013, 12.17

En aja. Vaikkei ketään tulisikaan mistään. Punaista valoa tyhjässä risteyksessä kunnioitan enemmän mitä punaista STOP merkkiä.

mhelander
25.03.2013, 12.19
Ei se väli umpeen kuroudu jos ajaa suunnilleen rajoituksen sallimaa vauhtia. Pääsee oikein mukavasti ajelemaan omaa ajoaan kun ajelee ihan pykälien mukaan.

Pykälien mukaan 80-85 lasissa satasen motarilla, mittarin mukaan (virheineen laillinen nopeus). Pidät turvaväliä edellä ajavaan rekkaan/pakuun/tms 80-lätkäiseen.

Ihan varmasti joku tökkää siihen väliin, ennemmin tai myöhemmin. Ja jää jumittaan. Koska pelottaa takaa kovempaa tuleva. Jne jne. Ainakin täällä susirajan tuntumassa.

mhelander
25.03.2013, 12.26
En aja. Vaikkei ketään tulisikaan mistään. Punaista valoa tyhjässä risteyksessä kunnioitan enemmän mitä punaista STOP merkkiä.

Arvatkaas miksi fillarilla pitää silmät olla selässäki ja aina valmiina pahimpaan ? Juuri tämän takia... vaikka ajat maantietä/-laitaa niin stop-merkin takaa yrittää joku ajaa päälle ihan väkisin.

Ihan vaan mielen virkistykseksi: Suomessa ei ole oletusarvoisesti "vapaa oikea" risteyksissä, kuten jenkeissä. Ellei vapaalle oikeelle ole tehty omaa ramppia, ja niitä on yleensä vain motarin risteyksissä.

Ja sitten nämä "valojen kunnioittajat", Oulussa ilmiötä sanotaan "vanhoiksi vihreiksi". Hyvä paikka on kuusamontien-vaalantien valoristeys jossa on tietysti 60:n rajoitus kaikille mutta pohjoisesta vedetään 80+ vauhdilla "vanhoilla" läpi... siitä kun lippalakki teinikorollakuskit ottaa vihreille hyppylähdöt niin ehtii mukavasti rekan keulan eteen...

VesaP
25.03.2013, 12.31
Arvatkaas miksi fillarilla pitää silmät olla selässäki ja aina valmiina pahimpaan ? Juuri tämän takia... vaikka ajat maantietä/-laitaa niin stop-merkin takaa yrittää joku ajaa päälle ihan väkisin.

Tuota noin, jos sanoin että JOS RISTEYS ON TYHJÄ niin ajan stop merkin läpi pysähtymättä. Miten TYHJÄSSÄ risteyksessä olisi mitään fillareita? Ei, siellä ei siis ole KETÄÄN, vaan risteys on TYHJÄ.

Ja jos risteys on semmoinen mistä ei näe onko se tyhjä, pysähdyn STOP merkille ja katson, ennenkuin jatkan matkaa. Tietysti.

kolistelija
25.03.2013, 12.40
Tuota noin, jos sanoin että JOS RISTEYS ON TYHJÄ niin ajan stop merkin läpi pysähtymättä. Miten TYHJÄSSÄ risteyksessä olisi mitään fillareita? Ei, siellä ei siis ole KETÄÄN, vaan risteys on TYHJÄ.

Ja jos risteys on semmoinen mistä ei näe onko se tyhjä, pysähdyn STOP merkille ja katson, ennenkuin jatkan matkaa. Tietysti.
Stop merkit ovat juuri sitä varten että ymmärretään pysähtyä vaikka näyttäisi siltä että risteys olisi tyhjä. :p

IncBuff
25.03.2013, 12.46
Stop merkit ovat juuri sitä varten että ymmärretään pysähtyä vaikka näyttäisi siltä että risteys olisi tyhjä. :p
Juuri näin. Ne on yleensä sellaisissa paikoissa joissa on havaintoesteitä. Toki supermiehet näkee näiden läpi ja tietävät että risteys todellakin on tyhjä :D

VesaP
25.03.2013, 12.53

JEps. En jaksa toistaa itseäni enää. Jatkakaa... Minä palaan tänne kun seuraavan kerran näen mopoauton tuolla joka aiheuttaa hasardia.

Jake_Kona
25.03.2013, 12.57
Hyvät sakot saa sekä stoppimerkin ja punaisten läpiajosta. Rikkailta enemmän ja köyhiltä vähemmän, mutta yhtä paljon kirpaisee. :auts:

Vepa
25.03.2013, 14.12
Onko tällä palstalla paljon niitäkin, jotka ei näytä suuntamerkkiä, jos kukaan ei ole näkemässä? Ite vilkutan tyhjässä parkkihallisakin, koska viiksen väätäminen on huomattavasti helpompaa, kuin havainnoida ympäristön todella olevan tyhjä.

Oatmeal Stout
25.03.2013, 14.32
JEps. En jaksa toistaa itseäni enää.Kiitos, mutta
Jatkakaa... Minä palaan tänne kun seuraavan kerran näen mopoauton tuolla joka aiheuttaa hasardia. eikö tuo olisi itsensä toistamista?
Tosin ei ne mopoautot aiheuta hazardia vaan ... :)

VesaP
25.03.2013, 14.40
Kiitos, mutta eikö tuo olisi itsensä toistamista?
Tosin ei ne mopoautot aiheuta hazardia vaan ... :)

Sori. Tarkoitin sanoa että lopetan STOP merkistä vänkäämisen. Mopoautoista ei voi vängätä koskaan liikaa.

Noniin, nyt palasin tänne vaikken mopoautoja ole nähnytkään tässä viimeisen tunnin aikana.

Oatmeal Stout
25.03.2013, 14.43
Noniin, nyt palasin tänne vaikken mopoautoja ole nähnytkään tässä viimeisen tunnin aikana.
Ainesta Keskustapuolueen ehdokkaaksi :seko:

hannupulkkinen
25.03.2013, 14.53
Hyvät sakot saa sekä stoppimerkin ja punaisten läpiajosta. Rikkailta enemmän ja köyhiltä vähemmän, mutta yhtä paljon kirpaisee. :auts:
Sain 70-luvulla kello viisi aamulla sakot kun en pysähtynyt stopmerkin taakse. Ylöjärvellä. Ketään ei näkynyt missään, mutta polliisit näkivät kuitenkin.

Yhtä asiaa vielä ihmettelen näissä lyhyen tai olemattoman turvavälin jättävissä.
Silloinhan pitää napottaa koko ajan edellä menevän takapuskuria ja kaikki maisemat jää näkemättä. Ei jummarra.

Smo
25.03.2013, 15.03
Silloinhan pitää napottaa koko ajan edellä menevän takapuskuria ja kaikki maisemat jää näkemättä. Ei jummarra.

On noi Kehäteiden maisemat nähty mutta Länsiväylällä joutuu jättämään väliä että voi katsoa meren jäätilannetta talvella tai kesällä onko vaahtopäitä jos meloo menis .. sama koskee fillaria. Ruuhka-aikaan on ihan mahdoton pitää mitään kolmen sekunnin turvavälejä jota ite pidän sopivana.

veke
25.03.2013, 17.24
Yhtä asiaa vielä ihmettelen näissä lyhyen tai olemattoman turvavälin jättävissä.

Niistä takapuskurissa roikkujista tuntuu varmaan turvalliselta olla siinä tappituntumalla edelläajavaan.
Ajelin tässä taannoin vasenta kaistaa, kun edellä osa oikean kaistan autoista irtautui rampille. Se tappituntumalla ollut autoilija kiihdytti samaan vauhtiin kuin meikä.... kunnes pääsi taas siihen tappituntumaan ...

Sais savolaispolliisit päivystää tuon motarin tapaisen tuntumassa ja sakottaa noita vaikka kameran otoksen todisteella. Kyllä valtion kassa karttuis...

Grr
25.03.2013, 17.44
Tänään havaitsin kaksi hasardia.
Sulamisvesi oli jäätynyt ehkä tosi monessa paikassa tuolla kolminumeroisilla teillä ja oli LIUKASTA.
Päiväajovalot ei näy vittuakaan kun aurinko paistaa. Laittakaa oikeat ajovalot päälle, plz.

Itsok
25.03.2013, 18.10
Kävin hakemassa auton huollosta tänään ja ajoin ohitustiellä vasenta kaistaa jossain Rajasalmen Tampereen puolella. Huomasin jumalattoman sulamisvesilammikon tiellä ja mitenkään fiksusti en olisi ehtiny oikealla kaistalle rekan eteen. Himmasin kuitenkin jonkin verran ja ajoin sen verran reunaan että vain toinen puoli meni lammikon yli. Johan tuli rapakaari keskipientareelle ja repäs autoa. Ei tee mieli ihan kohta ajaa moiseen lammikkoon esim vajaata satasta.
Joskus oon kuullu et osassa autoista konehuoneen puolella kaikki ei oo tykänny hirveesti moisista lammikoihin ajoista. Mut en nyt sitten viittynyt ihan älyttömästi jarruttaakaan moottoritiellä kun perässä tuli kuitenkin autoja. Ja alun perin siis en nähnyt riittävän ajoissa lammikkoa kun Saabbi väisti viime hetkellä lammikon kohdalta rekan eteen...

Tassu
25.03.2013, 18.15
Me käytiin viikonloppuna mökillä eteläsavossa. Sekä meno- että paluumatkalla oli näitä sankareita, jotka ohituskaistatiellä pikku hiljaa saavuttivat ja sitten tietty just ennen ohituskaistapätkän loppumista ryntäsivät ohi huomattavalla ylinopeudella ja ohituksen jälkeen saman tien liinat kiinni ja jäivät siihen eteen tukoksi niin, että piti hidastaa vauhtia, jotta edes jonkinlainen turvaväli säilyi.

Niistä takapuskurissa roikkujista tuntuu varmaan turvalliselta olla siinä tappituntumalla edelläajavaan.
Ajelin tässä taannoin vasenta kaistaa, kun edellä osa oikean kaistan autoista irtautui rampille. Se tappituntumalla ollut autoilija kiihdytti samaan vauhtiin kuin meikä.... kunnes pääsi taas siihen tappituntumaan ...
Ihan samaa olen huomannut.

Sais savolaispolliisit päivystää tuon motarin tapaisen tuntumassa ja sakottaa noita vaikka kameran otoksen todisteella. Kyllä valtion kassa karttuis...
No, eilen ne ainakin olivat liikenteessä ja todistetusti kaksi pysäytettiin (ei ym. aiheen takia). Mökkitieltä oltiin kääntymässä pääväylälle niin kaksi poliisiautoa menee peräkkäin riittävällä välimatkalla toisiinsa. Totesin emännälle, että taitaa toinen tutkata ja toinen sit pysäyttää. Ei menny ku kilometri niin takimmainen poliisi jarruttaa ja sen jälkeen hälyvilkjut päälle. Vastaantuleva mersukuski ajo saman tien tien sivuun. Ohitettiin sitten se toinen pollari, kun ajeli sillee rauhallisesti, mutta jouduttiin sitten kääntyyn takas, kun poika sano jotakin unohtuneen mökille. Tää jälkimmäinen tuli vastaan.

Sitten kun oikeesti päästiin paluumatkalle niin Mikkeli-Heinola välillä kun se satasen nopusrajoitus loppuu niin siellähän se tutka oli sitten 80-alueella pienen nyppylän takana. Siihen haaviin jäi toinen auto meidän perässä. Toki tutkaa osasin odottaakin, koska pari vastaantulijaa väläytteli valoa, mitä sitten kirosinkin emännälle. Ei se meno muutu tuolla jos sanktioita ei pysty jakamaan. Eli ihan hienoa, että poliisit olivat liikenteessä.

Virolaiset kuskit kyllä näytti eilen, miten ajetaan. Nopeusrajoitukset ei koske heitä.

kolistelija
25.03.2013, 18.17
Kävin hakemassa auton huollosta tänään ja ajoin ohitustiellä vasenta kaistaa jossain Rajasalmen Tampereen puolella. Huomasin jumalattoman sulamisvesilammikon tiellä ja mitenkään fiksusti en olisi ehtiny oikealla kaistalle rekan eteen. Himmasin kuitenkin jonkin verran ja ajoin sen verran reunaan että vain toinen puoli meni lammikon yli. Johan tuli rapakaari keskipientareelle ja repäs autoa. Ei tee mieli ihan kohta ajaa moiseen lammikkoon esim vajaata satasta.
Joskus oon kuullu et osassa autoista konehuoneen puolella kaikki ei oo tykänny hirveesti moisista lammikoihin ajoista. Mut en nyt sitten viittynyt ihan älyttömästi jarruttaakaan moottoritiellä kun perässä tuli kuitenkin autoja. Ja alun perin siis en nähnyt riittävän ajoissa lammikkoa kun Saabbi väisti viime hetkellä lammikon kohdalta rekan eteen...
Eihän tuollaisessa ole mitään kummallista, hidastaa sen verran kun tarvitsee. Sitä vartenhan ne turvavälit ovat että tuollaiseen ehtii reagoida.

Itsok
25.03.2013, 18.33
Juu ei olekaan. Varsinkin kun ajoin iltapäivällä aika rauhalliseen aikaan vaille kaks. Jännästi Saabbi sai peitettyä lammikon mun näkökentästä tosi pitkän aikaa, vaikka mulla oli reiluhko n. 150 m turvaväli. Huomasin lammikon vasta kun Saabbi puikahti rekan edestä.

Jostain syystä nyt en vaan sitten jarruttanut napakasti. Olis tuossa nyt ehtinyt vauhti vähentyä jonnekin seittämään kymppiin, jos olis oikeesti käyttänyt jarrua...

pena57
26.03.2013, 08.35
Tänään aamulla näinkin sit oikein viimisen päälle kiireisen työmatka-autoilijan. Oikein teki pahaa katsella. Olisin saattanut soittaa 112:eenkin, mutta en nähny rekkaria, kun oli 2 autoa välissä. Elikäs tilanne: 50 km/h rajoitus silta ja tunneli ( ensin silta, ja sit heti perään tunneli, porukat varmaan tietää paikan, ei niin montaa Suomessa). Kaivinkone ajaa sillalla perässään 4 autoa, minä viimeisenä. Jostain syystä toisena autona jonossa oleva päättää ohittaa edellään olevan auton ja kaivinkoneen. Sit tietenkin tunnelista tupsahtaa vielä vastaantulija sillalle :eek:. Ehti kuin ehtikin ohittaa. Mua rupes kylmään, tosin olin itse sen verran kaukana, että olisin saanut pysähtyyn,mutta...

Ei taitais ihan pelkällä sakolla selvitä, vaikkei kolaria tullutkaan. Ihme kahjoja pitää olla, ajallinen säästö ehkä 30 sekuntia, kun muutkin päästiin kaivurista ohi laillisesti tunnelin jälkeen.

VesaP
27.03.2013, 10.57
Eilen oli joku taisi olla vanha Honda joka oli aiheuttanut itselleen ainakin hasardia. Suoralla Vihdintiellä etelään päin menevillä kaistoilla Konalan kohdalla just työmatkaruuhka-aikaan oli nokka väärään suuntaan (pohjoiseen päin) ja apukuskin puolelle oli valotolppa tullut puoleen väliin autoa sisään. Ja auto seiso kaistojen välisen keskikorokkeen vieressä. Miten #"¤%#¤&#¤& se on siten voinut ajaa.... Just kun ohitin paikan, kaarsi paikalle piipaa-autoja iso läjä.

alli
01.04.2013, 23.51
Jänis pomppi eteen Kehä I:llä ja jarrutin suht reilusti , kun ei takana ollut juuri silloin ketään (pääsiäismaanantain myöhäisliikenne). Pari ilman turvaväliä takana ajanutta oli jonkin aikaa roikkunut perässä matkan aikana, niin mitä jos tulisi kuitenkin jarrutettua jäniksen takia ja toinen ajaisi perään, olisiko molempien syy vai kenen vai onko ihan tapauskohtaista.

Monesti sanotaan, ettei pieniä eläimiä saa varoa. Kumminkin joku bussikuski oli saamassa potkut viime kesänä ajettuaan hanhen ylitse. Sisko kolaroi joskus jäniksen kanssa maantiellä, ja puskurin korjauttuminen maksoi tonnin luokkaa.

bomba
02.04.2013, 07.38
---niin mitä jos tulisi kuitenkin jarrutettua jäniksen takia ja toinen ajaisi perään, olisiko molempien syy vai kenen vai onko ihan tapauskohtaista.

Tapauskohtaisesti arvioidaan, viime kädessä tuomioistuimessa. Lähtökohtaisesti peräänajaja on syyllinen. Autoilijan velvollisuus on pitää sen verran väliä edellä ajavaan, että ehtii reagoida yllättäviinkin tilanteisiin. Tätä ne perässäroikkujat ei vaan tunnu tajuavan. Kyllähän siinä puskurissa on kiva ajaa tasaista nopeutta, mutta mitä jos....

Monesti sanotaan, ettei pieniä eläimiä saa varoa. Kumminkin joku bussikuski oli saamassa potkut viime kesänä ajettuaan hanhen ylitse. Sisko kolaroi joskus jäniksen kanssa maantiellä, ja puskurin korjauttuminen maksoi tonnin luokkaa.

Tottakai kaikkia esteitä ja eläimiä pitää väistää jos se on turvallisesti mahdollista. Tuolla neuvolla tarkoitetaan sitä, että pienen eläimen takia ei kannata tehdä kovin dramaattisia väistöliikkeitä tai lukkojarrutuksia. On tyhmää menettää auton hallinta ja lentää ulos tieltä siksi kun väisti oravaa. Tai aiheuttaa peräänajo (vaikka takanatuleva olisikin syyllisempi siihen). Ajatuksena on ihmishenkien säästyminen. On parempi kolauttaa päin pientä eläintä kuin menettää auton hallinta. Tonnin remppa puskuriin on kuitenkin aika pikkujuttu, verrattuna siihen että lennät autoinesi männikköön satasen vauhdissa.

bomba
02.04.2013, 07.44
Toissapäivänä Lahdesta Turkuun ajaessa jossain Forssan kohdalla oli niin känninen mies fillarilla pientareella ajelemassa, että sille ei meinannut riittää edes autokaista. Aiheutti useamman vaaratilanteen ja äkkijarrutuksen (jopa vastaantulijoille!) kun huojui pientareen ja keskiviivan välillä. Ilmeisesti joku oli soittanut jo poliisille. Olin itse jo kaivamassa puhelinta esiin, kun sinivalkoinen auto ajoi vastaan. Toivottavasti tarjosivat tyypille kyydin kotiin. Voi olla että tuli sakotkin, tässä oli malliesimerkki siitä miten tankojuoppo oikeasti vaarantaa liikennettä.

p bonk
02.04.2013, 08.49
^^ Nykuautoon sopiva osuma rusakosta ja tonni on suolarahaa, kun keulan muoviosia ja jäähdytin uusitaan (lähipiirissä kerran tuli moinen osuma ja matka jatkui hinausautolla, kun jäähdytinsäleikkö oli ns. entinen).

alli
02.04.2013, 10.37
^^^ Totta toki. Mutta kysymäni tilanne oli siis kuiva 80 km/h tie ja rajoituksen mukainen nopeus, ei ruuhkaa, ja suht reipas hiljentäminen, jonka syy (jänis) ei takana-ajajalle todennäköisesti näy. En aja paljon, mutta noita oravaa isompia kiitäjiä näen kuitenkin aina joskus Kehällä. Lieneekö se vaan kuitenkin pienemmän riesan tie posottaa päin, jos vähänkään lähellä joku on tulossa?

Smo
02.04.2013, 10.51
Kerran vedin liinat lähes lukkoon kun peura hiippaili tietä kohti pusikossa.. perseessä roikkunut auto ei tietty eläintö nähnyt ja aloitti provosoivan valoshown ja meni ohi sumuvalo päällä

marco1
02.04.2013, 11.24
^^ Nykuautoon sopiva osuma rusakosta ja tonni on suolarahaa, kun keulan muoviosia ja jäähdytin uusitaan (lähipiirissä kerran tuli moinen osuma ja matka jatkui hinausautolla, kun jäähdytinsäleikkö oli ns. entinen).
Täällä vastaavanlainen setti, korjaus maksoi muistaakseni 1700 ja loppu 80km meni parinkymmenen kilsan välein jäähdytintä täytellen. Vahinkotarkastaja totesi että mitäs näistä, samana päivänä oli ollut tapaus jossa auto oli mennyt katon kautta ympäri - kuski oli väistänyt oravaa...

alli
02.04.2013, 13.07
Täällä vastaavanlainen setti, korjaus maksoi muistaakseni 1700 ja loppu 80km meni parinkymmenen kilsan välein jäähdytintä täytellen. Vahinkotarkastaja totesi että mitäs näistä, samana päivänä oli ollut tapaus jossa auto oli mennyt katon kautta ympäri - kuski oli väistänyt oravaa...

Minkälainen tilanne oli, et kerennyt jarruttaa, et voinut kelin/muun liikenteen takia vai miten?

marco1
02.04.2013, 14.21
Minkälainen tilanne oli, et kerennyt jarruttaa, et voinut kelin/muun liikenteen takia vai miten?
En halunnut jarruttaa enempää kun oli sen verran märkä asvaltti ja täpötäyteen lastattu auto. Taisin arvella pupun ehtivän väistää ja muuta liikennettä tuskin oli puolenyön aikaan.
Nyt vastaavassa tilanteessa linttaisin jarrun pohjaan enkä edelleenkään yrittäisi väistää.

KriHa
02.04.2013, 17.47
TM:n tutkijalautakuntaa tarvittiin sarjassa oli vuosia sitten juttu onnettomuudesta, jossa kuljettaja yritti väistää maantiellä ollut jänistä/oravaa tms pikkuelikkoa. Auto lähti lapasesta ja päätyi oikea kylki edellä valaisinpylvääseen, vieressä istunut puolisi menehtyi.

Tapauskohtaista miten kannattaa toimia, lähtökohtaisesti en tee isompia väistöjä pikkuelokoiden takia, parempi kustantaa uusi syyläri tms kuin ajaa vauhdilla pöpelikköön, tai kärsiä loppuikä niskavaivoista kun takana tullut ei ehtinyt jarruttaa vaan töräytti perään. Siinä ei paljoa lohduta peräänajajan syyllisyys...tai että pupu jäi henkiin, ehkä.

alli
02.04.2013, 18.18
TM:n tutkijalautakuntaa tarvittiin sarjassa oli vuosia sitten juttu onnettomuudesta, jossa kuljettaja yritti väistää maantiellä ollut jänistä/oravaa tms pikkuelikkoa. Auto lähti lapasesta ja päätyi oikea kylki edellä valaisinpylvääseen, vieressä istunut puolisi menehtyi.

Tapauskohtaista miten kannattaa toimia, lähtökohtaisesti en tee isompia väistöjä pikkuelokoiden takia, parempi kustantaa uusi syyläri tms kuin ajaa vauhdilla pöpelikköön, tai kärsiä loppuikä niskavaivoista kun takana tullut ei ehtinyt jarruttaa vaan töräytti perään. Siinä ei paljoa lohduta peräänajajan syyllisyys...tai että pupu jäi henkiin, ehkä.

Joo, varmastikaan ei kannata väistää ainakaan jänistä. Lapsena olin kyydissä, kun jänis jäi auton alle. Pupu oli jo turvassa tien sivussa, mutta teki "harhautuspompun" takaisin suoraan auton alle. Silloin ei autot olleet vielä muovia, joten tappiot kärsi käsittääkseni vain jänö.

Mä tota omaa kokemusta vaan mietiskelin, että jos itse ehtisi jarruttaa ja ainoa hasardi on se mahdollinen takanatulija, niin miten siinä sitten tekee. Jos takana ollaan valppana, niin kenellekään ei käy mitään...

hannupulkkinen
02.04.2013, 18.31
Jänis ja orava tulevat tielle usein samoin kuin hirvikin. Mitään ei ehdi tehdä. Itsekin luulin, että vain välinpitämättömät ihmiset ajavat pupujen ja oravien päälle, mutta kun muutin Lappiin ja ajoin muutaman jäniksen yli niin jouduin kyllä muuttamaan kantaani.

Nyt ihmettelen millaiset idiootit ajavat siilin päälle. Sehän ei ryntää. Ihmetykseni kestää varmaan niin kauan, että ajan itse ekan siilin päälle.

IncBuff
02.04.2013, 18.35
Eläin kuten jänis, orava, hirvi tms. tulee tielle yleensä niin yhtäkkiä että ei siinä paljoa ehdi ajatella että jarruttaako vai ei. Monille se jarrutus tulee refleksinä eikä siinä ehdi miettimään tuleeko se takana roikkuva pässinpää konttiin vai ei.

HiMa
02.04.2013, 18.51
Just noiden yllättävien tilanteiden varalta pitää olla jo ennakkoon mietitty selkeä toimintatapa, joka tulee automaattisesti tilanteessa. Teilasin jäniksen ohitustilanteessa toissa kesänä. Siinä ei mietitä väistetäänkö vai jarrutetaanko, siis suoraan päin. Jänöstä tuli kerralla entinen ja tuuria oli kun ei autoon tullut mitään. Saattoi kolahtaa kyllä vasempaan eturenkaaseen tai puskurin kulmaan.

OnT. Ja hihavartta hipoen eilen yks Hiace ohtti, kun pöörällä ajoin maantien laitaa. Muuten meni kivasti.

Sauli Lumikko
02.04.2013, 20.12
Nyt ihmettelen millaiset idiootit ajavat siilin päälle.
Kosovossa paikalliset oikein yrittävät oikein osua siileihin, etenkin A-osapuolen tyypit. Tapa on muutaman jututtamani paikallisen mukaan yleinen eikä sitä peitellä mitenkään, pikemminkin kehuskellaan osumilla siinä missä Suomessa ollaan hyvillään siitä, kun ehtii läppäistä hyttysen iholtaan. Sama kansanhuvi ilmeisesti jatkuu täälläkin; kaveri oli nähnyt pari alpotaustaista rääkkäämässä siiliä kuulapyssyn kanssa.

Mitä eläinten väistämiseen tai äkkijarrutuksiin tulee, arvaamattoman tempun seuraukset eivät välttämättä aina mene peräänajajan piikkiin, vaikka lähtökohtaisesti ja yleensä näin olisikin.

Kerran hiekkatiellä auton pysähtyminen kesti ABS-lukkojarrutuksesta huolimatta ja tielle ajovaloja tapittamaan jäänyt peura ei tietenkään hievahtanut, mutta siinä luisuessa ehdin laittaa ajovalot pois päältä. Eläinhän lamaantuu sokaistumisen vuoksi, mutta valojen sammuttua tämä yksilö tajusi hyvin pian vaaran ja lähti lipettiin. Olin funtsinut tämän etukäteen ja temppu toimi odotetusti. Tilanne päällä tuollaisia ei tietenkään ehdi keksiä.

Grr
03.04.2013, 08.45
Pääsiäisen liikenteessä keksittiin nimi yhdelle hasardille, seitsemänkympin kuskit.

Ajaa tasaista 70km/h 80 alueella. Kun rajoitus putoaa risteyksen tai muun hasardin takia kuuteenkymppiin, seitsemänkympin kuski jatkaa tasaista 70 vauhtia. Saattaa ryhtyä ryhtyä jopa ohitukseen jos joku tupeksii edessä silloin. Taajamakaan ei vaikuta vauhtiin, 70. Toivottaa hyvää kevättä ääni- ja valomerkein ohitettaessa.

mhelander
03.04.2013, 08.48
Pääsiäisen liikenteessä keksittiin nimi yhdelle hasardille, seitsemänkympin kuskit.

Ajaa tasaista 70km/h 80 alueella. Kun rajoitus putoaa risteyksen tai muun hasardin takia kuuteenkymppiin, seitsemänkympin kuski jatkaa tasaista 70 vauhtia. Saattaa ryhtyä ryhtyä jopa ohitukseen jos joku tupeksii edessä silloin. Taajamakaan ei vaikuta vauhtiin, 70. Toivottaa hyvää kevättä ääni- ja valomerkein ohitettaessa.

Hyvä kun muistutit. Näitä löytyy täältäkin pohjoisesta. Osaa vain yhtä vauhtia ja ei sitten passaa mikään muu. Verraton tapa aiheuttaa hämminkiä ja vaarallisia tilanteita tien päällä.

Lisäksi löytyy neljänkympin kuskit. Sama juttu mutta 30:n rajoituksella 40 lasissa. Kuten myös 50:n ja 60:n alueella. Eikä vauhti kiihdy yhtään tuon yli motarin rampilla. En ole jääny seuraamaan mikä on vauhti rampin jälkeen... kun mun rotiskot ei kulje noin hiljaa motarilla.

Highlander
03.04.2013, 09.35
Kosovossa paikalliset oikein yrittävät oikein osua siileihin, etenkin A-osapuolen tyypit. Tapa on muutaman jututtamani paikallisen mukaan yleinen eikä sitä peitellä mitenkään, pikemminkin kehuskellaan osumilla siinä missä Suomessa ollaan hyvillään siitä, kun ehtii läppäistä hyttysen iholtaan. Sama kansanhuvi ilmeisesti jatkuu täälläkin; kaveri oli nähnyt pari alpotaustaista rääkkäämässä siiliä kuulapyssyn kanssa.

Joo-o, siilejä ei saa rääkätä :D
http://i1283.photobucket.com/albums/a550/AmazonGT1/siili_zps6df5d924.jpg

Risto Koivunen
05.04.2013, 12.52
Kerran olen bongannut Vantaalla littanaksi ajetun siilin, ei ollut kaunis näky. Pysähdyin siirtämään jäänteet metsän puolelle, kun paikalla ei ollut juuri liikennettä tuohon aikaan.

Itse hasardeihin liittyen, Vihdintiellä on näköjään tänään taas selvitelty että kuka ajaa ja mistä:

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kiistelivat_kaistoista_auto_tormasi_naiseen/

Tuloksena mm. yksi sivullinen ambulanssilla sairaalaan ja tuhoutunut bussipysäkki.

Jake_Kona
05.04.2013, 13.38
Kun on käynyt kohtaamisia pienten eläinten kanssa, ei siinä ole yleensä jäänyt aikaa edes kissaa sanoa. Pieni kohde näkyy vasta lähempää ja sen ollessa tiellä. Hirvi näkyy jo pientareella ja silloin kerkeää jarruttaa huomattavasti aikaisemmin.
Kun noita tien pientareita ryhdyttiin niittämään vuosikymmen sitten on näkyvyys parantunut huomattavasti. Hirvien kanssa ollut vähemmän hasardia viimeaikoina. Onko niitä vähemmän kun ei ole muutamaan vuoteen näkynyt. Knok knok

Grr
05.04.2013, 19.36
kuoppia Tanpereella:
http://yle.fi/uutiset/autoilijat_vaistelevat_kuoppia_tampereella/6566947

uria Heinolassa:
http://yle.fi/uutiset/heinolan_nelostielle_ei_tule_kesaa/6561288

VesaP
15.04.2013, 08.32
Aamulla joku aivan uuden karhea Volvo V60 D5 kulkine aiheutti hasardia 130 tiellä. Tyyppi kaahasi kuin hullu ja ohitteli hesaan yhtämittaisessa jonossa ajaneita kanssa-autoilijoita. Väkisin vaan ohi ja tunkea vastaantulijan sattuessa kohdalle jonon väliin. Kunnes taas urku auki. Aivan sairasta menoa. Me muut kuitenkin ajettiin jonossa rajoitus +10 vauhtia about, eli jono veti kerrankin vallan loistavasti.

Ja toinen ziisustelun aihe:

Vähän tämän jälkeen sitten mopoauto kääntyi Kehä kolmoselle. Ei jumalavite, laillista kait sielläkin ajaa mopoautolla mutta tyhmää... Muutenkin kehät aivan tukossa ruuhka-aikaan niin sinne sit ajelee 45 km/h vauhdilla tien tukoksi. Hallelujaa sentään. Onneksi itse ei tarvinnut ko kehälle kaartaa.

Oatmeal Stout
15.04.2013, 10.17
Vähän tämän jälkeen sitten mopoauto kääntyi Kehä kolmoselle. Ei jumalavite, laillista kait sielläkin ajaa mopoautolla mutta tyhmää... Muutenkin kehät aivan tukossa ruuhka-aikaan niin sinne sit ajelee 45 km/h vauhdilla tien tukoksi. Hallelujaa sentään. Onneksi itse ei tarvinnut ko kehälle kaartaa.
Jos kehä oli jo tukossa, niin se mopoauto liikkui muutaliikennettä nopeammin?

VesaP
18.04.2013, 09.03
Aamulla taas 132:lta laskeutui kärkikolmion takaa auto suoraan eteen 130:lle. Tiukka jarrutus taas pelasti kolarilta. En tiedä näyttikö ko suhari keskaria vai heiluttiko vain "anteeksi" kun tööttäsin ja vilkautin valoja. Tuo on kyllä täydellinen risteys saada auto remonttiin toisen piikkiin jos vain haluaa. Sanomattakin lienee selvää että meidän takana olisi ollut ko autolle tilaa yllin kyllin siirtyä 130 tielle ajelemaan mutta kun piti kaahata bussipysäkin kautta suoraan eteen. Onneksi tälläkään kertaa ei fillaroijaa ollut pyörätiellä menossa koska ko suharilla ei olisi ollut pienintäkään mahdollisuutta pysähtyä ennen pyörätietä jos siellä olisi joku ollut tulossa.