PDA

Näytä tavallinen näkymä : Väsymys?

jaggi
20.02.2011, 11.28
Onko kellään ollut samantapaista ongelmaa kuin mulla, marras-joulukuusta lähtien on mulla riesana ollut aamuinen syvä väsymys/veto poissa...
Tuntuu ettei nukkuminen auta, päinvastoin! Eikä uni kuitenkaan tahdo illalla tulla.
Lisänä tähän on jokakohdan lihassärky treeneistä, mikä ei tunnu poistuvan ollenkaan.
Ostin nyt omega3, magn. ja B-vitamiineja, jos vaikka auttaisivat....
Vinkkejä?

ellmeri
20.02.2011, 11.38
Jep! vähän samaa ollu,verikokeissa käyty,verenpaineet kohonneet,duunissa raskasta jne...maanantaina poppamies soittaa tuloksista.

No venyttelyt ja jooga auttanut,kroppa on ollu kyllä pitkään ylikunnossa joten tää rauhoittuminen ollut paikallaan.
Nyt alkanut unikin maistumaan,heräsin 10.30

Itsok
20.02.2011, 11.40
D-vitamiinin sanotaan auttavan väsymykseen. Talvella sitä ei muutenkaan meinaa saada riittävästi näillä leveysasteilla, vaikka sitä on mm. maitotuotteisiin lisättynä. Rasvaisia kaloja runsaasti tai sitten purkista.

Prinsessa
20.02.2011, 12.11
D-vitamiinin sanotaan auttavan väsymykseen. Talvella sitä ei muutenkaan meinaa saada riittävästi näillä leveysasteilla, vaikka sitä on mm. maitotuotteisiin lisättynä. Rasvaisia kaloja runsaasti tai sitten purkista.

Meillä koko perhe napsii Devisolin 20mg nappeja päivittäin aikalaisen maidon kulutuksen lisäksi. Virkeystaso huomattavasti korkeampi, kun ennen niitä.

Suositukset joutakoon hiiteen, kun empiirinen tutkimus on osoittanut toista.

Polla
20.02.2011, 12.22
Mulle lääkäri kertoi että päivässä olisi hyvä ottaa 40 mikrogrammaa D-vitamiinia, mutta mä en syö/juo maitotuotteita kuin satunnaisesti eli sieltä en saa extraa ton määrän lisäksi. Myös rauta auttaa väsymykseen, sitä vedän 20 mg satunnaisesti, aluksi kun aloin käyttämään otin jonkun 2 viikon ajan päivittäin.. Maito, tee, ruisleipä heikentää raudan imeytymistä eli ei samaan aikaan noiden tuotteiden kanssa.

Slim_Jim
20.02.2011, 13.27
Mulla oli väsymys pahimmillaan tuossa loka-marraskuussa, D-vitamiini auttoi.
Nyt kun on paljon valoisampaa, ei mitään ongelmaa ilman vitskua.

Jani R.
20.02.2011, 14.19
Olen napsinut pari talvea 120 ug tabletteja (5000 IU) per päivä ja hävisi kausiflunssat ja väsymys sen siliän tien. Tilasin niitä iherbistä:
http://www.iherb.com/Vitamin-D3-5-000-IU-360-Softgels/18335

Risto Koivunen
20.02.2011, 15.04
Vinkkejä?

Jos nuo ja D-vitamiinit eivät ala auttaa, niin seuraavana kannattaisi varmaankin käydä terveydenhoitajan vastaanotolla? Sieltä voi saada lisää vinkkejä, tai sitten lähetteen verikokeisiin.

rhubarb
20.02.2011, 15.04
D-vitamiinin puutteen lisäksi kyseessä voi olla ylirasitus, oireileva tulehdus tai virustauti tms. Onko tarpeeksi lepoa?

Polla
20.02.2011, 17.00
Olen napsinut pari talvea 120 ug tabletteja (5000 IU) per päivä ja hävisi kausiflunssat ja väsymys sen siliän tien. Tilasin niitä iherbistä:
http://www.iherb.com/Vitamin-D3-5-000-IU-360-Softgels/18335

Hui :o Mä en ole uskaltanut napsia enempää tämän takia:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00023

jaggi
20.02.2011, 17.43
Kävin hakemassa nyt tohon lisäksi D-vitamiinin(25 ug). Saa nähä auttaako! Yksi tuttu epäili että voisi olla masennustakin(hui! :O ), onko kellään tästä mitään tietoa/kokemusta?

Risto Koivunen
20.02.2011, 18.08
Nuo iltaiset univaikeudet saattavat liittyä psyykkisiin ongelmiin, stressiin, aikataulutukseen (liian aktiivista toimintaa illalla) tai sitten johonkin muuhun. Sen sijaan tuo lihassärky tuskin johtuu moisesta.

Tuo Jani R:n hevoskuuri kuullostaa aika runsaalta, mutta ei kai tuon pitäisi vielä normaalilla ihmisellä myrkytystilaan johtaa, kun auringonvalostakin voi parhaimmillaan saada ainakin 250 milligramman päivittäisannostusta vastaavan määrän.

Jos elämä tuntuu liian yksinkertaiselta, niin tuossa olisi vuodelta 1999 oleva koosteartikkeli D-vitamiinipitoisuuksia koskevista lääketieteellisistä tutkimuksista:

http://www.ajcn.org/content/69/5/842.full.pdf

(Todettakoon että tuossa artikkelissa mainittu 5 milligrammaa päivässä oli silloinen Yhdysvalloissa voimassa ollut suositus, jota on sittemmin nostettu.)

hannupulkkinen
20.02.2011, 18.17
Minä olen syönyt koko talven 60 ug D-vitamiiniä. Siitä en paljon uskalla määrää nostaa enkä myöskään pudottaa kun aikaisempian vuosina käytin vähemmän ja siitä ei ollut mitään hyötyä.
Masennus on spyykkinen tila, jota edesauttaa stressi ja elämän traumat sekä perimä. Jos suvussa on masentuneisuutta niin silloin todennäköisyys sairastua siihen on suurempi kuin muilla. Masennusta on monenlaista ja lievä alakulo tai melankolia ei ole sitä. Näitä esiinty hyvin monilla suomalaisilla.
Ylikunto aiheuttaa masennusta ja päinvastoin.
Molempien oireet ovat väsymys, unensaannin vaikeus tai aikaiset heräämiset, se että uni ei vie väsymystä, pessimistiset ajatukset, näköalattomuus ja ilottomuus.
Jos väsymys ei mene lepäämällä ohitse ja veriarvot ovat kunnossa niin silloin voi epäillä masennusta. Lääkkeitä en kuitenkaan alkaisi käyttää muun kuin psykiatrin määräyksestä. Vaikka nykyiset lääkkeet ovatkin melko hyviä on niilläkin kaikilla sivuvaikutuksia. Syvään masennukseen liittyy usein itsetuhoisuus ja siksi lääkitys ja terapia ovat täysin välttämättömiä.

Harryupp
20.02.2011, 18.55
Johtuuko väsymyksesi ehkä unen huonosta laadusta? Minä olen vuosikausia tsempannut unihäiriöitten kanssa ja meni varmaan 3 vuotta ennenkuin tajusin että ehkä tällaisesta uniapneasta oli mun kohdalla kyse.
Nyt minulla on sellainen CPAP-hengityslaite nukkuessa ja eivät ole keuhkoputket yhtä ärtyneet kylmälle ilmalle ja toisinaan herään jopa ihan levänneen oloisena. Mutta kyllä se nukkuminen yhä edelleen saattaa olla pätkitty kahden tai kolmen tunnin pätkiin.

Ripa523
20.02.2011, 19.02
Muutama kaveri on täällä jo puhunutkin tuon D-vitamiinin puolesta... Itse käytän sitä syksystä kevääseen 100µg päivässä. Ihan joka päivä en noita muista ottaa, mutta eipä tuo sinänsä haittaa. Sama annos on nyt toista talvea käytössä ja aiempina vuosina tuttu väsymys on tiessään. Eikä myöskään flunssa tunnu iskevän läheskään niin herkästi kuin ennen.

Tuosta yliannoksesta, en nyt muista mistä sitä aikoinaan luin, mutta kuvittelen muistavani jotain sellaista että yliannoksen puolelle menis, jos tuota ottaa kerta-annoksina useamman tuhat µg:tä - eli purkillisen. Ja sittenkin tuon yliannoksen haitallisista vaikutuksista ei liene mitään varmaa näyttöä ennenkuin tuon verran pillereitä popsii piiiitkän aikaa....

D-vitamiinin "oikea annos" tuntuu olevan aika lailla kiistelty asia. Mulle aikoinaan eräs suomessa varsin hyvin tunnettu ja tunnustettu hivenainelääkäri suositteli annokseksi 100 - 125 µg. Tuolloin määrä kuulosti mielestäni melkoisen suurelta, mutta nyt itse uskon, että tuo on kohdallaan.

time
20.02.2011, 20.10
Mulla on ollut vuosia uniongelmia ja on edelleen.Nukahdan helposti ja herään parin tunnin päästä ja en saa nukuttua millään.Olin viikon saikulla asian johdosta noin kuukausi sitten ja sain melatoniini reseptin ja se auttoi saamaan ainakin 50% paremman unen.Lääkäri tarjosi vahvempiakin lääkkeitä,mutta niihin en koskenut.
Kai se on työ mikä sotkee unet,kun viikonloppuisin saan paremmin nukuttua ja saikku viikon nukuin 10 tuntisia öitä,joista vain arviolta pari tuntia olin hereillä yöllä.
Normaalisti olen nukkunut noin 4 tuntia yössä ja aika zombie ollut päivät.Kummasti sitä kuitenkin on jaksanut lenkille raahautua.
Ennen saikkua olin pari yötä lähes valveilla ja nukuin töissä puolen tunnin pätkiä,kun ei yksinkertaisesti jaksanut olla hereillä ja kotimatkalla meinasi nukkua rattiin.Mutta Melatoniinilla on tilanne korjaantunut siedettäväksi.

rhubarb
20.02.2011, 20.18
Ja jos ei ole itsestään selvää, kannattaa käydä lääkärillä, jossa lähes oikean diagnoosin todennäköisyys on noin 0.5, ei nettifoorumien 0.1.

timoe
20.02.2011, 20.29
Onko kellään ollut samantapaista ongelmaa kuin mulla, marras-joulukuusta lähtien on mulla riesana ollut aamuinen syvä väsymys/veto poissa...
Tuntuu ettei nukkuminen auta, päinvastoin! Eikä uni kuitenkaan tahdo illalla tulla.
Lisänä tähän on jokakohdan lihassärky treeneistä, mikä ei tunnu poistuvan ollenkaan.
Vinkkejä?

Ylikunto + kaamosmasennus + mykoplasma...

Todellista rohkeutta vaatii lepääminen, ei kova harjoittelu.
Koholla oleva leposyke voi kertoa että jotain on pielessä.

Lepää kunnolla alkuun jopa pari viikkoa. ei kunto siinä romahda, vaikka treenit jää. Jos ei auta käy lääkärissä. Jos mieli on maassa joka syksy voi kokeilla kirkasvalolamppua. Kirkkaassa auringonpaisteessa (kuten viime päivinä) ulkona kävely ilman auronkolaseja on teholtaan moninkertainen kirkasvalolamppuun nähden. Siis rauhallista kävelyä vain, palauttavaa!

Ei palstan välityksellä voi ketään diagnosoida, nää on vain tälläisiä heittoja. :)

hannupulkkinen
20.02.2011, 20.56
Ei palstan välityksellä voi ketään diagnosoida, nää on vain tälläisiä heittoja. :)
Eikä kukaan kai täältä diagnoosia tule hakemaankaan vaan sitä vertaistukea.

jaggi
21.02.2011, 20.24
Jees, pitää nyt seurata tilannetta noiden vitamiinien kanssa. Kiitos tähän mennessä vastanneille!
Seurasin tänään muuten tota nestepuolta, niin koko päivän aikana join yhteensä 9dl nesteitä. En tiedä onko tuolla vaikutusta, mutta nesteen määrä voisi olla isompikin....?

izmo
22.02.2011, 09.48
Taas väsyttää muakin mutta ei voi ylikuntoo olla kun ei mitään raskasta tehnyt...

Jani R.
22.02.2011, 10.19
Hui :o Mä en ole uskaltanut napsia enempää tämän takia:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00023

Lääkärit eivät löytäneet mitään vikaa aiemmin vaikka olin talvisin ihan seis. Lopetan taas kesäksi nämä suuret annokset, jolloin ehtii tasaantua ja voihan sen käydä testauttamassa kun on 3 kk syönyt tuolla annoksella:
http://oyslab.fi/ohjekirja/1220.html

Se myrkytysraja on paljon korkeammalla:
http://terveesti.blogs.fi/2007/10/31/d_vitamiini_merkityksen_aliarviointi_on_~3225287/ (http://terveesti.blogs.fi/2007/10/31/d_vitamiini_merkityksen_aliarviointi_on_%7E3225287/)

"Miten eri D-vitamiinin vuorokausiannokset sitten vaikuttavat:

400 IU:lla on vaikutusta multippeliskleroosin (-41 %) ja nivelreuman (-36 %) riskiin, mutta ei esimerkiksi sokeritaudin riskiin.
700 IU:ta vähensi merkittävästi ylähengitystieinfektioita
800 IU:ta laski systolista verenpainetta merkittävästi (9,3 %) lyhyessä 8 viikon seurannassa
800 IU:ta vähensi 2-tyypin diabeteksen riskiä kolmanneksella
1 000 IU:ta vähensi halvauspotilaiden kaatumista 59 % parantamalla lihasten kuntoa ja koordinaatiota
2 000 IU:n annos lapsena vähensi 1-tyypin diabeteksen riskiä 78 %. Lasku oli 86 % kun annokset olivat yli 2 000 IU:ta. Nämä tulokset perustuvat 33 vuoden seurantaan.
5 000 - 10 000 IU:ta vähensi epäselviä (idiopaattisia) selkäkipuja kaikilla tutkittavilla (100 %)
5 000 IU:ta esti influenssan vanhusten hoitolaitoksen yhdessä kerroksessa, jossa tämä annos oli käytössä, kun taas muissa kerroksissa, jossa ei D-vitamiinia annettu, tauti riehui
10 000 IU:ta on tuore ehdotus turvalliseksi vuorokausiannokseksi (safe tolerable upper intake level, Hathcock 2007)
10 000 - 20 000 IU:ta on paljaan ihon D-vitamiinituotto keskipäivän aikoihin puolessa tunnissa kesällä Keski-Euroopan leveyksillä vaaleaihoisella
50 000 IU/vrk terveille miehille talvella 2 kk ajan ei aiheuttanut sivuvaikutuksia eikä muutoksia muihin laboratorioarvoihin (Berger-Lux 1998)
18 000 IU:ta /vrk 5 vuoden ajan (yhdessä kalkin ja fluorin kanssa) ei aiheuttanut sivuvaikutuksia (Hasling 1987)
600 000 IU/vrk 4 vuorokauden ajan eli yhteensä 2 400 000 IU:ta (riisitaudin hoitoon tarkoitettu pullollinen päivässä kahden tipan sijaan 4 päivän ajan) aiheutti 2-vuotialle pojalle ummetuksen ja mahakipuja. Verikokeissa kalkkiarvot ja verenpaine nousivat. Munuais- sydän- tai neurologisia sivuvaikutuksia ei todettu (Barrueto 2005)
1 700 000 IU/vrk/7 kk pöytäsokerissa, joka sisälsi 21,4 mg D3-vitamiinia grammassa sokeria, aiheutti munuaisten kalkkiutumista ja väliaikaisen munuaisten vajaatoiminnan isälle ja pojalle, jotka käyttivät tätä myrkytettyä sokeria (Vieth 2002)"

400 IU taitaa olla nykyinen suositus ;)

tmile
22.02.2011, 10.24
Ääni D-vitamiinille. Olin myös pari talvea sitten jatkuvasti väsynyt, nukuin helposti 10-12 tuntia putkeen jos vain lapset sen sallivat. Talvilomakin meni monta päivää putkeen klo 22 nukkumaan ja klo 10 herätys ja silti väsytti jatkuvasti. Samoin oli flunssaa ja kuumetta märkivää korvatulehdusta yms.

Kesällä sitä sitten taas piristyi, ja aloin syksyllä syömään vahvaa 25ug-50ug D-vitamiinia. Viimeiset pari talvea olen ollut D-vitamiinikuurilla pirteä ja täysin terve. Ei edes flunssaa, nuhaa eikä mitään.

Edit: noista määristä vielä, 25ug = 1000IU.

MTBVespa
22.02.2011, 17.11
Vaikkei tämä d-vitamiini- topikki olekkaan nii tos on jonkun tutkijan ajatuksia d-vitamiinistä: http://blogi.kansanelakelaitos.fi/arkisto/656

Juha_H
22.02.2011, 18.02
Ajankohta kuulostaa siltä että valon puute voisi olla syynä. Valo tahdistaa kehon melatoniini-eritystä joka vaikuttaa voimakkaasti uneen ja vireyteen. Keinovalo on normaalisti niin heikkoa ja vääränlaista, että siitä ei ole paljoakaan apua ja talven jatkuva "yö" sotkee tuon hormonitoiminnan. Lääkkeenä suosittelisin laadukasta kirkasvalohoitoa aamupäivisin ja yritystä rytmittää päivät niin että pääsisit nauttimaan niistä vähäisistä päivänvalohetkistä (normaalisti ne menee työssäkäyvillä sisätiloissa). Sit tietenkin lisäksi varmistuminen riittävästä raudan ja D-vitamiinin saannista.

Ihmiset reagoivat eri voimakkuudella tuohon päivänvalon poistumiseen/vähenemiseen mutta tieteellinen fakta on, että kaikkiin se vaikuttaa ainakin jossain määrin, ja toisiin huomattavankin paljon.

Ohiampuja
22.02.2011, 18.36
Tässä yksi vanha ketju liki samasta aiheesta, Hyötyliikkujan väsymys.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=32859

Tässä juttua lihaksiston palautumisesta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=30869

hannupulkkinen
22.02.2011, 19.01
D-vitamiinin annostuksessa pitää huomata se, että puhutaan oikeasta mittayksiköstä. Nämä kaksi sekoitetaan usein keskenään:
D-vitamiinin mittayksikkö on mikrogramma (uq) sekä kansainvälinen yksikkö (KY tai IU). 400 KY = 10 ug.

Minä otan 60 uq:tä eli 2400 IU:ta päivittän.

Speedgoat
24.02.2011, 09.52
Tässäpä yksi mahdollinen vaihtoehto.

Jylhän hammaslääkärin mukaan pari reikää hampaissa vastaa "reikää perseessä"
http://www.hs.fi/urheilu/mmhiihto/artikkeli/Hampaiden+paikkaus+antoi+Martti+Jylh%C3%A4lle+vauh tia+/1135264038247

R.A.
24.02.2011, 10.51
Seurasin tänään muuten tota nestepuolta, niin koko päivän aikana join yhteensä 9dl nesteitä. En tiedä onko tuolla vaikutusta, mutta nesteen määrä voisi olla isompikin....?

On muuten melko järkyttävän vähän, vaikkei edes liikkuisi päivän aikana minuuttiakaan. Kannattaa kokeilla tuon määrän tuplaamista, mieluiten ihan pelkällä vedellä. 1,5 litran vesipullo työpäivän aikana on aika hyvä ja helppo kikka riittävään nesteen nauttimiseen. Kyllä siis on vaikutusta.

xtrainer80
25.02.2011, 11.25
Tässäpä yksi mahdollinen vaihtoehto.

Jylhän hammaslääkärin mukaan pari reikää hampaissa vastaa "reikää perseessä"
http://www.hs.fi/urheilu/mmhiihto/artikkeli/Hampaiden+paikkaus+antoi+Martti+Jylh%C3%A4lle+vauh tia+/1135264038247

Millä tavalla nuo reiät hampaissa sitten voisi aiheuttaa väsymystä? Minulla on kyllä reikiä hampaissa (paikkautan niitä toki pikkuhiljaa) ja väsyttääkin usein epätavallisen paljon, mutta en ole koskaan ajatellut että se voisi johtua siitä.

Parantuisikohan suorituskykyni urheiijana, jos hoitaisin purukalustoni kerralla kuntoon? Ei varmaan huonontuisi ainakaan...

rhubarb
25.02.2011, 11.35
Millä tavalla nuo reiät hampaissa sitten voisi aiheuttaa väsymystä?

Krooninen tulehdustila.

TuplaO
25.02.2011, 11.45
Joo noi tulehdukset voi aiheuttaaa sellasta "piilevää" ongelmaa. Esim. tupakoivalle kaverille oli hammaslääkäri todennu röökimiehille normaalista ientulehduksesta, että se vastaa sellasta kämmenen kokosta tulehtunutta länttiä jossain muualla kropassa... Sellasen kanssa tulis varmaan valuttua välskärille aika äkkiä.

rhubarb
25.02.2011, 11.54
Ja täytyy tietysti muistaa että huippu-urheilijalla kaikenlaiset taviksen pikkuvaivat näkyvät moninkertaisesti suhteessa täysikuntoisiin kollegoihin.

xtrainer80
25.02.2011, 11.59
Tulehdustilan aiheuttama väysmys käy kyllä järkeen. Pitäisi kait vaan hoitaa hampaat kerralla kuntoon, maksaa mitä maksaa. Treenatessa en huomaa mitään isompaa ongelmaa, jaksan aivan ok, mutta muuten olotila on enemmän väsyneen puolella. Näkyy lähinnä siinä että aamulla on vaikea nousta ylös, ja töihin on vaikeaa keskittyä.

kp63
25.02.2011, 13.04
topikissa paljon hyviä vihjeitä. Itellä pari vuotta sitten oli kesäkuusta lokakuulle maxtehot hukassa ja sellanen olo et välil ois kurkku tai hammas tai kaulan lihakset kipeet. Välil ei mitää kipuja. Kävin hlääkärissä eikä löydetty mitään. Sit löyty ultrassa kesäkuun flunssasta jäänyt mitätön poskiontelon tulehdus, 5 vrk kuuri ja kaikki oireet pois. Alkuperäisen kysyjän 9dl on järjettömän vähän. Liikkuvalla 1l/ treenitunti ja sen lisäks 1-2l vettä/vrk + muut juomat on lähempänä oikeeta.

MsBandMe
25.02.2011, 13.47
Ihan paras kaamosajan piristyslääke on tyrnimehu. Parin ruokalusikallisen verran ihan pieneen määrään vettä ja shottina kerralla alas joka aamu. Toimii. Makuun toki pitää tottua, mutta on sen väärtti. Kolmen viikon kuuri puolen litran pullosta.

Sisältää myös kaikki mahdolliset vitamiinit, on luonnotuote, eikä tarvitse huolehtia annostuksista.

Itse pääsin eron kaamosajan väsymyksestä.

mehukatti
11.03.2011, 11.17
Jos väsyttää, niin kandee hakee kaupasta puolen litran tölkki energiajuomaa. ;)

Jani R.
11.03.2011, 11.53

En muista minkä merkkisestä energiajuomasta sai hyvin kädet tärisemään jos sitä joi tyhjään vatsaan. Taisi olla ED. En suosittele.

kaakku
11.03.2011, 11.56
En tajua miten ihmiset noita voi juoda. Mulle aiheuttaa pelkkä haju jo pahan olon :eek:

asb
11.03.2011, 12.05
Ihan paras kaamosajan piristyslääke on tyrnimehu. Parin ruokalusikallisen verran ihan pieneen määrään vettä ja shottina kerralla alas joka aamu. Toimii. Makuun toki pitää tottua, mutta on sen väärtti. Kolmen viikon kuuri puolen litran pullosta.

Tuota kun vetää pari kuuria, niin onkin puolitoista kuukautta kulunut ja kaamosväsymys tiessään. Niin on tosin kaamoskin, mutta se ei kai liity tähän. :)

holapeelo
11.03.2011, 13.01
En tajua miten ihmiset noita voi juoda. Mulle aiheuttaa pelkkä haju jo pahan olon :eek:
Se on makuasia, mun mielestä tuoksuu hyvälle. :) Ja toisaalta taas kahvi haisee pahalle, kun taas toiset ylistävät sitä kahvin "tuoksua"...

Markku Silvenius
11.03.2011, 14.30
Väheksymättä alkuperäisen kysyjän tilannetta ei valitettavasti noilla tiedoilla voi sanoa yhtään mitään, miksi väsyttää aamuisin..Mut kuten tuossa jotkut totesi niin ihan offarina veden juontia voisi lisätä ;)

Prinsessa
11.03.2011, 19.19

Tää onkin todella fiksu vihje. Pisteet sulle. :rolleyes:

Noi energiajuomat on silkkaa shittiä sekä keholle että hampaille. Happoa, sokeria, liika-annostus kofeiinia (joka entisestään poistaa nestettä kehosta!) ym. todella luonnollisia E-ainesosia. Nam.

Tota tyrnimehua täytyykin testata D-vitamiinin rinnalle, vaikka ei se kyllä hyvää ole...

rhubarb
11.03.2011, 19.25
Todetaan nyt tähänkin että, joo, kofeiini on diureetti mutta se tarkoittaa sitä että jos vesi antaa 1 nesteyksikön, kofeiinijuoma antaa 0.75 tjsp., ei siinä miinuksen puolelle mennä.

Muutenhan energiajuomat kyllä ovat ihan kauheita mausta alkaen. Kuten on tyrnimehukin.

kolistelija
11.03.2011, 22.26
Todetaan nyt tähänkin että, joo, kofeiini on diureetti mutta se tarkoittaa sitä että jos vesi antaa 1 nesteyksikön, kofeiinijuoma antaa 0.75 tjsp., ei siinä miinuksen puolelle mennä.

Muutenhan energiajuomat kyllä ovat ihan kauheita mausta alkaen. Kuten on tyrnimehukin.
Kofeiinihän lisää virtsaamistarvetta dramaattisesti joten näin asiasta täysin tietämättömänä veikkaisin että kyse ei ole siitä millaisessa suhteessa nesteen imeytyminen tapahtuu?

Tahtoo tietää! :)

Risto Koivunen
11.03.2011, 23.11
En muista minkä merkkisestä energiajuomasta sai hyvin kädet tärisemään jos sitä joi tyhjään vatsaan. Taisi olla ED. En suosittele.

Ei kuullosta kauhean kivalta.

Itse olen vain kerran kokeillut energiajuomaa, ja totesin siitä tulevan itselleni niin omituisen olotilan, että en ole toista kertaa tullut kokeilleeksi. Käytetty annostus taisi olla 2 tölkkiä Red Bullia (saatu jostakin ilmaiseksi).

Markku Silvenius
12.03.2011, 08.08

Voiko kofeiinijuomasta antaa noin suoraa nesteytysmallia, kun käsittääkseni kofeiinin vaikutus on sitä voimakkaampi, mitä vähemmän sitä käyttää ja päinvastoin?

(kippaa viimeiset toisesta isosta kahvimukista tyhjään aamumahaan..aah)

Pekka L
12.03.2011, 08.30
Tyrnimehu on aika hapanta ja kuivaa, mutta ei kai sitä kukaan täysijärkinen sellaisenaan juo. Pari senttilitraa lasin pohjalle ja päälle kylmää appelsiinitäysmehua. Raikkaampaa (mehu)juomaa saa hakea:)

Kaupan mehuista mulla tosin ei oo kokemusta, ihan saariston luomua on tullut juotua syksyisin.