PDA

Näytä tavallinen näkymä : Urheilujuomat ja hampaat

GTMile
20.01.2011, 16.48
Tulipas tänään järkytyksekseni kuultua hammaslääkärissä, että purukalustosta löytyy useita reiänalkuja. Viimeksikin, puolitoista vuotta sitten oli yksi reikä, mutta sitä ennen hammaslääkäri aina kehui, kuinka hyvässä kunnossa mun hampaat on ja sanoi, ettei tarvitse käydä tarkistuksessa kuin joka toinen vuosi.

Olen viime vuosina alkanut säännöllisesti treenien jälkeen juomaan Gainomaxia. En tiedä, onko tuosta mitään hyötyä, mutta hyvänmakuista se ainakin on. Tulipa vaan mieleen, että olisiko siinä syy näihin reikiin, kun juurikaan mitään muita paheita ei ole ruokavalioon ilmaantunut. Tosin tuota Gainomaxiakin tulee juotua kahtena, maks. kolmena päivänä viikossa, mikä ei kuulosta paljolta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

pööräilijä
20.01.2011, 17.03
Ei gainomax ole mulle reikiä aiheuttanut vaikka sitä joka kerta reenin päälle tölkin juonkin :) (3-6 krt/viikko) Toikun on maitopohjasta, niin ei varmaan se pahin hampaan syöjä :) Reikiä sen sijaan tulee energiajuomista, palautusjuomista jotka maistuvatkin syövyttävältä, sekä urheilujuomista. Omat reikäni tuli pari kolme vuotta sitten kun noi energiajuomat enemmänkin maistui, mutta onneksi rahat alko loppuun :) Itse vältän urheilujuomaa melkolailla viimeseen treeneissä hampaita säästääkseni, ja tätä hammaslääkärikin suositteli(hampaitten kannalta). Kisoissa sitten juttu on toinen, hampaat vaikka pois, kuhan ei kramppaa.

Marcus
20.01.2011, 20.02
Tulipas tänään järkytyksekseni kuultua hammaslääkärissä, että purukalustosta löytyy useita reiänalkuja. Viimeksikin, puolitoista vuotta sitten oli yksi reikä, mutta sitä ennen hammaslääkäri aina kehui, kuinka hyvässä kunnossa mun hampaat on ja sanoi, ettei tarvitse käydä tarkistuksessa kuin joka toinen vuosi.

Olen viime vuosina alkanut säännöllisesti treenien jälkeen juomaan Gainomaxia. En tiedä, onko tuosta mitään hyötyä, mutta hyvänmakuista se ainakin on. Tulipa vaan mieleen, että olisiko siinä syy näihin reikiin, kun juurikaan mitään muita paheita ei ole ruokavalioon ilmaantunut. Tosin tuota Gainomaxiakin tulee juotua kahtena, maks. kolmena päivänä viikossa, mikä ei kuulosta paljolta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

En usko että sillä ole mitään merkitystä jos ottaa palautumisjuoman treenin jälkeen, sen enempää kuin että syö jäätelön tai suklaapatukan (paitsi ehkä terveellisempää muutoin). siinähän on sokeria ja mahdollisesti jotain sitruunahappoakin. Sen sijaan sillä on varmasti merkitystä jos, kuten jotkut tekevät, lipittää urheilujuomaa pitkin treeniä. Esim 1 dl sitruunahappoa sisältävää gatorade 15 minuutin välein neljän tunnin ajan. Se on kuin joisi limsaa. Yksi hammaslääkärikin sanoi minulle että se oli hiihtäjien hampaista huomannut sitä kuuluisaa "eroosiota" johtuen urheilujuomista.

rhubarb
20.01.2011, 20.06
Juomista luopuminen on tietysti paras keino mutta vaikutusta voinee lievittää nappaamalla purkkaa tai ksylitolipastillin aina kun kulauttelee ja harjaamalla hampaat lenkin jälkeen.

Edit: ja geeli voi myös toimia hieman paremmin jos sen saa kitattua suht' suoraan. Vettä silloin pulloissa.

Itsok
20.01.2011, 21.04
Urheilujuomien ph-arvo on mm. matalampi kuin cocacolan ja nähtävästi on muutenkin liki happaminta nestettä, mitä ihmiset suuhunsa survovat. Tähän kun yhdistetään vielä sokeri ja urheillessa jatkuva juominen eikä välissä esim. vedellä huuhtelua on reikiintyminen melko varmaa. Tämä oli mm. hammaslääkärini kanta. Palautusjuomallahan ei ole niinkään hapanta ja sen jälkeen on helppo huuhtoa suu vedellä. Taitaa olla hampaiden harjaus hampaita kuluttavaa, jos sen heti urheilujuoman jälkeiseen happohyökkäykseen tekee.

nakkje
20.01.2011, 22.54
Auttaako jos lenkillä vetää välillä vettä, välillä urheilujuomaa?

rhubarb
20.01.2011, 23.05
Auttaako jos lenkillä vetää välillä vettä, välillä urheilujuomaa?

Kai se hieman parempi on, varmaan mieluiten niin että vettä samantien perään vaikka ei se puhdistusteho mikään älytön olekaan. Mutta menee ainakin vähemmän hapansokeria.

TuH
20.01.2011, 23.34
Hammaseroosion kannalta olennaisinta on frekvenssi, jolla happamia urheiluherkkuja nautitaan. Kaikkein haitallisinta on jatkuva urheilujuoman lipittäminen lenkillä. Vaikka kulaukset olisivat pieniä, jokaisesta naukusta käynnistyy se varttitunnin kestävä happohyökkäys. Vesi voi neutraloida happamuutta vähäsen, mutta käytännössä terveelliseen pH-arvoon päästään vasta, kun sylkeä on erittynyt tarpeeksi. Kuten jokainen tietää, urheilun aikana suuta helposti kuivaa (syljeneritys on heikkoa), joten nestehukkaisena urheilujuomien hampaita vauriottavat haittavaikutuksen vain korostuvat.

Henkilökohtaisesti olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että olen lopettanut happamien urheilujuomien käytön lenkeillä kokonaan. Hoidan energiahuollon 40-60 min välein kiinteässä muodossa (patukoita). Se ei ole suorituskyvyn kannalta optimaalisin ratkaisu, mutta ainakin purukalusto kiittää (edellisessä hammastarkastuksessa nolla reikää:D).

Jokainen on näissä asioissa tietysti yksilö, joillakin hampaat syystä tai toisesta kestävät sen jatkuvan urheiluliemissä uittamisen. Sitten on vastaavasti näitä hammaslääkärien varoittavia esimerkkejä, joilla on 15 vuoden Gatorade-addiktion jälkeen hampaat paskana kolmevitosena.

Mitä Gainomaxiin tulee, niin en millään jaksa uskoa, että se olisi perimmäisin syy ketjun aloittajan reikiin. Ei kai sen pitäisi olla sen pahempi kuin maitolasi lenkin päälle? Kannattaisi tosiaan tarkastella sitä lenkinaikaista kulutusprofiilia. Satulan päällä voi huomaamattaan vetää pidemmät happohyökkäykset kuin päivän muilla aterioilla yhteensä.

TuH
20.01.2011, 23.37
Edit: ja geeli voi myös toimia hieman paremmin jos sen saa kitattua suht' suoraan. Vettä silloin pulloissa.

En ole laillistettu hammaslääkäri, mutta arvelisin silti, että geeli ja sen huikka vettä tuottaa saman hampaita syövyttävän efektin kulaus tavallista sporttidrinkkiä.

Toisaalta, kukapa sitä nyt tuuttaisi naamaansa neljää geelipussia tunnissa?

YT
21.01.2011, 07.08
Vuosia sitten suuhygienisti kysyi että harrastanko urheilua ja sitten siinä hampaita terottaessaan piti pitkän luennon aiheesta. Varoitti nimenomaan happamien litkujen lipittämisen aiheuttamasta eroosiosta. Neuvoi juomaan puhasta vettä ja syömään purkan tai pastillin happokylvyn päälle, jotta sylkeä erittyisi enemmän. Ja minä koko ajan sille yritin selittää, että "eeeäää uuooo uaaa eeeä".

equilibrium
21.01.2011, 08.33
Palkkarilla ei tosiaan varmaan ole sen kummempaa vaikutusta hampaisiin kuin normaalilla välipalallakaan. Energiajuomia jatkuvasti lenkillä nauttiessa on. Monelta urheilujuomavalmistajalta löytyy myös PH-neutraaleja versioita energiajuomista. Niitä varmaan kannattaa kysellä jos asia kiinnostaa (muistaakseni esim. Isostarilla ja High5:ltä löytyi, en ole itse käyttänyt). Veteen ja harvennettuun ruokailuun voi siirtyä silloin kun asialla ei ole niin väliä. Kisoissa ja intensiivisemman treenikauden treeneissä menee kyllä ajo ennen hampaita ja hampaat huolletaan sitten jälkikäteen. Tosin tuhoan mä niitä liialla pepsin litkimsellä ihan ilman pyörääkin, mutta 2 reikää löytyy purukalustosta tähän mennessä, joten harjausyritelmät, fluoritabletit ja purkan syönti on ilmeisen onnistunut kombo silti.

VesaP
21.01.2011, 10.28
Riippuu varmasti hammaskalustosta. Itte vedän kokoajan jotain mikä tuhoaa hampaat ohjeiden mukaan "viikossa" varmaankin (esmes Pepsi Maxia minuutin välein läpi päivän). No, 1 reikä taitaa olla saldona ja hampaat nähneet maailmaa kuitenkin aika helvetin kauan jo. Hyvällä tuurilla tulee toinen reikä vielä ennen eläkepäiviä. :o

N.N.
31.10.2012, 18.30
Minulla ei ole ollut reikiä 20 vuoteen. Nyt oli, pahoja. Ainoa muutos on urheilujuomien käytön lisääminen viime kesänä, kun on ajokilometritkin lisääntyneet. Kun tajusin että oli tainnut tulla reikiä, vaihdoin sokerittomaan juomaan. Hammaslääkärini, joka paikkasi hermoon asti ulottuneen reiän, totesi että ei sokerittomuus auta, urheilujuomien hapot sinänsä syövät hammasta.

Pitäisikö siirtyä vesilinjalle sitten? Miten pitää kemian tasapaino ilman urheilujuomaa?

tunkkari
31.10.2012, 20.27
Aikoinaan join Dexalia ja tuli reikiä hurumykke.... Nyt olen juonut Maximin jauheeseen sekotettua varmaan pari vuotta ja ei ole tullut yhtään reikiä.

jaska
01.11.2012, 09.18
Sokeri ja happamuus yhdessä ovat hampaiden kannalta paha yhdistelmä. Itse teen siten, että jos tarvitsen lenkillä urheilujuomaa (todella harvoin), laitan toiseen pulloon urheilujuomaa ja toiseen vettä. Urheilujuomahörpyn jälkeen huuhtelen suun vedellä.

Takamisakari
01.11.2012, 09.33
Ottamatta kantaa sen kummemmin eri juomiin, esim. Elmexillä on olemassa ns eroosioliuosta jonka kuuluisi vahvistaa kiillettä ja estää (jollaintavalla) syöpymistä. Itse kun on päivätöissä alalla jossa nautitaan runsaasti happopitoisia juomia (ei tosin nieltynä), tulee hammaslääkäriltä suhteellisen pahaa kommenttia. Kun kerran tuo urheilujuomien vaikutus hampaiden käytännössä syöpymiseen on melko kiistaton, ainakin omalla kohdalla tuota tulee mietittyä ihan aikuisten oikeesti. Jos vaihtoehto on se että muurataan vanhojen tynkien päälle uudet kuoret tai revitään kaikki pois ja laitetaan tekarit esim. viiskymppisenä, ei se oikein kivalta tunnu.. Itse olen ratkaissut tämän niin että en juo käytännössä lainkaan "virvoitusjuomia" tai mehuja. Pitkän suorituksen aikana urheilujuomaa joo, mutta noita nyt tulee harvakseltaan. Eli normipäivänä aaukahvit ja vesilinjalla loppupäivä, helposti menee. Tää menee nyt terveysvalistuksen puolelle rankasti mutta esim. aamullahan hampaat pitäisi harjata ennen sitä aamupalaa jos haluaa säästää kiillettä. Sama tulos eri asioista, tai jotain.

erkkk
01.11.2012, 09.46
Kannattaa miettiä milloin sitä sokeria tarvii kesken treeniä ja milloin ei. Kehon omat täydet glygogeenivarastot riittää periaatteessa noin 1,5h työskentelyyn anaerobisella kynnyksellä (vaikka eräskin sälli pukkas pari tuntia reilusti yli kynnyksen) ja tollainen peruslenkki harvemmin on noinkaan raastava. Jos ei pysty ajaan ilman sokereita, niin sitten rasva ei pala ja lääke siihen ei ole treenata sokerilitkujen kanssa.

Silloin kun sokereita tarvitsee, niin hampaita säästävin vaihtoehto on tehdä litku itse tai hankkia tollaista ph-neutraalia tavaraa. Itse tulee yleensä ajettua ensin vedellä ja kiskottua itse tehtyä geeliä siinä vaiheessa kun tietää että noutajaan on alle tunti. Välistä tulee myös syötyä pelkkää kiinteää veden kera. Usein ei vaan jaksa läträtä minkään pulvereiden kanssa. Kisailut on asia erikseen.

kp63
01.11.2012, 09.55
Hampaisiin vaikuttaa eniten genetiikka. Meikiksellä rumat ja sikinsokin, mutta sylki niiden kanssa balansissa eli vähän reikiä. Eerolle valistusta: syönnin jälkeen eli happohyökkäyksen aikana ei saa harjata ja esim aamuharjaus ennen aamupalaa. Lenkeille suosittelen veden juontia 4-6 krt tunnissa ja sen normimäärän 50-70g hiilareita muodossa kuin muodossa kerran tuntiin + vedet päälle. Ja jos on huono kalusto ja vatsa kestää niin täysksylitolia päälle. Ja 2-3h lenkit pitäis mennä suht hyvin vaan vedellä. Kisoissa kyl sitten on oikea hammaspeikon kauhu: urheilujuomaa 10min välein :( onneks suomessa vähän kisoja :)

mehukatti
01.11.2012, 09.55
Kyllähän sitä juodaan myös mehua, limua, energiajuomia ja muuta hyvän makuista. Ei kai siinä konkurssissa enää urheilujuomat tunnu?

Pekka L
01.11.2012, 10.24
Kyllähän sitä juodaan myös mehua, limua, energiajuomia ja muuta hyvän makuista. Ei kai siinä konkurssissa enää urheilujuomat tunnu?

No niinkun yllä todettiin, niin sellainen jatkuva happohyökkäys hampalle ei oo ihan optimi. Eri asia kiskaista pullo limppaa kuin litkiä sokeria vartin välein 3h putkeen.

Lenkeille suosittelen veden juontia 4-6 krt tunnissa ja sen normimäärän 50-70g hiilareita muodossa kuin muodossa kerran tuntiin + vedet päälle. Ja jos on huono kalusto ja vatsa kestää niin täysksylitolia päälle. Ja 2-3h lenkit pitäis mennä suht hyvin vaan vedellä. Kisoissa kyl sitten on oikea hammaspeikon kauhu: urheilujuomaa 10min välein :( onneks suomessa vähän kisoja :)
Täsmälleen samaa mieltä. Normi lenkit vedellä, pitkillä (+3h) vettä ja kaffepaussi jolloin sämpylä ja vaikka suklaapatukka. Taas jaksaa.

Highlander
01.11.2012, 11.20
Hyvät hampaat tulee varmaan geeneissä. Jo teini-iässä hammaslääkäri tuittuili mulle, että tuleeko vedettyä reilusti etikkasäilykkeitä? En vetänyt. Ja sama laulu jatkunut siitä saakka. Samanlaista sohloo on suut täynnä vanhemmillakin. Onneksi tykkään valmispuurosta, niin ei tipu vanhempana kauhean korkeelta kun hampaat jää kiinni pemmikaaniin :rolleyes:

Ossipoika
01.11.2012, 12.00
Sokeri ja happamuus yhdessä ovat hampaiden kannalta paha yhdistelmä. Itse teen siten, että jos tarvitsen lenkillä urheilujuomaa (todella harvoin), laitan toiseen pulloon urheilujuomaa ja toiseen vettä. Urheilujuomahörpyn jälkeen huuhtelen suun vedellä.

Tämä on hyvä. Näin kannatta tehdä.

Urheilu on sinäänsä perseestä etenkin jos hengität kovaa, suu kuivuu ja syljeneritys vähenee. Vartin välein sokeria ihan missä muodossa vain takaa erittäin edulliset olosuhteet bakteerikasvustolle. Hampaat kestää kyllä happamiakin juomia ihan hyvin, jos niitä ei juoda jatkuvasti.

Markku Silvenius
01.11.2012, 14.37
Vitabalansin fluoripullokuuri (ei siis mikään mukahyvä näköis-suuvesi) kerran syksyllä ja kerran keväällä. Riittävän rauhallinen hampaiden pesu (fluorin imeytymisaikavaade), pari-kolme kertaa viikossa huolellinen lankaus. Nuo nostaa mun mielestä suun peruskestävyyttä paljon. Kuorsaaminen suu auki jatkuvasti voi olla probleemi, koska silloin suu on kuivana tuntikausia.

Hyvät hampaat tulee varmaan geeneissä. Jo teini-iässä hammaslääkäri tuittuili mulle, että tuleeko vedettyä reilusti etikkasäilykkeitä? En vetänyt. Ja sama laulu jatkunut siitä saakka. Samanlaista sohloo on suut täynnä vanhemmillakin. Onneksi tykkään valmispuurosta, niin ei tipu vanhempana kauhean korkeelta kun hampaat jää kiinni pemmikaaniin :rolleyes:

Vanhemmat antaa monesti 'lahjan' lapsilleen = syöttävät sylilasta lusikalla, maistavat onko sopivan lämmintä antaa vauvalle, sitten samalla lusikalla vauvan suuhun. Tässä siirretään suuhun muodostuva bakteerikanta. Se on hyvä tai ei niin hyvä bakteerikanta ja määrittää pitkälti hampaiden kestävyyden perustason.

E.T.
02.11.2012, 10.19
Vitabalansin fluoripullokuuri (ei siis mikään mukahyvä näköis-suuvesi) kerran syksyllä ja kerran keväällä. Riittävän rauhallinen hampaiden pesu (fluorin imeytymisaikavaade), pari-kolme kertaa viikossa huolellinen lankaus. Nuo nostaa mun mielestä suun peruskestävyyttä paljon.

Miksei niitä hampaita voi langata joka päivä? Toihan on ihan perusjuttu että ne langataan joka päivä.:seko:Kannattaa käydä suuhygienistillä kerran vuodessa poistattamassa hammaskivi, samalla saa hyvät ohjeet hampaiden harjaukseen ja muuhun hoitoon. Suomalaisella aikuisella taitaa olla Euroopan huonoimmin hoidetut hampaat ja se kyllä on helppo uskoa...:)

Mun mielestä vesi on paras urheilujuoma, ei maksakaan mitään....

Johan Moraal
02.11.2012, 16.53
Miten muuten on, tuleeko kaikenmaailman vitamiini- ja magnesiumporetablettijuomista myös näitä ym ongelmia??

jaska
04.11.2012, 15.50
Tuo lenkin aikana hörppäily on ongelmallista lähinnä siksi, että sitä juomaa nautitaan suht tiheästi ja pitkään. Esim. 15-20 min välein useiden tuntien ajan. Kotioloissa jatkuva napostelu aiheuttaa saman. Nuo vitamiini- ja magnesiumporejuomat ovat happamia ja lenkkijuomina lähes yhtä ongelmallisia kuin happamat ja sokerit urheilujuomat.

znood
04.11.2012, 16.42
Alle viiden tunnin lenkeillä kannattaa juoda pelkkää vettä. Jos tarvitsee mineraalilisää niin niitä sitten erikseen.

TuH
04.11.2012, 17.08
Hampaisiin vaikuttaa eniten genetiikka. Meikiksellä rumat ja sikinsokin, mutta sylki niiden kanssa balansissa eli vähän reikiä

Itsekin olin tässä luulossa, kunnes suuhygienistini korjasi minua. Nykytietämyksen mukaan geenien osuus hammasyhtälöstä on melko vähäinen, se kuin pahasti kariesbakteerit pesiytyvät ikeniin lapsuusaikana määrittää käytännössä suun ja hampaiden terveyden koko loppuiäksi. Jos karies istuu tiukassa, mikään määrä hampaiden pesua ja lankausta ei vähennä korkeaa alttiutta reikiintymiselle. Näillä ihmisillä yhdenkin kesän urheilujuomat johtavat sitten hirveään hammashoitosavottaan.

Johan Moraal
04.11.2012, 21.58
Kai niitä vitamiiniporeita voi käyttää kuitenkin jos ei lenkkijuomana...?
Onhan se mandariinikin hapan:)

Jake_Kona
04.11.2012, 22.33
Urheilujuoman happamuudella ei ole väliä jos sitä ei nautita kokoajan. Sellaisen happamuuden voi helposti neutraloida vesihörpyllä.
Kun kyseessä on sokeriton juomatabletti tai -jauhe. Sokerillinen aiheuttaa happamuutta bakteeritasolla ja niiden toimesta

Nuun on "sokeriton" jossa makeutus on pääosin sorbitolista ja luontaisista aromeista ( 4 kaloria/240ml). Suurimpana ainesosana on sitruunahappo. En saanut vielä selville mikä happamuustaso on annostuksen mukaisessa seoksessa nestettä 240ml ja 2x juomatabletti. Itse kun tätä paljon käyttäneenä en pitäisi sitä kovinkaan korkeana. Ainoastaan tekemään mausta raikkaamman. En usko,että magnesiumjuomajauheilla saa mitään vahinkoa hampailleen.

TuH
05.11.2012, 08.33
Urheilujuoman happamuudella ei ole väliä jos sitä ei nautita kokoajan. Sellaisen happamuuden voi helposti neutraloida vesihörpyllä.
Kun kyseessä on sokeriton juomatabletti tai -jauhe. Sokerillinen aiheuttaa happamuutta bakteeritasolla ja niiden toimesta

Juomapullosta struutattu vesi ei yksinään riitä neutraloimaan kaikkea urheilujuoman suuhun jättämää happamuutta. Käytännössä suun pH-arvo palaa normaaliksi vasta sitten, kun sylkeä on erittynyt tarpeeksi.

Nuun on "sokeriton" jossa makeutus on pääosin sorbitolista ja luontaisista aromeista ( 4 kaloria/240ml). Suurimpana ainesosana on sitruunahappo.

Jos suurimpana ainesosana on sitruunahappo, niin juoma ei voi olla kauhean hyvää hampaille. Sitruunahappohan on nimenomaan sitä pahinta kiilteen syövyttäjää, jota juomissa voidaan käyttää.

Jake_Kona
05.11.2012, 09.59
Jos kyseessä on juomatabletti joka laimenee veteen on vain sillä happamuudella merkitystä joka on juomassa sekoituksen jälkeen

TuH
05.11.2012, 12.25
Jos kyseessä on juomatabletti joka laimenee veteen on vain sillä happamuudella merkitystä joka on juomassa sekoituksen jälkeen

Tietämättä juomatabletin tarkkaa koostumusta voidaan vain sanoa, että sitruunahappo on sitruunahappoa laimennettunakin.

Sitruunahappoa käytetään juomissa maun takia eli hedelmäisyyden jäljittelyyn. Jos ideana olisi laimentaa happo olemattomiin, niin miksi sitruunahappo sitten nimetään tuoteselosteessa juoman suurimmaksi ainesosaksi? Taitaa pikemminkin olla niin, että sitruunahappoa on lisätty tiivisteeseen reilusti, että se maistuu myös laimeassa juomassa.

Jake_Kona
05.11.2012, 13.14
Maku ja hampaille haitallinen pH on kaksi eri asiaa. Lisäksi vaikuttimena on aika ja juoman juoksevuus sekä tarttuvuus hampaan pinnalle.
Siitä vaan tutkimaan. No harvalta löytyy 10-100 t ja kiinnostusta.
Kuitenkin palstan päätarkoituksena onkin varmaan kiinnittää huomiota sokerillisiin urheilujuomiin joten. Anteeksi, että otin sokerittoman
vaihtoehdon puheeksi.
Menee helposti palstapuheissa puurot ja vellit sekaisin kun kaksi immeistä raapustelee omista näkökulmistaan :)

asb
05.11.2012, 14.59
Miten muuten on, tuleeko kaikenmaailman vitamiini- ja magnesiumporetablettijuomista myös näitä ym ongelmia??

Kun juoman nauttii muun ruoan yhteydessä, niin on aika sama mitä se juoma pitää sisällään. Happohyökkäys tulee joka tapauksessa ja ruokailun aiheuttama syljen erityksen lisääntyminen auttaa tasapainottamaan tilanteen. Päälle ksylitol-purkka tai pastilli.

Magnesiumporetabletit ovat täyttä paskaa, ja niitä kannattaa välttää. Veteen liuotettu magnesium imeytyy tarpeettoman nopeasti ja aiheuttaa helposti yliannostuksen, mistä seuraa ripuli. Pyöräilijöillä krampit vielä johtuvat yleensä nestehukasta, eikä magnesiumin puutteesta. Se vika korjaantuu kun juo tarpeeksi vettä.

Jake_Kona
05.11.2012, 15.51
lol. Saako siteerata. En viitsi. On niin amatööriä

asb
05.11.2012, 16.06
Varmasti on amatööriä. Mutta jos jotain pahoja asiavirheitä on, niin mielellään voit korjata.

Jake_Kona
05.11.2012, 16.26
Jos haluaa sanoa jotain asiaan millään lailla liittyvää. Jättää sen jaskattelun ihan muille foorumeille/chättisivuille.
Vie vain muuten ihan hyvältä pointilta pohjaa pois. Olet oikeassa sorbitol aiheuttaa lievästi ripulointia, mutta ei niin paljon kuin xylitol.
Ovat laksatiivisia useamman gramman nauttimisen jälkeen.

Kysymys oli hampaiden terveydestä eikä sokerittomien juomajauheiden pa--- huonoudesta.
Jos ja kun on ammattipyöräilijä on aivan eri juttu kisatilanteessa. Silloin suosittelisin maximointia kaikissa aioissa oman kokeilun kautta.
Jos joku asia ei toimi ei käytä sitä. Hampaisiin kohdistuva happohyökkäys kisatilanteessa ei ole hampaiden terveydelle olennaista l. siellä se juoma millä koviten pääsee.

Harjoittelussa ei sinällään ole pahitteeksi saada mg:tä myös juomasta. Sinällään ihmiskehohan on sellainen, että se korvaa puutoksia myöhemmin. Oli sitten... no kaikki.
Ihan samoin tulee toimeen lenkillä ilman energiaa, rasvaa, proteiineja, vitamiinejä...kuin mg:tä.

Sinällään en ole missään tapauksessa ikinäs juurikaan nähnyt ammattilaispyöräilyä joten siellä on aina eri säädöt ja asenne kuin minun pyöräilyssäni. Siinä on ikuinen vääntö jossa myös
omilla luottamuksilla ja lokemuksilla on paljon suoritukseen vaikuttavia tekijöitä. Niistä kai vastaa huoltaja niinkuin välineistä vastaa mekaanikko. Luottamus
Toivottavasti olin yhtään avuksi. Joskus rönsyilee kaikilla ;)
En ikinäs pahalla vaan hyvällä

Johan Moraal
05.11.2012, 16.48
Peace pojat. Magnesiumin tarkoitus on rentouttaa :)
Taian sitten tosiaan ottaa ne juomat ruokailun yhteydessä
kuulosta loogiselta.

tempokisu
05.11.2012, 22.39
Minulla kun on ollut tiettyjä ongelmia hampaiden kanssa. Loukkaannuin kuitenkin kun suuhygienisti, ja myös Oralin hammaslääkäri ( joka sen ihan vastavalitukseensa kirjallisesti laittoi) tuomitsivat heti kun tiesivät mun harrastavan pyöräilyä, että " kun juon niin paljon kaikkia uhreilujuomia" ja "aina kun otat sitä sokeria kermakahvin kanssa" - kun en käytä noista mitään. Lenkillä vettä ja kaffe mustana naturelina.

Mutta magnesiumia mä tartten enempi ( kun se virallinen suositus), ilman sitä vatsa on liian kovalla ja tulee aika järkyttäviä suonenvetoja öisin, vaikken enää hikiliikukaan niin silti.

90kg
06.11.2012, 20.29
Ei tuu paljon reikiä enää kun ei oo paljoa tilaa paikoilta.

Tupe
07.11.2012, 09.09
--harjaamalla hampaat lenkin jälkeen.

Hampaat kannattaa harjata vasta puolisen tuntia siitä, kun on viimeksi jotain suuhunsa tunkenut. Muuten hammaseroosio iskee ja voi kiille mennä hajalle pikkuhiljaa.

Olen elänyt seuraavassa valistuksessa:

Hampaat kestää noin 5 happohyökkäystä päivässä. Happohyökkäys tulee käytännössä aina, kun syö jotain. Veden juomisesta ei tule. Happohyökkäys kestää puolisen tuntia. Kestoa voi lyhentää xylitolilla.

Hampaat kannattaa pestä kaksi kertaa päivässä, puolisen tuntia viimeisimmän happohyökkäyksen jälkeen. Syödä kannattaa enintään noin viisi kertaa päivässä ja vetää xylitolia sen päälle aina kun mahdollista. Hammaslangalla kannattaa hinuttaa hammasvälejä ainakin muutamia kertoja viikossa, jotta hammasväleihin menisi happea ja siellä elevät bakteerit häiriintyisivät.

Happamat juomat, mm. uhrailujuomat, kuluttaa hampaita pikkuhiljaa. Jos niitä käyttää säännöllisesti kandee vetää xylitolia heti juomisen jälkeen tai kulauttaa puhdasta vettä heti juomisen jälkeen, ni hapot vähenee suussa.

Itellä on yksi reikä. Ekat 20 vuotta pesin hampaita vaan kerran päivässä. Sitten aloin pestä aamuisinkin. Kxytolia käytän välillä. Hammaslankaa tosi harvoin. Luulen että hampaiden terveys tulee siitä, etten napostele vaan syön sen viisi kertaa päivässä.

Join joskus joka aamu lasillisen appelsiinimehua. Hampaat alkoi vihloa ja joku hammaslääkärihoitsu sanoi, että happamat juomat voi tehdä sellaista. Jätin mehun pois ja vihlomiset jäi siihen.

Väitetään myös, että reikiintymisen aiheuttaa pitkälti yksi bakteeri. Syntyessä ihmisellä sitä ei ole. Se saadaan yleensä tartuntana äidiltä, joka pusuttelee lastaan. Siksi nykyään suositellaan, ettei vauvaa saa pusia suulle.

Kikkelis kokkelis

Tupe
07.11.2012, 09.13
Minulla kun on ollut tiettyjä ongelmia hampaiden kanssa. Loukkaannuin kuitenkin kun suuhygienisti, ja myös Oralin hammaslääkäri ( joka sen ihan vastavalitukseensa kirjallisesti laittoi) tuomitsivat heti kun tiesivät mun harrastavan pyöräilyä, että " kun juon niin paljon kaikkia uhreilujuomia" ja "aina kun otat sitä sokeria kermakahvin kanssa" - kun en käytä noista mitään. Lenkillä vettä ja kaffe mustana naturelina.

Lääkäri oli alkanut valistaa terveystarkastuksessa yhdelle isän työkaverille elämäntavoista. Erityisesti se oli saarnannut viinan ja tupakan vaaroista. Kun kaveri sai suunvuoron, hän kertoi olevansa mormoni eikä ole koskaan koskenut viinaan eikä tupakkaan. Lääkäri oli ollut vähän nolona. :)

Automaattivalistus vaan päällä. :)

tempokisu
07.11.2012, 13.35
Paksusuolen koko poisto ainakin mulla vaikutti vielä; ja mitä olen kuunnellut niin myös muiden joilta koko paksusuoli on poistettu, ongelmana on että hampaat alkaa tippua pois. Suoliston bakteerikanta muuttuu, jos se sitten vaikuttaa?.
Hammaslääkärit tietty yritti etsiä kaikkia mahdollisa potilas-syitä miksi heidän hoitonsa epäonnistui.

Mutta muistaako kukaan vanhaa "Hart Sport"-juomaa! Sitä ostettiin joskus, todella harvoin tosin ja olikin ihan special-tilanne jos sitä sai.
Ite en tosin ymmärrä koko "urheilujuomia", ei semmoisia ainakaan mun reenit vaatineet, mutta jos sitten joku kovempitahtisempi meno?

Jake_Kona
07.11.2012, 13.40
Tulee sellainen treenatumpi olo kun on urheilujuomaa. Pitää kroppaa ja mieltä hieman välillä palkitakin.
"hyvä poika. jaksoit koko matkan" Yleensä en harrasta yksinpuheluja. Paitsi tällä palstalla;)

jannevaro
16.11.2012, 12.20
Mitenkähän happohyökkäyksen laita jos laittaa pulloon vaan vettä ja maltoa?