PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvät tuubirenkaat

Sivut : [1] 2 3 4 5

hannupulkkinen
19.01.2011, 12.56
Olen vähän tutkiskellut millaiset tuubit laittaisin uusille kiekoilleni
ensikesänä. Tässähän on nyt aikaa niitä tilailla.
Aikasemmilla kiekoilla on Vittoria Corsat 25 milliä leveinä. Mukavat ovat.
Nyt en vain löydä niitä mistään enää.
Vittoria Corsa CR tubularit olen havainnut hinta-laatusuhteeltaan parhaimmiksi. Weighweeniesin keskustelupalstalla niissä valitettiin olevan
pomppu venttiilin kohdalla ja neuvottiin ottamaan kumia pois venttiilin juuresta. Moiseen ei kai uskalla lähteä.

Suosituksia hintalaatusuhteeltaan hyvistä renkaista ja tilauspaikoista.
Renkaissa pitäisi olla vähän pistosuojaustakin, jotta ei käy niinkuin muutama vuosi sitten kun piti tehdä hätäjarrutus: molemmat renkaat puhki.
Mopopojat ajoivat kolmion takaa eteen ja ei auttanut kun vetää liinat kiinni em. seurauksin.

Plus
19.01.2011, 13.28
Jos niissä joissain on pomppu ventiilin kohdalla, niin ei se tarkoita että kaikissa on. Omani rullaavat harjoitusrullillakin ihan smoothisti.

hannupulkkinen
19.01.2011, 14.36
Jos niissä joissain on pomppu ventiilin kohdalla, niin ei se tarkoita että kaikissa on. Omani rullaavat harjoitusrullillakin ihan smoothisti.
Mistäs se tilatessa tietää onko pomppu vai ei? Palauttelu on aina hankalaa.
Jos sattuu pomppurengas niin voiko sen pompun todella poistaa?

wanderer
19.01.2011, 14.39
Pomppu venttiilin kohdalla voi johtua siitäkin, että venttiilin reijän ympärillä oleva "upotus" on liian matala tai puuttuu. Upotuksella saadaan venttiili asettumaan vanteelle riittävän syvälle.

Samu Ilonen
20.01.2011, 07.51
Niin, eli em. vika saattaa olla vanteen ja renkaan yhteensopimattomuutta, ei varsinainen vika.

Mulla on viä syksyn jäljiltä kanssa 25mm tuubit maantiepyörässä alla kun tuli kinnailtua vähän mitä sattuu teitä. Esim hiekkatietä välillä. Tosin ne on todellisuudessa noin 26mm pallot. En kyllä ihan kamalaa eroa huomannut vs. 23mm, eli todellisuudessa 24mm tuubeihin. Noi oli Tufon Elite Ridejä. Ero mukavuudessa taas S3 <215g oli minusta selkeä, leveämpi gummi ja parempi rakenne. Gummi on vähän kovempaa kuin Vittoria ja niissä on 2 erilaita pistosuojausta joten kestävyys on ok. Se on renkaissa aina taiteilua hakeeko parasta rullausta,kestävyyttä vai edullista hintaa. Esim Elite Pulse 22mm rullaa paremmin kuin Elite Ride. Kulutuskesto taas on heikompi mutta se onkin TRI-rengas. Ittellä on sellanen kyllä TT-levyssäkin.

seppo
20.01.2011, 11.06
Ajelin viime kesän lopun ja syksyn tufoilla ja voin suositella! :)

hannupulkkinen
20.01.2011, 12.48
Ajelin viime kesän lopun ja syksyn tufoilla ja voin suositella! :)
Millasilla Tufoilla? Niitä on ainakin 10 erilaista tuubia. Niin ja mistä ostit ne joilla ajat?
Edit: laskin, että maantielle ainakin 26 erilaista mallia.

VesaP
20.01.2011, 15.10

Luulis niistä joku sopiva löytyvän siis. :D

Mutta ontopikkia, osta Continental Competition tuubit. Ne on hyviä. Löytyy paria mallia, kapeempaa ja leveempää. Voip maun mukaan viritellä joko 19 ja olikos se ny 22 milliset. Ei ole kahtakuutta mallia mistä valkata. :) Näitä tilaillut Probikekitistä.

Tufoista ittellä on S3 Lite <195 renkaita. Ne on kans hyviä varsinkin eturenkaina. 19 millisiä kun muistaakseni ovat. Keveitä pirulaisia... Näitä saanee tuolta Samulta ainakin.

Samu Ilonen
20.01.2011, 16.11
S3 Lite <195g on 19mm ja S3 Lite <215g 21mm selvyyden välttämiseksi. Muuten sama tuubi. Kummatkin on yleensä joku 5g alta ilmoitetun. Tufon mallisto on kyllä ihan laaja. Joskus laskin että hyllyssä pyörii joku 25 erimallia. MTB, CX,TT,TRI, rata, rd etc. +rulla ja kelaustuolin tuubit, toki useimmille niistä riittää vain muutamakin malli.

E.T.
20.01.2011, 17.05
Luulis niistä joku sopiva löytyvän siis. :D

Mutta ontopikkia, osta Continental Competition tuubit. Ne on hyviä. Löytyy paria mallia, kapeempaa ja leveempää. Voip maun mukaan viritellä joko 19 ja olikos se ny 22 milliset. Ei ole kahtakuutta mallia mistä valkata. :) Näitä tilaillut Probikekitistä.

On ne Contit tosi kivoja ajaa, kypsyin vaan kun ne oli ainakin omiin vanteisiin tosi kireet laittaa. Tufon Elite Ride 25 mm on toinen tosi mukava, kestävyyvkin luullakseni enemmän kuin kohdallaan...

seppo
20.01.2011, 17.27
Millasilla Tufoilla? Niitä on ainakin 10 erilaista tuubia. Niin ja mistä ostit ne joilla ajat?

Tufon elite ride. Ostin ne Signaturesta:
http://www.signature.fi/

Tarkennus vielä: edessä tufon elite pulse 23 ja takana elite ride. Takana yli 2 000 km ja ilman ongelmia!

pekkajaa
21.01.2011, 12.10
En tiedä muista, mutta itselleni ainakin tulee sanaparista "hyvät tuubirenkaat" aivan ensimmäisenä mieleen tämän (http://www.a-dugast.com/) lafkan tuotteet.

Disclaimer: Omakohtaisia kokemuksia ei ole :D

Miha
21.01.2011, 12.20
http://www.rouesartisanales.com/article-1503651.html

http://ddata.over-blog.com/xxxyyy/0/02/72/10/tubular-specs.html

muuta kun noi Tufot rullaa jokin verran huonommin...?

VesaP
21.01.2011, 12.53
On ne Contit tosi kivoja ajaa, kypsyin vaan kun ne oli ainakin omiin vanteisiin tosi kireet laittaa. Tufon Elite Ride 25 mm on toinen tosi mukava, kestävyyvkin luullakseni enemmän kuin kohdallaan...

Heh, tuli mieleen että mulla oli vuonna miekka ja kala noita Tufon S3 lite tuubeja versiona <165 muistaakseni. Hienon keltaisia. Ne kesti alle 400km ajoa maantiellä ennenkuin KULUIVAT puhki. Eli TOSI kestäviä. :) Mut keveät oli! StePe ainakin voi muistaa kuinka kepeät ne olikaan kun yritettiin repiä sitä irti liimauksista tien päällä. Taisi olla hän talkoissa mukana repimässä sitä kun omat voimat ei riittäneet. :D:D

Nyt mulla kulkee yksi käytetty S3 Lite <165 varatuubina taskussa. On niin kevyt niin on hyvä kuljettaa mukana. Taitaapa vielä yksi ihan uusi olla myös kaapissa. Voisi joskus virittää paikoilleen kun haluaa mahdollisimman kevyen painon vaakaan...

Plus
21.01.2011, 12.58
WW (http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=39096)-foorumilla konsensus tuubeista tuntuu olevan hyvinkin Tufo-vastainen... "Friends don't let friends ride Tufo":D

VesaP
21.01.2011, 13.06
WW (http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=39096)-foorumilla konsensus tuubeista tuntuu olevan hyvinkin Tufo-vastainen... "Friends don't let friends ride Tufo":D

Mää vääntäsin tuon Tufon paikalle Vittoria sanan. :D

No, täytyy se joskus kokeilla noitakin taas kunhan oma Conti varasto ensin loppuu joskus vuonna 2024.

StePe
21.01.2011, 13.11
Heh, tuli mieleen että mulla oli vuonna miekka ja kala noita Tufon S3 lite tuubeja versiona <165 muistaakseni. Hienon keltaisia. Ne kesti alle 400km ajoa maantiellä ennenkuin KULUIVAT puhki. Eli TOSI kestäviä. :) Mut keveät oli! StePe ainakin voi muistaa kuinka kepeät ne olikaan kun yritettiin repiä sitä irti liimauksista tien päällä. Taisi olla hän talkoissa mukana repimässä sitä kun omat voimat ei riittäneet. :D:DHelppo muistaa loppuunajettu kevytkumi, vaikka tapahtumasta onkin jo useita vuosia.

Contin Competitionit ovat tiukat vetää vanteelle, mutta siinä on sitten se hyvä puoli, että rengas on tasaisesti (=tiukasti) vannetta vasten joka puolelta. Löysemmillä renkailla pyrkii noviisilla rengas jäämään jostakin kohdasta koholle. Vittorian tuubien kanssa opin vihdoin, että ne on helpointa asentaa venyttämättä suoraan paketista.

Samu Ilonen
21.01.2011, 13.30
Jos mää haluaisin kevyen tuubin niin mun raja meni ennen S3 <215g'ssä. Nyt kun useammassa pyörässä on ollut etugummina Elite Jet<160g niin se on osoittautunut yllättävän kestäväksi. No, ehkä se 215g on yhä minusta järkevin kevennysgummi. Elite Ride vaan on kivempi ajaa.

Sen sijaan S3 Lite <135g joka on ratarengas, oli vähän "yllätys". Turun asfalttivelolla mun "lähtötekniikalla", siitä pystyi laskemaan lähdöt...ei asfalttigummi...muuten hiano, 20mm ja 130g...

Mulla on tossa Vittorioitakin mutta ei ihan hirveetä kiirettä laittaa alle. Edellisetkin otin pois. Kyllä niilläkin kinnaisi, paitti sateella tai sen jälkeen. Ja tietty kannatta katsoa että vanteessa on on ura Conti/Vittorian pohjapalmikolle. Varsinkin levyissä sitä ei ole aina. Noita testattuja tuubeja on aika läjä kellarissa...

Joku voisi postata Youtubeen filmin kun vedetään venyttämätön Contin Competition levykiekon niskaan... :D

Kerrasta oppi olemaan tekemättä sitä jos ei ole pakko.

Plus
21.01.2011, 13.58
Joo ei niillä Vittorian Pavéilla varsinkaan kukaan ikinä missään satessa viitti ajella... ;)

Samu Ilonen
21.01.2011, 14.06
Muistaakseni CTT kehitti toissa-viime vuonna jotain sadekelin rengasta Vittorialle. Jostakin syystä...

OJ
21.01.2011, 14.37
Joo ei niillä Vittorian Pavéilla varsinkaan kukaan ikinä missään satessa viitti ajella... ;)
Taitaa olla vähän eri kumista kyse kuin Corsa CX? Onhan noilla ainakin vuodesta -96 lähtien porukka painanut tukka putkella mukulakivikisoja, eli kai ne kestävät paremmin kuin Corsa CX.

Mä näen edelleenkin painajaisia Tufoista, vaikka mä en ole sitten 90-luvun niihin koskenut pitkällä tikullakaan. Pitäisi varmaan kokeilla näitä uudempia, mutta ne tuppaavat olemaan vähän kalliita muihin merkkeihin verrattuna.

Mun ääni menee myös contille. Tiukathan ne ovat asentaa ja ottaa vanteelta, mutta se tiukkuus saa ne istumaan paremmin ja ne pysyy taatusti vanteella vähän huonommallakin liimauksella. Veloflexin tuubeja pitää kokeilla ensi kesänä kun merkin avot on tullut todettua loistaviksi.

Corsa CX on pehmeä kumi ajaa, mutta turhan herkkä puhkeamaan ja se on mun mielestä vähän liukas.

A.A
21.01.2011, 14.49
Veloflexin tuubeja pitää kokeilla ensi kesänä kun merkin avot on tullut todettua loistaviksi.

Mulla on Veloflex Record tuubi Hed 3c kiekossa edessä. Ihan hyvä, mutta Vittoria Chrono 20 (Ei taideta enää valmistaa) on mun mielestä himpun parempi. Jos valittavana Veloflex Record 20mm/ Vittoria Chrono 22m ottaisin Veloflexin. Jos saa Chronon 20mm laittaisin sen.

Kumma kyllä tuubina Recordi on pikkuisen kyljistä kovempi kuin Crono, kokeile laittamalla muutama bar ja painamalla kulutuspinnasta. Avona Record (ja Pavekin) on uskomattoman pehmeäkylkinen eli mukava.
Ja Veloflex Record tuubissa lukee sama max 10bar kuin avossa.

Kestää kyllä varmaan sen saman 14baria kuin Cronokin.

Ja kyllä, käytän 14baria silloin kun se on tarpeen...

rhubarb
21.01.2011, 18.15
S3 <215g 21mm palvellut ihan mainiosti sen kourallisen lenkkejä jotka ehdin ajaa mutta ensi kaudelle tuumin kyllä laittavani 25mm gummit. Tufon Elite Ride on lyhyt lista mutta täytyy katsoa mitä muuta on tarjolla…lenkkirenkaaksi kun tulee niin voisi katsoa jotain hieman suojattua.

E.T.
21.01.2011, 21.03
Taisi olla hän talkoissa mukana repimässä sitä kun omat voimat ei riittäneet. :D:D

Joo oli tosiaan "kiva" yllätys kuinka "hyvää" se liima on.:D Ekalla kerralla tuli rakot käsiin hirveän kiroilun kera. Ei uskaltanut käyttää mitään työkalua kuituvanteen kanssa. Teipistä sentään irtoaa vähän pienemmällä kiroamisella.

Ennen Wanhaan käytössä oli joku punainen Clementin tökötti joka ajoi tuubiliiman virkaa. Renkaat oli tosi helppo vaihtaa ja pysyi ne vanteellakin usemmiten...:)

MRa
21.01.2011, 21.56
Tufoilla ajelin viimekesän, mutta Michelin Pro Race +latex sisuriin verrattuna en kyllä kokenut fiiliksessä mitään ahaa elämystä tuubien ylivertaisesta fiiliksestä. Toki keveys tuntui, mutta fiilis ei. Tufoissa hyvä puoli on ollut se, että ne on saanu paikkailtua tien poskessa Extreme paikka-aineella. En kantanu varatuubia mukana ja aina pääsi perille.

Tää on varmaan täällä ja muuallakin ziljoona kertaa puitu... Mut jos käyttää aidosti sisärenkaallista tuubia, niin onko ainoa tienpäällä niille tehtävä toimenpide vaihtaa ehjä alle vai voiko näitä paikka-aineitatmskäyttää? Millään ei viittis tuubia kuljettaa, mutta kyllä ens kesänä pitää jotain muuta kuin Tufoa ainakin testata, esim Conti GP4000.

E.T.
21.01.2011, 22.01
Tufon paikka-aineella olen pari kertaa tien päällä Contin tuubin paikannut. Ei liene mitenkään merkkikohtainen tuote...

MRa
21.01.2011, 22.11
Ok. Kiitos tiedosta. Ei tietty ole, mut Tufon tuubin rakenne on hivenen erilainen, joten siksi kyselin.

E.T.
21.01.2011, 22.17
Ai jaa, :) enpä tiedä noista rakenteista...taitaa tosiaan se extreme tökötti olla järkevämpi vaihtoehto, ettei siis pistä ehjään renkaaseen valmiiksi sitä miedompaa tököttiä. Ihmeen hyvin muuten toimii se etukäteen laitettavakin, mutta voi sitten lillua siellä painona turhaan aika pitkään...:)

buhvalo
10.02.2011, 03.37
Kumpikohan seuraavista ois parempi tuubi; Vittoria Evo CX, vai Bontrager XXX lite?

Miksi tuossa rouesin testissä avokumeilla on selkeästi alhaisemmat vierintävastukset kuin tuubeilla?

elcondorpasa
10.02.2011, 07.23
Miksi tuossa rouesin testissä avokumeilla on selkeästi alhaisemmat vierintävastukset kuin tuubeilla?

En ole nähnyt yhtään testiä, jossa tuubeilla olisi alhaisempi vierintävastus kuin
avorenkailla. Keskustelupalstojen mutu-expertit on sitten asia erikseen.

OJ
12.02.2011, 17.24
Koska avokumi rullaa teräsrullaa vasten tuubia kevyemmin?

buhvalo
14.02.2011, 04.54
Koska avokumi rullaa teräsrullaa vasten tuubia kevyemmin?

Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus.:D

Mikähän sitten on se olosuhde, pl velo, missä tuubi rullaa avoa paremmin? Jos pääosin rullausvastus tulee kumin puristumisesta kasaan, ei kai tuolla väliä mitä alustaa vasten se puristuu. Joten tuubi on parempi ainostaaan jos se ei puristu mutta avo puristuu, eli alusta pitää olla niin tasainen että tuubilla voi ajaa paineilla mitä avoihin ei edes saa?

elcondorpasa
14.02.2011, 07.44
Mikähän sitten on se olosuhde, pl velo, missä tuubi rullaa avoa paremmin?

Keskustelupalsta.

hannupulkkinen
14.02.2011, 08.57
Tuubit ovat vähän avoa kapeammat ja niihin pannaan enemmän paineita kuin avoihin. Sileällä asfaltilla tuubi kulkee parammin kun se ei pompi, mutta jos on vähänkään epätasaisuuksia niin leveämpi ja matalampipaineinen avo kulkee paremmin koska se on vähemmän ilmassa.

Siksipä käytänkin 25 millin tuubeja ja laitan niihin vain 7 kiloa painetta.
Mulla on painoa 90 kiloa, joten näin pitää toimia ja vanhat luut eivät kestä röykytystä. Kilpaahan meikä ei aja, joten rullaavuudella ei ole merkitystä, mutta mukavuudella on.
Kokeilin toissakesänä ajaa Nucleon kiekoilla ja 25mm Schwalbe Stelvioilla ja saman merkkisillä tuubirenkailla, mutta painavammilla kiekoilla. Lateksit ja 25 avot vastasivat mukavuudeltaan tuubeja ja samoille vauhdeille FRWD:n mukaan pääsi samoissa alamäissä. Nyt on sitten samanpainoiset tuubikiekot ja avot niin voi kesällä testata. Pitää ostaa samanlaiset renkaat taas.

hannupulkkinen
14.02.2011, 15.50
Minkämerkkisistä tuubeista saa prestan sydämen pois, jotta voi tuupata litkua sisään. Onko jokin muu konsti kuin venttilin sydämen poistaminen?

rhubarb
14.02.2011, 15.57
Minkämerkkisistä tuubeista saa prestan sydämen pois, jotta voi tuupata litkua sisään. Onko jokin muu konsti kuin venttilin sydämen poistaminen?

Ainakin Tufoista saa, ilmeisesti myös Continentaleista ja Veloflexeistä nopsan haun perusteella. Vittoriasta ei kai lähde?

Samu Ilonen
14.02.2011, 16.46
Lähtee Vittorioista, uusista vain erikohdasta...

StePe
14.02.2011, 16.57
Onko jokin muu konsti kuin venttilin sydämen poistaminen?Vittorian Pit Stop (ja CRC:n vastaava, olikohan se nimeltään Bike Fix) aerosolipullosta suihkutettava vaahto menee renkaaseen ilman sielun irrotusta ja samalla täyttää renkaan suunnilleen ajokuntoon (ellei reikä satu olemaan tolkuttoman iso).

OJ
15.02.2011, 03.05
Mikähän sitten on se olosuhde, pl velo, missä tuubi rullaa avoa paremmin? Jos pääosin rullausvastus tulee kumin puristumisesta kasaan, ei kai tuolla väliä mitä alustaa vasten se puristuu. Joten tuubi on parempi ainostaaan jos se ei puristu mutta avo puristuu, eli alusta pitää olla niin tasainen että tuubilla voi ajaa paineilla mitä avoihin ei edes saa?
Ei tuubi ole välttämättä missään olosuhteissa paremmin rullaava kuin avo. Mahdoton näitä on edes testata kun samoja kumeja ei voi asentaa samalle vanteelle. Ja lisäksi on avokumeja, jotka ovat lähes yhtä mukavia ajaa kuin tuubit.

Mulla tuubien käyttöä puoltaa se, että mun budjetilla kykenee hankkimaan kevyen ja aerodynaamisen kiekkosetin jolla voi vielä ajaakin. Kun ei pyörä kulje, niin voi aina säätää kamojen kanssa.

Munamankeli
21.02.2011, 14.33
Tuubit ovat vähän avoa kapeammat ja niihin pannaan enemmän paineita kuin avoihin. Sileällä asfaltilla tuubi kulkee parammin kun se ei pompi, mutta jos on vähänkään epätasaisuuksia niin leveämpi ja matalampipaineinen avo kulkee paremmin koska se on vähemmän ilmassa.

Teoriassa tuubi pomppii vähemmän, mutta tuossa yllä tuli käytäntöön vaikuttavia syitä.

THE THEORY (http://www.roadbikeaction.com/fly.aspx?layout=content&taxid=65&cid=104)
Compress a clincher tire and its tread retains much of its shape, while the sidewalls arc outwards on either side. The rim flanges make the clincher tire flex more like an arch between two solid pillars, which restricts its flexibility and gives it a harsh ride. The tubular, setting on top of a slightly curved rim and sewn into a perfectly round profile, flexes like a cylinder—more evenly around its circumference—which is why a tubular tire can roll over road irregularities without harshness or bouncing, even at extreme pressures.

Any bouncing or road vibration that is transmitted vertically through the frame is horizontal movement (your pedaling power) that has been converted into vertical motion (completely wasted energy, unless you are going to the moon). A more resilient tire can grip the road better also, because more of the tread remains in contact with the pavement’s irregular surface.

MRa
07.03.2011, 20.33
Tää aihe ei oikein mun mielestä antanut vastauksia... Jos siis tarviin mahdollisimman mukavat tuubit, jotka kestää takarenkaana väh 3tkm sekalaista ajoa Suomalaisia kestopäällysteteitä 85kg kuskin alla niin mitkä kandee laittaa? Laskuista voi jättää pois tappajasepelin aika, sillon ajelen avoilla varmuuden vuoksi. Onko uusista Ultremoista mihinkään? Avoina ne on toiminu mulla hyvin vaikkei kaikkein mukavimmat ole olletkaan. Kuinka paljon ajoa nuo Contin competitionit kestää jota VesaP hehkuttaa?

Samu Ilonen
09.03.2011, 08.12
Tufon Elite Ride 25mm?

Vittorian joku 27mm voisi olla mukavakin mutta en tiedä täyttyykö kestävyys ja kilometritoive.

Mää ajoin noilla Tufoilla ~tonnin viime viikolla ja Pia samoilla 23mm versioilla. Jokaista millin levennystä kohden kun kevittää painetta puoli baria niin homma skulaa kivasti. Eli jos 23mm on 9 bar, 25mm renkaassa samalla kuskilla menee 8 bar. Eteen puolikas vähempi.

Mun 90kg lihalla mulla oli just 8/7,5 bar nyt viimeksi. Pitokaan tuskin oli huonompi kuin vs. 23mm ja täydet paineet, ei ollut kaiken kuivin keli viikolla. Kiekot oli FFWD F2 Powertapilla. Pisin lenkki oli 197km ja nousua pari kilsaa taivaalle, keskiteho nollineen 220W. Runko oli Cervelon R3 08'.
Äimistelin hiukan kun näin vanhan ja vähän reenanneen selkä ei kanittanut yhtään.
Samu

Plus
09.03.2011, 08.28
Mulla on kaikissa kiekoissa Vittorian Evo CX:ä ja minusta ne on hyviä. Uusin Contin kisatuubi voisi olla kai soiva. Veloflex, Zipp, onhan noita.

Ihmettelen kyllä jos Vittoriat ei kestä. Mulla taisi jopa yksi puhjeta koko kesänä, ja noita mulla on 8:ssa kiekossa jotka on ajossa. Peiliin voisi katso sitten. Tai siirtyä näihin...

http://www.conti-online.com/generato...curity_en.html

Tufon Elite Ride 25mm?

Vittorian joku 27mm voisi olla mukavakin mutta en tiedä täyttyykö kestävyys ja kilometritoive.

Koeta jo päättää mitä mieltä olet Vittorioista... :rolleyes:

villef
10.03.2011, 20.57
Tää aihe ei oikein mun mielestä antanut vastauksia... Jos siis tarviin mahdollisimman mukavat tuubit, jotka kestää takarenkaana väh 3tkm sekalaista ajoa Suomalaisia kestopäällysteteitä 85kg kuskin alla niin mitkä kandee laittaa? Laskuista voi jättää pois tappajasepelin aika, sillon ajelen avoilla varmuuden vuoksi. Onko uusista Ultremoista mihinkään? Avoina ne on toiminu mulla hyvin vaikkei kaikkein mukavimmat ole olletkaan. Kuinka paljon ajoa nuo Contin competitionit kestää jota VesaP hehkuttaa?

Itte ajattelin laittaa tuubeista eteen competiotionin ja taakse GP4000:n. Ajattelin että tuo GP pitäisi paperilla olla lujempi, siksi taakse sellainen. Jollain tuosta kokemuksia?

Samu Ilonen
15.03.2011, 07.39
Koeta jo päättää mitä mieltä olet Vittorioista... :rolleyes:

Tietty jos kaivaa tarpeeksi vanhoja topic:eja niin löytyy varmaan erisuuntaisia juttuja kun puhutaan eri malleista kuin nykyiset. Silloiset 290tpi Vittoriat painoivat melkein 300g (niitä löytyy yhä kaupoista, Zipp kuviolla ja leimalla) ja kestävyys oli hieman eri kuin nykyisillä 320tp 240g versioilla. Ja vanhoista sai venttiilin järkevämmästä paikka irti. Nykyinen on paikka-aineen kanssa vähän kypsä.

No, anyway,ei renkaista voi olla tiettyä mieltä joka käyttöön paitsi jos ne on ihan sudet ihan joka kelissa ja käytössä. Mää esimerksi joskus "sata vuotta sitten" tykkäsin kovasti Maxxiksen Vorm drive xc-renkaasta kovasti mutta koska se kesti ekan generaation, 40?, gummiseoksella yhden XC-kisan takana, oli pakko vaihtaa johonkin lompakolle ystävällisempään. Kolmen renkaan/kolmen kisan jälkeen alkoi tuntumaan hinnakkaalta...

Riippuu nääs painotuksesta mitä arvostaa. Sateen jälkeen tai jos painottaa kilsa kestävyyttä (kisagummit ei usein kestä tolkuttomasti), ei jaksa joka kerta pumppailla kun fillarilla lähdetään,tai vanne ei satu olevaan niille sopiva, ei ne ole ihan ekana mun listalla. Vittoria pelaa ihan ok muuten. Irtohiekka sateen jälkeen lienee kypsin mitä siihen ei kannata yhdistellä.

Mulla on melkoinen tapuli erilaisia kokeiltuja tuubeja nytkin mutta Tufon ominaisuuden sopii mun käyttöön parhaiten, kestävyys (pistoja/kilsoja), helppokäyttö (ei tarvi pumpata joka päivä) sopii kaikille vanteille (eräs Turkulainen ratakuskikin ajaa kokoa-ajan osittain irti-olevilla Vittorioilla , äänestä päätellen, kun ne ei sovi heidän vanteille. Ne nääs narisee ajossa kun reunat on irti ja sen kuulee...), kevyt paino, malliston laajuus +saatavuus toki. On mulla Vittoriaakin toki hyllyssä nytkin. Ite vaan en jaksa niitä noin keskimäärin maantiepyörässä, paitti se halvempi avokki on 225g ja kestää yllättävän hyvin (Pia:n fixissä oli sellasen viime kesänä. :D), 185g Crono CS oli hiano ajaa mutta se hupi ei kauaa kestänyt. Ratakiekkoihin varmaan ihan jees, jos ajaa Hesassa.

Mutta on niillekin sopivia käyttökohteita. Esim Vittorian sliksi-CX renkaat näyttivät toimivan hyvin Jenkkien suurimmassa CX-kisassa, Las Vegas:issa, rutikuivalla nurtsilla. Cross Vegas on hiano kisa, varmaan mennään seuraavaankin. Ja renkaat on sliksit....ja vauhti ns. jäätävää...siä olisi "Wheelers and Dealers" luokka joka on se verran "vapaamuotoinen", ns. kauppiasluokka (muut on m/n pro-luokat ja kuskit on pääosin täysammattilaisia,naisten luokan top-10 oli kaikki jonkun maan mestareita (USA, Tsekit..) etc.) että voisi olla kiva ittekin kokeilla. Tosin ei viitsi kahta pyörää kyllä raahata....jos ajaisi samalla kun Pia... :D :D :D

ITS
17.03.2011, 22.06
Tuubinoviisi tässä kyselee valmiissa säikeessä:
Retroiluprojektiin tuli hankittua tuubikehät, vanhat kasari-Campat. Fillarin olemus ja kuskin ajotapa huomioon ottaen haussa on nyt mahdollisimman kestävä, pistosuojattu, vaaleakylkinen (ns. gumwall) ja mustalla kulutuspinnalla oleva tuubimalli. Ilmeisesti sen tulee olla myös pohjastaan sellainen, että istuu tuollaiseen vanhaan Campan kehään, jossa ei näytä mitään saumauraa kulkevan.

Tarkoituksena on siis sekä päästä perinteitä kunnioittavaan ulkonäköön että murehtia mahdollisimman vähän renkaan puhkeamista tai ajoalustarajoitteita. Kisakäyttöä ei näillä näkymin ole luvassa - pyörä tulee ennemminkin rentoon kuntoiluun ja kruisailuun sekä kaupungissa että maantiellä.

Pikaisella katsannolla tuubitarjontaan on saatavilla pistosuojattuja malleja yleensä mustilla kyljillä, tai vaaleakylkisiä ilman suojauksia. Osaisikohan joku neuvoa, onko noilla spekseilläni tuubeja tarjolla?

Plus
18.03.2011, 09.27
Veloflex Roubaix?

Jos päällimmäisinä kriteereinä ovat kestävyys ja pistosuojaus, et varmasti tule löytämään mitään.

lai
18.03.2011, 22.13
Tarkoituksena on siis sekä päästä perinteitä kunnioittavaan ulkonäköön että murehtia mahdollisimman vähän renkaan puhkeamista tai ajoalustarajoitteita. Kisakäyttöä ei näillä näkymin ole luvassa - pyörä tulee ennemminkin rentoon kuntoiluun ja kruisailuun sekä kaupungissa että maantiellä.

Kauheat vaatimukset oli. Vittoria rally on ok rengas. http://www.wiggle.co.uk/vittoria-rally-tubular-tyre/
Se on perinteisen näköinen, on kevlar pistosuoja ja on edullinen. Itse olen ollut ainakin tuohon tyytyväinen, tosin ajot on ihan kuntoiluajoa.

MRa
19.03.2011, 17.13
Tilasin nyt testtin Contin Sprinterit kun edukkaasti sai. Täytyy niillä nyt ajella alkukausi kunhan aikanaan tiet on putsattu. Tarkoituksena lähinnä testata vähän eri tuubeja. Vähän vois Stanin litkua sisälle lorottaa, josko auttais siihen, ettei tartttis varatuubia kantaa mukana. Tufot oli kyl ihan ok viimekesänä, mut en kyl huomannu parannusta mukavuuteen verrattuna hyviin avoihin latex sisurillä. Extreme paikka-aine kyl toimi hyvin, ettei varatuubia tarvinnu. Sit vois kyl kans kokeilla eri merkkejäkin. Esim Vittoria vois testata ihan mielenkiinnosta. Ainakin cc käytössä Vittorian avot oli mukavat, tosin herkät puhkeamaan ja eivät oikein kilsoja kestäneet.

hannupulkkinen
23.03.2011, 12.21
Mistäs noita Tufo elitejä ridejä sais edukkaimmin.´Tähänastinen alin hinta on 54,90 kpl + rahti 15 euroa. Ajattelin laittaa eteen 23 ja taakse 25 mm.

hannupulkkinen
04.04.2011, 17.37
Vastaanpa itselleni.
Täältä (http://www.hibike.de/shop/catalog/tn/m-1/g-1/n232/c1/Rennradreifen.html) löytyy netin paras valikoima tuubeja ja tarvikkeita.
Kertokaapa se kukkasin: onko karpoonikiekkojen kanssa käytettävä karpoonituubiliimaa? Käykö tavallinen?
Olen päätynyt siihen, että en käytä teippiä. Helpompaa ja turvallisemman tuntuista on liimata vanhalla tavalla.

Taas on todettava, että helpompaa ja halvempaa on tilata maailmalta kuin Suomesta. Hibikestä saa kaikki tarvittaat kamat tuubien liimaamiseen hiilikuituvanteille. Kaikki on halpaa ja vielä postikulutkin ovat halvemmat.
Scorpionstore on naapurikunnassa, mutta puolet enemmän siellä kaikki maksaa ja tilaaminen on vaikempaa kuin Saksasta.
Lisäksi Hi tarjoaa kaikenlaista kivaa johon voi samalla rahansa tärvätä.

Ai niin. Vanhoilla tuubikiekoilla kiekkopussissa kolme kautta käyttämättä olleet Schwalbe stelviot ovat säilyneet kuin uusina. Täytynee ostaa uudet Stelviot niin minulle riittää eläkkeelle saakka tuubeja. Täytyy vain laittaa tuo tiivistysaine sisään vai tyytyisikö hätätiivistysaineeseen kun tuo ennaltaehkäisevä säilyy vain kolme kuukautta tuoreena.

nga
04.04.2011, 18.00
-- vai tyytyisikö hätätiivistysaineeseen kun tuo ennaltaehkäisevä säilyy vain kolme kuukautta tuoreena.

Tangeeraan hieman säikeen varsinaista aihetta. Tufon Extremellä vuosi sitten paikattu noin 2mm reikä yhä täysin tiivis. Ainakin toimiessaan todella jännää ainetta.

Vaatisi oman topicin, mutta haluaisin kyllä kuulla kokemuksia noista ennaltaehkäisevistä aineista käyttökohteena esimerkiksi laskut vuoristossa / avokiekot yleensä, kun äkkityhjentyminen on aidosti vaarallista.

hannupulkkinen
04.04.2011, 18.26
Tangeeraan hieman säikeen varsinaista aihetta. Tufon Extremellä vuosi sitten paikattu noin 2mm reikä yhä täysin tiivis. Ainakin toimiessaan todella jännää ainetta.
Olikos tuo extreemi sitä ennaltaehkäisevää vai akuuttiainetta?

Vaatisi oman topicin, mutta haluaisin kyllä kuulla kokemuksia noista ennaltaehkäisevistä aineista käyttökohteena esimerkiksi laskut vuoristossa / avokiekot yleensä, kun äkkityhjentyminen on aidosti vaarallista.
Kerran olen kokenut tuubin räjähtämisen kovassa vauhdissa alamäessä.
Vaikka räjähti niin pysyi vanteella ja minä pystyssä. Avoilla olisi voinut käydä toisin.
Varmaan reiän koko vaikuttaa siihen miten paikkausaine toimii.
Useinmiten minulla kun tuubi on rikkoontunut niin se on räjähtänyt.
Kerran ilman pistosuojausta kevyet tuubit räjähtivät lukkohätäjarrutuksessa molemmista päistä. Kolmion takaa tulleita mopoja väistäessä.
Silloinkaan en kaatunut.

Munamankeli
04.04.2011, 19.10
Kertokaapa se kukkasin: onko karpoonikiekkojen kanssa käytettävä karpoonituubiliimaa? Käykö tavallinen?

Tavallisellakin pärjää mutta ainakin Contin liimoissa on huomattava ero tavallisen ja hiilikuiturieskalle tarkoitetun välillä. Jälkimmäistä saa tosissaan repiä vanteesta, kun taas tavallisella liimattu lähtee vähän liiankin helposti. Myös menekissä on eroa erikoisversion hyväksi.

Tavallinen (http://www.hibike.de/shop/product/pb3ca34621cf891bbeecbd72c83d036eb/s/Continental-tube-tire-kitt.html).
Kuitu (http://www.hibike.de/shop/product/pda006d08ab8e769cc2f28c9da198632f/s/Continental-tube-tire-kitt-for-carbon-rim.html).

Plus
04.04.2011, 19.22
Mistäs noita Tufo elitejä ridejä sais edukkaimmin.´Tähänastinen alin hinta on 54,90 kpl + rahti 15 euroa. Ajattelin laittaa eteen 23 ja taakse 25 mm.

Tuolla hinnalla saa jo Velo-Motionista 320tpi Veloflexit ja postikulutkin on alhaisemmat. Ei tainnu Tufoja olla Rondessa olla kovin monella alla? :D

Mastik One on tutkitusti paras tuubiliima, sekä alu- että hiilarivanteille. Googleta vaikka aiheesta tehty tutkimus.

hannupulkkinen
04.04.2011, 19.59
Olen ostamassa Schwalbe Ultremo tuubit tai sitten Stelviot, joilla olen jo ajanut mukavasti.
Ainakin yhden testin perusteella Contin liima tuli toiseksi. Kaippa sekin pitää.

E.T.
10.04.2011, 18.36
Siksipä käytänkin 25 millin tuubeja ja laitan niihin vain 7 kiloa painetta.
Mulla on painoa 90 kiloa, joten näin pitää toimia ja vanhat luut eivät kestä röykytystä. Kilpaahan meikä ei aja, joten rullaavuudella ei ole merkitystä, mutta mukavuudella on.
Nyt pääsin testaamaan Tufon Elite Rideä 25 mm vähän enemmän viikonloppuna, n. 300 km. Taakse sen laitoin ja painetta 8 baria. En nyt mitään mullistavaa mukavuutta tuossa havainnut, mun mielestä ero Contin competitioniin oli aika selvä contin eduksi. Mun contit on 22mm. muistaakseni. Conti tuntuu mukavammalta mun mielestä vielä vähän kovemmallakin paineella. Täytyy koittaa tufo vielä pienemmällä paineella, mutta eppäilen että muuttuu vaan hitaan tuntuiseksi. Tuntuu kyllä kestävän hyvin ja helppo asentaa. Sen verran tuli sepeliäkin kynnettyä eikä mitään jälkeä renkaassa että ihmetellä täytyy.

Tufo pysyy kevätrenkaana ja kuumalle asvaltille sitten Contit tai sitten kokeilen Veloflexejä niin laajentuisi vähän kokemuspohja....

hannupulkkinen
10.04.2011, 19.08
Tufo pysyy kevätrenkaana ja kuumalle asvaltille sitten Contit tai sitten kokeilen Veloflexejä niin laajentuisi vähän kokemuspohja....Minäkään en sitten Tufo elitejä hankkinut. Ostin Contin spirinter Catoradet ja taidan kokeilla niitä, mutta ehkä sitten pidän niitä eturenkaina ja Schwalben Stelvioita takana.

Pekka L
10.04.2011, 19.19
Mulle kans tuossa viime perjantaina esiteltiin Tufon tuubia, joka pompahti aina venttiilin kohdalla komeesti, pari-kolme milliä pystysuunnassa. Tais olla just tuo Elite ride. Vanteessa on syvennys venttiilin reiän ympärillä, Tufolle tarttis vissiin olla syvempi... Conti ei pompi samalla vanteella.
Aiheesta tais olla juttuakin joskus aiemmin täällä?

E.T.
10.04.2011, 19.40
Minäkään en sitten Tufo elitejä hankkinut. Ostin Contin spirinter Catoradet ja taidan kokeilla niitä, mutta ehkä sitten pidän niitä eturenkaina ja Schwalben Stelvioita takana.Contin gatorskinistä kokemusta sen verran että vallan mainio reenirengas. Kannattaa pitää kyllä paineet kohtuullisina (ei liikaa). Ei niin herkkä ja mukava kuin competition, mutta toi onkin tehty kestämään ja se kans kestää, kestää....eturenkaana nyt alla ja sepeli jää kakkoseksi...

TunkkiPuolikas
10.04.2011, 20.04
Mulle kans tuossa viime perjantaina esiteltiin Tufon tuubia, joka pompahti aina venttiilin kohdalla komeesti, pari-kolme milliä pystysuunnassa. Tais olla just tuo Elite ride. Vanteessa on syvennys venttiilin reiän ympärillä, Tufolle tarttis vissiin olla syvempi... Conti ei pompi samalla vanteella.
Aiheesta tais olla juttuakin joskus aiemmin täällä?

Ei pompi ei. Tuo Tufo hakkasi käsille oikein kunnolla ja roskiin meni. Mutta mistä syystä se sitten niin teki? Se oli kyllä lujilla Canarian serpoissa. Sormiin tuntui selvä patti molemmin puolin rengasta venttiilin kohdalla , mutta ei mitää kudosvauriota ollut nähtävissä. Ja suorassakin se oli venttiilin suhteen.
Mulla on vielä toinen, katsotaan toimisko se. Mutta Contin kanssa ei ole ikinä mitään pyöreysongelmia ollut. Niitä on ollut kumminkin jo vuodesta -90. Siis Sprinter/Competition.

hannupulkkinen
10.04.2011, 20.31
Contin gatorskinistä kokemusta sen verran että vallan mainio reenirengas. Kannattaa pitää kyllä paineet kohtuullisina (ei liikaa). Ei niin herkkä ja mukava kuin competition, mutta toi onkin tehty kestämään ja se kans kestää, kestää....eturenkaana nyt alla ja sepeli jää kakkoseksi... Mulla meni skinit ja urheilujuomat sekaisin. Ajoin tänään pienen lenkin Schwalben stelvioilla. Mukavat.

rhubarb
10.04.2011, 20.48
Olisivatkohan tuollaiset Dugast/FMB Paris-Roubaixit tarpeeksi kestävät ja mukavat?

lynxlynx
10.04.2011, 21.01
Sekoittaako joku nyt jotakin? Ainakin mun Continental gatorskin on avorengas.

Pekka L
10.04.2011, 21.06
Varmaankin juu, mutta Sprinter Gatorskin (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/tubularroad/sprinter_gatorskin/sprinter_gatorskin_en.html) on tuubi.

rhubarb
10.04.2011, 21.14
Varmaankin juu, mutta Sprinter Gatorskin (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/tubularroad/sprinter_gatorskin/sprinter_gatorskin_en.html) on tuubi.

Tuota tosin näyttää olevan vain 22mm levyisenä. Joku 25mm vaihtoehto houkuttelisi, tai siis jos sellaisia olisi tarjolla.

hannupulkkinen
10.04.2011, 21.25
Olisivatkohan tuollaiset Dugast/FMB Paris-Roubaixit tarpeeksi kestävät ja mukavat?
Vois ajatella kun niitä saa 27 millisinä. En vain ole löytänyt kuka niitä myy.

rhubarb
10.04.2011, 21.35

Suoraan näemmä mahdollisesti saa…laitoin tilauksen 25mm silkkiversiosta, katsotaan tuleeko niitä ja miten ne toimivat jos tulee.

Raimo Mäntynen
10.04.2011, 21.45
Noi silkkiversiot on kyllä huiput ajaa. Tosin en kyllä pers tuntumalla erota puuvillaisista.

Plus
10.04.2011, 21.58

FMB:tä ja Dugastia myyvät ainakin valmistajat suoraan omilla verkkosivuillaan.

Mulla on just nyt alla 24mm Veloflex Roubaixit Mavicin Reflexeillä ja niillä on oikeastaan mukavampi ajaa soratiellä kun 32mm cyclocross-avoslikseillä. Kiva päästellä pitkin entisiä Suurajo-pikataipaleita sorateillä noilla renkailla.

Elämä on liian lyhyt ajaa paskoilla tuubeilla. Joistain koppuraisista triplapistosuoja-avorenkaista puhumattakaan...

E.T.
10.04.2011, 22.16
Mulla on just nyt alla 24mm Veloflex Roubaixit

Elämä on liian lyhyt ajaa paskoilla tuubeilla. Joistain koppuraisista triplapistosuoja-avorenkaista puhumattakaan... Pistinpä tilaten muun kaman ohella Roubaixit Velo-Motionista. 52 euroa kappale. Katsotaan nyt koska tulevat vai tulevatko...

Plus
10.04.2011, 22.29
Pistinpä tilaten muun kaman ohella Roubaixit Velo-Motionista. 52 euroa kappale. Katsotaan nyt koska tulevat vai tulevatko...

Mulle tuli noin viikossa, juurikin samasta puljusta...

Samu Ilonen
11.04.2011, 06.59
Viikonloppuna meni parit ihan hyvät ja vauhdikkaat lenkit 25mm Elite Rideillä. Ei pompota ja ei tarvinnut paikkailla vaikka sepelistä saivat osansa kun noi tiet oli mitä oli ja me lähdetään kotoa PYÖRÄllä eikä autolla. 215W keskitehoilla menee kolmea kymppiä 88kg kuskilla,matalilla kiekoilla je ei-aerofillarilla. Ajettiin sellanen 250km noin. Oli hiano keli.

Ei varmaan ole epäselvää menikö asennus ihan putkeen jos rengas pompottaa venttiilin kohdalta mutta seuraavan kerran laitettuna mikä tahansa rengas ei. Tietenkin aina on mahdollista että rengas on viallinen (huomaan heti asentaessa) /viottunus kudoksista (alkaa pompottaa myöhemmin). Kättelyn asentaessa huomaa myös heti. Ei kai kukaan aja renkaalla montaa kilometriä jos pysty heittoa on useampi millimetri heti aluksi. En minä ainakaan.

Samu Ilonen
11.04.2011, 07.27
noi silkkiversiot on kyllä huiput ajaa. Tosin en kyllä pers tuntumalla erota puuvillaisista.

Miten ton nyt sitten tulkkaisi...

:D :D :D

MikiV
11.04.2011, 18.03
Täytyy sanoa että itse onnistuin tolla uudella contin liimalla(carbon cement) saamaan tuubin kyllä sen verran lujasti vanteelle, että sormesta lähti nahkat ja käsistä voimat kun tänään revin tuubin vanteelta.

Tuubina veloflex carbon, joka lähtee takas saksaan tarkistettavaks. Olin näkevinäni selvän pompun muutama sentti venttiilin jälkeen. Toisessa kiekossa ei samaisella renkaalla tuota pomppua näy. Renkailla ei oo ajettu vielä metriäkään. Katotaan menikö rahat ton osalta hukkaan.

OJ
13.04.2011, 04.09
Kannattaa laittaa ne tuubit kuivana vanteelle ja normaalit ajopaineet sisään ja antaa olla yön yli. Tulee tsekattua, ettei ole mitään pientä reikää eikä ihan selkeitä heittoja tms. vikoja. Liimattua tuubia voi olla hankala saada takuuseen.

Toi heitto voi myös johtua siitä jos rengas istuu vähän huonosti varsinkin jos se ei ole ihan selkeä/terävä pomppu.

E.T.
16.04.2011, 18.47
Viikonloppuna meni parit ihan hyvät ja vauhdikkaat lenkit 25mm Elite Rideillä. Ei pompota ja ei tarvinnut paikkailla vaikka sepelistä saivat osansa kun noi tiet oli mitä oli ja me lähdetään kotoa PYÖRÄllä eikä autolla. Täytyy tosiaan ihmetellä Tufon kestävyyttä (koputtaa puuta). Tänään tuli satku ajeltua töitten jälkeen ja sepeliä vielä paikoin riitti pyöräteillä ihan h-vetisti. Annoin palaa kylmästi vaan ja tsekkasin renkaan kotona. Ei minkäänlaista jälkeä. Kilsoja tosin vasta viitisen sataa tolle takarenkaalle.

hannupulkkinen
16.04.2011, 19.13
Contin Sprintterit vaihtuivat Schwalbe Ultremoihin kun Hibikestä olivat Contit loppu ja niitä olisi pari viikkoa pitänyt odotella.

E.T.
19.04.2011, 09.03
Pistinpä tilaten muun kaman ohella Roubaixit Velo-Motionista. 52 euroa kappale. Katsotaan nyt koska tulevat vai tulevatko...
Tulin katumapaalle tuon Roubaixin suhteen, kun mulla on jo saman kategorian tuubit (mm. tufo) Laitoin mailia tilauksen perään että vaihtaa noi carboneiksi.

Tänään sitten paketti saapui ja heti Veloflex carbonia kädessä pidellessä tuntui, että nyt on jotain erityisen hyvää tullut ostettua. Todella joustava runko tuossa Contin Competitionen tapaan. Raaskin nuo tosin laittaa alle vasta kesemmällä kun tiet ovat puhtaammat.

Pekka Sirkiä
19.04.2011, 09.53
Ihan vaan tuli mieleeni vinkata, että jos haluaa kokeilla tuubeilla ajamista, niin pyytää lainaksi/ hankkii halavalla :D tuubivanteella varustetun (pelkän) etukiekon, johon sitten liimaa tuubin ja hankkii siten kokemusta ko. rengastyypistä ja sillä ajamisesta.

Saattaa jopa olla hieman edullisempaa ajella näin, sillä eturengas kuluu myös tunnetusti vähemmän ;) kuin takarengas...

Onko joku jo kokeillut...?

J.k. Muistutan taas/jälleen mieliin, että tuubi pysyy vähemmälläkin liimankäytöllä vanteella. Tuubien käyttämisen yxi etu (mm.) on, että niitä ei "sormet verillä" tarvitse repiä irti. -- Poikkeus: painavat kisamiehet/ratakuskit ja/tai kurveissa tolkuttoman lujaa ajavat, rajusti "kanttaavat" kuskit.

wanderer
19.04.2011, 10.00
Kokeilemalla se liiman määrän raja-arvo löytyy juu. Sitten kun tuubi rullaa alta, on laitettu liian vähän :D .
edit. Itse siis liimaan renkaat Kiinni. Irrotus tapahtuu siirtoleukapihdeillä.

Pekka L
19.04.2011, 11.39
Ihan vaan tuli mieleeni vinkata, että jos haluaa kokeilla tuubeilla ajamista, niin pyytää lainaksi/ hankkii halavalla :D tuubivanteella varustetun (pelkän) etukiekon, johon sitten liimaa tuubin ja hankkii siten kokemusta ko. rengastyypistä ja sillä ajamisesta.

Saattaa jopa olla hieman edullisempaa ajella näin, sillä eturengas kuluu myös tunnetusti vähemmän ;) kuin takarengas...

Mites kaima nyt tuon edullisuuden perustelee? Jos katsotaan vaikka Suomen Urheilupyörästä (http://www.suomenurheilupyora.fi/main.php?loc_id=34), niin Contin GP4000 avo on 39€ ja Misukan sisärengas 9€, eli 48€ yhteensä. Contin Sprinter tuubi 49€ ja ehkä siihen vajaan euron edestä sitten liimaa. Sisärengasta voi toki käytää uudelleen, mutta vanhenee nekin, ei ne loputtomiin kestä.
Ulkomailta sitten kumpaistakin halvemmalla, mutta erot ei todellakaan ole suuren suuria. Kympin hintaero tekee 4000km kestolla 0,25 senttiä/km. 480km ajolla siis tienaa jo Iltalehden verran...:rolleyes:

OJ
19.04.2011, 13.43
J.k. Muistutan taas/jälleen mieliin, että tuubi pysyy vähemmälläkin liimankäytöllä vanteella. Tuubien käyttämisen yxi etu (mm.) on, että niitä ei "sormet verillä" tarvitse repiä irti. -- Poikkeus: painavat kisamiehet/ratakuskit ja/tai kurveissa tolkuttoman lujaa ajavat, rajusti "kanttaavat" kuskit.
Minä taas muistutan, että liimatkaahan ne tuubinne asiallisesti. Eli kerros liimaa vanteelle ja kerros tuubille, mieluummin vielä yksi kerros vanteelle. Tai sitten teipillä kun pelkällä teipillä pysyy kaiketi crossituubitkin vanteella.

Sen kauniin kerran kun joudut väistämään pienessä alamäessä puskista eteen työntävää autoa, niin et välttämättä halua tuubin rullaavan vanteelta.

mantis
19.04.2011, 19.12
Mitä tässä on tullut 1000km ajeltua noilla tufon s33:lla niin kestäviltä renkailta vaikuttavat, mutta aika kovilta tuntuvat ajossa (painetta 10bar) ja rullaavuuskaan ei tunnu parhaalta mahdolliselta. Paineet tosin pysyvät erinomaisesti tuossa tuubissa. Seuraavaksi voisi harkita vaikka vittorian tai veloflexin tuubeja.

Tästä päästäänkin seuraavaan asiaan: eli paikkausaineet. Ymmärsin että esim. vittoriossa ei olisi irrotettavaa sielua jotta aineet saisi sisään (paitsi pitstopp). Voiko tälläisten tuubien kanssa käyttää esim tufon paikka-ainetta jollain tavalla? Pullon mukana tulee pieni silikoniletkun pätkä jota ehkä voisi käyttää tässä tilanteessa mutta epäilyttää josko aine tukkii ventiiliin sielun. Ei huvittaisi aina kantaa varatuubia selässä.

Oletteko muuten poistelleet vanhoja liimoja tuubeista ja vanteista ennen uusien laittoa? Voiko asetonia käyttää vanhojen liimojen poistoon hiilarivanteista?

rhubarb
19.04.2011, 19.42
Mitä tässä on tullut 1000km ajeltua noilla tufon s33:lla niin kestäviltä renkailta vaikuttavat, mutta aika kovilta tuntuvat ajossa (painetta 10bar) ja rullaavuuskaan ei tunnu parhaalta mahdolliselta. Paineet tosin pysyvät erinomaisesti tuossa tuubissa. Seuraavaksi voisi harkita vaikka vittorian tai veloflexin tuubeja.

Missäs sitä nyt puhuttiinkaan noista alempien paineiden hyödyistä, olisiko ollut lateksikeskustelu? Joku sinne postasi jonkun Excel-hommelin jonka pohjalta laskin omat paineeni ~6bar edessä ja ~7,5bar takana (suositus taisi olla vieläkin alempi, itseasiassa).

Tästä päästäänkin seuraavaan asiaan: eli paikkausaineet. Ymmärsin että esim. vittoriossa ei olisi irrotettavaa sielua jotta aineet saisi sisään (paitsi pitstopp). Voiko tälläisten tuubien kanssa käyttää esim tufon paikka-ainetta jollain tavalla? Pullon mukana tulee pieni silikoniletkun pätkä jota ehkä voisi käyttää tässä tilanteessa mutta epäilyttää josko aine tukkii ventiiliin sielun. Ei huvittaisi aina kantaa varatuubia selässä.

Tufon ja monien muiden paikka-aineita ei sitten saa käyttää sellaisissa tuubeissa joissa on lateksia sisällä koska niissä on ammoniakkia tjsp. (Tufoissa on butyyliä sisällä). Caffelatexia on kehuttu – itse en ole vielä päässyt kokeilemaan – ja tuon pullon mukana olevassa spruutassa on ainakin sellainen suutinkappale joka ruuvautuu prestaan jossa ei ole irroitettavaa sielua.

Oletteko muuten poistelleet vanhoja liimoja tuubeista ja vanteista ennen uusien laittoa? Voiko asetonia käyttää vanhojen liimojen poistoon hiilarivanteista?

Ksyleeni toimii paremmin jos sopii vanteillesi.

derosa
19.04.2011, 22.19
Keskustelu on aina hyväksi, mutta entäpäs tämä TUUBI-BUUMI-HUUMA? Jos olet kuntoilija tai kansallisentason kisailija pitäydy avorenkaissa. Ne riittävät ja tulevat vielä taloudellis-ekologisemmiksi, koska nykytuubeja on lähes mahdoton paikata niiden "valurakenteen" takia. Lisäksi kohta on varmasti taas taitekohta edessä, silloin markkinat taas vakuuttavat, että avorengassysreemi on se ainut oikea valinta. Me uskomme ja aloitamme vaihtoviikot. Näin kauppa toimii. Itse ylsin viisikymmentäluvulla tuubipyörän putkelle ja taiteilin trendeistä huolimatta 2000-luvun alkuvuosiin tuubeilla, kunnes siirryin lenkkipyörissäni avoaikakaudelle. Olen siis ajanut "parhaat" vuoteni tuubeilla ja vaikka varsinkin venäläisen silkkirenkaan nautinnollisen vaimenpehmeä "kaiku" on vieläkin kuulomuistissani, niin silti suosittelen avoyhdistelmää. Mutta jos haluat vielä olla "mukamas-trendikäs", niin minusta Vittorian CORSA EVO CX on paras tuubi ja KÄYTÄ LIIMAA EI TEIPPIÄ: Se ei oikein kuulu pyöräily-väline-kultuuriin; siihen oikeaan. Ps Ihailen nimimerkki E.T:n kaltaista käsin aistivaa "rengastuntijaa".Voi kun osais.

E.T.
20.04.2011, 00.11
Keskustelu on aina hyväksi, mutta entäpäs tämä TUUBI-BUUMI-HUUMA? Jos olet kuntoilija tai kansallisentason kisailija pitäydy avorenkaissa. Ne riittävät ja tulevat vielä taloudellis-ekologisemmiksi, koska nykytuubeja on lähes mahdoton paikata niiden "valurakenteen" takia. Lisäksi kohta on varmasti taas taitekohta edessä, silloin markkinat taas vakuuttavat, että avorengassysreemi on se ainut oikea valinta. Me uskomme ja aloitamme vaihtoviikot. Näin kauppa toimii. Itse ylsin viisikymmentäluvulla tuubipyörän putkelle ja taiteilin trendeistä huolimatta 2000-luvun alkuvuosiin tuubeilla, kunnes siirryin lenkkipyörissäni avoaikakaudelle. Olen siis ajanut "parhaat" vuoteni tuubeilla ja vaikka varsinkin venäläisen silkkirenkaan nautinnollisen vaimenpehmeä "kaiku" on vieläkin kuulomuistissani, niin silti suosittelen avoyhdistelmää. Mutta jos haluat vielä olla "mukamas-trendikäs", niin minusta Vittorian CORSA EVO CX on paras tuubi ja KÄYTÄ LIIMAA EI TEIPPIÄ: Se ei oikein kuulu pyöräily-väline-kultuuriin; siihen oikeaan. Ps Ihailen nimimerkki E.T:n kaltaista käsin aistivaa "rengastuntijaa".Voi kun osais.

Voisitko vähän perustella tuota Vittorian ylivoimaisuutta. Sinullahan luulisi olevan aivan ylivertaista kokemusta ja tietämystä, älä piilota kynttilää vakan alle. Myös tuota avojen "riittävyyttä" voisit vähän avata, mihin ne riittävät ja mihin eivät? Eivätköhän tuubit olisi kadonneet jo kaupan hyllyiltä edellisen avo-buumi-huuman jälkeen, ellei niillä olisi omaa perusteltua paikkaansa pyöräilykulttuurissa.

Mikä on halvempaa, kätevämpää ja mukavampaa on näköjään perskohtainen juttu. Mulla on kokemusta niin venäläisistä silkkituubeista kuin nykyisitä avoistakin. Aikoinaan kun alkoi saamaan kunnon avoja, taivas aukeni kun sai ajella pyöreillä renkailla eikä tuubia tarvinnut vaihtaa joka viikko. Pari vuotta sitten (liekö "markkinoiden" vaikutusta) ostin kevyet kuitukehät tuubeilla enkä tosiaan ole katunut.

Ihan vaan omien empiiristen kokemusten perusteella ei ne tuubit ainakaan kalliimmaksi tule, ja ovat vielä ällistyttävän helppo paikata, siis nämä nykytuubit.

Ajelen toki myös avokiekoilla. Shamaleilla ja Misukoilla, ihan riittävät..:D

ps. Veloflex loi ryssäsilkin kuvajaisen verkkokalvoilleni, ja samassa tunsin aivan selvää öljysoran tuoksua vanhan Scanian pakokaasun ryydittämänä..taisi vähän pissaakin päästä housuun...

nga
20.04.2011, 07.10
Tufon ja monien muiden paikka-aineita ei sitten saa käyttää sellaisissa tuubeissa joissa on lateksia sisällä koska niissä on ammoniakkia tjsp. (Tufoissa on butyyliä sisällä). Caffelatexia on kehuttu – itse en ole vielä päässyt kokeilemaan – ja tuon pullon mukana olevassa spruutassa on ainakin sellainen suutinkappale joka ruuvautuu prestaan jossa ei ole irroitettavaa sielua.

Kerrotko lisää aiheesta Tufon paikka-aine vs. lateksinen sisuri? Oliko tälle jotain lähdettä, koska missään käyttöohjeistuksessa en tällaista tietoa löytänyt.

-nimim. 3 lateksisisurillista tuubia tulossa käyttöön seuraavaksi

nga
20.04.2011, 07.13

Ei muuten tule enää uusissa Extreme paikka-aineen pulloissa kyseistä letkunpätkää mukana. Ainakaan minulle ei juuri tilaamiini toimitettu mukaan kuin sielun irroittava muovipalikka.

Käytännössä olen kerran joutunut truuttaamaan venttiiliin, jonka sielua ei saanut irti, Tufon Extreme paikka-ainetta. Toimi kyllä hyvin, mutta

a) ainetta oli todella vaikea saada aluksi kulkemaan venttiilin läpi -> sotkua
b) ainetta kului kohdasta a) johtuen normaalia enemmän
c) aikaa kului kohdasta a) johtuen normaalia enemmän.

StePe
20.04.2011, 07.28
Missäs sitä nyt puhuttiinkaan noista alempien paineiden hyödyistä, olisiko ollut lateksikeskustelu? Joku sinne postasi jonkun Excel-hommelin jonka pohjalta laskin omat paineeni ~6bar edessä ja ~7,5bar takana (suositus taisi olla vieläkin alempi, itseasiassa).Teorioiden mukaan saa laskea mitä tahansa, mutta perskohtaisten kokemusten perusteella kunnon renkailla kannattaa pitää se 10 bar takana (edessä riittää vähän alhaisempi). Tuli viime kesänä ihan käytännössä havaittua kolmella peräkkäisellä lenkillä, että paineilla ja renkailla on vaikutusta. Ensimmäisellä lenkillä Contin Competitioneilla oli 8,5 bar sillä seurauksella, ettei isossa ryhmässä joutui peesissä polkemaan, vaikka kaikki muut laskivat vapaalla. Seuraavalla lenkillä Conteilla 9,5 bar riitti siihen, ettei tarvinnut peesissä samalla tavalla polkea. Kolmannella lenkillä Vittorioilla 10 barilla peesissä joutui jarruttelemaan jatkuvasti.

Ihan vaan omien empiiristen kokemusten perusteella ei ne tuubit ainakaan kalliimmaksi tule, ja ovat vielä ällistyttävän helppo paikata, siis nämä nykytuubit.
Jos "paikkaaminen" tarkoittaa paikkauslitkun/-vaahdon käyttämistä, on se helppoa. Perinteinen paikkaus on sitten eri asia. Conteja on varmaankin helppo paikata, kun se pohjanauha irtoaa itsestään (yleensä viimeistään rengasta vanteelta poistaessa). Vittorioissa (ja Veloflexeissäkin) pohjanauha on liimattu sen verran tiukkaan, ettei sitä oikein helpolla saa irtoamaan.

VesaP
20.04.2011, 07.34

Täh? Paikkaako joku tuubeja? :eek: Jos minun tuubi sanoo SUUUH jostain muusta paikasta kuin venttiilistä, niin tuubi seuraavaksi makaa hiilarikiekkojen sijaan roskakorin pohjalla. Nih!

ps) Paikkaako joku tuubeja? :eek::eek:

ps2) Täytyykö puhjenneet tuubit jemmata ja myydä eteenpäin halvalla kun joku paikkaa niistä käyttökelpoiset ittelleen? :eek::eek::eek:

E.T.
20.04.2011, 07.50
Täh? Paikkaako joku tuubeja? :eek: Jos minun tuubi sanoo SUUUH jostain muusta paikasta kuin venttiilistä, niin tuubi seuraavaksi makaa hiilarikiekkojen sijaan roskakorin pohjalla. Nih!

No, pari kertaa olen joutunut tuubin paikkaamaan tien päällä. Paikka-aineella tuo on aikas kätevä toimenpide. Ennemmin teen tuon, kuin alan kiskomaan hampaat irvessä jotain kevennystuubia irti tien poskessa.;):)

Mihinkään vanhakantaiseen tuubien aukiratkomiseen en ole koskaan ryhtynyt, tuntuu aika epätoivoiselta hommalta. Ja noi pari Contia jotka olen "paikannut" ovat vielä ajokelpoisia, eivät tosin nyt ajossa. Tuon paikkaamisoperaation jälkeen ajelin niillä kyllä vielä aika paljon. Taitaa roskis olla niille jo oikea osoite....

VesaP
20.04.2011, 07.58
alan kiskomaan hampaat irvessä jotain kevennystuubia irti tien poskessa.

Osu ja uppos! :o

ps) EeeTee prkle! :D Tuubinrepimisshow on mukavaa viihdettä tylsän ajelun väliin!

ps2) Itse en kyllä uskalla laittaa "mömmöllä" korjattuun tuubiin enää 10-11 baria paineita. Pelottaa että tuubi lasahtaa silmille pumpatessa...

Pekka Sirkiä
20.04.2011, 08.53
Tiedoksi vaan, että olen sujuvasti paikannut :) kavereidenkin (suht' uusia/ hyväkuntoisia) tuubeja - joilla sitten olen ajellut tyytyväisenä. Esimerkiksi viime TdH:ssa takana oli paikattu tuubi :cool: Cool!!!

J.k. Edellinen siis vinkkinä, että jos teillä on lähes uutena puhjennut (... miel. hyvin pieni reikä/ vuoto) mutta laadukas tuubirengas, niin lahjoittakaa se minulle (= varmasti parempi vaihtoehto kuin roskis :mad: ) -- Kiitos!!!

Merckx
20.04.2011, 09.07
No, pari kertaa olen joutunut tuubin paikkaamaan tien päällä. Paikka-aineella tuo on aikas kätevä toimenpide. Ennemmin teen tuon, kuin alan kiskomaan hampaat irvessä jotain kevennystuubia irti tien poskessa.;):)

Mites litkutetut tuubit, onko kokemuksia? Kannattaako tehdä? nimim. asiaa harkitseva :D

VesaP
20.04.2011, 09.30
J.k. Edellinen siis vinkkinä, että jos teillä on lähes uutena puhjennut (... miel. hyvin pieni reikä/ vuoto) mutta laadukas tuubirengas, niin lahjoittakaa se minulle (= varmasti parempi vaihtoehto kuin roskis :mad: ) -- Kiitos!!!

Perkule sentään, tämän kun olis tiennyt muutama vuosi sitten kun kilometrejä tuli ihan eritahtiin tien päällä mitä nyt niin olisit saanut kauden aikana kassillisen puhjenneita tuubeja... Nykyisellä ajomäärällä nuo kestää "isältä pojalle" nuo tuubit. :eek:

E.T.
20.04.2011, 09.38
Mites litkutetut tuubit, onko kokemuksia? Kannattaako tehdä? nimim. asiaa harkitseva :DYhden renkaan litkutin Tufon vaalealla mönjällä. ja toimihan se, reikäkin oli aika iso. Roiskui aika paljon pihalle sotkien pyörää, mutta pääasia että toimi.

En kyllä osaa sanoa mikä kannattaa ja mikä ei.;) Itse en enää litkuta noita etukäteen. Nyt kun tuli hommattua lateksisisuriset Veloflexit, niin kiinnostaisi tietää, toimiiko caffelatex jos sen ruuttaa sisään vasta renkaan puhjettua. Luulisi kyllä. Etukäteen ei viitsisi laittaa 50 ml per rengas.

Jussi
20.04.2011, 10.26
Caffelatexia on kehuttu – itse en ole vielä päässyt kokeilemaan – ja tuon pullon mukana olevassa spruutassa on ainakin sellainen suutinkappale joka ruuvautuu prestaan jossa ei ole irroitettavaa sielua.
Tuleeko se spruutta siis sen pelkän pullonkin mukana vai pitääkö ottaa tuo koko tubeless conversion -kit?

Jussi
20.04.2011, 10.35
Tufo elite ride 23 kusahti takaata muutaman sadan kilometrin jälkeen. Puoli pullollista tufon extremeä sisään, pyörittelyä ja reiän hakua ja 16g co2 perään. Ei pysynyt co2 kauaa sisällä. Maaliin pääsi hiljalleen ja ilmaa pumpusta, jolloin alkoi pysymään. Seuraavana päivänä taas suhinat ja loppupullo sisään. Sotki venttiilinsydämen pyöritellessä sitä takaisin kiinni ja ilmaa ei oikein saanut sisään -> sydän irti ja mömmöt pois välistä, niin nyt ollut taas muutaman sata kilometriä ja 10bar oon pistellyt. Vähän tuntus pomppivan tuon paikan jälkeen..

Voikohan tollaisen litkutetun ottaa pois sitten kun sillä kyllästyy ajamaan ja laittaa sen joskus syksyllä vielä takaisin?

Pekka Sirkiä
20.04.2011, 10.54
1) Joku kyseli edellä, että onko tuubien kokeileminen muka miten edullista...? No, ei tietysti ole, jos uusilla vehkeillä aloittaa/ tuubikiekon omaksi ostaa. Jos ja kun (!) sattuu olemaan jonkin pyöräilyseuran jäsen, niin tuubivanteita/-kiekkoja löytyy kyllä jokaisen wanhemman harrastajan autotalleista tms. vaikka kuinka paljon. Ei ehkä niitä kaikkein kalleimpia hiilikuituisia, mutta ihan käyttökelpoisia alumiinisia. -- Itselläni on esim. heti lainattavissa 2 kpl etukiekkoja tuubivanteella. Tällöin tuubien "makuun" pääsee noin 25-35 eurolla (halpa tuubirengas + liimaputkilo), ja saapa saman tien tuubin liimauksenkin opetusta, jos tarpeen (...pons asini...).

2) Muistutan mieliin, että tuubeilla ajetaan rengasrikon/ renkaanvaihdon jälkeen yleisesti siten, että niitä ei ole liimattu (tai on ehkä vain teipattu) vanteelle. Tämä on tuubien normaalia käyttöä - eikä omankaan kokemukseni mukaan mitenkään haitallista, jos ja kun muistaa liimata vaihdetun/ uuden tuubin myöhemmin kunnolla paikoilleen.

Pohjanpoika98
20.04.2011, 11.28
Osu ja uppos! :o

ps) EeeTee prkle! :D Tuubinrepimisshow on mukavaa viihdettä tylsän ajelun väliin!

ps2) Itse en kyllä uskalla laittaa "mömmöllä" korjattuun tuubiin enää 10-11 baria paineita. Pelottaa että tuubi lasahtaa silmille pumpatessa...

--> Huh huh mitä paineita ....taidat ajaa kilpaa :D
retrokilpuriini pistän vain 7-8 bar ja mukavasti rullaa

JT

kervelo
20.04.2011, 11.38
Aika moni näyttää tämän foorumin perusteella käyttävän noita huiman kovia paineita. Renkaaseen merkitty maksimipaine ei käsittääkseni tarkoita, että sitä olisi pakko käyttää...

Nuo isot paineet sopivat varmaan jonnekin velodromille, mutta suomalaiselle maantielle oikea paine on monesti ihan jotain muuta.

StePe
20.04.2011, 12.09
Renkaaseen merkitty maksimipaine ei käsittääkseni tarkoita, että sitä olisi pakko käyttää...Jos renkaan kylkeen on painettu 8-14 bar (näin esim. Vittoria Corsa CX:ssä), niin pitäisikö tyytyä 6,5 barin paineisiin, jos jollakin tietyllä rengasmallilla on jonkun hippiäisen painoilla tuo alhainen paine todettu optimaaliseksi?

OJ
20.04.2011, 13.44
Ihan mielenkiintoista, jos 8,5 ja 10 barin paineilla on tosiaan noin iso merkitys rullaamisen kannalta. Varmaan pito "vähän" kärsii ainakin normaalilla tien pinnalla, kun laittaa 10 baria painetta tuubiin, mutta jos rullaavuudessa on perstuntumalla huomattava ero, niin ainakin tempossa kannattaa laittaa kunnon paineet kumeihin.

rhubarb
20.04.2011, 14.56
Tuleeko se spruutta siis sen pelkän pullonkin mukana vai pitääkö ottaa tuo koko tubeless conversion -kit?

Ostin 1000ml pullon, siis Caffelatexin reiänestoainetta, ja siinä tuli mukana (mutta voi tietysti olla Wigglen politiikkaa). Tubelessista en tiedä mitään.

Jos renkaan kylkeen on painettu 8-14 bar (näin esim. Vittoria Corsa CX:ssä), niin pitäisikö tyytyä 6,5 barin paineisiin, jos jollakin tietyllä rengasmallilla on jonkun hippiäisen painoilla tuo alhainen paine todettu optimaaliseksi?

Ihan mielenkiintoista, jos 8,5 ja 10 barin paineilla on tosiaan noin iso merkitys rullaamisen kannalta. Varmaan pito "vähän" kärsii ainakin normaalilla tien pinnalla, kun laittaa 10 baria painetta tuubiin, mutta jos rullaavuudessa on perstuntumalla huomattava ero, niin ainakin tempossa kannattaa laittaa kunnon paineet kumeihin.

Niin, en nyt jaksa etsiä juttua (jossain täällä foorumilla se oli) mutta ideana oli nimenomaan että liian kova paine aiheuttaa renkaan pomppimista ja tätä kautta tehohävikkiä (mukavuuden lisäksi), ja suositus oli että ajettaisiin mahdollisimman pienellä paineella niin että rullaavuus ei häviä (joka tietysti tapahtuu kun paine laskee liikaa). Liitteenä oli laskentakaavio johon laitettiin paino, painojakauma ja kumin koko ja se laski käsittääkseni jotain 25% kompressiota.

Proffatasolla esim. Levi Leipheimer jaksaa aina välillä asiasta mainita. Muistaakseni herran suosikkipaine normikelillä on 100/110psi eli siis jotain 6,5/7,5 bar luokkaa.

rhubarb
20.04.2011, 15.05

Ostin 1000ml pullon, siis paikka-ainetta, ja siinä tuli mukana (mutta voi tietysti olla Wigglen politiikkaa). Tubelessista en tiedä mitään.

Jos renkaan kylkeen on painettu 8-14 bar (näin esim. Vittoria Corsa CX:ssä), niin pitäisikö tyytyä 6,5 barin paineisiin, jos jollakin tietyllä rengasmallilla on jonkun hippiäisen painoilla tuo alhainen paine todettu optimaaliseksi?

Niin, en nyt jaksa etsiä juttua (jossain täällä foorumilla se oli) mutta ideana oli nimenomaan että liian kova paine aiheuttaa renkaan pomppimista ja tätä kautta tehohävikkiä (mukavuuden lisäksi), ja suositus oli että ajettaisiin mahdollisimman pienellä paineella niin että rullaavuus ei häviä (joka tietysti tapahtuu kun paine laskee liikaa). Liitteenä oli tosiaan laskentakaavio johon laitettiin paino, painojakauma ja kumin koko ja se laski käsittääkseni jotain 25% kompressiota.

Proffatasolla esim. Levi Leipheimer jaksaa aina välillä asiasta mainita. Muistaakseni herran suosikkipaine normikelillä on 100/110psi eli siis jotain 6,5/7,5 bar luokkaa. Kyseessä on tietysti aika kevyt heppu.

hannupulkkinen
20.04.2011, 15.31
Jep! Ruhab on taas oikeassa. Liian kovilla paineilla rengas pomppii ja ei ole nopea. Tour-magasinessakin muutama vuosi sitten asiaa mittailtiin ja todettiin, että rupisella asfaltilla 25 millin rengas kuuden kilon paineilla oli nopein, mutta ajajan painoa en muista. Ihan sileällä sitten 23 millinen oli nopeampi 8 kilon paineilla. Avoista olis silloin kysymys, mutta muistan, että tuubejakin oli silloin mukana, mutta en muista niiden sijoituksia mittauksissa.

Edit: Tässä (http://www.roadbikeaction.com/New-Releases/content/67/3912/Five-Things-You-Should-Know-AboutTires.html)vähän juttua vierintävastuksesta.

Pekka Sirkiä
20.04.2011, 22.12
Lainaus auktoritatiivisesta pyöräilylähteestä:

"Renkaassa on oltava riittävä ilmanpaine, eturenkaassa 6-7 ik ja takarenkaassa 7-8 ik, rata-ajossa 9-11 ik. Huomattakoon, että ylipaine aiheuttaa 'värinää' nopeassa liikkeessä ja siten lisäkitkaa. Räjähtämisvaaran lisääntyessä rengas menettää tällöin tärkeän 'iskunvaimennus'-ominaisuutensa."

Just näin :)

J.k. Tuo 'ik' on siis lyhenne ilmakehästä :cool: ...joka bar'inakin tunnetaan.

mantis
21.04.2011, 07.24

Tulipahan selviteltyä että tufon extreme kyllä toimii lateksin kanssa mutta tuo caffelatex on parempi koska siinä ei ole sitä ammoniakkia.
http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=25545&start=75

nga
21.04.2011, 09.20
Jatketaanhan vähän aihetta. Mistä päin Mastik'One -käyttäjät ostatte liimanne?

Tosi tylsää, kun PK-seudun "tarjonta" vaihtelee Schwalben tai Continentalin liimojen välillä. Myös vähän tylsää ostella tällaisia pikkujuttuja netistä tarvittaessa. Tosin tällä hetkellä ainakin minun tuntemieni / käyttämieni nettikauppojenkin tarjonta on hieman rajallisen oloista.

nga
21.04.2011, 09.29
"Renkaassa on oltava riittävä ilmanpaine, eturenkaassa 6-7 ik ja takarenkaassa 7-8 ik --

Minä en kyllä jättäisi alle 8 barin paineita tuubikiekkoon. Ihan sen vuoksi, että iso osa tuubin kehällä pitävästä voimasta kuitenkin perustuu ilmanpaineeseen. Rengas painautuu vannetta vasten lujemmalla voimalla, jne.

Omien kokemuksien pohjalta voin todeta, että hyvä ja keskitasoinenkin tuubirengas on todella mukava ajettava juuri tuossa 8 bar kieppeillä. En halua lähteä vertailemaan, miltä vastaavat paineet tuntuvat avorenkailla koska asia pitää kokea. Avorengashepulle on ihan turha selittää hyvän tuubin ja "älyttömältä" kuulostavan 10 bar paineen tuntumaeroa avorenkaaseen ja vaikkapa 6,5 bar paineeseen. Puhutaan kuitenkin ihan eri asioista joka tapauksessa.

Itse pistän renkaat (tuubit) runsaaseen 8 bar paineisiin ennen lenkkiä ja kisoja. Ajopaino minulla noin 60kg - 61kg (175cm). Mainitsen, koska katson sen vaikuttavan mielipiteisiini noista painelukemista. Raskaammalla kaverilla painelukemat ovat varmasti erilaiset.

Tietysti riippuu tuubirenkaasta (pohjanauhan muoto, onko saumoja, jne), liimaajasta ynnä muista tekijöistä viime kädessä. Pekalla on varmaan muutama vuosikymmen minua enemmän kokemusta tuubeista. En kuitenkaan neuvoisi yleisellä foorumilla jättämään tuubirenkaan painetta 6 bariin kuskista riippumatta.

Plus
21.04.2011, 10.24
En kuitenkaan neuvoisi yleisellä foorumilla jättämään tuubirenkaan painetta 6 bariin kuskista riippumatta.

Höpö höpö... Kyllä ne crossituubitkin pysyy kiinni vaikka painetta on 2-3 baaria, kunhan vaan on liimattu kunnolla.

Jan
21.04.2011, 10.28
Minä en kyllä jättäisi alle 8 barin paineita tuubikiekkoon. Ihan sen vuoksi, että iso osa tuubin kehällä pitävästä voimasta kuitenkin perustuu ilmanpaineeseen. Rengas painautuu vannetta vasten lujemmalla voimalla, jne.

Jos kehällä pitävä voima perustuu ilmanpaineeseen, voitko spekuloida, miten avorengas tarvitsee taitetun vanteen, jottei se luiskahtaisi ulos vanteelta? Jos laittaa avon vanhanmalliselle nk "non-hooked" vanteelle, se pullahtaa pois sieltä, kun paineen nostaa maantierenkaan lukemiin.

Oatmeal Stout
21.04.2011, 10.30
2) Muistutan mieliin, että tuubeilla ajetaan rengasrikon/ renkaanvaihdon jälkeen yleisesti siten, että niitä ei ole liimattu (tai on ehkä vain teipattu) vanteelle. Tämä on tuubien normaalia käyttöä - eikä omankaan kokemukseni mukaan mitenkään haitallista, jos ja kun muistaa liimata vaihdetun/ uuden tuubin myöhemmin kunnolla paikoilleen.
Siksi aikoinaan piti vararengas olla kerranliimattua mallia kontaktin parantamiseksi.

villef
21.04.2011, 10.36
Siksi aikoinaan piti vararengas olla kerranliimattua mallia kontaktin parantamiseksi.

Kyllä se uusikin pysyi hyvin lenkin loppuun (hieman vain kettumaisempi laittaa tien poskessa päälle). Ei sitä nyt mitään korttelikanttauksia pidä tehdä liimaamattomalla tuubilla...

Joskus menny junnuna pidempikin aika kun ei ole muistanu tuubia liimata, eikä kertaakaan ole sen takia vanteelta lähteny..

Pekka L
21.04.2011, 10.44

Jos kehällä pitävä voima perustuu ilmanpaineeseen, voitko spekuloida, miten avorengas tarvitsee taitetun vanteen, jottei se luiskahtaisi ulos vanteelta? Jos laittaa avon vanhanmalliselle nk "non-hooked" vanteelle, se pullahtaa pois sieltä, kun paineen nostaa maantierenkaan lukemiin.

Jep. Suuremmalla paineella renkaan muotoinen rinkula pyrkii venymään ja ympyrän kehä pitenee > rengas ennemminkin löystyy vanteella.
Homman voi testata pelkällä sisärenkaalla. Painetta sisään niin, että rengas on muodossaan. Mitataan sisähalkaisija. Painetta lisää niin, että rengas selvästi paksunee. En ole koskaan mitannut, mutta käytännön kokemuksella lyön pääni vetoa että sisähalkaisija suurenee.

Viime vuonna Liedon ajoissa mun takatuubi tyhjeni ajossa. Huomasin tyhjenemisen vasta kun rengas muljahti korttelikurvissa alla, ei se mihinkään vanteelta lähtenyt. Olin kyllä jo hetken ihmetellyt ajon raskautta. Painetta oli varmaan pari-kolme kiloa jäljellä kun heivasin viimeisellä kierroksella, nilkuttaen sillä samaisella tuubilla kuitenkin vielä maaliin, viitisen kilsaa. Viimeiset sadat metrit ajoin putkelta hiljaa, paino mahdollisimman edessä, kun lopussa kumi oli lähes täysin tyhjä. Pieni oli reikä...

MikiV
21.04.2011, 10.47
Onko kellään kokemusta tuosta schwalben ultermo ht:sta? Näyttäs samalta kuin contin competition mut lateksisisurilla. Jos ois yhtä kestävä kuin competition ja lateksisisurin ansiosta contia rullaavampi niin vaikuttaisi aika kovalta yhdistelmältä.

Oatmeal Stout
21.04.2011, 12.40
Kyllä se uusikin pysyi hyvin lenkin loppuun (hieman vain kettumaisempi laittaa tien poskessa päälle). Ei sitä nyt mitään korttelikanttauksia pidä tehdä liimaamattomalla tuubilla...

Joskus menny junnuna pidempikin aika kun ei ole muistanu tuubia liimata, eikä kertaakaan ole sen takia vanteelta lähteny..
Uusi puhjenneena oli kaupunkiliikenteessä vähän riski ja lähtee helposti irti - joskus junnuna tullut kokeiltua.

nga
21.04.2011, 12.46
Höpö höpö... Kyllä ne crossituubitkin pysyy kiinni vaikka painetta on 2-3 baaria, kunhan vaan on liimattu kunnolla.

Ei se ihan höpöhöpöä taida kuitenkaan olla. En missään nimessä väitä, että ilmanpaine olisi se ainoa tai ensisijaisin renkaan vanteella pitävä voima. Tämän todistaa vaikkapa tuo CC-tuubin kehällä pysyminen alhaisilla paineilla.

Jos ajaisin CC:tä, varmaankin ajaisin tuubikiekoilla ja vastaavilla ilmanpaineilla.

Oma ajatukseni oli, että maantiekäytössä "vaatimustaso" poikkeaa CC-käytöstä. Toisin sanoen maantiekäytössä, jolloin paineet voivat olla esim. CC-käyttöä selvästi korkeammat, voidaan tukeutua yhtenä merkittävänä tekijänä tuohon paineeseen renkaan paikalla pitäjänä.

Viime kädessä riittävästi paikallaan pitävää voimaa, niin voidaan pistää juuri niin alhaiset ilmanpaineet kuin huvittaa?

En voi. En tunne tollaisen vanteen toimintaperiaatetta. En myöskään tiedä, miten tämä liittyy tuubeihin.

Jep. Suuremmalla paineella renkaan muotoinen rinkula pyrkii venymään ja ympyrän kehä pitenee > rengas ennemminkin löystyy vanteella.
Homman voi testata pelkällä sisärenkaalla. Painetta sisään niin, että rengas on muodossaan. Mitataan sisähalkaisija. Painetta lisää niin, että rengas selvästi paksunee. En ole koskaan mitannut, mutta käytännön kokemuksella lyön pääni vetoa että sisähalkaisija suurenee.

Viime vuonna Liedon ajoissa mun takatuubi tyhjeni ajossa. Huomasin tyhjenemisen vasta kun rengas muljahti korttelikurvissa alla, ei se mihinkään vanteelta lähtenyt. Olin kyllä jo hetken ihmetellyt ajon raskautta. Painetta oli varmaan pari-kolme kiloa jäljellä kun heivasin viimeisellä kierroksella, nilkuttaen sillä samaisella tuubilla kuitenkin vielä maaliin, viitisen kilsaa. Viimeiset sadat metrit ajoin putkelta hiljaa, paino mahdollisimman edessä, kun lopussa kumi oli lähes täysin tyhjä. Pieni oli reikä...

Yhteenvetona kahteen ensimmäiseen quoteen. En siis väittänyt, että ilmanpaine olisi ainoa asia, joka merkitsee. Hain sitä, että se on tärkeä osatekijä, mitä tulee renkaan vanteellapysymiseen. Luulen, että Pekka L:n postaus komppaa sitä mitä itsekin haen tässä takaa.

Luin tuon postauksen renkaan halkaisijasta uudelleen. Ainakin, kun itse pumppaan tuubiin paljon ilmaa (ilman, että tuubi on kehällä) käy kaksi asiaa:
1) Tuubin paksuus kasvaa.
2) Tuubin muodostaman renkaan sisähalkaisija pienenee. Varsinkin sellaisella tuubilla missä ei ole saumoja ja missä venttiili ei käänny sivulle (Tufo) -> parempi kontakti vanteen liimapintaan.

Poikkeavia hyviä käytäntöjä varmasti on. Varsinkin foorumilaisilla.

Testasin huippupikaisella mittauksella 320 TPI Vittorian Corsa EVO CX renkaalle. Asetin lattialle, pumppasin 1 bar paineeseen. Ei tietenkään tule kuin silmämääräinen ympyrä. Merkitsin kahden suunnilleen toisiaan vastakkain olevien sisäkehän kohdat ja mittasin, noin 59.5cm. Pumppasin 8 bar paineelle, jonka aikana rengas kääntyi odotetusti 180 astetta ympäri. Katsoin samasta mittauslinjasta nyt sisäänpäin kääntyneiden renkaan tietä vasten osuvien pintojen välisen etäisyyden, noin 54cm.

hannupulkkinen
21.04.2011, 19.05
Minä olen ajanut 25 millisillä Schwalbe Stelvioilla 4-5 kilon paineilla kun en ole aina lenkille lähtiessäni muistanut pumpata ja hyvin ovat pysyneet.
Mallorgalla ajoin lähes tyhjällä tuubilla serpentiiniä alas, tosivarovasti kyllä, mutta pysyivät kehillä.

Minulle on tulossa nuo Schwalbe Ultremot. Kerron sitten kokemuksista vaikka taidan käyttää niitä vain eturenkaina ja takana käytän Stelvioita.

Nämä jälkimmäiset ovat kyllä olleet erittäin mukavat ajaa ja testasin niitä niin, että ajoin täsmälleen samanlaisilla avoilla ja lateksisisureilla samalla lenkillä välillä kiekkoja vaihtaen. En voisi sanoa, että ero oli suuri. Molemmat olivat tosihyviä, mutta tuubit ehkä vielä hieman mukavammat, tosin tuubikiekot olivat parisen sataa grammia painavammat kappale.
Nyt on kahdet kiekot, avot ja tuubit, täsmälleen samanpainoiset. Pitää taas kokeilla.

mantis
21.04.2011, 20.03
Käytiin porukkalenkillä missä viimestään selvis että ainakin noi mun tufon s33 prot rullaa tosi huonosti. Mäen päältä kun lähdettiin niin 10kg kevyempi kaveri häipyi horisonttiin avo ultremojen kanssa.

rhubarb
21.04.2011, 20.07
Käytiin porukkalenkillä missä viimestään selvis että ainakin noi mun tufon s33 prot rullaa tosi huonosti. Mäen päältä kun lähdettiin niin 10kg kevyempi kaveri häipyi horisonttiin avo ultremojen kanssa.

Tähänkin tietysti voivat vaikuttaa muutkin asiat alkaen paineista ja päättyen laakereiden kautta aerodynamiikkaan…

mantis
21.04.2011, 21.10
Tähänkin tietysti voivat vaikuttaa muutkin asiat alkaen paineista ja päättyen laakereiden kautta aerodynamiikkaan…

Jep. Niin voi, mutta lähdettiin käsikädessä hölkkävauhdista, joten ilmanvastus tuskin on syy. Ilmanpaine tietty joo, mutta en usko että se yksinään selittää tota. Sitäpaitsi ei tee yhtään mieli nostaa paineita nykyisestä 9 barista kun ovat niin kovat ajaa jo noilla.

Hakusessa olisi rullaava, mukava ja riittävän pistosuojauksen käytännössä omaava rengas - ehdotuksia.

Plus
21.04.2011, 21.30
Hakusessa olisi rullaava, mukava ja riittävän pistosuojauksen käytännössä omaava rengas - ehdotuksia.

Nyrkkisääntönä sanoisin että noista ominaisuuksista voit valita vain kaksi kerrallaan. Tufo taitaa olla kahden ensimmäisen kohdalla aika pohjalla joten parantaminen ei ole vaikeaa... Tuo kolmas kriteeri on niin paljon kuskista ja teistä kiinni että paha antaa mitään suosituksia.

hannupulkkinen
21.04.2011, 21.33
Nyrkkisääntönä sanoisin että noista ominaisuuksista voit valita vain kaksi kerrallaan. Tufo taitaa olla kahden ensimmäisen kohdalla aika pohjalla joten parantaminen ei ole vaikeaa...
Tufoilla on huonosti rullaavien renkaiden maine. Siksi itsekin päädyin lopulta muihin merkkeihin. Tufolla on kyllä niin maanperusteellisesti paljon eri malleja, joten eivät kai kaikki voi rullata huonosti.

Plus
21.04.2011, 21.35
Tässä mustaa valkoisella rullaavuudesta:

http://www.biketechreview.com/tires_old/images/AFM_tire_testing_rev9.pdf

Viimeisenä oleva Conti GP 3000 on kyllä omien kokemuksien perusteellakin niin nihkeän oloinen nakki että ei kai nuo ihan tuulesta temmattuja ole... :D

mantis
21.04.2011, 21.35
No noi s33 ainakin rullaa huonosti. Sepelit ja kivet on kyllä kestänyt hyvin sekä yhden isommankin murikan.

rhubarb
21.04.2011, 21.49
Butyyliähän noissa on ilmeisesti sisällä, mahtaakohan sillä olla paljon vaikutusta? Nopeasti tuumittuna varmastikin tuo ulkorakenne olisi määrittävämpi…

Plus
21.04.2011, 21.58
Nyt kun butyyli vs. lateksi on puheenaiheena, voidaankin seuraavaksi ruveta spekuloimaan talkkipulveria ja sen määrää... :D

Helppo kriteeri pysyä laaturenkaissa, on käyttää vain sellaisia joilla voitetaan kisoja.

mantis
21.04.2011, 22.04
Tässä mustaa valkoisella rullaavuudesta:

http://www.biketechreview.com/tires_old/images/AFM_tire_testing_rev9.pdf

Viimeisenä oleva Conti GP 3000 on kyllä omien kokemuksien perusteellakin niin nihkeän oloinen nakki että ei kai nuo ihan tuulesta temmattuja ole... :D

Tosta taulukosta kun kattoo niin se s33 (eri malli) on siellä hännän huippuna eli tosi hyvä :D Parikymmentä wattia eroa parhaimpiin.

Vittorian corsa cx 320tpi olisi hyvät, mutta pistosuojaus askarruttaa kuin myös tuo paikkausaineen lisääminen kun se venttiilin sielu ei irtoa tuosta.

rhubarb
21.04.2011, 22.15
Nyt kun butyyli vs. lateksi on puheenaiheena, voidaankin seuraavaksi ruveta spekuloimaan talkkipulveria ja sen määrää... :D

Helppo kriteeri pysyä laaturenkaissa, on käyttää vain sellaisia joilla voitetaan kisoja.

Heh! Tilasin muuten sekä Dugastilta että FMB:ltä 25mm Paris-Roubaixit. Nyt jännittää tulevatko kummatkaan ennen kauden loppua että pääsee kokeilemaan. Edelliseltä ei ole tullut mitään toimitusarviota vielä nyt 1,5 viikkoa tilauksesta…

Talisker
22.04.2011, 07.58
[QUOTE=mantis ...Vittorian corsa cx 320tpi olisi hyvät, mutta pistosuojausta askarruttaa
kuin myös tuo paikkausaineen lisääminen kun se venttiilin sielu ei irtoa tuosta.[/QUOTE]

Olen ajanut nyt n 5000km noilla avo 320tpi:llä 20mm:nä, eikä yhtään rengasrikkoa.
Tuubi-ilmiö vaikuttaa tamperelais-vetoiselta, ainakin harrastajasta.

Pekka L
22.04.2011, 08.13
Harrastajista kun tuli puhe, niin väitän että 90% harrastajista ajaa paremmalla fillarilla kuin todellisuudessa tarvitsisi, Talisker mukaanlukien.

Jos samaa linjaa jatketaan kiekkoihin, niin on taivaan tosi, että tuubikiekoissa ei tarvi mennä edes huipulle, kun ne jo pesee parhaat avokiekot mennen tullen.

Siinä mielessä spekulointi on aika turhaa. Jos halutaan kalustolta parasta, avot on auttamatta altavastaajana. Ihan varmasti niillä pärjää siinä missä tuubeillakin, mutta siitä ei useimmissa tapauksissa ole kyse.

Talisker
22.04.2011, 08.42
Totta turiset Pekka L pyörästäni.
Minä vaan en tyrkytä sitä mallia myös muille ainoana vaihtoehtona.

Tuntemani eteläeurooppalaiset kauppiaat pitävät tuubikiekkoja
meille harrastajille aivan turhina. Niin kuin lateksisisureitakin.

E.T.
22.04.2011, 08.51
Totta turiset Pekka L pyörästäni.
Minä vaan en tyrkytä sitä mallia myös muille ainoana vaihtoehtona.

Tuntemani eteläeurooppalaiset kauppiaat pitävät tuubikiekkoja
meille harrastajille aivan turhina. Niin kuin lateksisisureitakin.Näin kaunis aamu ja jo pahalla päällä...onko käärme puraissut avorenkaaseen??...;):) Täällä kukaan mitään tyrkytä. Harrastaja voi nauttia kivoista jutuista ilman huonoa omaatuntoa.;) Tokkopa kumoat itsekään blendejä yömyssyksi....

mantis
22.04.2011, 09.03
Harrastajista kun tuli puhe, niin väitän että 90% harrastajista ajaa paremmalla fillarilla kuin todellisuudessa tarvitsisi, Talisker mukaanlukien.

Myönnetään :o omallakin kohdalla, mutta harrastukseen laitettuja rahoja ei pidä laskea.

Jos samaa linjaa jatketaan kiekkoihin, niin on taivaan tosi, että tuubikiekoissa ei tarvi mennä edes huipulle, kun ne jo pesee parhaat avokiekot mennen tullen.

Niin, näinhän mäkin kuvittelin, mutta viime lenkillä avo-kuskeilla oli ihan selkeä etu. Renkaat vain yksinkertaisesti tuntuivat tahmeilta. Tässä pitää kuitenkin vertailla kokonaisuutta - kiekko + kumi. Kiekko varmasti onkin parempi, mutta jos kumilla tulee penaltia paljon. Voi tietty olla että osaamaton liimaus on osa ongelmaa.

hannupulkkinen
22.04.2011, 09.40
Pyöräilijä voi nykyisin harrastaa lajiin liittyen kolmea asiaa:
1. Pyöräilyä
2. Pyöriä
3. Pyöräilystä ja pyöristä keskustelua.

Voi harrastaa kaikkia tai vain yhtä tai kahta.
Kaikista saa elämyksiä.

Tuubirenkaat eivät ole kenellekään turhia niin kauan kun ne motivoivat ykköseen. Minullekin on ihan sama ajanko 15 kilon rautapyörällä ja kolmen kilon kiekoilla, mutta on vain niin kiva tehdä kaikenlaista pyöräilyyn liittyen.

Tuubit olivat alla kun aloitin pyöräilyn yli 40-vuotta sitten. 20 vuotta ajoin avoilla ja nyt parina vuonna olen ajanut sekä avoilla, että tuubeilla edelliseen painottuen. Luulen, että tänä kesänä ajan molemmilla jälkimmäisiin painottuen ja muistelen nostalgisesti nuoruusvuosiani, jolloin tuubit veivät minut noin 5-10 kilsaa suuremmalla keskarilla kuin nyt.

Ethän Talisker halua viedä minulta nuoruuden muistelua turhana?

Talisker
22.04.2011, 10.35
En toki halua muisteloitasi mustata.
Minulla on vasta 36 vuotta kulunut, kun ekan kilpurini Tanelta hommasin.
Siinä oli tuubit. Ja ylöjärvenmiehet lausui harjoituskilpapyöräpyöräilijän
tervetulleeksi lenkeilleen. Tosin vain alkumatkaksi.

Mukavia muistoja niiltä ajoilta kuitenkin on, mutta mikään niistä ei
(muistaakseni) tuubien ansiosta.
150 - 500km kesti puhkeamatta ja harvoin pyöri pompuitta.

Toki tuubien laatu on nyt parantunut, mutta niin on avojenkin.
Riittävän hyväksi minulle liian hyvään pyörääni:cool:.

Vielä niin: harrastan kaikkia kolmea ja neljäntenä vielä pyörämatkailua.

Pekka L
22.04.2011, 12.17
Teidän nuoruudessanne, silloin kun minä vielä taputtelin p4sk44 lattialla, oli kiekkona 36 pinnaa 3-ristiin metallikehällä, oli alla avo tai tuubi.

Nyt mulla on itse -varsin edullisesti- tehdyt kuitukiekot jotka painaa ~1070g pari. Siihen ei avolla ihan helpolla pääse, jos lainkaan, ainakaan niin että kiekko kestää melkein "mitä vaan", on jäykkä jne.

Tarvinko niitä, se on kokonaan toinen juttu. Kyllä niistä kisoissa iloa on ollut. Mutta on mulla kyllä neljät avokiekotkin ja sellaisilla ajattelin huomenna lenkkeillä.

derosa
22.04.2011, 13.43
"Yks" kysymys: Miten nämä käyttämänne paikkausaineet ovat vaikuttaneet tuubeissa ajettavuuteen tai mitä muita huomioita olette tehneet sen vaikituksista. Kysyy nimimerkki paikkailija.

OJ
22.04.2011, 14.25
Tuubeissa on tapahtunut ainakin sen verran, että nykytuubit ovat pirun helppoja liimata. Laittaa vähän sinne päin ja tuubi istuu suorassa.

E.T.
22.04.2011, 14.35
Kierrettiinpä tuossa juuri Roine porukalla. Laskin takarenkaan paineen (Elite Ride 25 mm.) 7 bariin, ja eturenkaan (gatorskin) 6,5:een. Tuntuipa mukavalta noin alhaisilla paineilla. Rullavuudessa hävisi avorenkaille jonkin verran, ei kuitenkaan mitenkään pahasti. Kevyen kuitukehän hyvät puolet sen sijaan huomasi paremmin.;) Selkä kiittää...

ps. Tufolla nyt vajaa 800 km sepelirallia, ei minkäänlaista jälkeä vielä...

H. Moilanen
22.04.2011, 14.58
Rullavuudessa hävisi avorenkaille jonkin verran, ei kuitenkaan mitenkään pahasti.

Eipä uskoisi. Kylttikiri lähti kuin se kuuluisa rusakko makuulta.:eek:

E.T.
22.04.2011, 15.03
Eipä uskoisi. Kylttikiri lähti kuin se kuuluisa rusakko makuulta.:eek:Oli yllätysetu puolella...:D

Oatmeal Stout
22.04.2011, 21.08
Harrastajista kun tuli puhe, niin väitän että 90% harrastajista ajaa paremmalla fillarilla kuin todellisuudessa tarvitsisi,
Tuo on vain ymmärtämättömyyttä - miten mittaat mukavuuden tai nautinnon tarvetta :seko:
Miksi joku tarvitsisi hitaamman, epämukavamman, huonommin toimivan pyörän :seko:
Kuka määrittelee sen todellisuuden, jossa on absoluuttinen tarve oikealla tasolla jokaiselle?

Tumppi
23.04.2011, 14.16
Vittorian corsa cx 320tpi olisi hyvät, mutta pistosuojausta askarruttaa kuin myös tuo paikkausaineen lisääminen kun se venttiilin sielu ei irtoa tuosta.

Yli 4000km tänä keväänä Vittorian 23mm cx tuubeilla ( kolmessa eri pyörässä ja kolmen ajajan voimin) ja ei yhtään rengasrikkoa. Eikä muuten koko viime vuonnakaan**. Ehkä tuuria ehkä ei? Ovat kyllä ajettavuudeltaan ihan jees. Toinen vaihtoehto vois olla Veloflex tahi FMB. Mutta niiden saatavuus vähän heikompi. Noita Vittorioita sai esim. Binissalemin puodista 44e/kpl. Ja paikka-aineen laitosta siis ei ole kokemusta yo. syystä, mutta luulen että kyllä se sinne menee avonaisesta venttilistä siinä mihin sieluttomaankiin.

EDIT: **Taas puhuin potaskaa, sillä Porvoon ajoissa jouduin turvautumaan huoltoauton tukeen kun corsan tuubista hävisi hiljalleen ilmat alapuolelta.

Plus
23.04.2011, 17.58
Yritin tänään saada vittoria corsa cx:t puhki ajamalla niillä n.30km soratietä, mutta en saanut aikaiseksi edes viiltoa. Pahimmissa sepelikohdissa kevensin persettä satulassa, muuten ihan normivauhdeilla... Eli ei nuo nyt ihan pierunkuoret ole, vaikka foorumia lukemalla tulee joskus vaikutelma että jengi pelkää ajaa ellei ole vähintään gatorskinit alla ja litkut sisällä.

rhubarb
23.04.2011, 18.36
Mielellään sitä ajaisi jollain jonka "tietää" puhkeamattomaksi. Tietysti toiset ovat tässä(kin) asiassa huolettomampia.

hannupulkkinen
23.04.2011, 18.47
Mielellään sitä ajaisi jollain jonka "tietää" puhkeamattomaksi. Tietysti toiset ovat tässä(kin) asiassa huolettomampia.
Ehkä nyt sellaisia renkaita saa todella etsiä. Todennäköisen harvoin puhkeavat riittävät minulle.
Nuorempana kun ajettiin venäläisillä halpistuubeilla niin niiden puhekamiseen sai varautua, mutta monta sataa kilsaa saattoi mennä ilman tussuja. Sitten taas voi tuhahtaa ihan kotona melko uusikin rengas.
Luulen, että nykyisillä 10 kertaa kalliimmilla renkailla voi ajaa melko huolettomia kilsoja. Tosin joku 5 vuotta sitten sain pari tsekkirengasta puhkeamaan hätälukkojarrutuksesta sekä edestä että takaa.

Pekka L
23.04.2011, 19.17
Nuorempana kun ajettiin venäläisillä halpistuubeilla niin niiden puhekamiseen sai varautua, mutta monta sataa kilsaa saattoi mennä ilman tussuja.

Tästä vois vääntää jotain:D

Asiaan, tuurista se monesti kiinni on. Itse kun ajoin ekoilla tuubeilla, niin taisi alle sata kilsaa olla takana kun Vittoria puhkesi. Luotto oli hetken koetuksella sen jälkeen, mutta sittemmin on kyllä kestänyt. Viime kesänä meni kisassa Conti. Melko hyvällä suhteella km/rengasrikko mennään, kop kop.
Aika paljon vaikuttaa missä ajaa ja miten ajaa. Pyörätiellä huolettomasti vs. maantiellä ja katsoo eteensä. Kertoimet rengasrikolle on vähän eri.

Heikki Vierelä
24.04.2011, 08.18
Mulla on aika paljon ajetut Vittoriat sunnuntaikiekoissa kiinni ja ollut kyllä tuuria niitten kans, niissä on varmaan jo aika paljon kilsoja sekä edellisen omistajan että jokunen munkin toimesta.

Tän ketjun innoittamana sitten haluan seuraavaksi 25mm tuubit, oma paino karvan alle satku. Oliko sitä konsensusta mikä merkki/malli tossa leveydessä on se Holy Grail ja mistä kaupasta?

hannupulkkinen
24.04.2011, 10.21
Tän ketjun innoittamana sitten haluan seuraavaksi 25mm tuubit, oma paino karvan alle satku. Oliko sitä konsensusta mikä merkki/malli tossa leveydessä on se Holy Grail ja mistä kaupasta?
Jos ei Tufoja halua niin Schwalbe Stelvio on niitä ainoita, joita saa helposti 25 millisenä.
Hibikesta saa. (http://www.hibike.de/shop/catalog/tk/q/m-1/g458/Reifen-Rennrad-Schlauchreifen.html) Firmalla on hyvä palvelu, mutta kannattaa katsoa, että tuotetta on varastossa. Muuten menee pariviikkoa odotellessa.
Näyttäisi olevan nyt varastossa. (http://www.hibike.de/shop/product/p74be3705fc80016f85c02806622ed33f/s/Schwalbe-Stelvio-Tubular-Road-Schlauchreifen-25-622-700x25C-schwarz-skin.html)

Itse otin Ultremoita parin ja laitan Stelviot taakse ja Ultremot eteen.
Stelviot ovat kyllä erittäin mukavat ajaa ja kaippa ne rullaavatkin hyvin.
En ole päässyt ainakaan niiden takia letkasta tippumaan.

MikiV
24.04.2011, 21.16
Laitoin sit 2x Schwalben ultermo ht-tuubeja tilaukseen. Lisäks tempopyörään menee taakse vittorian corsa evo sc-tuubi kun veloflex tais sit jäädä sinne sveitsin puolelle. Luulis ton vittoriankin rullaavan paremmin kuin competiton. Toivotaan että kestävyys olis edes tyydyttävällä tasolla.

Edit: velo-motion yllätti ja uus rengas on tulossa :)

villef
25.04.2011, 20.05
Contin Competitionit ovat tiukat vetää vanteelle, mutta siinä on sitten se hyvä puoli, että rengas on tasaisesti (=tiukasti) vannetta vasten joka puolelta. Löysemmillä renkailla pyrkii noviisilla rengas jäämään jostakin kohdasta koholle. Vittorian tuubien kanssa opin vihdoin, että ne on helpointa asentaa venyttämättä suoraan paketista.

Täällä ollut muutenkin puhetta noista Contin Competitioneista, miten ne ovat tiukkoja vetää vanteelle. Eilen punnasin tuon GP4000:sen takavanteelle ja olihan helpotus laittaa Competitioni tuohon etukiekkoon. "Pikkasen" oli Competition löysempi...

hannupulkkinen
28.04.2011, 21.01
Nyt on kiinancarbonit alla. Edessä 22 millinen ultremo ja takana 25 millinen stelvio. Helekutin tiukkaan imee tuo Contin carbonliima kiinni. Kun on saanut renkaan vanteelle niin oikominen vaatii sormivoimia.
Takakiekko keveni Nucleoniin verrattuna 150 grammia, pakka ja kumi paikalla. Etukiekko 50 grammia rengastettuna. Sekä edessä, että takana on 28 dt:n ohennettuja pyöreitä.
Nucleonit ovat aika keposet.
Tufon litku on sisällä. Huomenna pääsee koittamaan ajamista. Vähän kokeilin jo 8 kilon paineella ja melko mukavilta tuntuivat. Mitenkähän sitä käytännössä tuota paikkauslitkua tienpäällä renkaaseen laittelee? Paikkausvaahto on helpompi laittaa kun venttiilin sielua ei tarvitse ottaa irti, mutta kaipa sekin onnistuu. Uskaltaakohan sitä oikeasti ilman vararengasta tienpäälle lähteä.
Kaikkea sitä vanha mies temppuileekin:D

rhubarb
29.04.2011, 16.14
Suoraan näemmä mahdollisesti saa…laitoin tilauksen 25mm silkkiversiosta, katsotaan tuleeko niitä ja miten ne toimivat jos tulee.

Välihuomautuksena 10.4. Dugastilta tilatuista eikä 21.4. FMB:ltä tilatuista ole kuulunut vielä mitään tilausvahvistuksen jälkeen. Ilmeisesti “hieman” on tavisten kasaumaa tyhjennettävänä kun P-R:n aikaan taisivat pro-tiimit tilailla enemmänkin gummeja.

Edit: olisikin pitänyt valittaa aiemmin. Iltasella ilmoittivat Dugastilta että nyt niitä saa…pankkisiirtoa odotellessa, siis.

hannupulkkinen
30.04.2011, 16.39
Eka lenkki kinkeillä takana. Pyörän ajotuntuma muuttui herkemmäksi, XL-carbonin junamaisuus muuttui raaserimaisemmaksi. Ajoin kerran kunnon monttuun ja voi olla, että vähän pystyheittoa tuli takakiekkoon.
Ultremo toimii hyvin eturenkaana ja Stelvio takana. Voisi varmaan vähän pudottaa paineita 8 barista, jotta mukavuus lisääntyisi. Jarrutusteho on carboneissa korkkipaloilla tosihyvä.
Hauska saada jotain uutta piristystä maantiellekin.

Miha
06.05.2011, 19.27
Tuubeissa saa olla näköjään kunnon paineet. Ensituntuma oli Tufon Elite Ride 23:sta että jo on ´kele tahmeat rullaavuudessa (8 kilon paineilla). Mutta kun pani 10 kilon paineet niin jo alkoi maisema vaihtua oikein mukavasti. Eikä ne nyt niin epämukaviksi muuttuneet.

Roues Artisanales:

"When pumped up very hard in excess of 9.5 bar (~140 psi), rolling perfomance will improve quite dramatically. Comfort on the other hand will decrease by the same extent. No optimal balance between pressure and rolling performance can be found for normal road riding conditions with these types of tires. They quite literally put you between a rock and a hard place"

rhubarb
06.05.2011, 19.43
Välihuomautuksena 10.4. Dugastilta tilatuista eikä 21.4. FMB:ltä tilatuista ole kuulunut vielä mitään tilausvahvistuksen jälkeen. Ilmeisesti “hieman” on tavisten kasaumaa tyhjennettävänä kun P-R:n aikaan taisivat pro-tiimit tilailla enemmänkin gummeja.

Edit: olisikin pitänyt valittaa aiemmin. Iltasella ilmoittivat Dugastilta että nyt niitä saa…pankkisiirtoa odotellessa, siis.

Uuuh.

FMB:n versio saapui tänään* ja on muuten herkullisen tuntuinen ihan noin sormin hypisteltynä. Nyt on tuossa venymässä. Ainoa kysymysmerkki on että sopivatko luonnonvalkoiset kyljet fillariin vai joutuuko vähän maalailemaan :p

* Lähettivät vahingossa yhden P-R:n ja yhden Competition CX:n, toivottavasti saan pitää jälkimmäisen kun reklamoin toisen P-R:n.

Plus
06.05.2011, 19.51
Tuubeissa saa olla näköjään kunnon paineet. Ensituntuma oli Tufon Elite Ride 23:sta että jo on ´kele tahmeat rullaavuudessa (8 kilon paineilla).

Tufot ovat kaikkien testien mukaan yhdet huonoiten rullavista ja yleisen mielipiteen mukaan myös yhdet epämukavimmista tuubeista mitä on, joten onneksi olkoon vaan...:rolleyes:

Miha
06.05.2011, 20.04
Tufot ovat kaikkien testien mukaan yhdet huonoiten rullavista ja yleisen mielipiteen mukaan myös yhdet epämukavimmista tuubeista mitä on, joten onneksi olkoon vaan...:rolleyes:

...kiitos, kiitos. Mutta tuntuu nämä olevan aika tukevaa tekoa/kunnon pistosuojaus. Ja eipä näy mitään viiltoja näiden damn sepelien jälkeen. Ja onhan ne aika kevyet.

Mutta seuraavat donitsit ovat sitten varmaankin jotkut muut...

nga
06.05.2011, 21.14
...kiitos, kiitos. Mutta tuntuu nämä olevan aika tukevaa tekoa/kunnon pistosuojaus. Ja eipä näy mitään viiltoja näiden damn sepelien jälkeen. Ja onhan ne aika kevyet.

Mutta seuraavat donitsit ovat sitten varmaankin jotkut muut...

Mielipiteitä on monia ja Tour voi mitata justiinsa mitä huvittaa. Oma persetuntuma ratkaisee. +1 kuitenkin Tufon (Elite Pulse) tosi hyvälle pistosuojaukselle.

hannupulkkinen
06.05.2011, 21.31
Tuolla edellä on jossain linkitetty rullaavustesti. Kaikki tuhvot eivät rullaa huonosti, niitä mallejahan on kymmeniä.
Tufoilla on kyllä huonosti rullaavien maine.
Ajelin tänään Ultremo Stelvio yhdistelmällä. Edessä 6 kiloa painetta ja takana 7. Kivasti rullasi perstuntumalla. En oikein usko tuohon kovien paineiden autuuteen.
Pitää olla ajajalle sopivat mahdollisimman matalat paineet.

rhubarb
06.05.2011, 21.51
En oikein usko tuohon kovien paineiden autuuteen.
Pitää olla ajajalle sopivat mahdollisimman matalat paineet.

Laitetaas tänne vielä linkki tuohon toisessa ketjussa mainittuun painelaskutaulukkoon (tämä on muunneltu versio joka ilmoittaa myös bareissa PSI:n lisäksi): http://mypi.cx/data/tire_pressure_setup_si.xls. Pyrkii siis laskemaan optimaaliseksi arvellun 15% painauman renkaan leveyden, koko ajopainon ja painojakauman avulla.

Munamankeli
07.05.2011, 07.36
Tuolla edellä on jossain linkitetty rullaavustesti. Kaikki tuhvot eivät rullaa huonosti, niitä mallejahan on kymmeniä.
Tufoilla on kyllä huonosti rullaavien maine.

Lisää mielipidettä ja faktaa. Suomalaisella roudan ja nastojen raiskaamalla maantiellä Tourin tahi minkään muun tekemä arvio ei paina tuon taivaallista - eikä tällainen harrastajakuski huomaisi muutenkaan eroa ns. parempien tuubien välillä. Minä kun en kaahaa suoralla 50 km/h lasissa, aerokypärä päässä. Ei pysty.

Plus
07.05.2011, 08.42
Roudan ja nastojen raiskaamilla teillä eron laadukkaan tuubin ja puutarhaletkun välillä juuri huomaa... Sileällä asfaltilla kaikki varmaan tuntuu mukavalta. :)

hannupulkkinen
07.05.2011, 10.30
Kyllä nuo Schwalbet vaikuttaa aika mukavilta.

Asiasta kolmanteen: Minulla on hiilarikiekoissa BBB:n carbonjarrupalat.
Jarruttavat kyllä hyvin mutta vinkuvat kovemmin jarruttaessa myös kuivalla kelillä. Auraustakin on riittävästi. Onko muilla samanlaisia huomioita vai kuuluuko se Ehtaa Kuraa kiekkojen ominaisuuksiin.

Miha
07.05.2011, 10.33
Tour sai näköjään Contin Competitioneille ja Tufon Elite Ride 23lle 9 kilon painella rullaavuudessa huiman 2,9 watin eron. Jotkut hyvin rullaavat aika-ajoletkut ilman pistosuojausta on sitten eri juttu.

rhubarb
07.05.2011, 10.40
Asiasta kolmanteen: Minulla on hiilarikiekoissa BBB:n carbonjarrupalat.
Jarruttavat kyllä hyvin mutta vinkuvat kovemmin jarruttaessa myös kuivalla kelillä. Auraustakin on riittävästi. Onko muilla samanlaisia huomioita vai kuuluuko se Ehtaa Kuraa kiekkojen ominaisuuksiin.

FFWD + keltainen SwissStop ei vingu ensimmäisen parinkymmenen kilsan jälkeen. Muusta en tiedä.

Jeesu
09.05.2011, 07.25
Vittoriat eivät kerenneet viikonlopulle saapumaan. Tufo kehälle, 37km rauhallista ajoa, jonka jälkeen pyörän pesu kisaa varten. Kappas vaan, Tufossa ei ole ilmaa! #€%&"%

Kisan ajoin toisella tufolla. ainahan kumi voi puhjeta vaikka alle kilsan ajolla, mutta kuitenkin...

rhubarb
09.05.2011, 20.47
Saapuivat Dugastitkin. Molempien laatuvaikutelma on erittäin hyvä. Dugastissa (alempana) on selvästi rouheampi kuviointi kuin FMB:ssä:

http://mypi.cx/au.jpg

http://mypi.cx/av.jpg

hannupulkkinen
09.05.2011, 20.56
Eka tuubi sökötetty. Alkoi vuotaa venttiilin juuresta eikä paikkautunut sealantilla. Tuo Tufon sealant taitaa olla vekkuli aine. Luulen syyn tähän puhkeamiseen olevan se, että tuubi oli kehällä tyhjänä venttiili alaspäin ja tuubin sisuri tarttui yhteen tuon sealantin takia. Kun en huomannut ja pumppasin heti voimalla niin sisuri puhkesi.

Toinen ongelma on se, että carbonliima tarttuu heti kiinni kuin takiainen.
Rengasta ei oikein voi paikallelaiton jälkeen siirrellä ja painella.25 millinen ei solahda kehälle niinkuin ohuempi ja nyt sitten tuubin huono asettuminen aiheuttaa pystyheittoa.

Kokeilenpa vielä tavallisella tuubiliimalla, jos saisin paremman tuloksen.
Pitänee tilata teippiä kun nyt joutuu taas parit tuubit tilaamaan.
Alkukankeutta.:(

Tumppi
09.05.2011, 21.00
Ööh, kuulemma contin mekaanikotkin käyttää vittorian mastikkia. :rolleyes:
Kannattaa kokeilla. On paras liima. Teippiin en ota kantaa, olen liian konservatiivi.

rhubarb
09.05.2011, 21.09
Teipistä sen verran että oli aivan tarpeeksi tiukassa kun vanhaa rengasta kampesin irti tänään. Tosin siinä vaiheessa kun rengasta oli irti n. 25 cm kappale, loppu irtosi helpommin kuin muistan liimatun tuubin irronneen.

nga
12.05.2011, 16.26
FFWD + keltainen SwissStop ei vingu ensimmäisen parinkymmenen kilsan jälkeen. Muusta en tiedä.

Keltaiset SwissStopitkin saa vinkumaan. Mallorca Classicin pidemmät mäet hieman jarrutellen samalla kehä- ja palayhdistelmällä laskettuna vingunta oli taattu juttu. Lämpöongelmia?

Mistä muuten hankit noi FMB:t? Kiinnostavat kovasti. EDIT: no internetistä tietysti... Onko minkälaiset saumat liimapuolella?

hannupulkkinen
12.05.2011, 17.07
Girossa vinguttivat oikein porukalla jarruja. Jos se on hiilarikiekkojen ominaisuus niin ei hjuva.

nga
12.05.2011, 18.07
Girossa vinguttivat oikein porukalla jarruja. Jos se on hiilarikiekkojen ominaisuus niin ei hjuva.

Just kattelin, että ääni oli ihan samanlainen kuin mulla noissa pidemmissä mäissä. Omassa tapauksessa ne tulivat kyllä paloista. Toisilla vähän pehmeämmillä paloilla vastaavaa mölyä ei synny. Suomen teillä en ole noilla SwissStopeilla saanut vingutettua paitsi jossain hätäisissä lukkojarrutuksissa tietenkin.

SwissStopit tuntuvat aika kovilta verrattuna korkkeihin. Gir'sin palat jotka joskus olivat käytössä, ovat samankaltaiset kuin keltaiset SS-palat, eli kovat ja ujelsivat.

Eikai ääni sinänsä ole huono asia, vaikkei sitä tavoitella kannatkaan. Tämä liittyi tuubirenkaisiin... :)

rhubarb
12.05.2011, 20.57
Keltaiset SwissStopitkin saa vinkumaan. Mallorca Classicin pidemmät mäet hieman jarrutellen samalla kehä- ja palayhdistelmällä laskettuna vingunta oli taattu juttu. Lämpöongelmia?

Voi hyvin olla mahdollista, tarkennetaan tosiaan niin että minulla ei ole täällä Suomen maastoissa ole vinkunut!

Mistä muuten hankit noi FMB:t? Kiinnostavat kovasti. EDIT: no internetistä tietysti... Onko minkälaiset saumat liimapuolella?

Joo, Fransun pajalta suoraan. Todella, todella hyvältä on tuntunut. 25 mm kumissa liimapinta on n. 22 mm leveä ja pari milliä paksu, selkeästi erotettu, keskellä 4-5 mm leveä melko matala ja pehmeä kohouma (Dugastit ovat melkein identtiset tuolta osalta). Oma on kiinni ihan Tufon teipillä.

nga
14.05.2011, 10.42
Todella, todella hyvältä on tuntunut. 25 mm kumissa liimapinta on n. 22 mm leveä ja pari milliä paksu, selkeästi erotettu, keskellä 4-5 mm leveä melko matala ja pehmeä kohouma (Dugastit ovat melkein identtiset tuolta osalta). Oma on kiinni ihan Tufon teipillä.

Mitkäs FMB:t sulla onkaan? Pistosuojauksen toteutustapa kiinnostaa.

Kullervo
20.05.2011, 18.06
Joku kirjoitti, että Giro on kuraa. Näin 1km kokemuksella voisin allekirjoittaa tämän...vajaan sentin vekki takakumin reunaosassa. No koska edessä vielä upouusi kumi, niin täytynee antaa toinen mahdollisuus ja hakea samanmoinen uusi taakse....halpojahan ne on kuin saippua

hannupulkkinen
22.05.2011, 20.58
Pitäisikö siirtyä takaisin avoihin? (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/general/downloads/download/tourtest_gp4000s_en.pdf)

rhubarb
22.05.2011, 21.30
Mitkäs FMB:t sulla onkaan? Pistosuojauksen toteutustapa kiinnostaa.

Sori, en huomannut. FMB Paris-Roubaix 25mm silkki. Pistosuojauksen toteutuksesta aavistustakaan.

OJ
22.05.2011, 22.00
Mitkäs FMB:t sulla onkaan? Pistosuojauksen toteutustapa kiinnostaa.Sori, en huomannut. FMB Paris-Roubaix 25mm silkki. Pistosuojauksen toteutuksesta aavistustakaan.
Huutelen täältä vieraisiin pöytiin. Jos kyseessä on ne sini/vihreä-kylkiset tuubit, niin niissä on sivuja vahvistettu, että kestää kiviä sun muuta vähän paremmin.

Noista ei vulkanoiduista tuubeista sen verran, että ne ovat uunituoreena aika pehmeää kamaa. Tästä on väännetty peistä ulkomaan voorumeillakin ja on lähes takuuvarma tapa saada keskustelu menemään henkilökohtaisuuksiin, mutta mä luulen huomanneeni, että uunituore Veloflex on aika pehmeää kumia ja neljän kuukauden jälkeen kumiin ei enää saa painettua kynnenjälkeä. Luulen myös, että tuubin kestävyys on parempi jos kumi ei ole ihan lakrtsia.

rhubarb
22.05.2011, 22.16
Huutelen täältä vieraisiin pöytiin. Jos kyseessä on ne sini/vihreä-kylkiset tuubit, niin niissä on sivuja vahvistettu, että kestää kiviä sun muuta vähän paremmin.

Ihan luonnonväriset olivat nämä kyljiltään (ks. kuvia ylempänä), tai siis olivat siihen asti kun maalasin mustiksi.

Samu Ilonen
23.05.2011, 05.44

Ainakin ko. kiekkotehtaan propaganda-osasto valisti että johtuen heidan erilaisesta jarrupinnastaan, olivat ko. jarrupalavalmistajan testeissa parhaiten jarrutuksessa pelaavat hiilarikiekot. Ja tämä tuli ennen kuin FFWD alkoi käyttämään Swiss stop jarrupaloja.

BTW, Tufo tekee aika montaa erilaista tuubia. Mullakin on paria kymmentä erilaista hyllyssä. Eli valitsee tarkoitukseen sopivan? Contin Competition rullaa kuitenkin ~vastaavasti kuin Elite Ride eikä kukaan sitä parjaa. Elite Pulse 22mm taas rullaa sitä paremmin, tri-tuubi. S3 Pro sitäkin paremmin...esim menisi TT-levyssa varmaan ihan hyvin vaikka on edukas 21mm harjoitusratatuubi. Ei siinä ole pistosuojaa mutta muuten suht. kestävä rakenne.

Plus
23.05.2011, 07.23
tai siis olivat siihen asti kun maalasin mustiksi.

:seko::seko::seko:

Pekka Sirkiä
23.05.2011, 11.48
Pitäisikö siirtyä takaisin avoihin? (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/general/downloads/download/tourtest_gp4000s_en.pdf)

Jätä, Hannu, tuubi eteen ja vaihda avo taakse ;)

J.k. Kiitos (!) tuosta testivinkistä :)

nga
29.05.2011, 07.32
Kuva Tufon Elite Pulse -tuubista. Paksua tavaraa.

http://img683.imageshack.us/img683/3394/tufoelitepulse.jpg

Merckx
29.05.2011, 20.42
Kuva Tufon Elite Pulse -tuubista. Paksua tavaraa.

Voehan Vennamon Veikko! :eek:

Jari79
30.05.2011, 08.09
Pahaa karmaa ton fillarin kanssa;
Sain viime vuonna loppukesästä Bianchin, jossa tuubivanteet ja -renkaat. Syksyllä kaksi rengasrikkoa, edellisellä omistajalla ei yhtään.

Tähän kevääseen lähdettiin uusin tuubein, Hutchinson Tempo ykköset, pistosuojatut. Takarenkaalla pääsi noin 200 km kun meni jokin keskeltä kulutuspintaa läpi, pistosuojauksesta huolimatta. Hutchinsonia ei enää saanut, joten seuraavaksi alle Schwalben Montello, ilman pistosuojausta, kesti jopa 19 km.

Onko tuubit todella noin paskoja? Lasiin en usko ajaneeni, normi hiekanjyvästä mitä nyt kehä kolmosen varresta löytyy. Saako tuubin jotenkin paikattua? Vanhasta kalustosta huolimatta tulee harrastaminen kalliiksi, jos saa kumeja olla alvariinsa ostamassa.

Pekka Sirkiä
31.05.2011, 10.10
Tuubien kanssa joutuu hieman "säätämään", jos niillä haluaa ajella taloudellisesti... ja muutenkin... :rolleyes:

Yleissääntö on, että halpa tuubi ei ole kestävä, joten esim. 25:n euron tuubeja tulisi käyttää lähinnä eturenkaina, ja takana sitten hintavampia, ts. kulutuskestävämpiä. Kalliimmissa (...ei tosin kaikissa, esim. kilpakäyttöön tarkoitetuissa...) kulutuspinnan kumi on sitkeämpää (ja sitä on enemmän, esim. pistosuojauksen vuoksi), eikä se ala halkeilla niin nopeasti kuin halpistuubeissa.

Toinen mahdollisuus on käyttää takakiekossa avovannetta... kuten edellä jo ehdotin Hannulle ;)

J.k. Tuubeista on osa helposti paikattavia... :) jolloin esim. tuubin avaaminen, neuloksen purkamien ja uuden neuloksen neulominen ...esim. vanhasta tuubista puretulla langalla, tai jos alkup. purettua lankaa on jäljellä, niin sitten sillä) on "iisiä", ja koko touhusta selviää noin tunnissa ;)

J.j.k. ...mutta osa ei: käänteisesti ko. tuubin avaaminen on tuskaisaa (esim. em. Vittorioissa vannekangas on pirun tiukassa), neuloksen purkaminen hankalaa (tolkuttoman tiukka lukkosilmukka + superkangasliimaa) ja lopuksi neulakaan (...muista sormustin ja jokin suoja sisärenkaan päälle, esim. sopivan leveä lusikan varsi... :D) ei tahdo millään mennä paksun reunavallin lävitse (ei edes wanhoista rei'istä) :mad:

Shamus
31.05.2011, 13.56
Paikkaaminen onnistuu myös Tufon litkulla, mikäli venttiili lähtee irti.

rhubarb
31.05.2011, 18.30
Tjaa, FMB:n tuubista ilmeisesti hajosi sisäkudos (carcass?). Tänään matkalla lenkille rupesi pomputtamaan ja sen huomattuani ehdin juuri sopivasti nousta fillarilta etsimään ongelmaa kun takatuubiin tullut suuri pullistuma räjähti. Reikä oli 2-3 cm eikä siinä näkynyt mitään vierasesineitä.

Olisikohan se jonkun iskun seurauksena heikentynyt? Vähän ihmetyttäisi, Tufo kuitenkin ottanut kolhuja aika lailla ja tämä kulkee Paris-Roubaixin nimellä. Olisi varmaan kannattanut säästää kumi mutta se oli likainen ja yltä päältä lateksin peitossa joten meni lähimpään roskikseen.

Seuraavaksi sitten kai Dugastit kehille toivottavasti paremmalla onnella. Ei viitsisi ihan kerran kuussa noita ostella…

hannupulkkinen
31.05.2011, 19.21
Minun Schwalbe Ultremo Ht:lle tapahtui tänään ihmeparantuminen.
Ajoin sillä noin satasen kun se alkoi vuotaa venttiilin juuresta.
Tuubissa oli Tufon ehkäisylitku sisällä ja se ei vaikuttanut vuotoon mitenkään.Tuubi oli nurkassa kuukauden. Kun tulin lenkiltä tänään ajattelin, että kokeilen tällä Tufon korjauslitkulla ja laitoin sitä tuubin sisään ehkä puoli senttilitraa kun tyhjään renkaaseen ei saanut mielestäni mitään menemään. Laitoin venttiilin sydämen paikalleen ja aloin pumpata. Minuutin kuluttua rengas alkoi pitää ilmaa sisällään ja nyt kun koepumppasin sinne ilmaa niin ainakin 4 kiloa uskalsin laittaa. Täytyy laittaa se varavanteelle ja kokeilla jos sinne 7 kiloa saisi sisään. Eivät nuo litkut näytä ihan huijausta olevan.

Uskaltaako tuohon pitoon nyt luottaa?

E.T.
31.05.2011, 21.36
Uskaltaako tuohon pitoon nyt luottaa?heitä täpöt paineet vaan sisään ja katso mitä tapahtuu. veikkaan että pitää.:)

Minulla olisi tälläiseen asiaan tiedontarvetta. Tarvitsisin tuubit cc-pyörään. Ajoa asvaltilla, hiekkatiellä, helpolla polulla ja ehkä vähän pahemmallakin, mutta siis yleensä hyvällä alustalla. Arvostaisin keveyttä, nopeutta ja pitoa. Tuskin näitä samaan pakettiin saa. Ainakin silmällä katsoen näyttäisi että Vittorialta voisi löytyä jotain. Näistä kokemusta?? Kiitos!!!!

DeLillo
31.05.2011, 21.49
Tufo Flexus on hyvä. Vittorian vanhat, hopeanväriset tuubit oli ainakin ihan paskoja: pieni ilmatila ja tosi huono pito. Uusista mustista en tiedä.

Samu Ilonen
01.06.2011, 06.22
-Sirkiä ei vissiin ole perehtynyt viimeiseen 10 vuoteen tuubeihin? Suosittelen kokeilemaan Tufon S33 Pro:ta. Ai halpa tuubi ei kestä? Ja kisa tuubeissa gummi on kyllä yleensä pehmeämpää kuin halvoissa. (pito, rullaus etc)
-Tufon paikka-aine on ns. "lopullinen ratkaisu". Kun se toimii, se on toimiviva korjaus lopullisesti. Eli useimmiten tuubit voi kinnailla ihan finaaliin.
-Flexus on Tufon CX-kisasarjan nimi. Sama gummi ilman Flexsus-nimeä on reeniversio. Parikymmetä grammaa painavampi, edullisemmalla rungolla. Tollasilla meni viime talvi Pia:lla ilman rengasrikkoja. Mulla oli Flexukset keitoilla. Tollanen tuubi on vaan aika paljon kivemmat ajella kuin kamalat nastarenkaat ja pito on eri luokkaa kuin avo-CX renkaissa. Kesanaatiskeluun kalliimpi on mukavampi mutta talvella sepelin sekaan halvempi kestää paremmin, gummi on kovempaa myös ja mustaa. Noitahan saa3:lla eri kuvioilla, kuivan kelin keskeltä sileä, matala nappula ja muta. Nappulat lisää pistojen kestoa eli talveksi anyway niitä. Keskimmäinenkin rullaa minusta oivasti.

Mulla ittellä on tuubikiekot Mavik Reflex kehillä/järkevät navat (kiekot linkkuineen ja renkaineen on alle 300€ ja 2,5kg???) ja Pia:lla on FFWD:t.

On kiva kuulla miten Dukastit ja FMB:n tuubit kestää ja kuinka tasalaatuista ne on. Eli montako viinilasia on mennyt ennen kuin sun saama rengas on tehty. :D Ei vaan, itteä kiinnosta kaiken merkkiset tuubit, siitä merkkinä on aika kasa kaiken merkkisiä testattuja tuubeja nurkassa. Ei kyllä ole ollut paljoa yli satasen tuubeja. Vähän on sillain toi järki jarruttanut hommaa. Viime vuopden Las Vegasin, Cross Vegas, kisassa suunnilleen puolilla oli Vittorisn sileät CX-tuubit. Tosin mää kattelin että olisi pitänyt ottaa 25mm maantierenkaat mukaan...rata oli rutikuivaa nurtsia ja vauhti ihan jäätävää paukusta asti. Niin, Pia oli vissiin ainoa tai sinne päin, joka ei ollut CX-ammattilainen siinä lähdössä...oli kyllä hupaisaa nähdä miksi ei ole ihan satavarmaa että maantieammattilainenkaan pysyisi mukana siinä helposti. Sen verran tempolevaan ja vauhdikasta oli meno. Hiano kokemus.

Samu Ilonen
01.06.2011, 07.48
Oma mielipiteeni on, että Tufon Flexus on...

:D :D :D

Niin,sehän ei ole mikään rengas vaan rengassarja jossa on eri rengaskuvioita. Ja useimpien mielestä varsin mukava ajaa koska renkaan runko on varsin hieno, saa mennä kokeilemaan noita demokiekkoja vaikka. Muutta toki minäkin haluaisin kokeilla esim Dukastin CX-tuubeja ihan piruuttaan jos joku ne lainaa alle, eikä mitään narukokoja...Avo-rallirane taitaa olla yksi lyhyt kestoisimmista CX-renkaista, ja sisureita menee talvella repullinen ja avona silla joutuua ajamaan aika kovilla paineilla ettei kolise vanteelle?

E.T.
01.06.2011, 08.25
Kitos Samu, palataan. Tufoja varmaan sulta löytyy....

Pekka Sirkiä
01.06.2011, 10.35
Kiitos, Samu, halvan & hyvän tuubin (http://www.tufo.com/s33-pro/) vinkistä :) Pitää paikkansa, että olen viimeiset 10 vuotta ajelut lähinnä ulkomailta hankkimillani 12-18 euron halpistuubeilla (kotimaassa samat 25- e), enkä ole laadukkaampia juurikaan kokeillut*. Nyt olen huomannut - ts. minulle on kerrottu - että kehitys on mennyt eteenpäin, ja pitäisi alkaa kokeilla uusia malleja ym.

*Tufon yxi malli oli poikkeus, se meni tosin harmillisesti (tolkuttoman ohuesta) reunavallista rikki ennen loppuunkulumistaan...

J.k. Btw: Onko niin, että 260 gr:n tuubi kestää nykyisin yhtä hyvin (tai jopa paremmin) kuin 300 gr:n tuubi aiemmin... :seko: Kertokaa, tietävämmät :cool:

Miha
01.06.2011, 12.42
*Tufon yxi malli oli poikkeus, se meni tosin harmillisesti (tolkuttoman ohuesta) reunavallista rikki ennen loppuunkulumistaan...

J.k. Btw: Onko niin, että 260 gr:n tuubi kestää nykyisin yhtä hyvin (tai jopa paremmin) kuin 300 gr:n tuubi aiemmin... :seko: Kertokaa, tietävämmät :cool:

Noh, alla nuo parjatut Tufo Elitre Ride 23:t ja takana 1500km ties mitä sepeliä/routamonttua. Ei viillon viiltoa renkaassa ja painaa kai tuon 260gr. Koita noita ja jos rikki saat, viesti tänne totuuskomissioon:)

Pekka Sirkiä
01.06.2011, 13.24
Elite Ride'sista näyttää olevan myös 25-leveä (290 gr:n) versio (http://www.starbike.com/php/product_info.php?lang=en&pid=10277).

Aika "kiva" hinta, tuo 60 euroa, kun esim. halpis-Vittorioita sai jokin aika sitten -- oliko joululahjatarjous jostain nettikaupasta, en jaksa enää muistaa...!? -- noin 9 eurolla/kpl 10 kappaleen "laatikon" + liimapurkin kaupan päälle...

Kiitoksia vinkistä!!! Kuten aiemmin kirjoitin, pitää laittaa tuonne taakse joku parempi (= kalliimpi) tuubi kokeiltavaksi asap :) ...ei tarvitsisi jatkuvasti olla liimaamassa/ tarraamassa (kuvalinkki (http://archive.pixbox.fi/arkivet/synligt_24/27460000-27469999/640x480/27464095.jpg)) renkaita paikoilleen...

nga
01.06.2011, 14.29
Mulla on yksi tuollainen S33 Pro jossain kaapin perukoilla. Hypistelytuntuman puolesta varmasti kestää kilometrejä, kun "isoveli" Elite Pulsekin näemmä kestää >4000km. Tuubi on kyllä tosi kulmikas. Olikohan TPI-lukema, joka ei toki kerro mistään lopullista totuutta, jotain 60. Että siinä mielessä en välttämättä ensisijaisesti tollasta käyttäisi (ainakaan hyvillä kiekoilla jos ajotuntumaan haluaa yhtään panostaa).

Ehkä katselisin ensisijaisesti jotain hieman pyöreämpää halpistuubia siis tuon sijaan.

mk
01.06.2011, 14.36
Noh, alla nuo parjatut Tufo Elitre Ride 23:t ja takana 1500km ties mitä sepeliä/routamonttua. Ei viillon viiltoa renkaassa ja painaa kai tuon 260gr. Koita noita ja jos rikki saat, viesti tänne totuuskomissioon:)
Mulla kans nuo samat tuubit alla cervelossa ffwd kiekoilla eikä mitään ongelmia (toistaiseksi) . Oikein positiiviset ensivaikutelmat niin pyörästä, kiekoista kuin noista tuubeistakin :p. Sepelillä kotoa tielle jonkumatkaa ja myös klv.tä nähneet liki joka lenkillä. 10 bar paineita olen pitänyt ja massaa kuskilla on 75kg. Ei viiltoja eikä kulumajälkiä. ~1tkm ehtinnyt ajella ja tuubein sisässä "standard -paikka-aine"

J_K
01.06.2011, 19.26
Mulla kans nuo samat tuubit alla cervelossa ffwd kiekoilla eikä mitään ongelmia (toistaiseksi) . Oikein positiiviset ensivaikutelmat niin pyörästä, kiekoista kuin noista tuubeistakin :p. Sepelillä kotoa tielle jonkumatkaa ja myös klv.tä nähneet liki joka lenkillä. 10 bar paineita olen pitänyt ja massaa kuskilla on 75kg. Ei viiltoja eikä kulumajälkiä. ~1tkm ehtinnyt ajella ja tuubein sisässä "standard -paikka-aine"

Mulla on myös Tufo Elite Ride 23:t Cervelossa ensiasennus kumeina. Ajettu on nyt n.1500km, muutama viilto on takarenkaassa ja takarengas on jo yllättävän paljon kulunut. Ovat nähneet vähän sepeliä ja paljon rupista aslfaltti.
Rullaa oikein mukavasti, no muista tuubeista ei ole kokemusta, paineet on takana ~10bar ja edessä ~9bar.
Todennäköisesti sitten kun takarengas on vaihtokunnossa tilalle tulee edelleenkin Elite Ride.

E.T.
01.06.2011, 20.59
Elite Ride 25mm oli alla kans keväällä jotain parisen tonnia varsin sepelisissä merkeissä. Yllätyin iloisesti kestävyydestä. Varmaan lykkään noi FFWD neloset kykloon ja koitan tappaa noi tufot loppuun vaikka hiekkatiellä....

H. Moilanen
01.06.2011, 20.59
Samu...

Tuubi vs. nastarengas. Kuulostaa aika eksoottiselta vertailuparilta, mutta kovasti kiinostaisi mikä tuubi korvaisi talvikäytössä nastakumin?

Samu Ilonen
03.06.2011, 05.53
Tufo Primus tai karkeampi Cubus? Primus on hyvä yleisgummi, Cubus on aika karkea jos tulee ajeltua asfaltilla. "mutarengas"Meillä on ollut kumpaakin ja Pia:n kokemuksen mukaan niillä mentäisiin. Puhtaaseen talviajoon kuulemma Cubus kuulemma. Ja perään tuli muistutus ettei tullut pannuja kertaakaan viime talvena vaikka kilsoja tuli kyllä kivasti.

http://www.tufo.com/tubulars-3/

Tietty jos on jäätä alla ja silkkaa vettä päällä niin siihen ei auta kuin nastat. Lumella taas CX-tuubi vie voiton niistä traktorin renkaista...

BTW, Elite Ride on 23mm mitassa 225g ainakin viimeksi punnatessa.

Pekka, paljonko sulla kuluu niitä tuubeja? Keskimäärin minusta takatuubilla pääsee kesän, edessä kaksi? Tosin seuraavaksi kesäksi kannattaa laitta se etutuubi taakse, jos jaksaa. Talvellahan on aikaa. Murenee edessä ennen kuin kuluu. Tai ajaa edessä sippoisemmalla tuubilla. Tietty paino/ajotyyli/tsäkä vaikutta paljonko niitä mene mutta kustannus on minusta varsin kohtuullinen jos esim Pro 3Race:a menisi takana 3-4kpl/kesässä..paikka-aine pelastaa kuitenkin useimmin joten tuubit ajetaan aika finaaliin. Tufoissa kun näkyy punainen pistosuoja niin sitten on aika harkita rengaskaupoille suuntaamista ja silläkin ajaa viä 500km... :D

Plus
03.06.2011, 08.18

Elite Riden kestävyyttä on viime päivinä kehuttu WW-foorumillakin (http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=88030), yli 3000 mailia kuulemma...

Samu Ilonen
03.06.2011, 09.20
Muistaakseni Tourtin testissa pito kurveissa oli myös parempi kuin monella muulla. Testijannulla mahtoi olla hupia...

Pekka Sirkiä
03.06.2011, 10.50
Samu, kuluu ihan liikaa tuubeja... :mad: Ajelen silloin tällöin hiekkateillä ja lähes joka lenkillä (3-4x/vko) huonokuntoista asvalttia. Kun tuossa juuri kävin, btw, kynnellä painelemassa "tuubikokoelmani" kulutuspintoja, ja vertasin niitä kestäväksi osoittautuneeseen avorenkaaseen (...juu, sellainen vähän "muovisen tuntuinen" kova pinta...), niin kylläpä oli tuubi(e)n pinta hyvin, hyvin pehmeä... :rolleyes: Jep, tietysti pehmeäkin voi olla sitkeä (-- hieman kalliimpi, C:llä alkava merkki --)

Tufon Elite Ridessä näkyy olevan suosituspaineena 8-15 bar (23 milliselle) ja 6-10 bar (25 mm:lle). -- Tuttu pyöräkauppias mainitsi kerran, että usein syynä (nyky)tuubien vioittumiseen on liian alhainen paine, jota kuskit käyttävät (etenkin pienen ilmatilan) renkaissa. -- Ajomukavuus tosin alkaa kärsiä >8,5-9 barin (125-130 psi) jälkeen, mutta tämä on toinen juttu... :( -- Contin "Giro" halpistuubin pakkauksessa, btw2, suositellaan "When riding, choose the inflation pressure for your comfort. For low rolling resistance it should not be under 125 psi".

J.k. En malta olla mainitsematta, että minulla on varakiekoissa vanteen suojana wanhat neuvostoliittolaiset tuubirenkaat (v:lta 1989-90 -- ks. kuva:
http://archive.pixbox.fi/arkivet/synligt_38/32440000-32449999/500x375/32447403.jpg
-- :eek: --), ja niiden kulutuspinnat + sivuvallit ovat edelleen hämmästyttävän hyvät ...verrattuna esim. toisen vanteen suojana olevaan, vain 4-5 vuoden takaiseen modernimpaan renkaaseen -- H:lla alkava merkki -- jonka pinnat ovat jo halkeamien ja "hapertumien" käyttökelvottomaksi kirjomia...

Miha
03.06.2011, 15.37
J.k. En malta olla mainitsematta, että minulla on varakiekoissa vanteen suojana wanhat neuvostoliittolaiset tuubirenkaat (v:lta 1989-90 -- ks. kuva:
http://archive.pixbox.fi/arkivet/synligt_38/32440000-32449999/500x375/32447403.jpg
-- :eek: --), ja niiden kulutuspinnat + sivuvallit ovat edelleen hämmästyttävän hyvät ...

...tuohan taitaa olla veli neuvostovenäläisen se toinen toimiva tuote kuurakettien jälkeen!

Ne on varmaankin pujotettu joidenkin monikäyttöisten USSR-bakeliittikehien päälle?

J_K
04.06.2011, 16.37
Mulla on myös Tufo Elite Ride 23:t Cervelossa ensiasennus kumeina. Ajettu on nyt n.1500km, muutama viilto on takarenkaassa ja takarengas on jo yllättävän paljon kulunut. Ovat nähneet vähän sepeliä ja paljon rupista aslfaltti.
Rullaa oikein mukavasti, no muista tuubeista ei ole kokemusta, paineet on takana ~10bar ja edessä ~9bar.
Todennäköisesti sitten kun takarengas on vaihtokunnossa tilalle tulee edelleenkin Elite Ride.

Nyt reilu 200km lisää ja takarenkaasta paistaa iloisesti punainen väri, eli tie käy rengaskauppaan. Ylättävän nopeasti ovat kyllä kuluneet, 1.5kk olleet ajossa.
Pitää vielä kyllä miettiä laitanko samanlaisen tilalle vai jotain muuta

J_K
08.06.2011, 18.40
Tänään puhkesi takarengas, sen verran on jo kulunut, että meni joku terävä kivi läpi. Tufon Extreme paikka-aineella renkaan paikkaus, c02 sisään ja matka jatkui.
Tilasin myös Samulta uuden takarenkaan, eli Elite Ride 23.

Pirkka
08.06.2011, 18.41
Tänään puhkesi takarengas, sen verran on jo kulunut, että meni joku terävä kivi läpi. Tufon Extreme paikka-aineella renkaan paikkaus, c02 sisään ja matka jatkui..paljonko tähän operaatioon meni aikaa?

J_K
08.06.2011, 18.53
paljonko tähän operaatioon meni aikaa?

Ehkä viisi minuuttia, kun älysi kaata tarpeeksi hitaasti aineen venttiilin aukosta. Sitten pyörittelyä, että aine leviää renkaan sisään ja co2 sisään. Hetken aikaa paikka-aine kupli reiästä ja tämän jälkeen piti ilmat sisällä.

Wilier
13.06.2011, 20.57
Olen änkeämässä vanteille Continental Competitionin 22 millisiä versioita. Eturengas on jo paikoillaan ja ollut jo ajossakin. Takarengas on nyt vanteella venymässä. Ei voi muuta sanoa, kuin että onpahan tiukat saada vanteelle. Kaksi kättä ja kaikki varpaat eivät meinaa riittää. Eturenkaan laitossa sain veret purskahtamaan vas. peukalon kynnen alta.

Älkää nyt vaan tulko sanomaan, että ovat ihan skeidaa, paino ja vierintävastus kuin laahausankkurilla tms. Näillä kohta ajetaan toivon mukaan joitakin tuhansia kilometrejä.

Vaihdoin nyt Vätterniin varmuuden vuoksi uudet kumit. Lisäksi huomasin Tufon S3 Lite eturenkaassa semmoisen oudon ilmiön, että lähellä venttiiliä on soukempi kohta renkaassa ja sen huomaa tasaisella pinnalla. Siis pomputtaa. On vaan ollut niin vähän niitä tasaisia baanoja, että huomasin vasta vähän aikaa sitten. Marraskuussa laitoin uudet kumit Kanariaa varten, mutta silloin en huomannut moista - kai sen on silloinkin täytynyt olla olemassa.

villef
14.06.2011, 07.58
Olen änkeämässä vanteille Continental Competitionin 22 millisiä versioita. Eturengas on jo paikoillaan ja ollut jo ajossakin. Takarengas on nyt vanteella venymässä. Ei voi muuta sanoa, kuin että onpahan tiukat saada vanteelle. Kaksi kättä ja kaikki varpaat eivät meinaa riittää. Eturenkaan laitossa sain veret purskahtamaan vas. peukalon kynnen alta.

Ei ole tiukat, jos vertaa niihin uusiin GP4000SRiin...
Sellaisen änkesin ensin takavanteelle ja pelonsekaisin tuntein kattoin sitä Competitionia josta ollu täällä lukenu, mutta se menikin sitten melko helposti vanteelle tuon GPn jälkeen..

nga
14.06.2011, 18.09
Yhden Continentalin Competitionin erehdyin ostamaan. Toiseen en viitsi rahojani laittaa. Juurikin tuon tiukkuuden vuoksi. Saa sormet verillä punnertaa sitä rengasta kehälle. Lukeehan siinä tietysti kyljessä "hand made"...

nga
14.06.2011, 18.11
Todettakoot, että mun mielestä on kivempi laittaa kehälle tuubi jota ei välttämättä tarvitse etukäteen venyttää jotain sataa vuotta, mieluiten ollenkaan.

hannupulkkinen
14.06.2011, 19.01
Tuo venyttely tekee hyvää itse kullekin.
Huomasin myös, että tuubi jossa on Tufon litkut sisällä on syytä pitää kehällä täynnä koska muuten se liimautuu sieltä täältä kiinni ja menee käyttökelvottomaksi.

Wilier
14.06.2011, 20.33
Venyttelyn tarpeestahan on kahdenlaisia käsityksiä. Mutta anyway, toinen tuubi meni paikoilleen ilman verenvuodatusta. Työ tekijäänsä opettaa, ilmeisesti.

Continentalin ohjeen piirtäjä on kyllä varsinainen humoristi: tuubiin laitetaan 10 barin paine ja sitten peukaloilla painellen keskitetään vanteelle. Helpommin kävi kyllä ilman ilmoja ja oikeastaan aika helpostikin.

Miten muuten se Tufon teippi suhtautuu tällaiseen tuubiin, jossa on aika voimakkaasti ulkoneva tikkaus sisäpuolella?

nga
18.06.2011, 07.35
Posti toi setin Veloflex Carboneita (320TPI). Näppituntumalta aika lailla Vittorian Corsa CX:ien kaltaiset. Veloflex mainostaa eteen 6000km ja taakse 3000km, saa nähdä kuinka hyvin pitää paikkansa. Venttiili ainakin on järkevä verrattuna Vittorian punaiseen.

haedon
18.06.2011, 08.26
Contin Gatorskin meni kyllä vanteelle ihan yhtä helposti kuin Tufotkin. Enkä ole yleensä pitänyt tuubeja venymässä kuin päivän. Tufot kyllä pitää paremmin ilmat sisässä, kun taas Conteihin tarvii lisätä parin ajon välein.

OJ
19.06.2011, 15.05
Kannattaa niitä tuubeja venyttää ainakin 24 tuntia. Siinä samalla huomaa jos kumi on puhki tai kumissa on muuta vikaa.

Merckx
20.06.2011, 06.49
Tufot kyllä pitää paremmin ilmat sisässä, kun taas Conteihin tarvii lisätä parin ajon välein.

Tota, tota.... Minä päästän aina paineet pois tuubirenkaista (kovat siis, ei kaikkia) lenkin jälkeen, koska tuubirenkaallahan on kovia paineita koko ajan pidettäessä taipumus venyä edelleen jopa yli sen vannekoon hiukan.

Muistan kerran kun yksi kaveri piti aina paineet tuubirenkaassa, niin sillä alkoi lenkillä se tuubi sitten vähän falskata siinä vanteella. Tästä tosin on aikaa, enkä muista tuubirenkaan merkkiä. :D

Miten on nykypäivänä? Kestääkö ne renkaat paremmin tuon suhteen? :seko:

Samu Ilonen
20.06.2011, 06.58
Kannattaa niitä tuubeja venyttää ainakin 24 tuntia. Siinä samalla huomaa jos kumi on puhki tai kumissa on muuta vikaa.

Veloflexin ohjeissa taidettiin juuri neuvomaan niin, liimattua on kuulemma turha yrittää reklamoida. Lienkö sitten yleinenkin yritys...

Minusta ihan hyvä idea joka tapauksessa, kotona. Firmalla noita saisi olla venymässä järjetön määrä malliston laajuuden takia joten se ei onnistu, yleisempiä kyllä yleensä on joten valmiiksi venyteynkin saa ostaa jos laiskottaa.

Tufon teippi pelittää hyvin Contin,Misukan tai Vittorian muhkurapohjaiselle tuubille myös. Ja voi olla jopa parempi vaihtoehto joissakin levyissä joissa ei ole kovin syvä rengas ura eli istuvuus ei ole ihan ideaalinen em. renkaille. Velolla ainakin kuulee jo äänestä, kellä on reunoista irtioleva Vittoria alla...

DeLillo
20.06.2011, 11.31
Tota, tota.... Minä päästän aina paineet pois tuubirenkaista (kovat siis, ei kaikkia) lenkin jälkeen, koska tuubirenkaallahan on kovia paineita koko ajan pidettäessä taipumus venyä edelleen jopa yli sen vannekoon hiukan.

Muistan kerran kun yksi kaveri piti aina paineet tuubirenkaassa, niin sillä alkoi lenkillä se tuubi sitten vähän falskata siinä vanteella. Tästä tosin on aikaa, enkä muista tuubirenkaan merkkiä. :D

Miten on nykypäivänä? Kestääkö ne renkaat paremmin tuon suhteen? :seko:

Minulla on ollut edessä sama Vittoria Corsa Evo jo monta vuotta (olisiko jo viidettä kesää) enkä päästä paineita ikinä lenkin jälkeen. Rengas aivan samoissa mitoissa kuin taakse kaksi viikkoa sitten liimatussa. Vittorian tuubeissa olevat lateksisisärenkaat päästävät tietenkin paineita pois, mikä saattaa vaikuttaa asiaan. Muitakin kiekkoja on käytössä, joten tuubeja ei tule jatkuvasti pumpattua käyttöpaineisiin. Talvella tietenkin renkaat tyhjinä.

Kilometreistä en tiedä, mutta kyllähän tuo Vittoriakin tuntuu edessä kestävän aivan hillittömän kauan. 8000 km? 10000 km?

Samu Ilonen
21.06.2011, 05.24
Aika hyviä kilsoja? Vaatii kevyen painon ja rauhallisen ajotyylin?

Luulempa että Vittorian tuubeille tekee hyvää jos niilla kerkiää ajaa edes talven rullilla/trainerilla ensin ja/tai säilytteleen muutaman vuoden että gummi kovettuu hieman. Kesto paranee varmaan silmissä?

Samu

OJ
21.06.2011, 06.07
Veloflexin ohjeissa taidettiin juuri neuvomaan niin, liimattua on kuulemma turha yrittää reklamoida. Lienkö sitten yleinenkin yritys...
Muistaakseni Veloflexin ohjeissa neuvotaan liimaamisen kanssa ja toi renkaan tarkistus on muistaakseni parin nettikaupan sivuilla. Jos liimattu tuubi kelpaa takuuseen, niin käytännössä takuu kattaa myös ensimmäisen lenkin tai parikin.

Liimaamalla kasattujen tuubien kumi on tuoreena aika pehmeää, mutta ihan uunituoreita kumeja ei kai myydä kuluttajille. Vuoden vanhan Vittorian kumi tuntuu melko erilaiselta uuteen verrattuna ja vaikuttaisi olevan sitkeämpää. Veloflex lyö valmistuskuukauden leimalla renkaaseen, että tietää suunnilleen kuinka vanhasta kumista on kyse. Ei noiden tuubien vanhentamisesta varmaan mitään haittaa ole, mutta kumit kannattaa siinä tapauksessa ostaa talvea vasten ja ottaa käyttöön vasta seuraavana keväänä/kesänä.

Samu Ilonen
21.06.2011, 06.22
Liimaamalla kasattujen tuubien kumi on tuoreena aika pehmeää, mutta ihan uunituoreita kumeja ei kai myydä kuluttajille.

Ööö?

Tufo tekee renkaat mulle ainakin tilauksesta eli meillä ne on tuoreita koska varastoaika ei ole kovin pitkä. Tosin gummiseos on inansa kovempaa ja ei minusta vaadi vanhennusta (eri kovuus, eri malleissa myös) , ja Vittoria/Misukka/Veloflex on minusta neulottuja renkaita? Tai mitä sillä sitten tarkoittaa, liimataan ne kaikki läjään ensin kuitenkin. Tufo vaan kootaan kokonaan liimaamalla,ilman neulosta.

OJ
23.06.2011, 13.41
Tarkoitin niitä, joissa liimataan se kulutuspinta renkaalle, eli ei ainkaan Contin maantietuubit, mutta ilmeisesti kumin pehmeys on merkistä kiinni. Viimeisin Veloflex pari jonka liimasin kiekoille oli 2010 Joulukuulta ja paketista repiessä huhtikuussa ne olivat aika pehmeän oloista kamaa. Nyt vaikuttaisivat sitkeämmältä, mutta voipi olla mutua vaan kun on niillä tullut jo pari kertaa ajettua eikä mitään viiltoja tms. ole ilmestynyt.

hannupulkkinen
24.06.2011, 13.46
Takarengas alkoi pykiä, mutta onhan tuolla Stelviolla ajettu jo monena vuotena. Eturengas takarenkaaksi ja eteen Ultremo.
Vittoria venymään vararenkaaksi.

Onkos noita 25 millisiä tuubeja muita kuin tuo Ultremo enää saatavissa?
Tiedättekö 25 millisiä tai kapeampia halpistuubeja joista saisi venttiilin irti?
Laittaisin varakiekkoihin.

Kokeilin nyt Velfleksin teippiä. Vaikutti helpolta hommalta liimaan verrattuna, mutta Ultremon keskittäminen täysin suoraksi oli vaikeaan kun siinä ei ole minkäälaista linjaa josta mutkat olisi selvästi huomannut. Tietenkin sormimenetelmällä vähitellen sai heiton pois.

Pitääkös teipatun renkaan olla myös vuorkauden liimaantumassa? Aika tiukalle tuntuivat liiamutuneen jo kun suoristin rengasta.

E.T.
24.06.2011, 13.53
Pitääkös teipatun renkaan olla myös vuorkauden liimaantumassa? Aika tiukalle tuntuivat liiamutuneen jo kun suoristin rengasta.Eikun ajaan vaan. Hyvin on pysyneet, kyllä teippi tarraa kiinni heti....

PHI
26.06.2011, 18.09
Meikä tilasi nämä:

http://www.velokit.co.uk/productimages/0196181_01.jpg

Joo, ja ihan yhteislähtörenkaaksi :D

E.T.
26.06.2011, 18.13
Tuli äsken testattua Veloflex carbonia takarenkaana parinsadan kilsan verran. Oli oikein miellyttävän tuntuinen jopa noilla raaoilla 10 barin paineilla.

E.T.
27.06.2011, 23.01
Tuli äsken testattua Veloflex carbonia takarenkaana parinsadan kilsan verran. Oli oikein miellyttävän tuntuinen jopa noilla raaoilla 10 barin paineilla. Onkos normaalia että tuommonen rengas pudottaa painetta 4 baria yhdessä yössä 10-6?:seko: Sisuri on latexi mutta silti tuntuu oudolta.....

Kare_Eskola
27.06.2011, 23.24
Tuollainen on normaalia lateksisisurilla. Ne ei pidä ilmaa.

Oi että kun ne lateksit on kivat mutta aina saa pumpata.

OJ
28.06.2011, 04.08
Onkos normaalia että tuommonen rengas pudottaa painetta 4 baria yhdessä yössä 10-6?:seko: Sisuri on latexi mutta silti tuntuu oudolta.....
Ootko tsekannut, että venttiilin sielu on kiristetty?

StePe
28.06.2011, 06.12
Onkos normaalia että tuommonen rengas pudottaa painetta 4 baria yhdessä yössä 10-6?:seko: Sisuri on latexi mutta silti tuntuu oudolta.....Vittoria Corsalla tuo olisi normaalia, mutta Veloflexit (Carbon ja Extreme) ovat vajuneet vähän hitaammin. Yksi Carbon vajui ennen liimausta testatessa, mutta syynä oli tehtaalla löysäksi jätetty venttiili.

Vajaan parin tonnin kokemuksella Veloflex Extreme vaikuttaa erinomaiselta renkaalta - kulutusta ei varmaankaan kestä paljoa yli luvatun (takana 2500 km). Tähän mennessä en ole löytänyt renkaista yhtään viiltoa tai muuta ylimääräistä jälkeä, joita normaalisti ilmestyy (vaikka tammikuussa 2011 valmistettujen renkaiden kumi vaikuttaa varsin pehmeältä).

10 barin paineilla vajuvat useimmat butyylisisuritkin ja niihinkin joutuu joka lenkille pumppaamaan lisää ilmaa. Lateksisisurin saa pitämään paremmin, jos käyttää paikkauslitkua tai -vaahtoa (ainakin Vittoria Corsa CX vajui aikaisempaa hitaammin, kun paikkasin lasinsirun rikkoman renkaan CRC Bike Fixillä).

E.T.
28.06.2011, 20.58
Vittoria Corsalla tuo olisi normaalia, mutta Veloflexit (Carbon ja Extreme) ovat vajuneet vähän hitaammin. Yksi Carbon vajui ennen liimausta testatessa, mutta syynä oli tehtaalla löysäksi jätetty venttiili.

No eipä hätiä enää.:) Kiristin laittamani venttiilin jatkeen sekä sielun, olivat vähän turhan löysällä. Aikaisin aamulla laitoin 10 baria sisään ja äsken kotiutuessa oli paineita vielä jäljellä n. 8 baria. Enpä tuon äskeisen 10 km työmatkan perusteella huomannut suurta eroa mukavuudessa ajellessa 8 barin paineilla, joten taidanpa lykätä vaan 10 sisään lenkille lähtiessä. Yllätyinpä todella kuinka hyvä tuo on ajaa kovillakin paineilla. Ja rullaavuuskin tuntui olevan ihan mukiinmenevä avorenkaiden seassa sunnuntaina 200 km pyöriessä.

J_K
06.07.2011, 19.55
Ei tunnu kestävän käyttöä Tufo Elite Ride 23 takana, nyt ajettu uudella renkaalla vähän yli tonni ja taas alkaa loistamaan punainen pistosuojaus. Edellinen kesti noin 1900km kunnes oli kauttaaltaan punainen kulutuspinta, ajettavuus ja ruullaavuus oli siinä vaihdeessa jo täysin kateissa.
Johtuneeko sitten ajotyylistä vai mistä kun eivät kestä kulutusta, pistosuojaus noissa on kyllä kohdallaan.

Mitähän laittaisi seuraavaksi tilalle kun kuskilla on painoa n.77kg? Veloflex, vittoria vai mikä? Pitää varmaan myös hankkia varatuubi lenkille mukaan.

mantis
07.07.2011, 12.09
Kokeileppa jotain muuta vaihteeksi kuin Tufoja. Veloflex carbon on itsellä ainakin seuraavaksi tilauksessa.

epaz
07.07.2011, 13.06
Itselläni on ollut käytössä Vittorian Corsa Evo CX:t, olen ollut tyytyväinen, joskaan ei noita kisatuubeja ole suunniteltu kestämään montaa tuhatta. Veloflex on hyvä myös. Tällä hetkellä takana Vredestein Fortezza Pro, joka tuntuu vähän kestävämmältä kuin aiemminmainitut.

mk
07.07.2011, 13.50
Ei tunnu kestävän käyttöä Tufo Elite Ride 23 takana, <clip>
Mitähän laittaisi seuraavaksi tilalle kun kuskilla on painoa n.77kg? Veloflex, vittoria vai mikä? Pitää varmaan myös hankkia varatuubi lenkille mukaan.

huolestuttavan nopsaan kuluu itelläki tuo Tufon elite ride 23 takana... Eturengas liki uudenveroinen ja km ajettuna 2tkm .. Painoakin kuskilla liki sama, (76kg aamupainona tänään) .. Tiestöt on täällä paikoin kylläkin todella karkeaa asvalttia , joten eipä täällä tosin kestä misukan pro3 avotkaan juuri kummemmin, mutta odotukset renkaankestosta oli hiukan paremmat. :seko:

2300km ajoa noilla renkailla ja tarkistuksen jälkeen takarenkaasta näkyy parin mm levyinen punainen raita keskeltä, joten vaihtoon mennee tässä viikon pari sisään viimeistään :(

J_K
07.07.2011, 19.55
Pitää varmaan laittaa tilaukseen Veloflex Carbon tai Roubaix ja varatuubi takataskuun. Vai onko tuosta caffelatexista minkalaisia kokemuksia lateksisisäkumien kanssa, eli uskaltaako lähteä pitemmälle lenkille ilman varatuubia? Ajoa tulee ~1200km/kk eli, vähän turhan usein saa tufoa olla vaihtamassa noilla kulutuksilla.
Tufoissa on ollut se mukavuus, että ne tuntuu kestävän tappajasepeliä ja muuta kivikkoa siihen asti kun pistosuojaus tulee näkyviin. Edessä rengas ei ole silminnähden kulunut oikeastaan ollenkaan 3200km jälkeen.

villef
08.07.2011, 08.35
Mistä olette noita Velofexejä ostanu ja millainen on hintataso yleisesti?
Vredsteinit itsellä ollu kisakiekoissa pari vuotta ja hyviltä tuntuneet. Nyt vain kun takarenkaasta meni jotain läpi niin paikka-aineella lenkkirenkaaksi ja koitetaan enemmän kisaa ajaa Contin GP4000 takana ja Competition edessä..

VPR
08.07.2011, 08.55
Veloflexiä löytyy Saksasta ja Sveitsistä noin 50-60 eurolla.

http://www.bike-palast.com/en/Racebike/Tires/Tubulars/Veloflex-Carbon-tubular-tire.html
http://www.velo-motion.com/product_info.php?info=p306_Veloflex-Carbon-Tubular.html
http://www.bellatisport.com/shop/product/87/Veloflex_Carbon_tubular.html

J_K
10.07.2011, 23.31
Tuli tilattua Veloflex carbonit. Oletteko laittanut noita Tufo:n teipillä vai liimaten?

VPR
11.07.2011, 14.37
Teipillä on omat eikä ole irronnu vielä *kop kop*. Eikä oo pelottanu kurveissa.