Näytä tavallinen näkymä : Hyvät tuubirenkaat
Hyvä tietää ja tilasin jo teippiä lisää muun sälän yhteydessä. Tufot on myös olleet tähän asti teipillä ja hyvin on toiminut ja asennus on myös helppoa.
Tilasin pari viikkoa sitten Velo-Motionista Veloflex Carbonit, tänään tuli paketti, mutta sieltä paljastui Veloflex extremet. Nyt on sitten mietinnässä, että pidänkö nuo vai lähetänkö takaisin ja otan tilalle ne carbonit.
Onko kellään ollut käytössä molempia, minkalaiset ovat verrattuna toisiinsa?
Vieläkö Stepe on ollut tyytyväinen Extremeen?
Onko kellekkään kertynyt vielä kokemusta lateksi sisäkumin ja Caffelatexin toiminnasta? Pullo on tuossa odottamassa uusia renkaita.
Olisipa vaikea valinta, jos pitäisi päättää Extremen vaihto Carboneihin. :D (todennäköisesti pitäisin Extremet, vaikka niiden odotettavissa oleva elinikä onkin lyhyempi).
Edelleenkin ihmetyttää, etteivät Extremet ole saaneet kumin vähenemisen lisäksi pintaan minkäänlaisia jälkiä, vaikka välillä on kohdalle osunut soratieosuuksiakin.
Pari vuotta sitten ajoin Carboneilla pari tonnia. Silloin Carboneista Vittorian 23 mm Corsiin vaihtaessa tuntuivat Vittoriat mukavammilta - nyt Corsista Extremeen vaihdon jälkeen en oikeastaan sellaista eroa havainnut (pitäisi varmaan vaihtaa Carbonit alle vertailun vuoksi)
On tuubiajot parin viime viikon aikana jääneet vähiin, kun olen ollut liikkeellä enemmän kolmoskalustolla (renkaina Veloflex Blackit, jotka 2003 Euruksien kanssa ovat varsin toimiva yhdistelmä)
Pekka Sirkiä
22.07.2011, 23.28
Paikkasin tuossa juuri tuubin* (...oli, pirskatti, mennyt upouusi gumes rikki "milliseen" lasinpalaan), ja törmäsin wanhaan ongelmaan: kankainen vannenauha on erittäin hankala kiinnittää takaisin paikoilleen... :mad:
Onneksi apu oli lähellä: olin keväällä ostanut rautakaupasta "heräteostoksena" tekstiililiimaa/ maitoliimaa, Casco Textillim, jonka mainosteksti väittää sopivan "karkeille kankaille, nahalle ym." sekä "kestää vesipesua +60 ºC asti".
Ja, todellakin, "tekstiilikasko" tuntuu pitävän selvästi paremmin kuin aiemmin käyttämäni muut kontaktiliimat :D
*Tourin etappia katsellessa; eipä aika mennyt ihan hukkaan...
Onneksi apu oli lähellä: olin keväällä ostanut rautakaupasta "heräteostoksena" tekstiililiimaa/ maitoliimaa, Casco Textillim, jonka mainosteksti väittää sopivan "karkeille kankaille, nahalle ym." sekä "kestää vesipesua +60 ºC asti".
Jaa, eikö tuo ollutkaan yleisesti tiedossa? Itse olen käyttänyt tuota ja vain tuota samaan tarkoitukseen jo jostain 80-luvulta saakka (elääx näin vanhax?).
Pekka Sirkiä
23.07.2011, 00.37
...keskusteluamme voisi, kröhm, kenties/ ehkä/ mahdollisesti lukea joku a) alle 30-vuotias henkilö... ;) ja b) hyvä vaan, että säännöllisin väliajoin nämä "itsestään selvyydetkin" sanotaan ääneen/ kirjoitetaan auki... eivät tule sitten niin yllätyksenä... :D
J.k. Vanneteippi toimii, btw, myös näppärästi "uusiokäytössä", jos ja kun jättää sen renkaaseen paikoilleen - kun esim. vaihtaa kuluneen renkaan vararenkaaksi, niin siinä on sitten "pito" jo valmiina :cool:
nakamura10
24.07.2011, 00.24
Ootko tsekannut, että venttiilin sielu on kiristetty?
onkohan schwalben sisurit lateksia vai? putoaa paine kyllä äkkiä
hannupulkkinen
24.07.2011, 01.12
onkohan schwalben sisurit lateksia vai? putoaa paine kyllä äkkiä
Aika monen on.
Ja, todellakin, "tekstiilikasko" tuntuu pitävän selvästi paremmin kuin aiemmin käyttämäni muut kontaktiliimat :D
Tyhmä kysymys, mutta eikös tässä voisi käyttää sitä samaa tuubiliimaa, samojen kontaktiliimojen käyttöön liittyvien periaatteiden mukaisesti, millä itse rengaskin laitetaan vanteelle? Vai onko jokin tietty syy käyttää (kemialliselta koostumukseltaan) toisenlaista liimaa irronneen nauhan liimaamiseksi takaisin renkaaseen?
Itselläni on tuo vannenauhan kiinnitys renkaaseen noin 1cm pätkältä edessä irroitettuani ns. paremman luokan tuubin vanteelta. Kyseinen tuubi on päätymässä vararenkaaksi, kunhan jaksan korjata tuon vannenauhaan liittyvän asian.
Ajattelin siis käyttää tuohon vannenauhan kiinnittämiseen Mastik'Onea, kun sitä käytän renkaan laittamiseksi vanteellekin. En nyt keksi miksi siihen pitää käyttää toisenmerkkistä liimaa...
hannupulkkinen
24.07.2011, 12.18
Mastikki ja muut tuubiliimat eivät ole täysin pitäviä koska tuubi pitää saada poiskin vanteelta. Renkaan paine pitää siitä huolimatta tuubin vanteella.
Jos tätä joustavaa liimaa olisi toinen kerros päällekkäin vain niin, että kangas on välissä voisi kuvitella, että kantatessa voisi vannenauha nousta ja sisuri pullistua sieltä alta ja räjähtää. Sentin matkan korjaaminen tällä tavoin on varmaan mahdollista, mutta toinenkin aspekti on. Rankaan sisällä on 7-10 kilon paine. Kun tuubiliima on joustavaa, voi paine ajaa ulkokumin ulos. Siksi kyllä varmuuden vuoksi laittaisin kunnon maitoliimaa.
Tämä on spekulaatiota, jota voi jatkaa.
Onkohan kellään kokemusta näistä tai vastaavista crossituubeista?http://www.tufo.com/flexus-dry-plus-32-2/ Nyt mulla on Tufo primus 32 reeniversio ja täytyy sanoa että kestää kiveä todella hyvin eikä ole valittamista kuin tietenkin asvaltilla rullaavuudesta. No asvaltillehan näitä ei ole tehty. Näiden nappulakumien TPI luku on 60.
Ton Flexus dry plussan TPI on huimat 210 mutta se on sliksi ja 60 grammaa kevyempi. Tämä voisi olla monikäyttöisempi kumi kun menis asvalttikin jouheemmin. Eipä tässä taida olla muuta tietä kuin kokeilla ja kerätä omat kokemukset. Mutta jos jollain on kokemusta noista kisatuubeista kuulen mielelläni.:)
hannupulkkinen
25.07.2011, 00.20
Tänään tuli eka puhkeaminen tälle kesälle. Schwalbe Ultremo puhkesi 10 metriä ennen kuin piti jalkautua taluttamaan pyörä sepelikohdan ohi. Tuubissa ei ollut Tufon sealanttia, mutta normaali paikkausvaahto ja hiilihappopumppu korjasivat tilanteen.
Pikkupumpulla nylkyttäminen olisi vienyt hermot. Onneksi jostain syystä otin tuon hiilaripumpun mukaan vaikka en ole sitä normaalisti pitänyt mukana.
Voiko tuon paikkausvaahdon jälkeen laittaa tuubiin litkun sisään? Pelaako?
Pekka Sirkiä
25.07.2011, 10.25
Näistä perusasioista puheenollen...
Jos ja kun :) harkitsee tuubirenkaiden (so. vanteiden) hankkimista esim. vara-/vaihtokiekkoihin, niin kannattaa ekax lukaista aiheesta, esim. Sheldon Brownin "Tubular (http://www.sheldonbrown.com/gloss_tp-z.html)"-hakusana vähintään... ;)
Suomeksi tuubeista (osin historiallisesti + wanhentuneestikin, mutta silti yleissivistävästi) kerrotaan Pyöräilijän kirjassa (Skott & Gavenius, Otava 1980), s. 121-132.
Tai jos kärsivällisyys/aika ei riitä: muutama rivi aiheesta + linkkejä Wikissä (http://en.wikipedia.org/wiki/Tubular_tyre).
Jos oikein varovaisesti haluaa "tuubeilun" aloittaa, niin vaihtaa vain etukiekkoon tuubivanteen... ja harkitsee sitten ko. käyttökokemuksen perusteella, että kannattaako myös takana siirtyä tuubiin. (Takakiekossa rengas, siis myäs tuubi, rasittuu & kuluu enemmän & vaihdikkaammin...)
- - -
Miksi itse käytän tuubeja? Olen käyttänyt niitä vuodesta 1978 lähtien - joskin kokeilin 2000-luvun vaihteessa avorenkaitakin, mutta siirryin takaisin tuubeihin, koska a) ne ovat niin paljon helpompia ja vaivattomampia (...etenkin vaihtaa) avorenkaisiin verrattuna, b) jos tuubirenkaita osaa käyttää... :rolleyes: ja c) käytettävissä sattuu olemaan enemmän tuubi- kuin avokiekkoja...
J.k. Hannu, osta kunnon piiiiitkä pumppu (http://www.zefal.com/zefal/produit.php?key=73), ja jätä nysät/hiilarit "nööseille" ...ja kyllä pitkä pumppu rungon yläputkessakin paikoillaan kestää, kun varmistaa sen parilla remmillä :cool:
J.j.k. Tuubien käyttökustannuksista/kestävyydestä... hmm... kirjoittelin aiheesta jo aiemmin... Jos nyt aloittaisin pyöräilyharrastuksen, niin avorenkailla aloittaisin (ja varmaa pysyisin niissä). Ymmärrän kyllä, että tuubit jotenkin "viettelevästi houkuttelevat" avorenkailla pitkään ajelleita, ja siksi monet niitä haluvat ainakin kokeilla. Kannattaako kokeilla? Kyllä kannattaa, toki, mutta "koukkuun" ei pidä jäädä... :p
hannupulkkinen
25.07.2011, 11.24
J.k. Hannu, osta kunnon piiiiitkä pumppu (http://www.zefal.com/zefal/produit.php?key=73), ja jätä nysät/hiilarit "nööseille" ...ja kyllä pitkä pumppu rungon yläputkessakin paikoillaan kestää, kun varmistaa sen parilla remmillä :cool:
Son ruma. Ennenvanhaan sellaista tuli käytettyä. Eilinen kokemus hiilidioksiidipumpusta oli hyvä. Pitää vain pitää kahta partuunaa mukana.
J.j.k. Tuubien käyttökustannuksista/kestävyydestä... hmm... kirjoittelin aiheesta jo aiemmin... Jos nyt aloittaisin pyöräilyharrastuksen, niin avorenkailla aloittaisin (ja varmaa pysyisin niissä). Ymmärrän kyllä, että tuubit jotenkin "viettelevästi houkuttelevat" avorenkailla pitkään ajelleita, ja siksi monet niitä haluvat ainakin kokeilla. Kannattaako kokeilla? Kyllä kannattaa, toki, mutta "koukkuun" ei pidä jäädä... :p
Minä aloitin pyöräilyn 60-luvulla tuubirenkailla ja ajoin nillä vuoteen 96, jolloin ajoin triathlonin täysmatkan tuubeilla - tuubi puhkesi kerran ja jos olisin ollut avoilla matkassa ja ne olisivat puhjenneet niin keskeytys olisi ollut edessä.
Tuubin vaihtaminen kohmeisin ja väsynein käsin onnistui, mutta avorengasta en olisi kyennyt vaihtamaan. Tuubeista jäi hyvä mieli.
Kuitenkin sen jälkeen ajoin vain avoilla kun en kilpaillut ja kilsat jäivät vähäiseksi. Viitisen vuotta sitten kokeilin taas tuubeja, mutta kokeiluksi jäi, ehkä vähäisen ajamisen takia. Nyt ajan sekä tuubeilla että avoilla.
Hiilarikiekot ja tuubit ovat fiilistelyä varten ja avot kevään ja syksyn keleille. Yritän taas nostaa kilsat vaikkapa puoleen triahtlon- ja kalevan kierrosajoista. Erilaiset kiekot antavat vaihtelua ja motivaatiota.
Extremet menee alle lähiaikoina, koska Velo-motion ei pysty tällä hetkellä toimittamaan Carboneita.
Ostin tuossa cyclocrossin ja heti ensimmäisellä lenkillä eturengas klonksui oudosti, ihmettelin että mistä on kyse kun vanne kuitenkin vaikutti suoralta ja kumi ei ollut puhki. Jätin lenkin lyhyeksi ja palasin takaisin tarkistelemaan rengasta. Kumi on yhdestä kohtaa noin 10cm matkalta hivenen syvemmälä vanteessa kuin muu osa kumista. Mistä on kyse ja mitä asialle voisi tehdä? Vienko kiekon takaisin kauppaan vai voiko asian korjata itse?
Ostin tuossa cyclocrossin ja heti ensimmäisellä lenkillä eturengas klonksui oudosti, ihmettelin että mistä on kyse kun vanne kuitenkin vaikutti suoralta ja kumi ei ollut puhki. Jätin lenkin lyhyeksi ja palasin takaisin tarkistelemaan rengasta. Kumi on yhdestä kohtaa noin 10cm matkalta hivenen syvemmälä vanteessa kuin muu osa kumista. Mistä on kyse ja mitä asialle voisi tehdä? Vienko kiekon takaisin kauppaan vai voiko asian korjata itse?
Onko siis kyse tuubikumista ja -vanteesta, vai avovanteesta? Tässä ketjussa aiheena edellinen. Kummassakin tapauksessa voi kuitenkin irroittaa gumet, tarkastaa vanteen kunnon ja sitten asetella uudelleen vanteelle olettaen että siinä ei ole vikaa.
buttonfly
28.07.2011, 22.43
pikku dilemma tuubin kanssa; vittoria corsa evo, venttiilin juuresta/ympäriltä kangas/renkaan sisäpuoli kohollaan. liimauksen jälkeen jäi tietty kantamaan tuosta ja heittoa pystysuunnassa n. 2-3 mm. onko ollu vastaavia ongelmia muiden merkkien kanssa? ei oikein viittis alkaa senkkaamaan kiekkoa tuosta..
oli muuten kiinteä venan sielu. aiheutti päänraapimista jatkeen kanssa. ilmeisesti paikka-aine ei toimi ns. kahden sielun systeemissä. heittäkää vinkkiä/listaa tuubeista joissa on varmuudella irtosieluinen venttiili. edelleen tiedustelisin voiko jättää 9 bar paineet pitkäksi aikaa ilman pelkoa renkaan venymisestä? kiitos viisaammille. :cool:
pikku dilemma tuubin kanssa; vittoria corsa evo, venttiilin juuresta/ympäriltä kangas/renkaan sisäpuoli kohollaan. liimauksen jälkeen jäi tietty kantamaan tuosta ja heittoa pystysuunnassa n. 2-3 mm. onko ollu vastaavia ongelmia muiden merkkien kanssa? ei oikein viittis alkaa senkkaamaan kiekkoa tuosta..
oli muuten kiinteä venan sielu. aiheutti päänraapimista jatkeen kanssa. ilmeisesti paikka-aine ei toimi ns. kahden sielun systeemissä. heittäkää vinkkiä/listaa tuubeista joissa on varmuudella irtosieluinen venttiili. edelleen tiedustelisin voiko jättää 9 bar paineet pitkäksi aikaa ilman pelkoa renkaan venymisestä? kiitos viisaammille. :cool:
Pieni heitto ei kaada maailmaa, mutta hyvälaatuisissa tuubeissa (joita Vittoria Corsa Evo edustaa) heittoja ei synny, jos asentaa huolellisesti. Halvat tuubit voivat sitten olla valmiiksi kieroja.
Vittorian uusissa tuubeissa irtoaa koko venttiilin varsi, ei sielu kuten vanhoissa.
hannupulkkinen
28.07.2011, 23.13
Vittorian uusissa tuubeissa irtoaa koko venttiilin varsi, ei sielu kuten vanhoissa.
Oletko varma, että sielu ei irtoa myös?
Vittorian uusissa tuubeissa irtoaa koko venttiilin varsi, ei sielu kuten vanhoissa.Jos irrottaa varren, niin saakos siihen tynkään liitettyä normaalin venttiilinjatkeen? Profiilivanteelle jumaklattoman pitkä tai sitten pari yhteen, että saisi yksisieluiseksi.
hannupulkkinen
28.07.2011, 23.23
Jos irrottaa varren, niin saakos siihen tynkään liitettyä normaalin venttiilinjatkeen? Profiilivanteelle jumaklattoman pitkä tai sitten pari yhteen, että saisi yksisieluiseksi.
Saapi.
humppakuutio
29.07.2011, 08.51
Jos irrottaa varren, niin saakos siihen tynkään liitettyä normaalin venttiilinjatkeen? Profiilivanteelle jumaklattoman pitkä tai sitten pari yhteen, että saisi yksisieluiseksi.
Vittorian Corsa Evo CX:n kanssa voi käyttää venttiilinjatketta (http://s.wiggle.co.uk/images/vittoria-valve-ext-zoom.jpg).
Vittorialta saa näihin kumeihin myös pidempiä venttiilejä (ad 110mm) profiilivanteita varten:
http://www.hargrovescycles.co.uk/images/product_images/big/vittoria-80mm-valve-extenders.jpg
Oatmeal Stout
29.07.2011, 10.09
Näistä perusasioista puheenollen...
Järkevämpiäkin hankintoja voi tehdä.
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/150/36289.jpg
Pekka Sirkiä
29.07.2011, 10.37
...paljonko tuo "järkevämpi hankinta" maksaa...?!? Näyttää kyllä ihan kiinnostavalta...!!!
hannupulkkinen
29.07.2011, 10.53
Järkevämpiäkin hankintoja voi tehdä.
Mulla on jo kuulakärkikynä.
Millainen pumppu tuo mahtaa olla kun kuvasta ei saa suurentamallakaan selvää.
Oatmeal Stout
29.07.2011, 12.17
http://www.lezyne.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/500x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/i/micro-flr_hpg-yr3-r0.jpg (http://www.lezyne.com/products/hand-pumps/mini-pumps-high-pressure/micro-floor-drive-hpg)
Shimaani
29.07.2011, 13.26
...Millainen pumppu tuo mahtaa olla kun kuvasta ei saa suurentamallakaan selvää. Helevetin hyvä. :)
36€ (http://www.probikekit.com/eu/tools-maintenance/bicycle-pumps/lezyne-micro-floor-drive-hp-bicycle-pump.html)PBK:lta, tulee kotiin alle viikossa.
hannupulkkinen
29.07.2011, 13.58
Helevetin hyvä. :)
36€ (http://www.probikekit.com/eu/tools-maintenance/bicycle-pumps/lezyne-micro-floor-drive-hp-bicycle-pump.html)PBK:lta, tulee kotiin alle viikossa.
Kiitos! Täytyy harkita. Noilla hiilihapoilla saa kyllä nopeasti renkaan täyteen, mutta jos on vain yksi patruuna mukana niin se on sitten siinä, vaikka minun hp-pumpulla voi oikeasti pumpatakkin.
Samu Ilonen
02.08.2011, 07.12
Vittorian Corsa Evo CX:n kanssa voi käyttää venttiilinjatketta (http://s.wiggle.co.uk/images/vittoria-valve-ext-zoom.jpg).
Vittorian tuubeissa vaan voi huumori kukkia jos sellaiseen laittaa paikka-aineen ja venttiiliä ei voi tarvittaessa puhdistaa. Eli kannattaa hankkia sitten noita varaventtiilejä kasa samalla. Aivan typerä keksintö. Voisi venttiilin varren tehdä alumiinista perinteiseen tapaankin...?
humppakuutio
02.08.2011, 07.52
Vittorian tuubeissa vaan voi huumori kukkia jos sellaiseen laittaa paikka-aineen ja venttiiliä ei voi tarvittaessa puhdistaa.
Vittorian PitStop ei tuota venttiliä minulla tukkinut, kun jouduin kerran lenkillä kokeilemaan. Jos niin olisi käynyt, olisi renkaan joutunut irroittamana vanteelta, että olisi päässyt putsaamaan venttiiliä... En minäkään kyllä näe tuossa ratkaisussa erityisen hyviä puolia. Vaikka Vittoriat muuten "ihan kivat" renkaat olivatkin, laitoin sittemmin tuubit joissa on tavallinen venttiili ("sielun" saa irti). Helpompi sitten puljata paikkauslitkujen kanssa, jos tarve tulee.
Veloflexit maksaa saman verran, löytyy ainakin Güntherin hyllystä ja sisältää normaalin venttiilin. Vähintään yhtä mukavat kuin Vittorian 320TPI renkaat... Tuo Vittorian venttiili on aika älytön kieltämättä.
Bianchirookie
02.08.2011, 18.20
Onkos ne vittorian jatkeet tällaiset? Mikäs pituus FFWD F4R-kiekkoihin pitää valita?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=11815;page=1; menu=1000,4,22,78;mid=26;pgc=0
Niin ja mihinkäs renkaisiin ko. värkit käyvät? Corsa Evo CX 320 TPI ilmeisesti vaan? Näytti olevankin vastaus tuolla ylempänä.
Tarvitaanko näihin sitten joku tavallinen jatke? Onkos nämä tuulennopeat tai muuten kelvot vai ihan kuraa?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=21563;page=1; menu=1000,4,22,35;mid=26;pgc=35:145
Vai kuitenkin Veloflexit? Carbon vai Roubaix? Vai näiden sekotus - Carbon eteen ja Roubaix taakse?
hannupulkkinen
03.08.2011, 20.33
Opiksi ja onneksi itselle ja ehkä muillekin.
Minulla on 38 senttiset karpoonivannekiekot. Etukiekosta alkoi kuulua napsuntaa ja vain silloin kun ajoin vähän kovempaa.
Paikalla pyöritellessä ei kuulunut mitään. Epäilin napoja. Vaihdoin laakerit.
Ei tulosta. Vaihdoin navan ja linkut toisista kiekoista, joissa on samanlainen napa. Ei tulosta. Pyörittelin kiekkoa voimalla asennustelineessä. Olin kuulevinani kehältä jotain. Kiristin pinnoja jokaista puoli kierrosta. Ei apua. Päätin vaihtaa toiset kiekot.
Kun laitoin näitä karpooneja pussiin koskin vahingossa venttiiliä, jota oli tietenkin jatkettu. Kolahteli väljässä reiässä. Kiilasin venttiilinjatkeen tulitikulla ja koealolle. Meteli oli poissa.:o:o:o
No onpa kiekoissa tonnin ajon jälkeen uudet laakerit.
Miksi tämä on tässä topikissa?
Siksi, että kyseessä on hyvä tuubirengas, mutta liian kapea venttiilinjatke.
Kun laitoin näitä karpooneja pussiin koskin vahingossa venttiiliä, jota oli tietenkin jatkettu. Kolahteli väljässä reiässä. Kiilasin venttiilinjatkeen tulitikulla ja koealolle. Meteli oli poissa.:o:o:o
Juuh, ihmettelin kanssa Samun kaupassa miksi laittavat uusiin jatkoihin teipit ympärille. Sain kyllä selityksenkin siinä paikassa, että muuten kilkattaa.
Ja topicciin kanssa, itse oon nyt ajellut Tufon Elite rideillä. Hyvin ne mun mielestä toimii, en rullaavuudessa ainakaan avoihin mitään eroa käytännössä huomannut. Paineita 9-10 b olen pitänyt. Muista ei sitten olekaan kyllä kokemusta, mutta ei tarvetta ainakaan heti merkkiä vaihtaa.
Sama kilkatus esiintyi myös avorenkaisilla Mavic Cosmic Carbone SL -kiekoilla ja pitkällä venttiilillä. Ratkaisuna laitoin venttiiliputken ympärille sisärenkaan mukana yleensä tulevan mustan kuminauhan muutamaan kertaan taiteltuna. Napsuminen hävisi.
Bianchirookie
03.08.2011, 21.32
Tufo Elite Ridet 23 on minullakin, eikä varsinaisesti ole mitään valittamista. Kokemukset ei kerry, jos pitäytyy aina samassa. Tufojen kesto ei ollut ihmeellinen, takakumi vaihtoon 1400km kohdalla. Ei se minua kyllä häirinnyt, kun kuskilla on kuitenkin painoa reilusti. Mieluummin rullaavutta vielä lisää keston kustannuksella. Rengasrikkoja ei ole sattunut, mutta minun vauhdeilla ennättää väistellä esteet.
Tufojen kesto ei ollut ihmeellinen, takakumi vaihtoon 1400km kohdalla. Ei se minua kyllä häirinnyt, kun kuskilla on kuitenkin painoa reilusti. Mieluummin rullaavutta vielä lisää keston kustannuksella. Rengasrikkoja ei ole sattunut, mutta minun vauhdeilla ennättää väistellä esteet.
Mulla nyt 1500 km takana, ja vielä on pintaa hyvin jäljellä (kai), en ole kovin tarkasti edes vielä katsonut. En vielä ainakaan valita kestosta. Yksi rengas meni parin sadan km:n jälkeen olutpulloon, sentin viilto, sitä ei sitten enää paikka-aineella saatukaan kuntoon. Onhan se vähän kallista, jos pitää usein vaihtaa, mutta nyt ei ole sen koommin rikkoja ollut, vaikka hiekkaa ja sepeliäkin on tiellä ollut enemmän kuin riittävästi välillä. Kait se olisi hyvä pitää varatuubiakin mukana, mutta toistaiseksi vain paikka-aineet olleet mukana.
buttonfly
03.08.2011, 22.11
:p:p ihan sama homma tänään lenkillä; ihmettelin mikä napsuu joka kierroksella etukiekossa. loppupäätelmä, venttiilinjatke osuu vanteeseen.
Onkos ne vittorian jatkeet tällaiset? Mikäs pituus FFWD F4R-kiekkoihin pitää valita?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=11815;page=1; menu=1000,4,22,78;mid=26;pgc=0
Niin ja mihinkäs renkaisiin ko. värkit käyvät? Corsa Evo CX 320 TPI ilmeisesti vaan? Näytti olevankin vastaus tuolla ylempänä.
Tarvitaanko näihin sitten joku tavallinen jatke? Onkos nämä tuulennopeat tai muuten kelvot vai ihan kuraa?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=21563;page=1; menu=1000,4,22,35;mid=26;pgc=35:145
Vai kuitenkin Veloflexit? Carbon vai Roubaix? Vai näiden sekotus - Carbon eteen ja Roubaix taakse?
Otat Velofexit eikä kaduta sekuntiakaan...
Tufo Elite Ridet 23 on minullakin, eikä varsinaisesti ole mitään valittamista. Kokemukset ei kerry, jos pitäytyy aina samassa. Tufojen kesto ei ollut ihmeellinen, takakumi vaihtoon 1400km kohdalla. .
Mulla nyt 1500 km takana, ja vielä on pintaa hyvin jäljellä (kai), en ole kovin tarkasti edes vielä katsonut. En vielä ainakaan valita kestosta.
Palataas tähän. Tarkastelin takarengasta sitten lähemmin ja olihan se kahdesta paikasta kulunut jo siihen punertavaan pistosuojaan(?). Vaihtoon meni nyt sen 1500 km:n jälkeen. Pari kertaa on mennyt takarengas lukkoon tiukassa tilanteessa, joten siinä varmasti syy näihin kulumiin. Leikkelin rengasta poikki muutamasta muusta kohtaa ja pintaa oli muualla vielä aika reilusti. Pitää olla tarkempi jatkossa takajarrun suhteen, niin kestää pidempään.
Palataas tähän. Tarkastelin takarengasta sitten lähemmin ja olihan se kahdesta paikasta kulunut jo siihen punertavaan pistosuojaan(?). Vaihtoon meni nyt sen 1500 km:n jälkeen. Pari kertaa on mennyt takarengas lukkoon tiukassa tilanteessa, joten siinä varmasti syy näihin kulumiin. Leikkelin rengasta poikki muutamasta muusta kohtaa ja pintaa oli muualla vielä aika reilusti. Pitää olla tarkempi jatkossa takajarrun suhteen, niin kestää pidempään.
Niin ja ekaa kertaa vaihdoin nyt itse tuubin, Tufon teippiä käytin. Aikaa meni sählätessä, ei vaan ensin löytynyt oikeaa tekniikkaa millä sen tuubin siihen vanteelle saa kätevästi. Menihän se lopulta ähinän kanssa ja suurinpiirtein suoraankin toivottavasti tuli. Ensi kerralla helpompaa. Teipin laittaminen sinänsä aika yksinkertaista. Jotain vanhoja teippijäämiä sinne alle vähän jäi, mutta ei kai ne siellä haittaa?
Asensin tänään taakse Veloflex Extremen, mutta ajamaan en ehtinyt kun 2km sateen takia, eturengas jäi asentamatta kun peukalot on liian hellänä vanhan renkaan irtirepimisestä. Aika herkältä tuo vaikuttaa verrattuna Tufoon, eipä tuossa kahden kilometrin aikana tosin kovin erikoista kuvaa renkaasta ehdi saada.
Laiton myös Caffelatexit renkaaseen sisään, saa nähdä onko tuosta mitään hyötyä.
Bianchirookie
06.08.2011, 19.29
Ensimmäistä tuubiani minäkin tässä taannoin asentelin ja hommaa helpotti, kun älysin ensivenyttää tuubia. Tämän tein niin, että tuubi jalkojen alle ja sitten venytin minkä kropasta irtosi. En tiedä oliko tapa kuinka väärä, mutta sen jälkeen tuubin onnistuin vanteelle laittamaan ilman erityistä tuskaa.
Veloflex carbonit on minulle nyt tulossa, joten niitä testataan kun tufot kuluvat loppuun.
Ensimmäistä tuubiani minäkin tässä taannoin asentelin ja hommaa helpotti, kun älysin ensivenyttää tuubia. Tämän tein niin, että tuubi jalkojen alle ja sitten venytin minkä kropasta irtosi. En tiedä oliko tapa kuinka väärä, mutta sen jälkeen tuubin onnistuin vanteelle laittamaan ilman erityistä tuskaa.
Tuolla tavalla voi saada revittyä tuubin rikki. Parempi tapa on laittaa tuubi ensin ilman liimaa vanteelle (tätä varten tietysti on hyvä olla varastossa pari ajokelvotonta vannetta niin seuraava tuubi voi aina olla humidorissa valmiiksi venymässä) ja paineet sisään ainakin yön yli.
Bianchirookie
06.08.2011, 21.22
Joo,surffailin vähän netissä ja tuo käyttämäni tyyli ei ollut suositeltavien listalla. Täytyy kehittää tekniikkaa....
Niin ja ekaa kertaa vaihdoin nyt itse tuubin, Tufon teippiä käytin. Aikaa meni sählätessä, ei vaan ensin löytynyt oikeaa tekniikkaa millä sen tuubin siihen vanteelle saa kätevästi. Menihän se lopulta ähinän kanssa ja suurinpiirtein suoraankin toivottavasti tuli. Ensi kerralla helpompaa. Teipin laittaminen sinänsä aika yksinkertaista. Jotain vanhoja teippijäämiä sinne alle vähän jäi, mutta ei kai ne siellä haittaa?
Jatketaas taas tarinaa tuubeista. 40 km pääsin näillä vastalaitetuilla Tufoilla, kun ajoin terävään kiveen, prkl. Ei auttanut litkut tienpäällä vaan piti soittaa kyyti kotiin. Reikä löyty tuubin kyljestä, paikka-ainetta renkaan sisällä jo melkin yksi puteli. Painetta kun nosti yli 5 bar, niin hetken kesti ja iloisesti sihisi ja paikka-ainetta sinkosi joka paikkaan. Jätin renkaan oleilemaan muutamaksi tunniksi pienillä paineilla ja sitten kesti nostaa paineet 9 baariin. Ikävästi on pullistuma sitä paikka ainetta siinä kyljessä. Ei tuohon renkaaseen kyllä voi enää varmaan luottaa, pakko kai vaan pistää vaihtoon. Vai mitä kokemuksia teillä on kuinka litkulla paikatulla uskaltaa ajaa?
Kai se on pakko pitää varatuubia jatkossa mukana. En nyt ole vielä ketjua kahlannut läpi, mutta löytyykö suosituksia tuubeista mitkä menee pieneen tilaan?
Tänään ajoin 60km uudella tuubilla takana ja on todettava, että Veloflex Extreme on todella mukava rengas verrattuna Tufo Elite Rideen. Veloflex rullaa Tufoa kevyemmin, suodattaa hyvin tien epätasaisuudet(paineet samat molemmilla renkailla). Veloflex on huomattavasti pehmeämpää kumia kuin Tufo, saa nähdä miten kestää viiltoja jne. verrattuna Tufoon.
Nyt vaan pitää saada myös eteen Veloflex alle, peulakotkin alkaa olla siinä kunnossa, että voisi taas ruveta repimään vanhaa rengasta pois ;)
hannupulkkinen
07.08.2011, 20.16
Ikävästi on pullistuma sitä paikka ainetta siinä kyljessä. Ei tuohon renkaaseen kyllä voi enää varmaan luottaa, pakko kai vaan pistää vaihtoon. Vai mitä kokemuksia teillä on kuinka litkulla paikatulla uskaltaa ajaa?
Minulla on nytkin litkulla paikattu Ultremo edessä. Jos kumissa on pullistuma niin sitten vähän kyllä epäilisin kestävyyttä.
Kai se on pakko pitää varatuubia jatkossa mukana. En nyt ole vielä ketjua kahlannut läpi, mutta löytyykö suosituksia tuubeista mitkä menee pieneen tilaan?
Varatuubin tulee olla valmiiksi venytetty ja liimattu. Jos vain varatuubia hakee niin sitten 19 millinen mahdollisimman kevyt ehkä 200 grammanen tuubi. Tosin 22 ja 50 grammaa painavampi kulkee yhtä hyvin taskussa.
Tuolla uudet maantierenkaat topikissakin on hyvä vinkki siitä miten varatuubin saa pieneen tilaan. Kääri se tiukkaan pakettiin tuorekelmun avulla.
Kääri se tiukkaan pakettiin tuorekelmun avulla.
Minigrip ja pari kierrosta sähköteippiä ympärille, pysyy hyvin kasassa ja puhtaana (ja on sitten teippiä jos sellaista sattuu tarvitsemaan).
Mitäs tuubeja käytätte varatuubeina?
hannupulkkinen
07.08.2011, 22.55
Ihan samoja kuin allakin. Vanha vähän kanttinen tuubi käy hyvin tai sitten uusi johon on laitettu liimaa valmiiksi ja venytetty kehällä.
Two-Shoes
07.08.2011, 23.10
Ihan samoja kuin allakin. Vanha vähän kanttinen tuubi käy hyvin tai sitten uusi johon on laitettu liimaa valmiiksi ja venytetty kehällä.
Oon ihan amatööri tuubi hommien kanssa mut nyt joutuis opettelemaan kun tuli hankittua niin mukava projektipyörä:rolleyes: Sellasta vaan mietin että mikä idea tossa varatuubin liimaamisessa on? Eikös se kuitenkin kuivu jossain X ajassa?
hannupulkkinen
07.08.2011, 23.24
Oon ihan amatööri tuubi hommien kanssa mut nyt joutuis opettelemaan kun tuli hankittua niin mukava projektipyörä:rolleyes: Sellasta vaan mietin että mikä idea tossa varatuubin liimaamisessa on? Eikös se kuitenkin kuivu jossain X ajassa?
Liimattu tuubi tarttuu kehälle, jossa on ollut liimattuna vanha tuubi. Kuiva tuubi ei tartu. Tuubiliima ei kovetu lainkaan täysin.
Samu tais joskus mainostaa että noi tufon kevyimmät menee oikeen pieneen pakettiin. S3 lite 215g menee jo kohtuu pieneen tilaan. S33 pro vaatii huomattavasti enemmän tilaa 260g painoisena.
Tänään ajoin 60km uudella tuubilla takana ja on todettava, että Veloflex Extreme on todella mukava rengas verrattuna Tufo Elite Rideen. Veloflex rullaa Tufoa kevyemmin, suodattaa hyvin tien epätasaisuudet(paineet samat molemmilla renkailla). Veloflex on huomattavasti pehmeämpää kumia kuin Tufo, saa nähdä miten kestää viiltoja jne. verrattuna Tufoon.
Nyt vaan pitää saada myös eteen Veloflex alle, peulakotkin alkaa olla siinä kunnossa, että voisi taas ruveta repimään vanhaa rengasta pois ;)
Jos peukaloita särkee käytä jotain litteää rengasrautaa.
Samu Ilonen
08.08.2011, 08.30
Mää olen käyttänyt Tufon S2 <215g (21mm),S2 <195g (19mm) tai Elite Jet <160g (20mm) tuubia varagummina. (Budjettiversio varatuubiksi noista on S3 Pro,195g ratareenituubi jolla me ajetaan tempot yleensä levyissä,edessä tempoissa Elite Jet 160g joka ei pilaa vanteen aeroprofiilia kuten useimmat renkaat useimmissa vanteissa.)
Sitä varatubia tarttee kuitenkin niin harvoin (riippuu kai lähinnä tsäkästä, tain en tiedä, mulla menee tosi harvoin renkaita puhki) että on kiva että sen saa kelattua aika samaan tilaan kuin vakiosisurin ja kaikilla noille pääsee kotia vaikka olisi pari sataa ajettavana viä. Sippoisemmat alkaa oleen jo mun mielestä riski. Paikka-aineella pärjää yleensä mutta kun meillä ajaa yleensä 2 kuskia tuubikiekoilla kaikki lenkit+kisat niin todennäköisyys tarpeella on tietenkin suurempi.
Samu Ilonen
08.08.2011, 08.56
Btw, on tuossa tullut hankittua aika kasa erilaisia ja eri merkkisä tuubeja kokeeksi. Pari Ranskismerkkiä on lähinnä enää kokeilematta, täytyy kokeilla kaikkia että tietää enempi, nääs. Jo kokeiluun päätyy lähinnä ne joissa voi olla edes mitään potentiaalia, piruako sitä "autonrenkaita" testaisi... On todellakin herännyt kyseenalaisia kysymyksiä lähinnä Tour:in rengastesteistä. Jos nyt miettii tavallisen kuolevaisen järkevää (eli edes vähänkään luotettavaa) tapaa etsiä todella nopeaa rengasta, mieleen tulee lähinnä viikkotempo. Mikään mäkien rullailu on aivan haku-ammuntaa.
No hommasimpa kasan hyvin menestyneitä renkaita, esim 20 ja 22mm Veloflex Recordeja, Misukkaa, Vittoriaa, Hutsua oli jo ennestään. Toki, maksoi ihan tarpeeksi ja 22mm ei ollut ihan helpoin saada. Kun lukee jotain testejä niin luulisi että ihan hyvässä kunnossa ja aika vakio-aikoja naputtavan kuskin ajoissa kisa-stressittämällä paikallisella viikkotempossa aikahan paranee silmissä? Ja pask...at.
Olenkin sitten kysellyt kisoissa jampoilta joiden tiedän "pelavan" samaa peliä eli hakevan eri renkaista eroja, että paraniko aika? Ei siis mitään fiiliksiä, vaan selkeästi, "Paraniko aika?"
Eli:
-Mitä lujempaa ajaa, on ilmanvastuksen osuus suurempi ja renkaan osuus pienempi.
-Mitä suurempi rengaspaine, sen pienempi rullausvastus Tour-lehdes testeissä. Käytännössä näin ei ikuna tapahdu tietyn rajan jälkeen paitsi parkettivelolla....
Ainakin mun tuuri loppui sillä kertaa kun kokeilin sellasta 22mm Recordia mutta Pia:lla taas vauhti parani rutkasti (ihan kellon mukaan) kun laitoin sille Tufon takaisin. Vakioviikkotempossa tuli vauhtia lisää +1,03km/h kun vaihdoin Veloflex Record 22mm-> Tufon S3 Pro. Pelkästään takana levyssä. Etuorenkaassa kannatta mielumminn katsoa mikä rengas ei pilaa vanteen profiilia, ja edessä kestää kevyempikin rengas jotka nyt yleensä myös myös rullaa hyvin...Toki varmaan reenaamisen ansiota mutta ei kai nyt renkaan joka maksaa muutaman kerran enempi ja kulutus-/pistonkesto on ainakin meidän pienen otannan perusteella selkeästi huonompi olla EDES saman vauhtinen huonolla asfaltilla..?
Kokeilimpa myös Elite Pulse 22mm rengasta maantiekeikkoihin kun sattui tulemaan Enven uusi 6.7 Simon Smart malli johon tuo Pulse tuntui sopivan oivasti monestakin syystä, eikä vähiten aerodynamiikan. Pia kinnasi niillä Liedossa eilen N-eliten voittoon ja oli kisan jälkeen samaa mieltä mun kanssa että rengas/kiekko yhdistelmä oli oiva tuulessa ja rivakan oloinen kulkemaan. 60/70mm setti on naisille jo kuitenkin yleenä kohtuu pideltävä tuulessa mutta noissa on sivutuuleen optimoitu profiili joten olivat kuulemma myös helpot ajaa.
Minigrip ja pari kierrosta sähköteippiä ympärille, pysyy hyvin kasassa ja puhtaana (ja on sitten teippiä jos sellaista sattuu tarvitsemaan).
Ja helpoimmalla pääsee, kun laittaa sen renkaan satulan kiskoihin kiinni remmillä, niin ei häiritte taskussa. Mahtuu kummasti hieman isompikin rengas, ei tartte ratarenkaita hankkia tuota varten..
Samu Ilonen
08.08.2011, 09.52
Tufot tulee muovipussissa. Avaa sen toisesta päästä, kelaa ilmat tiukasti pois, laittaa takaisin ja paketin teippaa kiinni. Ei ole kurainen sitten ja menee pienee. Eikä teipin liimoja renkaassa. Ite laitan mielummin laitan taskuun kun ei viitsi joka pyörään ripustella pussukoita ja irrotella niitä kisoihin.
buttonfly
08.08.2011, 23.03
Samu, onko kokemusta Vittoria crono evo;sta? näytti olevan 22mm bike24;ssä. about 165g ja hirveet myyntipuheet.. :p
Samu Ilonen
09.08.2011, 07.23
On mulla sellasia nytkin. Edellinen kesti 2x 10km tempot että en ole ite kyllä sitä hirveesti ajatellut laittaa kuin Hesan velolle. Pehmeä kumi ja vähän sitä. Kestävyys on sen mukaan. Ja muistaakseni 20mm gummi painaa jonkun 182g, Vittoria on tyypillinen italo-firma painojen suhteen, harvoin ne pitää paikkansa.
Jos olet sillä tasolla että Suomen ennätykset on lähellä, ehkä, muuten harkitsisin jotain muuta.
Täytyy kokeilla Hesan Velolla jollain 3km matkalla sitä tehomittarin kanssa mutta se lienee turhaa koska pidän Veloflex Recordia ainakin tällä hetkellä parempana kokonaisuutena ja sekin oli lievä pettymys. Turun velolle lienee turha mennä sillä renkaalla. Mielummin kyllä kiinnostaisi kokeilla Contin Sonderclassea kun sellanenkin löytyy ja soon legenda. Taitaa pahimmillaa olla hyllyssä joku rapia 40 tuubimallia...
On mulla sellasia nytkin. Edellinen kesti 2x 10km tempot että en ole ite kyllä sitä hirveesti ajatellut laittaa kuin Hesan velolle. Pehmeä kumi ja vähän sitä. Kestävyys on sen mukaan. Ja muistaakseni 20mm gummi painaa jonkun 182g, Vittoria on tyypillinen italo-firma painojen suhteen, harvoin ne pitää paikkansa.
Jos olet sillä tasolla että Suomen ennätykset on lähellä, ehkä, muuten harkitsisin jotain muuta.
Täytyy kokeilla Hesan Velolla jollain 3km matkalla sitä tehomittarin kanssa mutta se lienee turhaa koska pidän Veloflex Recordia ainakin tällä hetkellä parempana kokonaisuutena ja sekin oli lievä pettymys. Turun velolle lienee turha mennä sillä renkaalla. Mielummin kyllä kiinnostaisi kokeilla Contin Sonderclassea kun sellanenkin löytyy ja soon legenda. Taitaa pahimmillaa olla hyllyssä joku rapia 40 tuubimallia...
Kyllä mulla 20mm Cronot on painaneet sen 159g, tää uusi leveempi muistaakseni jotain 180g, ja samaa mieltä tosta Veloflex Recordista (tuubi). Tai Cronosta pidän enemmän, mutta Veloflex Recordista odotin enemmän. Mulla on kai ollut tuuria, kun ajoin mun käytettynä tuleella 20mm Cronolla 600km tempoa, sitten venttiili irtosi tyvestä. Paljonkohan sillä oli ajettu mua ennen? Tampere, hoi! (Hed levy ja Crono kiinni, 300€ 4-5 vuotta sitten?)
Loppuun muuta: Tiedossani on 5 kpl samanlaisia renkaantuhoutumisia. Veloflex Record (AVORENGAS) uusi malli.
http://www.planetecycle.com/contents/media/l_pneu_veloflex_record_chrono_triathlon_clincher_t ire.jpg
Tämän vanhan mallin kanssa ongelmia EI ollut.
http://www.velorefined.co.uk/images/record_open.jpg
Tämän uuden mallin kanssa ongelmia ON ollut.
Eli uusi malli voi revetä kyljestä. Kevlarnauhan liimaus pettää muutaman sentin matkalta, rengas nousee ylös, sisuri tulee ulos ja repeää.
Loppu tuuri alkuunsa veloflexin kanssa, 8km pääsi eturenkaalla kun puhkesi kyljestä, ei auttanut caffelatex. Tänään asennan sitten tufot takaisin kun niissä on vielä pintaa jäljellä ja tuntuvat kestävän lähes kaikki kivikot ja paikka-aine toimii.
Mukavammat renkaat veloflexit on, mutta jos kestävyys on heikompi tufoon verrattuna niin sillon pysyn tufoissa. Ennemmin vaihdan renkaita kulumisen takia kuin puhkeamisen.
Loppu tuuri alkuunsa veloflexin kanssa, 8km pääsi eturenkaalla kun puhkesi kyljestä, ei auttanut caffelatex.
Kuinka pian laitoit veloflexin alle valmistuspäivämäärästä? Kumi kuulemma kestää paljon paremmin kun antaa sen seistä 6kk ennen käyttöönottoa.
Ainakin noi mun carbonit on tosi pehmeän oloiset ja annan niiden kyllä seistä talven yli ensi kauteen.
Tammikuussa oli valmistuspäivä noilla veloflexeillä ja tiedossa on noiden vanhentaminen. Ehkä huonoa tuuria, mutta tufoilla on uskaltanut ajaa huoletta.
No jopas. Mä ajelen säännölisesti soratielenkkejä Veloflexeillä, eikä niihin ole tullut edes viiltoja.
hannupulkkinen
09.08.2011, 08.43
Tammikuussa oli valmistuspäivä noilla veloflexeillä ja tiedossa on noiden vanhentaminen. Ehkä huonoa tuuria, mutta tufoilla on uskaltanut ajaa huoletta.
Kannattaa koittaa lähettää rengas myyjälle tai Veloflexille suoraan ja reklamoida. Voipi saada uuden tuubin.
Joku sanoo, että takuuta ei ole jos rengas on liimattu, mutta näkeehän kulutuspinnasta kuinka paljon se on ajettu ja jos rengas on haljennut kyljestä niin valmistusvikahan voi olla kysymyksessä.
Mä en ole jaksanut "vanhennuttaa" erikseen Veloflexejä. Kai siitä on jotain hyötyä, mutta käytännön tasolla en ole tuollaista huomannut. Renkaiden kesto on tuollaisilla ei-vanhentuneilla Veloflexeillä selkeästi parempaa kuin esimerkiksi Tufoissa (joista mulla oli taannoin Elite Pulse). Veloflexeistä mulla on käytössä Carboneita ja Criteriumeja.
Olen kyllä tykitellyt kaikenlaisia santateitä noilla. Vastaavan käytön kanssa Tufoista olisi jo lähtenyt sellaisia pieniä paloja sieltä täältä irti.
Pitää kyllä noita Tufojakin kehua, että kestiväthän ne järjestään (edessä/takana) yli 3000km. Näyttää vaan siltä että Veloflexit kestää huomattavasti enemmän. Lisäksi se Tufojen puutarhaletkutuntuma...
Samu Ilonen
09.08.2011, 09.22
Mun Veloflexit oli jotain 2010' erää että eiköhän niitäkin oltu jo palvottu tarpeeksi kaapissa. Kannattasi ehkä pitää niitä kesä auton hattuhyllyllä... :D
Punnasin just yhden 20mm Crono CS:n, oli 181g. Ainakin 20mm:senä ostettu Veloflex Record oli 199g.
Tuubeja on melko turha reklamoida jos menee kyljestä, minkään merkin. Ainakaan tehtaalle asti. Ostopaikkaan ehkä ja sekin melko turhaa jos on netin yli tilattu.
Sunnuntain maantiekisassa loppukiriin selvinneistä N-Elite:ssä 100% ajoi Tufoilla ja ja M-elite+M18 lähdön nopein samoin. Ei ihan huonosti?
Ok, Roope on kovassa iskussa kuten kuvasta näkyy mutta on hienoa että kesken kauden vähän tarkoituksen mukaisempaan pyörään vaihto ei ainakaan hidastanut vauhtia. Kuvaa ja kiekkoja kun kattoo, taitaa yksi ajaa ihan alumiinivanteilla.
http://www.teamvelocycling.com/kilpailut/lieto_ajot_2011/lie-maa_2.jpg
Todennäköisesti oli vaan huonoa tuuria tuo puhkeaminen, eipä tuota kannata alkaa reklamoimaan.
Tufo Elite Ride 23 edessä ajettuna noin 4100km ja ei havaittavaa kulumaa, takana kestää noin 1500km. Laitan tänään nuo vanhat Tufot takaisin, tosin vanhan eturenkaan laitan taakse. Pitänee taas tilata Samulta renkaita lisää.
Ainakin 20mm:senä ostettu Veloflex Record oli 199g.
Totta. Siinä yksi syy lievään pettymykseen Veloflexin tuubiin.
Noi mun Cronot 20mm on aika vanhoja, 290tpi vielä. Mutta ei sitä taida nykyään edes olla 20mm ja 320tpi. Vai onko?
Todennäköisesti oli vaan huonoa tuuria tuo puhkeaminen, eipä tuota kannata alkaa reklamoimaan.
Tufo Elite Ride 23 edessä ajettuna noin 4100km ja ei havaittavaa kulumaa, takana kestää noin 1500km. Laitan tänään nuo vanhat Tufot takaisin, tosin vanhan eturenkaan laitan taakse. Pitänee taas tilata Samulta renkaita lisää.
Mulla taitaa olla reilu 3 000 km edessä, ja tosiaan ihan hyvältä näyttää vielä.
btw, mitä paineita käytätte? Ite oon laittanut Elite Rideen 9 b eteen ja n. 10 b taakse.
Jos rengas repeää kyljestä omia aikojaan, niin voi mun mielestä yrittää saada uutta kumia takuuseen.
Mulla on tänä kesänä Veloflexin Carbonit toimineet "kisakiekoissa" jonkun 1000 km oikein hyvin eikä vielä ole kummempia kulumisen merkkejä tai viiltoja renkaissa. Paremman puoliskon kiekoissa on Contin Sprinterit kun luulisin niiden kestävän väärinkäyttöä vähän paremmin ja kyllä ne ovat hiekkatiet ja öljysorat kestäneet tähän saakka. Tufoja en ole edes käsissäni pidellyt neljään vuoteen.
Sunnuntain maantiekisassa loppukiriin selvinneistä N-Elite:ssä 100% ajoi Tufoilla ja ja M-elite+M18 lähdön nopein samoin. Ei ihan huonosti?
Ok, Roope on kovassa iskussa kuten kuvasta näkyy mutta on hienoa että kesken kauden vähän tarkoituksen mukaisempaan pyörään vaihto ei ainakaan hidastanut vauhtia. Kuvaa ja kiekkoja kun kattoo, taitaa yksi ajaa ihan alumiinivanteilla.
Kerrotko miten fillari ja kiekot liittyvät keskustelunaiheeseen?
Luulen, että porukalla on Tufoja käytössä sen takia, kun niitä Suomessa tietyllä palstalla kovasti markkinoidaan ja mainostetaan. Jos ja kun vaikkapa Veloflexejä myytäisiin Suomessa ja mainostettaisiinkin yhtä aktiivisesti kuin aiemmin mainittua rengasmerkkiä, olisiko tilanne sama?
Asiastahan olisi ihan kiva nähdä joku tutkimus, vaikka juuri %-osuuksia kilpailuissa käytetyistä renkaista. Näinhän juoksukenkiäkin mainostetaan. Offarointia hieman jatkaakseni vaikka mainitulla kenkärintamalla tietyt merkit eivät ole Suomessa niin suosittuja kuin toiset (esimerkiksi Asics vs. Saucony) vaikkei tietoa toisen ylivertaisesta paremmuudesta olekaan. Toisen suosio johtuu ainakin osittain juuri merkkien saatavuuksista Suomen kaupoista.
Että välillä melko suuri osa jonkin asian "suosiosta" tai "paremmuudesta" tuntuukin oikeasti johtuvan vain siitä, että sopivasti markkinoinnin hallitsevat tahot sattuvat näitä tiettyjä brändejä myymään.
Jos minä saisin ilmaiseksi Tufoja, varmaan niillä ajaisin. Moniko mainitun kilpailun kuskeista joutuu itse, omasta henkilökohtaisesta lompakostaan, maksamaan tuubinsa? EDIT: Pyrin viimeiseen asti välttämään edellä mainitun kaltaista kommentointia (siis tämän postaukseni), mutta olisi hyvä muistaa pitää keskustelu sellaisella neutraalilla tasolla, kun muuten näistä joitakin tuotemerkkejä edustavien asiantuntijoiden kommenteista tuppaa tulemaan yleisempiäkin totuuksia monien keskuudessa.
Samu Ilonen
09.08.2011, 15.37
Rissanen oli viime vuonna ainoa joka sai Tufoja muutaman ilmaiseksi. Kaikki muut maksavat ne itse. Continental sponssaa kyllä yhtä tiimiä, ja Henri ajoikin niillä komeasti Eliten kolmanneksi.
Samu Ilonen
09.08.2011, 17.23
Totta. Siinä yksi syy lievään pettymykseen Veloflexin tuubiin.
Noi mun Cronot 20mm on aika vanhoja, 290tpi vielä. Mutta ei sitä taida nykyään edes olla 20mm ja 320tpi. Vai onko?
Mun 20mm on ainakin vanhaa mallia kun uutta en ole nähnyt siinä mitassa. Tosin ero vanhoijen ja uusien on lähinnä painossa, rekenne tuntuu varsin samanlaiselta muuten ja tpi-erohan on vain 10%.
Minusta Velon Record on varmasti oiva gummi ja tulevaisuudessa pidän niitä hyllyssä siinä missä Vittoriaa ja Misukan tuubiakin. Se että Tour-lehden testistä pääteltyä lisävauhtia ei asfaltilla saa näkyviin, oli mun lievän pettymyksen syy. Miksi maksaa minusta rumasta, kellertävä kylkisestä, tuubista muutama kerta enempi jos vauhtia ei tule lisää? Kesto oli ennalta arvattavissa koska ominaisuudet muuten ovat lähellä Vittoriaa. Ja otanta niin pieni, 3 rengasta, että en siitä suuria linjoja kestävyyden suhteen vetäisi mutta odotin silti hieman enemmän siti kun ottaa huomioon että normaalisti sen tilalla ajatetaan ratarengasta....
elcondorpasa
09.08.2011, 17.49
... Se että Tour-lehden testistä pääteltyä lisävauhtia ei asfaltilla saa näkyviin, oli mun lievän pettymyksen syy...
Jos tässä viitataan Tourin numeroon 9/2010, niin mukana ollut Veloflexin Record oli avorengas, ja rullausominaisuuksiltaan paras. Tuubeissa mukana oli Veloflexin Extreme, jonka rullaavuus ei ollut testin mukaan mitenkään erityisen hyvä ( arvosana 3,7 asteikolla 1-5, jossa 1 paras ).
Bianchirookie
09.08.2011, 18.04
Ei tuota lehteä ole käsillä, niin miten muut tuubit pärjäsivät tuossa testissä?
Mulla taitaa olla reilu 3 000 km edessä, ja tosiaan ihan hyvältä näyttää vielä.
btw, mitä paineita käytätte? Ite oon laittanut Elite Rideen 9 b eteen ja n. 10 b taakse.
Paineet Tufo Elite Ride 23:lla ollut 10 bar sekä edessä että takana. (Kuskin paino ~77-78kg) Takarengas meni vaihtoon 2300km kohdalla , eturenkaalla nyt ajoa ~2800km eikä punaista pistosuojaa ole vielä näkyvissä eikä edes havaittavaa kulumista :p. Takana nyt tufo s33, mutta taidan kokeilla Tufo S3 Lite 215 seuraavaksi. Nykyset vois jättää varatuubeiks. Pitää katsoa miten jaksaa säätää/asentaa ja onko noita tampesterin kauppiaalla varastossa miten :p
elcondorpasa
09.08.2011, 18.16
Ei tuota lehteä ole käsillä, niin miten muut tuubit pärjäsivät tuossa testissä?
Vierintävastuksen arvosanat:
Conti Competition 22 : 3,3
Conti Podium : 2,7
Hutsu Carbon Comp : 3,0
Schwalbe Ultremo HT : 3,0
Tufo Elite Ride23 : 3,7
Veloflex Extreme : 3,7
Vittoria Crono Evo CS 22 : 2,7
Bianchirookie
09.08.2011, 19.50
Kiitosta, Veloflex carboneita ei tuossa ollut. Postipakettikuitti oli tänään laatikossa odottamassa, joten niillä seuraavaksi Tefojen kulahdettua mennään.
Mun 20mm on ainakin vanhaa mallia kun uutta en ole nähnyt siinä mitassa. Tosin ero vanhoijen ja uusien on lähinnä painossa, rekenne tuntuu varsin samanlaiselta muuten ja tpi-erohan on vain 10%.
Minusta Velon Record on varmasti oiva gummi ja tulevaisuudessa pidän niitä hyllyssä siinä missä Vittoriaa ja Misukan tuubiakin. Se että Tour-lehden testistä pääteltyä lisävauhtia ei asfaltilla saa näkyviin, oli mun lievän pettymyksen syy. Miksi maksaa minusta rumasta, kellertävä kylkisestä, tuubista muutama kerta enempi jos vauhtia ei tule lisää? Kesto oli ennalta arvattavissa koska ominaisuudet muuten ovat lähellä Vittoriaa. Ja otanta niin pieni, 3 rengasta, että en siitä suuria linjoja kestävyyden suhteen vetäisi mutta odotin silti hieman enemmän siti kun ottaa huomioon että normaalisti sen tilalla ajatetaan ratarengasta....
Mun mielestä sen kylki on paljon jäykempi kuin Vittorian. Laittaa muutaman barin ja painelee. Ja jotenkin ei ole yhtä pehmeä eli mukava, eli ei ole Vittoriaa nopeampi. Avona se Record on ihan saatanan hyvä, mutten uskalla enää käyttää, noiden 5 räjähdyksen jälkeen.
Samu Ilonen
10.08.2011, 08.34
Mulla on ollut yleensä takana maatietuubeissa 9 ja edessä 8,5bar. Lähes kaikissa merkeissä että vertailu olisi vastaavaa. Elite Riden 23mm sijasta nyt on tullut ajeltua Elite Pulsella 22mm joka on tri-rengas tehtaan mukaan. Renkaassa ei juuri kuviota ole, Tufon sivu vähän liioittelee. Tuntuu olevan rullaavampi.
Mites s3 lite 215 verrattuna elite ride 23, kulutuskestävyys ja pistosuojaus?
Ajan ensin nuo pois otetut elite ridet loppuun ja sitten voisi kokeilla jotain muuta mallia.
Oatmeal Stout
10.08.2011, 11.50
Eli:
-Mitä lujempaa ajaa, on ilmanvastuksen osuus suurempi ja renkaan osuus pienempi.
Siis renkaan valinnan ratkaiseekin vanne, ettei väärällä rengastuksella pilaa kiekon aero-ominaisuuksia ja lisää siten ilmanvastusta.
Samu Ilonen
11.08.2011, 07.18
Juuri näin.
Painottaisin tätä lähinnä etukiekon kohdalla, fillarin rullausvastukseen vaikuttaa kuitenkin eniten takarengas joten järkevintä on valita hyvin rullaava taakse ja eteen sellainen joka sopii kunkin kiekon profiiliin.
Käsittämättömän usein etukiekossa pyörii maantierengas tempopyörissä ja leveä sellainen. Sellainen ei kuitetenkaan toimi kuin Enve Smart/Zipp Firecrest/Hed etc uudemmissä tosi paksuissa aerokiekoissa.
Koskee kyllä eniten rata/TT/tri-pyöriä...
Oatmeal Stout
11.08.2011, 09.37
Samat syyt etukiekossa kuin joumapullon paikka on satulaputki, jos joumapulloa tarvitsee.
wanderer
11.08.2011, 10.42
Uskaltaisin väittää kumin vanhentamisen lisäävän renkaan pistonsietoa. Nyt on kolmas kausi menossa ilman rengasrikkoja ei-ihan-tuoreilla tuubeilla. 2007 käytössä oli todella uusia varastossa makuuttamattomia renkaita ja renkaita meni pistoihin jonkun verran. Teräväsärmäinen kivi tai lasinsiru tarttuu pehmeään kumiin turhan hyvin ja siinä pyöriessään painuu aina sisärenkaaseen saakka...
Tai sitten mulla on vaan ollut jäätävää tuuria renkaiden kanssa. Materiaalikin on tietty hyvää :D
Pekka Sirkiä
12.08.2011, 12.14
Tuolla toisessa (avo-)rengaskeskustelussa annettiin hyvä vinkki rengaspaineen yksilölliseen arviointiin :p Jos siis tuntuu täristävän "hampaista paikat irti" ajaessa (eli paineita on renkaissa ihan liikaa...) niin kannattaa tutustua seuraavaan: TireDrop (http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf)
Mikäli ko. taulukkoa oikein tulkitsin, niin kevyt kuski (+ fillarin paino) ei tarvitse niin paljon painetta renkaisiin kuin "hevimpi" kuljettaja - olipa kyse sitten avo- tai tuubirenkaasta. Kapeampi eli vähemmän ilmatilaa sisältävä rengas tarvitsee aina kovemmat paineet - erityisesti jos kuski+velo -yhdistelmä on painava.
Käyttämukavuuden (osin myös rullaavuuden/ vierintävastuksen/ kulutuskestävyyden) näkökulmasta raskaalla kuskilla tulisi siten olla leveämmät renkaat, jotta hän saisi saman ajomukavuuden /optimaalisen rullaavuuden ym. kuin kevyempi kuski kapeammilla renkaillaan ;)
Mitä tulee edellä aiemmin käytyyn keskusteluun renkaiden vierintävastuksesta/ rullaavuudesta, niin korostaisin, että kaltaiseni "tavistubularistin" ei tarvitse vaivata pientä päätään renkaidensa "vauhtiominaisuuksia" yökaudet miettien, koska hänelle/minulle ylivoimaisesti tärkeimmät seikat rengasta valittaessa ovat a) hinta, b) kulutuskestävyys sekä c) pistosuojaus ...joista etenkin viimeksi mainittu saattaa monesti olla - erityisesti kevyiden renkaiden osalta - pelkkää "hypettävää markkinointipuhetta" :rolleyes:
J.k. Lyhyesti: Kaikki (!) vuosien varrella käyttämäni renkaat - niin avot kuin tuubitkin - ovat olleet riittävän rullaavia harrastukseni tasoon (lue. kuntotasooni) nähden :cool: ...sen sijaan monen "kumin" kulutuskestävyyttä :mad: kritisoin edelleen...
Tuolla toisessa (avo-)rengaskeskustelussa annettiin hyvä vinkki rengaspaineen yksilölliseen arviointiin :p Jos siis tuntuu täristävän "hampaista paikat irti" ajaessa (eli paineita on renkaissa ihan liikaa...) niin kannattaa tutustua seuraavaan: TireDrop (http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf)
Tuon taulukon mukaan meikäläisen pitäisi laittaa noin 7 b painetta, mutta tuubin kyljessä lukee 8-16 b. Onkohan tuohon alarajaan jokin turvallisuus tai renkaan kestävyyteen vaikuttava syy? Vai onko se vain suositus.
Oon pitänyt sen 9-10 b, enkä sitä nyt kovin epämukavaksi moiti, joten niillä mennään varmaan jatkossakin.
Onko tuota Swalben Ultremo HT kukaan testaillut?
hannupulkkinen
15.08.2011, 16.59
Onko tuota Swalben Ultremo HT kukaan testaillut?
Kun lukee ketjua niin saa vastauksen. Minulla on eturenkaana, mutta uutta en osta. Toimi kyllä muuten hyvin, mutta ei ole kestänyt minulla.
Muuten olen ihmetellyt miksi kumpikaan renkaistani ei pidä ilmaa. Nyt muistan, että molemmat on paikattu Tufon litkuilla ja litkujen laittamisesta on yli kolme kuukautta.
Kun lukee ketjua niin saa vastauksen. Minulla on eturenkaana, mutta uutta en osta. Toimi kyllä muuten hyvin, mutta ei ole kestänyt minulla.
Muuten olen ihmetellyt miksi kumpikaan renkaistani ei pidä ilmaa. Nyt muistan, että molemmat on paikattu Tufon litkuilla ja litkujen laittamisesta on yli kolme kuukautta.Mulla on kaksi tuubia (conti), jotka on paikattu toissa kesänä Tufon litkuilla. Molemmat pitävät ilmaa, mutta ajossa eivät enää ole olleet, kun olen testaillut muita tuubeja.
Tänään meni kisassa Veloflexistä terävä kivi läpi ja onnistuin jotain soheltamaan Pit Stopin kanssa enkä saanut reikää täysin tukittua, pitää kattoa saako siitä vielä kalua.
Pekka Sirkiä
17.08.2011, 09.50
Hmm... jos oikein (?!) muistan, niin Fillari-lehden viimeisimmässä 3000 euron maantiepyörien testissä kaikkien velojen rengaspaineet olivat 7,5... :seko: ...vai muistanko väärin...?!?
Jos ja kun rengasfirma painaa renkaan kylkeen (tai laittaa nettisivulle) suosituksen, että ko. renkaan alin paine on oltava 8, niin ehkä 7,5 on myös mahdollinen... vai onko :seko: ...ks. myös j.k.
Huomatkaa, että tasaisilla alustoilla, esim. velodromeilla, käytetään selvästi suurempia rengaspaineita kuin maantiellä/ asvaltilla. Tämä mainittiin ed. artikkelissakin: "on very smoot roads, increasing the pressure slightly may improve the performance of your bike".
J.k. Onko, btw, Fillari-lehdessä koskaan testattu pumppujen mittareiden mittatarkkuutta?!? Ts. kuinka hyvin eri valmistajien mittarit mittaavat sitä, mitä ne on tarkoitettu mittaamaan... Tämä olisi hyvä tietää, kun täälläkin foorumilla kirjoitetaan, että "käytän 8-10", onko lukema sama myös toisen valmistajan pumpulla... :seko:
Tänään meni kisassa Veloflexistä terävä kivi läpi ja onnistuin jotain soheltamaan Pit Stopin kanssa enkä saanut reikää täysin tukittua, pitää kattoa saako siitä vielä kalua.
Ei näytä saavan, renkaassa on monia pieniä reikiä ja isoimman (pari milliä) kohdalla rengas on pullistunut ulospäin hieman. Laitan uusia tulemaan niin ehtivät vanheta talven.
Tufo Primus 32 cc-tuubit ovat osoittautuneet mainioiksi jokapaikanrenkaiksi. Eihän noita edes saa hajalle millään. On suht kevyet, mainio pito ja siedettävät asvaltilla. Halvempia toki saisivat kaikki rossituubit olla, niin raaskisi ostella erilaisia kokeeksi.
Laitetaans tännekin… tietääkö joku PK-seudulta kivijalkaa josta saa tuubinliimausteippiä? Tufo, Veloflex, kuka niitä nyt tekeekään. Voipi tietty mainita muitakin paikkakuntia niin tulee ne kerrattua.
Signaturellahan kai ainakin on.
Tufot tulee muovipussissa. Avaa sen toisesta päästä, kelaa ilmat tiukasti pois, laittaa takaisin ja paketin teippaa kiinni. Ei ole kurainen sitten ja menee pienee. Eikä teipin liimoja renkaassa. Ite laitan mielummin laitan taskuun kun ei viitsi joka pyörään ripustella pussukoita ja irrotella niitä kisoihin.
Mutta onko sulla sitten erikseen liimaa tai teippiä mukana, jolla varatuubin laitat kiinni lenkillä puhkeamisen sattuessa vai pysyykö tuubi kotiin asti kyllin hyvin ilman uusia teippejä/liimoja?
Toisekseen kysyisin noista tufon paikka-aineista. Kumpaa porukka käyttää, extremeä vai sitä, joka laitetaan valmiiksi renkaan sisään? Valmistaja ilmoittaa, että etukäteen laitettava toimii kolmisen kuukautta. Voiko sitä lisätä toisen putelin kesän puolessa välissä vai mitä ihmettä sitten tehdään, kun aika on kulunut umpeen. Täyttyykö rengas piloille näistä 3 kuukauden välein lisättävistä aineista? Toki, jos renkaalla ajaa kuustonnia kolmessa kuukaudessa, niin etukumikin menee varmaan vaihtoon ennen kuin litkun vaikutus vähenee.
Mulla kuustonnia vie kaksi-kolme kesää, kun pelkät maantiepyörällä ajetut kilometrit lasketaan. Jos rengas ei muutoin hajoa ja ajokausi on ehkä neljä kuukautta, täytyisi ainetta lisätä vähintään kolme kertaa eli vaikka jokaisen toukokuun alussa ajokauden alkaessa. Noin teoriassa.
Unohda ne paikka-aineet ja pidä liimattua varatuubia takataskussa. Sen vaihtaa rengasrikon sattuessa muutamassa minuutissa. Paikka-aine ei kuitenkaan korjaa kuin pienehköt pistoreiät.
Eikä mulla mitään paikka-aineita vastaan sinänsä ole, maasturissa en ole käyttänyt sisäkumeja vuosiin. Mutta että tuubin sisärenkaan sisälle... ei ja ei.
Mites tuo onnistuu sitten jos tuubi onkin teipattu?
Tuubit liimataan, ei teipata. ;)
humppakuutio
27.08.2011, 14.20
Mutta onko sulla sitten erikseen liimaa tai teippiä mukana, jolla varatuubin laitat kiinni lenkillä puhkeamisen sattuessa vai pysyykö tuubi kotiin asti kyllin hyvin ilman uusia teippejä/liimoja?
Itse olen pitänyt mukana käytettyä tuubia, jossa on vanhat liimat. Lisäksi se on helpompi tarvittaessa laittaa vanteelle, kun on valmiiksi venytetty.
Toisekseen kysyisin noista tufon paikka-aineista. Kumpaa porukka käyttää, extremeä vai sitä, joka laitetaan valmiiksi renkaan sisään?
Itse olen käyttänyt pari kertaa Tufon Extremeä, kun on rengas lenkillä puhjennut. Sangen vaivaton käyttää ja toiminut minulla joka kerta. Pidemmillä lenkeillä on mukana toki myös varatuubi, mutta sen käytän vasta jos litku ei toimi, koska Tufon teipillä renkaat ovat välillä niin julmetun tiukassa. Tänäänkin sain rakot sormiin, kun teipattuja tuubeja irroittelin. Uudet sitten vaihteeksi liimasin.
Renkaan saa pois vanteelta siten, että suurin osa teippiä jää vanteelle, osa liimasta toki jää renkaaseen mutta sillä pitäisi päästä kotiin ainakin jos rauhallisesti ajelee. Tietenkin sitten pitää liimata kunnolla. Tämä on nyt toisen käsen tietoa, kun en ole tätä vielä tien päällä kokeillut, mutta Samu näytti tekniikan mulle kun vaihtoi mun renkaan. Kun rengasta alkaa vääntää pois päältä sivuun, niin samalla käyttää jotain terävähköä esinettä (rengasrauta, avain tms.) jolla sen teipin ja liiman jämät saa ikäänkuin viillettyä pois renkaasta ja teippi jää vanteelle.
Jos sama tuuri jatkuu mikä on tänä kesänä ollut ajotapahtumissa, niin huomenna pääsen testaamaan käytännössä Myllyn pyöräilyssä :)
hannupulkkinen
27.08.2011, 15.05
Kuten jo mainittiin niin pysyy, mutta ei ainakaan tuon veloxin teipin mukana kantaminen ole iso juttu ja sillä vararenkaan liimaaminen kestää viisi minuuttia. Jos ajan kauas kotoa niin toimin näin. Vaikka Plus täällä väittää muuta niin ei kannata uskoa. Teippaus on ihan hyvä ja siisti vaihtoehto ja parempikin kuin liimaaminen. Ulukomailta saa tuota Veloxin teippiä 3 eurolla, joten ei tule edes kalliiksi eikä tarvitse sormia liimaan sotkea.
Toisekseen kysyisin noista tufon paikka-aineista. Kumpaa porukka käyttää, extremeä vai sitä, joka laitetaan valmiiksi renkaan sisään? Valmistaja ilmoittaa, että etukäteen laitettava toimii kolmisen kuukautta. Voiko sitä lisätä toisen putelin kesän puolessa välissä vai mitä ihmettä sitten tehdään, kun aika on kulunut umpeen. Täyttyykö rengas piloille näistä 3 kuukauden välein lisättävistä aineista? Toki, jos renkaalla ajaa kuustonnia kolmessa kuukaudessa, niin etukumikin menee varmaan vaihtoon ennen kuin litkun vaikutus vähenee. Olen käyttänyt kumpiakin. Tuo valmiiksi tuubiin laitettava litku on sillä lailla hyvää, että voi vanhempaakin tuubia huoletta käyttää. Lenkillä olen ensiksi korjannut vaahdolla kun yhteen en muistanut tuota ennaltaehkäisevää litkua laittaa. Hyvin silläkin pääsi kotiin kun sepeli teki snakebitet. Kotona laitoin sitten tuota tufon piakalitkua ja paikkasi sitten lopullisesti. Nelisen kuukautta on litkujen laittamisesta ja luulin jo ajan tulleen laittaa uutta litkua kun parin päivän ajotauon jälkeen olivat molemmat litkutetut tuubit tyhjänä, mutta kun pumppasin taas niin ovat ainakin kaksi viikkoa vielä toimineet. Mikään ei estä lisäämään litkua viakka luulen kyllä sen kestävän yhden kauden ilmankin- tuo litku kuivuu ohueksi kerrokseksi tuubin seinille, joten ei niitä täyteen saa ennen kuin kuluvat puhki.
Mulla kuustonnia vie kaksi-kolme kesää, kun pelkät maantiepyörällä ajetut kilometrit lasketaan. Jos rengas ei muutoin hajoa ja ajokausi on ehkä neljä kuukautta, täytyisi ainetta lisätä vähintään kolme kertaa eli vaikka jokaisen toukokuun alussa ajokauden alkaessa. Noin teoriassa.
Varmuuden vuoksi on hyvä toimia noin.
Itse tosiaan olen liimaillut tähän saakka, mutta kun hiilikuitukiekoille tarkoitettu liima on niin stanan tarttuvaa ja alumiiniliima taas hiilarikiekoilla ei vakuuta on liimateippi tämän kauden kokeilun jälkeen tulevaisuudessakin minun tapani kiinnittää tuubit. Tufon teipeistä ei ole kokemusta, mutta tuo Velox toimii hyvin ja on halvempaa.
Kiitos Hannu vastauksista.
Tuubit liimataan, ei teipata. ;)
Kyllä teippaaminen on kätevä vaihtoehto. Rossituubit kiinnittäisin ainoastaan teipillä.
heh, aika voimakkaitakin mielipiteitä näköjään löytyy. Noo, olen sentään kallistumassa ylipäätään tuubien suuntaan. Varmaan löytyy myös mielipiteitä siitä, että maantiepyörässä saa käyttää vain tuubeja tai että nykyään ei kenenkään kannata enää käyttää tuubeja vaan avoja. Tai että tubeleksiin on aika jo jokaisen alkaa siirtymään.
Joka tapauksessa melko hintaviahan nuo kalleimmat tuubit on. Näemmä tyyliin 70 euroa kappaleelta. Ei sitä viitsisi kovin montaa kumia liimata tai teipata ainakaan piloille asiaa ensimmäistä kertaa aikanaan yrittäessä. Jos ostaa ekat kiekot valmiiksi liimattuina, niin pääsee helpommalla mutta toisaalta sitten sitä vasta onkin pihalla, kun rengasta pitää alkaa vaihtamana ensimmäistä kertaa tienpäällä.
Laita kauris eka tuubi teipillä kiinni. On tosi helppo mallailla se oikeaan asentoon. Itte olen jättänyt venttiiliä vastapäätä pikku pätkän teippiä pois, niin on helpompi siitä alkaa irrottamaan.
Ei vastaavan tuubin ja avo+sisärenkaan hinta juurikaan poikkea toisistaan. Peraatteessahan tuubin asennus on helpompaa ja varmempaa kuin avorenkaan. Aikaahan siihen menee enemmän liimojen levittelyyn ja kuivatteluun.Aivan, ja jos käyttää teippiä, homma nopeutuu.
Rossituubit kiinnittäisin ainoastaan teipillä.
Tässä seuraava väännön aihe? :p Mä kiinnitän crossituubit reilulla liimalla ja teipillä, niin pysyy kumi vanteella vähän tiukemminkin kantatessa. Korkeammilla paineilla tuubi pysyy vanteella vähän heikommallakin liimalla, mutta 1,8-2,5 bar paine ei pidä kumia vanteella kovin tiukasti.
TunkkiPuolikas
28.08.2011, 22.08
Aivan, ja jos käyttää teippiä, homma nopeutuu.
Enpä tiedä. Liimalla menee korkeintaan 3 minsaa. Äsken just pari laitoin. Ei se teippikään nyt itsellään mene.
Enpä tiedä. Liimalla menee korkeintaan 3 minsaa.
(Plus ~36 h liimojen kuivatteluun jos noudattaa ohjeita…)
Samu Ilonen
29.08.2011, 08.24
Jos liimalla laittaa kunnolla, varsinkin CX-tuubin, kuivattelu kannattaa ennen kunnon kurvailua. Semmoinen päivä-pari.
Ei silla suurta väliä kummalla laittaa minusta, jos tykkää tuubiliiman kärystä (varsinkin talvella melko hupaisaa homma...) , siitä että renkaat ja vanteet on yleensä myös tunnistettavissa liimatuiksi ja että kädetkin saa osansa ja liimaus tulee uusia silointällöin, ainakin CX-renkailla, niin liimaus on insansa kevyempi tapa. Ja renkaan vaihto on helpompaa jos rengas ei ole kunnolla liimattu. Kyllä teipinkin saa mutta irrotuksessa on juju että väänätällä se ei lähde, alku kun tahtoo vain venyä ja paukkua, joten täytyy se alun teipin venyvää kohtaa hieman "leikata" rengasraudalla, avaimella etc. Sitten lähtee kuin mutkin tavat. Ei paha rasti kun tajuaa tuon.
Sen verran kokemusta on että, en suosittele kenekään laittamaan CX-tuubia , ja vielä vähemmän alumiinivanteelle, liimalla. Ainkaan Contin liima ei pidä pitemmän päälle. Joku sitkeämpi ja ikuna-ei-kokonaan kuivuva merkkii voi kyllä toimia jos sitä on tarpeeksi. OJ:n tavalla laitta kumpaankin liimaa ja teippiä, laittaisin ehkä renkaaseen vaikka hyöty on ?, mutta aluvanteeseen ein ikuna. Korkeentaan vanteen renganuran karhennus.
Tufon kisatuubi on sitten kisatubi oikiasti. (Eli Flexus-sarja) Ei suosittele sitä lenkkiajoon, tai on se hieno ajaa,varsinkin 34mm leveys oli hauska, mutta kestävyys on dekadilla parempi halvemmassa versiossa.
On hupaisaa kun jotku kauppiaat kysyy kitiseekö Tufot. Sehän johtuu lähinnä heidän myymistään vanne/rengaskompinaatioistaan, keskipalolla olevat tuubit kun ei nyt vaan pysy kovin hyvin kiinni jos vanne sattuu olemaan sen verran huonosti suunniteltu että "palolle" ei ole uraa. Siitä seuraa että renkaat ovat hetkessä irti reunoista ja alkaa sellainen kypsä kitinä ajessa...eli ei tarvi arvata että rengasmerkki ko tapauksessa on joku muu kuin Tufo joka on ainoa ko. vanteille, jonka merkiä en mainitse, joka toimii kunnolla. FFWD kiekkoihin kyllä sopii myös Conti/Vittoria/Veloflex etc.
Samu
Kyllä teippaaminen on kätevä vaihtoehto. Rossituubit kiinnittäisin ainoastaan teipillä.
Laita kauris eka tuubi teipillä kiinni. On tosi helppo mallailla se oikeaan asentoon. Itte olen jättänyt venttiiliä vastapäätä pikku pätkän teippiä pois, niin on helpompi siitä alkaa irrottamaan.
Aivan, ja jos käyttää teippiä, homma nopeutuu.
Aika hyvää itsensä toistamista, kolme samaa viestiä alle tunnissa.
Ei mulla mitään teippiä vastaan ole, en ole vaan vielä nähnyt paikallisissa. Liimaa löytyy kyllä. Tarttis joskus tilata jostain niin näkis senkin.
Liiman sotkeminen on kaksipiippuinen juttu. Se on ihmistyypistä kiinni. En epäile hetkeäkään, etteikö löydy jannuja joilla on liimaa hiuksissakin operaation jälkeen. Toiset vaan on semmoisia, ei välttämättä kädettömiä, mutta sotkee kaikki paikat itsensä mukaanlukien. Ns. kovia poikia hääräämään ja rapatessahan roiskuu.
Eilen muuten irrotin yhden tuubin, liimaa ei ollut mitenkään uitettu vanteeseen, mutta kyllä töitä sai tehdä että irtosi. Taisi istua niin hyvin vanteella, ettei ollut rakoa missään kohtaa. (GP4000 + HED)
Samu Ilonen
29.08.2011, 08.51
Jaa? Enpä ole ennen tavannut ihmistä joka:
A) liimaisi tuubin siistimmin kuin teippaisi. En ole vielä nähnyt kertaakaan edes saman tasoista esitystä keltään.
B) pitäisi suunnattomasti liiman hajusta (tai no kyllä kai niitäkin on, mutta se liima laitetaan muovipussiin eikä vanteeseen...)
C)tekisi renkaan kiinnityksen suorempaan liimalla
D) saati nopemammin.
Mutta kukin tyylillään. Ei oteta sitä vakavasti, kumpikin toimii. :D
En sanonut siistimmin, mutta homman voi tehdä liimalla sotkematta mitenkään sen kummemmin. Ei ehkä kannata hosua.
Varsinkin kesäaikaan homma hoituu tuossa terassilla ilman sen enempiä imppaamisia.
Jos muutaman tuubia kaudessa liimailee niin tuskin kannattaa olla huolissaan imppailuista :) Vähän sama kun katkaisee rautasahalla hiilikuituisen emäputken kerran parissa vuodessa. Ei siihen kuole!
Joo, mä käytän liimaa! Täytys vissiin repiä vanha kulunut takatuubi irti kokonaan ja vaihtaa vaikka uutteen kun natisee ja nirisee kun sinne tuuppaa reilut 10 baria painetta. Vissiin vähän jo liimat irronneet vaikka ei ne yleensä irtoo mihinään. Mut ei viittis vielä vaihtaa kun kerrankin tuubi kestänyt puhkeamatta. Kankaat vielä ei näy... Eikös se ole sopiva vaihtomerkki renkaan uuteen vaihtamiseksi. Nyt on vain ihan tasainen pinta kumissa toistaiseksi.
"Autotallitestissä". Hyvällä liimalla ne laitetaan vanteelle.
Täytynee uskaltaa kokeilla joskus tuokin vaihtoehto niin tietää sitten mistä puhuu.....
Kaikkeahan voi kokeilla. Pääasia kai on, että laittaa sellaisella tavalla, joka toimii ja johon itse luottaa. Hyvä, että on ainakin 3 tapaa, ja liimaamiseenkin hieman eri ominaisuuksellisia liimoja. Ajaessa ainakin itsellä hyvin pitävä liima tuo luottamusta etenkin crossirenkailla, kun paine on alle 3 bar ja renkaasta tulee enemmän vääntöä saumaan.. Mutta kivaa ei sitten ole kiskoa rengasta vanteelta, jos kankaat jäävät renkaasta vanteeseen.Mulla on käytöössä nyt vasta ekat rossituubit ikinä. Sen verran helposti toi Tufo meni vanteelle että pistin teipillä kun tiedän että pysyy kuin tauti ja ei lähde edes pihdeillä ellei vähän leikkaa kuten Samu kertoi.
Maantierenkaita oon liimaillut yleensä ja kokeeksi varsin vähällä liimallakin tuli kokeiltua ja hyvin pysy mutten suosittele kenellekään.:) Olipahan helpompi irrottaa.
Crossituubi ei todellakaan nappaa kiinni kuin aivan reunoista, koska useimpien vanteiden ura on liian syvä leveälle renkaalle ja optimoitu maantiekumille.
Crossituubi ei todellakaan nappaa kiinni kuin aivan reunoista, koska useimpien vanteiden ura on liian syvä leveälle renkaalle ja optimoitu maantiekumille.Tyhjensin just kokeeksi oman tufon ja katoin kuinka hyvin se on kiinni. Kummi on kiinni koko teipin leveydeltä muttei ihan reunasta kun ei teippikään ulotu ihan reunaan. Vanne on FFWD F4R.
Jäi tärkeä sana pois: liimaamalla rengas tarttuu vain reunoista. Teippi on varmasti parempi, vaikka omassa ajossa liimaus on pitänyyt.
Jäi tärkeä sana pois: liimaamalla rengas tarttuu vain reunoista. Teippi on varmasti parempi, vaikka omassa ajossa liimaus on pitänyyt.
Jossain muistan nähneeni vinkin, että liimauksen jälkeen tyhjällä tuubilla rullaillaan harjanvarren tms. päällä, jotta liima tarttuisi paremmin keskeltäkin. En ole vielä krossituubia liimaillut, mutta jossain vaiheessa tulee eteen. En edes tiedä onko nykyiset liimattu vai teipattu, vaiko sekä että. Maantietuubit olen liimaillut, paitsi kaverille kerran näytin kuinka teipillä laitetaan. ;) Meni aika näppärästi, vaikka olikin eka kerta...
Tarkoituksena on siis sekä päästä perinteitä kunnioittavaan ulkonäköön että murehtia mahdollisimman vähän renkaan puhkeamista tai ajoalustarajoitteita. Kisakäyttöä ei näillä näkymin ole luvassa - pyörä tulee ennemminkin rentoon kuntoiluun ja kruisailuun sekä kaupungissa että maantiellä.
Suunnilleen samat vaatimukset lisäksi kostealla kelilläkin olis kiva pysyä pystyssä.
Kauheat vaatimukset oli. Vittoria rally on ok rengas. http://www.wiggle.co.uk/vittoria-rally-tubular-tyre/
Se on perinteisen näköinen, on kevlar pistosuoja ja on edullinen. Itse olen ollut ainakin tuohon tyytyväinen, tosin ajot on ihan kuntoiluajoa.
Noiden lisäksi mietin esim.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31585
tai
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34353
Onko väliä mitä noista valkkaa?
Contin hyvä puoli olis että sai kätevästi Urheilupyörästä, ei tarttis tilailla.
Vähän kapeitahan noi on kaikki, joku 25mm vois olla mukava.
Noissa Vittorioissa ja Conteissa ei ole irroitettavaa venttiilin sielua, joten puhjetessa litkulla paikkaaminen on haasteellista, liekö edes mahdollista? Schwalbesta en tiedä.
Noissa Vittorioissa ja Conteissa ei ole irroitettavaa venttiilin sielua, joten puhjetessa litkulla paikkaaminen on haasteellista, liekö edes mahdollista? Schwalbesta en tiedä.
Onko varma tuo Contin sieluhomma?
Mulla oli kanssa sellainen mielikuva että conteista irtoaa sielu kun oikein vääntää ... (joku muu vahvistakoon)
Contin Giro on umpipaskaa vinkuintiasta. Voi noissa olla kiinteä venttiilikin, aivan sama, jättäkää hyllyyn.
Sprinter on jo sitten kunnon tuubi ja ihan järkevän hintainen siellä Urheilupyörässäkin.
Ja siitä irtoaa sielu, kuten Competitionistakin.
Muistaakseni Giroista ei irtoa, kalliimmista malleista kyllä ainakin irtoaa.
Sen verran kokemusta on että, en suosittele kenekään laittamaan CX-tuubia , ja vielä vähemmän alumiinivanteelle, liimalla. Ainkaan Contin liima ei pidä pitemmän päälle. Joku sitkeämpi ja ikuna-ei-kokonaan kuivuva merkkii voi kyllä toimia jos sitä on tarpeeksi. OJ:n tavalla laitta kumpaankin liimaa ja teippiä, laittaisin ehkä renkaaseen vaikka hyöty on ?, mutta aluvanteeseen ein ikuna. Korkeentaan vanteen renganuran karhennus.
Isot pojat neuvoivat ja kun ei ole kokemusta, enkä halua ihan kaikkea kokemusta kerätäkään, niin piti ottaa neuvosta vaari. Väittävät, että liima+teippi systeemillä pysyy kumi parhaiten vanteella ja mieluummin vähän sotken liiman kanssa kuin rullaan kumin vanteelta. Etukumi pysyi vanteella vaikka tuli eilen vedettyä kiekko linkkuun ja lastattua kaikki paino ohjaustangolle, ja painetta oli suunnilleen 2 bar. Tohon kiinnitykseen pystyy ainakin luottamaan, mutta kai muillakin tavoilla kumi pysyy kiinni.
Muistaakseni Giroista ei irtoa, kalliimmista malleista kyllä ainakin irtoaa.
GP4000 ja Competition olikin ajatuksissa. Kiitos tiedoista!
Onko varma tuo Contin sieluhomma?
On. Ostin varatuubeiksi vahingossa tuollaiset ja löytyy hyllystä.
Korjatkaapas olettamukset. En jaksa tätä ketjua uudestaan läpi käydä.
Valmiiksi tuubiin laitettavia on Tufolta ja sitten tuo Caffelatex. Nämä vaatii venttiilin sielunpoiston. Sitten äksidentin sattuessa (jos kyseisiä litkuja tuubissa ole) voi käyttää joko Tufon extremeä tai Vittorian Pitstoppia. Ilmeisesti Tämä Vittorian litku menee venttiilin sielun läpi koska Vittorian tuubeissa ei sielut irtoile, mutta Tufo vaatii tuon sielun poiston. Onko jotain muuta huomioitavaa näissä tavaroissa?
Entä nuo teipit. Käykö kaikki tubular teipit kaikille tuubeille ja kehille?
hannupulkkinen
13.09.2011, 21.17
En jaksa tätä ketjua uudestaan läpi käydä.
Enpä jaksaa vasta ;)
No tulin katumapäälle. Tuo Vittorian Pit stop on kuin mikä tahansa paikkausvaahto, mutta vähän kalliimpi vain.
Tufon litkut ovat molemmat tehokkaita. Sanovat niiden kestävän kolme kuukautta, mutta minulla ainakin 5. Ensi kesäksi pitää laittaa sitten uudet. Itse olen käyttänyt Veloxin teippiä hiilikuitukiekoissa ja hyvin pysyy. Tufon teippiä en hanki kun se on kalliimpaa ja Veloksikin riittää.
Enpä jaksaa vasta ;)
No tulin katumapäälle. Tuo Vittorian Pit stop on kuin mikä tahansa paikkausvaahto, mutta vähän kalliimpi vain.
Tufon litkut ovat molemmat tehokkaita. Sanovat niiden kestävän kolme kuukautta, mutta minulla ainakin 5. Ensi kesäksi pitää laittaa sitten uudet. Itse olen käyttänyt Veloxin teippiä hiilikuitukiekoissa ja hyvin pysyy. Tufon teippiä en hanki kun se on kalliimpaa ja Veloksikin riittää.
Katumus on hieno asia. Kiitos! :)
No entä onko joku oikeasti saanut tuolla Pitstopilla tai muulla vastaavalla Vittorian paikattua?
hannupulkkinen
13.09.2011, 22.21
Katumus on hieno asia. Kiitos! :)
No entä onko joku oikeasti saanut tuolla Pitstopilla tai muulla vastaavalla Vittorian paikattua?
Ennen noita Tufon litkuja käytin ainakin kymmenen vuotta paikkausvaahtoja. Niillä pääsi kotiin, mutta eivät ne pysyvästi useinkaan tuubia paikanneet. Jos tuubissa oli hyvin pieni reikä saattoi vaahtopaikkauskin toimia pysyvästi.
Tänäkin kesänä kerran paikkasin tuubin jonka sisällä ei ollut tuota Tufon ehkäisyvälinettä tavallisella CRC:n paikkausvaahdolla ja kotiin pääsin, mutta seuraavana päivänä piti laittaa sitten Tufon superia, joka paikkasi sitten tuubin pysyvästi.
Ennen noita Tufon litkuja käytin ainakin kymmenen vuotta paikkausvaahtoja. Niillä pääsi kotiin, mutta eivät ne pysyvästi useinkaan tuubia paikanneet. Jos tuubissa oli hyvin pieni reikä saattoi vaahtopaikkauskin toimia pysyvästi.
Tänäkin kesänä kerran paikkasin tuubin jonka sisällä ei ollut tuota Tufon ehkäisyvälinettä tavallisella CRC:n paikkausvaahdolla ja kotiin pääsin, mutta seuraavana päivänä piti laittaa sitten Tufon superia, joka paikkasi sitten tuubin pysyvästi.
Toimiiko nämä Tufon litkut kaikkien tuubien kanssa? (siis jos venttiilin sielu irtoaa)
Pitäis toimia mutta pitää ottaa huomioon, että Tufon tuubeissa on butyylinen sisärengas, kun joissakin paremmissa tuubeissa on lateksinen. Tämän vuoksi lateksituubeissa nestemäisen lateksin ujuttamisen jälkeen rengaan sisäseinät eivät saa koskettaa toisiaan tai ne liimautuvat kiinni toisiinsa.
Toimiiko nämä Tufon litkut kaikkien tuubien kanssa? (siis jos venttiilin sielu irtoaa)
Useat lateksisisurilla tuubinsa valmistavat suosittelevat olemaan käyttämättä Tufon litkua jostakin ammoniakkiin liittyvästä syystä, mutta Caffélatex sitten taas on OK. Satulalaukussa tosin on Tufon Extremeä; siinä vaiheessa kun tarve on, ei rengas todennäköisesti tule kestämään mahdollista haurastumista kauempaa kuitenkaan.
Contin Giro on umpipaskaa vinkuintiasta. Voi noissa olla kiinteä venttiilikin, aivan sama, jättäkää hyllyyn.
Puhut asiaa -> Tilasin Veloflexit.
http://www.youtube.com/watch?v=rZdKlmPSg5E&feature=player_detailpage#t=63s
Useat lateksisisurilla tuubinsa valmistavat suosittelevat olemaan käyttämättä Tufon litkua jostakin ammoniakkiin liittyvästä syystä, mutta Caffélatex sitten taas on OK. Satulalaukussa tosin on Tufon Extremeä; siinä vaiheessa kun tarve on, ei rengas todennäköisesti tule kestämään mahdollista haurastumista kauempaa kuitenkaan.
No millä merkeillä näitä Lateksisia sisureita sitten on? Contin sivuista en saanut ainakaan heidän tuotteista tietoa saanut.
Ainakin Sprintereissä on butyylisisurit, olisiko muissakin Conteissa? Vittorialla on lateksisisurillisiakin.
Veloflexeissä on lateksisisurit.
hannupulkkinen
14.09.2011, 00.45
Pitäis toimia mutta pitää ottaa huomioon, että Tufon tuubeissa on butyylinen sisärengas, kun joissakin paremmissa tuubeissa on lateksinen. Tämän vuoksi lateksituubeissa nestemäisen lateksin ujuttamisen jälkeen rengaan sisäseinät eivät saa koskettaa toisiaan tai ne liimautuvat kiinni toisiinsa.
Tää on totta, mutta kun ei päästä tuubia tyhjäksi niin eipä ne liimaudu ja toisaalta eivät kyllä muutamassa päivässä vaikka olisivatkin lutussa.
nimim. kokemusta on.
Onko näin myös tuon Caffelatex tökötin kanssa? Nimestä kun äkkiä päättelee, niin sen pitäisi soveltua lateksiselle sisurille.
Contilla ainakin Competitionissa ja GP4000:ssa on irrotettava sielu. Lisäksi GP4000:ssa ei ole palkoa keskellä, joten sopii myös vanteille joissa ei ole uraa.
Laitoin Shcwallben (tjsp) litkua renkaisiin, ja nyt kun ajot on tältä vuodelta maantiepyörällä ajettu, niin kiinnostaa jotta miten ne säilyy talven yli renkaissa sisällä?
Olen menestyksekkäästi käyttänyt tuota Caffelatexia tänä kesänä sen noin 250ml putikan pyörän sotkemiseen puhjenneiden Vittorioiden läpi. Siinä se on toiminut hyvin ja suosittelen lämpimästi. Reiän ei tarvitse olla suurikaan että saa keinolateksisen suojakerroksen rungolle, selälle ja naamalle.
olen käyttänyt Veloxin teippiä
Miten laitat nämä kiinni? Ei taida löytyä ohjetta mistään.
Olen menestyksekkäästi käyttänyt tuota Caffelatexia tänä kesänä sen noin 250ml putikan pyörän sotkemiseen puhjenneiden Vittorioiden läpi. Siinä se on toiminut hyvin ja suosittelen lämpimästi. Reiän ei tarvitse olla suurikaan että saa keinolateksisen suojakerroksen rungolle, selälle ja naamalle.
Eli oot laittanut tökötin vasta kun tuubi on puhjennut? Ei mitään ennaltaehkäsyjä? Siinä voi peesaaja saada lateksinaamarin.
Eli oot laittanut tökötin vasta kun tuubi on puhjennut? Ei mitään ennaltaehkäsyjä? Siinä voi peesaaja saada lateksinaamarin.
Jälkeen, ennalta, ei merkitystä. Vittorian venttiilijatkot sillä on myös hyvä pilata.
Mitä sitä nyt hyviä tuubeja pilaamaan jollain tökötillä ennen kuin ovat edes rikki? Don't fix it if it's not broken...
Contilla ainakin Competitionissa ja GP4000:ssa on irrotettava sielu.
Myös Contin GatorSkin Sprintterissä (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/tubularroad/sprinter_gatorskin/sprinter_gatorskin_en.html)on myös irroitettava venttiilinsielu (itselläni on sellaiset). Käsittääkseni ainoa Contin tuubi, jossa ei ole irroitettavaa sielua on tuo halpis Giro malli, joka nyt muutenkaan ei ole vissiin kovin kummoinen (http://www.roadbikereview.com/cat/wheels/tires-tubular/continental/giro/prd_292165_5681crx.aspx).
Continentalin sivuilla on muuten seuraavanlainen linkki ainakin Competition tuubirenkaan esittelysivun (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/tubularroad/competition/competition_en.html)alareunassa:
"Here you can find suitable -> tubes (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/tires/tubes/race/race_en.html)."
Perkule, itseltä ainakin unohtu tilata sisurit omiin tuubeihin :D
Ilmeisesti aika vaihtelevaa palvelua tarjonnu Velo-Motion: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35669-velo-motion.com
Saa nähdä kuinka tilauksen käy.
Kuukausi sitten tilatut Veloflexit on vielä tulematta, muut tilauksesta tulivat ja lappu jonka mukaan Veloflexit tulevat 7.9.
Kuukausi sitten tilatut Veloflexit on vielä tulematta, muut tilauksesta tulivat ja lappu jonka mukaan Veloflexit tulevat 7.9.
Tänään vaihtu statukseksi "dispatched", saa nähdä koska ovat perillä.
Tänään (21.9.) tulivat perille (tilattu siis 13.9.).
Isot pojat neuvoivat ja kun ei ole kokemusta, enkä halua ihan kaikkea kokemusta kerätäkään, niin piti ottaa neuvosta vaari. Väittävät, että liima+teippi systeemillä pysyy kumi parhaiten vanteella ja mieluummin vähän sotken liiman kanssa kuin rullaan kumin vanteelta. Etukumi pysyi vanteella vaikka tuli eilen vedettyä kiekko linkkuun ja lastattua kaikki paino ohjaustangolle, ja painetta oli suunnilleen 2 bar. Tohon kiinnitykseen pystyy ainakin luottamaan, mutta kai muillakin tavoilla kumi pysyy kiinni.
Ja pysyy alle 2 bar paineillakin kumi vanteella. Vahingossa ja kiireessä en tsekannut rengaspaineita ennen starttia ja tuli ajettua kisa melko löysillä kumeilla. Vähän arvelutti kun jatkuvasti löivät töyssyt ja kivet vanteelle.
Pari kysymystä...
Onko kellään kokemuksia Challenge-merkkisistä tuubeista?
Mikä on Suomen olosuhteisiin sopiva, varma tuubi? Eli vähän karheammalle asfaltille ja ei niin herkästi puhkeava? Lateksi-sisurinenko?
Pari kysymystä...
Mikä on Suomen olosuhteisiin sopiva, varma tuubi? Eli vähän karheammalle asfaltille ja ei niin herkästi puhkeava? Lateksi-sisurinenko?Ei kai ihan varmoja renkaita olekaan. Mulla on Contin Sprinter gatorskin ja Tufo Elite Ride 25 mm kestäneet ällistyttävän hyvin. Keväiset sepelit eivät ole noihin pystyneet. Conti on nyt ollut kolme kevättä ja myös yhden kesän, Tufo yhden kevään. Conti on eturenkaana. Takarenkaana Sprinter kesti mulla jotain lähes viisi tonnia kunnes puhkesi. Paikattu mutten ole enää käyttänyt.
Toi 25-millisyys voi olla ihan perusteltua Suomen olosuhteissa... Vierintävastus epätasaisella alustalla vähenee kun on pikkaisen vähemmän painetta, eikä tule flättejäkään niin helposti... Täytyypä vertailla vähän renkaiden painoja vielä
Toi 25-millisyys voi olla ihan perusteltua Suomen olosuhteissa... Vierintävastus epätasaisella alustalla vähenee kun on pikkaisen vähemmän painetta, eikä tule flättejäkään niin helposti... Täytyypä vertailla vähän renkaiden painoja vielä
Mulla on toiminut 25 mm sekä edessä että takana todella hyvin. Tietty tuubikin on ihan eri luokkaa kuin joku perusavo mukavuudeltaan mutta helposti sen tuntee kun painetta on liikaa. Tehomittarin perusteella ei ole ainakaan huonontanut voimansiirtoa.
Ilmeisesti Tämä Vittorian litku menee venttiilin sielun läpi koska Vittorian tuubeissa ei sielut irtoile, mutta Tufo vaatii tuon sielun poiston. Onko jotain muuta huomioitavaa näissä tavaroissa? Eikös vittorioissa ole yleensä irroitettavat venttiililit (saa valita sopivan pituisen kiekon profiilin mukaan), joten niihinkään ei tarvinne laitella litkuja sielun läpi.
"Paremmissa" Vittorioissa on se punainen venttiili, joka irtoaa tuubin juuresta. Sielu ei tosiaan tässä irtoa.
Mä olen kyllä käyttänyt Tufon Extremeä onnistuneesti myös poistamatta sielua. Aikoinaanhan noissa toimitettiin se pieni silikoniputki mukana jolla sai vähän sotkien sen tökötin sinne sisään. Kerran tuli paikkailtua sisäkumi josta tuo sielu ei lähtenyt irti. Ei mennyt venttiili tukkoon.
Pari kysymystä...
Mikä on Suomen olosuhteisiin sopiva, varma tuubi? Eli vähän karheammalle asfaltille ja ei niin herkästi puhkeava? Lateksi-sisurinenko?
Varmaan jokainen voi suositella sulle omia hyväksi havaitsemiaan tuubeja. Jokainen varmaan voi vastustaa myös toisten omien mieltymysten vastaisia suosituksia niinkuin tällä foorumilla on useissa asiayhteyksissä ollut tapana. Itse luotan Veloflex Criteriumeihin, joilla uskalsin mennä ulkomaille asti ilman varatuubia kisaamaan vaikka niillä tuli Suomessa ajeltua ties missä hiekkalasimurskassa.
Mulla on toiminut 25 mm sekä edessä että takana todella hyvin. Tietty tuubikin on ihan eri luokkaa kuin joku perusavo mukavuudeltaan mutta helposti sen tuntee kun painetta on liikaa. Tehomittarin perusteella ei ole ainakaan huonontanut voimansiirtoa.
Voimansiirtoa ei varmaan mutta vaikuttaako nopeuteen tai kiihtyvyyteen?
Nga, monimilliset nuo on ja minkälaisia paineita pidät lenkillä/kisassa?
Kävipäs vähän ohrasesti.
Viime viikon perjantaina liimasin tufo:n cubukset kiekoille. Käytin tufo:n teippiä, joka ei ollut extreme mallia. Ensimmäisen lenkin kiekoilla kävin heittämässä sunnuntaina. Kiekoilla on ajettu noin 100km cx:lla. Tänään huomasin, että tuubi ei ole tarttunut takakiekkoon varttikierroksen osalta. Etukiekkoon tuubi on tarttunut hyvin. Eli jää sillä kiekolla lauantain krossit ajamatta. :mad:
Millä saan vanhan teipin kiekolta pois helpoimmalla ja siisteimmällä tavalla?
-Pasi
Tuli tuossa tuubeja teippaillessa mieleen, että miten likainen vanne voi olla, että uskaltaa vielä teipata päälle. Onko jotain suurpiirteistä arviota millaisen voiman teippauksen tulisi kestää ettei käy huonosti kurvissa?
Älä teippaa/liimaa likaiselle vanteelle.
Tuli tuossa tuubeja teippaillessa mieleen, että miten likainen vanne voi olla, että uskaltaa vielä teipata päälle. Onko jotain suurpiirteistä arviota millaisen voiman teippauksen tulisi kestää ettei käy huonosti kurvissa?
Mitä tarkkaanottaen tarkoitat tuolla "likainen" sanalla? Vanhoja liimajäämiä vaiko ihan jotain muuta?
Likaa ja jämiä, jotka ei asetonilla pyyhkimällä lähde pois. Enemmän liimaa.
Kesän aikana tuli kokemusta parista tuubirenkaista. Schwalben Ultremot tuntuivat pitävän kelissä kuin kelissä ja rullaavan vielä ihan mukavasti. Mutta eipä ne sitten järisyttävän hyvin kestä. Pieniä viiltoja tulee melkoisen herkästi ja pari rengasrikkoakin onnistuin saamaan kesän aikana. Verrokkina Ultremoihin mulla on astetta halvemmat Contin Sprinterit. Ne tuntuvat jo huomattavan paljon kestävemmiltä pikkuviiltoja vastaan eikä rullaavuuskaan tunnu mikään susipaska olevan, minkä takia tulen niillä ajelemaan seuraavan kauden triathlonkisat. Tuubit oon asennellu Tufon Extreme-teipillä, mikä on ainakin mulla toiminu hyvin.
Two-Shoes
24.01.2012, 23.51
Voipi olla turha kysymys mutta kysytään nyt kuitenkin:rolleyes: Eli tietääkö kukaan onko olemassa mitään ns. halpis CX tuubirengasta(mielellään alta 30€)? Retroprojektia speksailen niin näihin ei kauheeta rahaa raaski upottaa, eikä tosiaan tarvitse olla mitään parasta ja keveintä:)
Pistin tuplakengälle YV:tä... :)
Bianchirookie
25.02.2012, 22.58
Onkos kenellekkään kerääntynyt kokemuksia Chanllege Tech tuubeista? Esim. näistä 24 leveistä?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=23546;page=1; menu=1000,4,22,35;mid=346;pgc=35:145
^Sen verran, että tilasin jokusen Stradan odottamaan maantiekautta ja uusia amuliinikiekkoja. Hyvältä tuntuvat hiplatessa, ajo-ominaisuuksista ei vielä tiedä.
Onkos tuubimarkkinoilla mitään uutta?
Veloflex uusi hieman mallistoaan ja renkaat leveni hiukan, esim. Carbon on nyt 23mm.
Nyt alkuun tulee 22mm Veloflex Criterium käyttöön, valmistus march 2011 eli jo sopivasti vanhentunut. Vanhenemassa on myös FMB Competition CX cotton 22mm, runko tuntuu todalla notkealta joten toivottavasti on mukava ajettava. Odotukset on kovat molempien renkaiden osalta ja Veloflex on vielä ihan kohtuullisen hintainen.
hannupulkkinen
31.03.2012, 22.25
Unohdin Schwalben Ultremon ulkovarastoon pakkaseen ja pilalle meni. Koko kulutuspinta on täynnä halkeamia.
Mokomaki
01.04.2012, 10.29
Krossituubi vuotaa venttilin juuresta, (tufo cubus). Onko tuolle mitään tehtävissä, vai roskiin vaan ? Ei ole paljon ajettu, niin vähän harmittaa kun kulutuspintaa olisi vielä.
hannupulkkinen
01.04.2012, 13.37
Yritä korjata vaahdolla tai Tufon litkulla. Minulla juuri tuo haavoille paleltunut Ultremo korjaantui kun käytin Tufon nestettä
Mokomaki
01.04.2012, 17.46
Kerran aikaisemminkin tuon jo litkutin tufon extremellä, kun alkoi kesken lenkin tyhjetä nopsaan, luulin ensin että meni sepeli läpi, mutta taisi olla tuo venttiilinjuuri jo silloin vikana. Silloin oli kyllä pakkasta -7 suunnilleen. Miten lie toimii nuo litkut pakkasella? No nyt tuli pullonpohjat ruutattua tuubiin, katsotaan, jos tuosta edes sellanen hätävara-gummi tulisi.
Vecculiko
02.04.2012, 08.23
Ensimmäistä kertaa tuubeja eilen liimailin ja kohtuullisen hyvin meni mielestäni. Contin keltainen liima ja Contin Competition tuubit. Kokemuksia
- tuubit on tiukat vääntää vanteelle, mutta kun oppii, niin taitaa
- tämän liiman kanssa en onnistunut sotkemaan
- tuubin keskittäminen ei mennyt ihan nappiin, mutta riittävän hyvin
- tuubin keskittämiseen on aikaa vain pari minuuttia, sen jälkeen tuubi ei liiku enää mihinkään muuta kuin pois repimällä
Koko prosessiin meni 3 tuntia sisältäen vanhojen liimojen poistamisen vanteelta ja liimauksen. Tämän lisäksi annoin tuubin olla viikon vanteella venymässä. Onhan tämä kieltämättä paljon työläämpää kuin avojen vaihtaminen, mutta pakkohan se on kokeilla miltä tuntuu ajaa hiilarivanne+tuubiyhdistelmällä. Ikävin vaihe on kyllä vanhojen liimojen poistaminen asetonilla.
Ikävin vaihe on kyllä vanhojen liimojen poistaminen asetonilla.
Kokeilepa ksyleeniä asetonin sijaan seuraavalla kerralla, ei haihdu niin nopeasti kuin asetoni ja pehmittää liimaa muutenkin paremmin.
Contin keltainen liima … hiilarivanne+tuubiyhdistelmällä.
Pitäisi olla Contin mustaa liimaa. Kai se keltaisellakin tietty pysyy.
Jossain luki, että musta olisi vielä nopeampaa tarttumaan. Osaako joku sanoa? En ole myöskään koskaan tuubeja liimaillut. Tuossa on teippi ja "musta" contin liima odottamassa, että jompainenkumpainen valitaan.
Enpä ole käytössä huomannut geeliajassa merkittävää eroa. Ilmeisesti keltainen on vaan hankalampi saada irti hiilarikehästä...
Vecculiko
02.04.2012, 18.54
Joo tuota tuli tutkittua ja paljon oli verkossa mielipiteitä että tarttuu niin ärhäkästi että ei ehdi asetella tuubia vanteelle. Tuo mustahan on ollut vasta jonku aikaa myynnissä, joten kaipa se keltaisella pysyy yhtä hyvin kuin aikaisemminkin vai olisivatko muuttaneet tuon keltaisenkin liiman koostumusta. Ainakin tuo jämähti tosi tiukkaan.
Joo tuota tuli tutkittua ja paljon oli verkossa mielipiteitä että tarttuu niin ärhäkästi että ei ehdi asetella tuubia vanteelle.
Itseäni on noviisina ottanut jonkin verran pattiin, että tuubi pitää asetella vähän turhan ripeästi vanteelle liimakerroksen levittämisen jälkeen.
Osaako joku sanoa voiko tuota liiman kuivumista hidastaa laittamalla liiman sekaan liimalle tarkoitettua ohennetta? Esim. Kiilto myy liimaohennetta, jonka spekseistä löytyy teollisuusbensiiniä ja asetonia. Olisiko siinä mitään järkeä, että lorauttaa vaikka hieman asetonia Contin 350g liimapurkkiin ennen liimausta? Voiko tällainen toimenpide jotenkin pilata liiman tai vaikuttaa negatiivisesti renkaan pysymiseen vanteella?
- tuubin keskittämiseen on aikaa vain pari minuuttia, sen jälkeen tuubi ei liiku enää mihinkään muuta kuin pois repimällä
Ikävin vaihe on kyllä vanhojen liimojen poistaminen asetonilla.
Miksi vanhat liimat pitäisi poistaa? Itse en ole omien tuubirenkaiden käytön yli 20-vuotisen historian aikana poistanut jämiä vanteelta kertaakaan. Eipä ne haittaa ja hyvin ovat pysyneet kiinni.
Ohjeessa sanotaan että liiman pitäisi antaa kuivua vanteella levittämisen jälkeen jonkin aikaa. Itse laitan vanteelle reilusti liimaa, ja asetan sen tuubin heti siihen. On reilusti aikaa keskitellä, ja liimautuu ihan yhtä hyvin kuin ohjeversiollakin.
Näillä jutuilla saa hurjasti helpotusta tuubin liimaamiseen. Ja aikaa kuluu koko operaatioon n. 20 minuttia, jos oikein hidas on! :)
Vecculiko
03.04.2012, 08.25
Miksi vanhat liimat pitäisi poistaa? Itse en ole omien tuubirenkaiden käytön yli 20-vuotisen historian aikana poistanut jämiä vanteelta kertaakaan. Eipä ne haittaa ja hyvin ovat pysyneet kiinni.
Ohjeessa sanotaan että liiman pitäisi antaa kuivua vanteella levittämisen jälkeen jonkin aikaa. Itse laitan vanteelle reilusti liimaa, ja asetan sen tuubin heti siihen. On reilusti aikaa keskitellä, ja liimautuu ihan yhtä hyvin kuin ohjeversiollakin.
Näillä jutuilla saa hurjasti helpotusta tuubin liimaamiseen. Ja aikaa kuluu koko operaatioon n. 20 minuttia, jos oikein hidas on! :)
Tuubinöösinä yritin tehdä kaikki vimpan päälle ohjeiden mukaan. Kuvaamallasi tavalla olisi tosiaan paljon helpompaa. Repisi vain suurimmat liimarippeet pois ja heittäisi uuden liiman päälle ja tuubi päälle kuivumaan.
Merckxin tapaan menettelin, kun elämäni toiset tuubit kaksille vanteille asensin. Vanhoista liimoista irroittelin sen, minkä sormella hankaamalla irti sain. Contin Competitionit olivat tosi hankalan tiukat, mutta myös luotettavan oloiset sitten. Vittorio Corsat oli aika paljon helpommat asentaa, tosin myös siis märälle liimalle. Hiilariliimaa kun en mistään löytänyt, olen käyttänyt Contin ja Schwalben tavallista ja hyvin ovat pysyneet vanteella.
Vahingossa tuli tuollaiset ostettua vuosi sitten ja nyt meinaan kokeilla seuravasti vahvistettuna: Caffé Latexia sisään 30 ml/rengas. Tämän maitokahvin laitoin sisään, siis irroittamatta sielua, kun sitä ei saa irti, siten että laitoin venttiilin päälle Zippin jatkopalan ja sen jatkeeksi pätkän sopivan kokoista lateksiletkua ja siitä injektioruiskulla (ilman neulaa) sisään. Helpostihan tuo solahti. Saas nähdä, miten kestää.
Teräsharjalla voi tarvittaessa kätevästi raapia enimmät vanhat liimat pois. (Craboniumkehien kanssa tietysti pitää harjata mahdollisimman kevyellä kädellä.)
Bianchirookie
12.04.2012, 23.14
^Sen verran, että tilasin jokusen Stradan odottamaan maantiekautta ja uusia amuliinikiekkoja. Hyvältä tuntuvat hiplatessa, ajo-ominaisuuksista ei vielä tiedä.
Hei, joko ulkokokemuksia on kertynyt CT Stradasta?
Itseäni on noviisina ottanut jonkin verran pattiin, että tuubi pitää asetella vähän turhan ripeästi vanteelle liimakerroksen levittämisen jälkeen.
Osaako joku sanoa voiko tuota liiman kuivumista hidastaa laittamalla liiman sekaan liimalle tarkoitettua ohennetta? Esim. Kiilto myy liimaohennetta, jonka spekseistä löytyy teollisuusbensiiniä ja asetonia. Olisiko siinä mitään järkeä, että lorauttaa vaikka hieman asetonia Contin 350g liimapurkkiin ennen liimausta? Voiko tällainen toimenpide jotenkin pilata liiman tai vaikuttaa negatiivisesti renkaan pysymiseen vanteella?
Ainakaan Rabobankin mekaanikkoa ei pelottanut ohenteen sekoittuminen liimaan: http://www.cyclingnews.com/features/photos/race-tech-inside-the-team-buses-at-paris-roubaix/217567
Hei, joko ulkokokemuksia on kertynyt CT Stradasta?
Oliskin. Pitäis väännättää kiekot, joille noi laittais... Nyt ollaan siinä vaiheessa, että lähetään osasia tilailemaan. Henkeä ei siis kannata pidätellä!
Ensimmäinen lenkki takana Veloflex Criteriumeilla, todella mukava rengas kun painetta edessä ~7,5bar ja takana ~8bar.
Hyvin suodattaa tien epätasaisuudet, rullaa hyvin, nuo on tärkeimmät ominaisuudet omalla kohtaa. Aika kapeat ovat tosin, 21,5mm.
Sitä en tiedä ovatko nopeammat kuin entiset Tufot, mutta eipä sillä väliä kun nämä on huomattavasti mukavammat ajaa. Tufoilla ei kannattanut ajaa paljoa alle 10bar kun alkoi tuntua ettei ne rullaa kovinkaan hyvin.
humppakuutio
19.04.2012, 19.49
Olis taas pitänyt malttaa odottaa, että kaikki hiekat on putsattu. Veloflex Carboneilla ehdin ajaa kaksi lenkkiä ennen takarenkaan puhkeamista. Reikä oli tosin niin pieni, että huomasin sen vasta seuraavana päivänä kun ihmettelin renkaan totaalista tyhjenemistä. Näyttäisi nyt Tufon litkulla paikkaantuneen. Todella kivan tuntuiset renkaat kyllä ajaa, rullaavat oikein mukavasti. Tänään sitten kävin lenkillä kakkoskiekoilla, joissa takana Contin Sprinter ja edessä Competition. Meinasi itku päästä.
Milloin oli Veloflexit valmistettu, tuntuu tosiaan tuo vanhentaminen auttavan kestävyyteen. Omat Criteriumit oli jo kaupasta reilun vuoden ikäiset ja kynsin kokeiltuna aivan eri tuntuiset kuin muutaman kuukauden ikäiset, eli ainakin minulla on usko, että vanhentaminen auttaa kun liimojen liuottimet haihtuu. Tästähän löytyy juttua vaikka miten paljon kunhan vaan jaksaa paneutua asiaan.
Tufon litkua ei suositella käyttämään lateksi sisäkumien kanssa, sen sisältämän ammonniakin takia ja pitäisi käyttää lateksipohjaisia paikka-aineita.
Pitänee tilailla varmaan lähiaikoina varastoon Veloflexejä vanhenemaan, sen verran hyvä tuntuma noista on jäänyt.
humppakuutio
19.04.2012, 20.35
En muistanut liimatessa tarkistaa valmistuspäivää. Kaapissa olevissa renkaissa näytti olevan päiväys syyskuu 2011, eli siis reilun puoli vuotta vanhat (kaikki renkaat tilattu joulukuussa). Myönnettäköön, että olen hieman hymistellyt ajatukselle renkaiden kypsyttämisestä, mutta pitänee tilata noita varastoon ja kokeilla.
hannupulkkinen
27.04.2012, 15.36
Kaipaan 25 millisiä tuubeja. Tufot ja Schwalbet eivät oikein nappaa ja muita en ole löytänyt. En etsi kovin kalliitta vaan luotettavia yksilötä. En ole Eurooppalaisista kaupoista löytänyt. Onko joku?
Tingit koosta millin ja tilaat Veloflex Roubaixit (http://www.velo-motion.com/product_info.php?info=p21_Veloflex-Roubaix-Tubular.html). Noilla ajelee soratiellä ihan mielellään...
Veloflexin sivuilla (http://www.veloflex.it/products/tubulars.asp?lang=en#Arenberg) Roubaixit on tosin listattu 25-millisinä ja sieltä löytyy on myös mustakylkinen versio Arenberg. Kannattaa varmaan kysäistä Velo-motionista.
Voisko joku Veloflex Roubaixin omistaja mitata renkaan leveyden, kyseiset renkaat kiinnostaisi, mutta runko on aika ahdas.
Kaipaan 25 millisiä tuubeja. Tufot ja Schwalbet eivät oikein nappaa ja muita en ole löytänyt. En etsi kovin kalliitta vaan luotettavia yksilötä. En ole Eurooppalaisista kaupoista löytänyt. Onko joku?
Contin Competion on saatavana myös 25mm levyisenä:
http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/tubularroad/competition/competition_en.html
Ai niin joo, kauppa linkki...pitääpä etsiä...
hannupulkkinen
27.04.2012, 21.09
Contin Competion on saatavana myös 25mm levyisenä:
http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/tubularroad/competition/competition_en.html
Ai niin joo, kauppa linkki...pitääpä etsiä...
Olen etsinyt, mutta tuota 25 millistä versiota en ole vielä onnistunut löytämään. Luulen, että pitää tyytyä Tufoon.
hannupulkkinen
27.04.2012, 21.11
Tingit koosta millin ja tilaat Veloflex Roubaixit (http://www.velo-motion.com/product_info.php?info=p21_Veloflex-Roubaix-Tubular.html). Noilla ajelee soratiellä ihan mielellään...
Veloflexin sivuilla (http://www.veloflex.it/products/tubulars.asp?lang=en#Arenberg) Roubaixit on tosin listattu 25-millisinä ja sieltä löytyy on myös mustakylkinen versio Arenberg. Kannattaa varmaan kysäistä Velo-motionista.
Kiitos.Alan metsästää tuota Ahrenbergiä.
Voisko joku Veloflex Roubaixin omistaja mitata renkaan leveyden, kyseiset renkaat kiinnostaisi, mutta runko on aika ahdas.
24 mm Roubaix on aika tasan 24 mm @6 bar, tosin koeyksilö ei ollut vanteella.
Kiitos tiedosta, jos on tuon 24mm vanteelle asennettunakin niin sitten voisi mahdollisesti toimiakin.
Pitää tutkia vaihtoehtoja, tosin Criteriumit on toimineet hienosti alle 8bar paineilla, mutta muutamilla teillä ei isommasta ilmatilasta ainakaan haittaa olisi.
Samu Ilonen
02.05.2012, 22.08
Eli samalla paineella ja vanteelle venytettynä soon kapiampi? Niin siinä yleensä käy. Tufon Elite Ride 25mm on suunnilleen 26mm vanteella, päivän paineet päällä olleena.
Paras tapa kypsytellä Vittorioita ja Veloflexiä on ajella niillä talvi rullilla ja säilyttää välit pannuhuoneessa. :D
Onko Samulla heittää tietoa minkä kokoisia renkaita maksimissaan kanattaisi käyttä 2011 R3:ssa?
Aika ahtaat on sekä etu- sekä takahaarukka.
Samu Ilonen
03.05.2012, 07.40
Ei ne minusta kovin ahtaat ole jos vakio runkoon menee Paris-Roubaix renkaat. Muistaakseni viime uoden voittajapyörässä oli vain takajarrun kiinnike hieman ylempänä kuin standardi asettaa, saa enemmän kuratilaa jarrun sisään. Ja Vansummeren on pari metrinenn korsto... Varsinkin etuhaarukassa on tilaa enemmän tilaa kuin vanhemmissa Funda-keuloissa. Takanahan Cerveloissa on ollut aina hyvin tilaa. Mulla ittellä oli 2008' R3:ssakin 25mm Elite Ridet ja etuhaarukassa ei ollut paljon tilaa mutta kyllä silläkin tuli ne gummit ajettua loppuun.
Hiukan ihmetyttää miksi pitäisi mennä isommat? Retkipyörät on eri asia mutta jos maantiepyörään menee max. 27mm rengas niin kyllä sen pitäisi riittää. Kattelin sattumalta just yhtä merkkiä joka julisti sivuillaan että 25mm avot ei mahdu...
http://cdn3.media.cyclingnews.futurecdn.net/2011/04/25/2/bettiniphoto_0077987_1_full_600.jpg
Muutamille pätkille olisi vaan mukavampi saada lisää ilmatilaa renkaisiin, eipä siinä muuta syytä ole.
Ainakin viime vuotisissä P-R R3:ssa oli tilavammat haarukat, tämän vuoden pyöristä ei kovin hyviä kuvia ole tullut vastaan. Eipä näytä miun runko ja haarukka yhtään tuolta.
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2011/04/08/1302249853681-13dlxw0xeqt2j-800-75.jpg
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2011/04/08/1302250083579-1fyft3wbms59k-670-75.jpg
Munamankeli
03.05.2012, 10.57
Samantapainen menetelmä käytössä ja takana liki kymmenen vuotta tuubeilua. Ainoa poikkeus yllä olevaan, että minä levitän liimaa myös tuubiin ja annan sen kuivua muutaman minuutin, jotta vältän pahimmat tahrat. Sottapytty kun olen. Sen sijaan kesken lenkin tai muun kiireen takia tapahtuva liimaus menee ilman turhaa odottelua: pahimmat liiman riekaleet irti, uutta liimaa kiekolle, hieman tuubille, tuubi paikalleen, ilmaa ja ei muuta kuin kovaa ajoa.
NB Contin keltainen ei pidä kuituvanteessa yhtä hyvin kuin musta. Toisaalta ovat voineet vaihtaa keltaisen koostumusta, sillä vertailu on muutaman vuoden takaa. Keltaisella liimattu tuubi lähtee vetämällä irti; mustalla vedettyä joutuu repimään.
Samu Ilonen
03.05.2012, 20.31
Tänään oli armoton kiire mutta yritän vilkaista sitä R3 rengastiloja. Kuvan renkaat kyllä ei minusta ole kovin isot. Voin kyllä nykäistä 25mm Elite Ridet vanteella ja mittailla paljonko jää tilaa.
Kuvan renkaat on Veloflex Roubaix ja edessä ainakin on huomattavasti enemmän tilaa kuin Criteriumeilla. Tosin nuo criteriumit on kyllä jo todella mukavat renkaat ajaa, mutta voisi toiset halvemmat kiekot hankkia mihin laittaisi sitten vähän paksummat kumit jos vaan mahtuisi paremmit ettei laapi runkoon kiinni.
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2011/04/08/1302250447478-aabr5nshjmu9-800-75.jpg
Reilusti näyttäisi olevan tilaa vielä FMB:n 27 millisilläkin
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2011/04/08/1302250447494-u8juy2i3gv7m-670-75.jpg
edit.
http://velonews.competitor.com/2012/04/bikes-and-tech/garmin-to-ride-cervelos-r3-mud-at-roubaix_212110
“The Cervélo R3 Mud frames we supplied to the [Garmin-Barracudea] team are stock R3s except for a few millimeters here and there, all for tire clearance. Technically, a stock R3 would work in dry conditions, but in case of rain we want a little extra clearance between tire and frame (hence the “Mud” moniker – ed.). Since weather is fairly uncertain until a few days before, the team chooses to ride the Muds in the weeks prior so they’re on familiar bikes in case race day turns out to be wet.”
Bianchirookie
06.05.2012, 07.54
Kiitos.Alan metsästää tuota Ahrenbergiä.
Wigglestä niitä ainakin saa, ja muitakin 25mm kumeja. Ei tietty ole se halvin.
Itsellä Contin Gatorskin renkaat alla viime syksystä lähtien. Vähän kovan tuntuiset renkaat, mutta eipä ole ollut hiekkaisilla kevareilla ongelmia rengasrikkojen muodossa. Ihan tyytyväinen täytyy noihin olla.
Nyt takarenkaassa alkaa parista kohtaa olla aavistuksen hiuki eli läpikulunut tuo kulutuspinta, ja jotakin vaaleampaa sieltä alkaa paistaa rakosista. Perustuubeissa, joissa ei ole pisto yms. suojauksia tuo olisi jo renkaanvaihdon paikka koska langathan siinä kohta poikki paukkuisivat. Mites Gatorskinillä? Teknisiä poikkileikkauksia katsellessa siinä pitäisi olla nyt vastassa se pomminkestävä pistosuojaus ja senkin alla vielä kevlarmatto ennen noita kudoslankoja. Miten on - uskaltaako tuolla ajella vielä verenmaku suussa, vai vaihdanko suosiolla?
Nyt takarenkaassa alkaa parista kohtaa olla aavistuksen hiuki eli läpikulunut tuo kulutuspinta, ja jotakin vaaleampaa sieltä alkaa paistaa rakosista. Perustuubeissa, joissa ei ole pisto yms. suojauksia tuo olisi jo renkaanvaihdon paikka koska langathan siinä kohta poikki paukkuisivat. Mites Gatorskinillä? Teknisiä poikkileikkauksia katsellessa siinä pitäisi olla nyt vastassa se pomminkestävä pistosuojaus ja senkin alla vielä kevlarmatto ennen noita kudoslankoja. Miten on - uskaltaako tuolla ajella vielä verenmaku suussa, vai vaihdanko suosiolla?
Kyllä niillä vielä ajaa vaikka kuinka (tuurista riippuen, niinkuin uusillakin).
Oman kokemukseni mukaan Contin tuubeilla (Competition ja Sprinter) pystyy helposti ajamaan vielä toisen mokoman sen jälkeen, kun ensimmäiset langat alkavat kulutuspinnan alta pilkistää. Tässä muutama melko loppuun ajettu Continental GP ja Competition, joissa ei siis ole varsinaista pistosuojausta:
http://www.hmltarmo.org/images/Renkaat2.jpg
Osa renkaista on vaihdettu "ehjänä" pois, mutta osa ajettu harkitusti sisäkumia myöten puhki.
Edessä rengas hapertuu käytännössä ennen kuin sitä saa ajetuksi puhki, mutta on sitäkin pitänyt yrittää:
http://www.hmltarmo.org/images/Eturengas_2004-04-10.jpg
Tällä renkaalla ajettiin n. 12 500 km.
Vittorian Corsa Evo SC 23mm (http://roadcyclinguk.com/wp-content/uploads/old_images/uploads/images/Huge/11618.jpg) (servizio corse) on osoittautunut aivan oivaksi renkaaksi myöskin.
http://roadcyclinguk.com/wp-content/uploads/old_images/uploads/images/Medium/11618.jpg
Tuohon pisteeseen ei kyllä minulla ole kanttia ajaa tuubeja mitä Antilla tuossa yllä. Huh huh. Aikamoista.
Olipa valaisevia nuo AnttiH:n kuvat renkaista jotka oikeasti on loppuunajettuja. Kiitos! Ehkä tuolla omalla gatorilla vielä jonkun kilsan ajelee! :)
Heh, olen minäkin typerys. Laitoin tilaukseen tässä ketjussa useampaan otteeseen kehuttuja Veloflex Carboneita Bike-palastista peräti kolme kappaletta. Hintaa tuli Paypaleineen ja postikuluineen 64,9 euroa per rengas eli koko tilaus maksoi 194,70 euroa. On sitten yksi rengas varalla kuluneemman takarenkaan tilalle vaihdettavaksi/vararenkaaksi. No ei tässä siis mitään mutta en minä vieläkään mitään tuubikiekkoja omista. Haaveilen vasta niistä tässä jo toista vuotta :)
Mutta eikös sitä sanota, että nämä on hyvä jättää vanhenemaan ja venymään :)
hannupulkkinen
23.05.2012, 09.15
Oli tuossa ennen puhetta siitä, että vanhoja liimoja ei tarvitse saada pois. Entäs vanha liimanauha? Kyllä se niin lujasti tunttuu olevan vanteella, että site ei helposti saa pois. Sen päällehän ei varmaan uutta liimanauhaa kannata laittaa, mutta minä liimasin eilen contin carbonliimalla uuden renkaan vanhan teipin päälle. Tänään tyhjensin renkaan ja kokeilin irrottamista. Tiukassa tuntuu istuvan. Ehkä teippi ei kaikkiaan niin hyvä olekaan koska se tarttuu vanteelle niin, että poistaminen on hankalaa. Vai vai onko joku helppo konsti?
Oli tuossa ennen puhetta siitä, että vanhoja liimoja ei tarvitse saada pois. Entäs vanha liimanauha? Kyllä se niin lujasti tunttuu olevan vanteella, että site ei helposti saa pois. Sen päällehän ei varmaan uutta liimanauhaa kannata laittaa, mutta minä liimasin eilen contin carbonliimalla uuden renkaan vanhan teipin päälle. Tänään tyhjensin renkaan ja kokeilin irrottamista. Tiukassa tuntuu istuvan. Ehkä teippi ei kaikkiaan niin hyvä olekaan koska se tarttuu vanteelle niin, että poistaminen on hankalaa. Vai vai onko joku helppo konsti?
Ei minulla sen kummempia ongelmia ole Tufon teipin kanssa ollut, Jantex/Veloxista en tiedä. Vähän siitä jää liimanrippeitä mutta ne eivät haittaa kuten ei vanha liima-liimakaan.
hannupulkkinen
23.05.2012, 13.03
Mulla oli tuota jantexi/veloxia ja vanha teippi jäi vanteeseen kai pysyvästi. Nyt ei ole renkaan sisällä ehkäisylitkua. Saas nähdä kestävätkö vai pitäisikö suosiolla tilata lisää ja tuntea suurta turvallisuutta.
Teipitkin lähtee kun pehmittää ensin laittamalla teipin päälle suksivoiteenpoistoaineella märäksi kastellun rätin, ja sitten vähän ajan kuluttua kaapii pois puukon terällä pinnaväli kerrallaan. Aika työlästä, tuon(kaan) takia teippiä ei kannata käyttää. Asetoni haihtuu liian nopeasti, siksi voiteenpoistoaine joka ei myöskään jätä rasvaista pintaa.
Mulla oli tuota jantexi/veloxia ja vanha teippi jäi vanteeseen kai pysyvästi. Nyt ei ole renkaan sisällä ehkäisylitkua. Saas nähdä kestävätkö vai pitäisikö suosiolla tilata lisää ja tuntea suurta turvallisuutta.
Tuota teippiähän käytetään ns. ‘belgialaisessa metodissa’ krossipuolella, jolloin ensin laitetaan liimaa kummallekin puolelle, sitten teippi vanteeseen liiman päälle, sitten vielä vähän liimaa ja tuubi kiinni. Sitten pysyy kivasti.
Tufo tosiaan toimii ihan mainiosti.
Ksyleeni on sitten parempi liimanpoistoaine kuin asetoni, tosin vieläkin haitallisempi joten ilmastoinnin täytyy olla todella kunnossa.
Ksyleenillä olen myöskin poistanut Tufon teipin jäänteet, tosin ei tuo taida välättämättä tarpeellista olla kun todella tiukassa on, mutta varmuuden vuoksi olen poistanut vaikka työlästä onkin. Pään saa ksyleenillä helposti sekaisin, eli kannattaa käyttää ulkona tai tuuletus kuntoon kuten Rhubarb mainitsi,
Pitääpä vielä hehkuttaa Veloflexin criteriumeja, ovat kyllä mahtavat renkaat ajaa vaikka ovat alle 22mm leveät, joustoa löytyy kohtuu mukavasti huonomillakin teillä ja rullaa todella hyvin. Paineet olleet 7,5/8 bar. Kulutustakin tuntuu takana kestävän Tufoa paremmin.
Tänään ajelin n. 30 km kovapintaista soratietä Vittoria Corsa Evo CX:llä reipasta lenkkivauhtia ja oikein rengasrikkoa kerjäten, mutta en saanut aikaan edes kunnon viiltoa. Yllättävän hyvin nuokin kestää, vaikka on jossain hauraiksikin haukuttu... Oli vaan aika aika kova ajaa 7/8 bar paineilla ja 46mm kehillä. :)
Mulle kävi tänään niin hassusti että tufon s3lite räjähti kotiin päästyäni. Sellainen 1,5cm repeämä syntyi siihen pohjateipin ja renkaan saumakohtaan. Näytti siltä että kudokset petti. Onkos muilla ollu vastaavaa.
Lenkillä pääsin lisäksi paikkaamaan litkulla eturengasta. Hyvin paikkautu ja piti kun paukulla täytti. Tosin pullon suu oli hieman tukossa ensi alkuun.
Itse nyt kevään ajellu Zippin Tangente 21mm leveällä versiolla ja ainaki omasta mielestä ihan ok rengas. Ei tunnu mitenkään kovalta ja rullaa hyvin.
arctic biker
03.06.2012, 19.10
Sakemannit kaikkea vertaa ja testaa. Tour 6/12 yleiskiekkojen testin ohessa Conti Competition 22. " Mitt Kitt rollt er
besser als mit Klebeband" 25.1W/29.2W teipin tappioksi. GP4000S avorenkaalle vierintävastusta 21W.... 35 kilsan vauhdilla ,85 kg oli kokonaispaino.
Takapainoinen Taapertaja
15.06.2012, 08.30
Onko kellään kokemuksia Tufon litkujen käytöstä lateksituubien kanssa? Tufon tuubithan on butyylituubeja. Vittoria Corsa EVO CX:ä ajattelin litkutella.
hannupulkkinen
15.06.2012, 08.37
No on mulla Schwalben renkaista. Pelittää. Itse olen siirytynyt käyttämään butuulitubeja kun niitä ei tartte pumppailla joka lenkin alla ja ovat halevempiakin. Jos ajaisin kilpaa niin ehkä sitten lateksit olisi kisarenkaina.
Schwalbeja en enää käytä. Ultremot eivät kestäneet talven yli vaan kultuspinta pykiytyi käyttökelvottomaksi.
Takapainoinen Taapertaja
15.06.2012, 08.59
^ Kiitos. Kuituvanteille kisakäyttöön tulossa renkaat.
Onko kellään kokemuksia Tufon litkujen käytöstä lateksituubien kanssa? Tufon tuubithan on butyylituubeja. Vittoria Corsa EVO CX:ä ajattelin litkutella.
Don't fix it if it ain't broken... Vittorian pitstop ehkä parempi valinta rengasrikon sattuessa?
Takapainoinen Taapertaja
15.06.2012, 09.30
Joo. Koitin tuota Vittorian pitstoppia etsiskellä nettimaailmasta, mutta eivät sitä lentorahtina Suomeen lähetä. Olisiko tiedossa kivijalkamyymälää Pirkanmaalla, josta puteli löytyisi?
Takapainoinen Taapertaja
15.06.2012, 09.52
Don't fix it if it ain't broken... Vittorian pitstop ehkä parempi valinta rengasrikon sattuessa?
Tilasin Saksasta. Kiitän.
On. Älä käytä jos ajattelit ajaa niillä lateksituubeilla vielä talven jälkeen...
nimimerkillä kaikki litkutetut tuubit vaihtoon kevään ensimmäisellä lenkillä ja kaikki uudet on butyyliversioita
Vittorian pitstop ehkä parempi valinta rengasrikon sattuessa?
Itse suosin varatuubia takataskusta. :)
Itse suosin varatuubia takataskusta. :)
Minkäslaisen preppauksen tuubi on käynyt läpi? Liimaa pinnassa jne. vai?
Pitää vaikka vanteella ilman sisällä yön yli, että venyy ja helpompi laittaa tienpäällä paikalleen.
Liimaa ei tartte, kun sitten ajelee hieman rauhallisemmin kotia eikä kovin kanttaile..
Pakaste(tai leipä-)pussissa remmillä satulan alla on kans ihan hyvä paikka pitää varatuubia..
Pakaste(tai leipä-)pussissa remmillä satulan alla on kans ihan hyvä paikka pitää varatuubia..
Joo, nimenomaan johonkin minigrippiin ettei ole hiekkaa joka paikassa (soveltuu muuten myös sisäkumiin). Mulla on joku 15€ kumi jonka kriteeri oli lähinnä mahdollisimman pieneen tilaan pakkautuminen. Teipillä tuubit kiinni muutenkin, mutta jos tien päällä puhkeaa niin heitän ilman teippiä kotiin asti ja sitten ajan kanssa kunnon kumi tilalle.
Lateksisisurisiin voi laittaa Caffélatexia Tufon sijaan, tosin on minullakin sitten tien päällä tapahtuvaa paikkausta varten Tufon Extremeä. Pit Stop on myös toiminut ihan hyvin sivusta katsoen.
Pitää vaikka vanteella ilman sisällä yön yli, että venyy ja helpompi laittaa tienpäällä paikalleen.
...ja yhtään huono idea ei ole katsoa etukäteen että venttili(n jatko) on sopivan mittainen. Etenkin, jos ei ole venttiilityökalua mukana.
Minkäslaisen preppauksen tuubi on käynyt läpi? Liimaa pinnassa jne. vai?
Menee siihen hätätilassa ihan paketista takataskuun nykästy uusi tuubikin. Kyllä se siellä tien päällä siihen vanteelle venyy siinä missä kotonakin. Ainut tosiaan tuo Järpän kertoma asia, että huolehtii että on tarpeeksi pitkä venttiilinjatko tuubissa. Kerran ajelin lenkkiä jokusen kerran uusi vaihtotuubi takataskussa kunnes yhtä-äkkiä tajusin että siinä on monta senttiä liian lyhyt venttiili. Onneksi ei tullut vaihtohommia tien päällä tuolloin.
Ja toki auttaa jos vaihtotuubi on ollut muutaman kerran ajossa --> tuubi venynyt sopivasti PLUS siinä on liimat pinnassa.
Itsellä yleensä varatuubina juurikin tuommonen muutaman kerran ajettu tuubi sopivan pitkällä venttiilinjatkolla.
Eipä pahemmin ole kyllä tarvinnut renkaita vaihdella tien päällä sen koommin kun muutin Tikkurilasta Klaukkalaan. Toisaalta ajokilometritkin eivät ole samaa tasoa mutta kyllä silti "hitrate" on huomattavasti harvempi nyt mitä ennen. Nykyisestä kämpästä pääsee suoraan tykittämään autotien reunaa ilman klv-siirtymiä --> säästää renkaita sata nolla!
Tuollainen sähköteipillä tiukaksi paketiksi kiedottu vanha tuubi mulla on aina takataskussa. Venttiilijatko kääritty samaan pakettiin. Ei vie paljon enemmän tilaa kuin pitstoppikaan, mutta aina 100% varma paikkaus vaikka rengas kuinka repeäisi.
En ole satulan alle laittanut, koska on silloin hankalampi siirtää fillarista toiseen.
Litkutettua tuubia ei tosiaan voi päästää tyhjäksi, sisärengas liimautuu yhteen ja tuubi on roskiskamaa. Ihmettelen kun jengi paikkaa tuubeja ennen kuin ne ovat edes puhki...
https://dl.dropbox.com/u/748019/varatuubi.jpg
hannupulkkinen
15.06.2012, 19.09
Tuollainen sähköteipillä tiukaksi paketiksi kiedottu vanha tuubi mulla on aina takataskussa. Venttiilijatko kääritty samaan pakettiin. Ei vie paljon enemmän tilaa kuin pitstoppikaan, mutta aina 100% varma paikkaus vaikka rengas kuinka repeäisi.
En ole satulan alle laittanut, koska on silloin hankalampi siirtää fillarista toiseen.
Litkutettua tuubia ei tosiaan voi päästää tyhjäksi, sisärengas liimautuu yhteen ja tuubi on roskiskamaa. Ihmettelen kun jengi paikkaa tuubeja ennen kuin ne ovat edes puhki...
Minulla on sama setti mukana, mutta vararenkaan kierrän kireästi tuorekelmuun. Puhjenneesta renkaasta saa sen jatkon. Tufolitkuja käytin viime kesänä, mutta tänä kesänä en ole vielä litkuttanut. Korjausvaahdolla pääsee kotiin, jos tuubi ei ole aivan räjähtänyt.
arctic biker
15.06.2012, 19.25
Jännää ettei tuubikansa ole reagoinnut Tourin väittämään tuubien huonoon vierintävastukseen teipillä.
hannupulkkinen
15.06.2012, 19.49
Jännää ettei tuubikansa ole reagoinnut Tourin väittämään tuubien huonoon vierintävastukseen teipillä.
Vierintävastuksella ei ole merkitystä ja erot ovat todella pieniä. Tuubin paras ominaisuus on sen turvallisuus. Se pysyy päällä vaikka räjähtäisi kun avolla mennään samassa tilanteessa nurin. Nii ja onhan ne niin vintaget.
Antti Salonen
15.06.2012, 20.45
Kysehän oli siitä, että tuubin vierintävastus on suurempi jos se on kiinnitetty teipillä eikä liimalla. Teipillä tuubi elää enemmän vannetta vasten, mistä syntyy ylimääräistä vierintävastusta. Avorengas ei elä käytännössä ollenkaan ja siksi rullaa vieläkin paremmin.
Tourin ilmoittamat watit teipille (29 W) ja liimalle (25 W) samalle tuubille 35 km/h vauhdissa ovat lähellä toisiaan, mutta en ihan äkkiä menisi sanomaan neljää wattia noin pienessä vauhdissa merkityksettömäksi. Kilpailukäytössä tuollaista tasoitusta tuskin kukaan haluaa antaa, ja harrastelijatkin tuntuvat kyllä monesti stressaavan paljon pienempiäkin eroja kun kattelee esim. keraamisten laakereiden suosiota, joilla säästetään enintään watin kymmenysosia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.