Näytä tavallinen näkymä : Press-Fit keskiöt ja käyttökokemukset
Vaseliinia runsaasti sekaan. Sillä saa pideltyä kuulat riittävän paikoillaan asennuksen ajan.
arctic biker
12.02.2016, 13.19
Eikä tuon kehikon takaisinsaanti aivan välttämätöntä ole, joutuu vain laakerikuuulia lisäämään pari kipaletta tai sitten kuppiin vieriviereen ja yksi pois.
brilleaux
25.02.2016, 14.31
Sivuaa asiaa; e13:n PF keskiölaakerit on kyllä käsittämätöntä kuraa.
Syyskuussa 2014 ostetun Fatboyn orkkislaakerit poiki huhti-tuokokuussa 2015.
Tilalle vaihdetut uusissa kupeissa olevat vaihdettavat e13:n konelaakerit oli poikinu nyt. Aivan paskana.
Garmini näyttää spessulle lenkkikilometrejä 6.2.2015 lähtien 1643km. Että semmosta laatua.
Tilalle meni SKF:ää, saas nähdä.
Edit: toki tohon tulee päälle työmatkoja n. 220km/kk, mutta nehän menee rullaten.
SKF:llä ajettu ehken 50-100km, huutavat kuivuuttaan. Eli muistakaa aina avata konelaakeri ja lisätä sinne vaseliinit.
Konelaakereissa kun ei nykyään näemmä ole kuin tippa öljyä sisällä. Konelaakeriahan kun ei ole fillariin tarkoitettu.
Eli suosittelen uudestakin pyörästä ne tarkastamaan.
EDIT: piti oikein avata hyllystä löytynyt uusi, paketissa oleva laakeri ja tutustua asiaan. Toki toi on hiukka keskiölaakeria isompi, anyway:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/12788157_10208883869239110_1208711589_n.jpg
Ohiampuja
25.02.2016, 22.33
Juu, ne rasvat on mitoitettu aika koviin rpm lukemiin. Fillarissa ne saa kyllä survoa aika täyteen hyvää vaseliinia.
Kuinkas te irrotatte nuo press fit keskiölaakerit puhdistusta ja rasvausta varten? Omassa pyörässä ei ainakaan ole toivoakaan päästä käsiksi ilman irroitusta. Tiedän että on olemassa työkalu irroitusta ja puristusta varten mutta kun ei viitsisi ostaa semmosta.
^ https://www.youtube.com/watch?v=lmOSu8JGJks Tässä on melko hyvä video siihen.
Elikkä kaupasta kierretankoa ja pari prikkaa ja mutteria niin saa puristimen ja joku lyömäase irrotukseen. Kai ne kumisuojat laakeripesän päällä on irrotettavissa? Ettei mene paskaksi kun alkaa ronkkimaan. Meinaan kun tänään aloin kierteisestä mallista irrottamaan niin ei ne suostunut siitä lähtemään ja itse asiassa pikkuisen halkesikin joten jätin suosiolla väliin. Sitten kun laukee niin hakee uudet.
Juha Lehtinen
26.02.2016, 23.37
Itselläni on prässi asennusta varten ja putki jonka toinen pää on ristiin halkaistu irroittamista varten.
Tuli tuossa mieleen että eikö se puristus hoidu ihan tällaisella http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/6418868323003
noniinno
27.02.2016, 00.21
Tolla saa kupit prässättyä huonossa asennossa ja keskiöputki saattaa muuttua väljäksi. En suosittele, enkä kyllä luottaisi asentajaan, joka liimauspuristimella korjailee polkupyörää. Kyllä kupitkin olisi parempi irroittaa työkalulla kuin toinen reuna edellä lyömällä. PF on niin piip tarkka sovituksistaan.
Tolla saa kupit prässättyä huonossa asennossa ja keskiöputki saattaa muuttua väljäksi. En suosittele, enkä kyllä luottaisi asentajaan, joka liimauspuristimella korjailee polkupyörää. Kyllä kupitkin olisi parempi irroittaa työkalulla kuin toinen reuna edellä lyömällä. PF on niin piip tarkka sovituksistaan.
Samaa mieltä. Myös se väljä kierretankoviritys voi vääntää kupit vinossa paikalleen.
BB Holland
03.04.2016, 13.18
Onko kukaan ympänny noita BOR-kampia pressfittiin tai mihin tahansa keskiöön, noihan sopis noin kymmeneen eri keskiöön valmiiksi jollain kummas tekniikalla. Kestääkö ja toimiiko. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=55255;menu=1000,2,88;page= 1;backlink=108|||240%2C245|139735||||||1||
noista kun ruuvais isoimman rattaan pois niin olis just mitä tarvin, pitäis ehkä prikka laittaa
mtb&ski4ever
03.04.2016, 17.31
Mulla on just tollanen press fit keskiö jossa xt kampiosat kiinni Trekin rungossa..en oo lukenu pitkää viestiketjua läpi mutta kun alkaa ääntelemään ja klappaamaan tarkottaako se tosiaan sitä ett ei voi korjata vaan on haettava uusi runko tilalle kokonaan? 😮
Juha Lehtinen
03.04.2016, 19.14
Mulla on just tollanen press fit keskiö jossa xt kampiosat kiinni Trekin rungossa..en oo lukenu pitkää viestiketjua läpi mutta kun alkaa ääntelemään ja klappaamaan tarkottaako se tosiaan sitä ett ei voi korjata vaan on haettava uusi runko tilalle kokonaan?
Uusi press fit keskiö tilalle.
jii.haanpaa
03.04.2016, 19.17
Uusi press fit keskiö tilalle.
Sitä ennen voi kurkata onko siellä rasvaa ollenkaan. Tehtaalta lähtevät kaiketi usein kuivina. 10 minuutin homma tarkastaa kerran pari kesässä.
Juha Lehtinen
03.04.2016, 19.22
Sitä ennen voi kurkata onko siellä rasvaa ollenkaan. Tehtaalta lähtevät kaiketi usein kuivina. 10 minuutin homma tarkastaa kerran pari kesässä.
Kyllä ja pitää myös tarkistaa onko kammet oikein asennettu jos klappia on.
sledgehammer
03.04.2016, 21.03
Oi saakeli tätä BB30 ihanuutta. Edellistalvena ostin uuden rungon johon kasailin trainerifilon. Keväällä ajelin sillä ehkä tonnin, kunnes laakerit korkkasivat. Vein rungon korjattavaksi ja FSA:n laakereiden tilalle tuli SKF laakerit. Nyt olen sitten ajanut nillä ehkä 500km + sisätreenit tänätalvena trainerilla n. 4h/vko. Eilen tokalla ulkolenkillä alkoi laakerit kitistä. Perkele sentään näitä vehkeitä. On kyllä mahtavaa, jos noita saa tonnin välein uusia. Oliskohan tuo ollut vältettävissä laakereiden rasvauksella? En mä niihin mitään rasvaa älynnyt lisätä.
mtb&ski4ever
03.04.2016, 21.13
Oho...en tullu ajatelleeksi et ois liian vähän rasvaa..klappia ei oo yhtään ja pyörii kyl herkästi myöskin..m
No eikös se nimenomaan niin mene, että normi konelaakerit tarvitsee rasvata ennen käyttöönottoa. Siellähän on sisällä ohut öljy, joka ei kauaa loskasuolapskassa pysy.
Tuo ei kyllä liity millään tapaa pressfitin ongelmiin.
sledgehammer
03.04.2016, 21.41
No mä jätin hommat tällä kertaa työkseen niitä tekeville ja ne ovat tehneet mitä ovat. Mä hoidin vaan rungon kuskaamisen ja maksamisen. Tuskinpa rasvaa on kuitenkaan vaihdettu/lisätty uusiin laakereihin. Ymmärsinkö mä nyt oikein, että tuommosen T47 kupin saa kierrettyä suoraan BB30 pesään? Sinne sitten tulee jenkaa sen verran, kuin tulee ja toivotaan, että pysyy kii? Kyllä toikin aika arveluttavalta kuullostaa. Joku alumiininen kuppi ei kyllä kovin ihmeellistä kierrettä sinne tee ja jos toi menee v*tuiksi asennusvaiheessa, niin sitten on keskiö raiskattu niin valmiiksi kuin mahdollista.
https://www.youtube.com/watch?v=5Amjst8HoX8
mtb&ski4ever
03.04.2016, 21.52
Joo kai...mut eikös nää oo niitä nyk melk kaikki huoltovapaita kertakäyttölaakereita keskiöineen?
Oi saakeli tätä BB30 ihanuutta. Edellistalvena ostin uuden rungon johon kasailin trainerifilon. Keväällä ajelin sillä ehkä tonnin, kunnes laakerit korkkasivat. Vein rungon korjattavaksi ja FSA:n laakereiden tilalle tuli SKF laakerit. Nyt olen sitten ajanut nillä ehkä 500km + sisätreenit tänätalvena trainerilla n. 4h/vko. Eilen tokalla ulkolenkillä alkoi laakerit kitistä. Perkele sentään näitä vehkeitä. On kyllä mahtavaa, jos noita saa tonnin välein uusia. Oliskohan tuo ollut vältettävissä laakereiden rasvauksella? En mä niihin mitään rasvaa älynnyt lisätä.
No miten se on BB30 ongelma, jos SKF konelaakerit eivät sinulla toimi? :rolleyes: SKF-laakereiden suojaus kosteudelta ei ole tarkoitettu pyöräkäyttöön. Monet BB30 käyttöön tarkoitetut laakerit ovat valmiiksi täytetty rasvalla ja parhaissa on vielä erikois-suoja mukana.
Ei näissä keskiöissä mitään vikaa ole, niitä kutsutaan ominaisuuksiksi. Minä olen laittanut uudet BB30 laakerit kerran vuodessa crossariin ja maasturiin vaikka niillä tulee tosi vähän kilometrejä, mitä nyt crossarilla toisinaan vähän kosteammissa olosuhteissa.
BB Holland
04.04.2016, 10.05
Ei näissä keskiöissä mitään vikaa ole, niitä kutsutaan ominaisuuksiksi. Minä olen laittanut uudet BB30 laakerit kerran vuodessa crossariin ja maasturiin vaikka niillä tulee tosi vähän kilometrejä, mitä nyt crossarilla toisinaan vähän kosteammissa olosuhteissa. Lieneekö näistä ominaisuuksista tiedotettu kuluttajille? Summa summarum, olen ajanut ehkä 100 000 km noin tusinalla pyörällä ja saanut kolme keskiötä hajalle, hatarien muistikuvieni mukaan. Useamman kerran olen kyllä vaihtanut keskiön jostain muusta syystä, syksyllä lähti 20 000 ajettu Octalinkin BB-ES 51 eli Deore sen takia, että rattaat ja samalla kammet meni vaihtoon. Enkä ole huoltanut noita.
Nyt olis nöösillä avulle tarvetta. Ajattelin oppia pyöristä kantanpään kautta ja suurin osa asioista on selviä, mutta keskiöt ja kammet vielä mystisiä. Ostin siis gravel grinderin rungon, jonka keskiö on mallia PF30. Ajatuksena oli ostaa joko ultegran täysin osasarja tai sitten sramilta vastaavaa laatua. Käykö nuo osasarjojen keskiöt ja kammet sellaisinaan vai pitääkö hommata erillinen "adapteri"keskiö lisäksi? Ja jos erillisen keskiön hommaa lisäksi, niin mistä tietää mikäkin kampi sopii mihin keskiöön.
orc biker
17.05.2016, 23.58
PF30. Ajatuksena oli ostaa joko ultegran täysin osasarja tai sitten sramilta vastaavaa laatua. Käykö nuo osasarjojen keskiöt ja kammet sellaisinaan vai pitääkö hommata erillinen "adapteri"keskiö lisäksi?
Tuo PF30 imee 30 millin akseleita, mutta Shimano haluaa olla 24 mm, joten siihen tulee olla sovitin. Se on halvin ja helpoin tapa, jos on jo keskiö olemassa, mutta nyt vasta huomasin, että sinullahan ei vielä ollutkaan. Eli sitten ehkä kannattaa tutkia se toinenkin vaihtoehto.
http://wheelsmfg.com/bb-pf30-universal-adapter-for-24mm-spindle-cranks-shimano-fsa-etc.html
Eli tuossa olisi esim. valmis keskiö: http://wheelsmfg.com/pressfit-30-to-outboard-bottom-bracket-for-24mm-cranks-shimano-w-angular-contact-bearings-black.html
Tuossahan on kierteet kupeissa, eli tuonhan pitäisi ratkaista Pressfitille niin tyypilliset narinaongelmat! En tiedä, mikä hinta on Euroopassa, ja onhan noitakin muilta merkeiltä, mutta jos tuosta asiasta ei välitä, niin alla oleva on varmaankin halvempi. Minusta kierteet ovat kyllä hieno juttu keskiöissä, joten minä lähtisin tuolle edellisen linjalle kaikista näistä vaihtoehdoista. Mikään ei ole pirullisempaa kuin nariseva keskiö. Se on sitten yksi tuskien taival sekä ajaessa että pähkäilyssä, miten päästä siitä eroon. Toki eihän läheskään jokainen PF narise, joten kysymys kuuluu: do you feel lucky?
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=34702;menu=1000,2,81
Jos ja kun sormin irtoo, laittaisin laakerilukitetta. Jos välystä on kymppitolkulla sit shimmiliuskaa&laakerilukitetta. Yhden väljän pesän (BB95 jossa paljas laakeri painetaan suoraan pesään) korjasin em. mainitulla menetelmällä. Seuraavaksi otetaan Ryöbi ja aletaan poraamaan...
ps. putsaa pesä ja laakeri vaikka jarrukliinerillä ennen liimausta.
Uskon sinänsä loistavilla neuvoilla keskiö pysyi liimattuna naksumatta noin 500km ja nyt reilun 1000km jälkeen ääneet ovat taas sitä luokkaa, että runko lähtee Canyonille ihmeteltäväksi. On nimittäin sen verran väljät laakerikupit molemmin puolin. Jos ovat sitä mieltä että runko on niinkuin pitää niin saa luvan olla viimeinen tuon firman runko jolla yritän harrastaa
Tilasin jo uuden rungon tilalle ulkoisella BSA keskiöllä, nimimerkeillä pressfit-keskiöihin perin kvittuuntunut & vanhassa vara parempi
Uskon sinänsä loistavilla neuvoilla keskiö pysyi liimattuna naksumatta noin 500km ja nyt reilun 1000km jälkeen ääneet ovat taas sitä luokkaa, että runko lähtee Canyonille ihmeteltäväksi. On nimittäin sen verran väljät laakerikupit molemmin puolin. Jos ovat sitä mieltä että runko on niinkuin pitää niin saa luvan olla viimeinen tuon firman runko jolla yritän harrastaa
Tilasin jo uuden rungon tilalle ulkoisella BSA keskiöllä, nimimerkeillä pressfit-keskiöihin perin kvittuuntunut & vanhassa vara parempi
kolmas PF30 laakeri menossa, kunhan tulee postissa. Yksi aina hyllyssä tästä eteenpäin odottamassa vaihtoa. Ei noita kandee juuri alkaa tekohengittään. irrotus ja kasaustyökalulla hetken homma...
kolmas PF30 laakeri menossa, kunhan tulee postissa. Yksi aina hyllyssä tästä eteenpäin odottamassa vaihtoa. Ei noita kandee juuri alkaa tekohengittään. irrotus ja kasaustyökalulla hetken homma...
Ei siinä laakerin vaihto paljoa auta, jos se pyörii rungossa irtaallaan.
brilleaux
19.05.2016, 15.21
Yksi kriteeri uutta pyörää valitessa oli se, että PF:ä ei ole.
Aivan p***e keksintö.
Ei siinä laakerin vaihto paljoa auta, jos se pyörii rungossa irtaallaan.
Näin juuri. Ja se suurin ongelmahan on se, että se huonosti istuva laakeri tekee siellä nitkuessaan koko ajan lisää välystä. Joten ei kiinnosta enää taistella vaikka sen jollain liimalla saisikin aina joksikin aikaa kuntoon... Ja kustannuserä se on sekin, että 1000km välein uutta 25€ laakeria sisään ja vanhaa roskiin, ja locktiteä kuluu useita litroja :)
Näin juuri. Ja se suurin ongelmahan on se, että se huonosti istuva laakeri tekee siellä nitkuessaan koko ajan lisää välystä. Joten ei kiinnosta enää taistella vaikka sen jollain liimalla saisikin aina joksikin aikaa kuntoon... Ja kustannuserä se on sekin, että 1000km välein uutta 25€ laakeria sisään ja vanhaa roskiin, ja locktiteä kuluu useita litroja :)
Ja kaiken lisäksi liimailemalla laakeri ei ole takuuvarmasti täysin linjassa jolloin sen kestoikä lyhenee.. Tosin, epäilen noiden pesien linjausta joka takauksessa..
nih..
Itseasiassa laakerilukite kyllä keskittää laakerin täsmälleen keskelle, jos se pesä on vaan kulunut pyöreäksi, mitä se ei kyllä ole.
Muistelen, että olen joskus katsonut loctiten esittelyvideon, jossa laakeripesät koneistetaan tarkoituksella väljäksi ja käytetään laakerilukitetta. Ohuissa alumiiniosissa laakerilukite taisi olla nimenomaan se varmempi tapa saada osat suoraan ja keskittymään kunnolla. Lämpöäkään ei kaikkialla voi käyttää apuna.
Ei näissä keskiöissä mitään vikaa ole, niitä kutsutaan ominaisuuksiksi. Minä olen laittanut uudet BB30 laakerit kerran vuodessa crossariin ja maasturiin vaikka niillä tulee tosi vähän kilometrejä, mitä nyt crossarilla toisinaan vähän kosteammissa olosuhteissa.
Sattuipa tämä aihe silmään sopivasti. 2014 hankittu maantiefillari BB30 keskiöllä ja samana kesänä piti viedä 500km ajon jälkeen huoltoon koska naksu ja natisi ikävästi. Meni takuisiin. Viime kesä meni murheitta, mutta nyt alkoi taas voimakas napse ja kolke joka polkasulla. Laakerit vaihtoon ja kilsoja reilu 4000. Mikähän tämän konstruktion etu on valmistajalle? Itsellä tulee lähinnä mieleen että en varmasti osta toista samanmerkkistä ja en ylipäätään pyörää jossa tämä p**kakeskiö on. Pyörähuollossa kaveri sanoi että se on samalla lailla kuluva osa kuin jarrut. Totta puhuen jarrut onkin orkkikset ja still going strong mutta keskiölaakerit jo kolmannet.
Nuo pressfit-keskiö tuntuvat olevan nykyajan ISIS - epäluotettava, mutta idealtaan hyvä. Harmi ettei tullut hamstrattua XT-nelikantteja silloin kun niitä vielä sai.
Heh.
Itseasiassa laakerilukite kyllä keskittää laakerin täsmälleen keskelle, jos se pesä on vaan kulunut pyöreäksi, mitä se ei kyllä ole.
Muistelen, että olen joskus katsonut loctiten esittelyvideon, jossa laakeripesät koneistetaan tarkoituksella väljäksi ja käytetään laakerilukitetta. Ohuissa alumiiniosissa laakerilukite taisi olla nimenomaan se varmempi tapa saada osat suoraan ja keskittymään kunnolla. Lämpöäkään ei kaikkialla voi käyttää apuna.
Keskittää, jos on pyöreä pesä.. Ja sama ongelma suoruuden kanssa, jos laakeri jää vinoon, välyksensä sallimissa rajoissa, sen kestoikä lyhenee eikä sen kiinnipysyvyyskään ole taattu.
Toki, kuten mainitsin, en oikein luota pintojen mittatarkkuuteen ja suoruuteen fillareissa muutenkaan.
nih..
Toki, kuten mainitsin, en oikein luota pintojen mittatarkkuuteen ja suoruuteen fillareissa muutenkaan.
nih..
Juu, aika varmasti ainakin osa noista pressfitin ongelmista johtuu väärästä linjauksesta, joka kaivaa kuidussa olevat pesät väljiksi, vaikka ne olisivatkin uutena hienosti toleransseissa. Ihan heti en sellasista runko hankkisi, jossa laakerit survotaan suoraan runkoon ilman holkkeja.
Juu, aika varmasti ainakin osa noista pressfitin ongelmista johtuu väärästä linjauksesta, joka kaivaa kuidussa olevat pesät väljiksi, vaikka ne olisivatkin uutena hienosti toleransseissa. Ihan heti en sellasista runko hankkisi, jossa laakerit survotaan suoraan runkoon ilman holkkeja.
Varmaan noin, kyllähän tuon tyyppistä laakerointia käytetään vaikka ja missä, hyvällä menestyksellä vieläpä, mutta koneistustarkkuus ja materiaalit pitää olla kohdallaan..
nih..
Pakko vielä kysyä, onko pressfit nyt oikeasti täysi susi, vai onko ongelmia vain joillain merkeillä. En jaksaisi koko ketjua lukea. Giantin trancea oon haaveillu tovin ja tämän ketjun innoittamana vilkaisin keskiö.. Ja ystävämme persfit siellä koreilee.. Pitääkö unohtaa koko kökötin, edellisen uutena ostamani pyörän (scottin täpäri) omistin 14 vuotta, se kesti varsin hyvin.
nih..
No ei se omasta mielestäni ainakaan aluumiinirungossa mitenkään susi ole, en valitsisi pyörää keskiön mukaan. Erilliset kupit laakerin ja rungon välissä antavat paljon anteeksi ja laakeri asettuu ainakin väkisin päittäin suoraan. Omakin naksuminen saattoi johtua haljenneesta kammenakselin päästä, jota en silloin huomannut. Kammen pultteja kiriessä naksuminen tietenkin poistui.
Noita suoraan pesään painettavia versioita tosiaan miettisin kahteen kertaan, tai ainakin tarkastaisin runkotakuun ennen ostoa.
Esimerkiksi trekissä on ikuinen takuu, eli aika sama mitkä laakerit tuolla on.
noniinno
19.05.2016, 22.47
No joillakin tuntuu olevan ongelmia ja joillakin ei. Eipä se kierrekeskiökään ihan ongelmaton aina ole, näin sivusta kolmen keskiön tuhoutumista seuranneena. Itsellä neljäs pyörä Press-Fitillä ja kaikki ovat toimineet ilman ongelmia, mutta jos nakse alkaa kuulumaan niin tulen tänne tietysti vuodattamaan ja kiroamaan systeemin perähelvettiin. Kuten irtokuulalaakerit, Mavicin vapaarattaan, Sramin jarrut, Shimanon vapaarattaan, jne..jne.
No en epäile, etteikö saata vikaherkkä rakenne olla, on vaan käynyt munkki noiden kanssa. Tai en vaan jaksa narujaloilla murjoa tarpeeksi kovasti polkimia. En käyttäisi keskiösysteemiä pyörän valintaperusteena kuitenkaan, mutta kukin tavallaan.
Noita suoraan pesään painettavia versioita tosiaan miettisin kahteen kertaan, tai ainakin tarkastaisin runkotakuun ennen ostoa.
Esimerkiksi trekissä on ikuinen takuu, eli aika sama mitkä laakerit tuolla on.
Joo se Trekin ikuinen takuu tarkoittanee käsittelyaikaa.IS ohjainlaakerin alapuoli ongelmana.
Tää laskee päiviä =huomenna yksitoista.
jii.haanpaa
19.05.2016, 23.46
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon BB/PF-ongelmat ovat peräisin siitä, että tehtaalta lähtiessään keskiöt ovat rutikuivat. Ainakaan oman fillarini keskiöön ei oltu rasvaa tuhlattu. Itse olen putsannut ja rasvannut laakerit kun muistan/jaksan ja toistaiseksi tämä strategia on toiminut ja säästänyt ongelmilta. Onneksi on nopea ja helppo homma.
No joillakin tuntuu olevan ongelmia ja joillakin ei.
On mulla Ghostin hiilarimaasturissa pressfit eikä siinä ole ollut mitään ongelmia.. Sanoisin asian näin että jos pressfitin kanssa on ongelmia, niin ne on todennäköisesti ikäviä ja tuottavat harmaita hiuksia. Ja semmoinen laskee motivaatiota. Mua ei vituta oikeastaan mikään muu kuin se, että ~10tkm ajoista mitä oon krossarilla ajanut, sen ~8tkm on kuulunut helkutinmoinen ritinä keskiöstä, ja oon joutunut asiaa miettimään :D
noniinno
20.05.2016, 00.29
^Muotoilin kömpelösti, tarkoitin että joissakin pf-keskiöissä on ongelmia, joissakin ei. Kategorisesti ei siis voi yleistää kaikkien olevan huonoja. Oman hiilariGiantin pf-keskiön ja samalla koko pyörän meinasin oksasilppurilla jauhaa täytemaaksi, kunnes kiristin pakan kunnolla ja kas, "keskiön" ritinä loppui. Mutta ehdin jo tuntea ilmiön aiheuttamaa "pelkoa ja inhoa pyörälenkillä".
Laitetaanpa tähän ketjuun kysymys kun ei näytä näin äkkiseltään netistä löytyvän vastausta...
Minulla on Cannarin Supersix Evo ja siinä Chris King pf30 keskiö. Kammet on Sramin Forcet.
Kysyisin näiden kampien asennuksesta. Että pitääkö tuonne jonnekkin väliin laittaa spacereita? Jos pitää, niin mihin ja kuinka paljon?
Sitten toinen kysymys koskee tuota washer ringiä. Keskiön mukana ei sellaisia tullut. Pitääkö sellaiset olla tässä kyseisessä yhdistelmässä?
Kuinka hyvin noiden kampien pitää ilman ketjua pyöriä? Kun niitä nyt pyörittää ne ne eivät tunnu kovinkaan kevyesti pyörivän.
Nyt siis kammet on asennettu ilman mitään spacereita ja washer ringiä. Lisäksi tuossa keskiössäkään ei ole sellaista normaalia suojusta laakereiden päälle, vaan laakerit näkyy heti tuossa kammen alla.
Kiitoksia jo etukäteen :)
Ja sitten vielä kysymys noiden Sramin kampien kiristämisestä.
Kun sillä puolella, mistä kampi kiristetään kuusiokoloavaimella on sellainen rinkula jossa on reikiä. Pitääkö tätä kiristää jollain vai riittääkö että kammen kiristää kuusiokololla?
tirsintarsi
20.05.2016, 21.21
Vastataan nyt vähän mutulla...
SRAM:n kammissa se sisempi kuusiokolo kiristää kammet paikoilleen ja se ulompi on osa sisäänrakennettua ulosvedintä, jos en ole väärin ymmärtänyt. Eli ulompi alumiinihela vaan sillain kiinni että pysyy ajossa matkassa ja syvällä olevalla kiristetään kammet. Näin ainakin GXP-kammet ovat toimineet, tosin en tiedä onko PF30 sitten eri systeemi.
Minulla ei ole PF30 keskiötä mutta ainakin CK:n GXP-keskiössä on muoviset kaulukset jotka peittävät laakerit.
Ampukaa alas ja pilkatkaa, jos meni ihan huti...
Ohiampuja
20.05.2016, 21.52
Ennen oli helppo neuvoa kuinka kammet asennetaan. Niitä kun oli kolmet laittanut, niin melkein kaikki oli tullut nähtyä.
Nykyään kirjavuus on niin suurta että ohjeet on viisainta hakea valmistan kotisivulta. Onneksi nykyään kaikki valmistajat tekevät aika hyvät manuaalit omille sivuilleen.
Ohiampuja
20.05.2016, 21.54
https://www.sram.com/service/sram/3
https://www.chrisking.com/support/instructions/
adrianus
20.05.2016, 23.07
Lisäksi tuossa keskiössäkään ei ole sellaista normaalia suojusta laakereiden päälle, vaan laakerit näkyy heti tuossa kammen alla.
Siis kuulat näkyy? Vain onko siellä suojattu laakeri? Ei ole CK laakereista kokemuksia, mutta kyllähän tuo oudolta kuullostaa, jos ei mitään pölysuojia ole.
Siis kuulat näkyy? Vain onko siellä suojattu laakeri? Ei ole CK laakereista kokemuksia, mutta kyllähän tuo oudolta kuullostaa, jos ei mitään pölysuojia ole.
Ei sieltä sentään kuulat näy, mutta tuossa laakerin päällä ei ole sellaista erillistä prikkaa joka bb30 keskiöissä on.
Ensiapukaappi
30.06.2016, 15.49
Tulipa vastaan tämä BB90 mullakin Trek Madone sixt series kuiturungossa. Pyörä muistaakseni vuodelta 2012?
Pesun yhteydessä muuten hyvä keskiö alkoi kiljumaan, joten päätin vaihtaa. Tietenkään ei ollut työkaluja ja naputtelin laakerit irti kierretangon pätkällä pikkuhiljaa eri kohdista. 10 minuutin homma. Menin Oulussa paikalliseen Trekkiä huoltavaan isoon pyöräfirmaan (P-S). Hieman pähkivät, mutta löytyi sopivat laakerit. Ohjeeksi tuli, että kumivasaralla nätisti koputtele paikalleen ja voi helpottaa jos käytät pakkasessa ennen asentamista. Kotona huomasin että perskules.. Kysessä olikin BB90 V2 laakeri, jonka Outer diameter onkin 37.1 eikä normaali 37.0. Kaupassa laakeri meni akselille normaalisti, mutta onneksi tajusin olla hakkamatta sisään. No seuraavana päivänä vaihtamaan ja nyt uudelle myyjälle asia olikin ihan selvä. Hyllyssä ei ollut normaaleja laakereja ja tiluseen meni. Kotona asensin sitten vanhat rasvatut laakerit takaisin ja puristin paikalleen käyttämällä 10mm kierretankoa ja isoja aluslevyjä + mutterit toisiin päihin - toimi muuten hyvin eikä tarvinnut ostaa n. 50-70 euron hintaista työkalua.
Bottom line. Syö niin perkuleesti miestä, että pyöräkaupassa myydään ihan paskaa tavaraa ja käsketään hakkamaan sisään väkisin. Jos olisin ollut vähääkään tyhmempi, olisin hajottanut monen tonnin kuitupyörän keskiön. Ja syy tähän on se, ettei asiantuntemusta Trekin huoltopisteessä ollut ja myytiin se laakeri mikä nyt sattui olemaan käsillä, kun oma varasto on olematon. Myököön Pyörä-Suvala kolmevaihteisia tuntureita maailman tappiin asti ja hinkatkoon ensihuolto pyörien lokareita kunnes valot sammuu. Laatupyörää sinne ei pidä näköjään viedä - vähintäänkin se on ihan tuurista kiinni kuka sitä siellä hoitaa.
Jos nyt jollakin on sama ongelma, niin oikean laakerin löytää täältä:
http://www.enduroforkseals.com/id273.html
Jahas no niin se on sitten 15. viesti tähän ketjuun.
Enduroforksealssin BB92 BOTTOM BRACKET w/ANGULAR CONTACT 440C STAINLESS STEEL BEARINGS noin 44 tuntia ajoa ja ei-vetopuolen laakeri tuntuu melkein kuivalta ja hiukan väljältä. Pyörää ei ole välissä pesty yhtään kertaa mutta mudassa ja sateessa ajoa on ollut tuosta ainakin neljännes. Pyörän putsaus tapahtuu ajamalla pyörä talliin ja annetaan lian kuivua ja sitten harjalla/rätillä kökkäreet pois - ketjun pesu heti ajon jälkeen.
akvavitix
30.06.2016, 23.34
Tuppaudunpa tähän ketjuun mukaan. Mikä on mielestänne parasta laakerirasvaa BB30-laakereihin? Itse tungin laakerit täyteen TF2-vaseliinia, sellaista punaista. Rasvaa laitoin lisäksi reilusti ympäri laakerin ulkopintojenkin pölysuojien päälle jne. Hiukan huolettaa, että tuo alkaa keräämään pölyä ja muuta skeidaa ja kohta sieltä valuu ulos mustia klönttejä. Jossain olen kuullut puhuttavan, että keskiöön sopisi paremmin viskositeetiltaan aavistuksen vaseliinia notkeampaa tavaraa, esim. lithium-rasvaa. Laakeriasioissa olen sen verran ummikko, että opeteltaessa mennään kokeilun ja erehdyksen kautta.
Erikoista Ridley Fenixin (alumiinirunko) keskiössä on, että keskiössä näyttää olevan muoviholkki, mihin laakerit puristetaan kiinni. Irrotin laakerit sellaisella levittyvällä lyömäaseella ja sain toisen laakerin sisempään pölysuojaan pientä vauriota aikaiseksi; oikaisin sen ja oletan, ettei maailma siihen kaadu. Korkeintaan joudun vaihtamaan uudet laakerit tilalle.
Pitkään aikanaan kuvittelin, että pyörän natina johtyy keskiöstä, mutta syyllinen on satulaputki, jossa pitäisi olla jonkinmoisia jousto-ominaisuuksia.
noniinno
01.07.2016, 00.52
Korjasin tänään natisevan keskiön. Pakka irti, vapaarattaan runko ja rattaat puhtaaksi, pikkuisen rasvaa ja pakka takaisin oikeaan momenttiin. Tuo on niin hämärä juttu, olin aivan satavarma, että ääni tulee keskiöstä. Mutta ei natise enää vaikka miten runttaisi.
Sram suosittelee tollasta mm. keraamilaakereihinsa ja muihinkin keskiöihinsä ;http://www.skf.com/group/products/lubrication-solutions/lubricants/high-performance-high-temperature-grease/index.html
Tuppaudunpa tähän ketjuun mukaan. Mikä on mielestänne parasta laakerirasvaa BB30-laakereihin? Itse tungin laakerit täyteen TF2-vaseliinia, sellaista punaista. Rasvaa laitoin lisäksi reilusti ympäri laakerin ulkopintojenkin pölysuojien päälle jne. Hiukan huolettaa, että tuo alkaa keräämään pölyä ja muuta skeidaa ja kohta sieltä valuu ulos mustia klönttejä. Jossain olen kuullut puhuttavan, että keskiöön sopisi paremmin viskositeetiltaan aavistuksen vaseliinia notkeampaa tavaraa, esim. lithium-rasvaa. Laakeriasioissa olen sen verran ummikko, että opeteltaessa mennään kokeilun ja erehdyksen kautta.
Erikoista Ridley Fenixin (alumiinirunko) keskiössä on, että keskiössä näyttää olevan muoviholkki, mihin laakerit puristetaan kiinni. Irrotin laakerit sellaisella levittyvällä lyömäaseella ja sain toisen laakerin sisempään pölysuojaan pientä vauriota aikaiseksi; oikaisin sen ja oletan, ettei maailma siihen kaadu. Korkeintaan joudun vaihtamaan uudet laakerit tilalle.
Pitkään aikanaan kuvittelin, että pyörän natina johtyy keskiöstä, mutta syyllinen on satulaputki, jossa pitäisi olla jonkinmoisia jousto-ominaisuuksia.
Petri Väisänen
05.07.2016, 20.56
Sram suosittelee tollasta mm. keraamilaakereihinsa ja muihinkin keskiöihinsä ;http://www.skf.com/group/products/lubrication-solutions/lubricants/high-performance-high-temperature-grease/index.html
Osaatko sanoa mikä ero on esim. tällaiseen?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/603086/Motox-EMGLC300-vesivaseliini-400g
Onko tällainen jo liian jäykkää yms. napoihin ja keskiöön?
Jaa,a ,enpä tost motonetin rasvast tiiä mitään.Edullisempaa ainekin,eipä toi SKF kans kalliiks tuu,toi patruuna riittää aikas pitkään,veikkaan...
5 ml tai 10ml ruiskul tota on helppo laittaa sinne kuulien väliin.Niinku varmaa muitakin rasvoja...
akvavitix
07.07.2016, 15.57
Olipas hyötyä lueskella tämä ketju alusta loppuun. Nyt siis tiedän, että mun fillarin keskiö on PressFit30. :D Koko paketti on vissiin sellainen, jota ei ole tarkoitettu huollettavaksi vaan vaihdettavaksi. En tiedä aiheutinko setille jotain pysyvää vahinkoa, kun irrotin laakerit, rasvasin ne ja prässäsin takaisin paikoilleen. Kai se jossain vaiheessa selviää. Ainakin 100km lenkki taittui ihan mukavasti huolto-operaation jälkeen, eikä tunnu minkäänlaisia välyksiä.
Enempi huolenaiheena on, ettei PF30 keskiöitä tunnu olevan markkinoilla googlen perusteella ihan hirveästi. Löysin nopeasti ainoastaan Truvativ PF30 keraamisilla laakereilla hintaan 36,42 € + postikulut. Ei siis ihan kohtuuton hinta, kun saman verran saa maksaa pelkästään BB30 laakeriparistakin. Sen sijaan erilaisia PF30 adaptereita tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi. En vaan viitsisi alkaa hyviksi kokemiani FSA:n kampia ruveta vaihtamaan. Täytyy lisäksi vissiin investoida jonkinnäköiseen PF30-irrotustyökalusarjaan. Prässi on helppo tehdä, kunhan on vaan kierretankoa ja pulttia tarjolla. Ne ei Puuilossa paljoa maksa.
Oletan siis, että kovin montaa tuhatta kilometria ei noilla keskiöillä enää ajeta, mutta ehkä palaan tähän asiaan sitten, kun ongelmia alkaa ilmaantua.
pikku-mihkali
20.07.2016, 15.40
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160720/d19af5da730ef5157075f253ab7007f2.jpg
Kyllä nämä on syvältä. Ensin porsi muoviholkki, sitten irtosi liimattu metalliholkki, onneksi on takuuta jäljellä ja kyseessä ns. Laatumerkin cyclo jossa ovh yli 3k€.
Ohiampuja
21.07.2016, 10.54
Oma maasropyörä tuli kasattua lokakuussa 2011, ja nyt alkoi keskiö pitämään pientä narinaa. Eli yllättävän pitkään tuo pressfit pelasi ihan virheettömästi. Vieläkin se pyörii ihan pehmeästi, mutta joku vapaanpuolen laakerissa/pesässä pitää sitä pientä narinaa.
Saas nähdä viitsiikö sille vielä tehdä mitään, uudet laakerit olisi kyllä hyllyssä jo valmiina...
En tiedä onko tuokin pesemällä rikottu, kun tuntuu että aina laakeri hajoaa vapaalta puolelta. Sinne kun on niin helppo letkutella vettä. :)
Ohiampuja
21.07.2016, 14.16
Tämä olikin väärä hälytys. Narina lähtikin takakiekosta, mutta tulipa avattua ja tarkistettua keskiön kunto. :)
hannupulkkinen
24.07.2016, 13.41
Bianchi 920:n keskiömuhvi irtosi. Syksymmällä ostan uuden rungon ja aion siirtää siihen Campa Recordin mix osat. Keskiö on BSA- kierteinen ja tiedän että adaptereilla press fittiinkin sen saa kiinni. Onkos kellään kokemuksia tällaisen adapterin käytöstä? Sehän pitäisi saada sitten pois jos ja kun haluan siirtyä 11 vaihteiseen osasarjaan vai sasiko noita 11 v kampisarjoja myös BSAna?
jii.haanpaa
24.07.2016, 16.24
Omasta Bianchista löytyy SRAMin PF30/BSA-adapteri, mutta kilometrejä on kertynyt toistaiseksi sen verran vähän, että vielä ei arvaa mielipiteitä jaella. Ainakin valmistaja luottaa ratkaisuun, koska lupaa siihen 5 vuoden takuun. Ymmärtääkseni asennus on ainakin kuiturunkoon sellainen, että irti ei kannata yrittää repiä.
Juha Lehtinen
24.07.2016, 18.53
Omasta Bianchista löytyy SRAMin PF30/BSA-adapteri, mutta kilometrejä on kertynyt toistaiseksi sen verran vähän, että vielä ei arvaa mielipiteitä jaella. Ainakin valmistaja luottaa ratkaisuun, koska lupaa siihen 5 vuoden takuun. Ymmärtääkseni asennus on ainakin kuiturunkoon sellainen, että irti ei kannata yrittää repiä.
Kyllä tuon kuiturungosta ihan hyvin saa pois jos on oikeanlaiset työkalut, ainakin itse olen saanut kyseisen adapterin hyvin pois. Itselläni on sellainen putki jonka toinen pää on halkaistu ristiin, vasaralla sitä naputtamalla adapteri tulee ihan hyvin pois.
Onko kukaan vielä vaihtanut B386:sta BSA keskiöksi? Itseä kiinnostais kovasti, mutta tuntuu olevan ongelmana rungon leveys keskiön kohdalta, eli pitäisi keksiä keino miten saisi alumiinista otettua 6,5mm molemmilta puolilta pois. Tämä siis tarkoittaa 86mm:n keskiön pienentäminen 73mm:iin. Tämä on siis oma arvaus miten tämä kavennus on mahdollista tehdä vai onko muuta mahdollisuutta?
jii.haanpaa
24.07.2016, 19.30
Kyllä tuon kuiturungosta ihan hyvin saa pois jos on oikeanlaiset työkalut, ainakin itse olen saanut kyseisen adapterin hyvin pois. Itselläni on sellainen putki jonka toinen pää on halkaistu ristiin, vasaralla sitä naputtamalla adapteri tulee ihan hyvin pois.
Ookkei. Hyvä tietää, jos tulee joskus tarvetta. Käyttöohje vain varoittelee seuraavasti: "Warning! Carbon bottom bracket shells: installation of the bracket adapter into a carbon bottom bracket shell is permanent. The adapter cannot be removed. Removal will damage the adapter and bicycle frame.
Juha Lehtinen
24.07.2016, 19.42
Ookkei. Hyvä tietää, jos tulee joskus tarvetta. Käyttöohje vain varoittelee seuraavasti: "Warning! Carbon bottom bracket shells: installation of the bracket adapter into a carbon bottom bracket shell is permanent. The adapter cannot be removed. Removal will damage the adapter and bicycle frame.Itselläni oli Focus Cayossa tuollainen SRAMin Pressfit BSA adapteri 24mm Shimanon akselille. Ostin QUARQin wattimittarin jota varten jouduin vaihtamaan pressfit keskiön 30mm akselille sopivaksi. Itselläni ei ainakaan tuottanut vaihto mitään ongelmaa Focukseen.
Sramilla on kaksi erillaista adapteria eli yksiosainen alumiininen ja kaksiosainen muovinen. Tuo alumiininen asennetaan mukana tulevalla asennustahnalla kun taas muovinen asennetaan rasvan kera ihan kuin tavallinen pressfit laakeri.
Juha Lehtinen
24.07.2016, 20.20
Tuo yksiosainen alumiininen ei sovellu jos pyörässä on sähköiset vaihtajat ja sisäinen kaapelointi kun taas tuo muovinen soveltuu siihen.
Alun neljättäsataa vanhaa virstaa ajettu Shimanon bb92 ja on natissut vasta puolet ajasta. Suljen korvani ja jatkan polkemista.
Minulla alkoi polkiessa kuulua ketjulinjasta häiritsevää nirskuntaa. Tarkemmin tutkiessa on keskiössä snadi klappi. Sinänsä kammet tuntuu pyörivän ilman isompia rohinoita sikäli kun ketju paikoillaan pyöritellen pystyy kädellä tuntemaan. Liekö tässä nyt laakerien vaihto edessä? Onnistuuko ilman erikoistyökaluja ja mitkä laakerit/mistä ostan? Kannattaako vaihtaa itse vai viedä huoltoon? Yleensä pyrin tekemään hommat itse. Alla kuva potilaasta. Fillari on tuo sigun Fuji ja FSA Omega kammet. Keskiöstä löytyy merkinnät FSA ja B3044. Google haku noilla ei anna kovin selkeää vastausta.
http://imageshack.com/a/img924/8167/a3zYxm.jpg
Kokeile ensin hieman kiristää kampea akselillaan, löysää sivuruuvit ja kiristä akselin päässä olevaa "korkkia", siinä on momenttikin, ja sitten sivuruuvit kunnolla kiinni. Voi olla, että akseli pääsee liikkumaan, se ei saa olla hirmu kireällä, mutta ei saa päästä lonksumaankaan.
Kampien irroitus vähän samalla tapaa. Mahdollinen laakerin uusiminen on toinen juttu, tunnen vain HT2 ja tuo on erilainen...
Kiitos neuvosta. Kiristin snadisti ja klappi poistui. Toivottavasti tällä ensiavulla pystyisi vielä pari tonnia polkemaan niin yrittäisi vaihtaa laakerit rauhassa talvella eikä kiireessä kesken ajokauden. Panin laakerit tilaukseen.
Eipä kestä kiittää, tarkista kammen ruuvien kireys vielä lenkin parin jälkeen. Laakerit saattaa kestää vielä pitkään, mutta eipä tulevatkaan happane vaikka joutuvat odottamaankin!
noniinno
23.09.2016, 00.44
Sinänsä pressfiteistä on vain hyviä kokemuksia, mutta ihmetyttää Race Facen laatu. Next SL:n Cinch -systeemin laakereiden käyttöikä näyttää olevan tuhat kilsaa. Onko jotain korvaavaa ja kestävämpää tiedossa kenellekään? Hopella ja Rotorilla kai jokin vastaava, kokemuksia? Kyseessä bb92 -keskiö.
Aivan tuntemattomia, nimet nyt sentään tuttuja, meikäläiselle nuo ovat. Noin yleensä ottaen pyörän laakereista puuttuu stefat, siis ne eivät ole vesitiiviitä. Jos laakeriin onnistuu saamaan vettä, vielä pesuaineella höystettynä, niin ikä jää lyhyeksi, kuivana ja onnistuneesti asennettuna nuo aivan tavalliset, halvemmatkin laakerit kestävät monia kymppitonneja tavanomaista ajoa.
noniinno
23.09.2016, 07.59
^ Tuohon systeemiin ei löydy halpoja laakereita. On vaan kalliita ja ryöstökalliita.
Edit: Tilasin ne Hopet. Vain 59e satsi. Jos näillä ajaisi jo kaksi tonnia. 😥
Ongelma on varmaan se, että tuo BB92 ei ollut suunniteltu 30mm akselille, vaan 24mm akselille. Joten kun siihen tehdään erikoislaakereita 30mm akselille niin kuulista tulee väkisin liian pieniä. Eihän ne kestä missään muussakaan BB92 sovelluksessa, missä on 30mm kammen akseli…
noniinno
23.09.2016, 11.08
^No sehän se ongelma on. Sikäli fiksu systeemi, että erillistä kuppia ei ole, vaan laakerin ulkokehä on laipallinen. Saa sillä vähän tuota kuulaa suurennettua.
Mutta toisessa pyörässä, jossa PF30, kesti Race Facen laakerit vajaan tonnin. Molemmilta puolen laakerit valmiit. PF30 systeemissä keskiöputken halkaisija kuitenkin 46mm, että ei pitäisi olla tilasta kiinni. Nettigooglauksen perusteella on ihan yleinen vaiva nimenomaan RF Cinch -laakereissa.
Jos näillä ei pysty kesää ajamaan, lähtee Nextit kasvimaan täytteeksi. Tai sitten myyntiin. Harmi, muuten asialliset ja keveät veivit.
edit: mietin, miksi tuossa ei voisi käyttää neulalaakeria, eiväthän ne kammet sieltä mihinkään karkaa. Joku suunnitteluinsinööri voisi valaista asiaa.
PF30 systeemissä käytetään tavallisia BB30 laakereita, kuten myös BSA30 systeemissä. Onhan tosin minullakin hajonneet RaceFacen BSA30 laakerit aika nopeasti. Vaihdoin tilalle halvat laakerit (samoihin kuppeihin) ja ne ovat kestäneet. Mutta jos kunnollisia pitäisi saada niin olisin etsinyt Enduron laakereita, ne ovat olleet minulla ikuisia, kunhan ei koske alkuperäisiin tiivisteisiin, eli ei missään tapauksessa rasvojen vaihtoa Enduron laakereihin.
Jep ei ole olleet mitkään RF:n orkkislaakerit kestäviä ei edes ne hollowtec 2 tyyliset.En kyllä hehkuta myöskään Enduron laakereita.Hopen laakerit on ollut bannissa jo monta vuotta syynä sysisurkeet napalakrut.
Olen odotellut että fatbike runkoon tulisi upgrade laakeri/kuppisetti.Tilaa tuolla keskiömuhvissa on leveyssuunnassa leveämille tsydeemeille.En sitten tiedä olisko yhtään kestävämpi vaikka siellä olisi tuplalaakerointi?
Jep ei ole olleet mitkään RF:n orkkislaakerit kestäviä ei edes ne hollowtec 2 tyyliset.En kyllä hehkuta myöskään Enduron laakereita.Hopen laakerit on ollut bannissa jo monta vuotta syynä sysisurkeet napalakrut.
Olen odotellut että fatbike runkoon tulisi upgrade laakeri/kuppisetti.Tilaa tuolla keskiömuhvissa on leveyssuunnassa leveämille tsydeemeille.En sitten tiedä olisko yhtään kestävämpi vaikka siellä olisi tuplalaakerointi?
E13 on tehnyt tuplarivilaakerit PF92 eli 41mm standardille mutta ne ilmeisesti hajoavat vielä nopeammin. :rolleyes:
Eihän Hopen navoissa mitään Enduron laakereita ole?
noniinno
23.09.2016, 13.18
Niin, RF olisi voinut vaan ilmoittaa, että Cinch ei sovi bb92 keskiöön. Olisi monta murhetta vähemmän. Nyt pyörässä on Shimanon XT:t, jotka kyllä toimivat kuin Buick, mutta ovat 400g painavammat. Lisäksi harmittaisi RF:n kampiin syydetty rahamäärä jos niitä ei voi käyttää. No, siperia opettaa.
edit: Google löysi tällaisen "Krama teollisuuslaakerin". Yllättäen pölysuojassa lukee "enduro". http://www.krama.at/industrielager-mrf30417-2rs-41x30x7-mit-ansatz-42mm-bb30-zu-bb86-92-abec-3/pid/2178
Cinch ovat vain tavalliset 30mm akselilla olevat kammet, paremmat, kuin jotkut muut 30mm akseliset kammet kosta poikittaisen välyksen säätö tapahtuu kierteellä.
BB92 on Shimano Pressfit ja Shimanohan ei tee yhtään 30mm kampien akselia.
Ööö en mielestäni kirjoittanut että Hopen navoissa olisi ollut Enduron laakerit vaan niissä oli jotkut sysisurkeet lakrut ja tämä perustuu muutaman vuoden takaisiin kokemukseen fatbikenavoista about 2012...
Kolmatta kertaa en Hopen napoja ole hankinnut kun muitakin on tarjolla.
Beargreasessa olen nähnyt tuollaiset vihreät Enduron PF92:et Next SL:n kera,jotain härdelliä muistaakseni oli akseli sovituksessa?
Rosteriversio voisi olla ehkä seuraava kokeilemisen arvoinen Enduro tuote,Keraamisia en huoli keskiöön.
Heh seuraaksi tulee 26mm cinch koska siinä on kaikkien laakerityypien ja akselien parhaat ominaisuudet yhdistetty + uusi hypettävä standardi.
Joo just viimeviikolla vaihdoin Turbinet Next SL:ään.Onhan keposet jne.Ei ole ollut ikinä yli 250€ kampia joten katotaan onko järkeä vai ei kuituveiveissä.
noniinno
23.09.2016, 14.49
Cinch ovat vain tavalliset 30mm akselilla olevat kammet, paremmat, kuin jotkut muut 30mm akseliset kammet kosta poikittaisen välyksen säätö tapahtuu kierteellä.
BB92 on Shimano Pressfit ja Shimanohan ei tee yhtään 30mm kampien akselia.
No ei kai kukaan ole sellaista väittänyt, vai onko meillä nyt jokin kommunikointiongelma? Shimanot ovat 24mm, se on fakta, Racefacen 30mm akselilla ovat mallinimellä Cinch, mutta esim. X-type 24mm akselilla
Ongelma on varmaan se, että tuo BB92 ei ollut suunniteltu 30mm akselille, vaan 24mm akselille. Joten kun siihen tehdään erikoislaakereita 30mm akselille niin kuulista tulee väkisin liian pieniä. Eihän ne kestä missään
muussakaan BB92 sovelluksessa, missä on 30mm kammen akseli…
Jokos valmistajatkin ruvenneet ottamaan mallia meistä käyttäjista. Kun ohje sanoo N, me teemme X tai Y, koska toki laitteen on toimittava meidän mielemme mukaan.
Juha Lehtinen
23.09.2016, 18.25
Sinänsä pressfiteistä on vain hyviä kokemuksia, mutta ihmetyttää Race Facen laatu. Next SL:n Cinch -systeemin laakereiden käyttöikä näyttää olevan tuhat kilsaa. Onko jotain korvaavaa ja kestävämpää tiedossa kenellekään? Hopella ja Rotorilla kai jokin vastaava, kokemuksia? Kyseessä bb92 -keskiö.
Chris King mainostaa että heidän pressfit 24 on BB92 yhteensopiva. Toki nuo on niitä ryöstökalliita keskiöitä mutta toisaalta ilmeisen kestäviä/luotettavia.
No ei kai kukaan ole sellaista väittänyt, vai onko meillä nyt jokin kommunikointiongelma? Shimanot ovat 24mm, se on fakta, Racefacen 30mm akselilla ovat mallinimellä Cinch, mutta esim. X-type 24mm akselilla
Taitaa kumminkin raceface-kielellä tuo cinch tarkoittaa sitä dm-rattaan/ spiderin kiinnitys-standartia eikä mitään muuta. Aeffectit on cinch-kammet ja niiden akseli on 24mm.
...
Rosteriversio voisi olla ehkä seuraava kokeilemisen arvoinen Enduro tuote,Keraamisia en huoli keskiöön.
...
Joo just viimeviikolla vaihdoin Turbinet Next SL:ään.Onhan keposet jne.Ei ole ollut ikinä yli 250€ kampia joten katotaan onko järkeä vai ei kuituveiveissä.
Lyön vetoa ettei nextit kestä sulla vuodenvaihteeseen.
Mulla ekat kesti vajaa 4kk, seuraavat ~2 kk ja viimeiset vajaa 3kk. Sit LBS sano ettei jaksa enää ja antoivat sixc:t.
Se ei_vetopuolen akseli-insertti vaan erkaantuu siitä kuidusta.
noniinno
23.09.2016, 19.14
No on ne nyt kaksi vuotta kestäneet. Eri keskiöillä, joista molemmat nyt mureena. Tuo Cinch voi hyvinkin tarkoittaa tuota rattaan kiinnitystä, ei ole aikaisemmin tullut perehdyttyä. Vanhakin koira kai voi vielä uutta oppia.
noniinno
23.09.2016, 19.16
Chris King mainostaa että heidän pressfit 24 on BB92 yhteensopiva. Toki nuo on niitä ryöstökalliita keskiöitä mutta toisaalta ilmeisen kestäviä/luotettavia.
Pressfit 24 ei kyllä viittaisi 30mm akseliin. En nyt jaksa kännyllä etsiä.
Voi olla, että XT:t ovat lopullinen ratkaisu. Tai jos xtr:ään vaihtuisi jossain välissä. Joo, ei ole järkeä. Mutta silti...
Juha Lehtinen
23.09.2016, 19.57
Pressfit 24 ei kyllä viittaisi 30mm akseliin. En nyt jaksa kännyllä etsiä.
Voi olla, että XT:t ovat lopullinen ratkaisu. Tai jos xtr:ään vaihtuisi jossain välissä. Joo, ei ole järkeä. Mutta silti...
Sorry, meni meikäläisellä puurot ja vellit sekaisin. Toki Chris Kingiltä löytyy pressfit 30 mutta ei taida olla yhteensopiva bb92:n kanssa ja ei tuolla hinnalla taida väliä ollakaan yhteensopivuuden kanssa.
noniinno
23.09.2016, 20.21
^ kuka näistä pitää kirjaa. CK hinnoittelu kyllä tehokkaasti karistaa ostohalut, vaikka laatukamaa olisikin.
Onko kellään näitä http://activesport.co/ENDURO-BEARING-SS-DRF-3041-2RS-30X41X11 käytössä? Tommoset oli laitettu Canyonilla laakerin vaihdossa käyneeseen Dudeen.
Rescue73
27.09.2016, 13.47
Onko kellään näitä http://activesport.co/ENDURO-BEARING-SS-DRF-3041-2RS-30X41X11 käytössä? Tommoset oli laitettu Canyonilla laakerin vaihdossa käyneeseen Dudeen.
Leveät ovat, lienevät kaksiriviset??
>onko tiedossa parempia, jos tilaisi hyllyyn odottelemaan rohinoita?
noniinno
11.10.2016, 16.03
Hope vs. Race Face. Hope siis tuo leveämpi.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161011/42ae3d3d328118d35901d80aff8728ae.jpg
Toivottavasti koko korreloi kestoikään. Hopen pölysuojassa muuten lukee "Enduro"🤔.
Voiko PF30 keskiön vaihtaa BB386:een ns. 'bolt-on' tyyppisesti? Ajatuksena olisi vaihtaa kampisarja 24mm Shimanosta Rotorin 30mm akselilla olevaan.
Voiko PF30 keskiön vaihtaa BB386:een ns. 'bolt-on' tyyppisesti? Ajatuksena olisi vaihtaa kampisarja 24mm Shimanosta Rotorin 30mm akselilla olevaan.
Laakerit ja shimmit keskiötyypin mukaan Rotorin taulukosta http://rotorbike.com/wp-content/uploads/2016/08/Rotor-Spacers-05072015.pdf
JohannesP
14.10.2016, 00.04
Ei taida olla mahdollista saada saada millään adapterilla Sram Redin bb30 kampia BSA runkoon? Ihan hepreaa nämä tälläiset adapterijutut, mutta varmistan nyt vielä. Googlella tuli muutama forumtopikki missä tämä väitettiin onnistuvan, mutta enemmän väitteitä ettei onnistu muuta kuin toisinpäin.
Laakerit ja shimmit keskiötyypin mukaan Rotorin taulukosta http://rotorbike.com/wp-content/uploads/2016/08/Rotor-Spacers-05072015.pdf
Kiitos linkistä, nyt selkisi. Eli joko nykyiseen keskiölaakeriin shimmeillä tai sitten vaihtamalla keskiölaakerin Rotorin PF4630:iin.
Kiitos linkistä, nyt selkisi. Eli joko nykyiseen keskiölaakeriin shimmeillä tai sitten vaihtamalla keskiölaakerin Rotorin PF4630:iin.
Eikai nykyisellä laakerilla onnistu, jos se on 24mm akselille. PF on 46mm koolilla, koska väliholkit. Eli tarvitset PF46/30mm keskiön, jossa on ne väliholkit tai sitten rotorin fiksun kierrettävän paketin.
http://www.bikerumor.com/2016/06/06/rotor-ubb4630-spins-out-more-secure-option-for-pf30-bb386-and-bbright/
Tuon laittaisin itse hiilari runkoon.
Läskimasa
17.10.2016, 09.23
rotorin fiksun kierrettävän paketin.
Näyttää nykyään löytyvän läskiinkin käypästä kierrettävää PressFittiä: http://wheelsmfg.eu/bottom-brackets/fat-bike.html
Tollasen mä laitan jos joskus tulee huolia, eri järkevän oloinen pieksettäviin kuppeihin verrattuna.
Bbright ja Sram Force 22? Ilmeisesti toimiva yhtälö, mutta pitääkö kammesta olla GXP vai BB30 versio? Mitä laakeriksi?
Runkona olisi cervelo r5 kopio. Hitto näistä keskiöstandardeista ota mitään selvää...
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
...Runkona olisi cervelo r5 kopio...
En osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, mutta onko tuohon runkoon jotain linkkiä?
En osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, mutta onko tuohon runkoon jotain linkkiä?
Löytyy vaikkapa:
http://www.workswellbikes.com/web/view/142.html
Weightweenies foorumilta löytyy paljon positiivisia kokemuksia ko rungosta.
Tarkoitus olisi tehdä hyvänkelin työmatkatempotykki / pskankelin reenipyörä.
//Juha H
Tämä? http://www.workswellbikes.com/web/view/142.html
bbright ja sram force 22? Ilmeisesti toimiva yhtälö, mutta pitääkö kammesta olla gxp vai bb30 versio? Mitä laakeriksi?
Runkona olisi cervelo r5 kopio. Hitto näistä keskiöstandardeista ota mitään selvää...
Lähetetty minun d5803 laitteesta tapatalkilla
bb30.
Laakeriksi esim. Rotor PressFit 4630.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=34708;menu=1000,4,23;mid%5 B235%5D=1;pgc%5B10618%5D%5B10619%5D=1
http://www.bbright.net/faq.aspx
Kiitti! Pitääpä laitella palikoita tilaukseen niin ehtii pyörä valmistua kevääksi.
//Juha H
Juha Lehtinen
25.02.2017, 12.45
En tiedä muista rungoista mutta omaan Focukseen kun asensin uutta pressfit laakeria niin laitoin loctiten 641 laakerilukitetta ja loctiten aktivaattoria. Ilman noita keskiölaakeri tuntui elävän rungossa senverran että aiheutti jonkinlaista natinaa/naksuntaa. Hyvä puhdistaa keskiörunko myös. Nämä ei ole välttämättömiä toimenpiteitä vaan kokemuksen tuomia suosituksia.
Itse olen kokenut Rotorin kierteellä olevat pressfitt keskiöt tosi hyviksi - kierteellä kireäksi eikä natinoita!
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=29353;menu=1000,4,23;mid%5 B235%5D=1;orderby=2
Itse olen kokenut Rotorin kierteellä olevat pressfitt keskiöt tosi hyviksi - kierteellä kireäksi eikä natinoita!
Tuohon suuntaan kehitys on vahvasti menossa. Vastaavanlaisia keskiöitä alkaa löytyä jo aika monelta valmistajalta ja monelle eri keskiölle. Omaan CAADiin hommasin juuri saman tyyppisen.
Siis, eikös tuo ole BB30->BB24mm konvertteri? Eli BB30 kammelle tarvii tuohon BBRight runkoon jonkin erilaisen keskiön.
Jep, tuo on 24mm akselille. 30mm akselille ja BBright keskiölle käypänen löytyy nimellä Rotor UBB pressfit 4630 - BBright. Bike24 väittää että ko. keskiöön käy vain Rotorin kammet.
Juha Lehtinen
28.02.2017, 14.30
Jonkin verran pressfit keskiöt kehittyy ja valinnan varaa tulee lisää. Itselläni on Focuksessa sisäinen Di2 kaapelointi ja keskiötä ostaessani olen joutunut ottamaan huomioon sen että kaapeleille on tilaa keskiön rungon ja keskiön välissä. Ostin joskus Rotorin pressfit keskiön ja huomasin että työntää kaapelit edellään kun ei tyhjää tilaa kaapeleille ei enää ollut joten piti tyytyä Sramin tuotteeseen.
Jep, tuo on 24mm akselille. 30mm akselille ja BBright keskiölle käypänen löytyy nimellä Rotor UBB pressfit 4630. Bike24 väittää ko. keskiöön käy vain Rotorin kammet.
OK. Kysyin keskiöasiaa vielä Bike-Componentsilta. Tarjosivat Force 22 setille Truvativin laakeria (jota ei tosin nyt enää löydy nettisivulta)
Vai saisko tuota Forcea jostakin vielä edukkaammin (729e)? Meinasin tosiaan ottaa koko setin kampineen.
Blackborow
30.03.2017, 16.27
Pitäisi kuituiseen raamiin prässätä BB92. Kannattaako tuonne laittaa jotain väliin? Esim. kuituosien asennuspastaa?
noniinno
30.03.2017, 16.29
^ Carbon pastea olen itse käyttänyt, ja kaikki press-fittini ovat olleet ongelmittomia. Asennan nuo aika järeällä, tarkoitukseen tehdyllä työkalulla, mutteriprikkakierretankovirityksiä en harrasta. Liekö siinä toinen syy ongelmattomuuteen.
Blackborow
30.03.2017, 17.07
Joo keskiöprässi on olemassa, että ei ole tarkoitus mitään puupalikka ja vasaramenetelmää tai mutterihässäköitä käyttää. Kiitos.
Nyt olisi ilmeisesti käsillä ensimmäinen nariseva pressfit. Monta kertaa olen jo epäillyt, mutta aina ennen on vika löytynyt lopulta muualta, onneksi. Mutta nyt vaimon maantiepyörä narisee kun käsin puristaa kammesta runkoa vasten, joten se taitaa sulkea kaikki muut vaihtoehdot pois. Hämäävästi narina kuitenkin tuntuu kuuluvan ennemminkin pullotelineen kohdilta kuin keskiöstä, mutta kai se ääni vaan siellä rungon sisällä kaikuu.
Mutta mitä tuolle nyt tekisi? Joku kertaratkaisu pitäisi löytyä, ei kiinnosta ruveta purkamaan, säätämään jotain Loctiteä yms, kokoamaan ja sitten todeta, että kuukauden päästä sama homma. Eli mikä olisi joku pomminvarma keskiöratkaisu? Tuollainen tuli vastaan, mutta saatavuus vähän heikko ja hintakin aika korkea: https://www.bbinfinite.com/products/bb86-directfit-shimano
Kammet Shimanot ja nykyinen keskiö SM-BB91-41 eli yleinen 86mm leveä ja 41mm halkaisijan rööri.
Nyt olisi ilmeisesti käsillä ensimmäinen nariseva pressfit. Monta kertaa olen jo epäillyt, mutta aina ennen on vika löytynyt lopulta muualta, onneksi. Mutta nyt vaimon maantiepyörä narisee kun käsin puristaa kammesta runkoa vasten, joten se taitaa sulkea kaikki muut vaihtoehdot pois. Hämäävästi narina kuitenkin tuntuu kuuluvan ennemminkin pullotelineen kohdilta kuin keskiöstä, mutta kai se ääni vaan siellä rungon sisällä kaikuu.
Mutta mitä tuolle nyt tekisi? Joku kertaratkaisu pitäisi löytyä, ei kiinnosta ruveta purkamaan, säätämään jotain Loctiteä yms, kokoamaan ja sitten todeta, että kuukauden päästä sama homma. Eli mikä olisi joku pomminvarma keskiöratkaisu? Tuollainen tuli vastaan, mutta saatavuus vähän heikko ja hintakin aika korkea: https://www.bbinfinite.com/products/bb86-directfit-shimano
Kammet Shimanot ja nykyinen keskiö SM-BB91-41 eli yleinen 86mm leveä ja 41mm halkaisijan rööri.
Laitat sinne sen kaksiosaisen keskiön, joka kierretään yhteen. Näin tulee päittänkin yhdessä pitäviä voimia. Tuon kikkareen nimeä en vaan nyt millään saa mieleeni.
Edit: Ei se tämä ollut, mutta ensimmäinen joka sattui googlesta eteen. Idea kuitenkin sama.
http://soshanger.com/PressFit-30-Threaded-Bottom-Bracket
http://soshanger.com/WebRoot/LaPoste/Shops/box11137/5657/3BD9/CF23/ECC3/6D9B/0A0C/05BC/FDD7/PF30-THD-BB.jpg
Löytyisikö täältä jotain sopivaa: http://wheelsmfg.com/bottom-brackets.html (http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/pf30/pf30-bottom-brackets.html)
Blackborow
15.05.2017, 22.18
http://www.foxcomp.fi/wheels-threaded-bb86-92-shimano-compatible
Tuollaisen tuuppaat sinne.
Ja sitten se reilusti kalliimpi Enduron TorqTite. Ja muitakin yrittäjiä löytyy.
kuovipolku
16.05.2017, 11.35
Hollantilainen C-Bear on Lotto Soudal -tiimin hovihankkija keskiöpuolella. Se taitaa olla sellainen ns. lopullinen ratkaisu narinaongelmiin (muttta kieltämättä myös vähän semmoinwn a rich man's choice).
Kiitoksia. Tuo Foxcompin vaihtoehto (Wheel mfg) näyttäisi aika lupaavalta. Onkohan tuo 16-koloinen työkau sen kiinnitykseen joku mitä löytyy Biltemasta vai joku ihan spesiaali?
Täytyy nyt eka saada vanhat osat irti niin näkee onko siellä runko ympäriltä ehjä.
Kiitoksia. Tuo Foxcompin vaihtoehto (Wheel mfg) näyttäisi aika lupaavalta. Onkohan tuo 16-koloinen työkau sen kiinnitykseen joku mitä löytyy Biltemasta vai joku ihan spesiaali? .
Wheelin omalla sivuilla kauppasivat mukaan 48.5/44 mm kaksipäistä 16-koloista avainta, nystyt työkalussa siis sisäkehällä. Tuo 48.5mm käy tähän eikä ole sama 44mm kuin esim Shimanon Hollowtecheissä. Eikait Biltemassa ole näistä kumpaakaan, vain nelikantille tarkoitettu työkalu jossa nystyt ulospäin?
Ohiampuja
16.05.2017, 15.08
Mikäs keskiömerkki se oli kun siihen kävi Shimanon Hollowtech keskiöavain? Ettei aina tarvita uutta työkalua...
30mm prikasta askarrellulla työkalulla sain lyötyä vanhat pois ja näyttää olevan sen verran vanha hiilarirunko, että siinä on alumiininen putki johon keskiö tulee. Nyt sitten voi vaan arvailla onko vika sen alumiiniosan ja hiilikuidun liitoksessa vai keskiössä... Onneksi ainakin alumiinin ja hiilikuidun liitoskohdan rajat näyttäisivät tiiviiltä ja kunnossa olevilta. Toisen puolen keskiölaakeri tuli ulos ihmeen helposti yhdellä lyönnillä eli ehkäpä siinä sitten oli syytä... Pitää vielä yrittää väännellä tuota pelkkä alumiiniholkkia jollain ja katsoa saako vielä narinan aikaiseksi.
Rosmoliini
16.05.2017, 15.53
Mikäs keskiömerkki se oli kun siihen kävi Shimanon Hollowtech keskiöavain? Ettei aina tarvita uutta työkalua...
Ainakin asennus videon mukaan Praxikseen käy shimanon avain. https://www.praxiscycles.com/conversion-bb/
Vertti83
17.05.2017, 00.32
Mitenkäs näitten Pressfit keskiöitten kanssa, onko nämä mitenkä tarkkoja asennuksen kanssa?
Pääsin nyt tutustumaan uuden pyörän myötä pressfittien ihmeelliseen maailmaan. Jeffsyssä on BB92 keskiömuhvi ja siinä rallinaaman 30mm laakerit. Kammet on liian pitkät omaan makuun ja tuo RFn laatu ei oikein vakuuttanut, niin ajattelin laittaa tilalle shimanon kammet, mutta sitten pitäisi vaihtaa myös tuo keskiö. Eli tarvisi saada tuo RF keskiö naputeltua pois ja uusi shimano tilalle. Mitä arvon raati kehoittaa, kannattaako operaatioon edes ajatella ryhtyvänsä kotikonstein(ilman kunnollisia työkaluja), vai onko se suotavaa kiikuttaa suoraa pajalle..?
Maksaa jokusen kympin jos vie pajalle, ei sinänsä ongelma, mutta tuntuu olevan LBSissä kovasti kiirusta ja ei hirveän kauaa jaksaisi odottaa. Olettaisin että vanhan saisi naputeltua pihalle vähän soveltamalla ja uuden saisi rauhassa tehden prässäiltyä jonkinsortin kierretankoviritelmällä paikalleen, mutta voiko tuosta seurata mitään hyvää ja kaunista, vai onko se tuhoon(rutinaan) tuomittu idea..?
noniinno
17.05.2017, 07.53
^ Kannattaa käyttää niitä oikeita työkaluja. Ovat tarkkoja asennettavia. Keskiötä ei kannata naputella, asenustyökalulla lähtee nätisti ja ehjänä. Takuujutuissa on ihan hyvä pystyä osoittamaan, ettei ole käytetty kierretanko-mutteriprikka- tai muita purkkavirityksiä.
Itellä on toiminu pressfitin irrotuksessa ja asennuksessa ruuvimeisseli ja vasarakin :) oikeilla kaikki sujuu paremmin ja nopeammin, suosittelen jos tarkoitus tehdä homma useammin kuin kerran.
Ohiampuja
17.05.2017, 16.51
^ Kannattaa käyttää niitä oikeita työkaluja... Takuujutuissa on ihan hyvä pystyä osoittamaan, ettei ole käytetty kierretanko-mutteriprikka- tai muita purkkavirityksiä.
No jaa. Purkkatyökalut on hyviä jos tietää mitä tekee. Asennan sitten mitä tahansa laakeria, niin aina seuraan tönärin kanssa että se asentuu suoraan.
Teollisuudenkin kunnossapidossa laakereita asennetaan aika villeillä työkaluilla ja vahinkojakin kyllä joskus sattuu. Yleisin syyllinen on kiire...
No jaa. Purkkatyökalut on hyviä jos tietää mitä tekee. Asennan sitten mitä tahansa laakeria, niin aina seuraan tönärin kanssa että se asentuu suoraan.
Teollisuudenkin kunnossapidossa laakereita asennetaan aika villeillä työkaluilla ja vahinkojakin kyllä joskus sattuu. Yleisin syyllinen on kiire...
Ongelma ei todellakaan ole siinä, ettei laakeria saa ”pohjaan” asti tai ettei sitä saisi pois ”purkkatyökaluilla”. Ongelma on siinä että runko tuhoutuu näin tehdessä. :rolleyes:
Missä teollisuuden kunnossapidossa laakereita asennetaan ohuen hiilikuitu- tai alumiiniputken sisälle?
Noin yleisesti, teollisuudessakin käytetään oikeita työkaluja oikeaan paikkaan. Joskus tästä poiketaan kun aikataulu ei anna myöten.
Fillarin kanssa tuskin saa aikaiseksi isoja tappioita. Vaikka remontti menisi päivän pitkäksi.
Asentaako ne fillarivalmistajatkin noi press-fitit lekalla vai miksi kitisevää/natisevaa tarttee lähteä avaamaan yleensä?
jii.haanpaa
03.06.2018, 14.39
Nykyisillä keskiölaakereilla on jo ajettu niin paljon ilman ongelmia, että pitää alkaa jo varautua pahimpaan :) Mulla on pf30-runko (jake the snake) ja FSA gossamer BB386evo-kammet ja tämä on saatu aikaan adapterirenkailla ( https://shop.fullspeedahead.com/en/wishlist/index/add/product/2646/form_key/aF72t1RCMncVGYvn/ ). Muistelisin joskus nähneeni keskiön, joka kierretään omilla kierteillä PF30 runkoon ja jossa itse laakeri jää muhvin ulkopuolelle siten, että mitat ovat BB386EVOt ilman adaptereita. Nyt en onnistu löytämään sellaista mistään. Onkohan tuollaista olemassakaan?
Oma käyttökokemukseni: vaihdoin shimano xt m8000 keskiön racefacen tilalle alumiiniseen cuben plussatäpäriin. Tunnin pysyi hiljasena ja sitten alkoi pahempi natina mitä raceface piti.
Nätisti asettui ja hyvin pyörii ilman mitään välyksiä.
Mistä voi johtua?
Hommasin kesäkuussa CAAD12 dic 105 osilla (jotain fsa helistimiä eturattaina). Lomalla sitten pyöräilyn ja muun touhun lomassa lueskentelin näitä nykykeskiöiden ihanuuksia ja vaikka oma keskiöni on vielä hiljainen (tai sitä ei ainakaan vielä polvien äänten yli kuulu), niin rupesin ennakoivasti jo miettimään sopivaa ”lopullista” ratkaisua ongelmaan.
C-bearin keskiöt näyttävät olevan varsin toimivia, mutta ongelmaksi voisi tulla tuo levyjarrun letku, joka kulkee siellä keskiömuhvissa. Että meneekö se sinne?. C-bearilta kertoivat että menee jos ”remove sleeve”.
Onko joku asetellut tätä c bearin keskiötä levyjarrulliseen cännäriin? Menikö tuskitta jne?
BB Holland
26.10.2018, 22.04
Rungon mukana tuli asennettuna uusi BB30-keskiö. Hommasin FSA:n Afterburner-kammet, mutten saa vasenta kampea pohjaan. Tai tarkemmin sanottuna sinne jäi törkeästi väliä.Tarvitaanko tuonne prikkoja? 73mm keskiö, kammissa kolme rataspaikkaa. Laitoin sitten oikealle puolelle sisähalkaisijaltaan liian ison prikan kun ei ole oikeita, vasemmalle jäi milli väliä. Rako näytti suuremmaltakin aluksi. Erittäin hyvin tuo toimii, mutta voi siirtyä oikealle tuon millin vaikka tiukassa onkin. Vasen puoli näyttäisi olevan vielä selkeästi ulompana. Pitäisköhän työpaikan fylliskasaa tonkia, menikö sinne joku prikantapainen oikealta puolelta.
Ovatko muuten PF30 ja BB30 keskenään täysin yhteensopivat? EDIT- taisi selvitä, kammet ovat, rungot eivät.
Alumiinisen Trek Stachen keskiön pitää narinaa. Onko nämä kierteelliset Pressfit-keskiöt hintansa veroisia? Kammet on RF Aeffect Cinch. Keskiö PF92.
https://foxcomp.fi/wheels-shim-comp-w-ac-bear-pressfit-86-92-bb
Kyllähän tuollainen päittäin puristava ja keskittävä keskiö on senkin vuoksi parempi, että laakerit ovat takuulla linjassa, mutta en minä tuota pakollisena pitäisi alu rungossa. Omassa alu cyclossa on ollut jo kauan race facen x-type, jossa on alumiiniset kupit. Ne kupit onneksi tarttuvat runkoon niin tiukasti kiinni, että jatkossa laakerit on tosi helppo, halpa ja nopea vaihtaa.
Kuituiseenkin pyörään laitoin nyt nuukana vastaavan rotorin keskiön, mutta liimasin sen heti uutena kiinni. Eli ideana olisi tosiaan jättää tuo alumiininen osa runkoon ja vaihtaa vain pelkät laakerit.
Alumiinisen Trek Stachen keskiön pitää narinaa. Onko nämä kierteelliset Pressfit-keskiöt hintansa veroisia? Kammet on RF Aeffect Cinch. Keskiö PF92.
https://foxcomp.fi/wheels-shim-comp-w-ac-bear-pressfit-86-92-bb
On ainakin Hope pf46. Tosin itsellä kuiturunko ja kammet Sram red, mutta ei ole nitissyt ja konelaakerien vaihto helppoa mutta ei halpaa, skf tekeleet maksaa. Guttaperkka keskiöitä en enää hanki.
Täytyy kokeilla. Toivottavasti hiljenee pitkäksi aikaa.
ossi5000
31.03.2019, 10.54
Kannattaa varmistaa yhteensopivuus Stacheen ennen kuin tilaa.
https://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/bb-2017-stache-7-a-1069071-post13851671.html#post13851671
Tuo kaveri siis halusi 30mm akselilla olevat kammet, johon Wheels Manufacturing tarjosi irtolaakereita prässättäväksi. Stache kiinnostaisi kovasti, mutta en ole löytänyt varmaa vastausta että sopiiko siihen mikään näistä "kierteellisistä" korjaussarjoista.
Kannattaa varmistaa yhteensopivuus Stacheen ennen kuin tilaa.
https://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/bb-2017-stache-7-a-1069071-post13851671.html#post13851671
Tuo kaveri siis halusi 30mm akselilla olevat kammet, johon Wheels Manufacturing tarjosi irtolaakereita prässättäväksi. Stache kiinnostaisi kovasti, mutta en ole löytänyt varmaa vastausta että sopiiko siihen mikään näistä "kierteellisistä" korjaussarjoista.
Tuossa on kanssa trekistä juttua.
https://forums.mtbr.com/trek/stache-bottom-bracket-replacement-1053053.html
Voi olla, että 24mm akselin kanssa tuo wheels mfg keskiökin sopii, mutta omasta mielestä tuo halpa race face on ihan ok alurungoissa.
ossi5000
31.03.2019, 16.24
Niin, tuokin on tullut luettua aiemmin.. mutta ei suoraan sanottuna juuri rohkaise vetämään Stachen ostohousuja jalkaan nuo kommentit. :D
No nyt rusahti sitten jo kovempaa. Ja keskiö hiljeni, sillä ei siinä ollutkaan vikaa. Takanapa tohjona, kuulat osin liiskana ja metallisilppua siellä täällä. Äänsi vain kuormitettaessa kunnes räsähti.
Vuosi sitten kyselin tätä ja nyt ajattelin kysyä uudestaan: onko kukaan törmännyt toimivaan ratkaisuun tilanteessa, jossa levyjarrun kaapelit kulkee keskiömuhvissa?
Jatkanpa tätä itsekseen puhelua tässä vielä: onko kellään mitään havaintoa miltä CAAD12 disc keskiömuhvin (?) sisällä näyttää? En löytänyt kuvaa netistä vaikka kuinka hain. Miten se kaapeli siellä kulkee ja miten se on suojattu? Ajattelin sijoittaa tuohon wheelsmfg:n keskiöön, mutta en halua tuhlata rahaa, jos se ei menekään tohon mun cännäriin.
LoivaMäki
24.06.2019, 12.53
Sössin laakerinvaihdon huolella. Joku ovelta ovelle myyjä tuli talliin kesken remontin ja hakkasin bb30-laakerin irti sen lukkoprikan kanssa. Mitään näkyvää, isompaa vauriota ei tullut, mutta tämän jälkeen keskiöön on tullut väljyyttä ja kammet "klonksuu". Hakkasin siis rungosta keskiön p*skaksi. Olisiko ideoita korjaukseen?
Menikö uusi laakeri miten herkästi pesään? Mitä materiaalia se on? Jos sovitte on vaan löysähkö, niin kokeilisin asentaa laakerin uudestaan lukitteen kanssa. Vähän harkinnan mukaan joko jollain keskilujalla tai esim. Loctiten 638:lla, se on luja mutta toisaalta sietää syklimäisiä voimia ja toimii suhteellisen isoilla asennusvälyksillä.
Jos tilanne on toivoton edellämainitun jälkeen ei kannata heitää rungolla vielä vesilintua. Hankkii laakerimuunnospalikan (esim. Wheels MFG) ja uudet kammet.
Asensin eilen Giant Revoltiin alkuperäisen ja napsuvan Praxis Worksin BB86-keskiön ja kampien tilalle Wheels Mfg:n angular contact BB86 24mm keskiön ja siihen sitten Ultegra R8000 kammet. Kuumottavaa oli takoa alkuperäistä keskiötä irti, kun aluksi lähti ainoastaan laakerit kupeista ja vasta Parkin ohjainlaakerikuppien irrotustyökalulla sain vasaroitua kupit irti rungosta.
Wheels Mfg:n keskiö meni käsipelillä aiemman tilalle, ja jälkikiristys piti tehdä kahta Wheelsin erikoistyökalua käyttäen. Hankalaa ja myöskin kuumottavaa kiristää se arviosta 30-50 Nm, koska rungossa ei ole mitään yhtenäistä "putkea" keskiössä, ainoastaan iso ontto tila jota en halunnut murskata keskiötä liikaa kiristämällä. Takajarruletku ja vaihdevaijeri menevät molemmat keskiön läpi, ei ollut ongelmia saada keskiötä mahtumaan.
Asensin eilen Giant Revoltiin alkuperäisen ja napsuvan Praxis Worksin BB86-keskiön ja kampien tilalle Wheels Mfg:n angular contact BB86 24mm keskiön ja siihen sitten Ultegra R8000 kammet. Kuumottavaa oli takoa alkuperäistä keskiötä irti, kun aluksi lähti ainoastaan laakerit kupeista ja vasta Parkin ohjainlaakerikuppien irrotustyökalulla sain vasaroitua kupit irti rungosta.
Wheels Mfg:n keskiö meni käsipelillä aiemman tilalle, ja jälkikiristys piti tehdä kahta Wheelsin erikoistyökalua käyttäen. Hankalaa ja myöskin kuumottavaa kiristää se arviosta 30-50 Nm, koska rungossa ei ole mitään yhtenäistä "putkea" keskiössä, ainoastaan iso ontto tila jota en halunnut murskata keskiötä liikaa kiristämällä. Takajarruletku ja vaihdevaijeri menevät molemmat keskiön läpi, ei ollut ongelmia saada keskiötä mahtumaan.
Minä mietin samaa oman runkoni kanssa, jossa keskiö on kanssa tosi ohkainen. Olisin ehkä asentanut mfg keskiön kovalla liimalla ja järkevällä momentilla. Sen jälkeen vaihdella vain laakereita keskiötä purkamatta.
Pätevän tuntuinen ratkaisu PF30 keskiöön tokenilta. Kokeillaan ensin kuiviltaan ja jos alkaa naksamaan, niin seuraava liimalla kiinni.
https://www.tokenproducts.com/bottom-brackets/press-fit/pressthread-1
https://live.staticflickr.com/65535/49137555656_4865ac96bc_b.jpg
Voi olla, että yhteensopivuus-teemaan on omakin säikeensä, mutta tää tuli nyt tänne.
Eli mulla on Scott Foil ja siinä PF86 keskiö. Mulla on pyörässä kiinni Ultegra Hollowtech II kammet/ Shimano SM-BB72-41B keskiö. Ilmeisesti GXP pressfit menee ilman runkoon mutinoita. Mitä muita keskiöstandardeja tuohon saa ujutettua a) suoraan tai b) adaptereilla tms. tai vaihtoehtoisesti löytyisikö vinkkiä sivustosta, jossa asia avataan niin, että tyhmäkin (minä) ymmärtää? Aaargh!
Pf86 on minusta pätevä keskiötyyppi, jos pysyttäytyy shimanon 24mm akselissa, tai tosiaa gpx:ssä. 30mm akselille laakerit käy vähän pieniksi.
Miksi hyvä shimano pitäisi vaihtaa?
Miksi hyvä shimano pitäisi vaihtaa?
Yritän vähentää rasvaprosentin lisäksi pyörän painoa. Nyt fillari painaa 7 343g
Ultegran kammet 674g, Dura-Ace 614g, Sram Red GXP 609g, Sram Red BB30 520g. Löytyy Ultagra Di2 osasarjan lisäksi Sram Red Etap ilman kampia. Jos ne ripustaa fillariin pitäen kammet, niin kevennystä tulee 50g. Eli kammet voisi olla kevennyskohde. Aika vähän muita järkeviä enää löytyy. Ensi kesäksi olen ilmoittautunut Jotunheimen Rundtiin (430 km, 4 609 nousumetriä, kolme noin kilometrin vertikaalista nousua: Filefjell, Valdresflya, Sognefjellet). Talous ei ole niin tiukilla, etteikö voisi jotain päivityksiä tehdä. Claviculat on kuitenkin liian arvokkaat.
On noita pf86 to 30mm keskiöitä olemassa, esimerkiksi easton tekee noita. Tuo kevyt sram bb30 taitaa olla 68mm keskiölle, eli keveys johtuu ainakin osittain lyhyemmästä akselista.
Minä laittaisin durat.
Päädyin sitten hankkimaan GXP pressfit keskiön ja siihen Sram Red Etap Exogram 52-36T kammet. Eipä tarvitse kikkailla adapterien kanssa. Varmaan lätkäsen etap osasarjan samoin tein muutenkin konkeliin. Mitähän tuolla reserviin siirtyvällä R8050 osasarjalla sitten tekisi? Ääh. Tuskaa tämäkin.
Hienot on. Sram red kammet kiinnostaisi itseänikin ulkonäön vuoksi.
Yritän vähentää rasvaprosentin lisäksi pyörän painoa. Nyt fillari painaa 7 343g
Ultegran kammet 674g, Dura-Ace 614g, Sram Red GXP 609g, Sram Red BB30 520g. Löytyy Ultagra Di2 osasarjan lisäksi Sram Red Etap ilman kampia. Jos ne ripustaa fillariin pitäen kammet, niin kevennystä tulee 50g. Eli kammet voisi olla kevennyskohde. Aika vähän muita järkeviä enää löytyy. Ensi kesäksi olen ilmoittautunut Jotunheimen Rundtiin (430 km, 4 609 nousumetriä, kolme noin kilometrin vertikaalista nousua: Filefjell, Valdresflya, Sognefjellet). Talous ei ole niin tiukilla, etteikö voisi jotain päivityksiä tehdä. Claviculat on kuitenkin liian arvokkaat.
Oma keskiö kampineen painaa 458 grammaa. Italiaista laatua. https://www.extralite.com/Products/qrc%202.htm
Harkitsen tuota Extraliten runkoa kunhan saavat kaupanhyllylle, joka on Italiassa tehty hiilikuitu runko. Paino 580 g ja haarukka 280g.
Hienot on Estralitet. Vähän liian arvokkaat, kun rinkulatkin pitää hankkia. Paino on ilman?
Sram Red Etap -kammet +keskiö maksoi alle 300€. Ärsyttävästä kakkosesta.
Itse tilasin PF86 keskiöön Sram DUB 8-pulttiset kammet.
Jonkinlaisen internetstutkimuksen perusteella oon melko varma, että nykyisten 8-pulttisten Quarq Sram Red GXP-kampien DZero-spideri kävisi myös tuohon kasipulttiseen DUBiin.
Voin tietysti olla myös väärässä ja joudun vielä hankkimaan DUB-Quarqin :)
DUB-kammet akselin kanssa on 100g kevyemmät kuin noi Red-tarroilla varustetut Force-tason wattikammet.
Dubit painaa 340g spiderin kiinnitysruuvien kanssa ja Quarq-spideri painaa 125g, tähän vielä 1x NW-ratas ja sen kiinnityspultit.
Sram/Truvativ GXP-keskiö painaa 90g, DUB painaa hieman vähemmän, ~70g.
Normaali Red tietysti on erittäin kevyt, pl. eturattaat jotka on esim. Praxis Buzz-rattaisiin verrattuna ~20g painavammat.
Saa nähdä kuinka DUB-keskiö kestää PF86 rungossa.
Tosin esim. Canyon käyttää näitä niin voisin kuvitella kestävyyden olevan edes jollain tasolla.
Pahasti alkaa vaikuttamaan siltä, että grävelöidystä CX-pyörästä tulee kevyempi kuin levyjarrullisesta maantiepyörästäni :P
Osat saapuivat ja GXP Hidden Bolt Quark -spideri meni heittämällä DUB-kampiin.
Hurja vasarointi ja sain vanhan PF86 keskiön ulos, DUB meni runkoon nätisti GXP-keskiölle 3D-tulostetuilla puristusholkeilla.
Vanhat GXP-kammet keskiön kanssa:
https://lh3.googleusercontent.com/TPRWJ3wIuIaTsq7t-PgIHw31aep26igRsGufeg7DnbGPhJDweqWFe-iu7CWn9ny5KtKu3vvLLIZA-8SKxNv5vy5u7uweWIn2sj6k4hFf8S3b3HkUmCMHpBtCHeWa7vX x1ds2Mb0p9a0P7YyJmwZz20tpJ5Aj0FJ41kx0Bn2FD9-8qvKzJyB4oQXF1u04JVDZWGUz1jOeYs5Pc8XLJv3ZFrwp0Nuqm 4xgVvMd6mJuCe10ok0qBeQMTrV4f2bnpmnxw4NkD36wuVXIg81 0yPjI6foVFHB4Edgo7Eop47FDDfYw81bhiHqcd_8V-rrZbhYTDErcOJZrPvJuNALCSER-QXyXBGCub4r1riGubsTMqUvQaA6sjl3_OedkVRVhGI3nNJMXIK FN4Vd6nwyyuxrCnIeLvc7tU2tQqs0x4GKOr4qP1Tvtd5_FTlKU fIHFzLIgE3JFZIlKHxCfGjVixh0C0o0KwVBaHniRTCay5SDq9D tfDFry7M8pUIZKnxFXcsEl7jtc7luOChA3t-PKKNIze7gkQkGRTZd9IRjFxhtGZc-leLRKsjRqZdDNirhcIg89FPFmUjKN-jvgtihH8soS9yPM6chzuzunrWtH-EuAvVaRFmOjBh0k3vpwd5J3gLjh_288T_glzViZM2ybnPRk0Z5 yAOCB2-C4TakGGHqNeB_eS83TOeHZir5NQjMNeHSaGTr1pJcphIICx79t 1w2SHkX2zx-ZVoT0wUKnR4dn0nMJ_IdbBA=w703-h937-no
DUB-kammet ja vastaavat hilppeet:
https://lh3.googleusercontent.com/rFWNBIK8bGjGRbhRg4V9C3VAje9kKsVtG265hc3oGKu2mrOo3P 7jGUBc2-7sxKq92ye6yir762m88EvcAnYJB42w78qGiDikttkEMap0_WlN AW026eReJvphMs0LeCyNmmg_QNiFMIMWp1BrCf2jDNCTIos_MO lEBO9D2ZTRg1F2CayUa_im3Eoh7ZSDf3YhYKKe8GxUQkVfOgAO KMRsGmUAhvrCdsKYKu4v8VgFCqpyoGc0s0KvvxH25U1QeLQRHm tt2vgq5oFsj_GlDRVHXiwRWdPQLUR6HidvyB-n5EoCbvsBvQ-X1tPAqwGoh1mq3fd41TZ3r7vUhGh5g2rGu8d_NiVSKyZOMg9Zl HK2ijE5Q5XNR3EzoJhXOecisfweGdRQaZgCqurlPy44i_8Tik8 SEI_w3uGOJ7LOsze8iUTuMwjFu_po2j2b0abE0wrRPDgbkqmd6 5wKHSwVxUBfytFPDSLDEbtW_b1MPicp46pHWY9ur1hHMht4ZsW GKa8NShB7QjKMMfnKzHqUlRKd6hsPGNbOqx8AzJRStDoNfFIGL 1ku3aqcikZppkduYQyqRBflalh-yC28WwgJUsEnoAZtMm5fcAtODooqht_xH7lewsUlgDWj4nN47z XqHCyyiYbb765e8BYagiENQbMWYVNYu0IInOptc7hKyZUpUrx5 vtIz3Et0trozlrylxp3v1erYTA2_zHnU05r7pLa6gTDdSmuDws doQQFMS7k3cSsMN5gO_A=w703-h937-no
Uudet kammet, Quarq ja 44t NW-ratas:
https://lh3.googleusercontent.com/obVD79s_h1cZL_ZLBH32xZkUZdOqCNDuZw7K7lY10fXNzclBRT qupBTQZ8cpD_YE3K5pp_b4QRLtYR1hnk-rumFG4W0K4_iTgZEkszLaa5d0uBSC_e__DncEvQlI2_OqicWLo yC-PXMpUo3GI6e7RkGDXYENfB1Gx6IIhMB-OQfrzUUbRdHtGsyS4lGfxad-2wfg7hqNCzeYEcUFUNIxEp0eRgH3i15Y_tqv5ogrMCtD9nJto8 NLlP2qAAhEJUIYgv59g5sCETY9z4OFm485JJ3ICRjf9RIplS3k 9ycF6mzBb7PMkqqhz9xVhYpvSvGFlc3Qut0v6s0eRgKBh8CSrl Iq3B64QjLLgM82egbPhAwDx5vBwJHghii6LP052QUPNY64oZ75-r42R2zizM-kdu6RxkechT_c5tgBYSRvQIiJSCwq-lg4hkDlnNUkSK_IMIoBSoPGTxy8aeEWkVHLKZQvi14iJTK4_7R ZgAgZuBS1VGe4nftrQGLu-Av085bjLpUeNa6Gqyq_q1lRx-4MViEa1LGe56eOacBtg5gCcjqXyc0MB0JTjGWY-B7jVUknzm2fxJB8aX1_3NKyNtrhedDqjyG7zP6cewK7JAr4bg6 4P-BItwvu0h76ftigalVF4pg_QIPkg8__i0vAaggfY2LNFd4wOpM4 eDJcVFer4rQGdfylOUkGaz2SvX7G0c8xAwyfWw-RZV_raa2t7RZPGhE4N2ZmjnGg4xzeiKgsrftGgHWxQw=w703-h937-no
Meni vähän OT PF-keskiöistä, pahoittelen :)
Jatkan osittaisen OT:n suoltamista. Pahoittelen minäkin. Sisältää kuitenkin pressfit infoa.
IN: Sram Red semi-compact kammet rinkuloineen (52x36) 170mm (588g) ja GXP pressfit keskiö BB86 (88g).
OUT: Ultegra FC-8000 Hollowtech II 170mm 52x36 (682g) ja Sihimano SM-BB72-41B pressfit (70g)
Säästö: 76g
Muutos Ultegra Di2 -> Sram Etap tuo vielä lisäsäästönä 81g. Ultegran vannejarrut jää ainakin toistaiseksi.
Lisäys: Painot mitattuja - ei valmistajan ilmoittamia
JohannesP
27.01.2020, 20.37
Visqu, punnasitko paljonko noi DUB-kammet + dzero-spideri oli yhteensä ilman ratasta? Laskinko nyt ihan väärin, kun sain jotakin 460 g? Se olis jo lähelle mitä THM 3M SRM painaa murto-osan hinnalla.
Rupesi kiinnostamaan, kun itselläni non-hidden-bolt GXP Dzero mikä ei ole keveimmästä päästä. Rungossa BB386evo keskiö. Pyörästä alkaa oleen jo suurimmat grammat viilattu niin tuollainen yli 100g kevennys vajaalla 300€ kuulostaa inhimilliseltä. :cool:
Visqu, punnasitko paljonko noi DUB-kammet + dzero-spideri oli yhteensä ilman ratasta? Laskinko nyt ihan väärin, kun sain jotakin 460 g? Se olis jo lähelle mitä THM 3M SRM painaa murto-osan hinnalla.
Rupesi kiinnostamaan, kun itselläni non-hidden-bolt GXP Dzero mikä ei ole keveimmästä päästä. Rungossa BB386evo keskiö. Pyörästä alkaa oleen jo suurimmat grammat viilattu niin tuollainen yli 100g kevennys vajaalla 300€ kuulostaa inhimilliseltä. :cool:
En punninnut spideria erikseen kun vain siirsin spiderin nahkoineen uusiin kampiin.
Tässä kuitenkin punnitukset pelkistä kammista ja lisäksi linkki R2-Biken sivuille (https://r2-bike.com/SRAM-Quarq-Power-Meter-DZero-DUB-AXS-Spider-BCD-110-mm), he ovat punninneet pelkän spiderin (125g) ja lisäksi spider + rattaan pultit + spiderin kiinnityspultit (156g).
DUB:
https://lh3.googleusercontent.com/qxElgCAqdyoUiBN_VvCsBzySBgiw0pDtmToFmTi4bXM9nzRycz nY3OT2wLVXNCDZGUb_d2opcmGNShJVK51NjTybsaxJ3x43zn_6 znzi3CslFJcOUEog7hGEeghUnE5rmO1oIX5H3iF_uqpPzGT6eB 9fb-k5s3kzBqI9_KVq7gDh1y_DbjFNVlmMH13UlJOg-ixx0Muou4xiZjNrEFOiK6sAyRioaRQoDX0BGIoiRH61ANdCEO3 GnP9dhDkphpaCdyl1l0eJ76JwJYAC2qSJCG-pFz6naAgFJ2egIYdpWnaFsaJsblqubnka02JgxKPxTzEzVBGfG V_VvOv98WqQyf53VSaVDmPKNdoTF1YPQKOkcL0rwKAyRCVGtxI w3oue_Eso8OoN9e-HoEquFCIq-pooLH-BKD57OoO1XMMOChJnWD6eaKuUPgrEzbZ5GWtXGYTcUgzoE6lri 2n84XvQGUwCuuxSKU0emEb0RCLJtght7Gyp1xprB2IpA-2r949z_nremnTsPYJi7WAZzncGmKbMe7vzCsk_4oNKeuc19Q2R m8T9dUjAx08ezzIlLTYlON_mrHXPF3dtC80JSB5QmkI8ZmcEBK pQrIF_YYpeigYDpF1bECOOb_DzkqDQ3lTC4moEw0yPgtlglUp7 NvNQgbzzqlQO6Akco-ihMFRetyI4B_moYSfyA2ox=w703-h937-no
GXP:
https://lh3.googleusercontent.com/D7LAAcVDpdCinD3ja9mKmb_krIbkr1z3AwglTJW7G0h83-JNctK9Bc35hcPjjPUA5W4fCbmxAd2i0YFGmX-tGTLocPZoV7fn-HxrHGW2jQ0qz0Tao6n-aOvRl2_OVx1Fp1o6jYQ4zgnid_5GJ6ufSsGp0U2jFyllsRSMoO WcirskMNprBVEj1WJDl31oQZEXXBtgs_fqYVA1JyaFyL3fZ3ZC yPy-9aMGlcV03XCxfCQ8RwPxY6EVDsOHMxYQUhhcATxUPiRDWOOmE5 MzptY4zxmjGrCSg3VEXMW2hQxjMLfPVC_JAFWrLfOCarUeY_V0 UqeVTUNqGSVfnwia4WOqI-8EU_2khRMOpDUVX_8g0ajhHPTlCdrKejFtiBvuo678Fid759is T9e5_8JZ-L6Z-iVTfRkDj2onYzUtNNEo9kvd9zu2k0kwNdYJjcV_lCq0yTo7s4m 2Xst-_ZhH41O2iMui19xEY1mQTQoPkQD6tRcRFdJlceWF3sjy02dDks z2n2bvVpmXSmOUEEafijJKDWLgchN_f2YeIM_lHhCxXdMI5Nzf Acu2bpk9-jad_70xI0L6_yeaO_u9vrCz9EBymr3I1Zwrw0LBmicLrC6NfvC-tCEMpR-tB1uDP5e2jGu_DNPBGHn9ntwicGC0Hk8Lzu-ldjOWqGojx5SZ4I_8GXdrOLjBr6ClCavY=w703-h937-no
Kuluvalla viikolla vaihdoin Cérvelo S3:n uuden PF-keskiölaakerin. Alkuperäinen syksyllä 2014 asennettu alkoi rohisemaan, koska oli saanut vettä sisuksiinsa. Hieman äänteli jo viime kesänä mutta jäi vaihtamatta. Parjattu Press-fit voi siis toimiakin.
Juha Lehtinen
07.06.2020, 18.49
Jokin aika sitten asensin CeramicSpeedin keskiön Cerveloon. Turhaa hifistelyä varmaan mutta uteliaisuus pisti testaamaan. Aika näyttää kuinka yliarvostettu on.
kurvaaja
16.03.2021, 10.43
Kuinka taajaan porukkaa vaihtaa PF-keskiölaakereita? Itsellä ajettu nyt n. 20tkm ulkona ja 200h sisällä. En ole havainnut oireita, mutta mietin kannattaisiko keskiö (Shimano Pressfit BB72 /BB86) vaihdattaa varmuuden vuoksi ennen kesän ajokautta?
OT taas, ei halpakaan kauheesti paina: Praxiksen kammet, saman firman BSA laakeri ja Garbaruk NW 38, about 600g... Itsellä edellisissä kuiturungoissa PF eikä tosiaan suosikkeihin kuulu. Nkyisessä valmiiksi BSA insertti, hieman painoa tulee lisää mutta toimii kuin legendaarinen junan vessa...
Kuinka taajaan porukkaa vaihtaa PF-keskiölaakereita? Itsellä ajettu nyt n. 20tkm ulkona ja 200h sisällä. En ole havainnut oireita, mutta mietin kannattaisiko keskiö (Shimano Pressfit BB72 /BB86) vaihdattaa varmuuden vuoksi ennen kesän ajokautta?
Riippuu tähtien asennosta ja ehkäpä myös käytöstä - huonoksi menneen laakerin kyllä tuntee kädellä kokeilemalla ja pressfit-keskiöihin sopivat kammethan on helppo irrottaa kokeilua varten.
Kesto on omissa pyörissä vaihdellut muutamista kuukausista aina 3,5v asti, pisimpään on kestänyt ihan Shimanon perus-XTR pressfit -keskiö. Edellisessä pyörässä vaati sellaisen "pötkö-mallisen keskeltä yhteen ruuvattavan keskiön" ennenkuin alkoi kestämään, siinä tuli plussana mukaan sitten helpommin rasvattavat laakerit.
Eniten kilometrejä keskiö takuulla nelikanttikeskiö jolla itse ajettiin kymmeniä tuhansia ja vieläkin toimii samassa pyörässä, oliskohan ollut ekasarjan XTR... Saarion rakentamassa Rossariossa...
johnny73
19.05.2021, 17.55
Hei
Onko vinkkiä mitä mallia presfit olisi kestävä! Kaksi sram DUB PressFit, 92mm on nyt ollut paikalla ja taas klonksuu. Pyörä on trekin fuel ex 8 vm 2019.
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Trek/Fuel-EX-8-29,23457
Juhosson
26.06.2021, 12.48
Hei
Onko vinkkiä mitä mallia presfit olisi kestävä! Kaksi sram DUB PressFit, 92mm on nyt ollut paikalla ja taas klonksuu. Pyörä on trekin fuel ex 8 vm 2019.
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Trek/Fuel-EX-8-29,23457
Itse vaihdoin omaan graveliini (Trek Checkpoint ALR5) Shimanon Press Fitin tilalle Wheels MFG:n Thread together -keskiön. Kilometrejä minulla ei tälle keskiölle ole vielä kertynyt kuin reilu 1000, joten kokemusperäistä tietoa kestävyyydestä ei ole mutta kuvittelen ainakin itse, että tuo toimisi/kestäisi paremmin, kun se kiristetään yhdeksi tiukaksi paketiksi.
Wheels MFG:ltä löytyy näitä kierreversioita myös Sram DUB yhteensopivina ja Suomessa näitä kannattaa kysellä Foxcompista. Olisikohan tuo sopiva nykyisen keskiösi tilalle?
https://wheelsmfg.com/bottom-brackets/sram-dub/386evo-abec-3-bb-for-29mm-sram-dub-cranks-black.html
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.