PDA

Näytä tavallinen näkymä : Helsinkiläinen pyöräliike putken katkaisun ja ohjainlaakerin asennuksen

ljgda
02.01.2011, 09.54
Hei!
Nyt saa kertoa kokemuksia. Mikä helsinkiläinen pyöräliike (mieluiten kantakaupunki (Töölö) tai kantakaupungin tuntuma) hoitamaan uuden rungon ja haarukan esivalmistelut, ohjainputken katkaisun, sekä ohjainlaakerin asennuksen? Osat siis hankittu itse eri paikoista.

Kriteereinä: asiantuntemus, nopea palvelu, ja järkevä hinta.

Kare_Eskola
02.01.2011, 11.41
Tikkurilan Ajomies. Pikku reissu kannattaa. Paikka on pieni mutta seinällä on oikeat työkalut oikeisiin puuhiin. (Huhu kertoo jopa pyörämekaanikkojen Graalin maljasta, haarukan ohjainlaakerikoolin feissaustyökalusta...)

Ajomies ei myöskään kuittaile siitä että tuot omat osat.

ellmeri
02.01.2011, 11.56
Tikkurilan Ajomies.

Näin on ,tosin sillä on sopivan hintaisia laakereitakin...;)

ertsi
02.01.2011, 13.46
Tikkurilan Ajomiestä suosittelen minäkin. Vasta teetäytin samat hommat + kiekkojen kasauksen + kyselin nipun tyhmiä kysymyksiä Epulta ja jäin hyvin tyytyväiseksi. Vielä kun siinä manailin, että nettipuljulta jäi ohjaustanko lähetyksestä, lykkäsi Ajomies stongan kouraan ja kehotti palauttamaan jahka tilattu viimein saapuu :). 10/10 työn laadusta ja palvelusta http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

ljgda
02.01.2011, 13.51
Ihan uteliaisuudesta, paljonko ajomies veloittaa putken katkaisusta ja ohjainlaakerin prässäyksestä paikalleen?

ljgda
02.01.2011, 13.52
Onko kellään kokemuksia vastaavien töiden teettämisestä esim. Bike Companyssä (Ruusulankatu), Töölön pyörässä tai Annankadun Fillarikellarissa?

ellmeri
02.01.2011, 14.20
Ihan uteliaisuudesta, paljonko ajomies veloittaa putken katkaisusta ja ohjainlaakerin prässäyksestä paikalleen?

Niin halpaa oli mulle että piti tippipurkkiinkin heittää parit kolikot ;)..

Aina ei"kehtaa" maksaa kuin kerjäläinen,varmaan varaton saa jonkun alennuksen.:D ota työttömyys-todistus mukaan ....

Polla
02.01.2011, 14.47
Cycle centerissä Helsinginkadulla katkaisutin omani, hintaa en nyt muista mutta soittamalla varmaan selviää. Ei oo varmaan missään ruuhkaa tähän aikaan vuodesta :) hyvin on pyörä itsellä toiminut operaation jäljiltä.

soita lähi liikkeet läpi ja kysy hintaa. Niin saat hyvän kuvan mitä operaatio tulee kustantamaan.

Pyöräpummi
02.01.2011, 18.17
Sen voi hyvin tehdä itsekin.
Ei tarvita muuta kuin oikeanlainen rautasaha (300 tpi?) kun katkaistaan se hiilikuituinen ohjainputkin. Katkaisuohjaimen voi tehdä vaikkapa koroituspaloista.
Katkaiskaa se mieluummin liian pitkäksi kuin lyhyeksi.

Ainakaan Giantissani laakerit vain laittettiin sinne ja sillä hyvä.

Hiilikuitusessa rungossa ei paljoa esivalmisteluja tarvita. Ainoa mikä tulee mieleen on se että jos pitää laakerit tai kupit painaa kampikeskiöön sisälle. Siinä tarvitaan oikeanlainen työkalu. Laakerikupit taitaa monesti vielä olla kuitenkin kierteillä?
Onhan se tietenkin mukava saada oikeaan kireyteen momenttiavaimella.
Tosin, jos ei nyt sitten ole kovin vahva, niin voi tavallisella avaimella ei sitä saa kovin kireälle. Muistakaa asennusrasva!

nilsson
02.01.2011, 19.23
Hei!
Nyt saa kertoa kokemuksia. Mikä helsinkiläinen pyöräliike (mieluiten kantakaupunki (Töölö) tai kantakaupungin tuntuma) hoitamaan uuden rungon ja haarukan esivalmistelut, ohjainputken katkaisun, sekä ohjainlaakerin asennuksen? Osat siis hankittu itse eri paikoista.

Kriteereinä: asiantuntemus, nopea palvelu, ja järkevä hinta.

Foxcompissa hoituu varmasti ja kaikki kriteerit täyttyy.

p bonk
02.01.2011, 19.38
Tikkurilan Ajomies. Pikku reissu kannattaa. Paikka on pieni mutta seinällä on oikeat työkalut oikeisiin puuhiin. (Huhu kertoo jopa pyörämekaanikkojen Graalin maljasta, haarukan ohjainlaakerikoolin feissaustyökalusta...)

Jep. Ja Tikkurila on kantakaupungin tuntumassa, sillä sinne pääsee junalla.

HC Andersen
02.01.2011, 19.55
Ajomiestä voin suositella lämpimästi, foxcompista ja Best Brakesista on hyviä kokemuksia. Bike planettia koitan vältellä kovan hinnan hitaan ja nihkeän palvelun takia. Muista PK seudun liikkeestä ei ole kokemusta.

Ola
03.01.2011, 00.04
Bike Company Ruusulankadulla on kanssa ihan kiva putiikki.

mtok77
03.01.2011, 00.11
MTB Shop Läntisellä Brahen kadulla.

JackOja
03.01.2011, 08.17
Eiks toi ole ihan perushomma?

Ajomies on mainio, mutta toisinaan hieman "kaukana" :(

Pyörähuolto.com on vielä mainitsematta eikä sielläkään kuittailla nettiostoksista :)

Raikku
03.01.2011, 08.28
Mulle ainakin Ajomies osasi kahden keulan(2xExotic hiilari) katkaista ja kävyn lyödä sisään. Eikä maksanut paljoa.

drop
03.01.2011, 09.20
Ottaen huomioon että putken katkaisu ja kävyn lyöminen sisään vie reilusti alle 5 minuuttia ei siitä kovin paljoa soisi laskutettavankaan. Tuntuu vain että osassa liikkeistä mennään 5 minuutin työstäkin tunnin minimiveloituksella. :D

rjrm
03.01.2011, 09.37
Ajomies on mainio, mutta toisinaan hieman "kaukana"

Tikkurilaan, yhteen toiseen firmaan on minulla ollut asiaa parikin kertaa. Matkaa sinne on noin 600km, ja ei se ole ollut liian kaukana.

Sellon pyörässäkin olen asioinut. Siellä oli hyvä palvelu, mutten osaa sanoa huollosta mitään. Sellon pyörästä jäi erittäin hyvä maku.

rm

Mr.Auer
03.01.2011, 10.19
Sen voi hyvin tehdä itsekin.
Ei tarvita muuta kuin oikeanlainen rautasaha (300 tpi?) kun katkaistaan se hiilikuituinen ohjainputkin. Katkaisuohjaimen voi tehdä vaikkapa koroituspaloista.
Katkaiskaa se mieluummin liian pitkäksi kuin lyhyeksi.

No, en välttämättä suosittelisi ilmeisesti aloittelijalle hiilikuituosien (oliko kyse siis hiilikuidusta? En huomannut ketjun aloittajan mainitsevan tätä) katkaisua ja asennusta omin päin, varsinkin jos ei omista momenttiavainta ja oikeita työkaluja. Ne asennusrasvatkin pitää hiilikuidulle olla omanlaisensa (ts. asennuspasta), normaalirasvat ei sovellu.

Omatkin suosikkiliikkeet jo mainittu, Foxcomp, Pyörähuolto.com, Ajomies kaikki oikein hyviä paikkoja. Foxcomp varmaan lähimpänä Töölöä, se on nykysin siinä 10-ratikan kääntöpaikan vieressä Pikku-Huopalahdessa.

Tossa ohjeita ohjainlaakeriprässin tekemisestä itse:

http://www.bikecommuters.com/2007/09/29/homemade-headset-installation-tools/ ja
http://www.cyclesnack.com/2008/12/diy-headset-press.html sekä
http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-bike-headset-press-%26-install-a-heads/

Oma on aika samanlainen, mutta siinä on käytetty ainoastaan kierretankoa, pitkiä muttereita ja kasaa erikokoisia paksuja prikkoja, jotka saa sopimaan eri kokoisiin laakerikuppeihin.

VesaP
03.01.2011, 10.54
Ne asennusrasvatkin pitää hiilikuidulle olla omanlaisensa (ts. asennuspasta), normaalirasvat ei sovellu.

Itse olen kasannut useamman hiilaripyöränkin, enkä vielä ole jaksanut mitään asennusrasvoja yhtään mihinkään koskaan laittaa. Hyvin on toiminut silti. Noh, nyt seuraavaan pyörään ajattelin kuitenkin moista töfnää viritellä, sillä kaapissa odottaa muutamia pikkupusseja ko asennustököttiä sekä jopa Tacxin carbonpastatuubikin. Ei kait niistä haittaakaan ole, toki tuovat grammoja lisää painoa pyörään varmaankin. :mad:

Ja joo, itse hiilariputken katkaisu menee ihan hyvin vanhalla rautasahanjämälläkin. :)

Edit: Ainiin, sen verran olen kyllä asennusrasvoja käyttänyt että ParkToolin jotain kuparitöfnää olen tunkenut polkimen kierteisiin. Ne kun muuten pirulaiset jumittavat kiinni niin kovaa ainakin kun käyttää "riittäviä" momentteja niiden kiinnittämisessä aina.

Mr.Auer
03.01.2011, 11.24
Njoo, tuota paikkaa meinasin. Eihän se ratikka siinä käänny, vaan ohi ajaa.

ljgda
03.01.2011, 18.27
Se hiilikuitu taisi olla jonkun omaa tulkintaa.
Tuota itsetehtyä prässiä voisi kokeilla jos olisi jokin arvoton testausrunko ja ohjainlaakeri käytössä.
En kysynyt hintaa siksi että olen niin varaton että maksan asennustyön keräämällä tyhjiä pulloja ;-), vaan lähinnä uteliaisuudesta.

Pyöräpummi
03.01.2011, 18.55
Itse olen kasannut useamman hiilaripyöränkin, enkä vielä ole jaksanut mitään asennusrasvoja yhtään mihinkään koskaan laittaa. Hyvin on toiminut silti. Noh, nyt seuraavaan pyörään ajattelin kuitenkin moista töfnää viritellä, sillä kaapissa odottaa muutamia pikkupusseja ko asennustököttiä sekä jopa Tacxin carbonpastatuubikin. Ei kait niistä haittaakaan ole, toki tuovat grammoja lisää painoa pyörään varmaankin. :mad:

Ja joo, itse hiilariputken katkaisu menee ihan hyvin vanhalla rautasahanjämälläkin. :)

Edit: Ainiin, sen verran olen kyllä asennusrasvoja käyttänyt että ParkToolin jotain kuparitöfnää olen tunkenut polkimen kierteisiin. Ne kun muuten pirulaiset jumittavat kiinni niin kovaa ainakin kun käyttää "riittäviä" momentteja niiden kiinnittämisessä aina.

Vaihdat varmaan niin useasti pyörää ettei niillä asennusrasvoilla ole merkitystä sillä että saako niitä ruuviliitoksia auki.
Polkimia ei tarvitse kovin kireälle kiristää koska ne kiristyvät itsestään poljettaessa. Polkimet ovat se paikka johon aivan välttämättä tarvitsee laittaa sitä asennusrasvaa. Itsen käytän asennusrasvaa kaikessa mahdollisessa.

Se hiilikuituasennustahna ei mitään ihmeellistä ole. Siinä on pieniä helmiäsrakeita mukana estämässä liukumista. Eikä sitä laitetaa kuin muutamaan paikkaan kuten satulatolpan ja rungon väliseen liitokseen kuten myös ohjainkannattimen ja tangon liitokseen. Prässättäviin keskiön laakerikuppeihin/laakereihin jotka tulevat suoraan hiilikuitupintaa vasten todennäköiesti pitää myös laittaa tätä tahnaa (tarkastakaa ohjeesta).

Keskiö on paikka joka on altis kaikenlaisten natinoiden mudostukseen.
Hyvät rasvat siellä takaa häiriöttömän toiminnan. Kuitenkin monissa pyörissä laakerialueelle ajautuu vettä joka heikentää asennusvaseliiniin toiminnan. Sitä pitää vaan puhdistaa ja uudelleen rasvata tarvittaessa.

Rautasahassahan tärkeää on hammastiheys, joka muistaakseni piti olla 300 tpi:tä. Eikä se hiilikuidun sahaaminen mitään vaikeaa ole varsinkaan haarukan kaulaputken. Hieman honstikkaampi on ISP-putken sahaaminen.
Hiilikuidun sahaamiseen suositellaan hengityssuojainta.

Ei sitä hiilikuitua taikka rungon materiaalia kukaan keksinyt.
Kysyjän vaan ei viitsinyt sen vertaa kysmystään muotoilla että olisi kertonut rungosta ja sen materiaalista jotain.
Nykymailmassa maantierunkojen erikseen ostettujen runkojen enemmistö on hiilikuitua.

Vilhelm V
03.01.2011, 20.18
Rautasahassahan tärkeää on hammastiheys, joka muistaakseni piti olla 300 tpi:tä.

Oiskohan kuiteskin 32 TPI? Meinaan vaan, että 300 hammasta tuumalla olis jo vinhan tiuha hammastus.

Pyöräpummi
03.01.2011, 23.15
Oiskohan kuiteskin 32 TPI? Meinaan vaan, että 300 hammasta tuumalla olis jo vinhan tiuha hammastus.

Kiitos että korjasit! Kaikella todennäköisyydellä olet oikeassa.

J T K
03.01.2011, 23.48
Suomen Urheiluaitassa näitä ennenaikaan (ku itekkin sielä olin) tehtiin mutta vaan tehäänkö enään..?

haksu
04.01.2011, 16.50
Käytetääs tätä ketjua -->
Nyt tarttis jälleen kans hitsausta ohjainputkeen. Onks joillain (Itä-/Etelä-)Helsingissä hyviä paikkoja tollaseen tiedossa?

drop
04.01.2011, 17.35
Mä hitsautin joskus rungon otaniemen lähellä... Pro-jotain tais olla puljun nimi, ja teki hyvää jälkeä. Joku entinen valtion pulju joka oli yksityistetty. :D

jani86
04.01.2011, 17.46
Mä hitsautin joskus rungon otaniemen lähellä... Pro-jotain tais olla puljun nimi, ja teki hyvää jälkeä. Joku entinen valtion pulju joka oli yksityistetty. :D

Tuo paikka varmasti kyseessä http://www.protoshop.fi/index.html

Lare
04.01.2011, 17.49
Tattikselta löytyy Helsingin Korjaus ja Erikoishitsaus. Tuolla fiksautin yhden rungon. Aikaa tästä on jo vuosia mutta silloin hinta ja laatu oli kohdallaan.

eskoaa
04.01.2011, 22.27
Tattikselta löytyy Helsingin Korjaus ja Erikoishitsaus. Tuolla fiksautin yhden rungon. Aikaa tästä on jo vuosia mutta silloin hinta ja laatu oli kohdallaan.

Muuttanut "vähän" pohjoisemmaksi :http://www.luettelomedia.com/helsingin-korjaus-ja-erikoishitsaus-oy-pekola-186892/