Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Fillarin säilyttäminen



via
30.12.2010, 20.40
Tapasin kerran Roomassa varakkaan poikamiehen joka asui vanhempiensa luona aivan keskustassa. Hän ajeli silloin, -86, dieselRitmolla. Syyksi hän ilmoitti käytettävyyden. Jos hänellä olisi (ollut) haluamansa Alfa Romeo, se olisi löytynyt kadun varresta kovin lyhyen aikaa, Ritmo oli siellä aina kun hän sitä tarvitsi.

Miten te koreiden ja vauhdikkaiden pyörien omistajat säilytätte kulkineitanne sekä kotona että esim. jossain asioidessanne?

Baltiassa pyöräillessämme lukitsimme pyörämme vaimon kanssa muutaman kerran puunrungon molemmin puolin ketjulla. Joku paikallinen valisti, että se on kovin turvatonta, sillä pyörät saa haltuunsa helposti katkaisemalla puun ja liikennemerkin yli voi nostaa / pujottaa.

Entä Brooksin satula tai muuta helposti irrotettavaa arvotavaraa, oletteko suojanneet vai..? Tämä on itsellä vähän päällä täällä kotona fillaria kerrostalon suojassa säilyttäessäni.

Jani R.
30.12.2010, 20.49
Käyttö/arkipyörän pitää olla sen verran käytetyn/vanhan/kolhuisen näköinen ettei sitä kukaan huoli. Lisäksi se lukitaan aina kiinteisiin rakenteisiin.
Kallista/hyvää pyörää taas säilytetään kuten armeijassa rynkkyä, eli et poistu ulkona sen läheltä yli puolta metriä kauemmaksi tai kannat sen mukana. Säilytys asunnossa sisällä.

rjrm
30.12.2010, 21.33
Kallista/hyvää pyörää taas säilytetään kuten armeijassa rynkkyä, eli et poistu ulkona sen läheltä yli puolta metriä kauemmaksi tai kannat sen mukana. Säilytys asunnossa sisällä.

Juuri näin. En kyllä muista pyöräni runkonumeroa. Pitäisi kai opetella ulkoa, jos joku sattuisi joskus sulkeisissa kysymään. "Pyöräilijä te, mikä on runkonumero?"

Kerran olen mennyt kaihdinliikkeeseen cc olalla. Myyjälle passasi, eikä ihmetellyt ainakaan ääneen ollenkaan. Tavalliseen kauppaliikkeeseen en tietenkään vie. Duunissa lukitseminen kiinteistön seinään ja kameroiden eteen. Siltikin sen voi varastaa jos haluaa. Sitä varten on sitten kotivakuutus.

rjrm

nuubiainen
30.12.2010, 22.12
Hybridillä menen kauppaan. Lukitsen runkolukolla, viekää jos tahdotte. Ei ole kenellekään neljän vuoden aikana kelvannut.

CC:tä taas en ole uskaltanut jättää yhtikäs mihinkään, töihinkin ajaessa olen kantanut sen sisään ohviisiin. Nyt ekaa kertaa vähän relasin ja vedin sen Kryptonitella pyörätelineeseen. Ei ole edes niin kallis CC, mutta jotenkin en siedä ajatusta että se varastettaisiin.

Epäilyksen Lohi
30.12.2010, 22.17
Kunpa joku pöllisikin, niin saisi tekosyyn ostaa uuden

nure
30.12.2010, 23.57
Ykkösellä vain ajetaan ja toista pysäköidään runkolukolla ja töissä tallessa ja kotona pyöräsuojassa...

tipsu
31.12.2010, 09.43
Itsellänikään ei ole todellakaan mikään kallis cc, mutta pidän siitä silti, enkä mielelläni jätä mihinkään. En haluaisi nähdä vaivaa uuden hankkimisessa ja vakuutusasioissa. Töihin mennessä se on jätettävä ulos, jolloin lukitsen sen älyttömän painavalla Abus-kaarilukolla. Ei ole vielä hävinnyt, tosin vasta yhden kerran ehdin polkea sillä töihin, kun käytin työmatkoihin lähinnä hybridiä. Kotona haluaisin säilyttää sitä sisällä (se on kauniskin), mutta nyt se on kuulemma siirrettävä joko parvekkeelle palelemaan tai pyörävarastoon:(

bere
31.12.2010, 09.51
Mul ei edes ole lukkoa noille "paremmille" pyörille ettei tulisi houkutusta jättää niitä johonkin.

mehukatti
31.12.2010, 09.59
Pyörät on kotona telineessä ja ulkona joko perseen alla tai sitten auton takakontissa. Ei ainakaan tähän mennessä oo ollu ongelmia.

Mikrometri
31.12.2010, 10.04
Fillarit on autotallissa. Auton jos talliin haluaa niin pitää aukaista kumpikin ovi. Fillari menee yhdestä.
Patalaiskana ajan autolla ja annan fillareiden olla tallissa.

Kari H
31.12.2010, 11.06
Maantiepyörä roikkuu emännän suureksi iloksi tuossa metrin päässä seinätelineessään, rupisempi maastopyörä saa olla kylmässä ulkovarastossa lukkojen takana.

Maantiepyörällä ajan vain kuntoiluajot enkä jätä ulkona hetkeksikään vahtimatta. Maastofillarilla voi käydä kaupassa ym. ja silloin kaarilukolla kiinni johonkin, mielellään kiinteään rakenteeseen.

ljgda
31.12.2010, 11.33
Vähän arvokkaampi pyörä (muttei superkallis) kiinnitetään kunnon D-lukolla kiinteään esineeseen ja säilytetään pyörävarastossa.

Mikrometri
31.12.2010, 13.36
Iffillä ne fillarit joiden arvo on muistaakseni yli 800 pitää vakuuttaa erikseen ja olla kuitti tai muu jolla todistaa arvon. Sinne vaan kotivakuutukseen. Tulee kivat lisärivit vakuutuskirjaan.
Sama tyttö ei muuten Iffillä voi hoitaa fillareiden vakuutusta ja auton vaikka kaikki ne minä olen ostanut.
Fillarit kun olin maksanut itse ja auton maksoivat tytöt firman tililtä.

fiber
31.12.2010, 13.52
Keskiluokan maantiepyörillä olen käynyt arviolta sadalla kauppareissuilla. Bianchilla on takana niistä 3/4, Cervélolla loput. Ei ole kelvannut kenellekään alueella stadi-Kallio-Myyrmäki-Tikkurila-Itäkeskus.

Lukitus näkyvälle paikalle kiinteään, ja pitkä vaijeri molempien renkaiden läpi. Kypäräkin yleensä killuu samassa vaijerissa. Toisinaan olen lukinnut pikkuvaijerilla myös satulan.

Useimmiten kauppafillarina toimii 80-luvun Crescent tai mtb-Marin. Malmilla sekä muilla korkeamman riskin kulmilla käyn ainoastaan näillä.

brewster
31.12.2010, 13.56
Ajan kyläajot/hyötyajot Yuba Mundolla. Painaa ilman kuormaan noin 35kg ja on ainoa laatuaan 30km säteellä. Varustettu moottoripyörän takapaksilla. En ole viimeaikoina edes lukinnut. Ei edes varkaille kelpaa kuin hiilarirunkoiset nestelevyjarruiset alle 9kg painoiset pyörät. Saa olla rauhassa.
Tossa in kivan pysty ajoasento ja matalapainerenkaat niin selviää henkissä talviliukkaillakin ja voi ajaa lämpimässä pilkkihaalarissa.

Snapcazz
31.12.2010, 14.00
Ja nyt vuorossa ns. "tyhmä kysymys".
Sisustuksellisista/aviollisista syistä en voi säilöä fillareita sisällä asunnossa, joten ne roikkuu katosta taloyhtiön pyörävarastossa.
Voiko tällainen pitkäaikainen eturenkaasta koukussa roikuttaminen vahingoittaa kiekkoa? Painoa kiikussa olevilla fillareilla on about 10kg per pyörä. Varasto on yliaktiivisessa käytössä joten roikottaminen on ainoa kolhuvapaa vaihtoehto.
Pitäisiköhän koukussa olevaa kiekkoa käydä pyörittämässä niin, että rasituskohta välillä vaihtuisi :)

M-J-B
31.12.2010, 14.23
Baltiassa pyöräillessämme lukitsimme pyörämme vaimon kanssa muutaman kerran puunrungon molemmin puolin ketjulla.

Tuo voipi olla tehokaskin tapa säilyttää pyörä, mutta miten varmistat ettei vaimo lähde kiukkuisena lätkimään kun asioilta palattuanne vapautat hänet ja pyöränne? :D

Yksi pyörä lukitussa autotallissa, toinen kellarissa, kolmas olkkarissa. En minä jättäisi arvokasta harrastepyörää minnekään näkyville ilman valvontaa, ehkä nyt fitnesshybridin uskallan lukita Abuksen u-lukolla kaiteeseen siksi aikaa kun jätän lottokupongin ärrälle. Kauppareissuille ja terassikaudelle on pyörä jota kukaan ei halua varastaa, mutta eipä se ole vähään aikaan ollut ajokuntoinenkaan... joten laiskana hoidan asioinnit autolla, kävellen tai taksilla.

Mikrometri
31.12.2010, 14.56
Kun asuin keskustassa niin 200m oli Annankadun Sestoon.
Alfalla kävin siellä.
Jos ei ollut parkkitilaa niin annoin koneen pyöriä.
Ilmastoidussa autossa on hyvä istua mittapenkeissä.

nure
31.12.2010, 17.34
Ja nyt vuorossa ns. "tyhmä kysymys".
Sisustuksellisista/aviollisista syistä en voi säilöä fillareita sisällä asunnossa, joten ne roikkuu katosta taloyhtiön pyörävarastossa.
Voiko tällainen pitkäaikainen eturenkaasta koukussa roikuttaminen vahingoittaa kiekkoa? Painoa kiikussa olevilla fillareilla on about 10kg per pyörä. Varasto on yliaktiivisessa käytössä joten roikottaminen on ainoa kolhuvapaa vaihtoehto.
Pitäisiköhän koukussa olevaa kiekkoa käydä pyörittämässä niin, että rasituskohta välillä vaihtuisi :)

Ethän sä renkaasta roikuta vaan vanteesta mutta ei tosiaan rasitu, ihan samaa kuin kysyis että rasittuuko runko telineessä säilyttäessä... Jatka vain säilyttämistä samaan malliin jos on ainoa vaihtoehto!

elosalama
31.12.2010, 18.42
Kotona ulkovajassa kiertää rakenteisiin kiinnitetty vanha nostoketju joka ei katkea ilman kulmahomohiomakonetta. Pyörät on sitten lukittu siihen.

Kaupungissa lukitsen tolppaan tai liikennemerkkiin. Jätän yleensä kypärän roikkumaan sarveen että jos jotain pitää viedä niin siitä. Satula on varsin korkealla ja suurikokoinen runko ovat selkeä viesti siitä että jos viet niin älä jää kiinni ja tähänasti on saanut pyörä olla rauhassa.

Reissussa sitten avuksi otetaan vaijerit ja kun kerran matkanteko nojaa vahvasti pyörään niin pyrkimys on että sitä ei jätetä vaikutteille alttiiksi. Oppii vielä huonot tavat.

brewster
31.12.2010, 18.47
Ja nyt vuorossa ns. "tyhmä kysymys".
Sisustuksellisista/aviollisista syistä en voi säilöä fillareita sisällä asunnossa, joten ne roikkuu katosta taloyhtiön pyörävarastossa.
Voiko tällainen pitkäaikainen eturenkaasta koukussa roikuttaminen vahingoittaa kiekkoa? Painoa kiikussa olevilla fillareilla on about 10kg per pyörä. Varasto on yliaktiivisessa käytössä joten roikottaminen on ainoa kolhuvapaa vaihtoehto.
Pitäisiköhän koukussa olevaa kiekkoa käydä pyörittämässä niin, että rasituskohta välillä vaihtuisi :)

Älä kuitenkaan hirveän pitkää aikaa säilytä siinä. Miljoonassa vuodessa menee etuvanne tuhannesosamillimetrin soikeaksi.

nure
31.12.2010, 18.49
Ja jo maan vetovoima voi rasittaa... ;-)

juminy
31.12.2010, 18.56
Kotona ulkovajassa kiertää rakenteisiin kiinnitetty vanha nostoketju joka ei katkea ilman kulmahomohiomakonetta. Pyörät on sitten lukittu siihen.Kyllä niillä on rälläkät ja timanttilaikat mukana. Toi PL330 nyt on vaan kasimillisellä sangalla, mutta mennyt aika helpon näköisesti ja työstetty pyörävarastossa, jonka käytävän puoleisesta ovesta kymmenen metrin säteellä on kolmen kämpän ulko-ovet. Tietty sillä ei ole mitään merkitystä, jos jengi ole kotona tai ei välitä - äänihän voi olla lähtöisin huoltomiehen puuhista.

Suojausluokka kolmosen PL340 ei sekään oikeen vielä herätä intohimoja 10mm sankansa kanssa. PL350:n 14 millinen alkaa olla oikealla tontilla muutaman satasen fillarin lukitsemiseen. Mitään kovin kallista ei silläkään kannata luulla suojaavansa. Se taas on vastaavan kaliiberisine parimetrisine lukitusketjuineen on jo sen verran raskas, että autolla, julkisilla tai kävellen kannattaa hoitaa asiointi.

http://fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=50&pictureid=5049

Teemu Kalvas
31.12.2010, 19.02
Lukot on rehellisiä varten, ammattilaiset vie jos on viedäkseen, sitä varten on kotivakuutus. Käyttöpyörä tuskin kelpaa ammattilaisille kun sillä ei ole jälleenmyyntiarvoa, ja aika heppoinen lukko pitää sen kiinni tolpassa yön yli niin ettei humalaiset ota sitä kotimatkaa varten. Arvopyörien säilytyksessä oleellista on, että niiden viemisestä jää murtojäljet.

Snapcazz
31.12.2010, 20.10
Kiitos "asiallisista" vastauksista koskien pyörien roikottamalla säilyttämisen dilemmaan.
Näkyy olevan suht. turvallinen paikka tuo meidän pyörävarasto, kun kerta nurkkiin nojailee fillareita joiden sarvissa roikkuu lappuja tyyliin "ei saa viedä roskakuormaan, pyörän omistaa Eino Pekkonen. 24.7. 1993"

juminy
31.12.2010, 20.40
Lukot on rehellisiä varten, ammattilaiset vie jos on viedäkseen, sitä varten on kotivakuutus.Näinpä. Käyttöpyörän pitää olla sit taas niin halpa, että vakuutuksella ei juuri ole merkitystä, omavastuun alle tai ainakin lähelle tuppaa jäämään semmonen mikä saa olla. Mitään mistä ei ole valmis vakuutuskorvausta vastaan luopumaan ei kannata pitää yhteisissä tiloissa. Ja joku rivarin ulkovarastokin on vähän niin ja näin. Sorkkaraudalla pääsee sisään keskellä yötä ilman, että kukaan herää. Ennen pidin omassa (okei, vuokratussa) ulkovarastossa noin kolmen-neljän tonnin arvosta kamaa, osin sellaista, josta en mielellään olisi luopunut. Ei ollut fiksua, mutta tuuria oli.

via
01.01.2011, 18.15
Tuo voipi olla tehokaskin tapa säilyttää pyörä, mutta miten varmistat ettei vaimo lähde kiukkuisena lätkimään kun asioilta palattuanne vapautat hänet ja pyöränne? :D

nokkelakin... huom palattuanne - palattuasi!

Yksi pyörä lukitussa autotallissa, toinen kellarissa, kolmas olkkarissa. En minä jättäisi arvokasta harrastepyörää minnekään näkyville ilman valvontaa, ehkä nyt fitnesshybridin uskallan lukita Abuksen u-lukolla kaiteeseen siksi aikaa kun jätän lottokupongin ärrälle. Kauppareissuille ja terassikaudelle on pyörä jota kukaan ei halua varastaa, mutta eipä se ole vähään aikaan ollut ajokuntoinenkaan... joten laiskana hoidan asioinnit autolla, kävellen tai taksilla.

via
01.01.2011, 18.21
Kyllä niillä on rälläkät ja timanttilaikat mukana. Toi PL330 nyt on vaan kasimillisellä sangalla, mutta mennyt aika helpon näköisesti ja työstetty pyörävarastossa, jonka käytävän puoleisesta ovesta kymmenen metrin säteellä on kolmen kämpän ulko-ovet. Tietty sillä ei ole mitään merkitystä, jos jengi ole kotona tai ei välitä - äänihän voi olla lähtöisin huoltomiehen puuhista.

Suojausluokka kolmosen PL340 ei sekään oikeen vielä herätä intohimoja 10mm sankansa kanssa. PL350:n 14 millinen alkaa olla oikealla tontilla muutaman satasen fillarin lukitsemiseen. Mitään kovin kallista ei silläkään kannata luulla suojaavansa. Se taas on vastaavan kaliiberisine parimetrisine lukitusketjuineen on jo sen verran raskas, että autolla, julkisilla tai kävellen kannattaa hoitaa asiointi.

http://fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=50&pictureid=5049

Meilläkin kävi sitten tuuri. Pyörät olivat matkailuauton perässä samanlaisella ketjulla ja lukoilla vajaan vuoden. Olin kummatkin ostanut varta vasten. Bukarestissa auto seisoi keskustassa kolme vrk, eräänä yönä joku irrotti lampun taivuttamalla katki, dynamo ei ollut yhdellä avaimella irronnut kun mutteri oli ruvennut pyörimään.
Järeitä akkutyökaluja ei sielläpäin vielä 10 vuotta sitten ilmeisesti ollut.

Sen jälkeisissä maissa pyörät eivät sitten olleetkaan enää suhteessa riittävän arvokkaita.

pete+
01.01.2011, 20.04
:Dhttp://cdn.gajitz.com/wp-content/uploads/2010/07/bending-bike-design.jpg

Hyvää Uutta Vuotta!

lapierre
02.01.2011, 10.39
kotona autotallissa lämpösessä roikuu etupyörästä(maantie/cc) töissä lämpönentalli.auto saa värjötellä ulkona se on vaan pelti lehmä.

Nachosman
10.06.2014, 12.53
Omalla kohdalla tulee säilytettyä fillaria saunan pukuhuoneessa. Toiset ei meillä tykkää saunoa ja siitä se on kätevä vetää ulos ja ennenkaikkea, muutaman saunakaljan jälkeen pääsee hiplaamaan rakasta kultuaan kun se siinä sopivasti seisoo vieressä, näppien ulottuvilla :)
Kysymys vaan nyt kuuluukin, onko tiedossa ongelmia jos pyörää säilytetään lämpimässä, mutta ajoittain kuumassakin paikassa?

Gibsy
10.06.2014, 13.26
Saattaishan se tykätä kunnon löylyistäkin? Muista vaan suihkuttaa se saunottamisen jälkeen, koska hiki saattaa tehdä tepposet maalipinnalle. Kulta on hyvä lopuksi kuivata vielä froteepyyhkeellä.