Näytä tavallinen näkymä : Gran Canaria, vinkkejä?
Vuokraamassa sanoivat(luonnollisesti) että on turvallisuusriski mennä tunnelista ja jäi kokeilematta toi gc-605 nousu. No joku toinen kerta sitten. Taitaa olla samassa sarjassa Olkiluoto 3 kanssa toi korjaus prokkis
Lautta on hyvä, jos vaan aikataulut natsaa.
Mäkien ajaminen molempiin suuntiin (GC505 ylös ja siitä GC605 alas ja käännös Moganissa) vaatii aikaa ja hyvää jalkaa, että siinä on mieltä. Taksilla ajoin Moganista Puerto Ricoon, kun alkoi muutenkin olla jo vähän kiire. Ehdin Maspaan just pimeän tultua.
Tällä hetkellä Terorissa olevana, suosittelen kyllä pohjoista puolta jos pääjuttu fillari tai vaellus eikä rantaturismi innosta.
Kellään kokemusta paljonko maksaa taksi 2 hengelle pyörineen Pico de Las Nievesiin? Lähtö rannikolta, paikkaa ei ole vielä lyöty lukkoon.
Oma kunto saattaisi nippanappa riittää kiipeämiseen, mutta vaimolla ei. Ja onko vaarallista lasketella alas ilman kunnon mäkikokemusta kestopäällysteitä pitkin?
Taksi voisi olla 40-50 €, ehkä. Iso auto on tietysti aina vähän kalliimpi.
En suosittele tuota ratkaisua. On vaarallista laskea, kun ei ole tullut ylös ja saanut tuntumaa asfaltin kuntoon eikä mutkiin. Samoin siinä vaiheessa on kroppa jäykkä ja kylmä. Jos vielä sattuu ylhäällä olemaan koleaa/sateista/sumuista (pilvistä), niin todella hasardia. Itselläni oli viimeksi täysi työ pysyä tiellä ja saada kylmät kädet toimimaan jarruilla. (tämä tarina (https://fillari.blogspot.com/2021/12/pico-de-las-nieves-vuorelle-koska-se-on.html))
Komppaan fiberia tuossa mielipiteessä. En nyt ihan täysin jyrkästi olisi sanomassa, että äläkää menkö, mutta muutama pointti kannattaa huomioida:
- Tie huipulle on tietyn korkeuden jälkeen pinnaltaan aika huonokuntoista. Kun viimeinen vähän isompi kylä on ohitettu, loppumatka voi olla melkoista pirunpeltoa, jota ei ole päällystetty vuosiin. Etelään laskiessa GC-60 on San Bartolemesta alas ihan silkinpehmeää, mutta osuudella siitä ylös lähtee laskiessa hampaista paikat. Sama sääntö pohjoiseen ja itään ajaessa (Teror / Telde suunnat). Länteen kohti San Nicolasia aloittelijalla ei ole asiaa.
- Matka alas ei ole pelkkää laskua vaan väliin tulee nousuosuuksia. Jos matkaa etelään kohti Maspalomasia, Artenaran kameliparkin jälkeen on nousu, joka ei sinällään ole pitkä, mutta kapeaa ja jyrkkää syheröä, jossa on myös bussiliikennettä. Sitä ei ihan nollakuntoinen aja ylös.
- GC-65 San Bartolomesta alas on pinnaltaan hieno ja profiililtaan mukava, mutta syheröinen ja tarkasti ajettava. Tosi moneen kaarteeseen mennään sokkona ja vastaantuleva auto yllättää aina. Jos alle metrin päästä ohittava lava-auton puskuri pelottaa, tämä ei ole mikään nautinnollinen lasku.
- Jos ylhäällä on pilveä varsinkin pohjoiseen menevillä teillä, siellä on kylmempää kuin jääkaapissa. Tärisevä tie yhdistettynä kohmeisiin sormiin on tappoa jarrutuskyvylle.
Mikäli haluaa silti kokea vuorimaisemia pyörällä ja välttää noita yllämainittuja, yksi mahdollinen reitti on ottaa taksi San Bartolomehen asti ja laskea sieltä Ingenion kautta Carrizaliin. Siis GC-65 Santa Luciaan, GC-550 Aguimesiin ja GC-100 alas. Siitä GC-191 ja GC-500 kohti turistirysää. GC-551, 550 ja 100 on leppoisia polveilevia ja hyväkuntoisia teitä, joissa on vähän liikennettä ja silti ihan vuoristoiset maisemat. Kaikki tiet on pilvirajan alapuolella, joten lämpöä ja aurinkoa riittää. Loppumatka taas sujuu alhaalla rannikolla lähes aina myötätuuleen. Reitillä on pari nousuosuutta, vähän ennen Santa Luciaa ja heti sen jälkeen, mutta molemmat verraten loivia ja lyhyitä.
No eihän se lasku ole sen kummempi kuin muukaan ajo. Oma vauhtihan se ratkaisee. Kokemuksesta kyllä arvaan, että ensikertalainen aristelee niin paljon ettei siitä nauti. Tiet on myös ihan ajettavia kunhan tarkkana, osa kyllä silleen kuvatulla tavalla ruvella ettei alaspäin ajo ole mukavaa. Ihmettelen miksei porukoilla ole kunnon satulalaukkua mukana ?. Mulla mukana kuiva lämmin aluspaita, sadetakki, kengänsuojat, pitkät päälihousut, hattu ja rukkaset. Aika mukava laittaa ylhäällä päälle ja nauttia myös alamäestä. Laskuun märkä ajopaita päällimmäiseksi, niin se on alhaalla kuiva. Toimii.
Kiitos vinkeistä. Tuo lämpötila olikin tiedossa kun on Teidellä tullut käytyä muutaman kerran jaloittelemassa.
Löysin muuten videon Youtubesta jossa laskettiin Maspalomasiin, kesto 1h 15min. Siinä myös näkyivät nuo muutamat tiukemmat nousut alaspäin tultaessa. Yllätyin miten paljon kaveri polki lisää vauhtia välillä, miten paljon pyöräilijöitä oli suhteessa autoihin ja siitä miten vähän tuolla GC-60:lla oli liikennettä etenkin yli 400m korkeudella.
Päällysteen kuntoa olen koittanut seurailla lisäksi katunäkymästä ja sateliittikuvista vaikkei aina kovinkaan tuoretta dataa löydy. Yhtenä vaihtoehtona mietin reitin scouttaamista etukäteen autolla vaikka siinäkin jäisi ns. perstuntuma puuttumaan.
Liikenteen määrä Espanjan lomasaarilla on kovasti riippuvainen turistien profiilista. Iäkkäämpi väestö suuntaa Kanariansaarille, nuorempi Baleaareille. Koska varttuneemmilla ei ole enää ihan hirveää hinkua lähteä kapeille vuoristoteille katselemaan paikkoja, se näkyy autojen määrässä.
Ibizalla ja Mallorcalla saa ohitella autoja ihan kaikilla teillä ja korkeuksilla ja Cap Formentorin autoruuhkat on niin legendaarisia, että pyöräilijää hymyilyttää. Gran Canarialla autoliikenne taas vähenee oleellisesti siinä kohtaa, kun paikallisten oma ajotarve päättyy eli käytännössä sen korkeimman kylän kohdalla. Asialla on tietysti se kääntöpuoli, että koska tarve tiestölle on ylhäällä koko lailla pienempi, myöskään määrärahoja kunnostukseen ei ole.
Tuon vuoksi osa teistä on Kanarialla hyvin huonossa kunnossa. On aikalailla sama otatko tiestä 10 kuukautta tai 10 vuotta vanhan kuvan. Ei se mihinkään ole sinä aikana muuttunut. Ja ikävä kyllä siviilikäyttöön saatavista satelliittikuvista ei voi päätellä tien kunnosta oikein yhtään mitään.
On aikalailla sama otatko tiestä 10 kuukautta tai 10 vuotta vanhan kuvan. Ei se mihinkään ole sinä aikana muuttunut. Ja ikävä kyllä siviilikäyttöön saatavista satelliittikuvista ei voi päätellä tien kunnosta oikein yhtään mitään.
Tästä olen eri mieltä. Joissain paikoissa street viewiä voi tarkastella vaikka 10v ajalta, ja kyllä siinä huomaa eron. Vastaavasti satelliittikuvasta voi bongata juuri päällystetyn tien, tosin kuvien tarkkuuksissa on eroja kuten täällä kotimaassa ei aina edes erota onko kyseesä kestopäällyste vai hiekkatie.
Taidan kuitenkin rajoittaa reissua siihen minne asti puolison sähköavusteinen jaksaa kiivetä.
Ei se tosiaan mitään tarkkaa kuvaa tarvitse tien laadun arviointiin. Alla kuva yhdestä tiestä, johon vanha päällyste uusittiin vähän aikaa sitten.
Ei ole edes zoomattu lähellekkään maksimia. Tiesin tien alussa olevan edelleen pätkän vanhaa assua, eli tuosta näkee aika hyvin eron.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/2oxAbt_hN2xh7hBTCvC8pG5zQbZCUo-lPR0ffgFCJuo-2048x951.jpg
Edit: No sen verran korjaan, että tien laadun arviointiin tarvitsee tarkemman kuvan, mutta uuden assun kyllä erottaa jo kaukaa.
Ikävä kyllä pelkän tien värin tai värin muutoksen tulkinta ei kerro tien pinnan laadusta juuri mitään. Bitumipinta toki monesti harmaantuu kulutuksen myötä ja sitä voi yleensä pitää jonkinlaisena indikaationa tien iästä, mutta se ei suoraan ole merkki siitä mikä tien pinta on.
Otetaan vaikka esimerkki suoraan tuolta GC-60 tieltä kun se kerran on ollut tässä kiinnostuksen kohteena. Kartalta voi hakea paikan nimeltä La Casita Tunte Gran Canaria ja katsoa tietä sen vierestä. Ylhäältä otetussa kuvassa tie näyttää tummalta ja uudelta. Onko se sitä? Ei. Kyseessä on yksi laskun pahimpia tärinäraitoja. Pinta on tumma, koska ilmeisesti siihen on korjauksen yhteydessä laitettu liian pehmeää bitumia, joka on osittain huuhtautunut pois. Pinnalla on esillä enää isompi kiviaines ja tie on joissain kohtia kuin mukulakivillä ajoa. Pinta ei harmaannu, koska autojen renkaat tärisyttävät siitä yli. Tässä kohtaa siis tumma pinta on merkki huonosta tiestä, ei hyvästä.
Samalla reitillä ylöspäin on useampia muitakin kohtia, joissa värieroilla saa ihan toisenlaisen kuvan tiestä kuin mitä se on todellisuudessa. Kyseessä on vuoristotie, joten sääolot sen varrella vaihtelevat korkeuden mukaan. Eri osat ovat ihan eri kosteuden, liikenteen ja eroosion kohteena. Värisävy joka kertoo tiestä jotain yhdellä korkeudella on ihan toinen tarina toisella.
Street viewt tuolta seudulta ovat pääosin vuodelta 2011, ylempänä vielä vanhempaa. Se ei periaatteessa haittaa, koska suurimmalle osalle teistä ei 10 vuoteen ole tehty mitään. Siksi eroa ei ole vaikka katsoisi uutta tai vanhaa kuvaa. Ainoa mistä voi olla suht varma on, että jos jossain kohtaa näkyy kuvassa yksi railo, siinä on nykyään vierekkäin kaksi.
PK-seudulla asuvat voi koettaa ottaa kotiharjoitukseksi vaikka päätellä satelliittikuvasta mikä on tien kunto osoitteessa Vanha Turuntie 873. Vanha tie, heikko pohja, kunnostusrahat menee vieressä kulkevaan motariin. Osoitteessa on Sandvikin varikko ja romuttamo. Raskasta liikennettä siis paljon. Zoomilla näkee ehkä joitain paikkauksia, joista voi vähän päätellä mistä kyse muttei lähellekään sitä mikä on tien todellinen tila.
Tein vielä yhden videon saaren etelä-keskiosien reiteistä (maantie). Tässä pieni esittely Maspalomasista polkaisten Ayagaures, Ayacata, Pico de las Nieves, Taurito.
https://youtu.be/lHrbshQKRz0
Tässä vielä soittolista (https://www.youtube.com/playlist?list=PLtlwSHj_r7hOssnnjI_glIWg3NHfPRMhU) jossa lisää herkkuja :)Olipa hyvä kooste, kiitoksia tästä! Mallorcalla ja mantereella ajanu aiemmin, niin tästä sai hyviä vinkkejä kun kanaria on itselleni uutta seutua...
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
Kiva että oli hyötyä, jakkok! Laitan nyt jotain vähän vastaavaa Andaluciaan menijöille toiseen ketjuun.
Masfuerte
21.01.2025, 14.44
Aikuisempien miesten vuosittainen GC leiri numero 9 suoritettu itsenäisyyspäivän viikolla ja Suomen lippu viety Picolle 6.12.
Iloinen yllätys oli, että GC-60 San Bartholomesta Cruz Granden ja Ayacatan kautta ylös (GC-600) edelleen Rogue Nublon ohi aina Picolle asti (GC-130) asfaltti oli aivan uutta ja/tai priimaa.
GC-500 eli "rantatie" sen sijaan on edelleen poikki ennen Puerto de Mogania, joten sinne ja takaisin Inglesistä Tauropassin kautta (ja/tai laivalla suljetun kohdan ohitus). Bussin kyydissä mennyt nuo motarin (GC-1) tunnelit, itse en menisi pyörällä sinne.
Toi on ihan käsittämätöntä. Siitä on enemmän kuin viisi vuotta (olisko kohta jo 10), kun tuo tie meni poikki. Sen olis helposti saanut sellaiseen tilaan, että kävelijät ja pyöräiljät voisivat siitä kulkea vaikka autoliikenteelle avaaminen edellyttäiskin vähän isompaa remonttia.
Joo saa helposti jalan kuljettavaan kuntoon, mutta viranomaiset tuskin voivat ihan noin vaan sitä tehdä kun siinä on jatkuvasti suuren jatkoromahduksen vaara olemassa.
Motaritunnelista menin viimeksi.
Jatkossa etelän pyöräilyt jossain muualla, koska alko viimeksi jo olla ihan näkyvää oiretta, ettei paikalliset kaipaa enempää turisteja (ja varsinkaan pyöräilijöitä tukkiin serpentiiniteitä).
Motarin tunnelissa oli Maspalomasissa asuva saksalainen Michael (tai oliko se hänen kaverinsa) saanut syksyllä 300 € sakon fillarilla ajamisesta, joten itse jätin tämän vaihtoehdon laskuista viime viikolla. On viranomaisilla kyllä suunnitelma uudesta tunnelista (https://thecanarynews.com/2024/05/restoring-connections-the-new-mogan-tunnel-project-on-gran-canarias-gc-500/).
Serenity Climbin kaideremontti on loppusuoralla, mutta siellä on tie suljettu ainakin toistaiseksi ja ainakin arkisin. Itse pääsin sen nousemaan perjantaina Desafío la Titánica -tapahtuman etappina:
https://www.youtube.com/watch?v=yYr3kpKz-6M
Aika hauska, kun rallin mm-sarjan (wrc) osakilpailu ajetaan nyt viikonloppuna ekaa kertaa ikinä gran kanarian asfalttiteillä. Monille tutuilla Moganin ja Maspalomaksen teillä esim.
Itse olin pitkän tauon jälkeen pari viikkoa sitten Kanarialla. Teneriffan puolella tosin. Enkä päässyt harmi kyllä pyöräilemään lainkaan, kun olin lasten kanssa ilman rouvaa liikenteessä eikä viitsinyt lapsia jättää keskenään hotellille isän pyörälenkkien ajaksi vaikka toinen heistä jo täysi-ikäinen onkin (toinen 9).
Onko kenelläkään suositella emtb/mtb enduro, allmountain tai xc retkien järjestäjää joka vuokraa pyörät ja mahdollisesti myös fullface kypärän sekä suojat? Kahteen eri retken järjestäjään olen ottonut yhteyttä ja vastausta ei kuulu. Auto on käytössä niin Puerto Ricosta voidaan ajaa mihin vain tarpeen mukaan.
Pete Forsman
07.11.2025, 22.51
Onko kenelläkään suositella emtb/mtb enduro, allmountain tai xc retkien järjestäjää joka vuokraa pyörät ja mahdollisesti myös fullface kypärän sekä suojat? Kahteen eri retken järjestäjään olen ottonut yhteyttä ja vastausta ei kuulu. Auto on käytössä niin Puerto Ricosta voidaan ajaa mihin vain tarpeen mukaan.
Joko olet kysellyt Freemotionilta?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.