PDA

Näytä tavallinen näkymä : ilmaa renkaaseen

ap9
31.10.2010, 16.50
Miten on kun renkaassa max bar 8,5 niin noin 7baariin menee mukavasti ja sen jälkeen tulee niikuin stoppi.Pumppuna spessun jalkapumppu tuntuu että pitäisi väkisin runnoa mutta olen jättänyt kokeilematta ja ajan 7baarilla. Renkaana siis maantierengas ja prestanventtiili.
Merkinnät renkaassa 115psi/125psi 8bar/8,5bar

mk
31.10.2010, 16.58
Lattiapumppujakin on erilaisia ..Esim. tällä mun wrenchforce "silca kopiolla" (http://trekstorecincinnati.com/product/wrench-force-shop-floor-pump-20127-1.htm) menee kyllä 10 bar saakka melko helposti .. Lateksisisureihin saa joka lenkille pumppailla paineet 6bar -> 8bar joten käyttöäkin pumpulle on ollut aikalailla. Hitusen hidas maastokumeja täyttäessä, mutta muuten toiminut jo vuosia kuin se kuuluisa junan vessa

YT
31.10.2010, 17.04
Miten on kun renkaassa max bar 8,5 niin noin 7baariin menee mukavasti ja sen jälkeen tulee niikuin stoppi.Pumppuna spessun jalkapumppu tuntuu että pitäisi väkisin runnoa mutta olen jättänyt kokeilematta ja ajan 7baarilla. Renkaana siis maantierengas ja prestanventtiili.
Noin käy, jos pumpun puristussuhde on liian pieni tuottaakseen riittävästi painetta.

Schöne Scheisse
31.10.2010, 17.22
Jos pumppu ei ole tämä http://www.pyorahuolto.comshow.php?type=tarvikkeet&id=29 7 barin saavuttamiseen vaaditaan 30% enemmän työtä (ja arvatenkin 8-8,5 bariin vielä enemmän enemmän). Eli mainoslauseiden syrjään heittämisen jälkeenkään kaikki jalkapumput eivät ole yhtä sukkelia vehkeitä maantiemiehen näkövinkkelistä.

Itse olen ollut huomaavinani, että heti alussa huomaa, tuleeko viimeinen 0.5 baria menemään huomaamatta vai ei. Eli voi olla, että on mahdollista laittaa pumpun suukappale paremmin tai huonommin.

Lisäksi olen hintelänä miehenä oppinut, että ei pidä pumpata käsillä vaan vartalon painolla.

Last but not least: jos olet alle 70-kiloinen, et välttämättä koskaan tarvitse maksimipaineita.

A.A
31.10.2010, 18.16
http://www.euroasiaimports.com/productcart/pc/catalog/hiramekeirin_745_detail.jpg

Voi johtua myös pumpun päästä. Tällä ei ole ainakaan se ole syynä.

mk, mullakin pumput toimisi vuosia, jossei olisi koko ajan ympärillä lauma henkilöitä, jotka eivät tänäänkään muistaneet ottaa pumppuaan mukaan...:D

Beetle Bailey
31.10.2010, 18.22
Lisäksi olen hintelänä miehenä oppinut, että ei pidä pumpata käsillä vaan vartalon painolla.

Jep, mullakin on yksi pumppu jota ei ole loppuun asti suunniteltu. Viimeiset barit vaatii tolkuttomasti voimaa, mutta homma sujuu helposti kun käyttää työhön jalkoja käsien sijaan.
Maasturin kumi kyllä täyttyy liukkaasti isomäntäisellä pumpulla:)

nure
31.10.2010, 22.20
Ei aidolla Silcalla ainakaan ole syntynyt ongelmia, käsipumput onkin sitten erikseen...

znood
31.10.2010, 23.02
Bilteman 20e pumpulla saa 11bar helposti.

Oatmeal Stout
01.11.2010, 11.34
No hei, jos tuon pyörän kotoa autolla, niin ei minun autoon liikoja ilmoja voi kuormata, joten kyllä seuratoverin pumppu on välttämätön kapine :rolleyes:

Voi johtua myös pumpun päästä (http://www.euroasiaimports.com/productcart/pc/catalog/hiramekeirin_745_detail.jpg). Tällä ei ole ainakaan se ole syynä.

mk, mullakin pumput toimisi vuosia, jossei olisi koko ajan ympärillä lauma henkilöitä, jotka eivät tänäänkään muistaneet ottaa pumppuaan mukaan...:D
:eek:
Kyllä minulla pumppu on, mutta pumpun päästä en ole aina niin varma :D
Sekin rajoittaa lainaushaluja lainaussuunnasta välittämättä. :cool:

Juha_H
01.11.2010, 12.06
Bilteman 20e pumpulla saa 11bar helposti.Riippuu vähän pumppaajan painosta. Mun vajaa 70kg ei riitä painamaan tankoa alas enää 9barin kohdalla. Vauhdilla runttaamalla pääsee 10 baariin mutta en nyt sanoisi että kovin helposti. Duunissa on toinen pumppu millä tuon 10bar pumppaa paineiden puolesta helposti, mutta vastapainona ilmaa siirtyy yhdellä painalluksella huomattavasti Bilteman pumppua vähemmän, joten kovin tyhjien tai isomman ilmatilavuuden omaavien kumien pumppaus on aika hidasta.

nure
02.11.2010, 09.43
Riippuu vähän pumppaajan painosta. Mun vajaa 70kg ei riitä painamaan tankoa alas enää 9barin kohdalla. Vauhdilla runttaamalla pääsee 10 baariin mutta en nyt sanoisi että kovin helposti. Duunissa on toinen pumppu millä tuon 10bar pumppaa paineiden puolesta helposti, mutta vastapainona ilmaa siirtyy yhdellä painalluksella huomattavasti Bilteman pumppua vähemmän, joten kovin tyhjien tai isomman ilmatilavuuden omaavien kumien pumppaus on aika hidasta.

Kyllä kannattaisi alkaa hankkimaan lihasta jos ei renkaan pumppaaminen edes onnistu...

Keskiäkäinen lohjalainen
02.11.2010, 12.35
Kyllä kannattaisi alkaa hankkimaan lihasta jos ei renkaan pumppaaminen edes onnistu...

Lihasta pitää olla sen verran, että saa kaatuneen pyörän nostettua takaisin pystyyn. Moottoripyöräpoliiseilla on samanlainen vaatimus pääsykokeissaan.

nure
02.11.2010, 13.23
Lihasta pitää olla sen verran, että saa kaatuneen pyörän nostettua takaisin pystyyn. Moottoripyöräpoliiseilla on samanlainen vaatimus pääsykokeissaan.

Jumankekka, vihdoin selvisi miksi mä tuota pyörää epätoivoisesti olen koittanut saada vielä kevyemmäksi...!

Juha_H
02.11.2010, 13.25
Mitä lihas auttaa jos mies nousee ilmaan - pitäis saada jalkaremmit pumppuun tai laittaa pumppaamisen ajaksi kivillä täytetty reppu selkään. "Alkuvauhdilla" runttaamalla onnistuu joten kuten noilla kovemmilla paineilla, mutta kuten sanoin niin silloin pumppaaminen ei ole enää niin helppoa.

nure
02.11.2010, 15.58
No onhan pumpuissa "Jalkakahva"! En oo kyllä moista selitystä koskaan saanut!

Oatmeal Stout
02.11.2010, 16.28
http://www.bikeshop.fi/tuotekuvat/SK10049.jpg

YT
02.11.2010, 18.17
Riippuu vähän pumppaajan painosta. Mun vajaa 70kg ei riitä painamaan tankoa alas enää 9barin kohdalla. Vauhdilla runttaamalla pääsee 10 baariin mutta en nyt sanoisi että kovin helposti. Duunissa on toinen pumppu millä tuon 10bar pumppaa paineiden puolesta helposti, mutta vastapainona ilmaa siirtyy yhdellä painalluksella huomattavasti Bilteman pumppua vähemmän, joten kovin tyhjien tai isomman ilmatilavuuden omaavien kumien pumppaus on aika hidasta.
Varta vasten kävin tallissa pumpaamassa bilteman 20€ pumpulla. 58kg riitti 9bar paineeseen. Massan hitautta hyödyntämällä meni helposti mittari tappiin eli 11bar. Yleensä käytän 23mm renkaissa 7bar painetta.

timoe
03.11.2010, 08.31
presta appoisen auki ja mäntä aivan yläasentoon ja sitten vauhdikkaalla liikkeellä hentoisen vartalon paino männän päälle, ja nopea paineisku kohti sisäkumin syövereitä seuraa...laiha lohtu lie on että 8.5 baria puhkeaa herkemmin kuin 7, joka usein kuitenkin riittää???

Teemu Kalvas
05.11.2010, 10.51
Eikös keskihyvän jalkapumpun suunnitteluperiaate ole juuri se, että kun pumppaajan paino ei enää enempään riitä, painetta on maantiellekin riittävästi. Eipä itse 65-kiloisena kauheasti kiinnosta yli 8 barilla ajaa, pyörän ei tartte jokaisesta hiekanjyvästä nousta tiestä irti. Rata sitten erikseen, sitten tarvitaan vähän erilainen pumppu, kuten esim. Silca.

Gaastra
01.02.2013, 08.47
Nyt on probleemaa pumppaamisen kanssa. Nimittäin kun pumppaan ilmaa renkaaseen, niin pumpun ja venttiilinjatkeen liitoskohta falskaa. Eikö sen kuuluisi olla koko lailla tiivis, ettei joka pumppauksella puolet ilmasta pihise sitä kautta pihalle ja vain osa menee itse renkaaseen? Sisäkumissa Presta-venttiili, joka toimii kyllä ihan oikein, ts. olen avannut sen täysin auki ja painettaessa päästää hyvin ilmaa pois. Renkaat on Scwalbe Ultremo ja kiekot Cosmic Carbone SL, sisäkumin merkistä ei tietoa. Pumppuna toimii seuraava Topeakin pumppu:
http://colbartsbicycleshop.com/bicycle_parts/images/Topeak%20floor%20pump%20joe%20blow%20ll.jpg

ja venttiilin jatkeena Mavicin 60mm:

http://www.competitivecyclist.com/images/products/mavic/2012/16554_i_1.jpg

Olen noita kumirenkaita laittanut tuohon venttiilinjatkeen päähän. Niiden avulla olen saanut pumpun ja jatkeen liitoskohtaa vähän pitävämmäksi, mutta edelleen pumppauksen hyötysuhde on heikko ja pirun työlästä saada se 8bar renkaaseen. Itse venttiilin ja jatkeen välinen liitos on pitävä. Mitäköhän teen väärin?

Kettu-Pekka
01.02.2013, 10.53
Ite en luottaisi ihan täysillä noiden pumppujen mittareihin. Pitäis olla joku konsti jolla sais luotettavasti tarkistettua mittarin lukeman.

sunny
01.02.2013, 10.56
Cannondalen wanhalla puukahvaisella pumpulla sai helposti sellaiset paineet, että maastorengas lähti elämään saumoista, kun katsoi maksimipaineet väärin :seko:
Sen verran sinne sai ilmaa sisään, että meni parin viikon Euroopan turnee ilman täydennyspumppauksia/tarkistuksia. Mukulakivet olikin sitten täyttä tuskaa, mutta enpä ollut mukana rengassavotoissa, kun avustajana :).

J. Conrad
02.02.2013, 20.06
Olen noita kumirenkaita laittanut tuohon venttiilinjatkeen päähän. Niiden avulla olen saanut pumpun ja jatkeen liitoskohtaa vähän pitävämmäksi, mutta edelleen pumppauksen hyötysuhde on heikko ja pirun työlästä saada se 8bar renkaaseen. Itse venttiilin ja jatkeen välinen liitos on pitävä. Mitäköhän teen väärin?

Ks. viesti #5

jusantti
06.02.2013, 12.50
Mitenkäs kompressorin käyttö? Olen sillä aiempia hybridejä täytellyt ja nyt eka maantiepyörä työn alla. Saako kompuran autonrengasletkuun jonkun järkevän suulakkeen?

kauris
06.02.2013, 13.03
Saa. Lähimmästä pyöräliikkeestä, nettikaupoista, prismoissakin olen nähnyt. Ohuen maantierenkaan kanssa ongelmana on renkaan liian nopea täyttyminen ja huoltoaseman laitteilla tarpeeksi kovan paineen saaminenkaan ei toisaalta kaikilla vehkeillä taida onnistua.

Edit: tai siis se venttiiliadapteri ruuvataan kiinni maantiepyöräsi venttiiliin, johon sitten tämä autonrengasventtiilin täyttämiseen tarkoitettu kompuran pää sopii.
http://justyna.typepad.com/photos/uncategorized/2008/07/16/adapter.jpg

VesaP
07.02.2013, 14.23
ja venttiilin jatkeena Mavicin 60mm:

http://www.competitivecyclist.com/images/products/mavic/2012/16554_i_1.jpg

Nuo on aika huonoja tuommoiset venttiilinjatkot. Tiedän, itselläkin on vastaavia ZIPPin tekeleitä käytössä. Sen saat tiiviiksi vaikka siten, että laitat renkaassa olevan venttiilin kierteisiin semmoista tiivisteteippiä. Semmoista valkeeta about käsiin hajoavaa. Sitten vain ruuvaat tuon jatkon kiinni niin tiukkaan mitä pystyt. Käytä vaikka kahta pihtiä apuna. Pidä toisilla kiinni renkaan venttiilistä, ja toisella sit tuosta jatkosta. Näissä vittumaisimpia juttuja on se kun venttiili jumittaa sisällä johonkin outoon asentoon ja ilmaa ei liiku kumpaankaan suuntaan vaikka haluaisi. Joutuu jollain pitkällä piikillä sörkkimään venttiiliä irti lukkoasennosta.

Parempia olisi jatkot jotka ruuvataan itse renkaassa olevan venttiilin ja venttiilin sielun väliin. Näitä voi sit käyttää kuten ihan normaaliakin venttiiliä. Ja sama teippiviritelmä toimii tiivisteenä sitten siinäkin liitoksessa.