PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kammet löystyvät

reif
22.10.2010, 09.58
Tyttöystäväni pyörästä (joku Nishikin hybridi) on alkanut jatkuvasti löystymään kammet. Homma on vähän outo siitä syystä, että löystymisen havaitsemisen jälkeen olen jo kertaalleen vaihtanut sekä keskiön että kammet. Käytännössä tämä ilmenee vasemman poljinvarren lonksumisena ja tämä lopulta irrottaa pultin.

Olenkohan asentanut kammet päin honkia vai mikä tämän voisi aiheuttaa? Olen kyllä vääntänyt kiinnityspultin niin tiukkaan kuin sain. Nelikanttikeskiö on siis kyseessä ja kammet ovat jotkin halvat Biltemasta ostetut. Auttaisiko ruuvilukite?

Raikku
22.10.2010, 10.33
...Nelikanttikeskiö on siis kyseessä ja kammet ovat jotkin halvat Biltemasta ostetut. Auttaisiko ruuvilukite?

Kammista antanut alumiini periksi ja kiiloitus ei enää toimi. On liian avara>>löystyy liikkeessä.

Osta paremmat kammet ja mielellään keskiö myös, sen jälkeen pysyy.

fsol77m
22.10.2010, 10.34
Tyttöystäväni pyörästä (joku Nishikin hybridi) on alkanut jatkuvasti löystymään kammet. Homma on vähän outo siitä syystä, että löystymisen havaitsemisen jälkeen olen jo kertaalleen vaihtanut sekä keskiön että kammet. Käytännössä tämä ilmenee vasemman poljinvarren lonksumisena ja tämä lopulta irrottaa pultin.

Olenkohan asentanut kammet päin honkia vai mikä tämän voisi aiheuttaa? Olen kyllä vääntänyt kiinnityspultin niin tiukkaan kuin sain. Nelikanttikeskiö on siis kyseessä ja kammet ovat jotkin halvat Biltemasta ostetut. Auttaisiko ruuvilukite?

joskus noissa halvoissa nelikanteissa on se vika ettei ne oo kovinkaan hyvin tehtyjä ne nelikantit ja täten ei istu kunnolla... tuollaisella sitten kun ajaa niin ihan sama vaikka pultti olisi kiristetty niin piukkaan että olisi jo venynytkin pari centtiä niin se jo irtoaa...
ruuvilukite auttaa tietysti (loctiten punainen esim 622 mutta siniselläkin voi aloittaa kokeilun esim 402... pullohan on aina punainen, värillä tarkoitan sisällä olevan nesteen väriä, ne kun on lajiteltu "tehon" mukaan väreittäin)

ja kuten raikku edellä jo totesi niin paremmat kammet pysyisivät paremmin kasassakin :)
esim seuraavaksi kannaattaa ostaa isis keskiö ja kammet
http://s.wiggle.co.uk/images/truvativ%20howitzer%20bb.jpg

kaikkein paras olisi siirtyä kokonaan moderniin keskiö kampi systeemiin eli x-typeen
http://www.jejamescycles.co.uk/product-images-large/raceface-diabolus-dh-xtype-crankset-with-xtype-bottom-bracket-31730.jpg

brewster
22.10.2010, 10.40
Jos on päässyt lonksumaan on todennäköisesti pilalla. Itsellä kävi laadukkaampienkin kampien kanssa sama, että oli päässyt ajossa löystymään. EI tullut enää kalua. Ilmeni juuri samalla tavalla että pultti löystyi aina vaan. Nelikanttikammet on hyvät. Itse olen yhä pitäytynyt niissä kaikissa rakentamissani pyörissä. Ne on alussa laitettava tiukalle ja varsinkin alussa kireys tarkastettava useamman kerran ennekuin asettuvat. Sitten kyllä pysyvät enemmittä kiristelyittä. Mutta jos pääsee löystymään ajossa voi sanoa heti goodbye. Itse en sekoita campan akselia muihin kampiin ja simpan akselia muihin vaikka jotku väittää että ei ole merkitystä. Tuolla periaatteella on kuitenkin minulla toimineet hyvin.

nure
22.10.2010, 11.29
Pisteet noille X-Typen RF:lle mutta taitavat olla koko pyörän arvoiset...
Aikoinaan joillain Campan nelikanteilla titaani akselilla oli sama taipumus ja kuuskolokin oli joku aivan outo että piti oikein hankkia ko. merkin oma avain mutta kun muisti kerran kuussa kiristää niin ei paljoa vauhtia hidastanut...
Neuvona vois sanoo että ota kammet irti ja karhenna kaikkia pintoja karkeimmalla hiekkapaperilla ja sitten Loctitellä kiinni niin eikös pysy!

Two-Shoes
22.10.2010, 11.55
Noita nelikantti keskiölle tarkotettuja ihan laadukkaitakin kampia saa nykyään tosi halvalla(about 30euroa ja ylöspäin) ainakin jos vähän nettikauppoja kahlaa läpi. Eli jos ei kiristelyt onnistu niin uutta peliin vaan.

nuubiainen
22.10.2010, 12.14
Mulla ainakin Truvativin edulliset nelikanttikammet (Isoflow) ovat toimineet ihan mainiosti jo useamman tuhatta km. 2 kpl kyseisiä ollut käytössä. Olikohan tosin niin, että niiden valmistus on lopetettu.

Antti Salonen
22.10.2010, 12.16
Jos on päässyt lonksumaan on todennäköisesti pilalla. Itsellä kävi laadukkaampienkin kampien kanssa sama, että oli päässyt ajossa löystymään. EI tullut enää kalua. Ilmeni juuri samalla tavalla että pultti löystyi aina vaan. Nelikanttikammet on hyvät. Itse olen yhä pitäytynyt niissä kaikissa rakentamissani pyörissä. Ne on alussa laitettava tiukalle ja varsinkin alussa kireys tarkastettava useamman kerran ennekuin asettuvat.
Mulla on yhtä vaille kaikissa pyörissä ollut aina nelikanttikammet ilman minkäänlaisia ongelmia, enkä ole niitä ikinä myöskään kiristänyt ensiasennuksen jälkeen.

Tuo on se ainoa paikka missä halvassakin pyörässä momenttiavaimen käyttö on erittäin suositeltavaa. Kampien valmistajat suosittelevat kammenpultille yleensä n. 40 Nm momenttia, ja se on aika paljon. Alkuperäinen kirjoittaja sanoi kiristäneensä kammet "niin tiukkaan kuin sai", mutta käytetyn työkalun pituudesta ja sen käyttäjästä riippuen tuo voi olla mitä tahansa välillä 5-100 Nm.

brewster
22.10.2010, 12.22
Mulla on yhtä vaille kaikissa pyörissä ollut aina nelikanttikammet ilman minkäänlaisia ongelmia, enkä niitä ikinä ole myöskään kiristänyt ensimmäisen asennuksen jälkeen.

Tuo on se ainoa paikka missä halvassakin pyörässä momenttiavaimen käyttö on erittäin suositeltavaa. Kampien valmistajat suosittelevat kammenpultille yleensä n. 40 Nm momenttia, ja se on aika paljon. Alkuperäinen kirjoittaja sanoi kiristäneensä kammet "niin tiukkaan kuin sai", mutta käytetyn työkalun pituudesta ja sen käyttäjästä riippuen tuo voi olla mitä tahansa välillä 5-100 Nm.

Ei ole minullakaan ollut ongelmia sen jälkeen kun olen hieman hysteerisesti niitä kiristellyt. Toden totta. Kiristän ne itsekin ainakin asennusvaiheessa momenttiavaimella. Jälkikiristystä teen käsituntumalla.
Kotiasentajaale to nelkanttikeskiö käy sen takia hyvin, että ei tarvitse huolehtia keskiömuhvin päiden suoruudesta asennusvaiheessa. Muhvien tarkastukseen ja oikaisemiseen tarvitaan jo erikoisempia työkaluja. Riittävää etua ei kuitenkaan mielestäni tämä lisävaiva tuo joten pysyn ainakin toistaiseksikin nelikanttikeskiöissä.

AnttiL
22.10.2010, 12.49
Kuten muutama jo vinkkasi, liimaa vaan kiinni et enään mitään menetä.
Jos joskus tarttee purkaa, kulmahiomakone käyttöön :D

reif
22.10.2010, 13.16
Mulla on yhtä vaille kaikissa pyörissä ollut aina nelikanttikammet ilman minkäänlaisia ongelmia, enkä ole niitä ikinä myöskään kiristänyt ensiasennuksen jälkeen.

Koko painolla väänsin kampiavainta mutta jatkovartta en käyttänyt. Mielestäni tuli kireälle mutta voepi olla, että vaadittu kireys jäi silti saavuttamatta. Nooh, shit happens. Voisin koittaa ensin tuota nuren kikkaa ja jos ei toimi niin sitten taas uusien kampien ostoon. Nelikanttikeskiössä taidan silti pysyä, sillä tätä tapausta lukuunottamatta kokemukset on ihan ok.

Matti Heikkinen
22.10.2010, 18.25
outo tapaus,eipä ole sattunut koskaan kohdalle,päinvastaisia kyllä ettei kampi lähde irti,nytkin olen yhdellä pyörällä ajanut 30 km kammen pultti auki mutta ei irtoa,paljonkohan sillä pitää ajaa että irtoaa?Parit Campan kammet ovat käytössä Shimpan keskiöiden kanssa ilman ongelmia melko pitkän ajan,voi olla että päinvastoin ei toimi

Mr.Auer
22.10.2010, 20.08
esim seuraavaksi kannaattaa ostaa isis keskiö ja kammet

Ei ISIStä kannata hommata. Ne alkaa oleen jo harvinaisempia, vaikeempi löytää hyviä laakereita edullisesti, ja laakereiden kestävyyden kanssa on ollu ongelmia useemmallakin valmistajalla. Oma ennätys 5000 km ennen ku keskiö hajos, yleensä hajonnu jo huomattavasti aikasemmin. Just tänä kesänä irtos metsässä yhdet RaceFacen isikset - keskiölaakeri hajos samalla ja kumpikin kampi irtos...Pultit lähti auki sormin, ja ne oli kiristetty muutamaa viikkoa aiemmin. Teoriani on että laakerin hajotessa akseli ois jotenkin päässy liikkumaan ja aiheuttanu pulttien aukeamisen kovassa rytyytyksessä maastossa, en tiedä... Löystymisen jälkeen kammet ei enää pysyny kiinni (lähtee käsin vetämällä akselilta kunhan löysää pultin) kun oli sen verran nuljuuntuneet siinä löysinä pyöriessään.

Kannattaa ostaa joku yleinen, vaikka sitte Octalink tai nelikantti (vaikka sillekin manaillaan mukamas häviämistä, en usko ;) ) - jää reippaasti rahaa säästöön laadukkaiden isisten ettimisen sijaan. Jotain octalink-kampisettejä saa 30-40 eurolla kotimaankin kaupoista.

Two-Shoes
22.10.2010, 20.50
Tulipas muuten mieleen että joskus vuonna miekka ja kirves on myös tullut laitettua ohuet kupari levyn palat kammen ja nelikantti keskiön väliin kun kammet löysty. Muistaakseni toimi ihan hyvin.

nure
23.10.2010, 08.51
Tulipas muuten mieleen että joskus vuonna miekka ja kirves on myös tullut laitettua ohuet kupari levyn palat kammen ja nelikantti keskiön väliin kun kammet löysty. Muistaakseni toimi ihan hyvin.

Taas vanha kunnon oluttölkin peltisiivu...

A.A
23.10.2010, 09.23
Itse en sekoita campan akselia muihin kampiin ja simpan akselia muihin vaikka jotku väittää että ei ole merkitystä. Tuolla periaatteella on kuitenkin minulla toimineet hyvin.

ISO vs J.I.S. Standard
Martin Trautmann posted on rec.bicycles.tech:
L_right = 18 +0.5/-0 mm
L_left = 16 +0.5/-0 mm
Dimension across flat 1.5 mm from end: 12.6 mm +0.02-0.05
Spindle end to bolt seat: Loose: 3 mm
Tightened: 1.5 mm min.

Yet another source claimed that the squares of Campa, Mavic and
Stronglight (ISO) are smaller than Shimano and Suntour (J.I.S.) with the
result that J.I.S. cranks will move about 4.5 mm further in.

This may conflict with the end of the square and result in a loose fit
or braking stress. for ISO cranks on J.I.S. squares there's less contact
area between crank and spindle, since the crank does not slip perfectly
on the spindle. The result again is a higher risk of braking the crank.

But assuming those 4.5 mm and 2 deg, ISO is about 0.3 mm smaller than
J.I.S. (2 * sin 2 * 4.5 = 0.3)?
ISO cranks (Campagnolo, Stronglight, others) won't go as far onto J.I.S. spindles as they ideally should.

J.I.S. cranks (most Japanese models) may bottom out if installed on ISO spindles.

In practice, you can very often get away with mixing these sizes, as long as you select an axle length that gives the desired chainline

Sivu mistä löytyy (http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html#square)

thomas_s
23.10.2010, 09.56
Arvaisin että olet kiristänyt kampia liian tiukalle ja kampien alumiini on antanut periksi. Mun vanhan korjausoppaan mukaan (Zinn) kampien oikea kiristysmomentti olisi noin puolet keskiön kiristysmomentista. Kammet 34-49Nm, keskiö 69-78Nm.

~40Nm ei ole kuitenkaan niin kovin paljon. Vähän yli 20kg painoa jos vipuvarsi on kammen mittainen.

Pete a
23.10.2010, 20.06
Jos puhutaan nelikanttikammista, onko mitään väliä kampien reiän suunnalla (A-type eli neliö suorassa vs. neliö vinossa), jos vaihtaa molemmat kammet kerralla?

nure
24.10.2010, 10.04
Jos puhutaan nelikanttikammista, onko mitään väliä kampien reiän suunnalla (A-type eli neliö suorassa vs. neliö vinossa), jos vaihtaa molemmat kammet kerralla?

Ei siinä tapauksessa ole...

sianluca
17.11.2010, 20.11
Törmäsin kampien löystymiseen viikko sitten, crossarissa octalink2- ultegran kammet. Vasen kampi lähti irti kesken ajon, sen jälkeen jouduin välillä aina sovittelemaan takaisin ja kiristämään sitä. Tänään vihdoin laitoin loctite 641:sta kampiuriin, saa nähdä, mitä tapahtuu...

A.A
17.11.2010, 20.45
Törmäsin kampien löystymiseen viikko sitten, crossarissa octalink2- ultegran kammet. Vasen kampi lähti irti kesken ajon, sen jälkeen jouduin välillä aina sovittelemaan takaisin ja kiristämään sitä. Tänään vihdoin laitoin loctite 641:sta kampiuriin, saa nähdä, mitä tapahtuu...

:seko:

Entistä vahvemmin sitä mieltä, että Octalink oli viimeinen hyvä keskiö/kampisetti.

Nyt saa vapaasti kertoa kuinka paska se on, ja "pojilla" on niitä kuulemma levinnyt...

Ja letkukin se on. Onnex mä oon niin heikko etten saa niitä edes radalla notkumaan.

jojo^^
17.11.2010, 21.46
Itsellä oli samaa ongelmaa uusien kampien kanssa. Vaikka veti sellaiseen kireyteen että haittasi jo polkemista niin kammet vaan löystyivät. Loppuviikosta hain Ohlssonilta kierrelukitetta (tais olla sillä nimellä) ja vetäsin sitä kammen kierteisiin ja pulttiin. Nyt on ainakin pari kevyempää lenkkiä saanu vedettyä ilman että on lähtenyt heilumaan. Paketissa luki että pitäis olla avattavissa vielä jälkeenpäin.

reif
17.11.2010, 23.46
Päädyin lopulta kiikuttamaan hajonneet kammet takaisin Biltemaan (kuitti löytyi) ja vaihtoivat mukisematta uusiin. Tilalle tulivat siis samanlaiset (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=270035.htm&tuote=270035)ja ovat nyt ainakin toistaiseksi kestäneet, vaikka eipä noille kovin suuria kilometrimääriä tulekaan. Mikäli leviävät niin ainakin voi jatkossa jättää halpiskammet ostamatta.

Author
15.11.2015, 15.24
Alle vuoden ikäisessä maantiepyörässä on FSA keskiö ja kammet. Jatkuva riesa on nyt tullut vasemmanpuoleisesta kammesta joka ei suostu pysymään paikoillaan lonksumatta. Keskivahvaa kierrelukitetta laitoin viimeksi ja luulin jo pysyvän mutta muutaman sadan kilometrin jälkeen lonksahti taas heilumaan. Varmaankin alumiininen kampi on kiinnityskohdaltaan kulunut piloille, olisi pitänyt heti kiristää kunnolla mutta eihän se tien päällä onnistu. Kannattaako uutta kampea ostaa, saako siitä toimivaa ? Vanhemman pyörän nelikanttikeskiöllä olevaa kampea en ole kiristänyt kertaakaan ja kilometrejä on n. 20 000.

Polun tukko
23.11.2015, 22.00
Kysynpä täällä niin ei suotta uutta topiccia tule.
Kammet raceface evolve ja ne pitäs nyppästä pois. Lähteekö esim park toolin cwp-7?

SSGT-92
24.11.2015, 22.55
Tuon mukaan ccp-44 ; http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters-derailleurs-cranks/removing-race-face-evolve-cranks-960263.html
edit. siis ISIS tyyppisille sopivallalla

JumboJim
16.10.2017, 19.54
Raceface Ride kampi löystynyt (oikea), ainakin luulen koska vasemman puolen kampi ei heilu.
Mitähän työkaluja tarvin korjaamiseen? Tuleeko siitä enää kalua?
Pyörä on Kona Wo -16

Iglumies
16.10.2017, 20.02
Eikös tuo kiristy 8mm kuusiokoloavaimella.

JumboJim
16.10.2017, 20.59
Eikös tuo kiristy 8mm kuusiokoloavaimella.

Niin se näyttäis ku lukee asennusohjetta mutta ei oo kokemusta näistä niin kyselin apua täältä.
Tuon saa vissiin kiristää ihan reilusti?
Olisko viisasta laittaa lukitetta kierteisiin ettei aukee itekseen taas?