PDA

Näytä tavallinen näkymä : lenkin kulutus kaloreissa?

jartsuli
24.09.2010, 21.33
Moi, ihan semmoista utelen että minkälaisella kalorikulutuksella kullakin tulee se ns hyvä olo.. itsellä se ihana seesteinen jälkiolo tulee noin 3500 kcal polttamisella.

kide
24.09.2010, 21.42
Mulla alkaa noilla kaloreilla jo tuleen "rapula" seuraavana päivänä :D

znood
24.09.2010, 21.47
eikai lenkillä ikinä kalorit miinukselle mee kun kokoajan syödään ja juodaan ja sitten päälle pari rullakebabbia...

rhubarb
24.09.2010, 21.47
3500 on aika runsaasti, voi olla ihan energiavajeen aiheuttama hallusinatorinen tila? Ajatko pitkään vai kovaa?

En yleensä kovin seesteinen ole, mutten ajakaan kovin pitkiä lenkkejä.

jartsuli
24.09.2010, 21.56
3500 on aika runsaasti, voi olla ihan energiavajeen aiheuttama hallusinatorinen tila? Ajatko pitkään vai kovaa?

En yleensä kovin seesteinen ole, mutten ajakaan kovin pitkiä lenkkejä.

En mielestäni kovaa enkä pitkästi (noin 70km keskinopeudella noin 23kmh), meikäläisen elopainolla kalorit palaa vikkelästi :)

YT
24.09.2010, 21.58
Mulla palaa 600kcal/h kolmenkympin keskarilla.

Cycledrophis
24.09.2010, 22.12
Tommonen 3500kcal on jo aika mukava kulutus. Sillä juoksee maratonin tai tai ajaa kilpavauhtisesti 4h pyörällä. Ei semmosia treenejä jaksa kovin montaa yhdellä viikolla.
Nämä kalorikulutuslaskimet ovat muuten vain aika suuntaa antavia eikä niihin kannata luottaa jos tankkausta ajattelee. Tehomittaksen kautta saa paljon tarkempia lukemia.
Jari

nure
24.09.2010, 22.52
Koskaan miettinyt kaloreita, kun on sellainen olo että on tarpeeksi eufoorisessa tilassa niin tietää tehneensä hyvän treenin, mittareita koskaan käyttänyt ja aina löytänyt sen oman rytmin ja tunteen millä saavuttanut mieltä tyydyttävän tilan...

rhubarb
24.09.2010, 23.15
Koskaan miettinyt kaloreita, kun on sellainen olo että on tarpeeksi eufoorisessa tilassa niin tietää tehneensä hyvän treenin, mittareita koskaan käyttänyt ja aina löytänyt sen oman rytmin ja tunteen millä saavuttanut mieltä tyydyttävän tilan...

Minä en kyllä osaa iloita mistään ilman dataa.

ketju44
24.09.2010, 23.22
Mulla palaa 600kcal/h kolmenkympin keskarilla.
Sä et sit paina kun 50kg :D? Mulla n 800kcal /h noilla nopeuksilla

random5
25.09.2010, 00.18
Itselläni hyvä lenkin jälkeen oli riippuu kyllä ihan jostain muusta kuin poltetuista kaloreista. :p Meni sitten 2000 tai 4500 kcal, niin en juurikaan huomaa sen pahemmin eroa olotilassa suorituksen jälkeen. Karkkipussi saattaa mennä jos sattuu käsillä olemaan.

jartsuli
25.09.2010, 10.29
Tarvis itsekin opetella tuo syöminen, oon muutamalla lenkillä kokeillu kaupasta semmosia myslipatukoita ja kyllähän ne auttaa jaksamiseen.. ilman patukoita tuntui sama lenkki viimiset 2-3km täydeltä tuskalta, reisissä ei vääntöä yhtään mutta patukoita kun mutusti pitkin matkaa niin tuli loppupäässä venytettyä lenkkiä kun oli hieno keli... ja juominen kans pitäis opetella oikein, vaikka vettä menee kolme pullollista niin kotona uppoaa heti litra novellea ja hetken päästä toinen.. ja kaikki tuo jää kroppaan, ei kuseta edes seuraavana aamuna :/

..noh tuollai tuntuu kans hyvältä, mutta jos hanskais ruoka/juoma touhut niin tuntuis varmaan paremmalta

nure
25.09.2010, 11.08
Minä en kyllä osaa iloita mistään ilman dataa.

Pelkkää pilkunn...imista... Mutta taidat olla valitettavasti enemmistöä nykyään, ei ole ollut mittaria sitten 90-luvun alun ja en ole mitään menettänyt, ainoastaan oppinut lukemaan omaa kroppaa paremmin...

random5
25.09.2010, 11.19
Pelkkää pilkunn...imista... Mutta taidat olla valitettavasti enemmistöä nykyään, ei ole ollut mittaria sitten 90-luvun alun ja en ole mitään menettänyt, ainoastaan oppinut lukemaan omaa kroppaa paremmin...

Miksi pitää avautua jos joku haluaa dataa omasta urheilusuorituksestaan?? Ai että alkaa ottaa oikeasti hermoon tämä sinun evankeliumi jota julistat joka ikisessä aiheessa mitä tältä foorumilta löytyy. :mad:

Touho-serkku
25.09.2010, 12.39
Nämä kalorikulutuslaskimet ovat muuten vain aika suuntaa antavia eikä niihin kannata luottaa jos tankkausta ajattelee. Tehomittaksen kautta saa paljon tarkempia lukemia.
Tuossa totta vain osa. First Beatin R-R laskentamenetelmällä päästään muutaman prosentin tarkkuuteen. Ja tämä on koneen kulutus,
Kaikki muut paitsi Suunto ja Polarin lukemat on pelkkää viihdykettä, samoin kuin lappilaisen puhe.
Tehomittarit kertoo vain mitä välittyy ketjusta takarenkaalle.

ellmeri
25.09.2010, 12.49
Kaloreita en ole mitannut mut kavereilla samoilla lenkeillä ja reissuilla 4800-6700 kulunut päivän aikana.Saman kokoisia rimpuloita olleet kaveritkin.
Onhan se ruoka maistunut sen jälkeen ja fiilikset olleet hyvät.

nure
25.09.2010, 12.53
Miksi pitää avautua jos joku haluaa dataa omasta urheilusuorituksestaan?? Ai että alkaa ottaa oikeasti hermoon tämä sinun evankeliumi jota julistat joka ikisessä aiheessa mitä tältä foorumilta löytyy. :mad:

Onko kyse vain siitä että et kestä erillaista suhtautumista asioihin? Miksi ei voi avautua samlaa jos joku haluaa dataansa julistaa?
Oli vain kyse että jotkut vielä ajaa ilman elektroniikkaa ja nauttivat pelkästä pyöräilystä... Ilman paineita sykkeestä eikä korvissa nappeja vaan pelkkää tuulen suhinaa ja linnunlaulua (Tai moottorin jyrinää...)

Joenranta
25.09.2010, 17.49
Käytän varsin säännöllisesti Suunnon T3 sykevyötä. Joku tuntuu väittävän, etteivät ne näytä todellista kalorin kulutusta. Itse uskon niiden lukemiin. Ainakin samanpituisella pyörälenkillä ja samanlaisella vauhdilla ja säällä ne näyttävät hyvin lähellä toisiaan olevia lukemia. 3500 kcal on aika kova luku, kun laskeskelin, että saan n. 70km:n pyörälenkillä puolet siitä. Viime kesän pyörälenkillä koko päivän saldoksi tuli Ruotsin korkealla rannikolla, jossa oli pitkiä nousuja, enimmillään 4500kcal.

OJ
25.09.2010, 17.53
Onko kyse vain siitä että et kestä erillaista suhtautumista asioihin? Miksi ei voi avautua samlaa jos joku haluaa dataansa julistaa?
Oli vain kyse että jotkut vielä ajaa ilman elektroniikkaa ja nauttivat pelkästä pyöräilystä... Ilman paineita sykkeestä eikä korvissa nappeja vaan pelkkää tuulen suhinaa ja linnunlaulua (Tai moottorin jyrinää...)
Höpöhöpö...Jos ajokertaa ei mittaa, niin sitä ei oikeasti edes tapahdu.;)

Kolme vuotta sitten en käyttänyt mitään mittareita 90% lenkeistäni. Sitten hurahdin noihin mittareihin kun piti pyöräkaupan krediitit johonkin käyttää. Nyt on kaksi Powertappia, Garmin 705 ja Polariakin tulee käytettyä aina välillä hiihtolenkillä. Vielä kun saisi noihin kerrytettyä sitä dataa...

Ja itse aiheesta. Joku 800-850 kcal/h näyttää palavan mulla noin 32-34 km/h keskarilla ajaessa, täpöillä maastokisatessa saattaa mennä 1000 kcal rikki. Mä en kyllä tarvitse miinuskalorien tuomaa euforiaa, että olisi hyvä fiilis lenkin jälkeen.

Jenkkakahva
25.09.2010, 18.03
Mulla meni sportstrackerin mukaan 104km lenkillä 7500kcal:D. Keskari oli noin 32km/h.
Toi on pakko olla totta, kun tietokone sen on ilmoittanut:rolleyes::rolleyes::rolleyes:.

Deve
25.09.2010, 18.21
Siis kyllä, datan takiahan sitä urheillaan.

jartsuli
25.09.2010, 19.37
..tuo oma kulutus on mitattu garmin forerunnerilla, tiedä sitten sen paikkansa pitävyyttä mutta en usko sen kovin paljoa heittävän jos kerran laite laskee datan kuskin iän,painon, sykkeen ja pyörän painon perusteella. Täytyyki joskus pistää kolme sykemittaria ja verrata niiden antamia lukemia keskenänsä :)

VPR
25.09.2010, 19.45
Mulla menee pikkasen alle 1000 kcal tunnissa, 7h lenkillä meni rapiat 6000 kcal.

hannupulkkinen
25.09.2010, 19.46
Tuo otsikko hymyilyttää:)
Minulla on FRWD ja Polari lenkillä mukana ja kohta on Garminissakin sykevyö, joten kalorinkulutuksen lenkillä voi mitata kolmella eri värkillä. Jos laskee niiden keskiarvon niin tuleekohan sitten oikein.
Mitähän vielä hankkisi, jotta varmasti tulisi riittävästi dataa.:D
Polaria pidän luotettavimpana ja maantiellä saan kulumaan 600 kilokaloria tunnissa ja maastossa satanen enemmän jos vauhti on maltillista ja jos ylämäissä revittää niin vielä satanen lisää. Painoa on 90 ja pituutta 186.

PHI
25.09.2010, 19.51
Mulla palaa Polarin mukaan maantiellä kaloreita noin:

- perus 4 h pk-lenkki 500 kcal/h
- Alppikisa 9 h aikana 700 kcal/h
- kotimaan 3 h maantiekisassa 800 kcal/h

Mittoina 170 cm/ 62 kg

nilsson
25.09.2010, 19.57
..tuo oma kulutus on mitattu garmin forerunnerilla, tiedä sitten sen paikkansa pitävyyttä mutta en usko sen kovin paljoa heittävän jos kerran laite laskee datan kuskin iän,painon, sykkeen ja pyörän painon perusteella.

Mikä Forerunner on käytössä?

Markku Silvenius
25.09.2010, 20.18
Samalla snadisti kumpuilevalla reitillä aika samoissa olosuhteissa meikäläinen (1,90m/77kg) 670 kJ/h@kn 31,1/keskisyke 133 ja juniori (1,73m/64kg) 536 kJ/h@ kn 33,5/keskisyke 127. Aika-ajossa juniorin tuntikulutus on 1000-1200 kJ/h Ihmisen hyötysuhde pyörällä on luokkaa 23%. Tältä pohjalta kJ = noin kcal.

Tämä on siis ajossa tehty työ (ei sisällä perusaineenvaihduntaa). Sykemittarit varmaan pääsääntöisesti laskevat mukaan myös perusaineenvaihdunnan.

sorkan_fiba
25.09.2010, 20.27
Eihän näissä cal-luvuissa ole mitää tolkkua. Kalorimittaukset on ihan lahkeesta. Taitaa olla trolli koko tread. Pitäshän tässä kertoa millä mittarilla tulokset on arvailtu.

hannupulkkinen
25.09.2010, 20.32
Eihän näissä cal-luvuissa ole mitää tolkkua. Kalorimittaukset on ihan lahkeesta. Taitaa olla trolli koko tread. Pitäshän tässä kertoa millä mittarilla tulokset on arvailtu.
Luitko postaukset:seko:

Vilhelm V
25.09.2010, 20.37
Tänään meni 3100 kcal maantielenkillä. Olo on hyvä ja fiilikset korkealla.

mutanaama
25.09.2010, 21.43
@nure

Vittuako kirjoitat koko threadiin, jos asia sua noin kiusaa:seko:

tjlukkar
25.09.2010, 23.40
Kalorimittaus sekä on, että ei ole, arpapeliä mittarilla kuin mittarilla. Mikäli sykemittariin on annettu vain polkijan paino, pituus ja syketiedot (laskennallinen maksimi tai jopa mitattuna) on kalorikulutus täysin hatusta temmattu, oli kyseessä mikä tahansa mittari.
Todellisen ja enemmän tai vähemmän luotettavan kalorikulutuksen arvioimiseksi tarvitaan VO2max arvo eli hapenottokyky. Kun käytettävissä on tämä oikeasti mitattu VO2max arvo sykkeen funktiona ja tiedetään keskisyke matkalta, voidaan laskea oikea kalorikulutus, eikä siihen tarvita mitään supermittareita.
Niille, jotka ketjussa fiilistelevät kalorimittauksillaan, voisivat kokeilla muuttaa sykemittariensa VO2Max arvoa, niin ymmärtävät mistä arvo on peräisin. Mittareiden omien testien antamat V02Max ja kuntoarviot ovat myöskin viitteellisiä, ne soveltuvat oman kunnon muutosten seuraamiseen, mutta eivät perustason määritykseen.

Eli ne kaikki jotka haluavat todellisia kalorikulutuksia seurata, kuntotestiin mars! (kuntotesti = kliininen rasituskoe tai urheilulääkäriaseman tms testi, jossa happianalysaattori käytössä).

PHI
26.09.2010, 00.00
Juurikin näin. Olin ennen maksimirasitustestiä arvioinut VO2Max-arvoni liian alhaiseksi. Testin jälkeen oikea arvo Polariin ja kalorinkulutus nousi samoilla tehoilla ajaessa.

jartsuli
26.09.2010, 06.54
mikä forerunner on käytössä?

305

Jari Kulmala
26.09.2010, 07.17
Tehomittarinkin avulla kalorien kulutuksen voi laskea.

Pyörän moottorin hyötysuhde on luokkaa 25%, joten jos ajaa 250 W:n teholla, niin energiankulutus tunnissa on 250 * 3600 / 0.25 J = 3600 kJ = 860 kcal

Ja tähän kai sitten päälle vielä perusaineenvaihdunnan kulutus eli noin 75 kcal/h

Mikael52
26.09.2010, 09.39
Kalorimittaus sekä on, että ei ole, arpapeliä mittarilla kuin mittarilla. Mikäli sykemittariin on annettu vain polkijan paino, pituus ja syketiedot (laskennallinen maksimi tai jopa mitattuna) on kalorikulutus täysin hatusta temmattu, oli kyseessä mikä tahansa mittari.
Todellisen ja enemmän tai vähemmän luotettavan kalorikulutuksen arvioimiseksi tarvitaan VO2max arvo eli hapenottokyky. Kun käytettävissä on tämä oikeasti mitattu VO2max arvo sykkeen funktiona ja tiedetään keskisyke matkalta, voidaan laskea oikea kalorikulutus, eikä siihen tarvita mitään supermittareita.
Niille, jotka ketjussa fiilistelevät kalorimittauksillaan, voisivat kokeilla muuttaa sykemittariensa VO2Max arvoa, niin ymmärtävät mistä arvo on peräisin. Mittareiden omien testien antamat V02Max ja kuntoarviot ovat myöskin viitteellisiä, ne soveltuvat oman kunnon muutosten seuraamiseen, mutta eivät perustason määritykseen.

Eli ne kaikki jotka haluavat todellisia kalorikulutuksia seurata, kuntotestiin mars! (kuntotesti = kliininen rasituskoe tai urheilulääkäriaseman tms testi, jossa happianalysaattori käytössä).

Täällähän on mukavasti näitä oikeasti asiaan perehtyneitä. Yllä on kerrottu se oikea tapa saada itselle ne lähelle oikeat kulutuslukemat. Ilman tuota hapenoton henk.koht.arvoa kalorit ovat vain sinne päin, mutta toisaalta ne arvot ovat eri intensiteetillä kuitenkin vertailukelpoisia. Oikeat lukemat saadaan kuitenkin vasta, kun kaikki mittarin pyytämät henk.koht. mitat ja arvot ovat kohdillaan.
Itsellä eilen maastolenkillä (2h30` avg 142 ) kului 1871 kcal ( 180 sm / 78 kg ),mikä oli tämän ikäiselle (58 v ) jo karski kulutus.Mittarina käytän Suuntoa tai Polaria, aikaisemmin mainittu FRWD:n mittari itsellä näyttää aivan erilaisia lukemia verrattuna Suuntoon tai Polariin, liekö luotettava?

Keskiäkäinen lohjalainen
26.09.2010, 12.10
Käytän varsin säännöllisesti Suunnon T3 sykevyötä. Joku tuntuu väittävän, etteivät ne näytä todellista kalorin kulutusta. Itse uskon niiden lukemiin.

Suunto on käytössä ittellänikin. Olen verrannut Suunnon näyttämiä kalorilukemia C2-soutuergon näyttämiin lukemiin ja klappia lukujen välillä on about 10%, siten, että Suunto näyttää enemmän. C2 lienee huomattavan tarkka tehomittari. Itse asiassa, kun ottaa huomioon perusaineenvaihdunnan (mitä C2 ei tietenkään näytä), luvut ovat aika tasan samat.

hannupulkkinen
26.09.2010, 16.12
Tänään kului Polarin mukaan 2500 kilokaloria kolmen tunnin maastolenkillä.
Mukana oli muutama nousu, jossa pulssi hakkasi lähellä maksimia.
Keskisyke oli 80% maksimista, mutta näin vanhalla maksimi on alhainen kun taas anaerobinen kynnys ei niin paljoa putoa.

Talisker
26.09.2010, 16.41
Tämänpäiväiset lukemani 92km kanuunalenkiltä, 182cm ja 71kg:
560kcal/h, ave 27km/h, hr ave 117, asc 690m.

Kylmä ilma (12ast) lisää selvästi energiankulutusta,
osin kait lisävaatetuksenkin vuoksi.

Hyvissä olosuhteissa menee 500kcal/h:lla, 30 ja 110 keskareilla vastaava porukkalenkki.

MTB 50+
26.09.2010, 18.17
Tänään kului 3 h lenkillä Polarin mukaan 1468 kcal. Ei tullut mitenkään normaalista poikkeavaa oloa, mutta sainpahan ulkoiltua. 4 vk sitten paloi edelleen Polarin mukaan 8 823 kcal 11 h´/5500 nm lenkillä. Siitä tuli lopulta vain väsynyt olo. Välillä tuntui ihan mukavalta,siinä 4000 kcal ja 3000 nm paikkeilla ainakin

Joskus tulee pitkässä ylämäessä sellainen käsittämätön "ei missään olo" että harmittaa mäen loppuminen.

izmo
26.09.2010, 20.41
Vuonna 2007 tammikuun 10 päivä 1560kca noin kolme tuntii ja pakkasta -18

pirkkob
27.09.2010, 06.51
Meillä meni parinkympin kuorman kanssa Ranskan vuorilla ajaessa siinä 3100 kgcal päivässä. Matkathan eivät olleet kilometreinä pitkiä, mutta nyyttien kanssa nousu taisi lämpötilan kanssa kuluttaa aika paljon.
Vettä meni siinä litra tunnissa, joten kaksi juomapulloa (0,7) ei riittänyt pitkään.
Viime kesänä olimme Nesquen kanjonilla ja vettä kului (34+ astetta). Onneksi saattoi juoda raanasta toisin kuin edellisellä Verdonin retkellä. ;)
Pari viikkoa Mallorcan syysleirille. :D

Yellow
27.09.2010, 07.59
Iso eroja mittareiden väleillä kyllä on kalorikulutuksen mittaamisessa. Käytän itse RS800CX ja Garmin Edge 500 mittareita lajista ja tilanteesta riippuen. Vo2MAX labrassa mitatun arvon olen ainakin polariin syöttänyt. Garminista en muista.

Aloin joskus ihmettelemään niiden isoja eroja kulutusarvoissa per tunti ja testasin niitä ehkä 20 kertaa päällä yhtäaikaa. Jos sykkeet ovat korkealla koko suorituksen, niin mittareiden ero on hyvin vähäinen. Polar näyttää aina hieman enemmän. Löysässä PK treenissä ero kasvaa selvästi ja voi olla 20%-30% luokkaa. Eli Polar näyttää esim 1000kcal mutta Garmin vain 700kcal. En lähde arvailemaan mistä ero voisi johtua enkä väitä "tutkimustani" tieteelliseksi mutta kertaakaan luvut eivät ole olleet niin, että Garmin olisi näyttänyt enemmän. Painot jne ovat luonnollisesti samat molemmissa.

mutanaama
27.09.2010, 08.29
Mittaustarkkuudella ei mulla ole niin merkitystä. Jopa 30% virhemarginaali on ihan ok. Kunhan se on suunnilleen sama joka kerta. Setälenkeillä mitattua dataa kun on tullut verrattua muiden tuloksiin, ja hyvin yhtenäistä linjaa tuntuu olevan. Ja huomaa todella hyvin, mikäli on tullut sluibailtua yksin ajettaessa.

JuPu80
27.09.2010, 10.46
Mittaustarkkuudella ei mulla ole niin merkitystä. Jopa 30% virhemarginaali on ihan ok. Kunhan se on suunnilleen sama joka kerta. Setälenkeillä mitattua dataa kun on tullut verrattua muiden tuloksiin, ja hyvin yhtenäistä linjaa tuntuu olevan. Ja huomaa todella hyvin, mikäli on tullut sluibailtua yksin ajettaessa.

Naulan kantaan.

Eihän sykemittari ole sitä varten, että sieltä saataisiin laboratoriatarkkoja tuloksia. Sinne päin riittää, varsinkin kun virhe on käsittääkseni systemaattinen (näyttää esim. aina vähän liian suurta kulutusta), joten lenkkejä voi verrata keskenään.

Kalorinkulutus on muutenkin (ainakin mulle) sellainen triviaali "nice to know" -asia. Paljon oleellisempaa on, että sykemittari muistuttaa, jos syke nousee tai laskee liikaa. Mulle mittari on opettanut ainakin sen, että peruskestävyyslenkillä syke nousee tosi helposti turhan korkealle.

Tupe
27.09.2010, 11.06
Meitsi-peitsillä menee rauhallisessa ja vielä melko vauhdikkassakin ajossa suunnilleen 400-500 kcal/h. Kovassa reenissä mittari näyttää sitten enemmänkin. Tiedä sit mitä oikeasti kuluu.

Helpohko tapa arvioida kokonaisenergiankulutusta voisi olla kalorimetria. Rakentais vaikka ison ja paksuseinäisen umpinaisen styrox-laatikon, missä mahtuis ajelemaan sisällä kuntopyörällä. Sit vaan lämpötilaeroa mittailemaan... :P

Leopejo
27.09.2010, 11.08
Luultavasti itse pystyy arvioimaan kalorikulutuksen pienemmällä virhemarginaalilla kuin 30 %, ihan vain kuluneesta ajasta ja keskimääräisestä rasituksesta.

Sykemittari suunnilleen laskee vain kokonaissykkeet ja laskee kalorit ilmoittamasi arvojen mukaan (maksimisyke, ehkä leposyke, VO2max). Itselläni esim. trainerilla kJ/kcal-suhde (eli trainerin keskiteho kertaa aika jaettu sykemittarin kalorit) on oiva mittari hetkellisestä kunnostani.

YT
27.09.2010, 11.08
Jos keräisi lenkin ajalta kaiken uloshengitysilman talteen ja mittaisi siitä hiilidioksidin määrän. Siitähän voi laskea energiankulutuksen.

Leopejo
27.09.2010, 11.09
Helpohko tapa arvioida kokonaisenergiankulutusta voisi olla kalorimetria. Rakentais vaikka ison ja paksuseinäisen umpinaisen styrox-laatikon, missä mahtuis ajelemaan sisällä kuntopyörällä. Sit vaan lämpötilaeroa mittailemaan... :P
Tehomittari ja arvio kehon hyötysuhteesta (1/4,187 mukavuuden vuoksi) riittänee...

rhubarb
27.09.2010, 18.49
Tehomittari ja arvio kehon hyötysuhteesta (1/4,187 mukavuuden vuoksi) riittänee...

Tehomittarin puute on se että vain aktiivisen polkemisen aikainen teho lasketaan: urheilusuorituksessa kuitenkin energiaa palaa rullatessakin yli nominaalikulutuksen.

Ajelin tuossa päivällä n. 1,5h pysähdyksineen vauhtia 25km/h. Tuulesta johtuen mittarissa oli kuitenkin 893J ja Garminin (ilmeisesti d20-järjestelmää käyttävä) kalorimittaus antoi n. 1350kcal.

Joulen muunnoksen kilokaloreiksi ollessa n. 4 ja kehon hyötysuhteen n. 1/4 voidaan jouleja käyttää suoraan kilokaloreina, eli energiaa kului vähintään tuo vajaa 900kcal mutta todennäköisemmin jotain 1000kcal luokkaa, mahdollisesti jopa enemmän.

mutanaama
27.09.2010, 19.49
Luultavasti itse pystyy arvioimaan kalorikulutuksen pienemmällä virhemarginaalilla kuin 30 %, ihan vain kuluneesta ajasta ja keskimääräisestä rasituksesta.

Sykemittari suunnilleen laskee vain kokonaissykkeet ja laskee kalorit ilmoittamasi arvojen mukaan (maksimisyke, ehkä leposyke, VO2max). Itselläni esim. trainerilla kJ/kcal-suhde (eli trainerin keskiteho kertaa aika jaettu sykemittarin kalorit) on oiva mittari hetkellisestä kunnostani.

Hmmm.. Kuka sitä nyt trainerilla ajaa, jos maastoon pääsee:eek:, ja siellä ei kj-mittari näytä kuin osan todellisesta kulutuksesta. Tässä taas kalorimittari antaa liikuntamuodosta riippumatta aina vertailukelpoisen, tiettyihin kaavoihin perustuvan valistuneen arvauksen.
Äkkiä voisin kuvitella, että joku ingenjööri suunnolla tai polarilla on viettänyt jonkun tunnin tilastojen ääressä, jotta mittarit antaisivat edes kohtuullisen oikeaa dataa. Tai tuskin ne mitään mistään tietää, RR-lukemillekin vain nauravat kahvikupit kädessä ja selaavat vanhaa reginaa.

Leopejo
28.09.2010, 08.33
Tehomittarin puute on se että vain aktiivisen polkemisen aikainen teho lasketaan: urheilusuorituksessa kuitenkin energiaa palaa rullatessakin yli nominaalikulutuksen.
Tässä mennään ihan kulutuksen määrittelemiseen. Itse lasken kulutukseksi vain suorituksen aikana käytettyä energiaa. Kohonnut syke alamäessä (paitsi se, joka kompensoi harjoituksen alun viiveen sykkeen nousussa) vastaa kohonnutta sykettä harjoituksen jälkeen.

Leopejo
28.09.2010, 08.45
Hmmm.. Kuka sitä nyt trainerilla ajaa, jos maastoon pääsee:eek:, ja siellä ei kj-mittari näytä kuin osan todellisesta kulutuksesta. Tässä taas kalorimittari antaa liikuntamuodosta riippumatta aina vertailukelpoisen, tiettyihin kaavoihin perustuvan valistuneen arvauksen.
Maastopyörä on, maasto myös, silti jostain syystä en pysty siitä innostumaan. Tuo tietysti on totta, että kalorimittari antaa hyvän arvauksen. Suomessa asuessani käytin kalorimittaria arvioimaan juoksulenkin pituutta hyvin yksinkertaisella kaavalla: matka (km) = kulutus (kcal) / paino (kg). Jos äärisääolosuhteet otti huomioon, Polarin arvio oli yleensä aika hyvä.

Toisaalta jos vuoden aikana annat kuntosi vaihdella vaikkapa 30 % (esim. kynnystehosi tai aikasi jossain nousussa, ottaen painon vaihtelut huomioon), huomaat, että Polarin kalorikulutus myös vaihtelee saman verran, jollet muuta VO2-arviotasi.

Hoobee
28.09.2010, 12.13
....
Äkkiä voisin kuvitella, että joku ingenjööri suunnolla tai polarilla on viettänyt jonkun tunnin tilastojen ääressä, jotta mittarit antaisivat edes kohtuullisen oikeaa dataa. Tai tuskin ne mitään mistään tietää, RR-lukemillekin vain nauravat kahvikupit kädessä ja selaavat vanhaa reginaa.
Riittävän hyvin kyllä Polari pitäny kutinsa noissa kulutuksissa ittellä ainakin, joskus tuli nimittäi laskeskeltua noita arvoja samoilla taulukoilla kuin sairaaloissa katotaan esim.ylipainosille kulutuksia, eipä paljon luvut heittäny.Hyvin on Reginat luettu ja kahvi nyt on tunnetusti terveellistä ja kalorinkulutuksenkin kannalta hyödyllistä;)

OJ
28.09.2010, 14.15
Toisaalta jos vuoden aikana annat kuntosi vaihdella vaikkapa 30 % (esim. kynnystehosi tai aikasi jossain nousussa, ottaen painon vaihtelut huomioon), huomaat, että Polarin kalorikulutus myös vaihtelee saman verran, jollet muuta VO2-arviotasi.
Taitaa olla aika poikkeuksellista, että kynnysteho heittelisi 30% suuntaan tai toiseen vuoden aikana. 10% on aika paljon. Jos paino pysyy suht samoissa, niin 10% muutos VO2 lukemassa on tosi paljon. Aika harva taitaa noiden kcal kulutuksien mukaan treenata niin tarkasti, että joku 100 kcal heitto haittaisi ihan mahdottomia?

Oatmeal Stout
28.09.2010, 14.40
Jos keräisi lenkin ajalta kaiken uloshengitysilman talteen ja mittaisi siitä hiilidioksidin määrän. Siitähän voi laskea energiankulutuksen.
Kannatettavaa, samalla voisi myös estää hiilidioksidin pääsyn ilmakehään.

rhubarb
28.09.2010, 14.52
Kannatettavaa, samalla voisi myös estää hiilidioksidin pääsyn ilmakehään.

Luonnollinen toteutus on siis kasvihuoneessa ajaminen.

Kolnaako
28.09.2010, 16.15
Aika huimia kulutuksia. 70 km keskarilla 23 km/h ja kulutus 3500. Kolme tuntia leppoisaa ajelua, vai onko tämä ajelua maastossa? Nää mittarit antaa kaikenlaista dataa, mullakin työmatkat polttaa (mittarin mukaan) 1200-1500 kcal ja siihen muu kulutus päälle. Silti pärjään ihan normaalilla konttoristin ruokavaliolla. Dataahan maailmaan mahtuu, mutta kuinka validia se on?

Oatmeal Stout
28.09.2010, 16.42
Luonnollinen toteutus on siis kasvihuoneessa ajaminen.
Silloin tosiaan voisi sekä lämmittää, valaista että tuottaa kasveille hiilidioksia ihmiskunnan pelastamisen lisäksi - kotimaisen tomaatiin paluu ympäristöystävällisimmäksi kasvikseksi, mutta Keskustan risupaketti voisi päätyä pinnoihin.

Pirkka
28.09.2010, 16.50
.. Dataahan maailmaan mahtuu, mutta kuinka validia se on?Niin ja mitä sillä on väliä, kun kaikki kalorit tulee ennemmin tai myöhemmin syötyä takaisin.

Hoobee
28.09.2010, 17.35
Aika huimia kulutuksia. 70 km keskarilla 23 km/h ja kulutus 3500. Kolme tuntia leppoisaa ajelua, vai onko tämä ajelua maastossa? Nää mittarit antaa kaikenlaista dataa, mullakin työmatkat polttaa (mittarin mukaan) 1200-1500 kcal ja siihen muu kulutus päälle. Silti pärjään ihan normaalilla konttoristin ruokavaliolla. Dataahan maailmaan mahtuu, mutta kuinka validia se on?
Mainittiin näköjään siellä ed.sivulla, että henkilöllä ilmeisesti painoa kohtuullisesti..?On toi mahollista, jos massaa"riittävästi";)

jartsuli
28.09.2010, 19.17
Mainittiin näköjään siellä ed.sivulla, että henkilöllä ilmeisesti painoa kohtuullisesti..?On toi mahollista, jos massaa"riittävästi";)

joo kyl mä jotain hiukka päälle sata painan.. että voi hyvin ollakki tuplaten suurempi työ kuin 50 kiloisella keijukaisella :)

tsingpao
28.09.2010, 20.14
Mulla menee maantiellä sellaset 500-700 kcal tunnissa about 30 keskarilla olosuhteista riippuen. Polarin mittarilla mitattuna. Garmin 500 antaa järkkyalhaisia lukuja vaikka miten asetuksia värkkää, hyvä mittari muuten. Pitutta 173 cm ja painoo n. 73 kg. Keskisyke jää tolla 30 keskarilla 130 - 140 väliin yleensä.

Kolnaako
29.09.2010, 08.54
Mun arvio on, että sellainen reilu satakiloinen kaveri keskarilla 23 km/h (maantiellä) polttelee sellaiset 500-600 kaloria tunnissa eli 70 km matkalla 1500-1800 kcal.

Heittää aika paljon noista mittariarvoista, mutta tutkikaapa vähän kirjallisuutta. Jos ajattelisi, että hyvässä lihassa oleva naparetkeilijä polttelisi ahkiota vetäessään tuollaista 1200 kcal/h ja tekisi 8 tunnin päiviä tulisi liikunnasta vuorokaudessa 9600 kcal plus peruskulutus kylmässä ehkäpä 3000 kcal. Melkoisissa kalorimäärissä liikuttaisiin, pystyykö kroppa vastaanottamaan tommoisia (12600 kcal/vrk)?

Mä siis tässä kyseenalaistan mittareiden tarkkuutta en teidän liikuntasuorituksia.

Oatmeal Stout
29.09.2010, 09.05
Mun arvio on, että sellainen reilu satakiloinen kaveri keskarilla 23 km/h (maantiellä) polttelee sellaiset 500-600 kaloria tunnissa eli 70 km matkalla 1500-1800 kcal.

Heittää aika paljon noista mittariarvoista, mutta tutkikaapa vähän kirjallisuutta. Jos ajattelisi, että hyvässä lihassa oleva naparetkeilijä polttelisi ahkiota vetäessään tuollaista 1200 kcal/h ja tekisi 8 tunnin päiviä tulisi liikunnasta vuorokaudessa 9600 kcal plus peruskulutus kylmässä ehkäpä 3000 kcal. Melkoisissa kalorimäärissä liikuttaisiin, pystyykö kroppa vastaanottamaan tommoisia (12600 kcal/vrk)?

Mä siis tässä kyseenalaistan mittareiden tarkkuutta en teidän liikuntasuorituksia.
Jos vähääkään olet lukenut naparetkeilyä käsittävää kirjallisuutta ja sen verran perehtynyt liikunnan vaikutukseen ihmiselimistön toimintaan, et kyselisi etkä ihmettelisi.

Kolnaako
29.09.2010, 09.42
Anteeksi, ehkä ilmaisin itseni epäselvästi, mutta tarkoitin tuolla esimerkillä osoittaa, että helposti mennään näissä kulutusarvioissa yläkanttiin ja paljon. Tuon naparetkeilijän kulutuksen saa varmaan puolittaa niin ollaan lähellä totuutta? Käytännössähän tuolla mennään sitten miinuksella eli poltetaan rasva ja osa lihaksistosta. Jos olet erimieltä niin tarkenna mielellään. Ei ole tarkoitus provosoida vaan keskustella.

järppä
29.09.2010, 10.22
Tämä (http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energycosts.pl) laskuri antaa yleisesti ottaen melko järkevän tuntuisia arvioita eri harrasteille.

80kg jantteri kuluttaa näköjään tavanomaisessa penkkiurheilussa 126 kcal/h :D Pyöräilylle arvio vaihtelee noin 340-1000 kcal/h välillä valitusta intensiteetistä riipuen.

Leopejo
29.09.2010, 10.36
Taitaa olla aika poikkeuksellista, että kynnysteho heittelisi 30% suuntaan tai toiseen vuoden aikana. 10% on aika paljon. Jos paino pysyy suht samoissa, niin 10% muutos VO2 lukemassa on tosi paljon. Aika harva taitaa noiden kcal kulutuksien mukaan treenata niin tarkasti, että joku 100 kcal heitto haittaisi ihan mahdottomia?
Tuo on itselleni rutiinia :D

Tarkennetaan nyt vähän. Jos pari kuukautta menee lähes ilman pyöräilyä tai muuta urheilua, itselläni voi teho/"syke"-suhde laskea lähes tuon verran. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäisissä treeneissä PK-harjoitusta pysyy teho matalampana ja PK-syke on korkeampi kuin yleensä. Jos tuosta tehosta ja sykkeestä lasken anaerobista kynnystä vastaavan tehon, siinäkin on sama variatio. Todellinen anaerobinen teho varmasti vaihtelee vähemmän, ja sitä vähemmän VO2max.

Itse, silloin kun käytän traineriä, saan suoran mitan kunnostani ja kehityksestäni laskemalla teho/"mukautettu keskisyke"-suhteen tai trainerin kJ/mittarin kcal-suhteen.

Ei kukaan treenaa kcal-kulutuksien mukaan. Sanon vaan, että luultavasti helpompi ja tarkempi arvioida kulutus suoraan harjoituksen keston ja "rasituksen" perusteella. Esim. itselläni 600 kcal/h vaihtelevassa maastossa "normaali"-treenissä on aika hyvä arvio ympäri vuoden.

Hoobee
29.09.2010, 11.15
Anteeksi, ehkä ilmaisin itseni epäselvästi, mutta tarkoitin tuolla esimerkillä osoittaa, että helposti mennään näissä kulutusarvioissa yläkanttiin ja paljon. Tuon naparetkeilijän kulutuksen saa varmaan puolittaa niin ollaan lähellä totuut ta? Käytännössähän tuolla mennään sitten miinuksella eli poltetaan rasva ja osa lihaksistosta. Jos olet erimieltä niin tarkenna mielellään. Ei ole tarkoitus provosoida vaan keskustella.
Tietoa kun on helppo löytää, niin kattelin tän Suomalaisen naparetkeilijän tietoja netistä ja tällasta sieltä nyt esim. löyty
(http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=11&ved=0CBkQFjAAOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.iltasanomat.fi%2Fmatkailu%2Fu utinen.asp%3Fid%3D1607077&ei=xQCjTMP_MIqRswbUus2KBQ&usg=AFQjCNF2A-Cptnf1BUGdVvKWt4aZXJkDNw&sig2=ILrxL29Tt__0SpYOnK6E4Q)

Mick
29.09.2010, 14.06
Mielenkiintoinen keskustelu...
Oma kokemukseni on että Polarin laite näyttää paljon isompia lukemia kuin Garmin, mutta koska tarkoitus ei ole laskea kaloreita vaan treenata niin tuo arvo on vain yksi irrallinen mittari, jota huvittuneena katsellaan.

Tuo laskuri minkä Järppä linkkasi antaa jotain tuloksia, mutta poikkeaa omalla kohdalla Garminin antamista arvoista jonkin verran esim. Triathlon laskurin mukaan 5441kcal, Garmin Forerunner405CX todellisesta suoritteesta 3204kcal. Todellisuus ehkä siitä väliltä, tai sitten ei...?

Omissa treeneissä aika harvoin tulee lukemia yli 850kcal/h, mutta olen samaa mieltä kuin Leopejo : "Ei kukaan treenaa kcal-kulutuksien mukaan!"

Ja alkuperäiseen keskustelun aloitukseen vastaten : hyvä olo tulee kcal kulutuksesta riippumatta aina onnistuneen treenin jälkeen, oli se sitten 30min tai 6h! :)

Jussi T.
29.09.2010, 18.53
Mä piruuttaan oon mittaillu Polarilla kesän pisimmät maastisajot. Aika lohdutonta on vetää kroppa limitille ja huomata polttaneensa esim. 8 sipsipussillista, jotka talven aikana varastoi vyötärölle rasva suupielistä valuen. Kai kyky energianpolttoon on treenistäkin kiinni. Mitähän lie seikkailukisaajat polttavat loputtomissa taivalluksissaan. Oma fiilis on sellainen, että kun varastosokerit on kulutettu ja poltellaan läskiä ja olemattomia lihaksia, niin tehot laskee radikaalisti. Hullu tunne vetää täysillä ja huomata sykkeen nousevan enää maks 130:een. Energian loppumisen lisäksi elimistössä on moni muukin asia tuolloin sekaisin ja toipuminen vie pitkään. Maratoonaritkin taitaa vetää pari täysimatkaa vuodessa toipuakseen välillä kunnolla. Naparetkeilijöillä jutun juoni lienee jatkuva tankkaus rasvalla ym., joilla liiketta voi jatkaa tarpeeksi kauan päästäkseen pois ja lämpimään. Ihmisen elimistö venyy kyllä aika pitkälle kun vaan pää kestää.

Teemu Kalvas
30.09.2010, 09.22
Naparetkeilijäthän menevät miinuksella, samaten kuin etappipurjehtijat yms. vastaavan pituisten urheilusuoritusten tekijät. Kisojen välissä sitten lihotetaan.

Ja itse asiassa etappipyöräilyssäkin saa olla melkoinen ihmeruuansulatus ettei laihdu koko kisan ajan.

YT
30.09.2010, 10.06
Ja itse asiassa etappipyöräilyssäkin saa olla melkoinen ihmeruuansulatus ettei laihdu koko kisan ajan.
Sean Kelly vastasi kesällä katsojakysymykseen, että kuskit ei laihdu kuin korkeintaan 2-3kg tourin aikana. Ja kaikki kuskit ei kuulemma edes laihdu.

Hoobee
30.09.2010, 11.04
Sean Kelly vastasi kesällä katsojakysymykseen, että kuskit ei laihdu kuin korkeintaan 2-3kg tourin aikana. Ja kaikki kuskit ei kuulemma edes laihdu.
Eipä taitas paljon pyörä kulkea jos kovin"miinuksilla"mentäis...

Ohiampuja
30.09.2010, 13.29
Ei kukaan treenaa kcal-kulutuksien mukaan...
Joskus olen miettinyt, että kävisikö Polarin cal-laskuri "köyhän miehen" teho-mittarista? Vai seuraako se syke-arvoja suoraan, joten sama seurata pelkkiä sykkeitä...

Ps. Mitä varten esim Polarin CS300 mittarissa pitää olla noita cal/km, cal/h laskureita? Mikä juju niillä oikein on...

Oatmeal Stout
01.10.2010, 08.41
Kannibaali totesi aikoinaan yhdessä ympäriajossa lihovansa, kun ajaa vähemmän kuin harjoitellessa :D

Teemu Kalvas
01.10.2010, 12.37
Kannibaali totesi aikoinaan yhdessä ympäriajossa lihovansa, kun ajaa vähemmän kuin harjoitellessa :D

Uh. :)

No, taitaa ympäriajot olla kuitenkin niin kovatehoista puuhaa, että laihtumiseen ei ole varaa. Naparetkeilyssä pidän kuitenkin kantani. Siinä ei mennä kovaa, vain pitkään.

Oatmeal Stout
01.10.2010, 14.13
Uh. :)

No, taitaa ympäriajot olla kuitenkin niin kovatehoista puuhaa, että laihtumiseen ei ole varaa. Naparetkeilyssä pidän kuitenkin kantani. Siinä ei mennä kovaa, vain pitkään.
Joo, etenkin viime vuosisadan alkupuolella naparetkeilijät tulivat hoikkina poikina ihmisten ilmoille, jotkut jopa alle 40kg (muistaakseini) ja lähtiessä olivat tuhtia poikia. Kylmässä elimistö kuluttaa käsittämättömästi energiaa pysyäkseen lämpimänä.
Noilla liikuntalaskureilla vuorikiipeilykin kuluttaa kohtuullisesti.
Ympäriajossa tulee kuvaan jälkipoltto - paljonko elimistö kuluttaa tänään ylimääräistä eilisen rasituksen johdosta ja rankkuus tulee palautuspäivien vähyydestä.
Kun jaksaisi ylläpitää 12Mcal vuorokausikulutusta, niin ei lihavuus- tai kolestroliongelmia olisi, mutta kaipa ne korvautuisivat muilla murheilla.

mikki1970
05.10.2010, 12.12
Sunnuntain pitkiksellä 3449kcal kesto 5h 42min ja paino 63kg. Ensin 3,5h maantietä ja päälle loput mukavan rauhallista maastorymistelyä.

Ohiampuja
21.03.2016, 21.48
Herätelläänpä vanhaa ketjua.

Tänään takana suht tiukka spinning-tunti tai siis 45 minsaa. Ja tässä tulokset:
- Garmin Vivofit, 442 kcal
- Polar Beat, 516 kcal
- Polar RS300, 566 kcal

Kaikilla mittareilla sykkeet oli samat 136 / 177. Ja kaikissa mittareissa on sama pituus/paino ja aktiivisuustaso.

Minusta aika suuri tuo mittauspoikkeama, Polarin RS näyttää 28% enemmän mitä Garmin. Eli minkä lukeman kurinalainen laihduttaja syöttää nyt MyFitnessPal -ohjelmaan? :)

mutanaama
21.03.2016, 22.16
Sukelluspuolella mennään aina sen konservatiivisimman arvon mukaan, vois toteuttaa pyöräillyssäkin.

Jenkka
21.03.2016, 23.33
Duunipaikan salille (jossa muuten on mm. Wattbike, concept 2 ja viimeisimpänä myös skiergo:) tuli hiukan yli vuosi sitten sellainen viimeisintä huutoa oleva crosstrainer precor http://www.precor.com/en-us/home/products/amt
Huomattiin pian, että antaa ihan amerikan kaloreita. Keksittiinkin siitä kisa, että kuka ns. Polttaa eniten tunnissa vakioasetuksilla (80 kg). Hieman Yli 1200 tuntikulutuksiin päästiin ja kyseessä ei todellakaan ole ns. Markettilaite kuten noi jenkkilän n. 8000 taalan hinnat osoittavat...

Mara I
23.03.2016, 13.05
Kun jaksaisi ylläpitää 12Mcal vuorokausikulutusta, niin ei lihavuus- tai kolestroliongelmia olisi, mutta kaipa ne korvautuisivat muilla murheilla.

Micheal Phelps kulutti ainakin intensiivisimmillä treeniviikoillaan 12 Mcal/vrk. Hän totesikin jossakin haastattelussa, ettei tee muuta kuin syö, nukkuu ja ui.

-MSa-
23.03.2016, 13.22
Tunnin FTP-testissä traineri ilmoitti tunnissa palaneen 996 cal, keski tehon ollessa 291w.

Mara I
23.03.2016, 13.25
Minusta aika suuri tuo mittauspoikkeama, Polarin RS näyttää 28% enemmän mitä Garmin. Eli minkä lukeman kurinalainen laihduttaja syöttää nyt MyFitnessPal -ohjelmaan? :)

Kävelemisestä/hölkästä/juoksemisesta (ei pitäisi riippua vauhdista) on nyrkkisääntö 1kcal/kg/km eli 80 kg kaverin 10 km hölkkälenkin pitäisi kuluttaa 800 kcal = katso mikä noista mittareistasi osuu lähimmäs ja luota siihen. Toisaalta erittäin taloudelliset ultrajuoksijat kuluttavat 0,9kcal/kg/km tai jopa alle eli ei tämäkään kaava onnea tuo.

EsaJ
23.03.2016, 13.54
Onko tarkoituksella pois suljettu keskustelusta lenkin aiheuttama "Jälkipoltto" ??

oem
23.03.2016, 15.11
Vai sisältyykö jälkipoltto jo laskelmiin kun se taitaapi olla kulutetun energian korvautumista lihassoluihin.
Tai en oo sitä ymmärtäny niinku en mitää mikä palaa ihmisruumiissa.

edit.
Pitäny noita polttamisia "akkojen juttuina" lisäämään tai pitämään yllä liikkumisen motivaatiota.

Markku Silvenius
23.03.2016, 19.24
Tunnin FTP-testissä traineri ilmoitti tunnissa palaneen 996 cal, keski tehon ollessa 291w.

Noilla kaloreilla keskitehoksi tulee luokkaa 27* w. Watit on joulet/sekunnit ja ihmisen hyötysuhde pyörällä ml. karkeasti joulet on kalorit.

Ajoin tänään yhtä pitkää mäkeä, siitä otos; 30 min keskiteholla 252 ja joulet 453 mikä jaettuna 1800 s antaakin yllättäen 251,6.

EsaJ
23.03.2016, 21.15
Herätelläänpä vanhaa ketjua.

Tänään takana suht tiukka spinning-tunti tai siis 45 minsaa. Ja tässä tulokset:
- Garmin Vivofit, 442 kcal
- Polar Beat, 516 kcal
- Polar RS300, 566 kcal

Kaikilla mittareilla sykkeet oli samat 136 / 177. Ja kaikissa mittareissa on sama pituus/paino ja aktiivisuustaso.

Testaa sama palauttavalla PK lenkillä. Jos erot tasoittuneet, voi olettaa Polarin laskevan arvioidun jälkipolton....

kp63
24.03.2016, 10.13
Eihän sykkeeseen perustuvalla kalorilaskurilla voi päästä kuin arvaustasolle energian kulutuksessa. Tuo Markun tapa on suht faktaa, koska tehty työ on mitattavissa. Hlökohtainen hyötysuhde toki vaihtelee. Miettikääs Sir Wigginsin kalorikulutusta ftp teholla 450W tai jonkun aloittelijan200W. Vai olenko jo kalkkis ja noihin mitareihin laitetaan lähtötietoina kynnystehot?

EsaJ
24.03.2016, 10.29
Eihän sykkeeseen perustuvalla kalorilaskurilla voi päästä kuin arvaustasolle energian kulutuksessa. Tuo Markun tapa on suht faktaa, koska tehty työ on mitattavissa. Hlökohtainen hyötysuhde toki vaihtelee. Miettikääs Sir Wigginsin kalorikulutusta ftp teholla 450W tai jonkun aloittelijan200W. Vai olenko jo kalkkis ja noihin mitareihin laitetaan lähtötietoina kynnystehot?

Ei, mutta kiinnostaa tieto, miten muuttuu vaihteluväli PK harjoitteessa.... Markun kommettiin yhdyn minäkin...

Ohiampuja
24.03.2016, 10.32
Eihän sykkeeseen perustuvalla kalorilaskurilla voi päästä kuin arvaustasolle energian kulutuksessa.
Ja minulle se arvaustaso riittää ihan hyvin. Lähinnä kiinnostaa miksi Polar ja Garmin arvaavat noin eritavalla. :)

oem
24.03.2016, 10.48
Jospa toisessa on saman ajan perusaineenvaihdunnan calorit mukana ja toisessa ei?

Oatmeal Stout
24.03.2016, 10.59
Ja minulle se arvaustaso riittää ihan hyvin. Lähinnä kiinnostaa miksi Polar ja Garmin arvaavat noin eritavalla. :)
Eri laskenta-algometri, esim toinen laskee %:ja maksimista ja toinen sykereservistä, samoin sykkeen keskiarvoistaminen vaikuttaa laskentaan.

kp63
24.03.2016, 13.15
Mitä väliä sillä on miten eri koneet arvaavat, kun se on juuri noin, että eri likikaavat taustalla. Kun sykkeestä ei saa energiaa ulos, jos ei tiedä tehoja ko sykkeellä. Mulla on krapulassa syke tosi korkealla, mutta tehot alhaalla.

supertele
24.03.2016, 14.19
Ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että sykemittarit estimoisivat energian kulutusta pelkästään sykearvosta?!
Jokaisessa energian kulutusta arvioivassa mittarissa käyttäjän VO2_max joko kysytään käyttäjältä itseltään, arvioidaan käyttäjän antamien tietojen perusteella, estimoidaan jollain ns. fitness-testillä tai luultavimmin yhdistelmä näistä. Palautuneella harjoittelijalla syke ja VO2 korreloivat melko hyvin, joten päästää jo jonkinlaiseen arvioon. Vielä kun tätä korjataan jatkuvasti HRV-analyysillä, aletaan varmaan olemaan aika lähellä sitä arviota, jonka nykyaikaiset mittarit pullauttavat ulos.

Jos lähtötiedot eivät ole kunnossa, ei tietenkään voi olettaa, että mittari antaisi mitään järkevää ulos. Ja Parhaimmillaankin tarkkuus (accuracy) lienee sen verran huono, että riittää korkeintaan vertailemaan yhden käyttäjän eri suorituksia yhdessä lajissa.

En tiedä onko olemassa vakiintunut käytäntö siihen, miten energian kulutus ilmoitetaan, mutta tosiaan, jos yksi mittari näyttää vain aktiiviset kalorit, toinen lisäksi PAV:n ja kolmas arvioi myös harjoituksen jälkeisen lisääntyneen kulutuksen, ei mittareita varmaan kannata vertailla toisiinsa.

kp63
24.03.2016, 16.21
kuvittelee. ei mun garmin 1000 ole vomax kysynyt. silti tulee kaloria ulos jotka ihan pielessä jos watteihin on uskominen tai sitten mun hyötysuhde on poikkeuksellinen. vomaxilla ei taas voi oikein arvioida mitä joku tuuppaa watteja PK2 tasolla. enempi sillä voidaan määritellä se taso, mihin sillä on mahdollista päästä

kolistelija
24.03.2016, 16.37
kuvittelee. ei mun garmin 1000 ole vomax kysynyt. silti tulee kaloria ulos jotka ihan pielessä jos watteihin on uskominen tai sitten mun hyötysuhde on poikkeuksellinen. vomaxilla ei taas voi oikein arvioida mitä joku tuuppaa watteja PK2 tasolla. enempi sillä voidaan määritellä se taso, mihin sillä on mahdollista päästä
Mun Edge520 ainakin arvailee vo2maxia vähän väliä. Aika hyviä heittoja on ollut, arvailuväli 58-79ml/min/kg. Mut ei se mitään, välillä happi vaan kulkee... :D

supertele
24.03.2016, 16.40
Ei VO2maxilla tosiaan voi arvoida paljonko on sun Aerk-teho. Olet oikeassa. Myöskään se ei voi arvioida paljonko on sun AerK-HR. Sen sijaan sen voi arvioida, että jos sun VO2max on 80 ml/kg/min @ 200 bpm, niin sun hapenkulutus on jotakuinkin 60 ml/kg/min, kun syke on 150 bpm. (Hyvin karkea esimerkki).

Ja sillä sun E1000:lla on joku veikkaus sun VO2maxista, vaikka se ei sitä sulle itsellesi kertoisikaan.

Aerkank
24.03.2016, 17.37
Sen sijaan sen voi arvioida, että jos sun VO2max on 80 ml/kg/min @ 200 bpm, niin sun hapenkulutus on jotakuinkin 60 ml/kg/min, kun syke on 150 bpm. (Hyvin karkea esimerkki).

Karkeapa tosiaan, noilla 200 HRmax ja 80 ml/kg/min VO2max -lähtöarvoilla on hapenkulutus 150 sykkeellä pikemminkin jotain väliltä 52 - 56 ml/kg/min :)

TemMeke
24.03.2016, 17.48
Jokaisessa energian kulutusta arvioivassa mittarissa käyttäjän VO2_max joko kysytään käyttäjältä itseltään, arvioidaan käyttäjän antamien tietojen perusteella, estimoidaan jollain ns. fitness-testillä tai luultavimmin yhdistelmä näistä.

Aika kova väite. Nimimerkillä energian kulutusta arvioivan mittarin softaa koodannut.

supertele
24.03.2016, 17.49
Aika kova väite. Nimimerkillä energian kulutusta arvioivan mittarin softaa koodannut.

Varmaan avaat sitten tarkemmin mistä kalorit nykäistään?

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

TemMeke
24.03.2016, 18.13
Varmaan avaat sitten tarkemmin mistä kalorit nykäistään?

Varmaan arvaat, että tietyn valmistajan yksityiskohdat menee salassapitosopimuksen alle? PubMedistä voi haeskella aiheesta tehtyjä julkisia papruja, ei tää mikään uus asia oo, eikä yleisellä tasolla edes salainen.

supertele
24.03.2016, 18.17
Varmaan arvaat, että tietyn valmistajan yksityiskohdat menee salassapitosopimuksen alle? PubMedistä voi haeskella aiheesta tehtyjä julkisia papruja, ei tää mikään uus asia oo, eikä yleisellä tasolla edes salainen.
En kysynytkään yksityiskohtia vaan yleisiä periaatteita.
Mä en jatka keskustelua, jos takaisin tulee vain 0-sisältöistä päänaukomista.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

TemMeke
24.03.2016, 18.41
En kysynytkään yksityiskohtia vaan yleisiä periaatteita.

Tässä eka PubMedistä haettu kaava:
The final prediction equation for energy expenditure using age, gender, weight and heart rate was:
EE = gender x (-55.0969 + 0.6309 x heart rate + 0.1988 x weight + 0.2017 x age)
+ (1 - gender) x (-20.4022 + 0.4472 x heartrate - 0.1263 x weight + 0.074 x age)
where gender = 1 for males and 0 for females.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15966347

Mä en jatka keskustelua, jos takaisin tulee vain 0-sisältöistä päänaukomista.

Haluatko nyt perustella miksi VO2_max olisi pakollinen? :)

pohjola
24.03.2016, 18.54
polar com sivuilta tuote m 400 : Älykkäät kaloritOwnCal on markkinoiden tarkin kalorinkulutuksen laskuri. Se laskee harjoituksen aikana kulutettujen kalorien määrän painosi, pituutesi, ikäsi, sukupuolesi, henkilökohtaisen maksimisykkeesi (HRmax) ja harjoituksesi tehokkuuden perusteella.

pohjola
24.03.2016, 20.39
Monissa Polar-harjoituslaitteissa huomioidaan myös

yksilöllinen sykearvo istuallaan (HRsit)
yksilöllinen maksimaalinen hapenottokyky (VO2max)

kp63
24.03.2016, 20.59
Ei VO2maxilla tosiaan voi arvoida paljonko on sun Aerk-teho. Olet oikeassa. Myöskään se ei voi arvioida paljonko on sun AerK-HR. Sen sijaan sen voi arvioida, että jos sun VO2max on 80 ml/kg/min @ 200 bpm, niin sun hapenkulutus on jotakuinkin 60 ml/kg/min, kun syke on 150 bpm. (Hyvin karkea esimerkki).

Ja sillä sun E1000:lla on joku veikkaus sun VO2maxista, vaikka se ei sitä sulle itsellesi kertoisikaan.

Voin mä happea haukkoa vaikka 100ml, mutta ei se kerro sitä mitä kulutan energiaa. 18-25% saattas olla normi-ihmisen hyötysuhde. Jos luontainen vomax on iso, mutta muu kroppa kestävyysurheiluun väärä tai treenamaton, tulee ihan varmasti väärät arvot. Jos vomax määrittäis watit eli tehdyn työn ja siihen tarvittavan energian PK1-ftp alueilla, kaikki tekis vaan 2-3 vomax treeniä vkossa.