PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajoasento

nimenion
22.09.2010, 19.50
Hei!

Kysyn kun en löytänyt, ohjatkaa kun paremmin tiedätte:

Kuinka säätää ajoasento vielä paremmin oikeaksi?

Meitä ihmisiä on eri pituisia ja -suhteisia, samaten pyöriä - joista sentään löytyy säätöjä. Neuvokaahan, mitkä perusjutut kannattaa huomioida, miltä ajoasennon tulisi näyttää?

Mulla on cyclocrossihtava pyörä, mutta suoralla tangolla kun en koskaan ole oppinut käyrää käyttämään. Toisena talvikäyttöön 29er hybridi.
Molemmissa voi säätää stemmin kulmaa. Editti: molemmissa lukkopolkimet, kaksysissä flätti/lukko.

Kiitos.

Aloita tuosta -linkki ei toiminut, kiitoksia jimlangleystä!

nure
23.09.2010, 09.57
Kuten sanoit että meitä on monellaisia kuten pyöriäkin joten säädöt on melkein pakko hakea oman kropan mukaan kohdilleen, ei paljon ole oikoteitä kun perussäädöt kohdallaan ja ne kyllä löytyy millä tahansa pyöräsivulla kun vähän näkee itsekin vaivaa...

nimenion
23.09.2010, 10.36
"nure", Frankly, mä en kyllä löytänyt tätä "miltä tahansa pyöräilysivulta", vaikka luulisi ajoasentoneuvojen olevan jopa tärkeämpiä kuin pyörän nippelinappeliyksityiskohtien!

Huonommallakin renkulalla voi olla hyvä ajoasento ja ihan kelpoa matkata, hyväkin pyörä menee hukkaan, jos ajoasento tökkii.

appmot
23.09.2010, 12.37
http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm

TERU
23.09.2010, 12.38
Satulan paikka ja korkeus suositeltuun paikkaan ja sitten hakemaan tangon korkeutta ja etäisyyttä. Ne ova niin yksilöllisesti asetettavia ettei niihin ole mitään suositusta. Oma tankoni pitää olla lähellä ja matalalla pyörän tyypistä riippumatta. Kippuratanko 4-5 cm alle satulatason ja suora noin satulan korkeudella, siis ei mitään ammattilaisen droppeja. Mitat n. 175/83 cm ja heikohko ylävartalo ja kokonaisajoetäisyys 64 cm. Olisko näistä mitään säätöapua? Muuten, nuo säätökannattimet kantsii laittaa metallinkierrätykseen.

nure
23.09.2010, 12.38
Sulla on kaksi pyörää ja et vielä löytänyt sopivaa ajo-asentoa...?

perttime
23.09.2010, 12.58
Tuossa vanha Fillari-lehden artikkeli jolla pääsee vähän alkuun:
http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/Oikeakoko.pdf

nimenion
23.09.2010, 14.53
Sulla on kaksi pyörää ja et vielä löytänyt sopivaa ajo-asentoa...?
Jospa auttaisit mieluummin kuin nysväät noita kommentteja...! :cool:

Kaksi erilaista pyörää, kaksi erilaista ajoasentoa,
jotka varmaan ovat s u u n n i l l e e n oikein, mutta varmaan noista avuliaista linkeistä on hyötyä (muillekin kuin minulle)!

nure
23.09.2010, 15.34
Nysvää itsesi pyörän päälle ja ota kuuskolo avain tai muu sopiva mukaan ja aja satasen lenkki ja pysähdy säätämään aina kun jokin alkaa tuntumaan epäsopivalta... Jos kerran on suunnilleen oikein niin turhaa noita yleisohjeita tuijottelet, nyt täytyy hienosäätää ja sitä sulle ei kerro muuta kuin kroppa!

Iletys
23.09.2010, 16.14
Itsellä on aika tavalla samantapainen tilanne. Fillari tuntuu ok:lta, mutta esim. polvet kipeytyy. Samaten haluaisin ehkä hieman matalamman ajoasennon joka tulisi mahdollisesti satulaa nostamalla. Se voisi auttaa polviin ja jne jne jne. Noita on vaikea yksin nysvätä vaikka olisi minkälaiset ohjeet.
Seuraavaksi olenkin varmaan turvautumassa ammattiapuun... ajoasennon suhteen. :seko:

JackOja
24.09.2010, 07.55
...polvet kipeytyy. Samaten haluaisin ehkä hieman matalamman ajoasennon joka tulisi mahdollisesti satulaa nostamalla. Se voisi auttaa polviin ja jne jne jne.

Tuon kanssa kannattaa olla tarkkana. Pitää tietää miten ja miksi polvet kipeytyy. Suurguru Andy Pruitt tarjoaa ratkaisuksi satulan laskua TAI nostoa riippuen siitä mikä on ongelmakohta. Satulan nosto on huono juttu jos se on muutenkin liian korkealla.

nure
24.09.2010, 09.18
Tuon kanssa kannattaa olla tarkkana. Pitää tietää miten ja miksi polvet kipeytyy. Suurguru Andy Pruitt tarjoaa ratkaisuksi satulan laskua TAI nostoa riippuen siitä mikä on ongelmakohta. Satulan nosto on huono juttu jos se on muutenkin liian korkealla.

Ei ole välttämättä, tai ainakin harvoin kiinni satulan korkeudesta. Ota myös vahvasti huomioon jalan asento polkimella, hieman vinossa oleva jalka rasittaa polve useimmin kuin pelkkä alaspäin kohdistuva voima...

Iletys
24.09.2010, 09.26

Taitaa minulla ainakin olla vaikutusta tuolla satulan nostolla, koska satulaa olen pikkuhiljaa nostanut ja nyt on polvi huonona. Pitää laskea vähän alaspäin. Tuntuu vaan, että muiden (samankokoisten) kavereiden pers**t on naaman korkeudella. Ei omat polvet tai toisten pers**t?

JackOja
24.09.2010, 09.29
Ei ole välttämättä, tai ainakin harvoin kiinni satulan korkeudesta....

Niin no, tuota juuri tarkoitin kun sanoin:

...Pitää tietää miten ja miksi polvet kipeytyy. ...

Ja kun Iletys meinaa lähtökohtaisesti nostaa satulaa totesin varmuuden vuoksi:

...ratkaisuksi satulan laskua TAI nostoa riippuen siitä mikä on ongelmakohta. Satulan nosto on huono juttu jos se on muutenkin liian korkealla.

SykkeListi
24.09.2010, 09.36
Taitaa minulla ainakin olla vaikutusta tuolla satulan nostolla, koska satulaa olen pikkuhiljaa nostanut ja nyt on polvi huonona. Pitää laskea vähän alaspäin. Tuntuu vaan, että muiden (samankokoisten) kavereiden pers**t on naaman korkeudella. Ei omat polvet tai toisten pers**t?Muutama kysymys:

Mihin kohtaan polvea koskee? Eteen/Taakse/sisäsivuun/ulkosivuun?

Mikä on inseam-mittasi, ja kuinka korkealla satulasi yläpinta on keskiöstä mitattuna satulaputkea pitkin?

Kuinka kaukana satulasi kärki on keskiöstä pituussuunnassa?

Mikä on kampiesi pituus?

Ovatko jalkasi yhtä pitkät?

Mihin kohtaa jalkaterää klossisi asettuvat?

Missä asennossa jalkateräsi ovat suhteessa pyörän pituusakseliin? Sen suuntaiset/ sisäänpäin kääntyneet/ ulospäin käääntyneet?

Iletys
24.09.2010, 10.02
Muutama kysymys:
Mihin kohtaan polvea koskee? Eteen/Taakse/sisäsivuun/ulkosivuun?
Mikä on inseam-mittasi, ja kuinka korkealla satulasi yläpinta on keskiöstä mitattuna satulaputkea pitkin?
Kuinka kaukana satulasi kärki on keskiöstä pituussuunnassa?
Mikä on kampiesi pituus?
Ovatko jalkasi yhtä pitkät?
Mihin kohtaa jalkaterää klossisi asettuvat?
Missä asennossa jalkateräsi ovat suhteessa pyörän pituusakseliin? Sen suuntaiset/ sisäänpäin kääntyneet/ ulospäin käääntyneet?

Polven ulkosivuun särkee lenkin jälkeen seuraavana päivänä. Ei lenkin aikana.
Näitä mittoja en ulkoa muista, mutta jollain laskurilla niitä alunperin koitin laittaa. Satula on kuitenkin korkeintaan siinä suosituskorkeudessa tällä hetkellä.
Enihau, olen menossa ajoasentoräätälille. Loppuu tällainen ihmettely. Ei tuo kipu välttämättä ajoasennosta johdu, mutta jos jotain apua sen säädöllä löytyy, niin hyvä.

SykkeListi
24.09.2010, 10.17
Näitä mittoja en ulkoa muista, mutta jollain laskurilla niitä alunperin koitin laittaa. Satula on kuitenkin korkeintaan siinä suosituskorkeudessa tällä hetkellä.
Enihau, olen menossa ajoasentoräätälille. Loppuu tällainen ihmettely. Ei tuo kipu välttämättä ajoasennosta johdu, mutta jos jotain apua sen säädöllä löytyy, niin hyvä.Hyvä, kannattaa mennä. Arvauksena vika voisi olla joko klossin sivuttaisasennossa tai kulmassa. Itse säätäisin klossia sisäänpäin (eli jalkaa ulospäin), ja jos se ei auta, niin jalkaterää ulospäin.

Jula
24.09.2010, 10.37
Tuossa on kaks hyvää "bike fitting" linkkiä:
http://www.jimlangley.net/crank/bikefit.html
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

nure
24.09.2010, 13.06
Hyvä, kannattaa mennä. Arvauksena vika voisi olla joko klossin sivuttaisasennossa tai kulmassa. Itse säätäisin klossia sisäänpäin (eli jalkaa ulospäin), ja jos se ei auta, niin jalkaterää ulospäin.

Klossin perusasento siten että tavallaan jalka on normaalisti polkimella, kuitenkin kaikissa on muutaman asteen liikkumavara niin virhe korjautuu ja jalka hekee oikean asennon.

Iletys
24.09.2010, 14.43
Hyvä, kannattaa mennä. Arvauksena vika voisi olla joko klossin sivuttaisasennossa tai kulmassa. Itse säätäisin klossia sisäänpäin (eli jalkaa ulospäin), ja jos se ei auta, niin jalkaterää ulospäin.

Kumpikin säätö kokeiltu jo. Kiitos kuitenkin. :)

nure
24.09.2010, 14.51
On aina sekin mahdollisuus olemassa että pyöräily ei kertakaikkiaan sovi kropalle vaikka hyvin on harvinaista.

SykkeListi
24.09.2010, 14.58
Kumpikin säätö kokeiltu jo. Kiitos kuitenkin. :)Mulla on ollut samaa vaivaa lyhyemmässä jalassa. Tolla säädöllä jalkaa ulospäin+ joka-aamuisella venyttelyllä meni ohi... tai ainakin "hallinnassa". Kuten sanoin, kannattaa mennä ammattilaiselle, jos sellainen on tiedossa.

Tässä (http://www.bikfit.com/blog/) muuten yksi lukuisista ajoasento-ohjeista, ei vaikuta mun silmään kovin pahasti metsässä olevalta. Menisin vastaanotolle, ellei kaveri asustelisi jossain Kalifornian suunnalla...

Tämä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=31637&highlight=polvi) keskustelu, etenkin nimierkin leijona postaama viesti keskivaiheilla (in english), on ollut itselle erittäin antoisa ja sen mukaan olen kipujani siirrellyt paikasta toiseen...

Stags
24.09.2010, 15.48
Enihau, olen menossa ajoasentoräätälille. Loppuu tällainen ihmettely. Ei tuo kipu välttämättä ajoasennosta johdu, mutta jos jotain apua sen säädöllä löytyy, niin hyvä.
Mulla on samaa vikaa molemmissa polvissa ja kävin omt-fysioterapeutilla joka antoi tuomion juoksijan polvi lääkkeeksi venyttely ohjeet.Kipua ei ole ajaessa ,mutta seuraavana päivänä tuntuu ikään kuin viiltelis polven ulkosyrjästä tosin kipu on lumpion alaosassa mihin jänne kiinnittyy.Satula ei saisi olla ainakaan liian korkealla ,jos kärsii tästä saas nähdä saanko vaivan paranemaan venyttelyllä.

Iletys
24.09.2010, 16.13
On aina sekin mahdollisuus olemassa että pyöräily ei kertakaikkiaan sovi kropalle vaikka hyvin on harvinaista.

Yltiöpositiivista! Kiitos. :)

nure
24.09.2010, 18.19
Yltiöpositiivista! Kiitos. :)

Kaikki on otettava huomioon... Periaatteessa positiivisuus on muutenkin perseestä!

OMT
19.01.2012, 09.49
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=r3z7jT8sxlg

Nyt on gurua meininkiä.

Samu Ilonen
27.01.2012, 08.24
Jos satula on SELKEÄSTI liian korkealla, tulee lantio tai alaselkä kipiäksi, jos liian matalalla, polvet kärsii. Toinen on jos ajaa klosseilla joissa ei ole kunnollista vapaaliikettä tai klossin pyörähdyspiste ei ole akselin keskellä, ja useimmilla jalan asento ei ole sama koko kampikierroksen ajan, joten polvi vääntyy enemmän tai vähemmän. Kestää toki hetken tottua vapaaliikkeeseen jos on ajanut kiinteillä klosseilla ja on polkutekniikka hakusessa.

Sitten jos polkiessa näkyy lantion seudulla terävää nykymistä vaikka pyöritys on edes "sinne päin" , saattaa satula olla erittäin alhaalla.

Jos polvissa on oiretta että penkkiä ei kestä laskea yhtään ennen kuin särkee, on se jo liian alhaalla tai rustot on ajettu nivelen kulmista "valmiiksi". Silloin on jo kiire tarkistella penkin korkeus kuntoon ja harkita Rotor Q-ringiä jolla saa painetta pois tehollisesti huonoilla polvi ja lonkkakulmilla.

Juttelin ajoasennoista Damon Rinaldin kanssa viime viikolla joka on Cervelon tiimin race engineer ja todella paatuneen kiinnostunut tekniikasta niin pyörän kun kuskin ajon suhteen. Oli aika mielen kiintoisia havaintoja, ja tuli pari juttua mitä pitää kokeilla kun kelit vähän lämpenee.

Jake_Kona
27.01.2012, 18.51
Olen ymmärtänyt, että polvet kipeytyvät helpommin jos satula on liian takana.
Niin ettei polkimen etuasennossa polvi ole päkiän kohdalla

Samu Ilonen
29.01.2012, 11.57
Mietippäs hetki kulmia...polvikulma pysyy silloin auki, lantiokulma tuskin.

Tehon tuotto, varsinkin mäissä kärsii ekana, ja pyöritystekniikka on usein hunningolla.

kolistelija
29.01.2012, 12.19
Olen ymmärtänyt, että polvet kipeytyvät helpommin jos satula on liian takana.
Niin ettei polkimen etuasennossa polvi ole päkiän kohdalla
Satulan pituussuuntainen paikka vaikuttaa enemmän lantioon ja painonjakauman takia myös selkään, hartioihin ja käsiin/käsivarsiin.

Jäpis
14.02.2012, 13.18
Ainoa oikea tapa säätää ohjainkannatin. (http://slamthatstem.com/)

herrahmm
18.02.2012, 11.54
Satulan pituussuuntainen paikka vaikuttaa enemmän lantioon ja painonjakauman takia myös selkään, hartioihin ja käsiin/käsivarsiin.

Voi olla, että yleisesti näin...minun kohdallani kuitenkin satulan pituussuuntainen oikea paikka auttoi vuosia jatkuneisiin polven etuosan kipuihin. Halpismaantiepyörän setback-satulatolppa ei mahdollistanut oikeaa asentoa, joten pelkästään kroppaa kuuntelemalla ja pyörää säätämällä asia ei ratkennut.

Polviongelmien ratkettua taivas aukeni pyöräilyn suhteen ja muutama viikko myöhemmin ajoin jo ensimmäistä kertaa pirkan pyöräilyn täysmatkan. Polvi ei kipuillut ollenkaan.

tipsu
07.03.2012, 15.49
Mitähän voisi kokeilla, kun huomasin viime kesänä ikävän ilmiön. Ajelin neljä päivää putkeen 143-215 km:n päivämatkoja, vaihdellen kyllä käsien paikkaa ja pidellen taukoja, mutta kolmen päivän jälkeen tuntui, että varpaat ja sormet ei meinaneet kestää enää. Varpaiden kipristelytaukoja piti pitää vähän väliä, koska ne jotenkin "kipeytyivät" tai puuutuivat. En osaa tarkalleen kuvailla. Sormista taas tuli lähes tunnottomat, ja viimeisen päivän ajoin pitkälti kädet tangon keskellä (en voinut pitää niitä enää kahvoilla ellei ollut pakko). Käsien toimintakyky palautui kokonaan vasta parin viikon jälkeen, ja muutaman ensimmäisen päivän projektin jälkeen ne olivat ihan voimattomat, ja esim. hiusten peseminen oli kovin haastavaa, mistään näpertelystä puhumattakaan. Niistä tuntui hävinneen mm. puristusvoima kokonaan. Onko kellekään muulle käynyt noin? En mielestäni puristanut tankoa, vaan yritin pitää hellästi vain sormet paikallaan ja irrotella niitä välillä. Ajaminen oli lopuksi melko tuskallista erityisesti käsiongelman takia.

Toinen mitä itselleni tapahtuu, on niskan kipeytyminen. Sekin jotenkin jumittaa. Uskoisin satulan olevan oikealla korkeudella, ainakaan alemmas sitä en laskisi, koska sitten polkeminen muuttuu raskaammaksi, ja tuntuu muutenkin ikävältä, kuin vain röhnöttäisi pyörän selässä. Onko tuollainen lähellekään normaalia, vai teenkö jotain oleellisesti väärin? Vai onko kyse vain tottumuksen puutteesta? Voiko sen korjata ajoasennolla, esim. tankoa ylemmäs tai alemmas? Tuon jälkeen on jäänyt pieni kammon tapainen runsasta ajoa kohtaan. Sen jälkeen kyllä yksittäiset pitkätkin ajot on sujuneet, mutta tuollaista ajoputkea ei ole ollut. Haluaisin kuitenkin kyetä tekemään halutessani uudenkin rykäisyn ehkä jopa pidemmän putken kuin neljä päivää, ja mietin mitä kannattaisi tehdä toisin.

Fuuga
07.03.2012, 21.36
Ajatko kädet lepuuttajilla ja kyynärvarret suorina - lukossa jopa? 2 huomiota:
- kädet lepuuttajilla niin, että peukalon hanka nojaa lepuuttajaan sulkee joitain ääreisverekierron suonia. Aiheuttaa mm. nopeaa sormien jäätymistä talvella ja kylminäkin kesäpäivinä. Itselläni helpotti kun ajan lepuuttajilla niin, että käsi ei olekaan tangossa kiinni vaan lepuuttajan ympärillä. Silloin jopa käden ulkosyrjällä voi nojata tankoon hieman, mutta siellä ei tunnu pahemmin olevan tärkeitä (?) verisuonia.
- kyynärvarret suorina - jopa lukossa, aiheuttaa ainakin minulla niskan seudun jännityksiä ja kipeytymistä. Helpottaa kun tiputtaa yläkroppaa niin, että kädet ovat koukussa ja rennot edes vähän.

Jake_Kona
07.03.2012, 21.46
Itse olen huomannut veikeän homman. Kroppa on muuttunut rasituksen johdosta niin,
että nykyisin kädet eivät puudu 2-3h ajosta vielä paljonkaan. Ennen piti roikottaa käsiä
30km lenkilläkin:) ja 60km oli hirveetä. Liekö kätöseni kestävät vieläkään mitään 200km reissuja.
Vaikka painonjakauman luulisi siirtyneen enemmän käsille ohjaustangon laskun takia.

tipsu
08.03.2012, 09.06
Ajatko kädet lepuuttajilla ja kyynärvarret suorina - lukossa jopa? 2 huomiota:
- kädet lepuuttajilla niin, että peukalon hanka nojaa lepuuttajaan sulkee joitain ääreisverekierron suonia. Aiheuttaa mm. nopeaa sormien jäätymistä talvella ja kylminäkin kesäpäivinä. Itselläni helpotti kun ajan lepuuttajilla niin, että käsi ei olekaan tangossa kiinni vaan lepuuttajan ympärillä. Silloin jopa käden ulkosyrjällä voi nojata tankoon hieman, mutta siellä ei tunnu pahemmin olevan tärkeitä (?) verisuonia.
- kyynärvarret suorina - jopa lukossa, aiheuttaa ainakin minulla niskan seudun jännityksiä ja kipeytymistä. Helpottaa kun tiputtaa yläkroppaa niin, että kädet ovat koukussa ja rennot edes vähän.

Tuo voikin olla totta, että peukolan kanta nojaa aika vahvasti lepuuttajaan. Yritin tätäkin korjata, mutta se saattoi olla siinä vaiheessa myöhäistä, ja hetkellinenkin paine aiheutti heti tunteen palaamisen. Kun palaan lumien sulettua pyörän selkään, tuohon pitää kiinnittää huomiota. Käsiä olen pyrkinyt pitämään koukussa, jossain "jännemmissä paikoissa" saatan tiedostamatta jännittää kädetkin. Pyörän koossa ei pitäisi olla vikaa (50 senttinen runko, itse pitkäraajainen 167 cm). Täytyy yrittää nyt lyhyemmilläkin matkoilla opetella rennompi ote, se voikin olla talvikauden jälkeen helpompaa kuin kesken ajokauden.

Varpaiden puutumiselle ei ilmeisesti voi mitään? Klossin siirto edemmäs tai taaemmas? Nyt ne tuntuisi olevan muuten polkemisen kannalta hyvillä paikoilla. Ehkä ne eivät vain ole tottuneet tuntien lähes liikkumattomana oloon pyörilykengässä. Saatan myös itse olla aika herkkänäille puutumisetuntemuksille. Voihan tuo olla, että enemmän vaan lenkkiä alle. Selkeästi kropan kanssa näkee eron siinä, ollaanko satulassa 3, 5 vai 9 tuntia.

frp
08.03.2012, 09.53
Ihan amatöörinä heitän sellaisenkin vaihtoehdon, että tosi kovalla pyörällä ajo Suomen tärinäasfaltilla saattaa saada kädet samaan kuntoon kuin ajelu pitkään tärisevällä ruohonleikkurilla. Ns. tärinäkädet. Eli vähän kuvatunlaista oiretta voi tulla ja kovastihan koneiden käyttöohjeissa siitä varoitellaan.

lansive
08.03.2012, 10.02
Sopivat kengät auttavat merkittävästi. Minulla vaivat paranivat kun ostin Sidin kengät Shimanoiden tilalle. Kun kenkä sopi jalkaan täydellisesti, niin sitä ei tarvinnut väärällä tavalla kiristää ja veri kiersi varpaissa asti. Vastaava käsien puutuminen vaivasi myös kun ajoin Shimanon kahvoilla. Vaihdos Campagnoloon auttoi ja nyt paine tulee kämmenessä eri paikkaan, eikä puutumista esiinny. Tankoa pystyin vielä vähän laskemaankin kun puutuminen helpotti.

Hiukan epäilen, että asentoa vaihtamalla saisit mitään muutosta aikaan. Jos kahvat eivät sovi käteen, niin sitten eivät sovi. Kuten muutenkin ergonomia-asioissa, niin kokeilu kannattaa. Mukavinta tietysti olisi jos pääsee lainavarusteilla kokeilemaan. Aika kalliiksi tulee, jos pitää vaikka maantiepyörän osasarja laittaa uusiksi kokeilun vuoksi.

tipsu
08.03.2012, 10.06
Ihan amatöörinä heitän sellaisenkin vaihtoehdon, että tosi kovalla pyörällä ajo Suomen tärinäasfaltilla saattaa saada kädet samaan kuntoon kuin ajelu pitkään tärisevällä ruohonleikkurilla. Ns. tärinäkädet. Eli vähän kuvatunlaista oiretta voi tulla ja kovastihan koneiden käyttöohjeissa siitä varoitellaan.

Mistä sen tietää, että pyörä on kova? Voiko sitä jotenkin helpottaa, ajaa pienemmillä rengaspaineilla tai jotain (tymiä kysymyksiä)? Kyseinen pyörä on Focuksen mares cc, kokonaan alumiinia. Maantiepyörälläni (Rose, hiilarihaarukka) en ole ajanut noin pitkiä putkia, eikä ole tullut tuollaista puutumista ainakaan lähellekään tuossa määrin. Tosiaan tarkoitus varmaan pidemmät reissut ajella jatkossakin cyclolla monipuolisuuden vuoksi (voi ajaa kuormattuna ja huonompaakin tiepätkää), mutta tuollainen pitäisi saada eliminoitua pois. Mitä jos ajoasentoa pidentää tai lyhentää stemmin pituutta vaihtamalla, onko sellaisesta mahdollisesti apua? Toki voisi olla järkevää yrittää säätää pyörää tuollaisen pitkän ajon aikanakin, viimeksi tuli mentyä sillä asenteella, että on tällä ennenkin ajeltu. Huonot säädöt huomannee vasta pidemmän ajon aikana, kun monesti alkuun kaikki muutokset tuntuu ensin oudoille, ja kun niihin tottuu, ei ihan aina osaa sanoa oliko vanha parempi vai ei.

lansive
08.03.2012, 10.15
Mitä jos ajoasentoa pidentää tai lyhentää stemmin pituutta vaihtamalla, onko sellaisesta mahdollisesti apua?

Minä kokeilin vaikka minkä mittaista stemmiä ja tangon korkeutta, mutta ei auttanut. Tangon kulman säätö voisi auttaa, tosin minulla ei toiminut sekään. Suoratankoisessa hybridissä minulla on Ergonin tupet, kun muilla ei pystynyt ajamaan ilman puutumista.

Ei auta muu kuin kokeilla. Paha kenenkään ulkopuolisen on esittää arvioita mikä auttaisi.

xtrainer80
08.03.2012, 10.47
Kuinka paljon haittaa jos maantiepyörän runko on liian matala, jos se on pituudeltaan sopiva ja satulatolpalla saa korkeuden säädettyä kohdalleen? Minulla on vanha Peugeotin maantiepyörä, jonka korkeus on 51 cm ja pituus 52 cm. Olen itse 175, jalan sisämitta 86 cm. Competitive cyclistin laskuri ehdottaa minulle 56 -57 korkeaa ja 51,5-52 pitkää runkoa. Peugeotini on minulle siis aivan liian matala, mutta pitkällä tolpalla saan korkeuden kohdalleen. Onhan se toki vähän tyhmän näköinen ja tanko jää vähän alas. Pituus tuntuu sen sijaan sopivalta.

Mietin vaan, josko tuosta pienestä ranskattaresta saisi ihan oikean lenkkikaverin. Trainerilla olen sillä vähän ajellut.

kristian
08.03.2012, 19.33
Onkohan varpaat oikeaan suuntaan, eli kengät suorassa. Minun käsittääkseni pahinta polvelle on, jos klossit on säädetty vinoon ja polvet osoittaa eri suuntaan kuin varpaat.

Tregård
08.03.2012, 22.41
Onkohan varpaat oikeaan suuntaan, eli kengät suorassa. Minun käsittääkseni pahinta polvelle on, jos klossit on säädetty vinoon ja polvet osoittaa eri suuntaan kuin varpaat.

Tääkin riippuu kyl ihan jaloista. Mulla on toinen jalka sen verran kiero, että jos varpaat osoittais suoraan eteen niin toinen polvi vetäis sellaista silmukkaa, että matka jäis ekaan mäkeen.

di luca
09.03.2012, 14.43
Xtrainerille:Ei siitä ole mitään haittaa, jos vaan saat tangon oikeaalle korkeudelle. Ajoasennon pituus on tärkein. Tuo olisi mulle ihan ihannekokoinen 171/76 cm mitoilla... ihan vinkiksi:)

LadySpez
10.03.2012, 23.17
Varpaiden kipristelytaukoja piti pitää vähän väliä, koska ne jotenkin "kipeytyivät" tai puuutuivat. En osaa tarkalleen kuvailla. Sormista taas tuli lähes tunnottomat, ja viimeisen päivän ajoin pitkälti kädet tangon keskellä (en voinut pitää niitä enää kahvoilla ellei ollut pakko).

Mulla oli kans aiemmin tuota sormien puutumista. Ei tarttenut kovin pitkään ajella kun alkoi sormet jo puutumaan. Mulla siihen lopulta auttoi ohjaustangon kulman säätö.

Varpaiden puutumista kans on ollut. Siihen olen kokeillut milloin satulan säätämistä ja milloin erilaisia pyrstöpehmukkeita. Siitä oli iso apu, kun hankin jäykempi pohjaiset ajokengät. Joskus varpaiden puutumista tulee edelleen... siksipä taas tilauksessa uudet, entistäkin jäykempi pohjaiset ajokengät. Jonkun verran olen kyllä syytellyt korkeakorkoisia kenkiä, joita olen käyttänyt paljon (en nyt pyöräillessä kuitenkaan :p). Muutenkin jalkapohjista vetää suonella nykyisin tosi usein. Joten... matalampia kenkiä hankittu ja niillä pitäisi nyt opetella toimeen tulemaan :D

Hääppönen
11.03.2012, 08.24
Jalkaterien kanssa oli ongelmia; yli 70 km lenkeillä päkiä/varpaat todella kivuliaat/aristavat. Kengät minulle hyvin istuvat Sidit. Kokenut fillaristi antoi neuvon: mitä pidempi lenkki, sitä löysemmälle kengät. Auttoi tapauksessani. :)

appmot
11.03.2012, 08.28
Tien päällä ei juuri puutumisesta havaintoa, mutta nyt kun talvella ajelin rullilla, niin kämmenet alkoivat jo puutumaan 15 min jälkeen ja alapää 30 min jälkeen. Pyörä siis samoissa säädöissä.Vaihdoin sitten aiemmin hehkuttamani Brooks Pro:n tilalle Selle SMP, niin puutumiset hävisivät. En tarkoita nyt sitä, että satula pitäisi vaihtaa, vaan sitä, että syy voi olla jossain muualla, kuin missä luulisi.

tipsu
11.03.2012, 09.25
Kuulostaa siltä, että pitää muuttaa yksi pieni elementti kerrallaan ja ajaa _pitkää_ lenkkiä kokeillen. Maantiepyörän kanssa ja maantiekengillä ongelmia jalkojen kanssa ei juurikaan ole. Ehkä ne maastokengät syklon kanssa ei sitten ole kaikinpuolin sopivat. Satulaa en uskalla vaihtaa, kun aiemmin oli vielä ikävämpi ongelma muualla kropassa ja se satulan vaihdon avulla hävisi. Ohjaustangon säädöstä ainakin on helppoa (ja halpaa) aloittaa.

Kiitos kaikille neuvoista:) Vähän epäilinkin, että mitään poppakonstia ei tuohon löydy, mutta lohdullista tietää, etten ole ainoa puutumisongelmainen. Ja erityisesti se tietysti, että tuosta voi päästä säätämällä eroonkin.

xtrainer80
11.03.2012, 10.58
Xtrainerille:Ei siitä ole mitään haittaa, jos vaan saat tangon oikeaalle korkeudelle. Ajoasennon pituus on tärkein. Tuo olisi mulle ihan ihannekokoinen 171/76 cm mitoilla... ihan vinkiksi:)

Kiitos vinkeistä, mutta nyt kävikin niin, että löytyi uusi tai "uusi" pyörä alle... Peugeotin rungossa lukee made in France, niin tässä lukee made in Italy. ;)

Peugeot jää nyt jatkamaan eläkepäiviä, tai ehkä tuosta voisi puolisolle virittää lenkkikaverin. Koko olisi hänelle juuri sopiva. Pyörällä on sen verran tunnearvoa, että kyllä se perheessä on pidettävä. :)

groovyholmes
11.03.2012, 13.11
Ajaako jengi muuten paljon noilla munanmuotoisilla ergo tangoilla, vai onko vanhan liiton perus pyöreä malli mieluisampi? itelläni kun on tuo 3t ergonova tanko ja funtsin että se kuitenkin periaatteessa "pakottaa" ranteet tiettyyn asentoon, niin voisiko tuo pyöreä muotoilu helpottaa pieniä puutumisia?

tipsu
11.03.2012, 14.34
Ajaako jengi muuten paljon noilla munanmuotoisilla ergo tangoilla, vai onko vanhan liiton perus pyöreä malli mieluisampi? itelläni kun on tuo 3t ergonova tanko ja funtsin että se kuitenkin periaatteessa "pakottaa" ranteet tiettyyn asentoon, niin voisiko tuo pyöreä muotoilu helpottaa pieniä puutumisia?

Tarkoittaako tuo sellaista nykyajan normi droppitankoa? Yritin googlettaa, mutten löytänyt äkkiseltään kuvaa. Mulla on ainakin ihan tavalliset tangot, maantiepyörässä joku "anatomisempi" malli. Sellaiset tangot, joita on kolmellatoista tusinasta.

Lasol
11.03.2012, 14.55

Kyllä kaveri ainakin tykkää kovasti, itellä ei kokemusta. Mutta ei kai sitä yläotteelta muutenkaan kokoajan ajeta? Ite ainakin oon suurimman osan ajasta kahvoilla, toki välillä vaihdellen.

groovyholmes
12.03.2012, 11.10
en löytänyt itekkään kuvaa mutta juu semmoinen litistetty malli mikä taitaa olla aika yleinen nykyään... nyt kun on talvella vatkannut rullilla jonkun verran ja kun siinä ei uskalla ihan niin ronskisti liikkua pyörän päällä kuin kestopäällysteellä, niin on otteiden vaihdosta huolimatta tullut pientä puutumista. nyt kun tuli sitten hankittua cyclo jossa on firman oma os tanko pyöreällä profiililla, niin se on ihan fiilispohjalta ehkä karvan verran kivemman tuntuinen, mutta tänään illalla lähtee sitten paremmin neitsyys siltäkin laitteelta.. sitten on taas viisaampi senkin suhteen:-)

Juha Lehtinen
12.03.2012, 11.58
en löytänyt itekkään kuvaa mutta juu semmoinen litistetty malli mikä taitaa olla aika yleinen nykyään... nyt kun on talvella vatkannut rullilla jonkun verran ja kun siinä ei uskalla ihan niin ronskisti liikkua pyörän päällä kuin kestopäällysteellä, niin on otteiden vaihdosta huolimatta tullut pientä puutumista. nyt kun tuli sitten hankittua cyclo jossa on firman oma os tanko pyöreällä profiililla, niin se on ihan fiilispohjalta ehkä karvan verran kivemman tuntuinen, mutta tänään illalla lähtee sitten paremmin neitsyys siltäkin laitteelta.. sitten on taas viisaampi senkin suhteen:-)
Itselläni on ITM:n K-Sword malli jota en ole vähään aikaan käyttänyt. K-Sword on kyllä meikäläisen käteen pahuksen mukava tanko mutta vaijerinkuorin pujottelu tangon sisälle ja sieltä ulos on vähän aikaa vievää puuhaa jonka vuoksi olen siirtynyt käyttämään perinteistä tankomallia.

xtrainer80
14.03.2012, 17.02
Kuinka paljon porukka ajaa maantiepyörillä alaotteelta?

Itselle tuntuu jotenkin vaikealta, sen mitä tuossa trainerilla olen nyt joitakin tunteja ajellut uudella pyörälläni. Syke nousee samalla vastuksella ja kadenssilla oikein reippaasti ylemmäs, kun siirryn yläotteelta tai jarrukahvoilta alaotteelle. Onkohan minulla vain droppia liikaa, kun satulan tasosta yläotteelle on n. 12 cm, ja yläotteelta alaotteelle n. 13 cm. Jarrukahvoilta ajo tuntuu kyllä oikein hyvältä, ja itse asiassa pystyn käsiä koukistamalla menemään kahvoilta yhtä matalaan asentoon kuin alaotteelta kädet lievästi koukussa, eikä se tunnu yhtään pahalta. Kannattaako edes alkaa säätää ajoasentoa niin että alaotteelta ajo olisi helpompaa (vaatisi ehkä tangon vaihdon), koska kahvoilta pystyn kuitenkin ajamaan hyvin yhtä matalana?

Sen verran nykyisestä setupista, että ohjaamo on tällä hetkellä n. 1 cm liian pitkä, ja uusi lyhempi stemmi on tulossa. Tiedä sitten, kuinka paljon se vaikuttaa alaotteelta ajamiseen.

tipsu
14.03.2012, 17.16

En juurikaan aja alaotteelta. Olo on epävarmempi, ja käytän sitä lähinnä oikein kovalla vastatuulella, jos tahdon mennä alamäen kovaa, tai olen ajanut tempoa. Normilenkillä ei tule välttämättä ajettua ollenkaan alaotteelta. Sykettä en ole huomannut tarkkailla. Oma ajoasento on aika mukava, ts. ei kovin kilpailullinen. Jos tahdon matalamman ajoasennon, niin alaote on kyllä omalla kohdalla helpompi ja mukavampi, kuin pyörän päällä makaaminen kahvaotteella.

xtrainer80
14.03.2012, 17.23
En juurikaan aja alaotteelta. Olo on epävarmempi, ja käytän sitä lähinnä oikein kovalla vastatuulella, jos tahdon mennä alamäen kovaa, tai olen ajanut tempoa. Normilenkillä ei tule välttämättä ajettua ollenkaan alaotteelta. Sykettä en ole huomannut tarkkailla. Oma ajoasento on aika mukava, ts. ei kovin kilpailullinen. Jos tahdon matalamman ajoasennon, niin alaote on kyllä omalla kohdalla helpompi ja mukavampi, kuin pyörän päällä makaaminen kahvaotteella.

Minulla on varmasti vielä tottumattomuuttakin, kun en ole aikaisemmin juuri maantietangolla ajellut. Maasturilla ja suoralla tangolla kaikki lenkit. Hallissa olen jo päässyt ajelemaan, ja nimenomaan tuo epävarmuus alaotteelta ajettaessa (muutenkin hankalan tunteen lisäksi) tuli ilmi. Varmasti jos tankoa vain hilaisi ylemmäs niin alaotteelta ajo helpottuisi, mutta onko se sitten jo liian ylhäällä kahvoilta ajettaessa. Pienellä dropilla oleva tanko voisi tietty olla ratkaisu.

Pyöräpummi
14.03.2012, 17.27

Noista sykeasioista en osaa sanoa.

Joka tapauksessa laskettaessa mäkeä alas alaote aivan välttämätön. Sillä saa tukevamman otteen kaarteeseen, joita alas tultaessa on useita. Puhumattakaan siitä kuinka se lisää vauhtia.

Alaotteella ajamisesta on monesti kilpailutilanteessa aivan oleellista hyötyä.

Yritän ajaa mahdollisimman paljon alaotteella, koska kuvittelen sen kehittävän edelleen ajotekniikkaa ko. otteella. Selkeästi olen pystynyt sitä parantamaan.

Alaotteella ajamisesta on myös toisinaan hyötyä kiivettäessä. Siitä huolimatta että vauhti on hidas reipas vastaatuuli aiheuttaa ilmanvastusta.

xtrainer80
14.03.2012, 17.41
Jep, tuossa oli kyllä juttuja, joita en ole tullut ajatelleeksi. Näkeehän tuon sitten kuinka homma sujuu, kun pääsee oikeasti tien päälle. Nykyisellä asennolla alaotteelta ajo tuntuu tosiaan sen verran epämiellyttävältä, että johonkin suuntaan sitä on lähdettävä viilaamaan jos sitä mielii oikeasti käyttää. Tuo syke on kyllä jännä juttu, olettaisin että se liittyy jotenkin hapensaantiin. Jännitän lihaksia tahtomattanikin ja happi ei kierrä. Ero sykkeessä on siis todella iso, yli 10 pykälää tuossa aerobisen kynnyksen tietämillä.

Pyöräpummi
14.03.2012, 18.20
Ajoasento ja tekniikka kehittyy jos vaan ajaa urheilullisesti ja riittävästi kilometrejä. Se taas merkitsee että tangon asemaa voi säätää agressiivisemmaksi ajan myötä. Tietenkin tämä on yksilöllistä. On ajureita jotka pystyvät ottamaan helpolla agressiivisin ajoasennon/tekniikan.

Olen hyvin herkkä satulan korkeudelle. Stemmin pituutta voi arvioida siitä kuinka edessä ja missä kohtaa satulaa istuu. Jos istuu satulassa edempänä satulan efektiivinen korkeus laskee kun istuinluut ovat satulan kapeammalla alueella. Onneksi se on helppo korjata vaihtamalla stemmi lyhyempää.
Kuitenkin jossain vaiheessa ajotekniikka on saattaa kehittyä niin että se pidempi stemmi onkin kohdallaan.

Nousut ovat satulan paikan kannalta ongelmallisia koska silloin satula efektiivisesti menee taaemmaksi ja alemmaksi keskiöön nähden. Myös tanko tulee "lähemmäksi".
Kiivetessä olisi parempi jos satulaa voisi siirtää hieman edemmäksi ja korkeammalle sekä tankoa edemmäksi. Mitenköhän pro:t säätävät satulansa vuorietapeille?

xtrainer80
14.03.2012, 18.44
Jos istuu satulassa edempänä satulan efektiivinen korkeus laskee kun istuinluut ovat satulan kapeammalla alueella. Onneksi se on helppo korjata vaihtamalla stemmi lyhyempää.

Itse tykkään että satula on korkealla ja edessä, se on nyt juuri sen sallitun 5 cm keskiön takana (satulan kärjestä mitattuna). Luotilankametodilla mitattuna suora linja menee n. 5 mm poljinakselin edestä, eli on aika lähellä kohdallaan. Siltikin tuntuu että lipsun välillä eteenpäin satulassa eli satula voisi olle edempänäkin (ja ylempänä). Tunne voi johtua juurikin siitä, että tanko on n. 1 cm liian kaukana kuten jo mainitsinkin. Nyt pyörässä on 100 mm stemmi ja 90 mm on tulossa, toivottavasti ohjauksesta ei tule liian nopea. Tosin minulla on maasturissakin 90 mm stemmi, ja se tuntuu hyvältä. Tietysti maantiepyörissä taitaa tyypillisesti olla pidemmät stemmit kuin maastureissa. Olen sen verran lyhytselkäinen/kätinen, että tarvitsen todella lyhyen ajoasennon suhteessa korkeuteen.

Markku Silvenius
14.03.2012, 21.06
Alaasennolle on paikkansa, mutta hyvä muistaa että (esim yksin kovaa ajaessa) matala koukuista ajo on aerodynaamisempi. Ihan noin poikkarin perusteella. ;)

UKK
15.03.2012, 15.19
... Ehkä ne maastokengät syklon kanssa ei sitten ole kaikinpuolin sopivat. Satulaa en uskalla vaihtaa, kun aiemmin oli vielä ikävämpi ongelma muualla kropassa ja se satulan vaihdon avulla hävisi. Ohjaustangon säädöstä ainakin on helppoa (ja halpaa) aloittaa.

Itselläni loppui jalkojen puutumiset, kun vaihdoin sykloon maantiepolkimet ja -kengät maastoversioiden tilalle. Kun sulla kerran sellaiset on, niin kokeile ihmeessä.

xtrainer80
21.03.2012, 16.50
Kyseilin tuossa alaotteelta ajosta, joka tuntui itselleni aika hankalalta (trainerilla). Tänään pääsin ensimmäistä kertaa ulkoiluttamaan vanhempaa maantiepyörääni, jossa rungon pienuudesta johtuen on droppia reilusti, n. 15 cm satulan tasosta tangon yläotteelle. Runko on lyhyempi kuin ykköspyörässäni, joten yllän paremmin kahvoille ja alaotteelle. Stemmi on sitten mallia quill ja lyhyt kuin mikä, joten ohjaus tuntui aluksi hieman kiikkerältä. Runkovaihteiden kanssa sählääminen oli kanssa aika mielenkiintoista.

Yllättäen alaotteelta ajo sujui nyt ulkona ihan kohtuullisesti, kevyessä vauhdissa ei tee mieli mennä alas mutta kovemmassa vedossa kyllä. Asento siirtyy samalla enemmän satulan kärjelle, ja takareidet ja pohkeet tekee selvästi enemmän töitä. Tai keskittymällä enemmän polkimen "vetämiseen", pystyy vauhtia ylläpitämään paremmin. Mutta ei paha tunne ollenkaan. Niskan ja hartioiden päälle tuo kyllä jossain määrin käy, mutta se korjaantunee kun matalaan asentoon tottuu.

Luulen että kun pääsen ykköspyöräni kanssa ulos maantielle, niin alaotetta tulee kyllä käytettyä. Mutta ei varmaan kovin pitkiä aikoja kerrallaan, ainakaan aluksi. Ikänsä suoralla tangolla ajaneelle ottaa aikansa, että oppii uusia temppuja.

Torres
28.03.2012, 16.23
Kertokaas kokeneemmat, mistä johtuu, että "valun" satulassa herkästi liian eteen? Alla on ensimmäinen kilpuri ja koon pitäisi kyllä olla ihan oikea. Ei tunnu siltä, että liikaa joutuisi kurottamaan tankoon, vaikka olenkin tottunut selvästi pystympään mankeliin.

Satulan korkeus ja kohta vaikuttivat hyviltä pienen säätämisen ja kokeilun jälkeen. Lumpio on poljinakselin kohdilla ja ala-asennossa jalkaterä vaakatasossa polvi jää sopivasti koukkuun, eikä lantio keinu poljettaessa. Ongelma ilmenee, kun huomaan, että istun liikaa välilihan päällä, mikä aiheuttaa pidemmän päälle kivistystä haaroissa ja puutumista etuveitikassa. Kun nostan ahterin istuinluut kunnolla satulalle, tuntuu että reidet tulevat jotenkin "syliin" ja polkeminen ei tunnu enää luontevalta.

Onko kyseessä vain tottumattomuus uuteen pyörään ja ajoasentoon vai pitäisikö noita säätöjä vielä harkita? Satulaa voisin siirtää vielä hieman eteenpäin, mutta polvet saattavat tulla silloin liian eteen. Onko tästä merkittävää haittaa? Ehkä pitäisi pyytää emäntää ottamaan kuvia sivuprofiilista, jotta näen paremmin, missä ne polvet ovat ja miltä asento muutenkin näyttää. Tai sitten käväisen liikkeessä ja pyydän ammattilaisen "kädestä pitäen" -apua.

Toinen syy voi olla varusteissa. Jalassa olivat Liiterin säämiskälliset kalsarit ja niiden päällä tekninen kerrasto sekä Craftin tuuli/ulkoilupöksyt, mallia vartalonmyötäiset, varmaan tarkoitettu lähinnä juoksuun. Eli tuo setti peffan alla ei ole kaikkein jämäkin. Ei se kyllä tuntunut hiertävänkään, mutta ehkä satulan päällä pääse herkemmin siirtymään, kun housut elävät välissä. Jotenkin ei vaan huvittaisi lyödä hirveästi rahoja likoon kylmän kelin kamoihin, kun muutenkin menee tähän touhuun kaikki rahat. :)

TERU
28.03.2012, 17.53
Aika tarkkaan kävit säädöt läpi, mutta satulan vaakasuoruudesta et maininnut mitään. Satulan pitää olla vaaterissa, ihan vatupassilla mitaten. Monissa uusissa satuloissa on muotoilua, siis vähäinen notko keskellä, niissä joutuu nokan asettamaan hieman ylemmäs. Istuinluiden tulisi pysyä melko takana, siis tukeutuen satulan jäykkään takaosaan ettei painoa olisi liikaa herkillä kipeytyvillä alueilla.

kolistelija
28.03.2012, 18.00
Tuo kyllä kuulostaa siltä että asento saattaisi olla liian matala, liian pitkä tai vähän molempia. Siis ihan vain sillä perusteella että polkeminen ahdistaa tuollalailla.

Sehän selviää kokeilemalla. Stemmin kääntö ylöspäin (jos ei ole jo) tai avaruudettimia sen alle jos mahdollista. Myös lyhyemmän stemmin kokeileminen voi kertoa jotain, ihan niin kuin satulan siirtäminen eteenpäinkin.
Satulan paikkaa ei ole kiveen kirjoitettu, sitä voi siirtää eteen tai taaksepäin jos se tuntuu paremmalta. Se on kyllä totta että jokaisella on oma asento joka toimii parhaiten, eli pyörän pituutta sillä ei kannata säätää.

Torres
28.03.2012, 18.10
Ok, kiitos neuvoista! Täytyypä tarkistaa tuo satulan kulma. Hieman tosiaan tuntuu siltä, että pehvaluut eivät istu tukevasti satulan takaosassa, vaan se työntää herkästi hieman edemmäs. Satula on Prologo Zero. Ehkä tulen siihen tulokseen, että satula ei vain sovi minulle, mutta täytyy nyt koittaa vähän säätää ja totutella vielä.

Asennossa nyt on varmaan muutenkin vielä hakemista, mutta taidanpa seuraavalle lenkille tehdä pieniä muutoksia. Tuo kulma täytyy tosiaan katsoa ja pienelle satulan nostollekin voisi olla vielä varaa, samoin eteenpäin siirtämiselle.

Stemmin kulma on jo ylöspäin. Käyn kysymässä aavistuksen lyhyempää liikkeestä kokeiluun, jos en satulaa säätämällä pääse ratkaisuun.

TERU
28.03.2012, 18.49
Satulan paikkaa ei ole kiveen kirjoitettu, sitä voi siirtää eteen tai taaksepäin jos se tuntuu paremmalta. Se on kyllä totta että jokaisella on oma asento joka toimii parhaiten, eli pyörän pituutta sillä ei kannata säätää.

Näinpä juuri, suositukset ovat hyvä lähtökohta säädöille, mutta siitä alkaa millintarkka etsiminen. Jos ei ole valmentajaa, niin itsehän se on tehtävä. Satulan korkeudelle on hyvä lähtökohta 0,883 x haaramitta, keskiön keskeltä satulan pintaan. Siitä voi hakea oman satulankorkeuden. Itse ajan n. sentin matalammalla vanhasta akilesjännevammasta johtuen. Muutoinkin olen melko kelvoton esimerkkitapaukseksi.

PS. Prologo Zero-satula oli kuvasta päätellen jokseenkin tasainen, joten hyvin lähellä vaakasuoraa voisi olla hyvä asento. Levy satulan päälle ettei takaosan vako hämää mittausta.

di luca
28.03.2012, 19.49
Minä olen säätänyt luotilangan lumpion takana olevan polven luusta, en lumpion etureunasta. Satulasi vois olla himppa liian takana.

fiber
28.03.2012, 20.28
Näinpä juuri, suositukset ovat hyvä lähtökohta säädöille, mutta siitä alkaa millintarkka etsiminen.
Sekin on aika yksilöllistä, kuinka tarkkaa sen ajoasennon kanssa on. Itselläni maantiefillareiden säädöissä on puolen sentin heittoja, ja esimerkiksi satulan kärjestä tankoon toisessa fillarissa 64 ja toisessa 63 cm.

Minulla meni pari kautta ennen kuin oikeat säädöt alkoivat löytyä. Siinä vaiheessa sitten rupesikin olemaan sen verran ajorutiinia, että asentoa piti sen vuoksi taas säätää :) Useimmiten täytyy ajaa muutama pidempi lenkki ennen kuin tietää onko muutos ollut kohdallaan.

(Edit) Torres: Ota sivukuva niin, että olet fillarin päällä ja postaa tänne. Siitä on helpompi arvioida syitä.