PDA

Näytä tavallinen näkymä : avopolkimet/flätit

sskkll
08.09.2010, 14.51
Vaihdoin tänään lukot avopolkimiin. Eilen lensin ylitangon toistamiseen, edellisellä kerralla murtui kyynärvarsi, nyt selvisin säikähdyksellä ja kovalla pärinällä:mad: Eturengas ei noussut juuren yli ja takapää jatkoi matkaa tangon yli ja mies mukana. avopolkimilla näin ei olisi käynyt, uskon niin. Tänään kävin testaamassa flättejä ja meno oli mukavaa, paljon rennompaa ja nautinnollisempaa, jyrkät ylämäetkin meni mielestäni paremmin! Ehkä psyykkistä mutta en usko, että vaihdan enään takaisin lukkoihin! Onko muita uskollisia flättien kannattajia/lukoista flätteihin siirtyneitä?

jeeves
08.09.2010, 14.53
+1

Ennustan kuitenkin tämän ketjun täyttyvän lukkouskovaisten käännytyspropagandasta. ;)

perttime
08.09.2010, 14.59
Ehkä psyykkistäLuultavasti, mutta kai se on yhtä hyvä syy kuin joku muukin.

Ei avopolkimet ole mua estäneet menemästä tangon yli.

J.F
08.09.2010, 15.12
Tunnen muutaman jotka käyttää flättejä ja ihan mukavia ihmisiähän nekin on.:)

Grr
08.09.2010, 15.19
Onko muita uskollisia flättien kannattajia/lukoista flätteihin siirtyneitä?
On. Tai no, yhdessä pyörässä on lukot, mutta ajoaika jakaantuu varmaan 6-1 flättien hyväksi.

Verska-Vesa
08.09.2010, 15.25
Itse aloitin maastopyöräilyn kymmenen vuotta sitten avopolkimilla, sen jälkeen ajoin muutaman vuoden lukoilla. Sitten oli pitkä tauko että ajoin ainoastaan BMX:ää ja alamäkeä avopolkimilla. Sen jälkeen olen koittanut metsälenkkipyörässä muutamaan otteeseen lukkopolkimia, mutta joka kerta olen todennut, että en osaa polkea niin että niistä olisi juurikaan hyötyä, ja että pahoissa paikoissa tulee ajettua paljon varovammin. Avopolkimilla jalat pysyy ihan yhtä hyvin polkimilla kunhan osaa tekniikan, ja ajaminen on hauskempaa.
Enää en aio palata lukkoihin maastossa. Tiellä ajelussa ne menee kyllä.

Igor Pavlovits
08.09.2010, 16.19
Vaihdoin tänään lukot avopolkimiin. Eilen lensin ylitangon toistamiseen, edellisellä kerralla murtui kyynärvarsi, nyt selvisin säikähdyksellä ja kovalla pärinällä:mad: Eturengas ei noussut juuren yli ja takapää jatkoi matkaa tangon yli ja mies mukana. avopolkimilla näin ei olisi käynyt, uskon niin. Tänään kävin testaamassa flättejä ja meno oli mukavaa, paljon rennompaa ja nautinnollisempaa, jyrkät ylämäetkin meni mielestäni paremmin!
Ajat liian hiljaa kun kengät eivät irtoa polkimista ilmalennon aikana :rolleyes:
Vakavemmin puhuttuna, mitkä lukkopolkimet olivat kyseessä? Ainakin spd-polkimet mahdollisimman löysälle säädettynä irtoavat todella herkästi. Kuten perttime jo sanoi, niin ei se polkimien vika ole jos eturengas tökkää juureen. Kun kerran ylämäet tuntuvan menevän paremmin fläteillä, niin vaikuttaisi siltä että ehkä et vain ole löytänyt klosseille oikeita paikkoja kengän pohjassa.

tommyt
08.09.2010, 17.06
Eikös se ole pääasia että polkee. Sitten kun joku kysyy että käyttääkö sähköapua metsässä niin silloin pitää jo vähän huolestua.

Meridisti
08.09.2010, 20.00
Elämä on valintoja täynnä ja niin on pyöräilykin. Vaihteilla vai ilman? Täysjäykkä, etujousto vai täysnotku? jne ...Jos ajaa omaksi iloksi ei liene olevan yhtä oikeata, vaan jokainen menee oman maun mukaan.

Ripa523
08.09.2010, 20.36
Eikös se ole pääasia että polkee. Sitten kun joku kysyy että käyttääkö sähköapua metsässä niin silloin pitää jo vähän huolestua.

Ihan sama käyttääkö lukkoja vaiko ei. Itse ajan lukoilla, sekä maantiellä että metsässä. Ja kun ajomäärä on 95 - 5 maantien hyväksi, niin metsässä en tunne menoa kovin luontevaksi (lukkopolkimilla). Niillä ajaminen vaatii kuitenkin jonkin verran harjoittelua.... mielestäni jos se ei toimi niin sitten ei, ja on vain järkevää myöntää tosiasiat ja koettaa jotain muuta - vaikka sitten flättejä

sskkll
08.09.2010, 22.57
Näinhän se menee, että kukin taapertaa tyylillään! Noin yleisesti ottaen vaan on ilmassa, näitä foorumeja seuratessa, että ilmanmuuta pitäisi olla lukkopolkimet ja jollei ole niin kannattaa hommata. Pikkuisen on sellaista, niikuin Jeeves sanoi lukkopoljinpropagandaa olemassa. Jokaisen olisi hyvä itse miettiä ja kokeillakin mikä itselle sopii, eikä vain väkisin mennä "yleisen" mielipiteen mukaan!

pirkkob
09.09.2010, 06.26
Kyllä mulla ainakin oli varsin mukavaa, kun eräällä lenkillä flättipolkimiset hyytyivät mutaan pyörittäessäni lukkopolkimilla pyörän mutaplotin läpi laittamatta jalkaa liejuun. ;)
Silloin oikeasti huomasi selkeästi lukkopolkimien ja flättien eron. Minäkin olin vasta oppinut pyörittämään (=> siis ei POLKEMAAN). :D
Sama ilmiö näkyi, kun mäet nousivat NIIN jyrkästi, että polkaseminen tuotti takapyörän sutimisen ja pyörittämällä pääsi ylös. (Juuri ja juuri.) :)

kanttiinin tollo
09.09.2010, 06.30
..olen koittanut metsälenkkipyörässä muutamaan otteeseen lukkopolkimia, mutta joka kerta olen todennut, että en osaa polkea niin että niistä olisi juurikaan hyötyä, ja että pahoissa paikoissa tulee ajettua paljon varovammin.

..olen koittanut metsälenkkipyörässä muutamaan otteeseen flättejä, mutta joka kerta olen todennut, että en osaa polkea niin että niistä olisi juurikaan hyötyä, ja että pahoissa paikoissa tulee ajettua paljon varovammin.

4real.

Vaan kyllä noilla fläteillä yhä olisi tarkoitus opetella ajamaan.. se on vaan teknisemmissä paikoissa niin pirun vaikeeta kun ei pyörä tulekaan mukana nypätessä. Tämähän on se tekniikka, jonka alusta alkaen lukoilla ajaneena oppii.. eli käytännössä ei sitten osaa mitään. :(

MPI
09.09.2010, 08.45
Minä näen asian kuten tuolla toisessa samaa asiaa käsittelevässä threadissa ilmaisin; itse siirryin taas flätteihin, jotta oppisin ihan oikeasti käsittelemään tuota pyörää. Eli saisin perustekniikan paremmin toimimaan. Tuo ajaminenhan on aika kokovartalohommaa. Noilla lukoilla tulee aikas paljon fuskattua. Tällä hetkellä on metsäpyörässä flätit ja alamäkipyörässä lukot.

tomibert
09.09.2010, 09.01
Hyviä argumentteja molempiin suuntiin! Omasta mielestäni vaikeinta avopolkimilla ajaessa oli hallita tilanteet, joissa pito on todella arvaamatonta (esim jäätä lumen alla); tuollaisissa paikoissa avopolkimilta tipahti herkästi alas kun sutiminen alkoi nopeammin kuin keho ennätti reagoida. Tähän sain avun lukkopolkimista. Siihen aikaan tosin ei ollut olemassa terävillä piikeillä varustettuja avopolkimia.

Tekniset ajotemput, kuten vaikkapa bunnyhop kannattaa kyllä opetella avopolkimilla. Sitten semmoisen voi tempaista vaikka jopolla, jos tarve tai tilanne vaatii. Mutta jos metsässä on jo valmiiksi hauskaa lukkopolkimilla, niin miksi pitäisi muuttaa tapojaan? Tokihan kaikenlaisen uuden kokeilu on aina kiinnostavaa... :)

- Tomi

kanttiinin tollo
09.09.2010, 09.04
Parahin toveri MPI,

Saitte puhuttua minut ympäri. Ruuvaan Superstarit Bombiin ja menen kuukauden(?) tauon jälkeen niillä hiukan normaalia helpompiin maastoihin leikkimään. Eihän siitä oikeasti tule yhtään mitään jos ei ilman lukkoja osaa pyörää käskeä.

Kiitän.

MPI
09.09.2010, 09.57
Parahin toveri MPI,

Saitte puhuttua minut ympäri. Ruuvaan Superstarit Bombiin ja menen kuukauden(?) tauon jälkeen niillä hiukan normaalia helpompiin maastoihin leikkimään. Eihän siitä oikeasti tule yhtään mitään jos ei ilman lukkoja osaa pyörää käskeä.

Kiitän.

Minä olen yli 40-kymppinen spede, joka on aloittanut ajohommat aika myöhään. Alamäkitouhutkin vasta viime vuonna. Mua henkilökohtaisesti harmittaa, jos "teknisesti" tulee tehtyä asioita väärin. Tykkään toki ajaa enemmän lukoilla ja niillä on todellakin helpompaa, ainakin itsellä, ajaa teknisessä maastossa. Ainakin aikaisemmin on aina pienen flättiharjoittelun jälkeen tuntunut lukoilla ajaminen vielä entistä helpommalla. Nämä voi olla itsestäänselvyyksiä sellaiselle, joka on ajanut koko pienen ikänsä, muuta vanha rakki oppii hitaasti uusia temppuja.

kanttiinin tollo
09.09.2010, 10.12
Mua henkilökohtaisesti harmittaa, jos "teknisesti" tulee tehtyä asioita väärin. Tykkään toki ajaa enemmän lukoilla ja niillä on todellakin helpompaa, ainakin itsellä, ajaa teknisessä maastossa. Ainakin aikaisemmin on aina pienen flättiharjoittelun jälkeen tuntunut lukoilla ajaminen vielä entistä helpommalla.

Hiukan samaa vikaa löytyy.

Keväällä kävin kallioilla opettelemassa 360° käännöksiä paikallaan ja nimenomaan fläteillä. Kyllä se siitä alkoi lähtemään. Sitten kesäksi lykättiin lukot takaisin ja enää ei kunnolla onnistu niilläkään. :rolleyes:

Lukoilla toki ensialkuun oli jopa hämmentävää kun kaikki oli flättien jälkeen NIIN helppoa, mutta kun siihen helppouteen taas tottuu ja vähän vielä laiskistuu sen seurauksena niin.. gone with the wind.

Vanhat koirat ja uudet temput...

nure
09.09.2010, 10.20
Lukot forever! Vaikka keväällä nurin ja lonkka hajosi niin en silti ole spekuloinut että olisiko avopolkimilla käynyt samoin enkä edes harkinnut moisten vaihtoa kumpaankaan pyörään!
Metsässä ajaessa mennään nurin ja tangon yli, olkoot polkimet mitkä tahansa ja kyllä ne yleensä aukeaa! Itselle enenmmän vaurioita syntynyt siitä kun jalka lipsahtaa flätiltä vauhdissa ja sitten sitä vast mennäänkin...
Olen itse aloittanut varsinaisen pyöräilyn maantiepyörillä ja siihen aikaan kun remmit vedettiin kiinni nii ei jalka tosiaan irronnut vaikka miten mennyt nurin ja siitäkin selvittiin...

Musashi
09.09.2010, 10.35
Itselle enenmmän vaurioita syntynyt siitä kun jalka lipsahtaa flätiltä vauhdissa ja sitten sitä vast mennäänkin...
.

Taitaa olla vaan huonot flätit kyseessä?

perttime
09.09.2010, 10.58
Jäykkäperäpyörällä tuli jonkin kerran pudottua polkimilta, kun ajoin vähän vauhdilla pesulautajuurakon yli. Polkimet oli kunnon piikeillä ja kengänpohjatkin pehmeät.

Joskus polkimilla pysyminen vaatii avopolkimilla oikea teknikkaa muulloinkin kun renkaiden irrotessa maasta. (en väitä osaavani kun en ole vähään aikaan kokeillut)

nure
09.09.2010, 13.10
Taitaa olla vaan huonot flätit kyseessä?

Jotkut V:n piikikkäät, näkyi jalassa kyllä...

Verska-Vesa
09.09.2010, 13.37
Joskus polkimilla pysyminen vaatii avopolkimilla oikea teknikkaa muulloinkin kun renkaiden irrotessa maasta. (en väitä osaavani kun en ole vähään aikaan kokeillut)
Jep, ja se oikea tekniikka kehittyy kun opettelee esimerkiksi bunnyhoppaamaan avopolkimilla.
Poljinhan tuottaa jalan liukumista vastustavaa kitkavoimaa kaikki muihin suuntiin paitsi poljinpinnasta poispäin, mutta jalkaterää (ja täten myös poljinta) kallistamalla pystyy kääntämään tuon suunnan esim. etuviistoon, jolloin polkimella pystyy nostamaan perää bunnyhopissa. Samasta syystä jalan saa pysymään polkimella myös röykyytyksessäkin.
Ainoa tilanne jolloin nykyään jalat joskus pomppii polkimilla, on nopeiden, täristävien röykkyjen yli polkeminen. Polkiessa jalkaterät tuppaa väkisinkin olemaan tietyssä asennossa, joka ei välttämättä ole paras mahdollinen pidon kannalta.

Tuon jalkatyön oppii vain harjoittelemalla, ei sitä oikeasti ajaessa voi mitään jalan ja polkimen välisiä voimavektoreita miettiä :)

aol70
09.09.2010, 16.30
Voisin kyllä väittää, että lukkojen kanssa ei ole pahemmin hyötyä käyttää avopoljin-tekniikkaa, jossa jalkaa painetaan juuri piikkejä vasten ja näin saadan jalat pysymään polkimilla. Lukoilla ideana on kuitenkin se, että ne pysyvät kiinni kunhan ei ilmaannu kiertoliikettä. Tämähän on juuri lukkojen yksi etu. Periaatteessa lukkojen kanssa voi polkea nilkka ihan missä asennossa vaan (kunhan sitä ei kierrä), jolloin jalan rasitusta pystyy tekniikkaa vaihtelemalla säätelemään. Tämä ei kyllä ole kovinkaan helppoa avopolkimilla. Itse vaihtelen pyörätieajelussa varsin paljon pyöritystekniikkaa ihan vain huvin vuoksi tai sitten jos laiskottaa, niin en asiaan juuri keskity, jolloin tekniikka kyllä helposti huononee.

perttime
09.09.2010, 16.55
Poljinhan tuottaa jalan liukumista vastustavaa kitkavoimaa kaikki muihin suuntiin paitsi poljinpinnasta poispäin, mutta jalkaterää (ja täten myös poljinta) kallistamalla pystyy kääntämään tuon suunnan esim. etuviistoon,Muistan lähiaikoina nähneeni ohjeen tiputtaa kantapäätä alas kun mennään röykkyjen yli - varsinkin alamäkeen.

Sillä voisi olla avopolkimien kanssa pitoa lisäävä vaikutus. Millä tahansa polkimilla sillä on se vaikutus että painopiste laskee vähän, mikä on ylipäätään hyväksi, kun alla on jotain haastavaa pintaa.

kanttiinin tollo
09.09.2010, 17.43
Periaatteessa lukkojen kanssa voi polkea nilkka ihan missä asennossa vaan (kunhan sitä ei kierrä), jolloin jalan rasitusta pystyy tekniikkaa vaihtelemalla säätelemään.

Helpommin sanottu kuin tehty jos jumitusvauhtia etenee isommin röykkyisellä pinnalla. Eli siis kun polun pinta on sen verran isoa ettei perinteinen ajaminen onnistu vaan pyörää siirtää pikkuhiljaa esteiden yli eteenpäin. Uskoisin (ehkä väärin?), että jos fläteillä opettelen tekniikan jolla tuo touhu toimii, ei niin helpolla tulisi vetäneeksi itseään irti lukoistakaan väärän tekniikan vuoksi. Tosin fläteillä sen nilkan kulmalla ei ole väliä, joten... tiedä hänestä sitten.

Tänään oli Superstarit alla ja selkärangasta kun lukkotouhu tulee niin nostelin jalkaa polkimelta heti alkusiirtymällä tasaista asfalttia pitkin ajaessa. :D Olisin melkein voinut vannoa etten maastopyörällä juurikaan pyöritä kampia, mutta niinpä se vaan näyttää menevän kaikesta huolimatta.

Alussa oli vaikeaa, mutta lopussa yliteltiin tänäänkin jo sitä sun tätä eli ei tämä kenties sittenkään aivan toivottomalta näytä.

Natku
09.09.2010, 19.19
Muistan lähiaikoina nähneeni ohjeen tiputtaa kantapäätä alas kun mennään röykkyjen yli - varsinkin alamäkeen.

Tuore maailmancupin voittaja näyttää mallia:
http://www.ocisport.net/assets/Gee%20Atherton_Foto_MARKUS.jpg

Tuo neuvo on ainakin omalla kohdallani tuonut apuja molemmilla poljintyypeillä, varsinkin kun sen saa "takaraivoon".

N-Man
14.09.2010, 09.11
Voisin kyllä väittää, että lukkojen kanssa ei ole pahemmin hyötyä käyttää avopoljin-tekniikkaa, jossa jalkaa painetaan juuri piikkejä vasten ja näin saadan jalat pysymään polkimilla. Lukoilla ideana on kuitenkin se, että ne pysyvät kiinni kunhan ei ilmaannu kiertoliikettä.

Minustakin on hieman hassua ajatella että fläteillä ajettaessa tekniikka on "oikea" ja lukoilla ei tuota oikeaa opi koska monet asiat voi tehdä helpommin. Vähän niinkuin ajteltaisiin että on oikeampaa kiertää kaikki ruuvit ruuvimeisselillä käsin koska siinä oppii oikean tekniikan ja ruuvinvääntimellä pääsee liian helpolla. No ehkä oli vähän huono vertaus mutta kuitenkin... Pointtihan taitaa oikeasti olla se että monista on hauskaa oppia tekemään joitain asioita vähän vaikeamman kautta, eli vaikka juuri fläteillä ajaen. Nautinto tulee siitä että oppiii jotain vähän vaikeampaa ja hallitsee sen sitten hyvin. Mutta kaikki ihmiset eivät saa välttämättä nautintoa juuri näistä kikoista vaan haluavat keskittyä mielummin vain ajamiseen (tai sitten ei ole oikein aikaa opetella...). Jos pyörää pystyy hyppyyttämään lukoilla niin kyllä sekin on oikeaa taitoa, vain erilaista ja helpompaa oppia kuin fläteillä.

kanttiinin tollo
14.09.2010, 09.35
Jos pyörää pystyy hyppyyttämään lukoilla niin kyllä sekin on oikeaa taitoa, vain erilaista ja helpompaa oppia kuin fläteillä.

Siinäkin olisi vaan fiksumpaa käyttää sitä flättitekniikkaa. Meinaan sillä kertaa kun hyppyytät kilpapyörää lukoista ja vetäisetkin sattumalta jalan irti ei välttämättä heti tapahtuneen perään jaksa kauhiasti naurattaa.

N-Man
14.09.2010, 10.54
Siinäkin olisi vaan fiksumpaa käyttää sitä flättitekniikkaa. Meinaan sillä kertaa kun hyppyytät kilpapyörää lukoista ja vetäisetkin sattumalta jalan irti ei välttämättä heti tapahtuneen perään jaksa kauhiasti naurattaa.

No näistä voisi tietysti kinata maailman loppuun asti eikä mitään absoluuttista totuutta olekaan. Aina on mahdollista että joku menee pieleen, käytti sitten mitä tekniikaa tahansa, mehän olemme kuitenkin inhimillisiä ja erehtyväisiä. Oikeastaan ajoin kuitenkin takaa sitä että kun meillä on joku tekninen asia joka helpottaa elämää (kuten nyt vaikka lukkopoljin) niin monien mielestä on ihan ok ottaa siitä teknisestä edusta kaikki irti eikä miettiä että voi sen tehdä vaikeammankin kautta (vaikka sitten samalla jotain oppien). Suurin osa meistä käyttää ihan tyytyväisinä sellaisia "apuja" kuten vaikka joustokeulat tai vaihteet vaikka puritaanisesti ajatellen jäykkäkeulainen sinkula opettaisi kaikkein tehokkaimmin "oikean" ajotekniikan.
Mutta jokainen tulkoon autuaaksi tavallaan. Kyllä minäkin oikeasti haluaisin oppia bunnyhoppaamaan fläteillä mutta kun elämässä menee aikaa niin paljon muunkin opetteluun niin olen keskittynyt vaan ajamiseen kun lukoillakin on hyvin pärjännyt.

juminy
14.11.2010, 23.20
Kyl toi niin vaikeelta tuntuu fläteillä ajo, että kai se on pakko yrittää vaan opetella. Ihan kun ei olis ikuna maastossa ajanutkaan kun koittaa teknisempää kivikkoa selvitä. Eihän noi lukot nyt kuitenkaan niin autuaat ole, ne on vaan vähän niinkuin apupyörät, niitä tarvitaan, että tämmöset rassukatkin vois ees vähän harrastaa, ns. "nöösipolkimet".

HC Andersen
14.11.2010, 23.45
Maantiellä lukot, maastossa Flätit. Teknisemmät paikat on helppo ajaa fläteillä kun jalat irtoo polkimista silloin kun pitää.

Kemmi
15.11.2010, 00.06
Tunnen muutaman jotka käyttää flättejä ja ihan mukavia ihmisiähän nekin on.:)
Ettet vaan kuseta?

Smo
15.11.2010, 05.59
Ei kyllä taito ainakaan vielä riitä fläteillä maastossa ajeluun.

mkb
15.11.2010, 18.53
Minkälaisia kenkiä te käytätte flättien kanssa. Ite käytän skeittikenkiä.

HC Andersen
15.11.2010, 19.12
Mä käytän flättien kanssa kenkiä joiden pohja on pehmeää sekä pitävää kumiseosta, karhealla kuvioinnilla. Ei lipsu jalka märällä kalliolla eikä juurakossa samalla tavalla kun kovapoljallisilla pyöräilykengillä.

kanttiinin tollo
16.11.2010, 08.18
Parit Five Tenit löytyy. Kyllähän ne toimii.

kmw
16.11.2010, 08.25
Sitten kun on oikea talvi oon käyttänyt Crank Bros. 50/50 pitkillä piikeillä. Jalassa Raichlen vaelluskenkkä ja polveen yltävät säärystimet. Onhan se eka flättilenkki vähän kömpelöä, mutta kyllä niillä ajelee. Ne pitkät piikit pitävät kengän tautisen hyvin paikallaan, mutta syövät pohjan ruvelle parissa talvessa.

ErkkiM
25.11.2010, 23.08
Mitäs muita hyviksi todettuja flättejä teillä suositella kuin em. Crank bros. 50/50?

Ite aattelin jäykköperäni (=se pyörä) kanssa kokeilla tänä talvena flättejä tuolla mettäpoluilla. Olis ainakin valintaa lämpimän kengän suhteen sekä saisi tän perkeleen vasemman polven paremmin pysymään kuosissa kun lukkojen kanssa siihen tulee ajoittain vääntöä silleen väärin..
-E

MPI
26.11.2010, 08.15
Bestbrakesista saa hyllystä Dartmoorin Fevereitä (http://www.bestbrakes.net/product_info.php?manufacturers_id=43&products_id=1857&osCsid=a977d27b1f2e4b53c2db407932409). Eivät ole painolla pilattuja ja kestävät hyviin käyttöä. Hinta/laatu kohdallaan.