PDA

Näytä tavallinen näkymä : Garmin edge 800

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7 8

Grugi
04.09.2013, 09.19
Mahtaakohan Helsingin Koskelantiellä Kustaa Vaasan tien/Lahdenväylän ylittävän sillan kohdalla olla jotain voimakasta häiriölähdettä, koska melko uusi Edge 810 napsauttaa virrat pois itsestään siltaa ylittäessä? Kojeen lokitietoihin tulee ilmoitus:

Abnormal Powerdown
Data Abort,Software Version 2.70,2013/09/02,16:00:38,,,,,,,00000000,0x00043ff2,0x0000001b,0 x08000000,0x012fa110,0x012faaa8,0x00000001,0x010f0 b28,00000000,00000000,00000000,00000000,0x00000630 ,0x010f0af8,0xa0000049,0xa0000718,0x6000003f

Tuo rimpsu ei varmasti kerro kenellekään mitään, mutta jos joku toinen on havainnut saman niin olisi kiva tietää. Tätä on nyt sattunut 5-6 kertaa.

Mulla on Edge 800 ja tosta ajellut useamman kerran ja toimii ihan ok joten tuskin on kyse mistään häiriöstä. Googlella löytyy jokunen turina 810 omistajista joilla tuota samaa sammumista on ilmennyt mutta ilmeisesti mitään selvää korjausta asiaan ei ole löytynyt. Kannattaa koitaa resettiä ja mahdollisesti firmiksen uudelleen asennusta.

magnuken
04.09.2013, 09.25
Mahtaakohan Helsingin Koskelantiellä Kustaa Vaasan tien/Lahdenväylän ylittävän sillan kohdalla olla jotain voimakasta häiriölähdettä, koska melko uusi Edge 810 napsauttaa virrat pois itsestään siltaa ylittäessä?

Ilmeisesti laite on herkkä joillekin ulkoisille häiriöille (Bluetooth?) mutta tuo ilmiö on kyllä melko tunnettu vika. Siitä on monet raportoineet esim. Garminin foorumilla:

https://forums.garmin.com/showthread.php?40030-Garmin-randomly-shut-down-but-whyyyy

mgcc
04.09.2013, 09.45
Mietin vain, että olisiko tuossa sillan alla jotain liikenteenlaskenta- tms. välineistöä, joka lähettää lähitaajuudella jotain. Virran katkeamista ei tapahdu muualla. Bluetooth ei ole käytössä, mutta sykemittari kyllä.

Grugi
04.09.2013, 11.47
Mietin vain, että olisiko tuossa sillan alla jotain liikenteenlaskenta- tms. välineistöä, joka lähettää lähitaajuudella jotain. Virran katkeamista ei tapahdu muualla. Bluetooth ei ole käytössä, mutta sykemittari kyllä.

Toki voi olla mutta jos 800 ei siinä reagoi niin tuskin 810 myöskään. Onko sulla millanen toiminto käytössä kun tuosta ajat eli onko reittiopastus päällä vai pelkästään tallennus käynnissä. Tuli vaan mieleen että jos aina samassa kohtaa homma tökkää niin voisiko ongelman aiheuttaa kartta+reittiopastus tai muu vastaava kombo. Ilmeisesti ollut jotain vastaavaa ongelmaa myös karttojen ja opastusten suhteen. Reitin uudelleen laskenta kannataa ainakin ottaa pois päältä.

crcm
19.09.2013, 22.14
Onkos kellään tuota Edge 800:ta käsivarressa esim. juostessa? Vinkkiä sopivan käsivarsikotelon löytymiseksi kaivataan. Villi veikkaus olisi että joku iLuuri 4 kotelo sopisi.

Tregård
20.09.2013, 08.13
Onkos kellään tuota Edge 800:ta käsivarressa esim. juostessa? Vinkkiä sopivan käsivarsikotelon löytymiseksi kaivataan. Villi veikkaus olisi että joku iLuuri 4 kotelo sopisi.

Mulla oli joku Lidlin noin iphonen kokoiselle laitteelle suunniteltu halpakotelo hiihtäessä. Vähän piti tehdä teippivirityksiä ettei start/stop napeilla tullut vahinkopainalluksia, koska tuo garmini on puhelimiin verrattuna tosi paksu laite (pohjassa olevan kiinnitysvärkin takia). Vielä huonompi homma oli, että olkavarressa ollut mittari hukkasi yhteyden sykemittarin alituiseen. Täytyisi kokeilla miten toimii juostessa, kun käden liikerata on hiihtämistä staattisempi.

crcm
20.09.2013, 08.46
Miten ihmeessä se voi tolta etäisyydeltä hukata sykemittarin? Pitempi matka mulla on rinnasta stemmiin. Ettei sykemittarin patteri olisi ollut finaalissa? Noh täytyy kuitenkin testata.

Janezki_S
20.09.2013, 10.08
Olen nyt pyöräillyt Garmin Edge 800 kanssa muutaman viikon ja olen kiinnittänyt huomiota etenkin kadenssianturin antamiin tuloksiin. Maksimi kadenssiarvoiksi tulee melkein joka kerta reilusti yli 200 kierrosta/minuutti (220-300), vaikka totuus on enemminkin jossain 120-130 kierroksen paikkeilla. Tuohon totuuden mukaiseen "haarukkaan" sijoittuvan arvon olen tainnut saada vain 1 reissulta. Jopa Connect Garmin heitti kerran herjan, ettei noin suuri kadenssiarvo ole hyväksyttävä (oli jotain 280 paikkeilla). :eek:

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia, jos niin kuinka olette saaneet ongelman ratkaistua vai kannattaako Garmin kuskata takuuseen? :rolleyes:

Cycledrophis
20.09.2013, 10.29
Tuo on yksittäinen arvo ei vika vaan paremmin ominaisuus. SEn korken kadenssin saa helposti aikaiseksi vaikka pitämällä kampia hetken vaakasuorassa, jollin anturi mittaa kaksi lähekkäistä ohitusta kammen vähän liikkuessa.
Jari

mhelander
20.09.2013, 10.30
Veikkaan että rullailet kammet sellaisessa asennossa jossa magneettu nylkyttää sensorin kohdalla ja siitä moinen lukema.

Näin ainakin minulla tulee ihan näytöllekin kovia lukuja.

GC on oppinu suodattamaan nuo pois, vissiin myös Strava hiljattain.

Tapatalakilla tuusattu hyytelö pavulla, voipi olla kirotusvihreitä...

Tregård
20.09.2013, 10.58
Miten ihmeessä se voi tolta etäisyydeltä hukata sykemittarin? Pitempi matka mulla on rinnasta stemmiin. Ettei sykemittarin patteri olisi ollut finaalissa? .

Hiihtoreissun jälkeen toimi fillarin kanssa ilman ongelmia monta kuukautta. Tosin saattoi se silti olla ensioire vyön sökööntymisestä. Myöhemmin kesällä alkoi näyttämään mitä sattuu lukemia pyöräillessäkin, eikä patterin vaihto auttanut. Nykyään on käytössä Polarin vyö ja Garminin lähetinosa, eikä enää lukemat heittele. Vaan eipä ole olkavarsi+juoksu/hiihtokoetta nykykombinaatiolla suoritettu.

Tregård
20.09.2013, 10.59
GC on oppinu suodattamaan nuo pois..

Eikä ole.

Janezki_S
20.09.2013, 11.05
Tuo on yksittäinen arvo ei vika vaan paremmin ominaisuus. SEn korken kadenssin saa helposti aikaiseksi vaikka pitämällä kampia hetken vaakasuorassa, jollin anturi mittaa kaksi lähekkäistä ohitusta kammen vähän liikkuessa.
Jari

Jarille: Polar CS600 mallia käytin aiemmin. Siinä oli se hyvä puoli, että Polar laski maksimikadenssin todellisen pyöritysnopeuden mukaan. Siinä ei siis haitannut mitään vaikka kammet olivat lähekkäin vaakasuorassa asennossa aiheuttaen pientä liikettä. Tuota "bugia" ei ilmeisesti saa mitenkään disabloitua? Sehän vaikuttaa myös keskikampiarvoihin, mikäli sitä ilmenee jatkuvasti suorituksen aikana. :(

Lainaus: "GC on oppinu suodattamaan nuo pois, vissiin myös Strava hiljattain.".

Connect Garmin antaa myös tuon korkean arvon. Ei ainakaan minulla suodata niitä pois.

Privileged
20.09.2013, 22.50

Hiihtäessä tämä ranneke on ollut kohtuu näppärä http://www.marinea.fi/garmin_ranneke_edge-sarja

Petteri Ellilä
22.09.2013, 19.58
Olikos joku kikka-kuutonen, millä Garminin jäljen saa siirrettyä Google mappiin? Tai millä maastokarttapohjalla noita reittejä sais yksityiskohtaisesti tarkasteltua?

Cycledrophis
22.09.2013, 20.19
Garmin connectilla näkyy ainakin OSM

Jari

efut
22.09.2013, 20.59
Olikos joku kikka-kuutonen, millä Garminin jäljen saa siirrettyä Google mappiin? Tai millä maastokarttapohjalla noita reittejä sais yksityiskohtaisesti tarkasteltua?

Ei minulla itselläni Garminia ole mutta silti FRWDn ja Android puhelimen Oruxmapsin jälkiä tarkastelen yksityiskohtaisesti Garmin BaseCamp ohjelmalla. Luulisi tuon ohjelman toimivan Garminillakin. Ja karttapohjathan löytyy osoitteesta http://kartat.hylly.org/

Tregård
23.09.2013, 10.08
GC on oppinu suodattamaan nuo pois, vissiin myös Strava hiljattain.
.

Nythän mä hokasin että GC:llä tarkoitettiin tässä Golden Cheetahia eikä Connect Garminia, josta joskus myös virheellisesti Garmin Connectina puhutaan.
Erheentymisen mahdollisuus on ilmeinen.

skela
23.09.2013, 10.25
Ei minulla itselläni Garminia ole mutta silti FRWDn ja Android puhelimen Oruxmapsin jälkiä tarkastelen yksityiskohtaisesti Garmin BaseCamp ohjelmalla. Luulisi tuon ohjelman toimivan Garminillakin. Ja karttapohjathan löytyy osoitteesta http://kartat.hylly.org/
MyTourbook (http://mytourbook.sourceforge.net/) on tarkoitettu ajojen tallentamiseen ja näyttämiseen kartalla. Se toimii pilvettömästi (tärkeää niille, jotka välittävät yksityisyydestään) ja on avointa koodia. Karttapohjankin voi valita.

Needleman
26.09.2013, 21.25
Olen hankkimassa garmin edgeä mutta kumpi parempi 800 vai 810? käyttö tulee oleen omaksi iloksi maastopolkuja kierrellen ja sekä satunnaisesti maantie lenkkejä ajaen. Eli saako 810 mallista hinta erolla jotain sellaista mistä kannattaa maksaa?

Toinen kysymys: onko tuolla garminin sivuilla tai jossain muualla valmiita hyväksi todettuja polkuja pääkaupunki seudulla ja saako ne ladattua ilmaisten karttojen päälle?

skela
27.09.2013, 13.59
Sekä OpenStreetMapissa että MML:n kartoissa on aika hyvin polkuja. Ellei ole, tallenna ja lisää itse (OSMiin). Minun OSM-pohjainen karttani on http://www.polkupyoraily.net/osm/ ja jonkun muun tekemä MML-kartta on http://kartat.hylly.org/. Jälkimmäisessä ei käsittääkseni toimi reititys.

Lopetin Edgen (705) käyttämisen reilu vuosi sitten, kun sen USB-tiedonsiirtoliitäntä hajosi enkä enää saanut reittejä ulos. OsmAnd toimii puhelimessani (Xperia Active) riittävän hyvin minun tarpeeseeni.

japoo
01.11.2013, 08.53
Varmaan tähänkin kysymykseen vastaus jostain löytyy mutta luontainen laiskuus iski jälleen. Eli kun lataan Garminiin reitin, niin millä pääsen lähtemään ns. väliltä mukaan? Eli en käy lähtöpisteessä vaan lähden matkalta mukaan. Olen tuota reittiominaisuutta vähemmän käyttänyt joten siksi kysymys....

kuovipolku
01.11.2013, 10.16
Tässä jänis opettaa haukea uimaan, mutta eikö oikea vastaus riipu siitä millaiset map ja routing asetukset käyttäjä on valinnut?

Mistään en mitään oikeasti tiedä, mutta jos yhtään ymmärsin lukemaani http://www.scarletfire.co.uk/2012/11/foolproof-course-navigation-on-the-garmin-edge-800/ niin pitäisi riittää että vastaa "No" kun laite kysyy haluatko navigoida valitsemasi reitin alkuun.

contest
11.11.2013, 15.58
Ei jaksa koko 43:a sivua lukea läpi kertomuksia Edge 800:sta mutta sykemittaus alkanut näyttämään omiansa. Laite otettu käyttöön keväällä 2012. TDH:n jälkeen vaihdettu uusi patteri. Nyt kahdella viimeisellä käyttäkerralla näyttänyt hirveän kovia lukemia vaikka rasitus pieni. Tyyliin 170 luokkaa ja välillä käy yli 200. Välillä saattaa tippua oikeaan tasoon n.140 luokkaa esim. ja sitten taas saattaa lähteä huitelemaan pitkäksi aikaa lähemmäs pariasataa.

Vaihdoin kyllä ihan uuden patterin toki ja testasin. Ihan sama juttu. Sängyllä istuessa näyttää 174bpm :/

Onkohan tuo sykevyö seonnut vai mitä? Muutoin laite pelaa ihan mainiosti ja on aina pelannutkin.

Kemizti
11.11.2013, 16.16
Taitaa joka sivulla olla maininta pehmeän hrm2 -tyyppisen vyön tunnustetusta viasta.. Huoltoon ja saanet uuden (ehkä jopa hrm3sen) tilalle..

contest
11.11.2013, 16.26
En tiedä onko minulla tuo pehmeä malli. Taitaa olla kovempi versio. AInakin polarin sykemittarini sykevyö on astetta parempaa luokkaa verrattuna tähän garminin mukana tulleeseen vyöhön. Ainakaan mikään comfort vyö tämä ei taida olla. Täytyy sitten ottaa yhteyttä huoltoon ja kysellä sieltä.

Edit: pikkupräntillä näyttääkin lukevan vyön elektronisessa osassa HRM2-SS eli varmaan kyseinen vyö minullakin. Garmin huoltoon otettu yhteyksiä, odotellaan vastausta. Positiivista että ihan Suomessakin on Garmin huolto. Hieman yllättävää.

Kemizti
11.11.2013, 19.19
Positiivista että ihan Suomessakin on Garmin huolto. Hieman yllättävää.
tanskassa taitaa nykyään olla huolto, käsittääkseni suomen huoltopiste loppui/on loppumassa tässä syssyllä..

Mike
12.11.2013, 00.52
@contest: unohda toi Garminin vyö. Mulla oli huollossa ja lähettivät uuden vyön. Ihan sama juttu, ei toiminut. Kyllästyin ja otin Tacx trainerin mukana tulleen vyön, paritin sen Garminin kanssa ja nyt pelittää unelmasti.

VesaP
12.11.2013, 09.34
tanskassa taitaa nykyään olla huolto, käsittääkseni suomen huoltopiste loppui/on loppumassa tässä syssyllä..

Harmi. Sen jokusen kerran kun joutunut tuota suomen Garminin huoltoa käyttämään, on aina saanut loistavaa palvelua ja nopeasti. :( Toki Tanskakin voi toimia yhtä hyvin, mutta tuskin sieltä vastaillaan savoksi meileihin parin minuutin varoajalla jne.

Grandi66
12.11.2013, 09.53
Kyllä muuten vastaillaan ihan savoksi. Suomen huoltoporukka siirtyy/siirtyi Tanskaan. Kokemusta on sekä puhelin että maili yhreydenpidosta.

Sent from my B1-A71 using Tapatalk

VesaP
12.11.2013, 09.56
Kyllä muuten vastaillaan ihan savoksi. Suomen huoltoporukka siirtyy/siirtyi Tanskaan. Kokemusta on sekä puhelin että maili yhreydenpidosta.

Sent from my B1-A71 using Tapatalk

No mutta, sittenhän asia ok. Ainut että suomen sällit pääsi parempiin maisemiin lähemmäs eurooppaa mitä täällä perslävessä joten kaikki about voittaa! :D

Grandi66
13.11.2013, 13.04
Uusi 2.80 päivitys ei hirveesti uutta tuonnu, tärkein ehkä tuo garmin virb kameroiden ohjaus, joten nyt voi sijoitella kamerat vähä erikoisempii paikkoihin.

Kemizti
13.11.2013, 13.08
Uusi 2.80 päivitys ei hirveesti uutta tuonnu, tärkein ehkä tuo garmin virb kameroiden ohjaus, joten nyt voi sijoitella kamerat vähä erikoisempii paikkoihin.
Toi on kyllä ihan mainio ominaisuus, en myöskään pidä huonona, että sitä voi ohjailla tuolla Tactix:lla ;)

Grandi66
13.11.2013, 13.10
Pitänee jossain välissä ostaa toinen kamera (se parempi), menee vaan aikaa ku on raharajoitteinen.

mollki
30.12.2013, 22.03
Hommasin juuri edge 810:nen ja ongelmat alkoivat samantien. Elikkä en saa laitetta näkymään koneessa millään. Olen kokeillut sekä Windows 7 että Windows 8 koneilla. Onko jollakulla aiempaa kokemusta tällaisesta?

Kemizti
30.12.2013, 23.01
ja käytät laitteen omaa johtoa, etkä mitään satunnaiskaapelia? ei olis eka kerta kun jää johdon takia tunnistumatta..

HXX1100H
30.12.2013, 23.12
Hommasin juuri edge 810:nen ja ongelmat alkoivat samantien. Elikkä en saa laitetta näkymään koneessa millään. Olen kokeillut sekä Windows 7 että Windows 8 koneilla. Onko jollakulla aiempaa kokemusta tällaisesta?

Moi, Kirjaudu Mozilla firefoxin kautta.

mollki
30.12.2013, 23.59
ja käytät laitteen omaa johtoa, etkä mitään satunnaiskaapelia? ei olis eka kerta kun jää johdon takia tunnistumatta..

Paketissa mukana tullutta johtoa käytän.

mollki
31.12.2013, 00.00
Moi, Kirjaudu Mozilla firefoxin kautta.

Kokeilinpa tuotakin, vaikka en kyllä ymmärrä miten se voisi auttaa, jos edes käyttis ei näe laitetta.

Kemizti
31.12.2013, 00.04
Laite on ainakin kerran saanut rauhassa hakea satelliitit? kun kytket sen koneeseen sammutettuna, piippaako? Oletko koittanut ilman muistikorttia (sikäli että sulla sellainen siinä on)?

mollki
31.12.2013, 00.05

Testasinpa nyt sitten vaihtaa tuota johtoa "satunnaiskaapeliin" ja sehän lähti toimimaan. Joskus näinkin päin :)

Kemizti
31.12.2013, 00.11
Testasinpa nyt sitten vaihtaa tuota johtoa "satunnaiskaapeliin" ja sehän lähti toimimaan. Joskus näinkin päin :)

no johan, hyvä että eniveis..

HXX1100H
31.12.2013, 08.29
Kokeilinpa tuotakin, vaikka en kyllä ymmärrä miten se voisi auttaa, jos edes käyttis ei näe laitetta.

Moi, Sorry tulkitsin kysymyksesi väärin. Jos tulee ongelmia garmin connectiin pääsyyn Windows Explorerilla niin Mozillalla onnistuu :).

lejunior
31.12.2013, 10.08
edit. Olinpa liian nopee ajatuksissani.. biddauksen kohdehan tuo, ei buy it now -tuote.. pahoittelut :)

Tämmösen bongasin.. edullinen on hinta, mutta tullithan tuohon saattaa päälle pamahtaa. Halvaksi jää siltikin kun verkkokauppa.com:n 300e+ hintaan vertaa.

http://www.ebay.co.uk/itm/GARMIN-Edge-800-Bike-GPS-Cycling-Cmputer-GPS-Car-Hike-GPS-Special-PACKAGE-/310831911168?pt=UK_AudioTVElectronics_GPSSystems_G PSSystems&hash=item485f069100#ht_16777wt_1217

ketti
01.01.2014, 10.18
Garmin 810: n ja iPhone 4s:n välinen bluetoothyhteyden toiminta huononi dramaattisesti jonkin tekemäni päivityksen jälkeen.

En ole varma kumpi päivitys vaikutti asiaan, IOS vai Garmin viimeisin päivitys.

Näin oireilee minulla:

- bluetooth yhteys katkeaa muutaman minuutin kuluessa, ainakin Garmin Connect Mobile appsin kanssa.
- bluetooth kytkentä epävarma.
- suorituksen automaattinen lataaminen nettiin Connect Garminiin ei enää toimi itsestään edellisestä syystä johtuen, vaatii 810:n uudelleenkäynnistyksen bluetoothyhteyden uudelleenmuodostamiseksi.
- iPhone apps garmin Connect Mobile lataa ajohistoriaa järjettömän kauan, joka kerta uudelleen.
- livetrackingiä en ole uskaltanut edes kokeilla, tuskin se toimii kun lukee tuota linkkiä:

https://forums.garmin.com/showthread.php?49284-Livetrack-not-working-after-2-7-update

Joku kysyikin ostaisiko 800:n vai 810:n. Ostaisin tietenki 800-mallin nyt, koska lisäominaisuudet eivät toimi nyt 810:ssa. Molemmat omistaneena totean näin jyrkästi, ja se 800 on nyt akalla. Loistovehje. Mutta kun 810:n langattomat lisäherkut eivät toimi.

Olen hyvin lähellä sitä pistettä, että lähetän tämän paskan Tanskaan saatteella " ei tosiaankaan tarvitse palauttaa"

Miten muilla toimii langattomuus näin talven keskellä?

Lämpö nousee..

Viikate74
01.01.2014, 11.12
Mulla teki välissä samaa mutta jossain päivityksessä se loppui. Kaikki toimii kunnolla yhteen. Tossa muutenkin tarinaa miten laitteet synkkaa yhteen, http://www.aika-ajo.com/testit/garmin-forerunner-620-810/

ketti
01.01.2014, 12.02
Ei tuosta aika-ajoblogijutusta ollut tässä tapauksessa kuin vitsiksi. Kaikella kunnioituksella muuten.

Mitä tästä opin? "Ehjää laitetta ei kannata korjata." Toisin sanoen älä ikinä päivitä toimivaa laitetta ainakaan puoleen vuoteen päivityksen tulosta, ellei päivitys sisällä jotakin odottamaasi tärkeää uutta ominaisuutta. Lue sitten netistä päivityksen virheet ja puutteet, niin et enää haluakaan päivittää. Päivitä sitten suoraan korjauspäivitykseen, mutta vain jos se toimii.

korjausta odotellessa!

Viime kesän softilla toimi vielä hyvin, tosin livetrack veti välillä muutaman satunnaisen suoran pätkän. Mutta edes toimi, langaton tiedonsiirtokin.

pätkä
01.01.2014, 14.30
Jep, röpöttää myös iPhone 5:n ja 810:n välillä aivan kuten kettillä. Edge sinänsä toimii ok. Veikkaan että häröilyyn on syyllinen puhelimen appsi. Appsi kaatuilee myös vaikka edgeen ei ole muodostettu yhteyttä.

Viikate74
01.01.2014, 14.52
Mulla ei ole kyllä mitään ongelmaa. Oletteko kokeilleet toisella laitteella ? Mä käytän sekä puhelinta että ipadia, kummassakin toimii moitteetta 810 ja 620. Jonkin päivityksen jälkeen oli sellaista dilemmaa että 810 piti buutata mutta ei enään. 620 Treenin kun lopettaa ja tallentaa niin puhelin jo taskussa huutelee että yhdistetäänkö. Ihan sama tän päivän maasturoinnin jäljiltä. Kotiin tullessa ipad halusi yhdistää automaattisesti.

pätkä
05.01.2014, 19.04
Kyllä se on tuo Connect appsi joka bugittaa. Garminin keskustelupalstoilla kerrotaan samanalaisista ongelmista https://forums.garmin.com/showthread.php?69085-Garmin-Connect-Mobile-(iOS)-crash-during-LiveTracking-with-ENORMOUS-memory-usage

Eli Garmin connect mobile käyttää liikaa muistia ja iPhonessa on rajoitettu muistin käyttöä/sovellustus. Tarkistin GC appsista -> asetukset->tietoja->sovelluksen diagnostiikka->iOS Device System Information, jossa vapaata muista oli jotain 300MB. Poistin appsin, buuttasin luurin virtanappi ja etupaneelin nappi alhaalla. Appsin asennus uudelleen ja vapaata muistia oii tullut n.200MB lisää eli yhteensä 500MB.

Tuon jälkeen toimi tiedonsiirrot lenkillä ja lataukset Garminille myös lenkin jälkeen.

N.N.
14.01.2014, 23.20
Olipas tekniikan ihme tänään. Käytin Garmin 800:aa, sykevyötä ja kadenssimittaria normaalitapaan spinningissä, sitten pakkasin sykevyön ja kadenssimittarin reppuun ja kytkin Garmin 800:n "oikeaan" fillariini: ihme ja kumma, se edelleen näytti ihan uskottavia, rasituksen mukaan vaihtelevia sykelukemia. Olisiko voinut mitata niitä takin, tuuliliivin ja repun läpi? Mulla oli päällä läpihikinen kompressiopaita, sen päällä windstopper-aluspaita ja takki.
http://connect.garmin.com/activity/430067971

VesaP
04.02.2014, 11.43
Oletteko päivittäneet Garmin 800:seen (tai 810:aan) tuota City Navigator karttaa uudemmaksi? Hyödyttikö mitään? Minulla laitteessa näyttää olevan vuoden 2011 versio ja uusin on muistaakseni vuoden 2013 lopun versio.

Vielä ei ole tuo 2011 versiokaan väärille teille pahemmin vienyt, mutta olisiko uusimmassa kaikki liittymätkin paremmin ajan tasalla jne? Kokemuksia kellään?

Edit: Sen toki netistä näin että ilmeisesti useampi euroopan maa on nyt tarkemmin kartoitettu siellä mitä ennen tässä uudessa 2013 versiossa, mutta se ei taida koskea suomea. Mitä eroja suomessa liikkuessa noilla olisi?

Grandi66
04.02.2014, 13.01
En ole juurikaan käyttänyt kyseisiä karttoja, kun löytyy noita osm karttoja netistä.

VesaP
04.02.2014, 13.14
Kiitti Grandi! Jos joku on käyttänyt ja vieläpä molempia noista vuosikerroista, voi kertoa myös... :D

Heikki
05.02.2014, 10.04
Moikka Vesa!
Mulla vanhempi City Navigator Europe NT 2010.10 ja uudempi City Navigator Europe NT 2014.30.

Tuo uudempi on ollut mulla nyt muutaman kuukauden. Kokemuksia uudemmasta on vielä suhteellisen vähän, koska maantielenkkejä tähän aikaan vuodesta on tullut ajeltua aika vähän, enempi on ollut OSM käytössä metsäpoluilla. Sen verran tuosta uudemmasta voin sanoa, että ainakin uusia kiertoliittymiä on mukana esim http://goo.gl/acPjvW, joka näkyy Edge 810:n TurnByTurn navigoinnissa näin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=12070&d=1391608486

Vanhemman kartan kanssa sama kohta ei aiheuta navigoinnissa mitään TBT-ohjetta (Edge 810 FW 2.60).

milan1
22.02.2014, 13.54
Jälleen kysymys jota on jo varmaan kysytty monesti mutta kysynpä taas kuitenkin ja vastaa ne jotka viitsivät vaivautua.

Eli olen alkanut himoitseen edge 800-810:ä itselleni (saa tarjota yv:llä jos sattuu oleen kaupan) sillä entinen Polarini on ruvennut jo pahasti temppuileen ja olisi todella kiva pidemmillä fillari lenkeillä liikkua outoja reittejäkin eksymättä.Mutta sen mitä olen tätä ketjua ja muita netistä katellut niin olen alkanut hieman epäileen et osaako tällainen tavis juntti joka ei osaa tietokonettakaan käyttää niin edes käyttää sellaista,kun sain sellaisen käsityksen et on melkoista tuhertamista et saa karttoja toimimaan ja vieläpä kunnolla. Eli kuinka hemmetin monimutkaista hommaa se ihan aikuisten oikeesti on? Tarkoitus olisi käyttää pääasiallisesti maantiepyöräilyssä mutta myös välillä maasturin kans maastossa.
Onko missään ihan TODELLA yksin kertaisia ohjeita että mitä ohjelmia ja karttoja tarvitsen tietokoneelle jotta edes voisin alkaa suunnitteleen niitä reittejä?
Onko olemassa esim.videota vaikka youtubessa tai jossain missä näytettäisiin meille tyhmille junteille kuinka reittejä tehdään ja siirretään edgeen?
Anteeksi siis jo etu käteen junttiuteni.

okahkonen
24.02.2014, 11.09
Jälleen kysymys jota on jo varmaan kysytty monesti mutta kysynpä taas kuitenkin ja vastaa ne jotka viitsivät vaivautua.

Eli olen alkanut himoitseen edge 800-810:ä itselleni (saa tarjota yv:llä jos sattuu oleen kaupan) sillä entinen Polarini on ruvennut jo pahasti temppuileen ja olisi todella kiva pidemmillä fillari lenkeillä liikkua outoja reittejäkin eksymättä.Mutta sen mitä olen tätä ketjua ja muita netistä katellut niin olen alkanut hieman epäileen et osaako tällainen tavis juntti joka ei osaa tietokonettakaan käyttää niin edes käyttää sellaista,kun sain sellaisen käsityksen et on melkoista tuhertamista et saa karttoja toimimaan ja vieläpä kunnolla. Eli kuinka hemmetin monimutkaista hommaa se ihan aikuisten oikeesti on? Tarkoitus olisi käyttää pääasiallisesti maantiepyöräilyssä mutta myös välillä maasturin kans maastossa.
Onko missään ihan TODELLA yksin kertaisia ohjeita että mitä ohjelmia ja karttoja tarvitsen tietokoneelle jotta edes voisin alkaa suunnitteleen niitä reittejä?
Onko olemassa esim.videota vaikka youtubessa tai jossain missä näytettäisiin meille tyhmille junteille kuinka reittejä tehdään ja siirretään edgeen?
Anteeksi siis jo etu käteen junttiuteni.

IMHO ongelma ei ole laitteen monimutkaisuus, vaan huono suunnittelu ja vähintään yhtä huono toteutus. Garminilla ei liene UI ihmisiä töissä, eikä ainakaan 810:ssä käyttövarmuuskaan ihan huippua ole. Tietotenkiikkataitoja ei sinänsä vaadita, mutta kärsivällisyyttä jonkin verran. Laitteen logiikka ei ihan ensikohtaamisella avaudu, ja lisäksi pitää osata muutama jippo millä jumiutuneen laitteen saa herätettyä henkiin. Manuaalista on vain rajoitetusti iloa, valitettavasti vaatii muutaman kuukauden käyttökokemuksen ennenkuin käyttö on sujuvaa. Garmin ei tosiaa vaivaudu juurikaan softiansa päivittämään.

Mutta Garmin sentään toimii Macin kanssa, toisin kuin useimmat Polarit. Itselläni on myös Suunto Ambit, ja siinäkin on omat ongelmansa. Eli taitaa nämä haasteet vaivata koko alaa.

Grugi
24.02.2014, 11.43
En nyt sanoisi että reittien suunnittelu on hankalaa saati itse laitteen käytön oppinen. Garmin Base Campillä onnistuu reittien suunnittelu ihan helposti, myös muita vaihtoehtoja on vaikka selainpohjainen Garmin Connect, maksullinen www.ridewithgps.com. Myös Google Mapsilla tehtyjä reittejä saa tuotua mutta vaati jo hieman enemmän näpertelyä. Mitä karttoihin tulee niin laitteeseen voi ostaa Garminin omia karttoja kuten City Navigator tai sitten lataa ilmaisen kartan täältä http://kartat.hylly.org

Softapäivityksiä on ropissut aika hyvin itse Edgeen ja onhan sitä Base Camp saanut niin ikään päivityksiä ja nyhän on juuri päivitys tulossa Garmin Connect palveluunkin että kyllä siellä ollaan tähän asiaan myös reagoitu.
Mitä tuohon jumiutumiseen tulee niin resetti on hyvä opetella vaikka itse en omaa Edge 800 ole vielä kertaakaan saanut kyseiseen tilaan.

milan1
24.02.2014, 17.59
Kiitoksia jo vastanneille,mutta juurikin edellä mainitut sivustot ovat jo mainittu aiemmin mutta mietin juuri sitä käytännön osiota et kuinka reitit suunnitellaan niin ku oikeasti. Eli löytyykö niitä selko ohjeita vai onko vain kokeiltava summassa ja opittava sitä kautta... voiko siinä kokeillessa muuten sekoittaa koko masiinan kelvottomaksi?
Entä ilman reitti suunnittelua,piirtääkö laite karttaan näkyville ajon aikana ajetun jäljen ja osaako se tarvittaessa OPASTAA saman reitin takaisin kotia? Ja vielä sellainen tyhmä kysymys et voinko tallettaa laitteeseen ajamani lenkin harjoitukseksi jonka voisin ajaa milloin vain uudestaan OPASTETTUNA?

mkpaa
24.02.2014, 18.04
Entä ilman reitti suunnittelua,piirtääkö laite karttaan näkyville ajon aikana ajetun jäljen ja osaako se tarvittaessa OPASTAA saman reitin takaisin kotia? Ja vielä sellainen tyhmä kysymys et voinko tallettaa laitteeseen ajamani lenkin harjoitukseksi jonka voisin ajaa milloin vain uudestaan OPASTETTUNA?

Ei taida osata samaa reittiä kotiin, mutta jäljen voi tallentaa reitiksi ja ajaa sitten.
Se kyllä yrittää väkisin navigoida valittua reittiä.

Grugi
24.02.2014, 18.14
Kiitoksia jo vastanneille,mutta juurikin edellä mainitut sivustot ovat jo mainittu aiemmin mutta mietin juuri sitä käytännön osiota et kuinka reitit suunnitellaan niin ku oikeasti. Eli löytyykö niitä selko ohjeita vai onko vain kokeiltava summassa ja opittava sitä kautta... voiko siinä kokeillessa muuten sekoittaa koko masiinan kelvottomaksi?

No ihan käytännön tasolla vaikka tuolla Garmin Connet sivustolla voi reitin tehdä ja siirtä laitteeseen, en ihan heti keski miten sen kanssa saisi koneen sekoitettua kelvottomaksi. Laite tallentaa ajetun reitin ja piirtää ajettua reittiä kartalle ajon aikana ja kyllä tätä reittiä voi käyttää kotiin löytämiseksi. Ajetun reitin voi laittaa myös harjoitukseksi ja laitteessa on vielä virtual partner toiminto jota vastaan voit ajaa reittejäsi uudelleen.
Se vielä että laitehan toimii samaan tapaan kuin vaikka auton GPS eli laita osoite ja laite opastaa perille.

milan1
24.02.2014, 18.50
Kiitoksia vastaajille. Tietääkö joku et onko Oulun seudulle esim.pohjoispuolelle jossain jo valmiita reittejä mitä vois yrittää tuhertaa laitteeseen ja käydä kelaileen?
Millä kartalla tuo navigointi osoitteeseen toimii? Jokin maksullinen karttako kuten City Navigator?
Kyllä kyseisen laitteen hommaan kuhan sopiva paketti napsahtaa kohdalle.
Täytyy sitten nöyränä yrittää opetella käyttöä ja jospa oulusta löytyisi joku joka osais opastaa käyttöä vaikka ihan kasvotusten.

okahkonen
24.02.2014, 23.54
Valmiita reittejä löytyy esim www.strava.com ja connect.garmin.com - olettaisin että Oulun seudulla on sen verran teknisen koulutuksen saaneita kavereita, että ovat reittejä ajelleet.

magnuken
27.02.2014, 14.50
Millä kartalla tuo navigointi osoitteeseen toimii? Jokin maksullinen karttako kuten City Navigator?

Jos haluaa kattavan kartan johonkin tiettyyn osoitteeseen navigoimiseen tuo kaupallinen City Navigator on tietty Garminin gepseissä se paras. Mutta myös OSM fillarikartta osaa reitittää, eli navigoida. Tosin sen osoitetiedot ovat vielä Suomessa aika puutteelliset.

Fillarikartta Garmineihin:
http://www.polkupyoraily.net/osm/

Ja täältä maastokarttaa:
http://kartat.hylly.org/

milan1
27.02.2014, 15.11
Jos haluaa kattavan kartan johonkin tiettyyn osoitteeseen navigoimiseen tuo kaupallinen City Navigator on tietty Garminin gepseissä se paras. Mutta myös OSM fillarikartta osaa reitittää, eli navigoida. Tosin sen osoitetiedot ovat vielä Suomessa aika puutteelliset.

Fillarikartta Garmineihin:

Ja täältä maastokarttaa:
http://kartat.hylly.org/

Jep jep. Vieläkö löytäis jostain kyseisen masiinan niin pääsis tuhertaan. Oulun verkkokaupastakin oli ilmeisesti just myyty viimeinen bundle malli. Onko jossain mitään HYVÄÄ tajousta??

ketti
27.02.2014, 15.26
Uusin päivitys 810:aan meni heittämällä sisään jopa ilman pyöräasetusten sekoamista. Samoin uusi iphonen connect apps tuntuu toimivan ilman jatkuvaa historialatausta. Pysyisikö jopa bluetoothyhteys nyt pätkimättä?

magnuken
27.02.2014, 15.42
Jep jep. Vieläkö löytäis jostain kyseisen masiinan niin pääsis tuhertaan. Oulun verkkokaupastakin oli ilmeisesti just myyty viimeinen bundle malli. Onko jossain mitään HYVÄÄ tajousta??

Tuskin sitä mistään kivijalkakaupasta Oulusta saa ainakaan samaan hintaan kuin Verkkiksestä. Mutta, onhan sieltä Verkkokaupasta sellainen vielä tilattavissa. Päävarastosaldo näyttää 1 kpl.

hathathat
27.02.2014, 16.19
Marinea ja Keskisen Kello ainakin Suomessa myyvät Garminin vehkeitä - hinta vähän vaihtelee. Ulkomailta tilaamalla taitaa Bike-Discountista saada vielä reilusti halvemmalla.

milan1
27.02.2014, 16.55
Köyhänä lapsiperheellisenä kyttäilen ensin josko käytetty löytyisi hieman edullisemmin mutta jos ei ala piakkoin löytyyn niin pakko varmaan investoida uusi. Kuulin tänään et jos ostan käytetyn ja vaikka olisi takuu vielä voimassa niin takuu ei siirry minulle,onko todella näin??!!

Grugi
27.02.2014, 17.00
Köyhänä lapsiperheellisenä kyttäilen ensin josko käytetty löytyisi hieman edullisemmin mutta jos ei ala piakkoin löytyyn niin pakko varmaan investoida uusi. Kuulin tänään et jos ostan käytetyn ja vaikka olisi takuu vielä voimassa niin takuu ei siirry minulle,onko todella näin??!!

KKV:n sivuilta http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx

Takuu pysyy omistajanvaihdoksessa

Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan. Takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön.

milan1
27.02.2014, 17.19
KKV:n sivuilta http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx

Takuu pysyy omistajanvaihdoksessa

Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan. Takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön.

KIITOKSIA PALJON!! Eli kunhan vain myyjältä löytyy kuitti tositteeksi laitteen ostopäivästä niin kaikki ok...

Grugi
27.02.2014, 17.34
KIITOKSIA PALJON!! Eli kunhan vain myyjältä löytyy kuitti tositteeksi laitteen ostopäivästä niin kaikki ok...

Se toki helpottaa asiointia mutta ei kuittikaan ole pakollinen.

milan1
27.02.2014, 17.36
No eikö muuten ole aika vaikea todentaa ostopäivää??

Grandi66
27.02.2014, 18.11
Uus päivitys 810 piti bluetooth päällä mukisematta, löysi heti ja pysy kiinni. Ei katkonu niiku edellisessä päivityksessä.

jhalmar
27.02.2014, 20.09
Ja jos ei halua välttämättä tukea Suomen kauppoja niin tuolla on halvimmat hinnat mitä oon Euroopasta löytänyt: http://www.handtec.co.uk

Toimitus ainakin etelään noin vuorokaudessa. Kannattaa vertailla pakettihintoja / itse kasattuja settejä, koska ainakin osa tuotteista on edullisempia erikseen pakettiin valikoituna...

milan1
27.02.2014, 20.51
Ja jos ei halua välttämättä tukea Suomen kauppoja niin tuolla on halvimmat hinnat mitä oon Euroopasta löytänyt: http://www.handtec.co.uk

Toimitus ainakin etelään noin vuorokaudessa. Kannattaa vertailla pakettihintoja / itse kasattuja settejä, koska ainakin osa tuotteista on edullisempia erikseen pakettiin valikoituna...

Jos ei käytettyä(muistakaa yv) löydy niin kyllä taidan sitten kuitenkin kannattaa kotimaassa sijaitsevia puljuja.

magnuken
28.02.2014, 22.27
Jos ei käytettyä(muistakaa yv) löydy niin kyllä taidan sitten kuitenkin kannattaa kotimaassa sijaitsevia puljuja.

Joo, ei niissä niin isoja hinnan eroja ole. Esim. tuon tunnetusti edullisen brittiläispuoti Handtecin Edge 800 perfbundle kustantaa lähetyskuluineen euroihin muutettuna 332 € ja jos vehje löytyy esim. Verkkiksen hyllystä (kuten Hesassa ainakin) niin hinta on 350 €.

Itse en ainakaan tuon hinnaneron takia viitsisi ulkoa tilata, etenkin kun ne takuuasiat ym. palautukset ovat kokemukseni mukaan varsin kivuttomat verkkiksen kanssa.

pätkä
02.03.2014, 17.18
Uusin päivitys 810:aan meni heittämällä sisään jopa ilman pyöräasetusten sekoamista. Samoin uusi iphonen connect apps tuntuu toimivan ilman jatkuvaa historialatausta. Pysyisikö jopa bluetoothyhteys nyt pätkimättä?

Jep, ei enää yhteys- eikä latausongelmia iphonen appsin kautta. Kannattaa päivittää uusin versio.

okahkonen
02.03.2014, 22.52
Olen viimeisen parin viikon aikana päivittänyt edge 810:n, ja samoihin aikoihin GC iphone appi on päivittynyt. Edge päivitys meni lähes kitkatta (jotkut näytöt eivät ole ihan ennallaan), mutta GC on lakannut lähettämästä suoritteita itsestänsä Stravaan. Onkohan kenellä muulla vastaavaa ongelmaa?

Eeppa
03.03.2014, 08.49
Onko kokemusta Garminin kadenssisensorista? http://www.bike-discount.de/en/buy/speed-cadence-bike-sensor-gsc10-38335

Aika järeältä näyttää verrattuna esim polarin sensoriin. Ajattelin vain, että jos olisi hieman toimintavarmempi ja onhan tuo halvempikin kuin se polarin anturi.

VesaP
03.03.2014, 09.08
Onko kokemusta Garminin kadenssisensorista? http://www.bike-discount.de/en/buy/speed-cadence-bike-sensor-gsc10-38335

Aika järeältä näyttää verrattuna esim polarin sensoriin. Ajattelin vain, että jos olisi hieman toimintavarmempi ja onhan tuo halvempikin kuin se polarin anturi.

Sen verran järeä että itse ainakin myin ko laitoksen välittömästi eteenpäin kun tilasin oman Edgeni aikoinaan. Turhaa painoa pyörässä.

Toki asiaan auttaa se että perstuntumalta osaa sanoa muutaman kierroksen tarkkuudella kyllä oman kadenssin vaikkei compuutteri kadenssia näytäkkään ruudulla. Ei tarvii tuohon enää digitaalista mittausta, omat aivot riittää. :)

Milloinkahan tulis G900:nen maailmalle. Ei millään viitti 810:aan päivittää 800:sta. Toivottavasti 900:ssa olis jotain kivaa extraa sit niin saisi "järkisyyn" upgreidille ja voisi 800:sen lahjoittaa vaikka vaimon pyörään. Eli jos jollain on infoo niin suapi kertoa. Vai tietääkö google jo kaiken kuten yleensäkin? :)

okahkonen
03.03.2014, 09.40
Sen verran järeä että itse ainakin myin ko laitoksen välittömästi eteenpäin kun tilasin oman Edgeni aikoinaan. Turhaa painoa pyörässä.

-piti ihan punnita: 20 grammaa. Ja mittaa samalla myös nopeuden ja siirtää dataa ant+:lla - does the job; mitä vielä kaipaat?

Ski
03.03.2014, 10.20
Mulla on toiminut moitteettomasti ulkona ja sisällä Garminin gsc10

PeeHoo
03.03.2014, 12.15
Miten mittariin lisätään joku kiinnostava kohde, ei siis reittiä?

Laitoin Garmin Edge Touringiin stelvion tiedot hankalla ja hitaalla tavalla:

1) Tein pienen kuvan
2) Etsin paikan korkeuden ja koordinaatit netistä
3) Lisäsin paikka- ja korkeustiedon kuvaan Adobe Bridge -ohjelmalla. Koordinaattien aste- ja sekuntimerkit piti muuttaa pilkuksi ja pisteeksi.
4) Tallensin kuvan JPEG-kansioon

Se löytyy sieltä, mutta menetelmä on hölmön hankala ja hidas.

Grugi
03.03.2014, 12.25
Miten mittariin lisätään joku kiinnostava kohde, ei siis reittiä?

Laitoin Garmin Edge Touringiin stelvion tiedot hankalla ja hitaalla tavalla:

1) Tein pienen kuvan
2) Etsin paikan korkeuden ja koordinaatit netistä
3) Lisäsin paikka- ja korkeustiedon kuvaan Adobe Bridge -ohjelmalla. Koordinaattien aste- ja sekuntimerkit piti muuttaa pilkuksi ja pisteeksi.
4) Tallensin kuvan JPEG-kansioon

Se löytyy sieltä, mutta menetelmä on hölmön hankala ja hidas.

Mites vaikka Garmin BaseCampilä? Sillä se pitäisi onnistua ihan näppärästi. Ja nyt kun tota tutkin niin ei se olekaan ihan niin näppärästi kaiketi :)

Nyt juu muistuupi mieleen tämä juttu kun joskus viime kesänä samaa hommaa kelasin.
There is no way to use standard CustomPOI`s (.gpi) with the Edge800 at the moment, but it`s possible to store waypoints as POI data by creating an IMG file.

Eeppa
03.03.2014, 13.00
-piti ihan punnita: 20 grammaa. Ja mittaa samalla myös nopeuden ja siirtää dataa ant+:lla - does the job; mitä vielä kaipaat?

Toisin kuin painoa kommentoineella VesaP:llä, niin minulla ei niinkään ollut mielessä tuo paino, vaan koko muuten. Eli lähinnä ulkonäköhaitta.

mhelander
03.03.2014, 13.42
Toisin kuin painoa kommentoineella VesaP:llä, niin minulla ei niinkään ollut mielessä tuo paino, vaan koko muuten. Eli lähinnä ulkonäköhaitta.

Ensinnäkin GSC10 on melekonen jööti. Toisekseen se(kin) välillä parittuu todella huonosti mun Edge 500:lle. Ja on pian huonoin sensorivaihtoehto nojailukäyttöön. Eikä ole edes halapa.

Nyt on Edge 500 bundlen kombosensori ja sykevyö paritettuna eTrex 30:lle, ei mitään ongelmia... Toista Garmin bundlea tuskin ostan vaikka olis nk "halvempi".

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

PeeHoo
03.03.2014, 13.50
Nyt juu muistuupi mieleen tämä juttu kun joskus viime kesänä samaa hommaa kelasin.
There is no way to use standard CustomPOI`s (.gpi) with the Edge800 at the moment, but it`s possible to store waypoints as POI data by creating an IMG file.

Kiitos! Olen kai sitten tehnyt oikein, mutta hankalasti. Fillarimessuilla on Garminin osasto, pitää kysyä vielä sieltä.
Jos Googlen tms. kartat näyttäisivät löydetyt osoitteet koordinaatteina, homma helpottuisi hieman.

Anaxagore
03.03.2014, 14.01
Mulla on tommonen http://www.bike-discount.de/en/buy/ant-cadence-transmitter-133229
Pienempi ja mittaa vain kadenssia. Ei oo kyllä kaunis tuokaan.

Grugi
03.03.2014, 14.34
Kiitos! Olen kai sitten tehnyt oikein, mutta hankalasti. Fillarimessuilla on Garminin osasto, pitää kysyä vielä sieltä.
Jos Googlen tms. kartat näyttäisivät löydetyt osoitteet koordinaatteina, homma helpottuisi hieman.

Google Earthista saa placemarkista kyllä koordinaatit aika helposti ja siitä sitten liittäisi ne kuvatiedostoon.

mhelander
03.03.2014, 14.40
Mulla on tommonen http://www.bike-discount.de/en/buy/ant-cadence-transmitter-133229

Mulla on tämmöset:

http://www.o-synce.com/typo3temp/pics/2276e787aa.jpg http://www.o-synce.com/typo3temp/pics/633244b944.jpg

Ovat möhköjä mutta halapoja joten menettelee. Magneetit on aika paskat jotka mukana tulee, parhaat on olleet Suunnon ANT-sensoreiden mukana tähän mennessä.

Kombona on tämmönen:
http://www.o-synce.com/typo3temp/pics/9f1026a576.jpg

Tässä on jo vähän yritystä...

Sykevyönä toimii Edgessä CycleOps PowerCal (http://www.wiggle.co.uk/cycleops-powercal/):

http://stuffthatspins.com/wp-content/uploads/2013/11/CycleOps-Powercal-power-and-heartrate.jpg

Vähän kalliimpi kuin halvin mahdollinen Garmin "comfort" sykevyö mutta tämä on olevinaan myös tehomittari. On paljon mukavampi päällä kuin tuo mun Edgen mukana tullut vanhanmallinen "kova" vyö:

http://www.digifit.com/graphics/GarminHRMHero2b.png

Kun ovat ANT+ niin vaihtoehtoja löytyy eivätkä ole kaikki ainakaan hinnan kiroissa.

Eeppa
03.03.2014, 15.24

Kiitos! Pienempi ja halvempi. Täytyy tilata.

okahkonen
03.03.2014, 17.28
Mites tämmönen? http://www.dcrainmaker.com/2012/02/bontrager-ant-bike-speedcadence-sensor.html

Anaxagore
03.03.2014, 17.42
Mites tämmönen? http://www.dcrainmaker.com/2012/02/bontrager-ant-bike-speedcadence-sensor.html

Mistä noita saa?

ssM
03.03.2014, 18.09
Suomesta: http://lundberg247.fi/product_details.php?p=360

Briteistä: http://www.evanscycles.com/products/bontrager/ant-cadence-sensor-ec021207

Dosse
03.03.2014, 19.59
http://www.evanscycles.com/products/bontrager/interchangeable-ant-combo-sensor-ec036094
Ylempään korjaus...

veekoo
03.03.2014, 20.23
Ja sanotaan nyt vielä kerran jos joku sattui missaamaan tämän aikaisemmista posteista: Renkaiden kierroksia mittaava anturi on matkan mittauksessa selvästi tarkempi kuin pelkkä GPS. Nättiä näissä garminin mittareissa on lisäksi se, että se itse GPS:n avulla kalibroi tuon toisen mittarin, ei tarvitse itse arvuutella renkaan kehän pituutta.

Joten mielestäni se, että ostaa hienon mittarin ja sitten rampauttaa sen ominaisuuksia kun ei kehtaa ripustaa anturia pyörään on pikkuisen, sanoisinko hupsua. Samasta syystä jättäisin sen pelkän kadenssianturin kauppaan ja ottaisin komboanturin, jos olis pakko vaihtaa.

PeeHoo
03.03.2014, 22.11
Google Earthista saa placemarkista kyllä koordinaatit aika helposti ja siitä sitten liittäisi ne kuvatiedostoon.
Kiitos, kokeilen! Ei se silti iha helppoa ole.

AnttiMarkus
03.03.2014, 22.29

Olen käyttänyt noin 2 000 km viime kesänä, hyvin on toiminut. Joskus satunnaisesti on näyttänyt lenkin maksimikadenssiksi jotain 250, mikä on pitänyt sitten manuaalisesti korjata Garmin Connectissa.

Grugi
03.03.2014, 23.46
Kiitos, kokeilen! Ei se silti iha helppoa ole.

Tässä nyt ihmetellyt tuota POI hommaa ja siihen keksin sellaisen ratkaisun että loin XXX.jpg tiedoston niin pienennä kuin mahdollista (5x5pix/1kb)
Testissä kopion kyseistä "kuva" tiedostoa tiettyyn kansioon useamman kappaleen ja nämä sitten importtasin Garmin BaseCamp sovellukseen.
BaseCampissa sitten vein "kuvan" haluamaani paikkaan kartalla ja nimesin halutulla tavalla esim. Kiva mesta. Tämän jälkeen kuvalle "Send to device".
En ihan heti uskonut itekkään mutta niin se vaan oli lisännyt kuvaan koordinaatit mihin kuvan olin kartalla laittanut eli automaattisesti osaa homman vaikka kuvassa ei GPS tietoa ole ennestään.
Laitteessa nämä omat "POI" paikat löytyy "Minne" ja "Sijainnit" valikosta sillä nimellä minkä nimen tosiaan "kuvalle" on antanut.

Ja nyt kun lisää ihmettelin niin onnistuuhan toi ihan ilman mitään kuvien lisäämisiä, sen kun vaan tekee Way pointin kartalle ja nimeää miten tahtoo ja laittaa jopa kuvakkeen sille jos tahtoo ja siirtää laitteeseen.
Samalla lailla näkyy sijainneissa ja siihen kohteeseen voi sitten laitteella suunnistaa.

Anaxagore
04.03.2014, 08.00
Suomesta: http://lundberg247.fi/product_details.php?p=360

Briteistä: http://www.evanscycles.com/products/bontrager/ant-cadence-sensor-ec021207

Kiitos! Löytyy siis noinkin läheltä. Täytyy käydä hakemassa tuollainen.

okahkonen
04.03.2014, 09.25
Fillarimessuilla on Garminin osasto, pitää kysyä vielä sieltä.

Olen asioinut Garminin Suomen supportin kanssa, ja valitettavasti tälläkin palstalla on parempi tuntemus heidän laitteistaan kuin heillä.

mhelander
04.03.2014, 09.32

Näpsä mutta vähän kallis. Hyvä semmoselle jolla on enemmän pyöriä kuin Edge tukee, mun 500:n osaa kolmen sensorit ja fillareita on neljä... Joihin toi varsikombo ei sovi yhteenkään.

Ratkaisin oman ongelmani laittamalla 500:n telineen ja kiinteät sensorit kolmeen joilla ajetaan pääosin teillä ja maasturiin hommasin eTrex 30 navilaitteen telineen kera sekä kadenssille GSC10.

Kyllä 800 tai 810 himotti mutta eTrex30:n halvempi hinta, Glonass-satelliittituki ja ANT+ yhteensopivuus vei voiton. Akkukin kestää vähintään tuplasti pidempään.,,

okahkonen
04.03.2014, 09.51
Hyvä semmoselle jolla on enemmän pyöriä kuin Edge tukee, mun 500:n osaa kolmen sensorit ja fillareita on neljä... Joihin toi varsikombo ei sovi yhteenkään.

Ratkaisin oman ongelmani laittamalla 500:n telineen ja kiinteät sensorit kolmeen joilla ajetaan pääosin teillä ja maasturiin hommasin eTrex 30 navilaitteen telineen kera sekä kadenssille GSC10.

Mistä sää puhut? Mä paritan 810:ni joka kerta kun vaihdan pyörää, käytössä oleviin sensoreihin. Vie saman 5 sekuntia aikaa kuin vaihtaa fillaria valikosta. Enkä mä aina samaa sykevyötäkään naulakosta nappaa. Ja tokihan 810 ant+:aa tukee.

mhelander
04.03.2014, 10.55
Toiset tykkää säätää ja näppäillä. Itseä alkoi korpimaan Edge 500:n hidas fiksun saanti, sen lisäksi ei tosiaankaan kiinnosta parittaa erikseen eri pyörien sensoreille.

8x0:aa mulla ei ole mutta 500:een voi tehdä max kolmelle eri pyörälle profiilit joissa on eri sensorit. Kun kaikki toimii niin säätötarve on tasan nolla.

eTrex 30:llä sr säädön tarve on todellakin nolla.

KehveliSki
06.03.2014, 12.21
Päivitin 810:n softan tuohon 2.9 ja samalla se teki laitteelle factory resetin. Oisinko voinu jotenki välttää ton tai edes varmuuskopioida asetukset? Veemäinen syöttää kaikki uudestaan ja pyörännmatkamittarikin nollautui.

Grandi66
06.03.2014, 12.25
Jaa, ei sattunut ainakaan omalle kohdalle ku päivitin 2.9 versioon. Kaikki säily. Kannattaa ottaa varmuuskopio ennen päivitystä. Käytin Garmin express ohjelmaa päivittämisessä.

PeeHoo
06.03.2014, 13.42
Olen asioinut Garminin Suomen supportin kanssa, ja valitettavasti tälläkin palstalla on parempi tuntemus heidän laitteistaan kuin heillä.

Tältä olen saanut apua. Opin jopa etsimään palstan ohjeiden mukaan Google mapsista koordinaatit. Ne pitää muuttaa käsin tästä muodosta
59°18'55.8"N 18°05'12.5"E

tällaiseen muotoon:

59,18.55N 18,05.12E

jos haluaa lisätä ne pikkukuviin Adobe Bridgellä. Sitä vetämishommaa pitääkin kokeilla.

Jos etsii jotain Google mapsissa nimeltä mainittua kauppaa tai museota, ei saa koordinaatteja esiin. Olen klikannut naapuritaloa, silloin saa koordinaatit näkyville. Tässä yksi kuva, jossa on koordinaatit mukana:

http://helos.fi/photos/cykelcity%20tuk.jpg

PeeHoo
08.03.2014, 09.26
Eipä messuilta saanut apua.

Heikki
08.03.2014, 10.12
Ja sanotaan nyt vielä kerran jos joku sattui missaamaan tämän aikaisemmista posteista: Renkaiden kierroksia mittaava anturi on matkan mittauksessa selvästi tarkempi kuin pelkkä GPS. Nättiä näissä garminin mittareissa on lisäksi se, että se itse GPS:n avulla kalibroi tuon toisen mittarin, ei tarvitse itse arvuutella renkaan kehän pituutta.

On nyt niin pitkä tämä topikki, että en ala läpi kahlaamaan. Eli "veekoo", jos saan pyytää, kerrotko mihin perustat toteamuksesi, että renkaan kehän mittaan perustuva matkan mittaus on tarkempi kuin GPS:ään perustuva?
Onko tuo kalibrointi kertailmiö vai tapahtuuko sitä kaiken aikaa lenkin aikana? Jonkinlaista jatkuvaa kalibrointia tässä tarvittaisiin, koska usean tunnin lenkin aikana esim latex-sisurin ilmanpaine vähitellen laskee.

mhelander
08.03.2014, 10.46
^ mikäs tuossa vielä jää epäselväksi ?

okahkonen
08.03.2014, 11.00
Eli "veekoo", jos saan pyytää, kerrotko mihin perustat toteamuksesi, että renkaan kehän mittaan perustuva matkan mittaus on tarkempi kuin GPS:ään perustuva?
Onko tuo kalibrointi kertailmiö vai tapahtuuko sitä kaiken aikaa lenkin aikana? Jonkinlaista jatkuvaa kalibrointia tässä tarvittaisiin, koska usean tunnin lenkin aikana esim latex-sisurin ilmanpaine vähitellen laskee.

-Vieläkö tarvitset rautalankaa tuohon ensimmäiseen kysymykseesi, vai keksitkö itse?
-Koska GPS heittelee lyhyellä matkalla aika laillakin, olisi jatkuva kalibrointi melkoista resurssien haaskausta. En tiedä miten Garmin on tämän asian ratkaissut, mutta ei ole tullut useita kalibrointeja lenkin aikana. Silloin kun kalibrointi tapahtuu, se tuntuu tapahtuvan lenkin alussa. Ja olen ajanut pitkiäkin lenkkejä, latexilla ja butyylillä, sisäkumeillä ja ilman. Oletan että Garminin koodarit ovat onnistuneet koodaamaan laitteeseen ominaisuuden, jota kansankielessä kutsutaan suhteellisuuden tajuksi.

Fuuga
08.03.2014, 21.50
On nyt niin pitkä tämä topikki, että en ala läpi kahlaamaan. Eli "veekoo", jos saan pyytää, kerrotko mihin perustat toteamuksesi, että renkaan kehän mittaan perustuva matkan mittaus on tarkempi kuin GPS:ään perustuva?

Tähän ei tarvita edes pitempää matematiikkaa. On vain niin, että tosiasiallisesti kuluttaja-GPS:llä ei koskaan päästä tarkkaan eksaktiin positioon vaan positio tarkimmillaankin on luokkaa +-3m. Erilaiset katveet heikentävät tarkkuutta koko ajan eikä näin mitattu matka todellakaan ole tarkka. Renkaan kehän pituuteen perustuva on ehdottomasti tarkin mitä normaalein toimin saa. Laskepa huviksesi paljonko renkaan kehäpituuden pieneneminen 1mm 100km lenkillä tekee heittoa lopputulokseen?

magnuken
09.03.2014, 00.58
Tähän ei tarvita edes pitempää matematiikkaa. On vain niin, että tosiasiallisesti kuluttaja-GPS:llä ei koskaan päästä tarkkaan eksaktiin positioon vaan positio tarkimmillaankin on luokkaa +-3m. Erilaiset katveet heikentävät tarkkuutta koko ajan eikä näin mitattu matka todellakaan ole tarkka. Renkaan kehän pituuteen perustuva on ehdottomasti tarkin mitä normaalein toimin saa. Laskepa huviksesi paljonko renkaan kehäpituuden pieneneminen 1mm 100km lenkillä tekee heittoa lopputulokseen?

Näin on, jos renkaan kehän pituuden mittaa tarkasti nimenomaan sillä painolla ja rengaspaineilla millä fillaria ajetaankin päästään hyvinkin tarkkoihin matkalukemiin. Tosin gepsin matkan mittauskin on sitä tarkempi mitä pitemmästä matkasta on kyse.

Esim. jos 28" (710 mm) halkaisijaltaan oleva rengas painuu lysyyn niin, että kehäpituus lyhenee 1 mm, niin se tarkoittaa vain noin +44 m virhettä 100 km matkalla. Gepsin mitattaessa vastaavaa matkaa saadaan usein virhettä luokassa 0.2-1.0% eli jopa 1 km verran! Kaavana tuolle matkamittarin virheelle voi käyttää: halkaisija x Pii/(halkaisija x (Pii-1)). Siis renkaan todellisesta halkaisijasta kyse.

Tuo anturiin perustuvan mittarin tarkkuus tietenkin edellyttää, että se toimii kunnolla ja laskee luotettavasti renkaan pyörähdykset. Niin ettei jätä mitään väliin eikä tee "omiaan" joukkoon. Kokemukseni mukaan ainakin Garminin GSC-10 toimii tässä mielessä todella tarkasti.

PeeHoo
09.03.2014, 10.08
Joo, GPS ei ole niin tarkka kuin monet luulevat. Se selviää Garmin piirtämistä reiteistäkin: reitti oikaisee joskus metsän kautta, vaikka ajaisi tietä.

Grugi
09.03.2014, 10.35
Joo, GPS ei ole niin tarkka kuin monet luulevat. Se selviää Garmin piirtämistä reiteistäkin: reitti oikaisee joskus metsän kautta, vaikka ajaisi tietä.

Tollaista ei ole kyllä itellä vielä käynyt eli kyllä reitti on joka kerta ollut se mitä on ajettu. Toki siis täysin mahdollista että noinkin voi käydä.

30 hampainen
09.03.2014, 11.07

Totta, siksi maantiekartoissa kannatttaa laittaa -pidä tiellä- päälle. Topoissa tuota toimintoa ei olekkaan.

edit: Lukitus tiehen.

Grugi
09.03.2014, 11.45
Ei ole ollut käytössä lukitus tiehen mutta ehkä ajamani reitit on olleet sen verran selkeitä kartalla että vikatulkintoja ei ole tapahtunut. Tuota Lukitus tiehen asetustahan ei juurikaan suositella käytettäväksi mitä nyt uskominen netistä löytyviin ohjeisiin uskominen. Eikö siis tuon asetuksen pitäisi edes vaikuttaa reittiä tallennettaessa vaan ainoastaan reitin opastuksessa.

okahkonen
09.03.2014, 12.34
Näin on, jos renkaan kehän pituuden mittaa tarkasti nimenomaan sillä painolla ja rengaspaineilla millä fillaria ajetaankin päästään hyvinkin tarkkoihin matkalukemiin. Tosin gepsin matkan mittauskin on sitä tarkempi mitä pitemmästä matkasta on kyse.

Esim. jos 28" (710 mm) halkaisijaltaan oleva rengas painuu lysyyn niin, että kehäpituus lyhenee 1 mm, niin se tarkoittaa vain noin +44 m virhettä 100 km matkalla. Gepsin mitattaessa vastaavaa matkaa saadaan usein virhettä luokassa 0.2-1.0% eli jopa 1 km verran! Kaavana tuolle matkamittarin virheelle voi käyttää: halkaisija x Pii/(halkaisija x (Pii-1)). Siis renkaan todellisesta halkaisijasta kyse.

Tuo anturiin perustuvan mittarin tarkkuus tietenkin edellyttää, että se toimii kunnolla ja laskee luotettavasti renkaan pyörähdykset. Niin ettei jätä mitään väliin eikä tee "omiaan" joukkoon. Kokemukseni mukaan ainakin Garminin GSC-10 toimii tässä mielessä todella tarkasti.

Niin, katveeksihan riittää tiheä kuusikko tai kallioleikkauksen vieri. Toinen vaikuttava seikka on, ettei GPS hallitse korkeuseroja kovin kummoisesti.

Grugi
09.03.2014, 12.45
Niin, katveeksihan riittää tiheä kuusikko tai kallioleikkauksen vieri. Toinen vaikuttava seikka on, ettei GPS hallitse korkeuseroja kovin kummoisesti.

Onneksi laitteessa on ilmapuntari joka parantaa juurikin noita korkeuseron tuomia haasteita pelkällä GPS:llä, laite on hyvä kalibroida ennen ajoa.

Tässähän tuosta aiheesta on kerrottu. http://www.dcrainmaker.com/2010/05/understanding-sport-device-gps.html

CamoN
09.03.2014, 15.42
Keräsin lenkkikilometrejä talteen parin vuoden ajan puhelimen GPS:llä. Viime kesänä GPS:n rinnalla oli perinteinen renkaan ympärysmitan perusteella matkaa laskeva matkamittari. 39 kilometrin työmatkalla GPS:n ja matkamittarin ero oli aina 100-200m luokkaa, enkä oikein osaa sanoa kumpi mittaustapa antoi enemmän väärän tuloksen. Kuitenkin ero oli aina samanlainen, eli mikäli GPS tekisi selvästi enemmän virheitä, olisi tuon eron pitänyt tietysti elää enemmän. Sen takia en myöskään jaksanut hieroa matkamittariin renkaan ympärysmittaa aivan millilleen, kun joku hassu sata metriä ei merkkaa minulle mitään 40km matkalla.

Arvelin puhelimen GPS:n olevan tarkka sen takia, että se käyttänee karttapohjaa paikannuksen apuna ja poistaa siten virheitä. Tänään ajoin Edge 510:llä ensimmäisen lenkin (34,32km) ulkona GPS:n kanssa. Asetin aikaisemmin pyöräprofiiliin renkaan ympärysmitaksi 2096mm (taisi olla oletus), näköjään se on nyt korjaantunut automaattisesti arvoon 2068mm. Kun katsoo Garmin Connectista GPS:n piirtämään jälkeä, se pysyy nätisti ajetulla tiellä ja pääsääntöisesti jäljestä on helppo päätellä kumpaa maantienlaitaa on ajettu. Itse laitteessa ei pitäisi olla minkäänlaisia karttapohjia, eli se ei voi käyttää sellaisia apuna mittauksen aikana.

Mihin tätä korkeampaa tarkkuutta tarvitaan?

okahkonen
09.03.2014, 22.33
Onneksi laitteessa on ilmapuntari joka parantaa juurikin noita korkeuseron tuomia haasteita pelkällä GPS:llä, laite on hyvä kalibroida ennen ajoa.

Ilmapuntari mittaa kyllä korkeuden, mutta GPS:stä se ei tee kolmiulotteista.

Mihin tätä korkeampaa tarkkuutta tarvitaan?

Tuon korkeampaa tarkkuutta ei tarvita. Kuvaamassasi tapauksessa tarkkuus on ollut varmasti riittävä, mutta aina näin ei ole. Johtuen GPS:n kaksiulotteisuudesta, virheet korostuvat kun tulee enemmän korkeuseroja. Korkeueroista johtuva matkan lisäys ei sinänsä ole merkittävä (laskinko oikein että 10%:n rinteessä 0,5%), mutta kun usein saman aikaisesti vauhti hidastuu merkittävästi, alkaa GPS:n random walk virhe muuttua merkittäväksi.

Käytännössä tämän olen huomannut esimerkiksi siten, että teknisellä pätkällä tiheässä metsässä maastopyöräillessä jos mittarissa on ollut auto-pause toiminta päällä, saattaa tietyltä pätkältä jopa kolmasosa lenkistä jäädä mittaamatta, kun garmin on tulkinnut että olen ollut pysähdyksissä. Jäljestä tulee siis katkonainen. Maantiellä samaan ongelmaan olen törmännyt vuoristossa, kun ajaa jyrkkää nousua kallioleikkauksen vieressä. Eli jälleen samanaikaisesti hidas vauhti ja heikko signaali.

Onpa käynyt niinkin, että Edge menee vallan sekaisin tunnelista. GSC-10:n ollessa kiinni näin ei ole käynyt. En tiedä johtuuko siitä vai ei.

Mutta ainakaan omalla kohdallani ongelmia ei ole ollut GSC-10 on kiinni, joten olen olettanut että nopeus/matkamittari kertoo Edgelle että "carry on" silloinkin, kun se ei GPS signaalin perusteella ole ihan varma, että "mitähän tässä nyt tapahtuu".

Heikki
10.03.2014, 18.39
^^Mikäli ymmärsin oikein jäsen CamoN:in kokeilun Edge 510:lla, tuossa esimerkissä värkki oli itsekseen muuttanut käyttäjän asettaman renkaan kehäpituuden aivan toiseen arvoon? Näinkö Edge 510 (ja kenties myös 810) todella toimii? Jos näin todella on, mistä värkki tämän uuden kehäpituuden on sitten kehittänyt? Ettei vaan perustuisi värkin GPS-tietoon edestystä matkasta per pinnamagneetin kierros. Eli onko nyt sitten kuitenkin niin, että vaikka käyttäisi GSC-10:iä, matkamittaus perustuu kuitenkin viime kädessä GPS-tietoon?

mhelander
10.03.2014, 19.25
Garmin Edge vehkeissä on nopeussensorille mahdollisuus käsin syötettyyn kehän mittaan tai sen automaattiseen päättelyyn.

Itse pidän automaatista kun ajan samoilla kiekoilla & renkailla, mitatun pyörän vaihtuessa autan Edge:ä nollaamalla lukeman jolloin se suorittaa uuden kalibroinnin.

Ai niin, Edge tallettaa sekä GPS-pisteet että nopeussensorista lasketun matkan. Riippuu sitten minne lenkin datan lataa kumpaa käytetään/näytetään. Edge itse näyttää pyöräsensorin nopeutta & matkaa.

CamoN
10.03.2014, 20.56
Jep, se GPS-pohjainen renkaan ympärysmitan automaattikalibrointi on minulla käytössä. Sen saa toki pois päältä, jos niin haluaa.

Veikkaisin tuon automaattikalibroinnin perustuvan jonkinlaiseen aika- tai matkaperusteiseen näytteistämiseen. Tai niin minä sen itse koodaisin, että haarukoisin tallennetusta datasta esimerkiksi 2 minuutin jaksoja, joissa on mahdollisimman vähän korkeusvaihteluja (korkeusmuutos laitteen ilmanpainemittarilta, varmennus GPS:n korkeuskoordinaatista) ja nopeisvaihteluita (nopeus nopeusanturilta ja varmennus GPS-jäljestä). Kun raja-arvoihin mahtuvia "puhtaita" jaksoja olisi kasassa vaikka viisi, vertaisin GPS:n ja nopeusanturin tuottamaa etäisyystietoa jaksojen välillä. Sikäli kun virhe olisi kaikissa samaa luokkaa, korjaisin renkaan ympärysmitta-arvoa kohti GPS:ää.

StePe
10.03.2014, 21.02
Tarkin mittaustapa varmaankin on renkaan tarkan ympärysmitan mittaaminen ja sen asettaminen mittarille. Kuinka moni osaa sitten tarkan mitan määritellä ja lisäksi myös muuttaa mittaa rengaspaineen ja renkaan kulumisen mukaan?
Aivan normaalilla yli 10 h lenkillä lateksisisureilla maantierenkailla paine muuttuu jo sen verran, että tarkassa mittauksessa pitäisi renkaan kehämittaa muuttaa, jos haluaa päästä tarkempaan lopputulokseen kuin Garminin satelliittipaikannukseen perustuvalla mittauksella.

Vanhemmat Garminin 705:n firmwaret käyttivät oletuksena satelliittimittausta ja pyöräanturi oli varalla tunneleita ja muita katveita varten. Jossakin vaiheessa (edistyneitten käyttäjien toiveesta?) Garminilla vaihdettiin prioriteetit toisin päin (ja sama käytäntö taitaa olla kaikissa uudemmissa mittareissa). En ymmärrä, että miksi samassa yhteydessä ei voitu lisätä asetuksiin valintaan, jolla jokainen olisi voinut päättää haluamansa mittaustavan (samassa yhteydessä olisi voinut lisätä myös toisen valinnan, jossa olisi voinut päättää, että arvioidaanko energiankulutus sykkeen vai tehomittarin mukaan, kun ainakin Edge 800 osaa molemmat tavat ja jälkimmäisellä antaa jopa järkeviä arvoja).

Viikonlopun lenkeillä kokeeksi käytin Edge 800:n automaattista kehämitan arvontaa. Lauantaina ensimmäinen arvottu lukema oli 2077 mm ja lenkin aikana mitta vaihteli 2066 ja 2125 mm välillä (lauantain paineilla 32 mm Vittorian Cross XN hätäisesti mitattu arvo oli n. 2117 mm). Sunnuntaina Garminin arpoma lukema vaihteli 2075 ja 2135 mm välillä (painetta n. 1 bar lauantaita enemmän).

Onkohan kukaan muu kiinnittänyt huomiota siihen yksityiskohtaan, että Garminin mittaama matka ei ole sama kuin tallennettujen reittipisteiden mukaan laskettu matka. Ilmeisesti mittari hyödyntää muutakin tietoa liikkestä kuin pelkät paikannetut pisteet (muuten on vaikea selittää sitä, että esim. paikallaan ollessa mittari osaa suodattaa mittausvirheitä ja jopa vähentää kertynyttä matkaa).

okahkonen
10.03.2014, 21.10
^^Mikäli ymmärsin oikein jäsen CamoN:in kokeilun Edge 510:lla, tuossa esimerkissä värkki oli itsekseen muuttanut käyttäjän asettaman renkaan kehäpituuden aivan toiseen arvoon? Näinkö Edge 510 (ja kenties myös 810) todella toimii? Jos näin todella on, mistä värkki tämän uuden kehäpituuden on sitten kehittänyt? Ettei vaan perustuisi värkin GPS-tietoon edestystä matkasta per pinnamagneetin kierros. Eli onko nyt sitten kuitenkin niin, että vaikka käyttäisi GSC-10:iä, matkamittaus perustuu kuitenkin viime kädessä GPS-tietoon?

Se on juuri näin - ja hyvä niin. Eli kehämittaus antaa väärää informaatiota jos kehän pituus on asetettu väärin, tai jos anturi on huonosti, ettei lue joka kierrosta. GPS taas antaa huonoa informaatioita jos signaali on heikko, tai vauhti hidas. Niinpä Garmin on yhdistänyt nämä: varmistamalla GPS:n avulla että kehän ympärysmitta on mitattu oikein, ja GPS ja mittaamalla nopeuden kehäperusteisesti. Mielestäni melko briljanttia.

Slim_Jim
14.03.2014, 08.57
Valaiskaapa nyt tyhmää kun ei ketjua selaamalla silmään osu; onko Edgessä sellaista ominaisuutta että voisin heittää ennen lenkkiä valmiin reitin kojeelle ja se näyttäisi reitin jota seurata siinä näytöllä? Jättäisi tuon älykännyn raahaamisen lenkiltä pois kun tää pääkaupunkiseutu on täysin outo ja tarviaa navigoimiseen välillä apuja.

TetedeCourse
14.03.2014, 09.11
Taitaapa olla - luepa tätä ketjua taaksepäin esim sivulta 22

okahkonen
14.03.2014, 11.00
Valaiskaapa nyt tyhmää kun ei ketjua selaamalla silmään osu; onko Edgessä sellaista ominaisuutta että voisin heittää ennen lenkkiä valmiin reitin kojeelle ja se näyttäisi reitin jota seurata siinä näytöllä? Jättäisi tuon älykännyn raahaamisen lenkiltä pois kun tää pääkaupunkiseutu on täysin outo ja tarviaa navigoimiseen välillä apuja.

Tämän takia näitä laitteita hankitaan.

magnuken
14.03.2014, 20.58
No sen reitin voit tehdä ehkä yksinkertaisimmillaan Garmin Connect palvelun kautta. Tällöin sinulla ei tarvitse olla muita reitinsuunnitteluohjelmia asennettuna, tuo Garmin Connect toimii siis nettiselaimen kautta (http://connect.garmin.com/fi-FI/)

- Valitse sieltä "Suunnittele" välilehti ja sitten "Reitit" ja sitten sieltä painike "Luo Harjoitus"
- Esiin tulee kartta, zooma sitä ja merkitse sinne haluamasi reitti. Kun valmis paina "Tallenna".
- Kun olet tallentanut, valitse painike "Lähetä laitteeseen".

Tuossa viimeisessä vaiheessa Garmin Connect saattaa pyytää sinua asentamaan Garmin Communicator laajennusta tietokoneellesi. Ellet tätä vielä ole tehnyt tee se ja seuraa tulevia ohjeita.

milan1
14.03.2014, 21.15
Miten sitten kun tuon reitin on suunnitellut tuolla garmin connectissa,niin mikä kartta ohjelma pitää olla itse edgessä että se toimii siinä ja navigoi? Riittääkö pelkkä se mikä edgessä on jo valmiina?

okahkonen
14.03.2014, 22.30
Miten sitten kun tuon reitin on suunnitellut tuolla garmin connectissa,niin mikä kartta ohjelma pitää olla itse edgessä että se toimii siinä ja navigoi? Riittääkö pelkkä se mikä edgessä on jo valmiina?

Kyllä se on ihan sisäänrakennettu ominaisuus, eli ei sentään tarvi päätelaitteeseen alkaa softaa hankkimaan (tietokonelle toki pitää asentaa kaikenlaista, kuten yllä käy ilmi).
Jos ei itse halua suunnitella reittiä, voit joko GC:ssä tai Stravassa selailla kavereiden reittejä, ja tallettaa ne Edgelle. Muista tallettaessa käyttää kansiota "new files" tms.

Grugi
14.03.2014, 22.34
Juu ei ole karttapohjan hankinta pakollista mutta jos haluaa niin city navigator kartalla saa näkymän laitteessa hieman yksityiskohtaisemmaksi ja tietysti muut kartan tuomat ominaisuudet.

okahkonen
14.03.2014, 22.57
Juu ei ole karttapohjan hankinta pakollista mutta jos haluaa niin city navigator kartalla saa näkymän laitteessa hieman yksityiskohtaisemmaksi ja tietysti muut kartan tuomat ominaisuudet.

anteeksi, ymmärsin edellisen kysymyksen väärin. Siis City Navigator pitää olla. Mukana tulevalla ei tee yhtään mitään. City Navigator kattaa koko Euroopan ainakin sikäli kun minä sitä tunnen. Tulee edullisesti bundle paketeissa.

Kurapyörä
14.03.2014, 23.30
Topo Pro 2 ja 3 sekä edullisempi topo light kartta reitittää myös ja on ainakin maastossa parempi kuin city navigator.
Tosin topo kartat on muilta ominaisuuksiltaan vaatimattomampia kuin cn, cn.ssä osoitehaku ja reitittää itse järkevämmin kuin topot.
mutta jos tekee reitit tietsikalla, vaikka map sourcella on ihan sama mikä näistä on kapulassa.

magnuken
15.03.2014, 00.52
Ja sitten on tämä man mainio täysin ilmainen OSM kartta Garminin gepseihin:

Eli sieltä lataa tiedosto gmapsupp.zip (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/files/gmapsupp.zip) tietsikalle ja pura se paketti ja siirrä tiedosto gmapsupp.img Edgen muistikortille kansioon /Garmin.
Tuo kartta on siis OSM, eli muista ilmoittaa/korjata havaintosi sinne OSM sivustolle, eli: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fi:Main_Page

Ja, ilmaisen erittäin tarkan Maanmittauslaitoksen 1:20000 - 10000 topokartan saat imuroitua täältä: http://kartat.hylly.org/

Tuo ensinmainittu OSM fillarikartta taitaa olla myös ihan reitittävä mutta se jälkimmäinen topokartta sitä tuksin on.

milan1
15.03.2014, 08.50
Ja sitten on tämä man mainio täysin ilmainen OSM kartta Garminin gepseihin:

Eli sieltä lataa tiedosto gmapsupp.zip (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/files/gmapsupp.zip) tietsikalle ja pura se paketti ja siirrä tiedosto gmapsupp.img Edgen muistikortille kansioon /Garmin.
Tuo kartta on siis OSM, eli muista ilmoittaa/korjata havaintosi sinne OSM sivustolle, eli: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fi:Main_Page

Ja, ilmaisen erittäin tarkan Maanmittauslaitoksen 1:20000 - 10000 topokartan saat imuroitua täältä: http://kartat.hylly.org/

Tuo ensinmainittu OSM fillarikartta taitaa olla myös ihan reitittävä mutta se jälkimmäinen topokartta sitä tuksin on.

Jep, olen jo ladannut tuon gmapsupp.zip tiedoston mut täytyy vielä keksiä keino et miten tuo zip tiedosto muutetaan img:ksi

efut
15.03.2014, 09.42
Jep, olen jo ladannut tuon gmapsupp.zip tiedoston mut täytyy vielä keksiä keino et miten tuo zip tiedosto muutetaan img:ksi

Zip on tiedostonpakkaus jossa yhden zip-tiedoston sisään voidaan pakata yksi tai useampi tiedosto pienempään tilaan. Windowsissa zip-tiedoston purkaminen onnistuu esimerkiksi kaksoisklikkaamalla tiedostoa. Ompuista en tiedä mitään joten tarpeen vaatiessa joku muu saa auttaa.

milan1
15.03.2014, 10.22
Zip on tiedostonpakkaus jossa yhden zip-tiedoston sisään voidaan pakata yksi tai useampi tiedosto pienempään tilaan. Windowsissa zip-tiedoston purkaminen onnistuu esimerkiksi kaksoisklikkaamalla tiedostoa. Ompuista en tiedä mitään joten tarpeen vaatiessa joku muu saa auttaa.

windowssilla tuherran. No nyt olin purkavani zipin koneelle ja muodoksi tuli nyt gmapsupp
eli onko tuo nyt sitten se mikä pitää sirtää edgen muistikortille?

IncBuff
15.03.2014, 10.23
Eiköhän se ole nyt kansio jonka sisältä löytyy se tiedosto.

milan1
15.03.2014, 10.31
Eiköhän se ole nyt kansio jonka sisältä löytyy se tiedosto.

Eli siirretäänkö tuo gmapsupp garmin kansioon? ja anteeksi...

Grugi
15.03.2014, 13.47
Eli siirretäänkö tuo gmapsupp garmin kansioon? ja anteeksi...

Kyllä gmapsupp.img siirretään kokonaisuudessaan Garmin kansioon.

milan1
15.03.2014, 14.17
Jep.Minulla siis ei lue gmapsupp.img vaan lukee pelkästään gmapsupp
Liekkö olla oikein tuo minun purku? Noh kokeilemaan pääsee vasta sitten kun laite saapuu kotiin, tilasin 810 Bundle paketin torstaina eli saapuu vasta ensi alku viikolla.
Kiitoksia kuitenkin kaikille jotka jaksatte neuvoa ja auttaa tumpeloa alkuun.

Grugi
15.03.2014, 14.46
Jep.Minulla siis ei lue gmapsupp.img vaan lukee pelkästään gmapsupp
Liekkö olla oikein tuo minun purku? Noh kokeilemaan pääsee vasta sitten kun laite saapuu kotiin, tilasin 810 Bundle paketin torstaina eli saapuu vasta ensi alku viikolla.
Kiitoksia kuitenkin kaikille jotka jaksatte neuvoa ja auttaa tumpeloa alkuun.

On se ihan oikein, sinulla on vaan koneellasi kansion asetuksissa asetus "piilota tunnetut tiedostopäätteet" päällä.

milan1
15.03.2014, 15.33
On se ihan oikein, sinulla on vaan koneellasi kansion asetuksissa asetus "piilota tunnetut tiedostopäätteet" päällä.

Ok. Seköhän se tässä on minua sekoittanut... mistä tuon asetuksen voi vaihtaa?
Jos tuo mun gmapsupp on oikein siellä garmin kansiossa niin toimiiko sitten itse edgessä ne garmin connectissa suunnitellut reitit?
Olen ladannut siihen muistikortin samaan garmin kansioon myös sen maanmittauslaitoksen topokartan mtk_suomi21b.img (http://eivoittoa.fi/mtk/2014-01-06/mtk_suomi21b.img) (juuri tussa muodossa) saako ne molemmat kartat olla siellä?

Grugi
15.03.2014, 18.06
Ok. Seköhän se tässä on minua sekoittanut... mistä tuon asetuksen voi vaihtaa?
Jos tuo mun gmapsupp on oikein siellä garmin kansiossa niin toimiiko sitten itse edgessä ne garmin connectissa suunnitellut reitit?
Olen ladannut siihen muistikortin samaan garmin kansioon myös sen maanmittauslaitoksen topokartan mtk_suomi21b.img (http://eivoittoa.fi/mtk/2014-01-06/mtk_suomi21b.img) (juuri tussa muodossa) saako ne molemmat kartat olla siellä?

Saa olla molemmat siellä. Ja kyllä ne reitit sitten toimii.

http://img80.imageshack.us/img80/1129/kansionasetukset.png

milan1
15.03.2014, 18.36
Grugi ISO KUMARRUS ja KIITOS vaivan näöstä!! Nyt oli sellaiset ohjeet että jopa minäkin sain asetukset kuntoon ja nyt näkyy img päätteet. Nyt vaan pitää odotella että itse laite saapuu ja pääse testaamaan sekä toteamaan lisää kysymyksiä :D

rikalar
17.03.2014, 12.34
Grugi ISO KUMARRUS ja KIITOS vaivan näöstä!! Nyt oli sellaiset ohjeet että jopa minäkin sain asetukset kuntoon ja nyt näkyy img päätteet. Nyt vaan pitää odotella että itse laite saapuu ja pääse testaamaan sekä toteamaan lisää kysymyksiä :D

Sitten kun laitat Garminiin useamman kartan muistikortilla (eri nimillä vaan .img tiedostot), pitää laitteen valikosta käydä valkkaamassa mikä kartta on näkyvillä. (Ja myös muistaa laittaa toiset kartat pois näkyvistä)

Mulla on käytössä OSM karttoja maantieajeluihin, ne navigoi/reitittää ja on riittänyt erittäin hyvin Suomi/Kanaria/Mallorca reissuilla. Maastolenkeillä näkyvillä on GTK:n maastokartta missä näkyy polut yms asiat välillä hyvin ja paikoitellen ei. Molempiin olikin linkit tuossa ylempänä.

SUP
18.03.2014, 16.17
Elikäs tarkoitus olisi lähtee huhtikuussa viikoksi Mallorcalle pyöräilemään.
Nyt kuitenkaan en ole mistään löytänyt kyseistä ladattavaa karttaa, reittejä kyllä löytyy mutta karttapohjaa ei.
http://garmin.openstreetmap.nl sivulta olen kyseisen kartan onnistuneesti ladannut koneelle ja siirtänyt muistikortille
mutta jostain syystä sitä ei garminista löydy :(
Suomalaisia karttoja olen kyllä osannut ladata mutta tuo ei onnistu jostain syystä.

Grandi66
18.03.2014, 17.00
Muistaakseni tun sivuston kanssa joskus ähersin enne ku sain kartan toimimaan. Kyll niitä sivustoja on pari muutakin. Laita hakusanaksi 'osm mallorca garmin' .

Ilkka Nykanen
18.03.2014, 18.52
Olethan perustanut korttiin kansion garmin nimellä, siirrä karttatiedosto siihen ja muuta nimeksi gmapsupp.
Minulla toiminut hyvin, tosin ladannut oikean tidoston palvelimelta suoraan kortille.

magnuken
18.03.2014, 23.45
Olethan perustanut korttiin kansion garmin nimellä, siirrä karttatiedosto siihen ja muuta nimeksi gmapsupp.
Minulla toiminut hyvin, tosin ladannut oikean tidoston palvelimelta suoraan kortille.

Nimenomaan jos Garminin gepsin muistikorttiin vie hakemistoon Garmin\ tiedoston nimeltä "gmapsupp.img", niin laite saa ne uudet kartat sisäänsä kyseisestä tiedostosta.

Tuossa täytyy nyt huomioida, että tuo nimi "gmapsupp.img" on perua hyvin vanhoista Garminin gepseistä, jolloin laite kerrallaan vain pystyi käyttämään yhtä lisäkarttaa sen sisäisessä muistissa olevan lisäksi.

Nykyisin siis noiden Garmineiden gepsien (Edget, Montanat jne) muistikortille voi viedä vaikka kuinka monta karttaa, kunhan niiden tiedostotarkenne on ".img". Siis tyyliin "kartta1.img" ja "kartta2.img" jne. Jos sinne muistikortille (tai vehkeen sisäiselle muistille) on viety monta karttaa, niin täytyy laitteen karttavalikosta kulloinkin valita mitä karttaa käyttää ja samalla disabloida ne muut muistissa olevat kartat.

Helppoa kuin heinänteko - eikö vain!

milan1
22.03.2014, 16.12
No niin nyt on muutama lenkki takana edge 810 kanssa tehty ja hienosti pelittää. Pientä hakemista oli aluksi laitteeseen tutustumisessa mutta kyllä nyt voisin varovasti sanoa et perus jutskat alkaa oleen hanskassa. Torstaina heitin maasturilla pidemmän (105km) pk-lenkin kelvejä pitkin ja oli ilo painella outojakin pyöräteitä kun laitteesta pystyi tarkkaileen et mikä tie johtaa mihinkin.:cool:
Kartoista vielä sellainen havainto et kyllä minulla ainakin on http://www.polkupyoraily.net/osm/ ja mtk_suomi21b.img (http://eivoittoa.fi/mtk/2014-01-06/mtk_suomi21b.img) nuo MOLEMMAT yhtä aikaa päällä ja hyvin toimii.

magnuken
22.03.2014, 21.16
Kartoista vielä sellainen havainto et kyllä minulla ainakin on http://www.polkupyoraily.net/osm/ ja mtk_suomi21b.img (http://eivoittoa.fi/mtk/2014-01-06/mtk_suomi21b.img) nuo MOLEMMAT yhtä aikaa päällä ja hyvin toimii.

Tuo riippuu sitten hieman laitteesta miten se käyttäytyy jos pidät kahta tai vielä useampaa karttaa "päällekkäin", joissakin Graminin maastogepseissä tuota jopa suositellaan jos kyseessä kovin eri mittakaavan kartat. Mutta yleensä ei tuosta tule kuin sekaannusta - eli kannattaa Garminin gepsin karttavalikosta aina kruksata vain sitä karttaa mitä kulloinkin haluaa käyttää ja ottaa muista sitten kruksit pois. Tämä sis se yleissääntö, mutta poikkeuksiakin toki on, esim. kaikennäköisten "overlay" karttojen suhteen!

VeeVee
22.03.2014, 23.10
Tuolla on hyvät ohjeet siitä miten tietyn alueen kartat saa asennettua. Jos ei halua esim. koko maan karttaa, niin voi maalata tietyn alueen, esim. Kanariansaaret jolloin manner-Espanjaa ei tule mukaan eli kartan koko pysyy pienenä.
http://www.dcrainmaker.com/2013/05/download-garmin-705800810.html

Sivut ovan englanniksi.

Heikki
24.03.2014, 17.25
Se on juuri näin - ja hyvä niin. Eli kehämittaus antaa väärää informaatiota jos kehän pituus on asetettu väärin, tai jos anturi on huonosti, ettei lue joka kierrosta. GPS taas antaa huonoa informaatioita jos signaali on heikko, tai vauhti hidas. Niinpä Garmin on yhdistänyt nämä: varmistamalla GPS:n avulla että kehän ympärysmitta on mitattu oikein, ja GPS ja mittaamalla nopeuden kehäperusteisesti. Mielestäni melko briljanttia.

Ihan nyt oman mielenrauhani vuoksi testasin tänään Edge 810 + GSC-10:n antaman kokonaismatkan eräästä vakiolenkistäni (ns. "Edge 810 TBT navigoinnin testilenkki", olen tuota lenkkiä toistanut viime vuoden lopulla ja nyt keväällä useaan kertaan, kun olen selvitellyt Edge 810:n navigointiongelmia eri ohjelmistoversioilla). Aikaisempien testiajojen kokonaismatkat ovat olleet GPS mittauksen antamia. Noiden aikaisempien testiajojen mukaan on lenkin pituus olisi (9 eri toistoa, keskiarvoja) riippuen vähän sovelluksesta, mihin data talletetaan joko 99,64km (SportTracks) tai 99,35km (GarminTrainingCenter).
Nyt GSC-10:llä (automatic) mitattuna lenkin pituus oli 99,59km (SportTracks) tai 99,56km (GarminTrainingCenter).
Eli eroa oli vastaavassa järjestyksessä joko -0,05% tai +0,21%.

Meikäläisen vuosittaisilla kilometrimäärillä (~17600km @ 2013) ero olisi välillä -9...+38km.
Tällä perusteella en katso tarpeelliseksi virittää GSC-10 antureita parempiin (hiilari-)kesäpyöriini.

okahkonen
24.03.2014, 21.03
Ihan nyt oman mielenrauhani vuoksi testasin tänään Edge 810 + GSC-10:n antaman kokonaismatkan eräästä vakiolenkistäni (ns. "Edge 810 TBT navigoinnin testilenkki", olen tuota lenkkiä toistanut viime vuoden lopulla ja nyt keväällä useaan kertaan, kun olen selvitellyt Edge 810:n navigointiongelmia eri ohjelmistoversioilla). Aikaisempien testiajojen kokonaismatkat ovat olleet GPS mittauksen antamia. Noiden aikaisempien testiajojen mukaan on lenkin pituus olisi (9 eri toistoa, keskiarvoja) riippuen vähän sovelluksesta, mihin data talletetaan joko 99,64km (SportTracks) tai 99,35km (GarminTrainingCenter).
Nyt GSC-10:llä (automatic) mitattuna lenkin pituus oli 99,59km (SportTracks) tai 99,56km (GarminTrainingCenter).
Eli eroa oli vastaavassa järjestyksessä joko -0,05% tai +0,21%.

Meikäläisen vuosittaisilla kilometrimäärillä (~17600km @ 2013) ero olisi välillä -9...+38km.
Tällä perusteella en katso tarpeelliseksi virittää GSC-10 antureita parempiin (hiilari-)kesäpyöriini.

Niin, kuten tuolla aiemmissa kommenteissa tuli jo ilmi, epätarkkuus aktualisoituu kun a) nopeus on matala; b) suorituspaikka on peitteinen, ja eritoten kun molemmat ehdot a ja b toteutuvat samanaikaisesti - mikä siis kotimaisella maantiellä lienee lähinnä hypoteteettinen tilanne. Toisin on kivikkoisessa kotimaisessa kuusikossa maastopyöräillessä, tai maantiellä vaikkapa täällä: www.velominati.com/general/a-climb-to-love-passo-san-boldo/

Keijo Leppänen
30.03.2014, 08.08
Tarkoitus olisi hankkia kasisatanen. Onko kolmeneljäysi se tän hetken hinta kotimaassa,bundlelle?

sakuvaan
30.03.2014, 11.48
Tässä melkein 6kk 800'lla ajoa ollut, olen ollut laitteeseen vain tyytyväinen, hyvä akkukesto, navigointi metässä onnistuu ajon aikana waypointtien ja opasteviisarin avulla, akkukesto on vähintäänkin loistava verrattuna puhelinnaveihin/träkkereihin, miinuksena on se että portaali-integraatio näiden eri aktiviteettipalveluiden välillä on nolla, eli kaverit on esmes sports trackerissä ja itse garmin connectissa, jotta ajot saa siirrettyä palveluiden välillä joutuu pelaamaan trackkien kanssa manuaalisesti joka vähän ärsyttää.

okahkonen
01.04.2014, 19.04
Frendillä akuutti ongelma: ostanut uuden Edge810:n sekä Vectorit, ja edge ei löydä Vectoreita. Kuulemma bootannut sekä polkimet että Edgen, eikä mitään tapahdu. Väittää myös pyörittäneensä polkimia. Mikähän avuksi?

Grugi
01.04.2014, 19.19
Frendillä akuutti ongelma: ostanut uuden Edge810:n sekä Vectorit, ja edge ei löydä Vectoreita. Kuulemma bootannut sekä polkimet että Edgen, eikä mitään tapahdu. Väittää myös pyörittäneensä polkimia. Mikähän avuksi?

Olisko niin helppo juttu että Vectoreissa paristot väärin päin?

kianto
17.04.2014, 20.33
Onko tuota 810 mahdollista käyttää perusmaastokarttapohjalla ihan normaalin retkeilijän gps:n tapaan? Mietin vain, että mahtaisikohan tuo 810 ujuttaminen metsäverotukseen onnistua. Mikäli perus gps ominaisuudet siitä löytyisi (tilanrajat, peruskarttapohja yms) uskoakseni ei verottajalla siinä tapauksessa olisi asiaan nokan koputtamista.

Grugi
17.04.2014, 20.41
Saahan siihen http://kartat.hylly.org kartat joten miksikäs ei.

magnuken
19.04.2014, 23.01
Onko tuota 810 mahdollista käyttää perusmaastokarttapohjalla ihan normaalin retkeilijän gps:n tapaan? Mietin vain, että mahtaisikohan tuo 810 ujuttaminen metsäverotukseen onnistua. Mikäli perus gps ominaisuudet siitä löytyisi (tilanrajat, peruskarttapohja yms) uskoakseni ei verottajalla siinä tapauksessa olisi asiaan nokan koputtamista.

Mutta, älä sitten vetoa niihin kiinteistörajoihin! Niitä ei nimittäin ilmaiseksi saa, koska Maanmittauslaitos niitä ei jostakin syystä vapauttanut kuten ne teki liki kaikelle muulle topoaineistolleen. Myös meri- ja järvialueiden syvyyskäyrät ovat edelleenkin maksun takana koska niitä hallitsee Liikennevirasto ja se ei ainakaan vielä niitä ole vapauttanut yleiseen jakeluun.

JackOja
20.04.2014, 19.43
Voithan toki ostaa sellaisen kaupallisen karttatuotteen, johon kiinteistörajat tulevat mukana.

kianto
20.04.2014, 20.22
Mikähän tuollainen "kaupallinen karttatuote, johon kiinteistön rajat tulevat mukana" olisi? Paljonkohan se kustantaa?

Kemizti
20.04.2014, 20.31
Mikähän tuollainen "kaupallinen karttatuote, johon kiinteistön rajat tulevat mukana" olisi? Paljonkohan se kustantaa?
https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/kartat/polkukartat/topo/topo-suomi-finland-v3-pro/prod130573.html

KehveliSki
23.04.2014, 18.57
Pulma. 810 mukana tuli muistikortti, jolla oli esiasennettuna tuo Europe City Navigator kartta. Olisin ladannut tälle kortille tuon ilmaisen maastokartan, mutta ei mahtunut sinne. Niinpä siirsin koneella koko kortin sisällön isommalle kortille copy paste meiningillä. Kortti 810 ja virta päälle, niin tuleeilmoitus "karttoja ei voi ladata". Tuolla karttavalikossa näkyy kyllä maastokartta, mutta ei tuo City Navigator. Missä vika? Joku kopio suojaus?

Grugi
23.04.2014, 19.03
Sitä City Navigatoria ei voi sieltä noin vaan siirtää, kortin kloonaaminen saattaa toimia mutta voi olla että ei toimi silläkään. Olisit vaan laittanut sen maastokartan sinne isommalle kortille.

KehveliSki
23.04.2014, 19.29
Ok. Ei kyllä vaan huvita tuo korttien vaihtelu lenkkien välillä...voihan perse

Grugi
23.04.2014, 19.32
Tossa laitteessa kortin vaihto on melkosen helppo toimenpide.

magnuken
23.04.2014, 20.52
Sitä City Navigatoria ei voi sieltä noin vaan siirtää, kortin kloonaaminen saattaa toimia mutta voi olla että ei toimi silläkään. Olisit vaan laittanut sen maastokartan sinne isommalle kortille.

Näin on, nuo Garminin korteilla olevat kartat on fiksattu kyseisen kortin sarjanumeroon eivätkä toimi kopioituna muissa korteissa. Kloonaaminenkaan ei yleensä auta, koska sen uuden kortin sarjanumero pitäisi saada vaihdettua!

Toisaalta fillarikäyttöön on ne OSM-fillarikartat mielestäni jopa parempia kuin Garminin City Navigatorit.

Sellaisenhan voit ladata maksutta täältä: http://www.polkupyoraily.net/osm/

Sieltä imuroi tietokoneelle ja pura tiedosto gmapsupp.zip. Sen jälkeen siirrä navin muistikortin Garmin\ kansioon tiedoston gmapsupp.img. Ellei sellaista hakemistoa siellä ole, tee sellainen.

Heikki
24.04.2014, 09.53
Garminin City Navigator kartat on järkevintä ostaa ladattavana tiedostona: https://buy.garmin.com/en-IE/GB/maps/on-the-road-maps/city-navigator-nt/city-navigator-europe-nt/prod6299.html
Tuolloin:
- saat takuuvarmasti uusimman version kartasta ja
- saat itse päättää, minkä kokoiselle muistikortille sen tallennat (max 32GB). Tällöin samalle kortille mahtuvat myös ne OSM-kartat.

Grugi
24.04.2014, 10.38
Garminin City Navigator kartat on järkevintä ostaa ladattavana tiedostona: https://buy.garmin.com/en-IE/GB/maps/on-the-road-maps/city-navigator-nt/city-navigator-europe-nt/prod6299.html
Tuolloin:
- saat takuuvarmasti uusimman version kartasta ja
- saat itse päättää, minkä kokoiselle muistikortille sen tallennat (max 32GB). Tällöin samalle kortille mahtuvat myös ne OSM-kartat.

Näinhän se on mutta kyseisessä tapauksessa on ostettu bundle missä kartta on jo kortilla niin ei ole paljoa tehtävissä. OSM-kartoille oma kortti ja kuten sanottu kortin vaihto on niin helppo homma että ei aiheuta mielestäni ongelmaa vaikka olisi useampi kortti missä karttoja on.

milan1
24.04.2014, 12.00
Jep. Itselläni on myös kaksi korttia nuo OSM kartat on toisella ja toisella on mukana tullut City navigator. Kortin vaihdossa menee varmaan n.20sek. Eli kyllä tuon jaksaa tehdä jos tarvista. Ja kuten edellä jo mainittiin niin kyllä nuo OSM kartat on oikeestaan ainoat joita tulee käytettyä.

KehveliSki
25.04.2014, 10.41
Mutta eikös tuo kahden kortin taktiikka vaikuta muistissa oleviin harjoituksiin ja reitteihin kun ne kai kortilla on? Ei sillä että tämäkään välttämättä oleongelma.

oldoc
25.04.2014, 18.26
Hmm... Kuinka pieni kortti siinä 810:ssa on? 800:n mukana tulleelle kortille sopi City Navigatorin kaveriksi Suomen maastokartat ja ainakin Mallorcan OSM.

mkpaa
25.04.2014, 19.29
Mutta eikös tuo kahden kortin taktiikka vaikuta muistissa oleviin harjoituksiin ja reitteihin kun ne kai kortilla on? Ei sillä että tämäkään välttämättä oleongelma.

Reitit voi olla kummassa tahansa. Harjoitukset menee [citation needed] aina laitteen muistiin eikä kortille.

KehveliSki
25.04.2014, 22.24
Hmm... Kuinka pieni kortti siinä 810:ssa on? 800:n mukana tulleelle kortille sopi City Navigatorin kaveriksi Suomen maastokartat ja ainakin Mallorcan OSM.

4gb, josta 0,7gb vapaana

Grandi66
26.04.2014, 05.07
Ei ton kokoseen mahdu muuta. Miul on kaverin edge touringista kopsattu kartta ja maastokartta ja osm samalla kortilla. Valikoin sen mitä juuri sillä hetkellä tarviin. Ilmoittelee kyllä et karttoja ei voi ladata ja siitä huolimatta toimii. Kortti on muistaakseni 8 giganen.

lecce
28.04.2014, 09.17
Oon tässä pähkäilly 800:n ja 810:n välillä. Olen ymmärtänyt, että laitteiden välillä ei ole juuri mitään eroa, jos älypuhelimen kanssa yhteenkoplaus ei tuo itselle lisäarvoa. Jos 800:n sais 250 euroon, niin ostaisin saman tien, mutta bike-discountissa näyttää toimitustila punaista. Tarjolla on vain bundlea euro roadmapeilla hintaan 329 euroa (http://www.bike-discount.de/en/buy/edge-800-bundle-with-heart-rate%2C-cadence-full-european-road-mapping-blue-black-40327). 810:n sais samasta puljusta 319 euroon (http://www.bike-discount.de/en/buy/edge-810-76381). Sykevyö ja kadenssimittari löytyvät omasta takaa, joten niillä en itse tee mitään ja ne menisivätkin heti myyntiin, josta on vain lisävaivaa. Onko tuosta roadmapista mitään hyötyä, vai ovatko ilmaiskartat parempi vaihtoehto? Saa myös vinkata, jos jostain saisi 800:n tuohon 250-260 euron hintahaarukkaan.

milan1
28.04.2014, 10.36
Hei. Itselläni on 810 ja olen kyllä tykännyt siitä että saan lenkin jälkeen heti näppärästi siirrettyä lenkin tiedot langattomasti suoraan Garmin connectiin eikä tarvi alkaa kytkeen tietokoneeseen.
Ja kyllä nuo osm ilmais kartat ovat varmaankin riittävät.

magnuken
28.04.2014, 13.24
Tuo Bundle euro roadmapeilla tarkoittaa siis että mukana seuraa SD-kortti jossa Garminin "City Navigator NT Europe" kartta. Tuo kartta on siis lähinnä tehty auoilijoiden käyttöön eikä niinkään pyöräilykäyttöön. SUomessa kyseinen kartta kustantaa n. 90 euroa.

Ja onhan siinä 810 mallissa vielä jokunen muukin ero vanhempaan 800 nähden: uusi käyttöliittymä ja hieman pitempi akun kesto. Paras uudistus on kuitenkin mielestäni mahdollisuus tallentaa useita fillarityyppejä aliprofiileineen ja kaikissa voi olla erilainen menu-valikoima. Tästä on hyötyä jos käyttää monenlaista fillaria tai sitten aparaattia ihan metsä- tai kaupunkidallailussa tai miksei vesilläkin merikartoin varustettuna.

lecce
28.04.2014, 14.08
Kiitos vastauksista. Näillä spekseillä olisitte siis kallistumassa 810:n puoleen. Langaton tiedosiirto, pidempi akun kesto ja aliprofiileiden tallennus ovat kaikki hyviä uudistuksia, mutta kallistuisin ehkä kuitenkin siihen 250 euron 800:n, jos sellainen olisi saatavilla. Nyt tilaukseen taitaa lähteä 810 hintaan 319 euroa.

Heikki
28.04.2014, 17.27
Paras uudistus on kuitenkin mielestäni mahdollisuus tallentaa useita fillarityyppejä aliprofiileineen ja kaikissa voi olla erilainen menu-valikoima. Tästä on hyötyä jos käyttää monenlaista fillaria tai sitten aparaattia ihan metsä- tai kaupunkidallailussa tai miksei vesilläkin merikartoin varustettuna.

Joko tämä eri karttojen allokointi eri fillariprofiileille toimii 810:ssa? Asiasta oli jokin aikaa sitten aika monia valituksia Garminin 810 foorumilla. Itselle tämä ei ole niin tärkeä ominaisuus, kun kesäaikaan maantielle paras on City Navigator NT Europe ja tarvella OSM kartta metsäpolkuja varten.

Grugi
28.04.2014, 17.29
^^^ Edge 800 saa kyllä 5 eri pyörän tiedot mutta ei käsittääkseni noita aliporfiileja, menunäkymien muutos ei nyt ole iso homma jos niitä tarvitsee rustailla.

lecce
28.04.2014, 18.51
Onkohan noille sykevyölle ja kadenssianturille minkäänlaisia jälkimarkkinoita? Fillaritorilla näytti olevan jotain ilmoituksia, mutta toteutuneita kauppahintoja en löytänyt. Jos noista sais 60-70 euroa, niin vois sittenkin kääntyä 800:n. Heikki, jaksatko kertoa mikä tuossa City Navigator NT Europessa on ilmaiskarttoja paremmin?

Sent from my iPad using Tapatalk

Hdjanne
28.04.2014, 19.06
Onkohan noille sykevyölle ja kadenssianturille minkäänlaisia jälkimarkkinoita? Fillaritorilla näytti olevan jotain ilmoituksia, mutta toteutuneita kauppahintoja en löytänyt. Jos noista sais 60-70 euroa, niin vois sittenkin kääntyä 800:n.

Uteliaisuus heräsi.
Onko sulla myynnissä nuo anturit, vai oletko hankkimassa Edge 800:sta ja koet nuo turhiksi?
Jos ensimmäinen, niin olisin halukas hieromaan kauppaa. Jos jälkimmäinen, niin Edgeähän on myynnissä myös versio missä ei tule noita murkuloita mukana.

lecce
28.04.2014, 20.03
Uteliaisuus heräsi.
Onko sulla myynnissä nuo anturit, vai oletko hankkimassa Edge 800:sta ja koet nuo turhiksi?
Jos ensimmäinen, niin olisin halukas hieromaan kauppaa. Jos jälkimmäinen, niin Edgeähän on myynnissä myös versio missä ei tule noita murkuloita mukana.

Ks. alkuperäinen viestini yllä. Olisin jo tilannut 800:n ilman lisälaitteita, jos sitä olisi bd:ssä varastossa. Vaihtoehtoina on tällä hetkellä 329 euroa maksava 800 bundle ja 319 euroa maksava pelkkä 810. Jos nuo "murkulat" saisi tuosta bundlesta myytyä 70-80 eurolla, jäisi pelkän 800:n hinnaksi tavoittelemani 250-260 euroa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ski
29.04.2014, 07.44
Jos joku myy pelkkiä Ant+ vöitä tai antureita pois alta niin viestiä. Saksasta saa 30-40€ uutta vyötä anturineen. Eli sen alle pitäs saada. Vinkkejä muiden kuin G valmistajien antureihin otetaan vastaan. :)

lecce
29.04.2014, 08.18
Jos nuo "murkulat" saisi tuosta bundlesta myytyä 70-80 eurolla, jäisi pelkän 800:n hinnaksi tavoittelemani 250-260 euroa.

Näytti olevan vyö bd:ssä 45 euroa ja kadenssianturi 35 euroa. Taitaa 80 euroa olla vähän epärealistinen hintatavoite...

Kemizti
29.04.2014, 08.27
Täytyy muistaa suomen 5% korkeampi alv% vrt. Saksa, kun hieroo kotimaassa kauppaa ;)

Heikki
29.04.2014, 09.23
Heikki, jaksatko kertoa mikä tuossa City Navigator NT Europessa on ilmaiskarttoja paremmin?

Kokemuksia etelä-Suomen OSM kartasta on kertynyt vasta yhden rospuuttokauden osalta, kun taas City Nav kartoista eri Garmin Edge malleissa yli 10 vuoden ajalta.
Ainakin tällaisiin OSM karttaongelmiin olen törmännyt: 810:n reititys (turn by turn) johtaa toisinaan ajokelvottomiin reitityssilmukoihin. Syytä en osaa sanoa. OSM karttoja kun voi kuka tahansa korjailla, olisinko noissa sitten törmännyt jonkun taitamattoman tekemiin karttavirheesiin?
City Nav kartoista on vain hyväksyttävä, että ne reitittävät ajotien mukaan. Onneksi kelvit aika hyvin seurailevat ajoteitä.

Slim_Jim
30.04.2014, 16.21
Sanokaapa mikä on vikana kun yritän tehdä valmiin reitin Garminin sivuilla. Kun painan tallenna, sivu heittää minut pellolle ja kirjaa ulos, mitään reittiä ei tallennu.
Reitti tallentuu ainoastaan silloin jos en lisää kartalle yhtäkään pistettä ja painan tallenna. Silloin tallentuu tyhjää täynnä oleva reitti.

Grugi
30.04.2014, 16.35
Sanokaapa mikä on vikana kun yritän tehdä valmiin reitin Garminin sivuilla. Kun painan tallenna, sivu heittää minut pellolle ja kirjaa ulos, mitään reittiä ei tallennu.
Reitti tallentuu ainoastaan silloin jos en lisää kartalle yhtäkään pistettä ja painan tallenna. Silloin tallentuu tyhjää täynnä oleva reitti.

Mahdollisesti bugi palvelussa tai sitten vika on koneessasi mutta ehkä kuitenkin syyllinen on Garminin sivusto. Tee reitti täällä niin homma toimii todennäköisesti ihan ok. http://www.plotaroute.com

Marc
30.04.2014, 19.56
Auttakee...

Tilasin moisen värkin ja ajatuksena oli tunkea parikin eri karttaa laitteen muistikortille: eli reitittävä OSM-kartta polkupyoraily.net sivulta ja sitten topokartta kartat.hylly.org sivulta maastopyöräilyä varten.

Asensin molemmat muistikortille Garmin-hakemistoon, toinen nimettynä gmapsupp.img ja toinen muulla nimellä, mutta .img -lopulla. 1. näkyi karttavalikossa, mutta toinen ei. Vaihdoin karttojen nimet päikseen ja näkyvä kartta vaihtui - eli laite tunnistaa vain gmapsupp -nimisen img-filen vaikka ilmeisesti mikä tahansa img-file pitäisi kelvata.

Onkos tässä mitään tehtävissä? Vai enkö vain tajua?

--M--

Hebe
30.04.2014, 20.03
ei toimi connectin (classic) reitin tallennus täälläkään :/

sakuvaan
30.04.2014, 20.14
Auttakee...

Tilasin moisen värkin ja ajatuksena oli tunkea parikin eri karttaa laitteen muistikortille: eli reitittävä OSM-kartta polkupyoraily.net sivulta ja sitten topokartta kartat.hylly.org sivulta maastopyöräilyä varten.

Asensin molemmat muistikortille Garmin-hakemistoon, toinen nimettynä gmapsupp.img ja toinen muulla nimellä, mutta .img -lopulla. 1. näkyi karttavalikossa, mutta toinen ei. Vaihdoin karttojen nimet päikseen ja näkyvä kartta vaihtui - eli laite tunnistaa vain gmapsupp -nimisen img-filen vaikka ilmeisesti mikä tahansa img-file pitäisi kelvata.

--M--

Kokeile vaihtaa molemmista gmapsupp.img pois

esmes kartta1.img ja kartta2.img

Grugi
30.04.2014, 20.17
Auttakee...

--M--

Oletkos kokeillut näin.
http://www.dcrainmaker.com/2013/05/download-garmin-705800810.html

Marc
30.04.2014, 20.35
Kokeile vaihtaa molemmista gmapsupp.img pois

esmes kartta1.img ja kartta2.img

No tää se oli. Nyt näkyy molemmat kartat valikossa.

Kiittää erittäin paljon.

--M--

magnuken
30.04.2014, 22.42
No tää se oli. Nyt näkyy molemmat kartat valikossa.

Kiittää erittäin paljon.

--M--

Tuo, että lisäkartalle annetaan nimi gmapsupp.img on tosiaankin sellainen vanha jäänne niistä ajoista (siis paljon ennen näitä Forerunner ja Edge vehkeitä) kun Garminin navit osasivat vain käsitellä sisäisen kartan lisäksi yhtä lisäkarttaa. Kuitenkin Garminin joihinkin laitteisiin on syystä tai toisesta jäänyt se oletus, että jos lisäkartan nimi on gmapsupp.img, niin se ei muuta lisäkartaa osaakaan näyttää! Tämä "ominaisuus" oli aikansa myös maastogepseissä mutta nyttemmin se on jo korjattu, ainakin alkaen Montana sarjasta.

Ja vielä historiaa: Oli myös maastokapuloissa sellainen välivaihe jossa lisäkartat piti aina nimetä gmapsupp.img, gmapsup1.img, gmapsup2.img jne. jos niitä siis oli useampi kuin se yksi!

Slim_Jim
01.05.2014, 15.01
Okei, tässä ketjussa on aika paljon sivuja joita lukea läpi ja tuntuu että turtuu sivumäärän paljoudesta.
Onko mitään perus vinkkejä mitä laittaa valikoista päälle / pois päältä joka helpottaisi elämää Edgen kanssa?

Sain nyt säädettyä perusnäkymän niin, että näen tarpeelliset perustiedot (Matka, nopeus jne...) sellaisella kuntolenkillä jossa reitti on jo päässä hyvin tiedossa.

Mutta, kuinka saada näyttöä pimpattua niin, että jos lähdenkin jonnekin pidemäälle reissulle outoon paikkaan, josta ei olekaan niin hyvin hajua, mutta syke-, kadenssi- ja sensellaiset tiedot eivät olekaan ihan niin tärkeitä kun ollaankin "vain retkeilemässä", vaan näytöllä näkyisi vaikka kartta (reitti ja sijainti reitillä) ja vaikka keskinopeus tjsp? En onnistunut oikein vielä saamaan toimimaan sellaista näkymää...

Btw: mikä vikana kun lenkin jälkeen yritän heittää datan garminin sivuille, ja tietzikka väittää ettei Garminissa ole mitään lenkkidataa :S

Grugi
01.05.2014, 16.41
Garmin connect ei ainakaan itellä syystä tai toisesta osaa hakea automaattisesti ajettua lenkkiä, manuaalisesti ladattuna menee ok.

Slim_Jim
02.05.2014, 08.06
Garmin connect ei ainakaan itellä syystä tai toisesta osaa hakea automaattisesti ajettua lenkkiä, manuaalisesti ladattuna menee ok.

No perhana täähän vaikuttaa ihan keskeneräiselle koko paska; ja valmistaja pukkaa vaan uutta laitetta markkinoille eikä vanhastakaan kaikkia ongelmia ole ratkottu?

Grandi66
02.05.2014, 09.31
Jos menee muistikortille, niin pitää avittaa. Itsellä 810 ja lähettää suoraan kännyssä olevaan sovellukseen.

Kartta näkymän saa näkyville asetusten kautta pyörä/toiminta profiili osiosta.

sakuvaan
02.05.2014, 09.41
Okei, tässä ketjussa on aika paljon sivuja joita lukea läpi ja tuntuu että turtuu sivumäärän paljoudesta.
Onko mitään perus vinkkejä mitä laittaa valikoista päälle / pois päältä joka helpottaisi elämää Edgen kanssa?

Sain nyt säädettyä perusnäkymän niin, että näen tarpeelliset perustiedot (Matka, nopeus jne...) sellaisella kuntolenkillä jossa reitti on jo päässä hyvin tiedossa.

Mutta, kuinka saada näyttöä pimpattua niin, että jos lähdenkin jonnekin pidemäälle reissulle outoon paikkaan, josta ei olekaan niin hyvin hajua, mutta syke-, kadenssi- ja sensellaiset tiedot eivät olekaan ihan niin tärkeitä kun ollaankin "vain retkeilemässä", vaan näytöllä näkyisi vaikka kartta (reitti ja sijainti reitillä) ja vaikka keskinopeus tjsp? En onnistunut oikein vielä saamaan toimimaan sellaista näkymää...

Btw: mikä vikana kun lenkin jälkeen yritän heittää datan garminin sivuille, ja tietzikka väittää ettei Garminissa ole mitään lenkkidataa :S

Tallenna lenkit 800'n sisäiselle muistille, sitten connect löytää sen

heiber
03.05.2014, 22.29
Apuva, onko vika jakkaran ja näppiksen välissä vaiko laitteessa. Yritän lähettää connectissa suunnittelemani reitin laitteeseen (800), jolloin uutena ilmiönä esille ponnahtaa aina valikko tekstein; "Garmin Communicator -laajennusta EI havaittu. Lataa ja asenna heti." Asennussivulla ilmoitetaan, että; "Sinulla on Communicator -laajennus. Ajan tasalla, versio 4.1.0.0." En ole vähään aikaan suunnitellut ja lähetellyt laitteeseen, aiemmin on kyllä toiminut! Ajetun reitin voi ladata connectiin manuaalisesti, joten silloin kyllä tunnistaa.

resti
04.05.2014, 14.48
Itsellä vastaava ongelma poistui kun asensin uuden Garmin Express- sovelluksen.

Sent from my SVP1321C5E using Tapatalk

AnttiMarkus
04.05.2014, 18.02
Apuva, onko vika jakkaran ja näppiksen välissä vaiko laitteessa. Yritän lähettää connectissa suunnittelemani reitin laitteeseen (800), jolloin uutena ilmiönä esille ponnahtaa aina valikko tekstein; "Garmin Communicator -laajennusta EI havaittu. Lataa ja asenna heti." Asennussivulla ilmoitetaan, että; "Sinulla on Communicator -laajennus. Ajan tasalla, versio 4.1.0.0." En ole vähään aikaan suunnitellut ja lähetellyt laitteeseen, aiemmin on kyllä toiminut! Ajetun reitin voi ladata connectiin manuaalisesti, joten silloin kyllä tunnistaa.

Käytätkö Firefoxia? Minulla oli samanlainen ongelma, sain korjattua Firefoxin laajennusten hallinnasta. Jostain syystä se näytti, että Connect -laajennus oli poistettu käytöstä.

mkpaa
04.05.2014, 18.05
Onko jollain selvillä mitä 810 3.0 versio tuo tullessaan? Internet näyttäisi olevan aiheesta ihan hiljaa.

Grugi
04.05.2014, 18.08
Onko jollain selvillä mitä 810 3.0 versio tuo tullessaan? Internet näyttäisi olevan aiheesta ihan hiljaa.

Changes made from version 2.90 to 3.00:

Changes for manufacturing.

Tosiaan aika paljon kertoo :) Veikkaan että liittyy EDGE 1000 julkistukseen ja laitetaan vaan kaikkien EGDE sarjan laitteiden firmikset samalle versiolle kuin 1000 eli 3.00

mkpaa
04.05.2014, 18.10
Changes made from version 2.90 to 3.00:

Changes for manufacturing.

Selkee. :)

heiber
04.05.2014, 20.27
Kiitos! Asensin uuden Garmin Expressin - ja taas pelittää!

Korppu
06.05.2014, 23.52
Miten on maastossa pelittänyt GPS-trackaus? Jostain luin, että tulisi hieman pomppivaa dataa ja 510 olis tästä syystä parempi metsään.

Grandi66
07.05.2014, 04.13
Ei ole ainakaan minuu haitannu, jos on vähä pomppinu. Pääasia et tulee jotain viivaa ja löytyy kartta jos itse putoo kartalta.

lecce
13.05.2014, 16.22
Oon tässä pähkäilly 800:n ja 810:n välillä. Olen ymmärtänyt, että laitteiden välillä ei ole juuri mitään eroa, jos älypuhelimen kanssa yhteenkoplaus ei tuo itselle lisäarvoa. Jos 800:n sais 250 euroon, niin ostaisin saman tien, mutta bike-discountissa näyttää toimitustila punaista. Tarjolla on vain bundlea euro roadmapeilla hintaan 329 euroa (http://www.bike-discount.de/en/buy/edge-800-bundle-with-heart-rate%2C-cadence-full-european-road-mapping-blue-black-40327). 810:n sais samasta puljusta 319 euroon (http://www.bike-discount.de/en/buy/edge-810-76381). Sykevyö ja kadenssimittari löytyvät omasta takaa, joten niillä en itse tee mitään ja ne menisivätkin heti myyntiin, josta on vain lisävaivaa. Onko tuosta roadmapista mitään hyötyä, vai ovatko ilmaiskartat parempi vaihtoehto? Saa myös vinkata, jos jostain saisi 800:n tuohon 250-260 euron hintahaarukkaan.

Tämäkin dilemma ratkesi tänään, kun bd:n "Deal of the day" oli 810 Bundle hintaan 339 euroa (http://www.bike-discount.de/en/buy/edge-810-bundle-82067). Aika hyvä hinta, kun sisältää sykevyön ja kadenssimittarin lisäksi vielä stemmin eteen asennettavan telineen.

ATS
19.05.2014, 14.02
Miten 800 Garminista saa dataa tollai ulos kun StePe on viestisssä #73 RR ketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50054-R%F6ret-Runt-2014-pe-3-1-ja-la-4-1-2014) esitellyt ?

Grugi
19.05.2014, 17.34
Miten 800 Garminista saa dataa tollai ulos kun StePe on viestisssä #73 RR ketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50054-R%F6ret-Runt-2014-pe-3-1-ja-la-4-1-2014) esitellyt ?

Otetaan Garminista ulos se .FIT tiedosto ja import sovellukseen, kyseinen sovellus jota hän käyttää on minulle tuntematon mutta laitappa privana hänelle kysymys mikä sovellus on kyseessä.

Garminin datanhan saa vietyä moneenkin eri sovellukseen joten en lähde arvailemaan mikä softa tuossa on käytössä

StePe
19.05.2014, 19.57
Miten 800 Garminista saa dataa tollai ulos kun StePe on viestisssä #73 RR ketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50054-R%F6ret-Runt-2014-pe-3-1-ja-la-4-1-2014) esitellyt ?Tuossahan on kuvakaappaus WKO+:n näytöltä (näkyviin jätetty vain kolme suuretta - kuva olisi aika sekava, jos tuohon lisäisi muutkin Garminista löytyvät tiedot, kuten kadenssi, lämpötila, syke). Vastaavia käyriä saisi monella muullakin vaihtoehdolla aikaiseksi (vaikka Excelillä, kun ensiksi datan saa purettua FIT-tiedostosta johonkin helpommin käsiteltävään muotoon).

ArKan
20.05.2014, 16.30
Onkohan muilla ollu ongelmia Connectissa vanhempien aktiviteettien katselussa. Kun yrittää edellisiä sivuja katsella, jää vaan lataamaan.

ATS
20.05.2014, 22.10
FIT tiedostohan löytyikin Garminista. Jaaha...mitäs sillä tekisi? Vinkit tervetulleita :)

PekkaO
23.05.2014, 20.42
Noviisikäyttäjän kokemuksia 810:stä. Hauska laite, tekee ajamisen mielenkiintoisemmaksi. Tänään duunimatkalla katkaisi pariin kertaan ajan ja mittauksen; buuttaus. Tähän nähden vanha Polar cs500 toimi kuin junan vessa. Taitaa olla softavalmistajien tyypilliseen tapaan Garminilta hieman keskeneräistä ohjelmaa tarjolla.

Koetin säätää profiilista näyttöön mieluisat ruudut, mutta käytössä palautuivat vakioasetukset. En minä tarvitse kaloreita näkyville, mutta sykkeen kyllä. Ehkä opin vielä.

jarpe
23.05.2014, 22.30
Noviisikäyttäjän kokemuksia 810:stä. Hauska laite, tekee ajamisen mielenkiintoisemmaksi. Tänään duunimatkalla katkaisi pariin kertaan ajan ja mittauksen; buuttaus. Tähän nähden vanha Polar cs500 toimi kuin junan vessa. Taitaa olla softavalmistajien tyypilliseen tapaan Garminilta hieman keskeneräistä ohjelmaa tarjolla.

Koetin säätää profiilista näyttöön mieluisat ruudut, mutta käytössä palautuivat vakioasetukset. En minä tarvitse kaloreita näkyville, mutta sykkeen kyllä. Ehkä opin vielä.

Jaa, mulla ollut kolmisen kuukautta sama laite ja hienosti toiminut...

magnuken
24.05.2014, 00.25
Jaa-a, jokusen vuotta ollut Edgejä ja nyt Edge 810 ja edelleenkin toimii kuin "junan vessa", siis niiden suoraan pihalle kiskoille puhaltavien tapaan!'

Jos sinun fillari Edgesi 810 tosiaan pätkii, niin se lienee viallinen.

Siinähän on 2 vuoden takuu edellyttäen, että Euroopasta ostit. Laita siis menemään takaisin Garminin huoltoon.

Janezki_S
24.05.2014, 17.42
Minulla on Garmin 800 Edge ollut vajaan vuoden käytössä ja nyt on herännyt epäilys, että onko Garminiin tullut jokin vika vai mistä mahtaa johtua seuraavat ongelmat?

-Garmin vaihtaa joskus itsestään joitain asettamiani harjoittelusivujen (vai mitä ajanottosivuja ne olivatkaan) kenttiä. Esimerkiksi pyöräilyssä kulunut aika vaihtui kevään mittaan ajetuiksi kokonaiskilometrimääriksi ja viikko sitten SYKE muuttui kampikierroksiksi. Herätti ihmetystä, kun pulssi näytti välillä nollaa. :)

-Yhdelle harjoittelusivulle olen laittanut toiminnot: Määränpää, Etäisyys määr., Aika määränp., ETA määr., Etäisyys, Matkaa jäljellä, Matkam., Kulkusuunta. Näistä ainoat ominaisuudet jotka reagoivat matkaan jollain tapaa ovat Etäisyys, Kulkusuunta ja Matka. Lisäksi kartta jumittui näyttöön viikko sitten, eikä siitä päässyt pois ennen kuin katkaisi laitteesta virran. Mistä mahtaa johtua etteivät muut tiedot päivity?

Onko aihetta pistää Garmin takuuhuoltoon?

Grugi
24.05.2014, 18.29
^ Perus resetti olisis ehkä hyvä kokeilla ennen huoltoon laittoa. Tarvittava data vaan laitteesta talteen ennen resettiä.

http://www.youtube.com/watch?v=122CqY3Ydfg

Vrad
02.06.2014, 21.10
Onko muuten kukaan muu huomannut että jos 810 asetuksista pistää ajotiedot tallentumaan SD kortille, Garmin Connect ei osaa niitä sieltä kortilta hakea, vaikka erikseen etsii sieltä kortilta manuaalisesti. Onko tää nyt taas näitä Win8 ongelmia, vai koodivirhe garminin puolelta, vai jokin että olis niin paljon dataa (kartat) kortilla että se käy kaikki läpi. Jos copypastaa aktiviteetit garminin sisäiseen muistiin, niin homma toimii.

Grugi
02.06.2014, 21.41
^ Ei ole valitettavasti kokemusta 810 mutta oma 800 toimii manuaali haulla jos kortilta pitää hakea, auto sync ei luonnollisesti toimi kortilta. Kannattaa kokeilla jollakin muulla selaimella kuin IE:llä.

sakuvaan
02.06.2014, 21.55
Onko muuten kukaan muu huomannut että jos 810 asetuksista pistää ajotiedot tallentumaan SD kortille, Garmin Connect ei osaa niitä sieltä kortilta hakea, vaikka erikseen etsii sieltä kortilta manuaalisesti. Onko tää nyt taas näitä Win8 ongelmia, vai koodivirhe garminin puolelta, vai jokin että olis niin paljon dataa (kartat) kortilla että se käy kaikki läpi. Jos copypastaa aktiviteetit garminin sisäiseen muistiin, niin homma toimii.

Juu tunnettu ongelma, tosin eipä noi trackit kauheesti vie tilaa koneen omasta muistista

PekkaO
17.06.2014, 07.32
Tein reitin BaseCampillä. Mittaa 179 km, ihan ennakoinnin mukainen. Siirsin sen siirrä-komennolla 810:aan ja sinne ilmestyy reitti pituudeltaan 219 km. Toistin ja toimii edelleen. Samalla tavalla. Onko kenellekään sattunut tällaista vai onko tämä henkilökohtainen ominaisuus? Pitäisikö reitti tehdä jollain muulla ohjelmalla?

Grugi
17.06.2014, 10.30
Tein reitin BaseCampillä. Mittaa 179 km, ihan ennakoinnin mukainen. Siirsin sen siirrä-komennolla 810:aan ja sinne ilmestyy reitti pituudeltaan 219 km. Toistin ja toimii edelleen. Samalla tavalla. Onko kenellekään sattunut tällaista vai onko tämä henkilökohtainen ominaisuus? Pitäisikö reitti tehdä jollain muulla ohjelmalla?

Voisiko tossa olla sellanen juttu että sulla on edgessä reittiasetukset eri tavalla kuin basecampissä? Ja mahtaako olla sama karttapohja basecampissä kuin edgessä?

PekkaO
17.06.2014, 13.28
Voisiko tossa olla sellanen juttu että sulla on edgessä reittiasetukset eri tavalla kuin basecampissä? Ja mahtaako olla sama karttapohja basecampissä kuin edgessä?

Luulen että on sama karttapohja, koska BaseCamp halusi ladata laitteesta Citynavigatorin reitintekoon. Tein aamulla saman reitin Garmin Connectilla (se taitaa käyttää eri karttapohjaa eli google mapsiä?) ja se siirtyi ihan sujuvasti ja saman mittaisena, joten sillä taidan aattona ajella.

GodFinger
24.06.2014, 14.13
En tiedä onko kauan ollut tarjous päällä, mutta nyt olisi CDonissa kasisatasta hintaan € 299.95 kesäalessa.
http://cdon.fi/urheilu-ja-vapaa-aika/garmin/garmin-edge-800-hr-cad-p22612328
Kyseessä on siis paketti, missä on kadenssianturi ja sykevyö mukana.

Itse laitoin tilaukseen, tähän saakka pärjännyt älyluurin, sykevyön ja sports trackerin ja Stravan yhdistelmällä.

Aakoo
24.06.2014, 20.29
^Bike-Componentsilta (http://www.bike-components.de/products/info/p26517_Edge-800-Bundle-GPS-Navigationssystem.html) olisit saanut muutaman kympin halvemmalla, eli ihan kohtuuhintaan noita nyt myydään.

contest
26.06.2014, 19.08
Mikähän tiltti iski edge 800:aan kun tänään lenkille lähtiessä iskin pelin käyntiin ja normisetin sijaan näyttöön tulikin kaikenlaista tekstiä ja tietoa joita ei saa pois. On pientä printtiä. Software version. Esn. Gps version yms höpöä. Sitten on aloita ja nuoli oikealle kuvake. Aloita kun painaa, niin mitään ei tapahdu ja nuoli oikelle johtaa erilaisiin testeihin. MM.värejä.Kontrastia. Ääniä yms yms. Eli laite on mennyt itsestään johonkin ihme tilaan. Käsittämätöntä!

Kokeilin kaikkia bootteja ja resettejä mitä netistä löyty mutta laite menee aina samaan tilaan kun sen käynnistää. Saa sammutettua toki!

Onko tämä pakko lähettää huoltoon johonkin sähköshokkihoitoon vai mitä?

Grugi
26.06.2014, 19.25
Garminin foorumilta napattua.

One of the following Resets might help.

Prompted non-Vol Clear - Clears NV and deletes all default FIT files and any files in the NewFiles folder. This will not delete Activities, Courses, or Workouts.
1. Turn device off
2. Press and hold upper-left corner of the touch window
3. While pressing touch screen, press and release the power key to turn on the unit

Non-prompted Non-Vol Clear - Clears NV and deletes all FIT files including Activities, Courses and Workouts.
1. Hold Lap/Reset and Start/Stop
2. Press and release the power button
3. Continue to hold only Lap/Reset and Start/Stop
4. Release Lap/Reset and Start/Stop when the Garmin Logo is cleared
5. The unit will restart and clear nonvol

contest
26.06.2014, 20.50
Nämä yllämainitut on kyllä jo kokeiltu. Tiltti is the word :D

Harry_B
04.07.2014, 18.03
Moi, lukaisin (heh, meni 3 päivää) tämän threadin läpi mutta en löytänyt vastausta seuraavaan Edge 800 ominaisuuteen jonka koen ongelmana:
vaikka koetan asetuksia ruuvata, navigoinnissa Garmin erityisesti etappipisteiden kohdalla (tai vähän jälkeen) vaihtaa itsestään karttasivun n. 10 sekunniksi (pitkiä!) johonkin yhteenvetosivun näköiseen jossa ei mielestäni ole edes mitään arvoja, vain tyhjiä luku-paikkoja - millä ihmeellä saa tämän toiminnon pois, en halua että minulle tyrkytetään sivuja joita en halua ja jotka vievät karttanäkymän pois usein kriittisellä hetkellä. Garmin tekee näitä omia sivun vaihtoja myös parissa muussa tilanteessa - onko tämä ominaisuus vai saako Garmin-isännän toimimaan rengin tavoin. Siis haluan pysyä navin karttasivuilla juuri niin kauan kuin haluan ilman "väliintuloja". Harry

StantheMan
04.07.2014, 18.55
Jep, samoja räpsyttelyjä minäkin olen kokenut. Ihme esittelyjä läheisistä teistä tms.

makton
05.07.2014, 17.21
Onhan automaattinen vieritys pois päältä toimintoprofiilissa? Itsellä teki samaa kun oli määriteltynä vain yksi infosivu ja automaattinen vieritys oli päällä, aiheutti muistaakseni juurikin tuollaista räpsymistä.

Harry_B
06.07.2014, 00.24
Joo, autoscroll on poissa. Gariminin omilla keskustelupalstoilla on yksi tähän samaan ongelmaan viittaava ketju,
https://forums.garmin.com/showthread.php?17347-Auto-Scroll-Bug

Tämä kirjoitus viitannee kuitenkin ilm. (?) jonkin aikaisemman firmwaren bugiin.

Joka tapauksessa itseäni haittaa kovasti se että Garmin räpsyttelee noita sivuja, palaaminen karttasivulle kyllä käy täppäämällä ruutua mutta tiukoissa paikoissa
vie huomiota ja aikaa, se että laitetta joutuu räpläämään lisää myös vaaratilanteita, erityisesti pääkaupunkiseudulla jonka Hki-Vantaa-Espoo-Kauniainen alueella
ajan melko paljon - tuolla aina ei voi valita metsäteitä vaan ajo on välillä melko urbaania ja pääväylienkin tuntumassa. Outoa jos tämän tason laitteessa ei
sivujen vaihtumista voi säätää - en voi tätä ihan vielä tältä istumalta uskoa - mitä olen missannut ohjeistuksessa (?). Harry

Petteri Ellilä
13.07.2014, 21.52
Mikähän tuohon 800:n sykemittaukseen on iskenyt, kun nyt sykemittaus on säännönmukaisesti sekoillut parin tunnin ajon jälkeen. Aluksi sykelukemat menevät >100bpm, ja siitä pian nollaan. Tuota on toistunut nyt jo jonnin aikaa. Lähettimen paristo on vaihdettu ensimmäisten ongelmien ilmettyä, eli ei kai se enää paristo-ongelma voi olla.

PolkkaPilkku
17.07.2014, 13.19
Apua ongelmaan!
Cadence sensori ryhtyi lakkoilemaan ja noin tunnin ajon jälkeen ei enää näyttänyt nopeutta tai kadenssia. Patterin vaihdon jälkeen 800 ei enää löytänyt koko sensoria.

Mikä avuksi?

Ski
17.07.2014, 14.39
Kokeile Petteri vielä pari kertaa peräkkäin vyön pesu pesukoneessa sellaisella pyykinpesuaineella jossa ei ole huuhtelu tai muita kummia aineita.
Joes ei toimi niin alla Garminin huollosta saadut ohjeet:

1. Varmista että laitteesi on päivitetty uusimpaan ohjelmistoverisoon

2. Lämmittele ennen harjoittelua

3. Käytä vaatteita jotka eivät aiheuta hankaussähköä

4. Kostuta sykemittarin elektrodit (useat urheiluvälineliikkeet myyvät tarkoitukseen sopivaa elektrodigeeliä)

5. Voimakkaat elektromagneettiset kentät saattavat aiheuttaa virheellisiä lukemia (esim. Voimajohdot)

Muussa tapauksessa kehotamme teitä vaihtamaan sykevyön patterit.

Tätä geeliä en edelleenkään ole löytänyt mistään. Vinkkejä jos joku on.

Keijo Leppänen
18.07.2014, 21.49
miikäs voisi olla vikana,kun yritän luoda uutta osuutta,niin connecti heittää ulos koko sivustolta???

Kemizti
18.07.2014, 22.03
miikäs voisi olla vikana,kun yritän luoda uutta osuutta,niin connecti heittää ulos koko sivustolta???
Connectin etusivulla:
Segments are back up and running, although we are still making improvements. It may take a few days to process the segments you crossed or created.

CamoN
19.07.2014, 08.47
Olen luonut viimeisen viikon aikana useita osuuksia ja luonti on aina onnistunut, mutta tuloslistat on pääasiassa vielä vaiheessa. Kun eilen kävin tarkistamassa tuloksien päivitysvaihetta, osuudet eivät meinanneet latautua esiin millään.

Keijo Leppänen
20.07.2014, 07.53
Juu, huomasin tuon nyt. omia osuuksia en pysty vieläkään tekemään. jossakin treenissä näkyy ajettu osuus ja toisessa taas EI. Hieman sekavaa toimintaa,kun jollakin toimii tämä ja toisella tuo...Kaipa se ajan kanssa.

PekkaO
20.07.2014, 17.49
Sateisen Vuelta Vantaan jälkeen 810:ssa seuraavaa: Kun koneen yhdistää tietsikkaan, mac ei tunnista sitä (levy ei tule näkyviin koneelle, Express ei tunnista, että laite olisi yhdistetty jne.), mutta sen sijaan 810 aukeaa normaaliin käyttötilaan! Ei viitsisi taas resetoida, kun varmuuskopion ottaminen on hankalaa. Se kun ei siis yhdisty tietsikkaan. Hiki tulee näiden lelujen kanssa.