PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB lukkopolkimet



temexi__
16.08.2010, 16.06
Pitäs ostaa jotkut hyvät (joilla pärjää harrasteluajossa) ja mahdollisimman edulliset lukkopolkimet ja kengät. Onko ehdotuksia?:)

Siiseli
16.08.2010, 16.10
Polkimissa (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3759) halvallakin saa hyvää, kenkiin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31535) kannattanee panostaa hieman enempi. Varmaan nuo saa jostain toisesta kaupasta halvemmallakin, mutta tuo sivu nyt sattui olemaan auki.

Jatasa
16.08.2010, 16.22
Kaveri tilasi justiinsa raivostuttavan hitaasti toimivilta huh.fi:n sivuilta polkimet (http://www.huh.fi/product.asp?lang=1&sua=1&tk=70224&nav=200200130&q=y&s=1362) ja kengät. (http://www.huh.fi/product.asp?lang=1&sua=1&q=y&s=1226&tk=70222)
Myyjän mukaan menee reilun viikon verran, että nuo monot tulee, kun joutuivat tilaamaan Hollannista kaverin kokoa (47). Postikulut kuuluivat käsittääkseni hintaan.

Shimanon kengissä pitää valita sitten normaalia kenkäänsä numeron, kaksi suurempi koko. (Itsellä 45 normikenkä ja 46 Shimano tuntui hyvälle koolle, kun tuli aikanaan kokeiltua jalkaansa moisia.)

dirtyrider
16.08.2010, 16.31
Ensimmäisten kenkien ollessa kyseessä, kannattaa suosiolla käydä ostamassa paikallisesta, jotta pääsee sovittamaan ja nopeasti ajamaan. Nuo suositellut SH-M520 polkimet hoitavat hommansa paremmin kuin hyvin.

IncBuff
16.08.2010, 16.55
Shimpan kengät on niin kapealla lestillä, että kannattaa sovittaa eikä ostaa summassa. Nuo polkimet on kyllä hintaisekseen oikein pätevät.

snowfake
16.08.2010, 16.58
+1 M520-polkimille.

Kenkiä löytää alan liikkeistä, ja sen lisäksi Budget Sport möi Shimanon MT22 kenkiä 59,90e. Tuollaisilla kesän ajellut, ei valittamista. Ovat vissiin vähän leveempää mallia kuin noi kiiltomuovishimanot ?)

nure
16.08.2010, 18.00
Tsekkaa CRC:ltä Eggbeaterin tarjouspolkimia... Kun ostat ensinmäisiä polkimia niin sinulla ei ole mitään asenteita (Toivottavasti...) merkin suhteen joten ei kannata jämähtää pelkästään tuohon Shimano ajatteluun, ei niissäkään mitään vikaa ole mutta kannattaa muitakin tutkailla... Samoin on muitakin kenkiä olemassa kuin nuo Shimanot, parempiakin...

VilleP
16.08.2010, 18.54
Onkos Sidin maastokengistä mihinkään ja minkälainen koko niissä vastaa shimanon kenkiä? Itsellä ollut 2 shimanon popot ja nyt viimeiset alkaa parin vuoden jälkeen olla vaihtokunnossa ja ajattelin merkin vaihtoa :) . Kannattaako? Vanhat ovat shimanon m085.

JackOja
16.08.2010, 19.12
Onkos Sidin maastokengistä mihinkään...

Kyllähän niistä on maastoajoon, kelpo kengät. Itse olen kokeillut Shimppaa, Sidiä ja Spessua... ja täytyy todeta, että Spessun kengät ovat kaikkeen muuhun verrattuna ihan kunkut :cool: Nyttemmin kun ajaa Shimpan kengillä toisinaan, niin ne on jotenkin omituiset.


...minkälainen koko niissä vastaa shimanon kenkiä?...

Minulla passaa hyvin Shimppa 44, Sidi 44 ja Spessu 44 (talvikenkä 45)

MacGyver
16.08.2010, 21.26
Omat Shimanon ajokengät ovat samaa kokoa muiden kenkien kanssa. Alussa kenkä tuntui kapealta ja muutenkin epämukavalta, mutta nyt kun niitä on tullut tovi pidettyä jalassa, niin ne istuvat jalkaan täydellisesti. Eli jos kengät alussa vähän puristaa ja painaa sivuista, niin ei heti kannata ottaa numeroa isompaa, kyllä ne siitä muovautuu.

drop
16.08.2010, 21.52
Tsekkaa CRC:ltä Eggbeaterin tarjouspolkimia... Kun ostat ensinmäisiä polkimia niin sinulla ei ole mitään asenteita (Toivottavasti...) merkin suhteen joten ei kannata jämähtää pelkästään tuohon Shimano ajatteluun, ei niissäkään mitään vikaa ole mutta kannattaa muitakin tutkailla... Samoin on muitakin kenkiä olemassa kuin nuo Shimanot, parempiakin...

Mä päädyin lahjoittamaan pari paria CB'n polkimia pois kun olivat niin huonot käyttää. Ehkä kalliimmat on paremmat kuin nuo halvimmat egg beaterit ja candyt? Mun mielestä 520 on niitä parempi, tosin ei sekään paremmille shimanoille pärjää.

Time'n polkimia ei jostain syystä tunnuta ikinä haukuttavan? Ei ole tullut kokeiltua, ehkä sitten seuraavina.

A.M.®
17.08.2010, 08.45
Time'n polkimia ei jostain syystä tunnuta ikinä haukuttavan? Ei ole tullut kokeiltua, ehkä sitten seuraavina.

Ei ihmekään, koska ne toimivat kuten pitää kaikissa olosuhteissa ja niissä kestää laakeritkin maailman tappiin asti.

perttime
17.08.2010, 08.52
Ei ne Timetkään välttämättä ikuiset ole. Ja mulla on kahdessa pyörässä Timet kiinni eikä ole tarvetta vaihtaa merkkiä. Timen Alium ei kaiketi ole pahan hintainen ja kuulemma toimii ja kestää.

Kenkiä kannattaisi tosiaan itse kokeilla jalkaan.

nure
17.08.2010, 09.24
Mä päädyin lahjoittamaan pari paria CB'n polkimia pois kun olivat niin huonot käyttää. Ehkä kalliimmat on paremmat kuin nuo halvimmat egg beaterit ja candyt? Mun mielestä 520 on niitä parempi, tosin ei sekään paremmille shimanoille pärjää.

Time'n polkimia ei jostain syystä tunnuta ikinä haukuttavan? Ei ole tullut kokeiltua, ehkä sitten seuraavina.

Missä suhteessa huonot käyttää? Ihan uteliaisuutta kyselen, itsellä kai viidennet käytössä ja ei ei muuta murhetta kuin halvimmista päätytulpat hajoaa tai katoaa helposti...

Ikämies
17.08.2010, 11.46
Itselläni on ollut vuoden verran Crank´n egg beaterit (lienee halvin malli). Pelkästään hyvää sanottavaa, toimivat niin kurassa kuin lumisohjossa, eikä tarvitse asetella jalkoja polkimille kun napsahtavat paikalleen neljältä sivulta. Polkimet ovat saaneet myös iskuja kivistä, hyvin ovat kestäneet ja toimineet.
Polkimien mukana tulee kengän klossit jotka sopivat ainakin Shimanon kenkien reikiin.

Nappulakenka
18.08.2010, 08.05
Missä suhteessa huonot käyttää? Ihan uteliaisuutta kyselen, itsellä kai viidennet käytössä ja ei ei muuta murhetta kuin halvimmista päätytulpat hajoaa tai katoaa helposti...

Voisin kertoa omat kokemukset.

Mulla on muistaakseni CB Egg beater C:et maasturissa. Suurin ongelma niiden kanssa on, että kenkä on todella hankala saada oikeaan kohtaan, jotta lukitus onnistuu. Kenkä tuntuu aina jäävän kiinni johonkin ihme kulmaan/kohtaan eikä näin ollen pääse lukittumaan. Maastossa tuo on säätäminen ja oikean kohdan hapuilu on pers**stä ja vie ajonautinnon mennessään.

Toinen ongelma noiden kanssa on se, että kenkä lukittuu liian kevyesti ja pääsee liikkumaan ylös, alas jne. Ongelma korjaantui hetkellisesti kun laitoin polkimien mukana tulleet muoviläpyskät paikoilleen. Nämä kuitenkin kuluivat loppuun alta aikayksikön ja tilasin metalliset alulevyt ja sama ongelma palasi kuin aikaisemmin eli kenkä pääsee liikkumaan ylös, alas jne.

Kyseisillä polkimilla ajetaan edelleen maastossa, mutta en varsinaisesti nauti niiden käyttämisestä ja oikeastaan eniten mua ärsyttää tuo lukituksen hankaluus. Lukitus paikkoja on kuitenkin se neljä kipaletta, joten sen luulisi olevan helppoa ja vaivatonta, mutta helpommin kengän saa kiinni esim. M520:issä.

Positiivista polkimissa on kuitenkin se kevyt tuntuma(muovilevyt alla), kunhan sen eka saa kiinni. Metallilevyjen kanssa lukitus on kuitenkin liian kevyt.

drop
18.08.2010, 09.27
Missä suhteessa huonot käyttää? Ihan uteliaisuutta kyselen, itsellä kai viidennet käytössä ja ei ei muuta murhetta kuin halvimmista päätytulpat hajoaa tai katoaa helposti...

Mä en saanut noita omiani rikki vaikka käytin pari vuotta, ehkä koska en ikinä päässyt sinuiksi niiden kanssa, joten käytin varmaan useammin flättejä kuin lukkiksia. Käytännössä tilasin siis jostain tarjouksesta halvimmat Eggbeaterit (laitoin työmatkapyörään) ja Candy C't (käytin trailipyörässä).

Jotenkin molemmissa polkimissa oli vaikeampi saada kenkä lukittumaan kuin Shimanon tekeleissä (M520 / M647). Irtautuminenkin oli hankalaa, ei pelkästään sen vuoksi että olivat tiukat (eikä säätömahdollisuutta) vaan myös koska ainut tapa irrottautua on vetää kenkä ulos kantapää edellä (juu, tottuuhan tuohon, mutta Shimanolla on kuitenkin helpompi kun irtoaa kantapää tai varpaat edellä).

Positiivisena juttuna nuo eivät tukkeudu yhtä helposti kuin Shimanon M520'set.

Pari vuotta yritin käyttää noita, mutta käytännössä päädyin useammin ja useammin käyttämään flätti-polkimia kun vaikeassa maastossa pelotti (ei vaan jotenkin iskostunut selkäytimeen). Vertailun vuoksi sain kaverilta M520'set testattavaksi, ja jo ekalla lenkillä itseluottamus koheni. Tuo varmaan johtui siitä että huomasi että jalka irtoaa täysin ajattelematta ja repimättä, ja jotenkin kenkä myös kiinnittyi kuin itsestään.

En minä noista M520'sistäkään hirveästi tykkää. Jotenkin tuntuu että lukkiksissa olisi oltava kireyden säätö jotta toimis mulle. Aika nopeasti hankin M647't jotka ovatkin olleet aivan loistavat. Niitä pystyn käyttämään siinä missä flättejäkin, ei ajattele ollenkaan koko lukkiutumista.

Raikku
18.08.2010, 10.03
Itse en haluaisi polkimia joissa on hervoton vapaaliike(Eggs). Myönnän etten ole koskaan Muniksia kokeillut mutta olen yli 10v käyttänyt Shimpan pedaaleja enkä ole ollut muuta kuin tyytyväinen niihin.

FoMoCo
18.08.2010, 10.57
Täältä myös ääni shimpan M647:oille.
Todella hyvät maastossa.

pelkoneu
04.03.2012, 19.13
Onko nuo Timen polkimet nyt sitten ne parhaat maastoajeluun ja mikä malli niistä, jos nyt pysytään kohtuuhinnoissa??

Vertti83
04.03.2012, 20.53
Tuosta (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54879), jos haluat parhaat maastoajeluun, tai tuosta (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67249), mikäli vähän kustannustehokkaamman vaihtoehdon haluaa... ;)

Fin-76
05.03.2012, 10.38
Muutaman vuoden ajelin Shimanon, Ritcheys ja taisi olla jotain muitakin SPD-malleja. Kesällä nuo pelaavat ihan mainiosti, plussana lukkojen kireyden säätö ja klossien kesto. SPD-polkimissa 520, 540, 545 jne. on se heikous, että sohjolumessa polkimet tukkeutuvat ja pikkupakkasilla klossin alle syntyy jääpaakku, jota joutuu potkimaan kiviin tai kairaamaan ruuvarilla pedaalin jäöätilsaa irti, että saa sen klossin edes kiinni. Tämä ongelma on kuulemma uusissa XTR:ssä korjattu paremmaksi.

EggBeatereita olen nyt käytellyt muutaman vuoden, 4 CB:t löytyy talosta. Vaimolla oli aluksi halpis-Smartyt, mutta juuri päätytulppa hävisi ja hiekat sisään. Nyt on muistaakseni Candy-C, joita CRC myi vuosi-pari sitten 17,90 € klosseineen :)

Itselläni 2 paria EggBeater SL, toisesta katkesi parin kuukauden ajon jälkeen jousi, joka meni luonnollisesti takuisiin. EggBeaterit toimivat tasaisen tappavasti läpi vuoden, ei juuri valittamista. Huollosta vispilät saa miinusta, alkuperäinen muovitulppa ei tahdo mennä oikeille kierteille millään. Rebuilt-kittejä ilmeisesti vielä noihin saa, mutta ei ole vielä ollut moiseen tarvetta. uudet rasvat oon tuupannut noihin suunnilleen kerran vuodessa.

Vispilä syö kengän pohjiin uran, joka harmittaa erityisesti hiilaripohjaisissa kengissä. Olen tehnyt kenkien pohjiin klossin alle rosteri-laput, jotka kestävät käytölläni pari vuotta ennen kun kuluvat puhki. Talvipopoissa (LAKE) riitti prikat klossin ja kengän väliin hoitamaan tuon.

Lyhyt yhteenveto CB:n käytöstä:
- kengät on pääsaantöisesti tehty SPD-klosseille, joten CB:n klossin käyttö saataa vaatia askartelua kenkien kanssa
- Poljin toimii kelillä kuin kelillä (ei tukkeudu jäästä tai mudasta) => hyvä vaihtoehto, jos ei viitsi vaihdella polkimia vuodenaikojen mukaan
- Polkimen huollettavuus pienin varauksin
- Tuntuma lukituksessa ja irrotuksessa ei ole paras mahdollinen, mutta kaikkeen muuhun tottuu paitsi siihen jääpuikkoon per....

gts/R
05.03.2012, 11.02
Vispilä syö kengän pohjiin uran, joka harmittaa erityisesti hiilaripohjaisissa kengissä. Olen tehnyt kenkien pohjiin klossin alle rosteri-laput, jotka kestävät käytölläni pari vuotta ennen kun kuluvat puhki. Talvipopoissa (LAKE) riitti prikat klossin ja kengän väliin hoitamaan tuon.

Lyhyt yhteenveto CB:n käytöstä:
- kengät on pääsaantöisesti tehty SPD-klosseille, joten CB:n klossin käyttö saataa vaatia askartelua kenkien kanssa
- Poljin toimii kelillä kuin kelillä (ei tukkeudu jäästä tai mudasta) => hyvä vaihtoehto, jos ei viitsi vaihdella polkimia vuodenaikojen mukaan
- Polkimen huollettavuus pienin varauksin
- Tuntuma lukituksessa ja irrotuksessa ei ole paras mahdollinen, mutta kaikkeen muuhun tottuu paitsi siihen jääpuikkoon per....

Muutaman vuoden ajelin SPD-polkimilla mutta nyt kuluneen talven oon polkenu Eggbeater kolmosia. Huoltoja en ole vielä tehnyt, mutta samanlaisia kokemuksia polkimien ja klossin tuntumasta. Klossin kiinnittymistä ja irtoamista ei huomaa niin selvästi, mitä SPD-systeemissä, mutta ei se oo ollu mitenkään huono asia. Kyllä sen sitten ensi potkulla huomaa, onko mono kiinni vai ei. Ja vielä kertaakaan ei ole mono irronnut polkimesta vahingossa, eli kyllä tuo pieni polkimien sallima sivuttaisliike on myös hyvästä. Näiden kokemuksien myötä ajelen jatkossa CB:n polkimilla.

Näkyy klossien alle kengänpohjan suojaksi olevan oikein oma tuotekin: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25138 :)

AK-87
05.03.2012, 11.10
Ite tykkään kun on kengän alla tukea jonkin verran, jotta tatsi on parempi. Nyt oon ajellut CB:n Acideilla (mahtoikohan jo poistua mallistosta) ja seuraavaksi ajattelin ottaa testiin Shitmanon XT:t, trail-versiot (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67219). Yhden viikonlopun ajelin lainatuilla Shimanon polkimilla viime kesänä. CB:n ja Shimanon lukko on aika erilainen, mutta molemmissa on puolensa. CB:n lukossa miellyttää "pehmeys" lukittaessa/irroitettaessa sekä pieni sallittu klossin vapaaliike lukittuna. Shimano taas napsahtaa kivasti, ei tarvi arvailla milloin lukko menee kiinni.

juh0
05.03.2012, 14.26
Eilen laitoin CRC:ltä tulemaan Shimanon XT XC -versiot. Pääasiassa olen aina ajanut fläteillä, mutta alkoi kiinnostamaan miten se voima välittyy maahan kun kengät pysyy kokonaan kiinni polkimissa.
CB:n Eggbeaterit olis ollu toisena vaihtoehtona, Shimanot tilasin kuitenkin. Oli hyvä tarjous.

perttime
05.03.2012, 16.34
Onko nuo Timen polkimet nyt sitten ne parhaat maastoajeluun ja mikä malli niistä, jos nyt pysytään kohtuuhinnoissa??Minusta ROC ATAC mallit on olleet hyvät: tuntuu tukevalta, minkä erottaa jopa jäykän kengän kanssa. Carbon-malli, jos sen väri miellyttää... ;)

Aliumin nimeen moni vannoo edelleen - ja se ei ainakaan ole kallis.

Itsok
05.03.2012, 17.47
Mulla on menny Crankkeja rikki tai loppuun nyt vissiin jo kaikkiaan neljä tai viis paria.
Ekat eggbeaterit sl:t kului siiven rungosta niin väljäksi ettei edes uusi klossi pysynyt polkimessa kiinni.
Candy sl:t kului muoviosiltaan loppuun, vikan vuoden taisin ajaa ilman päätytulppaa. Täytin päädyn vaan täyteen rasvaa.
Seuraavat kaksi paria oli vanhoja, mutta vähän ajettuja vispilöitä. Huolsin laakerit ja ajoin loppuun kuten ekatkin. Tai toinen pari on vielä käytössä syklossa, kun en ole nuukuuksissani raaskinut ostaa lisää polkimia.
Enskapyörässä mulla oli Malletit ja ne tuntuikin aluksi oikein hyviltä polkimilta ja kestäviltä. Mitä nyt pari kertaa laakerit alkoi napsumaan, joka taas poistui putsaamalla ja rasvaamalla laakerit. Mutta viime syksynä melko tarkalleen vuoden ajon jälkeen toisen polkimen akseli napsahti poikki liikennevaloista kiihdyttäessä. Liikaa jerkkua reisissä? Taisi olla muuten toisen polkimen siipikin vähän rutussa.
Ostin hieman käytettyinä sittemmin Acidit ja niistä olen kyllä pitkänyt varsin paljon.

Hyvää on lukituksen varmuus uusilla klosseilla ja tuntuma. Ei paljoa loska ja muta ole haitannut. Sen verran karseet kokemukset jäi SPDstä etten muuta kuin kuse jäisiin shimanon polkimiin enää.
Iso miinus kestävyydestä ja turhan usein tarvittavasta huollosta ja rasvauksesta. Kaikilla polkimilla jotka on kulunut loppuun on ajettu minun alla suurin piirtein ehkä 5-8 tkm ja maastossa. Polkimet kestää toisin sanoen ehkä kahdet klossit.

Olen harkinnut jo vakavasti josko siirtyisin Timen polkimiin, mutta siirtymistä on hidastanut tarve neljille polkimille. Tai vähintään kahteen pariin aluksi.

pelkoneu
05.03.2012, 17.57
Kiitoksia ehdotuksista, tässähän näitä alla olisi vaihtoehtoja, samaa hintaluokkaa kaikki. Kesällä olisi tarkoitus polkuja kurvailla. Tekisi mieli kallistua tuon Shimanon puoleen, kun tuo lukitus on tuttu aiemmista combo-polkimista. CB:n setti olisi kyllä keponen, Roc Atacit näyttää jämäköiltä!! Pitääpä noista arpoa jotkut tilaukseen?

http://www.bike-discount.de/shop/k417/a33230/pedals-egg-beater-2-stainless-steel-black.html?mfid=403

http://www.bike-discount.de/shop/k417/a49905/roc-atac-mtb-pedals.html?mfid=62

http://www.bike-discount.de/shop/k417/a48745/xt-pedals-pd-m785.html

jukra
05.03.2012, 18.17
Vierestä CB:n polkimien kanssa taistelua seuranneena ne jättäisin hyllyyn.. tietty jos haluaa huoltaa polkimia enemmän kuin ajaa niillä niin valinta on hyvä. Osta sitten toinen pari ainakin varastoon ettei mene koko kesä pilalle...

Listaan lisäisin Exustarit: http://www.bike-discount.de/shop/k417/a7397/e-pm25.html?mfid=493
Kevyemmät ja halvemmat kuin mitkään esittämistäsi, SPD yhteensopivat (eli sama kiinnitysmekanismi kuin Shimanoissa) ja ainakin allekirjoittaneella on 25Ti mallin (ei näemmä enää mallistossa) polkusimet toimineet ongelmitta reilu vuoden.

AK-87
05.03.2012, 18.27
^ Enpä ole kertaakaan Acidejani enkä aiempia Candyja huoltanut millään tavalla ja tuossapa nuo edelleen nätisti pyörii.

jarit
05.03.2012, 18.33
Ääni Shimanon XT PD-M785:lle. Ajelin viime kesää näillä ja ei ole valittamista. Aikaisemmat oli M520:t jotka nekin olivat ihan hyvät, mutta XT:t jakavat painoa hieman isommalle alueelle kenkää ja antavat tukevan tunteen. Haittapuolena on toki että joskus ei onnistu kun laittaa kenkää kiinni ekalla yrityksellä, ts ei tartu aina niin helposti kun tuollaiseen pelkkään tappimaiseen polkimeen. Ero ei ole iso, mutta havaittava.

gts/R
05.03.2012, 18.56
Mulla on menny Crankkeja rikki tai loppuun nyt vissiin jo kaikkiaan neljä tai viis paria.
Ekat eggbeaterit sl:t jne...


Vierestä CB:n polkimien kanssa taistelua seuranneena ne jättäisin hyllyyn.. tietty jos haluaa huoltaa polkimia enemmän kuin ajaa niillä niin valinta on hyvä. Osta sitten toinen pari ainakin varastoon ettei mene koko kesä pilalle...



Ottakaahan nyt sitten huomioon että Crankin mallisto uudistui viime vuodeksi ja olen antanut itseni ymmärtää, että ilmeisesti juuri aiempien mallien huono kestävyys on yksi paranneltu seikka. Lisätietoja vaikkapa tästä: http://www.bikeradar.com/news/article/2011-crankbrothers-pedals-first-look-25574/

thunder
05.03.2012, 22.01
Mullon nuo uudemman malliset Eggbeater 2. Syksystä on tullut tuhannen kilsaa noilla sotkettua metikössä ja hyvin pelittää. Simpat oli talvella (syksyllä, keväällä) ihan onnettomat, kun jalka ei lukittunut polkimeen, vaikka kuinka yritti. Alkuun tuli kaatuiltua, kun olivat uutuuden jäykät. Löystyivät sopiviksi käytön myötä. Just tarkastin kahdet polkimet, ja mitään klappia noissa ei tällä käytöllä vielä ole. Vielä en ainakaan ole takaisin simppoja ruuvaamassa.

Vertti83
05.03.2012, 22.27
Täytyy nyt senverran mainita noista Shimanon tukkeutumisominaisuuksista, jotta ainakin omassa käytössä nuo "tukkeutumisesta" johtuvat ongelmat rajoittuu kyllä hyvin harvoihin keleihin. Käytännössä pahin on nollakeli, sanotaanko -3...+3°C, jos pakkasta on kolmekin astetta, ei tukkeutumista juuri ilmene. Nollakelissäkin homma toimii, mutta vaatii vähän enemmän potkimista. Eittämättä tällaisissa olosuhteissa kränkit ovat paremmat, mutta väittäisin että tällaisella kelillä niitä kränkkejäkin saa kyllä potkia, kun ongelma ei oo niinkään se polkimeen, vaan kengänpohjaan kertyvä lumi.

Toinen tukkeutumista aiheuttava skenaario on paksu muta, jota sitäkin aika harvoin tulee vastaan siinämäärin jotta siitä oikeasti haittaa olisi...

PaH
06.03.2012, 07.59
Täytyy nyt senverran mainita noista Shimanon tukkeutumisominaisuuksista, jotta ainakin omassa käytössä nuo "tukkeutumisesta" johtuvat ongelmat rajoittuu kyllä hyvin harvoihin keleihin. Käytännössä pahin on nollakeli, sanotaanko -3...+3°C, jos pakkasta on kolmekin astetta, ei tukkeutumista juuri ilmene. Nollakelissäkin homma toimii, mutta vaatii vähän enemmän potkimista....

Ja täytyy tuohon nyt senverran säestää et noissa Shimanoissa noista uudemmista trail-mallin pedaaleista on jään/lumen potkiminen hankalampaa
kun normi/ race-mallista. Molemmat aukee potkaisemmalla, mut tuon muotoilun takia trail-mallisen potku pitää osua just oikeeseen kulmaan et
sekä klossi että poljin puhdistuu, tavallisessa riittää kun osuu sinnepäin. Vertailutestaus suoritettu parilla eri kengällä ja XTR trail- ja race-malleilla.
Talvella preferoin tuota kehikotonta.

Fin-76
06.03.2012, 13.44
mutta väittäisin että tällaisella kelillä niitä kränkkejäkin saa kyllä potkia, kun ongelma ei oo niinkään se polkimeen, vaan kengänpohjaan kertyvä lumi..
Voin ilokseni kertoa, että olet muuten väärässä :) Ei muuten aikuisten oikeesti tarvi potkia, juuri siksi CB on talvipolkimien ykkönen.

kaakku
06.03.2012, 14.11
Mulla oli CB:n Candyt, muuten oikein hyvät, mutta toinen poljin ei irrottanut kunnolla. Vaihdoin Shimanoihin ja nää toimii oikein hyvin, auttaa aika paljon kun voi luottaa että molemmat jalat lähtevät irti vaikka olisikin vähän vaikeampi paikka irrottaa. Ainoa ongelma on tosiaan tuo pikkupakkasella/suojakelillä klossiin tarttuva lumipaakku.

Tmh
06.03.2012, 14.21
Voin ilokseni kertoa, että olet muuten väärässä :) Ei muuten aikuisten oikeesti tarvi potkia, juuri siksi CB on talvipolkimien ykkönen.

Kyllä muuten pitää kun se sopiva keli osuu kohdalle. Näin ainakin Vispilä SL/Candy SL. Jos ei ihan jäässä ole niin ehkä sellainen pyörittävä nirhaisu saattaa riittää. Simpat vaativat kyllä pari kopausta enemmän polkimiin mutta kertaakaan ei ole tarvinnut ottaa mitään kättä pidempää avuksi näiden uusien Simpan polkimien kanssa.

Shimanot yms. eivät pääse vielä samoihin Kränkkien kanssa tuossa jään siedossa mutta muutenhan nuo Vispilät ovat klosseineen kohtuu syvältä. On niitä kiva puntarilla käyttää ja toiminta uutena ihan jees mutta kaks paria kesässä keskimääräisenä kulutuksena+klosseja alkaa olla vähän turhan paljon. Jos ei laakerit leviä tai isku kiveen hajota, niin ne löystyvät lasten helistimiksi ja toiminta sen mukaiseksi.

Vähän OT:tä mutta mitä tuolla Pinkbiken puolella tykätään uudesta CB:n satulatolpasta(+polkimista siinä sivussa):

"We consider it to be the eggbeater of the adjustable seat post market." So you consider it to be the poorly-designed constantly breaking seatpost right off the bat, huh? Well that's noble of you I guess..."

"*Every* piece of CrankBros equipment I've ever owned has been a well-marketed piece of crap, without exception."

"Crank brothers ' if only our product was as good as the packaging it arrived in "

"After my terrible experience with the 50/50xx pedals, the Joplin, and a headset (can't remember the model) ....I have SUCH a hard time giving my hard earned money to a company that uses consumers as guinea pigs."

AK-87
06.03.2012, 14.50
Täällähän alkaa olla meininkiä :) Tarvii potkia CB:n klossia puhtaaksi lumesta, kun Acideja käyttää.

Tmh:lta tupsahti kirpeähköä propagandaa tuohon edelliseen :D

zeizei
06.03.2012, 15.12
kun ongelma ei oo niinkään se polkimeen, vaan kengänpohjaan kertyvä lumi.


Tässähän Vertti on juurikin asian ytimessä. Ikuna ei ole mulla ainakaan lumikelillä se poljin tukkeutunut vaan nimenomaan klossin ympärillä on sellainen viiden sentin paakku lunta niin ei siihen klossiin silloin kyllä tartu yksikään poljin. Se sitten saattaa vaihdella kuinka hyvin poljin potkiessa sitä klossia putsaa, mutta potkimatta ei varmasti sopivalla kelillä kiinnity vispiläkään.

BONK
06.03.2012, 16.21
Meillä on perheessä CB:t neljässä pyörässä ja ainoastaan yhdet SL:t on hajonneet (no siinä rytäkässä meni tosin paljon muutakin). Ei ole viimeisen viiden vuoden ajalta mitään poikkipuolista sanaa vispilöistä, vaan pikemminkin päin vastoin, ovat toimineet varmasti kuin se kuuluisa junan vessa. Se on sitten ihan eri juttu jos kengän pohjat saa paskaa täyteen eli kuten zeizei sanoi, silloin ei tartu mikään.

perttime
06.03.2012, 17.17
mutta potkimatta ei varmasti sopivalla kelillä kiinnity vispiläkään.Eikä Time: lumipaakku pitää saada pois kengänpohjasta.

Itsok
06.03.2012, 17.58
Omat kokemukset jäätymisestä ja lumen kerääntymisestä:
Lumen kertyminen kengänpohjaan alkaa jossain -6 asteen tienoilla ja pahenee kun lämpötila nousee. Mielestäni tälläisia kelejä on paljon ainakin tampereella. Alkutalvi jolloin pakkasta ei ole paljoa, mutta tuoretta lunta riittää. Polut kehnoja ja jalkautumisia tulee usein. Ja ainakun tulee tuoretta lunta pakkanen yleensä lauhtuu sen verran että lumi alkaa kerääntymään kengän pohjaaan
Pahimmilla keleillä shimanon poljin täyttyy jäällä, eikä edes puhdas klossi kiinnity. Ei lähde potkimalla pois. Tätä ongelmaa ei nähtävästi ole kaikilla shimanoilla, mutta mun polkimilla oli.
Sama ongelma havaittu mys mutakelillä, jolloin myös kaatumisia tuli siitä ettei poljinta saanut irti. Sai repia ihan huolella kyljellään kuralammikoissa että pääsi pyörästä irti.

Krankin polkimeen ei lumi ja jää tartu. Kengän pohjaan tarttuu ja yleensä riittää että kengän polkaisee normaalisti polkimeen kiinni. Pahimmilla keleillä yksi tai kaksi potkaisua polkimeen tai kampeen ja taas kiinnittyy.
Joskus armottomilla mutakeleillä on joutunut kerran tai kaksi hieromaan klossia paikoilleen.

Kiovan Dynamo
06.03.2012, 18.15
Aliumin nimeen moni vannoo edelleen - ja se ei ainakaan ole kallis.

_o/

ROC:eja en ole kokeillut, mutta niistä ATAC:n komposiittiversioista meni alle kolmenkymmenentonnin jo kehät vaihtokuntoon, ei viitsi tuollaisilla kertakäyttörimpuloilla leikkiä.

Aliumit kestää aivan kohtuudella käyttöä, ensimmäiset 2001 hommatut joutui päästämään reilu vuosi sitten eläkkeelle, kun se akseli oli jo kulunut niin väljäksi. Painaahan ne jotain, mutta eipähän tarvi itkeskellä lenkillä, jos sattuu hipaisemaan kiveen. :D

Zarni
06.03.2012, 19.42
Ei muuten aikuisten oikeesti tarvi potkia, juuri siksi CB on talvipolkimien ykkönen.Se onkin ihan hyvä ettei niitä tarvii potkia, menee vielä akseli poikki... :D

Fin-76
06.03.2012, 20.37
Meillä on perheessä CB:t neljässä pyörässä ja ainoastaan yhdet SL:t on hajonneet (no siinä rytäkässä meni tosin paljon muutakin). Ei ole viimeisen viiden vuoden ajalta mitään poikkipuolista sanaa vispilöistä, vaan pikemminkin päin vastoin, ovat toimineet varmasti kuin se kuuluisa junan vessa. Se on sitten ihan eri juttu jos kengän pohjat saa paskaa täyteen eli kuten zeizei sanoi, silloin ei tartu mikään.
Sorry nyt, mutta mä oon BONKin kanssa täysin samoilla linjoilla. Te ette vaan osaa :p

mteebee
06.03.2012, 20.43
Syksyllä hyppäsin shimano kelkasta pois ja hankin Time atac carbon pedaalit. Ei kaduta yhtään, tuntuisi klossi osuvan helpommin paikalleen kuin simanossa samoin klossissa on pelivaraa joka antaa jalan hakeutua luontevaan asentoon. Muutenkin laadukkaan oloinen tuote, tosin melkein satasen hintaan pitää ollakkin. Shimpan 520 ja 540 malleissa on kyllä hyvä hinta-laatusuhde.

KariKalastaja
08.03.2012, 14.24
Syksyllä hyppäsin shimano kelkasta pois ja hankin Time atac carbon pedaalit. Ei kaduta yhtään, tuntuisi klossi osuvan helpommin paikalleen kuin simanossa samoin klossissa on pelivaraa joka antaa jalan hakeutua luontevaan asentoon. Muutenkin laadukkaan oloinen tuote, tosin melkein satasen hintaan pitää ollakkin. Shimpan 520 ja 540 malleissa on kyllä hyvä hinta-laatusuhde.

onko satasen Time atac carbon versus simano 520 ~29euroa. Timen tuotteessa pitäis olla jotain viella, ellei ne toimisi paremmin... Xt ja xtr toimii ainakin mun mielestä tarpeeksi hyvin.

Shimanoissa plussaa on "jäykkyyden" säätö ja klossien ja polkimien kestävyys.

JK71
08.03.2012, 15.26
Täällä käytössä Time ROC ATAC carbonit, joihin olen toistaiseksi tyytyväinen. Jäykähkö jousi, mutta immuuni mudalle ja lumelle. Joskus harvoin pitää rapsuttaa klossia polkimen rautoihin jos meinaa muodostua paakkua pohjaan. SPD-polkimet korvasin reilut 10 vuotta sitten Timen ATAC MTB:llä, enkä ole katunut (samat polkimet vieläkin käyttöpyörässä kiinni).

Time atac carbonia en uskaltanut ostaa, kun on saanut haukkuja kestävyydestä ja kengän kiinni pysymisestä kivikosketuksissa. Tavan atacissa eri puolten kiinnitysraudat on yhtä kappaletta jolloin isku alapuolen rautaan voi irrottaa klossin. Roc atacissa on vanhojen timen mtb-polkimien (atac mtb, atac alium, jne) tapaan molemmilla puolilla omat raudat, jolloin se on immuuni maakosketuksille. Lisäksi plussana suht iso tasainen pinta, jolloin voi polkea ongelmitta tavan kengilläkin.

Jousen jäykyydestä ja sen säädöistä jotkut valittaa, mutta itse olen aina päässyt irti Timen polkimista kun on ollut tarvetta. Eikä kertaakaan ole irronnut itsekseen vaikka on ottanut osumia kiviin ja kantoihin..

Vrad
14.03.2012, 20.59
AfalttiCyclo huutelisi uusia polkimia. Olisiko mielipiteitä Shimpan M780:stä (M785) , CB:n 3 tason tuotteista (lähinnä Eggbeater ja Candy).. Vaikeaa valita pääasiassa asfaltille tulevaa poljinta maastopopoon (joutuu kävelemäänkin/työmatka/talviajo)..
Toisaalta uudet popotkin olis harkinnan alla, joko shimpan XC50 (vedenkesto ja parempi talvella) tai M162 (matalampi kumitus trailipoljinta varten).. Kenkiinkin voi ottaa kantaa

Vrad
26.03.2012, 18.04
Shimpan "uudet" XT M780:set tuntuivat ihan asiallisilta peleiltä kolmisen sadan kilometkin koeajon jälkeen. maantie (ts työmatka) Cycloon noi pistin, paljon jämäkimmiltä tuntuivat kuin EggBeater 1:set. Myös kohtalaisen tiukka sovitus (Shimpan XC50N kenkien kanssa miellytti maantiellä) Mielestäni salli sopivan pienen sivuttaisliikkeen. Näillä mennään toistaiseksi cyclon kanssa, maantieklossit houkutteli tuohonkin, mut täytyy muistaa et tuon pyörän pääasiallinen käyttö on työmatkat, jolloin osaa arvostaa kävelymahdollisuutta.. Voipi olla että maastuunkin XT löytäisi vielä :)

Hattu
05.05.2012, 00.55
Tässä kun ekoja lukkoja hankkimassa niin mietin, että saako noilla trail-pedaaleilla mitään hyötyä perus xc-kurvailuihin vai onko peruslukot näissä parempia?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67249 ja http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3759 noita nyt lähinnä katellut

Iglumies
05.05.2012, 08.23
Omalla parinkymmenen vuoden kokemuksella ylimääräisestä tavarasta spedussa ei ole kuin haittaa.

CamoN
05.05.2012, 08.24
Tässä kun ekoja lukkoja hankkimassa niin mietin, että saako noilla trail-pedaaleilla mitään hyötyä perus xc-kurvailuihin vai onko peruslukot näissä parempia?

Olen käyttänyt XC-täpäreissä Shimanon häkittömiä lukkopolkimia enkä ole oikein osannut kaivata noita häkillisiä versioita. Poljin tavallaan katoaa jalan alla niin täysin ettei sitä tule ajateltua. Voima kohdistuu ainoastaan siihen lukkoon. Häkittömiin tottuneena sanoisin pienemmän polkimen olevan parempi jo pelkästään sen takia että riski polkimen osumisesta esteisiin on vähän pienempi.

kolistelija
05.05.2012, 08.28
Nuo trailiversiot kelpaavat varmaan monelle endurokuskille, sillä niillä voi sen kiperän paikan ajaa vaikka kenkä ei kiinnittyisikään heti.

Tavalliseen XC-ajoon en kyllä näe syytä hankkia muuta kuin peruspolkimia.

mjpk
05.05.2012, 17.46
Nuo trailiversiot kelpaavat varmaan monelle endurokuskille, sillä niillä voi sen kiperän paikan ajaa vaikka kenkä ei kiinnittyisikään heti. Tavalliseen XC-ajoon en kyllä näe syytä hankkia muuta kuin peruspolkimia.

Itse taas en normi-polkuajoon enää muita kuin häkillisiä Trail-versioita ottaisi. Syinä matkan varmempi jatkuminen vaikka lukittuminen ei nyt heti osuisikaan (tai lukko/klossi jäässä), poljin ei ikänä lähde pyörimään jalan alla lukittautumista yrittäessä sekä laajempi kantopinta kengän ja polkimen välillä (kokemus XT ja XTR Traileista verrattuna Timeen). Voipi myös olla että kivikossa vääntäessä tulevat väistämättömät iskut on parempi ottaa häkkiin kuin kenkään. Ainoa haitta on pieni painonlisäys.

Toki yo. hyödyt on varmaankin korvattavissa paremmalla ajotaidolla, eli Trailit sopivat vain tunnustuksellisille tunareille... :)

Mutta ostipa kummat vaan niin CRC:stä Shimanon polkimia ei kannata ostaa, Bike Discountilta (http://www.bike-discount.de/shop/m43/k417/shimano.html?od=&ft=1) saa niitä jopa useita kymppejä halvemmalla.

Smo
05.05.2012, 18.01
M520 ääni multa. Ympäri vuoden toiminu, kallioihin kiviin ja puihin ahkerasti runtattu. Hurjan näköseks meni mutta toimi kunnes fillari katos.. heh. Ja kyllä noilla baarissa voi käydä sandaalit jalassa.

Hattu
05.05.2012, 19.07
Jees nuo M520:t tosiaan vaikuttaa hintaan nähden aika vakuuttavilta. Kalliimmista malleista ei taida kovin suurta etua saada kuin painossa ja sen rahan varmaan sijoittaa mielummin kunnon kenkiin, vai?

Smo
05.05.2012, 19.31
Kunnon kengät on suhteellinen käsite.. mä tyydyin noihiin baariuskottaviin MT40 (http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/9489.jpg) tossuihin.. vähän painavammat mutta niillä myös kävelee maaastossa ja talvellakin villasukan kanssa tarkenee.

crcm
05.05.2012, 20.17
Itse suhannu pari vuotta M520:llä ja mainiot ovat olleet. Nyt jos ostaisin niin suosittelisin M540:iä, koska jos M520:ssä on Shimanomaisesti laakerit turhan kireällä niin nitinän ja natinan jälkeen joutuu ostaa tollaisen muovihärpäkkeen (http://www.parktool.com/uploads/images/blog/repair_help/spd_5.jpg), että laakereita pääsee säätää. Nyt on harkinnassa noi XT trail-versiot uuteen tulokkaaseen.

Ja tosiaan kengät on suhteellinen käsite. Aikaisemmat lenkkarimalliset (Mavic Cruize) sietivät vettä paljon paremmin kuin nykyiset (Mavic Pulse) "race-tyyppiset", joissa on ilmastointia liiankin kanssa.

makkeli
06.05.2012, 08.02
M520:ssä on Shimanomaisesti laakerit turhan kireällä niin nitinän ja natinan jälkeen joutuu ostaa tollaisen muovihärpäkkeen (http://www.parktool.com/uploads/images/blog/repair_help/spd_5.jpg), että laakereita pääsee säätää.

Ai, että tuollaisia jopa myydään! Lukkopihtejä olen itse joutunut käyttämään, ja voin sanoa, että ei ole enään mitään hammastuksia jäljellä. Ei haittaa noin halvoissa ja hyvissä polkimissa, kun sekin haitta on vain kosmeettinen.

kolistelija
06.05.2012, 08.12
Nuo halvempien Shimanojen laakerit joutuu tosiaan itse säätämään vähän turhan usein. Kaksi paria olen ostanut ja molemmissa laakerin säätö on ollut uutena pielessä, toisessa lukkomutterikin oli löysällä.

telliv
06.05.2012, 11.07
Parisen vuotta olen ajellut Shimanon M520:llä ja ei niistä oikein mitään pahaa sanottavaa ole. Alkaahan ne toki olemaan jo sen näköset et iskuja on jo jokunen kertynyt mut eipä ole vielä säätämisen tarvetta näille vielä tullut vaikka ylläolevilla on ongelmia ollut. Nyt olen ajellut n. 1kk verran häkillisillä M530:llä ja on niillä hivenen mukavampi ajella, en tiedä johtuuko se sit minun isosta kengästä (48) et ilman häkkiä ei joissakin tilanteissa uskaltanut aivan antaumuksella vääntää kun se poljintuntuma on niin olematon. Häkillisillä taasen saa hieman varmemman tuntuman jalkapohjaan ja sen myötä o meno parantunut. Ja mitä suuremmasta riskistä esteisiin osumisessa tulee niin ainakin näin tutuilla poluilla se poljin kopsahtelee kiviin juuri siellä missä se häkitönkin kolahteli.

narisevaklossi
06.05.2012, 12.23
Nuo halvempien Shimanojen laakerit joutuu tosiaan itse säätämään vähän turhan usein........

Kokemukset just' näin M520 pedaaleissa.Laittaa M540 niin on jo ihan toinen meininki.

St0neyNut1
06.05.2012, 13.11
^ Mää poljen iteki nuil M520 lukkiksil. Ite yleensä huoltanut ne samalla kun huoltaa pyörien keskiöt. Sit jos huomennu et johan on huonos kunnos, ni uudet tilalle(kulutus kamaa) :)

rjrm
06.05.2012, 13.40
^ Mää poljen iteki nuil M520 lukkiksil. Ite yleensä huoltanut ne samalla kun huoltaa pyörien keskiöt. Sit jos huomennu et johan on huonos kunnos, ni uudet tilalle(kulutus kamaa) :)

Joudutko huoltamaan keskiöitä usein? Ainakin tuo Shimanon Hollotech II (tjsp) on toiminut kivutta kymppitonnin jo.
Omassa fillarissa on m540-polkimet. Alkuun oli m324-yhdistelmäpolkimet, mutta en niitä kaipaa enää

540:n huonona puolena pidän sitä, että ainakin vaelluskenkämäinen simanon kenkä on pohjaltaa turhan pehmeä. Se kaipaisi kesäkeleillä alleen isomman polkimen. Mulla tuo vaelluskenkä on tosin vain talvikäytössä.

St0neyNut1
06.05.2012, 15.24
Joudutko huoltamaan keskiöitä usein? Ainakin tuo Shimanon Hollotech II (tjsp) on toiminut kivutta kymppitonnin jo.
Omassa fillarissa on m540-polkimet. Alkuun oli m324-yhdistelmäpolkimet, mutta en niitä kaipaa enää

540:n huonona puolena pidän sitä, että ainakin vaelluskenkämäinen simanon kenkä on pohjaltaa turhan pehmeä. Se kaipaisi kesäkeleillä alleen isomman polkimen. Mulla tuo vaelluskenkä on tosin vain talvikäytössä.

Nää lähin meinasinku vaihtaa laakerit. Niiku tänä vuon vaihdoin toiseen pyörään Saintin lakrut keskiöön. Toises pyöräs oliku sillon katoin, ni toisen polkimen akseli vähä vääntyny :) Nuo on ni halvat nuo 520 kumminkin et sit laatikosta uudet tilalle. Mul on käytös itel MT91 kenkä kura/talvi kenkänä ja eip mul ole ollu valittamista. Ainakin mulle tuossa kengässä on tarpeeks tukeva pohja tolle lukkikselle.

zort
07.05.2012, 08.35
Viimosessa Singletrackissa näkyi olevan crank brothersin poljinmainos: Akselit on sitten 50 rossaa vahvemmat ja jouset 10 kertaa kestävemmät kuin aikasemmissa cb:n petaaleissa.:D Hohhoijaa, mistä hatusta ne noita lukuja repii?

JackOja
07.05.2012, 09.16
...Singletrackissa... ...mistä hatusta ne noita lukuja repii?

Kai insinööri voi ne mitata :seko: Kampivejlesten polkimet on parhaita :)

Mistäs Singletrackia saa irtonumerona nykyään, en oo Stockalla nähnyt pitkään aikaan?

zort
07.05.2012, 09.27
Tilaamalla: http://singletrackworld.com/subscribe/ Eikä maksa pal mitn:). Irtonummeroitakin voi tietty tilata jos ny välttämättä haluaa: http://singletrackworld.com/shop/acatalog/themag.html mut ostaa ei kai voi Suomesta mistään. Mun tietääkseni noi oli ainoastaan Stockalla myynnissä, niinkun What Mountain Bikekin


Kai insinööri voi ne mitata :seko: Veikkaan että inssi on mitannut 10 kertaa ja joka kerta ollut kestävämpi, siitä siis se 10 krt. kestävämpi:)

Hattu
25.05.2012, 11.50
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67220 ja http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55373

tuossa varmaan ihan asia combo ensimmäisiksi lukkopedaaleiksi?

lansive
25.05.2012, 11.57
tuossa varmaan ihan asia combo ensimmäisiksi lukkopedaaleiksi?

Tässä (http://www.bike-discount.de/shop/k417/a48732/xt-pedale-pd-m780.html) ja tässä (http://www.bike-discount.de/shop/k680/a57751/sh-m077-mtb-schuhe.html) hieman parempi.:)

larppa
25.05.2012, 12.18
Kunnon kengät on suhteellinen käsite.. mä tyydyin noihiin baariuskottaviin MT40 (http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/9489.jpg) tossuihin.. vähän painavammat mutta niillä myös kävelee maaastossa ja talvellakin villasukan kanssa tarkenee.

Maastoajossa noiden halvempien tossujen huono puoli on kuivumisen hitaus. Kun tossu kerran kastuu kestää sen kuivuminen pari vuorokautta. Jatkuva märkänä oleminen saa aikaan ihania hajuelämyksiä. Itsok voinee tähän yhtyä?
Nykyään käytän noita kaupunkikenkinä ja silloinkin vain jos paremmat popot (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=64223)on liian kuraset. Sen verran letku ja muodoton on pohja, että jalkapöytä väsähtää helposti vähänkään kovempaa poljettaessa.

Hattu
25.05.2012, 13.49
Tässä (http://www.bike-discount.de/shop/k417/a48732/xt-pedale-pd-m780.html) ja tässä (http://www.bike-discount.de/shop/k680/a57751/sh-m077-mtb-schuhe.html) hieman parempi.:)

Aivan, eroja havaittavissa ;)

Laapstari
25.05.2012, 17.24
Itse käytän Shimanon SH-M087 kenkiä http://www.bikeshop.fi/Shimano_SH_M087_valko_puna/ekauppa/pESHM087/ ja PD-M770 XT polkimia http://www.bikeshop.fi/Poljin_PD_M770_XT/ekauppa/pEPDM770/&listpos=3.
Vuoden verran ollu käytössä ja en kadu hetkeekään, ei ole vielä tullu vastaan mitään mistä pitäis jottain pahaa sanoa. Voin suositella lämpimästi itse sain ne vielä suht halvalla alennusmyynnistä.

syklopaatti
25.05.2012, 17.57
Kun täällä näemmä suositellaan kenkä/poljin yhdistelmiä niin heitämpä minäkin korteni kekoon.
Meitsi ihastunut näihin kenkiin.:D
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=63972 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=63972)

Noitten kaa sit joku vähän isompaa kosketuspintaa antava poljin niin avot.
Tyyliin http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4516 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4516) tahi...http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67219 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67219)

Hattu
25.05.2012, 19.26
Kallista kallista :D Itellä tuo maksimi kenkään aikalailla about 80€

Tietenkin alennusmyynnit oma lukunsa, mutta ne vissiin enempi syksyllä.

Juskola
25.05.2012, 19.52
CRC:ssä on aika paljon kamaa alessa juuri nyt. Voi löytyä jotakin jos koot natsaavat.

Pemker
28.05.2012, 10.12
Vaikka en tiedä asiasta juurikaan mitään (vielä), voipi muita minunlaisia nöösejä kiinnostaa ekat kenkä + poljin kombot...
Neljä lenkkiä takana lukkopolkimilla ja uusilla spd kengillä.
Kengät:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55371
Polkimet
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67249

Nämähän vailittiin vuoden parhaiksi MBUK (vai oliko se What Mountain Bike) -lehdessä. Valinta tapauhtui kait lähinnä hinnan ja laadun hyvän suhteen vuoksi.

Olin hyvin epävarma ja arastelin vaihtaa flätit lukkoihin, mutta nyt olen ihan varma, että näinhän noita polkuja pitää polkea! Hyvin olen päässyt irti polkimista, kiipeäminen on tehokkaampaa ja kontakti pyörään pysyy hyvänä joka tilanteessa. Viime lauantain lenkki Landbossa (46 km) sujui ilman minkäänlaisia kramppeja tai tuntemuksia jaloissa.

No, parit lipat ja yhdet hidastetut OTB:t olen saanut aikaan, mutta poljen ihan mielelläni polvisyndit päällä;)

maantienässä
28.05.2012, 10.36
Itse käytän Shimanon SH-M087 kenkiä http://www.bikeshop.fi/Shimano_SH_M087_valko_puna/ekauppa/pESHM087/ ja PD-M770 XT polkimia http://www.bikeshop.fi/Poljin_PD_M770_XT/ekauppa/pEPDM770/&listpos=3.
Vuoden verran ollu käytössä ja en kadu hetkeekään, ei ole vielä tullu vastaan mitään mistä pitäis jottain pahaa sanoa. Voin suositella lämpimästi itse sain ne vielä suht halvalla alennusmyynnistä.

Samoin nuo SH-M087 on ollut nyt jonkin aikaa käytössä ja hyvin ovat toimineet. Ja hyvin kuivuivat illan ja yön aikana, eilisen maastoilun jälkeen. Ja hinta on noin 70 € postikuluineen ulkomaankaupoista

SakkeMO
25.09.2012, 07.13
Osaisko joku suositella ensipolkimia maastoon, aikaisempi kokemus lukkopolkimista on 0%
En oikein varmaksi tiedä mitä ominaisuuksia noista pitäisi hakea kun en ole ennen käyttänyt, mutta sen verran olen järkeillyt että omaan käyttööni olisi "tavalliset" lukkopolkimet paremmat, eli ei mitään lukko/flatti sekoitusta.

Kengät käyn varmaankin alan liikkeestä kokeilemassa että sattuu sopivat, mutta ainakin täälläpäin oli aika kalliita polkimia verrattuna nettikauppojen hintoihin.

syklopaatti
25.09.2012, 07.26
Osaisko joku suositella ensipolkimia maastoon, aikaisempi kokemus lukkopolkimista on 0%
En oikein varmaksi tiedä mitä ominaisuuksia noista pitäisi hakea kun en ole ennen käyttänyt, mutta sen verran olen järkeillyt että omaan käyttööni olisi "tavalliset" lukkopolkimet paremmat, eli ei mitään lukko/flatti sekoitusta.

Kengät käyn varmaankin alan liikkeestä kokeilemassa että sattuu sopivat, mutta ainakin täälläpäin oli aika kalliita polkimia verrattuna nettikauppojen hintoihin.
Minä oon tykännyt semmosista missä on häkki ympärillä. Antaa sopivasti tukea ja helpottaa kiinnittäytymistä.

Tällähetkellä käytän tälläsiä..
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67219 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67219)

Sitä ennen oli tämmöset ,mut nää on aika painavat.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4516 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4516)

Saksan kaupoista noita saa huomattavasti halvemmalla.

Mika_T
25.09.2012, 08.50
Osaisko joku suositella ensipolkimia maastoon, aikaisempi kokemus lukkopolkimista on 0%


Samasta lähdin liikkeelle tuossa heinäkuussa, Shimanon PD-M520 (http://www.bike-discount.de/shop/k417/a1276/pd-m520-spd-pedals-silver.html?mfid=43) polkimiin päädyin koska olivat halvat ja foorumilla kelvollisiksi mainitut

kaakku
25.09.2012, 09.54
Noitten Shimanoiden hinta/laatu-suhde taitaa olla lyömätön? Mulla on noi ja oon ollu tyytyväinen.

Kare_Eskola
25.09.2012, 10.14
Shimanon 520 on ominaisuuksiltaan erittäin ok mutta muovikauluksen takia huolto vaatii erikoistyökalun. No huoltamattakin kestää kolme vuotta...

540 on ajo-ominaisuuksiltaan sama mutta helposti huollettavissa normityökaluilla. Huolto tarkoittaa vassun lisäämistä kerran vuodessa.

XT-poljin on ratkaisevasti parempi. Isompi tukipinta, aavistuksen matalampi ja avoimempi rakenne tuntuvat ainakin minun jalkani alla.

Hinta-laatu-suhde kohdallaan kaikissa, ehkä eniten 520ssa.

Chaoe
25.09.2012, 10.56
Olen noviisi ja ihmettelen mistä tietää että onko kengät yhteensopivat polkimien kanssa. Elikkäs käykö jokaiset MTB-kengät kaikkiin polkimiin joita on tarjolla, vaikkapa näihin http://alturl.com/cicwe

kaakku
25.09.2012, 10.59
Taikasana on tässä tapauksessa SPD-yhteensopivuus. Aika harva kenkä taitaa olla sellainen johon ei SPD-klossit sopisi.

Kare_Eskola
25.09.2012, 12.01
Jokaisella poljinvalmistajalla on oma klossityyppinsä. Shimanon klossit käyvät Shimanon polkimiin, Timen klossit Timen polkimiin. Siksi polkimien mukana tulee aina/yleensä niihin sopivat klossit. Myös linkittämiesi polkimien mukana tulee klossit.

Kaikkien valmistajien maastoklossit sopivat kaikkien valmistajien maastokenkiin. Maantieklossit eivät sovi maastokenkiin.

(Taikasana ei todellakaan ole SPD-yhteensopivuus. SPD on vain Shimanon järjestelmä.)

kaakku
25.09.2012, 12.09
Hyvä selvennys. Shimpan maantieklosseilla on muutamia eri mallinimityksiä, onkos maastopuolellakin?

Chaoe
25.09.2012, 15.05
Nonni hienoa. Täytyy lähteä joku päivä kattelemaan paikallisista kaupoista sitä oikeaa kengän kokoa ettei tarvi netistä tilailla umpimähkään.

JackOja
25.09.2012, 15.14
^kannattaa ostaakin ne kengät siitä paikallisesta niin se voi olla vielä ensi vuonnakin toiminnassa :rolleyes:

juho_u
25.09.2012, 15.38
^kannattaa ostaakin ne kengät siitä paikallisesta niin se voi olla vielä ensi vuonnakin toiminnassa :rolleyes:

+1
Tuota minä en ymmärrä, että käytetään kivijalkaa hyväksi ja sitten tilataan muualta.

SakkeMO
25.09.2012, 16.23
Sitä ennen oli tämmöset ,mut nää on aika painavat.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4516 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4516)


No tässätapauksessa varmaan kannattaa ensin ruveta kuskista tiputtelemaan painoa ;)

Paikallisessa tarjotteli XLC kenkiä ja M540 hintaan 100e, pyörätukussa taas rumia shimanon kenkiä ja M520 82e

Taitaa yksityiselle vaaka painua tälläkertaa

missile
30.04.2013, 11.18
Vastataan nyt vaikka edellisestä viestistä onkin jo hetki...

Ei ole Timet ikuisia. Lokakuussa ostetuista roc atac -pedaaleista toinen antautui tänään aamutuimaan. Laakeri vissiin levinnyt, polkiman akselissa useempi milli pituussuuntaista klappia ja pyöriminen on vähän niin ja näin. Noilla oli ajettu tosi vähän, ehkä pari sataa. Saas nähä miten takuut pelaa.

mhelander
30.04.2013, 14.47
Ei ole Timet ikuisia. Lokakuussa ostetuista roc atac -pedaaleista toinen antautui tänään aamutuimaan. Laakeri vissiin levinnyt, polkiman akselissa useempi milli pituussuuntaista klappia ja pyöriminen on vähän niin ja näin. Noilla oli ajettu tosi vähän, ehkä pari sataa.

Oho.

Onkohan niissä ollut akseleiden ja laakereiden tiivistyksessä jotakin hämminkiä ? Tuliko syksyllä ajettua vesiesteissä tms ? Onko kovia kaatumisia ?

Kyselen vaan että josko olisivat ottaneet damagea ja sitten ajan kanssa laakerointi pehmenny...

Kiinnostaa koska hankin tässä talven mittaan Atac XC8 Carbon polkimet jotka on osoittautuneet erittäin mainioiksi. Niissä on akselien tiivistys erittäin hyvä ja on niillä varmaan jo tonni ajettu talvikeleillä ilman mitään ongelmia.


Saas nähä miten takuut pelaa.

Noita XC8-polkimia edelsi RXS Carbon maantiepolkimet jotka laitoin alle viime syksynä. Sen verran vakuuttavat oli että yritin käyttää niitä myös talvikeleillä jolloin joko kaatumisesta ja/tai klossiin tarttuneen lumen pois potkimisesta johtuen toisen polkimen kärkikoukku murtui. Otin yhteyttä BD:iin ja heidän kustannuksillaan (hyvittivät postikuitin) lähetin vaihtoon, parin kuukauden kuluessa tuli uusi poljinpaketti klosseineen päivineen.

Ja tilasin tosiaan nuo XC8:t tuon takuuasian hoidon aikana joten uskoa on Timen polkimien laadun ja toiminnan suhteen edelleen.

perttime
30.04.2013, 18.06
Lokakuussa ostetuista roc atac -pedaaleista toinen antautui tänään aamutuimaan. ... ajettu tosi vähän, ehkä pari sataa.No ei oo ihan keskivertotapaus....
Luulis menevän takuuseen, mutta mistä päin on ostettu?

usko juntunen
30.04.2013, 22.24
Nonni hienoa. Täytyy lähteä joku päivä kattelemaan paikallisista kaupoista sitä oikeaa kengän kokoa ettei tarvi netistä tilailla umpimähkään.
Pääsiäinen meni jo ajat sitten mutta joku trulli (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41309-Py%F6r%E4si-kuva-Vol-II/page233trulli) ei ole sitä tajunnut:rolleyes:

samu88
16.09.2013, 10.16
Terve vaan :)

Fläteillä tullut ajeltua koko ikäni, ja aika monessa paikassa missä tullut ajeltua niin olis kyllä ollut poikaa jos saisi perän pompautettua kunnolla ylös, mikä ei noilla fläteillä aina ihan niin hyvin onnistu. Hieman kyllä mietityttää noissa lukkopolkimissa jos tasapaino pettää, niin saako sen kengän siitä nopeasti irti?

Millasella budjetilla kannattaisi lähteä liikkeelle jos haluaa kunnolliset mtb-kengät ja lukkopolkimet? Mieluiten sellaiset polkimet, että normikengilläkin pystyy polkemaan kun tuolla tulee nyt kaikki kauppareissutkin heitettyä ym, ja sitten maastoajelut.

JackOja
16.09.2013, 10.26
...mietityttää noissa lukkopolkimissa jos tasapaino pettää, niin saako sen kengän siitä nopeasti irti?

Saa.


...Mieluiten sellaiset polkimet, että normikengilläkin pystyy polkemaan..

Kaikilla lukkopolkimilla "pystyy" polkemaan normikengilläkin, mutta järkevää taikka mukavaa se millään ole.

edit: niin juu, unohtui sanoa, että Crank Brothersin polkimethan ovat parhaita.

FoMoCo
16.09.2013, 10.40
Nämä polkimet aika perusvarmat.
http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/products/pedals/mountain/product.-code-PD-M785.-type-.pd_mountain.html (http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/products/pedals/mountain/product.-code-PD-M785.-type-.pd_mountain.html)

Aloittaa Shimano SM-SH56 klosseilla jotka irtoavat helpommin aloittelijalla ja siirtyy SH51 klosseihin sitten kun ja jos siltä tuntuu.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-cleats-sh51/rp-prod167

perttime
16.09.2013, 11.05
jos saisi perän pompautettua kunnolla ylös, mikä ei noilla fläteillä aina ihan niin hyvin onnistu.Kuinka korkealle se perä pitäisi saada?
Oikealla tekniikalla se kyllä nousee niin korkealle kuin useimmat haluavat - ihan fläteilläkin.

Hieman kyllä mietityttää noissa lukkopolkimissa jos tasapaino pettää, niin saako sen kengän siitä nopeasti irti?Saa. Mutta ei opettelematta. Ja opettelemisen aikana useimmille tulee niitä "Puu kaatuu" -liikkeitä.

Pave
16.09.2013, 11.31
Jokaisella poljinvalmistajalla on oma klossityyppinsä. Shimanon klossit käyvät Shimanon polkimiin, Timen klossit Timen polkimiin. Siksi polkimien mukana tulee aina/yleensä niihin sopivat klossit. Myös linkittämiesi polkimien mukana tulee klossit.

Kaikkien valmistajien maastoklossit sopivat kaikkien valmistajien maastokenkiin. Maantieklossit eivät sovi maastokenkiin.

(Taikasana ei todellakaan ole SPD-yhteensopivuus. SPD on vain Shimanon järjestelmä.)
Vielä voisi lisätä nämä eriasteisesti Shimano-SPD-yhteensopivat MTB-polkimet, jotka käyttävät Shimanon kanssa lähes identtistä klossia. Näistä parhaat toimivat Shimanon kanssa ristiin täydellisesti, joillakin lukittuminen ja irrotus saattaa hieman takellella, mutta toimivat. Esim. BBB ForceMount, Wellgot, ainakin vanhemmat Ritheyt, vanhat Codat jne...

HeliT
17.09.2013, 11.25
edit: niin juu, unohtui sanoa, että Crank Brothersin polkimethan ovat parhaita.
+1
Hyvä ajotuntuma, nopea kiinnittyminen ja irrottautuminen polkimista, kura ei tuki klosseja niin, että poljin ei toimi. Miksi ihmeessä ajoin Shimanoilla yli 10 vuotta??

Nappulakenka
17.09.2013, 11.49
Miksi ihmeessä ajoin Shimanoilla yli 10 vuotta??
Koska ne toimivat vuodesta toiseen luotettavasti. Itse palasin juuri takaisin Shimanon leiriin kahden vuoden tauon jälkeen. Tuo kaksi vuotta tuli ajettua Crank Brotherseilla Eggbeater:llä sekä Candy:llä. Candyt olivat näistä parhaat, mutta en koskaan nauttinut ajamisesta Crank Brothersin lukkojen kanssa. Henk.koht Shimanon leirissä on parempi olla :)

Nufan
17.09.2013, 12.05
Mulla tuli ensimmäinen epäilys Crankbrotherseihin kuukausi takaperin, kun alamäessä irtosi kenkä polkimesta. Pistin tosin sen kuluneen klossin piikkiin, mutta saa nähdä saako luoton takaisin polkimiin.
7vuotta ollut Crankbrothersin tuotteet käytössä.

petentic
17.09.2013, 12.31
Millasella budjetilla kannattaisi lähteä liikkeelle jos haluaa kunnolliset mtb-kengät ja lukkopolkimet? Mieluiten sellaiset polkimet, että normikengilläkin pystyy polkemaan kun tuolla tulee nyt kaikki kauppareissutkin heitettyä ym, ja sitten maastoajelut.

Tsekkaa Shimanon M424, M545 tai M647. Nuo netissä 40...70 eur. Kenkiä on vaikka mitä, 120 eur tuntumassa hyviä. Bontrager ja Northwave ovat lestiltään olleet sopivia meikäläiselle.

Ohiampuja
16.10.2013, 21.05
Ei ole Timet ikuisia. Laakeri vissiin levinnyt, polkiman akselissa useempi milli pituussuuntaista klappia...
Minulla kävi sma juttu ATAC Alumiumien kanssa. Varmaan puoli senttiä tuli päittäisvälystä. Vanhat 90-luvun muovirunkoiset pelaa hienosti.

Mutta huomenna pitäisi jostain Tampereelta ostaa Shimanot, R-Cycles myy 520 mallia 43 egua. Onko parempia hintoja tiedossa...
Millaiset ne Bilteman Welgot ovat, pelaako ne ihan oikeasti Shimpan klossilla?

Hissitolppa
16.10.2013, 21.54
Millaiset ne Bilteman Welgot ovat, pelaako ne ihan oikeasti Shimpan klossilla?

Ainakin ne Bilteman klossit skulaa Shimanon polkimissa.

Ketkuilija
17.10.2013, 20.41
Ainakin ne Bilteman klossit skulaa Shimanon polkimissa.

Ajoin pari kuukautta Bilteman Wellgon polkimilla (+bilteman kengät) ja muutamat mustelmat kun ei kenkä oikein millään irronnut. Yksi ihan kunnon vaaratilannekin sattui. Paluu M520 eikä mitään ongelmia ole ollut. Tiedä sitten toimisiko eri kengillä paremmin Wellgot.

Markku Lehikoinen
18.10.2013, 22.03
.Millaiset ne Bilteman Welgot ovat, pelaako ne ihan oikeasti Shimpan klossilla?

Minulla on retkipyörässä ja inserassa Biltemat, tosin Bilteman klossit ja Lidlin kenkä. Ei pahaa sanottavaa, ovat
toimineet sutjakkaasti ja jouheasti.

Markku Lehikoinen

marko.k
19.10.2013, 10.00
Tuli ostettua crankbrothersin mallet dh polkimet ja varsin tyytyväinen ollut. Klossin irtoamisen säätö on monta ruuvia polkimessa jotkat ottaa kengän pohjaan. Hieman työläät säätää mutta noilla voi ajaa vaikka paljain jaloin.

Ketjureaktio
21.10.2013, 10.26
Täältä suositus Shimanon M520-polkimelle. Heität kiinnni ja senkun ajat. Ei tarvitse polkimia miettiä, hyvin ovat kestäneet ja puhdistuvat/kestävät mutaa&lunta.

ealex
21.10.2013, 11.32
Millaiset ne Bilteman Welgot ovat, pelaako ne ihan oikeasti Shimpan klossilla?
Pelaavat Shimanon klosseilla (klossit ovat täysin identtisiä), mutta polkimet ovat muuten poikkeuksellisen surkeita. Kiinnittyminen on uskomattoman hankala ja irrotuskin joskus tökkii.

XTR polkimet (PD-M980, ilman trail-häkkiä, häkissä en nähnyt mitään lisäarvoa) ja multirelease klossit ovat sen sijan todella hyvät. Viimeksi onnistui jo OTB ilman kuskin kaatumista, hyppäsin vaan tangon yli ja jatkoin vähän matkaa juoksemalla.:) Fläteillä tämä on sujunut ennenkin, mutta nyt ensimmäistä kerta lukkopolkimilla. Bilteman Welgoilla ei uskalla edes paikallaan tasapainotella.

Ettan
30.11.2013, 11.26
Onko kenelläkään kokemuksia Ritcheyn WCS V5 polkimista? http://www.bike-discount.de/shop/k417/a83029/ritchey-wcs-mtb-v5-paradigm-pedal.html?mfid=88
Näyttää ihan Shimanon peruspolkimilta mutta puolet kevyemmät. Ja puolet kalliimmat. Ajattelin panostaa nyt polkimiin, kun aikomus olis mahdollisimman kevyt pyörä. Polkimille max hinta 100€. Ja noi menee alle sen. Oon ajanut Shimanon 520:llä niin kauan kun oon lukkoja käyttänyt, niin noi ei olis "kauhee" muutos.

crcm
30.11.2013, 13.12
Onko kenelläkään kokemuksia Ritcheyn WCS V5 polkimista? http://www.bike-discount.de/shop/k417/a83029/ritchey-wcs-mtb-v5-paradigm-pedal.html?mfid=88
Näyttää ihan Shimanon peruspolkimilta mutta puolet kevyemmät. Ja puolet kalliimmat. Ajattelin panostaa nyt polkimiin, kun aikomus olis mahdollisimman kevyt pyörä. Polkimille max hinta 100€. Ja noi menee alle sen. Oon ajanut Shimanon 520:llä niin kauan kun oon lukkoja käyttänyt, niin noi ei olis "kauhee" muutos.

Itsellä on ollut vajaa puolivuotta käytössä Ei WCS -versio (http://www.bike-discount.de/shop/k417/a26207/pedals-pro-v5-paradigm-red.html?mfid=88), joka on vain 17g painavempi. Itsekkin olen käyttänyt M520-polkimia. Ritchey on pienempi poljin ja siihen joutuu vähän totuttelemaan. Ritcheyn irroitusmekanismin saa säädettyä myös paljon löysemmälle kuin Shimanon. Polkimet on etujoustoisessa 29:ssä ja ovat ottaneet osumaakin urhoollisesti. Itse olen ollut tyytyväinen. Blingistä lisäpojot.

PedroK
30.11.2013, 14.36
Pelaavat Shimanon klosseilla (klossit ovat täysin identtisiä), mutta polkimet ovat muuten poikkeuksellisen surkeita. Kiinnittyminen on uskomattoman hankala ja irrotuskin joskus tökkii.

Huomannut saman. Pari kertaa meinas käydä kylmät ylittäessä tietä kun kenkä ei irronnutkaan polkimesta. Nyt käytössä Shimanon M324, jotka toimii kuin ajatus.



Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

TERU
30.11.2013, 14.41
Onkos kenelläkään BBB:n polkimia käytössä?

felt66
06.02.2014, 16.15
Moi. onko kenelläkään kokemusta wellgon polkimista,eritoten mallista WAM-M919 Sain tuollaiset edukkaasti ja näyttivät erikoiselta vanhoihin verrattuna. Kiinnityshäkki on avoin edestä, ja vanhoissa bilteeman "wellgoissa" oli erilainen... Tietysti kokeilemalla asia selviää parhaiten, mutta jos muilla on jo käyttökokemuksia, niin infoa vain.. Nyt tulee 2 vuosi lukoilla täyteen kesät ja talvet..

slade
18.02.2014, 17.05
Shimanon 540 on olleet hyvät

Secreterial
18.03.2014, 23.29
Käytetäänpä tätä ketjua, kun sopivasti löytyi. Eli olisi tarkoitus laittaa tuohon vanhaan maantiepyörään nyt kesäksi lukkopolkimet. Viime kesänä otin varastosta esiin vanhan Tunturin, jolla tuli rullailtua viime kesänä ihan kiitettävästi. Nyt kuitenkin ajattelin, että lukkopolkimet toisivat vähän lisää pyöräilyyn, joten sellaiset pitäisi hankkia. Kengät myös tietenkin, mutta ihan hirveästi en niihin viitsisi sijoittaa. Sports Directistä löytyisi halvalla: http://www.sportsdirect.com/cycling/cycling-shoes

Tekisiköhän millään noista mitään? Ja millaiset polkimet kannattaisi ostaa?

hemppa
19.03.2014, 08.48
Aiotko ostaa sovittamatta kengät? Perus maastopolkimista Shimanon PD-M520 on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä.

Secreterial
19.03.2014, 09.21
Aiotko ostaa sovittamatta kengät? Perus maastopolkimista Shimanon PD-M520 on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä.


Sports Directiin on helppo palautella tuotteet, jos ei sovi, niin ajattelin muutamat tilata, ja katsoa, miten sopii. Eilen mittailin jalat ja sen mukaan katselen koot sitten. Melko edullisesti näytti tuolla olevan ja kun vielä tällä hetkellä on kuitenkin pyöräily vielä melko uusi harrastus, eikä niin iso osa muuta urheilua, niin kelpaa vielä vähän halvemmatkin vehkeet. Sitten joskus, kun ostan sen uuden pyörän, niin voi investoida enemmän. Sukukalleus, Tunturi Marcello, kuitenkin toimii varmaan vielä pari kesää.

Mutta, tsekkaanpa nuo polkimet ensin. Mutta noista Sports Directin kengistä; oisko mitkään edes ok-tasoiset?

PedroK
19.03.2014, 10.02
Biltemasta saat halvat ajokengät 39,90€. Mulla on ollut työmatka-ajossa vastaavat ja hintaisekseen mun mielestä toimivat.

Secreterial
19.03.2014, 10.57
Biltemasta saat halvat ajokengät 39,90€. Mulla on ollut työmatka-ajossa vastaavat ja hintaisekseen mun mielestä toimivat.

Niitäkään en saa sovitettua, kun päälle 100km matkaa lähimpään Biltemaan. Mutta laitetaan mieleen nuokin. Sports Directistä lähtee tilaus jokatapauksessa lähiviikkoina (postikulut on vain sen vajaa 8€), kun urheiluvaatteita irtoaa taas niin halvalla.

Munarello
19.03.2014, 14.17
Lukkopolkimet tuo kyllä lisää viehätystä touhuun. Polkimet voi toki tilata verkosta, mutta jos on ekat ajokengät tulossa niin suosittelisin hakemaan kivijalkakaupasta. Noiden monojen kokojen mitoitus heittää aika reilusti verrattuna lenkkareihin. Saa kerralla oikean kokoiset eikä ne hinnat nyt ihan tajuttomia ole. Sitten joskus, kun ostat uuden pyörän niin ne polkimet ja kengät käy siihenkin.

Secreterial
19.03.2014, 14.38
Intersportissa käväsin nopeasti tänään. Halvimmat hyllyssä olleet kengät maksoivat sen 120€. Ihan heti en ehkä kuitenkaan haluaisi noin paljon kenkiin sijoittaa, kun sen verran uus harrastus on ja moni muu harrastus vie kuitenkin aikaa pois pyöräilyltäkin. Nappaan kuitenkin sports directistä parit kengät testiin, kun sieltä tavaraa tulee muutenkin jo paljon, niin ei kengät paljoa paina. Kuitenkin tuo 120€ hinta on melko suolainen siihen nähden, mitä tuohon pyörään on nyt tullut investoitua (lähinnä jarrupalat piti vaihtaa, kun tuota on aikaisemmin hyvin pidetty).

Mietin, että jos noista laittais testikappaleet tilaukseen ja palauttaa sitten, jos ei ole hyvät:

http://www.sportsdirect.com/muddyfox-tour-tbs100-mens-cycling-shoes-144018?colcode=14401890
http://www.sportsdirect.com/muddyfox-mtb100-mens-cycling-shoes-144004?colcode=14400446

Munarello
19.03.2014, 15.20
Ei ole noista linkatuista Muddyfox kengistä minkäänlaista käsitystä, mutta ei ole hinnatkaan hurjia. Speksissä lukee kuitenkin että shimanon spd-klossi menee joten siitä vaan kokeilemaan. Polkimen pitää sitten olla klossiin käypä myös eli tässä tapauksessa varmaankin shimanon spd-lukoilla. Pyöräilykengän pitäisi olla pohjasta jäykkä, joten vähän arveluttaa noinkin halpa kenkä. Itse hommasin ekoiksi kengiksi spessun sport rbx -monot. Maksoi paikallisessa pyöräkaupassa reilun satasen, toimineet mulle pirun hyvin. http://www.specialized.com/us/en/ftr/shoes/road-shoes/sport-rbx

Secreterial
19.03.2014, 15.36
Täällä ei noita urheiluliikkeitä ole kuin muutama, niin valinnanvaraa ei hirveästi ole. Mietin, että jos nuo kalliimmat laittaisi tilaukseen, eli http://www.sportsdirect.com/muddyfox-tour-tbs100-mens-cycling-shoes-144018?colcode=14401890 nuo. Näyttävät ehkä vähän mukavemmilta ja noilla varmaan on kivempi kävelläkin, jos tarvitsee. Mutta pitääpä alkaa hankkimaan polkimet ja laitella tilausta englannista, niin pääsee kokeileen.

Munarello
19.03.2014, 16.00
Noissa pyöräilykengissä tuntuu olevan paikallaan ottaa vähintään numeron verran isompi kengä kuin normaalit jalkineet. Jotenkin se numerointi ei osu kohdalleen. Noi omat spessut on numeron isommat kuin lenkkarit ja silti siinä ja siinä että olisiko puoli numeroa isompi ollut paikallaan. Käveleminen on noissa kai ihan helppoa, kun se klossi jää sinne kengän pohjan sisäpuolelle.

Secreterial
19.03.2014, 16.31
Okei, mittasin eilen sukan kanssa jalan, mutta laitanpa vähän isomman koon. Mieluummin pikkuisen iso kuin liian pieni. Eli ajattelin tilata sitten http://www.sportsdirect.com/muddyfox-tour-tbs100-mens-cycling-shoes-144018?colcode=14401890 nuo, kun näyttivät sellaisilta, että niillä voisi jopa kävellä kunnolla, jos tarve vaatii, ja jos kaveriksi laittaisi ne ylempänä suositellut Shinamon SPD PD-M520 polkimet?

Munarello
19.03.2014, 16.40
Juu, ne Shinamon pd-m520 -polkimet on aivan hyvät. Jos luulet että joskus pitäisi tavallisilla kengillä päästä niin pd-a530 on aivan yhtä hyvä vaihtoehto.

rjrm
19.03.2014, 16.53
Osta kerralla hyvät jäykät kengät, niin ei harmita sitten, kun ostat ne jäykät kengät vasta oppirahojen jälkeen. Pd540 on polkimena parempi, koska sen saa avattua ilman erikoistyökaluja.

Secreterial
19.03.2014, 18.06
Juu, ne Shinamon pd-m520 -polkimet on aivan hyvät. Jos luulet että joskus pitäisi tavallisilla kengillä päästä niin pd-a530 on aivan yhtä hyvä vaihtoehto.

Nuo pd-a530 polkimet saattaisi olla ehkä fiksuin ratkaisu minulle, kun kerta onnistuu normikengilläkin polkeminen. Täytyypä käydä paikallisessa liikkeessä vähän katselemassa.

maapaa
07.04.2014, 00.16
Vanhoista vispilöistä alkaa olemaan laakerit sököt. Sattuisiko joku tietämään mistä vielä löytyisi Classic Eggbeater 03-09 rebuild kittejä??

Itsok
07.04.2014, 08.26
Katso Bike-components ja CRC.

J.Kottenberg
21.10.2014, 09.48
Sain tuossa taannoin pyöräkaupassa käsiini lukkopolkimet, ilman klosseja. Merkki on Bondräger ja tyyppi, se mitä saa selvää, taitaa olla RL-1. Ovat kovasti perus Shinanon 520 näköiset ja ilmeisesti siis SPD-systeemin mukaiset. Olen jo pitemmän aikaa tuuminut semmoisten hankintaa ja lukenut täältäkin niiden eduista. (Joo, on joku ollut vähän muutakin mieltä) No, ostin Biltemasta klossit jotka näyttää ihan hyviltä. Ei mitään purseita tai teräviä kulmia joita olisi isompaa tarvetta pyöristellä. Taitavat olla normiklossit, ei Multi-Release versio. Lisäsin polkimiin rasvaa ja säädin ne löysälle. Toiminta vaikutti käsissä kokeilemalla hyvältä. Menin illanhämyssä läheisen puiston nurmelle testaamaan toimintaa livenä.

Paljonpuhuttu jalan irrottaminen polkimilta oli ihan helppoa. Kun vaan aina muistaa niin ei pitäisi olla ongelmia.

Mutta kengän saaminen kiinni polkimeen vaikutti aika tarkalta hommalta. Kengän on oltava just oikeassa kohdassa että kytkeytyy. Kyllä toisen jalan liikkeelle lähtiessä saa kiinni ja toisenkin kunhan on vähän tasaisempaa edessä mutta jos pitäisi nopeasti mennä kiinni niin vaikeaa voi olla.

Nyt kysynkin että jos jollain on kokemusta eri polkimista SPD:n ohella, vaikka Time ja Crank Brothers niin olisi kiinnostavaa kuulla että onko eroa käytössä, eritoten kytkeytymisessä?

Tai: Onko asia niin että lisää treeniä ja alkaa sujumaan?

janne kuivakangas
21.10.2014, 10.28
Mulla kans Shimpan lukkopolkimet 2 pyörässä. .Kyl se niin on et tietyssä kulmassa mnee paikalleen ja kun käyttää niitä niin tottuu itseainakin oon huomannu..Mitä muihin merkkeihin tulee niin itsekkin olen eroja miettinyt ..No kertokoon kellä on muuta merkkiä☺

J.Kottenberg
21.10.2014, 17.24
Kyl se niin on et tietyssä kulmassa mnee paikalleen ja kun käyttää niitä niin tottuu itseainakin oon huomannu..☺

Eka lenkki ajettu lukkopolkimilla (Bondräger, SPD) ja eiköhän tuon tosiaan opi kun enempi käyttää. Kyllä lukkopolkimilla saa paremmin tehoja ja muutenkin selvää hyötyä. Ilmeisesti luettujen kauhujuttujen ja pelottelujen ansiosta muistin aina pysähtyessä hyvissä ajoin irrottaa kenkää polkimista eikä tullut asiaan kuuluvia "spedulippoja" , vielä.

Kengät kokeilua varten on Biltemasta. Löytyi just sopivat ja mukavan tuntuiset ja vaikuttavat tukevilta eikä ollut hinnallakaan pilattu, 29,90e. Laitoin vielä sisäpuolelle klossin kiinnityksen kohdalle muutamat palat roudarin teippiä niin ei tule vesi aivan heti sisäpuolelle. Tuntuivat ihan hyviltä ajaessa. Ei tietty ole mitkään kylmien kelien vehkeet eikä kovin märkiin paikkoihin. Hommataan paremmat kun ehditään.

Kuitenkin uteliaisuus jäi että minkäköhänlaisia muunlaiset polkimet on.

Gibsy
21.10.2014, 19.58
Bondräger
Kerrotko muillekkin mikä tämä on?

J.Kottenberg
21.10.2014, 20.12
Pahoittelen painovirhepaholaisia. Pitää tietysti olla: ​Bontrager

Kare_Eskola
21.10.2014, 20.19
Mitä jos laittasit Shimpan polkimet ja Shimpan klossit ja kattoisit sitten uudestaan ennen kuin aprikoisit ko. järjestelmän toimivuutta.

J.Kottenberg
21.10.2014, 20.42
Olisi varmaan hyvä juttu, silloin tietää mistä puhuu/miettii. Poljinmalleja on foorumissa suositeltu useita. Esim M474, M780, M770, M785, M985, M520, M540 voi olla muitakin. Kuvia ja hintoja olen katsellut mutta muuten eivät sano mitään minulle. Jos osoittautuu hyviksi ja innostuu käyttämään enemmän niin mitä mallia suosittelet että olisi suht kunnolliset?

janne kuivakangas
22.10.2014, 00.26
M520 Hinta laatu Hyvä!☺

stumpe
22.10.2014, 19.02
Mun ja muidenkin kehumana suosittelisin M530, koska niissä on se häkki polkimen ympärillä, eli enemmän pinta-alaa niin kiinnittyy helposti kun vähän liu'uttaa jalkaa pituussuunnassa.

Eli shimanon kengät, shimanon klossit ja shimanon polkimet niin homma toimii ainakin. Muita en ole kokeillut, enkä tiiä onko oikeestaan tarvettakaan. Kannattaa muistaa, että shimanon kengissä mitoitus pieni, eli esim. mun kengänkoko on 44 normaalisti, niin shimanolta pitää silloin valkata koko 45.

arctic biker
22.10.2014, 19.26
HMM, eikös tuon häkin idea ole oikeestaan päinvastainen. Jos ei hopussa satu klossi kohilleen niin häkki antaa kenkälle kuiten jotain tukea?

Hyvin on ittellä kestäneet ja pelanneet niin M520 kuin nykyiset ykköspedaalit M540. Kahetkin vanhempaa sarjaa olevat M747 eli vanha XTR olleet käytössä, nuokaan ihan ikuisia...

J.Kottenberg
22.10.2014, 21.09
Kiitokset neuvoista. Eli Shimanon aitoa tavaraa kokeiluun. Mulla on kahteen pyörään tarve hankkia toimivat polkimet ja kun nuo ei ihan hirveän kalliita ole niin voisin testata kumpiakin, ilman häkkiä ja häkin kanssa olevia malleja. Klossit taitaa olla samanlaiset niin samoilla kengillä voi toimia. Bike-Discountista ja Bike Componentista katselin ja onhan siellä jonkinmoisia alennuksiakin, ehkä näin kesäkauden lopun kunniaksi.

arctic biker
22.10.2014, 21.21
Eipä noita Shimanon, imho, pedaaleja tarvii ns. kokeilla. Toimivat kuin junan vessa ja melkein yhtä kestävät. Mulla M520:t mukisematta likemmä 20t kilsaa, pientä klappia nyt mutta käytössä edelleenkin.
Hommaappa Kottenberg molemmat ja kerro sitten käyttökokemukset. Häkkihän ei välttämättä anna löysemmille kengille lisää tukea, toisin kuin A520 eli maantiemäiset maastokengille passaavat. Noissa häkki ainakin minun kengissä haittaa kovasti vapaaliikettä, ei hyvä. Tosin kumilaikka/santapaperiyhdistelmällä kengän pohjia hiomalla saa asiaan parannusta.

J.Kottenberg
22.10.2014, 23.04
Hommaappa Kottenberg molemmat ja kerro sitten käyttökokemukset. Tosin kumilaikka/santapaperiyhdistelmällä kengän pohjia hiomalla saa asiaan parannusta.

Joo. Laitan huomenna tilaukseen. Tuo paperilaikka pieneen kulmahiomakoneeseen "kengän sovitukseen" tuli itsellekin mieleen että saa sopivaan korkeusasemaan klossin ympäröivään kengänpohjaan verrattuna.

pelichio
25.10.2014, 23.20
Kokemuksia Shimanosta:
M520 - Toimii niin hyvin ettei niitä tarvitse sen kummemmin ajatella. Vähän painavat.
M780 - Toiminnassa ei eroa verrattuna M520. Kevyemmät.
M647 - Toimii yhtä hyvin kuin M520 ja M780 polkimet. Platform-kehikko ohjaa haparoivaa jalkaa osumaan kohdalleen. Iso platform tukee, jos klossia ei laita kiinni. Painavat.

pturunen
25.10.2014, 23.48
Onko ideoita, miten kivien kolhiman klossin saisi irroitettua? Yhden kuusikulmaruuvin reikä on hiekanjyvästen avustuksella niin kulunut, että avain pyörii tyhjää. Vanhat ja kuluneet klossit eivät oikein lukitu uusiin polkimiin ja taitaa olla vaihdon paikka. Poraanko vaan kannan auki, vai onko parempia ideoita?

Roko
26.10.2014, 08.08
Sopivan kokoisella torxilla kannattaa koittaa, itsellä on toiminut . Ja muutenkin noita availlessa kantsii kanta eka putsata jollain pienemmällä avaimeilla että saa sen oikean avaimen pohjaan asti ennen kuin yrittää.

Sent from my SM-T800 using Tapatalk

Iglumies
26.10.2014, 08.23
6 mm poranterä ja kanta pois, kierre (yleensä) irtoaa tongeilla helposti.

Kare_Eskola
26.10.2014, 09.15
Onko ideoita, miten kivien kolhiman klossin saisi irroitettua? Yhden kuusikulmaruuvin reikä on hiekanjyvästen avustuksella niin kulunut, että avain pyörii tyhjää. Vanhat ja kuluneet klossit eivät oikein lukitu uusiin polkimiin ja taitaa olla vaihdon paikka. Poraanko vaan kannan auki, vai onko parempia ideoita?

Minä kerran ruksautin juuttuneen klossin ruuvipenkissä palasiksi. Se on niin kovaksi karkaistua, että onnistuu, voimalla. Sitten saakin otteen ruuveista kätevästi.

J.Kottenberg
07.11.2014, 18.10
Hommaappa Kottenberg molemmat ja kerro sitten käyttökokemukset.

Noniin, petaalit on tulleet. Molempien säädöt säädetty niin herkälle kuin mahdollista ja ajettu molemmilla muutamat lenkit. Mallithan oli XT PD-M785 ja PD-M540 ja kokemukset on seuraavanlaisia:

XT : -jos kenkää ei saa lukkoon niin pystyy kuitenkin aika hyvin polkemaan. Tämä on hyvä juttu.
-kehikon ansiosta poljin ei pyörähdä niin helposti jos potkaisee vähän huolimattomasti kun yrittää lukita.

540: -pyörähtää helpommin alta pois lukitessa.
-ei anna kovin hyvää tukea jos ei saa kenkää lukkoon.
-kytkeytyy ehkä herkemmin kuin XT.

Lopuksi näiden kokeilujen valossa voi todeta että molemmat ovat hyviä kuten palstalaisetkin neuvoivat ja hankkiipa kummat hyvänsä niin välineistä ei homma ole kiinni.

Aiemmissa viesteissäni mainittuihin Bontrager RE-1:n (&Bilteman klossit) verrattuna Shimanot ovat selvästi helpommat käyttää joten SPD-systeemiä ja sen toimivuutta ei niiden pohjalta voi kunnolla arvioida.

J.Kottenberg
07.11.2014, 18.27
Onko ideoita, miten kivien kolhiman klossin saisi irroitettua? Yhden kuusikulmaruuvin reikä on hiekanjyvästen avustuksella niin kulunut, että avain pyörii tyhjää. Vanhat ja kuluneet klossit eivät oikein lukitu uusiin polkimiin ja taitaa olla vaihdon paikka. Poraanko vaan kannan auki, vai onko parempia ideoita?

Jos et vielä ole saanut auki ruuvia niin itse tuommoisessa paikassa ottaisin pikku kulmahiomakoneen ja siihen 1 mm:n katkaisulaikan, parempi vielä jos on vähän pienemmäksi kulunut niin ei osu ympäröivään kengän pohjaan niin herkästi ja sitten kenkä vaan johonkin kiinni ja ajaisin uran ruuvin kantaan. Tuossahan tietty klossiinkin tulee ura mutta jos ne menee vaihtoon niin ei haittaa. Tässä syntyy lämpöä joten välillä märkää rättiä tai jääpalaa niin ei sula kenkä klossin kohdalta. Sitten kun on kunnon ura niin lattapää ruuvari vaan uraan, voi pienellä vasaralla kolauttaa että on kunnolla urassa ja ruuvi auki.

miku80
07.11.2014, 18.32
Oisko jollain hajua löytyykö jotain maastopedaalia missä ois hieman pidemmät akselit kun isojalkaisella on hieman ongelmia noiden normaalien pedaaliien kanssa. CB:n Mallet DH mallissa on vissiin +5mm pidemmät perus mallettiin verrattuna, mutta onko jotain muita malleja?

arctic biker
07.11.2014, 19.32
Noniin, petaalit on tulleet. Molempien säädöt säädetty niin herkälle kuin mahdollista ja ajettu molemmilla muutamat lenkit. Mallithan oli XT PD-M785 ja PD-M540 ja kokemukset on seuraavanlaisia:

XT : -jos kenkää ei saa lukkoon niin pystyy kuitenkin aika hyvin polkemaan. Tämä on hyvä juttu.
-kehikon ansiosta poljin ei pyörähdä niin helposti jos potkaisee vähän huolimattomasti kun yrittää lukita.

540: -pyörähtää helpommin alta pois lukitessa.
-ei anna kovin hyvää tukea jos ei saa kenkää lukkoon.
-kytkeytyy ehkä herkemmin kuin XT.

Lopuksi näiden kokeilujen valossa voi todeta että molemmat ovat hyviä kuten palstalaisetkin neuvoivat ja hankkiipa kummat hyvänsä niin välineistä ei homma ole kiinni.

Aiemmissa viesteissäni mainittuihin Bontrager RE-1:n (&Bilteman klossit) verrattuna Shimanot ovat selvästi helpommat käyttää joten SPD-systeemiä ja sen toimivuutta ei niiden pohjalta voi kunnolla arvioida.
Papukaijamerkki, minkä mies lupaa niin sen tekee. Ny sitten hienosäätöön. Millä kengillä? Yks mussutuksen aihe että pikkainen maastoklossi aiheuttaa halvemmilla löysäpohjaisilla kengillä painetta jalkapohjaan ja häkin pitäisi teoriassa toimia tukena joka taas riesaa monille tähellistä vapaaliikettä. Omat 540pedaalit toimii kaikilla tossuillani myös vapaaliikettä ajatellen oikein hyvin. A520:t on eri asia, häkki ottaa kengän pohjiin kiinni turhan jämerästi miinus yhdet maastokengät jotka laikalla hioin pohjistaan sopiviksi.

J.Kottenberg
07.11.2014, 21.32
Ny sitten hienosäätöön. Millä kengillä?

Kengät on merkkiä Biltema. Ovat kooltaan just sopivat ja tuntuvat mukavilta. Vaikka varmasti ovat vähemmän arvostettuja niin minusta ihan hyvät. Pohjat on tukevat ja jäykät, ei tunnu klossi läpi runtatessakaan.

Mutta tuo kengän pohjan kiinniotto XT:n häkkiin on mahdollista. Käsin kokeillen menee lukkoon mutta koska ei kytkeydy yhtä herkästi kuin M540:t niin pitää tarkastaa vähän asiaa ja verrata kytkeytymistä, ottaako jostain kiinni ja ehkä tehdä vähän mainitsemaasi pohjan hiomista.

marko.k
07.11.2014, 22.38
Oisko jollain hajua löytyykö jotain maastopedaalia missä ois hieman pidemmät akselit kun isojalkaisella on hieman ongelmia noiden normaalien pedaaliien kanssa. CB:n Mallet DH mallissa on vissiin +5mm pidemmät perus mallettiin verrattuna, mutta onko jotain muita malleja?

DH Mallet 55mm kammesta keskelle vispilää. Hyvät polkimet kun vaan muistaa huoltaa.

JackOja
07.11.2014, 23.17
Oisko jollain hajua löytyykö jotain maastopedaalia missä ois hieman pidemmät akselit kun isojalkaisella on hieman ongelmia noiden normaalien pedaaliien kanssa...

Luulis sun olevan perillä Spessun axle expanderien/extensioiden olemassaolosta?

http://m.evanscycles.com/products/specialized/bg-pedal-axle-extenders-ec037162

miku80
08.11.2014, 07.43
Juu olen hyvinkin tietoinen tuosta, mutta pari juttua siinä pistää vastaan. Jotenkin tuo 2cm pidennys tuntuu kokeilematta ehkä liian isolta pidennykseltä ja jäänyt kokeilematta kun mulla on vaan xt:n pedaaleja eikä niitä saa kiristettyä noihin kun noiden läpi saa max 6mm avaimen tai sitten vaihtoehtoisesti 15mm kiintoavaimella polkimen kiristys. Jollain valmistajalla oli +6 ja +12mm pidemmillä akseleilla spd yhteensopivat pedaalit, mutta kun en kuolemaksenikaan muista kenellä ja googlesta en kertakaikkiaan löydä nyt tuotakaan.

stumpe
08.11.2014, 10.11
DH Mallet 55mm kammesta keskelle vispilää. Hyvät polkimet kun vaan muistaa huoltaa.

Minkälaista huoltoa ja kuinka usein vaatii?

Nimim. shimpalla vuoden päivät huoltamatta ja toimii kuin sveitsiläinen kello...

Iglumies
08.11.2014, 10.14
Päätykorkista vaseliinia sisään heti kun alkaa pyöriä turhan herkästi.

Itsok
09.11.2014, 16.08
Mun oli pakko lopettaa crankkien käyttö monen vuoden jälkeen :(
Viimisimmät vuodet meni polkimia roskiin pari per vuosi. Kaksista meni akseli poikki, lisäksi noita tosissaan saa aktiivisessa kura-ajossa rasvata aika usein. Kolme paria olen ajanut kiinnitys mekanismiltaan niin väljiksi ettei uudetkaan klossit pitäny kiinni enää. Muutama pari tuli muuten ajettua epäkuntoon. Jos kestäisi vaan, niin parhaat polkimet tuntumaltaan muuten.
Shimanoista jäi niin karmeat kokemukset harrastuksen alkuajoilta etten vieläkään kykene koittamaan niitä uudelleen.

Timet on on nyt testissä, mutta sain lukitusjousen jo kerran menemään remomttikuntoo. Mieleen on tullut että alkaisin opettelemaan ajamista pelkästään fläteillä...

J.Kottenberg
12.11.2014, 12.37
Shimanoista jäi niin karmeat kokemukset harrastuksen alkuajoilta etten vieläkään kykene koittamaan niitä uudelleen.
.

Olen vasta vähän aikaa sitten aloitellut lukkopolkimien käyttöä ja kalustona on Shimanon M540 ja M785 polkimet. Mutta muutkin polkimet kiinnostaa.
Kun sinä ilmeisestikin omaat kokemusta Shimanoista ja Crankeista niin miten niitä käytössä vertaisit?
Itse olen kokenut Shimanot kiinnittämisessä joissain tilanteissa aika paljon tarkkuutta/onnea vaativiksi ja niinpä jotkut vähän helpommat vaihtoehdot on olleet silloin tällöin ajatuksissa.

Isä nitro
12.11.2014, 13.41
Joskus kauan sitten kokeilin noita munanvatkaajia vaihtoehdoksi Shimanon vastaaville kun sain ne Amerikanpyörän kylkiäisinä. Onnistuin kaatumaan pari kertaa pahasti kun en saanut kenkää irti ajoissa. Luultavasti kyse oli kokemattomuuden, suoranaisen osaamattomuuden ja säätöjen epäonnisesta suhteesta. Seuraava monologini osoittaa, miksi en ole aihetta tämän enempää viime vuosina pohtinut.

Mutta kävin eilen hakemassa nuo perus520t pyörääni ja muistelin että olikohan sitten toiset polkimet cyclooni, johon on kertynyt sentään 22 tkm. Vaseliinia en ole kertaakaan lisännyt. Painoakin on ollut vähintään 92 kg pelkällä kuskilla. Niin tai näin. Noita pedaaleja olen käyttänyt useammassa pyörässäni ja tajusin juuri eilen, että jos johonkin ei ole tarvinnut arjessa kiinnittää huomiota niin ne on olleet juuri nuo Shimanskin pedaalit. Tämä siis koskien sekä käytettävyyttä että kestyvyyttä. Valitettavasti en voi sanoa samaa saman firman ihan kaikista tuotteista.

Itsok
12.11.2014, 13.56
Olen vasta vähän aikaa sitten aloitellut lukkopolkimien käyttöä ja kalustona on Shimanon M540 ja M785 polkimet. Mutta muutkin polkimet kiinnostaa.
Kun sinä ilmeisestikin omaat kokemusta Shimanoista ja Crankeista niin miten niitä käytössä vertaisit?
Itse olen kokenut Shimanot kiinnittämisessä joissain tilanteissa aika paljon tarkkuutta/onnea vaativiksi ja niinpä jotkut vähän helpommat vaihtoehdot on olleet silloin tällöin ajatuksissa.

Mulla jäi karmeet kokemukset joistain mukana fillarin mukana tulleista shimanon lukkoista. Laakerit alkoi naksumaan ekan kesän jälkeen (muutama tonni maastoa) ja jaksoin niitä putsata ja rasvata pari kertaa, joka on siis ilman erikoistyökaluja ihan saatanasta.
Lisäksi kiinnittyminen vaatii tosissaan keskittymistä että sattuu kohdalle ja irrottautuminen jäi pari kertaa haaveeksi kunnon mudassa. En meinannut saada kenkiä irti vaikka olin kyjelläni maassa ja väänsin isosti jalkaa. Muta siis tukki mekanismia. Lisäksi mutaiset klossit ei meinannut kiinnittyä polkimiin.
Talvesta en viitsi edes mainita. Meinasin kuitenkin loepttaa koko maastopyöräilyn ekan talven aikana, niin karmaisevaa oli jään ja lumen kertyminen polkimiin ja kloseeihin.
Crankeilla pääsi kaikista kiinnitymisongelmista, mutta polkimet ei vaan kestä.

Ja siis nuo shimano vastaisuudet pitää lukea sitten neutraaleilla laseilla. Olen ymmärtänyt ettei kaikki shimanon maastopolkimet kärsi noin pahasti noista ongelmista. Eli paremmissa polkimissa laakerit pelaa ja polkimet kestää rankaisua. Ja avonaisimmat ei kait ole niin pahoja tukkiutumaan.
Mulle ei kuitenkaan vielä shimanoja tule, sen verran karut kokemukset niistä jäi.

izmo
12.11.2014, 14.13
Pitkästä aikaa taas Simanon polkimet mallia XTR ja toimii kuin junan vessa... mutta ensilumi kyllä antoi pienen haasteen mutta vielä selvittiin
Polkimiin ei jää kiinni ja kaksi kertaa on näin tapahtunut 1998 Sokoksen edessä ja toinen kerta Pälkäneellä hiekkakuopalla 2007 mutta eka poljin oli Simano ja toinen muistelisin Timee

J.Kottenberg
12.11.2014, 16.11
Crankeilla pääsi kaikista kiinnitymisongelmista, mutta polkimet ei vaan kestä. .

Toi ongelmattomuus oli mielenkiintoinen puoli.

Oliko käyttämäsi CB:t ne perus Egglebeaterit tai jotain sinnepäin eli ne munanvatkaimen näköiset?

Itsok
12.11.2014, 17.23
Mulla on ollu käytössä muistaakseni kolme paria eggbeatereitä (yhdet vanhat, kahdet tosi vanhat, ei uusimpia versioita), kaksi paria candyjä, kahdet malletit ja yhdet acidit.
Crankeihin on kiinnittyminen helppoa kun kiinnittyminen tapahtuu oikeastaan mistä suunnsta painamalla tahansa, toisin kuin shimanolla jolloin jalka pitää painaa tarkalleen oikeasta kohdasta eteenpäin. Valietttavaa on kiinnitymisen tunteettomuus, eli ääntä ei lähde toisin kuin muilla polkimilla.

J.Kottenberg
12.11.2014, 17.59
Tuosta valikoimasta näkee että tiedät mistä puhut.

Onko kaikkiin CB:n malleihin kiinnittyminen ja irrotus suunnilleen samantuntuista vai onko esim Candyt(muistaakseni kehykselliset mallit) ehkä tarkempaa kuin perusmunanvatkainmallin kanssa?

Itsok
12.11.2014, 18.58
Jaa-a. Loppu peleissään mun mielestä aika samanlainen. Tosin eggbeatereiden kanssa tarttee melkein jäykempää kenkää kuin kehyksellä varustetut mallit. Pehmeämmällä pohjalla on parempi tuntuma polkimeen ja kiinnittyminen on ollut mulle semmoisilla helpompaa.

Aikasemmin ajoin hyvinkin xc-henkisillä fillareilla ja varusteet oli sen mukaisia. Nyttemmin olen pikku hiljaa siirtynyt raskaampaan ajoon ja fillareihin ja myös varusteet on muuttuneet samalla. Pehmeisiin kenkiin ja isoihin polkimiin tottuneina nykysin minulla on nykyisin jopa vaikeaa ajaa kunnolla maastoa kuitukengillä ja munavatkaimilla. Tarvisen hyvän tuntuman polkimeen. Todelliset ajomiehet on sitten erikseen, jotka ajaa kuitukengillä ihan samoja pätkiä kuin minäkin...

J.Kottenberg
12.11.2014, 20.15
Kiitokset hyvistä kokemukseen perustuvista tiedoista. Juurikin tuo Shimanon SPD-systeemin polkimia helpompi käyttö on pyörinyt mielessä ja lenkeillä tahtoo tulla usein semmoisia tilanteita ettei asia pääsekään unohtumaan. Tässä on selvästi mielenkiintoinen vaihtoehto.

izmo
13.11.2014, 12.00
Tuosta valikoimasta näkee että tiedät mistä puhut.

Onko kaikkiin CB:n malleihin kiinnittyminen ja irrotus suunnilleen samantuntuista vai onko esim Candyt(muistaakseni kehykselliset mallit) ehkä tarkempaa kuin perusmunanvatkainmallin kanssa?

olihan näitäkin vispilöitä käytössä varmaan viisikin paria mutta kun käyttö on ammattimaista niin polkimia meni vuodessa monta vaihtoon

mhelander
13.11.2014, 13.28
Mulla nuo Time Atac XC8 polkimet vaan kestää... Eipä ole juurikaan ongelmia kiinnittymisen tai aukeamisen suhteen... Toimii kelillä kuin kelillä. Ei mitään huoltotarvetta mutta vastahan noilla on jotain kymppitonni ajettu, niistä monta sataa kisaa.
Sent from my Lumia phone using TapaTalk

Itsok
13.11.2014, 14.59
Mulla on ekat timet ollu keväästä asti. Ekan kerran sain jo korjata niitä...
Ajoin vissiin polkimet sopivasti kivikkoon, niin sain sen jousimekanismin löystymään ja klossi ei pysynyt enää kiinni. Purin polkimet ja kiristin jouset uusiksi (jotka oli ennemminkin teräslankaa, kuin jousilankaa). Nyt toimii taas. Muuten ne varmaan kyllä kestääkin ajaa mielettömiä määriä.
Kiinnittyminen ei ole ihan yhtä mieleinen kuin crankissa, mutta siihen oppi kyllä nopeasti. Ja se on kyllä huomattavan paljon selkeämpi kuin crankeissä.

no-saint
03.02.2015, 18.42
Onkos kukaan vielä hankkinut noita Shimanon uusia click'r polkimia? Itsellä paha fobia lukkoja kohtaan vaikka tiedostan kaikki niiden edut... Ajattelin nyt sitten testata näitä uusia helposti irtoavia click'r polkimia. Varsinaisestihan nuo ovat trekking yms kaupunki käyttöön mutta tilasin mt50 malliset joilla pitäisi metsässäkin päästä. Kengiksi valitsin nuo Shimanon bmx-tyyliset SH-AM45 joita voi sitten käyttää fläteillä jos lukkoilu ei vieläkään vakuuta...

ealex
03.02.2015, 18.50
Suosittelen ainakin vanhoja helposti irtoavia Multirelease klosseja. Click'r:sta en tiedä mitään, mutta multirelease todellakin toimii.

no-saint
04.02.2015, 10.21
No perskules. Enpähän ole tuollaisia multirelease klosseja ennen edes huomannut. Tarttee hakea tuollaiset ja testata alkuun noilla click'r polkimilla josko kolmas yritys tekisi minustakin lukkopolkijan. Lähinnä sillä taas kokeilen kun vaikea löytää tarpeeksi jäykkää vaellus / talvijalkinetta pohjastaan. Kun onhan tuo polkemis tehokkuus ihan eri luokkaa jäykällä kengällä. Kesät nyt menee noilla bmx-tyylisillä kengillä ja fläteillä kuten ennenkin.

Bansku81
11.02.2015, 20.31
Mulla ois tommoset Bontrager SSR tossut joilla ajattelin kokeilla lukkopolkimia. Polkimiksi ajattelin hakea Shimanon M780 polkimet mutta mikäs ois sit sopiva klossi? Onko noissa paljon eroa? Jos löytyy XXL n valikoimista ni aina parempi.

Turf Moor
11.02.2015, 20.44
Mulla ois tommoset Bontrager SSR tossut joilla ajattelin kokeilla lukkopolkimia. Polkimiksi ajattelin hakea Shimanon M780 polkimet mutta mikäs ois sit sopiva klossi? Onko noissa paljon eroa? Jos löytyy XXL n valikoimista ni aina parempi.

Sopiva klossi tulee polkimien mukana.

Bansku81
11.02.2015, 20.48
Taas oppi uutta ja tuntee itsensä tyhmäksi :)

ealex
12.02.2015, 09.42
Polkimen mukana tulee todennäköisesti vaikeakäyttöinen mutta hyvin kiinni pysyvä normaali klossi. Kokeiluun ja opettamiseen taas paljon paremmin soveltuu multirelease klossi:
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailykengat-ja-varusteet/klossit/klossit-mtb-polkimiin/shimano-sm-sh56-multi-klossi/p/1037485_1_style

arctic biker
12.02.2015, 13.08
Shimanon pedaaleissani on vain ja ainostaan ollut polkimien matkassa tulleet vakioklossit, en nyt vaikeakäyttöisiksi ole mieltänyt. Ei kai lukittumisen suhteen noilla ole eroja ,vaan irtautumisen?

SammyB
12.02.2015, 19.29
Nuo multiklossit saattavat aiheuttaa yllättäviä tapahtumia. Irtoaa kyllä helpommin juu, mutta joskus myös silloin kun ei olisi tarkoitus.

Halloo halloo
12.02.2015, 19.38
Suosittelen vain sivuttaisliikkeen vapauttaviin klosseihin, ettei tule yllätyksiä ja nivuset vaarassa. Ne saa pois myös hätätilanteessa ylöspäin vetäen.

Bansku81
12.02.2015, 20.21
Hain tänään XXL stä nuo PD-M780 XT polkimet ja mukaan tarttui myös nuo Diadora Polaris 1 kengät. Ruuvasin noihin nuo mukana tulleet klossit. Noihin Bontrager kenkiin pitää sitten hankkia jotkut toiset.

no-saint
20.02.2015, 13.23
Kengät: Shimano sh-am45
Klossit: Shimano multirelease
Polkimet: Shimano click'r mt50
Homma toimii loistavasti, irtoo kun pitää, kiinnittyy hyvin, poljintehokkuus lisääntyi muhkeasti... Kaikinpuolin tyytyväinen, minustakin tuli lopulta oikean kokoonpanon löydyttyä lukkopolkija.

Liivi
20.02.2015, 22.27
Semmoista kyselisin että käyttääkö porukka prikkoja polkimien ja kampien välissä?
Maasturin kun ostin niin oli laitettu mutta cyclossa taas ei.
Otin pois ja laitoin rasvaa kierteisiin, tuli kaikki kerteet samalla käyttöön.

zipo
20.02.2015, 23.05
Race face kammet prikat
Shimano kammet ei prikkoja

arctic biker
20.02.2015, 23.06
Prikat on enempi hiilikuitukampien suojaksi. Korkeintaan millin paksuinen lisää q-factoria pikkasen. Imho.

JackOja
20.02.2015, 23.10
On mulla Sramin kammissa määräysten mukaisesti prikat. Hiili- sekä alukammet.

CamoN
20.02.2015, 23.20
Jos haluaa hifistellä oikein viimeisen päälle ja tallissa on useampi pyörä saman tyypin polkimilla, prikoilla voi periaatteessa hakea kaikkiin vehkeisiin saman q-factorin. Mutta pyörii ne kammet tietysti ilmankin. Ja tosiaan hiilikuituisten mukana sellaiset yleensä tulee, vaikka polkimien vastakierteet on tietysti metallia ja niissä on tyypillisesti sen verran olkaakin että polkimen metalli harvemmin ottaa suoraa kosketusta hiilikuituun.

jperala
23.05.2015, 14.10
Tänään tuli heitettyä molempiin pyöriin shimpan 520 polkimet, kengät pääsee hieman liikkumaan lukittuna mutta en koe asiaa häiritseväksi. Ei irtoile itsestään vaan vaatii reippaan sivullekäännön. Katsotaan kun on ajanut vähän aikaan mitä fiilikset.

fättärix
18.06.2016, 11.20
Tarkoituksena olis hankkia ensimmäiset lukot. Oisko heittää jotain suosituksia kengän/polkimen suhteen. Oon katsellu "Shimano spd pd-m424" -tyyppistä poljinta, millä vois ajaa pätkän normikengälläkin, mutta ko. mallista luki paljon negatiivista.

Sand
18.06.2016, 17.42
Itellä on käytössä Mavic Rush kengät ja Shimano XT PD-M8000 polkimet, toistaiseksi ensimmäiset lukot ja ihan hyvä yhdistelmä on ollut. Kengät kyllä kastuvat herkästi läpikotaisin mutta se taitaa olla ominaisuus tälläisissä 'kesäkengissä'.:)
Olen polkimilla ajellut tavallisillakin kengillä pieniä katuajoja, esim. työmatkaan tai kauppa-ajoon niitä voi käyttää.

Eggbeatereita olisi kiva koittaa ja tehdä omaa vertailua niiden ja SPD:n välillä.

Nana
18.06.2016, 17.52
En näe luurilla paikkakuntaa, mutta pk-seudulla asustava voi kokeilla minun Beatereitäni kun itsellä flätit käytössä.

arctic biker
18.06.2016, 18.23
Itellä on käytössä Mavic Rush kengät ja Shimano XT PD-M8000 polkimet, toistaiseksi ensimmäiset lukot ja ihan hyvä yhdistelmä on ollut. Kengät kyllä kastuvat herkästi läpikotaisin mutta se taitaa olla ominaisuus tälläisissä 'kesäkengissä'.:)
Olen polkimilla ajellut tavallisillakin kengillä pieniä katuajoja, esim. työmatkaan tai kauppa-ajoon niitä voi käyttää.

Eggbeatereita olisi kiva koittaa ja tehdä omaa vertailua niiden ja SPD:n välillä.

Aikas hyvä setti minun mielestä. Itse vannon Shimanon nimeen ainakin pedaaleissa, Oma koestus tosin talvella ja Vauden talvikengillä ei ollut Eggbeater kolmosilla kovin häävi, en tottunut tai oppinut. Tank Driver taitaa tykätä vispilöistäni ihan hyvin. Itse pysyn Shimanoissa loppuikäni.

arctic biker
18.06.2016, 18.38
Tarkoituksena olis hankkia ensimmäiset lukot. Oisko heittää jotain suosituksia kengän/polkimen suhteen. Oon katsellu "Shimano spd pd-m424" -tyyppistä poljinta, millä vois ajaa pätkän normikengälläkin, mutta ko. mallista luki paljon negatiivista.

Varmaan polkusin josta montaa mieltä. Mun rahtiruunassa on just nuo. Ideana tykkään, just kävin kaupalla ihan sandaalikengillä. Kestävyys noilla kysenalainen,

Sand
18.06.2016, 19.38
En näe luurilla paikkakuntaa, mutta pk-seudulla asustava voi kokeilla minun Beatereitäni kun itsellä flätit käytössä.

Pahus sentään, asun Turun suunnalla niin ei taida onnistua kokeilu kovin helposti.:) Koitin myös pitkästä aikaa viikolla flättejä ja ei siitä ajosta tuntunut lukkojen jälkeen tulevan enää mitään. Oletko pitänyt beatereista?

Nana
18.06.2016, 19.45
^
Pidin kyllä, minun nilkallani ei vaan tule kuin sanomista lukkopoljinten kanssa maastossa, mutta Eggbeatereitä ja Candyjä pitäisin jos lukkiksilla ajaisin. Hyvä irrotus, hyvä kiinnitys ja hauskan näkösiäkin vielä.

Sand
18.06.2016, 20.15
OK, näin olen kuullut. Candy voisi myös olla kova sana. 2016 malleissa on ilmeisesti parannettu laakereita ja tiivisteitä.
Esim.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=163639;menu=1000,2,142,91

Nana
18.06.2016, 20.44
^ Laitan (=yritän muistaa laittaa) sinulle privaa noista, kunhan nämä sambat on sambailtu.
Pitää koiruli hoidella välissä ja lähteä jatkamaan tanssimista.
Jos minusta ei viikonlopun aikana kuulu niin muistuta vaikka 😊

Sand
18.06.2016, 21.04
^ Laitan (=yritän muistaa laittaa) sinulle privaa noista, kunhan nämä sambat on sambailtu.
Pitää koiruli hoidella välissä ja lähteä jatkamaan tanssimista.
Jos minusta ei viikonlopun aikana kuulu niin muistuta vaikka 

Kiva juttu! Laita vaan privaa niin katsellaan paremmin asiaa.:)

Garymies
19.06.2016, 15.06
Shimpan M520 polkimia itsellä kolme paria käytössä. Toimivat hyvin ja ovat ainakin mun ajossa kestäneet vuosia. Kengät kans Shimanon jotkut perusmallit. Jos kenkien pohjaan pakkautuu lunta, niin sitten voi olla ongelmia saada jalkaa kiinni polkimeen. Ajan talviajot fläteillä.

Ns. yhdistelmäpolkimet olis periaatteessa työmatkapyörässä kätevät, mutta voisin kuvitella, että poljin on aina väärin päin kengästä riippumatta. En tiedä miten käytännössä toimivat, kun en ole itse testannut.

arctic biker
21.06.2016, 11.19
että poljin on aina väärin päin kengästä riippumatta. En tiedä miten käytännössä toimivat, kun en ole itse testannut. ©Garymies

Todellakin, aina ovat väärinpäin! Äkkiä tuon oppii muistamaan, Mihinkään mettäajoon ei hyvät.

Sand
16.10.2016, 17.19
Nyt on tullut hetki ajeltua Eggbeater 3:lla ja täytyy todeta että ovat todella hyvät ja napakat. Kengän ja polkimen välissä ei ole lainkaan välystä vs. SPD. Aika tehokasta polkemista pystyy suorittamaan. Lukottaminen ja irrottaminenkin on yllättävän helppoa. Turhaan eivät ole niitä kehuneet ne, jotka niitä ovat kehuneet.:) Kevyet ja hienon näköisetkin ovat.

JanneH8
10.05.2017, 21.07
©Garymies

Todellakin, aina ovat väärinpäin! Äkkiä tuon oppii muistamaan, Mihinkään mettäajoon ei hyvät.

...ja just ajattelin laittaa tällaiset omaan spezzuun, onkohan kellään kokemusta näiden laadusta ja toimivuudesta?
http://www.vpcomponents.com/product/vp-x92/

JoseJ
24.07.2017, 21.49
Kokemuksia Crank Brothersin Mallet E polkimista. Itellä tällä hetkellä käytössä vanhat mallet 1 tai 2 ja niistä kyllä tykännyt, mutta tuo hinta vähän sylettää nuissa Mallet E:ssä. LS malli vai normi malli?

SSGT-92
25.07.2017, 06.15
Mikäs niissä JoseJ:n Malleteissa kiusaa,et uudet pitäis laittaa vai muutes vaan/päivitystä.Jos laakerit menny,ni tommottisel ;https://www.crankbrothers.com/product/view/560 saa ne kuntoon taas.

JoseJ
25.07.2017, 08.06
Mikäs niissä JoseJ:n Malleteissa kiusaa,et uudet pitäis laittaa vai muutes vaan/päivitystä.Jos laakerit menny,ni tommottisel ;https://www.crankbrothers.com/product/view/560 saa ne kuntoon taas.

Ei kiusaa mikään kun ne oikiastaan meni pyörän mukana uudelle omistajalle, mutta ne sieltä vielä saan jos haluan. Yritän vaan keksiä hyvän syyn että voin ostaa uudet :cool:

Vivve
07.06.2018, 01.16
Shimpan M-530 polkimissa alkanut jo vuoden käytön jälkeen tuntumaan häiritsevästi klappia. Mitäs polkimia porukka suosittelee kokeilemaan seuraavaksi? Tulis lähinnä cyclocrossiin. Itse olen pohtinut Eggbeater Candyja.

jhalmar
07.06.2018, 04.49
Shimpan M-530 polkimissa alkanut jo vuoden käytön jälkeen tuntumaan häiritsevästi klappia. Mitäs polkimia porukka suosittelee kokeilemaan seuraavaksi? Tulis lähinnä cyclocrossiin. Itse olen pohtinut Eggbeater Candyja.

Noita voi yrittää huoltaakin: https://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/quick-fix-tips-service-a-shimano-m530-spd-pedal-50388/

Vivve
07.06.2018, 05.29
Kiitos, täytyypä kokeilla josko auttaisi.

Kalle H
07.06.2018, 07.28
Tulin kanssa heti suosittelemaan huoltoa ja laakerin kireyden säätöä. Mulla on omassa käytössä Shimanon polkimet kestäneet kymmeniä tuhansia kilometrejä ja vuosia kovaa käyttöä. Tuntuu vieläpä siltä, että ne perus m520 kestää ihan saman kuin monta kertaa kalliimpi A600.

marco1
07.06.2018, 08.40
Tuossa 530:ssa on jotain vikaa mallina, minulla meni laakerointi toisesta polkimesta alle vuodessa. Huoltamalla ei saa kuntoon vaan tuossa on selvät pykälät pyörittäessä.

Toisaalta sitten 520:set ja 540:set on kestäneet vuodesta toiseen ilman huoltoja.

F. Kotlerburg
07.06.2018, 09.19
Tuossa 530:ssa on jotain vikaa mallina, minulla meni laakerointi toisesta polkimesta alle vuodessa.
Eli koska sinulla hajosi niin koko malli on paska? Hienoa.

Itsellä on noita ajossa ollut tai on kolme paria. Yksi poljin on nyt parin vuoden aikana hajonnut ja sekin todennäköisesti kovan kiviosuman jäljiltä.

marco1
07.06.2018, 09.27
Eli koska sinulla hajosi niin koko malli on paska? Hienoa.

Itsellä on noita ajossa ollut tai on kolme paria. Yksi poljin on nyt parin vuoden aikana hajonnut ja sekin todennäköisesti kovan kiviosuman jäljiltä.

Onnea.
Tuossa yllä maininta hajoamisesta ja muualtakin on kuulunut mainintoja ettei nämä ole muiden Shimanon polkimien veroinen.

0802905
30.09.2018, 21.41
Polkimien vaihto kolkuttelee ovea. Nyt alla xtr 9000, 1x takuuvaihto 1x itse vaihdettu akseli. Vasen lukkomekanismi alkaa olla lopussa.

Hajoaako noissa xtr:issä vieläkin akselit? Muita ei oikein voi ajatella, koska 1xkengät ja kolmessa pyörässä shimanot..

marco1
30.09.2018, 23.04
XC-Timeillä ajellut nyt kuukauden pari. Easy release -klossi ja jonkin verran puukolla ohennettu kumipohja kengässä (Giro) niin alkaa olla jo melko siedettävä yhdistelmä. Tosin poljin on Shimanoa korkeampi ja raapii kivet ja juuret ohi mennessä, lisäksi kenkää pitäis vielä vähän puukottaa kun joskus (paino päällä) ei tunnu aukeavan odotetusti.
Niin että miksi pitäisi sietää moiset ongelmat? Siksi että suurempi vapaaliike (easy -klosseilla ei liian iso) ja lisäksi poljin ei keskitä yhtä vahvasti kuin Shimano, polvet kiittää.

Kalle H
30.09.2018, 23.57
Siksi että suurempi vapaaliike (easy -klosseilla ei liian iso) ja lisäksi poljin ei keskitä yhtä vahvasti kuin Shimano, polvet kiittää.
Keskittääkö noi Shimanon maastoklossit muka jotenkin vahvasti? Mulla on ollut viidet eri Shimanon mtb-polkimet, enkä ole kyllä moista huomannut. Pitänee huomenna tunnustella työmatkalla tuo hieman tarkemmin.

SSGT-92
01.10.2018, 06.16
XC-Timeillä ajellut nyt kuukauden pari. Easy release -klossi ja jonkin verran puukolla ohennettu kumipohja kengässä (Giro) niin alkaa olla jo melko siedettävä yhdistelmä.
Näinpä , tuo kengän puukottaminen on yksi tapa madaltaa klossin koloa kengässä . Esim. kampiveljesten polkimien mukana tulee shimmilevyt , joiden avulla saa klossia nostettua kolossaan .
Kaipa niitä voi askarrella muihinkin , ei ne kovin ihmeellisiä ole . . .

marco1
01.10.2018, 08.35
Keskittääkö noi Shimanon maastoklossit muka jotenkin vahvasti? Mulla on ollut viidet eri Shimanon mtb-polkimet, enkä ole kyllä moista huomannut. Pitänee huomenna tunnustella työmatkalla tuo hieman tarkemmin.

Se on millistä kiinni kun hyttyset.... polkee. -96 ruuvattu lukkopolkimet pyörään kiinni ja siitä lähdetty veivaamaan. Satunnaiset flättikokeilut ei ole tuoneet apua.



Näinpä , tuo kengän puukottaminen on yksi tapa madaltaa klossin koloa kengässä . Esim. kampiveljesten polkimien mukana tulee shimmilevyt , joiden avulla saa klossia nostettua kolossaan .
Kaipa niitä voi askarrella muihinkin , ei ne kovin ihmeellisiä ole . . .
Juup, näitä on mutta en ole tykännyt käyttää kun ne on joskus vääntyneet siten että haittasivat kiinnitystä.

sboke
27.07.2019, 12.35
Niin vaan kävi että vaikka on uhonnut että kyllä fläteilläkin ajaa hyvin niin nyt on molemmissa fillareissa shimanon m520 lukot kun pääsi koittamaan. Noilla on todella paljon kevyempi ajaa, jalat ei väsy yhtään. Fläteillä jos koittaa lepuuttaa niin vauhti pysähtyy, lukoilla kulkee eteenpäin vaikka vaan pintapuolisesti pyörittää. Ja vaikka on hyvät piikkipolkimet ja 510 kengät niin onhan se eri asia kuin lukot.

Aika opettelua kyllä on, teknisiä ylämäkikohtia ei uskalla yrittää kun ei tiedä saako jalkaa irti polkimelta. Kasvanut tehokkuus on kuitenkin niin hyvä että pidemmät lenkit korvaa kikkailun puutteen. Tai uskalluksen puutteen.

Mikä noiden häkkien pointti on lukoissa? Oman järjen mukaan se ei voi olla kengässä kiinni koska lukko on se kontaktipiste, vai pyöriikö häkki erillään lukko-osasta. Jos häkki olisi kontaktissa kenkään niin eihän lukkoa saisi auki tai kiinni. Porukkalenkillä näkee paljon häkittömiä mutta kaikilla endurokuskeilla nähnyt vain häkillisiä. Kai sille joku syy on?

Kengät on jotkut neattin kovamuovipohjaiset. Noitakin on erilaisia, enemmän flättikengän näköisiä. Mitä eroja niillä on?

kauris
28.07.2019, 08.40
Häkit antavat tukea jalalle, jos lukko ei ole kiinni. Eli jos jalan on joutunut irroittamaan eikä heti vauhdista osu tökkäämään kiinni, niin pyörällä voi silti polkea tai selvitä edessä olevasta pahasta paikasta ja kiinnittää lukon taas vasta sen jälkeen. Noin niin kuin kisassa esimerkiksi, jossa ei ole aikaa tämän takia säätää ja hidastaa. Tuntuma ei toki ole ihan yhtä hyvä kuin flättikengällä ja polkimella, koska lukituskohta on tosiaan aavistuksen korkeammalla kuin piikit häkin reunoilla. Sanovat myös, että häkkipolkimet antavat hieman tukea enemmän esim hypyn alastuloissa tai muutoin kun jalalle tulee kunnolla painetta. Eli mahdollisimman lähelle säädetyt piikit ja sopiva kengän ja polkimen yhdistelmä klossi kiinnitettynä on niin lähellä toisiaan, että jalan painuessa tai kallistuessa sivuille tai eteen tai taakse poljin antaa tukea. Vielä kun maasto- ja endurokengät kumipohjineen antavat ehkä aavistuksen enemmän periksi kuin vielä jöykemmät xc saati maantiekengät.

PETEBJ75
28.07.2019, 09.25
Se häkki myös suojaa jalkaa kontaktitilanteessa

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla