PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kypärä

Sivut : 1 [2]

mehtä
18.07.2017, 11.24
Spessun s-work Prevail potta halkesi -tai siis sisuset halkesi otb:n seurauksena. Uuden kypärän etsintä siis käynnissä. Onko periaatteessa sama käyttääkö maantie vai maastokäyttöön tarkoitettua kypärää. Monilla merkeillä on sama kypärä, mutta maastomallissa on vain lisän lippa. Prevail on kategorioitu ilmeisesti molempiin. No oikeastaan kysymys on, osaako joku sanoa onko Spessun kypärät miten erilaisia malliltaan verrattuna Kask:n kypäriin. http://www.kask.com/en/cycling/vertigo-2-0_24_4.htm# . Ja vielä onko kokemuksia Cratonin kypäristä http://cratoni.com/de/bike.

Wuffe
06.09.2017, 09.23
Millainenhan kypärä tämä olisi, onko kokemuksia?
http://classicbike.fi/abus-hyban-kypara-valkoinen

Päähän asettui aika kivasti (puuvillainen pipo alla) :)

hcfreak
06.09.2017, 09.59
Onko tullu vastaan jossain hengittävää kypäräsuojaa?
Pointtina olis että ku tuol mettäs möyrii niin ei itikat pääse kuppaamaan kaljua päätäni :D

http://www.ebay.com/itm/Mosquito-Protector-Net-Bug-Travel-Hat-Face-Mesh-NEW-Head-Midge-Camping-Insect-/162163590558?hash=item25c1b4059e:g:r9cAAOSwawpXqZX q

Tämmönen on ollu repussa tai taskussa mukana jos pahassa itikka puskassa joutuu ajeleen. Menee kypärän päälle ja rullattua naaman edestäki pois.
Ihan toimiva ja hengittää. Oli myös patikoinnissa mukana
Kovassa käytössä oli kilpisjärven ja norjan reissulla jossa oli itikoita ihan helvetisti. Ainaki laaksojen metsäsissä.

jii.haanpaa
29.01.2018, 14.20
Heitetäänpä tähän vähän kehuja kun en osuvampaakaan ketjua löytänyt. Mulla on useimmiten päässä Sweetin ensimmäisen sukupolven Bushwacker. Olisikohan noin 3-4 vuotta ikää. Siitä napsahti kovilla pakkasilla se kiristyssysteemi poikki. Kyselin sweetiltä, että saakohan noin vanhaan ruukkuun enää varaosia. Ystävällinen vastaus tuli vartissa ja kysyttiin osoitetta, johon uuden remelin voi lähettää. Eivät edes rahaa huolineet. Asiakaspalvelu: 5/5.

zort
05.02.2018, 18.35
Onko kotimaan kivijaloissa missään näkynyt Kali Interceptoria?
Sellaista kiinnostaisi sovitella ja ostaakin jos on pään muotoinen. Maahantuoja Kalilla taisi olla ja lienee sama kuin Sramilla.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lare
18.04.2018, 17.15
Bell kypärät ja sweat guide. Toimiiko? Olen ihmistyypiltä päähikoilija ja lasit on hiessä noin vartissa. Halo-panta antaa vähän lisäaikaa ja Gutr-panta on lähinnä ärsyttävä härpäke.

jarkempp
19.04.2018, 20.12
Giro Vanquish saapui eilen, istuu päähän paremmin kuin mikään aikaisempi kypärä. Aerohead MIPS pelasti isolta pipiltä viime kesänä, joten pieni mainos tässä Girolle paikallaan.

Alppipyöräilijä
16.05.2018, 14.43
Moro,

Kaskin kypärää tekisi mieli kokeilla omaan päähän. Onko tietoa löytyykö mistään Tampereen liikkeestä?

Pete Riemu
14.06.2018, 21.54
Vihdoinkin! Vuosia olen ihmetellyt, miksi kukaan ei valmista kunnollista kypärää. Jos jokin osa-alue toimi, niin toinen taas ei. Nyt löysin sellaisen, jossa kaikki toimii: Bell 4FORTY Mips L-koko. Perustelut ehkä myöhemmin...

jarith70
17.06.2018, 12.23
Ensimmäinen oikein pyöräilykypärä hankittu täälläkin, Kaskin Mojito. Kylläpäs alkoi ilma kiertää entisen skate kypärän jälkeen.
Pää on mielestäni iso mutta L-koko on oikein hyvä, alle mahtuu puffin huivi ja Oakleyn radarlockit.

mkp
18.06.2018, 20.54
Giro Vanquish saapui eilen, istuu päähän paremmin kuin mikään aikaisempi kypärä. Aerohead MIPS pelasti isolta pipiltä viime kesänä, joten pieni mainos tässä Girolle paikallaan.

Ootko vielä kypärään tyytyväinen? Malli kiinnostais täälläkin. Nyt on ajossa Giron Airattack, eikä sekään kyllä ole hassumpi. Mie tykkään siitä visiiristä silmälasien kanssa. Mahtuu lasit varmaan Vanquishiinkin visiirin alle?

jii.haanpaa
21.06.2018, 11.34
Löytyykös tuollaisia visiirillisiä laatukypäriä perinteisemmällä designillä? Silmälasien kanssa visiiri olisi varmasti näppärä homma, kun ei aina jaksaisi piilareiden kanssa pelata. Aerokypärä menisi itselläni vähän haaskeille, koska kuski on vähemmän aero ja vauhtiakin erittäin maltillisesti :)

hsr
21.06.2018, 11.40
Vaimo hankki tuollaisen, tuolloin tosin oli tarjouksessa halvempi, vaikuttaa olevan OK.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46608/jtcxb/Uvex-Finale-Visor-pyorailykypara-musta-valkoinen-56-61-cm-20

Liivi
15.10.2018, 08.53
Löytyykö mistään pääkaupunkiseudun liikkeistä Kask Valegro (https://www.kask.com/en/cycling/helmets/valegro_24_48.htm) kypärää?

xubu
19.10.2018, 17.31
Onko kokemuksia visiirillisistä (olipas vaikea sana) kypäristä? Estääkö ne tuulen osumisen silmiin? Tarvitsen silmälasit ja niiden ympäri tuuli pääsee silmiin. Ongelma on se, että silmät alkavat vuotaa ja viimeistään illalla ne ovat kuivat ja niitä kirvelee. Nyt syksyllä kylmien ilmojen tullessa ongelma vaan pahenee. Jotkut suojalasit ehkä voisi auttaa, mutta nekin ovat varmaan aika hankalat silmälasien kanssa. Pipo pitää myös olla päässä. Pään halkaisija pipon kanssa on noin 60 cm. Kypärän mallina pidän eniten tämän näköisistä: https://etto.eu/product/rail/
Onko MIPS paljon turvallisempi kuin ei mips? Voisi siihen turvallisuuteen panostaa, kun munankuorella tai tässäkin ketjussa olevalla banaanikypärällä ei turvallisuus ole kovin hyvällä tasolla.

paaton
19.10.2018, 18.53
Katosi viesti...

No, oakleyn jawbreakereilla hävisi omat silmäoireet. Kaveri käyttää inserttejä oakleyn radareiden kanssa ja näyttää noita saavan jawbreakereihinkin.

https://youtu.be/GNOTQg6uKzQ

jarkempp
22.10.2018, 09.41
Ootko vielä kypärään tyytyväinen? Malli kiinnostais täälläkin. Nyt on ajossa Giron Airattack, eikä sekään kyllä ole hassumpi. Mie tykkään siitä visiiristä silmälasien kanssa. Mahtuu lasit varmaan Vanquishiinkin visiirin alle?
Enpäs ole aikoihin muistanut tänne vilkaista. Todella tyytyväinen olen ollut Vanquishiin. Jostain syystä vaan soveltuu oman pääni muotoon, muutamalle maitokauppareissulle olen tempaissut Kask:n päähäni vaan muistuttaakseni miten hyvin tuo Giro istuu. Nopsemmat tempolenkit ja kisailut olen ajanut visiirillä, porukkalenkit Jawbrakereiden kanssa.

jarkempp
22.10.2018, 09.46
Onko MIPS paljon turvallisempi kuin ei mips? Voisi siihen turvallisuuteen panostaa, kun munankuorella tai tässäkin ketjussa olevalla banaanikypärällä ei turvallisuus ole kovin hyvällä tasolla.
Absoluuttista arvoa vaikea sanoa, omassa kolarissani törmäsin kisassa päälaki edellä edessä jarruttaneeseen, 40kmh vauhdissa. Sen jälkeen tapahtumat vähän epäselvät mutta paha taaksepäinretkahdusvaurio kaulaan syntyi. Rintakehä meni mustaksi kun kaulan jänteet nykäisivät juurestaan. Kuinka lähellä hengenlähtö tai halvaantuminen oli, en tiedä - mutta juuri tuon tyylisiin haavereihin MIPS on tehty. Tästä syystä tähän perheeseen ei enää mipsittömiä hankita. Löytyy muuten ratsastuskypäriinkin..

xubu
22.10.2018, 16.23
Absoluuttista arvoa vaikea sanoa, omassa kolarissani törmäsin kisassa päälaki edellä edessä jarruttaneeseen, 40kmh vauhdissa. Sen jälkeen tapahtumat vähän epäselvät mutta paha taaksepäinretkahdusvaurio kaulaan syntyi. Rintakehä meni mustaksi kun kaulan jänteet nykäisivät juurestaan. Kuinka lähellä hengenlähtö tai halvaantuminen oli, en tiedä - mutta juuri tuon tyylisiin haavereihin MIPS on tehty. Tästä syystä tähän perheeseen ei enää mipsittömiä hankita. Löytyy muuten ratsastuskypäriinkin..

Pahalta mälliltä kuullostaa, hyvä että ilmeisesti aika hyvin selvisit.
Nyt kyllä katson pelkästään MIPSejä.

Fat Boy
22.10.2018, 17.15
Mipsin ostin itsellenikin, kun loivassa alamäessä, pikku kivikossa karkasi pyörä alta. Satuin laskeutumaan kivettömään kohtaan muutoin, paitsi kypärä paukahti kiveen. Isku ei sinänsä tuntunu kovalta, eihän vauhtiakasn ollut mahdottomia, mutta niskat oli tällin jälkeen toiselta puolen pitkään kipeänä.

arctic biker
22.10.2018, 19.10
Onko MIPS paljon turvallisempi kuin ei mips? Voisi siihen turvallisuuteen panostaa, kun munankuorella tai tässäkin ketjussa olevalla banaanikypärällä ei turvallisuus ole kovin hyvällä tasolla

Yhden Mipskypärän kokemuksella jonka esikoiselle lahjoitin niin ei se aivan syvältä ole. Mulle tuo potta ja ajolasit ei oikein istuneet. Seuraava oma kypärä on ilman muuta MIPS.
Aika omahyväinen kun olen, jotta minussa jotain hyvää. Giron MIPSpotta pojalle istui hyvin. Kuin paljon parempi tuo on niinnei susikaan tiedä mutta silloin kun kypärän suojaavuutta joutuu oikeesti koestamaan niin kaikki apu ainakin mulle kelpaa. Siis MiPS on hyvä.

Ohiampuja
15.03.2019, 00.13
Tänään kävin hakemassa Etto Challengerin XXL:n hyllystä. Piti olla MIPS mutta kotona huomasin että eipä ollutkaan.

Mutta se istuu tosi hyvin päähän, joten onko pakko mennä vaihtamaan? :) Taidan pitään tuon koska se on parempi päähän kuin se MIPS malli...

JackOja
15.03.2019, 08.12
Mutta se istuu tosi hyvin päähän, joten onko pakko mennä vaihtamaan? :)

Ei ole pakko. Ellei sitten halua MIPSia.

Taidan pitään tuon koska se on parempi päähän kuin se MIPS malli...

Ok, kaikki me foorumilaiset voinemme hyväksyä tuon.

kuovipolku
15.03.2019, 09.19
Ei ole pakko. Ellei sitten halua MIPSia.

Ehkä on tosiaan syytä muistaa että MIPS on yhdenlainen ratkaisu yhdenlaisten vammojen ehkäisemiseksi tai lieventämiseksi. MIPSitön malli voi olla muuten aivan yhtä hyvä tai parempikin.

Samoin voi muistaa senkin että MIPS on myös joidenkin valmistajien yhteenliittymä ja vain siihen kuuluvilla on oikeus käyttää kirjaimia markkinoinnissaan (missä ne ovatkin onnistuneet merkillepantavan hyvin). Muillakin valmistajilla voi olla vastaavia ratkaisuja - eikä se etteivät ne kenties ole menestyneet testeissä yhtä hyvin välttämättä tarkoita etteivätkö ne käytännössä suojaisi lähes yhtä hyvin.

Ohiampuja
15.03.2019, 10.12
Ehkä on tosiaan syytä muistaa että MIPS on yhdenlainen ratkaisu yhdenlaisten vammojen ehkäisemiseksi...
Tätä minä tarkoitin. Että onko se Mips nyt täydellinen (välttämätön) tuote, ja potta ilman sitä on aivan pöhkö ostos.

Tuosta Mipsin markkinoinnista olen samaa mieltä...

F. Kotlerburg
15.03.2019, 10.49
Samoin voi muistaa senkin että MIPS on myös joidenkin valmistajien yhteenliittymä ja vain siihen kuuluvilla on oikeus käyttää kirjaimia markkinoinnissaan (missä ne ovatkin onnistuneet merkillepantavan hyvin). Muillakin valmistajilla voi olla vastaavia ratkaisuja - eikä se etteivät ne kenties ole menestyneet testeissä yhtä hyvin välttämättä tarkoita etteivätkö ne käytännössä suojaisi lähes yhtä hyvin.Niin tosin tuosta mainitusta kypärästä on MIPS mallikin olemassa niin luulisi, että vastaavaa ratkaisua ei ole mallin MIPSittömässä versiossa. Jännä kyllä, että tuollainen MIPSitön on edes tehty. Hyvä potta kyllä. Itsellä on kaksi noita MIPS-versioita.

kuovipolku
15.03.2019, 11.56
(1) Taisivat sanat "muillakin valmistajilla" jäädä lukematta?

(2) MIPSittömät ovat puhtaan arvaukseni mukaan niin sanotusti alkuperäisiä malleja, joista on sitten niiden hyvän myyntimenestyksen ja tunnetun mallinimen vuoksi tehdä uusi MIPS-versio, Jos tiedät päinvastaisen esimerkin, myönnän auliisti olevani väärässä.

(3) Voi olla niikin että MIPS-malli on oleellisesti täysin uusi kypärä josta vain on em. syistä haluttu tehdä päältäpäin samannäköinen ja annettu sama nimi.)

MRe
15.03.2019, 12.30
Itse olen siirtynyt / siirtymässä noihin MIPS-malleihin kokonaan omissa kypärissä. Mulle ne ovat istuneet varsin hyvin päähän, ainakin ne mallit mitä on tullut hankittua.

Tänäkin talvena ainakin pariin otteeseen kypärä on pelastanut minimissään päänsäryltä. Tosin MIPS-ominaisuuksista ei nyt jäällä/lumella ole suurta iloa. Mutta ei varmaan haittaakaan.

Ei-MIPS -malleja voisi ehkä selittää myös joku "lisenssimaksu", jos siihen sellaista sisältyy. MIPS on siis yritys, MIPS AB

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-directional_Impact_Protection_System

Mun kahdesta kypärästä Fox Flux on ilmeisesti vanha kypärämalli, johon on tuotu MIPS-ominaisuus jäkikäteen. Sen sijaan MET Roam lienee uusi malli, jota saa MIPSinä ja ei-MIPSinä.

Antza44
15.03.2019, 13.43
POC käyttää kypärissään omaa Spin systeemiä, mikä kaiketi vastaa MIPS.iä. Ennen heilläkin tais olla MIPS.iä käytössä. Spin perustuu toppaus materiaalin liukkauteen. POC.iltakin näkyy saavan silti normi toppauksilla samoja kypäriä.
https://www.pocsports.com/eu/collections/spin/

Oatmeal Stout
15.03.2019, 13.49
Tätä minä tarkoitin. Että onko se Mips nyt täydellinen (välttämätön) tuote, ja potta ilman sitä on aivan pöhkö ostos.
Koeponnistin ei-MIPS-kypärän elokuussa ja Buff kypärän alla aiheutti samaa efektiä kuin MIPS, joten vakuutusyhtiö kustansi minulle uuden samanlaisen kypärän. Kypärän ulkokuoressa oli yksi iskukohta ja sisäpuolelta löytyi yli kymmenen murtumaa, joten valmistajan mainos iskuvoiman jaosta oli aika uskottava. Toki nyt 2019 malleissa olisi MIPS mukana, mutta aina ei voi voittaa vaikka kuinka iskisi päätään asfalttiin.

OJ
20.03.2019, 01.32
Bontrager lanseerasi uuden wavecel kypärän, jonka väittävät olevan ylivertainen aikaisempiin ratkaisuihin verrattuna. Ilahduttavasti yksi "halpismalli" valikoimassa, kokoja on jopa yli minun tarpeen ja ensimmäisen vuoden "crash replacement" ohjelma on varsin jees.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilykyp%C3%A4r%C3%A4t/bontrager-wavecel-kyp%C3%A4r%C3%A4t/c/E399/

reku54
25.03.2019, 14.47
Tänään uusittiin oma ja vaimon kypärä tommosiin spessuihin. Niissä spessun ja mipsin kehittämä "kevyt" SL-mips. Ei ole heidän mukaan muilla mahdollista käyttää vasta kuin ensi vuonna. Ehkä parempi ehkä ei. En ainakaan haluaisi kokeilla toimivuutta. Ilmeisesti kauppa käynyt hyvin, koska nettikaupat näyttävät monesti saldoa nolla. Omat ostin hesalaisesta kivijalasta. Sama paikka, josta Vadotkin ostettiin pari vuotta sitten. https://www.specialized.com/us/en/ambush-with-angi/p/162034?color=251083-162034

fiber
27.03.2019, 09.52
Olen haeskellut MET Stradivariukselle seuraajaa jo muutaman vuoden, mutta ei ole vielä tärpännyt. Trenta tuntui muuten erittäin hyvältä, ja MET selvästi sopii mun kupolini muotoon. Kuitenkin syvässä ajoasennossa niskaa nostaessa Trentan takamekanismi hannaa hiukan kiinni, vaikka säädöt ovat kohdallaan.

Osaako joku verrata Trentaa/Stradivariusta Rivaleen?

kervelo
28.03.2019, 10.07
Joko löytyy foorumilta käyttökokemuksia Giron uudesta Aetherista? Tuossahan on MIPS paketoitu osaksi kypärän rakennetta eli siellä sisäpuolella olevat kiristys- ym.rensselit vastaavat ei-MIPS-kypärää.

Amazon.co.uk on välillä myynyt Aetheriakin ihan hyvään hintaan, tällä hetkellä hinta näyttäisi olevan 185 puntaa eli noin 220 eur.

maalinni
30.03.2019, 21.36
Bontrager lanseerasi uuden wavecel kypärän, jonka väittävät olevan ylivertainen aikaisempiin ratkaisuihin verrattuna. Ilahduttavasti yksi "halpismalli" valikoimassa, kokoja on jopa yli minun tarpeen ja ensimmäisen vuoden "crash replacement" ohjelma on varsin jees.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilykyp%C3%A4r%C3%A4t/bontrager-wavecel-kyp%C3%A4r%C3%A4t/c/E399/

Mielenkiintoinen konsepti. Onkohan tuota testattu jossain luotettavassa lähteessä? Olisi kiva lukea riippumattomia testejä.

JackOja
02.04.2019, 08.57
Mulla oli viime viikolla vuokraläskin mukana tullut Bontragerin MIPS-kypärä päässä. En tykännyt kyllä yhtään kun oli jotenkin hiostava. Minun tulkintani mukaan se hiostavuus johtui juurikin siitä ylimääräisestä MIPS-keltaisesta muovikuoresta.

Olin pettynyt, ovatko kaikki MIPSit hiostavampia kuin ilman... onkohan jollakulla vertailutietoa tai kokemusta asiasta?

reku54
02.04.2019, 10.44
Katso muutama viesti taaksepäin postaukseni. Siinä linkki spessun SL-mips:iin, jossa spessun ja mipsin systeemi. Tämä ei ole kuten normi mipsit. Katso sieltä. Tosin tämän vuoden vain spessulle oikeus tuohon...

Kollinjoki
04.04.2019, 12.17
Mulla oli viime viikolla vuokraläskin mukana tullut Bontragerin MIPS-kypärä päässä. En tykännyt kyllä yhtään kun oli jotenkin hiostava. Minun tulkintani mukaan se hiostavuus johtui juurikin siitä ylimääräisestä MIPS-keltaisesta muovikuoresta.

Olin pettynyt, ovatko kaikki MIPSit hiostavampia kuin ilman... onkohan jollakulla vertailutietoa tai kokemusta asiasta?

Nykyinen kypäräni on Bell Formula MIPS. Minusta tuo kypärä on ensinnäkin erittäin mukava ja hyvin istuva päässä, kuten kaikki muutkin kokeilemani Bellin MIPS:it, eikä se todellakaan ole tuntunut hiostavalta. Edellinen kypäräni (tähän hätään en juuri muista merkkiä enkä mallia) oli oikeasti hiostava: kun kypärän otti vaikka tunnin kesäisen ajelun jälkeen pois päästä tai edes hieman muutti sen asentoa ajon aikana, valahti otsalle ihan kunnon loraus kypärän sisään kertynyttä hikeä. Bell taas haihduttaa hiet ajon aikana pois. Että ei tuo MIPS mielestäni automaattisesti tee kypärästä hiostavaa, vaan jos hiostaa, se kenties johtuu jostain muusta asiasta.

Kollinjoki
04.04.2019, 12.23

Positiivista, että useimpiin malleihin on värejäkin tarjolla. Yleisin kypärien väri mitä tarjolla on tuppaa vieläkin olemaan musta, jossa ei ole mitään järkeä jos on ikinä aikomus polkea muun liikenteen joukossa. Näkyvyys ei ole koskaan haitaksi silloin kun ympärillä tapahtuu mahdollisesti vaarallisia asioita kuten autoliikennettä, sen tietää raksa- ja tietyömiehetkin.

MIPS ei kyllä Bontragerin Wavecelin erinomaisuutta tunnusta: https://www.pinkbike.com/news/mips-says-wavecel-performance-falls-far-below-bontrager-claims.html

Jusa.L
25.05.2019, 15.28
Pitäisi hankkia uusi trail-kypärä jo liian vanhan Fox Fluxin tilalle, mutta mikä? Suosituksia otetaan vastaan...

Uusi Foxin Flux voisi olla tuttu ja turvallinen vaihtoehto, koska vanha on kyllä palvellut hyvin ja istuu omaan päähän, mutta uuden ulkonäkö vain on hieman "erilainen" ja mielestäni vanha paremman näköinen.
TLD A2 näyttää hyvältä kuvissa ja revikoissa saanut hyviä arvosteluja, ja kerran nopeasti kokeillut päähän ja tuntui ok:lta, mutta on kallis.

Ehdotuksia ja suosituksia otetaan siis vastaan!

tinke77
25.05.2019, 16.57
Eri kypäriä ollut useita ja paras on smith rover tähän asti, tietty päät ovat yksilöllisiä mutta suosittelen.

Lare
25.05.2019, 18.08
Taannoin kehuin Bellin Sixeriä. Muuten hyvä kypärä, mutta varalippaa siihen ei saa. Tai saa jos tilaa jenkki Amazonista. Tämän ohjeen sain maahantuojalta.

hphuhtin
25.05.2019, 20.33
PlanetX:ssä olisi ainakin edullista kypärää tarjolla hetken. Tämä suositus perustuu hintaan, 15 puntaa. Malli On One Enduro.

Sambolo
25.05.2019, 21.28
Foxit vaikuttaa jotenkin todella laaduttomilta, vertaa vaikka belliin, jotka ei yhtään niin rimpuloita. Bellin 4fourty tyylikäs ja istuu omaan päähän ainakin täydellisesti, olis mun valinta varmaa jos nyt ostaisin. Nyt käytössä bell super joka myöskin erinomainen.

harald
25.05.2019, 21.40
Kiitos hphuhtin vinkistä. Tarvetta olisi polkukypärälle jossa olisi lippa, ja parempi tuuletus kun nykyisessä Abus Hyban plussassa. Visiiri peittää kaikki etuosan tuuletusaukot kun sen pitää ylhäällä. PlanetX löytyi jo kiinnostava mutta kun koot loppuvat 61:een. Pitäisi löytää 63 kokoa. Isopää kiittää vinkeistä

Jusa.L
26.05.2019, 00.00
Onko kenelläkään kokemuksia noista PlanetX:n kypäristä?

Voiko tuohon hintaan saada ok potan?

Sambolo
26.05.2019, 00.35
Jotenki kaikki planet x oheistuotteet niin halpoja että tulee mielee geneerinen kiinakama omilla logoilla. Osa jopa muistuttaa niitä kuten stemmi minkä ostin, mutta hyvin sekin toiminu.

ikispessu
23.06.2019, 21.27
Onko ANGI sensorista(mittaa kypärään kohdistuvia voimia ja hälyttää puhelimen kautta apua tai viestittää jne.) ja sen toimivuudesta kokemuksia?
Ihan mielenkiintoinen systeemi ja ehkäpä ainakin metsässä liikkuville maastoajajille voi olla hyödyllinen.

Antti Kuitto
26.06.2019, 09.25
Joko löytyy foorumilta käyttökokemuksia Giron uudesta Aetherista? Tuossahan on MIPS paketoitu osaksi kypärän rakennetta eli siellä sisäpuolella olevat kiristys- ym.rensselit vastaavat ei-MIPS-kypärää.

Amazon.co.uk on välillä myynyt Aetheriakin ihan hyvään hintaan, tällä hetkellä hinta näyttäisi olevan 185 puntaa eli noin 220 eur.

Löytyy käyttökokemuksia. Omaan päähän istuu tosi hyvin, rocloc tulee riittävän alas, eli kypärä pysyy päässä ilman hihnoja vaikka ää alaspäinkin, on erittäin hyvin ilmastoitu ja näyttää hyvältä. Testien mukaan on myös erittäin aerodynaaminen....en oikein keksi mitään, mikä voisi olla paremmin. Tyttöystävä hommasi kanssa samanlaisen, sovitteli myös normaalilla MIPS:llä olevia kypäriä, mutta jäi yhteen hiuksista aika pahasti jumiin, Aetherin kanssa ei tämmöistä ongelmaa sitten olekaan. :D Täydet pointsit Aetherille siis myös sieltä. :)

OJ
26.06.2019, 16.45
Kiitos hphuhtin vinkistä. Tarvetta olisi polkukypärälle jossa olisi lippa, ja parempi tuuletus kun nykyisessä Abus Hyban plussassa. Visiiri peittää kaikki etuosan tuuletusaukot kun sen pitää ylhäällä. PlanetX löytyi jo kiinnostava mutta kun koot loppuvat 61:een. Pitäisi löytää 63 kokoa. Isopää kiittää vinkeistä
Vähän myohässä olen vastaamassa, mutta mun nuppi on myos kokoa "riittävän iso" ja Spessun kypärät ovat perinteisesti toimineet ja niissä on tilaa jopa ohuelle pipolle kun ruuvaa säädot maksimiin.

Tsekkasin pikaisesti Giro Aetherin ja ainakin tällä mantereella se on ihan sikamaisissa hinnoissa. Yhden Aetherin hinnalla saa neljä Foray MIPSiä. Voi vaikka ostaa varakypärän ja silti jää vielä paljon rahaa vaikkapa kaliaan.

arctic biker
07.07.2019, 21.22
PlanetX:ssä olisi ainakin edullista kypärää tarjolla hetken. Tämä suositus perustuu hintaan, 15 puntaa. Malli On One Enduro.

Jotenkin tuo koriin lipsahti, Giro Savantin kaveriksi. Ei oo MIPS mutta mun päähän istuu erittäin hyvin. Suattaa helteillä olla kohtuu hiostava, ei hinnankiroissa.

Sambolo
08.07.2019, 11.56
Jotenki skeptiten noita one one pottia kohtaan, mutta ehkä tilaan itsellekkin kokeiluun väliaika potaks, kunnes unelmien potta löytyy. Vois myös toimia talvella paremmin kun super. Ötökkäverkosta plussaa.

kervelo
13.07.2019, 14.01
Löytyy käyttökokemuksia...

Ihan samaa mieltä kaikista pointeista. Aether tuli tilattua alkukesästä ja on kyllä omaan päähäni todella hyvä kypärä. Juuri nuo MIPS-jutut olivat yksi syy valinnalle: tässä kypärässä ei ole mitään ylimääräisiä virityksiä siellä päätä vasten, joten on oikein mukava käytössä. Normaalin MIPSin toteutus sinne kypärän sisälle tuntuu myös vaihtelevan eri merkkien välillä aika paljon, eikä Giro ole niissäkään huonoimmasta päästä.

metusala
13.07.2019, 14.21
Näemmä aina ei tarkoita MIPS huippuluokan turvallisuutta. Bontrager Ballista MIPS kypärä ei läpäissyt turvallisuustestiä pettäneen kinnitys-soljen takia eikä Trek näe tarpeelliseks parantaa järjestelmää:
https://www.consumerreports.org/bike-helmets/three-bike-helmets-fail-consumer-reports-safety-tests/

Sambolo
14.07.2019, 13.55
Tuolla oli myös bell 4fourtyssa sama ongelma.

Sambolo
15.07.2019, 19.13
Jotenki skeptiten noita one one pottia kohtaan, mutta ehkä tilaan itsellekkin kokeiluun väliaika potaks, kunnes unelmien potta löytyy. Vois myös toimia talvella paremmin kun super. Ötökkäverkosta plussaa.
Nyt tuli oma one-one enduro, huomaa kyllä minkä hintanen potta, viimeistelystä ym. Tuntuma päässä vähän kun laskettelukypärällä, vaikuttaa myös suht lämpimältä. Myös aika paksulti styroksikerrosta, varsinkin päälaella. Ihan ok tuntunen päässä mutta ei ehkä täysin sopiva mun kuupalle kuitenkaan. En ehkä superin jälkeen kykene tuota käyttämään muutenkaan niin taidan pistää kiertoo ellen jätä talvikypäräksi.

Sambolo
16.07.2019, 22.54
Vähän vastahakoisesti pistin tänään päähän lenkille tuon one-onen, mutta lähes heti unohdin että potta edes päässä, enkä siihen koko lenkillä juuri mitään huomiota kiinnittänyt, eli istuukin suht hyvin mulle. Ei myöskään ainakaan tänään liian lämmin. Ihan hintansa arvonen sittenkin ja kyllä tuo käyttöön jää.

sampo12
04.01.2020, 19.49
Onko se nyt niin, että on tyhmää olla ostamatta mipsiä?
Maantielle hakusessa kypärä, viimekausi meni https://www.ekoi.fi/fi/corsa-light/7982-casque-ekoi-corsa-light-2018-noir.html tuollaisella ja oli viileä sekä kevyt (maksoi alle 50€ silloin). Syksyllä heitin sitten tuo päässä maastossa OTB, suojasi ja edelleen työmatkalla käytössä koska pintanaarmuja vain. XXL alesta tilasin https://www.xxl.fi/limar-air-pro-19-unisex-maantiepyorailykypara-harmaa/p/1159551_1_style tämän ja aloin nyt jälkikäteen miettimään, että on tuo varmaan turvalisempi kun tuo Ekoin kiinanihme, mutta pärjääkö mipseille alkuunkaan? Tuo Ekoin kypärä on ylivoimaisesti parhaiten tähän mennessä kokeilluista itselle sopinut, mutta kun suojaavuus on se kypärän ykkösjuttu niin mietin uskaltaako tuommoista uutta tilata. Ärsyttää vaan ajatuskin maksaa 150€+ jostain mips kypärästä, kun tuo edullinen on omaan päähän täydellinen ja todella kevyt vs esim tuo limar. Aivojen turvallisuudella ei ole hintaa, niin onko nyt vaan nöyrryttävä ja alettava etsiä sopivaa mipsiä? Saa myös linkittää tarjouksia hyviksi todetuista mipseistä.
Juttelin muuten XXL pyöräosastolla nopeasti asiasta ja myyjä kertoi, että jopa 90% vammoista johtuu juuri tuosta kierrosta mitä mips ehkäisee. Tietty tutkimuksia on monia ja varmasti maahantuojat heille mielellään esittää niitä missä kallis tuote on ylivertaisen hyvä

MRe
04.01.2020, 20.32
No, kypärä on käytännössä ainoa normipyöräiljän turvavaruste ja sillä on vielä tarkoitus suojata päätä. Sen pohjalta kannattaa miettiä ostaako kiinankypärän vai kiinanpolkimet.

JohannesP
04.01.2020, 21.17
Periaateessa hiukset tekevät ihan samaa kuin MIPS ja tästä olisi kiva nähdä ulkopuolista dataa mikä se ero todellisuudessa on. Bontragerin WaveCellin piti olla vielä monen vuosikymmenen uudistus pyöräilyssä, joten niitäkin kannattaa tarkastella.

Pitäisiköhän olla kuolemanpelkoa, kun uskaltaa nykysin ajella maantiellä KASKin kypärällä ilman MIPSiä? Luotan kuitenkin laadukkaan valmistajan ja hyvän istuvuuden olevan edelleen avainasemassa. Maastoon tosin löytyy MIPSillä varustettu kypärä missä näen tuon MIPSin olevan enemmän paikallaan.

Firlefanz
04.01.2020, 21.20
No, kypärä on käytännössä ainoa normipyöräiljän turvavaruste ja sillä on vielä tarkoitus suojata päätä. Sen pohjalta kannattaa miettiä ostaako kiinankypärän vai kiinanpolkimet.

MIPS on kuitenkin viime kädessä yhtä kuin eräiden kypärävalmistajien markkinointiyhteenliittymä. Sen ulkopuolella on muitakin kuin kiinankypärävalmistajia - ja aivoja vastaavantyyppisiltä vammoilta suojaavia (tai oikeammin sanottuna: suojaamaan suunniteltuja) kypäriä on olemassa muitakin kuin ne joiden mallinimeen on liitetty lyhenne MIPS.

Kypärätestitkin ovat käsittäneekseni vielä siinä kehitysvaiheessa että mittausmenetelmällä ja sillä mitä mitataan voi olla huomattava merkitys tuloksiin. Jos kypärä on suunniteltu sellaiseksi että se saa hyvät tulokset tietynlaisessa testissä, se ei tietenkään ole huono asia eikä merkitse sitä etteikö kypärä voisi olla hyvä ja jopa useimpia muita turvallisempi - mutta joku huonommin menestynyt kypärä voi kuitenkin olla elävässä elämässä ja todellisissa onnettomuustilanteissa aivan yhtä hyvä.

Sambolo
04.01.2020, 22.35
Eikai kaikki mipsit ole edes kalliita. Alle satkulla saa ainakin maastoon.

Villetre
06.01.2020, 09.57
Omat suositukset lähtee kyllä Troy Lee Desingin TLD A2 mallille,kevyt ollut päässä. Nyt vaihtelun vuoksi katsellut POCin Tectalia. Täytyisi vaan päästä koittamaan, m -koko vai isompi..

MRe
06.01.2020, 13.43
MIPS on kuitenkin viime kädessä yhtä kuin eräiden kypärävalmistajien markkinointiyhteenliittymä. Sen ulkopuolella on muitakin kuin kiinankypärävalmistajia - ja aivoja vastaavantyyppisiltä vammoilta suojaavia (tai oikeammin sanottuna: suojaamaan suunniteltuja) kypäriä on olemassa muitakin kuin ne joiden mallinimeen on liitetty lyhenne MIPS.
Itse asiassa en missään kohden viitannut MIPSiin, vaan tähän:

ja aloin nyt jälkikäteen miettimään, että on tuo varmaan turvalisempi kun tuo Ekoin kiinanihme, mutta pärjääkö mipseille alkuunkaan? Tuo Ekoin kypärä on ylivoimaisesti parhaiten tähän mennessä kokeilluista itselle sopinut,

Sopivuus on kypärässä toki yksi tärkeä kriteeri, mutta niin on se suojaavuuskin. Kiinankypärä voi olla hyvä tai sitten huono. Itse kypärää ostaessani laitan etusijalle sen, että on tunnetulta merkiltä, jossa valmistaja on brandillään varmistamassa että ihan pahinta kuraa ei välttämättä pääse ulos. Ja hyväksymistarratkin tarkoittavat sitä, että hyväksyntä on, eikä sitä, että tarra on.

MIPSistä en oikein osaa sanoa mitään, viidestä kypärästä kolme on MIPSejä, yksi maastokypärä ei, eikä myöskään "talvikypärä", jossa on katolla valo ja etuosa vedetty jesarilla umpeen. Toisaalta olen ajatellut, että talvella se MIPS ei nyt ehkä niin oleellinen ominaisuus ole. Se yksi MIPSitön maastokypärä on sellainen "puoli-full-face", jossa on niin paksut pehmusteet että ne ajanevat osittan MIPSin asiaa.

MRe
06.01.2020, 13.46
Omat suositukset lähtee kyllä Troy Lee Desingin TLD A2 mallille,kevyt ollut päässä. Nyt vaihtelun vuoksi katsellut POCin Tectalia. Täytyisi vaan päästä koittamaan, m -koko vai isompi..
POCin Tectal kiinnostaa minuakin ja istuu omaan päähän hyvin. Hinta on mulle kuitenkin kipurajan toisella puolen, kun näköjään vaihdan kypäriä vuoden-kahden välein.

Metsässä mulla on pariin kertaan käynyt niin, että olen yliarvioinut oksan korkeuden ja hittiä on tullut, kerran jopa ihan kunnolla, niin että sai niskojaan pidellä. Eli mun toivekypärässä olisi mahdollisimman tiivis etuosa. Ja niidenkin reikien suojana verkko, ettei ampiaiset pääse kypärän sisään. Sitäkin on kokeiltu.

sampo12
07.01.2020, 13.37
Periaateessa hiukset tekevät ihan samaa kuin MIPS ja tästä olisi kiva nähdä ulkopuolista dataa mikä se ero todellisuudessa on. Bontragerin WaveCellin piti olla vielä monen vuosikymmenen uudistus pyöräilyssä, joten niitäkin kannattaa tarkastella.

Tuo hiusvertaus on aika osuva, samalla tavalla se kypärä pääsee liikkumaan. Ja kun kypärä on oikean kokoinen on vaikea nähdä miten se MIPS saisi tuota turvallista kiertoliikettä lisättyä. Yhden arvostelun https://www.pezcyclingnews.com/technspec/limar-air-pro-helmet-review/ luin ja tuo Limar sai siinä ainakin ihan hyvää palautetta ja rakenne vaikuttaa suht turvalliselle. Myös istuvuus parani kun tein vähän säätöjä. Ekoin hyvä sopivuus oli ehkä tottumiskysymys ja se oli myös melkoisesti ohuempi kuin tämä uusi. Myös muotoilu sai sen näyttämään paremmin sopivalle, Limar taas on muotoiltu ilmanvastus huomioiden ja kehuttu arvostelussa hiljaiseksi mikä olisi varsin kiva. Nykyisessä kun vauhdit nousee alkaa mieletön kohina. Onko Limarista yleensä tai tästä mallista kokemuksia? Alan kallistua sen puolelle että pidän tuon ja ajallaan sillä ainakin ensi kesä

MRe
07.01.2020, 18.30
Tuo hiusvertaus on aika osuva, samalla tavalla se kypärä pääsee liikkumaan.
Tai talvella, kun kypärän alla on joku huppu tai muu ohut pipo. Itse en oikein näihin MIPS-juttuihin jaksa uskoa, mutta kaipa niissä on jotain. En tiedä.

Oatmeal Stout
08.01.2020, 17.07
Itse en oikein näihin MIPS-juttuihin jaksa uskoa, mutta kaipa niissä on jotain. En tiedä.
Sitten vain kaatuilemaan eri kulmissa erilaiset kypärät päässä, sen huonon vaikutuksen huomaa ainakin toiset.
Ei minulla ole MIPS-kypärää, mutta vakuututuin kypäräni rakenteen kyvystä jakaa iskua laajemmalle alueelle, yksi iskukohta ulkokuoressa ja kymmenen murtumaa sisäpuolella eri puolilla kypärää. Ostin sitten samanlaisen uuden ja vakuutusyhtiö jopa rahoitti sen kysyttyään merkkiä ja mallia.

drop
09.01.2020, 18.18
Vaihdatteko ajan myötä kypärää vaikkei olisi iskua saanut? Mulla on POC Trabec, ostettu kun ne tuli eli varmaan yli 7v sitten enkä ole onnistunut sitä mihinkään iskemään, mutta ajoittain näkee suosituksia vaihtaa muutaman vuoden välein (varmaan valmistajien sponssaamia)?

huotah
10.01.2020, 11.25
Valmistajien intresseissä on myydä mahdollisimman paljon kypäriä, suhtaudun heidän suosituksiin skeptisesti. Tässä yksi näkemys asiaan:

In 2015 MEA Forensic reported on their extensive testing of used (but not crashed) bicycle helmets shows that the foam liners retain their performance over many years. Some of the helmets were as old as 26 years. They crash tested 675 helmets in their lab. Their analysis showed that there was no significant impact performance change with age. Their data including all 675 helmets tested produced only a 0.7g per year increase in impact readings at the higher drop height. After crash testing the helmets on a standard test rig, MEA took core samples from an uncrashed area of 63 helmets and tested them. This generated data based solely on the foam performance. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age.

https://helmets.org/replace.htm

IHD
10.01.2020, 12.20
Vaihdatteko ajan myötä kypärää vaikkei olisi iskua saanut? Mulla on POC Trabec, ostettu kun ne tuli eli varmaan yli 7v sitten enkä ole onnistunut sitä mihinkään iskemään, mutta ajoittain näkee suosituksia vaihtaa muutaman vuoden välein (varmaan valmistajien sponssaamia)?

Jep, sillä käytössä noi pehmusteet tahtoo mennä heikompaan happeen (likaantua, haista jne.) ja vanhempiin malleihin ei enää saa pehmusteita "varaosina".
Muuten ei olisi juurikaan syytä vaihtaa (kuten edellisessä postauksessa todetaan). Ongelma on oikeastaan se, että jos joskus löytää todella hyvin istuvan potan niin jossain vaiheessa sen valmistus lopetaan ja "korvataan uudella ja paremmalla" joka ei välttämättä enää omaan kuulaan istukkaan niin hyvin. Sitten on taas iso duuni löytää itelleen sopivaa mallia lukuisten vaihtoehtojen joukosta. Siitä syystä ei tule kovin usein kuitenkaan vaihdettua pottaa, ehkä jonkun 5 vuoden välein..

MRe
11.01.2020, 16.08
Kuinka sattuikaan... isoveli valvoo :)

https://www.youtube.com/watch?v=YPvBmCYV9g4

Tuo video oli kyllä enemmän mainos kuin että olisi oikein kertonut yhtään mistään...

kervelo
11.06.2020, 09.02
Löytyykö suosituksia hyvin tuulettuvasta maasto(henkisestä) kypärästä?

Viileällä säällä ja talvella maastolenkeillä on ollut käytössä Giron wanha Hex, mutta näin kesäkeleillä tuon kypärän ilmastointi ei riitä. Onko yhdessäkään maastokypärässä samanlaista ilmanvaihtoa kuin esim.Giron synthessä tai aetherissa? Mikään ei tietenkään estä käyttämästä maantiekypäriä myös maastossa, varsinkin kun ajoni on pelkkää XC:ta.

Gary oin'
11.06.2020, 12.33
Näin maantieltä huudellen: meniskö POC Omne Air Spin (resistance sitten lipallisena)? Pitkittäisten rakenteiden välinen silta on ohut ja korkealla, joten tuulettuu oikein mukavasti.

Oma kuuppa on Giron Foraylle juuri M-L rajamaastossa, molemmat omistin ja olivat istuvuudeltaan sinne päin, mutta pitkään paras kompromissi. Omne istui sitten heti täysin.

Rosewood
10.07.2020, 04.44
Löytyisikö apua maastopyöräkypärän valintaan? Mieluiten haluaisin kokeilla päähän ostotilanteessa. Koko rajalla 61-62. Pään muoto ilmeisesti kapeaan ja korkeaan päin kallellaan. Kokeilin kaupassa Specializedia (malli ilmeisesti Ambush Comp With ANGi, https://www.specialized.com/us/en/ambush-comp-with-angi/p/162035?color=273408-162035&searchText=60220-0432), joka olisi muuten ollut aivan erinomainen, mutta remmit eivät aivan ulottuneet riittävän alas (toinen puoli jäi kaihertamaan korvalehteä eikä mallissa ole säätöä).

Kaikki vinkit mahdollisesti sopivista merkeistä, malleista ja ostopaikoista kiinnostavat.

Mika_koo
10.07.2020, 06.04
Kapeakalloisena olen itse tykännyt MET-merkkisistä.

Lähetetty minun SM-F700F laitteesta Tapatalkilla

f64
10.07.2020, 07.45
Löytyisikö apua maastopyöräkypärän valintaan? Mieluiten haluaisin kokeilla päähän ostotilanteessa. Koko rajalla 61-62. Pään muoto ilmeisesti kapeaan ja korkeaan päin kallellaan. Kokeilin kaupassa Specializedia (malli ilmeisesti Ambush Comp With ANGi, https://www.specialized.com/us/en/ambush-comp-with-angi/p/162035?color=273408-162035&searchText=60220-0432), joka olisi muuten ollut aivan erinomainen, mutta remmit eivät aivan ulottuneet riittävän alas (toinen puoli jäi kaihertamaan korvalehteä eikä mallissa ole säätöä).

Kaikki vinkit mahdollisesti sopivista merkeistä, malleista ja ostopaikoista kiinnostavat.

Ostin keväällä Poc Tectal racen. Kapeaan päähän tuntuu tosi sopivalta. Löytyy esim Tammiston electrobikesta

Rosewood
11.07.2020, 06.33
Ostin keväällä Poc Tectal racen. Kapeaan päähän tuntuu tosi sopivalta. Löytyy esim Tammiston electrobikesta

Kiinnostava malli. Lukemistani arvioista en saanut selville, pystyykö tuossa säätämään korvan ympärille tulevien remmien pituutta. Miten mahtaa olla? Tai ovatko korvanympärysremmit muuten pitkähkön oloiset? Tämä kiinnostaa, koska testaamani muuten erinomainen Specialized jäi tästä kohtaa epäsopivaksi. Myyjän mukaan en ollut ensimmäinen suurikokoinen pyöräilijä, jolla jäi tästä kiinni.

Vitus tryhi
12.07.2020, 12.59
Suosittelen poc axion spin ei ole mipsiä koska pocin spin

hakpas
12.07.2020, 16.11
Oma päänuppi on 61, kapeahko ja korkea. Lazer revolution Mips istuu parhaiten kokeilluista. Parit tärskytki tuolla ottanu ja tuntuis että parempi istuvuus tekee paljon siihenkin miten iskut tuntuu. Vaikka joka täräys onkin erilainen niin tällä tuntuu tulevan vähemmän läpi kuin useilla verokeilla.

kervelo
12.07.2020, 19.06
...Parit tärskytki tuolla ottanu...

Perussääntö pyöräilykypärissä taitaa olla, että kunnon tärskyn jälkeen kypärä pitäisi vaihtaa uuteen. Ei varmaan päde pikkukolhujen kanssa tai kovakuorisilla kypärillä (esim. skeittikypärillä, joita näkee arkipyöräilijöillä).

arctic biker
12.07.2020, 19.25
Perussääntö pyöräilykypärissä taitaa olla, että kunnon tärskyn jälkeen kypärä pitäisi vaihtaa uuteen. Ei varmaan päde pikkukolhujen kanssa tai kovakuorisilla kypärillä (esim. skeittikypärillä, joita näkee arkipyöräilijöillä).

Tässäkin kervelo kirjoittaa asiaa, nimimerkillä vasen solisluu paikattu titaanilevyllä ja kahdeksalla ruuvilla. Empä ilman kypärää olis teidän riesana. Vastapuolena jalankulkija, myöhäinen märkä lumeton marraskuun ilta eikä heijastimia. Juttu meni poliisikuulustelun kautta syyttäjälle joka sitten totesi ettei aihetta. Sen muistan kun tien laidalta heräsin niin ekalle poliisille sanoin jotta kattokaa oliko sillä mitään heijastimia. Kaksi ambulanssia ja yksi poliisiauto siinä oli.

Konstaapelin kanssa siinä haettiin mun Fenixiä, ojasta löytyi ja paloi vielä! Onneksi oli otsalamppu niin kaupan kautta mökille osasin miä ny kassaneito katsoi kun oli naamakin auki.

hakpas
13.07.2020, 05.46

Toki aina vaihtoon kun kunnolla kolahtaa, ja pienempienkin jälkeen kannattaa tarkistaa. Viimeiset 3 maastokypärää menneet vaihtoon alle vuoden vanhana, pitäisköhän ajotapoja säätää hieman...

jra72
21.07.2020, 23.23
Mitä mtb-kypärää kannattaa kokeilla 61cm pitkään ja kapeaan päähän mipsillä ja noin satasella?

f64
25.07.2020, 08.21
Mitä mtb-kypärää kannattaa kokeilla 61cm pitkään ja kapeaan päähän mipsillä ja noin satasella?

Just saman mallinen kupoli ja Poc tectal race sopi parhaiten. Hintaluokka valitettavasti enemmän, satasella en löytänyt mitään sopivaa.

pipox
25.07.2020, 13.09
Itelle Bell 4Fourty Mips ja Lazer Coyote Mips sopi päähän muodoltaan parhaite, L-kokoisena. Lazer keikkuu nyt telkänpöntön suojana. Molemmat satasen hintasia.

Generalist
25.07.2020, 17.00
Löytyykö suosituksia hyvin tuulettuvasta maasto(henkisestä) kypärästä?

Viileällä säällä ja talvella maastolenkeillä on ollut käytössä Giron wanha Hex, mutta näin kesäkeleillä tuon kypärän ilmastointi ei riitä. Onko yhdessäkään maastokypärässä samanlaista ilmanvaihtoa kuin esim.Giron synthessä tai aetherissa? Mikään ei tietenkään estä käyttämästä maantiekypäriä myös maastossa, varsinkin kun ajoni on pelkkää XC:ta.

Giro Fixture MIPS ja Scott Fuga Plus MIPS: molemmat erittäin hyvin tuulettuvia ja käytössä hyviksi testattuja.

jra72
26.07.2020, 21.41
Itelle Bell 4Fourty Mips ja Lazer Coyote Mips sopi päähän muodoltaan parhaite, L-kokoisena.

Kävin kokeilemassa Belliä ja mukaan lähti. Kiitos vinkistä!

pipox
30.07.2020, 13.07
Kävin kokeilemassa Belliä ja mukaan lähti. Kiitos vinkistä!

NP. Hyvä kun löytyi sopiva potta.

migis
23.08.2020, 11.19
Vinkkejä mistä maastoajoon suunnatusta MIPS-kypärästä löytyisi mukavat ja mahdollisesti pehmeää matskua olevat hihnat? Lazer Coyote MIPS sopivan muuten oikein mukava (myös painoltaan), mutta hihnat eivät asetu hyvin ja miellytä matskultaan.

Valmistajien sivuilla ei aina näytetä hihnoja saati kerrota niiden matskua.

MRe
23.08.2020, 11.28
^Tuohon on kyllä vaikea sanoa mitään, kun mun mielestä kaikissa kypärissä on varsin mukavat hihnat. Jos taas etsit kypärää, jossa hihnassa erillinen pehmuste, niin itse en niistä pidä, kun imevät vaan hikeä ja muutenkin yleensä ovat väärässä paikassa.

Hihnojen, kuten koko kypäränkin sopivuus selviää vain kokeilemalla. Ongelmana se, että epäsopivuus tulee helposti ilmi vasta tunnin ajon jälkeen. Sama juttu kuin kengissä.

Firlefanz
23.08.2020, 12.00
Hihnoja on tosiaan materialiltaan erilaisia, jotkut selvästi kovemman tuntuisia ja jotkut niihin verrattuina silkinpehmeitä. Mulla on ollut yksi Orbean kypärä jonka hihnoja ei juuri muulla sanalla voinut kuvata. Huvittavaa oli että sama malli, tosin erivärisenä ja valmistusvuodeltaan muistaakseni vuoden nuorempana, aiheutti lievän hämmästyksen koska sen hihnat olivat eri materiaalia. (Valmistajan tuotekuvauksesta en löytänyt selventävää mainintaa enkä löytänyt arvosteluakaan jossa materiaaliin olisi kiinnitetty huomiota.)

Mutta kovatkin hihnat voivat olla huomaamattoman mukavia, kaikkihan riippuu siitä miten ne saa säädettyä itselleen eli kallonmuotoonsa, korviensa sijainnin ym seikkoihin sopivaksi. Erään kypärän ostoajatuksesta minun olit luovuttava vaikka olin sen ulkonäköön ehtinyt kovasti ihastua ja vaikka se sopi mainiosti pääkoppaani, sillä hihnoja en saanut mitenkään asettumaan oikein vaan ne pyrkivät kiertymään minkä takia muoviset osat tuntuivat painavan ikävästi.

PS Apua kysyjälle tästä vastauksesta ei tietenkään ole tippaakaan; halusin kuitenkin tarjota sympatiaa eli kertoa että ongelma voi olla ihan todellinen:cool:

migis
23.08.2020, 12.48
Nykyisessä jo 8 vuotta palvelleessa (muistaakseni melko edullisessa) Metissä on pehmeät hihnat. En ole asiaa edes ajatellut, kunnes nyt kun uusi potta pitäisi löytää ja yllättäen esim. tuon Lazer Coyoten kovahkot hihnat eivät olekaan kovin mukavat omille poskille. Jos jollain sattuu omassaan olevan pehmeät hihnat, niin ilmiantakoot edes merkin. Toki voi vaihdella myös saman valmistajan eri malleissa ja hintaluokankin mukaan...

MRe
23.08.2020, 15.31
No, tuo saattaa selittää. Mun kypärät on joko Met tai Fox. Gravel-kypärä on Mavic.

Sempre
23.08.2020, 17.23
Onko Poc tectal race spin-kypärän käyttäjillä käyttökokemuksia silmälasien kanssa?
Tuntuu kuin kypärä "valuisi" syvempään ja mekanismi vääntäisi lasien sankaa..joka taas häiritsee optisesti omilla pullonpohjilla. Ei tuntunut sovittaessa ja ei ole isosta kiinni. Keksisiköhän jonkun Pielavetisen spin pehmusteiden alle?

Ako12
23.08.2020, 18.26
Minulla on sama havainto silmälasien kanssa.

xubu
23.08.2020, 19.16
Minä huomasin että kypärä painaa silmälaseja sieltä korvan takapuolelta, koska ne sangat menevät pitkälle korvan yli eli kun seuraavan kerran uusin lasit, katson että sangat kaartuvat korvan mukaan alaspäin.

Sempre
23.08.2020, 20.21
Minä huomasin että kypärä painaa silmälaseja sieltä korvan takapuolelta, koska ne sangat menevät pitkälle korvan yli eli kun seuraavan kerran uusin lasit, katson että sangat kaartuvat korvan mukaan alaspäin.

Minulla tuo ei ole syy vaan painaa/vääntää korvan edustalta.
Varmasti parin millin korotus spiniin riittäisi...vai pitääkö ostaa "Velogi"-bandana :)

MRe
05.09.2020, 14.07
Winter is Coming! Mitäs talvikypärät? Suosiolla laskettelukypärä vai jotain muuta? Vaatimuksena se, että katolle saa valon (integroitu ei kelpaa) ja voi käyttää aurinkolasimallisten ajolasien kanssa.

Tähän asti menty peruskypärillä, joista toinen on jesarilla teipattu ah niin ajattomasti umpeen. Toisen päälle taas vedetty sadesuoja ja alla sitten windstopper-myssyä ja/tai kypärähuppua. Silti tuppaavat olemaan hiukka viileitä, varsinkin kun hiusten malli on kolme milliä sivulta, yhdeksän päältä.

MRe
16.09.2020, 08.46
Kiitos suosituksista. Keskustelun perusteella tilasin Giron Timberwolfin. Nyt siihen vielä katolle tarralla Gopro-telakka, johon sitten saa tarvittaessa kiinni kameran tai lampun.

*ttu kun tulis vaan lunta ja järkevässä määrin pakkasta tänä talvena. Pääsisi jäälle ajamaan.

xubu
16.09.2020, 16.51
^ Näyttää huonolta tämän ennustuksen mukaan jos lunta haluaa. Olivat viime syksynäkin oikeassa leudon talven suhteen. La Nina voi kyllä vaikuttaa sinne atlantille ja aiheuttaa niitä matalapaineita jotka sitten tulevat tänne ja vettä sataa ja tuulee. No ennustukset ovat ennustuksia, katotaan miten käy. https://yle.fi/uutiset/3-11542827

Sambolo
17.09.2020, 15.16
Jos ei jäätä tule niin ehkä jonnekkin lentokentälle tai teollisuusalueelle pääsee ajamaan isolle kentälle, ajanee saman asian :D Jottei menis iha ohi aiheen ni mulla on talvella vaa myssy kesäpotan alla, ainaki täälä etelän talvessa riittäny vallan mainiosti.