Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kypärä

Sivut : 1 [2]

mehtä
18.07.2017, 12.24
Spessun s-work Prevail potta halkesi -tai siis sisuset halkesi otb:n seurauksena. Uuden kypärän etsintä siis käynnissä. Onko periaatteessa sama käyttääkö maantie vai maastokäyttöön tarkoitettua kypärää. Monilla merkeillä on sama kypärä, mutta maastomallissa on vain lisän lippa. Prevail on kategorioitu ilmeisesti molempiin. No oikeastaan kysymys on, osaako joku sanoa onko Spessun kypärät miten erilaisia malliltaan verrattuna Kask:n kypäriin. http://www.kask.com/en/cycling/vertigo-2-0_24_4.htm# . Ja vielä onko kokemuksia Cratonin kypäristä http://cratoni.com/de/bike.

Wuffe
06.09.2017, 10.23
Millainenhan kypärä tämä olisi, onko kokemuksia?
http://classicbike.fi/abus-hyban-kypara-valkoinen

Päähän asettui aika kivasti (puuvillainen pipo alla) :)

hcf
06.09.2017, 10.59
Onko tullu vastaan jossain hengittävää kypäräsuojaa?
Pointtina olis että ku tuol mettäs möyrii niin ei itikat pääse kuppaamaan kaljua päätäni :D

http://www.ebay.com/itm/Mosquito-Protector-Net-Bug-Travel-Hat-Face-Mesh-NEW-Head-Midge-Camping-Insect-/162163590558?hash=item25c1b4059e:g:r9cAAOSwawpXqZX q

Tämmönen on ollu repussa tai taskussa mukana jos pahassa itikka puskassa joutuu ajeleen. Menee kypärän päälle ja rullattua naaman edestäki pois.
Ihan toimiva ja hengittää. Oli myös patikoinnissa mukana
Kovassa käytössä oli kilpisjärven ja norjan reissulla jossa oli itikoita ihan helvetisti. Ainaki laaksojen metsäsissä.

jii.haanpaa
29.01.2018, 14.20
Heitetäänpä tähän vähän kehuja kun en osuvampaakaan ketjua löytänyt. Mulla on useimmiten päässä Sweetin ensimmäisen sukupolven Bushwacker. Olisikohan noin 3-4 vuotta ikää. Siitä napsahti kovilla pakkasilla se kiristyssysteemi poikki. Kyselin sweetiltä, että saakohan noin vanhaan ruukkuun enää varaosia. Ystävällinen vastaus tuli vartissa ja kysyttiin osoitetta, johon uuden remelin voi lähettää. Eivät edes rahaa huolineet. Asiakaspalvelu: 5/5.

zort
05.02.2018, 18.35
Onko kotimaan kivijaloissa missään näkynyt Kali Interceptoria?
Sellaista kiinnostaisi sovitella ja ostaakin jos on pään muotoinen. Maahantuoja Kalilla taisi olla ja lienee sama kuin Sramilla.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lare
18.04.2018, 18.15
Bell kypärät ja sweat guide. Toimiiko? Olen ihmistyypiltä päähikoilija ja lasit on hiessä noin vartissa. Halo-panta antaa vähän lisäaikaa ja Gutr-panta on lähinnä ärsyttävä härpäke.

jarkempp
19.04.2018, 21.12
Giro Vanquish saapui eilen, istuu päähän paremmin kuin mikään aikaisempi kypärä. Aerohead MIPS pelasti isolta pipiltä viime kesänä, joten pieni mainos tässä Girolle paikallaan.

Alppipyöräilijä
16.05.2018, 15.43
Moro,

Kaskin kypärää tekisi mieli kokeilla omaan päähän. Onko tietoa löytyykö mistään Tampereen liikkeestä?

Pete Riemu
14.06.2018, 22.54
Vihdoinkin! Vuosia olen ihmetellyt, miksi kukaan ei valmista kunnollista kypärää. Jos jokin osa-alue toimi, niin toinen taas ei. Nyt löysin sellaisen, jossa kaikki toimii: Bell 4FORTY Mips L-koko. Perustelut ehkä myöhemmin...

jarith70
17.06.2018, 13.23
Ensimmäinen oikein pyöräilykypärä hankittu täälläkin, Kaskin Mojito. Kylläpäs alkoi ilma kiertää entisen skate kypärän jälkeen.
Pää on mielestäni iso mutta L-koko on oikein hyvä, alle mahtuu puffin huivi ja Oakleyn radarlockit.

mkp
18.06.2018, 21.54
Giro Vanquish saapui eilen, istuu päähän paremmin kuin mikään aikaisempi kypärä. Aerohead MIPS pelasti isolta pipiltä viime kesänä, joten pieni mainos tässä Girolle paikallaan.

Ootko vielä kypärään tyytyväinen? Malli kiinnostais täälläkin. Nyt on ajossa Giron Airattack, eikä sekään kyllä ole hassumpi. Mie tykkään siitä visiiristä silmälasien kanssa. Mahtuu lasit varmaan Vanquishiinkin visiirin alle?

jii.haanpaa
21.06.2018, 12.34
Löytyykös tuollaisia visiirillisiä laatukypäriä perinteisemmällä designillä? Silmälasien kanssa visiiri olisi varmasti näppärä homma, kun ei aina jaksaisi piilareiden kanssa pelata. Aerokypärä menisi itselläni vähän haaskeille, koska kuski on vähemmän aero ja vauhtiakin erittäin maltillisesti :)

hsr
21.06.2018, 12.40
Vaimo hankki tuollaisen, tuolloin tosin oli tarjouksessa halvempi, vaikuttaa olevan OK.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46608/jtcxb/Uvex-Finale-Visor-pyorailykypara-musta-valkoinen-56-61-cm-20

Liivi
15.10.2018, 09.53
Löytyykö mistään pääkaupunkiseudun liikkeistä Kask Valegro (https://www.kask.com/en/cycling/helmets/valegro_24_48.htm) kypärää?

xubu
19.10.2018, 18.31
Onko kokemuksia visiirillisistä (olipas vaikea sana) kypäristä? Estääkö ne tuulen osumisen silmiin? Tarvitsen silmälasit ja niiden ympäri tuuli pääsee silmiin. Ongelma on se, että silmät alkavat vuotaa ja viimeistään illalla ne ovat kuivat ja niitä kirvelee. Nyt syksyllä kylmien ilmojen tullessa ongelma vaan pahenee. Jotkut suojalasit ehkä voisi auttaa, mutta nekin ovat varmaan aika hankalat silmälasien kanssa. Pipo pitää myös olla päässä. Pään halkaisija pipon kanssa on noin 60 cm. Kypärän mallina pidän eniten tämän näköisistä: https://etto.eu/product/rail/
Onko MIPS paljon turvallisempi kuin ei mips? Voisi siihen turvallisuuteen panostaa, kun munankuorella tai tässäkin ketjussa olevalla banaanikypärällä ei turvallisuus ole kovin hyvällä tasolla.

paaton
19.10.2018, 19.53
Katosi viesti...

No, oakleyn jawbreakereilla hävisi omat silmäoireet. Kaveri käyttää inserttejä oakleyn radareiden kanssa ja näyttää noita saavan jawbreakereihinkin.

https://youtu.be/GNOTQg6uKzQ

jarkempp
22.10.2018, 10.41
Ootko vielä kypärään tyytyväinen? Malli kiinnostais täälläkin. Nyt on ajossa Giron Airattack, eikä sekään kyllä ole hassumpi. Mie tykkään siitä visiiristä silmälasien kanssa. Mahtuu lasit varmaan Vanquishiinkin visiirin alle?
Enpäs ole aikoihin muistanut tänne vilkaista. Todella tyytyväinen olen ollut Vanquishiin. Jostain syystä vaan soveltuu oman pääni muotoon, muutamalle maitokauppareissulle olen tempaissut Kask:n päähäni vaan muistuttaakseni miten hyvin tuo Giro istuu. Nopsemmat tempolenkit ja kisailut olen ajanut visiirillä, porukkalenkit Jawbrakereiden kanssa.

jarkempp
22.10.2018, 10.46
Onko MIPS paljon turvallisempi kuin ei mips? Voisi siihen turvallisuuteen panostaa, kun munankuorella tai tässäkin ketjussa olevalla banaanikypärällä ei turvallisuus ole kovin hyvällä tasolla.
Absoluuttista arvoa vaikea sanoa, omassa kolarissani törmäsin kisassa päälaki edellä edessä jarruttaneeseen, 40kmh vauhdissa. Sen jälkeen tapahtumat vähän epäselvät mutta paha taaksepäinretkahdusvaurio kaulaan syntyi. Rintakehä meni mustaksi kun kaulan jänteet nykäisivät juurestaan. Kuinka lähellä hengenlähtö tai halvaantuminen oli, en tiedä - mutta juuri tuon tyylisiin haavereihin MIPS on tehty. Tästä syystä tähän perheeseen ei enää mipsittömiä hankita. Löytyy muuten ratsastuskypäriinkin..

xubu
22.10.2018, 17.23
Absoluuttista arvoa vaikea sanoa, omassa kolarissani törmäsin kisassa päälaki edellä edessä jarruttaneeseen, 40kmh vauhdissa. Sen jälkeen tapahtumat vähän epäselvät mutta paha taaksepäinretkahdusvaurio kaulaan syntyi. Rintakehä meni mustaksi kun kaulan jänteet nykäisivät juurestaan. Kuinka lähellä hengenlähtö tai halvaantuminen oli, en tiedä - mutta juuri tuon tyylisiin haavereihin MIPS on tehty. Tästä syystä tähän perheeseen ei enää mipsittömiä hankita. Löytyy muuten ratsastuskypäriinkin..

Pahalta mälliltä kuullostaa, hyvä että ilmeisesti aika hyvin selvisit.
Nyt kyllä katson pelkästään MIPSejä.

Fat Boy
22.10.2018, 18.15
Mipsin ostin itsellenikin, kun loivassa alamäessä, pikku kivikossa karkasi pyörä alta. Satuin laskeutumaan kivettömään kohtaan muutoin, paitsi kypärä paukahti kiveen. Isku ei sinänsä tuntunu kovalta, eihän vauhtiakasn ollut mahdottomia, mutta niskat oli tällin jälkeen toiselta puolen pitkään kipeänä.

arctic biker
22.10.2018, 20.10
Onko MIPS paljon turvallisempi kuin ei mips? Voisi siihen turvallisuuteen panostaa, kun munankuorella tai tässäkin ketjussa olevalla banaanikypärällä ei turvallisuus ole kovin hyvällä tasolla

Yhden Mipskypärän kokemuksella jonka esikoiselle lahjoitin niin ei se aivan syvältä ole. Mulle tuo potta ja ajolasit ei oikein istuneet. Seuraava oma kypärä on ilman muuta MIPS.
Aika omahyväinen kun olen, jotta minussa jotain hyvää. Giron MIPSpotta pojalle istui hyvin. Kuin paljon parempi tuo on niinnei susikaan tiedä mutta silloin kun kypärän suojaavuutta joutuu oikeesti koestamaan niin kaikki apu ainakin mulle kelpaa. Siis MiPS on hyvä.

Ohiampuja
15.03.2019, 00.13
Tänään kävin hakemassa Etto Challengerin XXL:n hyllystä. Piti olla MIPS mutta kotona huomasin että eipä ollutkaan.

Mutta se istuu tosi hyvin päähän, joten onko pakko mennä vaihtamaan? :) Taidan pitään tuon koska se on parempi päähän kuin se MIPS malli...

JackOja
15.03.2019, 08.12
Mutta se istuu tosi hyvin päähän, joten onko pakko mennä vaihtamaan? :)

Ei ole pakko. Ellei sitten halua MIPSia.

Taidan pitään tuon koska se on parempi päähän kuin se MIPS malli...

Ok, kaikki me foorumilaiset voinemme hyväksyä tuon.

kuovipolku
15.03.2019, 09.19
Ei ole pakko. Ellei sitten halua MIPSia.

Ehkä on tosiaan syytä muistaa että MIPS on yhdenlainen ratkaisu yhdenlaisten vammojen ehkäisemiseksi tai lieventämiseksi. MIPSitön malli voi olla muuten aivan yhtä hyvä tai parempikin.

Samoin voi muistaa senkin että MIPS on myös joidenkin valmistajien yhteenliittymä ja vain siihen kuuluvilla on oikeus käyttää kirjaimia markkinoinnissaan (missä ne ovatkin onnistuneet merkillepantavan hyvin). Muillakin valmistajilla voi olla vastaavia ratkaisuja - eikä se etteivät ne kenties ole menestyneet testeissä yhtä hyvin välttämättä tarkoita etteivätkö ne käytännössä suojaisi lähes yhtä hyvin.

Ohiampuja
15.03.2019, 10.12
Ehkä on tosiaan syytä muistaa että MIPS on yhdenlainen ratkaisu yhdenlaisten vammojen ehkäisemiseksi...
Tätä minä tarkoitin. Että onko se Mips nyt täydellinen (välttämätön) tuote, ja potta ilman sitä on aivan pöhkö ostos.

Tuosta Mipsin markkinoinnista olen samaa mieltä...

F. Kotlerburg
15.03.2019, 10.49
Samoin voi muistaa senkin että MIPS on myös joidenkin valmistajien yhteenliittymä ja vain siihen kuuluvilla on oikeus käyttää kirjaimia markkinoinnissaan (missä ne ovatkin onnistuneet merkillepantavan hyvin). Muillakin valmistajilla voi olla vastaavia ratkaisuja - eikä se etteivät ne kenties ole menestyneet testeissä yhtä hyvin välttämättä tarkoita etteivätkö ne käytännössä suojaisi lähes yhtä hyvin.Niin tosin tuosta mainitusta kypärästä on MIPS mallikin olemassa niin luulisi, että vastaavaa ratkaisua ei ole mallin MIPSittömässä versiossa. Jännä kyllä, että tuollainen MIPSitön on edes tehty. Hyvä potta kyllä. Itsellä on kaksi noita MIPS-versioita.

kuovipolku
15.03.2019, 11.56
(1) Taisivat sanat "muillakin valmistajilla" jäädä lukematta?

(2) MIPSittömät ovat puhtaan arvaukseni mukaan niin sanotusti alkuperäisiä malleja, joista on sitten niiden hyvän myyntimenestyksen ja tunnetun mallinimen vuoksi tehdä uusi MIPS-versio, Jos tiedät päinvastaisen esimerkin, myönnän auliisti olevani väärässä.

(3) Voi olla niikin että MIPS-malli on oleellisesti täysin uusi kypärä josta vain on em. syistä haluttu tehdä päältäpäin samannäköinen ja annettu sama nimi.)

MRe
15.03.2019, 12.30
Itse olen siirtynyt / siirtymässä noihin MIPS-malleihin kokonaan omissa kypärissä. Mulle ne ovat istuneet varsin hyvin päähän, ainakin ne mallit mitä on tullut hankittua.

Tänäkin talvena ainakin pariin otteeseen kypärä on pelastanut minimissään päänsäryltä. Tosin MIPS-ominaisuuksista ei nyt jäällä/lumella ole suurta iloa. Mutta ei varmaan haittaakaan.

Ei-MIPS -malleja voisi ehkä selittää myös joku "lisenssimaksu", jos siihen sellaista sisältyy. MIPS on siis yritys, MIPS AB

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-directional_Impact_Protection_System

Mun kahdesta kypärästä Fox Flux on ilmeisesti vanha kypärämalli, johon on tuotu MIPS-ominaisuus jäkikäteen. Sen sijaan MET Roam lienee uusi malli, jota saa MIPSinä ja ei-MIPSinä.

Antza44
15.03.2019, 13.43
POC käyttää kypärissään omaa Spin systeemiä, mikä kaiketi vastaa MIPS.iä. Ennen heilläkin tais olla MIPS.iä käytössä. Spin perustuu toppaus materiaalin liukkauteen. POC.iltakin näkyy saavan silti normi toppauksilla samoja kypäriä.
https://www.pocsports.com/eu/collections/spin/

Oatmeal Stout
15.03.2019, 13.49
Tätä minä tarkoitin. Että onko se Mips nyt täydellinen (välttämätön) tuote, ja potta ilman sitä on aivan pöhkö ostos.
Koeponnistin ei-MIPS-kypärän elokuussa ja Buff kypärän alla aiheutti samaa efektiä kuin MIPS, joten vakuutusyhtiö kustansi minulle uuden samanlaisen kypärän. Kypärän ulkokuoressa oli yksi iskukohta ja sisäpuolelta löytyi yli kymmenen murtumaa, joten valmistajan mainos iskuvoiman jaosta oli aika uskottava. Toki nyt 2019 malleissa olisi MIPS mukana, mutta aina ei voi voittaa vaikka kuinka iskisi päätään asfalttiin.

OJ
20.03.2019, 01.32
Bontrager lanseerasi uuden wavecel kypärän, jonka väittävät olevan ylivertainen aikaisempiin ratkaisuihin verrattuna. Ilahduttavasti yksi "halpismalli" valikoimassa, kokoja on jopa yli minun tarpeen ja ensimmäisen vuoden "crash replacement" ohjelma on varsin jees.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilykyp%C3%A4r%C3%A4t/bontrager-wavecel-kyp%C3%A4r%C3%A4t/c/E399/

reku54
25.03.2019, 14.47
Tänään uusittiin oma ja vaimon kypärä tommosiin spessuihin. Niissä spessun ja mipsin kehittämä "kevyt" SL-mips. Ei ole heidän mukaan muilla mahdollista käyttää vasta kuin ensi vuonna. Ehkä parempi ehkä ei. En ainakaan haluaisi kokeilla toimivuutta. Ilmeisesti kauppa käynyt hyvin, koska nettikaupat näyttävät monesti saldoa nolla. Omat ostin hesalaisesta kivijalasta. Sama paikka, josta Vadotkin ostettiin pari vuotta sitten. https://www.specialized.com/us/en/ambush-with-angi/p/162034?color=251083-162034

fiber
27.03.2019, 09.52
Olen haeskellut MET Stradivariukselle seuraajaa jo muutaman vuoden, mutta ei ole vielä tärpännyt. Trenta tuntui muuten erittäin hyvältä, ja MET selvästi sopii mun kupolini muotoon. Kuitenkin syvässä ajoasennossa niskaa nostaessa Trentan takamekanismi hannaa hiukan kiinni, vaikka säädöt ovat kohdallaan.

Osaako joku verrata Trentaa/Stradivariusta Rivaleen?

kervelo
28.03.2019, 10.07
Joko löytyy foorumilta käyttökokemuksia Giron uudesta Aetherista? Tuossahan on MIPS paketoitu osaksi kypärän rakennetta eli siellä sisäpuolella olevat kiristys- ym.rensselit vastaavat ei-MIPS-kypärää.

Amazon.co.uk on välillä myynyt Aetheriakin ihan hyvään hintaan, tällä hetkellä hinta näyttäisi olevan 185 puntaa eli noin 220 eur.

maalinni
30.03.2019, 21.36
Bontrager lanseerasi uuden wavecel kypärän, jonka väittävät olevan ylivertainen aikaisempiin ratkaisuihin verrattuna. Ilahduttavasti yksi "halpismalli" valikoimassa, kokoja on jopa yli minun tarpeen ja ensimmäisen vuoden "crash replacement" ohjelma on varsin jees.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/py%C3%B6r%C3%A4ilykyp%C3%A4r%C3%A4t/bontrager-wavecel-kyp%C3%A4r%C3%A4t/c/E399/

Mielenkiintoinen konsepti. Onkohan tuota testattu jossain luotettavassa lähteessä? Olisi kiva lukea riippumattomia testejä.

JackOja
02.04.2019, 09.57
Mulla oli viime viikolla vuokraläskin mukana tullut Bontragerin MIPS-kypärä päässä. En tykännyt kyllä yhtään kun oli jotenkin hiostava. Minun tulkintani mukaan se hiostavuus johtui juurikin siitä ylimääräisestä MIPS-keltaisesta muovikuoresta.

Olin pettynyt, ovatko kaikki MIPSit hiostavampia kuin ilman... onkohan jollakulla vertailutietoa tai kokemusta asiasta?

reku54
02.04.2019, 11.44
Katso muutama viesti taaksepäin postaukseni. Siinä linkki spessun SL-mips:iin, jossa spessun ja mipsin systeemi. Tämä ei ole kuten normi mipsit. Katso sieltä. Tosin tämän vuoden vain spessulle oikeus tuohon...

Kollinjoki
04.04.2019, 13.17
Mulla oli viime viikolla vuokraläskin mukana tullut Bontragerin MIPS-kypärä päässä. En tykännyt kyllä yhtään kun oli jotenkin hiostava. Minun tulkintani mukaan se hiostavuus johtui juurikin siitä ylimääräisestä MIPS-keltaisesta muovikuoresta.

Olin pettynyt, ovatko kaikki MIPSit hiostavampia kuin ilman... onkohan jollakulla vertailutietoa tai kokemusta asiasta?

Nykyinen kypäräni on Bell Formula MIPS. Minusta tuo kypärä on ensinnäkin erittäin mukava ja hyvin istuva päässä, kuten kaikki muutkin kokeilemani Bellin MIPS:it, eikä se todellakaan ole tuntunut hiostavalta. Edellinen kypäräni (tähän hätään en juuri muista merkkiä enkä mallia) oli oikeasti hiostava: kun kypärän otti vaikka tunnin kesäisen ajelun jälkeen pois päästä tai edes hieman muutti sen asentoa ajon aikana, valahti otsalle ihan kunnon loraus kypärän sisään kertynyttä hikeä. Bell taas haihduttaa hiet ajon aikana pois. Että ei tuo MIPS mielestäni automaattisesti tee kypärästä hiostavaa, vaan jos hiostaa, se kenties johtuu jostain muusta asiasta.

Kollinjoki
04.04.2019, 13.23

Positiivista, että useimpiin malleihin on värejäkin tarjolla. Yleisin kypärien väri mitä tarjolla on tuppaa vieläkin olemaan musta, jossa ei ole mitään järkeä jos on ikinä aikomus polkea muun liikenteen joukossa. Näkyvyys ei ole koskaan haitaksi silloin kun ympärillä tapahtuu mahdollisesti vaarallisia asioita kuten autoliikennettä, sen tietää raksa- ja tietyömiehetkin.

MIPS ei kyllä Bontragerin Wavecelin erinomaisuutta tunnusta: https://www.pinkbike.com/news/mips-says-wavecel-performance-falls-far-below-bontrager-claims.html

Jusa.L
25.05.2019, 16.28
Pitäisi hankkia uusi trail-kypärä jo liian vanhan Fox Fluxin tilalle, mutta mikä? Suosituksia otetaan vastaan...

Uusi Foxin Flux voisi olla tuttu ja turvallinen vaihtoehto, koska vanha on kyllä palvellut hyvin ja istuu omaan päähän, mutta uuden ulkonäkö vain on hieman "erilainen" ja mielestäni vanha paremman näköinen.
TLD A2 näyttää hyvältä kuvissa ja revikoissa saanut hyviä arvosteluja, ja kerran nopeasti kokeillut päähän ja tuntui ok:lta, mutta on kallis.

Ehdotuksia ja suosituksia otetaan siis vastaan!

tinke77
25.05.2019, 17.57
Eri kypäriä ollut useita ja paras on smith rover tähän asti, tietty päät ovat yksilöllisiä mutta suosittelen.

Lare
25.05.2019, 19.08
Taannoin kehuin Bellin Sixeriä. Muuten hyvä kypärä, mutta varalippaa siihen ei saa. Tai saa jos tilaa jenkki Amazonista. Tämän ohjeen sain maahantuojalta.

hphuhtin
25.05.2019, 21.33
PlanetX:ssä olisi ainakin edullista kypärää tarjolla hetken. Tämä suositus perustuu hintaan, 15 puntaa. Malli On One Enduro.

Sambolo
25.05.2019, 22.28
Foxit vaikuttaa jotenkin todella laaduttomilta, vertaa vaikka belliin, jotka ei yhtään niin rimpuloita. Bellin 4fourty tyylikäs ja istuu omaan päähän ainakin täydellisesti, olis mun valinta varmaa jos nyt ostaisin. Nyt käytössä bell super joka myöskin erinomainen.

harald
25.05.2019, 22.40
Kiitos hphuhtin vinkistä. Tarvetta olisi polkukypärälle jossa olisi lippa, ja parempi tuuletus kun nykyisessä Abus Hyban plussassa. Visiiri peittää kaikki etuosan tuuletusaukot kun sen pitää ylhäällä. PlanetX löytyi jo kiinnostava mutta kun koot loppuvat 61:een. Pitäisi löytää 63 kokoa. Isopää kiittää vinkeistä

Jusa.L
26.05.2019, 01.00
Onko kenelläkään kokemuksia noista PlanetX:n kypäristä?

Voiko tuohon hintaan saada ok potan?

Sambolo
26.05.2019, 01.35
Jotenki kaikki planet x oheistuotteet niin halpoja että tulee mielee geneerinen kiinakama omilla logoilla. Osa jopa muistuttaa niitä kuten stemmi minkä ostin, mutta hyvin sekin toiminu.

ikispessu
23.06.2019, 22.27
Onko ANGI sensorista(mittaa kypärään kohdistuvia voimia ja hälyttää puhelimen kautta apua tai viestittää jne.) ja sen toimivuudesta kokemuksia?
Ihan mielenkiintoinen systeemi ja ehkäpä ainakin metsässä liikkuville maastoajajille voi olla hyödyllinen.

Antti Kuitto
26.06.2019, 10.25
Joko löytyy foorumilta käyttökokemuksia Giron uudesta Aetherista? Tuossahan on MIPS paketoitu osaksi kypärän rakennetta eli siellä sisäpuolella olevat kiristys- ym.rensselit vastaavat ei-MIPS-kypärää.

Amazon.co.uk on välillä myynyt Aetheriakin ihan hyvään hintaan, tällä hetkellä hinta näyttäisi olevan 185 puntaa eli noin 220 eur.

Löytyy käyttökokemuksia. Omaan päähän istuu tosi hyvin, rocloc tulee riittävän alas, eli kypärä pysyy päässä ilman hihnoja vaikka ää alaspäinkin, on erittäin hyvin ilmastoitu ja näyttää hyvältä. Testien mukaan on myös erittäin aerodynaaminen....en oikein keksi mitään, mikä voisi olla paremmin. Tyttöystävä hommasi kanssa samanlaisen, sovitteli myös normaalilla MIPS:llä olevia kypäriä, mutta jäi yhteen hiuksista aika pahasti jumiin, Aetherin kanssa ei tämmöistä ongelmaa sitten olekaan. :D Täydet pointsit Aetherille siis myös sieltä. :)

OJ
26.06.2019, 17.45
Kiitos hphuhtin vinkistä. Tarvetta olisi polkukypärälle jossa olisi lippa, ja parempi tuuletus kun nykyisessä Abus Hyban plussassa. Visiiri peittää kaikki etuosan tuuletusaukot kun sen pitää ylhäällä. PlanetX löytyi jo kiinnostava mutta kun koot loppuvat 61:een. Pitäisi löytää 63 kokoa. Isopää kiittää vinkeistä
Vähän myohässä olen vastaamassa, mutta mun nuppi on myos kokoa "riittävän iso" ja Spessun kypärät ovat perinteisesti toimineet ja niissä on tilaa jopa ohuelle pipolle kun ruuvaa säädot maksimiin.

Tsekkasin pikaisesti Giro Aetherin ja ainakin tällä mantereella se on ihan sikamaisissa hinnoissa. Yhden Aetherin hinnalla saa neljä Foray MIPSiä. Voi vaikka ostaa varakypärän ja silti jää vielä paljon rahaa vaikkapa kaliaan.

arctic biker
07.07.2019, 22.22
PlanetX:ssä olisi ainakin edullista kypärää tarjolla hetken. Tämä suositus perustuu hintaan, 15 puntaa. Malli On One Enduro.

Jotenkin tuo koriin lipsahti, Giro Savantin kaveriksi. Ei oo MIPS mutta mun päähän istuu erittäin hyvin. Suattaa helteillä olla kohtuu hiostava, ei hinnankiroissa.

Sambolo
08.07.2019, 12.56
Jotenki skeptiten noita one one pottia kohtaan, mutta ehkä tilaan itsellekkin kokeiluun väliaika potaks, kunnes unelmien potta löytyy. Vois myös toimia talvella paremmin kun super. Ötökkäverkosta plussaa.

kervelo
13.07.2019, 15.01
Löytyy käyttökokemuksia...

Ihan samaa mieltä kaikista pointeista. Aether tuli tilattua alkukesästä ja on kyllä omaan päähäni todella hyvä kypärä. Juuri nuo MIPS-jutut olivat yksi syy valinnalle: tässä kypärässä ei ole mitään ylimääräisiä virityksiä siellä päätä vasten, joten on oikein mukava käytössä. Normaalin MIPSin toteutus sinne kypärän sisälle tuntuu myös vaihtelevan eri merkkien välillä aika paljon, eikä Giro ole niissäkään huonoimmasta päästä.

metusala
13.07.2019, 15.21
Näemmä aina ei tarkoita MIPS huippuluokan turvallisuutta. Bontrager Ballista MIPS kypärä ei läpäissyt turvallisuustestiä pettäneen kinnitys-soljen takia eikä Trek näe tarpeelliseks parantaa järjestelmää:
https://www.consumerreports.org/bike-helmets/three-bike-helmets-fail-consumer-reports-safety-tests/

Sambolo
14.07.2019, 14.55
Tuolla oli myös bell 4fourtyssa sama ongelma.

Sambolo
15.07.2019, 20.13
Jotenki skeptiten noita one one pottia kohtaan, mutta ehkä tilaan itsellekkin kokeiluun väliaika potaks, kunnes unelmien potta löytyy. Vois myös toimia talvella paremmin kun super. Ötökkäverkosta plussaa.
Nyt tuli oma one-one enduro, huomaa kyllä minkä hintanen potta, viimeistelystä ym. Tuntuma päässä vähän kun laskettelukypärällä, vaikuttaa myös suht lämpimältä. Myös aika paksulti styroksikerrosta, varsinkin päälaella. Ihan ok tuntunen päässä mutta ei ehkä täysin sopiva mun kuupalle kuitenkaan. En ehkä superin jälkeen kykene tuota käyttämään muutenkaan niin taidan pistää kiertoo ellen jätä talvikypäräksi.

Sambolo
16.07.2019, 23.54
Vähän vastahakoisesti pistin tänään päähän lenkille tuon one-onen, mutta lähes heti unohdin että potta edes päässä, enkä siihen koko lenkillä juuri mitään huomiota kiinnittänyt, eli istuukin suht hyvin mulle. Ei myöskään ainakaan tänään liian lämmin. Ihan hintansa arvonen sittenkin ja kyllä tuo käyttöön jää.

sampo12
04.01.2020, 19.49
Onko se nyt niin, että on tyhmää olla ostamatta mipsiä?
Maantielle hakusessa kypärä, viimekausi meni https://www.ekoi.fi/fi/corsa-light/7982-casque-ekoi-corsa-light-2018-noir.html tuollaisella ja oli viileä sekä kevyt (maksoi alle 50€ silloin). Syksyllä heitin sitten tuo päässä maastossa OTB, suojasi ja edelleen työmatkalla käytössä koska pintanaarmuja vain. XXL alesta tilasin https://www.xxl.fi/limar-air-pro-19-unisex-maantiepyorailykypara-harmaa/p/1159551_1_style tämän ja aloin nyt jälkikäteen miettimään, että on tuo varmaan turvalisempi kun tuo Ekoin kiinanihme, mutta pärjääkö mipseille alkuunkaan? Tuo Ekoin kypärä on ylivoimaisesti parhaiten tähän mennessä kokeilluista itselle sopinut, mutta kun suojaavuus on se kypärän ykkösjuttu niin mietin uskaltaako tuommoista uutta tilata. Ärsyttää vaan ajatuskin maksaa 150€+ jostain mips kypärästä, kun tuo edullinen on omaan päähän täydellinen ja todella kevyt vs esim tuo limar. Aivojen turvallisuudella ei ole hintaa, niin onko nyt vaan nöyrryttävä ja alettava etsiä sopivaa mipsiä? Saa myös linkittää tarjouksia hyviksi todetuista mipseistä.
Juttelin muuten XXL pyöräosastolla nopeasti asiasta ja myyjä kertoi, että jopa 90% vammoista johtuu juuri tuosta kierrosta mitä mips ehkäisee. Tietty tutkimuksia on monia ja varmasti maahantuojat heille mielellään esittää niitä missä kallis tuote on ylivertaisen hyvä

MRe
04.01.2020, 20.32
No, kypärä on käytännössä ainoa normipyöräiljän turvavaruste ja sillä on vielä tarkoitus suojata päätä. Sen pohjalta kannattaa miettiä ostaako kiinankypärän vai kiinanpolkimet.

JohannesP
04.01.2020, 21.17
Periaateessa hiukset tekevät ihan samaa kuin MIPS ja tästä olisi kiva nähdä ulkopuolista dataa mikä se ero todellisuudessa on. Bontragerin WaveCellin piti olla vielä monen vuosikymmenen uudistus pyöräilyssä, joten niitäkin kannattaa tarkastella.

Pitäisiköhän olla kuolemanpelkoa, kun uskaltaa nykysin ajella maantiellä KASKin kypärällä ilman MIPSiä? Luotan kuitenkin laadukkaan valmistajan ja hyvän istuvuuden olevan edelleen avainasemassa. Maastoon tosin löytyy MIPSillä varustettu kypärä missä näen tuon MIPSin olevan enemmän paikallaan.

Firlefanz
04.01.2020, 21.20
No, kypärä on käytännössä ainoa normipyöräiljän turvavaruste ja sillä on vielä tarkoitus suojata päätä. Sen pohjalta kannattaa miettiä ostaako kiinankypärän vai kiinanpolkimet.

MIPS on kuitenkin viime kädessä yhtä kuin eräiden kypärävalmistajien markkinointiyhteenliittymä. Sen ulkopuolella on muitakin kuin kiinankypärävalmistajia - ja aivoja vastaavantyyppisiltä vammoilta suojaavia (tai oikeammin sanottuna: suojaamaan suunniteltuja) kypäriä on olemassa muitakin kuin ne joiden mallinimeen on liitetty lyhenne MIPS.

Kypärätestitkin ovat käsittäneekseni vielä siinä kehitysvaiheessa että mittausmenetelmällä ja sillä mitä mitataan voi olla huomattava merkitys tuloksiin. Jos kypärä on suunniteltu sellaiseksi että se saa hyvät tulokset tietynlaisessa testissä, se ei tietenkään ole huono asia eikä merkitse sitä etteikö kypärä voisi olla hyvä ja jopa useimpia muita turvallisempi - mutta joku huonommin menestynyt kypärä voi kuitenkin olla elävässä elämässä ja todellisissa onnettomuustilanteissa aivan yhtä hyvä.

Sambolo
04.01.2020, 22.35
Eikai kaikki mipsit ole edes kalliita. Alle satkulla saa ainakin maastoon.

Villetre
06.01.2020, 09.57
Omat suositukset lähtee kyllä Troy Lee Desingin TLD A2 mallille,kevyt ollut päässä. Nyt vaihtelun vuoksi katsellut POCin Tectalia. Täytyisi vaan päästä koittamaan, m -koko vai isompi..

MRe
06.01.2020, 13.43
MIPS on kuitenkin viime kädessä yhtä kuin eräiden kypärävalmistajien markkinointiyhteenliittymä. Sen ulkopuolella on muitakin kuin kiinankypärävalmistajia - ja aivoja vastaavantyyppisiltä vammoilta suojaavia (tai oikeammin sanottuna: suojaamaan suunniteltuja) kypäriä on olemassa muitakin kuin ne joiden mallinimeen on liitetty lyhenne MIPS.
Itse asiassa en missään kohden viitannut MIPSiin, vaan tähän:

ja aloin nyt jälkikäteen miettimään, että on tuo varmaan turvalisempi kun tuo Ekoin kiinanihme, mutta pärjääkö mipseille alkuunkaan? Tuo Ekoin kypärä on ylivoimaisesti parhaiten tähän mennessä kokeilluista itselle sopinut,

Sopivuus on kypärässä toki yksi tärkeä kriteeri, mutta niin on se suojaavuuskin. Kiinankypärä voi olla hyvä tai sitten huono. Itse kypärää ostaessani laitan etusijalle sen, että on tunnetulta merkiltä, jossa valmistaja on brandillään varmistamassa että ihan pahinta kuraa ei välttämättä pääse ulos. Ja hyväksymistarratkin tarkoittavat sitä, että hyväksyntä on, eikä sitä, että tarra on.

MIPSistä en oikein osaa sanoa mitään, viidestä kypärästä kolme on MIPSejä, yksi maastokypärä ei, eikä myöskään "talvikypärä", jossa on katolla valo ja etuosa vedetty jesarilla umpeen. Toisaalta olen ajatellut, että talvella se MIPS ei nyt ehkä niin oleellinen ominaisuus ole. Se yksi MIPSitön maastokypärä on sellainen "puoli-full-face", jossa on niin paksut pehmusteet että ne ajanevat osittan MIPSin asiaa.

MRe
06.01.2020, 13.46
Omat suositukset lähtee kyllä Troy Lee Desingin TLD A2 mallille,kevyt ollut päässä. Nyt vaihtelun vuoksi katsellut POCin Tectalia. Täytyisi vaan päästä koittamaan, m -koko vai isompi..
POCin Tectal kiinnostaa minuakin ja istuu omaan päähän hyvin. Hinta on mulle kuitenkin kipurajan toisella puolen, kun näköjään vaihdan kypäriä vuoden-kahden välein.

Metsässä mulla on pariin kertaan käynyt niin, että olen yliarvioinut oksan korkeuden ja hittiä on tullut, kerran jopa ihan kunnolla, niin että sai niskojaan pidellä. Eli mun toivekypärässä olisi mahdollisimman tiivis etuosa. Ja niidenkin reikien suojana verkko, ettei ampiaiset pääse kypärän sisään. Sitäkin on kokeiltu.

sampo12
07.01.2020, 13.37
Periaateessa hiukset tekevät ihan samaa kuin MIPS ja tästä olisi kiva nähdä ulkopuolista dataa mikä se ero todellisuudessa on. Bontragerin WaveCellin piti olla vielä monen vuosikymmenen uudistus pyöräilyssä, joten niitäkin kannattaa tarkastella.

Tuo hiusvertaus on aika osuva, samalla tavalla se kypärä pääsee liikkumaan. Ja kun kypärä on oikean kokoinen on vaikea nähdä miten se MIPS saisi tuota turvallista kiertoliikettä lisättyä. Yhden arvostelun https://www.pezcyclingnews.com/technspec/limar-air-pro-helmet-review/ luin ja tuo Limar sai siinä ainakin ihan hyvää palautetta ja rakenne vaikuttaa suht turvalliselle. Myös istuvuus parani kun tein vähän säätöjä. Ekoin hyvä sopivuus oli ehkä tottumiskysymys ja se oli myös melkoisesti ohuempi kuin tämä uusi. Myös muotoilu sai sen näyttämään paremmin sopivalle, Limar taas on muotoiltu ilmanvastus huomioiden ja kehuttu arvostelussa hiljaiseksi mikä olisi varsin kiva. Nykyisessä kun vauhdit nousee alkaa mieletön kohina. Onko Limarista yleensä tai tästä mallista kokemuksia? Alan kallistua sen puolelle että pidän tuon ja ajallaan sillä ainakin ensi kesä

MRe
07.01.2020, 18.30
Tuo hiusvertaus on aika osuva, samalla tavalla se kypärä pääsee liikkumaan.
Tai talvella, kun kypärän alla on joku huppu tai muu ohut pipo. Itse en oikein näihin MIPS-juttuihin jaksa uskoa, mutta kaipa niissä on jotain. En tiedä.

Oatmeal Stout
08.01.2020, 17.07
Itse en oikein näihin MIPS-juttuihin jaksa uskoa, mutta kaipa niissä on jotain. En tiedä.
Sitten vain kaatuilemaan eri kulmissa erilaiset kypärät päässä, sen huonon vaikutuksen huomaa ainakin toiset.
Ei minulla ole MIPS-kypärää, mutta vakuututuin kypäräni rakenteen kyvystä jakaa iskua laajemmalle alueelle, yksi iskukohta ulkokuoressa ja kymmenen murtumaa sisäpuolella eri puolilla kypärää. Ostin sitten samanlaisen uuden ja vakuutusyhtiö jopa rahoitti sen kysyttyään merkkiä ja mallia.

drop
09.01.2020, 18.18
Vaihdatteko ajan myötä kypärää vaikkei olisi iskua saanut? Mulla on POC Trabec, ostettu kun ne tuli eli varmaan yli 7v sitten enkä ole onnistunut sitä mihinkään iskemään, mutta ajoittain näkee suosituksia vaihtaa muutaman vuoden välein (varmaan valmistajien sponssaamia)?

huotah
10.01.2020, 11.25
Valmistajien intresseissä on myydä mahdollisimman paljon kypäriä, suhtaudun heidän suosituksiin skeptisesti. Tässä yksi näkemys asiaan:

In 2015 MEA Forensic reported on their extensive testing of used (but not crashed) bicycle helmets shows that the foam liners retain their performance over many years. Some of the helmets were as old as 26 years. They crash tested 675 helmets in their lab. Their analysis showed that there was no significant impact performance change with age. Their data including all 675 helmets tested produced only a 0.7g per year increase in impact readings at the higher drop height. After crash testing the helmets on a standard test rig, MEA took core samples from an uncrashed area of 63 helmets and tested them. This generated data based solely on the foam performance. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age.

https://helmets.org/replace.htm

IHD
10.01.2020, 12.20
Vaihdatteko ajan myötä kypärää vaikkei olisi iskua saanut? Mulla on POC Trabec, ostettu kun ne tuli eli varmaan yli 7v sitten enkä ole onnistunut sitä mihinkään iskemään, mutta ajoittain näkee suosituksia vaihtaa muutaman vuoden välein (varmaan valmistajien sponssaamia)?

Jep, sillä käytössä noi pehmusteet tahtoo mennä heikompaan happeen (likaantua, haista jne.) ja vanhempiin malleihin ei enää saa pehmusteita "varaosina".
Muuten ei olisi juurikaan syytä vaihtaa (kuten edellisessä postauksessa todetaan). Ongelma on oikeastaan se, että jos joskus löytää todella hyvin istuvan potan niin jossain vaiheessa sen valmistus lopetaan ja "korvataan uudella ja paremmalla" joka ei välttämättä enää omaan kuulaan istukkaan niin hyvin. Sitten on taas iso duuni löytää itelleen sopivaa mallia lukuisten vaihtoehtojen joukosta. Siitä syystä ei tule kovin usein kuitenkaan vaihdettua pottaa, ehkä jonkun 5 vuoden välein..

MRe
11.01.2020, 16.08
Kuinka sattuikaan... isoveli valvoo :)

https://www.youtube.com/watch?v=YPvBmCYV9g4

Tuo video oli kyllä enemmän mainos kuin että olisi oikein kertonut yhtään mistään...

kervelo
11.06.2020, 10.02
Löytyykö suosituksia hyvin tuulettuvasta maasto(henkisestä) kypärästä?

Viileällä säällä ja talvella maastolenkeillä on ollut käytössä Giron wanha Hex, mutta näin kesäkeleillä tuon kypärän ilmastointi ei riitä. Onko yhdessäkään maastokypärässä samanlaista ilmanvaihtoa kuin esim.Giron synthessä tai aetherissa? Mikään ei tietenkään estä käyttämästä maantiekypäriä myös maastossa, varsinkin kun ajoni on pelkkää XC:ta.

Gary oin'
11.06.2020, 13.33
Näin maantieltä huudellen: meniskö POC Omne Air Spin (resistance sitten lipallisena)? Pitkittäisten rakenteiden välinen silta on ohut ja korkealla, joten tuulettuu oikein mukavasti.

Oma kuuppa on Giron Foraylle juuri M-L rajamaastossa, molemmat omistin ja olivat istuvuudeltaan sinne päin, mutta pitkään paras kompromissi. Omne istui sitten heti täysin.

Rosewood
10.07.2020, 05.44
Löytyisikö apua maastopyöräkypärän valintaan? Mieluiten haluaisin kokeilla päähän ostotilanteessa. Koko rajalla 61-62. Pään muoto ilmeisesti kapeaan ja korkeaan päin kallellaan. Kokeilin kaupassa Specializedia (malli ilmeisesti Ambush Comp With ANGi, https://www.specialized.com/us/en/ambush-comp-with-angi/p/162035?color=273408-162035&searchText=60220-0432), joka olisi muuten ollut aivan erinomainen, mutta remmit eivät aivan ulottuneet riittävän alas (toinen puoli jäi kaihertamaan korvalehteä eikä mallissa ole säätöä).

Kaikki vinkit mahdollisesti sopivista merkeistä, malleista ja ostopaikoista kiinnostavat.

Mika_koo
10.07.2020, 07.04
Kapeakalloisena olen itse tykännyt MET-merkkisistä.

Lähetetty minun SM-F700F laitteesta Tapatalkilla

f64
10.07.2020, 08.45
Löytyisikö apua maastopyöräkypärän valintaan? Mieluiten haluaisin kokeilla päähän ostotilanteessa. Koko rajalla 61-62. Pään muoto ilmeisesti kapeaan ja korkeaan päin kallellaan. Kokeilin kaupassa Specializedia (malli ilmeisesti Ambush Comp With ANGi, https://www.specialized.com/us/en/ambush-comp-with-angi/p/162035?color=273408-162035&searchText=60220-0432), joka olisi muuten ollut aivan erinomainen, mutta remmit eivät aivan ulottuneet riittävän alas (toinen puoli jäi kaihertamaan korvalehteä eikä mallissa ole säätöä).

Kaikki vinkit mahdollisesti sopivista merkeistä, malleista ja ostopaikoista kiinnostavat.

Ostin keväällä Poc Tectal racen. Kapeaan päähän tuntuu tosi sopivalta. Löytyy esim Tammiston electrobikesta

Rosewood
11.07.2020, 07.33
Ostin keväällä Poc Tectal racen. Kapeaan päähän tuntuu tosi sopivalta. Löytyy esim Tammiston electrobikesta

Kiinnostava malli. Lukemistani arvioista en saanut selville, pystyykö tuossa säätämään korvan ympärille tulevien remmien pituutta. Miten mahtaa olla? Tai ovatko korvanympärysremmit muuten pitkähkön oloiset? Tämä kiinnostaa, koska testaamani muuten erinomainen Specialized jäi tästä kohtaa epäsopivaksi. Myyjän mukaan en ollut ensimmäinen suurikokoinen pyöräilijä, jolla jäi tästä kiinni.

Vitus tryhi
12.07.2020, 13.59
Suosittelen poc axion spin ei ole mipsiä koska pocin spin

hakpas
12.07.2020, 17.11
Oma päänuppi on 61, kapeahko ja korkea. Lazer revolution Mips istuu parhaiten kokeilluista. Parit tärskytki tuolla ottanu ja tuntuis että parempi istuvuus tekee paljon siihenkin miten iskut tuntuu. Vaikka joka täräys onkin erilainen niin tällä tuntuu tulevan vähemmän läpi kuin useilla verokeilla.

kervelo
12.07.2020, 20.06
...Parit tärskytki tuolla ottanu...

Perussääntö pyöräilykypärissä taitaa olla, että kunnon tärskyn jälkeen kypärä pitäisi vaihtaa uuteen. Ei varmaan päde pikkukolhujen kanssa tai kovakuorisilla kypärillä (esim. skeittikypärillä, joita näkee arkipyöräilijöillä).

arctic biker
12.07.2020, 20.25
Perussääntö pyöräilykypärissä taitaa olla, että kunnon tärskyn jälkeen kypärä pitäisi vaihtaa uuteen. Ei varmaan päde pikkukolhujen kanssa tai kovakuorisilla kypärillä (esim. skeittikypärillä, joita näkee arkipyöräilijöillä).

Tässäkin kervelo kirjoittaa asiaa, nimimerkillä vasen solisluu paikattu titaanilevyllä ja kahdeksalla ruuvilla. Empä ilman kypärää olis teidän riesana. Vastapuolena jalankulkija, myöhäinen märkä lumeton marraskuun ilta eikä heijastimia. Juttu meni poliisikuulustelun kautta syyttäjälle joka sitten totesi ettei aihetta. Sen muistan kun tien laidalta heräsin niin ekalle poliisille sanoin jotta kattokaa oliko sillä mitään heijastimia. Kaksi ambulanssia ja yksi poliisiauto siinä oli.

Konstaapelin kanssa siinä haettiin mun Fenixiä, ojasta löytyi ja paloi vielä! Onneksi oli otsalamppu niin kaupan kautta mökille osasin miä ny kassaneito katsoi kun oli naamakin auki.

hakpas
13.07.2020, 06.46

Toki aina vaihtoon kun kunnolla kolahtaa, ja pienempienkin jälkeen kannattaa tarkistaa. Viimeiset 3 maastokypärää menneet vaihtoon alle vuoden vanhana, pitäisköhän ajotapoja säätää hieman...

jra72
22.07.2020, 00.23
Mitä mtb-kypärää kannattaa kokeilla 61cm pitkään ja kapeaan päähän mipsillä ja noin satasella?

f64
25.07.2020, 09.21
Mitä mtb-kypärää kannattaa kokeilla 61cm pitkään ja kapeaan päähän mipsillä ja noin satasella?

Just saman mallinen kupoli ja Poc tectal race sopi parhaiten. Hintaluokka valitettavasti enemmän, satasella en löytänyt mitään sopivaa.

pipox
25.07.2020, 14.09
Itelle Bell 4Fourty Mips ja Lazer Coyote Mips sopi päähän muodoltaan parhaite, L-kokoisena. Lazer keikkuu nyt telkänpöntön suojana. Molemmat satasen hintasia.

Generalist
25.07.2020, 18.00
Löytyykö suosituksia hyvin tuulettuvasta maasto(henkisestä) kypärästä?

Viileällä säällä ja talvella maastolenkeillä on ollut käytössä Giron wanha Hex, mutta näin kesäkeleillä tuon kypärän ilmastointi ei riitä. Onko yhdessäkään maastokypärässä samanlaista ilmanvaihtoa kuin esim.Giron synthessä tai aetherissa? Mikään ei tietenkään estä käyttämästä maantiekypäriä myös maastossa, varsinkin kun ajoni on pelkkää XC:ta.

Giro Fixture MIPS ja Scott Fuga Plus MIPS: molemmat erittäin hyvin tuulettuvia ja käytössä hyviksi testattuja.

jra72
26.07.2020, 22.41
Itelle Bell 4Fourty Mips ja Lazer Coyote Mips sopi päähän muodoltaan parhaite, L-kokoisena.

Kävin kokeilemassa Belliä ja mukaan lähti. Kiitos vinkistä!

pipox
30.07.2020, 14.07
Kävin kokeilemassa Belliä ja mukaan lähti. Kiitos vinkistä!

NP. Hyvä kun löytyi sopiva potta.

migis
23.08.2020, 12.19
Vinkkejä mistä maastoajoon suunnatusta MIPS-kypärästä löytyisi mukavat ja mahdollisesti pehmeää matskua olevat hihnat? Lazer Coyote MIPS sopivan muuten oikein mukava (myös painoltaan), mutta hihnat eivät asetu hyvin ja miellytä matskultaan.

Valmistajien sivuilla ei aina näytetä hihnoja saati kerrota niiden matskua.

MRe
23.08.2020, 12.28
^Tuohon on kyllä vaikea sanoa mitään, kun mun mielestä kaikissa kypärissä on varsin mukavat hihnat. Jos taas etsit kypärää, jossa hihnassa erillinen pehmuste, niin itse en niistä pidä, kun imevät vaan hikeä ja muutenkin yleensä ovat väärässä paikassa.

Hihnojen, kuten koko kypäränkin sopivuus selviää vain kokeilemalla. Ongelmana se, että epäsopivuus tulee helposti ilmi vasta tunnin ajon jälkeen. Sama juttu kuin kengissä.

Firlefanz
23.08.2020, 13.00
Hihnoja on tosiaan materialiltaan erilaisia, jotkut selvästi kovemman tuntuisia ja jotkut niihin verrattuina silkinpehmeitä. Mulla on ollut yksi Orbean kypärä jonka hihnoja ei juuri muulla sanalla voinut kuvata. Huvittavaa oli että sama malli, tosin erivärisenä ja valmistusvuodeltaan muistaakseni vuoden nuorempana, aiheutti lievän hämmästyksen koska sen hihnat olivat eri materiaalia. (Valmistajan tuotekuvauksesta en löytänyt selventävää mainintaa enkä löytänyt arvosteluakaan jossa materiaaliin olisi kiinnitetty huomiota.)

Mutta kovatkin hihnat voivat olla huomaamattoman mukavia, kaikkihan riippuu siitä miten ne saa säädettyä itselleen eli kallonmuotoonsa, korviensa sijainnin ym seikkoihin sopivaksi. Erään kypärän ostoajatuksesta minun olit luovuttava vaikka olin sen ulkonäköön ehtinyt kovasti ihastua ja vaikka se sopi mainiosti pääkoppaani, sillä hihnoja en saanut mitenkään asettumaan oikein vaan ne pyrkivät kiertymään minkä takia muoviset osat tuntuivat painavan ikävästi.

PS Apua kysyjälle tästä vastauksesta ei tietenkään ole tippaakaan; halusin kuitenkin tarjota sympatiaa eli kertoa että ongelma voi olla ihan todellinen:cool:

migis
23.08.2020, 13.48
Nykyisessä jo 8 vuotta palvelleessa (muistaakseni melko edullisessa) Metissä on pehmeät hihnat. En ole asiaa edes ajatellut, kunnes nyt kun uusi potta pitäisi löytää ja yllättäen esim. tuon Lazer Coyoten kovahkot hihnat eivät olekaan kovin mukavat omille poskille. Jos jollain sattuu omassaan olevan pehmeät hihnat, niin ilmiantakoot edes merkin. Toki voi vaihdella myös saman valmistajan eri malleissa ja hintaluokankin mukaan...

MRe
23.08.2020, 16.31
No, tuo saattaa selittää. Mun kypärät on joko Met tai Fox. Gravel-kypärä on Mavic.

Sempre
23.08.2020, 18.23
Onko Poc tectal race spin-kypärän käyttäjillä käyttökokemuksia silmälasien kanssa?
Tuntuu kuin kypärä "valuisi" syvempään ja mekanismi vääntäisi lasien sankaa..joka taas häiritsee optisesti omilla pullonpohjilla. Ei tuntunut sovittaessa ja ei ole isosta kiinni. Keksisiköhän jonkun Pielavetisen spin pehmusteiden alle?

Ako12
23.08.2020, 19.26
Minulla on sama havainto silmälasien kanssa.

xubu
23.08.2020, 20.16
Minä huomasin että kypärä painaa silmälaseja sieltä korvan takapuolelta, koska ne sangat menevät pitkälle korvan yli eli kun seuraavan kerran uusin lasit, katson että sangat kaartuvat korvan mukaan alaspäin.

Sempre
23.08.2020, 21.21
Minä huomasin että kypärä painaa silmälaseja sieltä korvan takapuolelta, koska ne sangat menevät pitkälle korvan yli eli kun seuraavan kerran uusin lasit, katson että sangat kaartuvat korvan mukaan alaspäin.

Minulla tuo ei ole syy vaan painaa/vääntää korvan edustalta.
Varmasti parin millin korotus spiniin riittäisi...vai pitääkö ostaa "Velogi"-bandana :)

MRe
05.09.2020, 15.07
Winter is Coming! Mitäs talvikypärät? Suosiolla laskettelukypärä vai jotain muuta? Vaatimuksena se, että katolle saa valon (integroitu ei kelpaa) ja voi käyttää aurinkolasimallisten ajolasien kanssa.

Tähän asti menty peruskypärillä, joista toinen on jesarilla teipattu ah niin ajattomasti umpeen. Toisen päälle taas vedetty sadesuoja ja alla sitten windstopper-myssyä ja/tai kypärähuppua. Silti tuppaavat olemaan hiukka viileitä, varsinkin kun hiusten malli on kolme milliä sivulta, yhdeksän päältä.

MRe
16.09.2020, 09.46
Kiitos suosituksista. Keskustelun perusteella tilasin Giron Timberwolfin. Nyt siihen vielä katolle tarralla Gopro-telakka, johon sitten saa tarvittaessa kiinni kameran tai lampun.

*ttu kun tulis vaan lunta ja järkevässä määrin pakkasta tänä talvena. Pääsisi jäälle ajamaan.

xubu
16.09.2020, 17.51
^ Näyttää huonolta tämän ennustuksen mukaan jos lunta haluaa. Olivat viime syksynäkin oikeassa leudon talven suhteen. La Nina voi kyllä vaikuttaa sinne atlantille ja aiheuttaa niitä matalapaineita jotka sitten tulevat tänne ja vettä sataa ja tuulee. No ennustukset ovat ennustuksia, katotaan miten käy. https://yle.fi/uutiset/3-11542827

Sambolo
17.09.2020, 16.16
Jos ei jäätä tule niin ehkä jonnekkin lentokentälle tai teollisuusalueelle pääsee ajamaan isolle kentälle, ajanee saman asian :D Jottei menis iha ohi aiheen ni mulla on talvella vaa myssy kesäpotan alla, ainaki täälä etelän talvessa riittäny vallan mainiosti.

S_tara
01.05.2021, 16.09
Tuollaista kirjoittelevat kypärästä,,,

https://teknavi.fi/digi/testi-digi/pikatestissa-witt-kypara-turvallinen-ja-monella-tavalla-mukava/

Ohiampuja
01.05.2021, 23.47
Ei jestas, onko tuollainenkin pitänyt mennä tekemään. :)

Arosusi
02.05.2021, 10.51
Tuosta puuttuu visiiri mihin voisi heijastaa videoita. Sujuisi pyöräily mukavammin ja turvallisuuskin paranisi!

"Lisäksi kypärä on suhteellisen mukava päässä ja sisäpuolella olevalla väännettävällä säätimellä sitä saadaan kiristettyä ja löysättyä käyttäjänsä päähän sopivammaksi"

xubu
02.05.2021, 11.09
Sitten siihen kypärään vois asentaa konekiväärin ja visiirin näyttöön jonkun hornetin tasoisen tähtäysmekanismin jolla sitten voi ammuskella liikenteessä huonosti käyttäytyviä:)

P3ltsi
02.05.2021, 19.29
Mikä on foorumilaisten suositus isopäiselle (62cm) maastoon ja kaupunkiin? Tuntuu kaikilla loppuvan L-koon mitoitukset juuri tuohon mittaan ja vaikka päähän mahtuvatkin niin tuntuvat jäävän "kellumaan" päälaelle eivätkä uppoa kunnolla.

Sambolo
02.05.2021, 20.50
Ootko bellin kypäriä kokeillu? Reiluja kokoja ja istuu suht syvälle.

P3ltsi
04.05.2021, 19.02
Ootko bellin kypäriä kokeillu? Reiluja kokoja ja istuu suht syvälle.
Ei ole tullut vastaan tai myöskään kokeiltua, tähän mennessä vain MET:n Roamia ja Bluegrassin Rogueta jotka molemmat tuntuvat jäävän "kellumaan". Löytyyköhän jostain pk-seudulta Bellejä, vai pitäisikö suoraan tilata tuollainen XL-kokoinen 4forty?

tchegge_
04.05.2021, 21.52
Mulla kuuppa kokoa 62-63cm ja L-koon Bell Sixer. Kovin paksua pipoa ei alle mahtuisi mutta kesällä ei ole ihan säädön ääripäässä.

Bellit olleet omaan päähän aina sopivia ja tuon ostin 4fortyn sovittamisen perusteella. Specializedillä on kanssa isoja kokoja joistain malleista. Sellon Pyörästä ostin joku vuosi sitten maantiekypärän

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Sambolo
04.05.2021, 22.53
Bellejä ainakin aikasemmin ollut suht kattavasti ihan motonetissä.

tchegge_
05.05.2021, 18.58
Motonettiä just oisin suositellut ostopaikaksi mutta eivät näköjään enää myy bellejä.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Sambolo
05.05.2021, 21.45
^Ompas harmi kyllä. Verkkokauppa, siis sen niminen kauppa näyttäis myyvän. Tosin ei hyllyssä, oisko belleissä koronan takia toimitusongelmia tms.

harald
10.05.2021, 18.46
Varuste.net, sieltä löysin Smith merkkisen kypärän johon mahtui pipokin alle.

Markus Raatiniemi
28.05.2021, 20.48
Ite tilasin Bell super DH fullface kypärän. Jos se sopii tällaiselle munapäälle.

leecher
19.06.2021, 14.30
Kokemuksia POC Ventral Air SPIN kypärästä? Tuli pannutettua sen verta reippaasti, että spessun prevail s-works menee roskikseen.

Dieselman
22.06.2021, 13.16
Seitsemän-kahdeksan vuotta vanhan Giro Savantin tilalle tilasin Giro Agilis Mipsin, molemmat kokoa 55-59. Hieman tuli yllätyksenä että tuo Agilis on liian pieni, remmi ei ylety ja kypärän alle ei mahdu edes ohuin mahdollinen myssy.

Onko Giron koot muuttuneet vai tekeekö tuo Mips kypärästä pienemmän?

Nyt pääsee testaamaan Bike-Discountin palautuksen toimivuuden.

Pulimonni
22.06.2021, 13.58
Seitsemän-kahdeksan vuotta vanhan Giro Savantin tilalle tilasin Giro Agilis Mipsin, molemmat kokoa 55-59. Hieman tuli yllätyksenä että tuo Agilis on liian pieni, remmi ei ylety ja kypärän alle ei mahdu edes ohuin mahdollinen myssy.

Nyt pääsee testaamaan Bike-Discountin palautuksen toimivuuden.Onko kypärän sisällä erikseen säätö? Itse ihmettelin uutta kypärää, kun 2cm piti olla ylimääräistä. Hetken asiaa tutkittuani, sisältä löytyi vielä yksi säätö ja sillä sain asian hoitumaan.

Dieselman
23.06.2021, 16.08
Ei olut enempää säätöjä. Isompi koko tilauksessa, ja jos sekään ei ole hyvä, vaihdetaan merkkiä.

kervelo
23.06.2021, 17.59
Ei olut enempää säätöjä. Isompi koko tilauksessa, ja jos sekään ei ole hyvä, vaihdetaan merkkiä.

Giron kypärissä on sen takana olevan säätörullan lisäksi siellä kypärän sisällä muistaakseni kolmiasentoinen säätö, jolla kypärää saa säädettyä hiukan lisää.

Sambolo
23.06.2021, 22.05
Bellissä myös, mutta sillä säädetään lähinnä miten syvällä/missä kulmassa istuu.

Kollinjoki
28.06.2021, 00.37
Kyllä on kypäröissäkin eroja tällaisen ilmeisesti vahvasti hikoilevan kuskin näkökulmasta. Edellinen kypärä oli keskihintainen Bell Formula Mips. Pisaraakaan hikeä ei päätynyt otsalle edes kuumilla keleillä ajellessa eikä edes silloin, kun kypärän otti pois. Siinä oli nykyisinkin käytössä oleva Bell Sweat Guide -niminen keksintö, jonka etukäteen oletin olevan enemmän joku puolivillainen markkinointijuttu. Mutta se vaan toimi kuitenkin oikeastikin hyvin.

Nyt on sitten kypäränä Bontrager Velocis, jonka pitäisi olla ihan erinomainen kypärä ja sen ilmanvaihtoakin kehutaan arvosteluissa. Olisin ostanut Bellin nytkin, mutta ei ollut kypäräostosten aikaan mieluisissa (kirkkaissa) väreissä tarjolla siinä kaupassa, josta piti tilata kaikenlaista muutakin. Yhtä helvettiä on yrittää ajella pitempää lenkkiä kuumana päivänä tuo Bontragerin potta päässä. Naama on kuin vesiputous kun hiki virtaa jo vajaan tunnin pyöräilyn jälkeen ja sen jälkeen onkin yhtä hien tulvaa loppumatka. Ja kun hiki ei päädy pelkästään naamalle, vaan myös mm. aurinkolasien linssiin, joita onkin "kiva" pysähtyä putsaamaan kesken lenkin. Tuohon asiaan olisi ehkä alistunut, jos ei olisi jo tottunut parempaan edellisen kypärän kanssa. Eivätkö kypärätestejä tekevät ja nettifoorumeille kirjoittelevat kukaan hikoile näin paljon, kun vain ja ainoastaan yhdessä arvostelussa on maininta, että vähän hikistä saattaa tuon kypärän kanssa meno olla (jos on ihan tosi kuuma keli)?

Tilaukseen lähtee joku tuore Bell hikiohjureineen ja overbrow ventilatioineen. Jääköön Bontrager talven ja kylmien kelien kypäräksi jolloin hiki ei virtaa samaa tahtia ja kypärän allakin on jotain mihin hiki imeytyy.

Tähän vaan tämmöinen havainto, että hyvä ilmankierto ehkä voi tehdä pyöräilystä mukavampaa kuumalla kelillä, mutta täysin eri juttu on se että minne väkisinkin erittyvä hiki päätyy, siinä asiassa on eroja. Suosittelen Belliä armottomalle päästä hikoilijalle.

MRe
28.06.2021, 10.41
^Mulla on jossain METin kypärässä silikoninen se etupehmuste. Muuten mukava, mutta se ei tietenkään ime yhtään hikeä, joten hiki on vähänkään lämpimmmällä kelillä heti silmissä...

Antza44
28.06.2021, 12.28
^Mulla on jossain METin kypärässä silikoninen se etupehmuste. Muuten mukava, mutta se ei tietenkään ime yhtään hikeä, joten hiki on vähänkään lämpimmmällä kelillä heti silmissä...Tuo kun olisi ollut täyttätavaraa, niin ohjaisi hien ulos vain sivuilta, nyt se valuttaa silmien kohtaa ulos mihin on urat pitänyt mennä tekemään. Vanhasta Metistä ei noin ongelma kuvaa jäänyt, joten ostin uuteenkin Mettin maastokypärään nuo silarit, mutta on kyllä huonot, no niin ne normi pehmusteetkin valuttaa silmille. Bellin järeän maastokypärän kaivoin esiin, joka on huomattavasti umpinaisempi, mutta Sweat guide toimii huomattavasti paremmin vaikka pää kyllä hikoaa enempi muuten umpinaisuudesta ja järeämmästä rakenteesta johtuen. Bellille siis pojot, että ongelma on havaittu.

Nyt ostaisin tuon keveymmänkin kypärän Bellin silloin noin 100g kevyempänä ohjauduin Metin suuntaan, kun tuo olemassa oleva DH Bell mihissä irtoleuka suoja painaa avonakin aika reilusti ja halusin selkeästi kevyemmän.

Firlefanz
28.06.2021, 12.48
Jos voi kuvitella pitävänsä semmoista bandanaa kypärän alla, se voisi olla toimiva ratkaisu joka estäisi hikeä valumasta silmiin. Mulla on Bontrager Circuit, johon muuten olin alusta pitäen kaikinpuolin tyytyväinen, mutta jotenkin varmaankin yhtä lailla oman pääni kuin kypäränkin muotoon ja ehkä myös pään asentoon liittyvistä syistä kävi hellelenkeillä säännönmukaisesti niin että hikeä yhtäkkiä valui norona oikeaan silmään niin että kirveli.

Sitten olikin vähän aikaa tekemistä kun yritti vuoroin silmää kiinni pitämällä, vuoroin ahkerasti räpyttämällä palauttaa tilanne normaaliiksi. Lenkin jälkeen ajolasien sisäpinnoilla oli myös kuivuneet hikivanat. Mutta bandana (tai "head scarf") auttoi ihmeen hyvin - eikä kypärä tunnu yhtään sen kuumemmalta tai huonommin ilmastoidulta, vaikka etukäteen niin arvelin.

maxk
28.06.2021, 12.52
Jos voi kuvitella pitävänsä semmoista bandanaa kypärän alla, se voisi olla toimiva ratkaisu joka estäisi hikeä valumasta silmiin.

Itsellä sama ongelma ja ratkaisu on Halo Headband. Siinä on ohut muoviliuska mikä ohjaa hien silmien sivusta eikä eteen.

MRe
28.06.2021, 15.13
Pitää varmaan lyödä joku bandana tosiaan alle, vaikka järjenvastaiselta tuntuukin.

F. Kotlerburg
28.06.2021, 15.33
Itse ostin Met Rivalen tiekäyttöön. Hiki ei ole kyllä ollut koskaan ongelma eikä ole tuonkaan kanssa.

Dieselman
30.06.2021, 11.51

Nyt pääsee testaamaan Bike-Discountin palautuksen toimivuuden.

Pykälää isompi kypärä sopii päähän hyvin ja jäi vielä kiristysvaraakin reilusti. Remmiin ei tosin jäänyt käytännössä yhtään ylimääräistä.

Bike-Discountin ketjuun laitoin palautuskokemukset. Spoiler: 5/5

Kollinjoki
10.07.2021, 01.01
Nyt on Bell Stratus Ghost Mips päässyt parin lenkin verran käyttöön. Ai että miten mukava on päässä. Tällaiseen pallopollaan Bell istuu vaan kerta kaikkiaan hyvin. Remmitkin oli valmiiksi niin hyvin kohdallaan, että kaipasi vain pienen kiristyksen. Bontragerin remmejä, jotka vielä aika köykäisen ohuita laadultaan, piti säätää pitkä tovi että ne sai sopivan kireälle ja myöskin tasapainoiseen asentoon, ja sittenkin jäi ylimääräistä häntää ärsyttävän paljon. Bell osaa laittaa remmit valmiiksi oikein.

Kunnon hikitestiä en ole vielä päässyt tekemään, mutta loppuiltapäivän ja alkuillan vähemmässä paahteessa ei pisaraakaan hikeä ole otsalle, naamalle tai linsseihin tipahtanut, ei edes silloin kun kypärän ottaa pois päästä. Suorastaan epäilyttävän kuivat tunnelmat. Otsan kohdalla pehmike on tietysti kostea, mutta toistaiseksi näyttää että liika hiki menee jonnekin muualle kuin naamalle. Täytyy ajella lenkki oikein kunnon hellepäivän paahteessa niin näkee, selättääkö hiki-niagarani Bellin teknologiset oivallukset vai toimiiko homma edelleen.

Juha Lehtinen
10.07.2021, 11.39
Eilen tilasin Specialized Evade 2 kypärän, tähän asti käytössä on ollut Giron Aeon kypärä. Eilen lenkillä pääsi kimalainen menemään kypärän sisään ja pääsi pistämään joten päätin etsiä kypärän joka on umpinaisempi mutta silti riittävän hyvä tuuletus.

Sambolo
10.07.2021, 13.08
Ötöverkko sietäis olla kyllä kaikissa kypärissä.

ruuduntakaa
11.07.2021, 08.32
Giro Source Mips käytössä.
Erittäin hyvä hinta/laatu.
Omaan makuun parempi kuin Poc tectal race.

Ja ei ole muuten kertaakaan valunu hiki silmiin.
Se verkko ois kyllä jees..

Markku Silvenius
12.07.2021, 18.20
Pari viikkoa ollut käytössä Lazer Genesis uudempi versio ilman mipsiä. Huikean kevyt ja ilmava 220g koossa L. Hyvä kiristysmekanismi takaa päältä rullalla, hyvät hihnat. Hyvin valuu hiki tälläkin +32 teholenkeillä. :D Ehkä voisi tähän ostaa sen muovikuoren etupintaan syksykylmille kokeiluun.

Talvella käytössä hyväksi koettu Bellin Star Pro josta saa lähes umpinaisen omalla sliderläppämekanismilla.

Juha Lehtinen
12.07.2021, 18.41
Tänään tuli Evade 2 kypärä. 55-59cm kypärä olisi muuten sopiva jos muoto olisi oikea. Evade 2 on näköjään kapeaa mallia joten lähetin takaisin.

MRe
12.07.2021, 19.37
Leatt DBX 4.0 all mountain tuli hankittua heräteostoksena. Hyvin istuu päässä, mutta syvempi tutkiskelu vielä tekemättä.

Tepsu
13.07.2021, 18.49
Itsellä ollut nyt reilu vuoden Smith Network L-koossa (59-62). Ja tuo on ollut melkeinpä ainoita kypäriä mikä tuntui hyvältä päähän, kun muinoin Bikeshopissa kolusin hyllyn lävitse. Johtuen varmasti pääsääntöisesti MIPSin takia. Mutta nyt kaipaisin enemmän väriä rusehtavan kypärän tilalle ja hieman vaeltavan säädön vuoksi, niin katselin POCin kypäriä. Onko kenelläkään vertailua näistä, että meneekö koot yks yhteen? Tunnin ajomatkan päässä olisi POCin kypäriä, että sinne voisi kyllä ajella...

leecher
14.07.2021, 21.03
Poc ja Spessun koot ainakin ovat samat. Itse tilasin POC ventral air spin:n joka on ollut varsin hyvä.

Tafi
28.07.2021, 19.48
Mä oon tyytyväinen Bell Local halpikseen. Valkoinen. Vähän iso paljaaseen päähän, tippuu vähän silmille kun täristelee menemään, mutta meneehän sitten ohut pipo talvella alle. Emmä aja jos on -20 tai yli.

WarElephantSixSixSix
17.04.2024, 11.36
*** VAROITUS *** Tämä viesti sisältää tuotesijoittelua ja mainontaa.

Oakleylta tuli uusi Aro 7. Uutuutena on se, että linssin saa kiinni/irti helposti(magneettikiinnitys) ja ylhäältä kypärästä löytyy magneettikiinnityspiste linssille. Voi siis käyttää myös ilman visiiriä ajolasien kanssa. Saatavilla tällä hetkellä mustana ja valkoisena Prizm Road linssillä. Tulossa myös irtomyyntiin prizm road jade ja prizm lowlight linssit.

Oli pakko ostaa itselle Suomen ensimmäinen viime lauantaina Suomen parhaasta pyöräliikkeestä.

https://i.ibb.co/QcgxDhK/IMG20240413140720.jpg

https://www.bikeradar.com/news/2024-oakley-aro-7-aero-helmet

navajokoira
17.04.2024, 13.44
Vähän samoilla spekseillä, Kabuto Aero R-2 (https://www.ogkkabuto.co.jp/english/catalog/BCe24/#page=13) uudessa värityksessä. 'G-2 Matte Cocu' is a picturesquare scene filled by a serene white base, serving as the canvas for an exquisite display of colors. In this enchanting landscape, vibrant hues of purple, pink, light blue, and yellow dance together in perfect harmony, creating a captivating visual symphony. Aero-ominaisuudet varmasti vähintään yhtä väkevät.

Eiköhän tässäkin Suomen ensimmäisenä olla, kun jakelua Eurooppaan ei ole.

https://i.postimg.cc/0yqL8Kbg/IMG-4716.jpg

https://i.postimg.cc/x1yBqjzX/IMG-4717-1.jpg

https://i.postimg.cc/MG6NBk7d/IMG-4719-1.jpg

Malamuutti
17.04.2024, 17.22
Visiirin periaate Oakleyssä näyttää olevan sama kuin Giron Vanquishissa ja kypärän hintaluokkakin aika lailla sama. Onpahan kuluttajalla sitten varaa valita omaan kupoliin sopiva vauhtipipo, jos visiiriä haluaa.

JKO17
17.05.2024, 09.37
Cycling news on testannut 23 aero maantiekypärään aerouden.
ww- sivuilla on testin lopputulokset numeroina
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=158130&start=495
Testimetodista ei tietoa, mutta parhaimpien ja heikoimpien välinen ero oli 10-12 watin luokkaa 40 kmh:ssa, ja se on aika paljon jos se olisi noin myös oikeassa elämässä, vaikkapa kiekkoihin ja niiden eroihin verrattuna. Kypäriin ja niiden testituloksiin vaikuttaa paljon myös ajajan pään muoto, mutta jotain suuntaa noista tuloksista voi saada.

Kärjessä oli Pocin uusin, Spessun Evade, Scott Cadence, van Rysel , Giro Eclipse, Trek Ballista joilla ei oikeastaan ollut kuin muutaman sekunnin erot 40 kmh /tunnin ajossa

paaton
17.05.2024, 10.40
Laitetaanpa lista tähänkin.

Helmet | CdA average | Power at 40km/h | Speed at 250w (km/h) | 40km TT at 250w

1. POC Procen Air w/Visor 0.3501 288.15 38.15 01:02:55

2. Specialized S-Works Evade III 0.3523 289.96 38.07 01:03:02

3. POC Procen Air w/out Visor 0.3529 290.45 38.05 01:03:05

4. Scott Cadence 0.3531 290.62 38.04 01:03:05

5. Van Rysel FCR 0.3531 290.62 38.04 01:03:05

6. Giro Eclipse 0.3541 291.44 38.01 01:03:09

7. Trek Ballista 0.3542 291.52 38.00 01:03:09

8. Trek Velocis 0.3549 292.10 37.98 01:03:12

9. Julbo Sprint 0.356 293.00 37.94 01:03:16

10. Kask Utopia Y 0.3563 293.25 37.93 01:03:17

11. Lazer Vento Kineticore 0.3564 293.33 37.92 01:03:17

12. MET Manta 0.357 293.83 37.90 01:03:19

13. Smith Ignite 0.3572 293.99 37.90 01:03:20

14. Sweet Protection Tucker 2Vi 0.3573 294.07 37.89 01:03:20

15. Kask Elemento 0.3574 294.16 37.89 01:03:21

16. Limar Air Atlas 0.3577 294.40 37.88 01:03:22

17. ABUS Gamechanger 2.0 0.3581 294.73 37.86 01:03:23

18. Oakley ARO7 w/out Visor 0.3586 295.14 37.85 01:03:25

19. Carnac Evo 0.3588 295.31 37.84 01:03:26

20. Specialized S-Works Prevail III 0.3588 295.31 37.84 01:03:26

21. Rudy Project Nytron 0.3589 295.39 37.84 01:03:26

22. Oakley ARO7 w/Visor 0.3607 296.87 37.77 01:03:32

23. Uvex Rise Pro 0.3621 298.02 37.72 01:03:37

24. POC Ventral Tempus 0.3624 298.27 37.71 01:03:38

25. POC Ventral 0.3656 300.91 37.60 01:03:49

paaton
17.05.2024, 10.52
Eli visiirit tulevat varmasti aerokypäriin. Iso ero.

Evade edelleen varma valinta ja ulkonäköönkin alkaa jo tottua.

Van Ryssel hintaan nähden hyvä. Täytyy käydä katsomassa, olisiko jo paikallisessa decathlonissa myynnissä.

Ballistaa ei onneksi tarvitse ostaa.

Mitenhän nuo testattu? Mallinuken päällä varmaan. Olikohan laseja käytössä? Mun mielestä ne vaikuttavat paljon lopputulokseen.

Vähän olen ihmetellyt, miksei esim oakley tee enempää yhteistyötä jonkin ison kypärävalmistajan kanssa. Optimoidaan lasimalli esim evadelle. Mutta nuo kypärä ja lasi sponssit ovat niin isoja juttuja, ettei tuohon ehkä voi mennä sotkemaan mukaan.

navajokoira
17.05.2024, 10.53
Toi satasen Van Rysel FCR tarjoaa aika kovan hinta/laatu -suhteen tässä kategoriassa.

navajokoira
17.05.2024, 11.03
Ihmistestaaja samalla pyörällä ja samoissa ajokamoissa. Laseina oli Oakley Radarit. M-koon kypärät.

Erilaisista laseista ja erilaisista hanskoista on tulossa erilliset jutut.

huotah
17.05.2024, 11.33
Mitenhän nuo testattu? Mallinuken päällä varmaan. Olikohan laseja käytössä? Mun mielestä ne vaikuttavat paljon lopputulokseen.

Videossa kuvaa tuulitunnelista.

https://www.youtube.com/watch?v=7d7DznkY3Jo

paaton
17.05.2024, 15.52
Kukaan lukenut juttua? Miten "cooling" testissä kävi? Videosta käsitän, että sellainenkin tehtiin.

paaton
17.05.2024, 19.03
Kävin decathlonissa kokeiemassa kypäriä. Aeropottaa ei ollut saatavilla, mutta rcr mips oli.

Tosi siisti ja hyvin istuva kypärä. Paljon parempi päässä, mitä M-koon trenta. Sisusta mahtavan pehmeä. Aerohan tuo ei ole, mutta ajetaan vaikka maastoa.

M-koon FCR:n uskaltaa kyllä tilata kokeilematta, kunhan noita tulee saataville.

https://www.decathlon.es/es/p/casco-ciclismo-carretera-rcr-mips-decathlon-ag2r/_/R-p-337826?mc=8733901&LGWCODE=2&&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=es_t-perf_ct-pmax_n-top-ciclismo_ts-pro_f-cv_o-roas_xx-otm-int&utm_id=21018416300&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwgJyyBhCGARIsAK8LVLNfi9hScqCoUCE4QX4F ocv635b8OORbbBQxWM4PyOD5E7TfjnqO-0EaAgBDEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

jalkkis
18.05.2024, 11.39
Van Ryseliä ei taida saada Suomesta? Sovittaa kun pitäis... Oma pää on mallia Bell (ne on aina sopineet hyvin).

Serpico
30.06.2024, 12.15
Olen ajatellut ruveta käyttämään Full Face kypärää ihan yleiskypäränä. Kuinkahan harvinainen näky olisin Suomessa? 90 - luvun lopussa näin erään pyöräilijän käyttävän pyörräillessä moottoripyörä kypärää, tai silloin mopo jonnet käyttivät samanlaisia kypäriä nykyään sitä mallia ei pahemmin mopo piireissä näy vaikka mielestäni se oli paljon tyylikkäämpi kypärä mitä nykyään käytössä olevat motocross kypärät. Olen katsellut Endura MT500 kypärää, mutta sitä ei saa Suomesta tai ei ainakaa sitä väriä ja kokoa mitä itse haluaisin. Tämä olisi ainakin kuvien perusteella hyvin tuulettuva kypärä. Toinen kriiteeri on, että kiinitys ei ole sillä museo aikaisella D-lock kiinnityksellä.

kni
03.07.2024, 01.49
Olen ajatellut ruveta käyttämään Full Face kypärää ihan yleiskypäränä. Kuinkahan harvinainen näky olisin Suomessa? 90 - luvun lopussa näin erään pyöräilijän käyttävän pyörräillessä moottoripyörä kypärää, tai silloin mopo jonnet käyttivät samanlaisia kypäriä nykyään sitä mallia ei pahemmin mopo piireissä näy vaikka mielestäni se oli paljon tyylikkäämpi kypärä mitä nykyään käytössä olevat motocross kypärät. Olen katsellut Endura MT500 kypärää, mutta sitä ei saa Suomesta tai ei ainakaa sitä väriä ja kokoa mitä itse haluaisin. Tämä olisi ainakin kuvien perusteella hyvin tuulettuva kypärä. Toinen kriiteeri on, että kiinitys ei ole sillä museo aikaisella D-lock kiinnityksellä.
Ei tuolla taida nykyään hesarin kanteen päästä. Tässä keskuspuiston kupeessa näkee fullfaceja aina silloin tällöin, ja itekin tulee käytettyä vähän päivän fiiliksestä riippuen. Pikkupojat, siis semmoiset alle 10 v, katsoo suu virneessä ja joskus peukuttaa [emoji16]

laattamaa
03.07.2024, 09.10
Ixs trigger ff oisi hyvä vaihtoehto jos etitään kevyttä ja hengittävää fullaria, löytyy myös fidlock niin ei tartte d lukon kans touhuta.

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

M A
05.07.2024, 12.11
Spessun gambittia sai ainakin hetki sitten hyvällä alella. Voisi olla tuohon käyttöön hyvä vaihtoehto, samoin foxin proframe, tld stage ja leattin gravity 4. Leatilta ja belliltä ja monelta muulta löytyy lisäksi noita irroitettavalla leukaosalla varustettuja malleja. Sellainen voisi palvella tuollaisessa käytössä hyvin myös.

M A
05.07.2024, 12.14
Ps. Omasta mielestä DD on paras kiinnitys ikinä :D aina oikealla kireydellä ja helppo avata ja sulkea. Sitä remmiähän ei tarvitse ottaa pois niistä silmukoista normikäytössä.

Serpico
05.07.2024, 13.09
Olen ollut nyt kääntymässä tuohon Foxin Proframe RS malliin. Jossain testissä pisteytettiin kypäriä eri asioista ja tuo Proframe sai täydet pisteet tuuletuksesta ja taisi olla yhteispisteissäkin kärjessä tai ainakin ihan sen tuntumassa. Se mistä Proframe RS taas saa miinusta on paino. On muuten paljon saman näköinen kuin tuo IXS Trigger FF joka olisi taas kevyempi kuin Proframe RS. Tuossa Troy Lee Design Stagessa ei ole ollenkaan kypärän takana kireyden säätöä jota pidän hieman kummallisena. Pitää vielä punnita vaihtoehtoja kuitenkin. Toinen mikä on ongelma on se, että ilmeisesti tuossa Troy Lee Design Stagessa on todella lyhyt kiinnitys panta. Tämä on itselläni ollut ongelma monen normi kypärän kanssa. GIRO maantie kypärässä oli tarpeeksi pitkä kiinnitys panta ja kun ostin Bellin vastaavanlaisen kypärän niin siinä taas ei ollut riitävän pitkä joka oli hieman yllätys itselleni sillä minulla oli aikoinaan Belliltä Super 2R kypärä ilman chin baria ja siinä oli ihan riittävän pitkä kiinnitys panta. Harmittaa vietävästi, että se meni muutossa hukkaan. Olisin päässyt halvalla kun olisi vaan tarvinnut hommata se Chin Bar.

nure
05.07.2024, 16.24
Asiasta en tietenkään mitään tiedä mutta mitkä perustelut moiseen? Joskus ajoin Met Parachutella ja kyllä normiajossa suht kärsimys mutta makuasioita.

Serpico
07.07.2024, 14.19
On vaan kiehtonut pitempään jo ostaa Full Face kypärä ainoaksi kypäräksi. Eli ei olisi erikseen maasto kypärää ja normikypärää mitä käyttää pyöräteillä ajeluun. Olen ruvennut jossain mielessä minimalistiksi, olen luopunut kaikista muista pyöristäni paitsi yleiskäyttöön on tuon Trekin 29er. FatBikeä on kyllä hieman ikävä joten saattaa sellainen löytyä tallistani jossain vaiheessa. Mikäs tuossa Met Parachutessa pisti vastaan, oliko liian painava normi pyöräilyyn vaiko hiostava?

nure
08.07.2024, 09.38
^Metin hyvä puoli oli tuo irroitettava "leukaosa" mutta oli kyllä raskas ja kuuma yleisajossa. Välttämättä en ymmärrä että miksi täytyy olla maantiellä/maastossa/yleisajossa eri kypärät, varsinkaan jos ei aja kilpaa. Itse ajan kaikki ajoni samalla kypärällä ja enkä mitään eroa käytössä huomaa esim. maantiekypärään verrattuna.

jalkkis
20.04.2025, 12.43
Äh, pitäis vaan uskoa, että kypärän ilmoitettu kokoluokka on hyvin suuntaa-antava ja varsinkin jos oma kuuppa ei ole kokoluokan keskeltä, niin sovittamaan pitäis päästä.

Lazerin Stradan tilasin, kun halvalla sai mutta näin n. 58 koon päällä 55-59 on liian pieni. Ei vaan muoto mätsää.

marco1
20.04.2025, 13.09
Joo kyllä niissä kypärissä on eroja muodon suhteen, karkeasti jaotellen on muoto on soikio tai pyöreä. Kaikesta sovittamisesta huolimatta vasta pitkät lenkit paljastaa sopivuuden.

Toinen ärsyttävyys on pehmusteet, miten kummassa niitä ei voi pakata muutamia pareja edes kalliin kypärän mukaan? Ja niiden ostaminen jälkikäteen on vaikeaa, miksi?
Nyt en löydä millään Smith Forefront 2:seen uusia pehmusteita koossa L. Tai no yhdessä kaupassa Uudessa Seelannissa näyttäisi olevan hyllyssä.

Situm
20.04.2025, 13.29
Fiskarsissa tulee taas monelta toimijalta kypärää näytille, aika hyvä mesta verrata miten mikäkin toimii, ja mikä menee parhaiten omaan kuuppaan.

Bndit
20.04.2025, 13.54
Joo kyllä niissä kypärissä on eroja muodon suhteen, karkeasti jaotellen on muoto on soikio tai pyöreä. Kaikesta sovittamisesta huolimatta vasta pitkät lenkit paljastaa sopivuuden.

Toinen ärsyttävyys on pehmusteet, miten kummassa niitä ei voi pakata muutamia pareja edes kalliin kypärän mukaan? Ja niiden ostaminen jälkikäteen on vaikeaa, miksi?
Nyt en löydä millään Smith Forefront 2:seen uusia pehmusteita koossa L. Tai no yhdessä kaupassa Uudessa Seelannissa näyttäisi olevan hyllyssä.
Erittäin hyvä pointti, on pitänyt joskus tiedustella Smithiltä, mutta en ole jaksanut :). Ehkä on ajateltu että siinä vaiheessa kun pehmusteet on niin kuvottavassa kunnossa että ei tee mieli enää pukea kypärää päähän niin se pitäisi muutenkin uusia…?

jalkkis
20.04.2025, 17.32
Pesettekö pehmusteita koskaan / miten usein?

J3K
20.04.2025, 17.49

Aika harvoin tulee pestyä, aina on joko huppu tai lätsä päässä niin ei likaannu yhtä paljon

Bndit
20.04.2025, 20.24
Liian harvoin tai ei koskaan :D. Noissa Smitheissä sentään pystyy peseen. Pesin toissa talvena DH-kypärän poskipalat, mutta ne oli niin tiukassa kiinni että kiinnikkeet otti hittiä iroitettaessa sen verran ettei ne mennyt takaisin paikoilleen. Onneksi oli tullut toiset poskipalat kypärän mukana….

marco1
20.04.2025, 20.50

Silloin tällöin ja välillä erikoissuoritusten jälkeen. Yritän välttää irrottamista nyt kun ei ole varaosia.

Kypärän hihnatkin kannattaa pestä samalla.

nure
04.05.2025, 13.13
^Yleensä kerran kesässä/kaudessa pehmusteet varovasti ja hihnat kynsiharjalla, kaksi samanlaista kypärää ja onneksi löytyy pehmusteita varaosiankin.

Kepsu
04.05.2025, 17.24
Kypärän voi laittaa ihan astianpesukoneeseenkin jos haluaa puhdasta helposti. Ei tarvitse irroitella mitään.

Pushead
04.05.2025, 18.35
Tiskikoneessa on riski että kuumuus heikentää kypärää. Näyttää ja tuntuu tietenkin ihan hyvältä... Itse en laittaisi

J3K
04.05.2025, 18.38
Kypärän voi laittaa ihan astianpesukoneeseenkin jos haluaa puhdasta helposti. Ei tarvitse irroitella mitään.

Juu ja sitten ihan oikeasti kukaan ei laita tiskikoneeseen kypärää. Lämpö ja ärjy pesuaine on sellainen yhdistelmä ettei ainakaan itseä huvittaisi kokeilla kestääkö se iskuja

Situm
04.05.2025, 19.52
Toisaalta jos juomapullo sulaa astianpesukoneessa, niin saattaa kypärällekin käydä vähän hassusti.

Kepsu
04.05.2025, 22.00
Ehkä meidän astari on sen verran huono ettei ainakaan yläkorissa pestyt kypärät ole sulaneet. Puhtaiksi kyllä tulleet.

nure
05.05.2025, 09.05
^Eipä ole astianpesukone tullut mieleen... Omassa 45astetta minimi ja tuskin sulattaa mutta pesuaineet voi olla turhan tiukkoja.

PTuru
05.05.2025, 09.23
Suurin osa pyöräilykypäristä taitaa olla iskunvaimennusmateriaaliltaan EPS:ää, jolla on varsin heikko kestävyys sekä lämpöä että kemikaaleja vastaan. Altistuminen koville lämpötiloille ja kemikaaleille voi haurastuttaa materiaalia vaikkei ulkoisia vaurioita näkyisikään. Näkyviä muodonmuutoksia voi hyvinkin alkaa tulemaan jo noin 70°C lämpötilassa. Ulkokuoren materiaalit (esim. PC) kestävät korkeita lämpötiloja ja kemikaaleja eps:ää paremmin, mutta niihinkin pätee sama asia, että varsinkin toistuva lämpötila- ja kemikaalirasitus alkaa haurastuttaa materiaalia. En suosittelisi astianpesukonetta kypärän pesuun ja jos välttämättä haluaa sitä käyttää, niin ei ainakaan kannata laittaa koneeseen pesuainetta ja kannattaa käyttää matalinta mahdollista pesulämpötilaa.

Kupla
05.05.2025, 19.54
Nyt on kyllä sellainen niksipirkka ettei ole ennen tullut vastaan. Itse laitan kypärän autossakin jalkatilaan auringolta peitettynä (viilein paikka kesällä) ettei se hapristuisi. Kuumaliimat oli mulla kerran sulaneet hattuhyllyllä, eli ainakin 60 astetta saa mustaan autoon helposti.

Aina buff-huivi päässä ja hikilenkin jälkeen kypärän pesu suihkussa. Näin on laitteet pysyneet hajuttomina ja kivan tuntuisina. Joskus jos siltä tuntuu niin pehmusteet erikseen saippualla ja sit kun siltä tuntuu niin uudet pehmusteet.

Kepsu
05.05.2025, 20.25
No enhän minäkään fillarikypäriä yleensä koneessa pese. Yhden laitoin duunikypärän kanssa. Niitä kun saa harvase viikko olla pesemässä ja se rasva, hiki ja kaikki muu paska mitä niihin kertyy ei oikein käsin pesten irrota. Yleensä fillaroidessa itsekin pidän jotain hiusten ja kypärän välissä ja huuhtaisen suihkussa.
Kyllä se kypärä sen pesun kestää, ei kai sitä tehokkainta ohjelmaa ja täyttä pesuaine annosta kukaan käyttäisi.

tchegge_
28.05.2025, 19.28
Viime kesänä ostettu Bellin Stratus tuntuu olleen vähän vika ostos, koon 62 alle ei mahdu kypäräpipoa.
Ja tyhmänä ostin mustan, saisi olla kirkkaampi väri.

Vanha Spessun Echelon on 63, mutta alkaa olla vuodet täynnä.

Mitäs maantiekypäriä löytyy 62-63 koossa mitkä vähän tilavampia kuin Bell?
Giro tekee ainakin koossa 63.

Sent from my Takapalk

Zykkel
28.05.2025, 21.03
^Tässä yksi 61-65cm, mutta ainakin tämä musta Giro Syntax MIPS - Road Bike Helmet Road Bike Helmets | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/giro-syntax-mips-road-bike-helmet-1)

Situm
29.05.2025, 15.00
Kaskin kypärät on pyöreäpäisille sopivia, ja mulle 59 päälle menee vielä M-koko hupun kanssa.

tchegge_
04.07.2025, 22.49
Palaanpa tähän nyt kun auton vian korjaus ei vaatinut uutta 3/4:n puhallinta, onko kellään kokemuksia Spessun Propero 4:sta? Näyttäisi olevan alennuksissa järkevämpiä hintoja.

Vähän tuntuu olevan lämpimän kypärän maineessa parin arvostelun perusteella mikä ei ainakaan tunnu hyvältä idealta jossain Reitti2000:n ylämäissä.

Sent from my Takapalk