PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano multi-purpose polkimet

ajlakanen
04.08.2010, 21.32
Olen hommaamassa ensimmäisiä lukkopolkimiani, ja myyjä ehdotti Shimano PD-M324 (http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/products/pedals/mountain/product.-code-PD-M324.-type-pd_mountain.html) -mallia. Mitä kokemuksia teillä on noista "combi"-polkimista, eli missä toinen puoli on suora (tavallisille kengille) ja toinen puoli lukollinen?

Ajattelin että tuon tyylinen poljin voisi olla sopiva minulle sikäli että tulevalla menopelillä olisi tarkoitus ajaa kaikenlaista ajoa.

H. Moilanen
04.08.2010, 21.36
Melko varmasti huomaat pian, että flättipuoli polkimessa on turha ja haittaa lukon käytettävyyttä, koska lukko on vain toisella puolella. Sitten menetkin kauppaan ja ostat oikeat lukkopolkimet.

snowfake
04.08.2010, 21.43
Nyt on muuten M520 -polkimet CRC:llä pariin kymppiin ;)

Itsellä hypridissä nuo M324:t, olen jopa molempia puolia käyttänyt. Tosin tuossa hybridissä lukkopuoli tuntuu vähän hölmöltä jo kun tulee lähinnä terassille tms ajeltua sen kanssa.

IncBuff
04.08.2010, 21.56
Työmatka- ja kauppapyörästä löytyy Wellgon kaksipuoleiset. En ole vielä todennut tuota flättipuolta turhaksi, kun ei jaksa jokaiselle 5 kilsan kauppareissulle tai kaupungissa pyörähtämiseen vetää klossikenkiä jalkaan. Vähänhän niitä joutuu aina potkimaan, että saa oikean puolen käyttöön, mutta eipä tuollaisessa käytössä haittaa. Oli nuo vähän aikaa maasturissakin kiinni, kun odottelin tilausta Saksasta, mutta maastokäytössä noilla ei todellakaan tee mitään. 25€ taitaa olla nuo Wellgot Budget Sportissa.

xtrainer80
04.08.2010, 22.06
Mulla on maantie/työmatkasinkulassa juuri tuollaiset polkimet. Mielestäni oikein hyvät, työmatkaa, kauppamatkaa jne. varten ei viitsi laittaa pyöräilykenkiä, mutta jos lähden vain ajelemaan niin käytän lukkoja. Suosittelen. :)

oh7nyo
04.08.2010, 22.15
Minullakin tuollaiset kahdessa pyörässä. Monesti tulee esim. valokuvausretkillä poljeskeltua vaelluskengillä, ja silloin tämä ratkaisu on ihan hyvä.

Vecculiko
04.08.2010, 22.24
Itsellä työmatkapyörässä, oikein toimivat polkimet. Sopii siis hyvin myös maantiepyörään:rolleyes:. Ainakin itsellä löytyy helposti lukkopuoli, ei tarvihe säätää. Tuossa polkimessa on se hyvä puoli, että polkinosa on leveä. Jalka löytää helposti polkimen ja lukon.

znood
04.08.2010, 22.28
Tommoset spinnikipolkimet on ihan turhat maastopyörään, laittaa sit vaikka pelkät flätit mieluummin. Onhan ne hyvät kauppiaalle kun kohta menet uudestaan kauppaan ostamaan kunnon lukkopolkimia.

nuubiainen
04.08.2010, 22.38
Käytin noita hybridissä reilun vuoden. Ihan OK ratkaisu, kunhan jaksaa välillä hetken hakea sitä oikeaa puolta polkimesta. Mielestäni noissa voisi olla joku painotussysteemi, joka kääntäisi aina halutun puolen taivasta kohti.

HMK
04.08.2010, 23.16
Minulla on myös tuossa yleis-käyttöpyörässä nämä, ja ovat siihen erinomaisen hyvä ratkaisu. Aina vaan ei huvita klossikengillä kopistella esim. kaupoissa ja kesäkelillä muutenkin mieluummin käyttää sandaaleja. Talvella / syksyllä taas ei pikkumatkojen takia viitsi alkaa kengänsuojia virittelemään, jolloin on hyvä kun pystyy ajamaan vaelluskengillä. Jos jollain on jotain vaikeuksia niiden lukitsemisessa tai oikean puolen löytämisessä, ei vika ole ainakaan polkimessa.

Sitten tietty, jos pyörä on vain lenkkeilykäytössä, niin kannattaa hankkia maantie/maastopolkimet riippuen siitä, minkä tyyppisestä pyörästä on kyse.

Pisami
04.08.2010, 23.27
On hyvät, olen omillani ajanut useamman tonnin ja ainoa miinus on valtava paino. Noissa polkimissa on mielestäni painotus, jalka takaa eteen -> lukkopuoli tulee päälle ja jalka edestä taakse -> flätti. Toimii kuin junan vessa. Noista ei kannata sitä 50-60 euroa maksaa, mitä jossain pyytävät, kun esim. Roselta saa 30 euroon.

nure
05.08.2010, 08.12
Hieman ovat turhat mutta jos vastaa tarkoitusta niin mikäs siinä... Kylläkin esim. Crank Bros:n johonkin malleihin tulee mukana levy minkä voi asentaa polkimeen tavallista kenkää varten...

ajlakanen
05.08.2010, 08.32
En ymmärrä, miten tuollaiset polkimet voisi olla täysin turhat? Jos pyörä olisi pelkästään lenkkeilykäytössä, niin tottakai ykkösvaihtoehto olisi "oikeat" lukkopolkimet, mutta kuten sanoin, pyörällä (cyclotyyppinen) olisi tarkoitus ajaa muutakin kuin lenkkiä.

marco1
05.08.2010, 08.42
Ideana toimiva mutta nuo ovat kuitenkin polkimina muuten huonot - tönköt laakerit, ihmeen huonosti toimiva lukkopuoli, painavat ja ruostuvat herkästi.
Mieluummmin ostaisin A530 (http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/products/pedals/road/product.-code-PD-A530.-type-pd_road.html):set jos tuollaisia tarvitsee.

di luca
05.08.2010, 09.02
Mul on nuo 530set cc:ssa ja on toimiva kompromissi. Myös kavereilla on niitä ja ovat tyytyväisiä. Lukotkin noissa toimii hyvin eli ei oo rempulat.

J.F
05.08.2010, 09.06
Itse aikoinani ostin tuollaiset pyörän mukana. Ei tainnut mennä kuukauttakaan niin olivat vaihtuneet. Jos ei klossikenkiä käytä niin flättipolkimet muuten joku kaksipuoleinen. Tämä siis mun mielipide. Painavatkin vielä. Siis nuo alkuperäisen kysyjän tarkoittamat.
jos kuitenkin kiinnostaa niin mulla siis ylimääräiset, lähes käyttämättömät

Harryupp
05.08.2010, 09.13
Jos 324 polkimesta puoli ilman SPD:kiinnitystä on monien mielestä turha, tuntuu tuo iso flättipoljin puolikas yhtä turhalta.

A530 polkimet ovat aika ruman näköisiä ja minulle tuo flättipuoli ei tuonut muuta hyvää kun että SPD-puoli taatusti aina oli ylöspäin.

Minulla on M324 polkimet parissa pyörässä ja noin 60% ajosta on SPD-kengillä.
Hyvät kestävät polkimet ja mielekästä eteenkin duunissa kun ei tarvii laittaa pyöräilykengät jalkaan jos kipaisee pyörällä käymään jossain ruokatunnilla.

nenatriv
05.08.2010, 11.14
..on käteviä. Itse ajelen pääasiassa maantiepyörällä ja kaupungissa en aja lukkopolkimilla. Eri asia on se, että en ole vieläkään oppinut sujuvasti asettelemaan jalkaa toispuoliseen spd-polkimeen. Aiemmin minulla oli tavallinen klossipoljin ja siihen jalka loksahti paikoilleen helposti. Opettelua vaatinee. Maantiellä tuo ei tietenkään haittaa, mutta kaupungissa, kun joutuu jatkuvasti pysähtelemään. Ihan omasta motoriikasta kiinni, kummat haluaa. Omasta mielestäni tavalliset klossit ovat paremmat maantiellä ajeluun, mutta kaupunkiajelujen takia olen pitänyt nämä kakspuoliset. Voi ajella tavallisilla kengillä.

Markku Liitiä
05.08.2010, 12.27
Miksi tehdä ongelmaa simppelistä asiasta? Maantielenkeille lukkospedut ja kaupunkiasiointiin tavalliset. Polkimethan vaihtaa minuutissa.

Singer
05.08.2010, 12.39
Koitin joskus tuollaisia, mutta niissä oli aina väärä puoli ylöspäin ja se kääntäminen nyrvi, nykyään on joko pelkät lukkopolkimet tai flatit.
Kengät on pääasiassa kaikki spd-mallisia sandaaleja myöten, talvella flatit ja vaelluskengät tarvittaessa. Pystyn ajamaan tavallisilla kengillä myös lukkopolkimien kanssa niin vaatiessa, mutta ei mielellään noin:p
Kukin kulkee tavallaan :)

JuPu80
05.08.2010, 12.40
Nuo ovat tosi kestävät. Tai siis kuran- ja kelinkestosta en tiedä, mutta huolsin joskus oman toimen ohessa spinning-pyöriä, ja Shimpan 324:set olivat ylivoimaisesti kestävin vaitoehto näistä flätti-klossi-polkimista. Wellgoja sai vaihtaa yhtenään, Shimanoja hajosi tosi harvoin.

ajlakanen
05.08.2010, 14.01
Miksi tehdä ongelmaa simppelistä asiasta? Maantielenkeille lukkospedut ja kaupunkiasiointiin tavalliset. Polkimethan vaihtaa minuutissa.

Hyvä pointti.

nure
05.08.2010, 17.53
Nuo ovat tosi kestävät. Tai siis kuran- ja kelinkestosta en tiedä, mutta huolsin joskus oman toimen ohessa spinning-pyöriä, ja Shimpan 324:set olivat ylivoimaisesti kestävin vaitoehto näistä flätti-klossi-polkimista. Wellgoja sai vaihtaa yhtenään, Shimanoja hajosi tosi harvoin.

Ei spinning polkimien kestävyyttä voi verrata mihinkään todelliseen...

Velogi
06.08.2010, 10.45
Mulla on yleiskäytössä olevassa "maasto"pyörässä vastaavat ja ajavat hyvin asiansa. Aina kun ei voi olla pyöräilykengät jalassa vaikka pyörällä onkin liikkeellä. Toisaalta, pääsee myös ajamaan lenkkiä syrjäteillä lukkojen kanssa kun sen aika on. Ja jos on tiedossa puhdas asfalttilenkki niin sitten vaihtuu jo pyöräkin jossa täysveriset lukkopolkimet.

Sen on tosin huomannut että jos ajaa oikeasti maastossa niin noista polkimesta on aina se väärä puoli ensin jalkaa vasten, mutta heti vähän paremmilla poluilla ehtii hyvin pyöräyttämään polkimen haluttuun asentoon.

Itse en kyllä laskisi sen varaan että viitsisin polkimet vaihtaa aina lenkin mukaan. Alkuinnostuksen jälkeen laiskuus vie voiton.

dirtyrider
06.08.2010, 11.52
Ei spinning polkimien kestävyyttä voi verrata mihinkään todelliseen...

Häh, onhan tuo jonkinlainen mittapuu, jos Wellgot eivät kestä edes sisäkäyttöä.. ;)

snowfake
06.08.2010, 12.09
On ne Wellgot nyt ainakin 1000km kestäneet :) Tosin eivät kovin laadukkaita ole jos vertaa vaikka (netissä) halvempiin M520 -polkimiin. Klossi irtoaa polkimesta jos repii kunnolla, vaikka normaali irroitus polkimesta on jämäkämpi kuin M520:sta. Pitää laittaa Shimanot tilaukseen kun ovat CRC:ssä vielä halvennuksessa.

tvo
06.08.2010, 13.31

...ja lisätään siihen se, että ensin kaivetaan työkalu ja ne toiset polkimet, kipitetään alas pyöräsuojaan, vaihdetaan polkimet, otetaan irrotetut polkimet ja avain mukaan, kipitetään ylös, laitetaan avain ja polkimet pöydälle/laatikkoon/wherever, sitten napataan kypärä ja laukut ja kipitetään takaisin alas.

Kyllähän tuossa kunto kasvaa, mutta jos kuitenkin noilla kakspuoleisilla todella on oma paikkansa. M324:sta on liikkunut juttua että laakerit hajoavat (itsellä, toistaiseksi, toimivat), mutta esim. Exustarin vastaavat toimivat ihan hyvin, tuli mukana jopa ne lain vaatimat heijastimetkin.

Markku Liitiä
06.08.2010, 14.35
...ja lisätään siihen se, että ensin kaivetaan työkalu ja ne toiset polkimet, kipitetään alas pyöräsuojaan, vaihdetaan polkimet, otetaan irrotetut polkimet ja avain mukaan, kipitetään ylös, laitetaan avain ja polkimet pöydälle/laatikkoon/wherever, sitten napataan kypärä ja laukut ja kipitetään takaisin alas.

No, minulla on työkalut sun muut kilkkeet eteisen kaapissa kahden metrin päässä fillareista... Omakotiasujalla pyörät ja työkalut ovat autotallissa. Kerrostalossa asuvalla voi olla hankalampaa, myönnän.

Rajatapaus
06.08.2010, 15.05
Miksei kukaan nosta esille niitä flatteja jotka saa pultattua kiinni SPD polkimiin. Sellaset muoviset shimanon rimpulat, mutta ne vaihtaa 10 sekunnissa ja itsellä palvelee tarkoitustaan helvetin hyvin kun reissut etten kenkiä laita jalkaan on sellasta kerran kahteen viikkoon. Kustannus varmaan jotain 5e ettei haittaa jos joutuu uusimaan, vaikka ainakin mun käytössä on tosi hyvin kestäneetkin.

ntz
06.08.2010, 15.06
A530:t ollut käytössä kolmisen vuotta. Hyvin ovat pääasiassa pelanneet eikä noita voi painaviksikaan sanoa (383g), kun M324 painaa 515g. Lukkopuolta ei erikseen tarvitse hakea, käytännössä aina se on ylempänä ja jopa kevyessä maastossakin on lukkopuoli löytynyt sen pidempään arpomatta vaikkapa kaatumisen jälkeen (cyclocross-ajelua). Luulisin että A530:ssä löytyy lukkopuoli jopa helpommin kuin M324:ssä, mutta huonona puolena normipuoli on todella sileä ja ainakin talvisin liukas.
Jos nyt ostaisin polkimet, niin jättäisin flättipuolen pois koska en aja lenkkipyörällä normaaliajoa, mutta ostohetkellä tilanne oli toinen.

rantanr
25.06.2013, 09.33
Nostetaanpa tätä. Asiaa sivutaan monissa keskusteluissa.

Omana mielipiteenä sanon, että uudelle harrastajalle kaksipuoleiset polkimet ovat hyvä valinta.

Oma tilanne on nyt tällainen: Maantiepyörässä ja maantiepolkimet ja kengät. Maantiekengillä ei kävellä. Yleiskäyttömaasturissa on 2-puoleiset polkimet. Ajosta kesäaikaan 90 % on lukoilla. Talviaikaan 10 %. Maastossa 2-puoleiset on huonot. Voipi olla, että kesäksi vaihdan oikeat lukkopolkimet. Itse asiassa, teenkin sen heti.

Hardza
25.06.2013, 09.42
Mä hairahuin ostamaan kaksipuoleiset polkimet ensilukoiksi. Nyt noin 10 lenkkiä takana ja taitaa olla että pitää käydä kaupasta hakee kaksipuoleiset lukot ja laittaa noi myyntiin. Maastossa koittaa lähtee liikkeelle, niin on varmasti väärä puoli ylöspäin ja sitten tuleekin jo tilanne päälle, kaiken lisäksi normaalipuoli on niin pirun liukas että ei siinä pysy jalka mitenkään.
Piikkiflätit löytyy kanssa kotoo, niin tarpeentullen vaihdan ne alle ja polen joillakin muilla kengillä.

Co-re
25.06.2013, 10.53
Miksei kukaan nosta esille niitä flatteja jotka saa pultattua kiinni SPD polkimiin. Sellaset muoviset shimanon rimpulat, mutta ne vaihtaa 10 sekunnissa ja itsellä palvelee tarkoitustaan helvetin hyvin kun reissut etten kenkiä laita jalkaan on sellasta kerran kahteen viikkoon. Kustannus varmaan jotain 5e ettei haittaa jos joutuu uusimaan, vaikka ainakin mun käytössä on tosi hyvin kestäneetkin.

Tämä kiinnostaa, mistä tuotteesta on kyse? Siis joku ratkaisu, jossa lukkoplkimeen napsaistaan flatit, että tilapäinen normikengillä ajelu onnistuu kohtuullisesti?

crcm
25.06.2013, 11.04
Tämä kiinnostaa, mistä tuotteesta on kyse? Siis joku ratkaisu, jossa lukkoplkimeen napsaistaan flatit, että tilapäinen normikengillä ajelu onnistuu kohtuullisesti?

http://www.bike-discount.de/shop/k530/a9004/pedal-top-with-reflectors-for-spd-pedals-sm-pd22.html

nakamura10
24.09.2019, 20.38
turha viesti...

TERU
24.09.2019, 21.25
Kengät jalkaan, nouse pyörän päälle, paina klossi polkimeen kehosi painolla. Muutaman kerran jälkee homma toimii kun jalat löytävät tiensä.