PDA

Näytä tavallinen näkymä : Treenatessa pakki menee sekaisin

thethent
03.08.2010, 20.12
Mikä ihme oikeen vaivaa kun joka kerta kilpaillessa tai kovaa treenatessa
menee vatsa sekaisin, eikä mitenkään vähän vaan se on kun olis pahin paskatauti ikinä:eek:
Mistä vaivaan löytyis apuva?
Ongelma häviää jos himmaa sykkeet n 150-160 välille, mutta se menee
sitten jo sunnuntai ajelun puolelle...

Terwis
03.08.2010, 20.27
Samaa miettinyt itsekkin.
Malto, geelit tms ei aiheuta mitään ongelmaa kunhan lenkki on rauhallinen mutta jos ajaa kisaa taikka treenit kovaa vauhtia niin pakki on totaalisen sekaisin.

Vähän kaikkea on ravinnon suhteen tullut kokeiltua mutta mitään vaikutusta ei ole ollut ruokavaliollakaan.
Lisäksi jos erehtyy juomaan edes todella, todella laimeaa urheilujuomaa kisan yhteydessä niin aivan h***tillinen närästys on taattu pariksi päiväksi.

thethent
03.08.2010, 20.45
Itsellä ei ole närästys oireita, ja ruoka-aine allergiat olen sulkenut pois koska ongelmaa ei muutoin ilmene.
Ruokana kana, kala ja liha, vihreet ja pastat, viljatuotteista ruis ja täysjyväset sekä puuro, lisäks protskua, nesteitä menee n.2-3 litraa päivässä.
Rupee kypsyttää...

villef
03.08.2010, 21.46
Minä jo ajattelin, että pitää laitta vaikka webbikamera, se on kuitenkin naapuri joka käy avaimet sekoittamassa.. Mutta olikin eri asia..
Tuosta ei valitettavasti ole kokemusta, kun kaikki käy..

fiber
04.08.2010, 00.20
Mites ennakoiva Imodiumin tms ottaminen? Mulla on myös joskus pakki oireillut, ja tuo on auttanut.

nure
04.08.2010, 06.00
Onkos vika psyykkisellä puolella? Stressin tai rasituksen yhdistelmä...

fiber
04.08.2010, 06.57
Vaikka syy olisi jännityksessä tai stressissä, ennakoiva lääkintä tehoaa.

Markku Silvenius
04.08.2010, 07.23
Ei mitään yllättävää, mikäli kysyjä ei ole pitkän linjan kilpaurheilija ja sittenkin ihan mahdollista.

Reeni tekee elimistölle stressiä. Mitä vähemmän reenannut tai mitä kovempi reeni suhteessa omaan kuntotasoon sitä kovempi ärsyke. Kaikkihan pystyvät yleensä reenaamaan liian kovaa suhteessa omaan kuntoon; vaikeinta onnistuneessa harjoittelussa on reenin ja levon oikea suhde ja tämän vienti noususuhtaisesti. Noin niinkuin etäisesti liittyvänä taustana.

Reenin aikanakin voi saada vatsakramppeja liian kylmästä juomasta, liian vahvasta juomasta, liian suuresta määrästä, liian paljon kiinteää lenkin aikana, kiinteän ja nestemäisen summa liian suuri sen hetkiseen vastaanottokykyyn.

Kovan reenin jälkeen vatsa & suolisto voi olla herkkänä jonkin aikaa. Liian nopea pöytään siirtyminen (palauttavaa nestemäistä ensimmäinen tunti sijaan) voi laukaista tilapäisen imeytymishäiriön. Voi olla parempi syödä maltilla useampi annos illan aikana kuin kunnon fiesta suoraan kovan reenin 'palkinnoksi'.

Kyseessä voi olla siis reeniärsytyksestä johtuva nesteen imeytymishäiriö = suolen sisältö vetisempää kuin normaalisti = 'hyvin kulkee' :D Onhan nää itsekin koettu muutamaan kertaan ja jopa pyörrytty mausteisen ruoan päälle tulleisiin koviin vatsakramppeihin. Isoissa etappiajoissa on toisinaan nähty ajajia joilla kisassa ripuli valuu reisiä pitkin (kyllä tarpeeksi kovaa reeniä löytyy proffillekin).

TunkkiPuolikas
04.08.2010, 14.51
Meidän Lotalla on ollut vatsaongelmia kolmen vuoden ajan. Ongelmana on tavaran ylös pukkaaminen. Kevättalvella löytyi helikobakteeri jonka häätö auttoi 80%. Mutta vieläkin ,kun on kovilla ongelmaa esiintyy. Eli stressi kovista kisoista ja kova rasitus aikaansaavat todennäköisesti nuo oireet. Sykysyllä kyllä vielä asiaa selvitetään tähystyksellä.

Eli tuota Markun kirjoitusta komppaan!!!!! :)

thethent
04.08.2010, 15.15
Ei mitään yllättävää, mikäli kysyjä ei ole pitkän linjan kilpaurheilija ja sittenkin ihan mahdollista.

Reeni tekee elimistölle stressiä. Mitä vähemmän reenannut tai mitä kovempi reeni suhteessa omaan kuntotasoon sitä kovempi ärsyke. Kaikkihan pystyvät yleensä reenaamaan liian kovaa suhteessa omaan kuntoon; vaikeinta onnistuneessa harjoittelussa on reenin ja levon oikea suhde ja tämän vienti noususuhtaisesti. Noin niinkuin etäisesti liittyvänä taustana.

Reenin aikanakin voi saada vatsakramppeja liian kylmästä juomasta, liian vahvasta juomasta, liian suuresta määrästä, liian paljon kiinteää lenkin aikana, kiinteän ja nestemäisen summa liian suuri sen hetkiseen vastaanottokykyyn.

Kovan reenin jälkeen vatsa & suolisto voi olla herkkänä jonkin aikaa. Liian nopea pöytään siirtyminen (palauttavaa nestemäistä ensimmäinen tunti sijaan) voi laukaista tilapäisen imeytymishäiriön. Voi olla parempi syödä maltilla useampi annos illan aikana kuin kunnon fiesta suoraan kovan reenin 'palkinnoksi'.

Kyseessä voi olla siis reeniärsytyksestä johtuva nesteen imeytymishäiriö = suolen sisältö vetisempää kuin normaalisti = 'hyvin kulkee' :D Onhan nää itsekin koettu muutamaan kertaan ja jopa pyörrytty mausteisen ruoan päälle tulleisiin koviin vatsakramppeihin. Isoissa etappiajoissa on toisinaan nähty ajajia joilla kisassa ripuli valuu reisiä pitkin (kyllä tarpeeksi kovaa reeniä löytyy proffillekin).

Ihan on järkeenkäypää tekstiä, mutta en itseäni siitä löydä, en
kuitenkaan ole lähelläkään kova polkemaan ja kisoissa ei ole sen suurempia tavoitteita muuta kun että maaliin pääsee ehjänä, eikä pannutuksia pelkää niin että alkais polla pehmetä.
Lihakset pitäsi myös kipeytyä jos vetää liian tiukkaa settiä mutta ei.
Se on varmasti tosi että kun polkee tosissaan niin kisat alkaa stressaamaan.

Markku N
04.08.2010, 15.57
Itsellä ei ole närästys oireita, ja ruoka-aine allergiat olen sulkenut pois koska ongelmaa ei muutoin ilmene.
Ruokana kana, kala ja liha, vihreet ja pastat, viljatuotteista ruis ja täysjyväset sekä puuro, lisäks protskua, nesteitä menee n.2-3 litraa päivässä.
Rupee kypsyttää...

Kroppa voi olla kovassa rasituksessa herkempi allergiasoireille. Minulla todettiin vilja-allergia viime vuonna. Aikaisemmin söin viljaa monessa muodossa ja oireita ilmeni vain joskus, eikä niitä edes tunnisttettu vilja-allergian oireiksi. Mutta kun oireita oli niin yleennsä niitä tuli pitkän tai kovan lenkin aikana tai sen jälkeen. Lääkärinkin mukaan on melko tavallista, että kova rasitus tekee alttiimmaksi allergiaoireille. Oireita voi rasituksen alla esiintyä vaikka muuten ei esiintysikään. Ehkä kannattaisi tutkituttaa asia. Minulla tämä tutkittiin yhden poikkeuksellisen rajun “kohtauksen”jälkeen.

Lisätään vielä, treenin kovuus tai keveys tässäkin mitataan suhteessa treenaajan kuntoon. Ei tavitse olla Tour de France tasoa. Minäkin olen ihan kuntourheilija vain, mutta noin se minunkin kohdalla meni.

rhubarb
04.08.2010, 23.54
Tuli joskus mieleen että voisikohan vatsa- ja muiden tukilihasten (suhteellisen) huono kunto vaikuttaa tuohon? Vaikka pyöräillessä ei yleensä tule kauheasti oireita toisin kuin esim. juostessa niin tuollainen kovempi veto saattaisi päästä rasittamaan sisuskaluja sen verran että siitä on jotain seuraamuksia.

Tuo allergia-ajatus on ihan hyvä tsekata varmaan kanssa. Itse olen huomannut lisääntynyttä vatsan turvotusta. Voi hyvin olla että siellä on joku laktoosi-intoleranssi tai gluteeni-/keliakiajuttu joka ei ole aiemmin oireillut mutta en ole jaksanut asiaa sen enempää vielä tutkia.

vanhapatu
05.08.2010, 02.56
juu, vaiva tunnetaan tuolla juoksijapuolella nimellä runner's trots, juoksijan ruikkupaska. Ilmiö on tuttu, kaikki muistamme (ainakin me vanhemmat) kuinka esim. Moskovan olympialaisissa se yksi naisjuoksija jonka nimi nyt karkasi päästä antoi reippaasti vaan mennä pohkeille ja juoksi ruskea vana perässään maaliin. Vartti Mainio taisi kertoa käyneensä bajamajassa.

Ilmiö on kiusallinen ja selitys on ihan luonnollinen, kun on tarpeeksi kova rasitus ei elimistö halua käyttää energiaa mahdollisen ruuan prosessointiin vaan pistää lähes raakana pihalle.

Eri asia sitten on miten sen voisi estää. Ekaksi ainakin pitää viime ateriasta olla tarpeeksi kauan aikaa, mieluummin 3 tuntia kuin vähempi, mutta silloin taas uhkaa alempi verensokeri voimien vähenemisellä. Hyvin mietona liuoksena pitkäketjuisia sokereita sisältävää nestettä pitää nauttia pieninä annoksina ennen suoritusta. Kokeilemalla selviää mitä nesteitä ja kuinka paljon voi nauttia ilman että joko voimat menee tai maha sekoaa. Patenttiratkaisua ei ole.
mot

Markku Silvenius
05.08.2010, 07.23
Juoksijoilla tuo taitaa enemmän johtua vatsan sisällön mekaanisesta hakkaavasta liikkeestä. Maantieajajilla asia ei ole niin merkittävä koska istutaan aika paljon. Maastoajajat ovat tietenkin tämän tapauksen välimuoto.

thethent
05.08.2010, 10.03
No nyt on jo tarpeeksi tietoa ja eri vaihtoehtoja,
että ei muuta kun mies diacoriin diagnosoitavaksi.
Kiitokset kaikille, palaan jos jotain löytyy tai ei löydy.

Markku N
05.08.2010, 13.04
Tuo allergia-ajatus on ihan hyvä tsekata varmaan kanssa. Itse olen huomannut lisääntynyttä vatsan turvotusta. Voi hyvin olla että siellä on joku laktoosi-intoleranssi tai gluteeni-/keliakiajuttu joka ei ole aiemmin oireillut mutta en ole jaksanut asiaa sen enempää vielä tutkia.

Keliakia ja vilja-allergia ovat kaksi eri vaivaa. Ensin mainittu on vakavampi ja se minun ymmärrykseni mukaan aiheuttaa sen verran pahoja oireita, ja muulloinkin kuin kovassa rasituksessa, että se jo olisi havaittu. Mutta joku allergia on mahdollinen. Ehkä todennäköisintä on joku ruoka-aineallergia, mutta joku muukin on mahdollista. Minulla on tuo vilja-allergia. Oireita oli vatsassa ja ihossa, joskus myös yleistä pahoinvointia. Muutaman kerran verenpaineen laskun takia huimasi niin etten ollut pysyä jaloillani.

Helposti tämä on tutkittu. Käyt lääkärissä ja pyydät päästä allergiatesteihin. Testeihin menee, sanotaanko vaikka puoli päivää. Riippuu siitä kuinka monta ainetta testataan. Kätevintä tietysti on testatata kaikki mahdollinen samalla kertaa.

blondi
09.08.2010, 21.36
Noinhan se periaatteessa menee. Osalla tyypeistä keliakia on niin lievä, etteivät ole sitä itse tajunneet ja saattaa aiheuttaa rasituksen aikana ja jälkeen kovempia oireita. Allergiatesteissä taas näkyy vain yleisin IeG-tyypin allergian herkkyys, ei siis ole poissulkeva tai rajoitteita antava. Voi esim. saada positiivisen reaktion tomaatista, mutta voi silti syödä sitä ihan normaalisti, herkkyys allergiaan vain on olemassa. Tai sitten allergia ei ole yleisintä IeG-tyyppiä. Allergian saa selville varmasti vain kuukauden sokkoaltistuksella.
No joo, besserwisseröinti sikseen, kun se on niin ärsyttävää. Mulla ainakin vatsa reagoi kaikkeen stressiin. Ja muukin kroppa. Kerran oli karmee kankkunen 24 h kahdesta oluesta, kun join ne onnistuneiden lastenjuhlien päälle ruoan kera. Ei niin pieni stressi, etteikö blondi sillä itseään sekottaisi ;-) Niinpä voisin kuvitella, että kisakeskittyminen hyvinkin laittaa vatsan aivan sekaisin.

thethent
08.10.2010, 17.30
Testeissä ei löytynyt yhtään mitään mikä viittaisi tuohon vaivaan.
Uusin ruokavaliota kuitenkin ja nyt on monta viikkoa poljettu ilman mainittavia oireita.
-Ruisleipä kokonaan pois, tilalle vain täysjyvää.
-Peruna ja pasta sekä riisi kokonaan pois.
-Maito, jogurtti, rahka ja raejuusto jokapäiväistä.

Muuten ennallaan ja hyvältä tuntuu:)

H.Å
08.10.2010, 17.45
-Peruna ja pasta sekä riisi kokonaan pois.

Minä en pystyisi tuohon. Mitä olet ottanut/ajatellut korvikkeeksi?

ellmeri
08.10.2010, 17.58
Mulla oli joskus samaa vikaa ,kilpirauhanen jos toimii vähän vilkkaasti niin se tekee myös tuollaista vatta kuralle menoa kovassa rasituksessa,syy vilkastunut aineenvaihdunta ja sydänhermot silloin herkemmät reagoimaan rasitusta.

thethent
08.10.2010, 19.23
Minä en pystyisi tuohon. Mitä olet ottanut/ajatellut korvikkeeksi?

Aika paljon lihan kanssa esim papuja sekä wokkivihanneksia, eka hieman
tympäs mutta pavut on tällä hetkellä mun ranelaisia:D
Kaurapuuro aamuisin missä 2dl mansikka jogurttia ja pakastemarjoja, nam!

No tietenkin joutuu hieman katsomaan mitä syö et tulee tarpeeks kaloreita ja pitää saada tarpeeks protskua

TunkkiPuolikas
09.10.2010, 18.59
Meidän Lotalla on ollut vatsaongelmia kolmen vuoden ajan. Ongelmana on tavaran ylös pukkaaminen. Kevättalvella löytyi helikobakteeri jonka häätö auttoi 80%. Mutta vieläkin ,kun on kovilla ongelmaa esiintyy. Eli stressi kovista kisoista ja kova rasitus aikaansaavat todennäköisesti nuo oireet. Sykysyllä kyllä vielä asiaa selvitetään tähystyksellä.

Eli tuota Markun kirjoitusta komppaan!!!!! :)

Nyt käyty vatsalaukun tahystyksessä. Jonkin verran löysä on tuo portti ruokatorven ja vatsalaukun välillä. Ei tulehdusta ainakaan silmämääräisesti. Labratulokset tulevat aikanaan. Uuden reseptin sai. Tuo Nexium kun lyö lukkoon koko mahan eli tekee ummetusta ja suolen laiskaksi. Siis Lotalla. En tiedä kuinka yleista tuollainen sivuvaikutus on. Näillä eteenpäin :)

lansive
09.10.2010, 23.27
Tuo Nexium kun lyö lukkoon koko mahan eli tekee ummetusta ja suolen laiskaksi. Siis Lotalla. En tiedä kuinka yleista tuollainen sivuvaikutus on. Näillä eteenpäin :)

Kyllä se aikamoinen tulppa on. Itsekin söin yhden kuurin pari vuotta sitten ja olihan se pirun tehokasta kamaa. Ei närästänyt kyllä yhtään, mutta muuten oli paha ja raskas olo. Varmaan olisi jotain naurismehua pitänyt vetää kun tuntui, ettei mikään jämäkämpi ruoka sulanut alle viikossa.

Karelin
06.07.2012, 05.12
Otetaas vanhaa ketjua käyttöön, kun eilen meni vatsa totaalisen sekaisin treenatessa. Tein eilen kaksi lenkkiä. Eka puolilta päivin 42km työpaikan viikkoliikuntana. Sit menin kotiin, söin lautasellisen kalakeittoa, palan saaristolaisleipää ja kupin kahvia. Vajaa tunti ruuan päälle lähdin taas ajamaan kohti kesämökkiä 48km perheen tullessa autolla perässä. N. puolen tunnin jälkeen alkoi vatsaan sattumaan, etomaan ja yökötyttämään. Pääsin hitaasti perille ja seuraavat viisi tuntia kierin vatsakivuissa. Sit rupesin pohtiin, että kusta ei ole tullut kotoa lähdön jälkeen ja maha tuntuu olevan täynnä nestettä. Vedin moneen kertaan sormet kurkkuun kunnes lopulta tuli 2-3 litraa pääasiassa nestettä ylös ja olo parani heti.

Päättelinpä siis että kyseessä olis nesteen imeytymishäiriö, kuten joskus aikanaan.Vallu Konosella kun laattasi lennosta kävellessään.

Mutta mistä moinen voisi johtua?
- harjoitukset eivät olleet mitenkään raskaita, toki päivä oli kesän lämpimin
- urheilujuoma + muut päivän ruoat olivat tuttuja pl. ennen ekaa lenkkiä syöty välipalapatukka

Oksennettuani jano oli kauhea ja join vichyä ja jaffaa. Tuntui että ne jämähtivät vatsaan ja mahakipu palasi. Jossain vaiheessa yötä se hävisi ja olen varovasti hörppinyt vettä. Nyt on vatsa melko normaali, mutta olo tosi voimaton. Tietääkö kukaan onko esim. apteekissa jotain tavaraa, jolla voisi nyt parantaa nesteen ja ruuan imeytymistä sekä palautella voimiaan?

kuovipolku
06.07.2012, 08.06
Jos suljetaan pois joku pikkuvirus tai bakteeri, jäljelle jää (mielestäni ja oman kokemuksen perusteella) kaksi mahdollista syypäätä:

- liian myöhäinen ateria eli lenkille lähtö liian pian ruoan jälkeen. Minulle nyrkkisääntö on: vaikka fillarointi onnistuu jotenkuten vähän täydemmälläkin vatsalla toisin kuin esim juoksu, kannattaa pitää minimissään kahden tunnin väli. (Muilla, vahvempivatsaisilla tai nuoremmilla, voi olla omat sääntönsä.) Juuri kalakeitto maitoliemeen ruisleivän kera olisi minulle varsinainen tyrmäysateria eli mahdoton ennen lenkkiä - eikä oikein sopiva kovin pian lenkin jälkeenkään.

- liian runsas juominen. Etenkin jos on juonut normaalisti pitkin päivää, on yllättävän helppo huolehtia nestetasapainosta liian hyvin parituntisilla tai lyhyemmillä lenkeillä. (Vaikka sanotaan että juominen pitää aloittaa ajoissa ja ennen janontunnetta, ei minusta tuommoisilla lenkeillä tarvitse välttämättä juoda ihan heti eikä juuri pullollista enempää.)

Tilanteessa saattaa auttaa sama "lääke" kuin nesteiden imeytymättömyydestä johtuviin (alkaviin) lihaskramppeihin: annos hyvin suolaista nestettä, puhutaan boluksesta jossa on 3 grammaa (eli puoli teelusikallista) suolaa 0,5 litrassa vettä, joka "nautitaan" yhteen kyytiin tai 5 minuutin sisään. (Olenkin ruvennut pitämään kesäkuumilla lenkillä mukana "hätävarapakkauksena" tuommoisia suola-annoksia.)

Lenkin jälkeen ei tuossa tilanteessa pitäisi juoda kuin vähän (1-2 dl) kerrallaan, mutta ahkeraan (15-20 min välein). (Sama käy ohjenuoraksi yleensäkin, vaikka normaalikunnossa pullollinen, mukillinen tai tuopillinen pahimpaan janoon tai palkinnoksi ei tietenkään ole millään lailla vahingoksi.)

Ruoansulatuksen tehostamiseksi lenkin jälkeen otan itse aterian (jonka syön aikaisintaan tunnin päästä) yhteydessä apteekista saatavan (ja muistaakseni sian haimasta peräisin olevia entsymejä sisältävän) Creon 10000 -kapselin. Nesteiden imeytymishäiriöön siitä ei tosin liene suoraa apua.

javanto
12.07.2012, 12.28
Joku vinkkasi vanhemmassa kirjoituksessa imodiumin käyttämisestä. Tuli vain mieleen, että onko imodiumin vaikutuksella mitään negatiivistä vaikutusta itse suoritukseen? krampit ym?
muuten kyllä varmaan toimiikin, tosin ei poista ns. juurisyytä.

proileri
13.07.2012, 21.36
Muistaakseni suurin osa nesteen imeytymisestä tapahtuu suoliston puolella, ei niinkään vatsalaukun. Tuommoinen yksittäinen nestepitoinen ulostus johtuisi mun mielestä siitä että neste pääsee nopsasti läpi mahalaukusta suolistoon suurempana määränä, ja laskettelee sitten läpi suht tyhjästä suolesta. Mulla joskus kun heittää pari kuppia kahvia tyhjään vatsaan niin käy sama ilmiö, on käytävä yksittäinen nesteenpoisto suorittamassa istuen.

Kahvihan muutenkin jouduttaa tavaran kulkeutumista suolessa, ja pyöräillessä kuitenkin keskikroppakin joutuu jonkin verran rääkkiin vaikkei pomppisikaan kannokoissa, eli liikunnan aiheuttama stressi voisi sitten heikentää imeytymistä tai pistää suoliston toimimaan ripeämmin. Ilmeisesti verenkierto myös heikkenee suoliston osalta rasituksen aikana, joka sitten hidastaa mahalaukun ja suoliston normaalia toimintaa.

Virallinen suositus nestehukan hoitoon olisi 2,6 g suolaa ja 12,5 g sokeria per litra, sokeri ja suola pelaavat hyvin yhteen imeytymisen osalta. 3 g / 0,5 l ei muuten ole erityisen suolaista kropan kannalta, normaali suoneen laitettava suolaliuos on 9 g / litra, mutta ilmeisesti siirtyy kudokseen paremmin tuollainen vähän laimea suola-sokeriliuos.

Halloo halloo
13.07.2012, 23.32
Virallinen suositus nestehukan hoitoon olisi 2,6 g suolaa ja 12,5 g sokeria per litra, sokeri ja suola pelaavat hyvin yhteen imeytymisen osalta. 3 g / 0,5 l ei muuten ole erityisen suolaista kropan kannalta, normaali suoneen laitettava suolaliuos on 9 g / litra, mutta ilmeisesti siirtyy kudokseen paremmin tuollainen vähän laimea suola-sokeriliuos.

Mistä tieto? Heittäisitkö lähteen, jos on helposti löydettävissä?

Jake_Kona
13.07.2012, 23.41
Jos ei neste kulje eteenpäin voi olla suolitukos eli ummetus.

Karelin
14.07.2012, 06.43
Otetaas vanhaa ketjua käyttöön, kun eilen meni vatsa totaalisen sekaisin treenatessa. Tein eilen kaksi lenkkiä. Eka puolilta päivin 42km työpaikan viikkoliikuntana. Sit menin kotiin, söin lautasellisen kalakeittoa, palan saaristolaisleipää ja kupin kahvia. Vajaa tunti ruuan päälle lähdin taas ajamaan kohti kesämökkiä 48km perheen tullessa autolla perässä. N. puolen tunnin jälkeen alkoi vatsaan sattumaan, etomaan ja yökötyttämään. Pääsin hitaasti perille ja seuraavat viisi tuntia kierin vatsakivuissa. Sit rupesin pohtiin, että kusta ei ole tullut kotoa lähdön jälkeen ja maha tuntuu olevan täynnä nestettä. Vedin moneen kertaan sormet kurkkuun kunnes lopulta tuli 2-3 litraa pääasiassa nestettä ylös ja olo parani heti.

Päättelinpä siis että kyseessä olis nesteen imeytymishäiriö, kuten joskus aikanaan.Vallu Konosella kun laattasi lennosta kävellessään.

Mutta mistä moinen voisi johtua?
- harjoitukset eivät olleet mitenkään raskaita, toki päivä oli kesän lämpimin
- urheilujuoma + muut päivän ruoat olivat tuttuja pl. ennen ekaa lenkkiä syöty välipalapatukka

Oksennettuani jano oli kauhea ja join vichyä ja jaffaa. Tuntui että ne jämähtivät vatsaan ja mahakipu palasi. Jossain vaiheessa yötä se hävisi ja olen varovasti hörppinyt vettä. Nyt on vatsa melko normaali, mutta olo tosi voimaton. Tietääkö kukaan onko esim. apteekissa jotain tavaraa, jolla voisi nyt parantaa nesteen ja ruuan imeytymistä sekä palautella voimiaan?

Kävin sitten seuraavana päivänä hakemassa apteekista Floridral-nimistä oksennus- ja ripulitautien nestehoitoon tarkoitettua valmistetta. Kamalan makuista tavaraa, mutta sitkeästi nautittuna tuntui, että se palautti pikkuhiljaa voimia ja sai vatsaa asettumaan. Toki meni pari kolmekin päivää, että palautui kunnolla. Vapaalle viikonlopulle suunnitellut pitkät lenkit jäivät tekemättä, ottaa päähän vieläkin.

Alkuperäinen syy tapahtumalle jäi hämäräksi, mutta uskon sen johtuneen vääränlaisesta ruokailusta lenkkien välillä.

proileri
15.07.2012, 02.35
Mistä tieto? Heittäisitkö lähteen, jos on helposti löydettävissä?

Tommoinen lähde kun http://en.wikipedia.org/wiki/Oral_rehydration_therapy

Virallisesti vatsataudin hoidossa liuoksessa on vielä kaliumia ja sitraattia mukana, apteekista tätä saa hintavana versiona nimellä Osmosal - liikunnassa ei kauheana väliä kun noita puuttuvia saa ihan ruuastakin :) Itseasiassa nyt kun katson tarkemmin niin on vielä kolmas vaihtoehto eli 3g + 18 g, ilmeisesti tämä on sitten täsmätty samaan osmolaliteettiin kuin tuo Virallinen Versio. Tietävät myös että tuo on 1 teelusikka suolaa + 6 ruokalusikkaa sokeria per litra, ei muuta kun emännän leivontamitat käyttöön :D

sledgehammer
21.10.2012, 11.11
Pikkasen on samaa vaivaa itselläkin. Joku viikko sitten poljin 140km lenkin itseäni nopeammassa porukassa sinnitellen ja lenkin loppupuolella alkoi hart-sport krampata mahaa. Tai ainakin luulen niin. Tauoilla tuli kyllä syötyä metukkaa ja ruisleipää. Lenkin jälkeen vedin kunnon satsin pastaa ja sitten alkoi melkoiset kouristukset mahassa. Tiedän myös syöväni liian nopeasti...

Eilen poljin Orivesi-Turku lenkin. Ennen lenkkiä kasa amerikkalaisia pannukakkuja siirapilla. 65km paikkeilla maximin patukka, 100km kohdalla osui kahvila ja söin marjapiirakkaa ja kahvin. 150km kohdalla reissumies jonka välissä munaa ja metukka, VIRHE! Alkoi vatsa kramppailla. krampit meni pikkuhiljaa ohi matkan taittuessa. 27km ennen kotia vimppa maxim patukka. Juomana maximin jotain elektrolyyttihässäkkää jossa maltoa ja sokeria hiilihydraatteina.

214km lenkin jälkee mahassa oli roimasti ilmaa ja semmosia pistosmaisia väänteitä tuli silloin tällöin. Aamulla vaivat ohi. Yksi taikasana kramppien vähenemiseen oli juomareppu. Siellä juoma pysyy käden lämpöisenä ja siitä letkusta ei tuu juotua liikaa. 2L riitti hyvin tuohon reissuun, kun puolloista nautittuna olisi mennyt varmaan 4L.

Meridalla mennään
09.08.2013, 13.54
Hei,
"rapakakka"- ilmiöön on myös pettämätön kostikonsti. Vaikka viestiketju onkin vanha niin oletan että tämä vaiva ei ole silti piiristämme poistunut.

Sekoita ruokalusikallinen perunajauhoa lasilliseen vettä (2 - 2,5dl) ja juo. Juu, ihan loppuun asti.

Perunajauho imaisee ylimääräisen nesteen vatsalaukusta ja suolistosta sinne siirtyessään. Lepäile noin puolituntia äläkä juo sinä aikana mitään muuta nestettä.

Parempi kuin osmosal myös ulkomaanmatkoilla turistiripulin hoidossa.

Finelin sivuilta näkee ravintoarvot ja vitamiinit:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=162&lang=fi