PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiefillaristi taistelee ajoasennon kanssa.



Yrmy
02.08.2010, 22.09
Moro

Nyt tarvittaisiin viisailta vinkkejä, kun jälleen yhdellä maantiekuskilla on ongelmaa ajoasennon kanssa.

Ostin tuossa alkukesästä Cannondale Six Carbonin. Alusta asti ajoasento on tuntunut "kaatuvan eteenpäin" ja hivenen pitkältä. Hartioilla tuntuu olevan liikaa painoa.

Vaihdoin nyt stemmin 110 mm -> 100mm, mutta ongelma ei juurikaan vähentynyt. Ennen ostoa tehdyssä koeajossa pyörä tuntui pitkältä, mutta uusintakoeajossa sopivalta. Entinen mantiepyöräni oli saman valmistajan R800 ja samaa kokoa. Sen kanssa vastaavaa ongelmaa ei ollut. Tehollinen vaakaputken mitta on molemmissa sama.

Olen yrittänyt säätää satulaa vaakatasoon vatupassia käyttäen, mutta säätö tuossa satulassa on hauskasti pykälöity, eikä mikään pykälä satu juuri oikealle kohdalle. Nyt satulan etuosa on joitakin millejä, ehkä puoli senttiä alempana, kuin takaosa. Voiko noin pieni virhe vaikuttaa asiaan? Edellisen fillarin satulassa oli säätöruuvvit satulatolpan etu- ja takapuolella, joita ruuvvailemalla satulan sai täsmälleen vaakasuoraan.

Pyörä on kokoa 52, ja kuskilla pituutta 170 cm. Keskivartalon lihasten pitäisi olla ihan hyvässä kondiksessa.
Maantiefillarointia olen harrastanut n. kuusi vuotta. Mitä kannattaisi vielä kokeilla tuon stemmin vaihdon jälkeen?

Tarinan opetus: älä vaihda pyörää, jos olet nykyiseen tyytyväinen.

T. Yrmy

Itsok
02.08.2010, 22.19
No käy ny hakemassa ihmeessä kunnollinen satulatolppa. Jos ei muuta niin ainakin lainaan kokeeksi, jos vaikka vika on siinä.

Onko tanko samanlainen kuin edellisessä pyörässä, ja kahvat vastaavassa asennossa, satulan paikka oikea?

YT
02.08.2010, 22.31
Satulaa taaksepäin siirtämällä saa painoa pois käsiltä.

lebig
02.08.2010, 23.06
Moro

Nyt tarvittaisiin viisailta vinkkejä, kun jälleen yhdellä maantiekuskilla on ongelmaa ajoasennon kanssa.

Ostin tuossa alkukesästä Cannondale Six Carbonin. Alusta asti ajoasento on tuntunut "kaatuvan eteenpäin" ja hivenen pitkältä. Hartioilla tuntuu olevan liikaa painoa.

Vaihdoin nyt stemmin 110 mm -> 100mm, mutta ongelma ei juurikaan vähentynyt. Ennen ostoa tehdyssä koeajossa pyörä tuntui pitkältä, mutta uusintakoeajossa sopivalta. Entinen mantiepyöräni oli saman valmistajan R800 ja samaa kokoa. Sen kanssa vastaavaa ongelmaa ei ollut. Tehollinen vaakaputken mitta on molemmissa sama.

Olen yrittänyt säätää satulaa vaakatasoon vatupassia käyttäen, mutta säätö tuossa satulassa on hauskasti pykälöity, eikä mikään pykälä satu juuri oikealle kohdalle. Nyt satulan etuosa on joitakin millejä, ehkä puoli senttiä alempana, kuin takaosa. Voiko noin pieni virhe vaikuttaa asiaan? Edellisen fillarin satulassa oli säätöruuvvit satulatolpan etu- ja takapuolella, joita ruuvvailemalla satulan sai täsmälleen vaakasuoraan.

Pyörä on kokoa 52, ja kuskilla pituutta 170 cm. Keskivartalon lihasten pitäisi olla ihan hyvässä kondiksessa.
Maantiefillarointia olen harrastanut n. kuusi vuotta. Mitä kannattaisi vielä kokeilla tuon stemmin vaihdon jälkeen?

Tarinan opetus: älä vaihda pyörää, jos olet nykyiseen tyytyväinen.

T. Yrmy

Puoli senttiä kuulostaa kyllä aika paljolta, siinähän alkaa jo valua eteenpäin. Satulatolpan saa myös yleensä pyöräytettyä 180 astetta ympäri, sitten joutuu kyllä satulan paikkaa vaakasuunnassa niissä satulan kiinnityskiskoissa muuttamaan, mutta pykälät voi sattua silloin kohdalleen....

Miten sitten lienee satulan kärjen paikka suhteessa keskiöön ja satulan korkeus suhteessa tangon korkeuteen ? Onko noissa mitoissa muutoksia verrattuna entiseen pyörään ? Ootko verrannut R800 ja uuden pyörän muita geometrioita ? Ootko mitannu paljonko jää ohjaustangon ja sormen kärkien väliin kun asetat kyynärpään satulan kärkeen kiinni ja ojennat käden kohti tankoa ?

Ite ehkä säätäisin ensin satulan kohilleen suhteessa keskiöön, oisko sun tapauksessa joku 4.5-5.5 cm satulan kärki keskiölinjan takana sopiva lähtökohta... ohjaustangoissakin on eroja, paha sanoa mistä johtuu, mutta ei tuo rungon koko mielestäni liian suuri ole, joten uskoisin että kärsivällisesti säätämällä saa ohjaamon mitat kohilleen :)

Kehon osia mittailemalla ja käyttämällä fit calculator saa mun mielestä hyvät lähtökohdat eri mitoille ja siihen sitten vielä hienosäätö lisäksi:

http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Pyöräpummi
02.08.2010, 23.33
Moro

Nyt tarvittaisiin viisailta vinkkejä, kun jälleen yhdellä maantiekuskilla on ongelmaa ajoasennon kanssa.

Ostin tuossa alkukesästä Cannondale Six Carbonin. Alusta asti ajoasento on tuntunut "kaatuvan eteenpäin" ja hivenen pitkältä. Hartioilla tuntuu olevan liikaa painoa.

Vaihdoin nyt stemmin 110 mm -> 100mm, mutta ongelma ei juurikaan vähentynyt. Ennen ostoa tehdyssä koeajossa pyörä tuntui pitkältä, mutta uusintakoeajossa sopivalta. Entinen mantiepyöräni oli saman valmistajan R800 ja samaa kokoa. Sen kanssa vastaavaa ongelmaa ei ollut. Tehollinen vaakaputken mitta on molemmissa sama.

Pyörä on kokoa 52, ja kuskilla pituutta 170 cm. Keskivartalon lihasten pitäisi olla ihan hyvässä kondiksessa.
Maantiefillarointia olen harrastanut n. kuusi vuotta. Mitä kannattaisi vielä kokeilla tuon stemmin vaihdon jälkeen?

Tarinan opetus: älä vaihda pyörää, jos olet nykyiseen tyytyväinen.

T. Yrmy

Jätät kertomatta sen kuinka pitkä stemmi siinä vanhassa R800 -mallissa oli.
52-kokoisissa pyörissä on hyvin tavallista että stemmi on 90 mm tai jopa 80 tai 75 mm.
Harkitsisin aika vahvasti stemmin vaihtoa vieläkin.

Näiden tietojen mukaan on vaikea keksiä mitään muuta.

MakeP
03.08.2010, 00.42
Moro

Olen yrittänyt säätää satulaa vaakatasoon vatupassia käyttäen, mutta säätö tuossa satulassa on hauskasti pykälöity, eikä mikään pykälä satu juuri oikealle kohdalle. Nyt satulan etuosa on joitakin millejä, ehkä puoli senttiä alempana, kuin takaosa. Voiko noin pieni virhe vaikuttaa asiaan? Edellisen fillarin satulassa oli säätöruuvvit satulatolpan etu- ja takapuolella, joita ruuvvailemalla satulan sai täsmälleen vaakasuoraan.

T. Yrmy


Voi ja vaikuttaa. Itsellä kävi täsmälleen sama källi viime kesänä, kun menin turaamaan penkin kanssa, enkä heti huomannut pienen pientä nose divea. Samantien tuntui, että kaikki paino käsillä, ja hartiat heti jumissa. Homma oikeni kun hienosäädin penkin millilleen oikeaan asentoon. Eli kipin kapin hommaamaan tolppa, jossa portaaton penkin kallistuksen säätö. Ja siis voithan varmaan koittaa nykyiselläkin tolpalla, eli vaikka satulan nokka hieman vaaterin yli, jos säädöt eivät muuta mahdollista - jos paino hartioilla vaihtuu painoksi munaskuissa, vika oli siinä. Jos ei, stemmikaupoille?

Jani R.
03.08.2010, 09.24
Saman mittaisinakin myytävät stemmit voivat olla vähän eri mittaisia. Vaihdoin 90 mm stemmin toisenmerkkiseen saman mittaiseen ja se tuntuu 5 mm pidemmältä. Mittasin myös ja sain saman tuloksen.

Vanha 90 mm stemmi on muuten ylimääräisenä kun en ole vielä tilaajana saanut tunnuksia tuonne torille.

znood
03.08.2010, 09.26
entäs mahtuisko ohjainkannattimen alle prikka tai pari turvallisesti että sen sais korkeammalle ?

Velogi
03.08.2010, 09.44
Muutaman millinkin satulan kallistus vaikuttaa paljon, taistelin itse saman asian kanssa alkukesästä pyörää vaihtaessani.

star trek
03.08.2010, 09.55
Ite jouduin kääntään stemmin toisinpäin että sain oman maantiepyörän ajoasennon hyväksi, se on tietysti aika radikaali muutos riippuen stemmin kulmasta, mutta mulla oli kyllä aika vakavat seuraamuksetkin liian syvästä asennosta.

superlupaus
03.08.2010, 12.56
Mulla oli sama juttu että paino lepäs käsillä ja sitten ihmettelin että miks lenkin jälkeen käsiin sattuu. Homma ratkes yksinkertasesti just satulan kallistuksella. se oli nokka alespäin siirsin sitä vaakatasoon--> hiukan auttoi. mutta kun laitoin aavistuksen nokka ylöspäin niin nyt paino jää satulalla ja mikä tärkeintä sille leveälle kohdalle. Kokeilin vähän aikaa sitten josko vaakatason asetus toimisi mutta eihän siitä mitään tullut, pakko oli palata vanhaan.
ElikkäRohkeesti kokeilet satulan asentoa. ja kokeile että nokka jää hiukan ylemmäs. jos ei toimi niin kokeile jotain muuta. kyllä se vielä sieltä löytyy;)

Herman
03.08.2010, 13.14
En muista mistä olen oppinut seuraavan, mutta olen käyttänyt mittarina etelänreissujen vuokrapyöriä kokeillessa: kyynärpää satulan nokkaan ja ojennettujen sormien täytyy yltää n. 20-30 mm etäisyydelle ohjaintangosta. Jos heittää tuosta niin stemmi vaihtoon edellyttäen että satula on oikein asemoitu.

Mulla ainakin tuo satulan vaakasuoruus on tosi kriittinen paikka, kaksi milliä on jo liikaa.

lebig
03.08.2010, 14.07
En muista mistä olen oppinut seuraavan, mutta olen käyttänyt mittarina etelänreissujen vuokrapyöriä kokeillessa: kyynärpää satulan nokkaan ja ojennettujen sormien täytyy yltää n. 20-30 mm etäisyydelle ohjaintangosta. Jos heittää tuosta niin stemmi vaihtoon edellyttäen että satula on oikein asemoitu.

Mulla ainakin tuo satulan vaakasuoruus on tosi kriittinen paikka, kaksi milliä on jo liikaa.

Itellä seuraavat mitat:

satulan kärki - tangon satulanpuoleinen reuna = kyynärvarsi + ojennetut sormet + 5cm
satulan kärki - keskiölinja = -5,5cm
satulan korkeus - tangon korkeus = 8cm

Satula on kärjestä hyvin vähän (1mm) alempana.

Ite oon pitänyt nyrkkisääntönä, että ohjaamo alkaa olla liian pitkä jos tangon etäisyys ojennetuista sormista 7cm tai enemmän, sopiva haarukka 2-6cm. Eri ihmisillä kehon eri mittasuhteet on tietysti vähän erilaisia. Mulla ns. apinaindeksi on +1cm eli kädet suoriksi ojennettuina sivulle etäisyys sormenpäistä sormenpäihin on sentin pitempi kuin oma pituus.

Jos minä olisin 170cm ja apinaindeksi 0cm, niin lähtisin säätämään pyörää seuraavista alkuarvoista:

satulan kärki - keskiölinja = -5cm
satula kärki - ohjaustangon satulan puoleinen reuna = kyynärvarsi + ojennetut sormet + 4cm
satulan korkeus - tangon korkeus = 6cm
satula vaakasuoraan

Yrmy
03.08.2010, 21.48
Tässä hiukan lisätietoa tilanteesta:

Stemmi oli 100 mm edellisessä maantiefillarissani, eli nyt tuossa uudessa pyörässäni on samanmittainen stemmi. Taloudesta löytyy myös 90 mm stemmi, joten sitä voisi kokeilla. Hiukan kuitenkin arveluttaa, tuleeko ajotuntuimasta liian herkkä tuon lyhyemmän stemmin myötä.

Satula on n. 4 cm keskiölinjan takana, sekä n. 3 cm ylempänä, kuin tanko. Kun mittaan satulan etäisyyden tangosta käyttäen kyynärvarttani mittatikkuna (eli kyynärpää on on kiinni satulan nokassa), sormien ja tangon väliin jää vajaa 2 cm väliä. Ymmärtääkseni kaikki nuo mitat ovat hyvin maltillisia. Luulen, että edellisessä pyörässäni tanko oli alempana suhteessa satulaan.

Ohjaustanko on selvästi leveämpi, kuin edellisessä fillarissa. Myös sillä saattaa olla osuutensa outoon ajotuntemukseen. Tankoa sopivasti kääntämällä ajoasentoa saa muutettua mukavammaksi, mutta tangon muodosta johtuen sen jälkeen alaotteelta ajaminen on lähes mahdotonta.

Taidan aloittaa asian korjaamisen ostamalla uuden satulatolpan, jossa tuo satulan säätö on fiksummin toteutettu. Jos siitä ei ole apua, vuorossa on stemmin tai ohjaustangon vaihto.

Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista! Lisävinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

nure
04.08.2010, 09.08
En oikein ymmärrä sitä että kaikki jauhaa maantiepyörän erinomaisesta ajoasennosta mutta samalla hengenveodolla valitetaan päinvastaista... Säädetän pystyyn jolloin kaikki etu menetetään... Jos maantiepyörällä haluaa ajaa niin täytyy hyväksyä määrätyt lainalaisuudet ajoasennon suhteen ja jos homma ei toimi niin siirtykää maastopyöriin! :-)

Yrmy
04.08.2010, 10.41
En oikein ymmärrä sitä että kaikki jauhaa maantiepyörän erinomaisesta ajoasennosta mutta samalla hengenveodolla valitetaan päinvastaista... Säädetän pystyyn jolloin kaikki etu menetetään... Jos maantiepyörällä haluaa ajaa niin täytyy hyväksyä määrätyt lainalaisuudet ajoasennon suhteen ja jos homma ei toimi niin siirtykää maastopyöriin! :-)

:-)
Jos tämä olisi ensimmäinen maantiepyöräni, harrastus olisi lopahtanut tämän kesän aikana. Onneksi tuon edellisen pyörän jäljiltä tiedän, että ajoasento voi olla sekä matala, että rentouttava samaan aikaan. Ja jos tuntuu, että matala ajoasento on hankala, voi aina säätä ajoasennon pystymmäksi, ja käyttää sitten alaotetta vaikkapa vastatuuleen ajaessaan.

Deve
04.08.2010, 11.32
Syvemmässä ajoasennossa varmasti auttaa ihan kivasti jos on pyörän ajon lisäksi huoltanut yläkroppaa. Vatsat, selät ja kädet kuntoon niin on mukavempaa.

lebig
04.08.2010, 11.58
Tässä hiukan lisätietoa tilanteesta:

Stemmi oli 100 mm edellisessä maantiefillarissani, eli nyt tuossa uudessa pyörässäni on samanmittainen stemmi. Taloudesta löytyy myös 90 mm stemmi, joten sitä voisi kokeilla. Hiukan kuitenkin arveluttaa, tuleeko ajotuntuimasta liian herkkä tuon lyhyemmän stemmin myötä.

Satula on n. 4 cm keskiölinjan takana, sekä n. 3 cm ylempänä, kuin tanko. Kun mittaan satulan etäisyyden tangosta käyttäen kyynärvarttani mittatikkuna (eli kyynärpää on on kiinni satulan nokassa), sormien ja tangon väliin jää vajaa 2 cm väliä. Ymmärtääkseni kaikki nuo mitat ovat hyvin maltillisia. Luulen, että edellisessä pyörässäni tanko oli alempana suhteessa satulaan.

Ohjaustanko on selvästi leveämpi, kuin edellisessä fillarissa. Myös sillä saattaa olla osuutensa outoon ajotuntemukseen. Tankoa sopivasti kääntämällä ajoasentoa saa muutettua mukavammaksi, mutta tangon muodosta johtuen sen jälkeen alaotteelta ajaminen on lähes mahdotonta.

Taidan aloittaa asian korjaamisen ostamalla uuden satulatolpan, jossa tuo satulan säätö on fiksummin toteutettu. Jos siitä ei ole apua, vuorossa on stemmin tai ohjaustangon vaihto.

Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista! Lisävinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Ihan hyvät maltilliset mitat. Eikun vaan satula ensin jollain konstilla vaakasuoraan ja sitten jatkat muuta säätämistä. Satulassa näyttäis olevan pelivaraa säädöissä vaakasuunnassa ainakin 15mm taaksepäin eikä ohjaamo mene liian pitkäksi. Noilla mitoilla asento voi olla vähän pysty, mutta se on hyvä lähtökohta. Toisaalta jos ajajalla on vähän lyhyet kädet tai lyhyt selkä voi olla ihan sopivakin. UCI säännöt määrittelee, että satulan kärki pitää olla vähintään 50mm keskiölinjan takana. Satulan siirto taaksepäin siirtää painopistettä taaksepäin ja helpottaa painetta käsillä. Ajoasennon hakemisessa kun on kysymys oikean painopisteen löytämisestä.

90mm kannatin ei tee ohjausta vielä liian herkäksi, mutta mielestäni et sitä tartte. 100-110mm kuulostaa ihan sopivalta. 90mm kannattimella saat kyllä satulan 50mm rajan taakse eli voihan kannatinta kokeilla ja siirtää samalla satulaa 1-2cm taaksepäin.

Ohjaustangosta on vaikea sanoa mitään, leveämpi ote vaatii varmaan vähän totuttelua. Tankoa ei tartte välttämättä laskea kovin alas, koska selän saa myös vaakasuoraan koukistamalla käsivarsia kun ajaa alaotteelta. Alaotteelta ajaessa pitää jaloilla olla tilaa pyöriä ja pystyä vapautuneesti hengittämään.

di luca
04.08.2010, 12.50
90mm kannattimella saat kyllä satulan 50mm rajan taakse eli voihan kannatinta kokeilla ja siirtää samalla satulaa 1-2cm taaksepäin.
[/QUOTE]

Eikö satulan paikka ole suhteessa kampiin ja 1-2 cm siirto on liikaa, 5mm vielä vois siirtää max, kun paikka on haettu luotinarulla. Esim. kaverini siirsi 8mm ja sai polvet kipeeksi, kun ei uskonu "vanhan" neuvoja.

lebig
04.08.2010, 14.13
Eikö satulan paikka ole suhteessa kampiin ja 1-2 cm siirto on liikaa, 5mm vielä vois siirtää max, kun paikka on haettu luotinarulla. Esim. kaverini siirsi 8mm ja sai polvet kipeeksi, kun ei uskonu "vanhan" neuvoja.

Voi olla, kuskin tarkempia mittoja ja tietoja kun ei ole käytettävissä, niin mun arviot on aika reiluja. Satulan paikka suhteessa keskiöön riippuu aika monestakin asiasta kuten kampien pituus, kuskin tarkemmat mitat & lihastasapaino. Mahdoton netin kautta antaa mitään tarkkoja mittoja.

Itse ehkä asettaisin satulan 50mm +- 5mm keskiölinjan taakse ja sitten hakisin kannattimen pituudella & kulmalla ja ohjaustangon korkeudella & asennolla sopivan ajoasennon. Kehohan sitten lopulta kertoo esim. kipujen kautta onko asento sopiva. Voi olla että nykyinen 40mm on justiisa hyvä. Jos kuski kilpailee tai sellainen on suunnitelmissa niin sitten 50mm olisi minimi, josta lähtisin liikkeelle.

Luotinarulla voi tosiaan satulan paikan suhteessa keskiöön mitata tarkasti. Jos sitä ei ole käytettävissä, niin hyvään tarkkuuteen pääsee myös asettamalla keskiölinja tai satulan kärki jotain pystysuoraa linjaa (esim. seinän ulkokulma, seinän sauma, oven reuna) vasten ja mittaa sitten välin.

Jeesu
04.08.2010, 15.19
Tuolla ohjaustangon leveydelläkin tuntuisi olevan aika merkittävä vaikutus. Vaimokkeelle ei tuntunut saavan asentoa mitenkään kunnolliseksi, mutta kun tangon vaihtoi kapeammaksi, niin asento parani(marina väheni) huomattavasti.

A R:nen
04.08.2010, 16.18
Jos tämä olisi ensimmäinen maantiepyöräni, harrastus olisi lopahtanut tämän kesän aikana. Onneksi tuon edellisen pyörän jäljiltä tiedän, että ajoasento voi olla sekä matala, että rentouttava samaan aikaan. Ja jos tuntuu, että matala ajoasento on hankala, voi aina säätä ajoasennon pystymmäksi, ja käyttää sitten alaotetta vaikkapa vastatuuleen ajaessaan.

Ei sitä edellistä pyörää sitten enää ole tallessa vertailua varten? Kyllähän uuden pyörän säädöt kannattaa ottaa vanhasta paitsi jos vanhassa on ollut jotain vikaa. Jos satulan, tangon ja poljinten keskinäinen sijainti on täsmälleen sama, pitäisi ajoasennonkin tietysti olla ihan sama. (Satulan ja tangon erilainen muotoilu voi sekin toki vaikuttaa asentoon. Tätä voi joutua kompensoimaan mitoituksessa tai sitten vaihtaa kyseiset osat aiemman mallisiin.)

Pakkeli
07.08.2010, 15.09
Aika kaukaa haen, mutta vaikka satula oli suorassa, tuntui, että valun siitä eteen. Avustava ammattilainen huomasi, että satula on hiukan alhaalla. Noston jälkeen satulan kulmaa ei enää edes ajatellut.

Minulla kevennettiin käsille tulevaa painoa, niin että käännettiin ohjaustankoa hieman taaksepäin, eli siis jarrukahvat tulivat sentin lähemmäksi. Auttoi.

Yrmy
07.08.2010, 18.30
Tuota ohjaustangon kääntöä olen kokeillut, mutta tangon muotoilusta johtuen ajaminen alaotteelta oli sen jälkeen melkein mahdotonta.

Kävin hakemasta puodista uuden satulatolpan, jolla sain satulan nyt vaakasuoraan. Vaikutus oli selkeästi positiivinen: paino käsillä ja hartioilla keveni selvästi. Satulan siirtäminen taaksepäin vaikutti myös samansuuntaisesti. Takapuolen puutuminen, jonka ajattelin korjata satulan vaihdolla, tuntuisi myös hävinneen.

Ensimmäisen lenkin perusteella oikeastaan ainoa vaiva, joka vielä tuntuu olevan jäljellä, on oikean käden lievä kipeytyminen peukalon ja etusormen välistä. Kunnon ajohanskatkaan eivät tunnu siihen auttavan. Tämä vaiva saattaa johtua siitä, että hartioitteni oikean puolen liikkuvuus on suurempi, kuin vasemman puolen. Tämän vuoksi ajoasento tahtoo välillä olla epäsymmetrinen, jolloi oikea käsi on kahvalla hiukan eri asennossa, kuin vasen.

Satulaa siirrän ehkä vielä hiukan taaksepäin. Joka tapauksessa nyt mentiin selvä harppaus positiiviseen suuntaa. Kykenin jopa tuntemaan ajonautintoa.
:-)

hannupulkkinen
07.08.2010, 18.41
Tuota ohjaustangon kääntöä olen kokeillut, mutta tangon muotoilusta johtuen ajaminen alaotteelta oli sen jälkeen melkein mahdotonta.
On olemassa kompaktitankoja, joissa droppi on vähäinen. Niissä voi kahvoja siirtää ylemmäksi ja vielä yltää alaotteelta hyvin jarruttamaan. Kun näissä laittaa tangopäät takanapaa kohti niin kahvat ovat tosiylhäällä.
http://images.competitivecyclist.com/images/products/fsa/2010/7973_i_1.jpg

Yrmy
13.08.2010, 21.24
Hartijat jumivat edelleen, joten taistelu jatkuu.

Hoksasin nyt katsoa tuossa toisessa ajoaseno-viestiketjussa ehdotettua tapaa tarkistaa ajoasennon pituus, eli sihtailla etunavan paikkaa suhteessa ohjaustankoon, kun olen normaalissa ajoasennossa. Näyttäisi siltä, että ajoasento on edelleen liian pitkä: tanko on selvästi liian edessä suhteessa etunapaan. Eli ilmeisesti ei kun vielä lyhyempää stemmiä koneeseen.

Toinen asia, jota olen ihmetellyt, on kahvojen asento. Olen tottunut ajatteleman, että ohjaustangon kuuluu olla sellaisessa asennossa, että tangon pään osoittavat taaksepäin. Jos käännän tuon tangon siihen asentoon, kahvoilta ajettaessa suorilla käsillä ranteet ovat taipuneet selvästi taaksepäin. Kädet koukussa ajaminen taas ei onnistu ollenkaan.

rhubarb
13.08.2010, 23.11
Toinen asia, jota olen ihmetellyt, on kahvojen asento. Olen tottunut ajatteleman, että ohjaustangon kuuluu olla sellaisessa asennossa, että tangon pään osoittavat taaksepäin. Jos käännän tuon tangon siihen asentoon, kahvoilta ajettaessa suorilla käsillä ranteet ovat taipuneet selvästi taaksepäin. Kädet koukussa ajaminen taas ei onnistu ollenkaan.

Parempi yrittää asetella niin että tangon yläpinta ja kahva ovat vaakatasossa ja hienosäätää siitä.

lebig
13.08.2010, 23.40
Hartijat jumivat edelleen, joten taistelu jatkuu.

Hoksasin nyt katsoa tuossa toisessa ajoaseno-viestiketjussa ehdotettua tapaa tarkistaa ajoasennon pituus, eli sihtailla etunavan paikkaa suhteessa ohjaustankoon, kun olen normaalissa ajoasennossa. Näyttäisi siltä, että ajoasento on edelleen liian pitkä: tanko on selvästi liian edessä suhteessa etunapaan. Eli ilmeisesti ei kun vielä lyhyempää stemmiä koneeseen.

Toinen asia, jota olen ihmetellyt, on kahvojen asento. Olen tottunut ajatteleman, että ohjaustangon kuuluu olla sellaisessa asennossa, että tangon pään osoittavat taaksepäin. Jos käännän tuon tangon siihen asentoon, kahvoilta ajettaessa suorilla käsillä ranteet ovat taipuneet selvästi taaksepäin. Kädet koukussa ajaminen taas ei onnistu ollenkaan.

Etunavan paikka suhteessa tankoon on vähän epämääräinen mitoitusohje, vaikka kyllä silläkin jotain saa selville. Meinaan etunavan saa näkymään melkein missä haluaa riippuen ajaako selkä pystymmässä tai alempana ja kädet enemmän koukussa. Sun mitoituksen perusteella ajoasentosi taisi olla aika maltillinen ja pysty joten etunapa jäänee näkyviin tangon kuskin puolelle (takapuolelle).

Toi tankoongelma kuulostaa vähän ihmeelliseltä, mikähän tanko lienee kyseessä ? Periaatteena on se, että kaikilta otteilta pitäis pystyä ajamaan sillä tavoin ettei ranteita tartte kääntää eli ranteet käsivarren jatkeena suoraan.

Kuulostaa vähän siltä että pyörässäsi tangon kulma on nyt aika agressiivinen (osoittaa alaviistoon), vaikka ajoasentosi on muuten aika maltillinen. Kääntäisin tangon ensin siten että yläosa on vaakasuorassa ja siitä hakisin sitten hienosäädön. Itsellä tangon päät ei osoita vaakasuoraan vaan joku 10-15cm takanavan yläpuolelle. Tangon yläosan kulma alaspäin on hyvin pieni.

Sakari Kyrö
14.08.2010, 08.48
Niinkuin Rhubarb sanoi, on hyvä aloittaa siitä että kahvat on vaakasuorassa. Alla kaksi kuvaa avuksi.

Kahvat asennettu tangolle niin että syntyy vaakasuora taso.
http://lh6.ggpht.com/_pZyApoWSbig/SQoONNAjUjI/AAAAAAAABuI/zsmnbLi2B0o/s720/Time_Ulteam_worldstar%20%282%29.JPG

Tanko, jolle kahvoja ei kyllä oikein saa yrittämälläkään vaakatasoon. (Ainakaan jos haluaa että alaotteelta pystyy vielä ajamaan.)
http://lh4.ggpht.com/_pZyApoWSbig/Sci32Cab56I/AAAAAAAADqg/LSaEbt-3CIw/s720/Colnago%20C40%20001.JPG

Yrmy
18.08.2010, 20.36
Tarina jatkuu...

Olen nyt saanut ajoasennon sellaiseksi, että sitä voisi kahvoilta ajettaessa kuvailla sanalla "siedettävä", Satulan korkeuden, etäisyyden ja kulman säädöt ovat auttaneet jonkin verran. Asento on edelleen pitkähkö. Toisaalta ohjaustanko on suhteellisen korkealla suhteessa satulaan, jolloin ajoasennosta puuttuu tietynlainen "jäntevyys". Korkeuden säätö tulee vuoroon sen jälkeen, kun ajoasento on muuten OK.

Alaottelta ajettaessa ajoasento tuntuu vieläkin pitemmältä ohjaustangon asennosta johtuen, jolloin reidet ottavat mahaan kiinni (kuskilla ei ole ylipainoa). Tangon alaspäin kääntäminen auttaisi, mutta silloin kahvat tulevat sellaiseen asentoon, että ranteet eivät ole suorassa yläotteelta ajettaessa.

Laitan tähän pari kuvaa ajopelistäni. Olisiko sittenkin järkevämpää vaihtaa ohjaustanko lyhyemmän stemmin sijaan?

http://lh5.ggpht.com/_48rPikjYdkQ/TGfoDUmA66I/AAAAAAAAAA0/WUqKHA1r04k/s800/IMAG0036.jpg

http://lh5.ggpht.com/_48rPikjYdkQ/TGfoDtwrUFI/AAAAAAAAAA4/lQ45fyROCWw/s800/IMAG0037.jpg

Erkko
18.08.2010, 20.53
Mun mielestä sulla on kahvat väärässä kohdassa tankoa. Siirrä ne pari senttiä taaemmas ja käännä tankoa ihan selkeästi eteenpäin. Näyttää vähän hassulta noin ja ajoasennosta tulee tosi pitkä kun ajat kahvoilta. Jos toi ei auta, niin sitten kannattaa kokeilla lyhyempää tankoa.

znood
18.08.2010, 21.16
Penkki on silminnähden aika takana ja tangossa aika pitkä reachi ainakin tossa asennossa(myös alaotteelta on varmasti huomattavan vaikea ajaa), myös kahvat on säädetty todella pystyyn. Melkein voisin lyödä vetoa että joko rungon koko tai geometria ei ole sinulle sopiva.

Tämän takia kannattaisi aina mitoittaa itsensä ja pyörä ennen ostoa. Noissa säädöissä tuo näyttää lähinnä purkkaviritykseltä vaikka mukava sinulle olisikin.

Yrmy
18.08.2010, 21.27
Penkki on silminnähden aika takana ja tangossa aika pitkä reachi ainakin tossa asennossa(myös alaotteelta on varmasti huomattavan vaikea ajaa), myös kahvat on säädetty todella pystyyn. Melkein voisin lyödä vetoa että joko rungon koko tai geometria ei ole sinulle sopiva.

Tämän takia kannattaisi aina mitoittaa itsensä ja pyörä ennen ostoa. Noissa säädöissä tuo näyttää lähinnä purkkaviritykseltä vaikka mukava sinulle olisikin.

Rungon mitoituksen luulisi olevan varsin kohdallaan, kun edellinen villari oli niin hyvä ajaa, ja nykyisen mitoitus on melkein sama. Tai voihan se olla, etten ole koskaan ajanut oikein mitoitetulla maantiefillarilla...

En löytänyt enää sivua, jossa olisi kerrottu edellisen pyöräni rungon mitat, mutta Cannondalen asiakaspalvelu kertoi, että hiukan uudemman mallin mitoistus on sama.


Tässä linkki, josta selviää vanhan rungon mitoitus ( (kohdan "geo" takana, koko 52):

http://www.cannondale.com/gbr/eng/Products/2005/Road/Details/2211-5RR9D-R900

Tässä nykyisen pyörän vastaavat tiedot:

http://www.cannondale.com/gbr/eng/Products/Bikes/Road/Elite-Road/Six/Details/1446-0SX1C-Six-Carbon-Ultegra-Compact-

lebig
18.08.2010, 22.06
Kahvat on kyllä todella kaukana edessä, jos piirtää pystysuoran linjan etunavasta. Jos vertaa esim. Sakarin kuviin niin huomaa hyvin eron. Lisäksi Sakarin kuvissa etuhaarukka lähes suora.

Kahvoja pitäisi jotenkin saada taaksepäin, kai sitä lyhyempaa stemmiä tai lyhempää tankoa vois kokeilla. Miten sitten kahvojen siirto taaksepäin vaikuttaisi alaotteelta ajamiseen eli yltäiskö tangon "mutkasta" alhaalta enää ollenkaan kahvoille... ihmeelliseltä tuo tangon asento nyt kuitenkin vaikuttaa.

Samuli-1
19.08.2010, 22.54
Shimanon kahvoilla saa helposti jotenki ajoasennon liian pitkäks, varsinki jos tangossa vähäki pitkä reach. Ite koittaisin kääntää tankoa vähä alaspäin, että alaotteelle pääsee helpommin ja sit tankonauhat veke ja jarrukahvoja ylemmäs eli lähemmäs. Jos ei natsaa ni sit pienemmällä reachilla ja dropilla oleva tanko.

Vaik rungon ja stemmin mitat ois samat ku vanhassa pyörässä, tangon muodolla ja kahvojen kiinnityskohdalla tangossa saa kuitenki usean sentin eron aikaseksi..

nimimerkillä itelläki joskus about saman mallinen tanko ja D-A -kahvat

Markku Silvenius
20.08.2010, 08.37
>Yrmy

Yleensä tangon alapääte suunnataan kohti bout takajarrun runkokiinnikepulttia, mikä setissäsi ei nyt toteudu. Tällä tavalla asennettuna alaoteosa toimii yleensä hyvin aivan tangon päästä jyrkästi nousevalle mutkalle saakka ja ranteen hermoradat eivät joudu niin helposti pinteeseen pitkässäkään siivussa ja alaoteasennon 'pituussäätöön' tulee lisää pelivaraa.

Satulahan on aika neutraalissa asemassa tolpan päässä. Joku tuossa aiemmin kommentoi että se olisi takana, mikä mun mielestä ei kiskoista katsoen pidä paikkaansa. Oma asiansa sitten mihin tolpan taitto (setback) ajaa polvilinjan suhteessa poljinakseliin. Satula ei kuitenkaan valmistajan mukaan saa olla kiskon ääripäässä, koska pistekuormitus kiskolle tulee kovaksi ja se saattaa pettää.

Totta että tangon yläotepinta rakennetaan yleensä tasoon jarrukahvojen kanssa (Sakari Kyrön Timen malliin), mutta on myös kuskeja jotka ajavat ja pystyvät ajamaan suurimman osan pitkästäkin siivusta alhaalta ja rakentavat pyörän sen mukaan. Kuka shallow drop tangolla, ergo/modern/classic bendillä ja kuka deep drop tangolla. Evansin setti on about Sakarin toisen kuvan mukainen. Taas kerran kaikki lähtee pitkälti yksilön fyysisistä erityiskysymyksistä, eikä pelkästään yhteisön graafis-visuaalisesta sekä geometrisesta näkemyksestä.

hannupulkkinen
20.08.2010, 08.55
Vielä vähän huomioita. Stemmiä ei kyllä kannata lyhentää. 10-12 senttiä on useimmille pyörille optimaalinen, lyhyemmillä saattaa esíintyä levottomuutta varsinkin jos ohjauskulma on jyrkkä.
Tuo Sakarin vaaka-taso on hyvä, mutta campan kahvoilla toteutettuna.
Shimano näyttää vaativan vähän pystymmän säädön (http://worldofbikes.com/articles/how-to-shift-shimano-sti-levers-pg109.htm).
Kyllä se tangon vaihto taitaa olla oikea toimenpide. Leveys hartioiden leveydeksi ja mahdollisimman lyhyt reach ja matala droppi. Tangonpäät mallista riippuen jarrukiinnikkeen ja takanavan välille ja kahvat niin, että niiltä on hyvä ajaa.
Ei vaikka laita ennen tankonauhoja kun on löytänyt hyvän asennon.
Tuo ranteet suorana on lähtökohta ja se, että jarruille ylettää ala-asennosta etusormella.

di luca
20.08.2010, 10.57
Hyviä juttuja aiemmin. Samaan suuntaan mietin itsekin. tekisin näin: tanko oikeaan asentoon, "ala-aisa" himppa alaspäin, melkein vaakaan mikä hyvältä tuntuu niin että yletyt hyvin sinne. Säädä kahvat vaakaan, mutta jos et löydä hyvää kohtaa, osta uusi tanko. Satulapuoli on minusta kohdallaan topllaan nähden, jos polven kohta on oikea kampeen.
Eli tanko tuossa nyt kusee minusta.

di luca
20.08.2010, 21.46
Vielä katsoin kuvia ja eihän nuo kahvat ole vaassa vaan ylös päin! Meneekö liian kauas, jos käännät koko sydeemiä niin, että kahvat vaassa, luultavasti menee.

Yrmy
20.08.2010, 23.41
Vielä katsoin kuvia ja eihän nuo kahvat ole vaassa vaan ylös päin! Meneekö liian kauas, jos käännät koko sydeemiä niin, että kahvat vaassa, luultavasti menee.

Pyörä ei ole ihan vaakasuorassa tuossa, vaan etupää on hiukan ylempänä, mutta kyllä kahvatkin ovat hiukan ylöspäin. Olen kokeillut kääntää ohjaustankoa alaspäin, mutta huonoin tuloksin. Kädet tulevat silloin kahvoille sellaisessa asennossa, että vähänkään pitemmillä lenkeillä kämmenet rasittuvat, ja ranteet eivät ole suorassa. Lisäksi asennon muutos tosiaankin aiheuttaa ajoasennon pitenemisen entisestään. Tuo kuvan kahvojen asento on se, joka tuntuu parhaalta.

Taidan lopettaa säätämisen tuolla ohjaustangolla, ja vaihtaa sen toiseen.

leecher
21.08.2010, 07.40
Tarina jatkuu...

Olen nyt saanut ajoasennon sellaiseksi, että sitä voisi kahvoilta ajettaessa kuvailla sanalla "siedettävä", Satulan korkeuden, etäisyyden ja kulman säädöt ovat auttaneet jonkin verran. Asento on edelleen pitkähkö. Toisaalta ohjaustanko on suhteellisen korkealla suhteessa satulaan, jolloin ajoasennosta puuttuu tietynlainen "jäntevyys". Korkeuden säätö tulee vuoroon sen jälkeen, kun ajoasento on muuten OK.

Alaottelta ajettaessa ajoasento tuntuu vieläkin pitemmältä ohjaustangon asennosta johtuen, jolloin reidet ottavat mahaan kiinni (kuskilla ei ole ylipainoa). Tangon alaspäin kääntäminen auttaisi, mutta silloin kahvat tulevat sellaiseen asentoon, että ranteet eivät ole suorassa yläotteelta ajettaessa.

Laitan tähän pari kuvaa ajopelistäni. Olisiko sittenkin järkevämpää vaihtaa ohjaustanko lyhyemmän stemmin sijaan?

http://lh5.ggpht.com/_48rPikjYdkQ/TGfoDUmA66I/AAAAAAAAAA0/WUqKHA1r04k/s800/IMAG0036.jpg

http://lh5.ggpht.com/_48rPikjYdkQ/TGfoDtwrUFI/AAAAAAAAAA4/lQ45fyROCWw/s800/IMAG0037.jpg
Tuossa kuva omasta six carbonista. Noilla säädöillä pystyy ajamaan (ainakin minä) ala-otteella pitkiä siivuja paikkojen puutumatta. Kuvien perusteella näyttäisi tuo sinun runko hieman isolta?


http://cannari.kuvat.fi/kuvat/Filo/web.jpg/_smaller.jpg

di luca
21.08.2010, 08.45
Kuvien perusteella näyttäisi tuo sinun runko hieman isolta?
Lyhyt jalkaisella on satula tuolla korkeudella sehän on nätisti kiskojen keskellä vaakasuunnassa. Minusta koko voi olla ihan ok. Mulla näyttää 51 Cerkku (mulla hyvin käypänen) ihan samalta paitsi tanko-osasto.

lebig
21.08.2010, 10.20
Pyörä ei ole ihan vaakasuorassa tuossa, vaan etupää on hiukan ylempänä, mutta kyllä kahvatkin ovat hiukan ylöspäin. Olen kokeillut kääntää ohjaustankoa alaspäin, mutta huonoin tuloksin. Kädet tulevat silloin kahvoille sellaisessa asennossa, että vähänkään pitemmillä lenkeillä kämmenet rasittuvat, ja ranteet eivät ole suorassa. Lisäksi asennon muutos tosiaankin aiheuttaa ajoasennon pitenemisen entisestään. Tuo kuvan kahvojen asento on se, joka tuntuu parhaalta.

Taidan lopettaa säätämisen tuolla ohjaustangolla, ja vaihtaa sen toiseen.

Vanhassa pyörän mitat aika samat uuden pyörän kanssa. Uudessa pyörässä kannatin, tanko ja kahvayhdistelmä tekee sitten ohjaamosta liian pitkän, jolloin tankoa ei saa oikeaan asentoon. Satulan paikka näyttää kuvassa aika normaalilta. Tilanteen korjaamiseen kolme mahdollisuutta: lyhyempi kannatin, lyhyempi tanko, kahvojen siirto tangossa.

Jos itse olisin pyörän omistaja, kokeilisin ensin helpointa ja nopeaa vaihtoehtoa eli lyhyempää kannatinta ihan testin vuoksi, varsinkin jos taloudesta löytyy lyhyempi kannatin ? Sillä on haittapuolena se, että ohjaus menee herkemmäksi. Toisaalta saa tuntumaa, miten paljon ohjaamoa pitäis lyhentää, jos ei pysyvä ratkaisu. Toiseksi sitten tarkistaisin, miten paljon kahvoja voi nykyisessä tangossa siirtää taaksepäin ja miten sitten ylettää eri otteilta vivuille. Onko kahvoissa vipujen etäisyyden säätö ? Kolmanneksi vaihtoehdoksi sitten jää uusi ja lyhyempi tanko.

TERU
21.08.2010, 20.09
Yrmyn pyörään sopii erittäin hyvin compact-mitoituksinen tanko, esim FSA Omega Compact 80/125 mm. Samalla tangon voi laskea sentin kaksi alemmas. Näyttävät jopa isokokoiset ammattilaisetkin käyttävän copact-tankoja.

ketju44
21.08.2010, 20.28
.....170cm kuskin pyörä :eek: ? Oikeesti :seko:


http://cannari.kuvat.fi/kuvat/Filo/web.jpg/_smaller.jpg

lebig
21.08.2010, 20.31
Yrmyn pyörään sopii erittäin hyvin compact-mitoituksinen tanko, esim FSA Omega Compact 80/125 mm. Samalla tangon voi laskea sentin kaksi alemmas. Näyttävät jopa isokokoiset ammattilaisetkin käyttävän copact-tankoja.

3T ErgoNova 77/123 mm Pro/Team/Ltd on toinen hyvä vaihtoehto.

Yrmy
21.08.2010, 20.33
Tuossa kuva omasta six carbonista. Noilla säädöillä pystyy ajamaan (ainakin minä) ala-otteella pitkiä siivuja paikkojen puutumatta. Kuvien perusteella näyttäisi tuo sinun runko hieman isolta?

Kuskien fysiikoissa voi tässä olla hiukan eroja. Ajoasentoon, joka sopii Teikäläiselle, ei Meikäläinen välttämättä taivu, ei ainakaan pitemmille reissuille. Tavallisena kuntoilijana haen enemmän mukavuuspainotteista, kuin loppuun asti tehokasta ajoasentoa.

di luca
22.08.2010, 10.39
http://lh3.ggpht.com/_1AG4K6M0G4c/THDTfrw05QI/AAAAAAAAALo/qKUSNoiD0-4/s512/Kuva0230.jpg

Tässä minun Cerkun tangon asento. Siinä on mutkasta himppa laskua kahvoihin, mut mulle se on hyvä. Mulla on tosin DA 7800 kahvat eli toisen malliset.

v-ms
28.08.2010, 10.04
Mulla oli muinoin Campan Euclid-osat maastopyörässä. Niissä oli pikalukko myös satulan alla ja se oli oikein hyvä juttu kun vietin yhden kesän pyörän päällä retkeillen. Pidemmillä päivätaipaleilla ja vaihtelevissa olosuhteissa oli toisinaan ihan luksusta hiukan trimmata satulan kulmaa ajossa.

Joskus aina käyny mielessä et semmosen vois viritellä johonkin muuhunkin pyörään?
V-M

Putkikameli
07.09.2010, 21.58
Olen havainnut käsieni puutuneen viime lenkeillä ja todennut ajoasentoni olevan liian paljon käsienvarassa. Ajattelin korjata tilannetta asentamalla satulatolpan jossa ei olisi "setbackia" laisinkaan. Voisiko tuo toimia vai mennäänkö ojasta allikkoon?!?

Plus
07.09.2010, 22.16
Voisiko tuo toimia vai mennäänkö ojasta allikkoon?!?

Tuskin toimii, laita ennemmin satula vatupassin kanssa suoraan. Satulan siirtäminen eteenpäin tekee ajoasennosta entistäkin etupainoisemman.

Putkikameli
08.09.2010, 08.57
Täytynee tehdä mittaus luotilankatekniikalla, josko sillä saisi oikeasta ajoasennoista viitteitä.:)

kaveri
08.09.2010, 09.24
Olen havainnut käsieni puutuneen viime lenkeillä ja todennut ajoasentoni olevan liian paljon käsienvarassa. Ajattelin korjata tilannetta asentamalla satulatolpan jossa ei olisi "setbackia" laisinkaan. Voisiko tuo toimia vai mennäänkö ojasta allikkoon?!?

Kuten jo edellä sanottiin, niin satulan siirtäminen eteenpäin vie vain painopistettä enemmän käsille. Mieluummin satulaa kannattaisi siirtää taaksepäin, jolloin vastaavasti painopiste siirtyy vähemmän käsille. Satulan vaakasuoruus on ehdottoman tärkeää, ettei käsillä tarvitse pidellä satulassa "valumista" vastaan. Satulan korkeus on tässä myös oleellisessa osassa. Jos se on vähänkään liian korkealla, niin matalan ajoasennon pitäminen tuntuu hankalalta.

Ohjainkannatintakaan en lähtisi heti vaihtamaan lyhyemmäksi, koska jyrkempi käsien kulma tuo mielestäni helpommin painoa käsille, kun taas pidemmässä asennossa selkä kantaa paremmin ja käsien loivempi kulma tuo vähemmän rasitusta hartioille. Kahvojen ja tangon asentoon kannattaa myös kiinnittää huomiota.

Liian alas asennetut kahvat tai liikaa eteen käännetty ohjaustanko kääntävät ranteita helposti yliojennetuksi, jolloin kyynerpäiden pitäminen rennosti koukussa vaikeutuu ja hartiat nousevat. Tämä tuo myös helposti ajoasentoa etupainoiseksi.

Noita kannattaa kokeilla aluksi, eivät edes vaadi mitään hankintoja.

kh74
08.09.2010, 11.13
Mun silmään näyttää kyllä siltä, että tanko ja kahvat on hirveän korkealla. Ei ajoasento voi olla samaan aikaan korkea ja pitkä. Siinä tulee sellainen kurottelevan nojailun fiilis, ja kääntäminen tuntuu kankealta ja juurikin etunapa näkyy ajoasennosta katsottuna satulan ja tangon välistä.

Ihan villi heitto jonka kokeilemisella ei nyt mitään häviäkkään: Kokeile laittaa stemmi niin alas kuin saat, ja kallista tankoa hivenen eteen/alaspäin. Joudut ajamaan enemmän kumarassa, mutta asento voi "loksahtaa" paremmin kohdalleen.

Selkä voi tottumattomana aluksi vähän jumittaa, mutta kun ne lihakset tottuu tekemään työtä, niin ne helpottaa aika paljon sitä käsien taakkaa.

Putkikameli
08.09.2010, 17.28
Mittasin ajoasennon luotilangalla ja tulin tulokseen, jossa satulaa tulisi siirtää taakse päin noin 1 - 2cm. Täytyy kokeilla heti seuraavalla lenkillä, josko siitä löytyisi ratkaisu.

SykkeListi
02.10.2010, 18.34
Lainaan ketjua, koska otsikko sopii...

Olen taistellut viimeiset kaksi vuotta (eli siitä asti, kun aloitin fillaroinnin vakavammin) ajoasennon kanssa. Ongelma on ollut kipeytyvät hartiat, ja vaiva on alkanut yleensä tunnin ajon jälkeen, pahentuen sitä mukaa kun ajoaika pitenee.

Olen 180/86 cm pituinen, eli melko pitkät jalat suhteessa pituuteen. Kaikki ohjeet sanoo ensinnä, kun niska-hartiakipuja ilmenee, että syynä on liian pitkä ajoasento/liian suuri droppi penkistä tankoon (53 cm satulasta tankoon, 8 cm droppi):rolleyes:

Tätä mantraa uskoen olen säätänyt asentoa lyhyemmäksi ja pystymmäksi, melko huvittavin tuloksin. Ääärimmäisenä kokeiluna tuomalla reilusti 24 asteen stemmillä tankoa 2 cm ylös ja lähemmäs, meni hartiakipujen alkuun alle puoli tuntia ajon aloittamisesta (51 cm satulasta tankoon, 6 cm droppi). Ei hjuva.:(

Lueskelin palstaa tajaan ja kaivoin sen syövereitä, ja ihmetystä herätti suunnattomasti, kun samoilla mitoilla useat eri hemmot puhuu 10 cm dropista ja 12 cm stemmistä 56 kokoisessa pyörässä, joka itsellänikin on, ja kehuvat ajoasentoa... kummallista:seko:

No, ostinpa sitten 6 asteen 12cm stemmin (10 cm orkkis), asensin sen ylöspäin sojottamaan, ja ei kun kokeilemaan. Ei paha, mutta ei vieläkään hyvä. No, ajattelin vielä kerran kokeilla toista ääripäätä, ja stemmi sojottamaan alaviistoon (kuvaannolllisesti), 5 mm prikka pois alta, asento piteni vielä hieman ja laski ehkä sen sentin. Nyt droppi noin 9- 9.5 cm, satulan kärjestä noin 55 cm tankoon). Ja tänään Hki-Porvoo-Hki, 100 km, ja VOILA, enää ei tullutkaan niska-hartiakipuja koko kolmen ja puolen tunnin reissulla. Reissun aikana ajoin suurimman osan aikaa kahvoilta, muutaman puolen tunnin kokeilun dropeilta, ja hartiat oli koko ajan rentoina.

Summa Summarum, olin koko ajan ajanut liian lyhyellä ja pystyllä asennolla, ja jouduin jännittämään hartioita koko ajan, seuraukset lienee selvät. Ja sitten yritin korjata asentoa vielä pystympään ja lyhyempään, jolloin ajaessani hartiat oli korvissa koko ajan...

Sen tästä oppi, että kaikkea kannattaa kokeilla, vaikka oppikirjat sanois mitä. Mullakin kun on tällaiset apinan kädet (aivoista nyt puhumattakaan), niin rennon asennon saa niille näköjään juuri siten, että ne on kaukana ja alhaalla.

Oli jo aikakin saada tämä asia kuntoon, voimia kaikille ajoasennon kanssa painiville, toivoa on! :D

Hääppönen
02.10.2010, 20.01
Täsmälleen saman kehityskaaren läpikäynyt aikanaan. Ruumiin rakenne sama: vähintään numeroa pidemmät kädet ja jalat, jotka normin mukaan pitäisi. Löydetty ajoasento siirtynyt vuosien saatossa pyörästä toiseen ja yhä ajo ongelmatonta niin niska-hartiaseudun, kuin ristiselän kanssa. Onnittelut onnistuneesta kokeilusta SykkeListille!:) Aina kannattaa yrittää!

SykkeListi
02.10.2010, 20.13
Täsmälleen saman kehityskaaren läpikäynyt aikanaan. Ruumiin rakenne sama: vähintään numeroa pidemmät kädet ja jalat, jotka normin mukaan pitäisi. Löydetty ajoasento siirtynyt vuosien saatossa pyörästä toiseen ja yhä ajo ongelmatonta niin niska-hartiaseudun, kuin ristiselän kanssa. Onnittelut onnistuneesta kokeilusta SykkeListille!:) Aina kannattaa yrittää!Kiitos, jenkkejä mukaillen: "I feel like million bucks" :D

Pirkka
02.10.2010, 20.35
.....170cm kuskin pyörä :eek: ? Oikeesti :seko:


http://cannari.kuvat.fi/kuvat/Filo/web.jpg/_smaller.jpgSama kysymys minullakin tuli mieleen. Ihan kuin satula olisi aivan liian korkealla tai sitten runko on liian pieni. Aika oudolta näyttää nyt. Olikos täällä jo keskustelua satulan korkeussäädöstä?

Yrmy
09.10.2010, 23.39
No niin, pyörä on nyt varustettu kompaktitangolla. Harmittavasti sitkeä flunssa on estänyt lenkkeilyn, mutta muutaman lyhyen rupeaman olen sentään pystynyt ajamaan.

Vaihdatin uuden tangon paikallisessa liikkeessä. Kahvat on asennettu nyt niin, että kun tangon päät osoittavat hitusen alaspäin, kahvat ovat vaakatasossa. Alaotteelta ajo on tuolla tangon asennolla nyt juuri sellainen, johon olen tottunut edellisessä fillarissani, mutta yläotteelta ajettaessa kahvat ovat liian vaakatasossa, jolloin liian suuri osa käsiiin kohdistuvasta painosta tulee peukalon juureen. Lisäksi ajaminen kädet koukistettuina ei onnistu, koska ranteet eivät ole silloin suorassa. Kokeilin kääntää tankoa niin, että kahvat tulevat pystympään. Kahvojen asento on silloin itselleni sopiva, mutta alaotteelta ajo ei onnistu.

Kompaktitanko vei asioita positiivisempaan suuntaan, mutta kahvojen paikkaa pitää vielä muuttaa sellaiseksi, että pystympi kahvojen asento toteutuu sellaisella ohjaustangon asennolla, jossa alaotteella ajo ei tuota ongelmaa. Selvästkin kannattaa tehdä niin, että ottaa tankonauhat veks, ja etsii sitten oikean kahvojen paikan, kuten tuossa edellä jo ehdotettiinkin. Myös prikan voisi poistaa stemmin alta, jotta ajoasennos saisi matalammaksi.

Tankonauhoja ei ole tullut koskaan itse asennettua. Mahtaisiko jollain olla linkkiä "tankonauhan laittaminen, lyhyt oppimäärä"?

leecher
10.10.2010, 07.33
Sama kysymys minullakin tuli mieleen. Ihan kuin satula olisi aivan liian korkealla tai sitten runko on liian pieni. Aika oudolta näyttää nyt. Olikos täällä jo keskustelua satulan korkeussäädöstä?

Kuski on 195 cm. Ajoasento on säädetty ammattimiehen kanssa ja on kohdallaan. Näkeehän sen jo tuosta emäputken pituudesta, että kyseessä on iso pyörä.

appmot
10.10.2010, 09.29
Tankonauhoja ei ole tullut koskaan itse asennettua. Mahtaisiko jollain olla linkkiä "tankonauhan laittaminen, lyhyt oppimäärä"?
http://www.youtube.com/watch?v=P7KwGCDWlUk&feature=related

Tätä sarjaa on pari osaa. Mielestäni hyvä tekniikka, kun ei tarvi sitä teipin palasta asetella kahvojen kohdalle.

Pirkka
10.10.2010, 10.09
Kuski on 195 cm. Ajoasento on säädetty ammattimiehen kanssa ja on kohdallaan. Näkeehän sen jo tuosta emäputken pituudesta, että kyseessä on iso pyörä.Isolta näyttikin, eihän täällä ollut tietoa mitoistasi. Eipä paljon auta Yrmyn 52 cm pyörän setuppiin 10 cm korkeamman pyörän kuva.

Pyöräpummi
10.10.2010, 17.45
90mm kannatin ei tee ohjausta vielä liian herkäksi, mutta mielestäni et sitä tartte. 100-110mm kuulostaa ihan sopivalta. 90mm kannattimella saat kyllä satulan 50mm rajan taakse eli voihan kannatinta kokeilla ja siirtää samalla satulaa 1-2cm taaksepäin.

Pienissä rungoissa satulaputki tehdään jyrkäksi jotta kädet yleensä ylettyisivät tangolla. Kuitenkin "virtuaalisen" satulaputken kulman määrittää reisiluun ja sääriluun suhde, joka nyt taitaa olla aika vakio riippumatta jalkojen pituudesta. Satulaputkutken kulma periaatteessa pitäisi olla sama riippumatta pyörän koosta, jos nyt haetaan optimaalista ajoasentoa.
Tämä antaa vihjeitä siitä että sitä satulaa ehkä voisi siirtää taaemmaksi.
Riippuen siitä missä paikassa se alunperin on ollutkin. Voit itsekin laskea kuinka paljon vaikuttaa satulan asemaan se että satulaputken kulmaa muutetaan.

En ole perehtynyt ko. merkin koon 52 mittoihin, mutta yleensä tuon kokoisessa pyörässä stemmi on 90 mm tai jopa pienempi.

Pyöräpummi
10.10.2010, 18.00
Kuski on 195 cm. Ajoasento on säädetty ammattimiehen kanssa ja on kohdallaan. Näkeehän sen jo tuosta emäputken pituudesta, että kyseessä on iso pyörä.

Isommissa runkokoissa on loiva satulaputken kulma, jotta tangon ja satulan välinen mitta saataisiin riittävän pitkäksi.
Tulee mieleen että eikö lonkkanivel mene liian kauaksi kammista? Tämän tavallaan kumoaa toinen virhe eli liian lyhyet kammet mahdollistavat väärän satulapaikan.
Sitä voidaan myös ajatella niinkin että pyöräsuunnittelija tietää että pitkät käyttävät liian lyhyitä kampia ja siksi tekevät pyöristä tuollaisia.

Oikeaoppista olisi kuitenkin että isolla miehellä rungon akseliväliä pidennettäisin, satulaputken kulmaa jyrkennettäisiin (satulaa eteenpäin), kampia pidennettäisiin ja eturattaisiin hampaita lisää.

Näitä vaan on hankala saada mistään. Kuitenkin hiilikuiturakenteiden kustomointi etenee jatkuvasti ja tulevaisuudessa on mahdollista saada pitkiäkin tyydyttäviä ratkaisuja.

leecher
10.10.2010, 20.40
Isommissa runkokoissa on loiva satulaputken kulma, jotta tangon ja satulan välinen mitta saataisiin riittävän pitkäksi.
Tulee mieleen että eikö lonkkanivel mene liian kauaksi kammista? Tämän tavallaan kumoaa toinen virhe eli liian lyhyet kammet mahdollistavat väärän satulapaikan.
Sitä voidaan myös ajatella niinkin että pyöräsuunnittelija tietää että pitkät käyttävät liian lyhyitä kampia ja siksi tekevät pyöristä tuollaisia.

Oikeaoppista olisi kuitenkin että isolla miehellä rungon akseliväliä pidennettäisin, satulaputken kulmaa jyrkennettäisiin (satulaa eteenpäin), kampia pidennettäisiin ja eturattaisiin hampaita lisää.

Näitä vaan on hankala saada mistään. Kuitenkin hiilikuiturakenteiden kustomointi etenee jatkuvasti ja tulevaisuudessa on mahdollista saada pitkiäkin tyydyttäviä ratkaisuja.Tuo liian lyhyiden kampien ongelma on varmaankin todellinen. Nykyisin 175 mm ja pitäisi olla varmaan min 180 mm. Tuolla tavoin saataisiin satulaa 5 mm alas.

E.T.
10.10.2010, 20.48
Oikeaoppista olisi kuitenkin että isolla miehellä rungon akseliväliä pidennettäisin, satulaputken kulmaa jyrkennettäisiin (satulaa eteenpäin), kampia pidennettäisiin ja eturattaisiin hampaita lisää.

Vähän samanlaisiin päätelmiin olen tullut kun olen omaa cannariniani säädellyt. Ehkä ton isoimman cannarin akseliväliä en pidentäisi. Suoralla tolpalla pääsee jo aika pitkälle. Itselläni oli aikaisemmin hyvinkin takapainoinen asento ja satulakin oli aika matalalla. Nyt kun olen tähän tottunut en enää takaisin vaihtaisi.

Taitaa proffien parissakin nykytyyli olla että penkki lykätään aikalailla eteen. Toi cannarin geometria on muuten aika vekkuli. Kun hypätään 61 koosta 63 kokoon reach lyhenee. Muutenkin olin ennen siinä käsityksessä että amerikkalaiset pyörät ovat pitkiä. Mutta cannarin ohjaamot ovat lyhyemmästä päästä. Senttitolkulla lyhyempiä kuin esim. Colnagot.

client
08.08.2012, 09.49
Lainataan ketjua. Pituuteni on n. 186 ja inseam 85.
Tilauksessa on Radon r1 58cm rungolla, jossa top tube on vain 56 senttiä, mutta satulaputki on juuri sopiva 56 senttiä. Meneeköhän suoraan palautuksiin vai voiko tuosta saada minulle ajettavan ? Seuraavassa koossa top tube on 57,5 mutta satulaputki kasvaa 58 senttiin.

Fit calculator antoi seuraavaa:



The Competitive Fit
The Eddy Fit
The French Fit


Seat tube range c-c
55.1 - 55.6
56.3 - 56.8
58.0 - 58.5


Seat tube range c-t
56.8 - 57.3
58.0 - 58.5
59.7 - 60.2


Top tube length
57.1 - 57.5
57.1 - 57.5
58.3 - 58.7


Stem Length
11.2 - 11.8
10.1 - 10.7
10.3 - 10.9


BB-Saddle Position
87.9 - 89.9
87.1 - 89.1
85.4 - 87.4


Saddle-Handlebar
53.0 - 53.6
53.8 - 54.4
55.5 - 56.1


Saddle Setback
2.0 - 2.4
3.2 - 3.6
2.7 - 3.1

rjrm
08.08.2012, 09.52
Aika lyhyt inseam... mittasitko oikein? Mulla 187cm, ja inseam ainakin 90. 574mm on top tube.

client
08.08.2012, 10.55
uskoisin että mittasin, seinää vasten seisomaan, kirja haarojen väliin 90 kulmassa seinää vasten ja kirjan yläreunasta otti puoliso mitan.

Nyt ihan suoraan sanoen jännittää oisko pitäny ottaa toi koko 60....

rantanr
08.08.2012, 10.55
Aika lyhyt inseam... mittasitko oikein? Mulla 187cm, ja inseam ainakin 90.
Samaa katsoin minä, joka olen 188 cm ja 91 cm.

Sitä kirjaa haaruksiin nostamaan varminta olisi ottaa mukaan vaikka naapurin rouva tai muu kolmas henkilö.

kolistelija
08.08.2012, 11.00
Voihan se olla oikeakin mitta. Se tosin voi olla vähän hankala kun sopivan pituinen runko voi antaa liian korkean ajoasennon.

client
08.08.2012, 11.19
kyllä mä sitä kirjaa nostin ihan napakasti nivusia vasten. aika outoa kun en edes näytä persjalkaiselle (omasta mielestä) :)

mutta kertokaas mitä vaikutuksia tolla top tuben 1cm lyhyydellä on ? tuleeko pysty ajoasento vai? tuleeko liikaa korkeuseroa satulalle ja tangolle? tuleeko mahtumisongelmia?

noin yleisesti ottaen....?

lansive
08.08.2012, 12.01
mutta kertokaas mitä vaikutuksia tolla top tuben 1cm lyhyydellä on ? tuleeko pysty ajoasento vai? tuleeko liikaa korkeuseroa satulalle ja tangolle? tuleeko mahtumisongelmia?


Radonin geometriataulukosta puuttuu reach ja stack -mitat joten paha tehdä mitään kovin suuria päätelmiä. Stemmiä voi joutua pidentämään. Ehkä.

Markku Silvenius
08.08.2012, 12.07
kyllä mä sitä kirjaa nostin ihan napakasti nivusia vasten. aika outoa kun en edes näytä persjalkaiselle (omasta mielestä) :)

mutta kertokaas mitä vaikutuksia tolla top tuben 1cm lyhyydellä on ? tuleeko pysty ajoasento vai? tuleeko liikaa korkeuseroa satulalle ja tangolle? tuleeko mahtumisongelmia?

noin yleisesti ottaen....?

Veikkaan, että tuosta tulee ihan hyvä tai sitten pykälää pienempi runko. Isompi ei missään tapauksessa.

Ei tuollaisia voi tässä noin vaan sanoa (miten liikkuvuutesi/fysiikkasi kestää korkeuseron satula/tanko-suhteessa) Jos edellisessä maantiepyörässäsi oli reilu droppi ja kestit sen tunteja päivässä ja monta kertaa viikossa, niin olet vahvoilla. Tai jos maantieasentosi oli pystympi, mutta aika-ajoasentosi todella matala. Muutoin se voi olla aika haastavaa aluksi.

SSGT-92
08.08.2012, 12.12
Moro,mullakin pituutta toi 186 ja jalan sisämitta 85.Omas Orbeas efektiivinen vaakaputki on 57 cm. aikasemmas Bianchin ML3
pyöräs oli 57.5 cm.Se satulaputken mitta ei suoraan vaikuta ajoasentoon,jos standoverheight vaan on sopiva.Monesti runko koon kasvaessa suurenee myös headtube (siis se putki jonka päissä ne ohjainlaakerit on) mitta.Katsoitko tuolt koeajo pankist,oisko löytynyt sopivaa testipyörää?

client
08.08.2012, 12.18
kiitos jo tässä vaiheessa neuvoista ja spekuloinnista. En katsellut koeajopankkia. Tuo tilaaminen on aika riskintöntä tilausta kun on maksuton palautus, joten jos ihan suoraan näyttää siltä että ilman valtavaa säästämistä ei saa hyvää asentoa niin pistän kyllä sitten takasin, toivon tietysti että asento napsahtaisi suht kohdilleen.

aikaisempaa maantiepyörää minulla ei ole. joskus kymmenen vuotta sitten ajelin faijan fillarilla merkkiä ives, jostain 70 tai 80 luvulta campan recordeilla :) niin, ja nykyinen pyöräni on jopo-kopio. Että sellainen pyöräilytausta :)

client
08.08.2012, 22.54
Jaahas, uusintamittaukset paljastivat tosiaan aika päin #!"# menneen inseam mittauksen. Nostin nyt kirjan todella tiukasti nivusia vasten ja inseamiksi tuli 90cm.

Tuo varmaan aika lähellä totuutta. Nyt näyttää sitten auttamatta siltä, että fillari lähtee käytännössä suoraan palautuksiin.....pituus 186 ja inseam 90.. voihan perc. Ei tarkoita taloudellista menetystä mutta hyvää ajoaikaa menee hukkaan....

ja nyt 60sent rungot on loppu.. JES!

hannuwilliam
09.08.2012, 08.49
tossa ihan sivusto josta löytyy paljon tietoa ajoasennosta ja sen säätämisestä itselle sopivaksi:

http://www.stevehoggbikefitting.com/

Jukkeli84
28.12.2012, 18.25
Innostuin kerrankin omaa kulkinetta mittailemaan. Keskiö-satulankärki mitta on n.6cm, tolpan offset 10mm ja satula on asennettu aivan eteen. mistä johtunee?

SSGT-92
29.12.2012, 12.07
Jos se e aiheuta muuta ku visuaalist haittaa itelle,ni anna olla siin.

Jukkeli84
29.12.2012, 18.13
Njoo, enpä tuosta unia menettänyt. oikea polvi on ollu kipeä, mutta on todnäk. juoksijan polvi..