PDA

Näytä tavallinen näkymä : Power tap ja muut voimamittarit!!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9

Rawjunk
18.07.2018, 18.44
Heittohan on aika helppo säätää 4iii kännykkä apsista kohdilleen. Tuo taitaa tosin muuttaa sitä prosentteina, vaikka minusta virhe oli tosiaan samat 20w kaikilla tehoilla. Minä säädin tuon kohdilleen vajaassa 300w tehossa.

Ok, hyvä tietää. Tarkoitus on ottaa päiväksi se Dcrainmakerin analyzer tool ja ajella vertailutestejä Neon kanssa. Joku 1-2% saisi näyttää enemmän kuin Neo, mutta nykyinen heitto on jo liikaa. Pitää tulevaisuudessa tehdä traineroinnit ilman power matchia, kun tehot seilaa liikaa yksipuoleisen mittarin kanssa ja tuo heitto vielä korostaa sitä.

paaton
18.07.2018, 20.32
Juu, ei missään nimessä powermatchia neon ja 4iii kanssa. Neon tehot eivät vaihtele ja se on tarkka. Saa olla aika hyvä tehomittari, että laitan sen neon mittausten edelle. Turha ylimääräinen laite vaan älytraineria sekoittamassa.

Neo ja quarq näyttivät muuten lyhyellä testillä täsmälleen samaa. Jos sinullakin on tuo 20w heitto, niin 0.95 arvo 4iiii apsissa antaa aika tarkan korjauksen.

Juha Lehtinen
19.07.2018, 05.33
Voisi itsekin kokeilla tuota DCRainmakerin analyzeria. Itselläni on hieman mennyt usko Bkoolin teholukemien luotettavuuteen. Välillä näyttää ihan ok lukemia mutta välillä myös lukemia jolloin tuntee itsensä ainakin semi pro kuskiksi. Zwiftillä olen antanutkin Quarqin hoitaa tehomittauksen viime aikoina.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Moska
23.08.2018, 11.26
Muistaessa kirjoittaa, että 4iii precision sai päivityksen ja omassa kalibrointiarvo muuttui 1->0.9. Ainakin nyt näyttää hyvin samanlaisia lukemia kickr snapin kanssa.

paaton
23.08.2018, 11.54
Muistaessa kirjoittaa, että 4iii precision sai päivityksen ja omassa kalibrointiarvo muuttui 1->0.9. Ainakin nyt näyttää hyvin samanlaisia lukemia kickr snapin kanssa.

Katsos. Minulla onkin ollut arvo jo pitkään 0.95. 0.9 näyttää hieman liian vähän.

Mosse
26.08.2018, 10.20
Favero Assioma Duot tuli tilattua ja kohta pitää alkaa testailemaan.

Yksi asia tuli mieleen - talvikengissä on SPD-klossit ja noissa Assiomissa lookin malli. Onko olemassa adaptereita, joilla saisi Lookin klossit spd-reikiin?

mkp
26.08.2018, 15.36
^Adaptereista en valitettavasti tiedä, mutta pistä kokemuksia Faveroista, asennuksesta, tarkkuudesta ja käytöstä. Kiinnostaa, että oisko jo varmatoimisia wattipedaaleita. Olis kätevämmät (halvemmat) useamman pyörän kanssa. Mutta tää vuosi saa vielä mennä Stagesin kanssa.

ranttis
26.08.2018, 17.02
^Adaptereista en valitettavasti tiedä, mutta pistä kokemuksia Faveroista, asennuksesta, tarkkuudesta ja käytöstä. Kiinnostaa, että oisko jo varmatoimisia wattipedaaleita. Olis kätevämmät (halvemmat) useamman pyörän kanssa. Mutta tää vuosi saa vielä mennä Stagesin kanssa.Asennus Assiomissa yhtä helppo kuin minkä tahansa polkimen. Olen vaihdellut noita kahden pyörän välillä viikottain ja siihen menee se 2-3min jos ei nyt kaikki ole valmiina ja tee sitä urheilusuorituksena.

Tarkkuudesta on vaikea sanoa kun ei ole vertailukohtaa.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Rawjunk
26.08.2018, 18.40

Mikäs tuon firmwaren numero on? Mulla on 2.1.0 ja scale on ainakin vielä 1,0.

Moska
26.08.2018, 18.45
Mikäs tuon firmwaren numero on? Itsellä scale on ainakin vielä 1.02.1.0 firmware. Ilmoitti jotain traineri yhteensopivuus asioista päivityksessä.

Rawjunk
26.08.2018, 18.53
2.1.0 firmware. Ilmoitti jotain traineri yhteensopivuus asioista päivityksessä.

4iiii:n päivitysohjeen mukaan tuo firmware on tullut jo joulukuussa 2016 ja nuo trainerijutut liittyy appin päivitykseen. Aika jännä, et toisilla muuttunut tuo scale automaattisesti. Tiputin sen nyt itsekkin tuohon 0,9:iin.

Moska
26.08.2018, 19.11
Onpa kyllä, tuo päivitti ihtensä silloin kun otin sen käyttöön heinäkuun alussa ja kalibrointi arvo tuli 1.0 ja nyt alkukuusta tuli tämä ja arvo muuttui 0.9.

MikkoVe
26.08.2018, 20.04
^Adaptereista en valitettavasti tiedä, mutta pistä kokemuksia Faveroista, asennuksesta, tarkkuudesta ja käytöstä. Kiinnostaa, että oisko jo varmatoimisia wattipedaaleita. Olis kätevämmät (halvemmat) useamman pyörän kanssa. Mutta tää vuosi saa vielä mennä Stagesin kanssa.

Ei liity pelkästään Assiomiin. Vatuloin yksi- ja kaksipuolisen mittauksen välillä. Juoksussa jalat toimivat symmetrisesti, joten oletin sen pätevän myös pyöräilyssä. Not so. Assioma Duo paljasti, että vasen tekee noin 47 % työstä ja oikea siis yli 10 % enemmän. Mittari(t) käytössä vasta parilla lenkillä, mutta asennus oli helppo ja ei vielä mitään pahaa sanottavaa*. Ensimmäinen asennuksen jälkeinen ja lyhyiden kirien jälkeiset kalibroinnit ovat kaikki näyttäneet nollaa (eli kalibroinnille ei olisi ollut tarvetta).

*No joo, jouset ovat sen verran tiukat, että saa hieman keskittyä että saa kengän irti. Voisi olla enemmän säätövaraa.

Mcross
27.08.2018, 03.23
Ei liity pelkästään Assiomiin. Vatuloin yksi- ja kaksipuolisen mittauksen välillä. Juoksussa jalat toimivat symmetrisesti, joten oletin sen pätevän myös pyöräilyssä. Not so. Assioma Duo paljasti, että vasen tekee noin 47 % työstä ja oikea siis yli 10 % enemmän. Mittari(t) käytössä vasta parilla lenkillä, mutta asennus oli helppo ja ei vielä mitään pahaa sanottavaa*. Ensimmäinen asennuksen jälkeinen ja lyhyiden kirien jälkeiset kalibroinnit ovat kaikki näyttäneet nollaa (eli kalibroinnille ei olisi ollut tarvetta).

*No joo, jouset ovat sen verran tiukat, että saa hieman keskittyä että saa kengän irti. Voisi olla enemmän säätövaraa.

Jos vasen tekee 47 % työstä, niin eikö oikea tee silloin 53 % työstä? Mun matikalla en saa oikeaa tekemään yli 10 % työstä mitenkään. Vai onko noissa polkimissa enemmän prosentteja kuin 100 %?

hphuhtin
27.08.2018, 06.29
Jos vasen tekee 47 % työstä, niin eikö oikea tee silloin 53 % työstä? Mun matikalla en saa oikeaa tekemään yli 10 % työstä mitenkään. Vai onko noissa polkimissa enemmän prosentteja kuin 100 %?

Molemmat on tavallaan oikein :) Tässä oli ajatuksena ilmeisesti, että montako prosenttia enemmän työtä toinen jalka tekee suhteessa toiseen jalkaan, 6% taas on oikea vastaus jos kysytään montako prosenttia on jalkojen tekemän työn ero suhteessa kokonaistyöhön.

Eli jos jalat tekee tuolla jaolla töitä, vaikka toinen 53W ja toinen 47W, niin se on (53-47)/47 eli n. 12,7% enemmän kuin toinen.

Mcross
27.08.2018, 07.25
Mun mielestä pitäisi katsoa isoa kuvaa, eikä laskea vain yhtä jalkaa.

Itselläni kevyesti ajaessa tehot menee 48/52, normaalisti 49/51 ja kovaa ajaessa 50/50. En oo pitänyt yhtään tärkeänä yrittää korjata kevyen prosenttieroa.

PatilZ
27.08.2018, 09.21
Tänään työmatkalla 63/37, eilen kolmen tunnin kevyellä pk-lenkillä 60/40, viime viikon vk1-vk2 intervalleissa 54/46 (erityinen huomio oikean jalan työhön). Ero on nyt kasvanut oikean polven ongelmien takia muutaman vuoden takaisesta, mutta sen tiesin ilman wattimittariakin.

Joskus ajateltiin tuolla yhdellä jalalla pyörittämisen (trainerilla) tasaavan puolieroja. Sama ajatus salilla laitteilla, joissa voi erottaa jalkojen tekemä työ (esim. jalkaprässi). Varsin monella on toinen jalka dominoiva (esim. ponnistava jalka pituushypyssä, jalkapallo) ja tätä eroa on turhaa kuroa kokonaan kiinni ellei ole pakkotilanne. Kokonaan toinen kysymys on sitten, jos puolierot kuvastavat kuntoutustarvetta. Silloin jonkinlaisena seurannan välineenä tuota eroa voinee käyttää.

MakeK
27.08.2018, 13.24
Oon tainnut avautua tästä jo aikaisemmin, mut laitetaan vielä.
Olen siis käyttänyt tehoa mittaavia polkimia jo 3,5v, kun aloin epäillä tehon ”karkaamista” vasurin kautta. Polkimet osoitti epäilykset oikeaksi ja pahimmillaan ero on ollut luokkaa 35%-65%. Tuon kun muuttaa wateiksi, esim 250W kokonaisteholla vasen tuottaa ~88W ja oikea ~163W. Eli, vasemmalta ”karkaa” n. 75W, mikä on ihan helv. paljon. Saati sit kun puhutaan kovemmista tehoista. Mulla ongelmaa esiintyy nimenomaan tehoilla ajaessa. Perusajossa jalat toimii 0-2% sisään. Olenkin kiinnittänyt paljon huomiota ongelman korjaamiseksi ja siinä onnistunutkin.
Olen lähtenyt siitä että max. 5% tasapainoero menee luontaisen vaihtelun piiriin. Toki jos/kun hakee niitä viimeisiä watteja, tulisi jalkojen toimia lähes tasapainossa.

mkp
27.08.2018, 16.39

Tämähän kuulostaa hyvältä. Molemminpuolinen mittaus olis myös itselle tulossa. Ja jos ainoa miinus on noi jäykät jouset, niin niistä on kokemusta myös ultegran speduista ja toimeen on tultu. Ja vaikka simpan klosseilla onkin tullut ajeltua, niin eiköhän sitä noihin Lookkeihin totu noin 3:ssa minuutissa:cool:. Q-ring näyttäis pysyvän melko samana kuin Ultegroillakin, mikä on hyvä.

elasto
27.08.2018, 20.08
Onko kenelläkään vielä kokemusta tästä RaceFacen wattimittarista?

https://www.raceface.com/products/details/cinch-power-meter-spindle

Tai tästä Eastonin vastaavasta?

https://www.eastoncycling.com/products/collections/power-meter/ec90-crank-with-power-meter--

MikkoVe
27.08.2018, 21.05
Eli jos jalat tekee tuolla jaolla töitä, vaikka toinen 53W ja toinen 47W, niin se on (53-47)/47 eli n. 12,7% enemmän kuin toinen.
Juuri noin! Ero näyttää alle FTP:n olevan vakio. Eihän se huikean iso ole, mutta treenaan heikompaa jalkaa talvella ihan mielenkiinnostakin jonkun verran enemmän kuin toista ja katson muuttuuko tilanne.

Anaxagore
28.08.2018, 07.36
Jos vielä muistettaisiin ottaa se mittausepätarkkuuskin huomioon? ±2% monissa, joissakin harvoissa ±1%.

PatilZ
10.09.2018, 20.08
Joukkorahoitusasteella oleva polkimen ja kammen väliin kiinnitettävä IQ2-tehomittari. 349 € L+R -versiosta, jos ja kun valmistuu.

https://www.kickstarter.com/projects/1468298434/cycling-power-meter-at-a-breakthrough-price

DCR:n näkemystä projektiin.
https://www.dcrainmaker.com/2018/04/iq2-149eur-first-power-meter.html

Vasta tänään tuli ensimmäistä tietoa datasta. DCR:n ohjelmalla olivat verraneet iQ2:sta Stagesiin ja P1 polkusimiin. Hyvin näytti seuraavan käyrät toisiaan. Mutta ei tälla tavalla oikeasti validoida wattimittaria.

Ensimmäisten pitäisi saada tuotteensa tässä kuussa. Saa nähdä. Jos joskus saan tuotteen, niin pystyn vertaamaan ainakin Tacx Neon ja Favero Bepron dataan.

KSi
10.09.2018, 21.47
12. tiedote asiain kulusta oli tämä. Odottelen toimitusta.. katsotaan milloin tulee. Ja maksoin kuluineen 219€, yht. molempiin polkimiin ns. early birdy -hinta.

Mosse
20.09.2018, 09.36
^Adaptereista en valitettavasti tiedä, mutta pistä kokemuksia Faveroista, asennuksesta, tarkkuudesta ja käytöstä. Kiinnostaa, että oisko jo varmatoimisia wattipedaaleita. Olis kätevämmät (halvemmat) useamman pyörän kanssa. Mutta tää vuosi saa vielä mennä Stagesin kanssa.Favero Assioma Duoja kokeiltu nyt pari viikkoa ja ohessa huomioita:
- polkimet vaikuttavat laadukkailta ja jämäkiltä
- asennus ja käyttöönotto oli tosi helppoa - pedaali kiinni mukana tulevalla kuusiokulma-avaimella, apin lataus puhelimeen ja poljinten aktivointi kestää ensimmäisellä kerralla n. 5 min. Samaten Polar v800, jota käytän mittarina, löysi polkimet vaivattomasti.
- käytän polkimia kolmessa pyörässä (TT-pyörä sisällä trainerilla, maantiepyörä maantieajossa, maastopyörä maastoon) ja niiden vaihto pyörästä toiseen on helppoa ja kestää pari minuuttia. Kalibrointi (Zero offset) kannattaa tehdä jokaisen vaihdon yhteydessä, se tehdään kännykän ja apin avulla ja kestää maks 30 sek.
- olen nyt pari viikkoa käyttänyt (n. 10 h ajoa, sateessa ja kurassakin) polkimia yhdellä latauksella ja apin mukaan akut taisi olla vielä n. 50 % latingissa, eli ei ihan koko ajan tarvitse latailla.
- lataussysteemi liittimineen vaikuttaa luotettavalta
- nämä duo-polkimet mittaavat molempien jalkojen tehontuottoa, tästä on hyötyä jos epäilee epäsymmetristä toimintaa jaloissa. Ilokseni huomasin että aika tarkkaan 50/50-jaolla poljen, joskus saattaa lipsahtaa suhteeksi 49/51. Tekniikkaan olen kyllä yrittänyt kiinnittää huomiota ja on näemmä tältä osin onnistunut.
- teholukemat ovat johdonmukaisia. V800:ssa teholukema vaihtuu 1 sek välein, jota väliä pitäisi kyllä saada viritettya harvemmaksi, esim. 3 sek tai jotain. Mutta tämä on päätelaitteen ongelma.
- tarkkuutta ei voi kommentoida, kun ei ole tarkaa vertailudataa. Tältä osin pitää lukea testejä, mutta ilmeisesti +-1% tarkuuteen näillä pääsee.
- bonusta siitä, että polkimet mittaavat tehon suoraan tehoa tuottavasta yksiköstä, eli koivesta. Muualta mitatessa voimalinjan hävikki vaikuttaa tulokseen ja aiheuttaa epätarkkuutta mittaukseen.

Muuta:
- tehon mittaus on herättänyt sen suhteen kuinka paljon tehon tuotto vaihtelee tasaisella, mäissä, tai vasta- ja myötätuulessa, jne. Tyyliin mäet saattoi polkaista n. 3 x tehoilla verrattuna mäkeä edeltävään tasaiseen. Samaten vastatuuleen tuli sotkettua turhan kovilla tehoilla. Nyt kun pyrkii tasaisempaan tehontuottoon eikä katkaise itseään mäessä tai vastatuulipätkällä, niin kokonaisuutena lenkki menee paremmin.

jarkempp
20.09.2018, 11.30
Assioma Duot Verkkokaupasta meni tilaukseen kun viimeisimmässä softapäivityksessä tuli tuo combined l+r bluukalle. Saapa nähdä kauanko kestää toimitus, juuri tuli ilmoitus että edelleen odotellaan tuotteita..

tunkkari
23.09.2018, 20.25
Miten noilla IQ2 polkeminen tuntuu, kun 16mm siirtyy poljin ulospäin? Kuinka paljon se vaikuttaa? Kokemuksia...

Antti Salonen
23.09.2018, 23.19
Tuo yhteensä 32 mm on vähän isompi ero polkimien etäisyydessä kuin mikä mulla on maantiepyörän ja maastopyörän välillä (145 mm ja 172 mm). Kyllä mä tuon eron tunnen, ja pidän maantiepyörää tässä suhteessa mukavampana. Henkilökohtaistahan tämä on.

Itse en missään nimessä hyväksyisi tuota 32 mm muutosta tehomittarin takia. Vaihtoehtoja on liikaa, eikä tuo parinsadan euron hintaero riittävästi houkuttele. Maastopyörissä iso Q-factor on vain välttämättömyys, jonka kanssa eletään.

tunkkari
24.09.2018, 08.05
Sitäpä juuri mietin ja tällaisella kapealanteisella suhteessa aika iso muutos 32mm. Aamulla fillaritorilla ajatuksen kanssa ajaessa ei houkuttele leveyden kasvu... Jos olis leveämpi persuus niin vois harkita Ideahan noissa on hyvä. Jos saavat tulevaisuudessa kavennettua edes hieman....

PatilZ
24.09.2018, 14.54
Sitäpä juuri mietin ja tällaisella kapealanteisella suhteessa aika iso muutos 32mm. Aamulla fillaritorilla ajatuksen kanssa ajaessa ei houkuttele leveyden kasvu... Jos olis leveämpi persuus niin vois harkita Ideahan noissa on hyvä. Jos saavat tulevaisuudessa kavennettua edes hieman....

Jokos IQ2:sta löytyy torilta? Mulle ei vielä toimitettu Kickstarterista hankittua.

Tuo leveys on kaksipiipuinen juttu. Toiset kärsii näistä muutoksista ja toiset ei. IQ2 tuo polkimet about wattbike leveydelle ja sitten saleilta löytyy toki spinningpyöriä tätäkin leveämmällä q-faktorilla.

IQ2:n valmistaja tietääkseni suunnittelee tarjoavansa yleisimpiin polkimiin vaihdettavaa akselia, joka toisi leveyden takaisin ennalleen. Onko tässä sitten järkeä vai ei, on kokonaan toinen kysymys.

Sent from my iPad using Tapatalk

tunkkari
24.09.2018, 16.05
Jokos IQ2:sta löytyy torilta? Mulle ei vielä toimitettu Kickstarterista hankittua.

Tuo leveys on kaksipiipuinen juttu. Toiset kärsii näistä muutoksista ja toiset ei. IQ2 tuo polkimet about wattbike leveydelle ja sitten saleilta löytyy toki spinningpyöriä tätäkin leveämmällä q-faktorilla.

IQ2:n valmistaja tietääkseni suunnittelee tarjoavansa yleisimpiin polkimiin vaihdettavaa akselia, joka toisi leveyden takaisin ennalleen. Onko tässä sitten järkeä vai ei, on kokonaan toinen kysymys.

Eipä taida olla vielä kellekään toimitettu. Nyt jos tilaa niin marraskuussa tulee.
Kokeilemallahan se selviäis miltä tuntuu...

paaton
24.09.2018, 16.39
Minusta tuon idea olisi saada maastopyöräänkin edullinen ja siirrettävä mittaus. Voisi vaikka vaihtaa cyclon ja maasturin välillä. Mutta tuo 32mm lisää maasturin q-factoriin on jo liikaa.

mkp
25.09.2018, 16.53
Kiitos Mosse Favero Assioma Duo kommentoinnista. Traineripyörään pistinkin jo Lookin spedut Simppojen tilalle ja FAD menee ensi kaudelle hankintaan.

jarkempp
01.10.2018, 08.28
Assioma Duot saapuivat verkkokauppa.com:sta viikon toimitusajalla. Sen verran olin netissä vehkeisiin perehtynyt että asennus meni simppelisti. Sen verran kiinnitin ohjekirjaan huomiota että poljinten pakollinen aktivointi mobiiliapplarilla oli kovin pieni maininta manuaalissa. Toinen polkimista vaati muutaman yrityksen 3.0 softapäivitykseen, kannattaa pitää luuri päivityksen aikana ihan polkimien vieressä. Polkimet menivät automaattisesti 3.0:ssa mukana tulevaan single channel modeen jossa siis molempien poljinten data kuljetellaan päätelaitteelle yhden BLE yhteyden yli.

Polkimet kiinni tripyörään, SRAM Red kammet vaativat mukana tulevan prikan väliin että mahtuvat pyörimään. Kalibroinnin jälkeen purin parituksen luurista ja sitten parittelin AppleTV Zwiftiin BLEllä ja Sigma Rox12.0:aan ANT+:lla. Ei minkäänlaisia ongelmia yhdistelyissä eikä parin tunnin Zwift session aikana.

Q-factoria en mittaillut mutta eipä tuntunut mitenkään ratkaisevan erilaiselta vrt Look Keo Blade 2. Mekaanisesti vaikuttavat varsin päteviltä, aiemmin kokeillut Polarin BT polkimia ja niissä hirvitti ohut "lätkä" joka ei kyllä minun käytössä olisi ehjänä pysynyt.

Toistaiseksi siis kovin positiiviset fiilikset.

juseh
17.10.2018, 16.55
Onko kenelläkään vielä kokemusta tästä RaceFacen wattimittarista?

https://www.raceface.com/products/details/cinch-power-meter-spindle

Tai tästä Eastonin vastaavasta?

https://www.eastoncycling.com/products/collections/power-meter/ec90-crank-with-power-meter--
Mulla on tuo racefacen versio. Oli helppo asentaa, kun oli turbinen satsi paikoillaan. Hirveästi en ole ehtinyt testaamaan, mutta ainakin hetkellisen tehon päivittymiseen lezyneen menee noin 1-2 sekuntia. Se vähän kismittää. Tarkkuus kai noissa on mitä on, mutta eihän se mettähommissa ole niin metrilleen muutenkaan. Akun kestävyys on hyvä.

Warlord
17.10.2018, 19.45
1st gen Stages SRAM Rival- kampi oirehtii, patteri ei kestä kymmentä tuntia. Paranisiko tuo jos antaisi kuivua kunnolla sisältä kansi auki ilman patteria ja uusisi pelkän kannen tiivisteineen?

plr
17.10.2018, 21.09
2. generaation 105 Stagesissa myös havaittavissa samaa. Sillä ajettiin 1.5 kuukautta sitten pitkä lenkki sateessa ja paristo oli ruostunut, kun kannen avasi. Sen jälkeen on mennyt useita paristoja. Olin siinä käsityksessä, että paristokotelon kannen tiiviysongelma oli korjattu 2. generaation laitteisiin, mutta ilmeisesti näin ei ole. Ratkaisu kiinnostaa minuakin.

Jim717
17.10.2018, 21.30
Minä laitan Stagesin paristokotelon kanteen sähkömiehenteippiä päälle tiivistykseksi

Warlord
18.10.2018, 12.46
^ei olisi huono idea, täytyy ensin vain kuivatella kunnolla sisältä.

Jim717
18.10.2018, 13.30
Jep, laitan tuota sähkömiehen teippiä aina paristonvaihdon jälkeen paristokannen yli rinnakkain muutama teippi

mkp
20.10.2018, 18.19
Täällä myös Stagesin 1st gen. Sähkömiehen teippi korjasi ongelmat, joita joskus esiintyi.

pasi.ilari.savolainen
14.11.2018, 21.35
Assioma Duot saapuivat verkkokauppa.com:sta viikon toimitusajalla. Sen verran olin netissä vehkeisiin perehtynyt että asennus meni simppelisti. Sen verran kiinnitin ohjekirjaan huomiota että poljinten pakollinen aktivointi mobiiliapplarilla oli kovin pieni maininta manuaalissa. Toinen polkimista vaati muutaman yrityksen 3.0 softapäivitykseen, kannattaa pitää luuri päivityksen aikana ihan polkimien vieressä. Polkimet menivät automaattisesti 3.0:ssa mukana tulevaan single channel modeen jossa siis molempien poljinten data kuljetellaan päätelaitteelle yhden BLE yhteyden yli.

Polkimet kiinni tripyörään, SRAM Red kammet vaativat mukana tulevan prikan väliin että mahtuvat pyörimään. Kalibroinnin jälkeen purin parituksen luurista ja sitten parittelin AppleTV Zwiftiin BLEllä ja Sigma Rox12.0:aan ANT+:lla. Ei minkäänlaisia ongelmia yhdistelyissä eikä parin tunnin Zwift session aikana.

Q-factoria en mittaillut mutta eipä tuntunut mitenkään ratkaisevan erilaiselta vrt Look Keo Blade 2. Mekaanisesti vaikuttavat varsin päteviltä, aiemmin kokeillut Polarin BT polkimia ja niissä hirvitti ohut "lätkä" joka ei kyllä minun käytössä olisi ehjänä pysynyt.

Toistaiseksi siis kovin positiiviset fiilikset.Onko tietoa onnistuuko Assioma Duot liittää Bluetoothilla siten että molempien polkimien teho tulee mittariin?
Rainmaker väitti ettei onnistu.
Ilmeisesti syksyllä tullut päivitys korjasi ongelman?

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

MakeK
16.11.2018, 06.44
Onko tietoa onnistuuko Assioma Duot liittää Bluetoothilla siten että molempien polkimien teho tulee mittariin?
Rainmaker väitti ettei onnistu.
Ilmeisesti syksyllä tullut päivitys korjasi ongelman?

Tässähän voi olla kyse myös päätelaiteongelmasta, mutta uskoisin DCRM:n hanskaavan päätelaiteasiat.
Törmäsin alkuvuodesta ongelmaan kun Suunto Spartan ei tunnistanut kuin yhden Kéo Power -polkimen (eikä kyennyt näyttänyt edes sen tuottamaa tehodataa)... juu nou [emoji6]

plr
19.11.2018, 13.51
Tässä hieman kokemuksia Stagesin huollosta. Ajattelin, että saattaa kiinnostaa muitakin. Kyseessä on Stages Gen2 105 5800 tehomittari, joka on hankittu 2016 keväällä.

Mittari ilmeisesti otti syyskuun alussa Itävallassa Ötztaler Radmarathonissa vettä sisäänsä, koska paristo oli ruosteessa kotiintulon jälkeen. Stagesin huollon ohjeiden mukaisen kuivatuksen (paristokotelon kansi auki sisällä yli 12h) jälkeenkin laite söi uuden pariston noin viikossa tyhjäksi. Lähetin laitteen huoltoon Saksaan pari viikkoa sitten ja nyt sieltä tuli vastaus, että lähettävät minulle takuuseen uuden kammen. Mittari oli siis 2½ vuotta vanha, joten tämän perusteella tuli myönteinen kokemus Stagesin asiakaspalvelusta. Jännityksellä odotan, että tuleeko sieltä 2. vai 3. generaation kampi.

ranttis
23.11.2018, 11.18
Laitetaan tännekin: Suoraan faverolta Assioma Duot 695e: https://cycling.favero.com/shop/dual-sided-powermeter-assioma-duo

ranttis
23.11.2018, 13.15
Laitetaan tännekin: Suoraan faverolta Assioma Duot 695e: https://cycling.favero.com/shop/dual-sided-powermeter-assioma-duo

Ja verkkokauppa laittaa vielä paremmaksi 679,90e: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/69582/jkhrx/Favero-Assioma-DUO-tehonmittaus-polkimet
Ja 640e taitaa jäädä hinnaksi 20% alennuksella täällä: https://www.powermeter24.com/en/
Tuolla siis kaikki mittarit ja muutkin 20% alennuksella.

kervelo
23.11.2018, 18.08
Ubyk Briteissä myy black fridayn ajan kaiken -20%, mistä johtuen vector 3 hinta jää hiukan alle 770€. Harvinaista, ettei garminin tuotteita ole rajattu alen ulkopuolelle.

https://www.ubyk.co.uk/garmin-vector-3-power-meter-road-keo-double-sided-system/74571

plr
24.11.2018, 17.11
Jännityksellä odotan, että tuleeko sieltä 2. vai 3. generaation kampi.

Uusi Gen3 kampihan sieltä tuli. :) Eli sain uudemman kammen kuin se minkä lähetin huoltoon. Tänään muutaman tunnin lenkillä kampi toimi kuten pitääkin. BT-yhteydessä on jotakin eroa vanhaan kampeen, koska Huawein Android-kännykkä yhdistyy StagesPower-appilla kampeen jotenkin epämääräisesti: välillä yhdistää, välillä ei. Zero reset onnistuu, mutta appi ei näytä lämpötilaa eikä kammen tietoja. Samsungin Android-tabletti yhdistyy ja sillä sai päivitettyä myös firmwaren. Wahoo Elemnt Bolt yhdistyi ANT+:lla, Zwift BT:llä, mutta Polar V800 ei (BT). Ihanaa leikkiä tietotekniikan kanssa. :D

kervelo
18.12.2018, 21.01
IQ2 on nyt avannut verkkokaupan:
https://www.iqsquare.com/webshop

Alkuperäisen titaanimallin rinnalle tulee myyntiin teräksinen malli. Ominaisuudet painoa ja halvempaa hintaa lukuunottamatta samat kuin titaanisessa.

huotah
22.12.2018, 09.10
Millaisia käyttökokemuksia täällä on Favero Assiomasta lukkopolkimina? Assiomat kiinnostaa, mutta ajatus hyvin toimivista SPD-SL -polkimista epäilyttää.

misopa
22.12.2018, 09.43
Millaisia käyttökokemuksia täällä on Favero Assiomasta lukkopolkimina? Assiomat kiinnostaa, mutta ajatus hyvin toimivista SPD-SL -polkimista epäilyttää.Lukitus on aika tiukka myös löysimmässä säädössään, mutta muuten toimii ok.

huotah
22.12.2018, 09.51
Lukitus on aika tiukka myös löysimmässä säädössään, mutta muuten toimii ok.

Juuri tuosta olen lukenut negatiivisia kokemuksia. Jotkut raportoivat että lukitus löystyy käytön myötä ja joku väittää keksineensä tavan säätää ruuvia niin että lukituksesta saa löysemmän.

Ilmeisesti vapaana oleva poljin asettuu oikeaan asentoon ja lukitseminen toimii hyvin, vaikka vaatii enemmän voimaa kuin SPD-SL/Look?

gts/R
22.12.2018, 12.49
Favero Assioma Duo + Polar V800. Watit näkyy, mutta vasemman/oikean tasapaino -kohdissa näkyy treenin aikana vain tyhjät kentät. Neuvoja?

pasi.ilari.savolainen
22.12.2018, 13.17
Favero Assioma Duo + Polar V800. Watit näkyy, mutta vasemman/oikean tasapaino -kohdissa näkyy treenin aikana vain tyhjät kentät. Neuvoja?Minulla sama ongelma Faveroilla ja Polar Vantage Vllä.

misopa
22.12.2018, 14.28
Favero Assioma Duo + Polar V800. Watit näkyy, mutta vasemman/oikean tasapaino -kohdissa näkyy treenin aikana vain tyhjät kentät. Neuvoja?Olisiko niin, että tuota L/R tasapainoa tuetaan vain Ant+ tiedonsiirrossa?

misopa
22.12.2018, 14.30
Juuri tuosta olen lukenut negatiivisia kokemuksia. Jotkut raportoivat että lukitus löystyy käytön myötä ja joku väittää keksineensä tavan säätää ruuvia niin että lukituksesta saa löysemmän.

Ilmeisesti vapaana oleva poljin asettuu oikeaan asentoon ja lukitseminen toimii hyvin, vaikka vaatii enemmän voimaa kuin SPD-SL/Look?Laakerointi noissa on melko herkkä, josta syystä vaati joskus hiukan asettelua.

Itsekin säätelin tuota ruuvia ja olen mielestäni saanut noita hiukan löysytettyä.

pasi.ilari.savolainen
22.12.2018, 15.14
Olisiko niin, että tuota L/R tasapainoa tuetaan vain Ant+ tiedonsiirrossa?Harjoitukseen tallentuu L/R tasapaino ja näkyy kyllä harjoitusyhteenvedossa.

gts/R
22.12.2018, 21.02
Harjoitukseen tallentuu L/R tasapaino ja näkyy kyllä harjoitusyhteenvedossa.

Nämä ei nyt kyllä osu silmään. Katsoin V800:n oman päiväkirjan harjoitusyhteenvedon sekä myös Polar Flowssa harjoituksen tiedot, mutta en näe.

Antti Salonen
24.12.2018, 00.44
Millaisia käyttökokemuksia täällä on Favero Assiomasta lukkopolkimina?
Jos tehonmittaus siis unohdetaan, Assioma on Xpedon valmistama Look Keo -kopio. En tiedä mitä haluat kuulla, kun kysymys oli melkolailla ladattu siihen suuntaan, että ei voi olla hyvä?

Keo-mallisena polkimena Assiomasta voi todeta sen, että lukitus on tosiaan poikkeuksellisen jäykkä. Voi häiritä joitakin käyttäjiä, jos on tottunut kevyesti avautuviin polkimiin tai jos ei jostain syystä pysty vääntämään kantapäätä voimalla ulospäin.

Laakerit ovat hyvin herkät eikä polkimessa ole vahvaa painopistettä, eli saattaa pyöriä aika herkästi liikkeelle lähtiessä.

Kokonaisuudessaan esim. Keo Blade on mun mielestä kivempi poljin käyttää, mutta ei se oikeasti hirveästi merkitse kun Assioma on myös ihan hyvä ja antaa luotettavasti tehot. Yleisesti kohtuuhintaisista tehomittaripolkimista (eli ei SRM) Assioma saattaa olla tällä hetkellä se, josta kuulee vähiten pahaa.

MakeK
24.12.2018, 08.52
Minulla sama ongelma Faveroilla ja Polar Vantage Vllä.

Ollaan Pasin kanssa pohdittu, onko datan näkymättömyys suorituksen aikana vain Vantagen ongelma, mutta tämä alkaa kuulostamaan jo siltä että ainakaan Polarin mittarit ei kykene kaivamaan Faveroista tasapainodataa ajon aikana. Parhaimmillaan V800 ja V650 kykenee louhimaan dataa ajon aikana Look-Polar yhteistyön Kéo Power -polkimista tasapainon, työvaiheen keston, ja voiman maksimipisteen osalta niin numeerisesti, kuin myös graafisesti (normaalien numeeristen teho- ja voimadatan ohella).
Toki vois testata Faveroja vielä V650:stä vasten, niin tulisi täysi varmuus asiaan.

Eri mittareista kuulemieni kokemusten pohjalta olen antanut itseni ymmärtää, että parhaiten dataa saa irti vain saman valmistajan poljin & mittari combolla. Tosin nykyisin markkinoilla on paljon vain tehon mittaamiseen erikoistuneita valmistajia.
Onko näissä jokin avoin/standardoitu rajapinta mistä saa irti muutakin kuin puhdasta tehodataa?
Nyt kun Polarilla ei ole omia tehopolkimia, niin voisi kuvitella että he kehittäisivät näitä ominaisuuksia muiden valmistajien tehomittareita vasten.

Omakohtaisesti tämä ajon aikana näkyvä data (tärkeimpinä, teho ja tasapaino, 3s ja 30s keskiarvoilla) on erittäin tärkeää/hyödyllistä. Näen mm. miten jalkojen tasapaino käyttäytyy harjoituksen edetessä ja tehon muuttuessa. Nykyisin olen oppinut jo tuntemaan mahdollisen tasapaino-ongelman, jonka mittari myös vahvistaa.

www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi

makton
24.12.2018, 14.41
Garmin 810/1030 Edgeillä on Faveron bepro:sta saanut aina tasapainon jne ulos. Beprossa ei tosin ole kuin ant+, että onko bt:llä jotain eroja datan suhteen. Tai sitten on vain polarin ongelma.

huotah
24.12.2018, 15.47
Kiitos Faveroihin liittyvistä kokemuksista, ne hälventivät huoliani niin että laitoin Assiomat tilaukseen.

MakeK
24.12.2018, 22.33
Garmin 810/1030 Edgeillä on Faveron bepro:sta saanut aina tasapainon jne ulos. Beprossa ei tosin ole kuin ant+, että onko bt:llä jotain eroja datan suhteen. Tai sitten on vain polarin ongelma.

Veikkaisin jälkimmäistä. Kaverin kokemukset Powertap P1 + Polar V650 yhdistelmästä tukee tätä. Sai polkimista irti vain numeerisen tehodatan.

pasi.ilari.savolainen
26.12.2018, 19.38
Nämä ei nyt kyllä osu silmään. Katsoin V800:n oman päiväkirjan harjoitusyhteenvedon sekä myös Polar Flowssa harjoituksen tiedot, mutta en näe.Noin 10 tunnin kokemus Faveroista. Tässä harjoituksen L/R balance tämän päivän treenistä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/723c31995770e43c40f13da168cb6310.jpg

carp
26.12.2018, 20.16
Laitoin myös Faverot tilaukseen (Verkkokauppa.fi 679,90€). DC Rainmakerin kommenteissa lupaavat, että lisää poljindataa saadaan niistä ulos joskus tulevaisuudessa: https://www.dcrainmaker.com/2018/08/new-favero-assioma-firmware-adds-full-zwift-bluetooth-smart-compatibility-additional-features.html#comment-3028932

carp
31.12.2018, 16.16
Ensimmäiset kokemukset kerätty myös omista Favero Assioma Duosta ja ihan hyvältä vaikuttaa.

Puolen tunnin testilenkki Trainerroadilla (Basin -5) ja Tacx Neon vs. Faveron Avg. Power ja NP -lukemat täysin samat. Tacx Neo kiinni iPadissa/Trainerroadissa BT:llä ja Faverot Garmin 520 Antilla. Kandenssissa 1-2 RPM:n heittoa ja maksimiteholukema suuremmat Faveroilla, mutta sillä ei ole merkitystä.

+ Asennus on tosiaankin plug ja play. Akkujen latauksessa meni muutama tunti.
- Shimanon polkimien jälkeen noiden Look-kloonien poljintuntuman kanssa on tosiaan vähän totuttelemista. Täytyy vaihtaa varmaan nuo paketissa tulleet klossit pienemmällä floatilla oleviin. Jäykkyys on sen sijaan ihan ok suoraan paketista.

paaton
31.12.2018, 16.27
Ensimmäiset kokemukset kerätty myös omista Favero Assioma Duosta ja ihan hyvältä vaikuttaa.

Puolen tunnin testilenkki Trainerroadilla (Basin -5) ja Tacx Neon vs. Faveron Avg. Power ja NP -lukemat täysin samat. Tacx Neo kiinni iPadissa/Trainerroadissa BT:llä ja Faverot Garmin 520 Antilla. Kandenssissa 1-2 RPM:n heittoa ja maksimiteholukema suuremmat Faveroilla, mutta sillä ei ole merkitystä.

- Shimanon polkimien jälkeen noiden Look-kloonien poljintuntuman kanssa on tosiaan vähän totuttelemista. Täytyy vaihtaa varmaan nuo paketissa tulleet klossit pienemmällä floatilla oleviin. Jäykkyys on sen sijaan ihan ok suoraan paketista.

Mun mielestä tehot pitääkin mennä noin. Eli polkimet näyttää piikit vähän isompina. Neossa painava vauhtipyörä, joka väkisinkin syö vähän piikkejä tasaiseksi. Tosin kumpiko sitten oikein, jos ajattelee tiehen välittyvää tehoa. No, avg kuitenkin tärkein.

jaska
31.12.2018, 20.45
Mun mielestä tehot pitääkin mennä noin. Eli polkimet näyttää piikit vähän isompina. Neossa painava vauhtipyörä, joka väkisinkin syö vähän piikkejä tasaiseksi. Tosin kumpiko sitten oikein, jos ajattelee tiehen välittyvää tehoa. No, avg kuitenkin tärkein.

Joo, samaa mieltä. Omat Assiomat tuli tyypitettyä tänään Neon kanssa ja havainnot linjassa carpin huomioiden kanssa.

gts/R
03.01.2019, 21.19
Nyt selkis oma ongelma liittyen V/O -tasapainoon Assioma duon ja Polar V800 kanssa. Assioman softasta olin valinnut dual L/R -lähetyksen, eli molemmat polkimet lähetti erikseen dataa Polarille. Tätä kautta watit näkyi käsittääkseni (?) oikein, mutta vasemman ja oikean jalan tasapaino ei ollenkaan. Vaihdoin lähetystavaksi single, eli vasen poljin (?) lähettää molempien polkimien datan kerralla. Nyt näkyy V/O -tasapaino niin harjoituksen aikana kuin harjoitusyhteenvedossakin. Ja käsittääkseni myös molempien polkimien watit näkyy nyt oikein.

Ainut ongelma tähän tasapaino-asiaan liittyen on edelleen se, että Polar näyttää vasemman polkimen kohdassa R ja oikean polkimen kohdassa L? Eli jos poljen pelkästään vasemmalla jalalla, niin laite näyttää V/O-tasapainon 99% oikealle jalalle.

mkp
04.01.2019, 00.41

Kuulostaa hyvältä. Itekin laitoin tossa ennen joulua verkkokaupasta Duot tilaukseen, mutta ei oo vielä niitä näkyny. Simpan polkimet vaihdoin Lookin Keo Bladeihin heti lokakuussa sisäkauden alettua ja tiukat on nekin irrottaa, muttei silti mitään sellaista, minkä kanssa ei voisi elää. Katotaan sitten, mitä Duot on. Kengän pohjan poljintuntumassa en kyllä huomaa nykyisillä kengillä (sidi genius7) mitään eroa Simppaan lyhyissä neuro vedoissa enkä myöskään monen tunnin tahkoamisilla eli sen puoleen kaikki on OK. Ja mulle sopii keltaisten simppojen käyttäjänä paremmin noi punaiset Lookit kuin harmaat. Mutta gripit ne pitää olla -tai muuten ne klossit on helvetin liukkaat kovalla ja kiiltävällä lattialla.

mkp
08.01.2019, 21.46
^Eilen tulivat ja kyllä toimii. Ja täytyy perua puheet, sillä noiden kanssa mullakin toimii harmaat klossit paremmin kuin punaiset. Mulla on nyt alla harmaat keo gripit ja ne toimii duojen kanssa mielestäni paremmin kuin keo blade 12Nm-poljinten kanssa, jotka on ainakin mulla tosi tiukat irrottaa. Duot tiukkuudella "vähän vaille puolen välin" on mun mielestä sopivat ja vertautuvat aiempiin Ultegran polkimiin tiukkuudeltaan. Jalat tukevasti kiinni, mutta irrotus ei silti ole tuskaa. Kengänpohjatuntuma oli myös parin tunnin lenkillä Duossa parempi, mutta tää nyt jo sellasta viinin haistelu hommaa, että jokainen luokoot omat tuntemuksensa, nää on vaan ihan "my opinion".

Teho vertailu myös Kickr 1.gen malliin (softa ajan tasalla) osoitti, että ero oli niin pieni ~1% , ettei sillä ole käytännössä mitään merkitystä ainakaan mun tason treeneissä. Asennus, päivitys ja parittaminen oli todella helppoa, joten olen tyytyväinen, että Stages sai mennä ja Assiomat tulla. Taidanpa torilta kytätä kesäksi kakkospyörään Uno-mallin, kun on niin laiska säätämään mitään ennen lenkkiä.

ranttis
08.01.2019, 22.47
Taidanpa torilta kytätä kesäksi kakkospyörään Uno-mallin, kun on niin laiska säätämään mitään ennen lenkkiä.

Eihän se mukava ole vaihdella mutta itte oon kyllä maantie- ja tri-pyörän välillä siirtäny noi joka lenkkiä varten eli siirtoja ainakin joka viikko jos ei useampaa. On se melko vaivatonta samalla ku renkaan paineet kattoo

mkp
09.01.2019, 01.41
^ Totta kyllä toikin, kun ei siinä traineriin asennuksessa varmaan 3 minuuttia kauempaa menny:cool:

PatilZ
10.01.2019, 19.51

Ensimmäiset toimitukset helmikuussa. Melkein jänskättää.

kervelo
11.01.2019, 18.18
Ensimmäiset toimitukset helmikuussa. Melkein jänskättää.

Kiinnostava tuote, mielenkiintoista lueskella käyttäjien ensimmäisiä kommentteja. Itse en toistaiseksi ole vielä tilannut.

Grandi66
12.01.2019, 18.00
Täällä odotellaan toimitusta. Jänskättää kyll.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla

Nikke123
17.01.2019, 07.59
Onko kenelläkään kokemusta Favero Assioma Duosta miten noissa akku kestää pakkasta? Käyttääkö noita kukaan yleensä talvella ulkopyörässä? Lataus ainakin näytti olevan lämpimässä.

Lähetetty minun HTC U11 laitteesta Tapatalkilla

jarkempp
17.01.2019, 17.18
En ole ulos raskinut pakkasella viedä, akunkestoa isompi ongelma lienee tuon tyyppisten mittareiden kalibroinnin vaellus pakkasessa..

Henuz
17.01.2019, 20.41
Onko kenelläkään kokemusta Favero Assioma Duosta miten noissa akku kestää pakkasta? Käyttääkö noita kukaan yleensä talvella ulkopyörässä? Lataus ainakin näytti olevan lämpimässä.

Ihan ok akunkesto, jokusen kerran olen noilla ajellut pakkasessakin crossarilla. Speksien mukaan Operating temperature: -10 / +60 °C, eli ilmeisesti kalibrointi toimii ainakin tuolla välillä.

fiber
21.01.2019, 22.21
Kevääksi aion jonkin voimamittariratkaisun järkkäillä. Ei taida edelleenkään löytyä kunnon käyttötestiä iQ2:sta? Favero Assioma Duo taitaa olla the Ratkaisu, kun haluaa saada homman hoidettua ennen näiden lumien sulamista.

mkp
22.01.2019, 00.07
^Siitä vaan tuumasta toimeen. Olen ollut tyytyväinen omaan the Ratkaisuun ja onhan se ollut kiinnostavaa myös tsekkailla left/right tasapainoa, kun aikaisemmin ei sitä mahdollisuutta ollut. Ja oli myös jännittävää verrata oman Kickr 1.genin teholukemia Duohin ja havaita, että kaikki on kohdallaan.

kervelo
22.01.2019, 06.57
Ei taida edelleenkään löytyä kunnon käyttötestiä iQ2:sta?

Ei löydy vielä. IQ2 ei ole jostain syystä toimittanut laitteitaan ulkopuolisen testattavaksi etukäteen, kuten laitevalmistajat yleensä tekevät. Näin ainakin Shane Millerin (aka GPLama) tuoreiden kommenttien perusteella.

Antti Kuitto
30.01.2019, 11.21
Kevääksi aion jonkin voimamittariratkaisun järkkäillä. Ei taida edelleenkään löytyä kunnon käyttötestiä iQ2:sta? Favero Assioma Duo taitaa olla the Ratkaisu, kun haluaa saada homman hoidettua ennen näiden lumien sulamista.

SRM vaan tilaukseen. Maksaa vähän enempi kuin nää uudet lelut, mutta kestää, kestää ja kestää, varaosia & huoltoa saa 10 vuoden päästäkin ja tarkkuus on enemmän kuin kohdillaan, eikä mitään lastentauteja. Muutama SRM on ajossa tällä hetkellä, enkä vois keksiä mitään parannettavaa. Kokemuksia löytyy 10 vuoden ajalta :) Ja jos Garminin tankomittareiden jumitukset, sekoilut, softapäivityksien kikkailut jne ..tuttaa, niin myös SRM:n PC8 mittaria voi suositella, se on lelun sijasta enempi teollisuushenkinen mittalaite.

fiber
30.01.2019, 12.54
SRM:n mikä ratkaisu? Niitä kun on monenlaisia. Tässä siis tarvitaan jotain minkä voi heittää viidessä minuutissa fillarista toiseen ja lähteä lenkille. SRM Exact -polkimien kalibroinnista DC Rainmakerilla on vain huonoa sanottavaa (https://www.dcrainmaker.com/2018/12/srm-exakt-power-meter-pedals-in-depth-review.html).

Garminiin olen tyytyväinen. Vaikka siinä kerran puolessa vuodessa tuleekin jokin jumi, niin muutaman vuoden takaisesta bugiviidakosta on päästy.

Favero Assioma on nyt listan kärjessä, mutta katsotaan, rahaa nekin maksaa. Tää harrastus on valitettavasti jopa kalliimpi kuin vaimon koirat, ja aiheesta herää välillä keskustelua :)

PatilZ
30.01.2019, 15.03
Shane Miller kertoo woimamittarien vertailusta: https://www.youtube.com/watch?v=JhheDLXRM7I

Antti Kuitto
30.01.2019, 17.56
SRM:n mikä ratkaisu? Niitä kun on monenlaisia. Tässä siis tarvitaan jotain minkä voi heittää viidessä minuutissa fillarista toiseen ja lähteä lenkille. SRM Exact -polkimien kalibroinnista DC Rainmakerilla on vain huonoa sanottavaa (https://www.dcrainmaker.com/2018/12/srm-exakt-power-meter-pedals-in-depth-review.html).

Garminiin olen tyytyväinen. Vaikka siinä kerran puolessa vuodessa tuleekin jokin jumi, niin muutaman vuoden takaisesta bugiviidakosta on päästy.

Favero Assioma on nyt listan kärjessä, mutta katsotaan, rahaa nekin maksaa. Tää harrastus on valitettavasti jopa kalliimpi kuin vaimon koirat, ja aiheesta herää välillä keskustelua :)

Jaa niin siis joo, tarkennuksena että kammet. Ei niiden kanssa mene viittäkään minuuttia, kun ostaa jokaiseen pyörään omat kammet. �� Tosin myönnettäköön et yhdessä maastopyörässä on Quarqit...

fiber
30.01.2019, 19.51
Antti Kuitto: Minä mietin olisiko varaa Favero Assiomaan, ja sinä ehdotan SRM-kampia joka fillariin. Et tainnut lukea mun viestiäni kovin tarkkaan.

PatilZ: kiitos, pitääpä tsekata tuo huomenna.

Antti Kuitto
30.01.2019, 20.37
Antti Kuitto: Minä mietin olisiko varaa Favero Assiomaan, ja sinä ehdotan SRM-kampia joka fillariin. Et tainnut lukea mun viestiäni kovin tarkkaan.

No siis joo, maksaahan ne toki vähän enempi, mut toimii ja kestää aikaa. Joskus näkyny fillaritorillakin ihan järkihintaan. Ihan uutena ne toki maksaa aika reippaasti. Itellä siis kahdessa fillarissa srm ja kolmannessa quarq, ei kaikissa pyörissä.

PatilZ
31.01.2019, 10.32

Jos et ehdi, niin tässä juonipaljastus: Tacx Neo (sisältää lähtökohtaisesti supertarkan woimamittarin) ja Favero Assiomat näyttävät lähes identtisiä lukemia. Eli jälkimmäinen on erinomainen valinta.

Mulla on Tacx Neo ja Faveron edelliset woimapolkimet (BePro) ja jo näissä oli yhteneväisyys suorastaan hämmentävän hyvä. Jos luoja suo ja iQ2 tiimi tuotteen lähettää, niin jossain välissä voin testata ko. tuotetta Tacx Neoa ja Faveron BeProta vastaan. Ainahan nää joukkorahoitusprojektit ei pääse maaliin. Viimeinen viesti oli, että joukkorahoituskampanjaan osallistuneille postitus alkaisi suunnitellusti (toki ei alkuperäisen suunnitelman mukaan) helmikuussa.

PatilZ
31.01.2019, 10.42
Laitoin myös Faverot tilaukseen (Verkkokauppa.fi 679,90€). DC Rainmakerin kommenteissa lupaavat, että lisää poljindataa saadaan niistä ulos joskus tulevaisuudessa: https://www.dcrainmaker.com/2018/08/new-favero-assioma-firmware-adds-full-zwift-bluetooth-smart-compatibility-additional-features.html#comment-3028932

On melkoisen kilpailukykyinen Assioma Duon hinta verkkokaupassa. Ei juurikaan kannata tilailla ulkomailta. Monessa puodissa hinta on jopa saturaisen kalliimpi. Kilpailukykyisyyttä lisää se, että tavara on 15 minuutin sisällä noudettavissa Helsingin myymälästä tai kioskista.

thunder
31.01.2019, 12.50
Olin jo tilaamassa quarq kammet cycloon, mutta laitoin kuitenkin riskillä tilaukseen iq2:set. Päivän polttavaa tarvetta ei ole, mutta toivottavasti lumien sulettua ovat jo käytössä. Uskon kyllä, että saavat tuotteen myyntiin, mutta toimitusaikataulut saattaa vielä venyä.

paaton
31.01.2019, 14.59
Olin jo tilaamassa quarq kammet cycloon, mutta laitoin kuitenkin riskillä tilaukseen iq2:set. Päivän polttavaa tarvetta ei ole, mutta toivottavasti lumien sulettua ovat jo käytössä. Uskon kyllä, että saavat tuotteen myyntiin, mutta toimitusaikataulut saattaa vielä venyä.

Ei kyllä tajua, miksi kukaan haluaisi +30mm levitykseen polkimiin...

PatilZ
31.01.2019, 15.52

Ei toi ihan yksioikoinen juttu ole. Ihmiset kun ovat anatomialtaan erilaisia. On myynnissä myös levennyksiä ilman wattimittausta. Joissain tapauksissa leveämpi säästää polviongelmilta.

http://www.kneesaver.net/

paaton
31.01.2019, 16.03
Ei toi ihan yksioikoinen juttu ole. Ihmiset kun ovat anatomialtaan erilaisia. On myynnissä myös levennyksiä ilman wattimittausta. Joissain tapauksissa leveämpi säästää polviongelmilta.

http://www.kneesaver.net/

Entä jos mihinkään ei satu? Kyseessä on kuitenkin vain tehomittari. Se ei tuo nopeutta lisää, eikä paranna ajettavuutta millään tavalla. Minä en kyllä lähtisi tekemään noin radikaaleja muutoksia wattien vuoksi, varsinkin kun kampia saa jo lähes samaan hintaan.

PatilZ
31.01.2019, 16.40
Entä jos mihinkään ei satu? Kyseessä on kuitenkin vain tehomittari. Se ei tuo nopeutta lisää, eikä paranna ajettavuutta millään tavalla. Minä en kyllä lähtisi tekemään noin radikaaleja muutoksia wattien vuoksi, varsinkin kun kampia saa jo lähes samaan hintaan.

Mulla on polvet paskana ja molemminpuolinen mittaus titaanisisuksilla maksoi (jos joskus tuotteen saa) alle 200€. Jos menee liian leveäksi, otetaan speedplayt takaisin polkimiksi.

Ei kampien leveys tai polkimien akselit ole samanlaisia.

plr
31.01.2019, 16.45
Jos IQ2:n toimitukset alkavat ja vehje todetaan yleisesti toimivaksi, niin se on hinnaltaan ylivoimaisen kilpailukykyinen.

IQ2:n kiinnitystavassa on etuja, esimerkiksi matkalle se on helppo ottaa mukaan, samoin kiinnittäminen vuokrapyörään onnistuu ja siihen saa eri tyyppiset polkimet kätevästi. Q factor joko on tai sitten ei ole ongelma.

robink
31.01.2019, 16.51
No siis joo, maksaahan ne toki vähän enempi, mut toimii ja kestää aikaa. Joskus näkyny fillaritorillakin ihan järkihintaan. Ihan uutena ne toki maksaa aika reippaasti. Itellä siis kahdessa fillarissa srm ja kolmannessa quarq, ei kaikissa pyörissä.Itse ostaisin edelleen polkimien saati SRM:n sijaan joko halvan yksipuolisen kampimittarin (esim ne 4iii 250€ tarjoukset) tai sitten varmaan luotettavuudessa tasoihin pääsevän Power2Maxin. Itse en ole kuullut vielä yhdestäkään vikaantuneesta yksilöstä (Suomessa) ja niitä on kuitenkin ollut täällä jo vuodesta 2012. Itsellä.on 2013 käytettynä ostettu samaa ensimmäistä mallia oleva mittari joka toimii kuten ostopäivänä. Polkimet ovat itsestään paljon alttiita kulumiselle ja iskuille kun niissä on liikkuvia osia. Mittari voi niissä toki olla kestäväkin, mutta laakereiden tai runkojen vaihtaminen on työlästä, vaikkei niitä juuri peruskuntoilijoiden kilometreillä pitäisi tarvita vaihtaa.

Uskon kuitenkin että kampiin tai spideriin, kuten P2M, SRM, Quarq, Pioneer tai Stages, 4iii jne, tulee kestämään selvästi pidempään verrattuna poljinpohjaisiin mittareihin. SRM eduksi jäänee nykypäivänä enää pidempi historia alalla, vähän nopeampi reaaliaikaisen tehon näyttö (PC8:lla) ja 8:lla venymäliuskalla varustetun mittariversion saatavuus (~5x P2M hinta).

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

thunder
31.01.2019, 16.57
Kun itse olen ajellut läskipyörällä, boosti plussapyörällä ja maantiepyörällä q-factoria liiemmin huomaamatta, niin uskoisin pärjääväni tuon iq2:sen tuoman levennyksen kanssa. Jos en pärjää, niin pitää sitten korvata jollain muulla. Hyväähän tuossa on hinta ja se, että on helppo vaihtaa pyörästä toiseen. Maantiepyörässä on tällä hetkelle 4iiii kampi ja se on kyllä toiminut hyvin. Jos cyclossakin olisi 105 kammet, niin ehkäpä olisin laittanut siihenkin 4iii tarjouskammen. SRAM versio maksaa vaan liikaa.

PatilZ
31.01.2019, 17.32

Tätähän voi myös kysyä proffilta, jotka moisen hankkivat. Esim. Mark Cavendish ainakin käytti pidemmällä akselilla varustettuja Shimanon polkimia.

Mutta joo, ot aiheena.

Antti Kuitto
04.02.2019, 13.33
Tätähän voi myös kysyä proffilta, jotka moisen hankkivat. Esim. Mark Cavendish ainakin käytti pidemmällä akselilla varustettuja Shimanon polkimia.

Mutta joo, ot aiheena.

Tuntematta yhtään tätä +30mm viritystä, niin toi shimanon D-A:n pidempi akseli on vain +4mm. Toi 30mm lisäys on tosiaan aika reipas, mutta kokeilemallahan se toki selviää. Jos vaikka wattbikellä ajaminen ei ahdista, niin sittenhän tonkaan kanssa ei varmaan ole ongelmia.

PatilZ
04.02.2019, 13.46
Tuntematta yhtään tätä +30mm viritystä, niin toi shimanon D-A:n pidempi akseli on vain +4mm. Toi 30mm lisäys on tosiaan aika reipas, mutta kokeilemallahan se toki selviää. Jos vaikka wattbikellä ajaminen ei ahdista, niin sittenhän tonkaan kanssa ei varmaan ole ongelmia.

Ja Speedplay X/1 on -18,6mm verrattuna Shimanon normiakseliin. Tällä korjaan, jos ahdistaa. Tai pysyn pelkästään Faveron polkimissa, joihon olen ollut tyytyväinen.

Jani T.
04.02.2019, 19.06
Itse laitoin kanssa iQ2:t tilaukseen. Oma syy näiden valintaan oli helppo siirrettävyys maantie- ja maastopyörän välillä. Hinta oli niin halpa, että ei tossa hirveitä menetä, vaikka olisi ihan susi koko vehjes. Qfactorin levennys pikkasen mietityttää, mutta en mä suurempaa eroa ole huomannut mun läski-, maantie- ja maastopyörän välillä. Kokeilemalla selviää.

PatilZ
04.02.2019, 19.12
Itse laitoin kanssa iQ2:t tilaukseen. Oma syy näiden valintaan oli helppo siirrettävyys maantie- ja maastopyörän välillä. Hinta oli niin halpa, että ei tossa hirveitä menetä, vaikka olisi ihan susi koko vehjes. Qfactorin levennys pikkasen mietityttää, mutta en mä suurempaa eroa ole huomannut mun läski-, maantie- ja maastopyörän välillä. Kokeilemalla selviää.

En ole aivan varma siitä, toimittaako firma koskaan tuotetta. Nettikaupasta ostaessa kuluttajalla on toki parempi suoja - Kickstarterissa menettää sijoituksensa. Toimitukset taitaa nyt olla noin puoli vuotta myöhässä.

Jani T.
04.02.2019, 19.16
En ole aivan varma siitä, toimittaako firma koskaan tuotetta. Nettikaupasta ostaessa kuluttajalla on toki parempi suoja - Kickstarterissa menettää sijoituksensa. Toimitukset taitaa nyt olla noin puoli vuotta myöhässä.

Juu kiitos tämä oli tiedossa. :) Kovasti ne kyllä hehkuttaa, että toimitus olisi maaliskuussa. Aika näyttää.. :rolleyes:

PatilZ
25.02.2019, 16.01
IQ2:n osalta ensimmäisille joukkorahoittajille on titaaniversiot lähdössä toimitukseen. Erä on ilmeisen pieni, mutta tällä ja ensiviikolla tulee isommat erät toimitukseen.

Ja jos siis joskus saan tuon woima-anturin, niin vertaan sitä Tacx Neo traineria ja Favero BePro polkusimia vastaan. Ja raportoin täällä.

kervelo
28.02.2019, 18.55
IQ2:n osalta ensimmäisille joukkorahoittajille on titaaniversiot lähdössä toimitukseen. Erä on ilmeisen pieni, mutta tällä ja ensiviikolla tulee isommat erät toimitukseen.

Ensimmäiset toimituserät taisivat olla parin sadan laitteen luokkaa, niin muistelen jostain lukeneeni. Tuolla muilla foorumeillakin keskustelu toimituksista käy kuumana ja siellä joku arvioi, että muutaman tuhannen nyt tilatun laitteen toimitus saattaa kestää 3-6 kk.:eek:

PatilZ
08.03.2019, 18.51
iQ2 osalta odotus jatkuu.

Sähköpostiin tulleesta viestistä poimittua: we encountered some hiccups that we are now trying to solve. It seems that one of the power meter components influences the power readings in a way that is challenging to fix with software

Ensi viikolla lupaavat kertoa, miten ehkä asia ratkeaa ja miten ensimmäinen erä saadaan lähetyskuntoon. DC Rainmaker, GCN ja GP Lama (Shane Miller) ovat saamassa testikappaleet ensimmäisestä erästä.

Joo.

mantis
08.03.2019, 19.08
Onko jollain tietoa voiko Stages Ultegran vasemman kammen laittaa maastopyörään niin että kestää?

Mallailen eilen normi ultegran kampea mtb SLX oikean puolen kampeen ja rattaisiin ja meneehän se. Kammen ja keskiön väliin pitää laittaa 9mm holkki joka ottaa löysät pois ja samalla varmistaa ettei kampi osu chainstayhin.
Riskinä musta tuossa on se että kammen hammastus pettää. Normaalisti sitä kontaktipintaa missä hammastus koskettaa vastakappaleen hammastusta on noin 25mm, mutta tuon ultegran kammen kanssa vain noin 14mm.

paaton
08.03.2019, 19.19
Minä mallailin tuota talvella. Minusta sitä ei kyllä saanut siihen kiinni, koska offsetti on täysin erillainen. En nyt muista noita mittoja, mutta meinaatko laittaa kammen niin, ettei kampi olisi tasallaan akselin päässä? Eihän tuo nyt noin voi kestää halkiollisen kiristyksen vuoksi. Sinne sisään pitäisi ainakin katkaista jostain vanhasta kampisarjasta tuki, enkä uskaltaisi siltikään käyttää tuota.

mantis
08.03.2019, 20.22
Kampi tulisi akselin päädyn kanssa tasan sen minkä se kiristyskorkki määrittää. Silloin mahtuu ihan hyvin pyörimään (just eilen kokeilin), mutta koska kammen tyven leveys ja q-factor on aivan eri jää kammen ja keskiön väliin tosiaan tyhjä tila mikä pitää täyttää jollain siten, että se kiristyskorkki säätää kampien sivuttaissuunnan kireyden sopivaksi. Pitää varmaan laittaa uudestaan kiinni ja ottaa kuva tuosta.

paaton
08.03.2019, 20.58
Kampi tulisi akselin päädyn kanssa tasan sen minkä se kiristyskorkki määrittää. Silloin mahtuu ihan hyvin pyörimään (just eilen kokeilin), mutta koska kammen tyven leveys ja q-factor on aivan eri jää kammen ja keskiön väliin tosiaan tyhjä tila mikä pitää täyttää jollain siten, että se kiristyskorkki säätää kampien sivuttaissuunnan kireyden sopivaksi. Pitää varmaan laittaa uudestaan kiinni ja ottaa kuva tuosta.

Kyllähän se sitten toimii. Minulla tosiaan 29" radonissa kampi otti haarukkaan kiinni, kun kammen painoi oikeaan kohtaan. Muuten olisin itsekkin laittanut holkin sinne taakse.
XT:n kampi tosiaan taisi olla paksumpi sinne sisäänpäin ja offsetti tuli juurikin tuosta olakkeesta?

Eli jos se kampi menee booreiltaan tasalle, eikä ota tuossa kohtaa haarukkaan kiinni, niin holkkia vaan taakse ja kovaa ajoa.

mantis
08.03.2019, 21.15
Mutta se tosiaan mikä mua askarruttaa on noiden hammastusten suht lyhyt kontaktialue. Pelkään että ne pettää kovassa väännössä kun kontaktialue on lyhyempi ja sen jälkeen kampi on susi. Toisaalta en tiedä luottaako tuo kampi paikallaan pysymiseen vain kammen puristuksen tuomaan kitkaan vai myös noihin hampaisiin.

paaton
08.03.2019, 21.28
Mutta se tosiaan mikä mua askarruttaa on noiden hammastusten suht lyhyt kontaktialue. Pelkään että ne pettää kovassa väännössä kun kontaktialue on lyhyempi ja sen jälkeen kampi on susi. Toisaalta en tiedä luottaako tuo kampi paikallaan pysymiseen vain kammen puristuksen tuomaan kitkaan vai myös noihin hampaisiin.

Nyt en kyllä tajua mitä tarkoitat. Ota kuva siitä, miten kampi asettu paikalleen. Eihän sillä päätykorkilla tosiaan ole mitään merkitystä. Sen voi jättää poiskin.
Totta kai kammen kuuluu olla booreillaan koko matkalta.

mantis
10.03.2019, 10.23
Tuossa nyt noita kuvia ultegran kammesta slx mtb akselissa.

Ekassa kuvassa näkyy välys ja miten urat pilkoittavat tuolta alta.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/540ab0842872689ba946e1ec486535b3.jpg

Seuraavassa näkyy Q-factor. Eli tuo poljin on suht normaalilla etäisyydellä chainstaystä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/58b10a5b3dcea14b42fea179145f2361.jpg

Tuossa näkyy paljas akselin pääty.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/8495fd039c7f704f60e211e89fea3b18.jpg

Ja viimeisessä kuvassa näkyy ultegran kammen sisäinen uritus. Huomaa miten ensimmäisen 7mm matkalla ei ole uria. Tämä tekee sen että urat koskettavat aika lyhyeltä matkalta ja tuon takia epäilen yhdistelmän kestoa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/a4ebaaf283290014440bb7c6adf1ec6b.jpg

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

paaton
10.03.2019, 10.47
No nyt ymmärrän mitä tarkoitat. En tosiaan ole ikinä ajatellut, että kampi ottaa tukea myös laakeripinnasta.
Ei jaksa purkaa kampea pois omasta pyörästä. Mutta, jos tuo boorin kohta on halkaisijaltaan pienempi, mitä 24mm akseli niin ei tosiaan tule kestämään. Jos taas samat tasan 24mm, niin voisi kestääkkin.

Antti Salonen
10.03.2019, 10.53
En ole ikinä ajanut Hollowtech 2 -kammilla, tai asentanut sellaisia, eli tämä on nyt kuvien perusteella päättelyä. Kuvissasi maantiekammen hampaiden pituus on selvästi lyhyempi kuin maastoakselin. Netistä kaivelin kuvan, jonka perusteella maantieakselissa urien pituus on juuri 14 millin luokkaa:

https://wheelsmfg.com/pub/media/wysiwyg/bottom_brackets/bb_wizard/24mm_crank.png

Mutta eihän kampi tiedä mitään siitä, jatkuvatko akselin hampaat mahdollisesti syvemmälle. Ei kampi siitä ainakaan hajoa. Eri asia on sitten se, että onko maastoakseli suunniteltu kestämään sitä, että kampi on asennettuna vain akselin urien uloimmalle osalle? Periaatteessa akselin pää voi olla ohutseinäisempi koska kammen on ajateltu tukeutuvan pidemmälle matkalle?

Itse luultavasti asentaisin sopivalla prikalla ja ajaisin, sikäli kun tässä mitä ilmeisimmin on henkilökohtainen intressi tehdä niin.

paaton
10.03.2019, 11.10
Ei tule kestämään.
Otin kammen pois ja mittailin. Boori on päältä 23.7mm ja kampi ottaa tosiaan tuen pitkältä matkaa laakeripinnasta.
Sinällään fiksusti suunniteltu ratkaisu. Boori estää kiertymisen ja kontakti laakeripintaan sivuttaisen lonksumisen.

https://farm8.staticflickr.com/7881/32393730317_6ea9a3e8fc_b.jpg

Eli kammen boori tulee tasan siihen kohtaan, mitä booritusta on akselissakin. Kammen suora osa 24.0mm laakerikaulaan.

mantis
10.03.2019, 14.40
Mites jos se ottaa tukea siitä laakerista (oranssi osa ylläolevasta kuvasta) niin eihän sen pitäisi silloin pyöriä kun se ulkoreuna on kuitenkin paikallaan? Sisäreuna laakerista toisaalta ei tarjoa kovin isoa tukipintaa.

paaton
10.03.2019, 15.25
Ei se sinne tietenkään ota päittäin kiinni, vaan tuohon 24mm akseliin jossa on booriton kohta. Eli käytännössä kammesta puolet on boorilla ja puolet tiukasti akselin laakeripinnassa kiinni.
Ja jos tuon road kammen vetää mtb akselille kiinni, joka on isolla varmuudella myöskin 23.7mm boorin päältä, niin kammen booriton kohta jää tyhjän päälle keikkumaan.

Läheltä otettu kännykkäkuva vähän vääristää. Oikeasti tosiaan tuo sileä kohta on lähes yhtä pitkä mitä boorillinekin.

mantis
10.03.2019, 15.30
Okei pitää mitata. Jos se mitä sanoit pitää paikkansa niin sitten en kyllä ota riskiä.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

paaton
10.03.2019, 15.42
Ihan selkeähän tuo on. Boori ottaa boorille ja lieriöpinta lieriöön. Roadin akselista näkee ainakin ihan silmälläkin, että boorin kohta on sorvattu ohuemmaksi. Varmaan noin se on maasturissakin, sillä eihän roadin kampi muuten menisi edes paikalleen.

Edit: Mutta tarkasti tosiaan katselit kiinnitystä. Olisin itse vetänyt tuon maasturiin kiinni, jos kampi ei olisi osunut haarukkaan.

r.a.i
10.03.2019, 16.02
^Trollausta:

Boori = Boori on alkuaine, joka on kolmiarvoinen amorfinen puolimetalli, jota luonnossa esiintyy vain yhdisteinä, boraatteina. Sen kemiallinen merkki on B ja atomimassa IUPACin standardin mukaisesti [10,806; 10,821]

Spoori(t) = akselin päässä oleva ura(t)

paaton
10.03.2019, 16.04
Pöh, savolaisille se on vaan poori. Tuo boori kuulosti vaan hienommalta.

hähäää, hävisit :)

https://www.ikh.fi/fi/pyoran-pultti-boorikanta-m12x41x1-5-pv339006

https://vaihteistokauppa.fi/product/1074/akseli-tf6009k-transporter-tasauspyorastonvetarin-booriakseli

OJ
10.03.2019, 16.20
Kyllä spoori on spoori eikä se sijaitse polkupyörän kammessa. Eikä toi kampikombo tule valitettavasti kestämään aikuisen ihmisen käytössä.

Tai otetaan vähän takaisin. Voitko ottaa kuvan siitä akselin päästä, niin että näkyy mihin kohtaan kampea se akseli tulee?

paaton
10.03.2019, 16.22
Mutta jos välillä voimamittareihinkin. Minulla itselläni on vähän mennyt luotto yhdeltäpuolelta mittaaviin laitteisiin. Kaverin kanssa vähän vertailtiin datoja pidemmältä aikaa tacx neo:n verrattuna.
Jos jaloissa on epätasapainoa, niin tehojen kehittyessä tasapainokin vaihtelee. Samoin vaihtelua tulee väsymyksen mukaan, eli pitkän treenin aikana se oikea teho voi vaihdella paljonkin.

Tuo taas saattaisi vaikuttaa pyörän todelliseen kulkuunkin, jos valitset käytettävän kadenssin väärin näyttävän mittarin mukaan. Tietystkkin treeneihin virheellinen näyttämä on huonompi juttu.

paaton
10.03.2019, 16.24
Kyllä spoori on spoori eikä se sijaitse polkupyörän kammessa. Eikä toi kampikombo tule valitettavasti kestämään aikuisen ihmisen käytössä.

Tai otetaan vähän takaisin. Voitko ottaa kuvan siitä akselin päästä, niin että näkyy mihin kohtaan kampea se akseli tulee?

Tasan se tulee. Tosiaan boori-boorilla ja lieriö-lieriöön. Maasturissa sitä ei voi painaa pohjaan asti, koska muuten kampi ottaa kiinni haarukkaan.

Coasting
10.03.2019, 16.26
Se että joku nettisivu kirjoittaa väärin ei tee asiasta oikeata.
Kuten ei esimerkiksi myöskään että Garminin mielestä teho on suomeksi voima (pääotsikko virta)

Onkohan spoorikaan oikea sana?

OJ
10.03.2019, 16.27
Noi yhden puolen mittauksen ongelmat ovat kaiketi olleet ihan hyvin tiedossa. Vaikka uusia mittareita on tullut pihalle vaikka kuinka monta, niin SRM ja PT ovat edelleen benchmarkkeja. Muut spiderista mittaavat voivat myös olla ihan hyviä.

mantis
10.03.2019, 16.43
Kyllä paaton olit oikeassa. Siinä on muutama kymmenys eroa. Tuo sileä osa on 24,0mm ja urallinen kohta 23,7mm halkaisijaltaan. Eli ei varmaan tosiaan kestä käytössä ellei siihen väliin sais jotain ohutta shimmilevyä.

Omalla kohdalla yksipuolisen mittauksen kanssa en usko olevan kauheasti ongelmaa, koska balanssi on ollut yleensä joko 50/50 tai 51/49. Lisäksi cyclolla ei tulla tekemään kuitenkaan ihan valtavasti tehotreeniä vaan enempi pk-painotteista missä sen funktio on vahtia kuormitusta ja vauhtia. Sikäli pieni virhe mikä yksipuoleisuudesta mahdollisesti seuraa ei haittaa. Maantie ja tempovehkeillä tehdään sitten varsinaiset tehoreenit.

VPR
11.03.2019, 09.16
Onkohan spoorikaan oikea sana?
Se on väännös ruotsin sanasta spår. Wiktionaryn mukaan se tarkoittaa

jälki, merkki
raide
ura, hahlo

robink
11.03.2019, 10.00
Tuossa nyt noita kuvia ultegran kammesta slx mtb akselissa.

Ekassa kuvassa näkyy välys ja miten urat pilkoittavat tuolta alta.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/540ab0842872689ba946e1ec486535b3.jpg

Seuraavassa näkyy Q-factor. Eli tuo poljin on suht normaalilla etäisyydellä chainstaystä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/58b10a5b3dcea14b42fea179145f2361.jpg

Tuossa näkyy paljas akselin pääty.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/8495fd039c7f704f60e211e89fea3b18.jpg

Ja viimeisessä kuvassa näkyy ultegran kammen sisäinen uritus. Huomaa miten ensimmäisen 7mm matkalla ei ole uria. Tämä tekee sen että urat koskettavat aika lyhyeltä matkalta ja tuon takia epäilen yhdistelmän kestoa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/a4ebaaf283290014440bb7c6adf1ec6b.jpg

Sent from my SM-G930F using TapatalkRiippumatta siitä miten Hollowtech- maantiekampi sopii maastokammen akselin ympärille; Eikö tässä pitäisi olla jo selvää että kammen asentaminen noin ei tule kestämään? Heti nähtävissä oleva ongelma tuossa asennuksessa on puuttuva laakereiden preload.. Noin isolla välillä voi tapahtua myös niin että ketju menee minne sattuu, kun koko akseli pääsee liikahtamaan ajopuolelle päin. Jollain prikallahan tuostakin pääsisi eroon, eli kaiketi jollain tasolla tuollaisellakin ratkaisulla voisi ajaa. Muuten ainut "oikea" (ei tule löytymään Shimanon ohjeista) tapa asentaa maantiekampi maastokampeen lienee tämä: https://youtu.be/2Xd24uac4hM?t=4m34s

paaton
11.03.2019, 10.21
Se voisi kestää just noin miten mantis sanoi, eli mellaa väliin ja varmistus, että mella kiristyy takuulla tiukalle. Tuossa youtube linkissähän porataan vaan maastokampea syvemmälle akseliin.
Maantiekampi menee kyllä sinne pohjaan, kun vain työntää. Siinä ei vaan piisaa sitten offsetti haarukan kohdalta.

gts/R
22.03.2019, 21.17
Favero Assioma Duo + Polar V800. Nyt on jo muutamia kertoja käynyt niin, että esim. noin tunnin tehotreenin aikana ajaessa tasaisella kadenssilla ja noin 210-220W teholla teholukema mittarissa putoaa yhtäkkiä muutaman sekunnin ajaksi 160-170W -tasolle ja palautuu siitä sitten itsestään takaisin lähtötasolle. Viime aikoina näin on käynyt pari kertaa tehotreenien aikana. Uusimmat softat molemmissa laitteissa. Vika vai ominaisuus?

Rasimi
22.03.2019, 22.29
Ei ole omien Assiomien kanssa tuollaista ilmennyt, eri laitteisiin yhditettynä (mm. Polar Vantage V, Wahoo Elmnt Bolt, Hammerhead Karoo, kännykkä). Muutoinkin olleet todella toimintavarmat ja ongelmattomat.

kervelo
23.03.2019, 09.41
Favero Assioma Duo + Polar V800. Nyt on jo muutamia kertoja käynyt niin, että esim. noin tunnin tehotreenin aikana ajaessa tasaisella kadenssilla ja noin 210-220W teholla teholukema mittarissa putoaa yhtäkkiä...

Kannattaa lueskella weightweeniesin ja trainerroadin foorumeita. Muistaakseni noilla foorumeilla on ollut juttua assioma duon pätkimisestä. Assioma ei ole noille ongelmille immuuni sen enempää kuin vector3:kaan.

gts/R
23.03.2019, 18.33
Eli kyseessä ominaisuus. Eihän tuo nyt oikeasti mitään haittaa jos laitteen näyttämä teho tunnin aikana näyttää 5sek väärin. Ei ole kyllä muuta kuin positiivista sanottavaa näistä polkimista. Erittäin helppo asennus ja käyttö on vaivatonta.

TetedeCourse
26.03.2019, 19.11
https://www.youtube.com/watch?v=y38dwJ4h-TY

PatilZ
28.03.2019, 13.16
Lisää vasen poljin skeneen: InPeak Powercrank, Shane asentaa ja testaa.

https://www.youtube.com/watch?v=LGrFELAi3Qk

mikkol82
31.03.2019, 07.46
Stages G2 kampi pätkii yhteyttä mittariin. Tai tarkemmin, yhteys pätkii Polarin V650:ssä, muissa laitteissa yhteys toimii paremmin. Kadenssimittaus putoaa nollaan muutaman sekunnin välein, samoin tehomittaus piikkaa selvästi enemmän kuin muilla laitteilla. Tein vanhemman version korjaustoimet; tarkistin pariston kontaktit, varmistin paristokotelon kannen ymym. Firmikset on ajan tasalla. Toisessa pyörässä oleva Stagesin G2 kampi toimii moitteetta kaikkiin päätelaitteisiin.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja onko siihen löytynyt lääkettä?

PatilZ
31.03.2019, 22.01
iQ2 on yrittänyt ratkaista mittaustarkkuuteen liittyvää ongelmaa nyt kaksi viikkoa tuloksetta. Ei hyvältä näytä.

plr
01.04.2019, 01.21
IQ2:lla ei oikeastaan ole varaa tulla myyntiin epätarkalla mittarilla. Kun tarkasti mittaavia kilpailijoita on toistakymmentä ja ensimmäiset sämppelit testataan laajasti muutaman päivän sisällä julkaisusta vertaamalla niitä muihin mittareihin, epätarkka mittari olisi katastrofi myynnille. Facebook-päivityksen perusteella ei näytä olevan aavistusta miten mittaustarkkuus saadaan kohdalleen.

fiber
09.04.2019, 21.02
On melkoisen kilpailukykyinen Assioma Duon hinta verkkokaupassa.
Sieltä - samalla kun ostin 8 teraa tilaa videoille.

jouniu
12.04.2019, 15.53
Mulla on pyöräillessä käytössä polarin M460, powertap P1 näyttäs olevan ainakin yhteensopiva poljin, hintakin on tullut alas jonkinverran parin vuoden takaisesta. (~700e). Onko tuo P1 edelleen validi laite vai oisko jotain parempaa tullu tilalle?

kervelo
12.04.2019, 18.47
Mulla on pyöräillessä käytössä polarin M460, powertap P1 näyttäs olevan ainakin yhteensopiva poljin, hintakin on tullut alas jonkinverran parin vuoden takaisesta. (~700e). Onko tuo P1 edelleen validi laite vai oisko jotain parempaa tullu tilalle?

Powertapia hankkivien kannattaa nyt pitää silmät auki tarjouksille: SRAM on tänään ostanut Powertapin, saattaa jossain vaiheessa olla tavaraa poistomyynnissä.

ranttis
12.04.2019, 22.23
Mulla on pyöräillessä käytössä polarin M460, powertap P1 näyttäs olevan ainakin yhteensopiva poljin, hintakin on tullut alas jonkinverran parin vuoden takaisesta. (~700e). Onko tuo P1 edelleen validi laite vai oisko jotain parempaa tullu tilalle?P1 on varmasti validi laite mutta vanha joskaan lastentaudit eivät vaivaa. Favero Assioma Duo (680e verkkokaupassa) on se tuoreempi vaihtoehto ja kommentteja tuosta löytyy kyllä täältäkin kun luet viimeisen vuoden viestit [emoji3]

plr
14.04.2019, 20.09
IQ2 tilannepäivitys. https://www.facebook.com/iQ2powermeter/

"Hi all, after extensive extra testing these last few weeks we have finally localized the power meter phenomenon that has been causing the inaccurate power readings we've been receiving. To be honest, it's been a bit of a frustrating time for both our iQsquare team and our skilled production partners. Every time we thought we had it, the issue seemed to 'jump' and we had to do more testing.

Where we previously thought we could fix the issue with extra calibration software, we now see that this is no longer a possibility. Now that we understand what the issue is, we can work on the solution. The good news is: there is a solution and we will try to present it next week or the week after; it will have quite a significant impact on the product.

We'll present our solution in-depth with an extensive update as soon as possible."

Eli: Ongelmaa ei saa korjattua softalla. Aikataulusta ei mitään tietoa.

Flo
16.04.2019, 12.15
Mielestäni Favero on parempi kuin Powertap. Minulla oli P1 ja oli tyytymätön siihen. Tilasin täällä Favero Assioma Duo (https://www.powermeter24.com/de/favero-assioma-duo-beidseitiger-powermeter-1071). 625 eurolla paras löytämäni hinta.

kjoki
18.04.2019, 13.08
Mielestäni Favero on parempi kuin Powertap. Minulla oli P1 ja oli tyytymätön siihen. Tilasin täällä Favero Assioma Duo (https://www.powermeter24.com/de/favero-assioma-duo-beidseitiger-powermeter-1071). 625 eurolla paras löytämäni hinta.
Huonoja kokemuksia tuosta firmasta. Odotin viimevuonna 6kk tilaamiani quarkin kampeja, niitä koskaan sieltä saamatta. Rahat kyllä oli kelvannut. Ne sain takaisin vasta valittamalla asiasta paypalille.

Coasting
18.04.2019, 13.30
Juuri kommunikoin tuon powermeter24 firman kanssa. Suosittelen välttämään viimeiseen.

Ystävällinen kommunikointi hämää. Eivät toimita tilattua tuotetta vaan lupaavat vaan. Rahan saaminen takaisin myös kestää. Nyt uhkasin rikosilmoituksella. Toki saan luottisyhtiöltä takas elleivät maksa.
Sama tehomittari jota eivät ikinä toimittaneet on vieläkin listoilla 10-20 pv toimitusaika.

paaton
18.04.2019, 13.41
Ei vaan pysty tajuamaan, että miksi edes miettiä ulkomailta tilaamista, jos hintaero suomeen noin kalliissa tuotteessa on luokkaa 50e. Verkkokauppahan myy noita assioman polkimia järkevällä hinnalla.

JohannesP
18.04.2019, 13.53
^
Ei voi muuta sanoa. Ja vielä kun kyseessä nykyajan elektroniikka. Jotkut vielä ostaa tälläisistä kaupoista ilman luottokorttia tai Paypaliakin niin ehkä ihan ansaittuja oppirahoja tai vaivannäkö.

Jos ei tiedä kaupan käytäntöjä niin google ja trustpilot voi säästää hermoja sen muutaman kympin arvoisesti.
powermeter24.com Review (https://www.trustpilot.com/review/www.powermeter24.com)https://www.trustpilot.com/review/www.powermeter24.com
(https://www.trustpilot.com/review/www.powermeter24.com) Rating: 4,5/10 - ‎320 reviews

Coasting
18.04.2019, 14.58
Minä en siis noita ostanut vaan Quarkit. Ja oli kyllä halvat. Jos olisi olleet....
Saako niitä jostain sopivasti nyt kun taas tarve?

JohannesP
18.04.2019, 23.41
Jos Quarqista puhuit ja jos 700€ on tarpeeks halpa niin joo. Esim:
https://r2-bike.com/navi.php?jtl_token=29cdf380b413c2787ebe1af0b4dfd7d 1&suchausdruck=dzero

Coasting
19.04.2019, 09.48
Eri malli kuin minkä tarvitsen. Mutta ainakin lähes oikeakin löytyy.
Sellainen kysymys jos joku tietää; että kun aluperäinen on hidden bolt tyyppiä, niin voinko laittaa siihen tilalle "non-hidden bolt" mallin?
Ymmärtäisin että voi mutta en halua tilata ellen ole varma. Ei kai niissä ole muuta eroa kuin muutaman asteen ero että toisessa pääsee joka ruuviin käsiksi?
https://r2-bike.com/SRAM-Quarq-Power-Meter-DZero-Spider-BCD-110-mm-Non-Hidden-Bolt

Rawjunk
19.04.2019, 09.55
Juuri kommunikoin tuon powermeter24 firman kanssa. Suosittelen välttämään viimeiseen.

Ystävällinen kommunikointi hämää. Eivät toimita tilattua tuotetta vaan lupaavat vaan. Rahan saaminen takaisin myös kestää. Nyt uhkasin rikosilmoituksella. Toki saan luottisyhtiöltä takas elleivät maksa.
Sama tehomittari jota eivät ikinä toimittaneet on vieläkin listoilla 10-20 pv toimitusaika.

Samat kokemukset täällä.

JohannesP
19.04.2019, 10.36
Sellainen kysymys jos joku tietää; että kun aluperäinen on hidden bolt tyyppiä, niin voinko laittaa siihen tilalle "non-hidden bolt" mallin?
Ymmärtäisin että voi mutta en halua tilata ellen ole varma. Ei kai niissä ole muuta eroa kuin muutaman asteen ero että toisessa pääsee joka ruuviin käsiksi?
https://r2-bike.com/SRAM-Quarq-Power-Meter-DZero-Spider-BCD-110-mm-Non-Hidden-Bolt
En oikeen ymmärrä mitä edes olet nyt ostamassa.

Mutta jos kysymys on voitko laittaa Quaqin non-hidden bolt malliin Sramin hidden-bolt rattaat, pitäisi en näe estettä miksei kävisi. Se rattaassa oleva pinni ei silloin vain tule rattaan taakse, mutta sillä ei ole suurta merkitystä.

kjoki
19.04.2019, 14.35

Rattaan yksi pultti on piilossa kammen takana. Se ruuvataan kiinni takapuolelta. Kampien ja rattaiden tulee olla samaa tyyppiä. Quarkit on mulla hidden bolt.

Coasting
19.04.2019, 14.58
Mulla on siis Quarq kammet. Ja niissä orkkis hidden bolt spider.
Eli tarvitsen vain tuon tehomittauskeskiön. Ja niitä on 4 mallia. 110 ja 130 mm pulttijako. Ja molemmista hidden bolt ja non-hidden.
Rattaat on kaikissa samat. Ero on että hidden bolt mallissa yksi ruvi/mutteripari on erilainen. Mutteri puristetaan rattaaseen ja ruuvi on pitempi. Tämä jää kammen taakse.
Mutta koska tuota hidden boltia ei ole saatavilla 110 jaolla niin käykö kampiin myös non-hidden kuten arvaan? Yllä olevan viestin mukaan ei kävisi. Onko tieto vai arvaus ja miksi ei?

Hidden bolt rattaan saa myös kiinni non-hidden napaan mutta non-hidden ratas tarvitsee tuon erilaisen mutteriparin (joita myös saa em kaupasta).

Mukavan sekavaa...

JohannesP
19.04.2019, 16.31
Ei tarvitse olla samaa mallia. Otin havainnekuvan puolison pyörästä jossa voi kuvitella hidden bolt rattaan olevan kiinni non-hidden bolt kammissa. Ite ajanut monta vuotta sekoittaen toistepäinkin, Redin hidden bolt kammilla käyttäen perinteisiä 5 arm rattaita. Molemmissa tapauksissa tuo kuvan vasemmassa laidassa oleva eturattaan pinni ei ole kammen takana. Kannattaa laittaa viereen niin estää yhtälailla ketjun tippumista.
Kunhan omaa tyyliä ei haittaa, mutta jos mulla olisi jo Sramin kammet ja eturattaat niin pienoinen kynnys sit tehdä kompromissiä non hidden bolt spiderillä. Mutta pitäisi toimia yhtälailla ellei Quarqissa ole jotakin sisäistä poikkeavuutta mitä en usko.

Itse valitsin non hidden bolt ihan vain sen vuoksi, että laajempi valikoima eturattaita enkä ole sidottu Sramiin ja kouralliseen muita valmistajia. Esim Rotorin rattaita olen myös käyttänyt toisissa pyörissä ja ne käy non hidden bolt malliin kunhan aavistuksen dremelöi patterin kohdalta.

http://pove.arkku.net/upload/uploads/IMG_20190419_171935_1.jpg

Coasting
19.04.2019, 17.07
Päädyin ihan samaan kun googlasin vähän. Mulla 1x kammet joten vielä pienempi ero.

AxHu
21.04.2019, 09.21
Porukoilla ollut keskustelun perusteella Assioman mittareita hyvän aikaa jo käytössä, kokemuksia ja kommenteja mekaanisesta kestävyydestä? Laakerointi, klossin kiinnitys, yleinen kunto pidemmässä käytössä?

ZaWing
21.04.2019, 10.56
Porukoilla ollut keskustelun perusteella Assioman mittareita hyvän aikaa jo käytössä, kokemuksia ja kommenteja mekaanisesta kestävyydestä? Laakerointi, klossin kiinnitys, yleinen kunto pidemmässä käytössä?

Itellä ollut käytössä siitä asti kun markkinoille ilmestyi. Sain oman parini käyttöön marraskuussa 2017. Varmaankin nähnyt käyttöä n. 15 000km verran. Moitteetta toiminu, eikä ole vielä huoltoa kaivannut.
Klossin kiinnitys vielä hyvin tiukka ja poljin pyörii vieläkin kuin ninjan heittotähti (mikä on ärsyttävää kun liikkeelle lähtee).

kervelo
03.05.2019, 19.02
IQ2 laittoi juuri suunnitelmat uusiksi: pieni uudentyyppinen tehomittari muuttuikin watttipolkimiksi.
https://www.indiegogo.com/projects/cycling-power-meter-at-a-breakthrough-price#/updates/all
https://www.iqsquare.com/

PatilZ
03.05.2019, 19.34
IQ2 laittoi juuri suunnitelmat uusiksi: pieni uudentyyppinen tehomittari muuttuikin watttipolkimiksi.
https://www.indiegogo.com/projects/cycling-power-meter-at-a-breakthrough-price#/updates/all
https://www.iqsquare.com/

Mikä tässä on mielenkiintoisinta: maastopuolen wattipoljin tulossa myös markkinoille.

plr
03.05.2019, 19.47
Uusi tavoite toimituksille: elokuu. 3-4 kuukautta aikaa pistää design uusiksi ja tuote kauppoihin. Uudet polkimet ovat Keo-yhteensopivat, joten aika iso rajoitus, kun aikaisemmin ajatus oli että voi käyttää mitä tahansa polkimia.

thunder
03.05.2019, 19.51
Spd poljin on hyvä juttu, jos saavat sen vaan toimimaan. Aikataulut ovat eläneet tähänkin asti, joten epäilen, että ennen vuodenvaihdetta ei tule valmista tuotetta myyntiin.

PatilZ
03.05.2019, 19.53

Mulla on ollut Faveron ensimmäinen malli eli BePro käytössä kolmisen vuotta. Ei mitään ongelmaa.

paaton
03.05.2019, 19.53
Mielenkiintoinen kokeilu, vaikkakin taisi olla aika kallis. Ei toimi venymäliuskat noin lähellä ja väärällä puolella kierrettä. Lopputuloksena normaali wattipoljin.

plr
03.05.2019, 20.09
Onko Keo MTB myös SPD-yhteensopiva?

PatilZ
03.05.2019, 20.31
Onko Keo MTB myös SPD-yhteensopiva?

Kyllä

plr
03.05.2019, 20.43
No jos SPD-yhteensopivuus löytyy, niin sitten tuo on kiinnostava. Onneksi on käytössä pari muuta tehomittaria, niin ei sen elokuun kanssa ole niin kiirettä. Jos vaikka sattuisi lipsumaan aikataulu. :D

Rasimi
03.05.2019, 21.32

Assiomat olleet käytössä syksystä 2017, kilometrejä lienee kertynyt sellainen 9000-10000km. Mekaanisesti toimineet erinomaisesti, laakerit edelleen hyvässä kunnossa, eikä poljin paljoa muutoinkaan uudesta eroa. Klossin kiinnitys ja irrotus toimivat edelleen kuin uutena (eli melko jämäkästi). Huoltaa ei ole tarvinnut.

Alkuperäiset klossit menivät vaihtoon tänä keväänä, olisi ollut ehkä aihetta vaihtaa jo syksyllä. Laitoin riskillä Lookin 4,5 asteen harmaat Kéo Grip klossit, vaikka ulkomaanfoorumeilla varoittelivatkin että eivät välttämättä ongelmitta toimi. Kiinnittyminen ja irroitus toimivat yhtä hyvin kun poljinten mukana tulevissa klosseissa, mutta klossit pitävät poljinta vasten narinaa, joten siirtynen lähitulevaisuudessa originaali klosseihin.

jarkempp
04.05.2019, 04.21
Komppaan edellistä, hyvin on pelanneet. Sillä erotuksella että minä en ole havainnut mitään ongelmia Lookin klosseilla. Naispuoleinen tiimikaveri valitti että kevyin irroitusasetus vaatii edelleen liikaa voimaa. Tottumuskysymys varmaan, onhan nuo napakat esim vs keo blade carbon 12nm

kervelo
04.05.2019, 07.54
No jos SPD-yhteensopivuus löytyy, niin sitten tuo on kiinnostava. Onneksi on käytössä pari muuta tehomittaria, niin ei sen elokuun kanssa ole niin kiirettä. Jos vaikka sattuisi lipsumaan aikataulu. :D

Elokuussa varmaan jo myynnissä, vuonna 2020. :rolleyes:

PatilZ
04.05.2019, 09.08
Eiköhän ennen elokuuta 2020 selviä, tuleeko iq2 toimituksia. Yhtiöllä ei taida olla tällä hetkellä tulovirtaa kassaan. Rahoituksen järjestäminen jatkossa edellyttää näyttöjä, että tuote on olemassa ja sille on paikka markkinoilla. Olemassa olevilla rahoilla pitäisi saada ainakin pari erää toimitukseen + dc rainmakerin ja shane millerin positiiviset arviot, jotta tilauksia alkaa tulla. Se avaisi vasta rahoittajien mielenkiinnon. Maantiepolkimeen asennettu wattimittaus on kilpailtu tuoteryhmä.

Positiivista firmalle on uudenlainen tekninen lähestymistapa, joka voi tarkoittaa matalampia valmistuskustannuksia. Uudessa tilanteessa maastopoljin voi olla myös kaupallinen etu. Maastossa polkimeen kohdistunee enemmän rasitusta ja kolhuja. Miten tuon kestävyyden kanssa käy, jää isoksi haasteeksi. Kun en ole insinööri, en osaa arvioida, onko tekniikka väitteiden mukaisesti suoraan tai helposti siirrettävissä polkimeen. Joka tapauksessa osa suunnitelluista asiakkaista menetetään, kun ei pystytty tarjoamaan poljintyypistä ja -merkistä riippumatonta ratkaisua.

Kun joukkorahoitukseen lähtee, pitää lähtökohtaisesti varautua rahojen menettämiseen.

Jami2003
04.05.2019, 10.24
En oikein hahmota miksi pitäis lähteä tehomittarin joukkokamppikseen. Valmiita sovelluksia on markkinoilla jo pilvin pimein.

PatilZ
04.05.2019, 12.34
En oikein hahmota miksi pitäis lähteä tehomittarin joukkokamppikseen. Valmiita sovelluksia on markkinoilla jo pilvin pimein.

Perustavanlaatuinen kysymys. Miksi ylipäätään lähteä joukkorahoituskampanjaan? Harvemmin niissä mitään todellisia innovaatioita on? Yleensä uusi tapa toteuttaa jotain, jonka perustarve on vanha (jolloin valmiita sovelluksia löytyy). Aika paljon löytyy elektroniikka-puolelta esim kuulokkeita. Meidän taloudessa löytyy mm. halkaisukirves hankittuna tällä tavalla.

Olisko enemmänkin harrastus. Alkavia yrityksiä voi tukea näinkin - ilman isoja taloudellisia riskejä.

fiber
04.05.2019, 13.17
Assioma Duot otettu käyttöön ja paritettu Garmin Edge 520:n kanssa. Garmin löytää polkimet, mutta näytössä pysyy nolla, vaikka poljen. Ymmärtääkseni noin kymmenen poljinkierroksen jälkeen pitäisi näkyä jo muitakin lukemia.

Vinkkejä mitä tehdä?

TetedeCourse
04.05.2019, 16.01
Katso Garminin asetuksista että kammenpituus on oikea eikä oletusasetus

fiber
04.05.2019, 16.58
Se on asetettu oikein eikä siinä muutenkaan olisi ollut heittoa kuin 2,5 mm.
En googlaamallakaan osunut hyviin neuvoihin.

JohannesP
04.05.2019, 17.03
Varmistuksena vain, että olethan oikeasti polkemalla testannut etkä vaan huoltopukilla pyöritellyt?

Aikoinaan ihmettelin miksi powertapista ei tullut mitään wattilukemaa voimakkaallaan pyörityksellä, mutta ongelma olikin ettei näyttänyt alle ~100w lukemaa ja telineessä tämä ei täyttynyt.

ZaWing
04.05.2019, 17.05
Assioma Duot otettu käyttöön ja paritettu Garmin Edge 520:n kanssa. Garmin löytää polkimet, mutta näytössä pysyy nolla, vaikka poljen. Ymmärtääkseni noin kymmenen poljinkierroksen jälkeen pitäisi näkyä jo muitakin lukemia.

Vinkkejä mitä tehdä?

Ootko tehnyt parituksen ensin Assioman appin kautta ja syöttänyt koodit että polkimet aktivoituu?

TetedeCourse
04.05.2019, 17.11
https://powermetercity.com/2018/06/14/favero-assioma-set-up-instructions/

Kohta 5) ..you get on your bike and ride for a minute or so. During this time, the Assioma will complete a one-time internal self-calibration. Favero recommends to perform this short ride on a level road using a standard cadence (80-90 RPM). Once the procedure is complete, power and cadence will begin to display on your head unit. All that is left is to enjoy your new Assioma!

Mene siis ajamaan !

fiber
04.05.2019, 17.50
^kiitos, kokeilen uudestaan. Oli trainerilla kadenssi vain 30, pihakengät jalassa.

Nyt se heräsi, noin 30 sekunnissa. Kiitos kaikille jeesistä!

jone1
04.05.2019, 20.56
Muistanko oikein että fiberillä on direto? Ootko jo testannu direton tarkkuuden kun traineri on kalibroitu pohjassa olevaan lukemaan.
Kerro tulos vaikka traineriketjussa jos viitsit.

fiber
05.05.2019, 08.18
Se on tarkoitus tehdä seuraavaksi. Toivottavasti ehdin tänään pyörän selkään.

jarkempp
05.05.2019, 13.50
iq2 vaporwaremittari osoittautui sudeksi, nyt yritetään polkimia. Niinkuin savossa sanotaan, oottakkee vuan elekee pitkästykö.

https://www.dcrainmaker.com/2019/05/iq2-power-meter-changes-direction-backers-now-getting-pedals.html/amp

fiber
05.05.2019, 18.13
Ajoin ulkolenkin jälkeen 40 minuuttia Zwiftissä. Ihan nämä alla olevat tallennukset eivät ole yksi yhteen, mutta sinnepäin.
Tallennus Elite Direto + app (https://www.strava.com/activities/2344136403)
Tallennus Assioma Duo + Garmin (https://connect.garmin.com/modern/activity/3620757359)

jone1
05.05.2019, 18.59
Stravassa 20min. keskiteho 172w ja connectissa 159w. Heittoa on noissa lukemissa.
Jos testaisit vaikka 5-3min. tasaisen vedon vaikka 250-300w. Vois saada tolkullisia lukemia.

paaton
05.05.2019, 19.12
Noissa vertailuissa leviää pää. Nyt on kesä. Undehdat fiber välittömästi direton lukemat ja ajat assiomilla.

fiber
05.05.2019, 19.34
Suhtaudun vastakin Zwift/traineri-numeroihin niin, että ne pätevät vain pihamökin harrastushuoneessa.

Muutenkaan numeroilla ei nyt ole isommin väliä. Tilanne on muuttunut, niin että nyt ajelen nautiskellen sen mitä töiltä ja pihahommilta kerkiää. Kalenterissa oli kuusi kisaa tähän alkukesään, ja kaikki pitää jättää väliin. Tässä mielessä tehomittaripolkimet on vähän turha hankinta, mutta eihän noista haittaakaan ole. Garminin automaattinen kalibrointiehdotus on erittäin näppärä, kun jo tänään oli pari vaihtoa fillarista toiseen. KEO-klossikin on lähes yhtä hyvä kuin SPD-SL.

pypli
05.05.2019, 21.47
Minulla on maantiepyörässä power2maxin NGeco-tehomittari. Hankin syksyllä cyclocrossin samalla keskiöllä ajatuksena, että ajelen kevään ja loppusyksyn pelkästään cyclolla ja siirrän täksi ajaksi tehomittarin cycloon. Ei se ihan näin mennyt, vaan ajelen molemmilla rinnakain.

Cyclossa on Cannondalen SI-kammet, joten olen kallistumassa toiseen NGeco-tehomittariin https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-cannondale-power-meter/

Onko mielestänne muita hyviä vaihtoehtoja?

plr
05.05.2019, 22.57
iq2 vaporwaremittari osoittautui sudeksi, nyt yritetään polkimia. Niinkuin savossa sanotaan, oottakkee vuan elekee pitkästykö.

DCR on aikataulusta tätä mieltä: ".. a realistic minimal timeframe is Spring 2020."

PatilZ
05.05.2019, 23.39
DCR on aikataulusta tätä mieltä: ".. a realistic minimal timeframe is Spring 2020."

Omana mielipiteenä itseäni toistaen: rahoitusmaailman näkökulmasta (joukkorahoituksella ei mennä päätyyn asti) jotain konkreettista näyttöä pitää saada tämän vuoden puolella.

fiber
11.05.2019, 17.20
Giro d'Italian 1. etappi Zwiftissä.
Elite Direto: 299 W ave
Favero Duo: 291 W ave

pulmark
16.05.2019, 14.29
Laitetaas tämä kauppa tänne kun en huomannu että olisi tässä säikeessä eli SRAM/Quarq ostaa PowerTapin. Pikkuhiljaa PowerTapin tuotanto ja huolto siirtyy Quarqille. DCR ketjussa spekulointia mitä yhdistyminen tarkoittaa tuotteille ja kuluttajille.

https://www.dcrainmaker.com/2019/04/sram-acquires-powertap-what-it-means-for-both-brands-and-consumers.html

Ana75
17.05.2019, 08.05
Ajaako kukaan yhdistelmällä Garmin Vector 3-polkimet ja Polar Vantage? Toimiiko nämä keskenään?

AxHu
22.05.2019, 18.47
Kiitos Assiomoiden kestotesti-kommenteista kirjoittaneille.
Laitoin tilaukseen Verkkokaupasta.
Harmittavasti näyttää joku toinenkin jossain päin maailmaa mokomia tilanneen. Toimitusaikaa siirretty jo pari kertaa.
Mietin jo plan B:na peruuuttavani tilauksen ja jotain muuta tilalle.. josko Vectorin 3:sta sais Sakuista vähän nopeemmin.
Se on tää nykyaika tehnyt kärsivällisyydelle hallaa.. kai sitä vielä viikon jaksaa venailla, kun nyt Pirkkaan jo sais käyttöön..

TetedeCourse
22.05.2019, 19.51
Samoin kävi mulla - vkon toimitus muuttuikin 3 vkoon - Assiomat ovat kyllä olleet oikein hyvät, mitään negatiivista ei ole vielä löytynyt

Climber
24.05.2019, 12.38
Sopiikohan Stages Ultegra 6800 vasen kampi Ultegra r8000 kampisettiin ongelmitta?

MRe
22.06.2019, 10.55
Minulla on maantiepyörässä power2maxin NGeco-tehomittari. Hankin syksyllä cyclocrossin samalla keskiöllä ajatuksena, että ajelen kevään ja loppusyksyn pelkästään cyclolla ja siirrän täksi ajaksi tehomittarin cycloon. Ei se ihan näin mennyt, vaan ajelen molemmilla rinnakain.

Cyclossa on Cannondalen SI-kammet, joten olen kallistumassa toiseen NGeco-tehomittariin https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-cannondale-power-meter/

Onko mielestänne muita hyviä vaihtoehtoja?
Sama kysyn kuin pypli ja sitten myös kysymys pypli:lle: oletko ollut tyytyväinen tuohon p2m NGegoon?

Ajattelin tulevaan graveliin vaihtaa 170-milliset kammet 175-millisten tilalle. Samalla voisi päivittää kammet tehokammiksi ja yksi vaihtoehto olisi p2m:n tämä malli:
https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-fsa-gossamer-bb386evo-with-crank-set/

Toinen vaihtoehto olisi Stages, josta mulla on aiempaa kokemusta cyclo-ajoilta, mutta sitten joutuisi kuitenkin ostamaan uuden kampisatsin, jos haluaa lyhyemmät kammet ja kustannukset pompsahtaa.

pypli
24.06.2019, 10.23
Sama kysyn kuin pypli ja sitten myös kysymys pypli:lle: oletko ollut tyytyväinen tuohon p2m NGegoon?

Olen ollut tyytyväinen. Ei kertaakaan ole tehodata jäänyt saamatta lenkiltä. Joskus on jotain pientä päivitysten asentamisen kanssa, mutta onnistuu yleensä toisella kerralla. Hankin tehomittarin kun se julkaistiin syksyllä 2017. Aluksi mittari tulkitsi pariston virran väärin, mikä johti drop outeihin. Tämä kuitenkin korjattiin melko nopeasti päivityksellä.

MRe
24.06.2019, 10.29
^Kiitos tiedoista :)

Kaipa se tuollainen menee sitten tilaukseen. Ajattelin laittaa siihen ovaalin rattaan...

pypli
24.06.2019, 10.48
^Kiitos tiedoista :)

Kaipa se tuollainen menee sitten tilaukseen. Ajattelin laittaa siihen ovaalin rattaan...Taidan itsekkin laittaa cycloon. [emoji5] P2M:n asiakaspalvelu on myös hyvä, ainakin silloin kun hankin oman mittarin.

MRe
24.06.2019, 11.30
^Joo, kyselin vähän että millainen, niin laittoivat suoraan linkit oikeaan tuotteeseen & myös ehdotuksen eturattaasta.

jone1
24.06.2019, 12.23
Itellä kanssa ngeco ovaaleitten kanssa. Lukee datan okein ovaaleista huolimatta toisin kuten esim. stages.

pulmark
15.07.2019, 12.03
Favero Assioma Uno polkimet 204eur Amazonissa:

https://www.amazon.de/Favero-Assioma-UNO-Pedal-Wattmess/dp/B072JYW6ZX/ref=as_li_ss_tl?keywords=favero+assioma&qid=1563184156&s=gateway&sr=8-2&linkCode=sl1&tag=dcraicom04-21&linkId=948b167d3e3332e14a9beae23ceaf278&language=en_GB

carp
26.07.2019, 13.50
DC Rainmakerin kommenteissa lupaavat, että lisää poljindataa saadaan niistä ulos joskus tulevaisuudessa: https://www.dcrainmaker.com/2018/08/new-favero-assioma-firmware-adds-full-zwift-bluetooth-smart-compatibility-additional-features.html#comment-3028932

Uusi firmware (4.04) on nyt tarjolla: https://cycling.favero.com/favero-assioma-firmware-updates

Poljindatan näkyminen on rajattu ilmeisesti vain uudemmille Garmin laitteille: Garmin Edge 1030, 830, 820, 530, 520 Plus
https://cycling.favero.com/blog/tech-tests/iav-cycling-dynamics

Myös poljin on saanut kosmeettisia uudistuksia: https://www.dcrainmaker.com/2019/07/favero-assioma-cycling-dynamics-released.html

kervelo
27.07.2019, 08.25
Uusi firmware (4.04) on nyt tarjolla: https://cycling.favero.com/favero-assioma-firmware-updates

Poljindatan näkyminen on rajattu ilmeisesti vain uudemmille Garmin laitteille: Garmin Edge 1030, 830, 820, 530, 520 Plus
https://cycling.favero.com/blog/tech-tests/iav-cycling-dynamics

Myös poljin on saanut kosmeettisia uudistuksia: https://www.dcrainmaker.com/2019/07/favero-assioma-cycling-dynamics-released.html

GPLaman kommenttien perusteella joillain käyttäjillä on ollut ongelmia tuon päivityksen kanssa ja Favero on silloin tarjonnut päivitystä versioon 4.05. Tuo versio ei ilmeisesti ole vielä laajassa jakelussa.

Jartsu01
07.08.2019, 13.31
Onkohan joku nähnyt muualla kuin kickstarter kampanjassa SPD yhteensopivia wattipolkimia?

Nyt minulla on yksipuolinen 4iii kampimittari, mutta tekisi mieli päivittää kaksipuoleiseen poljinmittariin jota voisi ainakin testata myös maastopyörässä.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Jartsu01
07.08.2019, 13.35
Löysinkin itse [emoji3]

https://www.iqsquare.com/onlineshop/mountain-dual-set

Jartsu01
07.08.2019, 15.35
Ja laitoin pre-orderin sisään. Laitan raporttia jos ja kun saan ne polkimet....

Teemu H
07.08.2019, 17.31
Optimisti...

Grandi66
07.08.2019, 18.55
Tässä ootellut jo puol vuotta kyseisiä polkustimia.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla

Jartsu01
07.08.2019, 19.10
Ennen tulausta vaihdoin kysyin toimituspäivää ja kovasti elokuulle lupasivat.

Katsotaan nyt, onneksi on se 4iiii kampi maantiepyörässä.

KSi
07.08.2019, 19.49
Minä olen odotellut jo toista vuotta. Matkan varrella muuttuivat vasta polkimiksi, eri konseptia yritettiin ensin.

fiber
07.08.2019, 19.52
Aiemmin nihkeilin Assioma-polkimien hankkimista, kun olen SPD-SL-leirissä. Yllättävän hyvin on sopeutuminen niihin/Lookiin mennyt. Hiukan niissä joutuu välillä hakemaan polkimen asentoa, jotta saa klossin lukittua. Yksissä kengissä Assiomat, muissa edelleen SPD-SL:t. Polkimien siirto vie minuutin tai pari. Garmin kalibroi liikkelle lähtiessä kymmenessä sekunnissa.

Tuossa ylhäälläkin jo mainittu uusi musta versio on tuunattu juurikin helpompaa kiinnittymistä ajatellen. Fiksua, että on mahdollista ostaa pelkkä poljinrunko, jos haluaa päivittää.

kyöräilijä
09.08.2019, 22.03
Oliko IQ:lta pre orderia pistäneet saaneet tänään mailia? Oliko mahdollisesta lähetys aikataulusta mainintaa, muuta kuin ehkä Elokuussa?
Nämä polkimet kiinnostaisi, mutta pitää katsella tuleeko tästä valmista vai ei.

KSi
09.08.2019, 22.26
Hi everyone,

We'd like to send you all a quick update right before the weekend. SMD Sensors is preparing the axles and our other production partners are currently working on the first batch of mass-produced components. Our own assembly line is being prepared in The Netherlands, so that we'll be ready to go once all the parts get in. Tests are consistently looking good!

We've been integrating our backer and pre-order customer databases in preparation for delivery. Our next update will contain more details on that, as we'll be reaching out to all of you individually to obtain your accurate shipping address and choice of power meter.

Have a nice weekend!

Team iQsquare

kyöräilijä
09.08.2019, 22.47
Hi everyone,

We'd like to send you all a quick update right before the weekend. SMD Sensors is preparing the axles and our other production partners are currently working on the first batch of mass-produced components. Our own assembly line is being prepared in The Netherlands, so that we'll be ready to go once all the parts get in. Tests are consistently looking good!

We've been integrating our backer and pre-order customer databases in preparation for delivery. Our next update will contain more details on that, as we'll be reaching out to all of you individually to obtain your accurate shipping address and choice of power meter.

Have a nice weekend!

Team iQsquare
Aaa ok. Sama teksti taisi olla facebookissa.

Rosco
22.08.2019, 20.09
Tilasin vihdoin voimamittarin, Stagesin sivuilta suoraan, löytyi vanhempaan 6800 ultegraan edullisesti: 350€. https://www.stagescycling.eu/factory-outlet/Stages-Power-L-Shimano-Ultegra-6800-Remanfactured.html?listtype=search&searchparam=6800

Ilokseni sain vielä huomata, että tähän vanhaan kampimalliin on kuitenkin laitettu tuo gen.3 tekniikka.

Tehomittareiden maailmaan siis varsin huokealla. Kyseistä tuotetta ei löytynyt katalogista, vaan piti erikseen etsiä tuota 6800 mallia.

PatilZ
09.09.2019, 15.21
IQ2 on edennyt siten, että kysyivät preferenssiä road vs. mtb malleista. Jälkimmäisen toimitukset alkaisivat myöhempänä ajankohtana. Koska mulla on Faveron (bepro) maantiepolkimet, voin pelata upporikasta ja rutiköyhää eli valitsin maastomallin. :p

Noin vakavasti ottaen, koska monet ovat epäilleet tuollaisten kestävyyttä kovassa maastorymistelyssä, markkinoisin noita muodikkaasti gravel-commute-adventure-polkimina. Siihen tarkoitukseen itse nämä laitan .... jos koskaan polkimia saan.

LJL
09.09.2019, 15.24
IQ2 on edennyt siten, että kysyivät preferenssiä road vs. mtb malleista. Jälkimmäisen toimitukset alkaisivat myöhempänä ajankohtana. Koska mulla on Faveron (bepro) maantiepolkimet, voin pelata upporikasta ja rutiköyhää eli valitsin maastomallin. :p

Noin vakavasti ottaen, koska monet ovat epäilleet tuollaisten kestävyyttä kovassa maastorymistelyssä, markkinoisin noita muodikkaasti gravel-commute-adventure-polkimina. Siihen tarkoitukseen itse nämä laitan .... jos koskaan polkimia saan.

Asetoni & Asetonissa kertoivat, että myös Garminilta olisi tulossa lähiaikoina maasto-spede wattipolkimet nimenomaan cyclo-/grävellyskäyttöön... Maastossa hakkautuvat kuulemma paskaksi.

Sitä odotellessa.

Teemu H
09.09.2019, 15.36
Tulisipa Garmin Vectorien konversiopakkaus spd:lle. Minulla nuo ovat jääneet ihan turhiksi, kuka nykypäivänä enää maantiepyörällä ajaa? :seko: :rolleyes:

paaton
09.09.2019, 15.42
Tulisipa Garmin Vectorien konversiopakkaus spd:lle. Minulla nuo ovat jääneet ihan turhiksi, kuka nykypäivänä enää maantiepyörällä ajaa? :seko: :rolleyes:

Tuo olisi kyllä hyvä.

kervelo
09.09.2019, 15.45
Reippaat modaajat tekevät assioman polkimista itselleen maastoversiot:

https://forum.trainerroad.com/t/a-wild-idea-for-favero-assioma-pedals/18627/24 (https://forum.trainerroad.com/t/a-wild-idea-for-favero-assioma-pedals/18627/24?u=kervelo)

TKe_
09.09.2019, 19.04
SRM avaamassa peliä MTB polkimille: https://www.dcrainmaker.com/2019/09/srm-x-power-mtb-power-meter-first-look-a-turning-point-for-srm.html

LJL
09.09.2019, 19.21
SRM avaamassa peliä MTB polkimille: https://www.dcrainmaker.com/2019/09/srm-x-power-mtb-power-meter-first-look-a-turning-point-for-srm.html

Jos nuo (tai Garminit) tulee, lupaan kuukauden sisällä siitä joko tilata polkimet tai vaihtoehtoisesti opetella soittamaan nokkahuilulla My heart will go on

MRe
10.09.2019, 07.49
Mulla ainakin spd:t saa välillä sellaista runtua, että en tiedä haluaisinko laittaa niihin tonnia kiinni... Tietysti voisihan nuo vaihtaa aina alle silloin kun lähtee enemmän sellaiselle vauhtilenkille eikä varsinaisesti metsään.

... jaa saman olivat todenneet jo muutkin ylempänä... Voishan nuo olla vaihtopolkimina täysjäykän fätin ja 29'er:in välillä. Gravelissa mulla on wattikammet.

Antti Salonen
13.09.2019, 17.35
Reippaat modaajat tekevät assioman polkimista itselleen maastoversiot:
Mä kokeilin pari vuotta takaperin samaa Bepron kanssa:

https://dl.dropboxusercontent.com/s/kvoguhul919uh07/bepro%20spd.jpg

Ei tuo vaadi edes erityisen reipasta modaamista vaan 7 mm hylsyn ja pari minuuttia aikaa. Faveron polkimissa on Xpedon Keo-kloonin poljinrunko. Xpedon SPD-kloonin poljinrunko asettuu ihan samoille laakereille ja akselille, eli ihan yhtä hyvin myös Faveron akselille.

Mun maastokengillä ei tosin ollut lähelläkään, etteikö Bepron podi olisi osunut kenkään. Assioman podi on sen pari milliä pienempi, ja kenkää pitää puukottaa aavistuksen vähemmän.

Mutta mitä tulee ihan kaupalliseen tuotteeseen, SPD-poljin ja ulkoinen podi on aika mahdoton yhdistelmä. Niin usein SPD-polkimia käytetään ajossa, jossa poljin ottaa kovia osumia. Siksi SRM:n polkimessa ihan kaikki tehonmittaukseen liittyvä eksotiikka on tungettu teräsakselin sisäpuolelle suojaan. Garminilla on Vector 3:ssa myös näin, ja olin jo vähän ihmetellyt, että miksi siitä ei olla tehty SPD-versiota. Ilmeisesti tässä oli tekijänä nimenomaan tuo Shimanon nyt vuoden lopussa vanheneva patentti.

kervelo
18.09.2019, 21.21
IQ2 näyttää taas lykänneen toimituksia, nyt lokakuun loppuun.

kervelo
24.09.2019, 18.09
Wahoo on ostanut speedplayn ja vihjailee tehomittarista:
https://www.dcrainmaker.com/2019/09/wahoo-acquires-speedplay-hints-at-power-meter-pedal-future.html

gts/R
08.10.2019, 20.06
Favero Assioma Duo + Polar V800. Uusimman firmwarepäivityksen jälkeen (4.04) kadenssi tippuilee oudosti treeneissä aina parin sekunnin ajaksi esim. 90 -> 42. Tätä tapahtuu siis tunnin treenin aikana monta monta kertaa. Mikähän ny mättää?

a_mateur
11.10.2019, 07.06
Favero Assioma Duo + Polar V800. Uusimman firmwarepäivityksen jälkeen (4.04) kadenssi tippuilee oudosti treeneissä aina parin sekunnin ajaksi esim. 90 -> 42. Tätä tapahtuu siis tunnin treenin aikana monta monta kertaa. Mikähän ny mättää?

Sama ilmiö tuli loppu kesällä, kun tein softapäivityksen. Nyt latasin molemmat polkimet täyteen (toisen varaus oli reilusti alle puolet), eikä ainakaan sisätrainerillä pätki kadenssia. Kyseessä Favero Assioma Duo.

PatilZ
11.10.2019, 12.17
Tippuuko todellakin vain kadenssi? Eli mittaa kuitenkin tehon? Mittarihan teillä voi näyttää x sekunnin keskiarvoa, jolloin tehon kohdalla hetkellinen putoaminen ei vaan erotu samalla tapaa suuremman vaihtelun vuoksi.

MRe
11.10.2019, 14.17
Onko kenelläkään maastopyörässä wattikampia? Mitkä on kokemukset olleet, onko siitä hyötyä?

Jotenkin noissa maantietyyppisissä fillareissa, joilla ajetaan pitkää matkaa tasaista nopeutta, wattimittauksen edun mieltää. Mutta maastossa missä polkeminen on usein aika intervallityyppistä, niin saako tuosta oikein mitään järkevää irti?

misopa
11.10.2019, 17.01
^ Minulla on ollut 29" HT:ssa Quarq ja nyt Farleyssa Power2Max. Ilmankin varmasti pärjää, mutta on tuosta vetoja tehdessä hyötyä ja tietysti jos kuormitusta mittaa myös TSS:n kautta, niin saa ne myös maastoajoista mukaan.

paaton
11.10.2019, 17.26
Riippuu varmaan paljon maastosta, mutta minusta sykepohjainen TSS voi olla jopa tarkempi teknisessä maastossa ajaessa, eli tuon vuoksi tehomittaria ei kannata hankkia.

Mutta kieltämättä tekisi mieli seurata maastolenkin tehoja jälkikäteen ja vetojen ajaminen maasturillakin kiinnostaisi. Eli menee jossain vaiheessa kyllä hankintaan.

gts/R
12.10.2019, 19.11
Sama ilmiö tuli loppu kesällä, kun tein softapäivityksen. Nyt latasin molemmat polkimet täyteen (toisen varaus oli reilusti alle puolet), eikä ainakaan sisätrainerillä pätki kadenssia. Kyseessä Favero Assioma Duo.

Kokeilin ladata polkimet täyteen, mutta ei ollut vaikutusta.

Tippuuko todellakin vain kadenssi? Eli mittaa kuitenkin tehon? Mittarihan teillä voi näyttää x sekunnin keskiarvoa, jolloin tehon kohdalla hetkellinen putoaminen ei vaan erotu samalla tapaa suuremman vaihtelun vuoksi.

Teho ei kyllä putoa yhtään vaikka kadenssi hetkellisesti tippuukin. Oon valinnut Polarin näyttämään tehoa 5sek keskiarvona, mutta kun tuo kadenssi putoaa yleensä 2-3 sekunnin ajaksi, niin täytyisihän sen jo vaikuttaa myös teholukemiin, jos molemmissa olisi jotain ongelmaa.

plr
19.10.2019, 21.22
IQ2-päivitys: Ongelmia, ongelmia, nyt ei ole toimituspäivämäärää.

https://www.kickstarter.com/projects/1468298434/cycling-power-meter-at-a-breakthrough-price/posts/2653314

kervelo
27.10.2019, 19.17

https://www.kickstarter.com/projects/1468298434/cycling-power-meter-at-a-breakthrough-price/posts/2653314

IQ2-appsi on nyt saatavilla Applen sovelluskaupasta.

fiber
27.10.2019, 19.41
Kokeilin ladata polkimet täyteen, mutta ei ollut vaikutusta.
Suosittelen ottamaan yhteyttä Faveroon (https://cycling.favero.com/support). Sain perjantaina erittäin nopsasti vastausta ja olivat viitsineet perehtyä heille lähettämiini .FIT tiedostoihinkin. Minulla oli vähän toisenlainen ongelma, blogissa (https://fillari.blogspot.com/2019/10/aftermath-of-crash-and-some-exemplary.html) tarkemmin jos kiinnostaa.

Jartse
30.10.2019, 13.29
Tuli hankittua Faveron Assioma uno polkimet, mutta samaa vikaa kuin yrmiksellä. App ei anna active täppää ja puhelin ei muodosta yhteyttä bluetoothilla. Kaikki mahdolliset systeemit on tullut kokeiltua ilman tulosta. Onko kenelläkään antaa lisävinkkiä missä voisi olla vika, vaiko polkimissa?

fiber
30.10.2019, 14.00
^ Polkimissa ilmeisesti vilkkuu valo sen merkiksi että on virtaa ja ovat päällä? Kun klikkaat apin yläkulman suurennuslasia, löytyykö polkimet? Sammuta BT ja käynnistä se uudestaan, ehdottaa Assioman manuaali.

Jartse
30.10.2019, 15.20
Poljin (uno Left) näkyy ja latausjohto on kiinni, valo vilkkuu. BT sammutettu ja käynnistetty, poljinta pyöräytetty ym, mutta mitään ei tapahdu.

tri-nisti
30.10.2019, 15.23

Minulla toimii lämpimässä ok mutta ulkona noin nollassa asteessa tippuilee kadenssi ja teho usein ja useaksi sekunniksi, sekä Edge 810:ssa että Samsung S7+app. Ostin polkimet nyt lokakuun alussa ja firmis on 4.04. Laitoin jo Faveron supportiin viestiä ja sieltä tuli reply että asiaa hoidetaan. Verkkokauppaankin laitoin viestiä.

Akun varaus on molemmissa täysi eikä siinä ole ollut mitään outoutta.

Edit 31.10. Faveron supportin kanssa on etsitty vikaa ja todennäköisesti oikeassa polkimessa jotain hämärää kun UNOna toimii moitteetta mutta DUOna pätkii.

gts/R
31.10.2019, 21.17
Suosittelen ottamaan yhteyttä Faveroon (https://cycling.favero.com/support). Sain perjantaina erittäin nopsasti vastausta ja olivat viitsineet perehtyä heille lähettämiini .FIT tiedostoihinkin. Minulla oli vähän toisenlainen ongelma, blogissa (https://fillari.blogspot.com/2019/10/aftermath-of-crash-and-some-exemplary.html) tarkemmin jos kiinnostaa.

Laitoin Faverolle viestiä asiasta samana päivänä kuin tänne foorumillekin (12.10.). En ole saanut minkäänlaista vastinetta viestiin. Täytynee laittaa uusi viesti samasta asiasta.

fiber
31.10.2019, 21.40
^Saitko sähköpostiin kuittauksen, että viesti meni heille? Mulle kävi niin, että ensimmäisellä lomakkeen lähetyksellä ei tullut kuittausta ja jäin epäilemään tilannetta. Täytin sitten lomakkeen uudestaan ja sain meilin otsikolla We’ve Received Your Request for Technical Support.

MRe
01.11.2019, 13.38

Onko kukaan hankkinut niitä edellisiä IQ2:sia? Eli niitä pulikoita, mitkä tulee polkimien ja kammen väliin?

Ja toinen: katselin noita poljinpohjaisia IQ2:sia, nehän on jossain early-birdissä ja etuna olisi vaihdettavuus pyörien välillä. Pikkaisen vaan kysymysmerkki, että miten tuollaiset kestää hittiä metsässä. Varsinkin sähkärillä tulee välillä sellaisia pohjakosketuksia, että kipinät vain lentelee.

plr
01.11.2019, 14.09
Onko kukaan hankkinut niitä edellisiä IQ2:sia? Eli niitä pulikoita, mitkä tulee polkimien ja kammen väliin?

Niitä ei koskaan tehty kuluttajille myytäväksi saakka. Käsitykseni mukaan IQ2 ei ole vielä toimittanut yhtäkään tehomittauslaitetta yhdellekään ostajalle.