PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän sisäkumin paikkaus?

Ahven
07.07.2010, 23.06
Nöösipoijalla jämähti eka kertaa maantiepyörän gummi lenkillä. Onneksi oli varakumi mukana, joten ei hätää. Paikkaatteko rikki menneet kumet Tip Top paikoilla, niin kuin normipyörästä paikataan vai ostatteko suosiolla uuden? Tarkoitus olis jatkossakin pitää varakumea mukana.

Jani R.
07.07.2010, 23.09
Jostain perus paikkarasiasta paikka siihen päälle vaan. Olen nyt pari kertaa ostanut vararenkaaksi sellaisen Continentalin satulan alle tulevassa laukussa olevan kumin ja se näppärä pieni satulalaukku tulee kaupanpäälle.

huotah
07.07.2010, 23.18
Sain tänään aamulla takarenkaan puhki duunimatkalla. Illalla sitten yritin paikata sisärengasta joillain Bike Planetista ostetuilla paikoilla, sellaisilla joissa on itsessään liimapinta. Lopetin yrittämisen kolmannen epäonnistuneen paikkauksen jälkeen ja huomenna menen kauppaan ostamaan uuden sisärenkaan tai pari. Ja voisihan sitä varmaan ostaa Tiptop -paikkasarjankin ja heittää noilla nykyisillä vesilintua.

A R:nen
07.07.2010, 23.23
Noita pikapaikkoja ei ainakaan maantiepaineilla kannata käyttää kuin hätäratkaisuna perille pääsemiseen. Rema/Tiptopilla on myös erityisesti maantiesisäkumeille tarkoitettuja pienempiä ja ohuempia paikkoja.

NHB
08.07.2010, 01.40
Weldtiten paikat ovat mun mielestä paljon mukavampia käyttää kuin TipTopit. Toki TipTopeillakin paikkaaminen onnistuu ihan kätevästi.

Harryupp
08.07.2010, 08.55
Noita pikapaikkoja ei ainakaan maantiepaineilla kannata käyttää kuin hätäratkaisuna perille pääsemiseen. Rema/Tiptopilla on myös erityisesti maantiesisäkumeille tarkoitettuja pienempiä ja ohuempia paikkoja.

Samaan tulokseen olen minäkin tullut. Joskus pidän "paikkaussavotan" ja paikkaan pieniä pistoreikiä saaneita sisäkumeja varakumeiksi ja laitan paineet yön yli sisärenkaisiin. Silloin tiedän että paikkaus toimii.

Olli-Pekka Manninen
08.07.2010, 09.51
Mä olen sitä mieltä että TipTop on ainoa paikka joka oikeasti pitää vaikka olisi tullut isompikin reikä. Aika paljon markkinoilla on paikkasatseja jotka on täyttä kuraa, varsinkin jos tahtoo paikata rengasta jonka pitäisi pitää painetta kunnolla.

Kai_81
08.07.2010, 12.46
..ittellä on käytössä noita 50 grammasia sisäkumeja ja oon paikkaillu niitä
Lezynen pikapaikoilla lenkeillä:

http://www.bike-discount.de/shop/k623/a8588/alloy-kit-24g-flickzeugset.html?mfid=501http://www.bike-discount.de/shop/k623/a8588/alloy-kit-24g-flickzeugset.html?mfid=501

..ja aina on paikka pitäny :)

Tupe
08.07.2010, 12.55
Olen paikkaillut noin 1-2 kertaa per kumi. TipTop on ollut paras, mutta myös ParkTool-nimellä myydyt pikapaikat on toimineet.

Voi toki miettiä, paljonko on järkeä paikkailla, kun Saksasta saa noin 3-4 egellä sisäkumeja. Jos tilaa kerralla vaikka 10 tai 20 kpl, ni piisaa vähäksi aikaa.

Toki yhdellä paikkauksella kumin hinta "puolittuu".

Kannattaa paikkaamisen jälkeen pistää ilmaa kumiin ja katsoa yön yli pysyykö ilmat sisällä.

Jani R.
08.07.2010, 13.05
Voi toki miettiä, paljonko on järkeä paikkailla, kun Saksasta saa noin 3-4 egellä sisäkumeja. Jos tilaa kerralla vaikka 10 tai 20 kpl, ni piisaa vähäksi aikaa.

Lahden Kärkkäinen myy muistaakseni 1,90 € / kpl butyylisisäkumeja, olikohan ne muistaakseni merkkiä SPECTRA.

Tupe
08.07.2010, 13.30
Lahden Kärkkäinen myy muistaakseni 1,90 € / kpl butyylisisäkumeja, olikohan ne muistaakseni merkkiä SPECTRA.

TipTop.rasiat makselee kait jotain 4 egsua. Lähestyy hinnat jo toisiaan. Että paikkaaminen ei taida olla taloudellisesti kovin kannattavaa. Paitsi jos ihan helvetin pihi.

Pekka L
08.07.2010, 13.40
Oon ennenkin maininnut, mutta laitetaan taas... Etrasta (ja ehkä perus-Etolastakin) saa TipToppeja irtomyyntinä, eikä maksa paljoa. Voi ostaa vain niitä sopivia pieniä pyöreitä, jää ne turhat kumisaapaspaikat ostamatta siinä paketissa. Niin ikään vulkanointiainetta saa eri kokoisia tuubeja irtomyyntinä.

Mä ostin joskus ajat sitten 16 tuollaista paikkaa (4x4 laatta) ja niitä on reilusti jäljellä kun en oo maantiepyörän kumeja paikannu. Vain maasturin.

Olli-Pekka Manninen
08.07.2010, 14.57
Kyllä rengas mun mielestä kandee paikata. Säästö se on pienikin säästö. Ja tietenkin siinä on sitten se luonnon kuormittaminen eli ei turhaan aleta ostamaan uutta sen vuoksi että ei jaksa paikata. Kun kaikki jättää paikkaamatta renkaansa niin siitä kertyy jo aika iso kasa jätettä.

nure
08.07.2010, 19.53
..ittellä on käytössä noita 50 grammasia sisäkumeja ja oon paikkaillu niitä
Lezynen pikapaikoilla lenkeillä:

http://www.bike-discount.de/shop/k623/a8588/alloy-kit-24g-flickzeugset.html?mfid=501http://www.bike-discount.de/shop/k623/a8588/alloy-kit-24g-flickzeugset.html?mfid=501

..ja aina on paikka pitäny :)

Komppaan , ovat pitäneet , samoin Parkin pikapaikat .

TERU
08.07.2010, 19.53
Kyllä rengas mun mielestä kandee paikata. Säästö se on pienikin säästö. Ja tietenkin siinä on sitten se luonnon kuormittaminen eli ei turhaan aleta ostamaan uutta sen vuoksi että ei jaksa paikata. Kun kaikki jättää paikkaamatta renkaansa niin siitä kertyy jo aika iso kasa jätettä.

Täydet pisteet tälle!

Ahven
08.07.2010, 21.26
Tuli sitten paikattua kumi. Säästyi ympäristöä ja rahaa. Tip Top paikalla paikkasin. Ainakin eka lenkin kesti. Ny on paikattu ratas paikallaan ja ehjä kumi takaisin vararenkaana.

rhubarb
10.07.2010, 03.41
Tai sitte vois järjestää jonkun vaihtopörssin. Itse kun olen liian laiska paikkailemaan niin tuolla on varmaan nytkin pari rikkinäistä latexisuria jotka joku ahkerampi saa jos vaan tulee hakemaan.

Edit: kolme niitä oli ja menivätkin jo.

Roko
26.05.2016, 23.35
Tää threadi oli lähinnä mitä löysin. Koitin saada maasturiani tubelekseks ilman halkaistua sisuria, eipä toiminut. Käytin liukasteena silicon spraytä. Turhauduin ja laitoin sisurit. Lenkillä sitten meni sekä takarenkaan sisuri että varasisuri. En ekalla kertaa löytänyt reikää, tarkistin vaan renkaan kivien yms varalta ja uutta sisuria vaan. Minipumpulla puoli tuntia pumppailua ja taas toimi mutta vaan hetken. Sit meni kävelyhommiks ja autokyydin soitteluks.
Kotona sitten huomasin että ulkokumi on vissiin liikkunut paikaltaan liian liukkaana ja reiät löyty molemmista sisureista venttiilin juuresta. Voiko noita korjata millään? Tuossa kuvat rei'istä, näkyy paremmin kun taivuttaa venttiliä.
Nyt putsaan vanteet ja renkaat rasvanpoistoaineella ja jatkan harjoittelua, kai se siitä taas alkaa toimia...

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160526/95b81360dacfdeb7bb92783b25da7282.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160526/34d3e6f806230e732fef44bb39431136.jpg

kervelo
27.05.2016, 11.16
Taitaa olla aika mahdotonta korjata venttiilin juuresta hajonnutta sisuria. Itse olen noissa tapauksissa tyytynyt uuden sisurin laittamiseen, vaikka tavallisia reikiä noista kumeista tuleekin paikkailtua.

plr
27.05.2016, 14.58
.. reiät löyty molemmista sisureista venttiilin juuresta. Voiko noita korjata millään?

Jos aikaa ja kärsivällisyyttä riittää, niin kaiken saa korjattua. Tavallisen paikan kiinnittäminen venttiilin juuren viereen tavanomaisella paikkaustavalla voi olla hankalaa. Jos leikkaat pyöreän paikkalapun keskelle venttilinmentävän reiän ja pujotat sen reiän päälle, niin sen voisi saada liimattua melko tiiviisti ja pitävästi. Se myös vahvistaisi sisärenkaan ja venttiilin kiinnityskohtaa joka puolelta ja ehkä parantaisi kestävyyttä vastaavia ongelmia vastaan. Homman haastavuus kasvaa mitä lähempänä reikä on venttiiliä. Kokeilun tuloksena voit joko saada korjatun tai edelleen rikki olevan sisäkumin eli voit oikeastaan menettää pahimmillaan yhden paikkalapun hinnan. Tekisin itse korjausyrityksen, koska homman odotusarvo on näinkin positiivinen.

plr
27.05.2016, 15.04
Että paikkaaminen ei taida olla taloudellisesti kovin kannattavaa.

Laskeskelin tätä taannoin toisessa ketjussa. Väittäisin, että on hyvinkin kannattavaa puuhaa eikä tässä ole edes otettu huomioon jätteen määrää tai uusien sisäkumien hakemisen vaivaa.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51953-Sisuskummien-kestossa-eroja&p=2251202#post2251202

Roko
27.05.2016, 15.52
Jos leikkaat pyöreän paikkalapun keskelle venttilinmentävän reiän ja pujotat sen reiän päälle, niin sen voisi saada liimattua melko tiiviisti

Kiitos hyvästä ideasta, koitan tuollein ehdottomasti!

Jyri K
14.08.2016, 15.02
Perjantaina poljin traineria tunnin ja laitoin pyörän pihalle treenin jälkeen. Lauantai aamuna takakumi oli tyhjä. Eilen sitten kumi irti ja paikkaamaan. No mitään reikää ei löytynyt vaikka ammeessakin yritin ilmakuplia metsästää.

Continentall 700c 23-28 mm sisäkumi kyseessä. Onko mitään ajatusta mikä tuon kumin olisi voinut tyhjätä. Vaihdoin uuden sisärenkaan, mutta en vielä tuota tyhjennyttä heittänyt roskikseen. Uskaltaisikohan sen laittaa satulalaukkuun vararenkaaksi.

Jyri K
14.08.2016, 16.53
Pumpparin tuohon "puhjenneeseen" sisäkumiin nyt hieman ilmaa ja katson pari päivää, että mitä tapahtuu. Täysin ehjältä se tuntuu eikä ulkokumistakaan löutynyt kyllä mitään mikä kumin rikkoisi. Jos siinä päivän kaksi ilma pysyy, niin eiköhän sillä kotiin polje jos tuon varakumiksi ottaa.

Outo tyhjentyminen oli. Ja siis ihan tyhjäksi meni.

Jartsu01
14.08.2016, 17.34
Tsekkaa onko venttiili löysällä. Contilla ja Scwalbella on prestaventtiili kierteellä kiinni venttiilin varressa.

Itsellä on vastaavat oireet johtuneet löysällä olleesta prestaosasta. Kiristäminen onnistuu esim. papukaijapihdeillä.

Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla

Jyri K
14.08.2016, 18.12
Kahdella kärkipihdillä kokeilin ja 3/4 kierrosta se yläpää ainakin kiristyi aika helposti. Olisikohan se mysteeri nyt sitten tuossa. Laitoin ilmaa taas ja anna paripäivää vielä olla seurannassa ennen kun laitan satulalaukkuun.

Täytyypä moinen muistaa tarkistaa uusistakin sisäkumeista, ettei tule yllätyksiä.

Kiittos vinkistä.

Jyri

SSGT-92
14.08.2016, 18.29
Jos joudut sisurin hylkyyn laittamaan,ota se irtosielu talteen,varaosaksi.

ebike-harrastelija
02.06.2020, 09.28
Hitusen vanha ketju mutten viitsinyt lyhyelle ja ytimekkäälle kysymykselleni uuttakaan ketjua perustaa...

Eli tekeekö tuollaisella CRC Bike Fix -paikkausvaahdolla yhtään mitään fillarin, eritoten fatbiken sisäkumin paikkauksessa? Ja jos tekee, niin onko eroa tuolla Bike-versiolla (kalliimpaa) verrattuna auton ym. renkaiden paikkaukseen tarkoitetulla aineella?

Tarkoitus olisi päästä rengasrikon jäljiltä nilkuttamaan poluilta kotiin, jossa parempi korjaus eli tuollaisen litkun jälkeen todnäk uusi sisäkumi siis...

nure
13.06.2020, 14.26
Itse ainakin Fossit ja Tubolitot paikkaan jos tarvii vaikka vaatiikin omat paikkansa. Perussisureissa ollut mottona että paikallinen kelpaa varalle ja toista kertaa en paikkaa samaa...