PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän säädöt hakusessa

Velogi
16.06.2010, 11.55
Tässäpä taas kanssakuntoilijoiden pohdittavaksi yksi pyörän mitoitusprobleema.

Hommasin vähän käytetyn Bianchi C2C Via Nirone 7:n 55 cm rungolla. Pyörä tuntui kokeillessa hieman pitkältä, mutta tuumasin että ajoasennon pystyy hakemaan säätämällä kohdalleen koska paperilla 55 cm rungon piti olla se oikea. Kävin kokeilemassa uuttakin vastaavaa pyörää ja myyjä vakuutti että 55 cm koko on sopiva (olen 178 cm pitkä, inseam 83,5 cm).

Pyörän saa kyllä säädettyä fit calculatorin osoittamiin mittoihin (alla) mutta ensituntuma on että joudun kurottelemaan liikaa vaikka satula on jo liian edessä, setbackia ei juuri ole. Pyörässä on nyt 11 cm stemmi, ja harkinnassa onkin hankkia 9 cm stemmi jotta saisin sekä ajoasennon että satulan paikan kohdalleen (molempiin tarkoituksiin 1 cm). Olen siis käyttänyt Eddy fittiä kun olen ymmärtänyt sen olevan kaltaiselleni sunnuntaipyöräilijälle mukavampi mitoitus.

Samalla huomasin että olen pitänyt edellisessä pyörässäni satulaa aivan liikaa edessä, liekö syynä polven it-jänne kipuihin.... ja ehkä siihenkin että uusi pyörä tuntuu nyt isolta...

Mitä ajatuksia herättää foorumilaisissa (muuta kuin että olisi pitänyt sittenkin valkata 53 cm runko...)?

P:S: Sopivan (ylimääräisen) stemmin omistajat voivat ilmoittautua vaikka yksityisviestillä; foorumin viesteistä voi päätellä että fillaristeilla lojuu nurkissa lukuisia stemmejä joutilaana...

> Measurements
> -------------------------------------------
> Inseam: 83.5
> Trunk: 64.5
> Forearm: 34.5
> Arm: 63.2
> Thigh: 60
> Lower Leg: 54.7
> Sternal Notch: 145
> Total Body Height: 178
>
>
> The Eddy Fit (cm)
> -------------------------------------------
> Seat tube range c-c: 55.3 - 55.8
> Seat tube range c-t: 56.9 - 57.4
> Top tube length: 54.0 - 54.4
> Stem Length: 10.1 - 10.7
> BB-Saddle Position: 73.6 - 75.6
> Saddle-Handlebar: 53.4 - 54.0
> Saddle Setback: 6.2 - 6.6
>

Sakari Kyrö
16.06.2010, 13.12
Mikä ohjaustanko sulla on fillarissa? Olen aikalailla samoissa mitoissa, ja itse olisin myös ottanut tuon 55cm rungon.

Ohjaustangon vaihtamalla saa jo ihmeitä aikaan, kädet kun yleesä kuitenkin on siellä jarrukahvoilla, ja mikäli tangon "kaari" menee kovastikin eteenpäin, ennen kuin mutka alkaa, voi sopivankin pyörän päällä mukavuus olla pilattu. FSA:n Wing Pro Compact tangot on halpoja, ja monien mielestä todella mukavia. Itselläni on Easton EA70, joka sekin on suhteellisen edullinen, mutta muoto ei ole kaikkien mieleen.

orcatri
16.06.2010, 13.13
Onko tuossa italialaiseen tyyliin 56 sentin vaakaputki? Siinä tapauksessa olisi tosiaan varmaankin pitänyt valkata se 53 senttinen.

Kompataan vielä Sakaria, että stongan reachia vähentämällä saa myös ihmeitä aikaan. (Nimimerkillä kokemusta on.)

TERU
16.06.2010, 13.29
Pyörä lienee vaakamitaltaan (TTL) 55 cm ja siihen stemmi 11 cm, kokonaisajopituus 66 cm. Sen pitäisi olla hyvin lähellä oikeaa kysyjän mittaiselle, mutta tangon pitää olla muutaman sentin alle satulan (4-5 cm vähintään), jotta se toimii. Jos pyrkii korkeampaan ajoasentoon, niin pitkältä tuntuu. Stemmin lyhentäminen sentillä vaikuttaa paljon ja se voisi olla seuraava juttu jota voisi kokeilla. Compacti tanko on hyvä keino myös hieman pienentää tuntumaa.

lynxlynx
16.06.2010, 13.36
177cm pituutta ja käytössä 07 via nirone c2c rungolla tuntuu ihan passelilta. Stemmi on mainittu 11cm. Tanko on tuon viitisen cm satulan alapuolella. Mulla on kokoon nähden suht pitkät jalat ja kädet mikä vaikuttanee asiaan. Tanko mulla on vaihdettu "pienempään", mikä loiventaa asentoa sentin verran.

Velogi
16.06.2010, 19.31
Kiitos hyvistä kommenteista,

Vaakaputki on tosiaan se 55 cm, rungon kaavio ohessa.

Tanko on 42 cm ITM Wing shape Lite luxe. Tuo tangon vaihto voisi hyvinkin olla ratkaisu, koska esim. etuakseli näyttäisi olevan ajaessa oikeassa linjassa tankoon nähden, mutta piru kun ne kädet pitää viedä silti niin pitkälle! Löytyykö jostakin kaavioita joista selviäisi ero compact-tankoon? Mutkat alkavat siis kääntymään alas aiemmin ja alakahvat ovat korkeammalla?

Ilmiötä korostanee vielä sekin että olen aiemmin ajanut Campan kahvoilla joissa mielestäni kädet on ylhäältä ajaessa tiiviimmin tangossa kuin Shimanossa jossa sitä kahvaa on senttitolkulla vielä tangon etupuolellakin. Muutenkin tuo 42 cm leveä ohjaustanko tuntuu oudokseltaan varsin isolta kun vanhassa pyörässäni näyttää olleen reilusti kapeampi 38 cm tanko. Tuntuu kuin joutuisi ajamaan kädet levällään!

Saattaa olla osin myös tottumiskysymys, kävin äsken vajaan parin tunnin lenkillä eikä vielä ainakaan pahemmin alkanut paikkoja kolottamaan, kunhan vain muistaa pitää olkapäät pois korvista.

Tanko saa kyllä olla tuon mainitut 5 cm satulan alle, mutta juuri sen kippurammassa en selkävaivaisena pysty pitkiä matkoja ajamaan.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=753&pictureid=3905

lynxlynx
16.06.2010, 23.12

Originaali tangosta vaihdoin Be One 40cm leveään ja varsin keveään tankoon. Alunperin hain lähinnä paksumpaa ote pintaa heikon ääreisverenkierron ja pitkien sormien takia, mutta on tuo tosiaan loivempi ja 225g painoltaan passeli. 07-nirone painaa tällä hetkellä 8,7kg. Sitä ei tietty kysytty.. (kiekot, kammet, stonga)..

TuH
16.06.2010, 23.38

Vaakaputki on tosiaan se 55 cm, rungon kaavio ohessa.

Tanko on 42 cm ITM Wing shape Lite luxe.

Lite Luxe ei tosiaan ole mikään kompaktitanko. Reachia löytyy 88 millimetriä eli yli sentti enemmän kuin esim. 3T:n Ergonovasta. Lite Luxen droppi on myös aika syvä 154 mm (Ergonovassa 123 mm).

Stemmin vaihtaminen tulee tietty halvemmaksi kuin ohjaustangon, mutta kandee muistaa, että stemmin radikaali lyhentäminen muuttaa myös ohjaustuntumaa radikaalisti. 110 mm stemmistä 90 mm stemmiin siirtyminen herkistää ohjausta jo tuntuvasti.

Arvelisin, että pääsisit parhaaseen tulokseen vaihtamalla ensin stemmin 10 mm lyhyempään. Jos se ei vielä tunnu hyvältä, niin sitten ohjaustanko vaihtoon ja tilalle jotain, missä on (fiiliksen mukaan) 5 - 10 mm lyhyempi reach.

Vecculiko
16.06.2010, 23.42
Olen itse 180cm ja vm2009 55cm via nirone on juuri passeli 12cm stemmillä. Satulan ja ohjaustangon korkeusero taitaa olla luokkaa 7cm.

Kyllä tuo runkokoko pitäisi olla aika passeli sinulle. Tietenkin jos selkä ei taivu ja haluat todella pystyä ajoasentoa, niin sitten voisi varmaan kokeilla vielä lyhyempää stemmiä. Toisaalta kannattaa heittää muutama lenkki ja katsoa jos alkaisi tuntua paremmalta. Omankin kanssa meni aika pitkään ennen kuin tuntui ns. hyvältä joka suhteessa.Satulan korkeutta ja paikkaa tuli säädeltyä aika moneen kertaan ennenkuin natsasi.

Ostin muuten juuri itsekin käytetyn Bianchin kakkospyöräksi työmatka-ajoon. Koko piti olla 54 myyjän mielestä ja hän oli 180cm pitkä. Epäilin pieneksi minulle ennenkuin menin koeajamaan. No hätäisesti mittasin vaakaputkeksi n. 55,5cm ja koeajoin. Kaupat tehtiin ja aloin sitten tarkemmin kotona mittailemaan pyörää. Koko taitaakin olla jotain 57, koska tuo 54 on sloping satulaputken päähän. Pyörä on Bianchin SL3/full Ultegra vm 2004, joten en ole ihan varma geometriasta suhteessa Nironeen. Olen nyt vaihtanut stemmin 11cm ja säätänyt satulan eteen. Nyt on vaakamitta sama kuin Nironessa, mutta ei se silti tunnu tietenkään samalta kuin 55 kokoa oleva Nironen runko, joka on kuin hansikas kun sillä on ajanut nyt n. 5000km. Huomattavasti parempi kuitenkin kuin ekalla lenkillä, jolla joutui kurottelemaan. No täytyy ajella muutama lenkki ja jos vieläkin ahdistaa, niin laitan hyvän pyörän eteenpäin uudelle omistajalle.

Harryupp
17.06.2010, 07.28
No jos olet ajoasentoa hakemassa voisit kokeilla säädettävää stemmiä.

C2C on kylläkin jo sinäänsä "comfort-runko" mutta voi olla että sinun pitää aloittaa hiukan pystymmällä ajoasennolla ja sitten ehkä hissukseen säätää matalammaksi sentti kerrallaan kun olet ajanut kuukauden tai 500 - 1000 kilometriä.

Sillä on myös eroa jos ohjaintangossa on syvä iso mutka tai ergotaive tai jos se on "compact-tyyppinen". Itse huomasin että Shimanon STI-kahvat pidensivät mun "reach-arvoja" niin että siirryin 80 - 90 stemmiin kun ennen käytin 110 stemmiä. Kun vielä löysin 3t:n Forma SL Ergotaivetangon löytyi minun mieliasennot pikkuhiljaa

Jos huomaat ettet koskaan käytä alaotetta, sulla on luultavasti ohjaintanko liian alhaalla. Vastaavasti jos hakeudut alaotteeseen melkein aina, voi olla että tanko on liian korkealla.

Satulan paikka tulee olla säädetty niin että polvikulma tulee oikeaksi. Ei sillä säätövaralla saa kompensoida liian pitkän stemmin haittoja, siitä seuraa vaan polvi-ongelmia tai että poljennan teho kärsii.

Tom_E
17.06.2010, 12.16
Seuraavasta sivusta voi olla hyötyä, kun tutkii eri stemmien vaikutusta ajoasentoon.

http://alex.phred.org/stemchart/Default.aspx

Sitten kun surffailee eri pyörälafkojen sivuilla ja laskeskelee erilaisten tankojen strategisia mittoja noiden päälle, voisi toivon mukaan jossain vaiheessa löytyä se oikea.

Velogi
18.06.2010, 11.45
Seuraavasta sivusta voi olla hyötyä, kun tutkii eri stemmien vaikutusta ajoasentoon.

http://alex.phred.org/stemchart/Default.aspx

Kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvä linkki. Vielä kun tietäisi mikä kulma tuossa nykyisessä stemmissä on, ei näy olevan mitään tekstiä.:seko:

Gran Turismo
18.06.2010, 12.19
Jos asento tuntuu pitkältä, niin päinvastoin kuin luulisi, satulan siirtäminen taaksepäin saattaa auttaa asiaan. Vaikka tangon ja satulan välinen etäisyys kasvaa, lantion kulma muuttuu sellaiseksi, että ylävartaloa on helpompi taivuttaa eteenpäin.

http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

Stand up straight in front of a mirror and turn to the side. Look at yourself in the mirror. When standing straight your head, hands, seat and feet are all fairly close to being in line with each other. Now bend over at the waist. Notice that not only has your head moved to a position ahead of your feet, but your rear end has moved behind your feet. If this were not the case, you would fall forward. Your seat moves back when you bend at the waist to keep you in balance.

Velogi
21.06.2010, 08.14
Tilanteen päivitys;

Uskalsin kokeilla 2 cm lyhyempää stemmiä kun sain sen SUP.sta sillä kaupalla että tuo takaisin jos ei miellytä. Kun huomioi myös kannattimen kulman muutoksen, tanko siirtyi 14 mm lähemmäs ja näin sain myös siirrettyä satulaa hieman taaksepäin. Ohjaustuntumaan ei muutos mielestäni liikaa vaikuttanut.

Jo aiemmin säädin satulan nokkaa inauksen alaspäin niin että satulan etuosa on nyt vaakasuorassa, mutta takaosa nousee jo ylös. Satula kun on sen verran kurvikas että vaakasuoruus on hieman suhteellinen käsite. lmeisesti juuri tuon mainitun lonkkakulman ansioista tämä muutos jo paransi tilannetta paljon.

Näiden muutosten yhteistuloksena pyörä alkaa tuntua jo kotoisan oloiselta ja nyt olen itsekin vakuuttunut että runkokoko on oikea. Ajelen nyt näillä säädöillä jonkin aikaa ja katsotaan onko vielä tarvetta tangon vaihtoon.

sunnuntaipyöräilijä
21.06.2010, 08.54
Mulla tuo satulanasento vaikutti ajoasennon "pituuteen" enemmän kuin 10 mm ohjainkannattimen muutos. Eli jos satulan keula on muutaman millin pystyssä niin tanko tuntuu olevan heti paljon kauempana. Lisäksi alaotteelle ei meinaa ylettää. Ja päinvastoin niin tanko on sylissä. Hyvän satulan löydyttyä ja se vaateriin paransi ainakin minun ajoasentoni tuntumaa paljon enemmän kuin mikään muu säätö. Toki aivan liian pitkän stemmikokeilun jälkeen alaselkä kipeytyi, muttei tuntunut pahalta alle 50 km lenkeillä....

Zorbuli
29.05.2017, 13.24
Nostetaas tämä aihe ylös, Itsellä maantiefillarin kanssa ollut ongelmia löytää ajosentoa missä voi ajaa useamman tunnin rennosti. Pyöränä Bianchi Impulso C2C 57cm, oma pituus 183cm. Muita mittoja ei ole nyt antaa. Pitkähköt jalat ja kädet ehkä aavistuksen lyhyet. Mutta joo. Alkuun paikalla oli 110mm stemmi. Kädet ja hartiat aina jumissa ja ajaa piti kädet jännityksessä ja suorana, penkki aivan edessä että asennon sai edes jotenkin siedettäväksi. Vaihdoin 90mm stemmin ja pudotin tankoa alas. Asia hieman korjaantui mutta pidemmät lenkit edelleen tuskaan. Ja penkki piti vieläkin olla aivan edessä. Sitten vaihdoin 70mm stemmin ja pudotin tankoa edelleen alaspäin. Nyt saan penkkiä hieman taaemmas ja asento on sellainen millä voi ajaa pidempäänkin ilman isompia särkyjä. 110mm ja 90mm stemmeillä ala-asennosta ajaminen oli mahdotonta, nyt sekin onnistuu hyvin ja asento on muutenkin aika makaava johtuen alas lasketusta tangosta. 70mm stemmi teki vain sen että ohjaus on aika levoton ja toisekseen itseä häiritsee alas lasketun tangosta johtuva putken natsa jota on 2-3cm tangon pinnan yläpuolella. Eli sekin pitäisi sahata pois (miten onnistuu, kannattaako edes harkita), mutta silloin pyörää joskus myydessä voi olla ettei sitä saa uusi omistaja säädettyä kohdalleen. Satulan paikkaa suhteessa polkimiin on nyt vasta saanut säädettyä suht oikein kun kädet yltää kahvoille paremmin, kun aiemmin se oli pakosta aivan edessä. Bike fittingiä olen ajatellut mutta tuskin tuosta pyörästä silläkään toimivaa saa. Haluaisin että stemmi olisi hieman pidempi ajovakauden vuoksi. Onko vain niin että pyörä on liian pitkä minulle tai geometriassa joku muu seikka mikä ei täsmää omien mittojen kanssa yhteen. Onko jotain keinoa millä voisin kompensoida stemmin pituutta eli vaihtaisin esim 90mm stemmin ja saisin jollakin muulla kompensoitua siitä johtuvaa pituutta. Toisaalta haluan ajaa alhaalla eli mitään retkipyörää en tuosta halua. Toinen ongelma mikä tulee joskus vastaan, putkelta ajaessa polvet tahtoo osua tankoon eli tässä suhteessa pyörä on liian lyhyt. Tämäkin ristiriita häiritsee, eli käsien osalta stemmin pitää olla lyhyt mutta putkelta ajaessa saisi olla hiukan kauempana.

hcfreak
29.05.2017, 13.42
Itellä autto niska/hartia kipuihin vähän ku käänsi stemmin toisinpäin. Eli ohjaustanko nousi ylemmäs. Meinas olla tulla kipeeksi ku yritti kurkkia sieltä kyyrystä eteenpäi. Alakahvalta en edes aja koska se on niin epämielyttävää. Ehkä toisinaan alamäkeen vaan ilmanvastusta pienentäen.
Satula jos on liian etukenossa niin pukkaa painopisteen käsille. Sillon hartiat kipeytyy ja sormista katoaa tunto.

Liian iso pyörä on mullaki varmaan. Tai taitaa olla jo sen verran vanhus ettei taivu maantiepyörään. Maastureilla ajanu aina. Se on just se 2h ku hommasta alkaa tulemaan tuskallista. 80mm stemmin ne jossain sanoo olevan minimi maantiepyörään.

Zorbuli
29.05.2017, 13.55
Ilmeisesti Bianchissa on tuo alkuperäinen tanko juuri tuollainen compact malli ja itse kyllä pidän siitä. Hitto kun ei noista eri malleista ja niiden eroista tiedä. Kuten nyt nämä ohjaustangot. Jos niillä saisi pelattua niin että kahvat olisi hieman lähempänä. Tämä voisi auttaa jos saisi kahvat lähemmäs. Kädet olisivat rennommin ja voisi kokeilla taas pidempää stemmiä. Tällöin saisi jaloille enemmän tilaa putkelta ajaessa.

paaton
29.05.2017, 14.12
Eipä sillä taida olla mitään eroa, onko stemmi vai tangon reach lyhyt. Aina menee levottomaksi.

Koeta käännellä kahvojen kulmaa. Ensin pyörittelemällä stemmistä ja kun hyvä asento löytyy yläotteelle, niin sitten säätämään alaote kohdilleen kahvoja liikuttelemalla.

Edit: Jalkojen tilaan tango reach tosiaan vaikuttaa.

TERU
29.05.2017, 14.29
Ilmeisesti Bianchissa on tuo alkuperäinen tanko juuri tuollainen compact malli ja itse kyllä pidän siitä. Hitto kun ei noista eri malleista ja niiden eroista tiedä. Kuten nyt nämä ohjaustangot. Jos niillä saisi pelattua niin että kahvat olisi hieman lähempänä. Tämä voisi auttaa jos saisi kahvat lähemmäs. Kädet olisivat rennommin ja voisi kokeilla taas pidempää stemmiä. Tällöin saisi jaloille enemmän tilaa putkelta ajaessa.

Luin molemmat viestisi, haastetta riittää, pyörän runko on pitkä kokoisellesi ja lyhyehköselkäiselle, oikeampi koko tuosta olisi ollut 55. Putkiosilla ei oikein ihanneajoon tuolla pääse, kuten itsekin totesit. Mutta katsotaan, FSA:lla on Compact-tanko jossa nuo ulottumat ovat pienemmät 125/80 mm, tuolla lyhenee vähän, stemmiksi tuo 90 mm ja satula taemmaksi, siis jalkojen perusteella oikealle paikalle. Satulan vienti liian eteen vie painoa liikaa käsille ja ylävartalolle. Nyt kokonaisajopituus olisi 65 cm ja tanko toisi kahvoja lähemmäksi. Pitäisi tuolla jo ajon onnistua.

Tuota alumiinitankoa on saanut saksalaiskaupoista alle 40 e. hintaan.

PS. runko onkin 56 pitkä kuten Plus alla toteaa!

Plus
29.05.2017, 14.50
Nostetaas tämä aihe ylös, Itsellä maantiefillarin kanssa ollut ongelmia löytää ajosentoa missä voi ajaa useamman tunnin rennosti. Pyöränä Bianchi Impulso C2C 57cm, oma pituus 183cm. Muita mittoja ei ole nyt antaa. Pitkähköt jalat ja kädet ehkä aavistuksen lyhyet.

Katselin että tuossa pyörässä on 56 cm vaakaputki, että ei se ainakaan 183 cm pitkälle liian pitkä pitäisi olla. Kuinka notkea olet, meneekö sormenpäät / rystyset / kämmenet lattiaan kun kumarrut polvet suorana?

paaton
29.05.2017, 15.12
Minä en itse tosiaan tykännyt tuosta fsa veron lyhyestä reachista. Jostain syystä se vaikutti myös alaotteeseen, eli käsiä ei saanut alaotteella riittävän eteen niin halutessaan. Jotenkin outo taivutus. Yläotteella toimi tietenkin hyvin.

Moska
29.05.2017, 15.13
Jos oot pitkäjalkainen, niin pitäisikö stemmi kuitenkin nostaa vähän ylemmäs.

TERU
29.05.2017, 15.19
Minä en itse tosiaan tykännyt tuosta fsa veron lyhyestä reachista. Jostain syystä se vaikutti myös alaotteeseen, eli käsiä ei saanut alaotteella riittävän eteen niin halutessaan. Jotenkin outo taivutus. Yläotteella toimi tietenkin hyvin.

Minulla tämä taas kuin piste iin päälle, tosin arkikrossarissa, kaikilla otteilla.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fsa-omega-compact-road-bars/rp-prod50187

paaton
29.05.2017, 15.28
Minulla tämä taas kuin piste iin päälle, tosin arkikrossarissa, kaikilla otteilla.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fsa-omega-compact-road-bars/rp-prod50187

Sen vuoksihan noita tankoja on erillaisia, jotta kaikille löytyy passeli.

Alaotteellakin oli hyvä ajaa, sieltä dropeilta. Mutta jos halusi nenän stemmiin niin, että nyrkit osoittaisi suoraan eteenpäin ja kyynervarret olisivat lähes suorassa kulmassa eteenpin, niin ei oikein onnistunut. Se taivutus oli kaiketi vähän liian ahdas.

Zorbuli
29.05.2017, 19.33
Katselin että tuossa pyörässä on 56 cm vaakaputki, että ei se ainakaan 183 cm pitkälle liian pitkä pitäisi olla. Kuinka notkea olet, meneekö sormenpäät / rystyset / kämmenet lattiaan kun kumarrut polvet suorana?

Aika kankea tapaus ;)

Zorbuli
29.05.2017, 19.38
Jos oot pitkäjalkainen, niin pitäisikö stemmi kuitenkin nostaa vähän ylemmäs.

Tuli kuvattua ajoa aika paljon kun hain sopivaa asentoa. Tuolla stemmin laskulla hain matalampaa ajoasentoa kun se aiemmin oli hyvinkin pysty. Ymmärtääkseni tuo c2c geometria on hieman pystympään ajoasentoon taipuvainen.

Zorbuli
29.05.2017, 19.47
Mittasin nykyisen tangon: reach 90mm, drop 140mm ja width 400mm. Width on sopiva varmasti ja drop myös ihan ok vai pitäisikö siitäkin nipistää jos reachia pienentää. 80mm reach jo varmasti auttaisi ja voisin kokeilla taas 90mm stemmiä. Ainut tässä vain että eipä noita viitti ostella repullista ihan vain kokeillakseen mikä on sopiva. Tässä nyt ollaan vähän noviisi näissä säätöasioissa mutta jos pienennän reachiä niin onko tilanne sama jos samassa suhteessa pidennän stemmiä.

paaton
29.05.2017, 20.22
Mittasin nykyisen tangon: reach 90mm, drop 140mm ja width 400mm. Width on sopiva varmasti ja drop myös ihan ok vai pitäisikö siitäkin nipistää jos reachia pienentää. 80mm reach jo varmasti auttaisi ja voisin kokeilla taas 90mm stemmiä. Ainut tässä vain että eipä noita viitti ostella repullista ihan vain kokeillakseen mikä on sopiva. Tässä nyt ollaan vähän noviisi näissä säätöasioissa mutta jos pienennän reachiä niin onko tilanne sama jos samassa suhteessa pidennän stemmiä.

No minun järkeni mukaan se on aivan sama, mutta voin ihme kyllä olla väärässäkin. Siis jos laittaisit vaikka 170mm stemmin suoralla tangolla niin lopputulos olisi sama mitä 90mm stemmi ja 80mm reach tangossa.

Zorbuli
29.05.2017, 21.45
Jep, näin itsekin ajattelin. Ja vielä yksi typerä kysymys, jos alan tankoa vaihtamaan niin käykö sama tankoteippi edelleen eli minkälaista tavaraa ne ovat. Repeytyvätkö irroittaessa. Nykyinen teippi on omaan käteen todella hyvä ja haluaisin pitää saman edelleen. Toki kyseessä myös Bianchin celeste väri joten "pitäisihän" se samaa väriä olla.

paaton
29.05.2017, 22.12
Teippejä on erillaisia, osassa liimaa osassa ei. Liimallisista toiset irtoavat ilman jäämiä toisista jää puolet teipistä tankoon kiinni.

TERU
30.05.2017, 06.24
Näissä on sen verran vankka liima, että uusiksi menee, kun pidempään on ollut.

Kun ollaan lähellä oikeata, alkaa senttikin merkitä, satulan etäisyydessä jo puolikin. Tvstä paljon ammattilaisten ajokkeja ja ajoasentoa katsoessa on ollut havaittavissa tangon laskeutuminen alaspäin ja tangon mitoituksen muuttuvan compactimmaksi, samoin rungot ovat pienenneet. Jotain häivähdystä näistä meille, vaikka kisa-ammattia ei tavoitellakaan. Rento mieluisa ajoasento tavoitteena, tanko muutaman sentin alle satulatason ja sopivan lähelle. Ei siitä mitään sen tarkempaa.

Zorbuli
30.05.2017, 06.52
Jaahas, nyt en tiedä miten sain omat mitat noin paljon pieleen mitattua, mutta netistä tutkin mikä tanko tuossa pyörässä on ja selvisi että siinä on tämmöiset speksti. Drop 126mm ja reach 77,4mm. Eli tuohan on hyvinkin sellainen compact mallin tanko ja ennen kaikkea reach on aika pieni. Ilmeisesti 70mm on pienimpiä mitä yleisesti löytyy. Alkaa tuntua siltä että pitäisi päästä nyt jonkun asiansa osaavan kaverin kanssa säätämään pyörä säädöiltään kuntoon ja sen jälkeen hieno säätää itse. Trainerin päällä olisi helppo itsekin asentoa hakea, mutta kun ei sellaista ole niin aika hankalaa kokeilla muutoksia. Trainerin päällä kun olosuhteet yms. stabiilit niin saisi mallattua asentoa ja vaikka kuvattua helposti.

TERU
30.05.2017, 08.15
Ei sitten tangon vaihdolle ole perusteita!
Yritäppäs sitten ottaa kaikki uusiksi normalisoimalla kaikki mitä pystyy, satula vaakaan, etäisyys pitkäjalkaiselle hieman kiskojen keskivälistä taakse, tanko satulatason alle vain neljä-viisi senttiä, kahvojen alapää osoittaa suunnilleen takajarruihin ja kahvojen yläpinta jatkaa tangon yläosan mukaan. Aja jokunen lenkki ja lähde hyvin pienin siirroin muuttamaan. Niin satulan korkeudeksi haaramitta x 0,883. Aivan ihme jos ei yhtään parane, paisi jos säädöt olivatkin noin!

jone1
30.05.2017, 08.31
Lizardia ite rullaillu ees taas.

Antti Salonen
30.05.2017, 10.17
Nostetaas tämä aihe ylös, Itsellä maantiefillarin kanssa ollut ongelmia löytää ajosentoa missä voi ajaa useamman tunnin rennosti. Pyöränä Bianchi Impulso C2C 57cm, oma pituus 183cm. Muita mittoja ei ole nyt antaa. Pitkähköt jalat ja kädet ehkä aavistuksen lyhyet. Mutta joo. Alkuun paikalla oli 110mm stemmi. Kädet ja hartiat aina jumissa ja ajaa piti kädet jännityksessä ja suorana, penkki aivan edessä että asennon sai edes jotenkin siedettäväksi. Vaihdoin 90mm stemmin ja pudotin tankoa alas. Asia hieman korjaantui mutta pidemmät lenkit edelleen tuskaan. Ja penkki piti vieläkin olla aivan edessä. Sitten vaihdoin 70mm stemmin ja pudotin tankoa edelleen alaspäin.
Tässä tulee mieleen se, että stemmin lyhentäminen oli varmasti paikallaan. Jos on pitkät jalat ja lyhyet kädet, satulan ja tangon etäisyys pitää olla lyhyt. Koska satula on pitkien jalkojen takia korkealla, saa tankokin olla aika korkealla ellei halua erityisen matalaa asentoa. Onko tanko nyt sitä laskettuasi kovinkin paljon satulaa alempana? Sehän on kovasti kuskin notkeudesta ja tottumuksesta kiinni onko sopiva ero 0, 5 vai 15 senttiä.

Äkkiseltään kokeilisin kuitenkin lyhyttä stemmiä ilman, että lasket sitä yhtään alkuperäistä alemmas. Yleisesti: muuta yhtä asiaa kerrallaan. Älä siis ainakaan sahaa haarukan kaulaputkesta ylimääräisiä pois ennen kuin tiedät, että se on varmasti ylimääräistä. Perussääntönä pitkäjalkainen ja lyhytkätinen ihminen viihtyy hyvin korkean mutta lyhyen pyörän päällä.

hcfreak
30.05.2017, 10.28
Tuli laitettua maastopyörästä ylimääräseksi jääny 60mm stemmi maantiepyörään. Alkuperäinen 90mm. Autto ihan selkeesti. 40km kävin polkaseen aamulenkiksi ilman mitään niska/hartiakipuja. Paljon rennompi asento. Eikä tuntunu ohjauksessa yhtään niinku netissä varoteltiin että ohjaus tulee liian herkäksi. Varmaan aika pyöräkohtasta ja tangollakin vaikutusta asiaan. Kyllä jätän ton paikalleen.
Varpaat ja sormet ne mulla vielä alkaa puutumaan. Todennäkösesti näitten kylmien kelien juttu ku viimekesänä en tämmösissä lämpötiloissa ajanu. Verenkierto heikompi. +5´c oli lähtiessä

paaton
30.05.2017, 10.52
Puutuminen voi johtua myös hanskoista ja kengistä. Ainakin minulla johtuu.

Zorbuli
30.05.2017, 14.38
Mahtavaa että löytyy selkeitä ohjeita mistä lähteä asentoa hakemaan. Alan noviisina ajosentoon liittyvä tiedontulva on sitä luokkaa että tekee mieli vain luovuttaa kun yksi ohje sanoo toista ja toinen toista. Stemmin lyhentäminen siis kyllä auttoi tässä operaatiossa aikanaan ja poisti ongelmat kipeistä käsistä, mutta tosiaan aiheutti pyörään ohjauksen levottomuuden, johon toki on jo hiukan tottunut. Alan nyt hiissaamaan stemmiä ylös ja alas ja penkin sijaintia myös hiukan taaksepäin ja aiemmin tuo kahvojen siirtäminen on ollut mysteeri. En siis ole tiennyt miten se kiinnitys edes on, mutta youtube selvensi ja tutkin tänään asiaa lisää. Veikkaan että niitäkin voi hiukan liikuttaa ja hakea parempaa paikkaa. Myös tangon kulma on väärä jos droppien päät pitää osoittaa suht vaakaan. Nyt kun ajattelen asiaa niin ajan ala-asennossa kädet aika edessä tangoilla. Satulan ja tangon välinen droppi ei ole itselle ongelma vaikka sitä nyt on aika reilusti (täytyy sekin mitata) Satulan korkeus on asetettu niin että lantio pysyy paikallaan eikä ala vatkaamaan ja myös polvikulmia on katsottu satulaa säädettäessä. Satulan korkeudessa ei siis ole juurikaan pelivaraa ainakaan ylöspäin ja se myös on tuntunut olevan ok tuossa asennossa. Otan nykyisestä mittoja jotta voin palata siihen jos muuta parempaa ei löydy.

TERU
30.05.2017, 17.24
Löysitkö tämän ajoasento-ohjeen?

https://www.youtube.com/watch?v=yGGk3ALky_E

ja satulan paikka

https://www.youtube.com/watch?v=lc45xcN8K8Y (https://www.youtube.com/watch?v=yGGk3ALky_E)

Zorbuli
31.05.2017, 21.02
Päivitys tilanteeseen: Velogin videoiden oppeja hyödyntämällä kävin pyörän läpi. Satulan oikaisin vaakaan, mittasin oman inseam mitan (82cm) ja videon mukaan laskin satulan korkeuden kaavalla 0,885x82 eli 72,6cm. Satula on minulla 79cm ja se on juuri oikea kun testaan sen polkemalla kantapäillä ja tuolla korkeudella jalkaan jää oikea kulma ala-asennossa jne. Lantio ei vatkaa ja asento on jämäkkä siltä osin eli tuohon laskentakaavaan en usko laisinkaan omalla kohdalla. Satulan etäisyys pitää vielä tarkistaa mutta se on aikanaan asetettu kohdalleen juuri oikealla tavalla polven etuosan linja polkimen akseliin.
Sitten keula. Se menikin uusiksi. Satulan ja tangon välinen droppi oli 12cm, nostin tankoa 2cm ylös ja käänsin tankoa aavistuksen alaspäin. Nyt tankojen päät osoittavat takajarruun kuten ohjeessa oli. Enään pitää käydä ajamassa ja tunnustella asentoa miltä vaikuttaa. Alkuperäiset mitat on tallessa jos tässä muutoksessa mentiin täysin metsään mutta rohkenen uskoa että nimenomaan tangon nostaminen ja kääntäminen olivat oikean suuntaisia muutoksia.

paaton
31.05.2017, 21.15
Satulan korkeus 79cm 82 jalalla? Meillä minulla taitaa olla satula aivan liian alhaalla.

Moska
31.05.2017, 21.16
Päivitys tilanteeseen: Velogin videoiden oppeja hyödyntämällä kävin pyörän läpi. Satulan oikaisin vaakaan, mittasin oman inseam mitan (82cm) ja videon mukaan laskin satulan korkeuden kaavalla 0,885x82 eli 72,6cm. Satula on minulla 79cm ja se on juuri oikea kun testaan sen polkemalla kantapäillä ja tuolla korkeudella jalkaan jää oikea kulma ala-asennossa jne. Lantio ei vatkaa ja asento on jämäkkä siltä osin eli tuohon laskentakaavaan en usko laisinkaan omalla kohdalla. .
Siis satulan korkeus mitataan keskiön keskeltä, ei maasta.

TERU
01.06.2017, 05.25
Ei tuosta suosituksesta todellakaan paljon voi poiketa, sentin alaspäin olen omissani mennyt vanhan akilesjännevaivan vuoksi. Mittaus juurikin keskiön keskeltä satulan pintaan putken suuntaisesti, eikä tuossa tarvi ihan millintarkka olla.

SSGT-92
01.06.2017, 05.35
Keskiöstä mitattuna 85 jalalle toi 72.6 satulaan ja siihen lisäksi kammen mitta 17.25 =89.58 ,el mikäs tässä mättää vai enkö nyt vaan ymmärrä ?
Ite käyttänyt vaan tota kantapäät polkimilla taakke pyöritystä.Omassa mittana 79 keskiöstä satulan pintaan,inseam 85.

r.a.i
01.06.2017, 06.03
Jep, näin itsekin ajattelin. Ja vielä yksi typerä kysymys, jos alan tankoa vaihtamaan niin käykö sama tankoteippi edelleen eli minkälaista tavaraa ne ovat. Repeytyvätkö irroittaessa. Nykyinen teippi on omaan käteen todella hyvä ja haluaisin pitää saman edelleen. Toki kyseessä myös Bianchin celeste väri joten "pitäisihän" se samaa väriä olla.

Ihan vaan nillitystä, eikä varmaan ajoasentoon vaikuta mutta kyllä tankoteipit pitää vaihtaa vähintään kerran vuodessa, jos nyt edes jonkun verran pyörää ulkoiluttaa... paskaset tankoteipit on ihan hirveen näköset..

fiber
01.06.2017, 06.12
Kaavat ja ohjeet ovat hyvä lähtökohta, mutta usein vasta käytäntö osoittaa mikä toimii itselle. Kaiken lisäksi sekin tuppaa hiukan muuttumaan varsinkin harrastuksen alkuvuosina ajotekniikan kehittyessä ja kropan sopeutuessa. Myös ajotyyli ja käyttämäsi osat vaikuttavat. Esimerkiksi minulla krossarissa tangon päät osoittavat hiukan alaviistoon, kun taas maantiepyörässä ovat vaakasuorassa.

^ Onneksi ei ajeta r.a.i:n kanssa samoilla lenkeillä.

Zorbuli
01.06.2017, 06.40
Siis satulan korkeus mitataan keskiön keskeltä, ei maasta.

Kyllä juurikin näin mittasin, en tiedä mistä kuvittelit että mittasin sen maasta. Keskiön keskeltä satulan yläreunaan pystyputken linjassa on 79cm ja tuolla korkeudella toimii perusohjeet satulan korkeuteen poislukien tuo laskukaavalla saatu tulos.

Zorbuli
01.06.2017, 06.45
Keskiöstä mitattuna 85 jalalle toi 72.6 satulaan ja siihen lisäksi kammen mitta 17.25 =89.58 ,el mikäs tässä mättää vai enkö nyt vaan ymmärrä ?
Ite käyttänyt vaan tota kantapäät polkimilla taakke pyöritystä.Omassa mittana 79 keskiöstä satulan pintaan,inseam 85.

Eli myös sinulla tuo laskentakaava ei pidä paikkaansa. Juurikin tuolla kantapäillä polkemalla olen satulan korkeuden asettanut ja polvikulmaa pyörittäessä on mitattu fyssärin toimesta oikealla astemittarilla ja laitettu korkeus sellaiseksi että sekä kantapäillä pyöritys ja kulma ovat yleisten ohjeiden mukaiset. Jää kyllä aika paljon voimaa käyttämättä jos satulan laittaisin tuonne 72,6cm korkeudelle.

Moska
01.06.2017, 07.04
Kyllä juurikin näin mittasin, en tiedä mistä kuvittelit että mittasin sen maasta. Keskiön keskeltä satulan yläreunaan pystyputken linjassa on 79cm ja tuolla korkeudella toimii perusohjeet satulan korkeuteen poislukien tuo laskukaavalla saatu tulos.

No, en osaa sanoa että mistä olet mitannut, mutta mulla on apaut saman mittainen jalka kuin sinulla ja en 79cm säädöllä pystyisi polkemaan mitenkään. Eilen tarkastin oman satulan paikan ja se oli n.72cm. Karvan verran alle. Keskiön keskeltä, satulan pintaan, putken mukaisesti mitattuna.

paaton
01.06.2017, 07.09
Jonkin on kyllä pakko mättää. Minulla pn pidempi jalka ja satula 5cm alempana. Ehkäpä olet mitannut inseamin väärin?

hcfreak
01.06.2017, 07.15
Itellä jalansisämitta 81cm ja mulla on satula 70cm:ssä. Aluksi laitoin laskurin mukaan 71,5 ja satulan oikeeseen kohtaan luotilangalla mutta en tykänny. Tuntu että istuu tolpan nokassa ja polkee "tökkimällä" jalan kärjillä. Siirsin alemmas ja penkkiä taakse että polvikulma pysyy oikeana.

paaton
01.06.2017, 07.23
Joop... Inseamin on pakko olla väärin. Puhuit aiemmin pitkistä jaloista, eikä 183cm pituudella 82cm jalka ole pitkä. 87 olisi ehkä lähempänä...

Zorbuli
01.06.2017, 07.32
Jonkin on kyllä pakko mättää. Minulla pn pidempi jalka ja satula 5cm alempana. Ehkäpä olet mitannut inseamin väärin?

Aivan. Nyt välähdi mieleen että kun mittasin tuota inseamia vesivaakan avulla ja taisinpa erehdyksissä katsoa mitan vaakan alapintaan eli inseam on väärin jotain 5-8cm... PRKL.... Ei se ihme että heittää tuo mitta ;) Inseam siis jossain 87-90cm välillä ja sillä aletaan olemaan jo lähellä 79cm satulankorkeutta. Pahoittelut tästä.....

jone1
01.06.2017, 09.08
Kengän koko vaikuttaa myös polkutuntemuksiin , eli kantanivelestä klossiin matka. Sitä ei huomioida noissa inseamiin perustuvissa jutuissa. Polvikulma voi olla päin persettä noita laskureita käyttäen kuten mulla.
pituus 174,5 cm , inseam 86cm , kenkä 42, siinä teille pitkäjalkainen, jonka kenkä on pieni.

El-Carpaso
06.06.2017, 09.07
90cm ja 79cm alkaa kuullostaa järkevämmältä. Mulla on 96.5cm inseam ja satula fillarista riippuen 83-84cm korkeudella (tosin mulla onkin hieman matala satulankorkeus kaavoihin nähden)

teeässä
07.06.2017, 08.03
96,5 x 0,885=85,4 eli 1,5 cm alle tämän kaavan. Sama homma minullakin. Inseam 96 cm ja noin sentin alle tuon suosituksen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

El-Carpaso
12.06.2017, 10.46
Joo tuo kaava on lähinnä lähtökohta, mistä voi lähteä säätämään ylös tai alas. Venyvyydellä, satulan setbackillä ja ajoasennolla ylipäänsä on vaikutus siihen, kuinka pitkälle jalan saa työnnettyä niin, että voimaa riittää alas asti. Mulla kaavaa matalampaan satulan asemaan saattaa liittyä juuri kohtuullisen iso setback ja penkkivalinnat.

pätkä
12.06.2017, 14.46
Joo tuo kaava on lähinnä lähtökohta, mistä voi lähteä säätämään ylös tai alas. Venyvyydellä, satulan setbackillä ja ajoasennolla ylipäänsä on vaikutus siihen, kuinka pitkälle jalan saa työnnettyä niin, että voimaa riittää alas asti. Mulla kaavaa matalampaan satulan asemaan saattaa liittyä juuri kohtuullisen iso setback ja penkkivalinnat.

Vaikuttaakohan tässä vielä reiden ja säären mittasuhteet? Ainakin se vaikuttaa pyörittääkö niin, että varpaat on kantapäätä alempana tai päinvastoin. Mulla on sama inseam mutta satula korkeammalla, 875 mm muistaakseni keskiöstä.

Merckx
14.06.2017, 07.21
Ainakin se vaikuttaa pyörittääkö niin, että varpaat on kantapäätä alempana tai päinvastoin.

Jos pyöritys menee niin, että kantapää on varpaita alempana, on penkki liian alkaalla. Voima loppuu ala-asennossa....

paaton
14.06.2017, 08.34
Mistä katsotte oikean satulan korkeuden? Videolta jalan asennosta vai testaamalla pyörityksen tehoa vaikkapa garmin vectoreilla?

Minulla satula on ollut aina siinä 0.885xinseam. Olen kaiketi miettinyt, etten ala laittamaan tuota mutun mukaan, koska todennäköisesti korkeus menisi pieleen ja oppisin vain ajamaan väärin.

El-Carpaso
14.06.2017, 09.49
Mistä katsotte oikean satulan korkeuden? Videolta jalan asennosta vai testaamalla pyörityksen tehoa vaikkapa garmin vectoreilla?

Minulla satula on ollut aina siinä 0.885xinseam. Olen kaiketi miettinyt, etten ala laittamaan tuota mutun mukaan, koska todennäköisesti korkeus menisi pieleen ja oppisin vain ajamaan väärin.

Mul on nykysin sen verran kokemusta, että saan satulan oikealle korkeudelle pitkälti fiiliksen pohjalta. Laitan lähtökohdaksi tuon kaavan 0.885xinseam -1/2cm ja säädän loput tien päällä.
Tuntemukset joita haen on
- vakaa lantio sivuttaissuunnassa eli ei heilu sivulta sivulle (liian korkean satulan huomaa myös satulan hiertämisestä, koska lantion on pakko liikkua sivulta sivulle aiheuttaen kitkaa penkin ja pyllyn välillä)
- saan pidettyä kantapään alhaalla polkaisun loppuun asti (eli tosiasiassa vaakatasossa, mutta tuntuu kuin kantapää olisi alhaalla)
- tähän liittyen jos saan pidettyä kantapään oikeassa paikassa koko polkaisun ajan, saan paljon paremmin koko jalan lihakset käyttöön. Varvistamalla on käytössä lähinnä etureidet ja silloin polvet ei myöskään tykkää (tämä siis henk. koht. kokemus).
Lisävinkkejä väärästä satulan korkeudesta tulee siitä, jos käsille tulee liikaa painoa (liian alhaalla tai liian ylhäällä, koska polkaisuun ei saa oikealla tavalla voimaa) tai jos polvitaive alkaa kenkkuilemaan (liian ylhäällä eli jalka venyy liikaa)

Nuo kaavat kannattaa pitää lähinnä lähtökohtina, koska ne eivät ota huomioon venyvyyttä (oikeasti aika iso juttu, koska esim. pro-porukassa venyvimmät pystyvät vetämään 15 asteen polvikulmalla kun jäykimmät ovat siellä 30 asteen tienoilla), setbackiä tai tuolla aiemmin mainittuja säären ja reiden pituussuhteita (joista en tarkalleen tiedä miten vaikuttavat, mutta vaikuttavat silti)

Lisäksi mun mielestä jokaisella kuskilla on tietty sentin tai jopa parin alue, jossa satulan korkeus voi olla ja kaikki toimii hienosti. Tietenkin parhaat tulokset tulee siitä juuri oikeasta paikasta, mutta muutaman millin päässä nirvanasta toiminee lähes yhtä pätevästi. Mun kokemuksen mukaan satulan kannattaa olla pari milliä liika alhaalla kuin liika ylhäällä.
Tästä viimeisestä tulee varmaan kyllä runtua, koska juuri vähän aikaa sitten mouhosin veljelle, kuinka pyörän mitoitus on milleistä kiinni (ja joissain suhteissa se onkin, kuten esim. klosseissa tai setbackissä). Kuitenkaan en usko, että satulan korkeuden on oltava heti täys kymppi, vaan sitä voi rauhassa hakea pidemmänkin aikaa ilman pelkoa väärin oppimisesta tai vammautumisesta.

Tulispa maantielle ne dropperitolpat, joita voisi säätää 2cm aina millin kliksu kerrallaan. Pro pelotonissa oli muutama vuosi takaperin ja lähetin FSA:lle sähköpostia, että onko tulossa. Ei ole ainakaan lähiaikoina.

kuovipolku
14.06.2017, 10.13
Jos pyöritys menee niin, että kantapää on varpaita alempana, on penkki liian alkaalla. Voima loppuu ala-asennossa....

Lyhyet kommentit ovat nopeita luettavia, mutta niissä on usein se ongelma että ne jättävät aivan liian paljon epäselväksi ja/tai lukijan arvattavaksi. Joskus voi jopa käydä niin että ne tekevät lukijalle ennestään selvästä asiasta epäselvän...

Mutta minusta tällä kertaa asia on tossa melko selvästi ja yksiselitteisesti sanottu.

PS Huomattavasti vaikeammaksi asia menee kun pitäisi sanoa lyhyesti milloin kantapää on liian paljon varpaita ylempänä sen takia että satula on liian korkealla (tai polkimet liian alhaalla)...

kuovipolku
14.06.2017, 10.41
Eikö Greg LeMondin kultainen kaava ollut 0.883 x inseam? (Mitattuna satulaputken linjaa pitkin.)

Hänen aikanansa taisi olla yksinkertaisempaa. Satulatolpatkin olivat suoria, ei ollut setbackeja. Satulat olivat satuloita, ei ollut sellaisia joista ei aina tiedä varmasti missä se "top of the saddle" on. Pitäisikö kuitenkin mitata keskiöakselista suorassa linjassa satulan päälle vai sittenkin satulaputken suunnassa satulan korkeimman istuttavan kohdan korkeudella kulkevalle viivalle? Missä se korkein istuttava paikka oikeasti on jos satula ei ole tasainen?

Kyllähän näillä nyrkkisäännöillä ja ohjenuorilla tai yksinkertaisimmillaan satulan korkeuden ja vähän vähemmän yksinkertaisena polvi- ja/tai nilkkakulman mittaamisella - joita esimerkiksi tässäkin http://bikedynamics.co.uk/fit02.htm lyhyesti esitellään - on suhteellisen helppo saada satula suunnilleen oikealle alueelle, mutta viimeisten 5-20 mm löytyminen ei kaikilta itse tahdo onnistua.

Mä itse tiedän olevani niin "lahjakas" tältä osin että mun satuloita voisi siirtää sen 0,5-1,0 cm ylös tai alas, eteen tau taakse, että mä välttämättä huomaisin yhtään mitään. Silti uskon vahvasti että (kullakin satulalla kussakin pyörässä) oikea paikka on todella oikea eli sekä mukavampi että tehokkaampi ja että oikean vaihteluväli ei voi olla suuruudeltaan juurikaan enempää kuin joku plusmiinus 3 mm.

Yhtään vakavammin pyöräilyynsä ja sen analysoimiseen suuntautuneen tai harjoituksellisten tavoitteiden lisäksi kilpailullisia omaavan fillaristin kannattaa mielestäni uhrata vaikka kakkoskiekkoparin päivitykseen budjetoitu summa ja käydä asiantuntevassa paikassa perinpohjaisessa oman bikefittinsä ja poljintekniikansa analyysissa. Sieltä saatu palaute on ihan toista luokkaa kuin parhaatkaan hyvää tarkoittavat foorumivinkit tai jopa puolet parempaa kuin mihin ehkä yksin perusteellisen kirjallisuuteen tutustumisen avulla pystyy tekemään.

PS Ongelma voi tietysti olla että mistä tietää että mitkä niistä monista (ja heikoimmillaan itseään lähes kateetta kehuvista ja mainoksissaan paljon lupaavista) paikoista todella tarjoavat tietoa ja käytännön osaamista...

paaton
14.06.2017, 21.02
Vaihdoin cayoon vähän aikaa sitten 10ast stemmin, kyllä se matalampi asento on vaan se, mitä yksinään ajaessa aina hakee.
Joutuukohan tässä vielä taipumaan niihin tautisen rumiin aerotankoihin. Huomaan ajavani isolla tiellä aika usein sieltä aivan jarrukahvojen päistä kiinnipitäen...

Tuo satulan korkeus ja paikka saattaa tosiaan olla tarkempi satuloissa, joissa on se yksi jämpti paikka istua. Minullahan on tosiaan käytössä arione, joka on täysin tasainen ja epäilenkin hakevani automaattisesti sen oikean kohdan penkistä ajoasennosta riippuen. Elän siinä uskossa, että polvikulma pysyy automaattisesti oikeana, eikä se satulan paikka tai korkeus ole niin tarkkaa. Mihinkään ei tosiaan ainakaan satu.

Yritin äskeisellä lenkillä katsella tuota jalkaterän asentoa polkiessani. Minulla ei kyllä taida olla nilkka 90ast kulmassa. Olisiko se tarkoituksena? Kokeilin polkea kantapää alempana ja se tuntui tosi oudolta. Ehkäpä tuossa on syy säärien kramppailuun kovemmilla lenkeillä, tosin krampitkin taisivat poistua, kun vaan ajaa enemmän kovaa. Olen kyllä jäykkä kuin rautakanki. En saa käsiä lähellekkään lattiaa, mutta mielestäni taivun kyllä pyörän päälle niin matalaksi kuin halua ilman ongelmia.

Jeppekoira
17.08.2017, 10.04
Viime aikoina on tullut aika paljon tuijoteltua eri fillareiden geometriataulukoita (uusi pyörä+muutama reissu, jossa vuokrannut pyörän). Usein sanotaan, että stack ja reach ovat ne tärkeimmät mitat, kun vertaillaan eri pyöriä keskenään, mutta mielestäni ne eivät aivan vielä riitä, vaan pitää ottaa huomioon myös satulaputken kulma ja ohjauskulma. Kun vielä valitaan stemmin pituus ja kulma, spacereiden määrä ja satulan paikka (korkeus ja setback), saadaan laskettua ajoasennon kokonaispituus tangosta satulaan ja satulan ja tangon välinen korkeusero eli drop.

Tein excelillä laskurin, joka otta yo. mitat huomioon, ja nyt on kyllä kätevä vertailla eri pyöriä keskenään. Pari jälkikäteen ehkä itsestään selvää asiaa, mitkä on tullut huomattua lukuja tuijotellessa:

Satulaputken kulmalla on yllättävän iso ero lopputulokseen.
Vaakaputken pituus riippuu (muiden itsestään selvien mittojen lisäksi) sekä stackista, että satulaputken kulmasta. Tämän takia pitää ottaa kaikki tekijät huomioon, että saa selville rungon kokonaispituuden.
Joissain valmistajien geometriataulukoissa on virheitä (esim. stackin, reachin ja satulaputken kulman avulla laskettu horizontal tob tube length on eri kuin valmistajan taulukossa) tai mittauskohdat (center to center tms) on epäselvät tai eroavat.
Saman mallin kaksi eri kokoa saa usein säädettyä samoihin mittoihin. Pienemmässä koossa rajoittavaksi tekijäksi tulee liian iso drop, isommassa liian pieni drop. Esim. jos tietyssä runkokoossa korkein mahdollinen drop on omaan makuun liian matala, voi oikea vaihtoehto löytyä saman mallin pienemmästä koosta.
Koeajo tarvitaan joka tapauksessa, vaikka kuinka saisi laskelmat kohdilleen. Toisaalta koeajossakin saa olla tarkkana, koska siihen, miltä pyörä tuntuu, vaikuttaa moni asia eikä vähiten se, millä pyörällä on viimeksi ajanut.